DN ger själv bödeln repet

DN är lite i blåsväder efter att ha snott Sara Skyttedals bilder från facebook för att tjäna klick på sajten. Vem som har rätt i den här soppan vet nog ingen men det är intressant att se hur DN hanterar det.

dn-dc3b6den

DN-döden närmar sig och de rullar själva ut röda mattan och ger bödeln repet.

Vad DN borde ha gjort (anser jag) är att de borde betalat henne summan hon begärde och sagt ”Förlåt för att vi missade, klart du ska ha betalt för dina bilder som vi tjänade pengar på”. Detta borde de ha gjort oavsett vem som har rätt eller fel eftersom det bara kan bli dåligt för DN det som händer nu. Skyttedal har en stor plattform och DN får massor av negativ publicitet nu, inte många som står på deras sidan. De tycker visst det är bättre att leka kränkt småbarn som inte fått godis på en tisdagskväll istället för att bara pynta fikapengarna till Skyttedal. Det är MÅNGA som anser att DN agerat fel.

DN:s agerande är ett tydligt exempel på maktens arrogans

var-foraktet-kommer-fran

Nu har de återigen intervjuat sig själva om vad som är ”fakta” i målet och ser till att den blir spridd. Förra gången var när det avslöjades att DN hade mörkat om massexövergrepp på We Are Stockholm. Den gången klarade man inte ens av att svara på sina egna frågor…

Här twittrar han ut att de svarar på ”ogrundade anklagelser”. Sådant ger ju naturligtvis upphov till just ännu mer frågor. Det är massor av folk som undrar lite saker. Gissa hur många av dem han svarar? 0 st. Såklart. Arrogansen är enorm!

Men det verkar ha gått ut en order om att så många av DN:s anställda som bara kan ska sprida bloggposten vidare trots att den egentligen bara består av en GBA av alldeles fantastiskt sort

När DN avvisade Sara Skyttedals faktura anlitade hon ett juridiskt ombud och drev frågan hela vägen till domstol via Kronofogden. Hon har använt sig av samma ombud som SD-politikern Kent Ekeroth, som i likhet med Sara Skyttedal försökt försvåra för medier att publicera den numera riksbekanta järnrörsfilmen – som togs med Ekeroths kamera.

Resten är ju bara DN:s försök att svara på sina egna frågor som man kan misstänka är väldigt tillrättalagda. För andras frågor, som inte är tillrättalagda, är de inte så sugna på att besvara…

Men en order gick ut i alla fall, det var helt klart.

var-foraktet-kommer-fran1

Massor av DN-folk sprider länken. Hur många frågor tror ni pompöse Wiman besvarar? Helt rätt, 0 st! Han bevärdigar ingen med minsta lilla uppmärksamhet när de ställer relevanta frågor.

var-foraktet-kommer-fran2

Ullgren fick inga frågor att besvara, det var bara en P3-medarbetare som tokhyllade och tyckte allt var toppen som reaktion.

var-foraktet-kommer-fran3

Gustafsdotter från Tidningsutgivarna kommenterar en artikel om detta i Medievärlden. Ger ju upphov till frågor. Som inte besvaras såklart. Till på köpet så har det hon säger ingen relevans alls utan är bara stöd för DN.

var-foraktet-kommer-fran4

Kristoffer Örstadius sprider såklart.

var-foraktet-kommer-fran5

Wolodarski, som ju alla vet anser att fakta är jätteviktigt, sprider gärna en tweet från Tidningsutgivarna som totalt missar målet eftersom det inte handlar om det alls. Han sprider alltså desinformation. För det finns inget som hindrar granskning även om DN betalar för bilderna, granskning kan ju göras oavsett. Desinformation från Tidningsutgivarna alltså.

var-foraktet-kommer-fran6

Wolodarski själv sprider allt annat också såklart, vore ju tjänstefel annars. Speciellt med tanke på den oerhört arroganta ton han haft mot Skyttedal i det här.

var-foraktet-kommer-fran7

var-foraktet-kommer-fran8

Anna Åberg, också på DN, följer husbondens exempel.

var-foraktet-kommer-fran9

Johan Hilton lydde goa husbonn precis som många andra. Emma fick några frågor från en person och svarade faktiskt. Slingrande men ändå.

var-foraktet-kommer-fran10

Lindquist sprider såklart vidare, bäst att lyda husse.

var-foraktet-kommer-fran11

Åsa Beckman tror det handlar om skärmdumpar när det handlar om bilder. Eller så vill hon tro det. Hon får några frågor och ni kan säkert gissa hur många hon anser är värda några sekunder av hennes tid. Rätt gissat igen, 0 st. Man vill ju inte slösa sekunder på den skränande pöbeln som hojtar med sina besvärliga frågor!

Så där ser det ut. Arrogansen är enorm! Ett tydligt direktiv har gått ut att man ska sprida så mycket man kan men ingen anser att de ska behöva besvara pöbelns relevanta frågor.

var-foraktet-kommer-fran12

Inget svar från den uppblåste Wiman såklart. Han var väl fullt upptagen med att sprida deras egna ”fakta” i saken kanske.

DN visar upp ett TYPEXEMPEL på maktens arrogans, inte bara gentemot Skyttedal som är politiker, utan mot ALLA som ställer relevanta frågor och undrar vad som sker när de bara ignorerar. De sitter där uppblåsta på sina höga hästar och bara pissar på folk som undrar. Samma metoder kan man se gång på gång på gång på … Inte bara från DN utan från alla tidningar, politiker eller tv. Deras kollegor står i givakt att sprida vad man än vill ha spritt för att skydda sig själva. Vad DN gör här är helt enkelt bara vad man brukar göra men här blev det extremt tydligt, så tydligt att alla kan se det. De börjar bli slarviga…

Samma fenomen kunde man se när Lindquist kallade Nyheter Idag rasistiskt, massor av kollegor och likasinnade slöt upp bakom henne i hennes kamp för att rasiststämpla utan att behöva bevisa något.

Och så undrar en del var föraktet kommer ifrån…

wolodarski-pa-sangkanten1

Man kan bli mörkrädd för mindre.

Nyheter Idag har också tagit upp det här.

MVH

MiT

Nästa inlägg
Lämna en kommentar

186 kommentarer

  1. Jag undrar genuint hur stämningen egentligen är på DNs redaktion just nu, speciellt med tanke på att Wolodarskis historia av att sätta olydiga slav… öh, ”medarbetare” i den numera ökända ”frysboxen”.

    Svara
  2. Rikard

     /  12/02/2016

    Hej.

    Wolodarski får mig att tänka på Buffalo Bill i ‘När lammen tystnar’: ‘It tweets the message from its phone, or else it goes in the ‘freezer”, min parafrasering.

    DN går raskt från illa till värre under Wolodarski.

    Det är nästan att man instämmer med de personer som anser att censur skall införas när man ser vilken pöbelhop som snabbt kan trummas fram likt vägglöss väl det vittras blod. Hade de ovan förekommande personerna varit elever som betett sig på sådant vis i att mobba en person deras ledare valt att söka konflikt med hade dessas mentorer och föräldrar haft att göra.

    Men vissa djur är ju mer jämlika än andra, för att ta ett kärt gammalt citat.

    Angående wolodarski och dess chefskap:
    [http://www.journalisten.se/nyheter/en-frysbox-30-miljoner]

    DN:s grundares öppningsuttalande på första sidan i första numret 1864 enligt svenska wikipedias DN-sida:

    ”Vi skola således, under sträfvandet för allmän rättvisa och menniskovärdets fulla erkännande, för trons och tankens frihet, arbeta på befästandet av det konstitutionella styrelsesystem som nu råder; på upplysningens befrämjande; på ståndsförfattningens utbytande mot en bättre representationsform; på statskyrkotvångets lossande; på möjligaste utveckling av folkets sjelfstyrelse i staten och kommunen; på undanrödjande av alla obehöriga hinder för den individuella verksamheten; på ett klokt användande av statens medel, företrädesvis till produktiva ändamål; på en kraftig utveckling av våra materiella och intellektuella tillgångar under sorgfälligt bevarande af fred och sämja med alla grannar; med ett ord, vi skola i allmänhet arbeta i den anda som varit herrskande inom borgare- och bondestånden vid riksdagarne från 1840 till 1863.”

    Detta är bara ett utdrag; hela första sidan:
    [https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8c/Dagens_Nyheter_1864-12-23_1.jpg]

    Jag tycker inte att Wolodarski förvaltar dessa ord något vidare.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, lärare
    Ps Är det bara jag som finner svenskan ett en gång vackert och nyansrikt språk, nu sorgligen urvattnat av anglicismer och förenklingar? Att läsa texter från artonhundratalet, och fram till femtiotalet, eller av de födda före fyrtiotalet är att liksom ett barn stolt över sitt sandslott betrakta ett fjäll som Njupeskär. Ds

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  12/03/2016

      DN:s pöbelstil och samstämmiga skurkfasoner visar hur fast förankrade de är i sin egna syndfrihet.

      Det vore intressant med en avhandling med en tvärvetenskaplig inriktning, i skärningspunkten mellan psykologi och medievetenskap, som verkligen gick till botten med hur grupptänkande påverkar tidningsredaktioner, ledarredaktioner, politiska(opinions)journalister, kultur(opinions)journalister, sport(opinions)journalister.

      https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Grupptänkande

      Det är så jävla illa ställt att inte ens bil(opinions)journalister kan hålla sig till ämnet. Bläddrade i SVD Näringsliv Helg, tänkte att jag skulle läsa deras senaste test av BMW:s 5-modell. La bort tidningen när redan jag passerat rubrik och ingress. Orkar faktiskt inte läsa sådan fantasilös och orelaterad skit.

      ”Trumps motsats ser dagens ljus – STATUS QUO ”Change” – förändring. Det var en av förklaringarna till Donald Trumps vinst i USA:s presidentval. När BMW lanserar sin nya 5-serie leker man tvärtom-leken. Nya Femman ser ut som den gamla och för första gången på decennier känns den…”

      /Frida

      Svara
    • Det är just språksabotaget som saker som ”hen” utgör som gör mig förbannad.

      Jag har överlevt i 32 år och aldrig behövt ordet. Så varför ska jag behöva det nu? Twittergenerationen kan gå och…

      Svara
  3. Pelle2

     /  12/02/2016

    Sara Skyttedals advokat,Staffan Teste, visar i en en kommentar på Rebecca Weidmo Uvells sida att Dn dessutom ljuger i den kommentar dom skrev kring ärendet.
    Här är hans kommentar:
    ”Många sakfel i DN-bloggen.
    1. När DN publicerade sina ”dagshändelser” till bilder var inte Ebba Bush Thor ”blivande partiledare”. Hon var en av flera kandidater. När DN:s publicering skedde fanns tre kandidater kvar. DN kunde inte veta säkert att Thor skulle till sist bli enda kandidat. DN publicerade bilderna därför att, enligt DN-journalists vittnesmål vid rättegången, de var ”kontroversiella”. Detta kan inte tolkas annat än att DN ville skapa debatt i samband med valet, vilket inte kan vara en ”dagshändelse”.

    2. Bilderna publicerades inte på Skyttedals ”öppna facebooksida” utan på Skyttedals privata facebooksida enligt de inställningar som finns på facebook. Samma DN-journalist som vittnade vid rättegången hävdar att det var hennes öppna sida som han lätt kom åt, men två av bilderna som DN hämtat hem kom från annan facebooksida där bilderna otillåtet laddats ned. Skyttedals privata facebooksida hade vid tillfället 1 200 medlemmar jämfört med hennes publika sida med då 10 000 anknutna.

    3. Den nyhetskontext som DN anser att de kan använda kring kontroversiella bilder är varningsskyltar, landskap och en kaktus. Det finns inget i upphovsrättslagen som stöder att dessa bilder skulle kunna vara ”dagshändelser” och kunna fritt användas av DN. Bilderna hade ingenting med vare sig Skyttedal eller Thor att göra utan var traditionella privata semesterbilder.

    4. Att Skyttedal anlitade ett ombud som drev kraven mot DN hela vägen från kronofogden till domstol är en ren lögn från DN:s sida. Sanningen är att DN iddes inte ens svara på Skyttedals krav på ersättning utan kronofogden dömde att DN skulle betala Sara Skyttedal 28 000 kr.

    Det var då DN anlitade Tidningsutgivarnas advokater och stämde vid Stockholms tingsrätt för att återvinna de utdömda pengarna. Sanning är alltså att Dagens Nyheter drev ärendet till domstol inget annat. Bildombudsmannen AB, även ombud för Kenth Ekeroth, anlitades av Sara då fallet redan låg som stort mål i tingsrätten. Några förlikningsförsök av DN gjordes aldrig före tingsrätten utan först senare bjöd DN Skyttedal 0 kr mot att hon skulle slippa betala advokatkostnaderna för DN. Sara avböjde.

    DN ger inte en rättvisande bild av verkligheten.
    http://www.bildombudsmannen.se/sv/content/allt-ar-dagshandelser-dn

    Staffan Teste ombud
    Bildombudsmannen AB”
    Wolodarski och hans DN har helt och fullt kört i diket ännu en gång och försöker dölja det genom att skjuta på Skyttedal med en bazooka för att försöka tysta henne.

    Wolodarski och hans anhang får mig att vilja spy !
    Må Dn gå i konkurs alternativt att dåren Wolodarski får sparken och en ordentlig revision går igenom tidningens beteende de senaste åren och att dom gör fullständig avbön…

    Annars hoppas jag verkligen att dom går i konkurs.
    Ingen kommer att sakna dagens version av DN..

    Svara
  4. Jans

     /  12/02/2016

    OT Jahapp, då har det populära frågeprogrammet ”På Spåret” dragit igång igen i SVT. Även i år med polis- och manshataren Kakan. Jag har brukat titta på det förr men lusten till det har helt försvunnit. Lite samma känsla som att säga upp DN faktiskt, lättnad. Inte bara på grund av Kakan utan även på grund av att det allt mer känns som hela programmet är tryfferat med diverse tillrättalagda och politiska statements i val av artister, frågor och hur allt framställs i största allmänhet. Det känns som propagandatv i smyg. Det är så uppenbart att precis varenda fråga, varenda inslag, varenda atist och varenda kameravinkel har passerat genus- och identitetsfiltret. Du svenske medborgare, skall av oss upphöjda på SVT, uppfostras till att tycka som vi!

    Svara
  5. Svenne

     /  12/02/2016

    OT: Ramberg i farten igen…

    Svara
    • Pelle2

       /  12/02/2016

      Klart att hon vill ha mera flyktingar eftersom det genererar mera arbete åt henne samtidigt som hon inte behöver leva bland flyktingar på Östermalm…

      Svara
    • Klimathotet

       /  12/02/2016

      Naturligtvis går en kryptosocialist ut till försvar för en åsiktfrände.

      Svara
    • Inge Post

       /  12/03/2016

      Apropå SVT och Reinfeldt.

      Fredrik Reinfeldt får egen tv-show på SVT

      http://archive.is/URVlE

      SVT skjuter sig själv i foten för att uttrycka det milt.

      Svara
    • G

       /  12/03/2016

      Uffe frågar och hon svarar…..

      Svara
  6. Jacques Wallner

     /  12/02/2016

    Bara en sån sak som att ha en mördare som motorredaktör säger allt om Dagens Nyheter.

    Svara
  7. Svenne

     /  12/03/2016

    OT: Alice Teodorescu om ryggradslösheten:

    Svara
    • G

       /  12/03/2016

      ….

      Svara
  8. Svenne

     /  12/03/2016

    OT: En ren slump förstås… SVT(r)…

    Svara
  9. Svenne

     /  12/03/2016

    Vänsterns politiska mall… :-/

    Svara
  10. Embryo

     /  12/03/2016

    Det är mycket snack om guilt by association. DN anser inte att det är GBA när de skriver att Sara anlitat samma advokat som Ekeroth utan bara relevant fakta.

    Fakta kan vara kul och här är lite ”slumpmässigt” utvald fakta:
    Peter Wolodarski (f. 1978) är man, född i Stockholmsområdet med två föräldrar som invandrat från andra delar av Europa.

    Mijailo Mijailović (f. 1978) är man, född i Stockholmsområdet med två föräldrar som invandrat från andra delar av Europa.

    En annan man som är född i Stockholmsområdet, men inte 1978, med två föräldrar som invandrat från andra delar av Europa är John Ausonius.

    Svara
    • Lövet

       /  12/03/2016

      Äsch – djävla telefon. Skulle varit en upptumme!

      Svara
      • Svenne

         /  12/03/2016

        Det går lätt att ändra, tryck bara på motsatt tumme några gånger.

        Svara
    • Pelle2

       /  12/03/2016

      Ser ut som pm Beatrice har lyckats med sin genushjärntvätt av eleverna..

      Svara
      • Lövet

         /  12/03/2016

        När ”en” är en usel pedagog på sitt ämnesområde…

        Svara
      • Embryo

         /  12/03/2016

        Dock tycks det ha det gått sämre med att lära eleverna hur orden stavas – ”ikebenära perssoner”. (Och skulle någon säga att det står perssoher skulle jag inte säga emot.)

        Oavsett om eleven i fråga är dyslektiker eller nyanländ förs inte direkt mina tankar till att det är elevens egna åsikter som lyfts fram utan snarare återupprepning av något som läraren tjatat om en hel del.

        Att det därtill är en litteraturvetare som är inriktad på ekokritik som undervisar i teknik säger en hel del om vilken enorm lärarbrist det är.

        Svara
      • Och ändå är hon inte färdigutbildad än.

        Svara
  11. MiT

     /  12/03/2016

    Svara
    • Pelle2

       /  12/03/2016

      Jag är inte ett dugg trött på den manliga rollen och undrar vad som ger henne som kvinna rätten att döma ut den ?
      Annars brukar ju radikalfeminister som hon vara identitetspolitiker som menar att om du inte själv tillhör en grupp så kan du inte ha en åsikt om hur den gruppen skall agera. När det gäller vita män så gäller dock inte den regeln. Då är det fritt fram för valfri kvinnlig feminist att ha en åsikt…
      Det är ju också skrattretande när hon skriver att patriarkatet kommer att försvinna.
      Här kommer en nyhet, det finns inget patriarkat i Sverige…

      Svara
    • Noger

       /  12/03/2016

      Femsplaining!
      Trodde det var förbjudet?

      Svara
  12. MiT

     /  12/03/2016

    Svara
    • Lövet

       /  12/04/2016

      Symptomatiskt nog har det ett avsnitt betitlar ”Åtgärder inriktat m o t män och pojkar” (min highlight).

      Svara
    • Pelle2

       /  12/03/2016

      Ännu en skitnödig myndighet som ställer upp på genustramset..

      Svara
      • Detta är en smitta lik zombieapokalyps eller i alla fall influensa av värre sort.

        Svara
  13. MiT

     /  12/03/2016

    Svara
  14. MiT

     /  12/03/2016

    Svara
    • Pelle2

       /  12/03/2016

      Ja, sexism mot män från radikalfeminister skadar oss män. Fast något säger mig att det inte är det dom menar..

      Svara
    • Inge Post

       /  12/04/2016

      Fast utan den västerländska demokratin hade vi inte haft något Facebook.
      Hönan eller ägget ?

      Svara
    • Okej, Jonas. Skriv ett liknande brev till de religiösa ledarna inom islam, och kräv att de åtgärdar alla de otaliga uppmaningarna till brott mot mänskliga rättigheter som Koranen är fullspäckad av.

      Svara
  15. MiT

     /  12/03/2016

    Svara
    • Pelle2

       /  12/03/2016

      Jag ser inte kopplingen till våldtäkt i det som beskrivs i texten.
      Där står följande:
      I övningen får barnen öva på att ta i varandra på ett respektfullt sätt. Massagen har också en avslappnande effekt och kan stärka relationerna mellan barnen. Dessutom får den som tar emot massage möjlighet att känna efter och säga vad som känns bra.

      Svara
      • ”Uppföljning
        Följ upp hur barnen reagerar om någon säger nej. Finns det någon skillnad i om barnet säger nej direkt eller om barnet säger nej efter att massagen pågått en stund? Arbeta gärna vidare med barnens förmåga att visa hänsyn till andras åsikter och känslor i samtal eller i andra övningar.
        Finns det någon skillnad i hur olika barn ger och tar emot massage? Spelar sammansättningen av paren någon roll? Om det finns skillnader är det bra att prata mer med barnen om beröring och gränser. Använd till exempel Rädda Barnens handbok Stopp! Min kropp som underlag för samtalet”

        Svara
    • Rikard

       /  12/03/2016

      Hej.

      Det var väl bara en tidsfråga antar jag.

      På sjuttiotalet, ifall någon minns, så kallades det taktil-terapi och man förväntades tafsa på varandra.

      Jag kanske läste instruktion slarvigt, men vad gör man med det barn som vägrar låta sig bli tafsat på, och de barn som kommer hem och gråtande berättar att de inte vågat protestera; hur skall det hanteras?

      Människor som behöver akademisk utbildning för att passa små barn borde inte få passa just små barn.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
      • Klimathotet

         /  12/04/2016

        Den som rörde mig utan anledning när jag var barn åkte på en hurring. Det gick knappt att klippa håret på mig utan att det blev problem.

        Svara
  16. MiT

     /  12/03/2016

    ”Forskare: ”Rasism kan födas ur en vilja att ta avstånd från sin egen invandrarbakgrund””
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=185&artikel=6578049

    Svara
  17. MiT

     /  12/03/2016

    Svara
    • Pelle2

       /  12/03/2016

      Muséerna brukar skildra olika tidsepoker och skall vara just en skildring av den tiden.
      Att då blanda in moderna tiders genusideologier är ju helt sjukt och rent idiotiskt.
      Lite ironiskt att det sker i rasbiologernas Uppsala…

      Svara
      • Klimathotet

         /  12/03/2016

        Jaha, då kan man även bocka av Ahnenerbe på listan.

        Svara
  18. MiT

     /  12/03/2016

    Svara
    • Pelle2

       /  12/03/2016

      Först pratar man om sex, som för det mesta är något positivt, och sedan kopplar man ihop det med våld…

      Svara
    • Har det här varit ett problem tidigare:
      ”− Små barn förstår oftast inte att de blivit utsatta för brott och de allra minsta har inte heller ord för att berätta vad de varit med om. Vi vill att förskolepersonalen ska våga tänka in våld som en möjlig förklaring till när ett barn signalerar att det inte har det bra. Därför är det så viktigt att personalen får kunskap i frågorna, förklarar generaldirektör för Brottsoffermyndigheten Annika Öster.”?
      Vari ligger det nya?

      Svara
      • Rikard

         /  12/03/2016

        Hej.

        Det måste verka som om vi gör något när någon frågar vad vi gör, så därför gör vi det vi kan för att det skall verka som om vi kan göra mer än det vi gör.

        Det är en kinkig balans mellan ren häxjakt och hysteri på ena sidan, samt lakonisk nonchalans och selektiv blindhet på den andra.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, lärare

        Svara
  19. Pelle2

     /  12/03/2016

    Ann Heberlein skriver ännu ett bra inlägg på ledarsidorna om hur politikerna inte tar sitt ansvar för samhället vad gäller att motarbeta islamism,se till att ekonomin går ihop, att vården fungerar med mera.

    http://ledarsidorna.se/2016/12/ann-heberlein-den-rimliga-oron/

    Svara
    • G

       /  12/03/2016

      Ännu en bra och viktig text av Ann om verkligheten. Ja, varför ska landets makthavare vara öppna och ärliga mot medborgarna i en demokrati när de inte behöver….

      ”Misstanken att vi är lurade, att vi matas med lögner, att vi inte får hela sanningen gnager – och när vi får bekräftat att vi är förda bakom ljuset rämnar allt. Trygghet och tillit försvinner. Jag läser om den 22-åriga kvinnan som blev utsatt för ett våldtäktsförsök på Granvägen i Tyresö. Natten till söndagen blev hon överfallen och nedbrottad, blott femtio meter från sitt hem, av en man som inte talar svenska. Hon beskriver sin rädsla och maktlöshet i Expressen (29/11). Det visar sig att mannen bor på ett hemligt flyktingboende på samma gata. Hennes föräldrar väljer att sprida informationen genom lappar till grannarna. De tycker att alla på Granvägen har rätt att veta att det finns ett flyktingboende på deras gata – och att en av de boende gjort sig skyldig till våldtäktsförsök. ”Grundtryggheten som vi byggt upp här under arton år är som bortblåst”, skriver föräldrarna (Facebook).”

      Svara
  20. Dan

     /  12/03/2016

    (((DN))) Är Sveriges största trollfabrik.

    Svara
  21. Pelle2

     /  12/03/2016

    Hycklaren Virtanen ger sig in i kritiken mot Södermalmspolisen som lade ut formuläret för lättkränktas polisanmälningar.
    Men han måste väl försvara sina lättkränkta ideologiska vänner på Söder och förmodligen även försvara hånet mot det Söder han lever på.
    För övrigt är han ju inte själv främmande inför att kränka de som inte tycker som han..
    http://archive.is/mY7eP

    Svara
  22. MiT

     /  12/03/2016

    Svara
    • Dan

       /  12/03/2016

      Se till att skriva testamente så arvsfonden inte får en krona till. Betala inte för Sveriges undergång.

      Svara
  23. Vad som gäller om upphovsrätt, kort info: http://www.sfoto.se/bilder-och-upphovsratt
    Du får inte sno bilder och du får inte plåta/publicera bilder utan att den som finns i bilden säger ja. Lagtexten.

    https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1960729-om-upphovsratt-till-litterara-och_sfs-1960-729

    Kan inte DN det får de väl använda en jurist. Rättegången blir intressant. Gäller upphovsrätten även när det finns på Facebook?
    Ibland hittar jag gubbens eller mina bilder på någon annan sajt. Jag skriver ett vänligt brev. men kräver inga pengar. Men ett tag när min gubbe var än känd var breven vi skickade inte så vänliga. Sedan snor väl var och en pressbilder … får akta sig för DN men den blaskan läser jag ju aldrig.

    Svara
  24. Pelle2

     /  12/03/2016

    OT:
    Såg att MIT uppmärksammade att radikalfeministen Hanna Hellqvist spydde ur sig ännu en manshatisk krönika på dagens DN:
    Hon menar att män tar plats till varje pris och att vi är så fruktansvärt tråkiga.
    Är det några som tar plats i dagens samhälle så är det väl hon och hennes radikalfeministiska kvinnliga vänner och dom är aldrig roliga. Dom är Bara gnälliga,missunnsamma och manshatiska.
    http://archive.is/qlWRd

    Svara
  25. MiT

     /  12/03/2016

    Svara
  26. G

     /  12/03/2016

    @MiT

    För mig spelar det ingen roll, men där du skriver ut namn i texten, ska det inte vara en skärmdump av en tweet av den personen intill där ? Till.ex av Wolo, Lindquist, Hilton, Åberg, Örstadius. Misstänker att de också tweetade ut hänvisningar till ”sanningen” från DN:s synvinkel. Undrar om samma skärmdump kommit med på flera ställen av misstag, exempelvis den av Ullgren och Gustafsdotter från tidningsutgivarna. Ville bara nämna detta ifall det är fel och du eventuellt vill editera någon skärmdump här och där. _Om_ det är fel vill säga, är det rätt ber jag om ursäkt för att jag lägger mig i istället 😛

    Svara
    • MiT

       /  12/03/2016

      De har retweetat Sanningen från DN. Står överst i tweeten vem som retweetat. Om det var det du menade förstås… 😛

      Svara
      • G

         /  12/04/2016

        Ahhh, nu ser jag vad du menar, bakom den gröna fyrkanten med vita pilar står det vem som retweetat. Hmmm, det är inget jag lagt märke till förut öht. Bra att veta 😛

        Svara
    • Jag gav Hilton en chans, men han lider av RÖVHOLISM.

      Hoppas han inte kvävs av sagda skinkor.

      Svara
      • Klimathotet

         /  12/04/2016

        Ja har man huvudet där uppe är det både mörkt och syrefattigt. 😛

        Svara
  27. Svenne

     /  12/03/2016

    #genuslyrik 😛

    https://twitter.com/micke_lindquist/status/805035036584144898

    Svara
    • Hypocrita

       /  12/05/2016

      Noterar avsaknaden av manliga könsorgan, dvs enda pepparkakan där glasyren kan få spela en mer framträdande roll…….

      Svara
    • Inge Post

       /  12/04/2016

      Att dom inte gör en modell skitstor ”eldhink” i bockformat och sätter fyr på skiten själva för att sedan mata elden i exempelvis 24 dagar till jul och sen låta den slockna .
      Det hade ju motverkat uppeldningsförsöken direkt

      Dessutom om någon skulle försöka att jävlas,dvs försöka släcka elden som brann.
      Då tar det ju generellt längre tid att släcka en eld än att sätta fyr på den så de skulle få större chans att få tag på dessa personer.

      Attention Gävle.
      Ovanstående Idé är skyddat av upphovsrätt.
      Dvs om ni nu tar min idé och genomför den.
      Då kommer jag och min goda vän ”Luuf Sillbersly” att se till att ni inte att ha råd med varken bock eller tändare!
      Fattar ni?
      Vi kan karate också,så ni har ingen chans!

      Svara
      • Klimathotet

         /  12/04/2016

        Politisk lösning på bockbrännandet, förbjud halmbockar.

        Svara
        • Svenne

           /  12/04/2016

          Nej, det vore ju Hets Mot Halmbock… Den politiska lösningen brukar vara att ställa så höga krav på konstruktionen mm att inga byggs.

          Svara
  28. MiT

     /  12/03/2016

    Svara
    • Svenne

       /  12/03/2016

      Oj, redan 20% av målet på 60.000USD…

      Svara
      • G

         /  12/04/2016

        Heja Sara!
        Ja, misstänker att donationen på över $5000 gjorde så det steg ganska rejält där…

        ”$5,740
        Anonymous”

        Svara
        • Svenne

           /  12/04/2016

          34%… DN ser inte ut att lyckas med att driva Skyttedal i kk:)

          Svara
    • J.G

       /  12/04/2016

      Hur vet man att det är hennes sida, och ingen scam?

      Svara
  29. MiT

     /  12/03/2016

    Svara
    • Inge Post

       /  12/04/2016

      Får man gissa ”husneger” ”onkel tom” eller ”brunråtta” ? Eller är det rasistiskt ?

      (Det SKA dock noteras av alla som inte ”minns” att alla ovanstående epitet är så kallade citat av andra mer framstående samhällsmedborgare och alltså inte mina åsikter!)

      Jag har visserligen inte tittat på Tweeten så mina gissningar kan vara jävligt dåliga.

      Svara
    • G

       /  12/04/2016

      Det är ”Vakta Orten-starter pack” 😛

      Svara
    • Jan

       /  12/03/2016

      Det Reinfeldt och alla andra förment goda i samhällseliten står för är egentligen ett slags inverterad global darwinism. De svaga förökar sig på de starkas bekostnad. Socialdarwinism kan verka cynisk men vad är syftet med dess motsats?

      Svara
  30. Svenne

     /  12/03/2016

    Postmodernism igen…

    Svara
  31. Svenne

     /  12/03/2016

    Sanna Rayman skriver om Lucia:
    https://archive.is/sTf3L

    Svara
  32. Svenne

     /  12/03/2016

    Skattmasen på besök…

    Svara
  33. MiT

     /  12/03/2016

    Svara
    • Skeptisk

       /  12/05/2016

      Utskriven på en skrivmaskin (googla det ungar!) och skickad med post, med slickat frimärke.

      Svara
    • Embryo

       /  12/03/2016

      Lovvärt initiativ!
      För att säga ytterligare något positivt om SVT gillar jag att de erbjuder möjlighet för föreningar/grupper/skolklasser att göra studiebesök och bli guidade av (kunnig) personal.

      Svara
    • Nej, kanske blandar de bullarna och kaffet med något … ”tänka rätt krydda”.

      Svara
      • Inge Post

         /  12/04/2016

        Att skattebetalarna redan har betalt SVT ungefär 300 000 000 gånger för den där fikan är inget som framgår dock.

        Svara
  34. Svenne

     /  12/03/2016

    JP: Avgå Alice Bah Kuhnke!
    https://twitter.com/Budoarstamning/status/805068217945362433
    ”Alice Bah Kuhnke har gång på gång visat att hon är olämplig både som kultur- och som demokratiminister. Hennes syn på yttrandefriheten är mer komprometterande än hennes partikamrats samröre med de grå vargarna.

    Det är tid att statsministern ser sig om efter en lämpligare kandidat till ministerposten.”

    Svara
    • Inge Post

       /  12/04/2016

      Alice Bah kanske inte är speciellt framgångsrik som minister.
      Fast inga sittande ministrar är så framgångsrika som människor.
      Vem ska vi ha istället för Alice ?
      Det är en viktig fråga tycker jag.

      Svara
  35. Svenne

     /  12/04/2016

    ÖC: Dags för Fittans dag #RFSU

    ”Åsa Åbom beskriver fitt-temat som en rörelse som spridit sig från storstäderna Stockholm och Göteborg. Serieskaparen och radioprogramledaren Liv Strömquists seriealbum Kunskapens frukt, som utgavs 2014, har också fått betydelse för hur man idag beskriver det kvinnliga könsorganet.

    – Till och med i Barnkanalen talar man ju om mens, snippor och snoppar, säger Åsa Åbom och menar att det blir mindre pinsamt att uppmärksamma könsorganet om man har mer kunskap om det.

    Kommer det att ordnas någon temadag kring det manliga könsorganet också?

    – Nej, det är inget som vi fokuserar på, säger Åsa Åbom.”

    Svara
    • Pelle2

       /  12/04/2016

      Vad förvånad jag blir att radikalfeminister inte tänker organisera en kukens dag…

      Svara
  36. Svenne

     /  12/04/2016

    GP: Heberlein: Sluta dela in människor i onda och goda

    Svara
    • En antisocial tes är att mörda dom. Detta har jag lärt av Hitchcock.

      ”Decent women don’t get themselves murdered”

      Svara
  37. G

     /  12/04/2016

    https://twitter.com/ehsanfadakar/status/805012119683035136

    ——————

    https://twitter.com/Realitet/status/805205113610637312

    Svara
    • G

       /  12/04/2016

      Varför varför varför….
      https://twitter.com/Juristfan/status/805142332458827776
      Därför att han blev kränkt av frågan och ”vill ha tutte”….

      Vad är problemet egentligen?!?!?!
      Till och med V-partister ställer upp och svarar på frågor även om FT anses ”kontroversiell” eller ännu värre av vissa som här ovan i tweetarna.
      http://www.friatider.se/v-toppen-varre-nar-svenska-man-valdtar-an-nar-invandrare-gor-det

      Jag kommer ihåg att jag skrev bland kommentarerna här på Toklandet att Barbro ska ha mängder kudos för att hon öht svarar på frågor när FT ringer, då vissa verkar ha verkliga problem med _vem_ som ställer frågor och inte att allt går rätt till och svaren återges korrekt på sajten efteråt. Kan inte tro att de är vuxna män som reagerar som 5-åringar, skärpning för fan!

      Svara
    • Det är som att resonera med barn.

      ”Varför?” har barn en tendens att fråga.

      Svara
      • Rikard

         /  12/05/2016

        Hej.

        Skillnaden är att barn faktiskt vill veta ‘Varför?’; det skall till rejäl indoktrinering eller våld för att de skall nöja sig med ett värdegrundskorrekt ‘Därför!’.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, lärare

        Svara
  38. MiT

     /  12/04/2016

    Såg de här i Nyhetsmorgon nyss, MFJ är involverade på något sätt sa de där.
    ”Fokus på snacket i omklädningsrummen”
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=6554376

    Svara
    • G

       /  12/04/2016

      MFJ = Myndigheten för Jämställdhet eller ?….

      Svara
      • MiT

         /  12/04/2016

        De skulle nog önska det…
        MFJ är en organisation så radikalfeministisk att Schyman är ett högerspöke i jämförelse. Nästan.

        Svara
    • G

       /  12/04/2016

      Shanga och Rogerio kämpar för jämställdhet genom att åka runt i skolor i Sverige och snackar med yngre killar om att ha respekt för kvinnor.

      Svara
    • bullshit

       /  12/04/2016

      Två ungdomar gör reklam för sig själva och sitt UF-företag.

      Det är alltid trevligt att sitta i morgon-TV och tala fritt om sitt företagande med en renrakad feminist. Den enda haken är att den typen av medieexponering är förbehållen de som säljer sin själ till statsideologin.

      Nu är de själva barn och en produkt av politisk indoktrinering således ska de inte lastas.

      Fenomenet får dock anses beklagligt. Att ungdomar agerar nyttiga idioter till ljusskygga organisationer som tänjer sina tentakler allt längre ner i åldrarna.

      Det krävs förstås finare instrument för att nå ner på djupet. Det räcker inte längre med att en självföraktande skäggig snuskgubbe sitter och föreläser feminism.

      MFJ består väl av självutnämnda våldtäktsmän och sexualförbrytare. De borde vara diskvalificerade från att ha med skola och ungdomar att göra över huvud taget – om inte för sin politiska agenda.

      Svara
  39. Svenne

     /  12/04/2016

    GP: Gästinlägg av polisen Peppe Larsson:
    http://www.gp.se/ledare/d%C3%A4rf%C3%B6r-stannar-poliser-i-yrket-1.4011416
    ”Vi hjälper människor i nöd, personer som gått vilse i skogen, personer som står på broräcken och tänker ta sitt liv. Vi hjälper män och kvinnor att komma ur trasiga och destruktiva förhållanden. Vi upprätthåller lag och ordning och gör vad vi kan för att ni ska känna trygghet i helgnatten. Vi värnar demokratin och står som mänskliga sköldar mellan rätt och fel, vi möts av sten- och glasflaskor, och vi gör det varje dag, året om. ”

    Svara
  40. Svenne

     /  12/04/2016

    Från svenskpolis.se: Östersundspolisen Christer Nilssons egna berättelse:
    https://twitter.com/asaerlandson/status/804812876535988225

    Svara
  41. G

     /  12/04/2016

    ”Bred: Moderaterna svek väljarna i rättsfrågorna

    Det räcker inte med att Moderaterna gör upp med sin tidigare migrationspolitik. Partiet måste också erkänna att det förde en rättspolitik som var långsiktigt ohållbar.
    …/…/…
    Från att ha varit hyllad som närmast hjälte börjar Ygeman nu alltmer att kritiseras för att reformer och insatser mot den eskalerande brottsligheten tar för lång tid.
    Men samtidigt måste man i ärlighetens namn minnas att inga av de problem som Ygeman eller hans regeringskamrater har att tampas med är nya.
    Redan på Alliansens tid var det uppenbart att den svenska rättsstaten vacklade under trycket av flera utmaningar samtidigt.

    Skjutningarna i storstäderna fanns redan. Otryggheten i det offentliga rummet med gäng och tiggare var redan synlig. Rapporterna från landsbygden om hur ligor slog till mot bönder och småföretagare i bygder som polisen lämnat fanns också de.
    …/…/…
    Ändå gjorde Alliansregeringen inte mer än att en socialdemokratisk minister senare kan framstå som den som tar tag i problemen.
    Väljarna har faktiskt större rätt att vara arga på Moderaterna än på Socialdemokraterna för hur våldet har tillåtits att eskalera.
    …/…/…
    Medan moderater nu erkänner att de gjort misstag inom migrationen saknas det ännu en självrannsakan när det kommer till rättspolitiken. Beatrice Ask var justitieminister i Reinfeldts bägge ministärer. Hon är fortfarande Moderaternas rättspolitiske talesperson. Det säger en hel del om den bristande insikten och om varför väljare inte ser M som det självklara oppositionspartiet längre.”
    http://www.gp.se/ledare/moderaterna-svek-v%C3%A4ljarna-i-r%C3%A4ttsfr%C3%A5gorna-1.4011616

    Svara
    • Olof

       /  12/04/2016

      Ja, i slutändan finns det bara en sak M kan göra för att slutligen bryta med sin historia och visa sig redo att ta ansvar.

      Frågan är mest om det kommer att vara som partner eller stödparti till SD.

      Svara
  42. Jan

     /  12/04/2016

    Apropå mediernas rapportering om kompetensregn och rapporter om miljardvinster samt skrönor om att invandringen behövs för att ersätta pensionsavgångarna. Tidningarna verkar ha nyktrat till något efter åratal i rus på politiskt korrekta lögner. Det kostliga är att det finns arbeten men de kan inte tillsättas av invandrare eftersom de saknar rätt utbildning. Kompetensregn till trots. Inte ens svenskar kan ta dem eftersom skolorna inte längre utbildar folk till de arbeten som finns.

    Sedan kan man ju ifrågasätta de allt löjligare kraven på utbildning som politikerna eldar på. Behövs det verkligen en fyraårig akademisk utbildning för att jobba på dagis? Måste du ha gått en treårig teoretisk gymnasielinje för att jobba på löpande bandet eller som vaktmästare?

    http://arbete.story.aftonbladet.se/chapter/de-nyanlanda/

    Svara
    • Rikard

       /  12/04/2016

      Hej.

      En del av problematiken är att fackföreningar och branschorganisationer tycks driva på för ökad certifiering av allehanda enklare arbetsuppgifter. Truckförare t ex, är ett ansvarsfyllt och ibland farligt jobb, men följer man grundregeln att tänka efter före, och att inte vara idiot, så är det inte ett yrke som kräver mycket i utbildningsväg. (Erfarenhet är en annan sak.) Där truckkort tidigare kunde fås på en eftermiddag genom att visa körförmåga för en lagbas eller annan betrodd person på arbetsplatsen är det idag en utbildning som skall genomgås, för egna pengar, hos auktoriserad utbildare. (Nu går jag på uppgifter från en bekant, så jag kan vara helt av banan här, förstås.)

      Jag är tror vi kan enas om att det vore bättre att låta branscher och arbetsgivare stå för utbildning och fortbildning av sin personal (och kunde vi backa skolan tillbaka till före -68 dessutom så skulle företagen få redan väl utbildade arbetare, egenföretagande kontraktörer och slipsnissar), istället för att detta skall gå via skattemedelsdiande coach- och matchningsföretag inhyrda av Af; vi vet ju vilket korruption det skapar både hos företag, myndighet och politiker.

      Vad har vi kvar av arbeten som inte kräver kurser och certifikat och auktorisering, utan blott knappt normalbegåvning, talförmåga och motställd tumme? Politiker, fackombud, och journalist är de första jag tänker på…

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
  43. Svenne

     /  12/04/2016

    #tillbakakaka 😛

    Svara
  44. Svenne

     /  12/04/2016

    AB Kultur: Mikael Wiehe om Fidel Castro…
    https://archive.is/DEPdi http://www.aftonbladet.se/kultur/a/qaeQg/fidel

    Svara
    • Pelle2

       /  12/04/2016

      Såg det där lismande pekoralet från gåsleverproletären Wiehe !
      Inte en enda rad skriver han om Castros förföljelse av oliktänkande fast sådant är väl inget problem för kommunisten Wiehe..
      Helt sjukt att Aftonbladet publicerar denna text utan den allra minsta tvekan och utan några kommentarer..
      Fast den publicerades ju på kommunisten Åsa LInderborgs kultursidor och hon satt väl och njöt över Wiehes hyllning av diktatorn Castro…

      Bra gjort av Hagwall att visa upp Wiehes hycklande kring andras förmögenheter när det visar sig att hans idol Castro inte direkt levde som en fattig proletär..

      Svara
      • Gigas

         /  12/04/2016

        Ständigt aktuella Djurfarmen.

        ”The creatures outside looked from pig to man, and from man to pig, and from pig to man again; but already it was impossible to say which was which.”

        Kanske en lämplig julklapp till Wiehe och medarbetarna på Aftonbladet?
        För de kan knappast ha läst den.

        Svara
    • Rikard

       /  12/04/2016

      Hej,

      Om jag räknar rätt blir det 800 kronor och femtio öre per kuban, nu levande och med befolkningen avrundad till närmsta jämna tusental. Räknar man bara vuxna med en förmögenhet under en viss nivå blir det nog mer per person.

      Det finns väl ingen socialdemokrat, kommunist eller socialist som betvivlar att kamrat Fidels förmögenhet vilken Kuba:s och andra länders proletärer skapat kommer att fördelas till folket?

      För det är ju bara kapitalister som samlar frukten av andra arbete på hög, snyltar bidrag och annat nys och skymtande, eller hur? Det är ju så det brukar låta om det som gjort världens människor rikare, mättare och friskare än någonsin – liberal kapitalism.

      Antingen var Castro alltså kapitalist, eller så var han en revolutionens och folkets förrädare som berikade sig på arbetarnas blod utan att ge annat än förtryck och fruktan tillbaka – en äkta socialist och broder till svensk socialdemokrati.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
      • Musse

         /  12/05/2016

        Det är ju såklart inte sant.

        Is Fidel Castro one of the richest men in the world?

        Men får jag fråga hur det kommer sig att alla här klankar ner på idioter som tror på gammelmedia utan att kontrollera själva med andra källor. Men sedan, så fort gammelmedia skriver något som passar herrskapet så utgår alla ”mediekritiker” här från att det är sant?

        Förstår ni inte att det är samma sak i andra lägret?
        Det är bara andra saker de kritiserar eller väljer att blint tro på.

        Svara
        • Pelle2

           /  12/06/2016

          Om bloggen du citerar:
          I am a proletarian revolutionary.
          Är det någon som tror att den personen är någon som skulle kritisera Castro ?
          För övrigt finns det ju andra och mera allvarliga saker att kritisera Castro för än en eventuell förmögenhet..

          Svara
          • Musse

             /  12/06/2016

            Jag menar att det är fakta som är intressant, inte vem som levererar dem.

            Säkert, men varför då ljuga om förmögenheten?

            Men nu handlade inte min fråga om Castro, utan om hur man tänker när man tror att media ljuger om allt men tror blint på dem så fort de säger något som passar med de egna åsikterna.

  45. Svenne

     /  12/04/2016

    NWT Debatt: Om SVT:

    Svara
    • Jan

       /  12/04/2016

      Skrivet av två Muf-brats. Vilket trams. Knappast värt att kommentera.

      Svara
      • MiT

         /  12/04/2016

        Hahaha, jag älskar dina sköna avfärdanden ibland 😛

        Svara
      • Pelle2

         /  12/05/2016

        Har du inga bättre argument att komma med Jan än att avfärda någon pg.a deras politiska tillhörighet ?
        Man kan ha åsikter om det dom skriver men att bara avfärda dom pg.a deras medlemskap i MUf är inget argument.

        Svara
        • Jan

           /  12/05/2016

          Jag väljer mina strider. Vissa saker är intressanta, andra inte.

          Svara
        • Musse

           /  12/06/2016

          Var det inte precis vad du gjorde strax här ovanför?

          Svara
  46. Svenne

     /  12/04/2016

    Skämtet handlar nog om årets julvärd, Sanna Nielsen… 😉

    Svara
    • Jan

       /  12/05/2016

      Smaklöst. Mer oroande än roande. Varför har SVT en ung fjant som programledare för pensionärsprogrammet Landet runt? Hur tänker de?

      Svara
  47. MiT

     /  12/04/2016

    Svara
    • Nykteroklok

       /  12/04/2016

      Men Clara, VAD säger det om samhället? Vad, vad? Ständigt svaret skyldig.

      Svara
    • The Perfect Man

       /  12/04/2016

      En av tio killar, gillar killar?

      Svara
    • Jan

       /  12/05/2016

      Det säger ingenting om samhället men en hel del om deltagarna i Mello-cirkusen. Samt en hel del om hela arrangemanget inklusive hovnarrar som Clara.

      Svara
  48. MiT

     /  12/04/2016

    https://twitter.com/Carl_Adahl/status/805021499614785536

    Svara
    • Jan

       /  12/05/2016

      Grattis Sverige! Grattis Sjuklövern! Och grattis 87 procent av svenska folket som röstat för den här utvecklingen!

      Svara
    • Pelle2

       /  12/05/2016

      Kul att milksheikman skriver följande:
      ”Det är inte en hemlighet att folk inte litar på polisen i dom områdena, klart folk blir defensiva” Så det är ett defensivt beteende att kasta sten och annat på Polis och räddningstjänst `Vad är det då ett offensivt beteende ?
      Är ju också kul att han menar att han inte har något förtroende för Polisen men ändå vill han att dom skall komma så fort han skriker.

      Svara
  49. Voi vittu.

    Om du måste veta så slog jag tån i ett bord. Nåväl.

    Att polisen inte agerar i förorten? Haaaa!

    Svara
  50. MiT

     /  12/05/2016

    Svara
  51. MiT

     /  12/05/2016

    Svara
  52. Svenne

     /  12/05/2016

    Prioriteringar…

    Svara
  53. Svenne

     /  12/05/2016

    Lunds Universitet uppmanar till lagbrott?
    https://twitter.com/jens_kittel/status/805434364704202752

    Svara
    • Rikard

       /  12/05/2016

      Hej.

      Där finns en underbar nyckelfras i texten som jag verkligen hoppas polisen kommer att använda sig av:

      ”Detta innebär att socialt arbete och polisarbete inte är eller bör vara samma sak.”

      Helt rätt. Polisens uppgift är att med nödvändig mängd våld upprätthålla lag och ordning.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, lärare

      Svara
  54. Svenne

     /  12/05/2016

    Josefin Utas kommenterar den politiska kulturen:

    Svara
  55. Jan

     /  12/05/2016

    Mäster Myrdal har hållit tal till Fidel Castros minne. Man kan säga vad man vill om Jan Myrdal men formulera sig det kan han! Alltid ett nöje att läsa.
    http://www.janmyrdalsallskapet.se/av-jan-myrdal/item/696-myrdals-tal-till-fidel-castros-minne.html

    Svara
    • Jan

       /  12/05/2016

      Några citat: ”Den som vill leta efter hemlösa och folk i utanförskap kan lätt göra det i Förenta staterna och numera också Sverige men inte på Kuba”.

      ”Att vanliga och officiella svenska ledarskribenter från vad som kallats höger till vänster klagar över bristen på demokrati på Kuba är självklart. Börjar de skriva något annat är de snart inte officiella längre. Som Tingsten menade; Tuppen kan gala men bonden kan nacka tuppen”.

      Svara
      • Pelle2

         /  12/05/2016

        Ser att du tyckte att det var dags för dig att komma ut som kommunistvän Jan.
        Varken du eller Myrdal tycker att det är värt att ha synpunkter på bristen på demokrati och förföljelse av oliktänkande på Kuba utan så länge skola och sjukvården är bra på Kuba så är det ok att politiskt förtrycka befolkningen..
        Hur kan man hylla en man som Myrdal som uttryckte sitt gillande av massmördaren Pol pot och Stalin med flera ?

        Svara
      • Pelle2

         /  12/05/2016

        Det är ju för övrigt ironiskt att du avfärdade två MUfare med att kalla dom för brats för att dom klagade på Public service hyllande av diktatorn Castro bara för att senare hylla hardcore kommunisten Myrdal ,som naturligtvis inte kritiserar Castro ,och kalla honom för mäster…

        Svara
    • Jan

       /  12/05/2016

      Jag hyllar inte någon. Det är du som tolkar in saker som inte finns. Det är snarare så att jag finner att den 89-årige Myrdal ofta är intressant att läsa. Icke politiskt korrekt, djupt bildad och en god stilist. Alltså motsatsen till de där förutsägbara moderata snorungarna du framhåller.

      Svara
      • Pelle2

         /  12/05/2016

        Så det är icke politiskt korrekt att hylla en eller flera diktatorer och diktaturer och inte rätt och slätt förbannat osmakligt ?
        Hade du sagt detsamma om någon hyllade Hitler på fin prosa ? Om inte, varför inte då ?
        Är kommunistiska folkmördare bättre än andra ?
        Är det någon som är förutsägbar så är det väl Myrdal. Han har hyllat kommunismen i alla tonlägen i hela sitt liv….

        Svara
        • Jan

           /  12/05/2016

          Myrdal är kommunist så det är knappast konstigt om han hyllar kommunismen. Det gör honom inte mindre intressant att läsa. Jag har inga skygglappar.

          Svara
          • Pelle2

             /  12/05/2016

            Nej, det är tydligt att du varken har skygglappar eller moraliska betänkligheter inför en sådan som Myrdal..
            Men det är ju en sak som du delar med många socialister/kommunister.
            Det finns ingen gräns för vad ni är beredda att förlåta så länge det är en socialist/kommunist som begår övergreppen.
            Sedan pratar ni vitt och brett om er överlägsna moral och solidaritet.
            Hyckleriet och dubbelmoralen är total hos er socialister och kommunister.
            Jag känner inget annat än förakt inför er diktaturapologeter.

          • Jan

             /  12/05/2016

            Tala för dig själv!

          • Pelle2

             /  12/05/2016

            Det är du som hyllar kommunisten och diktaturälskaren Myrdal och inte jag.
            Jag har inte det minsta till övers för diktaturer av något slag och skulle inte drömma om att hylla en diktaturkramare som Myrdal.
            Möjligen skulle jag kunna läsa honom i studiesyfte för att försöka förstå vad som driver honom att hylla kommunistiska diktatorer men det finns inte på kartan att.jag skulle berömma en sådan människa överhuvudtaget..

    • Jan

       /  12/05/2016

      Så det där talet om ett kompetensregn var bara ytterligare en lögn då?

      Svara
  56. Alltså – inser svenskar hur mycket finnar skrattar på er?

    Seriöst. När jag pratar med min finska släkt så har det en tendens att börja med ”HAHHAHAHHAAHA” och sedan en massa finska svärord.

    Just sayin.

    Svara
    • Klimathotet

       /  12/05/2016

      Man kan såhär sammanfatta hur finnar i allmänhet ser på svenskar. I Finland har man ont i huvudet när man är bakfull, i Sverige har man inga byxor kvar och ont i baken.

      Svara
  57. G

     /  12/05/2016

    ”Anna omringades av killgänget

    Plötsligt stod de där. Fem unga ­killar med cyklar. De formade en ring runt Anna och slet i hennes kläder. Anna skrek. Ingen av de ­förbipasserande så mycket som vände sig om för att se vad som hände.”
    http://folkbladet.se/nyheter/norrkoping/anna-omringades-av-killganget-om4405959.aspx

    Svara
  58. G

     /  12/05/2016

    En forskare i farten igen, denna gång om ”empati kollaps”…som jag själv inte känner igen mig i öht.

    ”Experten: ”Vi måste hushålla med empatin

    Proferssor Daniel förklarar varför vi verkar förlora empatin, och vad vi kan göra för att träna upp den.”

    ”När fler tigger blir vi mindre givmilda
    …/…/…
    Om man ställer sig frågan ”Vad kan jag göra för den här enskilda personen?” i stället för att tänka på behoven i stort blir det mycket lättare att hantera mötet med fattigdomen.

    Och därför menar Daniel Västfjäll att man visst kan nöja sig med att ge pengar till den första tiggare man möter och därefter gå vidare utan att behöva ha dåligt samvete.

    – Även om jag möter hundra tiggare är det bra att jag gett den första en femma, säger han.”
    http://www.dn.se/insidan/nar-fler-tigger-blir-vi-mindre-givmilda/

    ”Daniel brinner för följande frågor:
    Mänskliga rättigheter
    Fattigdom
    Forskning och teknik”
    https://se.linkedin.com/in/daniel-v%C3%A4stfj%C3%A4ll-0317523a

    Svara
  59. G

     /  12/05/2016

    Ibland är det kul att kolla vad som händer hos SVT:s ”Tittarservice” lol…

    ”På spåret – Kakan Hermansson

    Jag finner till min förfäran att SVT släpper fram en kvinna som förespråkar våld mot svenska poliser. Hon gör sig skyldig till anstiftan till våld mot tjänsteman. Jag kommer naturligtvis att bojkotta På spåret. SVT företräder kriminella personer som får utrymme på bästa sändningstid.”
    ——–…
    ”Hej!

    Människor kan göra förhastade och ogenomtänkta uttalanden som de sedan ångrar, och Kakan har bett om ursäkt för detta vid flera tillfällen. SVT har valt att godta Kakans ursäkter. En av ursäkterna finns att läsa här:
    http://www.expressen.se/debatt/…..

    Vi skickar vidare era synpunkter om Kakans medverkan till redaktionen.
    Vänligen, Tittarservice”
    https://kundo.se/org/svt-tittarservice/d/kakan-hermansson-9/
    Fler än en kritiker i den tråden om Kakan och här under ang Reinfeldt….

    Om Reinfeldts medverkan i Skavlan…
    https://kundo.se/org/svt-tittarservice/d/skavlan-377/

    Om Reinfeldts nya serie och roll som ”programledare/intervjuare”…
    https://kundo.se/org/svt-tittarservice/d/reinfeldts-intervju-med-blair/
    https://kundo.se/org/svt-tittarservice/d/reinfeldt-programledare-nej-tack/

    Svara
    • Jan

       /  12/05/2016

      Emellertid kan jag tycka att det är ganska aningslöst att först rösta fram Reinfeldt två gånger om och sedan tio år senare två sina händer och vända honom ryggen. Att kritisera Reinfeldt blir då också liktydigt med att kritisera sitt eget omdöme.

      För övrigt så står samma väljare nu redo att rösta in kappvändaren grand mal – AKB. Så den här kritiken övertygar knappast mig. Personligen har jag alltid betraktat Reinfeldt med samma förakt som jag synar lismaren AKB. Av goda skäl.

      Svara
      • Senior

         /  12/05/2016

        Förvisso, men höjden av dumhet måste väl ändå vara att gå och rösta på sossarna för att sedan gå ut första maj och protestera mot sig själv och sitt parti som styrt landet i snart 100 år…..

        Svara
      • Lövet

         /  12/05/2016

        Att omvärdera beslut som i efterhand gav oönskade resultat synes ganska sunt…
        …förstår dock att du har svårt att inse det…

        Svara
        • Jan

           /  12/05/2016

          Visst. Men ska det ta tio år att inse det? Då bör man nog rannsaka sig själv. Jag insåg tidigt att sossarna inte längre är värda min röst. Jag är pragmatiker – inte partigängare.

          Svara
  60. G

     /  12/05/2016

    ”Berusade män ofredade kvinnor i centrum

    Vid 10-tiden på måndagsförmiddagen blev flera kvinnor ofredade.

    Polisen fick påringning om att två män skulle ha ofredat ensamma tjejer inne i centrala Norrköping.

    Polisen fann de båda männen, som är i 30- respektive 55-årsåldern. De omhädertogs enligt LOB, lagen om omhändertagande av berusad person, och fördes till polishuset.”
    http://folkbladet.se/nyheter/norrkoping/berusade-man-ofredade-kvinnor-i-centrum-om4408753.aspx

    Svara
  61. Svenne

     /  12/05/2016

    🙂

    Svara
  62. G

     /  12/05/2016

    https://twitter.com/Funkhouser55/status/805679979719557120
    https://twitter.com/WMeworry/status/805694172988456960

    Svara
    • G

       /  12/05/2016

      Glad jag inte har henne som lärare…

      Svara
  63. MiT

     /  12/05/2016

    Svara
    • G

       /  12/05/2016

      Ultranonsens! GP kommer (hoppas jag) troligen svara på ett eller annat sätt, och det bara för att DN här tog första steget och skriver om hur ”GP förändrats” sedan Alice ❤ tog över rodret. Ledsna ultraliberaler har ju alltid kvar DN som är "oberoende liberalpopulistisk" lol.

      Svara
      • Svenne

         /  12/05/2016

        Alice❤ blir bara bättre och bättre, jag önskar all lycka och välgång:)

        Svara
  64. QED

     /  12/05/2016

    OT: otippat …

    Svara
  65. G

     /  12/05/2016

    Svara

Lämna ett svar till Jan Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.