”Väljarnas agenda”

I Aftonbladet idag kan man läsa om en opinionsundersökning om ”väljarnas agenda” som skiljer sig från politikernas. Inte visste jag att väljare har en agenda? En fråga som de driver, öppet eller lite mer i skymundan? Låter ju helt bisarrt?

valjarnas-agenda

Som ordet agenda används i Sverige när man avser politiskt så menas allmänt att man har en fråga eller några frågor som man driver politiskt med ett mål. En väljare driver knappast någon agenda. Inte många väljare heller. Agendor drivs av personer, organisationer, nätverk osv med makt för att påverka och uppnå något. Väljare är generellt maktlösa och den enda rösten, som bara är intressant en gång vart 4:e år, man har driver man ingen agenda med.

Lustig formulering av Lena Mellin på Aftonbladet om väljare tycker jag.

Men det saken handlar om, när man tittar bortom Aftonbladets agenda, är ju intressant. Man har frågat vilka frågor som är viktigast nu. Och det är ingen munter läsning för S, V och MP. Man jämför med innan valet 2014 och då var utbildning/skola och sysselsättning/jobb viktigast. Nu är det flyktingar/invandring och lag/ordning.
Då liksom nu hamnar sjukvården på tredje plats på väljarnas viktigast-lista.

Vad jag tror har hänt är att fler blivit medvetna om att man inte kan dela upp frågorna på det viset utan att man insett att just migrationen och det som hör till den inte är en fråga som kan stå ensam och isolerad utan att just den påverkar ALLA andra frågor/områden väldigt hårt medan andra frågor inte påverkar varandra lika mycket och inte på samma hårda sätt.

Migrationen skär rakt utan undantag igenom de andra frågorna på ett hårt och brutalt sätt!

Om man ska diskutera skolfrågor kan man inte göra det utan att samtidigt få med migrationen. Det säger sig själv, om 25% eller 50% av elever i klasser är nyanlända med allt vad det innebär med problem i form av religion, kultur, språk, kunskaper osv, så kan man inte bortse från det och försöka få frågan att vara isolerad. När det börjar bli stora problem, som i en del skolor i Skåne och andra ställen, med elever som överfaller andra elever, med barn som inte är barn utan vuxna osv så förstår folk att skolfrågan har jättemycket med migrationen att göra. Vänder man på det så påverkar skolfrågor däremot inte migrationen alls. Påverkar skolfrågan det som hör till vården? Lag och ordning? Jobben (kanske väldigt lite)?

Samma sak med lag och ordning, folk inser ju att den frågan är intimt förknippad med migration, både ”gammal” migration och ny, åt ena hållet. Bara att kolla hur det står till med polisen numera… Migrationen påverkar lag och ordningsfrågan väldigt hårt medan lag och ordningsfrågan inte alls påverkar migrationsfrågan. Inte heller påverkar den skolan, vården eller jobben.

bilforlossning

Migrationen påverkar sjukvårdsfrågan otroligt mycket från flera håll eftersom sjukvården med det som hör till är en stor kostnadspost. Och när pengar ska sparas så skär man i de stora posterna samtidigt som de som kommer utnyttjar sjukvården mer än svensken i allmänhet. Man kan lite hårt och cyniskt säga att man med sjukvårdens pengar bekostar migrationen av de som kommer att utnyttja sjukvården hårdare.

sjukvard-i-stockholm

Man drar in och drar in och drar in och sparar och sparar och sparar. Gissa vilket område som inte behövt dra och spara under massor av år…? Ingen tror att tanken är att det ska bli så men det är effekten oavsett om man vill det eller inte. Sjukvården själva bekostar det som får den att gå på knäna och som får den att låsa in sig bakom skottsäkert glas. Det är inte svenskar som har gänguppgörelser på sjukhusen t ex. På vilket sätt påverkar sjukvårdsfrågan migrationen? Skolan? Lag och ordning? Jobben? På inget sätt alls…

Migrationen påverkar jobbfrågan enormt mycket medan jobbfrågan inte påverkar migrationen alls. Påverkar jobbfrågan skolan? Sjukvården? Lag och ordning? Knappast…

Osv. Migrationen påverkar alla andra frågor stenhårt medan de andra frågorna inte påverkar migrationen det minsta och varje annan fråga påverkar inte heller de andra områdena på något särskilt sätt. Jobbfrågan påverkar inte sjukvården eller skolan t ex och samma sak gäller de andra frågorna, de påverkar inte varandra speciellt mycket.

Den enda frågan som påverkar alla andra väldigt mycket är migrationen. Om migrationen hade varit ganska liten hade det inte spelat någon större roll. Men så har det inte varit det senaste 10-15 åren. Inte i år heller trots prat om stängda gränser.

Så jag antar att man frå börja ställa andra frågor framöver för att inte bli chockade.

Men det skorrade lite falskt i Fridolins mun.

Avslutar med ett roligt citat från Lena Mellin angående att även regeringspartierna börjar inse i vilken riktning man ska vända kappan och nu börjar prata om lag och ordning.

MVH

MiT

Advertisements
Följande inlägg
Lämna en kommentar

59 kommentarer

  1. Vänsterextremisterna på Aftonpravdan är språkrevisionister … Det går hand i hand med historierevisionismen som vänstern så högt älskar (tänk 1900-talets första hälft …)

    Svara
  2. Utlandssvensk

     /  01/17/2017

    ”Den enda frågan som påverkar alla andra väldigt mycket är migrationen. ”

    Ja, men enligt min uppfattning räcker inte riktigt detta för att fånga migrationens relevans.

    Invandring av den typ och omfattning som Sverige har haft är en existentiell fråga som inte bara påverkar alla andra frågor, men som dessutom står över dessa i betydelse. I princip är det samma fråga som ”att vara eller inte vara”.

    Alla andra frågor har endast relevans inom det tidigare givna systemet. Ska skatterna vara höga eller låga? Ska skolorna vara statliga eller privata? Sådana saker kan man intensivt debattera inom ramen för ett västerländskt samhälle. Då har dessa frågor stor betydelse och ideologisk laddning.

    Men immigrationsfrågan avgör i grunden en fråga som ligger ett steg upp i hierarkin, nämligen om vi överhuvudtaget ska fortsätta att vara ett västligt samhälle. Övriga frågor är närmast meninglösa i relation till denna. Alla andra frågor får nämligen en helt annan innebörd, beroende på hur denna besvaras. Att prata t.ex skolpolitik kan då innebära en debatt kring hur hårt man ska slå en elev som inte lär sig dagens koranvers. Det är fortfarande en skolfråga, men av en helt annan sort än det vi nu tänker på när någon nämner ordet skolfråga. Och frågan ska inte avgöras via partier och val, utan via samtal med lärda imamer.

    Vidare gäller att vi, dvs etniska eller assimilerade svenskar, kommer att förlora vårat inflytande över vårt eget öde, om inte migrationen reverseras. Vi kommer att bli en minoritet i ett MENA land. Det är i princip redan säkert, om inte åtgärder för deporteringar vidtas ganska snart. Vad vi då anser är rätt eller fel kommer inte längre att ha någon betydelse.

    Immigrationen är den enda frågan som spelar roll i Sverige och så har det varit länge. Tyvärr är det först nu som en meningsfull andel av befolkningen inser detta.

    Svara
  3. (Test av bildlänk från FB)

    Svara
    • Svenne

       /  01/17/2017

      ”Fridolin är en orm…” 😛

      Svara
      • G

         /  01/18/2017

        Sant!

        ”Apropå valet så förutspådde du utgången i en krönika en månad innan valet, och det blev nästan prick så. Är du synsk nu också?

        – Nej, det var inte så svårt. Men det är ett knepigt läge detta. Det är inte bra att ge kommunisterna allt de pekar på och Jimmie Åkesson är inte dum på det sättet, han kan ställa till problem på allvar. Den där Fridolin är en orm, men det lär väl visa sig.

        Orm? Det får du utveckla. Har du träffat Gustav Fridolin?

        – Det kan du ge dig fan på att jag har, det är därför jag vet att det inte är en bra människa. En riktig liten orm.

        – Jag tänker inte utveckla detta av hänsyn till andra än Gustav Fridolin. Men det går tillbaka till tiden när han skulle bli nåt slags stjärnreporter på TV4. Jag har aldrig i mänsklig mening träffat en mer hänsynslös och dålig journalist. Och det där är egenskaper som naturligtvis går igen i annat.”

        Svara
  4. Majsan

     /  01/17/2017

    Jag läser allt som kommer i min väg och kan svära på att jag aldrig sett ”väljarnas agenda” förut. Agenda … ett ord som oftast används i nedsättande syfte och inte i samband med något positivt.

    I övrigt som beskrivits i bloggen, den knepiga typen av migration vi har till ett välfärdssamhälle påverkar just alla områden utom möjligen Försvaret. Ja, det finns inte pengar till det förstås, trots alla partiers rynkade pannor om hur viktigt Försvaret blivit igen, men jag tror ni fattar vad jag menar.

    Svara
    • Utlandssvensk

       /  01/17/2017

      @ Majsan,

      ”den knepiga typen av migration vi har till ett välfärdssamhälle påverkar just alla områden utom möjligen Försvaret”

      I linje med vad jag skriver ovan, anser jag att migrationen inte bara påverkar försvaret, utan även helt avgör om, och i så fall vilken, betydelse försvaret har.

      När vi var ett homogent land, fanns det ingen tvekan varför försvaret existerade, nämligen för att skydda svenskarna i deras hemland. Men givet det pågående befolkningsutbytet, kan man argumentera för att syftet att försvara landet nu är att säkerställa svenskarnas ersättning. På sikt kan syftet mycket väl bli att förhindra svenskarna från att återta kontrollen över sitt gamla hemland.

      Frågan om befolkningsutbytet ska fortsätta är därför överordnad frågan om försvaret, för det går inte ens att fastställa mening och syfte med den senare frågan om man inte besvarar den förra.

      Svara
      • havre flarnstad

         /  01/18/2017

        Men ett bra försvar och hemvärn kanske kan behövas den dagen det är dags att homogenisera landet igen låt oss säga att invandrarkravallerna blir så våldsamma och utdragna att polisen ser sig besegrade dom har varken folk nog eller moral för att stävja upploppen och bränderna börjar leta sig allt närmre city med mord och våldtäkter i dess spår.

        Vem eller vilka ska stoppa hundratals/tusentals araber sugna på att förstöra allt i sikte ?
        Tänker på raskravallerna i Los angeles eller nu senast där BLM terrorn satte ett samhälle i skräck där fick ju polisen backupp av militären och utegångsförbud m.m infördes .

        Har länge funderat på varför vår polis inte får tillgång till icke-dödliga vapen såsom vattenkanoner , beanbag ammo och Cz/tårgas granater istället för kaffethermos och halalkorv.

        Bara en sån enkel sak som utegångsförbud för låt oss säga ungdomar under 20 verkar vara för radikalt att införa för dom med makten även om det brunnit varenda dag vägrar dom ta tag i skiten.

        Hoppas att nästa gång något inträffar så blir det på makthavarnas bakgård så även dom får uppleva samma saker som butiksinnehavare och boende runt järvafältet (Rinkeby-tensta-husby m.m) då blir det slut på korv och kaffe och batongen dammas av.

        Kan lova att det speciellt nu i vintertid inte blir lockande att bränna bilar eller anordna olagliga demonstrationer om du får springa hem i kalla blöta kläder med ögonen rödsprängda av gas.
        Och vet du om att du sannolikt lagförs om du attackerar blåljus personal blir det även stopp på detta halva orsaken till problemet ligger ju i att det i nuläget är nästintill riskfritt.

        Svara
        • Utlandssvensk

           /  01/18/2017

          @ havre flarnstad,

          ”Men ett bra försvar och hemvärn kanske kan behövas den dagen det är dags att homogenisera landet igen”

          Jag säger inte emot det. Men man måste vara medveten om att då pratar man om försvar utifrån hur vi ”högerextremister” ser på världen. Men inget tyder på att det nuvarande försvaret tolkar sin uppgift så och mycket tyder på motsatsen. De verkar helt fokuserade på mångkultur och genus.

          Detta illustrerar den poäng jag försöker förmedla, nämligen att det blir svårt eller meningslöst att ta ställning i t.ex försvarsfrågan om det inte först finns ett klart svar på frågan om svenskarna ska ersättas eller ej. Detta innebär även att uttalandet ”jag vill ha ett starkt försvar” de facto kan betyda två helt motsatta saker, beroende på hur man ser på befolkningsutbytet. I ena fallet kan det betyda att man vill skydda svenskarna, i andra fallet kan det betyda att man vill skydda mångkulturen från svenskarna.

          Svara
  5. G

     /  01/17/2017

    ”Polisen utreder nytt våldtäktsförsök i Nyköping

    En kvinna utsattes under natten mot söndagen för ett våldtäksförsök i centrala Nyköping.

    Kvinnan är i medelåldern och har lämnat en beskrivning på mannen som försökt våldta henne.

    – Vi lämnar inte ut signalementet eftersom vi inte vill påverka eventuella vittnen, säger Henrik Hägglund.

    På kort tid har nu tre kvinnor i Nyköping anmält att de överfallits av okända män”
    http://www.sn.se/nyheter/nykoping/1.4679770-polisen-utreder-nytt-valdtaktsforsok-i-nykoping

    ”Sexuellt ofredade på fest

    Enligt polisen, som gick ut med händelsen först på lördagsförmiddagen, har två tjejer uppgett att de blivit sexuellt ofredade samt misshandlade av killar på en fest i en tätort i Västerbotten.

    Tjejerna ska bland annat ha blivit slagna men inte behövt åka ambulans. Händelsen ska ha inträffat vid klockan 23.45 natten mot lördag.

    Till Folkbladet säger polisens jourhavande förundersökningsledare att det ska röra sig om fyra tjejer i 16-17 årsåldern som ofredats, och att det ska ha skett i Robertsfors.”
    http://www.vk.se/1907681/i-natt-sexuellt-ofredade-pa-fest
    http://www.folkbladet.nu/1765960/fyra-flickar-ska-ha-utsatts-for-sexuellt-ofredande

    Svara
    • G

       /  01/17/2017

      En Michael frågar tidningen Norran ang Robertsfors, tidsintervallen för när det ska ha skett verkar dock skifta något….

      https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1331580126913307&id=342082639196399

      ”Michael Nilsson @Norran
      Hej! Varför skriver ni ingenting om våldtäkt incidenten som var i helgen här i Robertsfors?

      Norran:
      Hej! Vi fick ingen information av polisen om något sådant, men vi kan kolla upp det vid tillfälle. /Lina Andersson, webbredaktör

      Michael Nilsson:
      På fredag kväll vid 20-21 var det fullt pådrag med 3-4 polisbilar inkl hundförare utanför flyktingsförlägningen. Så det är väl därför.

      Kjell FT Forslund:
      291

      Michael Nilsson:
      Jo, jag förstod att mörkläggningen fungerade bara bra.

      Kristian Ranta:
      Nyheten göms längst bak bland ”ointressant” i alla norrländska nyheter just nu när det framkom vars det hände.”

      Svara
  6. MiT

     /  01/17/2017

    Intressant början av artikel. Tyvärr så fortsätter den i papperstidningen vilket kräver en prenumeration.
    ””Fördomar att romer stjäl” – men företrädarnas nära anhöriga är ofta tjuvar”
    http://nyatider.nu/fordomar-att-romer-stjal-men-foretradarnas-nara-anhoriga-ar-ofta-tjuvar/

    Svara
  7. G

     /  01/17/2017

    Väljarnas ”agenda”: Make Sweden Great Again! 😀

    Svara
  8. MiT

     /  01/17/2017

    Svara
    • Ivar L

       /  01/18/2017

      Och även om 70 procent får jobb vill jag inte att hela Mellanöstern flyttar hit i vilket fall som helst. Det vill förmodligen inte 90% av svenska folket heller, men de har inte begripit hur demografi fungerar ännu. De blir varse. Flest vinner. Det bor cirka en miljard i Mellanöstern och det bor 8 miljoner svenskar i Sverige.

      Svara
  9. Gorby

     /  01/17/2017

    Lite nya nyheter från USA.
    Innan valet så avslöjade Project Veritas hur det planerades för att bl.a. störa Trump rallies.
    Nu har de släppt två stycken nya undercover-videos där de avslöjar den ”fredliga” rörelsen DC Anti-fascist Coalition då de planerar att störa Trumps tillträder som president den 20 januari.

    De planerar bl.a. att placera ut stinkbomber, slå på brandlarmen, stoppa trafik och tunnelbana etc.

    Men det är ju det ”fina” hatet.

    Pro Trump-bikers kommer även under tillträdet bilda en mur mot våld för att förhindra att demonstranterna stoppar Trumpi.

    http://www.breitbart.com/big-government/2017/01/15/pro-trump-bikers-wall-inauguration/
    http://www.expressen.se/geo/anne-sofie-naslund/har-ar-mc-ganget-som-skyddar-trump/

    Kan nog komma att gå hett till den 20 januari.

    Svara
  10. G

     /  01/17/2017

    ”12-åring pressad av rosförsäljare

    Två kvinnliga rosförsäljare tvingade en 12-årig flicka att köpa en ros för 500 kronor.

    Flickan blev beordrad att ta ut en 500-lapp ur en bankomat varpå kvinnorna tog sedeln ur hennes hand och försvann från platsen.

    Det menar kammaråklagare Jörgen Bengtsson, som nu åtalar kvinnorna för olaga tvång och grov stöld.

    – Jag blev livrädd, säger den 12-åriga flickan i förhör.

    Händelsen utspelade sig i december i fjol i Varberg.
    Polisen fick larm om att åka till en gata i centrala Varberg där en 12-årig flicka uppgett att hon blivit tvingad att köpa en ros för 500 kronor av två kvinnor. Polisen fick också uppgifter om en bil som skulle kunna vara kopplad till förövarna och på sin väg till platsen skymtade polisen nämnda bil. Polisen stoppade bilen och upptäckte en bukett rosor på golvet. Två misstänkta kvinnor greps och blev sedan anhållna av åklagare.
    ..[…]..
    Åklagarens bevisning består bland annat av kamerabilder från bankomaten som ska visa hur den 12-åriga flickan tvingas ta ut pengarna. En filmsekvens ska också visa hur en av kvinnorna kommer över pengar från en äldre dam med rullator. Åklagaren menar att kvinnorna konsekvent inriktat sig på gamla och unga som har haft svårt att freda sig från ”deras påträngande beteende”.
    ..[…]..
    De två misstänkta kvinnorna nekar till brott.
    Enligt kvinnorna sålde de rosen till flickan utan att tvång ska ha varit inblandat. De menar också att det inte ska ha rört sig om så mycket som 500 kronor.

    – Jag gick fram till en fröken, en dam, en tjej och hon gav mig pengar men jag tvingade henne inte.

    – Jag fick lite pengar, jag vet inte riktigt. Ett två hundra kanske, jag är inte så bra på de här pengarna, säger en av de misstänkta kvinnorna i förhör.

    En av kvinnorna är sedan tidigare dömd för att ha begått brott i Sverige, vilket framgår av förundersökningen.”
    http://www.expressen.se/gt/12-aring-pressad-av-rosforsaljare/

    Svara
  11. G

     /  01/17/2017

    Haha, wow! Måste vara ett av de bästa exemplen på hyckleri jag sett på senare tid.

    Sen förstår jag inte hur GP:s Bred missat det här, 1 månad sedan nu ju 😦

    Svara
  12. havre flarnstad

     /  01/17/2017

    Hoppas innerligt att Ungsvenskarna anmäler varenda en som postar hot under eget namn på FB eller blir det en jävla röra av 291 och beröringsskräck kryddat med lite personalbrist när polisen ska ta hand om skiten.

    Har svårt att förstå varför det ska vara mindre straffbart att framföra dödshot på just facebook tillskillnad mot en gammal hederlig lapp i lådan eller ett sms gärningens syfte är densamma.

    Svara
  13. MiT

     /  01/17/2017

    Svara
    • G

       /  01/17/2017

      Intressant och bra skrivet på MED-bloggen av Oskar, inte svårt alls egentligen. Hellre hårda fakta än myter och fake news.

      Svara
  14. G

     /  01/17/2017

    Svara
  15. G

     /  01/17/2017

    ”Rätt statistik skyddar offer och framtida gärningsmän

    Morgan Johansson håller fast vid sitt resonemang om att det inte krävs några djupare studier om relationen migranter och kriminalitet även om invandringen det senaste året sett annorlunda ut jämfört med tidigare. Till exempel har det kommit ett stort antal ensamkommande flyktingbarn till Sverige. Morgan Johansson menar att efter att socialekonomiska faktorer rensats bort är det ingen större skillnad. Men stämmer verkligen allt det justitieministern påstår?”
    https://ledarsidorna.se/2017/01/ratt-statistik-skyddar-offer-och-framtida-garningsman/

    Svara
    • G

       /  01/17/2017

      ”…/../..Danmark är ett gott exempel på hur ett bra underlag kan utformas för att samhället skall kunna möta med adekvata åtgärder i ett tidigt stadium. Genom att se den utsatta etniska gruppen, som är överrepresenterad i brottsstatistiken, tidigt. Genom att titta på index per grupp ges ytterligare data för att rätt styra samhällets resurser innan brott inträffar. För att dels främst skydda samhället mot brott men redan från början vägleda de nya danskarna rätt. Om index för en man i Danmark att begå brott är 100 ligger motsvarande tal för de med danskt ursprung på 95, svenskt ursprung på 65 samt kinesiskt ursprung på så lågt som 45. Det är med andra ord mindre än hälften så sannolikt att en kines begår ett brott i Danmark än en person som är född i Danmark.

      För Somalia som ursprungsland är den danska siffran 242, det vill säga nära två och en halv gånger så stor sannolikhet för att en somaliskfödd skall hamna i kriminalitet medan syrier ligger nära det danskfödda indexet på 108, det vill säga bara drygt tio procent högre.
      …[..]..
      Medan ni tar del av den danska rapporten från 2015 nedan, som inbäddat dokument, kan ni kanske fundera på vad det är för fel på oss svenskar. Vilka åtgärder som måste vidtas i landet vi migrerar till för svenskar när vi, om och om igen, röstar fram justitieministrar som Johansson och låter kriminologer som Sarnecki dominera debatten.

      Aktörer som, efter det att socioekonomiska faktorer är bortrensade, i praktiken hävdar att könsstympning, barnäktenskap och att unga kvinnor som inte vill giftas bort innan 15 års ålder med gamla gubbar och därför kastas ut från balkonger är lika vanligt hos svenskar, islänningar, finnar och danskar som hos somalier och iranier.”

      Svara
    • Olof

       /  01/18/2017

      Det ligger ju nära till hands att anta att anledningen till att de inte vill publicera statistiken är att det ser långt mycket värre ut än vad man kan tro. Frågan är ju hur mycket värre än 2005 undersökningen det har blivit. Det har ju skett en rätt kraftig ökning av de allra värst belastade grupperna (från andra länderst statistic) det senaste årtiondet, så det kan ju ha blivit väldigt mycket värre.

      Svara
    • Ivar L

       /  01/18/2017

      Det spelar ju ingen roll om han har rätt när han döljer siffrorna. Det är ju tillgången som är poängen med statistik. Jag kan ju av naturliga skäl inte lita på en politikers ord. Just därför behöver siffrorna vara tillgängliga för alla. Inlåst statistik = diktaturfasoner.

      Svara
  16. Rikard

     /  01/17/2017

    Hej.

    Agenda har vi tydligen skaffat oss, säger Aftonbladet. Jag antar att tidningen menar att kommentatorer som jag och alla andra här och på andra fria bloggar har samma agenda – det känns som om det är det som texten skall lägga grunden för. Uppföljningen borde komma snarast, där man drar fram likheter i kommentarsfältsdebatter, och kanske även namnger eller ‘avslöjar’ några särskilt lämpliga givet Aftonbladets agenda. Från detta är det lätt att antyda rysk/högerextrem påverkan och att det är fråga om någon sorts psy-ops att få svenska folket att tro att svenska folket tycker något det egentligen inte skulle ha tyckt utan denna av Aftonbladet antydda påverkansoperation.

    Skall man vara lite mer humoristisk så kan man också läsa det som att tidningen inser att med ett fritt internet så är vi alla journalister, och bedriver agendadriven journalistik.

    Mest sannolikt är dock att Aftonbladet fångat upp och söker styra det som Utlandssvensk beskriver ovan (andra kommentaren till M_i_T:s text); en allmän insikt om att vi sitter på pottkanten med besked. Då blir Aftonbladets agenda tvåfaldigad: dels måste man framställa det som om man själv är en opartisk observatör utan insats, och dels måste man nu börja skriva på sådant sätt så att det verkar som om man alltid skrivit på det sättet.

    Aftonbladet kommer att varva texter där man lyfter sitt motstånd mot högerextremism samtidigt som man förskjuter den egna betydelsen av ordet så att man alltid menar det som allmänheten verkar anse/borde anse enligt Aftonbladet, med texter där man lyfter fram hur man tar sitt journalistiska ansvar genom att modigt rapportera sådant som politiker minsann blundat för i flera år – hedersvåld med mera. Sin egen roll i mörkläggning, uppvigling och lynchmobbar kommer man snabbt att omtolka till att ha varit taktiskt för att invagga [omskriven grupp/företeelse] i falsk trygghet.

    Bloggar som denna kommer då att kunna fortsätta sin journalistiska gärning genom att redovisa på vilket sätt kappan har vänts – och kanske rentav få chansen att offentligt fråga hur och varför. Trots allt, massinvandringen var inte oväntad eller plötslig, och inte heller dess kostnader och konsekvenser – om så var fallet varför då det väl-koordinerade och över medier av alla partifärger härmapeliknande försvaret av den förda politiken i termer av lönsamhet, kulturberikande, nedsablande av svensk kultur och historia, samt nihilistiskt relativiserande av brott och övergrepp med kultur-religiös grund som motiv och orsak?

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    Svara
    • Mjölner

       /  01/18/2017

      Har lagt märke till Dina kommentarer på diverse bloggar. Tycker skriveriet är mycket bra och skulle vilja föreslå att Du skriver krönikor på någon site Du tycker passar ”din agenda”. Själv är jag inte tillräckligt uthållig eller bra på engelska och svenska språket för att ge mig ut i det offentliga. Bara en tanke i välmening.

      Svara
  17. Svenne

     /  01/18/2017

    OT: Pascalidou i blåsväder… (har tydligen gått med i Sv. Kyrkan)

    Pascalidou kommenterar här och var i tråden…

    Svara
    • G

       /  01/18/2017

      Hatar ? Snälla människa, sluta urvattna! När hon som offentlig person valt hycklarnas sida så tydligt många gånger och gjort diverse mindre kloka uttalande måste folk få raljera lite över sånt här. 😀

      Svara
    • Pelle2

       /  01/18/2017

      Det säger väl en del om vad Svenska kyrkan står för när radikalfeminister,godhetsapostlar och identitetspolitiker som Pascalidou vill gå med i Kyrkan för att de gillar det som den står för…

      Svara
  18. MiT

     /  01/18/2017

    Svara
  19. MiT

     /  01/18/2017


    //https://www.facebook.com/I.allmanhetens.tjanst/photos/a.164664783887018.1073741827.164657423887754/385126235174204/?type=3//

    Svara
    • G

       /  01/18/2017

      Ahahaha, skärpning för fan!!! 😦 Varför är fakta så farligt för vissa.

      Svara
  20. Svenne

     /  01/18/2017

    Reklamprofessorn… #satir

    Svara
  21. MiT

     /  01/18/2017

    Svara
    • havre flarnstad

       /  01/18/2017

      Då undrar jag hur det påverkar dom ungdomarna som är där av andra anledningar för vilken motivation har egentligen en möjligen redan vuxen marockan att ändra sitt beteende.

      Det brukar finnas en tydlig maktstruktur på såna här institutioner och hela gruppen påverkas när många har noll motivation att ändra sina liv och enligt det jag läst brukar den här gruppen rymma vid första chans och inte jag kan inte tänka mig att dom är intresserade/mottagliga för behandling av det slag som finns på låsta ungdomshem.

      Vidare kan vi ta kostnaden som ligger på flera tusen person/dygn som i slutänden hamnar på
      oss som betalar skatt .

      Ett förvar vore mycket bättre där basala behov tillfredsställs men inte mer och målet är att påverka personen att åka hem och stort fokus ligger på att informera om att det inte finns någon framtid här.

      Sanktioner mot Marocko och påtryckningar genom Eu behövs även för dom verkar ju mest vara glada över att slippa dom.

      Svara
  22. MiT

     /  01/18/2017

    Svara
  23. G

     /  01/18/2017

    Hela artikeln för det är så sjukt illa. Inte ovanligt att ”barnen” även är påverkade på boendena, samma grupp ”barn” som vissa prompt säger ska gå i svenska skolan direkt, kanske hoppas de att ”barnen” ska ta med sig och lura i svenska ungdomar att prova på sån här skit på skolorna ? Man kan ju tro det. Och var fan får ”barnen” pengarna ifrån så de kan köpa heroin, jag misstänker att priset ligger på en annan nivå än lösviktsgodis.

    ”Många flyktingbarn tar tunga droger: ”Självmedicinering”

    Till Maria ungdoms akutmottagning i Stockholm söker flera ensamkommande flyktingbarn varje vecka på grund av akuta drogproblem, oftast heroin.

    – Det tog fart under andra hälften av 2015. Under hela förra året hade vi flera ungdomar som sökte varje dag. Den senaste månaden har vi sett något färre, men det är fortfarande flera i veckan, säger Mathias Sjöberg, överläkare på Maria ungdomsmottagning.
    En övervägande majoritet, säger han, är afghanska pojkar eller unga män som missbrukar heroin.

    – De gör ingen klassisk svensk missbrukarkarriär där man börjar med att röka cannabis och sedan successivt tar allt tyngre droger, utan det verkar som om de hoppar över flera steg och börjar med ett avancerat missbruk, oftast rökheroin, på en gång, säger Mathias Sjöberg.

    En del har utvecklat ett beroende redan när de kommer till Sverige, även om ”påfallande många” tycks ha utvecklat missbruket först efter ankomsten till Sverige, säger han.
    Enligt Christoffer Bohman, verksamhetsansvarig vid polisen i Järva, finns det tecken på att det uppstått en heroinmarknad i Stockholmsförorten Rinkeby.

    – Efter sommaren 2016 fick vi indikationer på att det hade uppstått en heroinmarknad där. De kom från boende, kommunen och från dem som bevakar tunnelbanan. Heroinet har främst funnits på Plattan inne i City, men när vi började jobba med Rinkeby såg vi att ryktena stämde, säger han.

    – Den bild vi har är att det är ensamkommande flyktingbarn som står för nio av tio fall där vi misstänker heroin, men alltså inte när det gäller andra droger. Det vi kan stå för är att vi har en ny trend att man handlar med heroin i främst Rinkeby och att köparna är ensamkommande.

    Stockholm är inte ensamt. Flyktingboenden i både Gästrikland och Landskrona har drabbats av droger.

    Även i Göteborg finns problem bland ensamkommande flyktingbarn, även om det där framför allt tycks handla om andra droger.

    Hur stort är problemet i den här gruppen?

    – Det är ganska stort. De är nästan alltid positiva när vi kontrollerar. Det handlar mest om cannabis och då ofta om ungdomar från Marocko och Tunisien, säger Tony Westerberg, polisen City Göteborg.

    Hans kollega Anders Klingberg arbetar i lokalpolisområdet Nordost i Göteborg:

    – Jag vet inte om de tänder på där, men det är inte ovanligt att ungdomar är påverkade på boendena. Det här är en väldigt utsatt grupp och ofta handlar det om självmedicinering, främst med hasch eller annan cannabis, säger han till TT.”
    http://archive.is/5u26p

    Svara
    • G

       /  01/18/2017

      Den ovan av TT är från i söndags den 15:de.
      Den här under är från i fredags den 13:de…

      ”Polisen: Felaktig bild av heroinhandel i Järva”
      http://archive.is/u4Qzz

      Svara
    • Rikard

       /  01/18/2017

      Hej.

      Tangentiellt finns här en fråga för drogliberaler att besvara:

      Beror de här personernas heroinanvändande på svensk narkotikapolitik? De kommer ju från ett land och en kultur där bruk av opiater har lång tradition, och där stat och polis i princip inte lägger sig i handeln vilken sköts av den fria marknaden – i Afghanistan bestående av krigsherrar, klanhövdingar och liknande.

      Hur försvinner missbruket och dess följder på boenden om drogerna avkriminaliseras?

      Något att tänka på, på allvar, för drogliberaler. Det räcker inte att tycka att något kan eller bör göras – man måste också vara klar över varför, men allra viktigast hur.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
      • Klimathotet

         /  01/18/2017

        Det kanske är metamfetaminframställning som gör att det är många vindsbränder på Järvafältet.

        Svara
  24. Svenne

     /  01/18/2017

    Ann Heberlein om Svenska Kyrkan:
    https://archive.is/06EAx

    ” Ärkebiskop Antje har tagit för vana att insinuera att alla som är kritiska mot Svenska kyrkans utveckling är främlingsfientliga alternativt misogyna. Så för man inte en fruktbar diskussion. Jag är inte en människa som lämnar lättvindigt, som ger upp. Min skilsmässa från Svenska kyrkan har varit utdragen och smärtsam, men nu är vi färdiga med varandra.

    Ibland måste saker dö för att kunna återuppstå. Svenska kyrkan är döende. Jag hoppas kunna återvända när hon uppstår.”

    Svara
    • Ivar L

       /  01/18/2017

      Stanna kvar och rösta på SD i kyrkovalet. Fatta hur kul det blir om de blir stora där. Det blir ju värsta kaoset. Se’n kan man gå ur. 😀

      Svara
  25. Bilförlossningar? De får väl göra som i Norrland: föda hemma när vägarna har snöat igen och sen åker man till sjukhuset för att kolla om allt gick väl. 350 km ut är Lycksele BBs och sjukhus upptagningsområde till ex.. Krånglar något får man fortsätta till Umeå.
    XX – nu mera den enda specialisten på vissa sjukdomar i Norrland – har patienter vars resa är 500km eller lite mer. Kul om doktorn är sjuk själv när den patienten kommer. Är doktorns barn sjuka tar man med de och placerar i någon skrubb.
    I Stockholm gnäller man om man får åka 10minuter mer än man räknade till BB. Eller 20 minuter till specialisten. Flytt till Norrland gnällspikar!

    Men, sjukvården ligger på 1998 tals nivå. Ungefär då började man lägga ner allt som ansågs onödigt ur vårdsynpunkt. På ”mitt” sjukhus skars både personal och sängar till hälften. Därefter ökade befolkningen med nära 2 miljoner (eller nåt sånt) varav många har stora vårdbehov. och en annan uppfattning om när man går till akuten och när man fixar det själv genom apotek.
    Eftersom politikerna i Stockholm inte köar utan går till privatklinik Sofia före andra ser de inte köerna och lapparna: all hot polisanmäldes, bara 2 anhöriga på akuten.

    Håll er friska! Eller köp en extra försäkring.

    Svara
  26. Opie

     /  01/18/2017

    ”Hur försvinner missbruket och dess följder på boenden om drogerna avkriminaliseras?”

    Det finns ingen drogliberal debattör som tror att missbruk och att alla negativa konskvenser av drogbruk försvinner bara det avkriminaliseras. Klassisk halmgubbe, Rickard.

    Däremot menar många att de negativa följdverkningarna av bruk/missbruk minskas om det inte är olagligt. Viljan att söka vård tänks öka, möjligheten att arbeta och fungera socialt tänks öka då brukaren inte behöver vara rädd för polis och socialtjänst. Men menar vidare att om drogerna avriminaliseras och handlas med på en öppen marknad, så kommer priset justeras nedåt vilket får som konsekvens att brukaren inte behöver begå massvis med brott för att finansiera sitt bruk.

    Men allt det här vet du ju Rickard, eller hur?

    Svara
    • Rikard

       /  01/18/2017

      Hej.

      Var är halmgubben? Den som förespråkar avkriminalisering brukar anföra att det, som du skriver, minskar de för (miss)brukaren negativa konsekvenserna. Skrev jag verkligen alla negativa konsekvenser, eller valde du att läsa det så för att slippa ta ställning till hur avkriminaliseringens konsekvenser skulle se ut i det aktuella fallet – särskilt givet personernas bakgrund i ett land med i praktiken fri droghandel?

      Om narkotikabruk inte är farligt, varför behövs vård, skulle jag kunnat svara – men jag vet (och du också?) att allt kan missbrukas, och att principen därför är underordnad den faktiska konsekvensen och situationen.

      Afghanistan är en öppen fri marknad för opiater och relaterade produkter. Så ser faktiskt fri marknad ut när det inte finns en stark av och med lagar styrd stat som den kan verka inom; var man blir en annans varg.

      Exempel på hur man använder
      [Att mängden brott sjunker när man inte lagför för dessa, eller väljer att göra ett beteende legalt, tja vad skall jag säga? Att vatten är vått? Att som Foucault påpeka att lagar skapar brott? (Det här är en halmgubbe förresten; jag vet att du avser brott som finansierar missbruk, men väljer att läsa vad du skrev och förstå det som till min fördel.)]

      Faktum är att du kanske utan att veta det verkar plädera för statlig tilldelning av relevant drog, utan kostnad, i syfte att minska kriminaliteten och misären som alltid följer narkotikabruk. Det hade varit värt att pröva anser jag – nu har jag inga länkar men jag har för mig att man prövat detta i Storbritannien där just heroinister kunnat få en dos som inte skänker rus men som är avpassad till att personen skall slippa abstinensen.

      Åter: där finns ingen halmgubbe. Där finns en fråga för drogliberaler re: hur legalisering påverkar en specifik faktisk situation. Besvara frågan utifrån hur läget är istället för att bli arg när du upptäcker att din tidigare åsikt och uppfattning inte täcker in förutsättningar som de i det här fallet. Det kan mycket väl vara så att du då upptäcker att den principiella ståndpunkten inte är genomförbar utan stora avsteg från flera i den ingående idémässiga element – eller tvärtom.

      Hur går vi från dagsläget till lägre drogrelaterad kriminalitet via legalisering av droger, oräknat den effekten som avkriminalisering i sig har? Det är inte en halmgubbe, utan en fråga. En halmgubbe vore snarare ”alla som vill avkriminalisera narkotika tror att alla problem försvinner av sig själva!” eller ”alla som vill ha en restriktiv politik för narkotika är moralister”.

      Du ignorerar den initiala frågan: beror de här personernas missbruk på svensk narkotikapolitik? Svaret är ju givetvis nej, men då faller också argumentet att svensk narkotikapolitik ensam bär skulden för missbrukares situation. Där finns en stor skuld, odiskutabelt så, men den är inte ensam – langare, smugglare och de som möjliggör missbruk bär sin del av skulden.

      ”Hur försvinner missbruket och dess följder på boenden om drogerna avkriminaliseras?”

      Hur. Jag säger inte att det (inte) försvinner, jag säger inte att det blir värre, jag säger inte att det vore rätt eller fel. Jag frågar ‘hur’. Du har ingen skyldighet att ha ett färdigt svar, men du bör fundera över ‘hur’ vi skall kunna ha vissa substanser i legalt omlopp. Tips för idéer är att studera hur det gick till när husbehovs- och sedermera hembränning var frågan för dagen. Problematiken är likartad: en faktisk situation, med både fri- och rättigheter i konflikt med negativa konsekvenser.

      Så tro inte att jag av princip är mot alla droger, eller för.

      ”Men allt det här vet du ju Rickard, eller hur?” Det får väl du avgöra utifrån vad jag skriver? Du verkar engagerad och hoppfull om att den osynliga handen skall etablera ett idealiskt prisläge på drogmarknaden bara avkriminalisering sker. Jag drar andra slutsatser, både av erfarenhet och studier.

      Som jag sagt mången gång, och fått mig tillsagt desslikes: den som gör ett påstående äger bevisbördan – inte den som ställer frågan. I det här fallet den som förespråkar legalisering av droger som idag är förbjudna.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare
      PS:
      En ‘strawman fallacy’ är strukturerad såhär:
      [A hävdar X]
      [B argumenterar emot Y, som om argument mot Y är argument mot X]
      Exempel:
      [Rikard hävdar att den som vill legalisera droger måste svara på hur man skall göra]
      [Opie hävdar att rikard påstått att ingen argumenterar så]
      DS

      Svara
      • Rikard

         /  01/18/2017

        Hej.

        Det är kul när man glömmer skriva fullständiga meningar…

        ”Exempel på hur man använder kreativt missförstånd och halmgubbe:” skulle det stå.

        För den som vill studera logiska felslut (något vi alla gör lite till mans, faktiskt) rekommenderar jag följande (har kanske gjort det förr?):

        [fallacyfiles.org]

        Något teknisk engelska, men inte svår.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
        • Utlandssvensk

           /  01/18/2017

          @ Rikard & Opie,

          Om man ska debattera legalisering av droger, är det min uppfattning att sammanhanget spelar stor roll. Att legalisera heroin har helt olika effekter i Kabul eller Detroit eller Schweiz.

          Faktum är att Schweiz i praktiken legaliserade heroin under en period, i en park i Zurich. Effekterna var blandade och experimentet debatteras fortfarande, Men det förvandlades snabbt till ett migrationsproblem, eftersom missbrukare från hela Europa anlände.

          Svara
        • Opie

           /  01/18/2017

          @ Rickard,

          Ja, det var en lång utläggning. Jag tänker inte bemöda mig om att bemöta alla argument, det är för mycket (medvetna?) missförstånd för att det ska vara meningsfullt.

          Dock vill jag säga att jag är inte arg vilket du av ngn anledning tror. Jag har heller inte pläderat för varken det ena eller det andra. Jag har beskrivit hur många sk drogliberaler resonerar.

          Svara
  27. Svenne

     /  01/18/2017

    Om Janouch-affären:

    Nejdå, ingen åsiktskorridor alls…

    Ja, tur att det är GW… #detnyalandet

    Svara
    • G

       /  01/19/2017

      Han är otrolig den här mannen som dyker upp titt som tätt….

      Svara
  28. Kalle

     /  01/18/2017

    Tre stycken gruppvåldtog minderårig pojke analt och oralt i park i Västerås…och vem hade kunna gissat att det var Tafsghaner??
    http://www.vlt.se/blaljus/brott/tre-atalas-for-valdtakt-mot-pojke
    Länk till åtal:
    https://minfil.org/A9Efs6b5b7/V_stmanlands_TR_B_4981-16_Aktbil_86.pdf

    Helt ärligt vad fan är det för fel i huvudet på dem??

    Svara
    • Ivar L

       /  01/18/2017

      Jag vet inte vad som är fel men hela frågan borde vara Afghanistans och inte Sveriges. Det är fullständigt orimligt att det blivit på det här sättet. Det finns fyra gånger fler afghaner än svenskar, Afghanistans unga män kan inte flytta till Sverige. Det är inte rätt någonstans.

      Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: