Vitt eller bajsbrunt?

Ett mycket bra reportage om en utsatt asylsökande kvinna kan man läsa om i Expressen, ”Andra flykten”. Det är en som de kallar Maria som berättar hårresande historier om hur det kan gå till på asylboenden i Sverige

tralasserier-pa-asylboenden

Nu är det här inte något som drabbar bara en enda utan är regel om du är en ensam kvinna. Läs det reportaget och få ont i magen!

Att det är stora problem generellt på asylboenden är dock inget nytt. Det nya är att även media nu så smått börjar rapportera och låtsas vara jätteöverraskade över att sånt här sker.

Om ni undrar över rubriken så är reportaget om Maria gjort av Malin Roos på Expressen och det är ju så att man undrar lite över hur hon ska göra för att lägga skulden på vita män? Hon har lite problem med just vita män nämligen. Kommer ni ihåg när ICA skulle byta ut Stig i sina reklamfilmer?

roosicastig2

Vita medelålders män är ett jättestort problem för Roos. Eller var åtminstone förra året och jag har inte hört något annat sen dess. Hon var så vänlig att hon inkluderade 70-åringar i facket ”medelålders”. Antagligen var inte själva åldern så viktig utan just att de var vita män överskuggade nog åldern. Inte så hippt att ge sig på pensionärer antar jag, inte ens bland kollegorna på lattefiken, så därför skrev hon vita medelålders män.

roosicastig3

Och bara för att ICA valde en vit medelålders 67-åring (som han var då) så tyckte Roos att det var en reklamfilm för SD.

En annan gång skrev hon om folk som vräker ut hat på internet och en påhittad story om någon som skulle kallat någon ”negerjävel” på bussen. Som vi alla förstår så är det förmodligen ”hat” hon menar, sådana som inte håller med när Roos och kollegor pratar nedvärderande och illa om sina favorithatobjekt ”vita medelålders män” och dessutom har fräckheten att säga det också.

Lika otäckt som det är med SD-politiker som låtsas att de inte är rasister men är brunare än bajs bara man skrapar på ytan, är folk som häver ur sig hat, utan att kanske ens mena det.

Står inte rakt ut men syftet är såklart att alla som inte håller med henne och hennes kollegor är brunare än bajs.

Frågan är var de hemska vita medelålders svenska männen kommer in i det hela? För det som drabbar Maria och MASSOR av andra kvinnor som inte har någon man som vaktar dem på asylboenden i Sverige är ju sådant som de vita medelålders bajsbruna männen har larmat om i flera år? För det vet man ju, om man påstår att sådant och andra stora problem finns på asylboenden så är man ju bara bajsbrun? Så hur ska man få dessa enorma problem på asylboenden till att vara vita medelålders svenska mäns fel? För Roos kan väl ändå inte mena att det skiljer sig mellan kulturer? Hemska tanke, hon kanske t o m tycker att den svenska kulturen är bättre än den där man är fritt villebråd om man inte har en man som ständigt vaktar…?

Undrar hur tankarna går i Roos huvud nu? Den intränade reflexen som säger att allt är vita svenska mäns fel vs Verkligheten? Vad händer i huvudet när åratal av slentrianmässigt bajskastande, identitetspolitiska krönikor och massor av lattemöten på caféer med kollegor som alla tycker exakt likadant möter den brutala verkligheten och det visar sig att de ideologiska slagorden man matat ut var fel? Något måste ju ändå hända? Eller?

Här är problemet med att hålla på och skriva ideologisk smörja om vita medelålders män eller kalla folk bajsbruna, man blir lätt förknippad med just sådant. Behövs inte många texter för att vara fast i facket. Malin Roos har här gjort ett jättebra reportage om stora problem på asylboenden och det första jag tänker på är hennes löjliga ideologiska tugg om vita medelålders svenska män. Och bajsbrunt.

Och naturligtvis är alla som utsatt Maria för övergrepp nu utvisade ur landet.

Skojade bara, klart de inte är, det är ju Sverige…

Tala värderingar på våra asylboenden” kan man läsa i en ledare i Expressen idag. Vad hjälper det utan konsekvenser? Vad händer nu vid mest horribla grejerna? Jo, man flyttar personen till annat ställe bara, dvs fritt fram att börja på ny kula.

De som hotar och trakasserar borde regelmässigt få lämna sitt boende och skaffa någonstans att bo på egen hand.

Förslagsvis i sitt hemland… Jag vill fan inte ha sådana där jag bor!

Undrar vad som hänt med Expressen? Det som var bajsbrunt förra året och MINST 30-talet i repris är nu standard. Man i princip skriver rent ut att det faktiskt finns olika kulturer och att alla inte är lika bra eller lika mycket värda…

MVH

MiT

Lämna en kommentar

58 kommentarer

  1. norskgoy

     /  12/01/2016

    Strengt tatt vet kvinner, innvandrere, hvordan de skal øke sjansen sin for opphold. Lure dumme europere som tror at en MENA-mann ikke gjør noe annet enn å banke kvinner, og barn selvsagt.

    Svara
  2. Jan

     /  12/01/2016

    Det finns en anledning till att jag, och många andra, varit skeptisk till stor invandring från MENA. Bland annat det som redovisas här. Det är hybris att åta sig att vara socialbyrå åt hela MENA. De här länderna måste ta tag i sina egna problem. Inte exportera dem till Sverige och andra länder i väst.

    Här är ett annat exempel på det. Kravlistan kommer aldrig att ta slut. Nya grupper som behöver hjälpas tillkommer ständigt. http://www.aftonbladet.se/debatt/a/J8WGX/lat-inte-mannen-ga-fria-nar-mosul-befrias

    Svara
  3. G

     /  12/01/2016

    TV4 20:00 Del2 av Partiledardueller…

    ”Svenskt aktualitetsprogram från 2016. Del 2 av 2. Det blir debatt mellan Annie Lööf och Jimmie Åkesson samt mellan Gustav Fridolin och Jan Björklund. Här ställs partiledarna öga mot öga där tre ämnen tas upp för att ge tittarna en tydlig bild av varje partis grundläggande ideologiska värderingar.”

    Hmmm, debatten mellan Marcus och Martina lämnar Expressens Kultursida och intar opinion live, kan bli intressant detta. Dessutom är Ranstorp och Gad med också.🙂

    SVT1 Opinion Live 22:00…
    ”Vem är vanligt folk, och vem för deras talan? Med debattörerna Marcus Birro och Martina Montelius. Och krigsreportern Magda Gad och terrorforskaren Magnus Ranstorp m. fl. om rekrytering av svenska jihadister. Programledare: Belinda Olsson.”

    Svara
    • G

       /  12/01/2016

      Haha, i TV4:s partiledardueller.

      Ann inleder programmet med att säga
      ”Ett år har gått sedan Sverige beslutade att stänga gränsen”. *ridå*.

      När de senare pratade om ”integrering” Lööf/Åkesson, så sade Jenny:
      ”Finns diskriminering på svenska arbetsmarknaden av invandrare”
      Jimmie: ”för det första är det inte sant att det finns en utbredd diskriminering…”
      Jenny inflikar ”…det finns t.o.m forskning som visar det”
      Jimmie fortsätter och hänvisar till låga färdighetsnivåer, såsom språkkunskaper, läs- och skrivfärdigheter osv osv. Det vill säga…..

      ””Och för er som upprörs över att Sverige är strukturellt rasistiskt kom faktiskt regeringens Långtidsutredning i december 2015 med riktigt goda nyheter. Arbetsmarknaden som helhet präglas inte av etnisk diskriminering. Det vill säga: att över 50 procent av flyktinginvandrare inte har sysselsättning efter tio år i Sverige beror inte främst på färgen på deras hud eller på deras efternamn. Inte heller enbart på deras låga utbildning, som jag antog, utan på någonting som kallas låg färdighetsnivå.

      Enligt data från PIAAC, som är vuxnas motsvarighet till Pisa-undersökningen, har utrikesfödda och inrikesfödda jobb i samma utsträckning till 87 procent, om man tar hänsyn till deras färdigheter i exempelvis läsning, skrivning, matematik och problemlösning.

      Det är till och med så att utrikesfödda har större chans än inrikesfödda att få ett jobb som kräver högskoleexamen om de ligger på samma höga färdighetsnivå. En person med hög färdighetsnivå från exempelvis ett land i Afrika har jobb i högre utsträckning än en utrikesfödd från västvärlden med låg färdighetsnivå. Problemet är dock att många personer trots hög utbildning i hemlandet har låg färdighetsnivå och därför svårt att få jobb.

      Det är ju fantastiska fakta, eftersom problemet faktiskt skulle kunna gå att fixa. Massiva omfattande insatser från grundskola upp till vuxenutbildning för att höja färdigheter både för utrikes- och inrikesfödda kan ge resultat.””
      http://www.lag-avtal.se/asikter/meningslost-prat-om-strukturell-rasism-6551177

      Nu vill jag veta. Kan fru Strömstedt länka till forskningsrapporten ?🙂

      Svara
      • Klimathotet

         /  12/02/2016

        Färdignivåer hit och anställningsbarhet dit. Sanningen är att jobben exporteras och automatiseras i snabb takt. Allt går att flytta, till och med ärtodlingar. Det som senast efterfrågades var en massa kockar men antalet asylanter som kan tänka sig att steka fläskkotletter torde vara ytterst få. Staten kanske har andra planer, kanske mångkulturella temaparker likt Kolmården? Eller varför inte släppa fram buset som i Ronneby? Med tanke på hur staten agerar i andra fall kommer deras lösning att bli att stänga alla butiker som utsätts för rån, utpressning och skadegörelse. Buset bjuds på kaffe, halalkorv och nya Adidasbyxor.

        Svara
        • G

           /  12/02/2016

          Ja. Visst är det. Men IMO också viktigt och bra att påpeka att det faktiskt finns något som heter färdighetsnivå (ingen jävla forskning) då väldigt få vet vad det öht är för något och att det till stora delar spelar en roll, än att jämt och ständigt skylla på ”strukturell diskriminering/rasism…” osv, som vissa älskar att göra så fort chansen ges. Om inte annat så är det ett fantastiskt bra motargument till ”anti”rasister.

          Svara
          • Klimathotet

             /  12/02/2016

            Fakta flyger 10 km över ”anti”-fascisternas förstånd. Det är som att diskutera med en krokodil. Stor käft, inga öron. Visst låter det bra i TV och det fyller ut programtiden, men att diskutera sånt blir bara exempelvis att som enda tillgång ha en stor k*k när det inte finns någon mat på bordet. Jag vill inte debattera, bara säga: Vilka jobb? Nu tittar jag inte på TV-debatter, opinion, nyheter, dokusåpor, idol, paradise hotel, mello, uppdrag granskning, kalla fakta eller annat trams. Det är bara kvasidebatt. Jag vet redan vilka valsedlar jag lägger i kuverten 2018.

    • G

       /  12/01/2016

      Ang att vi har för få poliser, när det var Björklund/Fridolin som debatterade hände det grejer, mycket modigt och bra av Björklund att kasta fakta från en verklig händelse om det som hände Wala i Hedemora, rakt i Fridolins face! Han sade ungefär: Wala blev attackerad för att hon inte levde tillräckligt traditionellt muslimskt, men det fanns inte tillräckligt många poliser som kunde stoppa det här innan detta skedde. Wala lever nu skyddad medans GM går fri. Vi välkomnar asylsökare och ska få sin sak prövad, men beter man sig så här då har man inget här att göra.

      Hmm, lär han inte bli anklagad för ”högerpopulism” och ”springa SD:s ärenden” när han pratar så här så vore det ju konstigt.😛

      Svara
    • G

       /  12/01/2016

      Man kan rösta fortfarande, men här nuvarande resultat från omröstningarna i Opinion Live…..

      Svara
  4. Dreadlock

     /  12/01/2016

    Är det någon annan än jag som reagerat på på tongångarna som vill ”reformera” tryckfrihetsförordningen ? Det finns just nu åtminstone 3 åsikter fördelade över partiet c,s och Sd som gjort offentliga uttalanden om att kanske vilja skrota delar av TFF. En centerpartistisk kommunalråd tog genast avstånd dagen efter : http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6576867. Björn Söder (Sd) är en annan som uttalat sig gillande angående den konservativa polska parlamentets styrning av polsk public service, Lena Micko (s) med den tunga posten ordförande i SKL, i handling sparkade den konsekvensneutrala chefredaktören Mats Edman (Dagens samhälle) för att ersättas med en regeringstrogen dito.

    Kanske inte låter så alarmerande -än. Men när landets professionella normkritiker hugger tänderna i den 250-åriga tryckfrihetsförordningen så är det bara en fråga om formalitet innan den feministiska regeringen gör slarvsylta av hela anrättningen. En allinkluderande tryckfrihetsförordning med starka feministiska inslag och censur mot texter som skildrar skeenden ur ”fel” perspektiv. Fullt möjligt.

    Den stora frågan blir ju då, hur ska man kunna göra något åt digitala privata nyhetsblad,tidningar och publikationer ,bloggar och nyhetsredaktioner ? För ingen vid sitt sinnes fulla bruk kommer väl att fortsätta köpa papperstidningar eller surfa in på politisk sponsrade nyhetssiter, när alla vet att varenda artikel är befriat från konsekvensneutralitet …
    Blir det som USA, välja mellan pest eller kolera ( Fox news eller NBC) ?

    Svara
    • Jans

       /  12/01/2016

      Jag missade Björn Söders yttrande men kollar man SD:s partiprogram så säger de följande:

      ”Vi bekänner oss till den klassiska definitionen av demokrati, där demokratibegreppet inte görs synonymt med de egna politiska uppfattningarna utan primärt vilar på principerna om att beslut skall fattas enligt majoritetsprincipen, att likhet inför lagen och allmän och lika rösträtt för medborgare skall råda, att yttrandefrihet, tryckfrihet, mötesfrihet, föreningsfrihet och rättstrygghet är helt nödvändiga inslag för att medborgarna skall kunna och våga informera sig, engagera sig och fullt ut utnyttja sin rösträtt i fria och hemliga val.”
      http://partiprogram.se/sd/2014/vi-bekanner-oss-till-den-klassiska-definitionen

      Jag tror helt enkelt inte på att SD har som mål att inskränka yttrandefriheten så länge deras partiprogram ser ut såhär. I synnerhet som stycket som följer ytterligare trycker på vikten av stort demokratiskt inflytande och mer direktdemokrati.

      Det vill nog till att fler än den något träige Björn Söder går ut med detta innan jag köper att just SD hotar yttrandefriheten. Johan Westerholms Ledarsidor där tesen om SD:s avskaffande av yttrandefriheten drivs har en tydlig politisk agenda mot SD och mot vissa partikamrater inom S och skall därför läsas med en rejäl dos skepsis. Sajten är opinionsbildande, inte nyhetsförmedlande.

      Svara
      • Dreadlock

         /  12/01/2016

        ”Johan Westerholms Ledarsidor där tesen om SD:s avskaffande av yttrandefriheten drivs har en tydlig politisk agenda mot SD och mot vissa partikamrater inom S och skall därför läsas med en rejäl dos skepsis. Sajten är opinionsbildande, inte nyhetsförmedlande.”

        Ingenstans nämner Westerholm att Sd vill avskaffa yttrandefriheten. Det finns ingen sådan tes.
        Snarare pekar han på möjligheten att en reformation av TFF surrar som politisk snackis i minst 3 riksdagspartier som spänner över blockgränserna.
        Att Sd är med, torde inte förvåna någon. Hur värderar du förresten ”Politisk agenda” relaterat till faktiska uttalanden. Är det personlig politisk agenda att redogöra offentliga uttalanden från representanter för ett riksdagsparti ? Hur då ? Det får du förklara.

        Svara
        • Jans

           /  12/02/2016

          Han talar visst om inskräkningar;
          ”Tankarna som Söder, Riksdagens andre vice talman och namntung företrädare för Sverigedemokraterna, ger uttryck för är inte nya. Det centerpartistiska kommunalrådet Leif Walterum i Skövde är en av de som tidigare ansett att inskränkningar i yttrandefriheten vore mycket bra men har”

          Naturligtvis kan man om man vill vara advokat hävda att stycket främst pekar ut Leif som den som vill inskränka yttrandefriheten men eftersom SD:s Björn Söder nämns i samma kontext och dessutom utgör anslaget i hela artikeln så är det ganska uppenbart att Westerholms ärende är att utmåla SD som ett hot mot yttrandefriheten. Hela Westerholms artikel är en smutsig gba-artikel där han glider mellan personer, partier och händelser som egentligen är orelaterade för att i bästa DN-stil försöka måla upp ett nära förestående hot mot tryckfriheten från bland annat centerpartistiska kommunalråd, SKL och SD. Eller tycker du att följande mening inte utgör en beskrivning av inskränkt yttrandefrihet?

          ”När nu dessa fyra partier är mer eller mindre eniga eller börjar närma sig idéerna om likriktning och censur av media, varav två i regeringsställning, ser det inte bättre eller sämre ut att världens äldsta tryckfrihetsförordning tycks ha nått vägs ände.”

          Westerholm antyder utan tvekan att SD är redo för att införa censur och likriktning.

          Westerholms artikel är ohederlig och med en mycket oklar agenda annat än att utmåla dem han själv ogillar som dåliga. Westerholm kan skriva en del initierade texter om vad som är på gång i politiken men det gäller att komma ihåg hans syfte som bland annat är:
          1. Motarbeta SD
          2. Motarbeta Alliansen
          3. Motarbeta sina rivaler i S, han är ju petat mer eller mindre och full av revanschlusta.

          Svara
  5. MiT

     /  12/01/2016

    Svara
    • Jans

       /  12/01/2016

      Snygg kontring av Darko, det är lätt att vara mallig som Mårten och låtsas vara rakryggad när man har hela etablissemanget bakom sig. Det kostar absolut ingenting utan ger snarare fördelar. Reella fördelar, ekonomiskt till och med.

      Svara
  6. Jans

     /  12/01/2016

    Richard Jomshof t.ex.

    Svara
  7. Jans

     /  12/01/2016

    Som jag uppfattar skribenter som Malin Roos på Expressen så finns det liksom inget problem med den totalt motsägelsefulla verklighetsbeskrivningen. De har helt enkelt byggt in sig i ett postmodernt slott där alla invändningar i sig bevisar att man själv har rätt och att ”den tredje” (*) är rasist och ett hot mot demokratin. De problem man ser av annan karaktär än vita cis-män ses aldrig som del av något större utan som lokala fenomen.

    (*) Inom postmodernismen är ”den andre” t.ex. en svart i ett vitt majoritetssamhälle och enligt teorin betyder denne ”andre” mycket för de vitas identitetsskapande, som kontrast. Här tycker jag det kan vara på sin plats att införa ”den tredje” som är den del av det vita majoritetssamhället som har åsikter som ”den förste” inte kan acceptera och som därför också kan sägas vara viktig i identitetsskapandet för ”den förste”, nämligen de priviligierade som har tolkningsföreträdet och etablissemangets öra, mestadels vita men inte uteslutande.

    Svara
  8. G

     /  12/01/2016

    ”Forskare: Ta bort våldsamma pojkar från förskolan”
    http://www.svt.se/nyheter/inrikes/forskare-forskolan-inget-for-valdsamma-pojkar

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  12/01/2016

      För en gång skull tror jag att Sarnecki är rätt ute. Att ha en ordning där alla ska med, och alla är lika mycket värda där detta likställts med att förståndshandikappade, personlighetsstörda och våldsamma barn ska gå i samma grupp som normalfungerande barn är ett hån mot alla inblandade.

      Det är inte att bejaka allas lika värde genom att förvägra problembarn rätten att gå i en skola/klass som är anpassad efter deras behov, och det är inte rätt att ge normalfungerande barn en skolgång som påverkas negativt av att problembarnens behov. Tanken är ju att problembarnen ska växa upp och bli problemfria vuxna.

      Medlen helgar ändamålet. Det är i slutändan identitetspolitikens jävla fel, den föreställer sig att barn som inte umgås dagligen med problembarn, barn från annan kultur, kön, hårfärg, dialekt, vad som helst, inte begriper att de är lika mycket värda. Barn är infantila, men de är knappast idioter.

      /Frida

      Svara
      • Rikard

         /  12/02/2016

        Hej.

        Nu skriver inte Frida det men jag tänker förtydliga en sak (mansplaina för er som är under trettio):

        ”…förståndshandikappade, personlighetsstörda och våldsamma barn…” är inte samma sak, och skall inte placeras tillsammans.

        Kognitiva funktionshinder, vilka kan medföra nedsatt intelligens, kräver en sorts skolgång. En del kan gå i vanlig klass, om klassen i sig fungerar som den skall. De barnen tjänar mycket på att gå i just vanlig klass om där råder ordning, god studiedisciplin och där finns lärare som genast stampar väck alla försök till mobbning (vilket jag tyvärr mer än en gång sett sättas igång av föräldrar: ‘Skall mitt barn gå tillsammans med ett mongo?’ – nå, den siste idioten är ju ännu inte född, och dåligt uppförande vanhedrar ens föräldrar).

        Personlighetsstörningar går inte att säga generellt vad som skall göras då det beror på hur de yttrar sig och varför de finns där överhuvudtaget.

        Våldsamma barn kan vi sortera in med vad jag kallar ‘kvalificerad sk*tunge’: barn utan diagnosbild, och utan annan förklaring till beteendet än slapphänta föräldrar, alternativt föräldrar som lär barnen att de måste försvara familjehedern, och att de inte för låta svenskar bestämma över dem. Särskilt svenska kvinnor bland lärarkåren (speciellt de yngre) har rejäla problem med dessa, vare sig det är pojkar eller flickor.

        Dessa tre grova grupper skall inte blandas – tyvärr är det ofta vad som sker. Det är snart sagt omöjligt att omplacera elev med ‘kvalificerad sk*tunge’, särskilt om föräldrarna tillhör ortens gräddhylla. Barn med minsta tillstymmelse till diagnos (om så bara dyslexi) kan däremot relativt lätt placeras i skoldaghem eller särskoleklass om inte föräldrarna håller emot tills BUP fått göra sitt jobb – vi på skolorna är inte kvalificerade eller har den utbildningen att göra BUP:s diagnostiska bedömningar av funktionshinder.

        Som sagt, Frida varken påstår eller antyder att dessa barn ovan skall blandas, men jag tänkte ta chansen då jag har över tjugo års erfarenhet av att arbeta med de ‘svåra’ eleverna, och är intill döden trött på all okunskap och alla missförstånd som florerar – men överst på listan står skolpolitikens valhänta hantering och kissnödiga PK-slickande.

        Om det inte vore för sekretessen, vilka historier man kunnat berätta.

        Kamratliga hälsingar,
        Rikard, lärare

        Svara
  9. Ivar L

     /  12/01/2016

    När till och med en kändiskock, med mycket att förlora på att sticka ut näsan, vågar sälla sig till kritikerna av DN tycker jag man får en känsla av att något faktiskt hänt. Detta känns lite som Kakanaffären, det börjar mullra olustigt i bakgrunden för pamparna på parnassen. Agendasättandet börjar gnissla betänkligt:

    Svara
    • Pelle2

       /  12/02/2016

      Kanonbra av Edward att reagera på DN,s maffiametoder !

      Svara
  10. Rikard

     /  12/01/2016

    Hej.

    Är det så att Expressen inspirerats av Nuri Kino eller Jens Ganman, och använder sin större spridning för att vara ‘först’?

    De två har ju skrivit om övergrepp och hot och förföljelser på boenden tidigare.

    Svenskar inom media och myndigheter är konstiga: det är som om ifall man visat dem ett vildsvin, så hade de sagt ‘söt liten nasse’, och försökt klappa den istället för att se hundra kilo fläsk, betar och dåligt humör komma ångande.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, lärare

    Svara
  11. G

     /  12/01/2016

    ”Kraftigt minskat förtroende för polisen

    Allmänhetens förtroende för polisen har sjunkit rejält på senare tid – bara 47 procent säger sig nu ha mycket stort eller ganska stort förtroende för polisen. Samtidigt anser bara ett fåtal att rikspolischefen sköter sitt jobb, enligt en ny Sifo-undersökning som SVT Nyheter har tagit del av.

    Endast en procent av de deltagande i undersökningen har mycket stort förtroende för hur rikspolischefen Dan Eliasson sköter sitt jobb. Nio procent säger sig ha ganska stort förtroende för honom.

    – De mest kritiska är sverigedemokrater, därefter kommer miljöpartister och vänsterpartister. Deras kritik gäller både Dan Eliasson och polisen i stort, säger Toivo Sjörén.
    …/…/…
    Så sent som i mars i år ansåg 61 procent att de hade stort eller ganska stort förtroende för svensk polis. I november var siffran nere på 47 procent.”…..
    http://www.svt.se/nyheter/inrikes/sifo-knappt-nagon-har-mycket-stort-fortroende-for-dan-eliasson

    Svara
    • Svenne

       /  12/02/2016

      Eliasson till Ulan Bator! Kunde Göran Persson skicka Winberg till Brasilien, så…

      Svara
      • Klimathotet

         /  12/02/2016

        Stackars Mongoler

        Svara
        • Svenne

           /  12/02/2016

          Hmm, ja. Eliasson till Kabul, Afghanistan, vore betydligt rättvisare…

          Svara
  12. G

     /  12/01/2016

    ””Ordföranden: ”Jag kände att jag måste göra någonting”

    Feministiskt initiativ sitter i kommunfullmäktige i 13 kommuner i landet, två av dem är Norrköping och Gotland. Partiet vill bland annat växa och profilera sig som en motpol till Sverigedemokraterna genom att jobba för kärlek och öppenhet mot flyktingar och invandrare.

    Sandra Isaksson är politiker, men också narkosläkare. Hennes politiska engagemang började med kampen mot den rasism och främlingsfientlighet som hon menar breder ut sig allt mer i samhället.

    – Jag kände att jag måste göra någonting, så då gick jag på mitt första möte med Fi i Norrköping. Vi var inte jättemånga om man ska uttrycka sig milt, så jag kom från mitt första möte som ordförande och då är man ju fast liksom, när man är ordförande, säger Sandra Isaksson, fullmäktigeledamot och ordförande för Fi i Norrköping.
    …/…/…
    Fi Norrköping har lämnat in 12 motioner hittills till fullmäktige, två av dem har antagits, varav en gällde ytterligare ett kön utöver män och kvinnor på blanketter och enkäter. Ett avslag sved hårt.
    ../…/…
    Sandra Isaksson är också bekymrad över en annan sak, att kvinnor inte får lika mycket talartid i fullmäktigesalen som män får.

    – Män tar mer tid i förhållande till antal mandat vilket ger en sned bild av kvinnors delaktighet i politiken.
    …/…/..
    Sandra Isaksson menar att Fi i framtiden kan bli en stark motpol till bland andra Sverigedemokraterna genom att vända på flyktingfrågan.

    – På samma fråga, men i helt andra riktningen. Vi kan bli lika stora på kärlek och på öppenhet och på ett inkluderande samhälle.
    …/…/…
    För två år sedan blev Elin Bååth invald i regionfullmäktige på Gotland och det har varit två hektiska år.

    Elin som är lärare har gått ner i arbetstid för att kunna lägga mer kraft på politiken.

    – Jag känner att jag fått ett förtroende från väljarna som jag måste leva upp till och då får jag anpassa mitt liv efter det genom att till exempel gå ner i tjänstetid.
    ../../..
    Många av oss i Fi jobbar nära ensamkommande flyktingbarn och andra människor som är extremt utsatta samt på kvinnojourer. Det handlar så mycket om liv och död och man går in med hela sitt hjärta. Det är liksom inte bara något på ett papper, de frågor vi driver.
    ../../..
    – Jag räknar med att vi får fler platser i fullmäktige efter nästa val för vi har en helt annan erfarenhet i dag. Vi förbereder oss att sitt i nämnder efter valet 2018, säger Elin Bååth.””
    http://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/ska-bli-ett-stort-parti-med-karleken-som-drivkraft

    Svara
    • Norrköping är på väg utför. Ett av de städer som kraschar snart. Det muslimska inflytandet är stort. Bilbränder. Ekonomi på fallrep. Kriminalitet. Arbetslöshet. Dåliga skolresultat. Områden som är utanför samhället. Politiker som kastar ut de gamla för de nya. Usla politiker. Så säkert blir det bra med Fi. Riktigt lyft. (Bodde i Norrköping ett tag länge sedan, följer lite därför. Kan innehålla sorg och ironi.)

      Svara
      • G

         /  12/01/2016

        Ser inte så mycket ironi i ditt inlägg😉

        Svara
      • Klimathotet

         /  12/02/2016

        Norrköping, Eskilstuna, vad är skillnaden? Båda är förlorade.

        Svara
  13. MiT

     /  12/01/2016

    ”‘I promise not to rape anyone’: Swedish festival blighted by sexual assault complaints is ridiculed after ordering revellers to sign up to a written set of ‘values'”

    http://www.dailymail.co.uk/news/article-3986734/I-promise-not-rape-Swedish-festival-blighted-sexual-assault-complaints-ridiculed-ordering-revellers-sign-written-set-values.html

    Svara
  14. Jan

     /  12/01/2016

    Det som egentligen borde belysas men icke görs är vilka som bär ansvaret för den misslyckade massinvandringen från u-länder. Vilka var ansvariga för att vi ”gick in i väggen”? Om det var våra politiker: Varför ger vi dem nytt förtroende?

    Feminism och islamisering tycks dessutom hänga ihop. Eftersom kvinnor, förmodligen på grund av någon missriktad modersinstinkt, har en väldigt naiv syn på invandring. De tycks också vara helt oförstående för de kulturkrockar som med nödvändighet uppstår. Det här är exempel på sådant som skulle behöva dissekeras i samhällsdebatten. Men det sker aldrig…

    Svara
  15. MiT

     /  12/01/2016

    Svara
    • Jan

       /  12/01/2016

      KG Bergström har varit politisk reporter så länge att han praktiskt taget vuxit samman med politikerklassen. Precis som Lena Mellin för övrigt. De påminner mest om politiska hovreportrar. Varför gick inte KG i pension på riktigt?

      Svara
      • Jans

         /  12/02/2016

        Mycket bra ord:
        ”hovreportrar”

        Svara
        • #NoSocialNetwork (fd. Ulf Andersson)

           /  12/02/2016

          @Jans
          ”Mycket bra ord:
          ”hovreportrar””

          Nja, jag tycker att ”hovnarrar” passar bättre.

          Svara
    • G

       /  12/01/2016

      Åh herregud.😦 Heja Alice❤

      Undrar varifrån Edvin tagit inlägget, finns inget på Alice öppna FB-sida, hon kanske har en privat icke-offentlig också, antar iaf att det måste vara från FB, annars vet jag inte.

      Svara
      • adam

         /  12/02/2016

        Ikonen med de två personerna precis under hennes namn indikerar att det är ett inlägg som bara är synligt för hennes vänner, inte för alla.

        Svara
  16. Kan man skilja män och kvinnor i badhusets bubbelpool borde man kunna skilja dem på flyktinganläggning av samma skäl.

    Var det ingen som kunde räkna ut hur det skulle bli med ensamma män med kvinnosyn från helvetet och några få ensamma kvinnor på samma ställe? Man behöver inte vara professor för att kunna räkna ut det. Finns det ingen kulturkunskap på Migrationsverket?
    Tydligen inte.

    Svara
    • Rikard

       /  12/02/2016

      Hej.

      Visst finns den kunskapen på Mig-verket.

      Det finns dock ett aber, eller egentligen inte då problemet är fullt förutsägbart:

      Vill du vara den tjänsteman som offras när din chef skall steglas i media för att könssegregera invandrare?

      Särskilt om det skett med motivationen att skydda kvinnorna från arabers, afrikaners och afghaners sätt att behandla kvinnor?

      Mycket lättare att behålla jobbet genom att blunda och skicka tågen vidare, jag menar genom att strunta i problemet och tänka att du ändå inte kan påverka.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
      • Nu var du snäll och förmodligen hade rätt också. Jag tror inte det finns vilja eller förmåga att förstå på de högre nivåerna. Chefen samt Regeringen bestämmer andan och nivån på Mig. Det är inte länge sedan folk grät när de kom till jobbet. Ler de nu?

        Svara
        • Rikard

           /  12/02/2016

          Hej.

          Snäll blir jag inte kallad var dag, eller vecka så tack för det; det värmer.

          Problemet inom alla stora organisationer är att det räcker med en småsint och maktfullkomlig person i beslutsfattande men ansvarsfri ställning, för att principfasta och plikttrogna skall rensa ut sig själva på olika sätt.

          Efter en viss tid är hela strukturen fylld med ja-sägare, andra lika korrupta, samt de som hukar, tiger och lider.

          Mig-verket är ungefär lika nödvändigt i sin nuvarande omfattning som Af eller Fk, men det är en annan historia.

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, lärare

          Svara
  17. G

     /  12/02/2016

    Låååång intervju med Morgan, tar med en bit. Lämnar ute en del och slutet om ”Ska de behöva ta riskerna för att komma hit?” ang splittrade familjer och Medelhavet. Han borde fokusera mer på kvotflyktingar än att folk på ”säkert sätt” ska kunna ta sig över halv jorden och söka asyl i ett specifikt land långt, långt bort. Men glad att han verkar ta säkerheten på ganska stort allvar vid prövning. Men det gäller tydligen inte merparten av 35.000 ensamkommande som enligt vissa borde få amnesti oavsett giltigt asylskäl eller inte!

    ”Migrationsminister Morgan Johansson reagerar på kvinnors utsatthet på asylboendena, som Expressen berättat om i serien Asylrapporten.

    Han är tydlig med vad som gäller.

    – Den som har begått brottet ska flyttas.

    Morgan Johansson sitter på sitt kontor i Rosenbad med urklipp av Expressens artiklar på asylrapporten framför sig. Han har med sig en lunta med den senaste månadsprognosen från Migrationsverket. Han är väl insatt i migrationsfrågorna och kan procentenheten på andelen asylsökande som får bifall (56 procent), att det hittills 16 000 återvänt till sina hemländer av de som fått avslag, 2 000 med tvång. I värsta fall, men i första hand är det naturligtvis frivilligt, säger migrationsministern.
    …/…/…
    När Morgan Johansson tar del av ”Marias” historia vill han inte kommentera enskilda fall, men är tydlig med att offret inte ska flyttas utan den som begått brottet.

    Ministern hyllar Expressens serie.

    Väldigt bra journalistiskt jobb, förstås. Är det något man ska skildra i Sverige under de här åren är det just den stora flyktingkrisen vi hade förra året och också hur vi under de kommande åren kommer att klara av det, säger han.
    …/…/…
    Han har ofta fått frågor om konflikter på asylboendena, men det är först efter Expressens undersökning vi har en överblick av omfattningen: 12 procent uppger att de utsatts för våld, hot och trakasserier – betydligt fler än vad svenskar uppger att de utsatts för motsvarande brott. Men ministerns svar blir samma som tidigare.

    Jag tror att den grundläggande orsaken är att människor känner en väldigt stor stress och som mår dåligt, ovanpå det har de bott väldigt trångt. Det får effekter, säger han och hoppas att situationen förbättras nu när allt fler får besked och kan flytta ut från de tillfälliga boendena.

    Mer än hälften av de asylsökande är stressade över de långa väntetiderna för att få besked om de får stanna i Sverige. Under närmaste halvåret väntas tiderna bli uppemot 15 månader. Migrationsverkets tillförordnade generaldirektör Mikael Ribbenvik har precis som Morgan Johansson gett samma besked – att väntetiden inte kan påverkas när så många sökt asyl, om processen ska vara rättssäker.

    I Tyskland får exempelvis syrier besked redan efter drygt två månader, enligt landets motsvarande migrationsmyndighet. Nöjd med väntetiderna är ministern inte.

    Nej, man kan ju inte vara nöjd med att ha en väntetid på över ett år. Men just nu ligger den som sagt på drygt tio månader i genomsnitt hittills. Men ingen kan heller trolla. Man måste gå igenom varje fall var för sig. Det är ingen som medvetet saktar upp processen, utan tvärtom.

    Riktlinjerna till Migrationsverket från regeringen har varit att klara 100 000 beslut det här året, vilket klarades i dagarna. Men snabbspår för enskilda nationaliteter, som är fallet i Tyskland, är inte aktuellt i nuläget.

    Även när det gäller de grupper där folk får bifall i större utsträckning, syrier till exempel, så måste man också göra en bedömning av säkerheten. Vad är det för personer som kommer hit? Har de haft kontakter med IS till exempel tidigare? Man måste granska varje fall för sig, säger Morgan Johansson.

    Den nya asyllagen gör det svårare att få asyl och har fått stark kritik för att familjer splittras när det blivit svårare för barn och andra familjemedlemmar att ansluta på anknytning. Är du nöjd med den nya lagen?

    Jag använder inte ordet ”nöjd” i det här sammanhanget. Jag bara säger att det var en nödvändighet för oss att agera förra året. Om vi inte hade gjort det med gränskontrollerna, id-kontrollerna, den nya lagstiftningen, då hade vi hamnat i en ohållbar situation. Hittills har det kommit ungefär 25 000 asylsökande till Sverige. Om vi inte hade agerat hade det mycket väl kunnat komma 125 000. Det i ett läge då våra asylboenden i praktiken var slut, säger Morgan Johansson.

    Han tillägger att asyltiderna i ett sådant scenario hade blivit ännu längre.

    De stängda gränserna har fått konsekvensen att andelen som sökt sig till Europa i år har minskat kraftigt jämfört med förra året. Trots det har 4 690 människor drunknat och försvunnit i Medelhavet hittills i år. Det är tusen personer fler än under hela förra årets stora flyktingkris, som Europa upplevde.

    Morgan Johansson säger att konsekvenserna skulle vara ”ohyggliga” om flyktingavtalet skulle avbrytas med Turkiet. Fler skulle drunkna, hävdar han, och menar att lösningen lagliga vägar. Sverige har ökat sin flyktingkvot från 1900 i år till 3 400 nästa år och 5 000 året efter. Ministern vill att fler länder ska ta ansvar…/…/..””
    http://www.expressen.se/nyheter/den-som-har-begatt-brott-ska-flyttas/

    Nej, inte flyttas! Däremot utvisas utan vidare prövning, personen har visat så klart och tydligt som det bara går, att få beviljad asyl trots allt inte var så viktigt och ska därför åka hem igen ASAP med huvudet före.

    ”betydligt fler än vad svenskar uppger att de utsatts för motsvarande brott”

    Ja, fan vad konstigt va? Med tanke på att alla länder, kulturer osv är exakt lika!

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  12/02/2016

      ”Sverige har ökat sin flyktingkvot från 1900 i år till 3 400 nästa år och 5 000 året efter. Ministern vill att fler länder ska ta ansvar.”

      Om det här nu är den värsta flyktingkatastrofen i Europa sedan andra världskriget så skulle jag föreslå att EU försökte ta lite mer ansvar för att se till att det inte längre blev mera flyktingkatastrof i Europa, förslagsvis genom att anstränga sig än mer för att lösa själva problemet med det som skapar själva katastrofen.

      Som det ser ut nu betyder det tråkigt nog att stödja Assad och Rysslands kamp för att åter ta kontroll över Syrien.

      Svara
    • Norm Kritisk

       /  12/02/2016

      Det har inte blivit svårare, snarare lättare för asylsökare att ”återförenas” med sina ”familjer”. Det har blivit svårare för svenskar dock… Jag vet för jag har en utländsk fru… Och efter Juni i år är det lättare för asylsökare och ”ensamkommande ”barn””…..

      Svara
  18. Svenne

     /  12/02/2016

    Inlägg av @KristerThelin:

    Svara
    • G

       /  12/02/2016

      Bra skrivet! Var även kul att Johan medverkade på telefon i början av Opinion live ang skämtet på twitter😀

      Svara
  19. G

     /  12/02/2016

    Svara
    • Pelle2

       /  12/02/2016

      Aleksandra är riktigt bra !
      Avslutningen på ledaren är klockren:
      ”Inom fyra år kan alltså problemet – om man nu vill se det så – ha löst sig av sig självt. Något som regeringen givetvis inte är ovetandes om. Ändå vill de att minst 40 procent av ett bolags ledamöter ska vara kvinnor senast år 2019, annars väntar böter. Regeringen är alltså beredd att inskränka äganderätten, näringsfriheten och principen om lika behandling för att skynda på den förväntade utvecklingen med ett år. Allt för att visa för väljarna att man är en feministisk regering. Men tankarna går snarare till maktmissbruk än till jämställdhet.”

      Svara
      • Klimathotet

         /  12/02/2016

        Det kan lösa sig till nästa årsbokslut. Flytta bolagen utomlands så gäller inte eventuella kvoteringslagar. Dessutom blir skatten lägre.

        Svara
  20. G

     /  12/02/2016

    Ahahahaa det här är ju jävligt roligt. Skulle titta (och posta här) klipp uppladdat till youtube av gårdagens Rakt på i SVT, men ist för video ser man ett meddelande….

    ”Detta videoklipp visar innehåll från SVT, som har blockerat det i ditt land av upphovsrättsliga skäl.”

    Svara
  21. G

     /  12/02/2016

    Hahaha jag antar att SVT älskar hans värdegrund….

    Först så är han med i Gomorra Sverige för att promota sin nya bok och förklara att han tänker långsiktigt med invandring.
    Sedan används han som en form av expert/analytiker i samband med amerikanska presidentvalet och förklarar att Trump blir en katastrof för USA.
    Efter det blir han intervjuad i SVT:s Rakt på, återigen om sin nya bok och förklarar återigen att han tänker långsiktigt med invandringen medans andra tänker kortsiktigt.
    Och ikväll är han med I Skavlan också…..

    ”I veckans program berättar tidigare statsminister Fredrik Reinfeldt om det nya livet och jobbet. Vi träffar Oscarsbelönade skådespelaren Alicia Vikander, aktuell i filmen ”The Light between oceans”. Sångerskan Sabina Ddumba, som just släppt sitt debutalbum, ger i kväll både intervju och sjunger. Dessutom möter vi norske programledaren Jon Almaas, som nu slutar efter att ha lett programmet Nytt på nytt i 17 år.”

    Svara
  22. Svenne

     /  12/02/2016

    OT: Trodde först det var ett montage, men det är på riktigt… #julklappar

    Svara
    • Klimathotet

       /  12/02/2016

      Barn vars föräldrar som enligt Lego har ”fel” värdegrund rekommenderas av Lego att köpa något från någon annan leksakstillverkare.

      Svara
    • #NoSocialNetwork (fd. Ulf Andersson)

       /  12/02/2016

      Jorå…………så att………….

      Visst blir det en 42055 Bucket Wheel Excavator
      till jul (till mig själv). En rejäl och trevlig modell,
      som kommer att bli till en radiostyrd bänksvarv
      i Lego. Jag har byggt en 6-axlig radiostyrd
      industrirobot och fleroperationsmaskin tidigare (2015) –
      givetvis helt i Lego.

      Blanda inte ihop företaget med produkten.
      Det är absolut inget fel på LEGO (produkten).

      Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: