Kritisk debattartikel – Ni kan inte ana vad som hände sen!

Häromdagen var det en debattartikel i Metro som kritiserade feminismen som den ser ut i Sverige idag. Det var inga konstigheter alls i artikeln utan ganska självklara saker som artikelförfattaren tog upp. Men bara det att man måste skriva en debattartikel om det visar hur sjukt Sverige är.

Alla förstod direkt vad som skulle hända och man blev inte besviken, radikalfeminister levererar!

Maniac Media har tagit upp ett svar på den av Zoran Alagic, ett svar som innehåller precis lika mycket luft och trams som man visste att ett svar skulle innehålla. Bara ett litet tillägg till Mania Medias bemötande, Zoran hade skrivit under med att han var pressekreterare hos Margareta Winberg, jämställdhetsminister 1998-2003. Det är ingen merit utan tvärtom, något man borde försöka dölja. Han kunde också skrivit under med att han är pressekreterare på Lärarnas riksförbund. Om man undrar hur så mycket skadlig ideologi kunnat infiltrera hela skolvärlden alltså. Maniac Media gör sitt bästa för att bemöta Zorans ologiska svammel med logik.

Men här är artikeln som skapade så mycket förutsägbart trams som ”svar”.

metro-debatt

Så ser den ut, här kan man läsa den. Som ni ser, inte ens rubriken är konstig på något sätt. Men som sagt, radikalfeminister är pålitliga leverantörer av halmgubbar och påhitt, här följer några som man kan se i kommentarsfältet på facebook

metro-debatt1

De dyker upp lika pålitligt som en elräkning. Om man vill kan man ju läsa artikeln och se om det finns minsta lilla i hennes kommentar som har samband med artikeln. Jag bortser från det mesta av tramset och nöjer mig med att det verkar finnas en otroligt djup sjö av människor att ösa ur som anser att leva är ett obetalt arbete. Ensamstående kvinnor gör mer ”obetalt hemarbete” än ensamstående män, det är korkat att tro att det inte följer med även när man bildar par.

metro-debatt2

metro-debatt3

metro-debatt4

En och annan riddare dyker också upp såklart, det gör det alltid.

metro-debatt5

Johan Åström fortsätter att kämpa på i kommentarsfälten med att försöka upplysa.

metro-debatt6

Ett svar till Åström innehållande så mycket snömos att hon kommer att få en vit jul oavsett om hon befinner sig i Norrland eller på Bahamas.

metro-debatt7

Han ska ”läsa på” om vita heterosexuella cismän… Sociala strukturer finns såklart. Men det ENDA de visar är hur andra individer historiskt har valt, inget annat. Man kan bara se mönster i efterhand, inte i realtid eller framtid. Och mönster har exakt NOLL makt.

metro-debatt8

Inte så otippat nej. Han presenterar underbyggd fakta från SCB, Brå, 15:51-rörelsen (ni vet de som tror att kvinnor jobbar gratis efter 15:51 varje dag?) och Jämo men det bara viftas bort.

Jag har nämnt Johan Åström och hans kämpande i kommentarsfält förut, bland annat i det här inlägget, ”Spela schack med en duva”, och det är exakt likadant nu som då. Om ni har missat det inlägget tidigare så rekommenderar jag det helt oblygt!

martina-montelius

Nästa sak nämner jag bara helt kort, det är Martina Montelius som ger sig på Birro och Heberlein i en märklig debattartikel som är svar på deras texter i nyheter24 resp Ledarsidorna. Hela hennes artikel är ett enda stort bevis på att de båda har rätt. Montelius känner hur elfenbenstornet börjar skaka allt kraftigare och hon är orolig och kämpar för att kunna sitta kvar.

Hela artikeln är en fantasilös drapa med massor av signalord. Första meningen i ingressen visar exakt vad det är för typ av artikel, en som det går mer än 13 per dussin av och de är samtliga skrivna av personer som Montelius, personer som investerat jättemycket i att vara ”rätt” och signalera att de tillhör rätt grupp men som nu känner att det där ”rätt” börjar skaka ordentligt i grundvalarna. Dra in ALLA bidrag till teaterverksamheter och liknande och ge pengarna till flyktinghjälp så får även sådana som Montelius hjälpa till lite på riktigt och inte bara med att i ord tala om hur dåliga andra är. Sen kan de besöka Arbetsförmedlingen för att hitta riktiga jobb. Vi har inte längre råd med att låta folk tramsa runt och få betalt för det.

Sen har vi Marcus Oscarsson som hamnat i lite blåsväder för att han har analyserat situationen i Europa. Eller ja, han har hamnat i blåsväder för att folk inte klarar av att se skillnad på ”analys” och ”åsikt”.

alex-och-sigge-sagar-marcus-oscarsson

Några som inte klarar av det är Alex Schulman, som väl blivit ”kändis” genom att bete sig som ett rövhål, och Sigge Eklund som jag inte ens vet vem det är.

Vad har då Oscarsson skrivit?

oscarsson-analys

Så började det, en sorts ”nulägessituation” av Europa som nog stämmer rätt bra. Man kan ju inte bara låta den hänga i luften som politisk kommentator utan han har ju förslag på möjliga lösningar på situationen.

Det ovan är alltså nuläget som han ser det. Sen kommer analysen. Inte åsikten utan ANALYSEN

oscarsson-analys1

För säkerhets skull så har han skrivit ANALYS med versaler innan själva ANALYSEN för att folk som inte är så smarta också ska förstå att det handlar om en ANALYS och inte om personliga åsikter.

oscarsson-analys2

ANALYSEN av läget leder fram till några punkter för att åtgärda det som just nu ses som problem. Om man tycker att nulägesbeskrivningen visar på problem alltså, tycker man att allt är finfint och bara flyter på så visst, då ser ANALYSEN och ev åtgärder konstiga ut. Gillar man islamism och vill ha mer islamism, vilket Alex Schulman tydligen verkar vilja ha, så förstår jag att han är sur. Eller så förstår han helt enkelt inte skillnaden mellan islamism och islam utan tror det är samma sak. Men det är ju inte Oscarssons fel om Schulman är så okunnig?

Nu när man ändå är igång med vad de RIKTIGA politiska giganterna tycker om Oscarsson så väntar vi spänt på vad Zara Larsson, Malena Ernman och Henrik Schyffert säger om det också så vi vet exakt vad det handlar om.

Eller så låter vi pajasar vara just pajasar och lämnar politiken och analyser av den till de som kan det är och är bra på det? Svindlande tanke, jag vet, men kan vi inte försöka i alla fall? Så slipper vi pajasar som inte ens vet skillnaden mellan islam och islamism och mellan ANALYS (trots att det alltså står med versaler att det är just en sådan…) och åsikter? Och som dessutom kräver att de som faktiskt vet skillnaden mellan de sakerna måste STOPPAS?

Det där med att lyssna på kändisar och vad de tycker inom politiska områden de är totalt okunniga om kanske inte är en så bra idé?

MVH

MiT

Annonser
Följande inlägg
Lämna en kommentar

96 kommentarer

  1. Frida Gustavlin

     /  11/26/2016

    Du får ursäkta mig, men jag orkade faktiskt inte läsa feminist-Facebookinläggen, jag är tillräckligt faktaresistent på lördagar för att inte bekymmra mig. Nu ska jag ta på mig förklädet och kedja fast mig vid spisen så att det blir lite ordning här hemma.

    Glada matriarkhälsningar, Frida

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  11/26/2016

      Alex Schulman är i grunden en första klassens mobbare och kappvändare. Men det där är en sketch som är inspelad på skoj. Lite självdistans har han trots allt.

      Svara
      • trollan

         /  11/28/2016

        Ja, det är en sketch (som får mig vara glad att jag lyckades missa dessa program) men en som skrivit bra om det är Anybody
        http://anybodys-place.blogspot.se/2016/11/identitetsempati.html

        ”Jag minns ett klipp där han nätt och jämt kunde genomföra en intervju om hur det var att skriva om sin avlidne far. Till och med jag fick en igenkännande klump i halsen när han stapplande sökte de rätta orden .. ända fram till det ögonblick han trodde att direktsändningen bröts .. och jag fick den välregisserade medkänslan nerkörd i halsen.

        Det påstås att det hela var en sketch. En liten rolighet där krönikören och kändisen driver med sin egen skildring av sorgen efter sin far. I så fall var det mycket skickligt gjort .. men oavsett vilket gav det en mycket trovärdig bild av hur lätt det är att fullt medvetet visa betald empati.”

        Svara
  2. MiT

     /  11/26/2016

    Svara
    • Svenne

       /  11/26/2016

      ”Revolutionens ledare Fidel Castro” – så brukar det inte låta om Pinochet…

      Svara
    • Klimathotet

       /  11/26/2016

      Äntligen!!! (sade exilkubanerna)

      Svara
    • Pelle2

       /  11/26/2016

      Som sagt var,Lars Ohly och Pierre Schori hyllade den gamla kommunistdiktatorn i dagens Aftonbladet.
      http://archive.is/ywzuY
      Hur hade det låtit i Aftonbladet om Carl Bildt hade hyllat Pinochet och sagt att han gjorde mycket gott för folket men det var ju synd att han var en diktator som förföljde oliktänkande ??
      Det visar hur tunn fernissan är över Ohlys påstående att han inte längre är kommunist.
      Det visar också hur Aftonbladet tycker att det är ok att hylla en diktator så länge det är en diktator med socialistiska förtecken.
      Dom får mig att vilja spy !!

      Svara
    • Pelle2

       /  11/26/2016

      Skämtbloggaren Sven-Erland Västros skriver kul , om än i viss mån sanningsenligt,hur ett antal av Socialdemokraterna gråter sig till sömns när diktatorn Castro är död.
      Särskilt Pierre Schori lär väl vara drabbad av sorgen…
      https://svenerland.wordpress.com/2016/11/26/en-levande-legend-lever-vidare-i-vara-hjartan/

      Svara
  3. Rikard

     /  11/26/2016

    Hej.

    Att rösta ansvarsfullt är att rösta på det man bedömer som att ha minst risk för att vålla ytterligare skada.

    Det är bara att applicera den tesen på samtliga kandiderande partier.

    Funderare: hur många behöver det sitta i riksdagen?

    Om varje riksdagsledamot får rösta efter eget huvud, varför ha partival alls?
    Om varje riksdagsledamot måste rösta efterpartilinjen, varför inte bara ha en per parti som klarat spärren, och låta rösten vara värd den procentuella fördelningen av partiets röster?

    I vems intresse har vi partivälde – folkets eller partiernas?

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, lärare

    Svara
    • Vi har en riksdag som är större än många andra länders, räknad på befolkning.
      Så lämpligt vore omkring 201 – 151. men det kommer inte att hända för vem vill inte ha sötebrödsdagar? Att vara riksdagsman/kvinna är ett yrke, inte hedersuppdrag från väljare.

      Svara
  4. Jans

     /  11/26/2016

    Rätt konstigt egentligen att artikeln fokuserar så mycket på att skriva om trygghetsskapande åtgärder och att det inte skall vara mörkt på torget e.t.c.

    Den aktuella händelsen utspelades mitt på dagen med vittnen runt omkring. Inget av de trygghetsskapande åtgärder som nämns har med saken att göra, problemet är av en helt annan kaliber. Det handlar ju snarare om gäng som tagit över offentliga platser på grund av för lite polisnärvaro eller för lama åtgärder. Ungefär som på en del bibliotek. Dialog, trygghetsskapande åtgärder och bla bla bla är totalt meningslöst när de som härjar inte ens är rädda för polisen.

    Antagligen är det precis såhär som utvecklingen av våra no-gozoner började en gång i tiden. Undrar hur många svenska småstäder som till slut kommer att bli dominerade av denna typ av kulturell utveckling och till slut bli något i stil med starstadsförorter?

    Svara
    • Jans

       /  11/26/2016

      Den här artikeln alltså, skenavrättningen i Hörby:
      http://www.expressen.se/kvallsposten/10-aring-sparkades-ned-och-skenavrattades/

      Svara
    • Jag tror absolut att det är så det började i de s.k. ”no-go”-zonerna, vilket är en skrämmande tanke då de flesta har kanske en polisstation som är öppen en gång i veckan och inte ens då åtta timmar. En polisbil som patrullerar och kanske kan komma fram på någon timme i vissa orter. Det kommer bli mycket mycket värre, inte ens Ygeman tror det kommer bli bättre under 2017…

      Svara
    • Frida Gustavlin

       /  11/26/2016

      Huvet på spiken! Humor på sätt och vis,

      Tror dock att ”trygghetsskapande” åtgärder som görs på natten även spiller över på dagen, och då menar jag trygghetsskapande åtgärder i form av tillräckligt med polis som ingriper mot samtlig brottslighet i kombination med jourdomstolar som dömmer direkt, sen blir det böter direkt, alt. raka vägen till fängelse eller ungdomsvårdsanstalt, givetvis utan att passera GÅ.

      Problemet beror sannolikt på att vi har för få poliser, och anledningen att vi har för få poliser tror jag beror dels på att polishögskoleutbildningen är för lång och dyr, vilket även gör att poliserna inbillar sig att de ska tjäna lika bra som en riktig tjänsteman, men även att polisens organisation är felaktigt utformad.

      Jag har som ni vet skrivit otaliga gånger att jag anser att våra poliser är överutbildade, jag gör det gärna igen. Det behövs betydligt fler Kling- och Klangsnutar och därefter mycket mindre tandlösa väktare och ordningsvakter.

      Sen får man givetvis sätta in rejält med sociala insatser så att fängelsegäng inte blir ett problem i sig. Att vara kriminell behöver stigmatiseras något oerhört mycket mer.

      /Frida

      Svara
  5. Okej – ännu en gång: VAD är det med Oscarssons analys Schulman har problem med?

    För att det är han som slänger ut lösa anklagelser i annat fall och bidrar till ”Trumpifieringen” av media, inte Oscarsson. Han förklarar sig väl, det gör inte Schulman.

    Svara
    • Rikard

       /  11/26/2016

      Hej.

      Alex Schulman är okunnig och lever på socialt kapital, och Oscarsson är sakkunnig och lever på trovärdighet skapad via denna sakkunnighet?

      Som vitt bröd och knäckebröd, typ. Meningslöst sockrat fluff kontra god husmanskost.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
    • trollan

       /  11/28/2016

      Varför ska Schulman behöva förklara sig? Han har redan förklarad att han är god och tror på människors lika värde (utom amöbor som SD eller personer som inte håller med honom, eller folk som har samma åsikter och står fast vid dem ” ”Jag hatar människor som vidhåller. Som står för sina åsikter, livet ut. För mig är de ointressanta. Jag älskar männi­skor som ändrar ­uppfattning. För de lever.” etc etc)

      Oscarsson har ju redan visat att han ”går hem i stugor” och att folk håller med om hans analyser – är inte det populism om något. Så klart han måste förklara sig och be om avbön för att kunna fortsätta synas efter detta klavertramp.

      Svara
  6. Jans

     /  11/26/2016

    Ja, tänk att det är så svårt att ta till sig en ANALYS och, om man har invändningar, argumentera mot själva analysen och leverera en egen istället för att kalla Oscarsson tillmälen. Men saken är naturligtvis den att sådana som Schulman inte har någon egen analys att leverera. De är som de tre aporna som håller för mun, öron och ögon. Det finns inte ens början på en alternativ analys av hur vi skall göra. Det enda som finns är kändisar som yrar om pizzor eller upprepar falska rapporter om att allt skall bli bra om ett tag.

    Apropå Montelius. Artikelns rubrik är ju redan den humor: ”Eliten verkar helt tappat sin kompass”. Montelius själv är ju själva sinnebilden för kulturelit och det är ju helt uppenbart att hon själv helt saknar kompass eftersom hon inte förstår att hon står i centrum av eliten. Dotter till en känd författare, som dessutom sitter i Svenska akademien, infödd rakt in i teater- och litteraturbranschen med en självklar rätt att ta för sig och har utan problem etablerat sig som regissör och författare. Ouppnåeliga drömyrken till och med för många som bor på Södermalm. Jag vet inte hur Montelius är som regissör eller författare men den som såg henne i ”På Spåret” vet att hon är gravt oallmänbildad i varje fall. Även det en slags markör som hör viss elit och överklass till.

    Svara
    • Schulman är där han är för att hans far var Allan Schulman och att han drev en elak blogg. Han har ingen som helst utbildning i frågan att prata om och han verkar inte ens har följt vad Donald Tusk/EUs ledning/internationella kommentatorer säger – för gissa vad? De säger precis samma sak som Oscarsson – att vi måste återfå kontrollen över gränsen. Att Brexit berodde till stor del på missnöjet över att gränsen föll. Att vi måste bekämpa den växande militanta islamismen.

      Men då måste man ju faktiskt läsa in sig i en fråga och det är ju jobbigt.

      Svara
      • Jans

         /  11/26/2016

        Det är väl så att den som läser och sätter sig in i denna situation och sedan lägger till möjliga framtidsscenarion har mycket svårt att komma till den typ av ”analys” som svensk medieelit normalt gör. Det som de föreslår (eller snarare inte föreslår) kommer ju garanterat leda till nationers sönderfall. Sådant som Oscarsson tar upp kommer att komma upp på agendan hur vi än gör, det finns inget möjligt framtidsscenario där det inte kommer upp på agendan. Det enda som man kan vara oense om är NÄR det kommer upp på agendan. De som angriper Oscarsson försöker skjuta upp det hela. Jag undrar om de ens reflekterat över varför de vill detta samt vilka konsekvenserna kan bli?

        PS For whom it might concern: Om du är antisemit trycker du på tummen ner även under denna post ;-D DS

        Svara
        • Grejen är att det händer JUST NU i EU, oavsett vad våra små svenska tyckare anser om saken. EU-ledningen håller på att diskutera och planera hur de ska få kontroll på gränsen, samt att vissa rapporter säger att de klandrar Merkel för att hon lockat hit så många till Europa med sin politik. Jag har svårt att tro att även Sverige inte har fått åtminstone ett par gliringar om inte mer.

          Men EU-ledningen kanske är SD-sympatisörer? Hoppas bara någon kan meddela dom att Sverigedemokraterna är ett av de två svenska etablerade partier som är mot EU…

          Svara
          • Olof

             /  11/26/2016

            Lyssnade man på svensk media kunde man ju tro att det var ‘några’ som inte ville samarbeta inom EU, men läste man utländsk media var det ganska tydligt genom hela den här krisen att det var Sverige och Tyskland som varit helt absurda extremister som inte velat samarbeta.

            Efter Brexit är jag förvånad att Sverige överhuvudtaget ens får vara med på något hörn. Det lär ju knappast vara någon som lyssnar på våra politiker överhuvudtaget, och det inflytande Merkel har är förmodligen rätt begränsat och enbart relaterat till Tysklands storlek.

            Och som Jans säger ovan, vad tror ‘godhetsvänstern’ egentligen kommer bli konsekvenserna av deras agerande? Själv är jag nästan helt övertygad om att ju längre vi skjuter upp det på framtiden ju värre kommer det att bli. Vi är redan långt förbi den punkt att det är nästan oundvikligt att vi kommer få se en kraftig högernationalistisk sväng eftersom mainstreampolitikerna inte längre har tiden att ordna upp problemen de skapat. Skjuts det upp ytterligare, så att problemen inte kan hanteras någorlunda inom normaltillståndens politik (dvs, kraftiga beskärningar av bidrag och stöd, deportationer av de som vistas i EU illegalt, arbetskrav, stängda gränser, etc) så tror jag framtiden innehåller långt obehagligare möjligheter.

  7. Perry

     /  11/26/2016

    Jag tror på riktigt att Schulman och co skitit i det blå skåpet när man ger sig på Oscarsson… om det är NÅGON som har det ”vanliga” folket med sig så är det han.

    Svara
    • Jans

       /  11/27/2016

      Är han så poppis alltså? Jag har inte så bra koll på TV4.
      Nu börjar verkligen muren i åsiktskorridoren att visa sprickor.

      Svara
      • Perry

         /  11/27/2016

        Ja alltså, Oscarsson är ju på god väg och bli folkkär och det är ju den högsta status man kan uppnå i Sverige!

        Svara
  8. Jerry

     /  11/26/2016

    Tyckte artikeln i Metro var hyfsat bra även om jag önskat att han ville gå längre. Men helt klart ett steg i rätt riktning. Förhoppningsvis får vi se i framtiden att någon vågar såga feminismen jäms med fotknölarna. Att vi har jämställdhet är främst ett resultat av social välfärd och teknisk utveckling. De strikta könsrollerna tidigare, liksom allt annat, är biologi och åter biologi. Samhället var inrättat på ett sätt som gynnade mänsklighetens överlevnad. Idén att människor skulle inrätta sig i några strukturer som saknar biologisk grund är befängd. Allt vi gör syftar till att föra arten vidare. Männens konkurrerande och tävlingsdrift är bara för att imponera på någon hona. Feminister talar aldrig om hemlöshet bland män eftersom de inte ens betraktar denna grupp som män. Istället riktar de all sin uppmärksamhet åt direktörer och besuttna.

    Historieförfalskning, ovetenskapliga teorier och vårdslöst användande av språket är några problem med feminismen. Att ens kalla det feminism är idiotiskt om det nu finns något intresse att verka för jämställdhet. Anta att en rörelse dök upp som kallade sig maskulinister. Språk är viktigt. Hur genuint intresserad den än var av jämställdhet från början så skulle maskulinismen snabbt övergå i sexism. Precis som feminismen gjort. Därför att namnet bestämmer riktningen.

    Svara
  9. Olof

     /  11/26/2016

    Ja, Oscarsson har utan tvekan rätt i sin analys. Och som han säger, det är lika mycket för flyktingarnas skull som någon annans. Om den nuvarande situationen får fortsätta så kommer de som flyr hit bli tvungna att fly igen om något decennium. Vi behöver en järnridå omedelbart, och det kommer att förmodligen att kosta liv innan den är etablerad.

    Den punkten jag är tveksam mot är nummer 4, eller snarare, ingripandedelen i den. Chansen för framgångsrika militära ingripanden som har någon sorts positiv effekt för lokalbefolkningen, annat än i rena stabiliserande situationer där utomstående är inbjudna av alla relevanta parter, tycks vara väldigt nära noll.

    Svara
  10. vicsaii

     /  11/26/2016

    Hm, men om jag ska sätta mig in i hur radikalfeministerna fungerar så tror jag att den här artikeln mer bekräftar deras världsbild, att bara vita arbetarmän hyser de där åsikterna (självklarheterna). Män är svin och män har dåliga åsikter, ingen nyhet för radikalfeminsiterna. Och de skiter ju totalt i innehållet ändå. Hade det inte vara intressantare om Metro istället lät någon av de briljanta högskoleutbildade kvinnor med samma åsikt komma till tals. Tänker på t.ex. Tanja Bergkvist, fil. Dr i matematik, van att föreläsa och skriva om ämnet. Det hade fått ett helt annat bit på radikalfeministernas kognitiva dissonans.

    Dock äcklar det mig lite att jag just förespråkat könskvotering, även om jag i grunden tror att det viktigaste är att åsikterna öht kommer fram, vem som än uttrycker dem.

    Svara
    • Jans

       /  11/26/2016

      Tanja är väl inte med i debatten längre?
      Vi hade ju faktiskt Belinda Olsson som vågade sig in på lite feministkritik i den där TV-serien hon gjorde för något år sedan, fast hon har varit rätt tyst i frågan sedan dess. Det är nog ingen lek att gå emot strömmen i gammelmedier i den där frågan så vi får vara glada över det lilla…

      Svara
    • Olof

       /  11/26/2016

      Det är ännu rätt tunnt i svensk media på kvinnor som vågar gå emot highschool gänget, och jag tror inte du hittar så många ifrån socialvetenskapliga linjer på högskolorna i sverige eftersom meriter inom området inte har så mycket med vetenskap att göra utan snarare förmågan att slicka på ett politiskt korrekt sätt. Och jag skulle tippa på att någon som försökte ändå skulle drabbas av stockholmssyndrom. (Och ja, jag tror det behövs en storskalig avfinansiering av den delen av universiteten, det är politik de ägnar sig åt, inte forskning).

      De kvinnor du hittar är i allmänhet utbildade innan den delen av universitetsväsendet förföll till dagens tragiska situation. Eller självbildade, som t.ex Ninni som vi har här och på genusdebatten. Det finns en del i USA med (Christina Hoff-Summers, Karen Straughan, etc), och det tycks växa.

      Dock vet vi redan reaktionen från vänstern – quislingar, överlöpare, könsförrädare, etc. Det handlar i slutändan inte alls om kön för dem, de hatar folk som har andra åsikter än dem, punkt.

      Det börjar kännas som dagens könspolitik är en surrealistisk allegori för Heathers.

      Svara
      • vicsaii

         /  11/26/2016

        Ja, utomlands finns det måånga kvinnliga kritiker. Jag tror att det finns i Sverige också, till och med såna som kan tänka sig tala emot dagens feminism. I de få kritiska artiklar som smiter igenom censuren i media verkar det dock vara viktigast att cementera bilden av att enbart arbetarmän alternativt rika män är de som har såna åsikter. Det får väl duga tills vidare, men det är ett faktum att det finns människor i alla ”samhällsgrupper” som delar de åsikterna.

        Jösses… jag talar som en marxist idag…

        Svara
        • Varangian af Scaniae

           /  11/26/2016

          Haha vicsaii, jag kom till en hemsk insikt idag. Jag har ansett mig vara liberal-konservativ men nu vill jag störta samhället d.v.s. revolution. Så jag har blivit revolutionär och vänster kräken som styr samhället a.k.a. eliten är de som är konservativa och vill bevara status quo.

          Svara
  11. Olof

     /  11/26/2016

    ‘Ensamstående kvinnor gör mer ”obetalt hemarbete” än ensamstående män, det är korkat att tro att det inte följer med även när man bildar par.’

    Jo, jag har själv påpekat detta många gånger sedan jag gick igenom SCB’s tidsundersökningar.

    Det kanske börjar bli dags att försöka hjälpa kvinnorna med detta. Kan vi problematisera kvinnorollen lite mer – vad är det egentligen i det kvinnliga sociala spelet som gör det här till en sådan essentiell del av deras liv? Det verkar ju stressa dem något oerhört, och dessutom skapa slitingar i relationer och psykisk ohälsa.

    Varifrån kommer statusjakten? Behovet av att jämföra sig med sin sociala krets, anpassa sig och rädslan att skämmas för lite skit? Kvinnorollen tycks innehålla många ohälsosamma aspekter som borde tas upp mer, kanske man skall ta internationella kvinnodagen som ett bra tillfälle att prata igenom alla de saker vi behöver rätta till med kvinnor?

    (Ok, där på slutet kanske jag hängav mig lite till syrlighet…)

    Svara
    • Varangian af Scaniae

       /  11/27/2016

      Titta på djurlivet, många svar finns att finna där. Honor av många arter nests (tycker det engelska ordet beskriver skeendet bättre än något svenskt ord) och hanar reser fjäderskruden eller slås för honors uppmärksamhet. Varför skulle människor vara annorlunda? Vi är däggdjur om än med lite större hjärna men vi har samma grund programmering. Kanske det är DNA minne.

      Svara
  12. michael.

     /  11/26/2016

    PK-eliten har varken fakta eller goda argument allt dom har är att försöka skambelägga åsiktsmotståndare.

    Svara
  13. QED

     /  11/26/2016

    OT:

    Svara
    • Olof

       /  11/26/2016

      Ja, Reinfeldt är en av de vidrigaste människorna att någonsin ha varit i Svensk politik. Behandlingen av Karl Sigfrid runt FRA omröstningen fick åtminstone mig att inse att människan är en fullblodspsykopat.

      Svara
    • Klimathotet

       /  11/26/2016

      Det var spot on.

      Svara
  14. MiT

     /  11/26/2016

    Ja jävlar i det…

    Svara
    • Klimathotet

       /  11/26/2016

      JC Juncker kommer ut ur garderoben.

      Svara
      • Jans

         /  11/27/2016

        Märkligt att säga från en EU-ledare. Det gäller väl i så fall diverse IS-ledare också?
        Att de inte vågar tala klarspråk om diktatorn på Kuba visar ju vilken makt vänstern i Europa har. Kanske inte politiskt, men intellektuellt. Det är helt enkelt inte OK att trasha Kubas diktator eftersom kommunistakademiker och kulturfolk kan bli sura.

        Svara
  15. MiT

     /  11/26/2016

    Svara
  16. MiT

     /  11/26/2016

    ”Oscarsson tvingades fly lägenheten via balkongen inatt – Jagades av Expressens kamerateam”
    http://nyheteridag.se/oscarsson-tvingades-fly-lagenheten-via-balkongen-inatt-jagades-av-expressens-kamerateam/

    Svara
    • Åsiktskorridorvakt

       /  11/26/2016

      researchgruppen jugend igen..? sexpressens egna fotsoldater

      Svara
      • Klimathotet

         /  11/26/2016

        Roland Freisler återfödd och folkdomstolen återupprättad.

        Svara
    • Vad fan är det för fel på Expressen?

      Han skrev en analys på Facebook. Alex Schulman grät över det. Är det värt att trakassera mannen för? De beter sig som om han förskingrat statskassan…

      Svara
  17. MiT

     /  11/26/2016

    Svara
  18. MiT

     /  11/26/2016

    Svara
    • Olof

       /  11/26/2016

      Ja, det är klart att Jenny tycker det är positivt att Thatcher snart är död, hon är ju ett levande bevis på att det finns kapabla kvinnor som kan ta topppositioner utan kvotering. Jenny själv däremot är, som människa betraktad, helt enkelt inte så mycket att hänga i julgranen.

      Svara
    • Pelle2

       /  11/26/2016

      Vänsterextremisten Bengtsson visar vilken politik hon förespråkar.
      Hon skulle väl få en spontanorgasm om Sjöstedt blev kommunistisk diktator i Sverige..

      Svara
  19. MiT

     /  11/26/2016

    Svara
  20. Svenne

     /  11/26/2016

    ”Förkläde designade för män, med särskild ölficka” #triggered 😛

    Svara
    • Intenso

       /  11/26/2016

      Men va fan! Designa och tillverka ett eget förkläde då din dumma ko. Blir heligt trötta på dessa …. bäst jag slutar där annars blir jag blockad av Tokis.

      Svara
    • Embryo

       /  11/27/2016

      Jag blir så trött på de som på svaret om sin huvudsakliga målgrupp svarar något i stil med ‘ALLA! Vi måste vara inkluderande!!.

      Svara
  21. MiT

     /  11/26/2016

    Svara
    • Olof

       /  11/26/2016

      För att inte tala om hur exkluderande och konservativt Haffos uttalande var, moderna multikulturella unga människor brukar i allmänhet sätta ‘svenne’ framför ordet.

      Svara
  22. MiT

     /  11/26/2016

    Svara
    • Pelle2

       /  11/26/2016

      Men det finns massor av gott att säga om diktatorn Castro som bara fängslade alla oppositionella i Kuba uppenbarligen enligt kommunisten Bengtsson.
      Att Hotell och restaurang kan låta en diktaturälskare som Bengtsson företräda dom är helt sjukt,.
      Tur att jag inte är medlem hos dom i alla fall…

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  11/26/2016

        Det är skönt att det är lördag, jag har därför min hjärna inställd på faktaresistens, trot eller ej, men den blir till och med ännu mer faktaresistent när jag läser omskrivningen MAN till EN.

        Det är en pålitlig markör för att avsändaren inte har något substantiellt att komma med, så när man stöter på denna markör slipper man tack och lov besväret att fortsätta läsa pladdret.

        /Frida

        Svara
        • Pelle2

           /  11/26/2016

          Jo,när någon skriver en istället för man så är det en tydlig markör att det handlar om en genusideolog..

          Svara
        • Frida Gustavlin

           /  11/26/2016

          Sen undrar jag ändå hur Jenny Bengtsson ser på Fidels gärning när det kommer till fackliga rättigheter för de Kubanska restaurang- och hotellarbetarna.

          Som jag förstår är knappast Kuba, ur ett svenskt fackligt perspektiv, ett föredömme vad gäller arbetarnas rätt att organisera sig, men det kanske är en lyx som inte i anstår det kommunistiska drömsamhälle som Jenny Bengtsson ser framför sig.

          En klen tröst med att göra Sverige till ett Fidelskt drömsamhälle vore åtminstone att sådana som Jenny Bengtsson skulle bli tvungna att hitta en mer produktiv sysselsättning än agera pratsam twitter-fackpamp.

          /Frida

          Svara
          • Jenny Bengtsson och dylikt anhang ser sig nog att tillhöra ”eliten” i dessa diktaturer, därav så förespråkar de dom.

          • Frida Gustavlin

             /  11/26/2016

            Det ironiska här är ju att både Tatcher och Castro hade lite ”svårt” för fackförbund. Tatcher, för att det kan trassla till affärerna, och Castro för att det riskerar att trassla till enpartisystemet. Starka fackförbund och enpartistater går sällan speciellt bra ihop. Säger bara Lech Wałęsa, Polen 1989.

          • Pelle2

             /  11/26/2016

            Jo,idioter som Bengtsson och Ohly menar naturligtvis att dom, i egenskap av att var nyttiga idioter,skulle få en plats bland nomenklaturan i kommunistpartiet.
            Gud förbjude att dom skulle vara en del av proletariatet och därmed skulle få leva i den typ av samhälle som dom i teorin och från sitt von oben perspektiv förespråkar.

          • @Frida Gustavlin, att tänka tanken att Castro faktiskt inte gillade fackförbund kräver ju att man faktiskt har ”läst på” bortom att ”googla”. Allvarligt talat, dessa människor umgås i så homogena åsiktsmiljöer att tanken på det.

            @Pelle2, jo men precis. Man får också tänka på att när ledande politiska sympatisörer kommer till dessa länder så får de stjärnbehandlingen och sällan så behöver de se den faktiska misären. De verkar inte fatta att ledningen i dessa länder har mer gemensamt med nidbilden av Marie Antoniette än vad de vill erkänna…

    • Jans

       /  11/27/2016

      Konstigt när fattiga i USA blev inspirerade av Trump och valde honom i ett demokratiskt val så var det fel men när fattiga på andra ställen istället blir inpirerade och ser upp till en diktator som haft makten på Kuba i ett halvt decennium utan tillstymmelse till demokratiskt inflytande för folket så är det liksom rätt på något obegripligt sätt.

      Demokratiskt vald president som en del fattiga i USA gillar = fel.
      Odemokratisk diktator som förtryckt sitt folk i halvt decenium = rätt.

      Svara
  23. MiT

     /  11/26/2016

    Svara
    • Pelle2

       /  11/26/2016

      Ohly visar tydligt att hans avbön från kommunismen bara var läpparnas bekännelse.
      Jag är inte det minsta förvånad. Idioten Ohly erkände så sent som för några år sedan att
      han grät när Berlinmuren föll.
      Han är den kommunist han alltid har varit och förtjänar att dömas som en sådan för evigt..

      Svara
      • Pelle2

         /  11/27/2016

        Ohly har uppenbarligen en anhängare som läser den här bloggen om det inte var han själv som gav mig en tumme ner.
        Eftersom du uppenbarligen gillar kommunismen föreslår jag att du emigrerar till Kuba och lever i ditt kommunistiska paradis. Ta gärna med dig Ohly och hans åsiktskamrat Bengtsson. Jag kommer inte sakna någon av dom..

        Svara
    • Jans

       /  11/27/2016

      Jisses, hur kan han tycka att den jämförelsen ens är rolig som ironi. Den saknar poäng och den är ju så skev att det skriker.

      Men det här fattade man ju skulle komma när Castro dog. Många kommunistttroll som helt enkelt inte kan låta bli att springa ut i ljuset och spricka. Det är bara att skärmdumpa och samla ihop inför framtiden.

      Svara
  24. #NoSocialNetwork (fd. Ulf Andersson)

     /  11/27/2016

    Helt OT:
    Jobbig sambo?

    Marie Johansson bad sin sambo Mathias att sätta upp julgardinen
    i köket – med tanken om att det inte kunde gå fel.
    Men fick äta upp sina ord. Nu skrattar tusentals personer åt hans misstag.

    […..]
    – Det är inte första gången han gör något sådant här.
    Jag tänkte att jag skulle filma honom så att alla mina vänner
    och bekanta får se hur det är att leva med honom.

    […..]
    Marie la ut filmen på sin Facebooksida och hans oförståelse
    inför sitt misstag har roat tusentals personer, i skrivande stund
    har klippet nästan 400 000 spelningar.
    Och flera verkar känna igen sig i situationen, vilket känns skönt, skämtar hon.

    – Ibland blir man gråhårig, det kan inte bara vara så här hos mig, säger hon
    […..]

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23993783.ab

    Att han står ut och att han går med på att bli förödmjukad?

    Svara
    • Pelle2

       /  11/27/2016

      Undrar om Marie hade skrattat om hennes man hade lagt ut en film när hon hade misslyckats med att göra något traditionellt manligt ?

      Svara
      • Svenne

         /  11/27/2016

        Ja, t.ex. är det lätt för den oerfarne att lägga på dubbdäcken i fel rullriktning. Kan påverka bromssträcka och därmed överlevnad i trafiken. #justsaying

        Svara
      • Hannah

         /  11/27/2016

        Förmodligen hade hon det om han gjort det på enligt henne ”rätt” sätt. Förmodligen samma sorts människor som tycker att det känns okej att skriva tihi och kramiz om jag ska vara fördomsfull…;)

        Svara
    • Hannah

       /  11/27/2016

      Jag har svårt att förstå varför man lägger upp och sprider en film på sin sambo/respektive öht om det inte handlar om ”titta nu noga när han sätter målet som avgör matchen och räddar laget kvar i serien..”
      Inte för att allt man postar måste vara tillrättalagt varumärkesbyggande, inte alls. Men vill man verkligen att Googlade framtida arbetsgivare ska få intrycket ”halvnaken, full i kastrull som inte klarar av att hänga upp ett par gardiner..” boendes med någon som tycker det är värt sprida det för att bli ”kändis” i femton minuter.
      Herrgud…

      Svara
    • daniels

       /  11/28/2016

      Tänkte samma sak, vad hade hänt om jag hånat tjejer omkring mig när de misslyckas? Och det behöver inte ens vara typiskt manliga sysslor, även kvinnor kan tvätta fel och skapa röda kläder. Eller glömma maten i ugnen osv.

      Även om man bortser från könsdimensionen tycker jag det är magstarkt att öppet håna sin partner sådär. Jag och min fru har en rätt rå jargong ibland på skoj, men jag skulle inte drömma om att tala om henne nedsättande offentligt. Det ingår liksom i kontraktet när man är ihop att bete sig som folk mot varandra.

      Svara
  25. QED

     /  11/27/2016

    OT:

    Svara
  26. Svenne

     /  11/27/2016

    S(V)T…

    Svara
  27. MiT

     /  11/27/2016

    Svara
    • Grodan Boll

       /  11/27/2016

      De är synonymer för många. Läs valfri genusanalys.

      Svara
  28. Vad utmärker en ”analys” till skillnad från en ”åsikt”, för den som inte är så smart.

    Om någon skriver: ”Om Europas vänsterregeringar kan … så”, ”1 EU måste”, ”2 Säkra Europas gränser”, ”3 Betydligt ökade insatser i närområdet.”, ”4 Ett nytt anti-flyktingkriscenter”, ”5 Ett stort reformpaket för att med maximal kraft stoppa all islamism i Europa.” så kan det alltså omöjligt förväxlas med personliga åsikter?

    You can fool some of the people all the time, goo.gl/NFhGEh.

    Svara
    • För den som inte är så smart var det första en fråga. Vem behöver frågetecken i en oviss tid, där allt är en gåta?

      Svara
    • Pelle2

       /  11/27/2016

      Chris Forsne skriver ett bra inlägg på dagens ledarsidorna om ansvar och hur politikerna i regeringen försöker få oss medborgare ta ansvar för deras havererade flyktingpolitik.
      http://ledarsidorna.se/2016/11/chris-forsne-ordens-makt-och-maktens-ord/

      Svara
    • Pelle2

       /  11/27/2016

      En analys innebär att man bryter ner det man studerar på en detaljnivå och väger olika
      fakta mot varandra.
      Åsikter är sådant som du sysslar med,dv.s ett subjektivt tyckande utifrån dina värderingar.
      Och ja,även jag framför oftast åsikter utifrån mitt subjektiva tyckande om jag inte rakt av klistrar in ett uttalande från någon annan.
      Fast något säger mig att du inte var intresserad av ett seriöst svar utan att du ville insinuera att Oscarsson sysslar med att uttrycka åsikter och inte gör analyser.
      Detta eftersom det han kom fram till inte stämmer överens med vad du tycker är rätt.

      Svara
  29. Pelle2

     /  11/27/2016

    OT:
    Henrik Sundström skriver bra om Marxismens entreprenörer som vill sälja in identitetspolitik och värdegrunder till myndigheter,fackföreningar och företag.
    http://fnordspotting.blogspot.se/

    Svara
  30. Svenne

     /  11/27/2016

    Sarkasm av Reklamprofessorn…

    Svara
  31. Pelle2

     /  11/27/2016

    OT:
    En Lisa Deurell, arkitekt SAR/MSA och aktiv i Kvinnors Byggforum, skriver en drapa i dagens Aftonbladet där hon menar att bilen är ett vapen i männens händer.
    Hon skriver bl.a följande:
    ”Bilismen är patriarkatets förlängda arm. Trafikmaktordningen förklarar hierarkin mellan trafikslagen och hur den samverkar med andra maktordningar så som kön och klass. Till exempel så kör män 50 procent mer bil än kvinnor i Sverige. Vinnarna i dagens trafikplanering är kapitalstarka män. Förlorarna är kvinnor, barn och låginkomsttagare.”

    Så bilen finns till för att män skall förtrycka kvinnor och barn?
    Den finns inte till för att transportera män och kvinnor och varor från en plats till en annan?

    En kvinna som kör bil förtrycker inte män,kvinnor och barn ? Det är enbart könet som avgör om du är en förtryckare som vanligt..

    Radikalfeminister som hon har ju helt förlorat greppet om verkligheten och ser förtryckta kvinnor och förtryckande män i allt.

    http://archive.li/tg8Kz

    Svara
  32. Erik

     /  11/27/2016

    Sverige är dessvärre helt galet😷
    Jag såg detta klipp innan, och jag höll på dö av skratt, hysteriskt rolig😂😂😂. Samtidigt när man tänker efter så är det sjukt tragiskt!

    Svara
    • trollan

       /  11/28/2016

      För att vara ärlig så gillar jag detta.

      Visst kan det verka ”aningen” fånigt med vuxna män som sitter i knät på tomten vilket väl är poängen med filmen. MEN det jag gillar är att man faktiskt integrerar och tar med svenska traditioner som julfirande till personer som kanske inte firat jul tidigare.

      Man kallar det ”vinterfester” och är paniskt rädd för att exkludera folk som inte firar jul som är en kristen högtid. Vilken jag inser när man pratar ”Christmas” i engelsspråkiga länder. Jul däremot (”Yule” in England) bygger på mycket traditioner som INTE har med kristendomen att göra, kristendome kapade helt enkelt en befintlig högtid, men man lyckades inte ändra namnet i nordiskan för att signalera detta. Vilket var anledningen till att min mormors bror som var Jehovas på sin tid vägrade gå in till mormor pga hon hade en julgran som han tyckte var mycket hedniskt.

      Visst kan man våga vägra adventsljus, och julstjärnor om man nu upplever att detta som problem, men många av de traditioner vi har ligger inte som grund för den högtid vi firar. Vilket var väl anledningen att jag personligen inte hade något emot Gina som julvärd pga sin tro – utan för hennes lite väl exploaterade mediaperson som jag vid det laget var sjukt trött på samt hennes lite väl naiva antisemitism som hon hade svårt att dölja.

      Svara
  1. Händelser under helgen | WTF?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: