Thomsgård ska korrigera världshistorien! Och får gratisreklam av SVT…

Lina Thomsgård, grundare av vänsterextremistiska Rättviseförmedlingen, har skrivit en bok som ska korrigera världshistorien.

thomsgard-korrigerar-varldshistorien

Och slumpens vägar är så outgrundliga att SVT, Thomsgårds arbetsgivare, två dagar före hon går ut med att hon skriver en bok råkade ha stora uppslag om exakt det som Thomsgårds världshistoriekorrigerare ska handla om.

thomsgard-skriver-om-varldshistorien1

Måste bara vara en slump för det är väl inte så att SVT ville göra lite fin smygreklam för sin medarbetare? Var säkert bara en slump också att det råkade vara Kulturredaktionen på SVT, där man också återfinner Thomsgård, man presenterade sin ”granskning”.

Inte kan väl SVT på ett otillbörligt sätt gynna en av sina anställda på det här viset? Måste bara vara en jättestor slump!

Vilken röta hon har!

Nu kan hon sitta på sitt favorithak, Fittcaféet, och sippa på latten och vara glad över gratis marknadsföring som skulle kostat massor annars!

Alla historiker runt om i världen sägs darra av nervositet.

MVH

MiT

Advertisements
Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

113 kommentarer

  1. ‘Historierevision är OK när vi gör det’

    Svara
    • Kristian

       /  11/17/2016

      Vi har väl redan historieböcker som säger att vi alltid varit i krig med Ostasien?

      Svara
    • Pelle2

       /  11/17/2016

      Jag tänkte samma sak.
      I andra sammanhang är historierevisionism med rätta något fult och föraktligt men när en radikalfeminist reviderar bort män ur historien så är det något jättefint och eftersträvansvärt.
      Hyckleriet inom radikalfeminismen är monumentalt.

      Svara
    • Hmm

       /  11/17/2016

      Men snälla från dag ett när historien nedtecknats så har den reviderats av någon. Eller menar du på att det är den absoluta sanningen och det exakta förloppet som står där? Och att alla som har varit av betydelse finns med? Alla händelser som har varit viktiga som lett oss till där vi är idag?

      #jorden är platt och Amerika upptäcktes av Columbus. 🙄

      Svara
      • Svenne

         /  11/18/2016

        Men vill vi verkligen att Lina Thomsgård ska skriva om historien? #intejag

        Svara
      • Pelle2

         /  11/18/2016

        Det är en sak att revidera historien när man upptäcker nya saker och en annan när man aktivt väljer att exkludera saker eller försköna saker utifrån sin ideologi.
        Jag tänker främst på dom som förnekar att förintelsen ägde rum.

        Svara
        • Jag tänkte på det och Stalin. Historien har skrivits om så han blev god landsfader och liken försvann.
          Den som har makten över historien, har makten över framtiden. Var det så vi tänker nu mera? Gör om, gör som någon -idag feministerna – tycker.

          Svara
      • trollan

         /  11/18/2016

        Jag lärde mig i sonens historiebok om Eva Ekeblad som gjorde brännvin av potatis och fick detta populärt i Sverige. Detta fanns inte med när jag läste historia utan på den tiden var det bara Alströmer som nämndes. Jag hade faktiskt tidigare googlat fram henne då jag försökte hitta dolda kvinnor i historien. Hon kändes väldigt relevent. Under samma tid nämndes det om en svart slav som Ulrika Eleonora fått och gjort fri. Hans relevans kändes däremot mer tvingad. Det kändes tvunget att få med en färgad person typ. Om man ska vara sån så känns det när man läser om honom definitivt inte som han drabbats av någon diskriminering på något sätt. Men då han dog barnlös så fanns det senare inte något spår av honom eller hans släkt. Så helt klart kändes han inkvoterad i boken.
        https://sv.wikipedia.org/wiki/Gustav_Badin

        Det är väl just detta jag är rädd för när det blir Thomsgård som gör detta. Jag hade nog inte haft något emot om David Lindén hade fått denna uppgift då jag tror han skulle kunna hantera ämnet på ett bra sätt.

        Svara
        • Hmm

           /  11/18/2016

          Precis så!

          Pga bl a religion så har man undvikit att nedteckna de viktiga kvinnorna i historien. Det handlar inte om att ta bort eller ändra utan lägga till det som har gömts. David Lindén låter som ett utmärkt förslag till den uppgiften. 🙂

          PS Ni tramsbyxor som tryckt tumme ned och uppenbarligen tror på allt som står i de historieböcker ni läst ordagrannt, är jag rädd för att det inte finns mycket hopp för. 😉

          Svara
      • Att män dominerat världshistorien torde vara tämligen välbelagt med empiri

        Svara
        • Hmm

           /  11/19/2016

          Dominerat ja. I den utsträckningen som står i historieböckerna, nej.

          Svara
          • Det har levt fler män än kvinnor bland de som INTE nämns i historieböckerna, eftersom det föds fler pojkar än flickor

  2. De som arrangerar nyårsrevyerna måste jubla. Christina Columbus, Adolfina Hitler, Josefina Stalin, Winifred Churchill. Och så den manligt onde Mario Curie som jobbar på världens förstörelse genom att ta de första stegen på vägen mot kärnvapen…

    Svara
  3. Steffen

     /  11/17/2016

    Har hon flyttat ut i förorten än?

    Eller var det bara snickelisnack?

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  11/17/2016

      Det var självklart bara feministiskt klasskampsbabbel, tog en titt på Internet, hon har tjackat en lya för knappa 10 miljoner, givetvis på häftig adress på Södermalm.

      Svara
      • Bo

         /  11/17/2016

        Helvete vad många rika vänsterextremister det finns. Verkar mer som en karriärvägar, ett sätt att nyttja det kapitalistiska systemet så att säga. Dubbelmoral, hyckleri och liknande ord blir med ens aktuella.
        Ytterligare ett argument att inte betala licens dessutom.

        Svara
        • Steffen

           /  11/18/2016

          Lätt att vara kommunist när man är miljonär…

          Svara
    • Jans

       /  11/17/2016

      Amen.. hon skall bara fixa några grejer…

      SE’N skall hon kompensera sina vita privilegier samt flytta till Tensta.
      Falskare än Thomsgård är det svårt att vara. Det här tar väl ändå priset? Ta värdefull programtid där någon underpriviligierad skulle kunna få ta plats för att istället sälja in idén till sin egen bok.

      Svara
    • Pelle2

       /  11/17/2016

      Hon behövde ju en liten knuff i rätt riktning enligt egen utsago.Hon ville ju att folk skulle tvingas att flytta ut i förorten.
      Dessvärre har inte hennes ideologiska vänner levererat så vad kan en stackars kvinna, som alltid är ett offer för omständigheterna och de patriarkala strukturerna, göra ?
      Då är det bara att krypa till korset och köpa en ny,dyr lägenhet på Söder fram tills Stalins efterträdare tar över och tvingar henne att flytta till Tensta,Rinkeby eller Botkyrka.

      Men kampen fortsätter oavbrutet .
      Hell Gud run och krossa patriarkatet !

      Svara
      • Steffen

         /  11/18/2016

        Du menar att hon behöver curlas/ inkvoteras??

        Svara
    • G

       /  11/17/2016

      Ja, hon borde flytta ut till förorten och kolla läget hos alla som inte vill vara en del av vita Sverige utan vara en del av #nyalandet…..

      …/…/…”Nachla Libre fick idén till Revolution Poetry när hon var masterstudent i mänskliga rättigheter och internationella relationer.
      – Jag tröttnade på att bråka med världsfrånvända tanter på institutionerna, så jag droppade av och satsade allt på ”Revpo”.

      Uppenbarligen fanns det ett behov. Under ett av Revolution Poetrys senaste evenemang fylldes Folkoperan till brädden av icke-vita – detta samtidigt som institutioner som Dramaten och Kulturhuset Stadsteatern har en väldigt låg andel icke-vita besökare.
      Jag frågar Nachla varför hon och många andra icke-vita drar sig fö att arbeta i sådana ”vita rum”.

      – Många börjar må dåligt, orkar inte fortsätta, bränner ut sig själva. När vi väl tar oss in i de byggnaderna blir vi utbrända av rasismen. Är du för radikal, för svår, vill förändra för mycket, så motarbetas du. Det är ett tyst våld, många vita är kanske till och med välmenande, omedvetna och vill ”hjälpa” men i våra huvuden pågår ett krig, säger hon.
      …/…/…
      För att skapa ett mer inkluderande samhälle behöver vi erkänna vår samtid som postkolonial. Vi behöver bygga våra egna strukturer inom kultur, journalistik, juridik. Först då kan vi utveckla rätt metoder och strategier för att övervinna hindren.
      http://archive.is/n90rB

      Det känns dock som att tanterna på institutionerna inte är de som ska anklagas för att vara världsfrånvända i den här artikeln.

      Svara
    • Gurkburken

       /  11/17/2016

      Hon pratade om Barkarby som väl är ett köpladeområde.

      Svara
      • Pelle2

         /  11/18/2016

        Barkarby har ett stort köpcentrum men håller just nu på att bebyggas med bostäder i stor skala. Det är definitivt mer likt Tensta än Södermalm även om det inte är ett utanförskapsområde.

        Svara
  4. MiT

     /  11/17/2016

    Svara
  5. michael.

     /  11/17/2016

    Blir stor humor när kulturnytt ska recensera Lina Thomsgårds bok,inavel är ett ord som dyker upp för mig.

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  11/17/2016

      Kommer givetvis resceneras av extern person, viktigt att vara opartisk, gissningsvis någon oberoende författare med zuperkoll på historia, med stor sannolikhet någon från denna lista: https://rattviseformedlingen.se/lista/historiker-och-historiekunniga/

      Sedan blir det givetvis en sväng till fåtöljen i SVT:s babel.

      Svara
    • Jans

       /  11/17/2016

      Jag skrev det i förra tråden, det borde kunna anmälas till Granskningsnämnden som otillbörligt gynnande.

      Svara
  6. MiT

     /  11/17/2016

    Kakan ber om ursäkt… Tänk om hon gjorde en sådan för flera år sedan? Och då inte bara för det specifika med poliserna? För det är ju inte bara det utan ”allt” runt henne som är problemet, de skulle stoppat henne istället för att belöna så hade hon sluppit allt det här…
    ”Alla människor bär på saker de ångrar”
    http://www.expressen.se/debatt/helst-av-allt-skulle-jag-vilja-ringa-alla-poliser/

    Svara
    • Jans

       /  11/17/2016

      Jamen då så.
      Bara alla ber om ursäkt så går det bra.
      Julia Caesar ber om ursäkt och allt blir bra?
      I think not.

      Kakan representerar det hon byggt upp. Så funkar medielogik. Men hon har ju många kompisar i medierna och de kommer att hårdplugga henne nu så hon kanske får kontrakt med Trabant i alla fall, om fem år.

      Svara
      • #NoSocialNetwork (fd. Ulf Andersson)

         /  11/17/2016

        @Jans
        ”…………nu så hon kanske får kontrakt med Trabant i alla fall, om fem år.”

        Fem år är en relativt kort tid, med tanke på att man
        fick vänta/köa på/för sin älskade Trabbi i 10 – 20 år………..

        Fem år: tänker du ”planekonomi”?

        Svara
    • Pelle2

       /  11/17/2016

      Skulle tro att den enda anledningen till hennes ursäkt är att hennes hat på allvar börjar hota hennes inkomst.

      Svara
      • Svenne

         /  11/18/2016

        Ja, ingen har hindrat Kakan Hermansson från att be om ursäkt tidigare…

        Svara
    • G

       /  11/17/2016

      Vissa ”bär” på lite mer dock….

      Svara
  7. Frida Gustavlin

     /  11/17/2016
    Svara
    • Jans

       /  11/17/2016

      ”Jag vet hur man ska hantera dem. Vi har ett avtal. Jag ringer inte polisen och de kommer inte inom tjugo meter från min bar.”

      Så har det alltid varit, det är bara barägarna som är mer pratglada idag.

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  11/17/2016

        Malmö, Sveriges svar på Neapel. Löst sammansatta kriminella gäng som mördar till höger och vänster. Hur illa är det egentligen ställt med Malmö.

        https://www.bra.se/bra/nytt-fran-bra/arkiv/press/2016-11-03-utsatthet-for-sexualbrott-har-okat-bland-kvinnor.html

        Sexualbrott har tydligen ökat enligt BRÅ, hur ska de ha det egentligen?

        ”Utsatthet för sexualbrott bland kvinnor har legat på en relativt stabil nivå 2005–2012, men de senaste tre åren har den ökat. För män har andelen utsatta legat på ungefär samma nivå hela perioden 2005–2015. Mest utsatta för sexualbrott är yngre kvinnor, 16–24 år; av dem uppgav 9 procent att de utsattes under 2015.”

        ”Under 2015 utsattes 1,7 procent (cirka 129 000 personer) för någon typ av sexualbrott. Det är en ökning jämfört med 2014, då 1,0 procent uppgav att de hade utsatts.”

        En ökning med 70%

        Svara
        • Pågablära

           /  11/18/2016

          Neapel ?
          När jag bodde i Malmö runt 2006 kallades stan för Lilla Detroit.
          Nu 10 år senare borde det väl i takt med utveckling bli Lilla Raqqa eller liknande.

          Svara
        • Olof

           /  11/18/2016

          Det måste vara medelålders vita män. Förståeligt, i och för sig, de flesta hade förmodligen missuppfattat mansrollen och trodde att män _inte_ skulle ägna sig åt sexuella övergrepp. Nu på senare år har det ju varit en tydlig utbildningskampanj som förklarat att sexuella övergrepp _är_ en del av mansrollen, så vi kan ju anta att det helt enkelt är allt fler som tar till sig feminismen, likt Kapten Klänning.

          Svara
  8. G

     /  11/17/2016

    Svara
    • Rikard

       /  11/17/2016

      Hej.

      För den som inte vet vem Tobias Hübinette är eller vad han tycker om svenskar och vita:

      ”Att känna eller t.o.m. tycka att den vita rasen är underlägsen på alla upptänkliga plan är naturligt med tanke på dess historia och nuvarande handlingar. Låt den vita rasens västerland gå under i blod och lidande. Leve det mångkulturella, rasblandade och klasslösa ekologiska samhället! Leve anarkin!” Tidskriften ‘Creol’ nr 1, 1996.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare
      Ps Nej, det rör sig inte om ungdomssynder. Han har aldrig ändrat eller ångrat sig, endast stärkts i sitt rasistiska hat. Ds

      Svara
      • Grodan Boll

         /  11/18/2016

        Och hans CV hos polisen?

        Svara
        • Rikard

           /  11/18/2016

          Hej.

          Jomenvisst, han har en diger lista där också, men jag valde att begränsa mig, i enlighet med tidsandan, där det man säger trumfar vad man gjort.

          Svenska Wikipedia har en del antydningar, men verkar rätt noga redigerad. Vill man veta mer får man leta källor via Flashback och Avpixlat.

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, lärare

          Svara
  9. G

     /  11/17/2016

    Svara
  10. G

     /  11/17/2016

    Ensamkommandes ”ordförande” levererade lika bra som vanligt i Aktuellt, han sade att PUT är enda lösningen för de afghanska ”barnen”. Och de som återvänder självmant gör det för att de har jobb och ett bra liv där hemma, de kom bara hit för att de trodde Sverige var ”paradiset”.

    Svara
  11. Jans

     /  11/17/2016

    OK, då skall vi se:

    ACAB, Polisen tycker synd om sig själv, jag hatar barn…
    HAHAHA! HON BARA SKÄMTAR FATTAR NI VÄL?
    HON MENAR DET INTE, BLA BLA BLA.

    Manlig rösträtt bör avskaffas…
    HAHAHA! HON BARA SKÄMTAR FATTAR NI VÄL?
    HAR NI INGEN HUMOR?

    Hanif Bali är en brunråtta!
    HAHAHA! HON MENAR DET JU INTE BOKSTAVLIGT.
    DET FATTAR NI VÄL?

    Hora!
    ALARM ALARM ALARM ALARM!
    DREV DREV DREV DREV!

    Inte för jag tycker synd om honom, men till skillnad från alla de andra fallen så är det ju knappt någon som ens hörde skiten. Någon meningslös moderatkanal på Youtube som journalister och politiker sitter och tittar på. Nu däremot är det många som har hört, det, som, var, så, förskräckligt. Riktigt onödigt skitspråk av Delmon, men var det så himla mycket värre än de andra fallen?

    Svara
    • G

       /  11/17/2016

      Ja, håller med. Gillar ju Holmberg normalt i Aktuellt, men ärligt talat, medvetet missförstått som han sa om Haffo i aktuellt. Han förklarade att han tidigare kallat Löfven full och ”medvetet missförstått Annika Strandhälls skämt om mäns rösträtt”

      Jag hade också börjat skratta i ett sådant sammanhang, pga att det är en bisarr situation och man inte är förberedd på att någon ska säga något sånt bara sådär. Sen säger ju alla ”vilka är det som skrattar _med_ i bakgrunden”. Hur vet folk att de skrattar med och inte bara skrattar som en reaktion. Min reaktion hade säkert varit typ ”hahahah men för fan skärp dig Haffo”. Men givetvis var han tvungen att sparkas, det är inget snack om den saken.

      Om Annika hade talat ut det som hon skrev i ett rum bland andra, då hade jag också skrattat, ”hahaha skitkul Annika, avgå alla!”.

      Hade reaktionerna blivit likadana om det varit Annika som stod där Haffo stod, men pratade ut det hon skrev på nätet om mäns rösträtt. Om det hade varit någon i rummet, hade de då inte skrattat som reaktion. Jo, det hade de ganska så säkert gjort.

      Svara
      • Jans

         /  11/19/2016

        Jag tycker alltså att Delmons grej är klart problematisk. Politiker som uppför sig som ett grabbgäng, det är beklämmande. Men samtidigt, om man skall tala om underliggande värderingar, så tycker jag de värderingar som ligger bakom de andra fallen med brunråttor, att ständigt tjata om manlig rösträtt (pågått i minst tre år), och Kakan-försvaret, eller t.ex. polischefen som kräks över JÅ som är folkvald, är minst lika problematiska.

        Svara
    • michael.

       /  11/18/2016

      Det märkliga är att pk-eliten är så verklighetsfrånvänd att man inte tror att medborgarna ser igenom deras uppenbara hyckleri och dubbelmoral.
      Ingen gillar hycklare och dubbelmoralister och detta beteende sysslar den självgoda pk-eliten med inför öppen ridå,och sedan frågar dom sig varför hatet mot pk-eliten är så stort.

      Svara
  12. G

     /  11/17/2016

    Pga att Löfven drog in ”partikultur” i detta när han gav en kommentar så hakar andra S-företrädare på….

    Sakkunnig hos Anna Ekström….

    Pressis hos Magda Andersson

    Sakkunnig hos Ann Linde…

    Head of Communications at SSU….

    Svara
    • Jans

       /  11/17/2016

      Ingen av de som deltar i detta trams vinner röster tror jag. Vare sig S eller M. De visar bara vilken patetisk liten ankdamm med Twittertrams svensk politik blivit. Och detta bara några dagar efter att man med rynkade pannor konstaterat att USA:s presidentvalskampanj var förfärande oseriös.

      Men det handlar väl om att till varje pris få medierna att snurra på saker som inte har koppling till de enorma problem som Sverige lever i och de ännu större som är på gång.

      Men de kommer att synas i alla fall hur mycket skådespel än politikerna försöker addera till brödet.

      Svara
    • Pelle2

       /  11/17/2016

      Sossarna har ju skandalen med SSU:aren Tobias Gerdås som kallade Reinfeldt för Pedofil.
      http://www.dn.se/nyheter/politik/pedofilbild-av-reinfeldt-pa-ssuares-blogg/
      Så Sossarna skall nog inte sätta sig på alltför höga hästar och prata om andra partiers moral och kultur…

      Svara
    • G

       /  11/18/2016

      Svara
    • G

       /  11/18/2016

      Svara
    • michael.

       /  11/18/2016

      Inom socialdemokraterna finns en utbredd manshatskultur därför kommer Annika Strandhäll undan med sitt gillande av att män inte borde få rösträtt,vilka andra socialdemokrater skrattade åt detta skämt,är det inte dags att ta avstånd och utesluta även dom.Så att man blir av med den unkna tantkultur med sexism mot män som råder inom socialdemokraterna.
      Ja så hade man även kunnat vinklat det inom media eller inte.

      Svara
  13. G

     /  11/17/2016

    Sanna Nielsen kommer om en liten stund i Opinion Live diskutera det näthat hon fick efter det stod klart att hon ska vara årets julvärd. Har inte läst något om det, så vet inte vad det handlade om.

    Svara
    • Pelle2

       /  11/17/2016

      Det handlade tydligen om en tröja hon hade på sig som några tyckte var ful och började håna henne för. Jag tycker att det är starkt av henne att stå upp mot idioterna.
      Hon må inte vara så häftig i stans innekretsars ögon men hon sjunger bra och verkar vara en genuint trevlig person
      För jävligt med det hån hon utsattes för tycker jag !

      Svara
      • G

         /  11/17/2016

        Herregud, om det är så och handlar om det som du säger så fattar jag öht inte vad det är som triggar vissa att på riktigt dreva på ett sånt sätt, speciellt om sådana här saker, en jävla tröja, vafan! Här kan man ju tala om drev i sånt fall och inte alla icke-existerande twitterdrev.

        Svara
      • ”Genuint trevlig person” – jodå. Hon kommer varje år och sjunger för de sjuka barnen på Barnsjukhuset i Lund. Henne backar jag gärna.

        Svara
    • Fredde

       /  11/18/2016

      Här har ni feministerna i P3 som drog igång allt…

      http://bit.ly/2gcqorE

      Svara
      • Pelle2

         /  11/18/2016

        Det är inte första gången som Linnea Wikblad hånar Sanna Nielsen.Hon tog vid ett annat tillfälle upp att Sanna Nielsen av några har kallats för Sveriges yngsta tant pg.a hennes klädval.
        Ni kan ju Googla på Linnea så kan ni se att hon kastar sten i glashus. Hon ser ju inte direkt särskilt häftig ut själv…
        Är ju också osmakligt att en programledare i P3 tycker att det är ok att mobba andra…

        Svara
      • Jans

         /  11/19/2016

        Fascinerande att lyssna på. Är denna humor särskilt annorlunda Delmons ”hora”? Några tjejer som sitter o flabbar, snackar förhud och hudtoner i samband med att en kvinna haft en tröja på en presskonferens. Det är ungefär samma som sexistisk grabbkultur fast i tjejversion. Att håna andra med hjälp av könsord och flabb. Kakankulturen.

        Svara
    • G

       /  11/18/2016

      Ahahha, går inte läsa fakebookarna utan att man börjar skratta! 😛

      Svara
  14. MiT

     /  11/17/2016

    Svara
  15. tompas11

     /  11/17/2016

    OT men kanske ändå inte. Rapport i svt visar ett reportage om att det ska forskas i fem år om katter kanske har olika dialektala jamanden. Första april? Nä detta är på allvar. Vart är vi på väg? Det måste ju finnas hur många seriösa forskningsområden som helst som kunde få nytta av dessa forskningspengar, som nu går till ren och skär flumforskning. SKANDAL! Ett förslag är att cancerforskningen i stället får dessa forskningspengar. Håller ni med?

    Svara
    • Kristian

       /  11/17/2016

      – Finns dialektala jamanden?
      – Mja.

      Svara
    • Frida Gustavlin

       /  11/17/2016

      Tycker uppriktigt sagt att det låter som en asskön forskningsuppgift, och som grundforskning kan man säkert lära sig något om kattdjuret om det visar sig att de faktiskt har olika dialekter. Sen har jag ingen aning om hur välunderbyggd hypotesen är, kan inte tillräckligt om kissemissar.

      Har för mig att någon forskare listade ut att mörtar kan fisa när de blir stressade och det kan, om fiskstimmet är tillräckligt stort, med hjälp av en sonar, tolkas som en främmande ubåt. Löjligt, men också kul och uppfriskande.

      Bra mycket bättre än att med feministiska ”teorier” analysera narrativet i sin egna faktaprosa om hur tjejer har det uselt på tågstationer.

      /Frida

      Svara
  16. G

     /  11/17/2016

    Svara
    • G

       /  11/17/2016

      ”Schymans tendens till härskarteknik lärde jag mig så småningom”

      Nä men gud så dan’t. Har Schyman & Abrahamsson ringt till Unionen än ?

      Svara
  17. Otto

     /  11/17/2016

    Så dagens historiker har tryckt ner historiens kvinnor? Var dåtidens samhälle mer jämställt? Om kvinnorna då hade så mycket inflytande så är det alltså bara nu vi förtrycker kvinnor? Jag behöver ett förtydligande.

    Svara
    • Kristian

       /  11/17/2016

      Kvinnor har alltid gjort allt. Utom att skriva historia. Därför kommer ingen ihåg dem.
      Så har jag förstått det.

      Svara
  18. G

     /  11/17/2016

    Svara
  19. Kristian

     /  11/17/2016

    Undrar om Haffo kan få jobb hos någon biltillverkare?

    Svara
  20. G

     /  11/18/2016

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  11/18/2016

      Kasta sten i glashus har aldrig varit mer passande.

      Björklund och Sjöstedt brukar minst sagt ha ganska underhållande kommunikation.

      Svara
  21. G

     /  11/18/2016

    Svara
  22. Svenne

     /  11/18/2016

    ‘Men Strandhäll skämtade ju’ – det gjorde med all sannolikhet även Haffo…

    Förvisso är det betydligt värre (grundlagsbrott?) att som Annika Strandhäll vilja dra in rösträtten för halva den myndiga befolkningen – än att kalla ett minister för ”hora”.

    Det senare är både olämpligt, otrevligt och osmart – men torde vara ‘ofredande’. Kommer ministern att avgå nu? Neeej. #skilda #måttstockar

    Svara
    • Olof

       /  11/18/2016

      Jag tror ärligt talat det handlar om biologiskt betingat skyddsvärde, jag har svårt att tro att den nivån av mentala skygglappar skulle kunna nås annars.

      Jag tycker det är ganska intressant med t.ex black lives matter – skrapar man på ytan på statistiken upptäcker man ju snabbt att de som skjuts ihjäl inte skjuts ihjäl för att de är svarta, utan helt enkelt för att de är män. Även i många av de anekdotiska fall på senaste tiden har (svarta) kvinnor som varit närvarande klarat sig helt oskadda, medans mannen skjutits till döds, så det är rätt tydligt att det inte är hudfärg utan kön det handlar om.

      Men kan du se en ‘mens lives matter’ kampanj? Lär inte hända.

      Svara
    • Jans

       /  11/19/2016

      Det finns ju en skillnad och det är att ”hora” riktades mot en person och att ”hora” anses vara ett väldigt otrevligt ord att använda. Rösträttsskämtet riktades mot mäns som grupp.

      Men ”bunråtta” mot Hanif och ”kräkas” mot JÅ var också riktade mot person, och har kritiserats, men däremot inte fått konsekvenser från arbetsgivaren.

      Så ja; skilda måttstockar.

      Svara
  23. G

     /  11/18/2016

    ”Uppfostringstrenden

    Bara på senaste året finns ett otal exempel på den här trenden inom framför allt reklam men även från statligt håll: uppfostringstrenden.”
    http://www.uvell.se/2016/11/17/uppfostringstrenden-34190447

    Och…

    Svara
  24. G

     /  11/18/2016

    ”Miljöpartist: Det är en självklarhet att vi ska hjälpa avhoppade jihadister

    Julius Eberhard: ”Hjälp med bostad, arbete och skuldsanering hjälper människor tillbaka in i samhället”
    …/…/…
    Hjälp med bostad, arbete eller skuldsanering kan då vara lämpligt vilket har lyfts fram av Institutet för Framtidsstudier i en rapport till den Nationella samordnaren mot våldsbejakande extremism.
    …/…/…
    Lunds kommun får inte ge vika för populism.”
    http://nyheter24.se/debatt/867954-miljopartist-det-ar-en-sjalvklarhet-att-vi-ska-hjalpa-avhoppade-jihadister

    ”Kakan Hermanssons största synd är att hon inte är en man

    Precis som när TV4 gick ut med att Kakan är en del av juryn i kommande säsong av Talang. Japp, där kom hatet.

    Eller när det meddelades att Kakan skulle medverka i en ny säsong av populära SVT-produktionen På spåret. Jadå, hat igen.”
    http://nyheter24.se/nyheter/kronikor/867742-kakan-hermansson-storsta-synd

    ”Jo, dina åsikter är tillåtna – problemet är att de är fruktansvärt korkade

    Hej Paolo Roberto och alla andra som någon gång yttrat orden ”Bara vissa åsikter tillåts” eller ”Vissa saker får man inte säga längre”.
    …/…/..
    Det ni inte riktigt verkar förstå är skillnaden på ”inte tillåts” och ”få kritik på grund av de extremt korkade/rasistiska/sexistiska sakerna jag säger”. Det första hör hemma i diktaturer, det andra uppstår när människor med en hjärna tvingas lyssna på er dumma skit.
    …/…/..
    Och visst, man kan argumentera för att de fascistiska strömningarna i samhället kommer från en känsla av att man inte får säga vad man vill. Men ska vi verkligen respektera den känslan? Ska vi inte säga till när någon säger rasistiska saker? Ska vi hålla käften? Då är det ju våra åsikter som inte tillåts.”
    http://nyheter24.se/nyheter/kronikor/867640-jo-dina-asikter-ar-tillatna-problemet-ar-att-de-ar-fruktansvart-korkade

    Quetzala: Varför säger du att det bara är invandrare som tafsar när du tryckt din snopp mot en tonåring?
    http://nyheter24.se/nyheter/politik/kronikor/868004-quetzala-varfor-sager-du-att-det-bara-ar-invandrare-som-tafsar-nar-du-tryckt-din-snopp-mot-ett-tonaring

    Svara
  25. G

     /  11/18/2016

    ””Hanna Lidström: Är det så här det brukar låta på Moderaternas kontor?

    Grön Ungdoms språkrör, Hanna Lidström, skriver om Delmon Haffo, som i dag fick sparken efter att ha kallat ministern Annika Strandhäll för hora.
    ../…/…
    Ett tag nu har Moderaterna varit inne och nosat på SD-politik för att locka tillbaka väljare. När det inte funkar går man i stället över till SD-fasoner. Kvinnliga politiker får betala priset.

    Haffo har nu fått sparken, vilket är rimligt. Han är fortfarande vice distriktsordförande för MUF Stockholm och ordförande för Moderaterna i Salem.

    Men varför skulle han inte ha sagt så? SD:s opinonssiffor steg i höjden när deras företrädare var ute på stan och kallade tjejer för horor. Trump blev världens mäktigaste man genom att förolämpa kvinnor. Det är riktigt osmakligt, men uppenbarligen effektivt. 2016 är kvinnohat fortfarande en källa att hämta beröm och förtroende ut. Skam till den som använder det.

    Hora är inte vilket skällsord som helst. Det är ett tydligt verktyg för att objektifiera och skambelägga kvinnor för att ta ifrån de all politisk trovärdighet och värdighet. Att kalla kvinnor för horor är ett av patriarkatets bästa äss i rockärmen.

    Vad som kanske är mer obehagligt än Haffos uttalande är de grabbigt förtjusta skratten i bakgrunden. Moderaterna verkar ha riktigt seriösa kulturproblem att ta itu med. Att säga ”det här är inte acceptabelt” men sedan fortsätta som vanligt är inte acceptabelt. Mycket mer måste hända.

    Min personliga erfarenhet är moderater är de som beter sig överlägset mest illa på internet (det finns människor till vänster som är riktigt hemska också men de är sällan högt uppsatta i partier eller ungdomsförbund). Varför reagerar aldrig moderaternas ledning?
    …/…/…
    Förvisso verkar det i videon som att Haffo inte är medveten om att det läggs upp live. Det går att ha medkänsla med att råka säga ett dumt skämt vid fel tillfälle. Men det viktiga nu är ifall Moderaterna vågar ta tag i den farliga internkulturen eller inte: kommer de att acceptera ett debattklimat fyllt av kvinnohat?””
    http://nyheter24.se/debatt/868032-hanna-lidstrom-ar-det-sa-har-det-brukar-lata-pa-moderaternas-kontor

    Det är synd att hon inte varit lika hård och högljudd mot MP:s otaliga problem med ”kulturen” inom paritet som ”mångfalden” dragit med sig in och som slagit rot djupt inne i partiet. Så tyvärr inget mer än en grön hycklare med dubbelmoral.

    Svara
  26. G

     /  11/18/2016

    Herregud!
    http://archive.is/L3GLw
    Tweets här under om den här texten ”Hanif Bali”, skriven av en journaliststudent! Original raderad så använd archive-länken ovan.

    Svara
  27. G

     /  11/18/2016

    Svara
  28. G

     /  11/18/2016

    …..

    Svara
    • G

       /  11/18/2016

      Fan vilken bra ordning tweetsen hamnade i, typ helt fel, sorry 😦

      Svara
    • MiT

       /  11/18/2016

      Sättet hon bemöter folk på, de som tolkat den EXAKT som hon ville och som EXAKT förstod vad hon menade med den eftersom hon inte bara slängde upp den utan anledning, är för jävla drygt och arrogant.

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  11/18/2016

        Jag tror att Sofia Mirjamsdotter bara är lite stolt för att hon upptäckt hur man kan räkna med procent.

        Det vore ju kul om hon skulle jämföra andelen som inte röstade på Trump med andelen som inte röstade på Clinton, och jämföra den med andelen som röstade på respektive kandidat, för då skulle hon givetvis upptäcka att skillnaden mellan kandidaterna minskar.

        Om man nu, som jag gissar Sofia Mirjamsdotter tycker, att det är orättvist att Clinton inte vann, då hon fick fler röster i absoluta tal, ska man låta bli den där typen av märklig matematik.

        /Frida

        Svara
  29. G

     /  11/18/2016

    Att säga ”jag hade fel”, det är bra och uppskattat oavsett hur man vänder på det, då har man iaf lite ryggrad kvar. Men det betyder inte att allt är glömt och förlåtet bara för det, nej nej, långt ifrån. Det finns dock några hundra till som borde ta mod till sig och skriva en helt egen ”jag hade fel”-text på landets alla debattsidor, så ALLA kan se.

    ”Moderat: Jag hade fel om invandring – vi kan inte släppa in alla

    För några av mina vänner kommer det här inlägget inte komma som en chock eftersom jag under de senaste 18-20 månaderna funderat en hel del på svensk migrationspolitik. Om regelverk, politiska partiers politikutvecklingsarbete och den allmänna debatten.”
    http://nyheter24.se/debatt/867820-moderat-fel-invandring-slappa-in-alla

    Svara
  30. G

     /  11/18/2016

    Haha. Om man ser hur läsarna röstat under följande artiklar ser man ett tydligt mönster _mot_ kvotering.

    ”Moderaten om regeringens förslag: Jag vill inte ha en lag för kvinnor och en för män

    – Jag är trött på symbolpolitik från regeringens sida och också frustrerad över att politiken ägnar sig åt identitetspolitik i stället för att prata om verkliga problem, säger Rosencrantz till Nyheter24.

    – Om man nu vill införa kvotering av kvinnor, vad skulle vara nästa grupp? Ska vi börja kvotera efter var vi är födda eller efter sexuell läggning? Det blir absurt, säger hon.

    – Jag tror att politiken ska akta sig för att reglera vem som sitter i privata bolagsstyrelsen. Politiken måste akta sig för att lagstifta efter grupp. Jag vill inte att vi ska ha en lag för kvinnor och en för män, en för utrikesfödda och så vidare, säger Rosencrantz.””
    http://nyheter24.se/nyheter/politik/867874-jessica-rosencrantz-regeringen-lag-kvinnor-man

    ””Samantha, 15: Jag önskar att vi inte behövde kvotering, men det gör vi

    Miljöpartist: Självklart ska alla bli valda utifrån sin kompetens, men problemet är att alla inte blir det.

    Äntligen kommer lagförslaget om att kvotera i bolagsstyrelserna, och det kommer inte en dag försent!

    Visst, det har gått framåt. Jämställdhetsutvecklingen går framåt, hela tiden framåt. Men just jämställdheten i bolagsstyrelserna har vi väntat tillräckligt länge på nu, det är dags att göra något.

    Fler kvinnor i bolagsstyrelser är också ett steg mot att förändra normer och kan inspirera fler unga tjejer, som jag själv, att utbilda sig och satsa på karriären. För visst är det roligare att satsa när man vet att man har en rättvis chans?””
    http://nyheter24.se/debatt/861454-samantha-15-jag-onskar-att-vi-inte-behovde-kvotering-men-det-gor-vi

    ””Feministerna har ingen aning om hur vanliga kvinnor har det

    KDU: Att ha 40 procent kvinnlig närvaro i börsbolag är kanske en triumf för ”smartaste bästa tjejgänget” men för verklighetens kvinnor spelar det ingen roll.

    Kvoteringsivrarna är i full gång och feministerna tuggar teser som maoister – men de har inte en aning om hur vanliga kvinnor har det. Det som är intressant innanför tullarna struntar den deltidsarbetande kvinnan i Hammenhög i. Hon försöker bara få sin vardag att gå ihop, pengarna att räcka till och slippa vara mamman som hämtar sitt barn sist på förskolan.

    Hur en kvinna som blir inkvoterad ska kunna vinna respekt bland de övriga i styrelsen förblir en gåta. Kvinnor görs till ett offer där deras karriärer misskrediteras av en klapp på huvudet. Att jämställdhetsministern Åsa Regnér på det här viset betvivlar sina medsystrars kompetens är sorgligt.

    Felicia Sundmark,
    Familje- och jämställdhetspolitisk talesperson KDU””
    http://nyheter24.se/debatt/834068-feministerna-har-ingen-aning-om-hur-vanliga-kvinnor-har-det

    Svara
  31. Pelle2

     /  11/18/2016

    Johan Westerholm på Ledarsidorna tar upp vilket hyckleri som Löfven ägnar sig åt när han anklagar Moderaterna för att ha en dålig kultur med anledning av Delmon Haffos uttalande om Strandhäll.
    Han avslutar med följande:
    ”På samma sätt som Anna Kinberg Batra bör få någon slags beröm för sitt resoluta agerande bör Stefan Löfven även han göra upp med de medarbetare som tidigare visat och ibland visar samma omdöme i andra sammanhang som Haffo. En kultur som finns lika mycket inom SSU som på Aftonbladets ledarredaktion och Politism även fast orden är annorlunda. De är i varje fall lika kränkande. Som pedofil, muslimhatare, fascist och nazist. Ett Politism som nyligen fått fem nya fräscha LO och Kommunal—miljoner av medlemmarnas pengar att leka med till och med 2018.”

    http://ledarsidorna.se/2016/11/politiska-sjalvmordsbombare/

    Svara
      • Pelle2

         /  11/18/2016

        Från Westerholms inlägg där Gerdås förnekar att hann har kallat Reinfeldt för pedofil :
        ”Det som är anmärkningsvärt i nattens meddelande till mig är att Gerdås dels förnekar den delen av sin historia, men kanske framför allt i egenskap av regeringstjänsteman nu agerar i detta. Meddelandet till mig är explicit, han önskar att Ledarsidorna raderar ”lögnerna”. Lögner som i sådana fall publicerats även på Expressen och Dagens Nyheter respektive hemsidor. Regeringen har en historia med den naturlige samarbetspartnern Miljöpartiet, att ställa krav på olika redaktioner. Krav riktade mot SVT nyhetsredaktion är ett tidigare exempel på detta. Gerdås uppmaning till Ledarsidorna kan rimligen inte uppfattas annat som ett krav från en regeringsföreträdare att stryka ett streck över tidigare publicerat material.

        Civilminister Ardalan Shekarabi, S, har ett ansvar för sin personals beteende. Ytterst ligger ansvaret på statsministern. Huruvida Shekarabi är informerad av Gerdås i egenskap av att vara regeringstjänsteman försök att uppmana en journalist, med av Unionen utfärdad presslegitimation, att radera artiklar eller delar av artiklar baserade på tidigare publicerat material är okänt men inte utan intresse.

        Det, samt med vilket lagstöd och inom vilket regelverk som Gerdås, som regeringstjänsteman, agerar torde vara intressant vartefter debatten utvecklas. Var gränsen går.”

        Svara
    • Frida Gustavlin

       /  11/18/2016

      Det blir nog knepigt för en partiledare som kallar SD för Nazister.

      /Frida

      Svara
  32. Pelle2

     /  11/18/2016

    Hycklaren Ingvar Persson på Aftonbladet tycker inte att det var nog att Moderaterna sparkade Delmon Haffo utan vill ha mera utrensningar inom kommunikationsenheten.
    Han kanske skall läsa igenom sin egen tidning och då med tomvikten lagd på ledarna från personer som LIndberg, Al Naher,Virtanen och Swedin innan han anklagar andra för dålig kultur…
    http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/ingvarpersson/article23936436.ab

    Svara
  33. MiT

     /  11/18/2016

    Svara
  34. MiT

     /  11/18/2016

    Anders är akademisk ledare för lärarutbildningen på Södertörn…

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  11/18/2016

      Om vita inte är medvetna om sina privilegier så är det rimligt att tro att ickevita inte är medvetna om sina skyldigheter.

      Svara
    • Pelle2

       /  11/18/2016

      Identitetstpolitikerna och rasbiologerna på Södertörn förnekar sig inte…

      Svara
  1. Slumpen slår till igen på SVT! | WTF?
  2. Sammanfattning av 2016 del 6 | WTF?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: