Händelser under helgen

Lite småsaker från de senaste dagarna. Castro dog ju igår och vissa välkända kommenterade händelsen på ett för dem mindre smickrande sätt

jenny-bengtsson-och-castro

jenny-bengtsson-och-castro1

Nu vet ni, tycker ni att Castro var en vedervärdig diktator som mördade och fängslade folk på löpande band och anser att det är direkt pinsamt att hylla honom så är ni bara Pinochet-lovers och Thatcher-lovers. Inget annat.

jenny-bengtsson-och-castro2

Jo, ”en” behöver verkligen vara ett fan av diktatur för att uppskatta en diktator som sett till att det egna landet stannade i utvecklingen för 50 år sedan, som mördat oliktänkande som hotade sin egna makt och som fängslat tusentals och åter tusentals enbart för att de uttryckte sin åsikt. ”En” måste faktiskt vara ett STORT fan av diktatur för att annat ska ha någon som helst betydelse…

jenny-bengtsson-och-castro3

Pinochet var också en vidrig diktator som gjorde samma saker som Castro. Det är sånt diktatorer brukar göra nämligen. Thatcher däremot var vald i demokratiska val, det vill säga en total motsats till diktatur. Detta visar hur extremt skev Bengtssons demokratisyn är. Tänk på det när ni ser henne i riksdagen för Vänsterpartiet nästa gång…

Och ni som är medlemmar i Hotell och Restaurang borde verkligen tänka efter noga innan nästa val av företrädare för i Bengtssons drömland, en kommunistisk diktatur, är nämligen fria medier förbjudna,, yttrandefrihet är förbjudet, pressfrihet är förbjudet, fria och demokratiska val är förbjudna. Sist men inte minst så är också organisering (i t ex fack) absolut förbjudna. En diktators värsta mardröm är organisering. Så man kan säga att Bengtsson strävar efter ett samhälle där fackförbund är totalförbjudna. Och henne röstar ni på…

Gjorde Castro något bra då? Det gjorde han säkert, även en blind höna hittar ett korn då och då. Men att leta efter det fina sandkornet i en öken av fula sandkorn är meningslöst.

Det intressanta är allt VPK-folk som dyker upp som den fula gubben i lådan nu när han dött och ska hylla. Det visar bara med pinsam tydlighet att det inte räckte med att ta bort bokstaven ”K” ur partinamnet för att sluta vara kommunister och att deras ”uppgörelse” med sin historia bara var läpparnas bekännelse. Bokstaven ”K” finns där fortfarande, stenhårt fastnitad.

**********

Sen har vi Marcus Oscarsson som var på tapeten i helgen och jag tog upp det i gårdagens inlägg.

oscarsson-och-expressen

Ouch! Det visade sig att Expressen var och bankade på hans dörr halva natten så han var tvungen att smita ut via balkongen och ta in på hotell bara för att kunna sova. Men han tar det med gott mod och drar ner byxorna på Expressen. Hans formulering ovan är så snäll men samtidigt så elak.  😛

Det är fler än de två, Alex Schulman och Sigge Eklund, som inte förstår skillnaden

bodil-siden-laskig-populism

”Bra att @alexschulman uppmärksammar Marcus Oscarssons läskiga objektivitet” kunde hon lika gärna ha skrivit för det är det hon menar. För det är det han är, inget annat. Och det är också det som är problemet för en del, man är så ovan vid någon som är objektiv att man omedelbart ser det som politiskt ställningstagande, eller snarare som något extremt åt ”fel” håll. Så långt har det alltså gått i Sverige, man ser objektivitet och analyser som något suspekt som måste brännmärkas.

bodil-siden-laskig-populism1

Gick sådär med hennes lilla försök att starta drev…

bodil-siden-laskig-populism2

Jaha, då var det dags för det där hatet igen då. Här finns samtliga tweetar som nämner hennes namn på twitter från hennes tweet om den läskiga populismen tills för några timmar sedan. Bara att kolla.

Men hon har lärt sig av tidigare misstag, nu är det mail och kommentarer vilket givetvis är svårare att kontrollera. Men jag tvivlar starkt på allt hat som hon ska ha fått och det baserar jag på hennes tidigare beteende när det gäller sånt här.

Även Asyladvokaten har kört med samma metod flera gånger med samma överdrivna påhitt om allt hat och hot som hon drabbas av.

Bodil Siden var även telefonissa i Unionens ”Mansplainingsakut”. När hon lämnade MUF så undrade jag om hon kommer att dyka upp i Fi (UF, Unga Feminister) eller i Grön Ungdom. Det undrar jag fortfarande.

hanna-friden

Det är ju verkligen brist på sådana i media…

Och apropå Siden

jag-om-oscarsson-och-siden

Tweeten jag länkar är den om hans ”läskiga populism”

bodil-siden-blockar

Men istället för att lära sig skillnaden så är det bekvämare att blocka. Men i o f, den förtjänade jag nog lite, var kanske sarkastisk i överkant…

**********

Sen har vi en attack på en moské i Stockholm där man hade skrivit ”Döda muslim” och målat hakkors.

attack-mot-moske

Som vanligt när sånt här dyker upp så bör man ha ett visst mått av skepsis till vad som hänt och vem som ligger bakom. Nima Derwish kollade lite noggrannare på det här

Så han googlade namnet på den intervjuade och hamnade här om samma händelse och såg något intressant

attack-mot-moske1

Nämligen att man skrivit ”döda müslim” och inte ”muslim”.

När bilden på klottret är från en annan vinkel ser jag vad jag missat i SR-artikeln. Det står inte ”döda muslim” utan ”döda müslim”.

Bokstaven ü finns i – hoppsan – turkiskan, där ordet för muslim är ”müsülman”.
Varför skulle en svensk nazist som vill klottra nåt om att ”döda muslimer” råka stava ordet så att det påminner om hur det skrivs – på turkiska?

Nu finns visserligen Ü förstås även i nazisters favoritspråk tyska (och ett gäng andra språk), men en tysktalande som försökte skriva på svenska skulle INTE råka använda Ü: Muslim på tyska stavas just ”Muslim”.
Det spelar ingen roll vilken alternativ form du tittar på (Moslem, Muslimin, Moslemin, Muslima, Muselman, Muselmann eller Mohammedan)… Det skulle inte finnas något Ü där som man skulle råka använda av misstag.

Det förefaller inte speciellt troligt att vi har nassar springande runt i Bredäng som talar franska, estniska, ungerska, spanska, katalanska, galiciska eller occitanska, men jag kollade ändå hur ordet ”muslim” skulle skrivas på alla dessa andra språk som har Ü, och nej, bokstaven används inte där.

De som klottrade kan väl fortfarande vara ”nazister” i bemärkelsen att de diggar Adolf & co, men de tycks i så fall ha varit ”rasifierade” turkisktalande sådana.

Så är det ju, det kan fortfarande vara nassar men knappast svenska sådana. Som sagt, det lönar sig att vara skeptisk när det dyker upp ”rasistattacker” vare sig det är mot moskéer eller personer.

Expressen och Aftonbladet har skrivit om en kvinna i Eslöv som också ska ha blivit utsatt för en rasistattack och varningssignalerna tjuter där också. Men det får ni leta upp själva, Expressen skrev igår om det. Men gemensamt för alla sådana här grejer är att det aldrig sker så det kan dokumenteras på något sätt när det händer i tider när mobiltelefonerna är mer avancerade filmverktyg än proffsfilmkameror var på 80-talet. Det är mycket i hennes berättelse som skaver.

Och som vanligt när man ska försöka överdriva något och slå på trumman så blir effekten bara att riktiga fall ses på med samma skepsis. Gäller både ”attacker” på personer som på moskéer,  ju fler tveksamma desto mindre tror man på de riktiga.

MVH

MiT

Advertisements
Lämna en kommentar

86 kommentarer

  1. Pelle2

     /  11/27/2016

    Jenny Bengtsson är en otäck diktaturkramare. Helt obegripligt att hon får vara hög facklig företrädare.
    Att hennes åsikter ryms inom Vänsterpartiet förvånar däremot inte mig.
    Precis som du skrev så var deras avståndstagande från kommunismen bara läpparnas bekännelse. Dom skrämde helt enkelt bort flera potentiella väljare än dom attraherade med sin officiella kommunism.
    Det är väldigt få som verkligen läser ett partiprogram. Om man läser V,s partiprogram så står det svart på vitt att dom vill begränsa det privata ägandet,beklagar att planekonomin förlorade mot kapitalismen,kallar USA för imperialister men skriver inte ett ord om Rysslands invasion av Ukraina.
    Med andra ord lever den kommunistiska ideologin i allra högsta grad inom V.

    Svara
    • Senior

       /  11/27/2016

      Det är inte alls obegripligt, det är fackpamparna som styr kommunistsverige i det dolda, med sossarna som officiella talesmannen.

      Svara
    • Pelle2

       /  11/28/2016

      Du som tryckte tummen ner,kan du inte med egna ord förklara varför det är positivt med kommunistiska diktaturer och positivt att hylla dessa diktatorer ? Är uppriktigt nyfiken på hur du resonerar.
      Eller blev du ledsen för att jag kritiserade vänsterextremisten Bengtsson?

      Svara
  2. Pelle2

     /  11/27/2016

    Sidén och Persson är antidemokrater som inte vill tillåta någon åsikt förutom deras egna.
    Om du har fräckheten att göra det skall du utmålas som rasist och nazist.

    Svara
  3. MiT

     /  11/27/2016

    Radikalfeminister som pratar om vikten av fakta…
    ”Kunskap och fakta har blivit något fult”
    http://www.expressen.se/kronikorer/clara-lidstrom/kunskap-och-fakta-har-blivit-nagot-fult/

    Svara
    • Pelle2

       /  11/27/2016

      Du hann före MIT 🙂

      Svara
    • icke-svensk

       /  11/27/2016

      ”Det spelar liksom ingen roll att SCB har statistik på att kvinnor ägnar 28 timmar mer åt arbete i hemmet än män gör varje månad.”
      -Ok, and how did SCB come to this number? In this case the method is quite important,so I think it should be mentioned. It’s the typical notion of ”someone managed to put a number on it thus it is true”. Oh, some problems with self-reporting? Oh never mind, it can’t be that bad.

      As in this paragraph:
      ”Själv har jag helt slutat debattera med människor som besvarar statistik med irrelevanta exempel från sin egen vardag. Det var av Gudrun Schyman som jag lärde mig hur man ska göra för att bemöta den typen av argument bäst.”
      -Statistics is an unfallible method. By the way, in the paragraph after this one she used the word ”hens” which to me is a red flag because it’s one of these words that marks one’s ideological standing.

      Svara
      • icke-svensk

         /  11/27/2016

        I could have said it much shorter: She describes perfectly the way she and the likes of her operate on the psychological level.

        Svara
  4. Pelle2

     /  11/27/2016

    Clara Lidström på Expressen skriver en krönika som i rubriken verkade lovande.
    Rubriken är fakta och kunskap har blivit något fult. Det är något vi alla kan skriva under på.

    Men sedan när man läser texten landar hon i det traditionella mansföraktet och rapar upp hur män ifrågasätter sådant som hon påstår är fakta.
    Naturligtvis kör hon även guilt by association och försöker få oss som inte köper feminismen att var Trumpanhängare.
    Naturligtvis är man faktaresistent om man påstår att det finns många kvinnor som tjänar mer än många män. Det passar ju bättre in i hennes och hennes feministkamraters världsbild att prata om att hela gruppen kvinnor tjänar mindre än gruppen män.
    Sedan att skillnaden är ganska liten om man väger in arbetstid,utbildning och tid i yrket väljer hon bort att prata om.

    Hon tar naturligtvis upp att kvinnor jobbar mera hemma än män men säger inte ett ord om att vi män jobbar mera betald arbetstid än kvinnorna. Det är ju inte intressant eftersom det bara är synd om de stackars kvinnorna.
    Återigen kan man ju undra vad som hindrar kvinnorna att jobba mera betalt arbete och männen jobba mera hemma ? Det finns inget i lagen som tvingar kvinnorna att jobba mera hemma. Personligen skulle jag inte ha något emot att jobba mera hemma och låta kvinnan jobba mera betalt arbete.

    Det blir dock riktigt roligt när hon skriver följande:
    ”Bara att hävda att det finns något som är riktig kunskap känns nästan förbjudet. Alla har rätt till sin sanning. Påpekar du att det inte är sant så kränker du personen i fråga!”

    Det är ju klockrent sådan postmodernism som har lyfts fram av hennes radikalfeministiska och genus”vetenskapliga” kamrater. Har hon inte koll på sin egen ideologi ?
    Hon kanske är faktaresistent 😉

    Hon hänvisar också till Gudrun Schyman som något slags faktaorakel så då förstår man ju vad klockan är slagen…

    http://archive.is/zpHou

    Svara
    • Senior

       /  11/27/2016

      Hon har rätt i faktan att kvinnor tjänar mindre. -Så är det de facto.
      Det är de faktiska anledningarna hon bortser från.

      Ett mycket medvetet val då den ”feministiska” kampen om ”lika lön” i själva verket är ett försök att smyga in den kommunistiska medborgarlönen, där alla får samma månadsinkomst oavsett hur lite eller mycket de presterar eller levererar.

      Det är den kommunistiska devisen ”Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov” som de försöker realisera.

      Svara
      • Senior

         /  11/27/2016

        Feminism ÄR kommunism.

        Svara
        • Kristian

           /  11/27/2016

          … är marxism: Samhället består av grupper där vissa utnyttjar andra. ”Falskt medvetande” motsvaras av kvinnor som inte är feminister. Feminister anser att det kvinnor gör har högre bruksvärde än vad män gör.

          Svara
        • Nixpix

           /  11/28/2016

          Genusvetenskap är den nya marxismen.

          Svara
    • Olof

       /  11/27/2016

      Ja, och så säger hon så här:

      ”Det har gått så långt att det är poänglöst att ens faktagranska de mest populistiska politikerna. För det är ändå ingen som bryr sig om vad de kommer fram till. Fakta är stendött.”

      Problemet är att det i princip inte finns några neutrala faktagranskare längre. De som finns tycks vara väldigt specifika när de väljer ut vad de granskar så att deras egen agenda inte undergrävs. När UD går ut för att ‘motverka osanningar som sprids utomlands’ med rena fantasier som motsäger polisens egna rapporter, vad i helvete betyder ens begreppet fakta och sanning längre?

      Det finns faktaresistens på alla sidor, men jag tycker ärligt talat att jag ser den mycket mer på vänster/feminist kanten. De sitter så fast i bubblan att numera känns det nästan meningslöst att debattera med dem om de ens ville – deras tystande av motståndare och avsaknad av debatt har gjort att deras argument är trubbiga som skedar.

      Och ärligt talat – jag har inte sett så många som hävdar att män och kvinnor gör lika mycket hemarbete. Däremot hävdar jag att det är problem med kvinnonormen för hur mycket hemarbete som behöver göras, män och kvinnor gör inte lika mycket hemarbete som ensamstående, så varför skall män dras in i kvinnornas hemarbeteshysteri?

      Svara
      • Bo

         /  11/28/2016

        Det finns statistiska undersökningar som klart och tydligt visar att kvinnor jobbar med ”obetalt” hemarbete mer än män oavsett om de är i ett förhållande eller ej. Det är den stora gordiska knuten.
        PS
        Ids inte leta upp var jag läst den undersökningen, men den var länkad i ngn kommentar nyligen (möjligen här på bloggen).

        Svara
    • Problemet är ju att hon bara tittar på det faktum att kvinnor tjänar mindre och bestämmer sig att det måste bero på det osynliga monstret patriarkatet. Hon vägrar att titta på andra orsaker och medan jag är säker på att det finns många som skulle kunna påpeka att det inte är så enkelt som ett osynligt monster så tvekar jag på att hon skulle ta det till sig.

      Det är som att argumentera mot en religiös att Gud inte finns – det går inte.

      Svara
      • Pelle2

         /  11/28/2016

        Det finns en undersökning där man tog med faktorer som längd på arbetstid,utbildning och antal år i yrket. Då var ju inte skillnaden mellan mäns och kvinnors lön särskilt stor och även män var drabbade av ”orättvisa löner”.
        Men den undersökningen vill dom inte kännas vid eftersom då kan man ju inte framhålla kvinnor som offer..

        Svara
    • Borgerlig Kultur

       /  11/27/2016

      Man blir så trött…

      Svara
    • Frida Gustavlin

       /  11/27/2016

      Den där typen av feminister verkar sakna ett yrkesmässigt tankeorgan. Tråkigt och förutsägbart. Alla mediefeminister har redan uttryckt exakt de där föreställningarna, avsaknaden av fantasi och åsiktsbredd är ett säkert kännetecken för en klen krönikör.

      De här krönikörerna verkar tro att det är en högtstående intellektuell bedrift att skriva det som alla deras kompisar redan skrivit, men till råga på det, inte förstå att det saknas samband mellan samtliga män som inte är feminister och Donald John Trump, Adolf Hitler, Anders Behring Breivik, våldtäkt, mord och andra valfria otäckheter.

      /Frida

      Svara
  5. Pelle2

     /  11/27/2016

    I Expressen skrevs idag också en bra ledare om det osmakliga Kubakramandet som ledande vänsterföreträdare sysslar med och har sysslat med.

    http://archive.is/L3LMA

    Svara
  6. Anna2

     /  11/27/2016

    Okej att svenska skolan är bedrövlig men inte så illa att en svensk eller ens en enda av de mycket få svenska tvättäkta nassar skulle formulera sig på så dålig svenska.
    Dock hade jag inte ens reagerat på ü:et tidigare men nu gjorde det att jag blev 100% övertygad om att ingen svensk överhuvudtaget ens haft en lilltånagel med i det hela.
    Tack!

    Svara
    • Micke

       /  11/27/2016

      Döda müslin?!

      Svara
      • Kristian

         /  11/27/2016

        Det är den där hemska anti-Schweitziska rörelse igen …
        * Inga nötter på våra gator.
        * Bevara Sverige Joddelfritt.
        * Håll er på platta marken.
        * Mora – bara en kniv, inget trams
        * Utan ”-li” trives vi.
        Ja, alla kommer väl ihåg slagorden från 90-talet.

        Svara
    • Jans

       /  11/28/2016

      Jag såg inte heller ”ü”, och naturligtvis var det ingen i gammelmedia som påpekade det heller. Däremot så är det uppenbart att ordkonstruktionen som sådan – döda muslim – inte är skriven av en svensk uppväxt med svenska språket, oavsett hur det gick i skolan. Det är inte talspråk helt enkelt, det är bara konstigt. Helt säker på att det är skrivet av en invandrare.

      Däremot är det ju frågan vad för invandrargrupp det handlar om. Hakkorset är ju till att börja med mer en antisemitisk symbol som väl även muslimer använde under andra världskriget? Jag tänkte att det kanske var konflikten mellan kristna-ortodoxa från Mellanöstern och muslimer det handlade om men de talar ju inte Turkiska. Något annat språk där med ü i finns väl inte?

      Det kanske faktiskt är någon annan europeisk folkgrupp det handlar om. T.ex. från ex-Jugoslavien. Helt klart konstigt i varje fall.

      Svara
  7. Pelle2

     /  11/27/2016

    Maria Ludvigsson på SVD skriver en bra ledare om det självklara att de som begår brott skall straffas.
    I detta fall att Stockholm stad vill porta de män som ofredar kvinnor på badhusen och inte införa könsseparerade badtider.
    Det är helt sjukt med allt daltande med brottslingar i detta land. Inte undra på att vi har ett antal utanförskapsområden när brottslingar får härja fritt utan någon bestraffning.
    http://www.svd.se/socialdemokraterna-gor-helt-ratt/om/ledare

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  11/27/2016

      Det är helknäppt att man ens behöver vilja detta, att man behöver prata om det, istället för att helt enkelt bara porta snuskhummrarna utan något löjligt snack.

      /Frida

      Svara
      • Det är någon slags förvriden godhetsrasism som ligger bakom. Hade det handlat om etniskt svenska män som tafsat och haft sig så hade det inte ens varit en fråga, utan det hade lagförts och personerna hade blivit portade på livstid.

        Aldrig förr har den svenska ängsligheten varit så tydlig.

        Svara
        • Jans

           /  11/28/2016

          Dessutom hade de antagligen hamnat på bild i Aftonbladet. ”Här är badhustafsaren” typ…

          Svara
          • Det bisarra är ju att de bara ökar rasismen med den här typen av överseende då folk oundvikligen kommer titta snett på de med ett visst ursprung (de som vågar sig till badhuset, dvs). Lägg sedan till att man snackar mycket om signalpolitik, men vad för signaler skickar man när det inte blir några kännbara konsekvenser av att bete sig på detta sätt?

            Ingen efterfrågar ju särbehandling, tvärtom – behandla alla lika.

  8. Pelle2

     /  11/27/2016

    Paulina Neuding på SVD gör en bra uppföljning angående det idiotiska uttalandet som
    dåvarande generalsekreteraren för Svensk biblioteksförening, Niclas Lindberg, gjorde där han menade att tysthetsnormen på svenska bibliotek måste utmanas med anledning av de bråk som förekommer på ´vissa bibliotek.
    Nu är samme Lindberg chef för biblioteken i Västerås. Nu överväger han att stänga två bibliotek pg.a de bråk som förekommer där. Hur var det nu, skulle inte tysthetsnormen brytas ??
    Han har sagt följande:
    När Niclas Lindberg tillträdde sin chefstjänst berättade han i en intervju vad han brann för särskilt: ”Enligt bibliotekslagen ska bibliotek finnas till för alla oavsett bakgrund, religion, läggning, språk eller funktionsnedsättning. Rent generellt måste biblioteken i Sverige göra mer för att bli relevanta för fler”, sade han då (Västerås Tidning 27/4).”
    Neuding avslutar med följande kommentar:
    ”I stället för allt det där fina – bibliotek som finns till för alla och är relevanta för fler – har västeråsarna fått se sin tillgång till biblioteken begränsas av stökiga gäng. Tysthetsnormen är i alla fall framgångsrikt utmanad.”

    http://www.svd.se/segern-over-tysthetsnormen/om/ledare-kolumnister

    Svara
    • Jans

       /  11/28/2016

      Det är en rätt uppseendeväckande artikel eftersom den följer upp hur det har gått.
      Att den normkritiska biblioteksordningen med utmanad tysthetsnorm slutar med stängda bibliotek borde vara uppe för debatt. Ingen är ju betjänt av att biblioteken är stängda. Men det är tyst i media. Det är viktigare att begråta en kommunistdiktator, vilket är ganska talande, för man kan ju undra om inte en del av de som nu gråter borde gå till ett bibliotek och lära sig lite historia istället.

      Svara
  9. michael.

     /  11/27/2016

    Castro en person som ansåg att man måste mörda människor för att världen ska bli bättre.

    Svara
  10. Kristian

     /  11/27/2016

    Oscarsson for president!

    ”I det hypotetiska valet mellan att de skriver hur mycket tokigheter som helst om mig varje dag i veckan eller att det är som i Nordkorea, så är valet enkelt. De får gärna köra nakenbild på framsidan om de vill! Vi kör helikoptern.”

    Svara
  11. Frida Gustavlin

     /  11/27/2016

    Man kan tolka klottret lite annorlunda också. En annna hypotes är att det är kurder som är i farten, ligger som bekant i konflikt med Turkarna, och Nazistsymbolen kan ha blivit ditklottrade för att sätta ett likhetstecken mellan Nazism och Turkiska muslimer. Turkiska föreningen lär tydligen vara kopplad till just mosken i Bredäng. Men som sagt, ren spekulation från Fridas sida.

    Journalisten Robert Frisk menar även att nazisterna hade hyfsat goda relationer med Turkarna, och det inte är någon hemlighet att Nazisterna tog inspiration till sina egna massmord från Turkarnas folkmördande av Armenier.

    Svara
    • michael.

       /  11/27/2016

      Ja och Adolf med anhang hade goda kontakter med högt uppsatta muslimer i mellanöstern och var överens om vad som behövdes göras i den s.k judefrågan,förövrigt så är mein kampf fortfarande en bestseller i mellanöstern.
      Så det blir lite konstigt att nazister skulle angripa en moske eftersom vad man predikar i många av dessa är en kopia av vad Hitler predikade.

      Svara
    • Jans

       /  11/28/2016

      Faktiskt bra spekulation. Kurderna kan ju turkiska och om de inte vill outa sin egen identitet så är det ju smart att inte skriva på kurdiska.

      Bästa spekulationen hittillls. Det är ju i söderorterna som turk-kurdkonflikten pågår som hetast.

      Sätter också hakkorset i perspektiv, att det inte alltid används av en klottrare som markör av klottrarens identitet utan tvärtom, som när nazisterna målade judestjärnor på butiker för att visa att där bodde judar. Här är det kanske: ”här huserar nazister”.

      Svara
  12. Bodil Siden och Advokatemma fattar intellektuellt att det handlar om analys. Men dom tillhör skaran av aktivister (SJW’s) som vill få tyst på personer som Marcus Oscarsson och andra sanningssägare. Effektivt sätt att få tyst på ”obehagliga” är att dreva, vilket SJW’s är duktiga. SJW’s som Bodil kommer naturligtvis fortsätta sitt modus operandi när hon hamnar på ett företag eller organisation. Kollegor med misshagliga åsikter kommer hon mobba och fula ut. Därför hoppas jag att potentiella arbetsgivare kollar igenom Bodils twitter-flöde och drar slutsaten att sådana som henne inte kommer gagna företaget eller organisationen.

    Svara
    • Klimathotet

       /  11/27/2016

      De brukar inte bli kvar någon längre tid i det privata näringslivet. När de kostar mer än de tillför blir de avskedade.

      Svara
  13. En Kubablogg: https://generacionyen.wordpress.com/ ansedd som väldigt bra men uppdateras för sällan på engelska.
    Jag har en särskild horn till Castro och CO. Jag hade en arbetskamrat på mitt extrajobb som var flykting från Kuba. Hon hade bott här länge. När hennes enda anhörig i Kuba blev sjuk beslutade hon att åka. Hon hade ju svenskt pass. Hon hade massor med saker med sig till familjen. Hon hörde aldrig av sig. Hon bara försvann. Hon skulle ju skicka meddelanden till oss men icke. Vi fick ingen kontakt. Hon kom aldrig tillbaka.
    Vet ej vad som hände. Sjuk? Dog? Fängslad?
    Men misstanken om att det är riskabelt att återvända, oavsett svenskt pass, till olika diktaturer kvarstår.

    Svara
    • Ursäkta skrivfelen, såg för sent. Varför ändrar inte automatiken för oss icke skrivkunniga!

      Svara
  14. MiT

     /  11/27/2016

    Svara
    • Kristian

       /  11/27/2016

      Så här utifrån låter det märkligt när myndigheter (länsstyrelsen, tror jag) bestämmer att kommunen inte får sätta upp övervakningskameror.

      I vissa europeiska länder har vi snart en kamera per person.

      Svara
  15. Fast eftersom Thatcher själv var en Pinochet-lover kan man ju argumentera för att en riktig Thatcher-lover då rimligtvis också borde vara en Pinochet-lover, eller hur? Ungefär som att en riktig Kakan-lover sannolikt är en man-hater. Om du förstår jämförelsen.
    Sen att en massa vänstertomtar hyllar Castro är väl obehagligt, men ändå inte speciellt förvånande. Vad jag störde mig på var framförallt vad Obama sa.

    Svara
    • Obamas uttalande är begripligt. USA måste fortsättningsvis försöka hålla goda relationer med Kuba och då passar det inte att skrika ”ding dong the witch is dead”.

      Svara
      • Det hade han ju inte behövt skrika. Han hade kunnat nöja sig med att bara hålla käft.

        Svara
        • Tror det är i princip omöjligt för honom att INTE kommentera med tanke på den historiska relationen mellan USA/Kuba.

          Svara
          • Bättre hålla käft än att uttrycka sig idiotiskt som han gjorde 😉

  16. Rikard

     /  11/27/2016

    Hej.

    Det är viktigt att uppmärksamma politiskt klotter, tydligen.

    Nu väntar jag på att detta begravs lika snabbt som ‘moskébranden’ förra vintern.

    En skandal i veckan fram till valet, minst.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, lärare

    Svara
  17. Jan

     /  11/27/2016

    För en gångs skull fick medierna skriva om de förövare de helst ser vid dessa brott. Förövare som stämmer överens med deras agenda. Att det hela sedan, förmodligen, inte stämmer spelar mindre roll för dem.

    Svara
  18. Kristian

     /  11/27/2016

    Moralisterna i brittiska regeringen förnekar sig inte. Internet skall censureras (för britter):
    http://www.independent.co.uk/life-style/gadgets-and-tech/porn-sex-acts-banned-government-restrictions-full-list-fisting-periods-urine-public-a7433931.html

    (Vi kunde lika gärna ha sett samma förslag från New Labours feminister.)

    Svara
    • Pether

       /  11/28/2016

      Notera att det även blir lag på att du inte får ta bort din sökhistorisk.

      Svara
  19. Svenne

     /  11/27/2016

    SkD: Kommunalrådet Susanne Meijer (S) om skenavrättningen av en 10-årig pojke: ”Sånt händer ibland”:

    Svara
    • Pelle2

       /  11/28/2016

      Ja,det är väl anmälningsbenägenheten som har ökat ….
      Skämt åsido kan jag inte påminna mig att jag någonsin har läst om något sådant.
      Förmodligen skall väl gärningsmannen skyddas eftersom det är synd om denne eller något sådant…

      Svara
  20. Gigas

     /  11/27/2016

    Catia Hultquist: Plötsligt har en sorts sexistiskt förtryck börjat bytas mot ett annat

    http://www.dn.se/kultur-noje/catia-hultquist-plotsligt-har-en-sorts-sexistiskt-fortryck-borjat-bytas-mot-ett-annat/

    Svara
    • Borgerlig Kultur

       /  11/27/2016

      Nämen. Lite oväntat. Får väl se hur permanent det blir men kul så länge det varade.

      Svara
    • michael.

       /  11/28/2016

      En av grundpelarna inom feminismen är sexism mot män,att Catia Hultqvist uppmärksammar och vill låta påskina att sexism mot män är något nytt påfund av feminister är självklart lika lögnaktigt som det mesta inom feminismen..
      Att feministen Hultqvist skriver om detta beror endast på det nya fenomenet att feminister får massiv kritik för sin sexism mot män,vilket inte skett tidigare.

      Svara
    • Pelle2

       /  11/28/2016

      Det är ju dock lite kul att hon yrvaket har upptäckt det mansförakt, som har spridits av ledande feminister under många år, just nu.

      Svara
  21. Anonymouse

     /  11/27/2016

    ”Bilismen är patriarkatets förlängda arm. Trafikmaktordningen förklarar hierarkin mellan trafikslagen och hur den samverkar med andra maktordningar så som kön och klass.”

    http://www.aftonbladet.se/debatt/a/30BPq/bilen–ett-vapen-i-mannens-hander

    Här finns lite diskussion för den nyfikne:
    https://www.facebook.com/groups/yimbystockholm/

    Svara
    • Rikard

       /  11/27/2016

      Hej.

      Så trevligt att se att ‘Reclaim the Streets’ återuppstått, eller åtminstone sprattlar.

      Jag antar att de föregår med gott exempel och inte behöver polis i bil, ambulans (bil), eller brandkårsutryckning (via bil), utan istället förlitar sig på sin förmåga att springa till en öppen polisstation, att själva ta sig till akutmottagning samt att själva släcka bränder och rädda sig ur vakar och liknande.

      Vidare bör de inte heller ta del av produkter som inbegriper bil eller motorfordon i sitt transportled (även råvaror), eller stötta butiker som får leveranser via bil.

      Det är inget som hindrar folk med dylika åsikter att bosätta sig utanför tätort och leva i kollektiv enligt sin övertygelse – det finns till och med några ‘Gröna Khmerer’ kvar sedan förra gången, även om de flesta flyr tillbaka till storstan väl de upptäcker vad deras idéer betyder i praktiken.

      Veklingar, dilettanter och hycklare.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
    • Cain

       /  11/28/2016

      Artikeln ligger riktigt högt på Tokskalan. Bilen är alltså ett patriarkaliskt påfund. Ett mordvapen som ondskefulla män använt för att erövra staden och sedan hota och förtrycka alla i sin omgivning.

      Den är så vansinnig att den har passerat alla nivåer jag sett tidigare. Omöjlig att parodiera. Begrunda sedan att (i skrivande stund) håller 1.413 personer med artikelförfattaren på aftonbladet.se.

      Nästa nivå på kvällspressens debattsidor kommer antagligen att vara någon form av progressiv radikalpoesi i med capslock påslaget. En obegriplig ström av slumpmässig rappakalja blandat med en generös portion värdeord som ”rasism”, ”fascism” och ”patriarkat”.

      Svara
    • Pelle2

       /  11/28/2016

      Man kan ju undra om hon själv aldrig åker bil och om varför bilen bli mindre förtryckande om den framförs av en kvinna ?
      Det är ju också sjukt att hon menar att bilen har tagits fram av män för att förtrycka kvinnor och barn. Den kan ju aldrig ha tagits fram för att transportera människor och varor…
      Helt otroligt att hon kan få in sådan kvalificerad rappakalja i en stor tidning.
      Den hade platsat bättre i en tidning där man vill visa upp tecken på vanföreställningar…

      Svara
  22. Svenne

     /  11/27/2016

    Barometern kritiserar bristen på yrkeskunniga högre polischefer:

    Svara
  23. Jan

     /  11/28/2016

    Flytta tillbaka då, gumman! Det är nämligen inte här problemen uppstår ser du. Och ingenting lär bli bättre för att befolkningen överger sina egna länder och flyttar till gratis välfärd i väst. Skyll inte oss för att teokratiska stater i Mellanöstern inte förmår att skapa något annat än en ständig ström av flyktingar. Vi är inte källan till problemet. Moralisera inte över oss!
    http://www.expressen.se/nyheter/longread/asyl/kronika/flykten/

    Svara
    • Pelle2

       /  11/28/2016

      Och om vi skulle ta emot flyktingar i den omfattning som godhetsapostlarna förespråkar så kommer det inte finnas någon välfärd att fördela. Då blir det väl dags för oss själva att fly landet..

      Svara
    • Skeptisk

       /  11/28/2016

      ”Med vilken rätt gör vi egoismen om våra egna tillgångar och vår egen välfärd och vår egen byråkrati till vårt rättesnöre? Med vilken rätt?”
      När vänstern börjar låta som nyliberaler som inte tycker ett högt skattebetalt välfärdssystem är så viktigt. Ett välfärdssystem bygger på att de flesta visserligen i tider behöver det, men i längden blir nettogivare. Ett litet fåtal blir nettotagare. Mellan 5-10%. Men drar det iväg kommer systemet att haverera. Då får vi dra ner på välfärden.
      ”De som riskerar mest är de som redan har allt.”
      Nej, de som riskerar mest är de som verkligen är beroende av välfärdssystemet. De med låg utbildning och konjunkturkänsliga jobb. De som kan varslas för att världsmarknadspriserna på stål eller massa sjunker. De som inte kan räkna med privata lösningar och försäkringar om det skiter sig. En etablerad medelklass kan köpa sig fri när offentliga tryggheten minskar. Företag har privata försäkringar för anställda. Ring detta nummer om du blir allvarligt sjuk, då finns inga köer. De lägre klasserna ser sin trygghet hotad om systemet blir överbelastat. Och därför är SD stora i LO-kollektivet. De som går till jobbet varje dag, betalar sin skatt, men sen ser de får allt mindre tillbaka när de behöver det.

      Svara
    • Kristian

       /  11/28/2016

      Min slutsats är att alla svenska politiker de senaste trettio åren är medskyldiga till mord.

      Svara
  24. Olof

     /  11/28/2016

    Och presidentvalet i Frankrike tycks nu stå mellan Thatcherliknande Fillon och Marine Le Pen.

    Jag hoppas du är JÄVLIGT NÖJD nu STEFAN LÖFVEN. Du och Merkel, vilket radarpar. Lite mer flyktingar till Europa kanske? Lite mer globalism och öppna hjärtan bland europas folk? Vi har ju trots allt inte fått tillbaka någon reanimerad fuhrer än. Men jobbar vi lite till på det, ALLA TILLSAMMANS så skall nog även det gå.

    Det är fascinerande på ett sätt. Även om man sett detta komma som ett oundvikligt resultat av politiken som förts, svurit över de lallande idioternas färd mot stupet. Ändå går det så mycket fortare än man trott.

    Svara
  25. G

     /  11/28/2016

    Som vanligt mycket bra MiT i de senaste blogginläggen, Jag tänkte just det efter att nyheten om Castros död blev känd ”nu kommer Bengtsson twittra något klok och visa liter mera av sitt rätta jag”. Det där som Expressen gjorde mot Oscarsson är ju bara för mycket, så jävla sjukt och totalt onödigt.

    Ang grymma Dervish om Mosken och den där mannen, han har skrivit några delar till om det, jag har själv inte läst alla delar ännu….

    facebook.com/NimaDervishPublic/posts/1244901115533247

    .
    facebook.com/NimaDervishPublic/posts/1244906608866031

    .
    facebook.com/NimaDervishPublic/posts/1244937605529598

    .
    facebook.com/NimaDervishPublic/posts/1245218935501465

    Svara
  26. G

     /  11/28/2016

    Svara
    • Jans

       /  11/28/2016

      Gratis pizza på biljettpriset är väl självskrivet?

      Svara
  27. MiT

     /  11/28/2016

    Svara
  28. Pelle2

     /  11/28/2016

    OT:
    Chris Forsne skriver på dagens ledarsidorna om usel journalistik och fega politiska ledare i Sverige och jämför med Fillon i Frankrike och media i andra länder.
    http://ledarsidorna.se/2016/11/chris-forsne-om-svenska-politiker-kunde-vara-lite-mer-franska/
    Hon skriver bl.a följande:
    ”I dagens Sverige råder en skriande brist på intellektuella samtal och analyser om vad som pågår i samhället och konsekvenserna av nu förd politik. Inte minst journalistkåren bär skuld till att känslor och tyckande har fått dominera det offentliga samtalet. Jämfört med Frankrike framstår svenska politiker som fega, vaga, föga övertygande och ger inte medborgarna någon som helst samlad analys över vad som väntar åren framöver.”

    ”I Sverige är det hög tid för de politiskt förtroendevalda att göra en genomlysning av vad som väntar svenska skattebetalare, kommuninvånare, konsumenter av sjukvård, skola, sjukersättning med mera de komman de åren. Ingen tycks våga. Och media visar varje dag prov på beröringsskräck. Väljarna behandlas som barn som bara ska serveras snälla små godnattsagor som inte kan skrämma upp någon. Men detta politikernas och journalisternas förakt för vanliga människors omdöme riskerar att slå tillbaka hårt.”
    Om Fillon:
    ”Han lägger upp sin kampanj på att Frankrike ska få sin självkänsla åter och inte hindras i sin styrka och sina ambitioner.Och utan att de tycks chocka någon viftar hans entusiastiska åhörare med franska flaggor under hans möten.

    Tänk om det rent ut sagt är vad svenska väljare också behöver. Politiker som är klara och övertygande, som talar om att de kommer att kämpa för att genomföra det de lovar väljarna. Att de framstår som om de har en kärlek till Sverige utan att det kan kallas populism.

    För detta behöver vi såväl modiga politiker med integritet som en ansvarsfull journalistkår. Är det möjligt eller bara för mycket begärt?”

    Svara
  29. Jans

     /  11/28/2016

    Man gick in i hus och tafsade på mamma som sov med sin bebis i sängen, Torsby Värmland:
    http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/sov-med-sin-bebis-fr%C3%A4mmande-man-b%C3%B6rjade-tafsa-1.3995559

    ”Vi kommer att knacka dörr och hoppas naturligtvis på att det ska komma in tips till oss. Patrullen pratade med båda personerna när de var på plats och kunde lämna rätt bra signalement”

    De vill få in tips, de har ett bra signalement, men läsarna får inte ta del av det?
    Visst är det bra?
    Undrar varför vi inte får ta del av signalementet…? 😉

    Svara
  30. Jans

     /  11/28/2016

    Jag såg inte Agenda men enligt Nyheteridag så sade Ygeman något väldigt intressant apropå svårigheten att få till jourdomstolar eller andra åtgärder som gör det möjligt att ta krafttag mot förortsbrottsligheten:
    ”– Inom den här mandatperioden hoppas jag att vi har snabbare lagföring på plats. Men DET FINNS ETT STORT MOTSTÅND MOT DET HÄR I RÄTTSVÄSENDET, jag tror vi har haft åtta utredningar om jourdomstolar som man inte har kunnat gå vidare med, säger Ygeman”
    http://nyheteridag.se/ygemans-taktik-mot-grov-gangkriminalitet-mer-fritidsgardar-aven-om-det-later-lojligt/

    Notera det versala. Vi skyller ofta på politikerna för att det inte händer saker medan rättsväsendet ofta klarar sig från kritik eftersom det är politikerna som stiftar våra lagar. Men det kanske är så att rättsväsendet obstruerar såpass att det, i vart fall med lite veka regeringar, blir närmast omöjligt att få tillstånd effektiva lagändringar? Jag gissar att det dräller av akademiska kommunister bland de tunga remissinstanserna, antagligen mycket postmodernistiskt dravel om att hårda straff inte hjälper (brottslingen då, offer skiter man ju i) vilket gör att utredningar bara slutar i stora ”njäe”.

    Vi kan ju jämföra med situationen med åldersbestämningar där barnläkarföreningen medverkat till att omöjliggöra rimlig rättsutövning genom att vägra och krångla, vilket ett flertal människor fått plikta för med sitt liv eller genom att bli misshandlade och/eller våldtagna.

    Svara
  31. Jans

     /  11/28/2016

    Men det här är ju helt obegripligt. Homosexuella har ju flytt från Kuba på grund av förtrycket mot deras sexualitet. Hur kan de sörja Castro då? Som om ens sexualiteten har en politisk färg. Det där visar med all önskävrd tydlighet att hbtq-rörelserna och regnbågsflaggorna är väsnterpolitiska rörelser som enbart har avvikande sexualitet som fasad och ursäkt för sin kommunismkamp:

    Svara
    • Jag hade ett kort diskussion om detta med en som menade att ”Castro var ett barn av sin tid” – WTF?

      Svara
      • Jans

         /  11/28/2016

        Ehmm…. Alla är väl barn av sin tid? Fakta är ju att han aldrig införde demokrati så jag fattar inte ens vad som finns att diskutera. En diktator är död, kanske inte historiens värsta men tillräckligt dålig. Han hade ju god tid på sig att demokratisera Kuba om han hade velat, men det ville han inte.

        Svara
      • Pelle2

         /  11/28/2016

        Och vederbörande hade varit lika förstående om det var en vit,heterosexuell, medelålders svensk man i Castros ålder som öppet var emot HBTQ-personer ?
        Vi kommer ju alla ihåg ilskan som riktades mot Pastor Green t.ex….

        Svara
    • Kristian

       /  11/28/2016

      Tror det rör sig om ett missförstånd:

      Svara
  32. Pelle2

     /  11/28/2016

    Det är väl något slags hierarki som gäller.
    Vänsterpolitik är väl per definition något positivt så om det är en kommunistregim som förföljer HBTQ-människor så är det inte så farligt som om en högerdito gör det.
    Lite som med det fina vänsterhatet rent generellt.
    Det gör inte lika ont att bli misshandlad av en vänsterextremist som av en högerextremist och du dör inte lika mycket om det är en vänsterextremist som är mördaren..
    Hyckleriet inom vänstern är enastående !

    Svara
  33. http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/sex-bilar-i-l%C3%A5gor-vid-tuve-torg-1.3996850

    Bilar brinner i Tuve, Göteborg.
    ”– Det är sällan bilar börjar brinna av sig själva. Men det händer ibland, speciellt den här tiden på året. Vi får titta på det, vi vet för lite just nu, säger Göran Andreasson. ”

    Svara
    • Tomas

       /  11/28/2016

      Carbq ett nytt sätt att grilla å lysa upp i vintermörkret 🙂

      Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: