Alternativ sanning

Tramset från vår ärade kriminologiprofessor Jerzy ”bara anmälningsbenägenheten som ökar” Sarnecki om hur det ser ut i Sverige fortsätter. Han har farit ut i flera debattartiklar de senaste dagarna.

I GP skriver han en artikel tillsammans med Centerns tankesmedja som förordar fri invandring utan gränser på något sätt.

Sverige är ett land som formats av invandring. Vi har en stolt tradition av att vara ett solidariskt land som ser sitt ansvar även utanför landets gränser, en humanistisk stormakt om man så vill. Vi är också ett land som sett många fördelar med att vara mångkulturellt och växande; alldeles i dagarna passerade vi tio miljoner invånare och vet att stora delar av landet är beroende av invandringen för att inte avfolkas.

I artikeln kände han sig tvungen att hålla ett litet politiskt känsloladdat brandtal av någon underlig anledning.

Han hänvisade till sin egen rapport (tror jag det är) som, SURPRISE!, såklart visar att det nästan bara är socioekonomiska faktorer som ligger bakom invandrares överrepresentation. Hur han har kunnat forska på det när man officiellt från Sverige säger att man inte registrerar etnicitet avslöjas dock inte. Men man kan väl på goda grunder gissa att man från officiellt håll ljuger om det.

Han vill ha djupare forskning på varför invandrare är överrepresenterade säger han. Man han vill samtidigt inte veta hur det ser ut. Hur får man ihop det?

”Utrikesfödda” är en minst sagt heterogen grupp. Hit räknas till exempel Drottning Silvia, fotbollsspelaren Marta, 8,3 procent av våra riksdagsledamöter och 30 procent av våra läkare – men också de nyanlända från krigets Syrien. De har bosatt sig i Sverige av olika anledningar, varit här olika länge och kommer från olika delar av världen; det är en sådan spretig samling människor att vi snarare blir dummare än klokare av att behandla dem som en enhetlig grupp.

Är han verkligen professor? Ska jag som vanlig enkel svensk behöva tala om för honom att det är just därför det behövs ordentlig statistik? Just för att det är så olika? Eller är det så att han VET hur illa det faktiskt ser ut för dem från vissa områden av världen? Områden som nästan alla som kommit till Sverige de senaste 10-15 åren också ”råkat” ha kommit ifrån…?

Sen har han skrivit på SVT också, dock utan galningar från Centern den här gången.

sarnecki-pa-svt-om-brott

Där går han återigen ut med politiska motiv för att mörka statistiken. För handen på hjärtat, visst är det direkt tanken när man ser dem med frenesi motverka alla försök att få den med skattemedel betalda statistiken offentlig? Att man faktiskt har politiska motiv till att mörka? Men OM han har rätt är det ju jätteenkelt att vrida det vapnet ur händerna på alla dödsnazistrasistfascister genom att presentera officiell statistik som motsäger vad de tror! Då finns ju inte underlaget för skrämselpropagandan och alla kan se att de som använder den har fel och man kan skratta åt dem?

Invandringen har minskat dramatiskt, ekonomin går bra, till och med skolresultaten är lite bättre. Vad ska då populistiska krafter bygga skrämselpropagandan på inför 2018 års val?

Har den verkligen minskat dramatiskt…? Historiskt sett är asylinvandringen fortfarande väldigt hög. Och det kommer massor på anhöriginvandring till de som kommit de senaste åren! Som ska bo någonstans. Som ska gå i skola. Som ska ha läkarvård. Som ska ha tandvård. Som måste ha bidrag. Osv. Om man jämför med 2014 och 2015 är asylinvandringen ganska låg men man ska såklart inte jämföra med två extremer för att säga något generellt. Och man ska räkna med anhöriginvandring också i begreppet ”invandring”. Båda dessa saker vet såklart en professor i kriminologi om… Men han VÄLJER att inte låtsas om det.

sarnecki-pa-svt-om-brott1

Sarnecki undrar vad en utomjordisk medborgare från t ex Tjeckien skulle tro om Sverige och listar upp några punkter.

Är dessa påståenden bara lögn och förbannad dikt? Nej, det ligger en del sanning bakom flertalet av dem. Men just den här typen av kraftigt överdrivna påståenden är den farligaste formen av propaganda.

Han säger sådär om sina punkter. De enda kraftigt överdrivna påståenden som finns där och som jag ser är de som han själv lagt till för att försöka få det löjligt.

Punkt 1, ambulanser och brandkår kör visst in men kräver kraftig poliseskort vilket fördröjer insatser avsevärt. Sarnecki verkar anse att de som bor i de områdena inte är värda samma snabbhet som andra har vid behov. Varför annars försöka förlöjliga det enorma problemet?

Punkt 2, finns ingen som påstår att det ska finnas 150. Enbart hans egna överdrifter för att försöka förlöjliga ett allvarligt samhällsproblem alltså. Och jag tror nog att en och annan inte håller med Sarnecki om det där med sharialagar

För 11 år sedan tog man upp just det där med religiösa poliser som styr i vissa områden i Malmö. Men det är väl kanske för mycket begärt att en kriminologiprofessor ska känna till sådant som han försöker förlöjliga. Eller så är det för nytt för honom, han tycker ju att statistik från 70-talet är rykande färsk, aktuell och fullt tillräcklig. 2006 tog man upp detta alltså, jag vågar ta gift på att det INTE blivit bättre sen dess…

Punkt 3, det enda som kanske inte stämmer där är ju att de ska vara organiserade ligor. Skriver man så får man bilden att man suttit i förväg och planerat allt. Så är det ju inte. Men att många jobbar i grupp på t ex festivaler är ju sant.

Punkt 4, nej det är inte för att folk blir skjutna på gator och torg utan för att polisen helt enkelt har havererat (se punkt längre ner).

Punkt 5, Sant är ju att den ökar? Enligt Brås statistikdatabas fram till 2014 så har den ökat konstant sen 1975 om man ska gå efter antal anmälningar. Ökat både per capita och totalt. Efter 2014 är det inte alls lika enkelt att få fram siffror utan kräver enormt mycket mer manuellt arbete. Man har gjort statistiken som finns mer svårtillgänglig. Men med tanke på hur polisen agerar (tvingas agera…) vid brott så kommer nog det där problemet med anmälda brott att lösa sig själv så småningom eftersom folk kommer att skita i att anmäla och ”lösa problemet” själv så att säga. Frågan är om alla brott som anmäls ens registreras som anmält brott…?

Punkt 6, vet inte varför han lagt till att poliser ska vara ”lata”? Det har väl ingen påstått? Att de ska vara ute efter 30 minuter är väl ingen heller som sagt men att de är ute igen samma dag är väl ingen hemlighet? Nästan oavsett brott? Uppenbarligen så har åklagarna svårt att anhålla någon, annars skulle de väl inte vara ute direkt igen? Och straffen ÄR skrattretande låga! 180 timmars samhällstjänst efter att ha våldtagit en 13-åring är nog inte vad någon skulle kalla hårt i alla fall? Och inga straff alls när man trakasserar offret och hennes familj efteråt så hårt att de tvingas flytta är faktiskt skrattretande även om jag misstänker att Sarnecki med sin formulering åter ville försöka förlöjliga.

Punkt 7, se ovan vilka som ”beskyddar”, det handlar inte om några högerextrema grupperingar utan om skäggiga självutnämnda shariapoliser. För det är ju vad det handlar om, att ”beskydda” dem från det förkastliga väst. T o m när SVT var i Rinkeby och blev bortjagade med skurar av hot och spottloskor så stod en i TV och sa att det bara var av välvilja man leker självutnämnda poliser mot kvinnorna där. Mona Sahlin kände sig t o m tvungen att försöka lägga ord i munnen på honom för att han inte skulle göra bort sig ännu mer…

Punkt 8, att regeringen ljuger om att allt är under kontroll när det gäller de enorma problemen i Sverige är väl ingen som tvivlar på? Eller? Att anställda på Brå ljuger när de kontaktas av media för att diskutera vissa problem är ju också bevisat? De t o m ljuger så de motsäger vad Brå själva redovisar i hopp om att ingen ska kontrollera. Det handlar om ideologiska aktivister! Och med ”vissa kriminologer” så antar jag att han menar sig själv.

Genom att ALLTID säga att allt oavsett bara beror på ökad anmälningsbenägenhet och/eller socioekonomiska faktorer, genom att skriva korkade debattartiklar fulla med påhitt för att försöka förlöjliga och förminska de enorma problem vi står inför, genom att påstå att siffror och statistik från 70-talet är bra nog, att inte vilja ha mer och bättre fakta utan faktiskt arbeta för att INTE få, att inte vilja ha fakta och kunskap TROTS att man själv säger att man måste forska mer på sånt man inte kan veta något om utan den fakta och kunskap man inte vill ha, som skriver debattartiklar med flammande ideologisk vinkling tillsammans med Centerpartiet osv så jo, det passar faktiskt alldeles utmärkt att då skriva ”vissa kriminologer”.

Allt fler tror numera på dessa bilder även här i Sverige. Forskare som kommer med motbilder, förvärvade genom decennier av brottsforskning, kan bli titulerade Bagdad Bob.

Eller t o m säga Bagdad Bob om dem…

Alternativ fakta är ju i ropet dessa dagar. Vad ska man göra när alternativ fakta verkar strömma från dem som ska garantera riktig fakta? För det är uppenbart att Sarnecki gärna vill föra ut alternativ fakta istället för riktig. Han skulle hellre äta mask än låta folk själva kunna kontrollera vad han och andra säger och påstår. För hur ska man kunna veta att det han säger i sin forskning, och som han gärna hänvisar till, är sant och riktigt om ingen kan kontrollera? För så är det idag, man kan inte kontrollera…

nordistan

Vanlig och riktig verklighet om läget i Nordistan, ni vet det där landet långt borta? Eller det som de flesta människor i Sverige skulle kalla fakta om hur det kan vara numera.

alternativ-fakta-om-nordistan

Alternativ fakta om Nordistan. Där finns inga problem alla utan alla lever lyckliga från vaggan till döden. Gissar att alternativ fakta om Nordistan också är Sarneckis fakta.

ygeman-om-sextrakasserier

Apropå regeringen som nämnts tidigare, DÄR kan man prata om alternativ fakta som man får serverat av andra som också lever på att leverera alternativ fakta!

Tills alla siffror och data blir offentliga att söka ner till minsta beståndsdel (utom namn såklart) för vem som helst så kommer allt fler att anse att orsaken till att man inte vill göra data tillgängligt är att det är så enormt mycket värre än någon kan tänka sig. Jag håller med Sarnecki om att det är ett starkt vapen. Men det är också ett vapen som är lätt att desarmera. Det är bara att göra all data tillgängligt! Då försvinner ju vapnet eftersom Sarnecki sätter sin professorsheder på att det inte alls är så illa som vapnet antyder? Så varför motarbetar han det?

Så länge man hemlighåller data så får man väl ta för givet att de som presenterar något baserat på den hemliga och ickeoffentliga informationen helt enkelt bara presenterar en alternativ sanning eller en alternativ verklighet. Sådant som charlataner, astrologer och andejägare på TV4 håller på med. Alltså inget man ska fästa någon större vikt vid.

MVH

MiT

Annonser
Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

59 kommentarer

  1. Motkraft

     /  01/24/2017

    Forskare kan få tillgång till BRÅ:s statistik så han kan ha de siffrorna.

    Det spelar ingen roll om det är socioekonomiska faktorer eller inte, om hivar in massor av människor som hamnar i den grupp som begår brott så ökar brottsligheten kraftigt.

    Nej ”utrikesfödda” är ingen homogen grupp. Men ”utrikesfödda som är icke-sekulariserade, homofoba och kvinnofientliga” är en homogen grupp av utrikesfödda som är icke-sekulariserade, homofoba och kvinnofientliga. Alla som kommer tillhör inte den gruppen men många under senare åren.

    Men det är naivt att tro att samhället inte ska påverkas negativt om för många i den gruppen under en kort tid kommer att bosätta sig i Sverige.

    Jag har träffat flera unga som kommit till Sverige de senaste åren. Trevliga, arbetsamma och hederliga. Det betyder fortfarande inte att de inte bär på uppfattningar som kommer att påverka livet för deras partner och barn.

    Och det betyder fortfarande inte att det är en bra idé att så många kommer under så kort tid från länder med kulturer som är vitt skild från vår.

    Svara
    • Jans

       /  01/25/2017

      Och redan begreppet ”utrikesfödda” är ju vad jag förstår skapat av politiska kommisarier just med syfte att vara luddigt så att vi inte skall se hur det hänger ihop. Skötsamma kinesiska forskare, utlandsadopterade, norrmän och nordamerikaner buntas ihop med afghaner, somalier, irakier och andra svårintegrerade grupper just med syfte att i viss mån jämna ut statistiken. Men eftersom invandringen på senare år varit såpass massiv från problemgrupperna så funkar inte ens den metoden längre för att dölja det uppenbara.
      Naturligtvis sall statistiken brytas ner i ursprungsland och för att vara ännu mer precis bör naturligtvis religion och familjesituation (ensamkommande, adopterad, med egen familj e.t.c.) tas med.

      Svara
  2. MiT

     /  01/24/2017

    Svara
    • Ivar L

       /  01/25/2017

      Fascinerande att hennes man (eller vad det nu är) verkar ha förlorat sin mamma och att hon i denna sorgens studn uppför sig som ett riktigt as mot sina medmänniskor. I Sverige hade däremot Trumpanhängaren (SD:aren) fått byta plats och Aftonbladet hade gjort ett hjälpte porträtt av den ”kränkta” SJW-kärringen.

      Svara
  3. Peter

     /  01/24/2017

    SENSATIONELLA OMSVÄNGNINGAR PÅ 25-30 ÅR!!!

    Kolla på detta program (från 1989). Under de inledande 33 sekunderna hinner Jerzy Snickesnack säga tvärtom mot det han säger i dag. Han sade 1989 att det var viktigt att studera brottsligheten bland invandrarna och att invandrare inte är en enhetlig grupp. Detta var ungefär samma innehåll som fanns i den näst senaste utredningen om invandrares brottslighet (från 1996).

    År 2005 kom den senaste utredningen, där man lyckats med konststycket att mer och mer behandla invandrare som en enhetlig grupp, varpå våldtäktsstatistiken på ett sätt inte såg lika illavarslande ut som 1996. Nä, män från Sydostasien är ju till och med mindre brottsbenägna än svenska män att begå våldsbrott. Alltså kunde man inte se i 2005 års undersökning att invandrare från MENA-länderna är, säg 15 gånger överrepresenterade (en uppskattning baserad på statistisk från Norge och Finland, men det kan faktiskt handla om 20 gånger) när det gäller våldtäkter.

    Titta gärna på hela programmet från Norra Magasinet (länkar till de två andra delarna finns här nedan). Här döljer man ingenting. Om det såg ut så här 1989, innan den stora invandringen startade från MENA-länderna, så vågar jag inte ens tänka på hur det ser ut i dag … Jag är därför inte det minsta förvånad över att man gör allt för att mörka i dag.

    Svara
    • Jans

       /  01/25/2017

      Otroligt bra arkivmaterial som visar på det totala intellektuella haveri som denna fråga hamnat i. Jerzy säger helt klart emot sig själv och propagerar dessutom för att det skall satsas på forskning i denna viktiga fråga. 30 (!) år senare sitter alltså samme kriminolog och yrar och har inte presterat något alls i frågan annat än en gigantisk cover up!

      Det är ju helt uppenbart när man ser detta att man redan för 30 år sedan förstod precis vilka problem det handlade om, att överrepresentationen var minst 4 gånger men klart större för vissa grupper och att det vore läge att begränsa invandringen för att det inte skulle bli värre.

      Nu sitter vi här med minst 10 gånger så hög invandring än då, 30 år senare och absolut inget av dessa insikter från slutet av 80-talet har lett till något konkret resultat. Det har alltså sopats under mattan i trettio år av politiker, journalister och kriminologer. Det är så ansvarslöst och egenmäktigt att det är obeskrivligt!

      Intressant att notera är också att, även om programmet är mer frispråkigt, vinkeln är att det är synd om invandrarna som är så brottsliga. Våldtäktskillen Mahmoud är som en skolexempel på problemens natur men SVT försöker få det till att det är samhällets fel.

      Svara
  4. MiT

     /  01/24/2017

    En lektion i antilogiskt tänkande

    Svara
    • havre flarnstad

       /  01/24/2017

      En lite smårolig notering från samma twitter.
      Huffintonpost är en amerikansk websida med slagsida åt vänstern och lockar till sig ungefär samma snöflingor som Fi här hemma och likheterna feminister emellan är slående 😀

      EDIT: Fixat! Bara att klistra in adressen till den unika tweeten, den som slutar med en massa siffror så brukar det funka. Alltså inte något inbäddat eller nåt sånt, bara den unika webadressen till tweeten. //MiT

      Svara
    • Pelle2

       /  01/24/2017

      Så jäkla bra av Hagwall att pressa Dunkels till att erkänna att hon ljuger för att skapa en motsättning mellan kvinnor och män.
      Om Dunkels:
      ”Forskar om: nätkulturer, genus, juvenism, nätsäkerhet, näthat & nätkärlek. Bok: Vad gör unga på nätet?”
      Vem är förvånad att hon nämner genus i sin profil ?

      Svara
      • Kristian

         /  01/24/2017

        Sökte definitionen av ”juvenism” och det verkar som om Dunkels har hittat på det själv.

        Svara
        • Rikard

           /  01/24/2017

          Hej.

          Sök och I skolen finna…

          Visst har hon myntat begreppet själv (inget fel i det; det kan vara en sund karriärstrategi inom humaniora att uppfinna och torgföra neologismer):

          ”Juvenism (which is called childism in English, juvenism is my own word for it) is a complicated power structure. If we look at sexism and racism, it is in fact arbitrary who is superior and inferior in those power relations.” Från Dunkels blogg [kulturer.net] hämtat idag.

          Tyvärr bygger hon sina resonemang enkom på i grunden postmodern marxistisk maktstrukturteori, istället för någon form av empiri, logik, eller vetenskap.

          Meningsutbytet på twitter ter sig väldigt märkligt då hennes blogg och hennes doktorsavhandling inte ger intryck av någon som saknar förmåga att förstå Hagwalls resonemang eller den länkade studien.

          Det förefaller som om hon bland annat säljer fortbildningar om unga och internet till skolor.

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, fd lärare

          Svara
  5. Leif

     /  01/24/2017

    Det är ju en vanlig metod inom statistiken att man bryter ned grupper i undergrupper. En undergrupp kunde t ex då vara ”Drottningar med utländsk bakgrund” eller för att vidga gruppen, ”Personer med utländsk bakgrund som har anknytning till kungahuset”.
    Sådärja!

    Svara
    • Ja! Det är ju vanlig metod inom den enklaste forskning att man bryter ner i behövliga undergrupper. Hur ska man annars få reda på något? Hur kan man behandla, åtgärda, förhindra och förebygga utan att veta vart skon klämmer?
      Ibland är det väldigt många skor eller ett enda djävligt trång.

      Svara
  6. Rikard

     /  01/24/2017

    Hej.

    Sarnecki vet väl vilken sida brödet är smörat, och ser ingen anledning att backa från sin aktivism.

    Socio-ekonomiska faktorer säger han dessutom som om det vore en trollformel. Jahaja, och vad är dessa faktorer då? Att exempelvis tillhöra en kulturellt avvikande grupp gentemot majoriteten i det område eller land man bor i, kan det tänkas vara en socio-ekonomisk faktor? Kan det till och med tänkas att olika kulturgrupper ha olika normer om rätt och fel, och att många folkgrupper har helt olika inställning avseende vad som är en brottslig gärning om den begås inåt, mot någon i gruppen, eller utåt mot främlingar?

    Det är rena Arnstad-nivån på Sarneckis svamlande.

    Om gruppen [X] är andel [Y] av befolkningen och står för procent [Z] av anmälda [A] så vill vi veta det – främst i syfte att kunna börja undersöka varför. Dessutom kan vi då undersöka detta generationsvis och även jämföra om det varierar med vilken andel av totala folkmängden man utgör, samt vem som är det typiska offret. Inte minst kan vi jämföra med andra länder.

    Samt en massa som Sarnecki borde veta, men struntar i för att rädda födkroken och egot, skulle jag gissa.

    Sedan är det nog så att hans utspel ingår i den större strategin att till varje pris stampa ut alla folkliga krav på fakta och sanning om invandringens konsekvenser för Sverige och svenskarna – valrörelsen får absolut inte handla om invandring.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    Svara
    • Kristian

       /  01/24/2017

      Ja, Danmark har ju all statistik tillgänglig, så tills dess att vi får svenska siffror förutsätter jag att situationen är ”Som i Danmark fast värre.” Och jag röstar därefter.

      Socio-ekonomiska faktorer säger, som du påpekar, allt och inget. Tar man bort kultur återstår väl bara biologi, och dit vill vi inte. (Om det inte handlar om den enklaste formen av biologi, XX mot XY – det går alltid bra.)

      Nej, vänta, vi har ”miljö” kvar, dvs ”bygg ut välfärden”.

      Svara
  7. Jan

     /  01/24/2017

    Finns det inte ett pris som heter ”Årets förvillare”? Ge det i så fall till Jerzy. Eller valfritt sjuklöverparti….

    Svara
  8. Pelle2

     /  01/24/2017

    Sarnecki är en pajas som skämmer ut sig själv genom sitt faktaförnekande.
    Hur den tomten kan få framträda som en expert inom kriminologi är ju helt obegripligt.
    Han framstår ju som en lika faktaresistent människa som Trump.

    Svara
    • Tor

       /  01/25/2017

      Hur får du ihop Sarnecki och Trump?
      Trump gick till val på att försvara landets gränser, sätta invånarna inom dessa gränser först och att skapa jobb/ett bättre liv för dessa.
      Han har jobbat i två dagar nu och har hunnit med mer än Obama gjorde på 8 år (känns det som).
      Idag möte med massor av företagsledare för att uppmuntra dem att skapa jobb i USA. Bland annat Elon Musk, Tesslagubben, satt som en liten skolgosse och lyssnade till Presidenten.
      Kan du förklara hur du kan jämföra de båda? Eller har du tittat för mycket på Svensk media…

      Svara
    • Dan

       /  01/25/2017

      Du får tumme ner för att du jämför sarnecki med Trump. Vilket är korkat.

      Svara
  9. MiT

     /  01/24/2017

    Svara
  10. Invandringen har minskat med VAD? Rekordåret 2014-15? Wow sådan minskning. Perkele.

    Svara
    • Jans

       /  01/25/2017

      Jag tror dessutom, när 2017 är slut, inte att siffrorna kommer att vara lägre. Anhörigvågen som har med 2014-15 har dessutom inte ens påbörjats. Vad som skulle behövas är en stopp-lag, en ren panikåtgärd. Ingen anhöriginvandring alls (utöver enligt FN-konventioner) till dess vi rett ut hur det hela skall hanteras. Sveriges framtida flyktingpolitik borde gå via folkomröstning med 3-4 alternativ.

      Tyvärr tror jag snarare att det kommer att se ut som så att så länge asyllagarna och gränsbevakningen gör att asylinvandringe ligger runt 30 000/år kommer anhöriginvandringen att hållas kring 70 000/år. Allt för att hålla den total utomeuropeiska immigrationen runt 100 000/år konstant så att MP och S kan återfå makten så snart som möjligt genom att bli invandrarpartier. Det inträffar när denna invandrargenerations barn uppnår röstålder om ca 15-20 år.

      Svara
  11. Cain

     /  01/24/2017

    Att invandrare FRÅN MELLANÖSTERN OCH AFRIKA är överrepresenterade i brottsstatistiken är illa nog. (Ursäkta min capslock men jag är redigt trött på att man inte klarar av att tala klarspråk om var problemet kommer ifrån.)

    Det jag upplever som *betydligt* farligare är vad massinvandringen från de delarna av världen kommer göra med vår ekonomi och demografi. Malmö behöver alltså flera miljarder i bidrag idag för att ens gå runt. Den utvecklingen går nu i rasande fart i resten av landet…

    Se detta klipp med Douglas Murray och Sam Harris. Ett par vanligtvis återhållsamma herrar, men nu inser de att det brinner. Lyssna på slutsatsen av Murray precis de sista sekundera. Har själv sagt i flera år att det är vad som kommer hända.

    Svara
    • Kristian

       /  01/24/2017

      De har rätt. Murray har också filosofiskt sagt att ”Europa är vårt hem” – det finns ingenstans att fly. Det finns inget ”Israel för Europeer.”

      Som f.d. KGB-agenten och avhopparen Bezmenov sade vid olika tillfällen: ”Om USA faller till kommunismen kommer ni och jag inte att ha någonstans att hoppa av till.”

      Svara
    • Jans

       /  01/25/2017

      Fler resonerande människor av det här slaget behöver höras i debatten. De är svårare att avfärda som ”Trumpifierade” eller liknande tillmäle.

      Svara
  12. MiT

     /  01/24/2017

    Hävdat och hävdat, antydningarna är MER än starka…

    För att direkt efter komma med den här…

    Svara
    • Kristian

       /  01/24/2017

      Detalj och OT, men tål att upprepas:
      I NYT-artikeln nämns att ”… research by the social psychologists Jesse Graham, Brian A. Nozek and Jonathan Haidt has shown that liberals exhibit the least accurate perception of those with opposing political views.”

      (http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0050092)

      Vänstern tror alltså fullt och fast att ”borgare” handlar som de gör på grund av medveten ondska.

      Svara
    • Frida Gustavlin

       /  01/24/2017

      Blir dessa feminister på autopilot aldrig trötta på sin hejarramsa om att vita män styr över kvinnors ”kroppar”. Känner de inte själva smaken av floskel? Om man nu prompt ska snacka om hudfärg och kön i relation till styrda kroppar gör man nog klokast i att börja med andra kulörer och annat genus.

      /Frida

      Svara
    • G

       /  01/24/2017

      ”20 år. Ska bli psykolog. Feminist. Socialist”…

      Svara
      • Pelle2

         /  01/25/2017

        Duktig pojke Adam som slickar röv på feministen Emma.
        Det där skitsnacket om att män alltid är överordnade kvinnor och att det är rätt att
        ”sparka uppåt” gör mig spyfärdig.

        Svara
      • Karl

         /  01/25/2017

        Adam är ju indoktrinerad från förskolan och uppåt att den rätta vägen är att vara kvinnors försvarare (White Knight), vad de än begär. Tyvärr för Adam så kommer han allt längre bort från sex med en attraktiv kvinna med den attityden och får se förundrad på hur de attraktiva kvinnorna väljer killar med helt annan värdegrund.

        Svara
  13. Ok kvinnor är de största abortmotståndarna.

    Svara
  14. MiT

     /  01/24/2017

    Svara
  15. G

     /  01/24/2017

    Kul se Anders Lindberg stå i Aktuellt och säga att det inte finns några no-go zoner lol.

    Svara
    • G

       /  01/25/2017

      …och ”en arg blatte talar” som swishade förbi i inslaget innan debatten började haha.

      Svara
  16. Klimathotet

     /  01/24/2017

    Fejk-professor Nordström (han är inte professor utan bara en högavlönad glappkäft) kallar Värmland för skräpyta. En skräpyta är något där politikerna dumpar invällare i parti och minut och förväntar sig att ”någon annan” ska betala för vansinnet.

    Svara
  17. MiT

     /  01/24/2017

    Svara
    • Kristian

       /  01/25/2017

      Den är den där märkliga nationalismen igen. Håll för öronen, blunda, säg att vi är bäst på allt.

      Svara
  18. G

     /  01/24/2017

    ”Rekordmånga svenskar flyttar utomlands

    Utflyttningen är nu så stor att de gamla rekorden från slutet på 1800-talet har slagits, då cirka 50.000 svenskar årligen emigrerade – de flesta till USA. 2015 var det 56.000 svenskar som flyttade ut.”
    http://www.svt.se/nyheter/utrikes/rekordmanga-svenskar-flyttar-utomlands

    ”Ensamkommande placerades i jourhem med familjemedlem som rest till IS

    Vid upprepade tillfällen har ensamkommande barn, som kommit till Sverige, placerats i jourhem där det funnits familjemedlemmar som misstänks ha anslutit sig till IS. Det visar en granskning som SR-programmet Tendens i P1 och Ekot gjort.”
    http://www.svt.se/nyheter/inrikes/ensamkommande-placerades-i-jourhem-med-familjemedlem-som-rest-till-is

    ”Minskade bidrag för att ta emot flyktingbarn

    Kommunen söker med ljus och lykta efter små lägenheter i Åtvidaberg där killarna kan bo, vilket är en svår nöt att knäcka eftersom det är bostadsbrist i kommunen.

    – Det är en svår uppgift eftersom det är stor efterfrågan på just mindre lägenheter i Åtvidaberg, men gör vi inte de här förändringarna kommer kommunen att blöda ekonomiskt, säger Robin Taylor. ”
    http://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/minskade-bidrag-for-att-ta-emot-flyktingbarn

    ”Pensionärer tvingas låna – för att ha råd med hyran

    Allt fler skuldsatta pensionärer söker hjälp hos skuld och budgetrådgivarna på Västerås stad – en ny grupp man inte tidigare sett söka hjälp.

    – Äldre börjar komma till oss mer och mer, och det är framförallt bostadsmarknaden som ställt till det för många. Vi har en bostadsbrist i Västerås och det är svårt att få tag i lägenheter med låg hyra”
    http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/pensionarer-skuldsatter-sig-for-att-ha-rad-med-hyran

    ”Polischef åtalas för ofredande

    ”Har du sagt det här till media är du död”, ska polischefen Lena Tysk ha sagt när hon hotade sin chefskollega Agneta Kumlin, enligt källor till SVT Nyheter Västmanland. Nu åtalas Lena Tysk för ofredande. Själv förnekar hon brott.”
    http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/polischef-atalas-for-ofredande-1

    ”Våldtäkt mot 14-åring – nu åtalas två tonårspojkar

    Två pojkar, båda 17 år, har åtalats för våldtäkt mot barn alternativt sexuellt utnyttjande av barn.

    Enligt åtalet ska pojkarna – tillsammans med två minderåriga kompisar – ha tvingat en flicka till samlag och oralsex. Kompisarna åtalas inte – de är under 15 år och därmed inte straffmyndiga. I deras fall har de sociala myndigheterna kopplats in.”
    http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/tonaringar-misstanks-for-gruppvaldtakt

    ”Fatimah var bara 15 år när hon lyckades ta sig från Somalia till Sverige. Åtta månader på flykt, ensam.

    Som familjens äldsta dotter är det hon som har sett till att hela familjen har lyckats ta sig till Sverige. De är totalt åtta barn som bor tillsammans med sin mamma.”
    http://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/fatimah-flydde-fran-terror-och-barnaktenskap

    Blått visar antalet pojkar, rött antalet flickor. (För 2008 saknas uppgifter om kön)
    http://www.svtstatic.se/image-cms/svtse/1485181036/svts/article12059742.svt/alternates/extralarge/ensamkommande-staplar-png

    Svara
  19. MiT

     /  01/24/2017

    Svara
  20. G

     /  01/24/2017

    Svara
  21. Pelle2

     /  01/25/2017

    OT:
    Könsrasisten Frida Boisen är väldigt noga med att påpeka att det är vita män och ”gubbar” I Trumps regering som skriver på en lag som försvårar för rådgivning om aborter med mera.
    Att det, som Hagwall visade ovan, är lika många kvinnor i bl.a USA som är emot Abort och därmed legitimerar Trumps handlande glömmer hon bort illa kvickt.
    Vi är dessutom många män som stödjer kvinnors rätt till abort men det är heller inte intressant att ta in i den enögda könsrasisten och radikalfeministen Boisens svart-vita världsbild.
    http://archive.is/tXf88

    Svara
  22. Pelle2

     /  01/25/2017

    Mera OT:
    En Kristina Wicksell från organisationen make equal försöker relativisera våldtäkten i Uppsala där en kvinna filmades på Facebook när hon blev våldtagen. Om jag förstår saken rätt så var det väl män med utländsk bakgrund som begick våldtäkten så om det stämmer så är det väl orsaken till relativiseringen antar jag.
    Hon menar att de som våldtog kvinnan inte visste att de begick ett brott vilket är helt absurt för de flesta av oss.
    Det är heller ingen lösning att bestraffa gärningsmännen hårdare enligt henne utan man skall jobba med maskulinitetsnormerna och inte dela upp människor i onda och goda.

    Maskulinitetsnormen i detta fall är att det är ett avskyvärt brott att våldta någon,vilket väl bl.a visas på så sätt att gärningsmännen har blivit hotade av andra män, men i sann radikalfeministisk anda skall hon försöka få det till att den manliga normen är att det är ok att våldta.

    Sedan är det ju så att make equal sysslar med att utbilda och certifiera företag och myndigheter i ”jämställdhet” så då gäller det väl att problematisera så breda grupper och normer som möjligt så att dom kan sälja sina tjänster..

    http://archive.is/UfPXM

    Svara
    • Kristian

       /  01/25/2017

      ”… killarna uppvisat ett beteende som tyder på att de själva inte förstod vad de gjorde.”

      De vi kallar sociopater handlar på samma sätt. ”Vanliga människor” känner skuld för vad de gör, särskilt när de ertappas på bar gärning.
      Valéry Giscard d’Estaing om Jaques Chirac: ”… could have his mouth full of jam, his lips dripping with it, his fingers covered in it, the jar open in front of him and still deny he had ever touched the stuff.”

      Därtill kommer att vi ”vanliga människor” ofta inte kan hantera när något som ertappas In flagrante delicto inte visar några som helst tecken på skuld. Som Pratchett skriver lite här och var lyckas de nästan övertyga åskådarna om att inget egentligen har hänt.
      (Se även Björn Lomborg. http://lomborg-errors.dk/methods.htm)

      Då har vi:
      Annan kultur –> andra saker är tabu än i ”Sverige” –> Sex med medvetslös kvinna är helt okej.

      Frågor på det?

      Svara
  23. daniels

     /  01/25/2017

    MSM slår till igen med alternativ sanning

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/b1O3e/hustrumisshandel-snart-lagligt-i-ryssland

    Socialdemokraten Jelena Mizulina (som även på socialdemokratiskt maner stod bakom LBGT fientliga förslag) har återigen lagt in galna förslag i Duman. I realiteten är det som om Svensk regering automatiskt är skyldiga till folkmordsönskan om nån nasseparti kommer in i riksdagen och lägger förslag om folkmord, bara genom att folkmordet läggs som förslag oavsett om det röstas igenom.

    Jag tycker inte om att behandlas som en idiot av större idioter.

    Svara
  24. Pelle2

     /  01/25/2017

    OT:
    Johan Westerholm på Ledarsidorna talar om att Polischefen Lena Tysk, som hotade en av sina underställda, inte kommer straffas för det.
    Justitiekanslern valde att inte gå vidare med förundersökningen.
    Jk Skarhed är, som en tillfällighet, medlem av nätverket Hilda..
    https://ledarsidorna.se/2017/01/hilda-och-ruben-cirkeln-ar-sluten/

    Svara
    • Jans

       /  01/25/2017

      Ja, den där juridiska sammanslutningen är synnerligen obehaglig. Finns nog fler som är mindre synliga dock.

      Svara
  25. Jan

     /  01/25/2017

    Vila i frid, Sievert Öholm. En pionjär inom samhällsdebatten i TV och i mitt tycke den kanske skickligaste programledaren i genren. Ganska illa behandlad av sina kritiker mot slutet även om han kunde försvara sig väl. Går nu bort alldeles för tidigt. Jag hade gärna unnat honom minst tio år till. En av SVT:s stora profiler genom tiderna. Som sagt, vila i frid.

    Svara
  26. Jans

     /  01/25/2017

    Anhöriginvandringen knackar snart på dörren:
    http://meritwager.nu/uncategorized/en-migga-asylstrommen-ma-ha-avtagit-men-anhoriginvandringen-rullar-samtidigt-in-som-en-tsunami-som-ingen-riktigt-vill-kannas-vid/

    ”Och hur kommer det att se ut i Sverige om 30 år? Kommer svenskarna att bara vara en av många minoriteter i sitt land, då? Det är faktiskt frågor man måste ställa sig.”

    Svara
  1. Ni vet om att Sverige är ett mycket sjukt land va? | WTF?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: