Sammanfattning av 2016 del 4

Hoppas ni alla har haft en bra nyårshelg!

En fortsättning med saker från 2016 som visar hur fantastiskt Sverige är!

Sammanfattning av 2016 del 1

Sammanfattning av 2016 del 2

Sammanfattning av 2016 del 3

Här kommer lite mer från 2016!

phittad-story

En 6,5-åring som levererar färdiga samhällsanalyser med ett radikalfeministiskt perspektiv. Att Peter är radikalfeminist och sambo med Nina Rung, radikalfeministisk polisanställd, har såklart inte med saken att göra… Men folk trodde såklart att detta var på riktigt av någon anledning, hur otroligt det än är. Hur folk kan sjunka så lågt att de använder sina egna barn som politiska slagträn för Kampen är för mig en gåta. Och att folk inte säger till honom om det.

lc3a4karutbildningen-i-lund-krc3a4ver-safe-spaces

Radikalfeministiska läkarstudenter i Lund kräver safe spaces och trigger warnings. De anser dessutom att en professor i neurofysiologi försöker pracka på dem politisk propaganda när han säger att det finns könsskillnader. Jag antar att de tycker att deras genusguru, som då säger att det inte finns sådana, upplyser om fakta som är vetenskapligt framtagna. Läkarstudenter i Lund 2016 alltså…

ica-6-juni

Det enda intressanta som inträffade 6 juni 2016 var att ramadan inleddes enligt ICA. Inget annat.

testa-ramadan

 ”Give it up 4 ramadan”, man skulle testa ramadan. Man vill alltså införa mer islam i Europa för att motverka radikalisering. Mmm, är säkert rätt medicin…

gravida-mc3a4n

Medan man kör runt kvinnor som ska föda barn runt halva Sverige så de till slut får föda på en parkeringsplats så lägger man resurser på studie om ”mäns erfarenheter av att själva bära och föda barn”…

svansen

Vill ni se hur den berömda svansen ser ut och jobbar? Den riktigt farliga och otäcka svansen alltså? Läs det här inlägget då

fc3b6rvaltningsrc3a4tten-tycker-30-c3a5ringar-ska-fc3a5-vara-barn

Det ovan handlar om det här:

ensamkommande-sparkas-ut-i-solleftec3a521-e1458830939595

Sollefteå som inte kände för att låta 30 plussare lajva barn längre. Sverige är ett totalbisarrt skämt! Det är bara Migrationsverket som ska få göra bedömningarna och deras bedömningar, som de hela tiden påstått att de gör genom hela processen, innebär alltså 30 plussare på boenden för barn…

ungdomens-kc3a4lla

Sverige de senaste åren…

normkritisk-badpedagogik-e1465823358332

I stället för att faktiskt fundera på religionens makt efter terrordåd runt om i världen och efter massor av sexuella övergrepp på småflickor på badhus under våren förra året kom man fram till lösningen, ”normkritisk badpedagogik” och ”badpedagoger”. Bland annat…

ett-skepp-kommer-lastat-e1465984439288

Ett skepp kom lastat till Härnösand med miljardinkomster förra året men Härnösand ville av någon anledning inte ta del av miljarderna. Obegripligt…

vc3a5ldtog-13-c3a5ring-fick-skyddstillsyn

Velcome to Sviiiden!

make-equal-styrelse

Maria Arnholm, partisekreterare för Folkp… Liberalerna, sitter i styrelsen för en organisation som hävdar att svenskarna uppfostrar sina söner till att bli våldtäktsmän. Just det, behöver jag säga att miljonbidragen regnar över organisationen…?

Bidragsregnen är mycket större än vad jag trodde ovan, de har fått kanske så mycket som 8 miljoner bidragskronor på 4 år! Bidragsmjölkarna ska dessutom rädda mannen…

aktivist-spakar-utrikesdepartemnetets-twitter

Förra året så avslöjade sig Utrikesdepartementets twittrare som en aktivist. Man har alltså släppt in aktivister och låter dem sköta kommunikationen…

cecilia-wikstrc3b6m-bara-rasister-som-vill-lc3a4mna-eu

Så tycker Wikström om de som röstade för Brexit…

barbro-sc3b6rman-om-karlstad

Apropå övergrepp på festivaler…

normopol

Har ni spelat Normopol under julen?

migrationsverket-almedalen

Ett av årets mest arroganta uttalanden stod aktivisten Danielsson för…

eva-dahlgren

Ni vet, bara anmälningsbenägenhet…

byfc3a5ne-pc3a5-expressen

Byfånevarningarna duggade tätt under sommaren när det gäller övergreppen på festivalerna. ALLA vet vilka det handlade om men ändå så bara måste de leka byfånar.

nina-rung-tafsainte

En som säger hon är kriminolog säger att hon har svårt att se att det kan vara annat än ökad anmälningsbenägenhet. För som alla förstår så spelar några hundratusen från länder som är enormt överrepresenterade vid den här typen av brott ingen som helst roll…

nina-rung

Säger rätt mycket om kriminologen…

voronov-e1467890606407

Ett inlägg med många tweetar, en del riktigt obehagliga…

spel-lc3a4r-barn-att-vc3a5ldta

Speciellt om man spelar dem baklänges antar jag…? Finns även en intressant twitterdiskussion om övergreppen på festivaler i inlägget.

nya-bamse

Bamse känns lite mer hardcore jämfört med när jag var lite…  😉

djurrc3a4ttsaktivister-vc3a5ldtc3a4ktshotar-mjc3b6lkbonde

En Fisare visar lite feministisk kärlek mot en mjölkbonde…

genusmaraton-mittuniversitetet9

UR samtiden som går på Kunskapskanalen varje dag är ett program som ALLTID är en propagandamegafon. En dag i somras körde de ett ”genusmaraton”, en hel dag med genus alltså. Det ovan kommer från en genuslektor från Mittuniversitetet, det säger så otroligt mycket vad det handlar om. Det var som en radikalfeministisk porrfilmsdag på SVT.

jenny-bengsson-nc3a4thatar-niklas-svensson-e1468833896861

Ett helt inlägg med tweetar som tog sin början i att Niklas Svensson tweetade om en kollega vilket såklart riggade galningarna. Den ena efter den andra visar upp sig.

schyman-alla-man-ar-talibaner

Man diskuterade särskilda kvinnozoner på festivaler, allt för att skydda tjejerna från de vita svenska männen.

polisen-terrormc3b6rdainte1

Tafsainte-armbanden blev en sådan enorm succé att man också funderade på en modifierad version att exportera till övriga Europa. Tror ni inte att armband och paneler mot vita män hjälpte på festival? Johodå, det gjorde det visst!

Det var allt för den här gången!

MVH

MiT

Annonser
Följande inlägg
Lämna en kommentar

105 kommentarer

  1. Utlandssvensk

     /  01/02/2017

    Tack för ytterligare en strålande, men självklart även deprimerande, genomgång.

    ”En som säger hon är kriminolog säger att hon har svårt att se att det kan vara annat än ökad anmälningsbenägenhet. ”

    Det är viktigt att inse att detta har pågått väldigt länge, minst 10 år i organiserad form från BRÅ. En väldigt bra sammanställning av vad som har pågått på den myndigheten skrevs redan 2010:

    http://snaphanen.dk/2010/08/15/s%C3%B8ndagskronik-sverige-%E2%80%93-valdtaget-land/

    Läs den och betänk att den skrevs för 6 år sen!

    Sen är det mycket synd att länken där Klara Hradilova-Selin uttalar sig i SVT Rapport (från den länkade krönikan) inte längre fungerar. Men jag har sett det inslaget och det var verkligen helt, totalt otroligt. BRÅ kärringen stod på fullt allvar och hävdade att överrepresentationen av MENA figurer vad gäller våldtäkter beror på offrens rasistiska fördomar!! I verkligheten är det Kalle och Pelle som våldtar, men Lisa och Anna är så hjärntvättade av de rasistiska strukturerna att de ser Muhammed och Masoud. Så var det alltså redan 2010…..

    Svara
  2. MiT

     /  01/02/2017

    Svara
    • Jan

       /  01/02/2017

      Jämställdhet jämställs här med kvotering av kvinnor till styrelser i bolag kopplade till landstinget. Målet tycks emellertid vara ett mansfritt landsting på sikt. Bortsett från servicepersonal som vaktmästare, elektriker och hantverkare där jämställdhet tydligen aldrig eftersträvas. Där duger männen. Som den vita kvinnans slavar….

      Svara
      • Jans

         /  01/03/2017

        Landstinget kan säkert bli ytterligare lite sämre, än är inte botten nådd. Rekrytering utifrån kön istället för kompetens är helt klart rätt väg mot botten. Kanske kan man flyga försföderskor till Bulgarien, det känns normkritiskt. Finland känns lite väl cis-normativt liksom…
        http://www.svd.se/en-skandal-av-narmare-bibliska-matt

        Svara
  3. Jan

     /  01/02/2017

    Idiotin är så utbredd att den blir svår att överblicka. Att motarbeta den blir som att simma motströms. Än värre så idiotin i arv. Unga svenska kvinnor är en garant för det som Jonna Sima påpekar i Aftonbladet. De fullkomligen älskar massinvandring från Mena och medelklassfeminism.

    Svara
    • Utlandssvensk

       /  01/02/2017

      @ Jan,

      Det låter som att du är redo för denna:

      Svara
      • Rp

         /  01/02/2017

        Intressant video.

        Nu när islam återupprättar ordningen och trycker ner kvinnorna från tronen igen, hur exakt skulle det skilja sig om svenska män gjorde samma sak?

        Som svensk man bör jag ju ha många fördelar att skaffa mig en fru tack vare den ekonomiska ojämnlikheten pga min högre utbildning.

        Svara
        • Utlandssvensk

           /  01/02/2017

          @ Rp,

          ”Nu när islam återupprättar ordningen och trycker ner kvinnorna från tronen igen, hur exakt skulle det skilja sig om svenska män gjorde samma sak?”

          Det kan man väl bara spekulera kring. Enligt videon är det i princip det valet västerländska kvinnor har, dvs ge upp sitt inflytande till västerländska män nu eller till muslimska män senare. Det förfaller klart vad de väljer i Sverige…..

          Svara
          • Rp

             /  01/02/2017

            Då är det ju inget problem då det är självreglerande 🙂

        • Olof

           /  01/02/2017

          Jag tenderar att vara rätt skeptisk mot Black Pidgeon Speaks, de hänfaller lite för mycket till den andra sidan av identitetspolitiken och kollektivism och gör precis samma misstag – det faktum att det går att observera skillnader i beteenden på gruppnivå innebär inte att grupptillhörighet definierar individen.

          Den sexualfientliga tesen som framförs här är väldigt tveksam – och dessutom, ironiskt nog, är BPS i många bitar överrens med tonsättande delar av den svenska feminismen (vilket jag antar är på grund av bristande insikt i den svenska sexnegativa feminismen som skiljer sig rätt mycket från annan västerländsk primärt sexpositiv feminism).

          ”Nu när islam återupprättar ordningen och trycker ner kvinnorna från tronen igen, hur exakt skulle det skilja sig om svenska män gjorde samma sak?”

          Eller betänk möjligheten att islamisterna tar och sätter sig ner och hänger lite med SD, KD och de mer konservativa elementen i M, ser över vad de kan komma överrens om, och konstaterar att vissa saker, som det här med traditionella könsroller, eller synen på svarta afrikaner, det kan vi nog få ihop till något gemensamt ändå. För vita priviligierade män med resurser är inte samhället så fruktansvärt svårt i de rikare muslimska länderna. Men det blir ju inte så kul för F!’s medlemmar…

          Till och med som liggande åt det anarkolibertarianska hållet och som stark individualist börjar jag känna att det skulle nästan vara värt det bara för att få hånle mot en del feministiska vänner och säga ‘told ya… now make me a sammich (or I’m gonna call the Sharia police and tell them you said you got gang-raped)’.

          Svara
          • Utlandssvensk

             /  01/02/2017

            @ Olof,

            ”Jag tenderar att vara rätt skeptisk mot Black Pidgeon Speaks”

            För all del! Jag tycker att de göra fina produktioner och lägger fram provokativa teser på ett slagfärdigt sätt. Det innebär inte att jag håller med om allt, men de stimulerar debatt kring frågor som jag ser som angelägna.

            Vad gäller kvinnlig rösträtt är mitt perspektiv främst baserat på att jag har bott länge i Schweiz, där kvinnor fick rösträtt 50 år senare än i de flesta andra västländer.

            Nu vet jag att det är oändligt mycket mer populärt i Sverige att förklara Schweiz relativa framgång med direktdemokratin. Även jag gillar den, men börjar bli ganska övertygad om att förklaringen i stället ligger i att kvinnorna här inte har haft rösträtt lika länge. Vidare tror jag, tyvärr, att även Schweiz kommer att förstöras. De unga kvinnorna här påminner en hel del om hur det var i Sverige på cirka 70-80 talet och jag ser redan tydliga tecken på något liknande som har hänt i Sverige kommer här också, om 20-30 år. För folkomröstningarna slår åt två håll: De kan antingen användas för att förhindra förändring eller för att snabba på dem. Klara protofeministiska tendenser finns och när dessa omsätts i bindande valresultat, kan det gå fort.

          • Olof

             /  01/02/2017

            @Utlandssvensk Ja, absolut, och jag har inget emot att de lägger fram teserna, sådant man inte håller med om slipar intellektet, speciellt om de är i alla fall lite skarpare än dagens vänster!

            Själv lutar jag mer den relation som kan finnas mellan sexuell/kvinnlig frigörelse och post-peak civilisationer har en annan orsak-verkan, och att dessa saker tenderar att följa på framgång och överflöd och därigenom kan förväntas sammanfalla med det förfall som orsakas av en större variant av cykeln three generations from shirt-sleeves to shirt-sleeves.

            Bristsituationer i sig tvingar fram de mest stabila biologiska enheterna och skapar naturligt vikten av familjen och den utökade familjen. Det är då väldigt svårt för staten att i den mån som skulle behövas få tillräckligt skatteunderlag för att, med statens slöseri inbyggt, klara av den typen av effektiv försörjning som familjeenheten kan – så länge en överlevnadshotande brist förekommer så kan den helt enkelt inte ersätta familjen, oavsett hur mycket någon skulle vilja det.

            När överflödet däremot finns, så kommer naturligtvis trycket för självständighet och oberoende bland människor, både kvinnor och män, att växa, och så småningom kommer sannolikt detta att ges – det hotar egentligen ingen och det kostar inte mer än man då har råd med.

            Men samtidigt pågår naturligtvis det jag tror mer sannolikt ligger bakom nedgångarna – nya generationers oförståelse inför hur mycket arbete som krävts för att bygga upp överflödet, hur man hanterar brist, hur man måste prioritera, vilket lidande man måste leva med, etc. Visst, det är skillnader i, t.ex, hur kvinnor som grupp röstar, men skillnaden är inte speciellt stor, och ställs de inför de faktiska prioriteringar som krävs kommer de, som grupp, att gråta 2ml mer per person men sedan göra samma prioriteringar som män.

            Om de ställs inför prioriteringarna. Och inte tror att överflödet kommer från bankomaten. Vilket tyvärr tycks vara vad många föräldrar (och skolor) lär sina barn idag (och har lärt sina barn sedan 60-70 talet).

            Jag misstänker att samma sak även sker i Schweiz, jag kan tänka mig att den etniska spridningen och landets mer federalistiska natur har verkat bromsande, men att utvecklingen förmodligen kommer att gå åt samma håll. Men vill man stoppa en kommande nedgång tror jag det är viktigare att behålla känslan för att inget är gratis, snarare än kämpa mot kvinnlig frigörelse.

          • Utlandssvensk

             /  01/02/2017

            @ Olof,

            Det ligger helt klart en del i det du skriver. Knapphet och/eller armod verkar definitivt avbryta resan mot frivilligt nationellt självmord. Som jag ser det, förefaller följande gälla:

            Fred+ rikedom+kvinnlig rösträtt = självmord på sikt.

            ”Men vill man stoppa en kommande nedgång tror jag det är viktigare att behålla känslan för att inget är gratis,”

            Det är oändligt mycket svårare att övertyga kvinnor om detta, jämfört med män. Om du ser på västvärlden, gäller i princip överallt att endast männen är nettoinbetalare av skatt. Kvinnorna får alltid ut mer än de sätter in, som grupp. Och det är betydande skillnader.

            Utan stat är alla kvinnor som vill ha barn beroende av en man. Kvinnlig ”frigörelse” bygger i stor utsträckning på att de har lyckats att flytta över detta försörjningsansvar och annat (som skydd) från en individuell man till kollektivet män, via skattsedel. Detta gynnar självklart kvinnor massivt och är inget de lär gå med på att ge upp, oavsett vad man förklarar för dem.

          • Olof

             /  01/02/2017

            @Utlandssvensk,

            ”Fred+rikedom+kvinnlig rösträtt = självmord på sikt.”

            Ja, formulerat så blir min tes då närmare:

            Fred+rikedom = kvinnlig rösträtt+självmord på sikt.

            ”Det är oändligt mycket svårare att övertyga kvinnor om detta, jämfört med män.”

            Delvis håller jag med, ja. Det går, jfr t.ex normen för ‘god hushållerska’, men jag tror att det nästan kräver att det handlar om ett ansvarstagande för barn eller anhöriga.

            Därför tror jag också vi kommer få se mycket starkare genomslag av effekterna från migrationen bland det kvinnliga röstunderlaget i Sverige nu när migrationskostnaderna skiftas över till kommunerna och nedskärningarna inom kvinnors intresseområden kommer att öka (skola, omsorg, samt kvinnors egna disponibla inkomst genom kommunalskatten).

            Tyvärr är även den manliga gruppens skillnader i biologin ett problem här – den inbyggda skyddsinstinkten hos mannen sträcker sig även till att skydda kvinnor från svårlösliga problem. Och även, misstänker jag, viljan att visa sig som en ‘god försörjare’, till och med när det handlar om kvinnors självpåtagna ansvar för helt irrelevanta saker, vare sig det rör sig om ett skadat djur eller en flykting. Så väldigt starka krafter påverkar oss för att undvika att konfrontera kvinnor med de hårda målkonflikterna som finns med migrationen.

            Men som sagt, det är skillnader på gruppnivå. Jag tror varken du eller jag tillhör dem som känner sig nödgade att visa oss ‘goda och kapabla’ för att imponera på presumptiva partners.

            Samtidigt så gäller ju det även på andra sidan – jag ser ju Alice Teodorescu, Aida Hadzialic eller Amineh Kakabaveh mer som medborgare som förtjänar rösträtt än Anders Lindberg, Henrik Schyffert eller Fredrik Virtanen (jag håller naturligtvis inte med någon i listan i många frågor men kvinnorna där visar ett mod, en intellektuell kapacitet och en styrka som männen där inte gör – men å andra sidan är förmodligen kvinnorna på listan de/närmare de som faktiskt fått kämpa och inser att saker och ting har ett pris).

            ”Kvinnorna får alltid ut mer än de sätter in, som grupp. Och det är betydande skillnader.”

            Absolut. 1 miljon per man till varje kvinna i Sverige om jag inte minns fel. Förvisso till stor del orsakat av livslängdsskillnaden (jämlikhet, hrmmm), men ändå.

            När ‘mansskatt’ kommer på tal brukar jag föreslå att kvinnor får betala vad de faktiskt kostar – höj skatten för kvinnor som grupp tills de bär sina egna kostnader, det kanske skulle sätta lite press på dem att sluta plugga till lågbetalda yrken.

            ”Detta gynnar självklart kvinnor massivt och är inget de lär gå med på att ge upp, oavsett vad man förklarar för dem.”

            Det har du helt rätt i. Men kanske det inte är nödvändigt att cykeln fortsätter om man kan hitta alternativa system för att motverka problemen som uppstår. Åtminstone i Sverige finns många system som gynnar möligheten att dölja kostnader inom stat och kommun från väljarna, och politikerna har fortfarande för stora möjligheter att agera ekonomiskt oansvarigt.

            Man skulle även kunna tänka sig sådana system som öronmärkning av finansiering för att beivra missbruk av skattemedel.

            Kort sagt – motverka de faktiska problemen som uppstår på grund av könsskillnader i röstunderlaget genom att angripa skillnaderna i sig. Det blir då effektivt både mot män och kvinnor som har problembeteendet.

          • Utlandssvensk

             /  01/03/2017

            @ olof,

            Vi ligger nog ganska nära, vad gäller hur vi ser på saken.

            Jag tror också att man (kanske) kan få en självreglering inom ramen för systemet, om det lämnas i fred under lång tid. Men säkert är det inte. Bestämmande kvinnligt politiskt inflytande är ett renodlat modernt experiment, så det är svårt att veta om utvecklingen kan reverseras.

            I ett optimistiskt scenario blir det då fortfarande en kraftig och troligen långvarig ekonomisk nedgång, men sen kan man komma tillbaka med ett sundare system. Men vi lämnas inte ifred! En demografisk atombomb håller på att brisera i Sverige. Vi kommer att bli ett MENA land om inte väldigt kraftfulla åtgärder vidtas ganska omgående.

  4. Jan

     /  01/02/2017

    Aftonbladets nya chefredaktör är tydligen ett offer av stora mått. Varje krönika hon publicerar ser ut så här. Ett offer med 270 000 kronor i månadslön kan tilläggas.
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/sofiaolssonolsen/article24180525.ab

    Svara
    • Jag vet inte varför, men namnet Olsson-Olsen får mig att skratta av någon anledning.

      Ja, jag är mentalt tre år gammal.

      Svara
      • Kristian

         /  01/02/2017

        I Storbritannien betyder dubbelnamn att man är något slags överklass (om än kanske inte förmögen). I USA betyder dubbelnamn att ens föräldrar är ”progressive” och vill undvika att vara patriarkala och bara välja pappans namn.

        Svara
        • Det är inte så mycket att det är ett dubbelnamn i sig, utan snarare att det är så snarlikt, om inte mer eller mindre ur samma ursprung. Lite som att döpa sig själv till Bert-Bertil.

          Svara
          • Klimathotet

             /  01/03/2017

            Richard-Richard 😀

      • MiT

         /  01/02/2017

        Får mig att skratta också, hette hon Olsson eller Olsén innan hon gifte sig? 😛
        ”Hmmm, vilket av mina ovanliga namn ska jag behålla, Olsson? Eller Olsén? Ähhh, båda är ovanliga, jag väljer Olsson Olsén!”

        Svara
        • Holtzkampf

           /  01/02/2017

          Även kallad dubbelnollan på sin föreg arbetsplats

          Svara
          • #NoSocialNetwork (fd. Ulf Andersson)

             /  01/03/2017

            Nä, nä,,,,,,

            Inte blanda in James Bond (double O = dubbelnollan) 007.

  5. Svenne

     /  01/02/2017

    Reklamprofessorn… #satir

    Många raketforskare blir det…

    Örebropolisen har gett upp:

    Svara
    • Motkraft

       /  01/02/2017

      [BLOCKQUOTE]
      11414 telefonisterna är arga sedan polisen lämnat 2017 års vagaste signalement på barnknuffaren i Farsta
      [/BLOCKQUOTE]

      ”Färgad man mellan 20 och 25 år gammal” eller ”man med arabiskt utseende mellan 20 och 25 år gammal” är uselt signalement det också se med eller utan den ”rasistiska delen” så är det lika bra att inte skriva något alls.

      Ett riktigt signalement är typ ”man mellan 20 och 25 år gammal, mörk hy, yvigt svart hår, ljust pipskägg, ljusblåa jeans, mörkblå täckjacka och en röd halsduk”. Något som ger ett visst hopp att någon ska veta vem det är. Annars är det ingen mening med att skriva ut ett signalement.

      Svara
      • Olof

         /  01/02/2017

        Förvisso. Men när de inte skriver ut så mycket som de vet så skadar det förtroendet för media och/eller polisen, och folk fyller ändå i den ‘rasistiska delen’ mentalt numera, så det gör bara skada att inte skriva ut det också.

        Om inte annat så hade det åtminstone friat de vanligt utpekade grupperna som gärningsmannen inte tillhörde som nu automatiskt kommer att få kollektiv skit för även detta.

        Svara
        • Det är bara att se på omskrivningarna på zigenare -> romer -> tiggare -> ”fattiga EU-migranter”; folk är inte dummare än att de förr eller senare klarar av att fylla i tomrummet. Jag tror det är mångdubbelt bättre att ge människor information rakt fram istället för att dölja det.

          Svara
  6. MiT

     /  01/02/2017

    Som av en händelse så är den här publicerad idag, hon förekommer ju i inlägget…
    ”Övergreppen är inte ett festivalproblem”
    http://www.expressen.se/debatt/anmal-tafsandet/

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  01/02/2017

      Jag håller defintivt med Nina Rung. Övergreppen är inte ett festivalproblem, det är ett samhällsproblem.

      ”Ett samhällsproblem där allt från sexuella ofredanden till grov våldtäkt sker i ett kontinuum av sexuellt våld som framför allt drabbar hälften av befolkningen och utförs av den andra halvan.”

      Det är bara på slutet som det går illa för Nina Rung.

      Det här med att det är halva befolkningen som drabbas, och halva befolkningen som utsätter är nog inte riktigt sann. Det borde rimligtvis en tjänsteman av hennes slag känna till. Det är ett bra mycket mer specifikt antal än så. Det Nina Rung sysslar med kallas för vänsterpopulism. Enkla svar på svåra frågor som faller i god jord hos arga, missnöjda och självömkande feminister.

      Vi kan väl titta på BRÅ:s graf över sexualbrott.

      https://www.bra.se/bra/brott-och-statistik/valdtakt-och-sexualbrott.html

      Mellan 2006 och 2012 ligger siffrorna hyfsat stilla.

      Ungefär 0,2 – 0,4% av den manliga befolkningen utsätts för sexualbrott varje år,
      och ungefär 0,7 – 0,9% av den kvinnliga befolkningen lika så.

      Sedan händer det något. Kvinnors utsatthet ökar till nästan det dubbla till 2015, allt medan mäns utsatthet ligger helt stilla.

      Hur kommer det sig?

      /Frida

      Svara
      • Svenne

         /  01/03/2017

        ”Hur kommer det sig?”
        Ökad anmälningsbenägenhet, förstås…

        Svara
  7. MiT

     /  01/02/2017

    Svara
    • Olof

       /  01/02/2017

      Eh, vad påstod han att Nyheter Idag var? Vad jag kan bedöma är NI en av de mest trovärdiga mediasiterna i Sverige (med hänsyn taget till deras ganska små resurser) som utan att hymla publicerar nyheter på ett konsekvensneutralt sätt, oavsett vilken ‘sida’ det ibland ställer i dålig dager.

      Den specifika koncentrationen på material relaterat till migrationsfrågor som jag antar fått människor som dessa i tweetarna att tro att siten på något sätt är ‘rasistisk’ ser jag snarare som ett resultat av att ‘gammalmedia’ genom sitt mörkande skapade en väldigt attraktiv nisch för mer trovärdigt nyhetsmaterial relaterat till migration som NI kunde fylla för dem som helst undviker de mer tendentiösa alternativmedia siterna som rapporterar om sådant som sopas under mattan av mindre verklighetsförankrade siter som DN.

      Svara
      • Chang Frick, om jag minns det rätt, var med i Sverigedemokraterna ett tag och möjligtvis (?) involverad i föregångaren till Avpixlat ”Politiskt Inkorrekt”. Detta ligger längre och längre bak i tiden och Nyheteridag har flera gånger rapporterat saker som knappast ligger i SDs favör.

        Så frågan är hur länge han ska bedömas för sin bakgrund? Själv ser jag Nyheteridag som en tabloidsajt och många gånger som klickbait. Ändå värderar jag den högre än Nyheter24…

        Svara
        • Frida Gustavlin

           /  01/02/2017

          Nyheteridags källmaterial från raketskjutning under njyhetsfirandet i Malmö duger i vilket fall både åt Aftonbladet när TT har paketerat den.

          http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article24189519.ab

          Svara
          • Frida Gustavlin

             /  01/02/2017

            Vill bara tillägga en personlig reflektion ang. fyrverkerimultikulturen som vi ser för tillfället.

            Det är inget som är nytt, när jag var liten minns jag att det ibland for en raket längs backen. Att det kastades en kinapuff på ett ociviliserat sätt. Men det jag också minns var en väldigt närvarande föräldrageneration som inte tvekade att ta en yngling i örat, helt oavsett om den var en släkting eller ej.

            Dagens ungdomsgängsföräldrar är av ett annat skrot och korn, milt sagt, föraktet för att människor kan skadas är starkt, empatin och ansvarskänslan är obefintlig.

            /Frida

          • Pether

             /  01/02/2017

            Skillnaden från då och nu är att förr i tiden så var det endast små tjutare eller smätterband och mindre saker som folk ens fick tanken att använda i närheten av folk. Aldrig någonsin att folk kastade ens tigerskott eller sköt thunderking mot personer.
            Idag skjuter idioterna(ser ut att vara 110% invandrare) vad som helst, stora feta lådor, allt möjligt. Ingen som helst som bryr sig.

        • Olof

           /  01/02/2017

          Ja, jag tycker inte att Frick’s tidigare partitillhörighet är speciellt relevant (eller ens om han hade varit kvar). Tre-stegs guilt-by-association, nazister->SD->Frick är rätt långt bort, speciellt om han inte själv avslöjats med kraftigt graverande saker, och som du påpekar, att han rapporterat flera saker till SD’s nackdel.

          Och tabloid, absolut. Affärsiden tycks för mig väldigt tydligt vara att profitera på just den nisch som gammalmedia skapade genom att vägra rapportera om frågorna, så det är klart att det kommer att vara både klickbait och sånt som gammalmedia väljer att undvika.

          Men – anslutningen till det pressetiska systemet, och tydligheten i följandet av det, samt vägran att välja en sida att slå mot skapar, åtminstone för mig, en trovärdighet långt över vad som kan förväntas av en sådan liten site. Jag räknar med att om han hittar något av stort allmänt intresse, oavsett om vem, så skulle han rapportera om det. Det litar jag inte längre på när det gäller t.ex DN.

          Men visst, det är ju mer en sorts kvällstidning i jämförelse med t.ex Ledarsidorna.se’s djuplodande och seriösa intellektuella nivå.

          Svara
          • Jans

             /  01/03/2017

            Ledarsidorna är i och för sig Westerholms personliga vendetta mot sossarna och någon slags märklig kampanjsajt för hans marockanska intressen också. En ganska problematisk sajt som bör läsas med avsevärt mycket större skepsis än Nyheteridag. Ledarsidornas påståenden går ofta INTE att verifiera.

          • @Jans Nyheteridag och Ledarsidorna bör läsas från olika synvinklar.

            Ledarsidorna har en öppen politisk agenda och presenterar politiska analyser från den synvinkeln. Nyheteridag har ett, som jag säger, tabloidformat, men med en tydlig vinkel åt ett politiskt håll. Men Ledarsidorna ämnar inte främst att rapportera nyheter, Nyheteridag gör det.

        • Jans

           /  01/03/2017

          Men alltså, hela diskussionen om att bedömas för sin bakgrund är en metadiskussion i de fall materialet är autentiskt och korrekt. Nyheteridags rapportering går nästan alltid att kolla upp och verifiera. Gäller för övrigt ofta Fria Tider och Avpixlat.

          Naturligtvis vinklar sajterna sina nyheter (speciellt Avpixlat) men de sysslar definitivt inte med desinformation i större utsträckning än t.ex. DN, snarare tvärt om.

          Svara
          • Har jag inte sagt, däremot så försökte jag ge en bakgrund till varför vissa tycker illa om Nyheteridag. Fria Tider beskrev sig själv som ”etno”-(ord här) en gång i tiden så de är minst sagt, ehrm, ”färgade”. Avpixlat är Kent Tokroths wääh-wääh-portal.

          • G

             /  01/03/2017

            https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_svenska_tidningar_ordnade_efter_ideologi
            Enligt Wikin platsar tydligen Fria Tider och Avpixlat under…

            Nationalsocialistisk, rasistisk eller vit makt-anknytning
            Tidningen Framåt
            Realisten
            Nordfront
            Avpixplat

            Invandringskritisk eller islamfientlig
            Fria Tider
            Dispatch International

            Kommer ihåg det där med ”etno”, men inte exakt vad. Dessa dagar kan man inte bry sig om sådana detaljer känner jag. Oavsett om vad och på vilken sajt eller tidning jag läser, så läser jag så gott det går med neutrala ögon och försöker bilda mig en egen uppfattning om allt. Ibland räcker dock rubriken och se vem som är källa för att dra en slutsats innan man ens börjat läsa texten: ”900 miljarder i vinst på invandring”, ”Sverige har aldrig varit tryggare”, ”Bilbränderna minskar”. ”Expo: blah blah blah”.

      • Jans

         /  01/03/2017

        Eftersom det stod att det var ett ”klipp” på Nyheteridag så antar jag att det var videon från det totala raketkaoset på Möllevången. Undrar om han alltså menar att det på något sätt är fabricerat i så fall. I så fall är personen inte lite hjärntvättad. Klart de bilderna är äkta.

        Svara
        • G

           /  01/03/2017

          Ja precis. Säkert 100% fejkat klipp från inbördeskriget på Möllevången, speciellt med tanke på att även TV4 Nyheterna visade ett amatörklipp i sändningen både kl 19 och 22. Dåligt av TV4 att tro att det skulle vara en äkta videon från verkligheten i landet som aldrig varit tryggare hmmm 😛

          Jag håller med, läser iofs inte Avpixlat ofta alls, oftast bara om någon länkar dit, och ja, det finns nästan alltid en referenslänk/länk till originalkällan, under alla de artiklar när nyheten ifråga först pubbats på någon annan sajt. Varje sajt vinklar ju sina nyheter på sitt egna lilla vis, men artiklarna på Avpixlat etc blir ju inte ”fake/hittepå” nyheter bara för att de lägger till sin egen vinkling. Alla borde väl veta att i princip allt är vinklat oavsett på vilken sajt det pubbas, men det betyder ju inte att artikeln/nyheten är fake bara för det pubbas på en Alt-media sajt, vilket vissa tyvärr verkar hävda.

          Svara
          • Jans

             /  01/03/2017

            Dessutom kompletterar ofta sajter som Avpixlat, just med de detaljer som PK-media censurerat. Att en allt större del av allmänheten läser på t.ex. Avpixlat är helt och hållet en funktion av medias självcensur.

    • G

       /  01/03/2017

      ”Som om källan liksom kvittar. ”Det är innehållet som är viktigt”. Enda gången jag lägger mig i på FB är när folk fuldelar.”

      Hmmm, jag läste ju intervjun med Rebwar hos aktuelltfokus.se, så det han säger (innehållet/budskapet) är alltså mer trovärdigt när det är publicerat på AF och intervjun gjord av en känd vänstermänniska, än om Rebwar hade sagt exakt samma ord fast intervjun hade gjorts av Chang på NI och pubbats på nyheteridag.se. Inte lite lustiga de där stollarna alltså.

      Svara
    • G

       /  01/03/2017

      Här är bådas twitterprofiler, som av en händelse är den ena andrelärare och den andra dagisfröken. Röda Vänstertomtar låter dock båda som.

      ”Godhetsapostel. Dagisfröken. Antinationalist. Slarver. Fjantig. Don Quijote. Rödgardist. Vänstertomte. Allt kommer att bli bra.”

      ”Tecknande andrelärare. Ritar oftast åt Lärarnas tidning, DIU, RAU, Lärarförbundet, och er, här.”

      Svara
      • Jans

         /  01/03/2017

        ”Allt kommer att bli bra”
        …där har vi kanske en av de stora ideologiska låsningarna hos vänstertomtar. De ser att allt inte ÄR bra men ändå känner de att allt KOMMER att bli bra. Precis som grodan i kastrullen eller den övertygade kommunisten i Sovjet. Farlig ideologi helt enkelt.

        Svara
    • Jans

       /  01/03/2017

      Artikeln använder sig av den flitigt använda tankefiguren att alla förorts- och gängrelaterade problem är en fråga om klass. Det verkar finnas en förhoppning om att bara man talar om klass så kommer de andra aspekterna att bli osynliga.

      Handgranatkastning och den allmänt upptrappade våldsanvändningen liknas bättre vid utvecklingen av maffia i t.ex. USA. Fenomenen är snarare relaterade till immigration från klansamhällen (precis som maffians Sicilien) i kombination med tillgång till livsfarliga vapen och tandlöst polis och rättsväsende. Dessutom, eftersom vi har en avsevärd smuggelaspekt med i problematiken, är dessutom problemen en konsekvens av den idiotiska idén att göra EU gränslöst.

      Klassaspekten är mycket svag. Vi har länge haft fattig underklass i Sveriges städer utan att handgranatkastning varit ett problem.

      Svara
  8. Dreadlock

     /  01/02/2017

    Ni har garanterat inte hört ett enda referat genom MSM in Sweeeeden när Anne Marie Waters höll sig föreläsning i Stockholm . ” ”Dangerous Words 250” Free Speech conference, October 1, 2016

    Anne Marie Waters is an English political activist and director of Sharia Watch UK, an organisation launched by UK lawyers on the 24 April 2014.

    Hon återger plain and simple när aggressiva religiösa sekter tillåts ens få ett lillfinger av erkännande av intet ont anande sekulära politiker.

    Mycket som AM Waters beskriver, känner vi alltförväl igen.

    Svara
  9. MiT

     /  01/02/2017

    Bergmark är han som backade upp Behrang ”jag kan det här jag är jurist” Kianzad när han gick full retarded på twitter och kallade Sanandaji för Onkel Tom och sådana grejer…

    Svara
    • Motkraft

       /  01/02/2017

      Tänk om någon mindre politiskt färgad journalist på tex DN tog ned alla artiklar från ”alternativmedia” som publicerats under en eller två veckor och gick igenom dem utifrån kriterier som ”källhänvisningar”, ”rasistiska epitet” och andra kriterier som kan vara lämpliga. Och om de är kraftigt vinklade, tex om en viss brottstyp enligt Brå har en viss fördelning mellan infödda och andra så rapporteras ensidigt om icke inföddas brott?

      Troligen skulle PK-människorna sätta i halsen. Va?! Är det inte rena nazistiska eller fascistiska sajter som sprider falska nyheter och rasism?!

      Naturligtvis skulle de hitta ett och annat övertramp. Liksom vi hittar övertramp i gammelmedia.

      Svara
    • Olof

       /  01/03/2017

      Ah, en svensk ‘journalist’ påstår att NI är ‘rasistisk’, vet knappt vem Chang Frick är.

      Antar att han likt många andra svenska ‘journalister’ har ungefär lika mycket koll på allt annat han skriver och/eller har åsikter om.

      Ja, bara underhållningen i att se hur denna ‘journalist’ här blir så ägd förtjänar en donation.

      Svara
    • Jans

       /  01/03/2017

      Så djävla bortgjord. Killen ”vet” att sajten är rasistisk men vet inte ens vem som är chefredaktör. Research, not.

      Svara
  10. G

     /  01/02/2017

    Haha, det slår aldrig fel! Ang artikeln/intervjun http://archive.is/K4ZeZ som länkades på förra blogginlägget. Man hittar ganska ofta personer som ofta syns och hörs i media i olika kommentarsfält, som T Jerlerup (Sosse och ”Anti”rasist) som kommenterade följande efter att ha läst Rebwars inlägg på FB…..

    ”Torbjörn Jerlerup:
    Oj. Jag trodde du var mot islamister. Men nu skriver du att islamiseringen är ett hot. Så det var aldrig islamisterna du ogillade utan islam. Ok.”
    ————-
    ”Elisabet Jonsson:
    Torbjörn Jerlerup, det för inte debatten framåt att misstolka Rebwar. Bo gärna som oss i ngn av Stockholms förorter så förstår du bättre vad det handlar om. Religionsfrihet ska vi ha, men de former som påtvingar andra sin egen trosuppfattning, oavsett vilken religion det handlar om, det måste vi faktiskt få försvara oss emot.”

    facebook.com/rebwarhassa/posts/10155701089842907

    Svara
    • G

       /  01/02/2017

      Rebwar länkade bland kommentarerna till följande artikel som han skrev i Juli i DGS
      https://detgodasamhallet.com/2016/07/17/gastskribent-rebwar-hassan-det-inkluderande-luftslottet/

      Och skrev även följande som kommentar…

      ”Rebwar Hassan
      Jag tycker följande – Vi i Sverige har religionsfrihet d.v.s. alla människor får utöva sin tro så länge de följer svensk lag vilket inkluderar såväl islamister som asatroende. En religion som vill underställa svensk lagstiftning. Lika självklart är det att motsätta sig en sådan utveckling, om man inte vill ha parallellsamhällen. Eller än värre. Vilket förstås förutsätter att man ser att en sådan utveckling faktiskt sker.
      Den våldsbejakande delen av islam är välorganiserad och fanatiskt följande just religionen islam. Islam har ett stort problem som bara muslimer kan förändra. Jag är född muslim och har många muslimska vänner. Vad jag får höra från mina vänner i Rinkeby, Tensta, Skärholmen, Örebro och Göteborg är allvarligt. Att förminska ett allvarligt problem gör ingen bra politik. Jag älskar dessa muslimska vänner….”

      Svara
  11. AHEM.

    Svara
  12. http://www.resume.se/nyheter/artiklar/2017/01/02/kritiken-mot-journalisternas-facebook-grupp-invaderad-av-troll/

    Men jösses. Någon Emanuel Karlsten försöker få in folk att problematisera ”journalistbubblan”… invaderas av troll enligt vissa? Vilka är trollen? Vad säger de? Säger de kanske saker utanför journalistbubblan?

    Svara
    • Jans

       /  01/03/2017

      Hela historien verkar rätt konstig. Artikeln antyder ju att ”Bubblan” skapats av folk som haft som uppsåt att smutskasta journalister, så varför är känsliga och ömtåliga journalistsjälar i så fall med i gruppen?

      Jag är rätt lam på Facebook men kan man verkligen, som artikeln antyder, addas till en grupp utan att själv godkänna det? Det låter inte sannolikt tycker jag.

      Sedan kan man ju undra hur det skulle gå om en och annan journalist försökte sig på att lyssna på den delen av kritiken som förmodligen är konstruktiv. Som vanligt fokuserar de på s.k. ”troll” (de glömde skriva Putins) och ett av de allvarligaste exemplen verkar vara ett en person påstått att en nyhet om en teckning var fejk.

      Svara
  13. G

     /  01/03/2017

    När TV4 visade de oerhört suddiga bilderna på efterlyste terroristen från Istanbul så var bilderna normala, men när SVT visade samma bilder med rubriken ”nya bilder släppta”…då var ansiktet helt utsuddat/blurred, misstänker att SVT inte tyckte att bilderna var tillräckligt suddiga så de kände att det behövde suddas lite till så man inte öht skulle kunna se vem det är som är efterlyst, det vore ju förskräckligt om någon kände igen killen och tipsade polisen så att han kan gripas :/

    Svara
    • Pether

       /  01/03/2017

      Det allvarliga är ju att polisen redan gått ut med en betydligt bättre bild där man faktiskt ser vem det är, man har även gått ut med varifrån terroristen mest troligast kommer ifrån. Allt detta redan dagen efter dådet.
      Men svensk media försöker som vanligt dölja allt, enklare att se vilken tv bilden är tagen ifrån istället för vem förövaren är. ‘Meen meen, nu döljer vi ju inte, vi har ju biiiild.’

      Svara
      • Jans

         /  01/03/2017

        Utrikesnyheter skaffas lämpligen via utländska sajter så fort man vill ha en komplett bild. SVT och kompani får ses som en slags förenklad och censurerad översiktsbild så att man snabbare kan sätta sig in i vad som hänt.

        Svara
  14. G

     /  01/03/2017

    Ilan Sade och Fredric Morenius från Medborgerlig Samling skriver en mycket bra insändare i Folkbladet! Inga citat, läs hela 😉

    Fusk ska alltid beivras
    http://www.folkbladet.se/opinion/fusk-ska-alltid-beivras-om4440516.aspx

    Svara
  15. G

     /  01/03/2017

    ”Korv till nyårsmiddag för äldre i Krokom

    Boende på ett äldreboende i Krokom i Jämtland utlovades en finare nyårsmiddag – i stället serverades korv med bröd. Nu ber kommunen om ursäkt.

    ”Olyckliga omständigheter ledde till torftig nyårsmiddag för äldre”, skriver kommunen inledningsvis i ursäkten som publicerats på deras hemsida.

    På grund av minskad personalstyrka i köket fick den planerade menyn strykas. I stället serverades korv med bröd eller potatismos och gurkmajonnäs. Enligt lokala medier var det främst personalen som reagerade på att den finare middagen uteblivit.

    – Jag har inte hört något från de äldre eller de anhöriga utan det är personal som har reagerat och sedan har det här spridit sig som en löpeld på Facebook, säger Lena Träskvik, chef för kostavdelningen vid Krokoms kommun, till P4 Jämtland.

    Som kompensation för den uteblivna nyårsmiddagen kommer en extra fin middag att serveras på trettondagsafton istället.”
    http://tt.omni.se/8f16b7a709b4fea0fcd5c0f17a2782663b4575c2
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artikel=6600376

    ”En svensk tiger”

    Svara
    • Jans

       /  01/03/2017

      Tack för att ni byggde Sverige, skall ni ha gurkmajonäs till korven när ni sitter och tittar på hur vi river ner er skapelse?

      Svara
  16. G

     /  01/03/2017

    ”Elev kräver skadestånd för kränkning

    En stökig elev som tillrättavisades av en lärare kan få 10 000 kronor i skadestånd för kränkande behandling.”
    http://www.svd.se/elev-kraver-skadestand-for-krankning/av/tt

    ”Fängelse för bombdåd mot villa

    En 26-årig man döms till fem års fängelse och tio års utvisning för bombdådet mot en villa i Valdemarsro i Malmö i september. En 21-årig man som också åtalats frikänns, rapporterar Kvällsposten och Sydsvenskan.
    …/…/…
    Enligt åtalet var det en konflikt om ett taxibolag som låg bakom brottet. ”
    http://www.svd.se/fangelse-for-bombdad-mot-villa/av/tt

    ”Tre sexofredanden på Stockholms nyårsfest

    Tre anmälningar om sexuellt ofredande under nyårsfirandet i centrala Stockholm har lämnats in. Men polisen befarar att fler kan ha utsatts.

    Efter det senaste årets larm om sexuella ofredanden på festivaler och andra platser där många människor samlas hade polisen i Stockholm höjd beredskap inför nyårsfirandet, då tusentals människor trängs för att vaka in det nya året.

    Inom det avspärrade fyrverkerifria området anmäldes inte ett enda ofredande. Däremot anmäldes tre fall i andra delar av centrala Stockholm. En våldtäkt anmäldes också under nyårsnatten, men det var inte inom det avspärrade området.

    – Jag var nog beredd på fler anmälningar, säger Patrick Widell, chef för brottssamordningen vid Stockholmspolisen, till TT.

    – Men jag misstänker att det kan finnas ett mörkertal. Om det är någon som blivit utsatt så är det viktigt att de anmäler det, fortsätter han.

    I samtliga tre anmälda fall kunde misstänkta gripas. I ett fall var det en stationsvärd i tunnelbanan som reagerade och slog larm, och en person kunde gripas av ordningsvakter.

    Patrick Widell uppmanar människor att reagera om de blir vittne till sexuella ofredande.

    – Alla kan göra något, åtminstone ringa 112 eller följa efter gärningsmännen. Om man inte törs agera kan man i alla fall hjälp brottsoffret efteråt.”
    http://www.svd.se/fa-sexofredanden-pa-stockholms-nyarsfest/av/tt

    Svara
  17. G

     /  01/03/2017

    ”Assange intervjuas av Fox News

    Fox News kommer att sända en intervju med Julian Assange på tisdagen, rapporterar Variety. Det blir programledaren Sean Hannity som kommer att prata med Wikileaks-grundaren om bland annat det amerikanska presidentvalet, enligt Fox News.”
    http://www.svd.se/assange-intervjuas-av-fox-news/av/tt

    Svara
  18. Trolletplit

     /  01/03/2017

    När man vill skratta åt dumheterna, men inser att man sitter och gråter istället.

    De mest kompetenta ska bli professorer. Därför fastställer regeringen nu mer ambitiösa rekryteringsmål för Sveriges universitet och högskolor och har en ny nationell målbild: lika många kvinnor som män ska rekryteras som professorer senast år 2030, ”

    Läs igen och försök lista ut hur hon får detta att hänga ihop.
    Resten är hur man ska uppnå målet:lika fördelningen.
    Att Alliansen tillåter denna regering förstöra Sverige kommer jag aldrig att förlåta, aldrig rösta på ett allians parti igen. Aldrig.

    https://www.gp.se/nyheter/debatt/ska-sverige-hålla-måttet-krävs-jämställd-högskola-1.4090769

    Svara
    • G

       /  01/03/2017

      ”De mest kompetenta ska bli professorer.”

      Då får ni fan gå tillbaka till ritbordet igen! Men tänker en med könet kommer en väl på sådana här ideer på löpande band, precis som regeringen verkar göra.

      Svara
      • Olof

         /  01/03/2017

        Jag antar att de baserar inriktningen på ett underlag som inte direkt är framtaget av någon som ”är kompetent och utför forskning av hög kvalitet”.

        Om man tittar på den biologiska verkligheten så innebär den mycket flackare fördelningskurvan för mäns förmågor att de har en mycket större representation av de smartaste och mest kapabla människorna, precis som de dominerar botten på samhället. Att tre av fyra professorer är män kan vara helt rimligt. Precis som att tre av fyra (eller mer) uteliggare är det.

        Meeen, det verkar finnas lite mycket sysslolösa låtsasforskare inom den svenska genusastrologin, så jag antar att de fick sin utredning billigt.

        Svara
        • Frida Gustavlin

           /  01/03/2017

          År 2030 så kommer kvinnor dominera på de populäraste och mest prestigefulla utbildningarna. Helene Hellmark Knutsson är verkligen en duktigt feminist. Men hon biter sig nog i foten. Det som är lustigt är att man kommer behöva kvotera in män på professorsposterna år 2030 för att uppfylla ministerns vision. Pilutta dig, feminister!

          ”Forskningsråden som fördelar stora forskningsmedel ska få stärkta instruktioner om hur de ska arbeta för att främja jämställdhet.”

          Vad fan är stärkta instruktioner, lite transparens tack fru minister. Men det behövs inte, jag vet vad du menar. Forskningsrådet ska få radikalfeministiska direktiv.

          ”Om Sverige ska vara en framstående kunskaps- och forskningsnation krävs en mer jämställd högskola. Största möjliga transparens i både rekryteringsprocesser och tilldelning av forskningsmedel är avgörande.”

          Men låt oss för all del glömma transparens i vad ministern egentligen vill.

          ”Samtidigt är det viktigt att mobiliteten bland högskolans undervisande och forskande personal ökar.”

          Men…

          ”Det är därför angeläget att visstidsanställningarna inom högskolan minskar och att det blir tydligare vad som gäller för att meritera sig för en tillsvidareanställning.”

          Det ska vara tryggt, men det ska vara mobilitet. Hur ska hon ha det?

          ”Det är många gånger avgörande att det finns attraktiva och tydliga karriärvägar för att unga forskare ska välja en fortsatt karriär inom högskolan. Det finns annars en risk att många, inte minst kvinnor, väljer bort en sådan karriär.”

          Vad är det för snömos, att kvinnor inte väljer yrken som inte är tydligt karriärmässiga? Vad fan tydliga karriärvägar nu är.

          Den här reformen har varit på tapeten ett tag. SVT rapporterade om den i Maj.

          http://www.svt.se/nyheter/inrikes/skarpta-krav-for-jamstalldhet-bland-professorer

          Givetvis lyckas SVT hitta en duktig professor som tycker att reformen är jättebra. En statsvetare som givetvis pysslar med genusvetenskap, och givetvis är certifierad av Rättviseförmedlingen. Hoppsan vad lyckat det blev.

          ”– Ja, absolut behövs åtgärder. Trots att kvinnoandelen nu är 50–50 på doktorandnivå, har män har fortfarande större chanser att bli professorer än kvinnor, visar kohort-analyser. Det finns många problem, men snäv utlysning av tjänster är ett stort problem. Jag brukar säga, att ”ojämställdheten sitter kvar i vägarna på universiteten”, säger hon.”

          Man undrar hur länge genusvetenskapen kommer sitta kvar i väggarna efter de senaste årtiondets intellektuella kollaps. Och för att det ska bli total rundgång så får ni här expertgruppen som varit med och diskuterat hur jämställdheten kan öka.

          http://www.regeringen.se/debattartiklar/2015/05/har-ar-expertgruppen-for-jamstalldhet/

          KTH:s vicerektor Gustav Amberg – teknogenusrektorn
          filosofiedoktor Fredrik Bondestam – nationella genussekretariatet.
          vice president Volvo Group Telematics & WirelessCar Peter Grönberg,
          journalisten Johanna Koljonen,
          docent Agneta Stark,
          analytiker John Tumpane,
          professor Agnes Wold,
          Rättviseförmedlingens ordförande Seher Yilmaz

          /Frida

          Svara
    • Jans

       /  01/03/2017

      Det blir bara mer och mer Orwellska överallt. Det här är ju ett praktexempel på Orwellska. Egentligen är det ju mycket man kan göra för att öka chansen att det blir kompetens som avgör rekrytering. Ett är att anonymisera (och avköna) identiteten för de som skall rekrytera och att i första hand titta på formella meriter. Men som vi alla vet gör man precis tvärtom, man är extremt fokuserad på den sökandes identitet, hudfärg, kön, efternamn, personlighet och formella meriter skattas lågt.

      Svara
    • Jan

       /  01/03/2017

      Så går det när man kvoterat en bimbo som högskoleminister. Själv lyckades hon klara två terminers studier på tre år. Skulle hon ställa upp i ”På spåret” skulle hon göra bort sig. Vad det verkar handla om är att man ska skapa särskilda gräddfiler för kvinnliga studenter. Vad det i praktiken kommer att leda till är att kvaliteten både på forskning och utbildning kommer att sjunka ytterligare. Samt att våra universitet och högskolor i praktiken kommer att bli högre läroverk för flickor. Flickskolor helt enkelt.

      Svara
  19. G

     /  01/03/2017

    ”Trumps och Sanders fans dejtar på nätet

    Det är inte bara släktmiddagar som ställs in eller förstörs av giftiga diskussioner om Donald Trump och Hillary Clinton. Även lovande träffar mellan presumtiva turturduvor har saboterats när det visat sig att de stödde olika kandidater i presidentvalet i november. Detta vill grundaren av sajten Trumpsingles råda bot på.

    – Jag hade hört så många historier om människor som dejtade och allt gick bra tills dess att de började prata politik. Då dödades alla möjligheter till framtida förhållande, säger sajtens skapare David Goss till nyhetsbyrån AFP.

    Föga förvånande lovar webbplatsen att ”göra dejting stort igen”, ett eko av republikanen Trumps kampanjslogan, ”Gör Amerika stort igen”. Över 12 000 personer uppges ha registrerat sig och gått igenom den ideologiska screening som sägs påvisa att de verkligen gillar Trump. De allra flesta är vita, enligt en rundsurfning på sajten.
    …/…/…
    Carolin Dahlman, politisk redaktör på liberala Kristianstadsbladet, författare och tidigare kärlekscoach, säger att fenomenet är både bra och dåligt.

    – Politiska värderingar kan ju vara en avgörande faktor för om man vill vara tillsammans och passar ihop med någon. I det oerhörda utbud som finns på nätet är det egentligen inte konstigt att vi sållar på andra sätt än genom jobb, längd och fritidsintressen.

    Människor har i alla tider sökt sig till likasinnade, äktenskapstycke gäller även insidan, understryker Dahlman. Före internets och de så kallade filterbubblornas tid hittade par varandra i ungdomsförbund, idrottsklubbar eller kyrkan. Men att enbart umgås med sådana som tycker som en själv kan vara farligt.

    – Vi blir inte ifrågasatta och vi får inte hela bilden av världen. Och det finns en risk att man blir mer aggressiv gentemot sådana som tycker annorlunda, påpekar hon.
    …/…/…
    Själv fick hon i fjol stor uppmärksamhet i sociala medier för en ledare med rubriken ”jag kysser inte Sverigedemokrater”. I texten förklarar hon varför hon, på en dejtingsajt, skrivit på sin profil att hon inte vill gå på träff med SD-anhängare, eftersom värderingar är viktigt för henne.

    – Många av kommentarerna var elaka, de kom från män som kände sig ratade och hade behov av att ge igen. För mig blev det en bekräftelse på det jag skrivit, säger hon.”
    http://www.svd.se/sajter-for-amorosa-trump-och-sandersfans/av/tt

    Japp. Viktigt påpeka att de flesta som hittills reggat sig på sajten är vita!

    Svara
  20. Jans

     /  01/03/2017

    Arabiseringen av Sverige fortsätter:
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=6599973

    ”Arabiska språket växer i Sverige och i ljuset av det börjar nu ljudböcker på arabiska produceras här, /—/ arabiska, som är ett språk med många olika dialekter och där standardarabiskan har en väldigt speciell kulturell, religiös och politisk ställning.”

    Reportaget tar bland annat upp vikten av att vi här i Sverige satsar på arabiskan. Fatta hur sjukt detta är. Arabiskan är världens femte största språk och talas av 340 miljoner människor. Varför i helvete skall lilla Sverige, vars eget språk är modersmål för futtiga åtta miljoner, lägga resurser på att stödja ett världsspråk?

    Svara
    • Motkraft

       /  01/03/2017

      Nej det finns ju ingen anledning att satsa på ljudböcker osv. Om då inte sådana som just handlar om svensk kultur, en del i att stödja integrationen.

      Svenska TV-nyheter på arabiska får vi nog räkna med (finns det redan?). Vi har ju svenska nyheter på finska och 2012 fanns det 200 000 i Sverige med finska som modersmål och 155 000 med arabiska som modersmål. De med arabiska som modersmål borde ha ökat kraftigt sedan dess. Så om ”rättvist” så borde även svenska TV-nyheter erbjudas på arabiska.

      http://spraktidningen.se/blogg/har-ar-20-storsta-spraken-i-sverige

      Svara
      • Jans

         /  01/03/2017

        Just ljudböckerna tror jag var ett privat initiativ och det säger jag inget om men vad jag framförallt vände mig mot i reportaget var hur det utmålades som ett problem av en språkvetare att många immigrantbarn hellre lyssnade på Pippi Långstrump på svenska än på arabiska. Det är väl för sjutton inte ett problem om immigranterna väljer svenska i första hand i Sverige!

        Dessutom tog man upp hur otroligt viktigt arabiska är som kulturbärande språk och som islams gemensamma språk. Ja, det stämmer säkert men det är ju inte direkt som att den arabiska kulturen eller islam är hotat i världen. Räcker det inte med att arabvärlden lyfter sin egen kultur? Om de som väljer att lämna arabvärlden också väljer att lämna dess kultur är väl det bästa som kan hända med tanke på de assimileringsproblem vi har och de enorma problem med svenska som många immigranter har?

        Överhuvudtaget så är idén med statligt finansierad ”hemspråksundervisning” förfelad. Naturligtvis skall familjer som vill bevara sin kultur eller sitt språk kunna utbilda sina barn men de får de i så fall sköta själva. Vi skall inte finansiera dåligt integration.

        Svara
  21. http://ledarsidorna.se/notis/9434/

    Detta är komedi och annat… blannat.

    Svara
  22. Jans

     /  01/03/2017

    SVT:s serie om kvinnohistoria verkar ha ”glömt” kredda de forskare som gjort grovgörat åt SVT. Att dessa forskare är just kvinnor och därmed osynliggjorts av SVT är ju rätt komiskt på något sätt:
    http://www.gp.se/n%C3%B6je/svt-stj%C3%A4l-kvinnohistoria-1.4090435

    Svara
    • Jan

       /  01/03/2017

      Snacka om att göra en höna av en fjäder. Vem bryr sig? Är ”forskarna” förorättade? Osynliggjorts – vilket larv…..

      Svara
      • Jans

         /  01/03/2017

        Jag håller inte med. SVT driver ständigt agendan om osynliggjorda kvinnor i olika sammanhang och så gör de precis likadant själva. Det är värt att uppmärksamma.

        Mediefolk är generellt duktiga på att ta åt sig äran av andra människors möda, både inom branschen (där de som gjort grovgörat ”glöms” i eftertexter t.ex.) och externt såvida det inte handlar om att engagera ett affischnamn.

        Det är ytterligare en aspekt av SVT:s och medielandskapens nonchalans, översittarattityd och självtillräcklighet. Viktigt att skildra.

        Svara
        • Jan

           /  01/03/2017

          Okej. Jag vidhåller att det är en struntsak.

          Svara
  23. Jan

     /  01/03/2017

    Den världsfrånvände stenkastaren Petter Larsson ger sig på Ann Heberlein för att hon våga yppa sanningen. Samt kletar i sedvanlig stil ihop henne med SD. SOM-institutet för övrigt. Duger deras undersökningar ens som toalettpapper? Eller bordsstöd?
    http://www.aftonbladet.se/kultur/a/J8k4R/lita-inte-pa-heberlein

    Svara
    • Ivar L

       /  01/03/2017

      Arkivlänk till samma artikel för er som inte vill gynna Aftonbladet:
      http://web.archive.org/web/20170103161407/http://www.aftonbladet.se/kultur/a/J8k4R/lita-inte-pa-heberlein

      Svara
    • Ivar L

       /  01/03/2017

      Petter Larsson liksom många andra glömmer bort dynamiken i siffrorna. Han gör två sådana trix: ”Den grupp som skiljer ut sig mest är SD-väljarna. De ger myndigheter och verksamheter låga betyg” samt ” & ”Dock har faktiskt SD-väljarnas tillit till andra människor ökat tydligt sedan 2008.”

      Han glömmer att SD är ett parti som snabbt växt på senare år. SD-väljare är inte en statisk grupp, de som tillkommit på senare år är förmodligen mer tillitsfulla än de som var SD 2008, vilket visar att han försöker luras med sin jämförelse med det året och det han också ”glömmer” är att de i de andra partierna som förmodligen varit mest missnöjda är de som gått över till SD, vilket förklarar varför andra partier fått behålla höga siffror. De har ju minskat i betydelse under samma period eftersom de förlorat väljare.

      Svara
    • Rikard

       /  01/03/2017

      Hej.

      Du, och andra, kan själva avgöra validiteten och andra spörsmål angående SOM-undersökningen här:

      [http://som.gu.se/]
      [https://snd.gu.se/sv/s%C3%B6k-och-best%C3%A4ll-data/tillg%C3%A4nglighetsniv%C3%A5er]

      Generellt sett är deras undersökningar av god kvalitet.

      Det är snarare Petter Larsson som inte förmår tolka de data han tagit del av – om han nu har brytt sig om att slå fram några sådana. Han verkar var den typen som bara källforskar när han sätts på pottkanten. Han vet också att de flesta inte kan eller orkar köpa/skaffa tillgång till datatabellerna.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
  24. Jan

     /  01/03/2017

    Skojaren Ingvar Persson tar parti för fusket med vab. Det är så små summor så det är inget att bry sig om menar Ingvar. Det viktiga är att bidragsmiljarderna rullar i jämn takt menar han.
    http://www.aftonbladet.se/ledare/a/WMnvd/foraldrar-ar-inte-fuskare

    Svara
  25. Svenne

     /  01/03/2017

    Feministern: Succé 2016: Feministisk snöröjning! #satir

    Svara
    • Johan A

       /  01/04/2017

      2016 var året då vi fick se hur feminismen gick upp mot naturen, fantasin mot verkligheten, och naturen vann. Men det fattade inte feministerna…

      Svara
      • Johan A

         /  01/04/2017

        Kan göra ett tillägg här. Var ute och joggade nyss (ca 5.30) mitt inne i Stockholm. Snöröjningen var väl inte direkt helt tillfredställande men det var snöröjare ute i alla fall. De hade alla en sak gemensamt, utöver att de röjde snö. De var alla män. Kunde inte se en enda kvinna, varken bland de som körde plogbilar eller de som skottade med skyffel. Detta är alltså den ”jämställda och feministiska” snöröjningen… Men jag antar att det är det som är det feministiska: män utför det jobbiga, smutsiga och obekväma grovarbetet medan kvinnor gnäller över att jobbet blir dåligt gjort. Undrar hur det skulle låta om man tvångskvoterade in kvinnor på dessa jobb. Då skulle feministerna antagligen skrika som stuckna grisar om att kvinnor är förtryckta och ska inte behöva göra sådana saker.

        Svara
        • Kristian

           /  01/04/2017

          Men om de är ute och skottar blir det vare sig gnällt eller bloggat om saken! Har du ens tänkt på det?

          Svara
  26. HELLO! This is Vanity…

    (If a girl answers – DON’T HANG UP!)

    Svara
  27. Yaaas inkompetens!!!!11

    Svara
    • Lövet

       /  01/04/2017

      …och under tiden i Mosul och Aleppo…😖

      Svara
  28. Dreadlock

     /  01/03/2017

    Komedi på hög nivå.

    Detta klipp reder ut hur helt ordinära vita medborgare (marinerade i white guilt) på gatan förutsätter helt naturligt att afroamerikaner är diskriminerade i USA-valet eftersom de flesta trodde sig bergfast veta att afroamerikaner är så pass diskriminerade att de inte ens vet hur man ansöker och får ett ID-Kort för att kunna gå och rösta i vallokalen. Afroamerikaner som en extremt underprivilegierat grupp som inte ens vet att utnyttja sin rätt att rösta.

    (I videon talas det om DMV-ID, detta är departement för Motor Vehicles , som även ger ut ID-kort)

    Boy, oboy. Informationsklyftan är total i detta land.

    Svara
    • Dreadlock

       /  01/03/2017

      Hang on till mitten av videon då afroamerikaner ger ut lite fakta, då startar komedin på riktigt,jämfört med dessa idioter på gatan.

      Svara
  29. Svenne

     /  01/03/2017

    Barometern: Inga sexuella trakasserier…pga att tjejerna inte gick dit.

    Svara
  30. #NoSocialNetwork (fd. Ulf Andersson)

     /  01/04/2017

    Ryggskott a la raket:
    http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/polis-skots-i-ryggen-av-raket/

    ”Raketincidenterna är många men framför allt är de allvarligare än vid något tidigare år i Kristianstad (se faktaruta). Den bilden målas upp av såväl privatpersoner som räddningspersonal.

    Bland annat blev en kvinnlig polis skjuten i ryggen av en raket på Charlottesborg på nyårsafton. Det säger Göran Svensson, kommunpolis i Kristianstad, som kallar det för ett allvarligt problem.

    – När räddningspersonal blir utskickade på falsklarm och blir beskjutna är det ju riktigt allvarligt. Jag vill påstå att det har blivit värre med åren. Man märker också av att folk skjuter raketer mot folkmassor, säger Göran Svensson.

    Vilka är det som gör det här?

    – De vi ser ute – det som händer på Gamlegården och Charlottenborg – är rätt så unga invandrarkillar. De här invandrargängen har en liten förkärlek till raketer. Vilka som sköt på Stora torg vet jag faktiskt inte.”

    Svara
  31. MiT

     /  01/04/2017

    Svara
  1. Sammanfattning av 2016 del 5 | WTF?
  2. Sammanfattning av 2016 del 6 | WTF?
  3. Likheter | WTF?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: