Vendetta

Det pågår ju en liten vendetta mellan Pallas och Janouch, den verkar gå ganska långt tillbaka i tiden och startades inte av dem utan verkar funka som klanförorätter som ska hämnas i evig tid i en evig ond cirkel. Vet inte vad deras lilla klankrig handlar om alls men det är uppenbart att de inte går ut och knäcker en öl tillsammans en lördagskväll. Och inte gjorde det tidigare heller.

janouchpallas

Nåväl, det började ju med att Janouch hade mage att säga i tjeckisk tv att vi har enorma problem i Sverige. Det dök upp en översättning av intervjun på engelska men eftersom man inte kan tjeckiska, och översättaren TYDLIGT är Pallas polare, så visste man ju inte om hans översättning var ”kreativ” så att säga. Han startade ju till och med upp en fb-grupp om detta med bara han själv och Pallas som medlemmar… Nu är Pallas inte medlem längre av någon anledning plus att Jan har tagit bort det första inlägget och lagt till ett nytt med samma? innehåll. Ett jävla trixande av den där Jan i alla fall med postande av översättningen och borttagande av densamma. Flera gånger om nu. Pajasfasoner!

Men nu finns en svensk översättning av Janouch intervju!

Om den är är rätt? Who knows. Jag kan fortfarande inte tjeckiska…

Nu har det hänt som så att Pallas OCKSÅ har blivit intervjuad av den tjeckiska kanalen! Men här har vi en översättning till svenska av Janouch. Varför hon själv inte översatte den första till svenska vet jag dock inte. Kanske anses vara osnyggt eller nåt. Men en översättning av intervjun med Pallas till svenska finns i alla fall.

Man kan väl säga att Pallas verkligen kämpar hårt för att försöka släta över de enorma problem vi både har och står inför. Han kämpar väldigt hårt. jag tar upp några få grejer från intervjun bara, det finns massor.

Bevisligen har Sverige hittills enligt mig, klarat detta. Det finns saker, som till exempel Janouch pratar om poliser och om sjukvården… och det är något som i Tjeckien är svårt att förstå. Att det i Sverige finns organisationer som är dåligt uppbyggda, att det finns otroligt dåligt genomförda privatiseringar av sjukvården. Vi har stora debatter framför allt i Stockholm och i andra stora städer där sjukvårdssystemet inte fungerar helt perfekt, svenskar är vana vid att allt fungerar perfekt, och därför är det… låt mig säga så här.. när jag jämför med andra länder så fungerar det väldigt bra och det har ingenting att göra med att det har kommit många flyktingar förra året. De problem som vi har med hur Sverige förändrats från 80- och 90-talet, den ekonomiska modellen och systemet som vi har.

På frågan hur Sverige klarat av asylhaveriet de senaste åren. Så svenskarna är vana vid att det är perfekt samtidigt som organisationer är dåligt uppbyggda? De två sakerna matchar inte utan att det måste då finnas ytterligare minst en komponent, har det funkat perfekt så har något gjort att det inte funkar perfekt längre. Det har MASSOR att göra med asylströmmarna! De som kommer belastar vården MER än svenskar. Det finns EN stor pengapåse som ska bli flera mindre och när annat kostar mycket, t ex migrationen, så sparar man på andra stora utgiftsposter och där är sjukvården en sådan stor post. Man bränner ljuset i båda ändarna, folk kommer som kräver mer vård samtidigt som man för att bekosta de som kräver mer vård drar in på sjukvårdens resurser.

kaos-pa-akut

Det ovan handlar alltså om akuten på Sahlgrenska! Och de är inte ensamma om man nu tror det, det är likadant på massor av sjukhus. Det är regelrätta klanuppgörelser på sjukhusen där man med olika tillhyggen/vapen ger sig på varandra. Det är massor av grova hot och överfall. Man tvingar sjukhusen att bli fästningar där allt är låst bakom skottsäkra glasrutor. Osv med skit i all oändlighet! Det är inte svenskar som drivit fram detta! Det är UTESLUTANDE utlänningar i någon form! Till detta så ska man lägga att migranter inte bara kräver mer vård, de kräver mer resurser från vården på andra sätt också, språket, sjuka religionskrav, kulturer osv. Det blir MASSOR! Det är därför akuten på t ex Sahlgrenska ser ut som den gör.

Det är inte heller orsakat av 2014-2015 års totala asylhaveri utan av att det varit ett haveri inom migrationen i massor av år. Räkningarna för 2014-2015 års superhaveri när det gäller STORA samhällsproblem kommer inte förrän om några år, det vi ser hittills som man kan tro är orsakat av asylhaveriet 2014-2015 är bara den lilla droppen som fick den redan överfulla bägaren att svämma över. Det är det som vi ser på t ex Sahlgrenska. Det är gamla synder som redan fyllt muggen till bristningsgränsen och sen fylldes den på ytterligare.

nordstan

Ny vardag i Nordstan, Göteborg. Man försöker lite tafatt dölja vad det handlar om genom att kalla dem ”ungdomsgäng”. Är det svenskar som drivit på detta?

Jonas Bergqvist, gruppchef vid citypolisen, berättar om ökade problem sedan de ensamkommande flyktingarna blivit fler i Nordstan. Efter nyår omringades några av hans kollegor av runt 150 ungdomar under en insats.

Nej, det är det såklart inte…

– Kvällstid är det droghandel och även lite våldsbrott mellan grupperingarna. Det finns konflikter från hemländerna som de tar med sig hit.

Gamla konflikter, våldsbrott, knarkhandel…

– Det är rånrisk men även trakasserier mot flickor. De är högljudda och för oväsen.

Fast det där ovan måste vara fel eftersom vi har lärt oss att det är svenskarna som håller på med sånt.

– Den ena killen, som visiterade mig, han satte en krossad glasflaska mot min hals och ville att jag skulle ta av mig tröjan, berättar Jonas.

– Det var läskigt, har aldrig varit med om något liknande.

En av gärningsmännen tog ett strypgrepp på Jonas kompis och de hotades också med en järnbalk.

Mamman, Elizabeth, berättar:

– Man känner sig väldigt kränkt och speciellt när man inte känner sig trygg hemma heller. Vi fick byta lås eftersom de hade både sonens namn genom kreditkortet och våra hemnycklar. Det var hemskt.

Nejdå, det påverkar inte alls jättemånga negativt. Och det har inte alls med asylhaveriet 2015 att göra. Eller…?

Ungdomarna saknar ofta identitetshandlingar. Polisen vet inte vilka de är. När polis och åklagare inte kan bevisa att ungdomen är vuxen lämnas de över till socialtjänsten – och är snart tillbaka på gatorna.

– Vi lämnar där och sen går vi. Och då går han också. De får inte kvarhålla någon.

Rikard Sörensen, gruppchef på citypolisen i Göteborg:

– Jag har haft personer framför mig som ser ut som 35 men säger att de är under 15. Och jag kan inte motbevisa det. Då måste vi släppa ut personen.

Man släpper dem bara helt enkelt, nästan oavsett vad de gjort. Och det där med åldern som inte är ett problem enligt Pallas…

Det finns MASSOR av liknande som visar att trycket på polisen har ökat enorm mycket. Över hela landet. Det är med polisen som med sjukvården, den var redan ganska illa ute innan de senaste årens migrationshaveri. Sen tillkom det riktiga haveriet 2015 vilket tog polisens resurser i anspråk på ett sällan skådat slag. Varje problem på t ex asylboenden kräver minst två poliser av säkerhetsskäl, man måste också besöka platsen, det är språkproblem, hot, våldsamheter, narkotika, religionsproblem, kulturella problem som hederskultur och brott som hör till den, vandalisering, misshandel osv. Allt detta kräver enorma resurser från en polis som redan var på fallrepet.

Tillbaka till pallas igen

HP: Jaja, jag vet. Men ni sa till Janouch i intervjun huruvida rubriken om att det existerar 55 nogo-zoner verkligen är sann. Jag säger att ordet används inte, inte officiellt, och några 55, det skrattar vi åt i Sverige.

Handlar om no-go-zoner. Vi i Sverige skrattar inte alls. Den 16-åriga killen som sköts i huvudet i Rosengård häromdagen skrattar definitivt inte eftersom han dog. Pallas verkar tro att bara för man officiellt inte använder exakt det ordet så finns inte problemet som ordet beskriver. Han verkar vilja ha det till att det betyder att INGEN kan bo där alls, att det är ett obebott minerat område som vaktas av automatiserade vapen som dödar allt som sätter foten innanför gränsen. Att om man bara kallar det nåt annat så blir det nåt annat, som om ordets makt åtgärdar problemen.

Pallas fortsätter

Det existerar 5-6 platser som verkligen är djupt problematiska. Om det har något med immigration eller med kultur att göra, det ar nog mer att göra med att vi har en inte helt fungerande integration på några ställen i Sverige.

Spelar ingen roll vad man kallar dem, det finns sådana områden i varje svensk stad. Helt plötsligt så handlar det om immigration också vilket är en helt annan sak än asylinvandring. Vilket Pallas såklart vet och sa medvetet… Och det där med att det skulle vara ”en inte helt fungerande integration på några ställen”, snacka om att vara ohederlig! Sverige är i princip sämst i Europa på integration. Vi kan ösa miljon efter miljon på div ”integrationsprojekt”, det kommer att inte att hjälpa ett enda litet dugg.

Vi pratar om till exempel en del av Stockholm som fungerar sämre dit polisen kanske ogärna åker på natten och det är förstås ett problem. Och detta problem hänger inte enbart samman med att vi har många invandrare.

Så, vi har alltså vad som kan kallas no go-zoner trots allt? Är det någon som sagt att det ENBART hänger samman med invandring? ATT de är en starkt bidragande orsak är väl ändå ställt utom tvivel? Var invandrarna kommer från spelar också roll, är det någon som tror vi haft samma problem med t ex sjukvården och polisen om det kommit 160 000 norrmän förra året? Danskar? Finnar? Om nästan hela Island flyttar till Sverige på ett år?

HP: Jag ska säga så här. Jag tror att det är väldigt säkert. Och detta är… när man pratar om det som är säkerhet så är det naturligtvis väldigt svårt och väldigt individuellt. Statistiken från förra året visar att det framför allt är fler kvinnor som inte känner sig trygga. Frågan som debatteras i Sverige är, vad detta betyder.

På frågan om Sverige är säkert. Den frågan debatteras inte alls hos den vanliga svensken eftersom den vanliga svensken vet vad det beror på…

gymnasievaldtakt

Jag gissar att varken 13-åringen eller 14-åringen debatterar vad det betyder… 20-åring som man kastat in på en gymnasieskola (måste vara stor skola med även högstadiet)

para-ihop-ensamkommande-med-svenskar-e1448950333434

Som av en händelse är det samma skola som körde igång 2015 års mest bisarra ”projekt” där man skulle para ihop ensamkommande män med unga gymnasietjejer…

Pallas igen

Jag kan ta saker som gör att jag inte känner mig trygg, är de terroristiska attackerna från höger. De bränner asylboenden. Sedan Breivik så har vi fler och fler nazister. Hela hösten har vi haft nynazister som demonstrerade framför synagogan i Stockholm.

Inte visste jag att pallas bodde på ett asylboende som brunnit? De allra flesta bränderna har dock startats av asylsökande själva, ibland som olyckor men också rena anlagda mordbränder. Har vi verkligen haft nynazister som demonstrerat framför synagogan i Stockholm hela hösten? Låter fruktansvärt! Var är rapporteringen? Eller är det så att han helt enkelt ljuger…?

som jag sa, 93% av svenskarna vill fortfarande hjälpa flyktingar, 62%, flest i Europa, och det i ett land som tagit emot flest flyktingar, ser detta som positivt.

MV: Förresten, varifrån kommer den undersökningen ni citerar?

HP: Det är Eurobarometern, den finns säkert på tjeckiska…

MV: Ja.

HP: Den är berömd och den görs kontinuerligt, det är inget påhitt, och det är helt enkelt siffror som säkert förändras, de kommer att förändras, eftersom samhället förändras, och jag kommer inte, jag blev intervjuad av Sasha Uhlova i dagstidningen Referendum förra året tror jag…

Pallas pratar lite om Eurobarometern, om att alla är så enormt positiva till flyktingar. Och till flyktingar så stämmer det nog, de allra flesta är nog mer än villiga att hjälpa flyktingar. Men det är inte flyktingar som dominerat de senaste åren utan flyttingar vilket är en helt annan sak. Så här stod det den 22 dec 2016

Invandring och terrorism ses som EU:s största utmaningar.

När man ställde frågan om EU:s största utmaningar var invandringen det vanligaste svaret (45 %, -3 procentenheter sedan våren 2016). Terrorismen är fortfarande det näst vanligaste svaret (32 %, -7). Det hamnar långt före den ekonomiska situationen (20 %, +1), EU-ländernas offentliga finanser (17 %, +1) och arbetslösheten (16 %, +1). Invandringen är den fråga som väcker störst oro på EU-nivå i alla medlemsländer utom i Spanien och Portugal.

Så ingen tillfällighet att Pallas vill prata om flyktingar när alla andra som tar upp problem pratar om flyttingar. Två helt olika saker. Vilket Pallas såklart vet, det är ju därför han gärna vill blanda ihop dem. Och verkligheten kommer nog att tvinga oss att upphöra med uppdelningen av frågor eftersom migrationen påverkar ALLA andra frågor stenhårt. Den påverkar skolan, sjukvården, polisen, socialtjänsten, arbetslösheten, skatten, försvaret osv. Den påverkar alla andra frågor väldigt hårt! Man kan inte diskutera t ex skolfrågor utan att också få med migrationen eftersom skolfrågan skulle vara helt annorlunda utan den. I vissa skolor är mer än var tredje elev en nyanländ, hur kan man bortse från det? Med alla extra problem, mer eller mindre allvarliga, som det medför och som tar mängder resurser?

Pallas igen

MV: Får jag påpeka att vi i Tjeckien har liknande erfarenheter från balkankrigen. Till slut, en sista fråga. Kan det svenska samhället vara i grunden förändrat av den pågående, eller bedarrande flyktingvågen?

HP: Tja, Sverige förändras hela tiden. Jag kom till Sverige som barn, Sverige förändrades och kommer alltid att förändras. Likadant som ett monokulturellt samhälle som Tjeckien som har sina problem, så är Sverige och kommer vara ett rikare land därför att vårt sjukvårdssystem, våra system, dit kommer nu människor varav några är verkligt högutbildade för vilka inte behövt betala skola, universitet… helt enkelt kommer Sverige under loppet av 15 år att vara snarare förmodligen ekonomiskt berikat av detta och det kommer att vara ett intressantare samhälle.

Den där myten om att vi skulle tjäna på asylinvandring och att de är högutbildade är tröttsamma myter som krossats och krossats och krossats. Och åter krossats. De lever vidare ENBART för att ohederliga typer som Pallas vill att de ska leva vidare. För det är ohederligt att hela tiden medvetet sprida sådana myter när man vet att det bara är myter och hittepå. Och att det är myter är ingen åsikt som man kan tycka olika om utan det är fakta. Och vi ser ju hur lysande det går för vårt sjukvårdssystem…

Detta att hela tiden försöka förminska problem som på riktigt är enormt allvarliga är i sig ett enormt problem. Det är sådant som ledde fram till att vi nu är där vi är! Försöka förminska problem, låtsas att alla är likadana, att kultur inte spelar nån roll, dra upp pizzaargumenet (jo, han gör det i slutet…) är bara så kontraproduktivt.

moske-i-karlstad

Har vi inga problem med islam i Sverige? Är det bara ”fobi” som Pallas säger? Bara rädsla?

Bara hittepå som sprids av rasister att Hultsfred är på väg att gå under och tvingas stoppa all hjälp till nyanlända för att inte totalkrascha?

Bara rasistisk myt att ca 30% på ett boende är drogmissbrukare med allt vad det innebär för alla andra?

Är det så att kvinnor verkligen ramlar så ofta från balkonger? Är det kanske bara en rasistisk myt att de knuffas/kastas ner?

Är säkert svenskar som ligger bakom att äldre helt plötsligt måste lära sig att undvika brott mot dem…

Det kommer småtjejer som är gifta med äldre kusiner och kanske som 14-åringar väntar barn! Jämställdhetsministern visar dock stor förståelse för detta…

Osv.

Det enda sådana som Pallas vill göra är att förminska problemen som vi bara sett början av! Hela tiden med glidningar i språket, blanda ihop olika saker som om det är samma sak, försöka anmärka på ord fast alla vet vad som menas, anklagelser om det ena och det andra, vara luddig med vad man menar osv.

Men det märkliga är ju ändå att han trots sina försök att förminska alla problem så bekräftade han ju det som han här i Sverige sa att Janouch ljög om? I stort sett alltså, med andra ord men som vi alla ändå vet betyder det som hon kallade dem? Och nej, det finns INGEN som påstår att alla invandrare orsakar enorma problem. Bara droppa sånt tröttsamt…

De föräldrar som tidigare obekymrat har läst Katerina Janouchs bok för sina barn tvingas nu oroa sig för att berättelsen är en nyckelroman. Är det i själva verket Ingrid Carlqvist och Ivar Arpi som går uppför trappan? Dispatch Internationals chefredaktör som frammanar hjärnspökena och rädslan för de främmande familjerna? Svenska Dagbladets ledarskribent som bistår med att måla upp det hotfulla mörker som faller över Sverige? Katerina Janouchs känslor, de som kom till uttryck i en tjeckisk tv-intervju där hon skildrade systemkollapsens Sverige, pendlar så uppenbart mellan fullskalig främlingsrädsla och faktabefriad svartsyn.

Och vad är det för en idiot som skrivit det ovan? Han verkar ju vara rubbad?

Men man kanske kan säga att både Janouch och Pallas följer traditionen bland invandrare att ta med sig sina gamla konflikter och vendettor till Sverige i alla fall…

MVH

MiT

Advertisements
Följande inlägg
Lämna en kommentar

58 kommentarer

  1. MiT

     /  01/14/2017

    Svara
  2. Dreadlock

     /  01/14/2017

    Det sista av Peter Fällmar Andersson var nog år 2017 hittills mest fega angrepp som går att hitta. Han försöker med alla medel förstöra Janochs karriär och gör ett direkt upprop att följa hans fullkomligt bisarra tankegång. Såhär lågt trodde jag personligen inte man kunde sjunka rent mänskligt.

    Ska bli spännande att följa detta framöver.

    Svara
    • G

       /  01/15/2017

      Ja, verkligen. Bland det konstigaste jag läst. Någon som vet/sett ifall Ivar läst och kommenterat någonstans ? Förutsätter att nån tipsat Ivar om att han nämns i texten.
      Sparade den: http://archive.is/A2Uim

      Svara
  3. Svenne

     /  01/14/2017

    DN kan det här med ‘självmål’…

    Svara
  4. Svenne

     /  01/14/2017

    SvD: Fredrik Kärrholm: Det osänkbara landet

    ”Låt oss kalla det Titanic-nationalism. En föreställning om nationen som osänkbar, too great to fail. Trots att båten lutar 15 grader; trots att människor kommer uppspringandes från tredje klass och ropar att det läcker in iskallt vatten; trots allt sitter vi lugnt kvar vid borden, äter vår dessert och diskuterar en fjärde pappamånad. Ingen vill höra på gnäll, och lika lite på alarmerande analyser. Framför allt inte när orkestern spelar.

    Men ingen båt och inget land är osänkbart. Även om också de allmänna historiekunskaperna har försämrats krävs inte mer än ett par sökningar via Google för att finna gott om exempel på välfungerande samhällen som krackelerat. Ofta till följd av folkvandring eller politiskt vanstyre, inte sällan i kombination.”

    Svara
    • Majsan

       /  01/14/2017

      Jag var visst någon minut efter dig 🙂

      Svara
      • Svenne

         /  01/14/2017

        Sånt händer 🙂
        Suverän artikel i alla fall!

        Svara
    • havre flarnstad

       /  01/14/2017

      Det är så jävla skönt att se SvD steg för steg inta den roll DN hade i forna dagar säger inte ett dom är perfekta på något sätt mer en liten ljusglimt att få avnjuta en och annan krönika som fått twittervänstern att koka av vrede.

      Det är förresten numera lite av en måttstock för mig att om Anders Lindberg och hans likar går bananas över något så är det ofta bra grejer och värt att läsa artikeln/krönikan etc som orsakat det hela.

      Svara
  5. Majsan

     /  01/14/2017

    Bland de bästa jag läst som beskriver vilken typ HP med många fler tillhör: http://www.svd.se/fredrik-karrholm-det-osankbara-landet

    ”Låt oss kalla det Titanic-nationalism. En föreställning om nationen som osänkbar, too great to fail. Trots att båten lutar 15 grader; trots att människor kommer uppspringandes från tredje klass och ropar att det läcker in iskallt vatten; trots allt sitter vi lugnt kvar vid borden, äter vår dessert och diskuterar en fjärde pappamånad. Ingen vill höra på gnäll, och lika lite på alarmerande analyser. Framför allt inte när orkestern spelar.”

    Svara
  6. Svenne

     /  01/14/2017

    Jonas Gardell slickar uppåt…

    Svara
    • Jans

       /  01/14/2017

      Man är verkligen mätt ända upp i halsen på Gardell-lobbyn. Vad går det ens ut på? Som en apporthund som hugger på allt som av DN och kompani utmålas som ”rasism”. Kan han inte ta sina miljoner och dra dit pepparn växer? Mångmiljonärer som leker moraliska överstepräster, riktigt obehagligt.

      Svara
      • Kristian

         /  01/14/2017

        Då har vi ett par datapunkter till ”Gardell vet inte”:
        * Han befinner sig i utlandet.
        * Han befinner sig i Sverige.

        Kanske har han stenkoll när han är i rymden?

        Svara
  7. Jans

     /  01/14/2017

    Den ”nazistiska” demonstrationen Hynek talar om är Folkets Demonstration som råkade vara utanför en synagoga men den var inte riktad mot synagogan och inget alls hände av antisemitisk karaktär såvitt jag vet:
    http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/demostration-skapar-oro-i-synagogan

    Hynek är djupt ohederlig helt enkelt.

    Svara
    • Olof

       /  01/14/2017

      Heh, var de oroliga för demonstranterna? De skulle ju kunna varit oroliga för att några motdemonstranter skulle passa på att angripa judar när de ändå var där?

      Svara
  8. MiT

     /  01/14/2017

    Svara
  9. Kristian

     /  01/14/2017

    En påminnelse för den som fortfarande pratar om ”integration”, ”enkla jobb” och så vidare:
    I ”Tino Sanandaji – Ekonomisk politik mot utanförskap – 2016” (finns på youtube i Medborgerlig Samlings kanal här https://www.youtube.com/channel/UCeExK0XY6j5dp_nPbF2v5LQ) visas ett intressant diagram mellan 12 och 15 minuter in.

    Den visar andel sysselsatta över tid för olika kohorter, dvs de som kommit samma år. För ankomstår 1997 till och med 2013 ser grafen nästan exakt likadan ut.

    Tror att siffrorna kommer härifrån, i alla fall får jag något som ser likadant ut:
    http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Temaomraden/Integration/Statistik/Registerdata-for-integration/Andel-forvarvsarbetande-kommunmottagna-flyktingar-20-64-ar-efter-antal-ar-efter-mottagandet-kon-och-mottagningsar/

    65% i arbete räcker inte till de välfärdsnivåer vi har vant oss vid inom den svenska modellen.

    Svammel om åtgärder eller samhällsmodell är ointressant – grundkonceptet kommer inte att ändras innan en krash. Det enda som är intressant är antalet invandrare per år.

    Svara
    • Trolletplit

       /  01/14/2017

      Andel som är i egen försörjning är väl det enda intressanta. Att 65% förvärvsarbetar innebär kanske en timmas betalt jobb per vecka hos kusinen.

      Vi kan luras tro att förvärvsarbetar= egen försörjning. Det är det inte alltså.
      Jag tror den siffran är 35%

      Svara
      • MiT

         /  01/14/2017

        Den timman kan dessutom lika gärna (troligast t o m…) vara skattefinansierad.

        Svara
      • Kristian

         /  01/14/2017

        Sant, vi behöver bättre statistik. ”Sysselsättning” kan som sagt vara helt subventionerat.
        Som minst bör man komplettera med inkomst.

        Svara
        • Trolletplit

           /  01/14/2017

          Måttet borde vara ”I egen försörjning ”
          Dvs inga bidrag för att klara uppehälle.
          Sedan kan det kompletteras med tex
          10% bidrag.

          Detta är ju viktigt för alla sidor eftersom man vet vad man får av andra och vad du ger andra.

          Svara
          • Ivar L

             /  01/14/2017

            Och oavsett allt detta är jobbvinkeln ett irrspår i vilket fall som helst. Vi har invandring på rekordnivå enligt SCB. Den kulturella förändring det innebär av landet bör ursprungsfolket få vara med och bestämma om oavsett om det skulle leda till ekonomisk vinst eller ej. Jag vill inte bo i ett menaland vid polcirkeln hur mycket pengar jag än får i plånboken.

  10. MiT

     /  01/14/2017

    Svara
    • G

       /  01/15/2017

      ”hänger inte riktigt med”

      Det gör du ju aldrig 😦

      Svara
  11. Gorby

     /  01/14/2017

    Bra video av ArgBlatteTalar
    Han vill introducera ett nytt begrepp till den politiska debatten: ”Godhetshallickar”, de som vurmar för en ansvarslös politik de själva aldrig behöver uppleva.

    ”I godhetens namn prostituerar ni ut tjejer för att putsa upp er image. Ni är så fina och solidariska. Ni kammar hem hela belöningen medan Sveriges kvinnor får ta hela risken.”

    Svara
  12. Rankov

     /  01/14/2017

    Fantastisk talare och en sann frihetskämpe. Mark Steyn:

    Svara
  13. MiT

     /  01/14/2017

    ”Felicia anmälde asyltafsaren – nu åtalas Baidar, 34, för flera sexattacker i Lidköping”
    http://www.friatider.se/felicia-anm-lde-asyltafsaren-nu-talas-baidar-34-f-r-flera-sexattacker-i-link-ping

    Filtrerad version, dvs man har försökt mörka att det var en asylsökare
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bPGek/felicia-anmalde-tafsare–nu-atalas-mannen

    Svara
    • G

       /  01/15/2017

      Och i SVT:s version….

      ”./../…Efter händelserna på dansgolvet mådde Felicia dåligt, och för att bearbeta det gick hon ut med vad hon varit med om på facebook, vilket fick ett enormt genomslag.

      – Jag ville sätta ner foten och visa att det inte är ok att utsätta kvinnor för det här.

      – Jag kände att jag ville visa en rättvis bild av hur samhället är idag för unga tjejer, och hur det ser ut i kroglivet, där många kvinnor är utsatta.

      Hon säger att det är oerhört vanligt när hon är ute på krogen att hon får höra nedsättande kommentarer eller får en dask på rumpan.

      – Det händer varje gång, det är vardagsmat.

      Nu vill Felicia att fler kvinnor ska gå ut med vad de utsätts för på krogen.

      – Om man inte talar om problemen så finns de inte. Jag vill att fler kvinnor ska våga anmäla.

      Men det största problemet säger Felicia är killarna som tafsar, och hon tycker de ska skärpa sig när de går ut och festar.

      – Jag vill att de stannar hemma, eller om de går ut att de tänker till: ”Är det ett ok beteende det här jag håller på med”?”
      http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/felicia-stadling-det-ar-en-rejal-upprattelse

      Här FB-inlägget från 8 November 2016 om någon vill läsa:

      facebook.com/felicia.stadling/posts/10153988918183062

      Svara
  14. G

     /  01/15/2017

    Svara
  15. G

     /  01/15/2017

    Ahhhh. Fan vad pricksäkert av Guden.

    ”Trump och brexit får vänstern i spinn”
    http://www.svd.se/trump-och-brexit-far-vanstern-i-spinn/av/per-gudmundson

    Svara
    • Kristian

       /  01/15/2017

      ”… det går en rak linje från Jesus över jultomten till Jean-Claude Juncker.”
      Hehe!

      ”Men när Trump vill ha dialog i stället för konfrontation med Putin går hela den samlade nedrustningsrörelsen med plogbillarna till smeden för att få tillbaka sina svärd.”
      … Och vänsterfolk i USA vill plötsligt beväpna sig. Vilken tur att det är lagligt!

      Svara
  16. G

     /  01/15/2017

    ”BBC wants to tackle fake news with Reality Check team”
    http://betanews.com/2017/01/14/bbc-fights-fake-news/

    Svara
  17. Svenne

     /  01/15/2017

    OT: Eurostat: Sverige är sämst…

    Svara
    • G

       /  01/15/2017

      Såg ”Go Kväll” Lördag (fråga inte varför, det bara blev så lol), kvällens artist var Rhys, en ung lovande tjej född i Portland, USA. Mamma är svenska. På frågan varför familjen flyttade till Sverige från USA för 9 år sedan(om jag minns rätt), blev svaret: ”Mamma ville det…..sen är ju sjukvården mycket bättre här också”. Hmmm!

      Hon måste pratat svenska länge, hördes ingen brytning i språket öht. Hon är 19år nu vad jag hittat, men undrar om hon själv kommer ihåg att hon startade en blogg där hon endast gjorde 4 blogginlägg när hon var 11år, I inlägget ”tragady” skriver hon att hon snart ska flytta till Sweden…
      ”The tragady(not sure how you spell it).”
      http://rhysonthemove.blogg.se/

      Om något helt annat men också det från Go Kväll, Hannah Hellqvist var gäst, hon sa att hon inte ångra mycket av det hon skriver, men en krönika ångrar hon lite, det var när hon skrev något mindre smart om ensamma män/gubbar, den var lite olyckligt formulerad sade hon, hon vill ju att folk ska fatta hur hon menar när de läser vad hon skriver, men om den krönikan fick hon en hel del arga reaktioner, ”sparka nedåt får man inte göra som krönikör”, förklarade hon. Haha. Jaså det får man inte, tänkte jag.

      Svara
  18. Svenne

     /  01/15/2017

    Janouch säljer bra nu… 😛

    Svara
    • Kristian

       /  01/15/2017

      Som Hayek sade i ”Road to Serfdom”:
      ”Who can seriously doubt that a member of a small racial or religious minority will be freer with no property so long as fellow-members of his community have property and are therefore able to employ him, than he would be if private property were abolished and he became owner of a nominal share in the communal property?”

      Svara
    • G

       /  01/15/2017

      Grattis till Katerina, kul för henne! 😀

      Men, finn ett (1) fel i följande tweet 😛 …

      Svara
      • Kristian

         /  01/15/2017

        Eh, kvinnor som kvinnor, va?

        Svara
        • G

           /  01/15/2017

          Ja, tydligen. Den ena kvinnans hyckleri och dubbelmoral sopar vi under mattan så syns det inte.

          Svara
      • Jans

         /  01/15/2017

        Vilket visar varför kvinnovinkeln, som en del av de som har varit på Janouch sida använ, bör undvikas. Det lockar bara till sig kvinnolobbysvansen som alltid håller på kvinnor om de hamnar i bråk med män. Den där tweeten är ju extremt respektlös mot både Janouch och Pascalidou eftersom de har diametralt olika åsikter. Sandra skiter uppenbarligen i vad båda tycker, det enda hon bryr sig om är könsorganet. Klockren sexism alltså.

        Svara
      • havre flarnstad

         /  01/15/2017

        Måste endå vara någon som vill väl men inte riktigt har koll på läget.

        Skönt att ha såna dammsugare som toklandet för man får ganska bra koll på alla
        idiotier som pågår och vilka som sagt vad.

        ”the internet do not forget”

        Svara
  19. G

     /  01/15/2017

    Widar: ”Det är mycket Ryssland nu. Om det värsta för ett år sedan eller två var att bli stämplad som ”rasistfascist” och anklagas för att fiska i grumliga vatten så tycks det värsta just nu vara att skällas för att vara ”ryssvänlig” och brännmärkas såsom varande en Kremlkontrollerad person.

    På storstadstidningarnas kultursidor kan skiftet mellan rasismfascism och ryssvänlig mer än anas. Även om det i ärlighetens namn ska sägas att det stundom på dessa sidor fortfarande är bingo och klackarna i taket om det går att uppbåda en person som i en svepande gest kan stämplas som en rasistfascist med ryssvänliga ådror. Det senaste exemplet som jag har lagt märke till är angreppet i Dagens Nyheter på författaren Katerina Janouch. Hon kölhalas för att i tjeckisk tv – på tjeckiska – ha sagt dumma saker om såväl invandring som om sin längtan efter en ”stark hand” i politiken. DN har till och med fått Katerina Janouch förläggare på Piratförlaget att snabbt och skarpt ta avstånd från hennes åsikter.”
    http://www.folkbladet.se/opinion/ryssvannen-ar-den-nya-rasisten-om4456669.aspx

    Svara
  20. G

     /  01/15/2017

    ”Krogen sa nej till SD

    Sverigedemokraterna i Östergötland planerade att hålla en middag i Östgöta Köks lokal på Nya torget i februari. I fredags eftermiddag fick emellertid SD: s distriktssekreterare Clara Aranda besked om att Östgöta Kök inte ville hyra ut till Sverigedemokraterna.

    – Det är absurt att man väljer att neka Sveriges tredje största parti att hyra en festlokal för en inofficiell middag. I min kontakt med Östgöta Kök har man över huvud taget inte lyft att det skulle kunna vara ett problem tidigare. Jag beklagar verkligen att man som sverigedemokrat inte behandlas likvärdigt med andra kunder, säger Clara Aranda till Folkbladet.

    Thomas Hallgren som är ägare och vd på Östgöta kök säger i ett mejl till Folkbladet att ”När vi fick frågan kändes det helt enkelt inte rätt i magen, varken för oss som företag eller för våra medarbetare. Speciellt inte efter att Sverigedemokraterna uttryckt att de skulle ordna med egna vakter. Av respekt för våra medarbetares arbetsmiljö tackade vi därför nej.”

    Clara Aranda säger till Folkbladet att det var hon som i samtalet med Östgöta Kök frågade om partiet kulle ordna med egna vakter eller om Östgöta Kök hade ett eget vaktbolag man samarbetade med.

    – Det är ingen konstig fråga. När vi till exempel tidigare hyrde i Flygeln på Louis de Geer så var kravet att vi hade egna vakter, säger hon till Folkbladet.

    Hon pekar också på att Sverigedemokraterna precis gjort klart med Louis de Geer om en kommande stor bokning.

    – Det här var inget enkelt beslut, men vi måste göra det som känns rätt för oss som företag, säger Thomas Hallgren i mejl till Folkbladet.”
    http://www.folkbladet.se/nyheter/norrkoping/krogen-sa-nej-till-sd-om4459462.aspx

    Svara
    • Jans

       /  01/15/2017

      Jag tycker privata företag får göra som de vill inom lagens ramar, men de kanske bör fundera på sin framtid också. SD kan komma att få inflytande på politiken. Ett företag som portat dem (liksom nobelkommittén) får naturligtvis skörda vad de sått i så fall. Det är också helt rätt om ett sådant företag får kalla handen av SD i framtiden, då skall de inte gnälla.

      Svara
      • Klimathotet

         /  01/15/2017

        Regel nummer ett i affärslivet: Money talks, bullshit walks.

        Svara
      • RP

         /  01/15/2017

        Jag håller med.
        Men det är också bra att det lyfts fram i media så att jag kan välja bort restaurangen, vilket är min rätt.

        Svara
    • Rikard

       /  01/15/2017

      Hej.

      Jag ser fram emot att detta görs till prejudikat.

      Judisk förening som vill hyra lokal? Det känns inte rätt i magen.
      SUM vill hyra lokal? Det känns inte rätt i magen.
      SS-U vill hyra lokal? Det känns inte rätt i magen.

      Och så vidare.

      Sveriges ‘gulingar’ (dvs libertarianer och tokliberaler) torde jubla åt utvecklingen – den är ju helt i linje med deras åsikter att näringsidkaren är gud, kung och domare över vem den vill ha som kund.

      Måste dock kännas lustigt för dem att de förenas med socialister, feminister, muslimer och andra rasister via rätten att diskriminera.

      Vi andra kan väl göra som man gör på vissa ställen i USA: sätter upp skyltar med ”No colours – No attitudes” i entrén. (Det refererar till att du inte är välkommen om du drar med dig (i det här fallet) gängfärger/-symboler och tillhörande attityd.)

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare
      Ps Gulingar då deras politiska färg verkar vara just ljust gul; övriga associationer åsido. Ds

      Svara
      • Klimathotet

         /  01/15/2017

        SS-U vill åka taxi? Det känns inte rätt i magen. 😉

        Svara
      • Rp

         /  01/15/2017

        Jag ser mig själv som ”guling” och jag ser rätten att diskriminera är en av grundstenarna i det liberterianska ideologin. Varför ska någon tvinga mig att utföra tjänster mot min vilja i min butik (eller vad det än må vara)
        Men jag får naturligtvis räkna med konsekvenser/konkurrensnackdelar av mitt beteende

        Svara
        • Rikard

           /  01/15/2017

          Hej.

          Jo, jag förstår principen men den existerar inte i vakuum. Hur löser man då en situation där dina leverantörer vägrar samarbeta via ett gemensamt beslut att de inte vill leverera till den som nekar [individ från grupp/tillhör grupp] service?

          Det finns fler invändningar – libertarianer har (i min erfarenhet) samma problem som pacifister och socialister: det krävs en slags tabula rasa för att ideologin skall fungera; kanske därför så många libertarianskt inspirerade författare placerar sina historier i framtiden och/eller i rymden?

          Som libertarian kanske den här sidan (serier) är intressant:

          [http://www.bigheadpress.com/]

          De olika berättelsernas gemensamma tema är libertarianskt utifrån amerikansk definition. Serierna är 18+, men är gratis och håller relativt hög teknisk kvalité.

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, fd lärare

          Svara
          • Rp

             /  01/15/2017

            Praktiskt så kommer den leverantör som bryter kartellen få konkurrensfördelar då den ensam kan rikta in sig mot den diskriminerade marknaden.

            Men du sätter fingret på en sak som jag själv ser som en akilleshäl för liberterianismen, hur kan man hindra att den heliga marknaden™ inte själv korrumperas och slår ut konkurrensen.

            Tack för serielänken.

  21. G

     /  01/15/2017

    ”De basar över familjeimperium, sitter i styrelser, investerar – och en av dem är gynekolog. VA listar Sveriges 10 rikaste kvinnor just nu.”
    http://www.va.se/nyheter/2017/01/10/det-har-ar-sveriges-10-rikaste-kvinnor/

    Det sitter i könet…..eller inte 😛

    Svara
  22. G

     /  01/15/2017

    ”Var rädd om det trygga Sverige
    …/../…
    Ändå är det som om vissa vill fortsätta blunda. Som radioprogrammet Hopp i P1 nyligen där man ville visa på minskat våld men där sista året (2015) i statistiken ”föll bort”. Kanske var det ett mänskligt misstag, som man hävdar, men kanske var det också en ovilja att gå mörka krafter till mötes, de som på nätet lägger skulden för fler brott på ökad invandring (vilket man förvisso gjorde även när statistiken visade motsatsen). Det är kontraproduktivt av SR-programmet av flera skäl. Ett är att det blir svårare att angripa den organiserade brottligheten, ett annat är att de med utländsk bakgrund oftare bor i områden där konsekvenserna av de grova brotten är som störst.”
    http://www.unt.se/asikt/ledare/var-radd-om-det-trygga-sverige-4498121.aspx

    Svara
  23. G

     /  01/15/2017

    Diskussioner bland kommentarer låter som det brukar lol….

    Albin Jönsson
    Det finns män som blir våldtagna av tjejer

    Linnea Isaksson
    @Albin Jönsson, en droppe i havet jämfört med tjejer. Det är som en vit person som försöker jämföra sitt förtryck jämfört med mörkhyade.

    unwnme
    @Linnea Isaksson, Nej det är inte samma sak. Det vore nog bra om du läste på om hur vita behandlas (läs: mördas) i vissa delar av världen. Åk exempelvis till Sydafrika eller Zimbabwe vetja! Om du pratar om att mörkhyade förtrycks i Sverige: Mörkhyade är inte förtryckta i Sverige men absolut i andra delar av världen, och då allt som oftast av andra mörkhyade. Glöm inte att vita är en liten minoritet på detta klot. Mörkhyade har däremot adopterat en fruktansvärt självskadlig offerroll, särskilt i västvärlden, och det har med cancerogen identitetspolitik att göra. Okunnigt att vifta bort kvinnor som våldtar också måste jag tillägga.

    Linnea Isaksson
    @unwnme, men herregud kolla statistik över varje land, sen sätt ihop alla siffror och då inser du att det män har något fel i skallen.

    unwnme
    @Linnea Isaksson, Sådana svar påminner mig om varför jag försöker få mig själv att aldrig kommentera på youtube. Det är dock svårt när så många okunniga och oärliga människor har så stora munnar. MajinVegeto89 och RatherBeForgotten framförde det jag hade att tillägga i stort. Tack för det bägge två.

    Svara
  24. Jans

     /  01/15/2017

    Bra liten text om de farligaste människorna i Sverige, ledarskribenterna:
    http://www.svensktidskrift.se/dags-att-syna-antidemokraterna/
    ”Istället för att syna de vanliga väljarna är det demokratiföraktet på liberala ledarsidor som borde sättas under lupp.”

    Svara
  25. bullshit

     /  01/15/2017

    Att politiker i ett öppet samhälle blir dödshotade för att kritisera ett moskébygge är väldigt allvarligt.

    Det säger också något om dagens svenska samhällle.

    Bilden från Björn Sahlqvist/Arkitektstudion AB på hur moskén skulle kunna se ut är också väldigt intressant.

    Observera att det är mestadels vita kvinnor på bilden som visar hud. I centrum av bilden är det även en svart man.

    Känns mönstret igen?

    De har även lagt in något som liknar ett par som håller om varandra, samt två personer som möts på väg in respektive ut från moskén (det skulle kunna föreställa en mörk man med hatt på väg ut och en ljus kvinna på väg in, men det är svårt att avgöra på den här bilden).

    Sveriges radio gick som vanligt steget längre och klippte sonika bort den vita mannen helt, som var placerad längst ner till höger i bild och som sitter på en parkbänk omgiven av ytterligare fyra vita kvinnor. Det blev helt enkelt för mycket för de triggade radikalfeministerna på redaktionen.

    Bilden innehåller således 14 (!) vita kvinnor som visar hud, varav flertalet unga och blonda, en svart man i centrum, ryggtavlan på ett par som är på väg in i moskén, två personer som möts på väg in respektive ut, en liten kille i utkanten av bilden åkandes på något som ser ut som en Segway, samt en vit man i utkanten av bilden på en parkbänk, omgiven av några vita kvinnor i det nedre högra hörnet. Den vita mannen blev förstås för mycket för Sveriges radio som snabbt klippte sönder bilden så att den vita mannen försvann helt.

    Frågor som uppstår spontant:

    Är bilden representativ eller är bilden propaganda?

    Är det något som saknas på (original-)bilden?

    Har arkitekten tillgång till några spökplumpar i sitt program?

    Vilken syn möts man av om man är på genomresa genom dessa områden?

    Jo det ska jag tala om: Man möts av ”svartkappor” med en klädsel som skulle göra självaste liemannen grön av avund. Med den enda skillnaden är att de inte går runt och bär på en lie då, vilket får anses som en positiv egenskap i sammanhanget. Det finns såklart en del svenskar där också.

    Vad är det som säger att alla dessa ”svartkappor” inte skulle vara på väg till moskén om det nu fanns någon?

    Vad är det som säger att moskén företrädelsevis skulle vara omgiven av blonda vita kvinnor i överflöd istället för massvis av mörka män?

    Varför har man placerat en svart man i centrum av bilden bland alla dessa kvinnor och varför har man placerat den vita mannen i utkanten av bilden, som Sveriges radio inte förnekade sig en sekund med genom att hetsigt klippa bort på rent klippa-kuken-manér, på så sätt som Svensk Kvinnlobby förespråkar.

    Moské-mannen Björn Sahlqvist på Arkitektstudion AB får nog ta och uppdatera sitt arkitektprogram med spökplumpar innan han gör karriär på Sveriges islamisering när han ritar moskéer i fortsättningen.

    Poängen är inte att radikalfeministerna på Sveriges radio har tourettes och triggas av vita män på bilder som de utbrister i lesbisk orgasm av att klippa bort. Det är dock uppenbart att mottagare för propagandan är unga naiva vita kvinnor som inte förstår bättre.

    Precis som att moskén skulle vara en samlingsplats för unga kvinnor.

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: