1 april varje dag del 36: Det värsta med salafismen enligt Sveriges Radio

Salafister hade hyrt en del av Bibliotekshuset i Karlstad för att hålla ett informationsmöte om, enligt dem själva, islam. Igår gick detta möte av stapeln och Sveriges Radio P4 Värmland har tagit upp det i ett inslag

Vad är då värst med salafismen enligt SR? Det som verkligen ska få alla att förstå vad det handlar om, det som ska visa deras rätta ansikte och få folk att haja till?

salafismens-varsta-enligt-sr

SR klämde till med det värsta de känner till, Den Stora Fasan på SR, nämligen att salafisterna har en ”konservativ syn på bland annat könsroller”. Det är det som ska få folk att haja till när det gäller salafismen, det var det värsta SR kunde tänka sig, det som gör att den faller fetbort. Gissar att Mohamed Omar på Det Goda Samhället inte håller med om att konservativa könsroller är det stora problemet med salafismen…

SR ska alltså vara kritiska mot salafismen men tycker inte att nära kopplingar till Al Qaida och förmodligen också IS och andra terrorgrupperingar är något att berätta om för vad är väl det i jämförelse med konservativa könsroller…

Islamisterna måste jubla så högt att det hörs ända till Mellanöstern, de måste tro att de redan befinner sig i paradiset fast de fortfarande lever. Ett helt land fullt med naiva lallande idioter som man kan lura batiken av.

MVH

MiT

Föregående inlägg
Lämna en kommentar

99 kommentarer

  1. Ourgon

     /  12/18/2016

    Då kan man undra hur biblioteket i Karlstad skulle agera när t.ex. Sverigedemokraterna försökte att hyra en del av bibliotekshuset för att hålla en informationsmöte. I min kommun (Lilla Edet) hade de fått ett klart ‘nej för ni delar inte vår värdegrund’. Jag antar att salafister inte delar värdegrundet heller men de får dispens på sådant för att göra annorlunda skulle vara rasism och islamofobi.

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  12/18/2016

      Och vart håller då alla dessa feministiska radiojournalister hus, som med bandspelare dokumenterar samtliga tal, predikningar och föredrag, översätter och visar vad som försigår, och inte minst följer upp med relevanta frågor. Vart är de?

      /Frida

      Svara
      • havre flarnstad

         /  12/18/2016

        Fascinerande hur det i hela ledet från fikarummet på publicservice ända ner till fotfolket harmoniserats i åsikten om att man helst ska lämna dom värsta förtryckarna ifred spelar ingen roll om så självaste hitler återuppstod bara han var arab och muslim skulle han i sverige aldrig få ens en elak ras skriven om sig i dagens etc eller ett möte stört av vuvuzelor och spottande småtjejer.

        I övrigt ganska hemskt att läsa att såna här möten säljer fullt hus om några kanske dom får byta upp sig till globen eller en större arena.

        Svara
        • Klimathotet

           /  12/18/2016

          De kanske kan ta över CCC i Karlstad så Färjestad får spela hockey på en frusen grusplan.

          Svara
      • Svenne

         /  12/19/2016

        De har kanske varit på apoteket… #godhetsknark
        https://twitter.com/modestyblaise67/status/808402563427078144

        Svara
    • Jans

       /  12/18/2016

      Mycket relevant poäng!

      Svara
      • G

         /  12/18/2016

        Ja, indeed!
        Jag tycker även följande kommentar under Omars artikel i DGS är spot on….

        ””En fundering från en sedan länge assimilerad svenskmedborgare. Hur kommer det sig att det är till övervägande del vi blattar som älskar Sverige försöker försvara det mot huvuddelen av landets egna inföddingar!? När skall vi övergå från prat till handling?””

        Svara
  2. Jan

     /  12/18/2016

    Komikern Robert Gustavsson om unga politiker:

    ”– Jag har alltid haft svårt för unga uttryck, blivit generad när jag tittar på unga människor som uttalar sig om saker. Unga politiker är det värsta jag vet, som pekar med hela handen och talar om vad vi ska göra.”

    Kan inte mer än hålla med. Tänker speciellt på Annie Lööf här. Jag kan inte förstå att nästan var tionde väljare sympatiserar med hennes naiva dårskap till politik. Helt obegripligt. Dags att avskaffa demokratin?
    http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/8M8Jr/gustafssons-kanga-till-lofven-idiot

    Svara
    • Senior

       /  12/18/2016

      Min självklara assosciation är Gustav Fridolin….

      Svara
    • Herman Kakansson

       /  12/19/2016

      Gissar att du tänker på invandringen när du kritiserar Annie Lööf. Grejen är ju att de ska få komma men de måste försörja sig själva, alltså inga bidrag någon form av hjälp. Sen kan Sverige ställa krav på dem att de ska kunna svenska osv.. Tycker uppenbart att det är mycket mindre naivt än den invandring som skett i modern tid.

      Svara
      • MiT

         /  12/19/2016

        Och när de. kanske hundratusentals, väl kommit hit, tröskat genom systemet och blivit medborgare, så går de till socialen och säger ”vad ska vi leva av? Vi måste ha bidrag!”. Vad gör vi då? Låter dem svälta ihjäl? Kastar ut dem? Låter dem sova under bar himmel året om? Upplåter områden som blir slumkvarter? Osv.

        Svara
        • Kalle

           /  06/06/2017

          Diskussionen är fel. När ”kriget” är slut, åk hem.

          Svara
  3. Jan

     /  12/18/2016

    Malena Ernman slår ett slag för ”godhetsknarkarna”: http://www.expressen.se/kultur/jorden-behover-en-overdos-av-godhet-nu/

    Svara
  4. Om islam och kristendom. Väldigt läsvärt. Flera delar
    http://www.morpheusblogg.se/2016/12/17/the-clash-of-civilizations-islam-mot-vast/

    Svara
  5. MiT

     /  12/18/2016

    //https://www.facebook.com/tino.sanandaji/posts/10154203553083231//

    Svara
    • Jan

       /  12/18/2016

      Tino har naturligtvis rätt. LO har fått tummen ur röven när det egentligen är för sent. Dessvärre är det LO-kollektivet som är de stora förlorarna här. Utom topparna såklart. De flyter ovanpå. Tyvärr får Tino aldrig något erkännande från officiösa medier. Eftersom de står makten närmare än sanningen.

      Svara
      • Rikard

         /  12/18/2016

        Hej.

        Vad tror du om den här möjligheten:

        LO agerar nu för att mota Olle i grind innan Sverigedemokrater inom LO-facken röstar fram varandra i lokalavdelningarna, och därefter kanske på sikt vidare uppåt i organisationen?

        Man måste ju inte vara sosse för att vara LO-ansluten, och SD och S är ju nästintill identiska i sin politik.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
        • havre flarnstad

           /  12/19/2016

          Fast LO utesluter ju aktiva sverigedemokrater med hänvisning till luddigheter som värdegrund och sånt trams så hur ska det gå till isåfall ? Att SD skulle ta över LO med hjälp av hemliga politiskt aktiva låter som en långsökt med efterfrågad önskedröm.

          Svara
          • Rikard

             /  12/19/2016

            Hej.

            Varför tror du LO utesluter Sverigedemokrater?

            Ledtråd: vad gjorde LO med kommunister förr, och varför, samt på vems uppdrag?

            Mig personligen kvittar det om LO ‘tas över’ av SD eller försvinner i en puff av blå dunster.

            Kamratliga hälsningar,
            Rikard, fd lärare

  6. Pelle2

     /  12/18/2016

    OT:
    Johan Westerholm på ledarsidorna tar upp hur de så kallade antirasisterna och feministerna försöker tysta Ann Heberlein,Alice Teodorescu och Rebecca Weidmo Uwell
    genom personangrepp och i Heberleins fall att de vill tvinga Lunds universitet att sparka henne.
    Sedan sitter samma människor och beklagar sig över samtalsklimatet.
    Även DN och SVT får en rättmätig släng av sleven.

    Hyckleri och dubbelmoral är vad sådant kallas !
    http://ledarsidorna.se/2016/12/media-drev-och-agaransvar-his-masters-voice/

    Svara
    • G

       /  12/18/2016

      Mycket läsvärd, mycket obehaglig utveckling! Likaså Heberleins text är mycket läsvärd precis so vanligt.

      Svara
    • Senior

       /  12/19/2016

      Det är precis denna passage som skiljer det totalitära vänsterkollektivet från den individuella högern, betänk vänsterns uttryck ”det privata är politiskt”:

      ”Att börja skriva brev till familjen Bonnier, eller uppvakta dem i deras hem och på deras arbetsplatser, för att de skall skilja Peter Wolodarski och Björn Wiman från sina tjänster skulle jag aldrig göra. Eller implicit hota deras vänner med att deras karriärer och liv kommer att ruineras om de fortsätter ha en privat kontakt. Det är att passera alla gränser. På samma sätt som jag aldrig skulle dra in en kvinnas, eller persons, utseende i en debatt som sista desperat försök att vinna sympatier från en mobb.”

      Svara
      • Senior

         /  12/19/2016

        ”det totalitära vänsterkollektivet och dess angiverisystem” skulle det vara. -Jag saknar verkligen en redigeringsfunktion.

        Svara
  7. Frida Gustavlin

     /  12/18/2016

    Lena Mellin har lite att skriva om, rackar ner på män som kör bensinbil och yrar i allmänhet om populism och SD, nåja, det är en helt vanlig söndag på Aftonbladet.

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/article24116428.ab

    ”Ingen får tafsa på den vite mannens bensinbil. Där går gränsen för populisternas skrämselpropaganda.”

    Nu skulle jag dock tro att rätt många vita medelålders män kör diselbilar, men men, det må vara en detalj, i vilket fall så utgör diselbilarna mer än 50% av de bilar som säljs. Populism hit och populism dit fru Mellin.

    /Frida

    Svara
    • Pelle2

       /  12/18/2016

      Undrar som sagt var om hon själv och andra vita kvinnor aldrig kör eller åker bil och om svarta eller asiater aldrig gör det heller ?
      Men det är naturligtvis en heeeeelt annan sak om en kvinna kör eller åker bil. Då är det absolut nödvändigt medan om en vit man gör det så handlar det enbart om nöjesåkning…

      Svara
    • Fredde

       /  12/18/2016

      Vill bara nämna att här hemma kör jag en V70 disel medan ekonomichefen till flickvän åker Dodge Challenger V8. Vita medelålders kvinnor kan de med🤠

      Svara
    • Jan

       /  12/18/2016

      Skilda måttstockar. Kvinnors kroppar är det tabu att kommentera annat än i positiva ordalag. Till män går det att säga som det är. De förväntas kunna hantera det.

      Svara
  8. Jans

     /  12/18/2016

    Om Sverige som stabil och någorlunda homogen nation överlever denna tid så finns det en sak som man nästan kan vara helt säker på. Frasen ”vi var naiva” kommer vi att få läsa i analys efter analys när det gäller konservativ islam.

    Fast samtidigt undrar jag, handlar det om naivitet? Möjligen när det gäller gemene man som läser Aftonbladet och inte själv söker kunskap, men bland journalister, politiker och de som har ansvar eller jobbar med frågorna: finns det någon enda som egentligen inte vet vad det handlar om och vad konservativ islam implicerar?

    Svara
  9. G

     /  12/18/2016

    Alldeles för mycket känslor involverat i Musikhjälpen, helvete. Världen styrs inte på känslor. Är för att hjälpa så folk får det bättre, det finns givetvis gränser, och bra och dåliga sätt, men bete er som vuxna ffs! Storgråter och säger ”ahhhh jag visste inte ens att Burundi fanns, att det var ett land. Nu är jag rädd att de blir bortglömda igen när jag åker hem”. Turligt nog visste andra att det landet fanns innan du kom dit, så landet och dess befolkning var inte ”bortglömt” vare sig innan du kom dit eller efter du åkt hem.

    Svara
    • Jans

       /  12/18/2016

      Välgörenhetsspektakel handlar sällan om ändamålet egentligen utan om att de som är engagerade i evenemanget och de som skänker vill spegla sig i varandra och bekräfta varandra.

      Nu behöver i och för sig inte det vara enbart dåligt, pengar kan ju gå till goda ändamål ändå, men de stora problemen i världen kommer aldrig någonsin att påverkas i någon större grad av välgörenhetsgalor. De är inget annat än stickspår.

      Tyvärr finns det en mer cynisk dimension, inte minst nu i juletid, och det är att välgörenhetsgalor ger somliga bättre samvete att fortsätta konsumera. Ungefär: ”Nu har jag skänkt pengar till Musikhjälpen, nu kan jag ut och julhandla utan dåligt samvete.” Därför tycker jag att SR:s placering av evenemanget känns oerhört näringslivsvinklat. Det hade varit mer begripligt om det hade varit TV4 faktiskt.

      Svara
    • G

       /  12/18/2016

      Lite såhär ja….

      Från September….

      Svara
  10. G

     /  12/18/2016

    Annie Lööf säger i Agenda att hon skrivit under Kyrkornas juluppror, då det är en självklarhet att inte splittra barn och familjer som vi gör med nuvarande politik.

    Fridolin säger att han håller med, ”Ja, jag tycker det är jättebra, och det riktar sig ju också till oss i regeringen”.

    Svara
    • Så, det är vår politik som splittrar? Jag trodde det var de män – även kvinnor – som gick mot bättre liv i Sverige och lämnade familjen/anhöriga kvar i skiten.
      Så fel jag har jämt.

      Svara
    • Jans

       /  12/18/2016

      Om enbart en familjemedlem i familjer i FN:s flyktingprogram tilläts komma vore det att splittra familjer. De är de riktiga flyktingarna och deras familjer splittrar vi inte vad jag vet.

      Det som splittrar familjer här är ju i grund och botten EU:s svåra gränspassage. Enda raka av C är att be EU öppna gränserna så att alla familjemedlemmar kan resa in i EU utan att riskera livet.

      MP:s inställning är helt obegriplig. De är i opposition till sig själva. Måste vara något slags rekord. Ett parti som sitter i regeringen och bedriver oppositionsarbete mot sig själva.

      Svara
      • Senior

         /  12/19/2016

        Närå, MP är inte väst gällande detta, Sossarna har gått i opposition mot sig själva i 1:a maj demonstrationerna i snart 100 år.

        Svara
        • Jans

           /  12/19/2016

          Helt korrekt, men lite mer diffust. Detta är så extremt tydligt i sakfrågan.

          Svara
    • Pelle2

       /  12/18/2016

      Skulle vara intressant att höra hur Lööf och kyrkan avser att finansiera att ännu flera flyktingar kommer hit och hur de skall se till att det finns bostäder,sjukvård,skola och annan infrastruktur på plats.
      Skall också bli intressant att höra dom berätta hur vi skall finansiera bidragen till flyktingarna som en del kommer att uppbära hela sitt liv och några kommer att behöva under något år i alla fall.
      Det är alltid lätt att lova bort någon annans pengar och samtidigt framstå som god i deras egna ögon.
      Helt obegripligt att någon kan rösta på verklighetsfrånvända partier som C,V,MP och FI…
      Och den svenska kyrkan lämnade jag i höstas för jag står inte ut med att den har blivit ett vänsterpolitisk projekt.

      Svara
    • G

       /  12/18/2016

      https://twitter.com/ViktorBanke/status/810214760214122497

      Svara
      • Pelle2

         /  12/19/2016

        Hur tror C att de asylsökande som kommer att leva på bidrag hela sitt liv skall kunna betala tillbaka ett ”asyllån” ?

        Svara
        • Svenne

           /  12/19/2016

          Efter en tid blir det låneavskrivning av ‘humanitära’ skäl…

          Svara
  11. ”Konservativ syn på könsroller” – jo tjena. Pröva stening av olydiga kvinnor och dödsstraff av homosexuella och vi kanske kommer närmare sanningen.

    Svara
  12. G

     /  12/18/2016

    Svara
  13. G

     /  12/18/2016

    https://twitter.com/Wargstrand/status/809778257314856960

    Svara
    • Gissar på att de försöker få upp statistiken på ”utvisade”… kalla mig cynisk, men så här funkar politik.

      Svara
      • Klimathotet

         /  12/19/2016

        Kriminella är win-win. För varje bil som brinner ökar BNP 100000.- Med 10000 uppeldade bilar blir det 1 miljard på pluskontot. What could possibly go wrong???

        Svara
      • Senior

         /  12/19/2016

        Nej, det är facken som styr, det värsta brott du kan göra i fackliga sossesverige är att jobba under minimilön.

        Har du huggit huvudet av folk och kommer hit så får du bidrag, men gud nåde dig om du ”lönedumpar”.

        Svara
        • Tror det hela är ”både och”.

          Sverige behöver få upp numrerna i utvisningar. Sedan så kanske du ”lönedumpar” = utvisning.

          Svara
          • Senior

             /  12/19/2016

            Varför då utvisa de skötsamma?

            Du behöver inte svara förresten, jag kom just på svaret själv.
            -Som alltid när det gäller svenska myndigheter är det ju bara de fogliga och skötsamma de törs ge sig på, ”värstingar” belönades ju redan på 80-talet med resor. Myndigheterna har väl helt enkelt utökat scopet….

          • Sluta använda logik.

    • Jans

       /  12/19/2016

      Utan att vara insatt i detta fall anser jag att problemet är att uppehållstillstånd knyts till löner och att det i princip är arbetsgivare som avgör om falk får uppehållstillstånd vid arbetskraftsinvandring.

      Det är en sak att företag vid kompetensbrist skall få ta in arbetskraft tillfälligt, men allt annat bör regleras centralt och med i förväg beslutade volymer. Det är ingen mänsklig rättighet att flytta till Sverige och jobba.

      Svara
  14. G

     /  12/18/2016

    Länge sedan jag köpte produkter med denna skitmärkning….

    Fair Trade – en del av LO
    http://www.uvell.se/2014/12/12/fair-trade-en-del-av-lo-24569111
    Så surfar Fairtrade systemet
    http://www.uvell.se/2015/09/02/s%C3%A5-surfar-fairtrade-%C2%A0systemet-28191032
    LO-certifierat kaffe
    http://www.uvell.se/2016/05/20/lo-certifierat-kaffe-32117964

    Svara
  15. G

     /  12/18/2016

    https://twitter.com/malmspenen/status/810528776950005760

    ”Fadimes kusin gripen misstänkt för knivmord

    En 45-åring man sitter anhållen misstänkt för att ha hedersmördat sin exfrus nya sambo i Bollnäs.

    Vid flera tillfällen har paret ansökt om kontaktförbud efter dödshot från mannen – men nekats.

    Det är inte första gången som mannen blir omskriven för hedersvåld.

    För 14 år sedan erkände han mordet på sin kusin Fadime Sahindal – men dömdes i stället för att ha ljugit i rätten för att ha försökt skydda hennes pappa.”
    http://www.expressen.se/nyheter/fadimes-kusin-gripen-misstankt-for-knivmord/

    Svara
  16. G

     /  12/18/2016

    Pfffft lol!….

    Svara
  17. G

     /  12/18/2016

    Ahaha! Hanif for PL! 😛

    Svara
  18. G

     /  12/19/2016

    Svara
  19. Jag ser på filmer om Scientology och West Boro Baptist Church – är inte det samma sak som islam? Ifrågasätt inte. Hata på.

    Svara
    • Klimathotet

       /  12/19/2016

      Scientologi är nästan identiskt med det som svenska rikspolitiker nära köttgrytorna ägnar sig åt.

      Svara
    • Jans

       /  12/19/2016

      På vilket sätt menar du att det är ”som islam”? Till att börja med är det en liten sekt, som krympt på senare år, och som väl inte ens har 100000 medlemmar. De är i ett stort perspektiv totalt irrelevanta och betydelselösa.

      Islam är raka motsatsen, på stark frammarsch, med snart 2 miljarder utövare och med ett antal extremt våldsamma inriktningar som var för sig är oerhört mycket större än scientologerna.

      Men visst, de har väl en slags helig skrift och fanatiska utövare, någon annan likhet vet jag inte om man kan tala om. Det finns väl inte ens en gud inom scientologin, möjligen att Hubbard kan ses som någon slags Muhammed.

      Svara
  20. G

     /  12/19/2016

    ❤ #säkpol…

    Svara
    • Herpderp

       /  12/19/2016

      Fast det där är ju foliehattarnas SasserPeratt’s kärleksbarn. Kan nog inte bli mycket mer verklighetsfrånvänt…

      Svara
  21. MiT

     /  12/19/2016

    ”Här lämnar S-politikern förortsdebatt i protest – Publiken rasande efter tal om eget ansvar”
    http://nyheteridag.se/har-lamnar-s-politikern-forortsdebatt-i-protest-publiken-rasande-efter-tal-om-eget-ansvar/

    Svara
    • Pelle2

       /  12/19/2016

      Ja,det är klart att det rä samhällets fel att ett antal människor i förorten väljer att bli kriminella. Hur kan s politikern vara så rasistisk att han påstår att man har ett personligt ansvar ?
      All heder åt s-politikern som lägger ansvaret där det skall finnas,

      Svara
      • Och det är inte så att det är som om de är de första som växer upp i ett fattigt hem. Men vissa håller sig på banan – så varför gör dessa kriminella inte det?

        Svara
    • Senior

       /  12/19/2016

      En intressant notering är att politikern själv i sitt facebookinlägg betecknar detta politiska möte som ”att han blev inbjuden till en poesikväll”.

      Antingen är väl politik poesi i hans öron, vilket hans sätt att lämna mötet motsäger. Eller så är det något annat, kan man få studiestöd från ABF eller någon annan form av bidrag tro, om man anordnat en ”poesikväll”?

      Det är i dessa lägen jag önskar vi hade haft en journalistkår värd namnet.

      Svara
  22. Jans

     /  12/19/2016

    Ibland gömmer sig skrämmande fakta i marginalerna. I denna artikel om att västlänningar överskattar andelen muslimer i sina länder gömmer sig en skrämmande siffra om Sverige.
    http://www.svd.se/andelen-muslimer-overskattas–i-land-efter-land

    I artikeln nämns att svenskar överskattar andelen muslimer i Sverige rejält och det kan säkert stämma. Andelen är idag 4,6%. Där står också att läsa att vi överskattar hur stor andelen kommer att bli 2020. Tydligen tror vi 27% men andelen 2020 kommer att vara 6,5%.

    Så vad är uppseendeväckande?
    Jo, en ökning av andelen muslimer med 44% på endast fyra år. Det är sannerligen en uppseendeväckande ökning. Om man räknar en sådan ökningstakt framåt i tid från 2020 så inser man att siffran 27% inte ligger så förfärligt långt bort faktiskt. Kanske 2030 eller 2040. Journalisten försöker göra ett nummer av att idén om islams tillväxt i Europa är överdriven med utgångspunkt för att siffrorna 2020 är överskattade, men tillväxten av islam kommer att öka även om vi stänger EU:s gränser imorgon, vilket vi inte gör. En andel av 25% muslimer i en inte allt för avlägsen framtid är en rimlig gissning även om 2020 är för tidigt.

    Svara
    • MiT

       /  12/19/2016

      Kan inte läsa, prenumererar inte.

      Svara
      • Jans

         /  12/19/2016

        Här kommer ett citat av de viktigaste passagerna:
        ”Opinionsinstitutet Ipsos har låtit människor i 40 länder uppskatta hur stor andel av befolkningen i sina hemländer som är muslimer. Studien
        [—]
        I Norden är svenskarna de som överskattar andelen muslimer mest. Trots att endast 4,6 procent av befolkningen är muslimer, enligt siffror från Pew Research, tror svensken i genomsnitt att muslimerna utgör 17 procent.
        [—]
        Ipsos har även frågat hur stor man tror den muslimska befolkningen kommer att vara år 2020 i respektive hemland.
        [—]
        Svenskarna tror att mer än var fjärde invånare – 27 procent – kommer att vara muslim år 2020, vilket kan jämföras med prognosen på 6,5 procent.”

        Som jag ser det är förändringen 4,6 till 6,5 procent på fyra år mycket mer uppseendeväckande än svenskarnas dåliga sinne för proportioner.

        Svara
        • MiT

           /  12/19/2016

          Tackar!
          Kan vara så att 4,6% är högljudda som 17% kanske? Med en jävla massa krav på än det ena och än det andra och hela tiden konstant kränkta, kanske därför man tror att de är 17%…?

          Svara
  23. Pelle2

     /  12/19/2016

    OT:
    Allas vår Lars Lindström på Expressen menar att SD sprider falsk information om att så många som 90% av de asylsökande i Norge och 74% av de asylsökande i Danmark ljuger om sin ålder.
    Jag håller med om att det är fel om de ljuger om siffrorna och att 90% av de asylsökande i Norge skulle ljuga om sin ålder låter osannolikt.
    Lindström menar dock att mellan 30 och 40% av de asylsökande i Norge kan ha ljugit om sin ålder och 43% av de asylsökande i Norge kan ha gjort detsamma.
    Är inte det tillräckligt alarmerande menar Lindström `? Är det acceptabelt att mellan 30 och 43% ljuger om sin ålder ?
    Sådana som Lindström brukar ju också vara emot medicinsk åldersbestämning och tycker uppenbarligen att det är ok om närmare 40% av de asylsökande klassas som barn på felaktiga grunder.
    http://archive.is/0K4Og

    Svara
    • Lasse – eller Larsan – är en sann dadaist!

      Svara
    • Jan

       /  12/19/2016

      90 procent behöver inte alls vara fel. Ingen av dem har ju id-handlingar. Vad som är bevisbart är en annan fråga.

      Svara
      • Olof

         /  12/19/2016

        Om jag inte minns fel – det där var ju ett tag sedan, så var det väl 90% av de som testades som uppgett fel ålder. Och de som testas lär ju vara de som saknar id handlingar och inte uppenbarligen är yngre gränsen

        Det är ju ingen tvekan om att migrationsverkets praxis lett till att de som är äldre än 18 sökt sig till främst till Sverige så våra siffror lär ju se värre ut.

        För att komma åt det här problemet finns egentligen bara ett vettigt sätt att lösa det – inför en glidande skala med ålder där den enda skillnaden åldern gör är hur mycket självständighet de får, typ, 10 – 15 – 18. Som exempel, under 10 bör avgöras om de kan återbördas till föräldrarna eller om de skall adopteras bort. De mellan 10-15 bör få välja mellan återbördande eller adoption. De över 15 bör placeras på anstaltsboende med skola tills deras ärende är avgjort, medans de över 18 får lite större frihet. Inga skillnader i regler för chansen till uppehållstillstånd för de över 15, och för de under 15 så är det tillbaka till vårdnadshavare eller total assimilation genom adoption som gäller.

        Svara
        • Jan

           /  12/19/2016

          Det som definitivt är en lögn är begreppet ensamkommande flyktingbarn. De är praktiskt taget aldrig ensamma, flyktingar eller barn. De flesta brukar ange åldern sexton år (på inrådan av människosmugglarna). Redan det diskriminerar dem från begreppet barn.

          Svara
    • MiT

       /  12/19/2016

      Undrar varför Lindström inte länkar så man SJÄLV kan läsa och kontrollera att senaste redovisade siffran var ca 40% i Norge? Han länkar inte heller till källan så man kan läsa SJÄLV var siffran 90% skulle komma från, istället så länkar han till en källös artikel i GP av en jurist.

      Svara
      • Klimathotet

         /  12/19/2016

        Han behöver inte bevisa något alls. Han är ”journalist”. 😉

        Svara
  24. Pelle2

     /  12/19/2016

    OT:
    Helene Bergman skriver ett bra inlägg om Fi och menar att dom är ett parti för eliten.
    Hon sågar också fackpampen Annelie Nordströms övergång till partiet
    Hon inleder med följande om Nordström:
    ”Tomas Ramberg, Ekots inrikeskommentator kallade i Sveriges Radios Studio Ett till och med övergången historisk. Det var alltså historiskt att en avskedad ordförande för Kommunal, som inte bara skaffat lägenhet åt en icke behövande utrikesminister Margot Wallström utan även spekulerat bort 320 miljoner av medlemmarnas pengar på krog – och konferensverksamhet väljer just ett utomparlamentariskt parti som Fi. För mig var det ganska naturligt eftersom det är lättare att göra karriär inom Fi än i något annat parti. Gudrun Schyman med sin skattefifflande bakgrund förstår säkert hur Annelie Nordström känner det. Så kan de två förenas i systerligt hat mot patriarkatet och de elaka vita medelålders männen.”
    Hon menar också att Schyman inte var med i kvinnorörelsens och feminismens barndom utan har kidnappat rörelsen för egen vinning.

    Kul att fler och fler börjar ifrågasätta FI och granskar deras orealistiska allt åt alla politik och deras manshat.
    http://ledarsidorna.se/2016/12/helene-bergman-feministiskt-initiativ-ett-parti-for-eliten/

    Svara
    • Jag kommer fortfarande ihåg hur Metro hävdade att F! hade en chans på 8% av rösterna #neverforget

      Om F! kommer in i riksdagen så kommer det vara för att de kannibaliserat MP tillräckligt. Ty, den trendkänslige Södermalmröstaren är så.

      Svara
  25. MiT

     /  12/19/2016

    ”ställer frågor”…

    Svara
    • Jans

       /  12/19/2016

      Men att ta in tiotusentals som ljuger om sin ålder och även om var de kommer ifrån, det är inget etiskt dilemma? Inte ens när de slukar resurser som kunde ha hjälpt bra mycket svagare och fattigare människor?

      Svara
  26. MiT

     /  12/19/2016

    Svara
    • Havre flarnstad

       /  12/19/2016

      Tyvärr kommer deras ekonomi inte påverkas nämnvärt dom har redan frivilligt avsagt sig stora bidrag från staten eftersom dom kom från svenska spel öronmärkt för ungdomsverksamhet dom betalade tom tillbaka pengar dom tidigare erhållit helt frivilligt.

      Är inte långsökt att brödraskapet eller Saudiarabien skjuter till stora summor till verksamheten Sverige är ju perfekt att bedriva jihad inom. Litet och med naiva politiker samt en stor del av befolkningen med huvudet i sanden höga på godheten som upplagt för övertagande genom migration och manipulation.

      Svara
      • Klimathotet

         /  12/19/2016

        Folk med huvudet i sanden kan man halshugga med skördetröska. 😉

        Svara
  27. MiT

     /  12/19/2016

    Svara
  28. MiT

     /  12/19/2016

    Svara
  29. MiT

     /  12/19/2016

    Svara
  1. Sammanfattning av 2016 del 6 | WTF?
  2. Miljöpartiet igen, i Karlstad den här gången | WTF?
  3. Påminnelse inför valet: Del 12 | WTF?

Lämna ett svar till Pelle2 Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.