Det viktigaste som finns, normkritisk Lucia

Så har dagen kommit, dagen som är så viktig att Åhléns är beredda att offra småbarn för Sakens skull. Dagen då det viktigaste är att vara normkritisk.

Så här är en våt dröm för Åhléns och alla andra som skriker

mansnormativ-lucia

Att det finns folk som trots utbildning och titlar väljer att låtsas vara totalt koko i huvudet får vi helt enkelt leva med.

Att Lindström på Expressen kommer att spela koko ända in i kaklet är lätt att förstå men att en professor och en etnolog gör detsamma är svårare att begripa.

T o m jag begriper att det handlar om vad folk tycker är rimligt att förändra i en tradition och hur. En tradition kan vara väldigt ung eller/och väldigt importerad men det spelar ingen roll för den kan ändå vara önskad att bevara som den är. Just nu. Och så länge man politiskt uppifrån försöker trycka på folk vad de ska gilla i traditioner, vilka traditioner man ska gilla, hur man ska gilla dem och vilka förändringar man ska göra så kommer man obönhörligt att misslyckas. Då spelar det ingen roll att en professor och en etnolog gör sig löjliga och säljer ut sig för några snöda PK-likes när de låtsas att det handlar om hur gammal en tradition är eller vad den kommer ifrån.

Syftet med artikeln i Metro är ju ganska klar, man ska försöka påtala att traditioner inte är så svenska eller gamla som man tror och att det därför inte spelar någon roll vad man gör eller inte. Men både professorn och etnologen vet nog ganska precis vad det handlar om. Om Lindström egentligen fattar är mer oklart men troligtvis gör han det men han har målat in sig i ett hörn och kan bara fortsätta måla eftersom det enda verktyget han har är en pensel och en färgburk. Och resten som håller på med samma sak som de tre är precis lika löjliga. Alla förstår att det handlar om att folk inte gillar att saker ska tvingas på dem oavsett vad det är.

Och medan Lindström, professorn och etnologen gör sig mer än lovligt löjliga så kan man läsa Jens Ganmans bloggpost om ett nerslag i verkligheten, ”ALLAS LIKA VÄRDE – rapport från underjorden”, och de som betalar priset för professorns, etnologens och Lindströms fina poserande. För de tre är inte ett dugg intresserade av konsekvenserna utan bara av att få posera…

”Det här landet är på väg åt helt fel håll”, säger Malik och möter min blick i backspegeln. ”Men många verkar fortfarande leva i en naiv förhoppning att det ska ordna upp sig om vi får en fjärde pappamånad. Eller könsneutrala toaletter. Eller om bara Avpixlat försvinner…”

//

”Hur ser det ut i den här stan om fem år?”

”Då är sannolikt såna som jag beväpnade. Antingen med skjutvapen eller pepparsprej. Eller både och.”

”Vi går mot en amerikansk samhällsmodell?

”I raketfart.”

Ganmans rapport från verkligheten är ett måste att läsa!

Och sen kan man fundera några minuter över varför Ganman publicerar sitt arbete på en blogg medan Lindström sitter på Expressen och målar…

En Ami Horowitz från USA (tror jag) har varit i Sverige och gjort reportage

Jag har inte en aning om vem Horowitz är men man förstår varför andra länder gapskrattar åt Sverige och ser oss som ett extremt avskräckande exempel när det här är bilden av Sverige som visas upp. Kolla framför allt intervjuerna i slutet…

Det kommer inte att hjälpa att UD ger direktiv till ambassaderna att mata ut propaganda, andra länder ser allt utifrån och de ser det utan filter.

Hoppas att alla journos, politiker, propagandister och andra maktmänniskor är väldigt nöjda över vad de åstadkommit och att det viktigaste är att det blir en normkritisk Lucia eller tomte. Så man inte behöver tänka på allt det andra menar jag…

MVH

MiT

Föregående inlägg
Lämna en kommentar

191 kommentarer

    • Bo

       /  12/13/2016

      Hur i h-vete kan den människan ha en professorstitel? Han måste ha fått den via ngt on-line universitet! Han förnekar biologiskt kön, förnekar att det finns skillnad mellan pojkar-flickor etc. Han är professor i ”transgender studies” och, som han påstår med rötter i medicin (?) och dessutom fullständigt imbecill.

      Svara
      • Jans

         /  12/15/2016

        Det mest notabla är hur otroligt komplicerade förklaringar det har till allting. Ingen Ockhams rakkniv i sikte direkt.

        Knepet verkar vara att ändra ords innebörd och sedan leverera det inpackat i så ordrika förklaringar att ingen orkar bringa reda i det intellektuella haveriet. Därför får det stå oemotsagt av alla som har viktigare vetenskap att sätta sig in i.

        Svara
  1. Anonymouse

     /  12/13/2016

    #jagärhär

    Svara
    • G

       /  12/13/2016

      Ahaha, det första man ser bland kommentarerna. Rösta rätt, håll käften, och glöm inte skämmas som förälder också!…..

      ””Kika Runt:
      Så.. om denna våg av hat är vad som händer online när SD yttrar sig. Tänk vad som kommer att hända i Sverige om de vinner valet. Låt inte hatet segra. Rösta rätt.”
      —-
      Sven Ericsson:
      Hatet ifrån islams o vänsterns fotsoldater kommer ge SD allt stöd de behöver och sen kommer de inte acceptera detta och Inbördeskriget startas av Vänsterextrema uppblandat med dessa Extremister ifrån islam…
      —-
      Kika Runt:
      Du är tyst och skäms över att vara förälder.””
      😛

      För fan. Flytta till nåt mer sekulärt, öppet, modernt och ”tolerant” land än Sverige då. Indonesien till exempel….

      ””Jakartas kristne guvernör Basuki Tjahaja Purnama, som står åtalad för blasfemi, var märkbart rörd när han framträdde i rätten på tisdagen. Purnama, i folkmun Ahok, anklagas för att ha hädat då han kritiserade sina politiska motståndare, som hänvisade till Koranen för att kritisera honom.

      – Jag vet att jag måste respektera Koranens heliga verser. Jag förstår inte hur jag skulle kunna ha förolämpat islam, sade Purnama.

      För tio dagar sedan demonstrerade fler än 200 000 muslimer mot Purnama i den indonesiska huvudstaden. Kritiken mot guvernören, som är etnisk kines, har även rasistiska undertoner, och i sociala medier förekommer uppmaningar om att döda honom.””
      https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/blasfemianklagad-guvern%C3%B6r-i-r%C3%A4tten-1.4039110

      Svara
    • Svenne

       /  12/14/2016

      Skärmdump på hatet:

      Svara
  2. Pelle2

     /  12/13/2016

    Bra men skrämmande reportage av Ganman.
    Håller för övrigt med dig om att det är absurt med godhetsapostlarnas tourettesliknande behov av att pissa på våra traditioner.
    Det är som sagt var ointressant om dom är importerade för ett hundratals år sedan eller helt inhemska för det är ändå traditioner.
    Varför kan dom inte låta sådana saker vara som dom är ?
    Är dom så korkade att dom tror att dom kommer att vinna några nya anhängare till sina sjuka ideologier eller njuter dom bara av att spotta på oss som aldrig kommer bli som dom ?

    Svara
    • Senior

       /  12/14/2016

      Det handlar helt enkelt om att splittra folket i landet. Allt som folk kan enas runt skall bort.

      Svara
    • G

       /  12/15/2016

      Ja, nu har jag läst färdigt. En fantastiskt viktig, bra och oerhört intressant text från verkligheten av Ganman. Men jag gillar inte känslan som infinner sig när man läst färdigt hela, man känner sig olustig och lurad. Det är bara tomt, tankar cirkulerar snabbt i skallen. Borde läsas av alla som skapat (och fortsätter skapa) de här problemen och alla som tror sig kunna lösa de samma. Känns tyvärr som ett Mission impossible.

      Svara
  3. Pelle2

     /  12/13/2016

    OT:
    Nina Åkestam på Metro tycker att det var fel av Audi att avbryta kampanjen med Kakan.Hon kallar henne för en feministisk profil men har tydligen inte det minsta emot hennes mans och polishat.
    Däremot menar hon att all kritik/hat mot Kakan skulle ha raderats och Audi skulle ha struntat i de kunder som sa att dom skulle sälja alternativt aldrig köpa en Audi.
    Hon skriver följande:
    ”Audi visade särdeles dåligt omdöme när de avbröt kampanjen med Kakan. Den självklara reaktionen borde ha varit att stå upp för sitt beslut och helt enkelt säga att om någon vill sälja sin bil på grund av detta, då var de nog ingen önskvärd Audikund till att börja med”

    Det roliga är att hennes artikel handlar om näthat men hon har uppenbarligen inget problem med näthat om det kommer från rätt personer som t.ex kakan.

    Det var tydligen också fel att kritisera Unionens kampanj om mansplaining och att kritisera Åhléns tilltag med en svart kille som lucia.
    Hon skriver också följande:
    ”Precis samma sak måste gälla företags sociala medier. Det finns noll anledningar att låta kritik (eller än mindre, hat) stå kvar där. Man går in direkt, klickar ”delete” och så är saken ur världen. Det handlar inte bara om att ta hand om det egna varumärket och de egna kunderna, utan också om människoliv. Människor som varumärkena samarbetar med måste vara trygga och uppbackade, inte bara användas som indragare för att sedan lämnas vind för våg så fort kritiken kommer.”

    Hon skulle bli en bra censurerare i valfri diktatur !
    http://archive.is/DpUbe

    Svara
    • Cain

       /  12/13/2016

      Det var Ninas pappas reklambyrå som gjorde kampanjen med Kakan. Åkestam Holst. Glömde hon att nämna det?

      Svara
      • Pelle2

         /  12/13/2016

        Audi måste ju dock ha godkänt att hataren Kakan skulle vara med i kampanjen..

        Svara
        • Cain

           /  12/13/2016

          ”Vi tänkte använda den där käcka ‘På Spåret’ tjejen.”

          Fullt möjligt att

          1. Audi inte på något sätt kände till hennes mindre mysiga sida. (Sloppy, jag vet.)
          2. Nina pitchade idéen till pappa och försvarar nu sitt tilltag och skyller på kunden, Audi.

          Svara
        • invaderace

           /  12/13/2016

          Audis nya marknadschef kom från Åkestam Holst. Helt nyligen dessutom.

          Svara
          • Cain

             /  12/13/2016

            Än värre inavel alltså.

            ”Audi visade särdeles dåligt omdöme när de avbröt kampanjen med Kakan. Den självklara reaktionen borde ha varit att stå upp för sitt beslut och helt enkelt säga att om någon vill sälja sin bil på grund av detta, då var de nog ingen önskvärd Audikund till att börja med.”

            Nina är så utsökt självupptagen av sin kamp. Undrar om Audi anser att folk som upprörs över polishat och trivialiserande av polismord inte är önskvärda kunder? Undrar om Nina själv tycker att Audi i första hand ska vara en kanal för hennes privata värderingar hellre än att fokusera på att sälja bilar?

            Verkar så…

          • Jan

             /  12/13/2016

            De där förbannade reklambyråerna är skyldiga till mycket. Till och med att sänka sedan länge ansedda och etablerade företag. Vad blir nästa ”move” av Audis nye reklambyrågosse? Timbuktu i en ny kampanj? Grattis Audi!

          • Opie

             /  12/13/2016

            Hehe, för att vara ngn slags stjärnskott inom pr/reklamvärlden verkar den gode Nina Å ha betydande svårighet att begripa vad reklam syftar till och vad kunderna vill ha ut av att anlita en reklambyrå. Syftet är sällan eller aldrig att propagera för ”goda” värderingar, feminism, globalisering, antrasism osv osv i all oändlighet, utan målet med reklamen är i slutändan ökad försäljning och lönsamhet. Ibland kan det givetvis sammanfalla, tex om man driver ett surdegshotell på Södermalm. Då kan det möjligen fungera att positionera sig som ”god” för att öka omsättningen. I fallet Audi är det gissningsvis kontraproduktivt då deras kunder är till största del ”vita, medelålders (kränkta) män”

          • Klimathotet

             /  12/13/2016

            Audi säljer mycket bilar till kvinnor som har råd att välja bort billigare bilmärken. Mona och ”livvakten” för att ta det dyraste exemplet.

          • Det man missar är att Audi skiter fullkomligt i om deras kunder är fradgatuggande nazister som kramar Mein Kampf i sömnen. Utåt sett kanske, men om de tar mer än gärna deras pengar.

            Är det någon som tror att speciellt många av Kakans fans ens har körkort, rätt värdegrund eller ej?

  4. Pelle2

     /  12/13/2016

    OT:
    En Tourettesfeminist har bakat lussebullar med sin bröstmjölk.
    Självklart blir det stora rubriker i Expressen…
    http://archive.is/S13Sx

    Svara
    • Jinx

       /  12/13/2016

      Jisses….om man har så mycket mjölk så varför inte ge/sälja till prematur avd på valfritt sjukhus,dom är alltid i skriande behov av mjölk…
      Nej istället görs veganska lussebullar..vad är det för fel på folk 🙄

      Svara
      • Hannah

         /  12/13/2016

        Tror de är rätt skeptiska till att ta emot bröstmjölk från någon som står på en strikt vegandiet. Det finns en anledning till rekommendationen om ”allsidig kost” till gravida och ammande.

        Svara
    • Sixten Johansson

       /  12/13/2016

      Damen betraktar alltså sig själv som grönsak, eftersom hon tror att hennes bröstmjölk är vegetabilisk? Och om hon som grönsak käkar andra grönsaker är hon ju rent kannibalistisk, en skräckinjagande vegetofag!

      Svara
      • Roligt nog så hörde jag nyss ett resonemang på radio att det är ”veganskt” för att korna inte kan ge tillåtelse för att bli mjölkade och det går tillbaka till den egna kroppen… typ.

        Den tolkningen kan öppna för en del frågor – om någon kommer ihåg för sisådär 15 år sedan när en kannibal i Tyskland hade hittat någon som frivilligt hade låtit sig slaktas för att bli uppäten. Eller gäller bara det om man äter sig själv så är det fortfarande veganskt? Eller appliceras det endast till bröstmjölk?

        Svara
  5. Pelle2

     /  12/13/2016

    Lite mera om Lucia från Expressen där man menar att Sveriges första lucia var en man.
    Det gäller att jobba hårt med normkritiken om man jobbar på Expressen..
    http://archive.is/lVvzK

    Svara
    • Jag svarade skribenten såhär:
      Hej!
      Jag läste om din krönika angående att Sveriges första Lucia skulle ha varit en man. ”Luciaexperten” du nämner har fel i att det äldsta belägget för en vitklädd Lucia med ljus i hår skulle varit ifrån 1820-talet.
      Den skånske prästen C F Nyman skrev om något sådant redan 1764, alltså ca 60 år tidigare:
      ”Rätt som jag låg i min bästa sömn, hördes en vocal-musique utanför min dörr, hvaraf jag väcktes. Strax därpå inträdde först ett vitklätt fruntimmer med gördel om livet, liksom en vinge på vardera axeln, stora tända ljus i hwar sin stor silverljusstak, som sattes på bordet, och strax därpå kom en annan med ett litet dukat bord, försett med allehanda kräseliga , äteliga och våta varor, som nedsattes mitt för sängen. Det kallar de Lussebete.”
      Ett vitklätt fruntimmer- det låter inte som en man, va?

      Den typen av Lucior här i Sverige kommer ifrån de högre samhällsklasserna och gick sedan vidare till universiteten. Och att det var män som klädde ut sig där är ju inte så märkligt eftersom det bara fanns manliga studenter.

      Fast det tidigare lussandet som har rötter redan från medeltiden är helt annorlunda och har inget med helgonet Lucia att göra utan snarare att försöka skrämma bort Lucifer som man trodde smög omkring under årets längsta natt. Och där finns en tradition från medeltiden som är högst levande än idag- nämligen att ungdomarna drar omkring och super.

      Vänlig hälsning, Sven Bergersjö

      Svara
      • Pelle2

         /  12/13/2016

        Bra att du tog debatten med honom !

        Svara
      • Rikard

         /  12/13/2016

        Hej.

        Vill bara säga: bra gjort och tack.

        Jag stör mig till gränsen för aneurysm på dessa kulturbidragsarbetare som tror att traditioners och kulturers långsamma utbyte av sedvänjor, vilket är en närmast osmotisk process, är detsamma som att man kan hävda att en eller annan tradition är ‘falsk’ eller ‘äkta’ – det är omöjligt. Vad man kan göra är att spåra och följa idéhistoriska och kulturbundna element (fysiska lämningar, textinnehåll med mera) genom tid och rum, och notera likheter samt skillnader över just tid och rum; i synnerhet via språket.

        Deras jakt på ‘det äkta’ slår som en kall och däven pust från romantikens katafalk dragen av den ädle vilden och den rasrena kulturen (ty det var inte modernismen som lade grunden till rasbiologin; den bestod med metoderna där romantikens era hade plöjt och gödslat med vanföreställningar).

        Som sagt: bra gjort, och tack. Ju fler vi är som orkar säga emot med goda ord och gott språk, desto fler av ‘dem’ kommer att byta sida eller åtminstone finna åter vad ringa förnuft de en gång förskjutit hava.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
  6. Lite komiskt är det att PK-folket tycker att islam numera är ”en del av Sverige” men att de ändå är oerhört tydliga med att till exempel inte julgranen är det- eftersom den råkar komma någon annanstans ifrån…
    Gjorde lite om PK-Lucia i min julkalender:

    Svara
  7. Jan

     /  12/13/2016

    Natalia Kazmierska, som är sambo med en av Aftonbladet kulturs stenkastare, skriver att Lundsbrunn är i chock sedan det mist halva sin ”befolkning”. ”50 personer som anställdes inom skolan förlorar jobbet”. ”Systemkollaps? Tvärtom.” Hon nämner inte det faktum att hela kalaset betalades av staten. Hon upplever det som en utvecklingsboom i byn.
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/nataliakazmierska/article24087212.ab

    Svara
    • Jag minns klagan – men inte vem som klagade – för vatten och avlopp var inte dimensionerat för dubbel befolkning. Inte något annat heller. Men nu har klagan vänt.
      Vinden vänder snabbt.

      Svara
  8. Pelle2

     /  12/13/2016

    Ann-charlotte Marteus på Expressen sågar fullständigt Fi,s allt åt alla politik
    http://www.expressen.se/ledare/ann-charlotte-marteus/fi-ar-inte-vad-kvinnor-behover/

    Svara
    • Jan

       /  12/13/2016

      Det är ändå lustigt hur A-C M fullständigt bytt fot i politiska frågor under loppet av några år. Från aggressiv kulturmarxist till (nästan) SD. FI är mycket riktigt ett parti för drömmare. Dessvärre finns det gott om dem. Se bara på TV 3:s Lyxfällan! Personer som är övertygade om att 10-15=+5. Se Sandvikenrapporten!

      Svara
      • A-C M har en bakgrund inom vården om jag kommer ihåg det rätt, antagligen en av de institutioner som påverkades relativt tidigt av stor invandring då många av de som kommit har haft dålig hälsa. Lägg till kraftigt subventionerad vård och jag gissar på att A-C M tidigt fick höra skräckhistorier om överbelastningen i systemet.

        Det är min gissning till varför hon började gradvis ändra uppfattning. Tyvärr måste många se saker i sin egen närhet innan de börjar inse att de är på väg att spåra…

        Svara
  9. Grodan Boll

     /  12/13/2016

    professor emeritus

    Att en professor emerita skulle vara skogstokig aktivist och använda namn och titel i Kampen är inget nytt fenomen.

    Svara
  10. Pelle2

     /  12/13/2016

    OT:
    Johan Westerholm på ledarsidorna levererar ännu en bra krönika. Denna gången på ämnet att rättsväsendet ,i sin rädsla för att kallas rasister, har medgivit ett undantag för muslimska kvinnor från hygienkravet att ha bara armar när dom jobbar som tandläkare eller tandsköterskor.
    Han avslutar med följande:
    ”En rimligare hållning vore att vill den enskilde bli barnmorska eller tandläkare och åberopa religiösa vanföreställningar som plötsligt skall övertrumfa statliga regelverk för att undantas vissa moment eller få avsteg beviljade finns det antingen andra yrken eller andra länder med lämpligare regelverk att vara verksam i.”
    http://ledarsidorna.se/2016/12/islam-oviljan-och-oformagan-att-underordna-sig/

    Svara
  11. Rikard

     /  12/13/2016

    Hej.

    En liten lussehälsning är ju på sin plats:

    Man säger oss att traditionerna våra ej är så
    utan att de kommit med mänskor som hitåt gå
    över tid och land och hav; ifrån ett teoretiskt nav

    Från Kalle dussins bullar utav kött
    de Goda allt har stött och blött
    i jakten på Det Äkta – man undrar hur de mäkta

    Betänkt dock nådig dam som herr’
    med traditioner ifrån när och fjärr’
    att detta gälla allt och alla
    (ej endast den som sprängd är av god hets galla)

    Så låt oss hjälpa annat att förfalla
    låt ropen skalla: ‘All kultur är gjord av alla’
    och fråga strax med ord:
    ‘Hur var det nu med hedersmord?’

    ‘Balkongfall, våld mot kvinnor och mot barn,
    mot de som älskar samma, mot de som oket ‘Gud’ vill kasta,
    då är ju även deras påhitt – och därmed basta!?’

    Då kan vi deras ohemula sätt förbjuda
    och kasta ut de som låter hatets gudar sjuda
    dem den bittra bryggd genom åren oss har bjudit –

    Till svar blott tystnaden – och en viskad fras;
    (tyst som vatten i vak om natten):
    ”Det är en helt annan sak!”

    Så länge man inte rimmar ‘lågskor’ med ‘vågor’ så får man vara nöjd.

    Luciahälsningar,
    Rikard, fd lärare

    Svara
  12. Pelle2

     /  12/13/2016

    En Sarah Kittel skriver ett inlägg i dagens Expressen där hon i sann identitetspolitisk anda menar att de på Åhléns som ansvarade för reklamen med den svarta killen som Lucia inte hade någon rätt att göra den kampanjen eftersom dom minsann inte hade varit utsatta för diskriminering och därmed inte visste hur det var.
    Hur hon kan veta det kan man ju fråga sig.Det enda ”bevis” hon har är att dom inte skulle ha gjort kampanjen om dom själva hade blivit utsatta för diskriminering.
    Sedan har hon ju rätt i att dom inte borde ha utsatt barnet för de risker det innebar att exponera honom på det sättet men det är ju en annan sak.

    Det är inte lätt att var politiskt korrekt i dagens samhälle.
    Hur du än gör är det någon som blir kränkt..
    http://archive.is/nYKj0

    Svara
  13. Leif

     /  12/13/2016

    Det finns väl ingen vettig och någorlunda insatt människa som förnekar att vårt land, liksom andra länder, har varit utsatt(a) för influenser utifrån. Det är inget konstigt med det.
    Lindström menar att svenska traditioner är ett hopkok av en mängd utländska traditioner, som (underförstått och givetvis) inte på något sätt i sin tur är hopkok. Han missar totalt poängen. Julen, som vi firar den, är vårt hopkok! Det illustrerades på ett vackert och rörande sätt när Dario Fo, som 1997 års nobelpristagare, på morgonen uppvaktades av Lucia. Fo blev både hänförd och förbryllad. Han kände igen sången – sjöng till och med med i den, och uppenbarligen tyckte han att det var en både främmande och underbar upplevelse. Trots Lucias ursprung! Det var ett exempel på en svensk tradition som han inte kände till sedan tidigare.
    Vad jag är trött på detta självspäkande! Och lika trött är jag på Anders Lundins fåniga inlägg i programserien Allt för Sverige om skallmätningar och Herman Lundborg. Det gäller att vältra sig i nationell uselhet och självförakt! Och det gör han inför en grupp människor som kommer från ett land där ursprungsbefolkningen förföljts och så gott som utrotats, där slaveri förekom legalt ända fram till 1865, där ättlingar till slavarna diskriminerades och diskrimineras och där människor på sina håll fortfarande lever i ofattbar nöd. Har vi något att skämmas för när vi presenterar vårt land för moderna amerikaner?

    Svara
    • tompas11

       /  12/13/2016

      Va? Finns det fortfarande människor som kastar bort sin tid genom att titta på patetiska amerikaner som besöker Sverige. Man häpnar!

      Svara
      • Svenne

         /  12/14/2016

        ‘Utan spaning, ingen aning’… SVT:s bottennapp kommer allt tätare.

        Svara
  14. MiT

     /  12/13/2016

    Svara
    • Anonymouse

       /  12/13/2016

      Det har jobbats bra på många håll för att få #jagärhär att framstå som ett opolitiskt initiativ mot hat. Nyligen hade man en aktion FÖR Kakan, kanske borde man haft MOT? Det är utan tvekan så att de som drar i trådarna har politiska syften.
      Gör Elgiganten sitt val så gör jag mitt.

      Svara
    • Rikard

       /  12/13/2016

      Hej.

      Det finns gott om andra företag som vill ha mina pengar.

      Rösta med plånboken.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
    • Tur att du la ut det här. Så något annat företag får besök i morgon för en viss el-grej. Tack!

      Svara
  15. TYSKT STOCKHOLMSSYNDROM

    Svara
  16. Idag firar vi ett kristet helgon, en ung kvinna som blev torterad och mördad av okristna när hon stod upp för sin frihet och vägrade tvångsäktenskap och tvångsprostitution. I allra högsta grad den typ av svenska värderingar som vi fortfarande behöver kämpa för att behålla och sprida. Sin tids Pela och Fadime.

    Om små svarta pojkar också vill hylla dessa värderingar, är det bara att välkomna detta.

    Svara
    • Se videon ovan: ”The Origins of the Lucia Tradition”!

      Svara
      • Realistico

         /  12/13/2016

        Svårt att ta dig på allvar. Din källkritik suger.

        Svara
        • Jonas

           /  12/14/2016

          Även om videon inte är helt ”korrekt” så är den mycket närmare sanningen än Metro.

          Svara
          • Opie

             /  12/14/2016

            Men vad spelar det för roll? Varför måste vi ständigt rättfärdiga alla våra traditioner och seder med att de är uråldriga? Det är helt intressant om traditionen är en sentida import från Tyskland i början på 1900-talet eller om den har fornnordiska anor. Oavsett är det VÅRA (ja, vi etniska svenskars) traditioner och vi firar de hur VI vill.

  17. Jan

     /  12/13/2016

    Okej, luciorna ska tydligen vara män eller negerpojkar för att vara korrekta. Undrar om kvinnorna är likna sugna på att ta över tomterollen?

    Svara
  18. Metro kanske andra också frossar i hemska Luciahändelser. Tänk att mina barn och barnbarn/fosterbarn har aldrig råkat ut för något förtryckande Lucia varken i dagis, skola, fritids, kyrkan trots sammanlagd 98 års firande och ibland i flera omgångar och utklädda till stjärngosse, pepparkaka, tomte, tärna och utlottad eller vald Lucia och både pepparkaka och Lucia samtidigt.

    Det är inne att klaga. Inne att ”nu kan jag berätta om” fast åren har gått. Vad är det för fel på folk?

    Svara
  19. G

     /  12/13/2016

    Haha, undrar om de som krävde omräkning pga starka misstankar om att allt inte gick rätt till, fortfarande tycker det var en bra ide med tanke på att vinsten utökades med +162 röster lol.

    ””Valresultatet i Wisconsin står fast – tillträdande presidenten Donald Trump fick flest röster. Det står klart efter tolv dagars omräkning, meddelar valmyndigheten i den amerikanska delstaten.

    Trump vann Wisconsin med mer än 22 000 röster i november, och marginalen ökade med 162 röster under omräkningen, enligt de preliminära siffrorna.

    Gröna partiets presidentkandidat Jill Stein, som fick ungefär en procent av rösterna i presidentvalet, begärde att röstarna skulle räknas om. Hon ville också ha omräkningar i Michigan och Pennsylvania, men de godkändes inte av domstol.

    Mer än sju miljoner dollar, motsvarande ungefär 64 miljoner kronor, har samlats ihop för att betala för processen att räkna om rösterna i delstaten. Något som Stein anser var nödvändig för att ta upp frågan om integriteten inom landets valsystem.

    Wisconsin, som är en vågmästardelstat som har röstat på Demokraterna flera val i rad före 2016, började räkna valsedlarna den 1 december.””
    http://www.sydsvenskan.se/2016-12-13/trump-kvar-som-vinnare-i-wisconsin

    Svara
    • Väl använda pengar? Kanske kan de dra in julkalkonen som ersättning?

      Svara
  20. G

     /  12/13/2016

    ””Fick uppehållstillstånd trots Säpospärr

    En handläggare på Migrationsverket i Västerås beviljade ett permanent uppehållstillstånd, trots att ärendet var belagt med en spärr från Säpo, rapporterar SVT Västmanland.

    Spärren betyder att säkerhetspolisen ska få yttra sig i ärendet innan Migrationsverket fattar några beslut om uppehållstillstånd, men så hade inte skett.”
    ../…/..
    Handläggaren säger själv att hon inte minns att det funnits någon spärr, som förekommer i röd text där det står ”spärr finns”. Den före detta enhetschefen på Migrationsverket tror att det rör sig om slarv och att handläggaren inte kollat upp vad spärren betydde.

    Den aktuella personen belades med Säpo-spärren 2011.””
    http://www.gp.se/nyheter/sverige/fick-uppeh%C3%A5llstillst%C3%A5nd-trots-s%C3%A4posp%C3%A4rr-1.4040593

    Svara
    • Klimathotet

       /  12/13/2016

      7800 i böter blev det för handläggaren.

      Svara
      • Opie

         /  12/13/2016

        Och avsked förmodar jag?

        Svara
        • G

           /  12/13/2016

          Ja, det skulle vara bra. Men jag tror hon fick beröm och lönehöjning.

          Svara
        • Klimathotet

           /  12/13/2016

          Nej inget avsked vad jag såg. Kan nämnas att personen i fråga är av turkiskt härkomst.

          Svara
  21. MiT

     /  12/13/2016

    ”Gymnasieläraren John Dübeck: Den fördummande källkritiken”
    http://nyatider.nu/gymnasielararen-john-dubeck-den-fordummande-kallkritiken/

    Svara
    • G

       /  12/13/2016

      Med koppling till Nya tider…
      Det är ”tyvärr” priset de måste betala lol!
      ”Jag ber tyvärr om ursäkt för alla acab-tweets och annat hat genom åren”.
      ”Tyvärr så godtar vi på SVT din ursäkt och du kan återigen vara med i På Spåret”

      ””Bokmässan: ”Främmande åsikter måste tillåtas”

      Även främmande och avskyvärda åsikter av olika ideologiskt ursprung måste kunna rymmas på en bokmässa. Det skriver Maria Källsson och Jürgen Boss, vd:ar för bokmässorna i Göteborg och Frankfurt, i en debattartikel som publiceras i Dagens Nyheter.

      Bakgrunden är att den högerextrema tidningen Nya Tider, efter flera turer, tilläts delta på årets mässa i Göteborg. Källsson och Boss slår fast att den typen av ideologier även i framtiden kommer att kunna vara representerade.

      ”Vi anser att det tyvärr är priset en bokmässa måste betala för att vara en öppen, demokratisk arena med yttrandefriheten som icke förhandlingsbar bas”, skriver de och understryker att varje enskild utställare granskas och bedöms och att mässan har sista ordet.””
      http://www.gp.se/n%C3%B6je/bokm%C3%A4ssan-fr%C3%A4mmande-%C3%A5sikter-m%C3%A5ste-till%C3%A5tas-1.4039709

      P.S
      Ref till DN Debatt, men det finns ännu ingen debattartikel pubbad hos DN!

      Svara
    • Rikard

       /  12/14/2016

      Hej.

      En mycket modig kollega; modigare än jag verkar det som att döma av att han vågar vara öppen med namn och bild. Jag hoppas han arbetar på en sådan skola att hans kollegor och elever täcker ryggen åt honom ifall bannstrålen riktas mot honom.

      Hoppingivande, tack för den länken.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
    • Det han säger är egentligen så totalt okontroversiellt att i ett normal debattklimat så skulle folk bara höja ögonbrynen och tycka att det var fånigt att det behöver skrivas ut.

      Tyvärr bor vi i postmoderna Sverige…

      Svara
  22. G

     /  12/13/2016

    ”Pojke dömd för knivhot med clownmask

    En 16-årig pojke tog på sig en clownmask och knivhotade två personer vid olika tillfällen i västgötska Tibro en dag i oktober. Nu döms pojken till 45 timmars ungdomstjänst för olaga hot och brott mot knivlagen, skriver Skaraborgs Allehanda.
    Vid båda tillfällena rusade pojken fram och riktade kniven mot personerna som hotades.

    Hoten skedde under en period i höstas när det kom många rapporter om skrämmande clowner på olika håll i landet.”
    http://www.gp.se/nyheter/sverige/pojke-d%C3%B6md-f%C3%B6r-knivhot-med-clownmask-1.4040170

    Svara
  23. Bamse

     /  12/13/2016

    Jo, vi har fått en läsarfråga från signaturen ”normkritisk hemmabagare ” här:

    Är det fortfarande okej för infödda nordbor att baka pepparkaksgubbar för eget bruk? Gör det situationen bättre eller sämre att vi har formar för gummor, grisar och mumintroll också?

    😉

    Svara
    • Nej, gubbar går inte. Men här bakade vi ekorrar och hjärtan, de är väl neutrala?.

      Svara
    • Rikard

       /  12/13/2016

      Hej.

      Bäste ‘normkritisk hemmabagare’, det beror på hur du gör med kristyren. Om du gör fel riskerar du både ‘whitewashing’ såväl som ‘blackface’ och ‘pearl necklace’ eller ‘bukkake’.

      Fråga närmsta vithetsnormsutmanande multivariatkönsupplevd person i din bekantskapskrets för säkerhets skull.

      Kom ihåg allas likhetsvärde, och att bara du kan stoppa hatet!

      Kram-ratliga hälsningar,
      Rikard, normalitetsutmanade gemensamhetslärare

      Svara
      • Bamse

         /  12/14/2016

        Tack Elina och Rikard. Det var just detta jag började inse – naturligtvis måste mina pepparkakor delta i att stoppa hatet.

        Fick dock googla ”bukkake” 😯

        Svara
        • M

           /  12/14/2016

          ””Fick dock googla ”bukkake” ””.

          Mhm 😉 Jag misstänker att du hittade något intressant och lärde dig något nytt ? 😛

          Svara
        • Rikard

           /  12/14/2016

          Hej.

          Jag ber så mycket om ursäkt. Jag borde varnat för det uttrycket.

          Jag skyller på att jag under många år haft med tonåringar och vuxna barn (barnsliga/naiva vuxna?) att göra, och därför blivit lika avtrubbad som en manet.

          Kamratliga hälsningar, och generade ursäkter,
          Rikard, fd lärare

          Svara
          • Bamse

             /  12/14/2016

            Ingen fara på taket 😉

  24. G

     /  12/13/2016

    ”Hittills i år har Botkyrka kommun haft ett 80-tal bilbränder – bara i december har elva bilar brunnit.
    …/…/…
    I en rapport från polisen beskrivs hur områdenas arbetslöshet, etniska segregation, stigmatisering och trångboddhet ligger bortom polisens kontroll och hur ungdomsgrupper med utländsk bakgrund känner sig marginaliserade.”
    http://www.expressen.se/nyheter/80-tal-brander-hittills-i-botkyrka–bara-i-ar/

    Inte många av punkterna i listan i det blå fältet till höger som har med det här att göra lol!

    Svara
    • Det finns en enkel anledning till att bilarna brinner – de kommer undan med det och är i princip ett riskfritt brott. När jag växte upp i slutet av 90-talet så sparkade de ”tuffa” grabbarna ned lyktstolpar för att det var riskfritt. Bilbränderna är bara en eskalering av ett samhälle som sätter allt mindre gränser.

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  12/13/2016

        Man får inte glömma att det faktiskt är kul att bränna bilar.
        Det blir en festlig spännande eldsvåda när bilar brinner.

        Svara
        • Hm. Var parkerar du din bil? Inte i en väl låst garage? Jag tänkte liksom…
          Ja, pepp också.

          Svara
  25. G

     /  12/13/2016

    ”Vi är Sveriges stoltaste lucior”…

    ”Vi är jätteglada över att det finns så många människor som vill supporta och ge sitt stöd till alla som vågar gå emot normen”, säger Yanick Manzizila, tillsammans med sin bror Alex.

    – Vi ville att bilden skulle spegla båda sidor av det här. Vi är jätteglada över att det finns så många människor som vill supporta och ge sitt stöd till alla som vågar gå emot normen, säger Yanick Manzizila.

    – Men vi ser också allvarligt på och är besvikna över att det finns andra som är så fast i sina tankar att de inte ens kan tåla att ett barn klär upp sig till lucia.
    http://www.expressen.se/nyheter/vi-ar-sveriges-stoltaste-lucior/

    För det var ju att det var just ett barn (inte att det var en pojke/man) som var grejen med bilden och inget annat.

    Svara
  26. G

     /  12/13/2016

    Jag håller tummarna för att Eliasson gör bort sig i kvällens Veckans Brott 21:00…

    ””Regionchefen för polisen i Väst, Klas Friberg, har kritiserat Leif GW Persson för hans uttalande i förra programmet om att polisen inte lägger ner lika stora resurser på att utreda gängrelaterade mord i förorterna som ”vanliga” mord. Ikväll svarar Leif på kritiken. Vi tar också upp fallet Sargonia Dankha. Hon var nyss fyllda 21 år när hon försvann i Linköping 1995. Den nyinrättade Kalla fall-gruppen tar upp fallet igen. Dessutom blir det debatt i studion om polisen och den omstridda omorganisationen med rikspolischefen Dan Eliasson, inrikesminister Anders Ygeman, Bo Lundkvist, mordutredare, Skåne och Agneta Kumlien, polischef Sala. Det historiska fallet handlar om en dramatisk händelse 1966, när ett gäng raggare drabbade samman med polisen i samband med ett midsommarfirande utanför Gävle. Programledare: Leif GW Persson och Camilla Kvartoft.””

    Svara
    • G

       /  12/13/2016

      Ahahaha, älskar hur GW skakade på huvudet när Camilla berättade om när Agneta hotades med ”Har du pratat om det här i media är du död” 😛 Och bra att de pressade Eliasson liiiite iaf, men de borde pressat honom hårdare så kanske han hade kunnat producera en ny groda, i direktsändning och allt.

      Svara
  27. Frida Gustavlin

     /  12/13/2016

    Glad schizofren Lucia!

    En ögonblicksbild från http://www.expressen.se, den 13.e December 2016.

    https://web.archive.org/web/20161213181850/http://www.expressen.se

    Längst upp på sidan, två dystra dagshändelser.

    Ettan: Larm om skjutning, en skadad i Stockholm.
    Tvåan: Skjutning i Malmö, en till sjukhus.

    Lite längre ned. En artikel som pekar till kultursidorna. Hur sverige framställs av högerextremister som ett våldsplågat land. En opinionskrönika signerad Björn Barr som reporter och redaktör på Expressen Kultur.

    https://web.archive.org/web/20161213182652/http://www.expressen.se/kultur/trumps-favoritsajt-kritiserar-gardell/

    ”Jonas Gardell, som omväxlande benämns som ”bögaktivist” och kulturredaktör på Expressen.”

    Ja, är inte Gardell en homoaktivist? Dvs gay activist, och inte bögaktivist som Björn Barr försöker få det till, så heter jag Pelle Svanslös, Gardell brukar ju själv beskriva sin aktivistiska gärning med emfas, hans miniserie ”Torka aldrig tårar utan handskar” presenterade han själv med stolthet i ljuset av sin aktivism.

    Och om nu en kulturredaktör på expressen får kalla sig reporter när han skriver debattartiklar så får man med rätta kalla Gardell för redaktör.

    /Frida

    Svara
    • G

       /  12/13/2016

      Ja. Glad Lucia till dig Frida ❤ och alla andra toklandare också såklart!
      Frida, Toklandets alldeles egna Lucia 😉

      Svara
  28. G

     /  12/13/2016

    ”Sjuka Anita straffas – för att hon har bakat

    Sjukskrivna Anita Bang Degn, 48, visade upp sitt julbak på Facebook – då ringde kommunen och tvingade henne att jobba mer.

    Har hon kraft att baka kakor, har hon kraft att jobba, menar de.

    – Det kändes hårt, säger Anita till Kvällsposten.”
    http://www.expressen.se/kvallsposten/sjuka-anita-straffas–for-att-hon-har-bakat/

    Svara
    • Opie

       /  12/13/2016

      En sk ”falsk nyhet”? Kommunen kan knappast tvinga ngn att arbeta mer. Sjukskrivning och sjukersättning är en sak mellan Anitas läkare som skriver sjukintyg och FK som på grundval av intyget bedömer arbetsförmågan.

      Svara
    • Jan

       /  12/14/2016

      Bra agerat av kommunen. De här kvinnorna som sjukskriver sig i tidig ålder på ytterst vaga grunder är egentligen hemmafruar med lön. På sätt och vis utgör de samma ekonomiska belastning för samhället som nyanlända somalier. Och ofta kan de tjäna mer än sina arbetande kollegor genom olika slags bisysslor. Det är förvånansvärt hur driftiga en del sjukpensionärer kan vara.

      Svara
      • Jan

         /  12/14/2016

        Att lura systemet är tydligen något bra om man ska tro tumme ner-gänget här!

        Svara
        • Opie

           /  12/14/2016

          Hur kan du vara så säker på att hon ”lurar systemet”? Har du någon ytterligare info i ärendet? Sannolikt beror dina nertummar på att du kategoriskt avfärdar och dömer en person på väldigt lösa boliner.

          Svara
          • Jan

             /  12/14/2016

            Hur ska jag kunna ha någon info i ärendet? Jag uttalar mig generellt inte ärendespecifikt. Långtidssjukskrivningarna för kvinnor 30-65 är alldeles för många. Så sjuka kan alla dessa kvinnor rimligen inte vara. Många är sjukskrivna på alldeles för lösa grunder. Alliansregeringen försökte åtgärda det här men sossarna återställde den gamla ordningen.

          • Jan

             /  12/14/2016

            Okej. Alarmen om kvinnors höga sjukskrivningstal är falska då?

          • Opie

             /  12/14/2016

            Då du uttalar att det är ”bra agerat av kommunen” så uttalar du dig i det specifika ärendet. Därav trodde jag du satt på ytterligare info.

            Jag har under nästan under 10 år arbetat med rehabinsatser för återgång i arbete och kan säga att det är ytterst sällsynt att folk simulerar sjukdom för att de är lata och vill ha sjukersättning. Det tar helt enkelt för mycket tid, kraft och kräver en enorm uthållighet och så stor arbetsinsats att man lika gärna kan lägga det engagemanget på att jobba och då tjäna betydligt mer pengar.

            Orsaken till kvinnors höga/högre sjukskrivningstal är multifaktoriell. Ffa befinner sig den kvinnliga delen av arbetskraften i mer utsatta yrken med låg kontroll och litet inflytande, höga krav och ofta med obefintligt stöd. Lägg till låga löner, små karriärutsikter och en hel del dubbelarbete så har du en början på en förklaring.

            Ingen har väl påstått att alarmen ang. sjukskrinvingarna är falska? Dock innebär inte alarmen att det på något sätt handlar om människor som simulerar, vad har du fått det ifrån?

          • Jan

             /  12/14/2016

            Det har skrivits mängder av tidningsartiklar (och tv-program) där man har ifrågasatt rimligheten med så höga sjukskrivningstal bland unga kvinnor i välfärdslandet Sverige. Förklaringarna har varit flera. Men precis som med stråltanterna så tar jag mig friheten att ifrågasätta sanningshalten i en del av de här fallen. Allt annat vore orimligt.

          • Opie

             /  12/14/2016

            Absolut Jan, en del av den statistiken är givetvis fusk. Vem har inte tagit en dag extra vid sjukdom eller vaknat lite för bakis för att orka gå till jobbet. Men i tråden diskuterade vi sjukersättning, det som tidigare kallades sjukpension.

            Sen håller jag med dig om att det är totalt orimligt med dessa höga tal men orsakerna måste sökas någon annanstans än att skuldbelägga sjuka. Det handlar till stor del om ett allt mer pressat arbetsliv och bristande arbetsmiljö i kombination med allt för höga (självpåtagna) krav i hemmiljön.

  29. Frida Gustavlin

     /  12/13/2016

    Milda matilda. Jobba 12 timmar i veckan. Dvs två timmar och 24 minuter. Vad hemskt att hon nu erbjuds jobba 48 minuter mer per dag. Det betyder ju att hon inte kan gå från jobbet förens vid lunch om hon dyker upp kvart i nio.

    Sådana där snyftartiklar är rätt cyniska, de framstår i ett första ögonkast på rubriken som att kommunen varit ondskefulla, men när man läst mellan raderna så står det mellan raderna att det handlar om en arbetsskygg latmask.

    /Frida

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  12/14/2016

      Vilken vattendelare den här frågan är, sex tummar upp, sex tummar ner, ger mig som utslagsdommare en tumme upp, dvs, jag har rätt… 😉

      Svara
      • Opie

         /  12/14/2016

        Det här märkliga föraktet för svaghet och för människor som inte passar in i den lutherska arbetsnormen har jag svårt att förstå. Tror du på allvar att denna människa simulerar för att leva på de smulor hon får från FK?

        Svara
        • Frida Gustavlin

           /  12/14/2016

          Nä jag tror inte att hon simulerar. Men det finns många som inbillat sig själva att de inte kan jobba. Är det simulering? Kanske inte.

          Det är som sagt inget tvång att arbeta, om man nu inte vill, eller inte passar in i den lutherska arbetsnormen så slipper man så klart. Man kan vara hur arbetsnormskritisk som man vill, men om man är ,totalt arbetsnormkritisk ska man nog inte räkna med att ha mer i fickan än vad ett socialbidrag ger per månad.

          /Frida

          Svara
          • Jan

             /  12/14/2016

            Du får tumme upp av mig, Frida. Opie tycks arbeta inom fältet och är nog både insatt och, måhända, jävig. Fast alla har rätt till en åsikt här.

          • Opie

             /  12/14/2016

            Jävig? Hur då om jag får fråga? Jag beskriver bara hur det faktiskt förhåller sig. Simulering pga lathet för att få långvarig sjukersättning existerar inte. Ska ni klaga på bidragstagare så finns en mängd grupper som förtjänar kritik och förakt lång innan de som är sjuka får det.

        • Opie

           /  12/14/2016

          Menar du någon slags självsuggestion? Aldrig varken läst eller hört talas om någon som inbillat sig själv att den inte arbeta. Sen kan människor underskatta sin egen förmåga och anse sig klara mindre än de faktiskt gör men det är en annan sak. Sen är en stor del av problem att man bedöms mot hela arbetsmarknaden när man varit sjuk länge och då mot de sk ”enkla, rörliga, varierade arbeten med låg belastning”. Problemet är att dessa enkla jobb inte existerar längre.

          Svara
          • Jan

             /  12/14/2016

            Just det. Har du varit sjukskriven i mer än två år så har du samtidigt skrivit ut dig ur arbetsmarknaden. Därför fick många sjukpension förut.

  30. Svenne

     /  12/13/2016

    #svensk

    Svara
  31. #NoSocialNetwork (fd. Ulf Andersson)

     /  12/13/2016
    Svara
  32. Svenne

     /  12/14/2016
    Svara
  33. Svenne

     /  12/14/2016
    Svara
    • Skeptisk

       /  12/14/2016

      Att ha utanpåliggande bihang har både fördelar och nackdelar. Man slipper dra av sig brallorna i -40 för att kissa, men man har också vissa exponerade bitar. Det gäller att hålla sig varm i skrevet. Mycket stora blodkärl nära huden, så man kan förlora mycket värme där. Bra sportkalsonger till vinterbruk har vindbrytande lager där. De flesta män som varit på fjället och åkt skidor har nog haft en kall penis när de kommit hem till stugan någon gång. Upprepat under lång tid är inte bra. Att brittiska reservare inte tänkt på elementär vinterfjällskunskap är inte så konstigt. Det ligger i deras expeditionstradition att göra allt the british way. Med blandat resultat.

      Svara
      • Klimathotet

         /  12/14/2016

        Männen i folkslag som återfinns i arktiska trakter har en annorlunda anatomi. Organet drar sig inåt i kyla ungefär som en sköldpadda. Det finns säkert någon bättre fysisk förklaring. Hur som helst, om man är ”hung like a donkey” så blir det problem i extrem kyla.

        Svara
  34. Jan

     /  12/14/2016

    Landsförräderskan Nisha Besara hånar Stefan Löfvén och AKB för att de lyssnar på folket. Det ska starka ledare inte göra anser Beshara. Min gissning är att hon känner sig trängd av omläggningen av flyktingpolitiken. Något som inte gynnar hennes eget mål: Sverige som ett renodlat flyktingland.

    http://www.expressen.se/kronikorer/nisha-besara/vart-land-har-slutat-fostra-ledare/

    Svara
    • Skeptisk

       /  12/14/2016

      Tror knappast att brandmän i allmänhet har något emot att jobba förebyggande genom att besöka skolor, prata om brandrisker, visa hur man kan släcka bränder hemma och vad man bör ha hemma i beredskap. Däremot är de säkert inte intresserade i något genustjafs om att dekonstruera kön som brandorsak eller att nagelskulptriser får jobb framför utbildade brandmän pga kön. Kan tänka mig att Genusforskaren sökte på närmaste räddningstjänst, Södertörn, vilka ha gått all in på genus och diversitet framför kompetens, och givetvis fått en rejäl släng av sleven.
      Sen är det lite svårt att förstå vad hon tycker är fel. Är det bra att brandmännen protesterar och inte finner sig i toppstyrning och det är orättvist att man inte lyssnar på kvinnor om de skulle protestera, vilket de tydligen inte gör? Eller är det dåligt att de protesterar och cheferna borde köra över sina konservativa mansgrisar till personal som inte vill följa direktiv uppifrån.
      Män är generellt bättre på att inordna sig i en hierarkier. Det är speciellt viktigt i farliga skarpa lägen. Man tjafsar inte med sitt brandbefäl när folk kämpar för sitt liv i en övertänd villa. Chefen har överblick, du utför dina uppgifter, följer order och tar initiativ där du kan och förankrar det med befälet. Eftersom befälet ska ha överblicken och skickar in dig som rökdykare har man ett ganska högt förtroende för sitt befäl. Att vara brandbefäl, kapten till sjöss eller expeditionsledare till K2 kräver att man bygger upp ett förtroende. Man ska lita på att när man följer order så blir det bra. För det har det blivit alla gånger hittills. Kommer man då med en massa nytt uppifrån och tar bort fokus från det brandmännen tycker är viktigt för sin säkerhet och arbete, kommer de inte lita på sitt befäl. Då är det kört. Befälet kommer då att anpassa sig för att förtroendet underifrån är viktigare än förtroendet uppifrån. Uppåt kan man alltid skylla på bristande tid, resurser etc.

      Svara
      • Skeptisk

         /  12/14/2016

        Jag tror inte att fru Genusforskare någon gång har varit i ett skarpt läge där hon lagt sitt liv i andras händer (Mer än att bara åka buss). Då blir det svårt att förstå de band av förtroende som måste byggas upp på en brandstation, mindre militär enhet, i ett replag på ett berg, bland vrakdykare, på en segelbåt i the roaring 40ties mm. Alla typiskt manliga miljöer där små misstag kan straffas med döden för en själv och andra. Om man inte själv varit i en sådan situation är det svårt att förstå spelreglerna. För henne blir det en främmande miljö hon försöker tolka utifrån med bristande verktyg. Och drar därför felaktiga slutsatser om orsak och verkan.

        Svara
        • Ja, bra sagt. Bättre kan det inte sägas.
          Södertörn är en självförvållad katastrof där genus och ursprung går före utbildning. Jag skulle aldrig våga klättra berg med någon utvald på de kriterier.

          Svara
  35. Anonymouse

     /  12/14/2016

    #Jagärhär rycker ut för dunderkloka genusprofessorer:
    https://www.flashback.org/sp59298162

    ”God morgon kämpar! Onsdag morgon och dags att värma upp Facebook med klokskap!

    Dagens första aktion blir på politiskt inkorrekts facebooksida och handlar om att Uppsala universitet anställt ett 40-tal nya professorer, varav två av dom är Gabrielle Griffin och Helena Wahlström Henriksson.
    Om man vill veta mer om genusvetenskap eller om dom två professorerna kan man till exempel gå in på Uppsala universitets hemsida och läsa”

    Svara
  36. Nej

     /  12/14/2016

    Jag har inte läst igenom alla kommentarer.
    Men jag vill hänvisa till denna

    https://m.facebook.com/Ungsvenskarna/photos/a.1504960746495415.1073741828.1491422081182615/1766072623717558/?type=3&p=260

    Att det behövs att någon som har facebook knallar in och screendumpar främst kommentarerna för arkivering.Jag har inte Facebook och kan således inte själv.

    Allah kan vara Lucia!

    Svara
  37. Jan

     /  12/14/2016

    DO ger tummen upp till att Sharialagar etableras i landets kommunala badhus!

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/glOAa/do-separata-kvinnotider-kan-vara-okej

    Svara
  38. Svenne

     /  12/14/2016

    ”Ku klux klan var luciatåg” 😛
    http://www.jp.se/article/ku-klux-klan-var-luciatag/
    ”Jönköping Polisen fick in ett samtal på luciamorgonen om att Ku klux klan befann sig i en matsal i Jönköping.
    Men det visade sig bara vara ett luciatåg.
    — Det är lustigt att man kan tro det, säger Magnus Grahn, vid polisen.”

    Svara
    • Johan A

       /  12/14/2016

      Det skulle inte förvåna mig om luciatågen kommer bli förbjudna i Jönköping efter detta. Luciafirandet är ju helt klart rasistiskt i grunden.

      Svara
  39. Hypocrita

     /  12/14/2016

    OT: Det var bara tre år sedan……

    http://www.expressen.se/nyheter/kritikstorm-mot-dn-annons/

    Svara
  40. Roland sh1

     /  12/14/2016

    ”Näthatet mot Little Jinder” Är de bara en medieanka? Hittar inget förutom en ”Little Tinder” felstavning och denna sura på twitter, annars nada .. karriär på kränkthet?

    https://twitter.com/RoninaEss/status/808594615637069824

    Svara
    • Nu vet jag inte riktigt vad det handlar om, men det låter som om hon har varit med i ett program och varit allmänt störig och avbrytande?

      Skulle någon kalla det näthat om Marcus Birro eller Janne Josefsson eller Alice Teoduresco hade fått samma kritik? Eller blir det bara näthat om det är rätt person?

      Svara
      • Jan

         /  12/14/2016

        Hon är en av programledarna i P3:s årliga tiggargala som också sänds i SVT.

        Svara
    • Anonymouse

       /  12/14/2016

      Kollade också lite, såg bildjämförelse med Miss Piggy, annars öken. I tider då ”fejknyheter” är på tapeten så bör denna vara en god kandidat.

      Svara
      • Jan

         /  12/14/2016

        Gement att ge sig på någons utseende. Sådana personer borde hängas ut med bild.

        Svara
        • Anonymouse

           /  12/14/2016

          Det finns allt nivåer och sammanhang som i mycket annat. Ingen höjdare att använda sig av som argument i en debatt, men som känd artist får man nog räkna med att folk kommer göra satir och liknade, och sätta det i förhållande till de fördelar man faktiskt också får.

          Svara
  41. MiT

     /  12/15/2016

    Svara
  42. MiT

     /  12/15/2016

    Svara
  43. MiT

     /  12/15/2016

    Svara
    • G

       /  12/15/2016

      Men det var ju ”ett uppenbart skämt som medvetet missförstods”.

      Svara
    • Pelle2

       /  12/15/2016

      Det visar vilka manshatare feministerna är och vad den så kallade feministiska regeringen kan tänkas jobba för.
      Har Wallström och Strandhäll för övrigt inte bett den vita,medelålders mannen Löfven att avgå ? Han är ju en man och därmed en del av problemet…

      Svara
  44. MiT

     /  12/15/2016

    Svara
  45. MiT

     /  12/15/2016

    Någon som ser på julkalendern som känner igen namnet?
    https://twitter.com/modestyblaise67/status/808975457857179648

    Svara
  46. Svenne

     /  12/15/2016

    Herre… WTF

    Svara
  47. Svenne

     /  12/15/2016

    Nätet glömmer inte… #LO #1år

    Svara
    • Jan

       /  12/15/2016

      Först kappvände Moderaterna nu är det LO:s tur. Det går tydligen bara att byta åsikt sådär. Som om ingenting hänt… Ska vi glömma alla lögnerna? Och vad kommer LO-stödda Politism att säga nu? Och Aftonbladets ledarsida. Kommer rasismanklagelser att slängas mot LO? Eller håller man inne med det?

      Svara
      • Aftonbladets ledarsida är redan schizofren som den är, men tänkte inte på att LO finansierar Politism och de kommer att påverkas på ett eller annat sätt då LO betalar dom för att pumpa ut sitt budskap till ”de unga” (läs: tre lattedrickare i kring 35 på Söder).

        Svara
  48. MiT

     /  12/15/2016

    Svara
  49. G

     /  12/15/2016

    ””Hedersvåldet är ett svenskt problem

    I dag är det 20 år sedan 16-åriga Sara ströps till döds av sin egen familj.
    Nalin Pekgul berättar om Sveriges långa väg till insikten att hedersvåldet är allas vårt ansvar.
    …/…/…
    Jag är däremot mycket bekymrad över islamisternas framgångar i Sverige. Deras kvinnoförtryck drabbar inte bara den egna familjen utan hela stadsdelar. Islamisterna vakar över hur kvinnor klär sig, rör sig och vilka de träffar.

    Till skillnad från hedersförtryckarna omfamnas islamisterna av det svenska samhället. De har tillträde till medier, tas emot med öppna armar av de politiska partierna och får snabbt förtroendeposter. De driver egna skolor finansierade av skattepengar. De utgör en viktig del av det så kallade civilsamhället och får del av de pengar som flödar till denna sektor.

    För 20 år sedan vägrade vänstern inse att hedersförtrycket var ett problem i sig som kunde få förödande konsekvenser för de unga människor som drabbades. Vänstern i dag vägrar se islamisternas förtryck eftersom de ser den antirasistiska kampen som överordnad…/…/..””
    http://www.expressen.se/kultur/hedersvaldet-ar-ett-svenskt-problem/

    Svara
  50. G

     /  12/15/2016

    ””Rivstart för juluppropet om flyktingpolitiken

    I dag på morgonen lanserade Sveriges kristna råd, med 25 medlemskyrkor som samlar lutheraner, frikyrkliga, katoliker och ortodoxa, sin nationella namninsamling för en humanare asylpolitik.
    …/…/…
    Bland politiker som redan skrivit under uppropet finns partiledaren Gudrun Schyman (FI) och Ulf Bjereld, ordförande för Tro och solidaritet inom (S). Miljöpartistiske Europaparlamentarikern Jakop Dalunde skriver på sin Facebook-sida apropå Juluppropet: ”Mitt i allt mörker tänder Svenska Kyrkan ett ljus. Stolt över min kyrka.”

    I sociala medier har det också varit en strid ström av inlägg från olika privatpersoner. Hashtaggen #juluppropet var mest omnämnd på Twitter under förmiddagen.

    ”Tänk att det var från kyrkan jag skulle höra det och inte från en feministisk ”vänsterregering”. Kyrkans juluppror är tydlig i sitt ställningstagande. Respekt!”, skriver exempelvis Yvonne Palm i Angered.

    Men också mer kritiska röster har framförts.

    ”Sveriges kristna råd, glöm att jag skriver på. Sverige måste ha en restriktiv migrationspolitik för att hålla ihop”, skriver exempelvis Diana Maria Lundqvist, medlem i Svenska kyrkan och EFS i Örnsköldsvik, samt moderat.

    Ett antal Twitterinlägg under pseudonymer tycker att kyrkan bör vara med och betala för den mer generösa flyktingpolitiken. Kan ni verkligen säga att alla i kyrkorna står bakom detta?

    – Vi har upplevt ett ovanligt starkt tryck utifrån församlingarna att verkligen göra något. Det har också varit stor enighet när kyrkoledarna har fattat beslut om uppropet i SKR:s styrelse, säger Mikael Stjernberg../…/…””
    http://www.dagen.se/rivstart-for-juluppropet-om-flyktingpolitiken-1.902057

    Haha! Ja, tydlig i sitt ställningstagande kan man ju minst sagt säga! :/

    ””Därför tar kyrkorna ställning i asylfrågan

    Genom att ställa krav på regeringen och samla in namnunderskrifter hoppas Svenska kyrkan kunna få till ett generösare asylmottagande.

    Det är tretton samfundsledare från de fyra kyrkodelarna: lutherska Svenska kyrkan, frikyrkorna, katolska kyrkan och de ortodoxa kyrkorna, som undertecknat initiativet juluppropet.

    – När vi talar som kyrkor så gör vi inte det som politiker utan vi gör det för att driva det kristna budskapet där en bärande tanke är att vi människor är skapta för att leva tillsammans, säger ärkebiskop Antje Jackelén.
    ../…/..
    Men ska kyrkan ta politisk ställning?

    – Vi alla har ju olika partipolitiska program, däremot behöver kyrkan ta ställning i samhällsfrågor, därför det finns ingen kristen tro som bara är ord. Kristen tro är ju handling, säger Fredrik Modéus.””
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=6588498

    Skapta för att leva tillsammans var det ja. Helst då med människor som lever och lär som en själv för att alla ska trivas med varandra, annars blir det lätt ”krockar” av olika slag som resulterar i att någon känner sig ”kränkt” och överkörd av de andra. Och så ska de andra ta på sig ”skulden” för det.

    Svara
  51. G

     /  12/15/2016

    ”Ekot erfar: Ny myndighet för jämställdhet till Göteborg

    Enligt Ekots källor väljer alltså regeringen att placera myndigheten i Göteborg. Det blir omkring 75 anställda, vilket betyder att det blir en mindre myndighet.”
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6588271
    .

    ””Migrationsverket får nu kritik för sin hantering av utvisningen av elva afghanska män i måndags. Männen fick ingen information om att de hade möjlighet att stoppa utvisningen efter ett beslut från verket i förra veckan.

    – Det är bedrövligt ur rättssäkerhetssynpunkt. Situationen är så allvarlig i Afghanistan. Ett felaktigt beslut kan leda till att människor dör eller torteras, säger Michael Williams, viceordförande i flyktinghjälporganisationen Farr.

    Migrationsverket bedömde förra veckan att säkerhetsläget i Afghanistan har blivit sämre. Därför kan alla afghanska asylsökande få sitt skyddsbehov prövat på nytt.

    De med utvisningsbeslut, som de elva män som flögs till Kabul i måndags, kan söka om så kallat verkställighetshinder – det vill säga att utvisningen inte ska genomföras.

    De elva männen fick inte den informationen av myndigheterna när de satt i förvar. Migrationsverkets chef på förvaret i Märsta Tommy Harnesk förklarade det så här för Ekot:

    När det gäller nya omständigheter så är det inte så att vi går ut och generellt informerar alla som har sökt asyl och fått avslag. Sådana saker får man ha koll på själv helt enkelt, säger han.

    Karin Fährlin, enhetschef på Migrationsverket, säger att de asylsökande får information om möjligheten att söka stoppa utvisningen redan i början av asylprocessen.

    – Men vi informerar inte när vi gör den här typen av ändringar, då vi bedömer att situationen är svårare i Afghanistan men att den är inte så svår att inte någon kan återvända. Då är det upp till den enskilde att kontakta myndigheten, säger hon.””
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6588558
    .

    ”…/../…
    I förra veckan gjorde Migrationsverket en omvärdering av situationen för afghanska asylsökande. Säkerhetsläget i Afghanistan har försämrats så mycket att kraven för att få asyl i Sverige blir mildare framöver.

    Men de 11 vuxna män som fördes från förvaret i Märsta till Arlanda och därifrån med flyg till Kabul i måndags kväll fick ingen information från Migrationsverket om att det hade uppstått ett nytt läge och att de därmed kunde få en ny asylprövning.

    Åtta av dem försökte stoppa utvisningen genom att ansöka om det som kallas för verkställighetshinder, det vill säga att utvisningen inte gick att genomföra. De fick nej efter två timmar.

    Med tanke på de nya omständigheter som uppstod och att dessa påverkar rätt dramatiskt de här människornas chans att få stanna, är det inte rimligt att de får informationen från myndigheten?

    Nej, säger Tommy Harnesk. Vi ska ju hantera alla på ett likartat sätt, så att vi hanterar dem i förvar på precis samma sätt som alla andra. Det ska inte vara nån skillnad, säger han.
    …/../…
    Nätverket #vistårinteut, som bildades för att motverka de nya hårdare asylreglerna, har följt utvisningen av afghanerna. Talespersonen Vian Delsoz är kritisk mot Migrationsverket. En utvisad som sitter inlåst på förvaret är en mycket utsatt person, säger hon.

    – För det första vet de inte vilken information de behöver, de vet inte vilka rättigheter de har. De har blivit isolerade, sitter där i frustration och uppgivenhet. De har inget ombud, de har inget nätverk, de har bara varandra, sig själva och sin desperation, säger hon.””
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6587598

    Svara
  52. G

     /  12/15/2016

    Fru Boisen i Gomorra Sverige igen…..

    Fru Boisen: ”blah blah blah…och så måste vi ju hylla Snapchat. 97% av alla gymnasietjejer använder Snapchat, varje dag!!!”.
    Gomorra Sverige: ”Varför tror du det är så?”.
    Fru Boisen: ”För att slippa hatet. Twitter till.ex har färre användare än tidigare pga hatet som finns där”.

    Svara
  53. G

     /  12/15/2016

    ”Jag gjorde nyligen en video där jag kritiserar Hampus Hedström för hans bristfälliga uttalanden i en del politiska ämnen, såsom feminism, politisk korrekthet och Donald Trump. Och jag fick lite respons från hans fans. I den sanna andan av politisk korrekthet skall vi här bevittna ett hyckleri utan dess like.”….

    Varför ser inte folk sin egen dubbelmoral och hyckleri.
    Typ: ”Gör som jag säger (hata/hota inte) inte som jag gör”. 🙂

    Några skriver att det är ”obetydligt” vad han säger, och han är bara ett barn själv, då svarade någon att han är 19år, han har tom rösträtt. Kortfattat ang Hampus så är det mer eller mindre som någon skrev i en kommentar….

    ””Problemet är att han inte är en obetydlig kille. Han påverkar en redan väldigt lättpåverkad grupp som är barn och ungdomar att blint lyssna på hans skitsnack utan att faktakolla någonting överhuvudtaget. Det är dessa ungdomar som sedan växer upp och försöker påverka samhället från deras världsbild som är totalt skev.””

    Om inte annat så räcker en titt i kommentarsfältet under Hampus videos för att få en uppfattning om vilka hans följare är. En del mycket unga tjejer i 10-12års åldern. Hampus ”skojade” om vita kränkta män i en video. Då skrev en 12-årig tjej, ”haha, det låter som min pappa”. Så visst når han en mycket lättpåverkad målgrupp som gärna tar till sig och tror på nya saker utan kritiskt tänkande.

    Jag tycker Angry sammanfattar det hela bra i sin kommentar att alla har ett eget individuellt ansvar för det man skriver/säger/tycker. E.g Hanif har inte ansvar för sina 30k följare på twitter som vissa påstår, samma med Hampus följare/fans på Youtube…

    ””Jag tycker inte Hampus bär ansvar för vad hans följare tycker. Varje människa bär ansvaret för sin egen världsbild. Det är upp till dig att tänka kritiskt, både mot dina tankar och andras. Efter obehagligt ärlig reflektion kan man dra den rimligaste slutsatsen. Men sen är ju inte jag en PK-fitta heller. Om vi hade applicerat vänstergod feministlogik på situationen så består hans fanbase av rasistiska Sverigedemokrater. NÄTHAT!!! NÄTHAT!!!! CENSURERA INTERNET NU JAG MÅR JÄTTEDÅLIGT!!!!!!!””

    Svara
    • G

       /  12/15/2016

      Åh vad i helvete! Bold all over the place. Meningen var att endast den första kommentaren inom ”citattecknen” skulle vara i fetstil. Jävla skit!

      @MiT Du som kan editera får gärna fixa det, om du vill. 🙂

      Svara
  54. G

     /  12/15/2016

    ”Rayman: DO-beslut sätter inte punkt för badhusdebatten
    …/…/…
    Beslutet från DO lär inte lägga locket på debatten. Å ena sidan säger man att könsdiskriminering av detta slag inte bör bli regel, utan hellre undantag. Å andra sidan lämnar man plats för just undantaget religion, vilket indirekt kan tolkas som att man säger att konservativ religiös praktik och norm – som av många skulle uppfattas som direkt förtryckande – trumfar kvinnors emancipation. Det är inte okontroversiellt, utan innebär snarast att man duckade den riktigt svåra och känsliga konflikten i diskussionen.”
    https://www.dagenssamhalle.se/blogg/2016/12/do-beslut-saetter-inte-punkt-foer-badhusdebatten-30245

    Svara
    • G

       /  12/15/2016

      Svara
      • Opie

         /  12/15/2016

        Kanske börjar bli dags att faktiskt agera mot dessa dumheter. De allra flesta badhus har av ngn anledning ofta stora panoramafönster vid bassängerna. Varför inte samla ihop ett gäng män som helt enkelt ställer sig och stirrar de tider män är portade från badhuset. Konsekvent genomfört är ”kvinnotiderna” borta på några veckor.

        Svara
  55. G

     /  12/15/2016

    ”Fängelset i Härnösand var bättre

    De senaste veckorna har grupp efter grupp anlänt till modulerna i Stenbacka efter många månader i tillfälliga asylboenden. Samtliga har fått permanent uppehållstillstånd och tanken är att modulerna ska bli deras första steg in i det svenska samhället.

    Men de boende är både bittra och besvikna. Vid tre tillfällen har de tagit sig ner till kommunhuset i Solna centrum för att protestera. Säkerhetspersonal har tillkallats för att hantera situationen på ett tryggt sätt.

    – Vi har inga möjligheter att koppla upp oss digitalt, ingen tv, inga garderober. För det betalar jag och min rumskamrat 5 200 kronor i månaden. I över ett år var jag inkvarterad i det gamla fängelset i Härnösand. Det var mycket bättre, säger Ahmed som flytt från det sönderbombade Aleppo i Syrien.

    Melke Yared är 23 år och kommer från Eritrea. Efter två år på ett boende i Sundsvall hamnade han i modulerna i Huvudsta.

    – Vi är helt isolerade här. Det är dåligt och dyrt. När jag har betalat hyran och mitt busskort har jag inte råd med varma vinterkläder, säger han.”
    http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/fangelset-i-harnosand-var-battre/repdpnplf!VLZe@IYDUBwYXtVZJ9gc8Q/#disqus-comments

    Svara
  56. G

     /  12/15/2016

    ”Gränspolisen rasar mot ”fejkade adresser” från Malmö stad i jakten på papperslösa

    Gränspolisen anklagar Malmö stad för bristande kontroll över bidrag till gömda barnfamiljer. Flera eftersökta adresser har stått tomma. Malmös socialchefer tillbakavisar kritiken.”
    http://www.sydsvenskan.se/2016-12-15/granspolisen-rasar-mot-fejkade-adresser-fran-malmo-stad-i-jakten-pa-papperslosa

    Svara
  57. Jan

     /  12/15/2016

    Lustigt att se hur Eric Rosén vrider och vänder på sig för att se något positivt i LO:s besked om att strama åt invandringen. Trots att det går tvärsemot Politisms massinvandringslinje. Undrar när LO drar ut sladden till Politism?
    http://www.politism.se/story/ett-nytt-politiskt-projekt-som-gor-upp-med-orattvisorna/#post-47615

    Svara
  58. G

     /  12/15/2016

    ”förrgår överhörde jag några svenskar prata om hur äckligt självgoda journalister är”

    Svara
    • Opie

       /  12/15/2016

      Det här är ju hittepå. Sen när kan man köpa biljetter i spärren i t-banan?! Biljett köpes som alla vet i automat eller via mobiltelefon. Då är det också upp till resenären att köpa rätt biljett. Vill man ha rabatt är det ett aktivt val man måste göra när man handlar.

      Svara
    • Rikard

       /  12/15/2016

      Hej.

      Märklig historia. Den är givetvis fullt möjlig, men den stämmer inget vidare med mina egna erfarenheter vid ett nyligen genomlidet besök i huvudstadens centrala delar.

      Att hitta svensktalande SL-personal var inte det lättaste. Meningen: ”Goddag, jag vill lösa biljett för två vuxna från T-Centralen till [destination], med ankomsttid senast 11:00. Vad har du för förslag?” bemöttes med ”Va?”, och en smått parodisk ord-för-ord sakta men säkert och peka på kartan. detta inne på kundcentrum på just Centralen.

      Vidare såg jag ingen svensk personal hos SL, varken förare, spärrvakter eller kontrollanter. Däremot såg jag gott om män och kvinnor från olika andra folkslag – komplett med att min fru inte kunde röra sig ensam utan att två negrer genast närmade sig och i princip flåsade med öppen mun. andra pikanta inslag från Stockholm var araberna som öppet urinerade i centralhallen, zigenare lite varstans, och allehanda brunare män i ca tjugofemårs åldern som parvis eller i små klungor kretsade kring resenärers bagage.

      Faktum är att jag upplevde kulturberikare i Stockholm som betydligt mer otrevliga, aggressiva och översittaraktiga än vad jag upplevt i Göteborg eller Malmö genom åren.

      Förhoppningsvis är inga av Schedvins framtida elever sådana.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
  59. Svenne

     /  12/15/2016

    Islamister och feminister skrämmer mig…

    Svara
  60. Jan

     /  12/15/2016

    Jag undrar också hur det kommer att gå för AB:s ledarsida nu när både S och LO signalerat hårdare tag i invandringspolitiken. Ledarsidan under Harvardstudenten Karin Pettersson har ju haft en utpräglad identitetspolitisk linje under, snart, årtionden. När både S och LO går åt ett håll kan ju knappast AB:s ledarsida gå åt det andra?

    Och hur kommer SR/SVT att sköta sin kappvändning? Blir det mindre normkritik, mindre Kakan, färre Edit-satsningar framöver?

    Svara
    • Aftonbladets ledarsida är det lugnt med då de gör tvärvändningar hela tiden, t. ex. som nyligen när Lindberg, Mellin och Virtanen gick ut med hyllningar för Reinfeldt och tyckte Täby borde bygga en hjältestaty över dom. SVT/SR kan få det lite jobbigare – bara för någon dag sedan så beskrev de Tysklands utlämnande av afghanska män som orsakad av deras numera flyktingfientliga hållning…

      Svara
      • Jan

         /  12/15/2016

        Fast det var väl bara en logisk konsekvens av att hans eget parti nu vänt honom ryggen? Lustigt nog har Reinfeldt blivit en hjälte i kulturmarxistkretsar. Det är därför kulturmarxisterna vill resa en staty över honom medan Moderaterna helst vill glömma bort honom. Så det kan gå!

        Svara
        • Tror förvisso det ligger mer bakom hyllandet av Reinfeldt – Socialdemokraterna/LO är livrädda att Moderaterna faktiskt ska på allvar börja prata med Sverigedemokraterna och då är det bye-bye med makten inom försebar framtid. Man försöker vidga sprickan mellan M och SD genom att hylla Reinfeldts migrationspolitik således….

          Svara
  61. GL

     /  12/15/2016

    Intressant att Åsa Regner säger att kostnaden för assistans måste minska då hon anser att mycket pengar går till onödiga kostnader, samtidigt som hon är med och startar Jämställdhetsmyndigheten i Göteborg till en kostand om 900 miljoner (till att börja med).

    Tala om att spendera våra pengar på onödigheter.

    Svara
  62. Jans

     /  12/15/2016

    Apropå Aleppo.
    Jag tycker det är mycket intressant att jämföra rapporteringen från Mosul och Aleppo. Inte för att de två militäraktionerna är identiska men det finns ju många beröringspunkter och det är ju synnerligen otydligt vad de som kallas ”rebeller” i medierapporteringen i Aleppo är för ena egentligen. Där finns säkert demokrater och frihetskämpar men där finns också en mycket stor mängd sunni-jihadister. En del grupperingar har bland annat av Amnesty anklagats för krigsbrott.

    Medan Aleopposlaget främst beskrivs som en total tragedi beskrivs Mosulslaget som ett slags befrielsekrig.

    Men dödssiffrorna bland civila verkar vara ungefär lika stora om man räknar de som dött i Assads senaste offensiv i Aleppo under samma period som Mosuloffensiven. Cirka 1000 civila i båda fallen.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Mosul_(2016)
    https://en.wikipedia.org/wiki/Aleppo_offensive_(November%E2%80%93December_2016)
    https://en.wikipedia.org/wiki/Fatah_Halab

    Svara
    • Svenne

       /  12/15/2016

      Ja, och är man intresserad av kartor över området (mer eller mindre uppdaterade) så rekommenderar jag att googla tex ”Mosul Map” eller ”Mosul Ops”. Nyaste kartorna brukar jag hitta på Twitter, under samma sökord. Exempel:

      Svara
  63. Anonymouse

     /  12/15/2016

    ”Fantastisk glädjande nyhet!

    Nu är det klart,
    #jagärhär har bland mängder av nominerade blivit uttagna som en av tre finalister till Rättviseförmedlingens rättvisepris.
    ”Rättvisepriset går till en person, projekt, företag eller organisation som på ett innovativt och konkret sätt gjort en insats för jämställdhet, jämlikhet och samtidigt inspirerat andra att agera.””

    https://www.flashback.org/sp59307640

    Svara

Lämna ett svar till Frida Gustavlin Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.