Alternativ svenska

Lernia ska tydligen gå i spetsen för att införa en ny rikssvenska sägs det. Om det är sant eller inte vet jag inte, kan lika gärna vara ett lyckat PR-trick.

Nåväl, OM det är sant så går vi en dyster framtid till mötes även när det gäller språket för det kommer inte att bli en ny rikssvenska utan bara en alternativ svenska.

Samtal till försäkringskassan:

-Hej, det är Johanna Xsson här, har lite problem med senaste utbet

-FUCKING ORRE! SKA HÄMTA KOOOSINEN BRE!

-Vad?

-HORA!

-Jag vill ju bara ve

-KNOLLA DIN MAMMA!

-Vad menar du?

-ATT PENGARNA KOMMER PÅ MÅNDAG. ALLAHU AKBAR JAG SVÄÄÄÄR!

Allt blir säkert jättebegripligt om man ska hålla på att ändra för att ”inkludera”. För det är vad det handlar om, ”normkritik”, ”representation” och ”inkludering”, dvs att galningar har nästlat sig in även där

Traditionellt sett har rikssvenska setts som en neutral svenska som använts i officiella sammanhang och medier.

– Rikssvenskan har varit en norm för hur människor ska tala när de talar så kallad ”felfri svenska”, men för oss lingvister finns över huvud taget inget som är rätt eller fel, säger Mikael Parkvall.

– Den nya rikssvenskan visar på ett aningen absurt sätt att det inte finns något som är felfri svenska, i alla fall inte om vi vill låta människor i hela Sverige vara representerade och inte bara låta något ursvenskt fantasifoster vara måttstocken.

Det finns ingen svenska, det finns ingen svensk historia, det finns inget Sverige är vad han menar. ”Ett ursvenskt fantasifoster”…

Hon konstaterar att det råder brist på arbetskraft i både Sverige och övriga Europa. Samtidigt händer det att människor med rätt kompetens inte ens blir kallade till anställningsintervju på grund av sitt sätt att tala.

– Vi kan inte utesluta människor för att de inte pratar på samma sätt som vi.

Om man inte begriper vad de säger så kan man på goda grunder anta att de inte heller begriper vad man själv säger. Det blir rätt svårt att ha en sådan anställd.

nc3a4that-mot-paow87

Någon som skulle vilja ha Dialara anställd…?

3nc3a4that-mot-paow144

Genierna ovan, hur många vill ha dem på sitt företag?

 nc3a4that-mot-paow63

nc3a4that-mot-paow89

Allvarligt, klarar sådana här av att torka sig själva när de varit på dass?

nc3a4that-mot-paow38

nc3a4that-mot-paow58

Kolla hur de skriver och uttrycker sig, ser helt efterblivet ut…

Nu har ni fått en liten föraning om hur den alternativa svenskan kan se ut. Finns massor i de inlägg som länkas ovan, man kan tro att alla är sådana där ingenjörer, tandläkare och läkare som det pratas så mycket om…

Man ska nog ta det lite lugnt med det där att inkludera för mycket i svenskan…

MVH

MiT

Annonser
Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

122 kommentarer

  1. MiT

     /  01/30/2017

    ”Mördad man lockades till sexfälla i Norrköping – nu döms två till fängelse: ”Otrohet och heder låg bakom””
    http://www.na.se/inrikes/mordad-man-lockades-till-sexfalla-i-norrkoping-nu-doms-tva-till-fangelse-otrohet-och-heder-lag-bakom

    Svara
  2. Jan

     /  01/30/2017

    Så det här blir nästa svek mot det svenska folket? Varför skjuter inte pk-maffian av den svenska befolkningen och öppnar upp transportservice direkt från Syrien, Irak, Afghanistan och Irak? Så att deras vision blir fullbordad. Kanske har de en plan att låta svenskarna leva kvar som slavfolk och bidragskranar åt det nya herrefolket dock?

    Svara
  3. G

     /  01/30/2017

    ”Barnäktenskap har ökat i Sverige

    Juno Blom, som haft regeringsuppdrag mot hedersrelaterat förtryck och är utvecklingssamordnare vid länsstyrelsen i Östergötland, beskriver ett förvirrat läge där myndigheter och kommuner inte vet hur de ska hantera problematiken.”
    http://folkbladet.se/nyheter/norrkoping/barnaktenskap-har-okat-i-sverige-om4477364.aspx

    Svara
  4. Jan

     /  01/30/2017

    Nej Somar, Trump må vara galen men han är ingen jihadist som du insinuerar. Han kastar inte homosexuella från hustak, dekapiterar folk rituellt eller förordar barnäktenskap. Han är heller inte rasist för att han vill kontrollera sitt lands gränser.

    Att muslimer är illa sedda i såväl USA som Europa har de sig själva att skylla för. Terroristdåd är inte särskilt populära vare sig i New York, Berlin, London eller Madrid. Har du glömt bort det, Somar?

    http://www.aftonbladet.se/ledare/a/wBzA5/trumps-varldsbild-ar-lik-jihadisternas

    Svara
  5. Jan

     /  01/30/2017

    LL forsätter sin personliga agenda mot SD i Expressens spalter. Borde inte chefen ta honom i örat snart? Det blir lite larvigt. Själv skulle jag ha gett honom sparken. Han tillför ju ingenting…

    http://www.expressen.se/kronikorer/lars-lindstrom/sd-slanger-sig-garna-med-alternativa-fakta/

    Svara
    • havre flarnstad

       /  01/30/2017

      Det börjar bli så tjatigt och enformigt samma skit år efter år och nyhetsvärdet = 0
      Tycker absolut dom ska skriva om SD då något hänt eller någon gjort bort sig men att som LL sitta och mala samma gamla visa om och om igen lär inte locka nya läsare direkt.

      Svara
      • Jan

         /  01/30/2017

        Tänk att få 45 tusen (min gissning) för att skriva två SD-påhopp i månaden. Och samla pk-poäng samtidigt…

        Svara
        • Jans

           /  01/31/2017

          Frågan är hur länge till…
          Den här formen av journalistik lever på lånad tid.

          Svara
  6. Rikard

     /  01/30/2017

    Hej.

    En lingvist som säger att det inte finns rätt eller fel uttal av ord?

    Hur kan han då vara lingvist?

    Om det inte finns rätt respektive fel, med givna varianter av rätt (dialekter, sociolekter, yrkesjargong), hur gör han för att avkoda ljuden han hör när andra talar? Om han inte använder rätt och fel så måste han ju rimligen hela tiden gissa sig till vad han hör för ljud, och om han inte ser att ljudet kommer ur en människas mun, så vet han ju inte ens om det är tal.

    Antingen har han otur när han tänker, eller så är han helt enkelt ‘höginbillad’ (till skillnad från högutbildad), eller så är han redigerad så att det han för mig troligast avser är att rätt och fel ändras med tiden (samt av ‘sosse-ekonomiska’ faktorer, såsom invandring på invasionsnivå).

    En sådan lingvist kan väl inte ens svara på om det heter kex eller tjex, tjosk eller kiosk, Keops eller Tjopps. 🙂

    För den som vill muntra upp sig med lite andra, roliga, sagor rekommenderas:
    [http://www.rekordronny.se/smulan/]

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    Svara
    • Pelle2

       /  01/30/2017

      Han skrev fel. Han är inte lingvist utan postmodernist.
      Idioter som Lingvisten gör mig spyfärdig. Å ena sidan kallar de sina åsiktsmotståndare för faktaresistenta populister men å andra sidan förespråkar dom själv ett förakt för fakta och att deras egna känslor betyder allt.

      Svara
    • Kristian

       /  01/30/2017

      Ka-lops eller kall-ops.

      ”för oss lingvister finns över huvud taget inget som är rätt eller fel”
      Den meningen är fantastisk. Det är kanske som med jurister, fast tvärtom?
      ”Jag är lingvist, jag kan inte det här.”

      Det man kan konstatera är att sådana här ”lingvister” inte är till någon hjälp om man vill lära sig hur man kan göra sig förstådd på ett språk. Det är med som ”det finns ingen ‘bra’ eller ‘dålig’ konst” och ”det finns ingen ‘bra’ eller ‘dålig’ moral”: förr eller senare undergräver de sig själva.

      Stort tack för sagorna! De hjälper mot den värsta Lasse O-abstinensen. Hittade också den här: http://radiogodis.se/ovrigt_aldre.htm

      Och med Lasse O har vi gått varvet runt. Kan ”lingvisten” förklara vad som är så kul med frasen ”Du grabbar”?

      Svara
    • Fiat Lux

       /  01/30/2017

      Han har ju rätt i den meningen att en lingvist (i den specifika akademiska betydelsen) ägnar sig åt att beskriva språket som det faktiskt fungerar, således deskription snarare än preskription. I den meningen kan han inte sätta sig till doms över vilket bruk som är rätt eller fel. Och därför träder han utanför sin roll och är ute på mycket hal is när han får för sig att utfärda uttalsregler.

      Svara
  7. MiT

     /  01/30/2017

    Svara
  8. havre flarnstad

     /  01/30/2017

    Bjuder på en liten anekdot från ett av dom lite tuffare fängelserna :
    På den här anstalten fanns en avdelning för unga förbrytare med sociala problem som aggression och svårigheter att föra sig bland folk. Övriga delen av anstalten befolkades av äldre med långa straff och en dag blev en ung kille från Tensta (Sthlms förort) flyttad till behandlingsavdelningen och alla svenskar kliade sig i huvudet när han öppnade käften för det var som ett eget språk precis som dina exempel med då i tal.

    Han bröstade upp sig och gled fram till avdelningens araber och tjöt fram ett ”tjoooo brooor”
    närmsta araben var en palestinier som lärt sig svenska på anstalt som genast svarade ”vilken bror jag är inte din jävla släkting” det var så jävla kul hela stället började asgarva och grabben pös ihop som en trasig ballong.

    Invandrare av normal intelligens förstår att man inte går runt och pratar som en förståndshandikappad antingen pratar man så för man är väldigt ung och tror det är tufft eller så är det så illa som i mitt exempel att man inte klarar av normal svenska pga att personen nästan aldrig rör sig utanför angränsande förorter.

    Tragiskt för precis som du säger vem fan anställer en sådan ens att diska och kasta sopor
    det finns så många andra som söker samma tjänst och vi övriga får betala bidrag och enorma summor för allt elände dom oftast orsakar i form av brottslighet och anstaltsvistelser.

    Svara
  9. Jan

     /  01/30/2017

    Unga kvinnors kroppsfixering. Tar det aldrig slut? Och vad har det med feminism att göra? Sy era egna kläder då om klädkedjorna är så förtryckande. Kakan igen….
    http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/wBzBo/kakan-hermanssons-kritik-mot-kladkedjan

    Svara
    • Rikard

       /  01/30/2017

      Hej.

      Antar att jag är förtryckt jag också – det är inte det lättaste att hitta skor till mina blan, om man säger så. För att inte tala om byxor som sitter som de skall på en normal vuxen man – över höften; inte med hantverkar-glipa eller Gällivare-häng, eller för den delen inbyggd självkastrat.

      För min gubbmage beror det givetvis inte på.

      Ropen skalla – spandex åt alla!

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
    • Tomas

       /  01/30/2017

      nej det tar aldrig slut
      detta är människor som klagar på att dom inte fått en hjälm den dagen det regnar guld från himlen
      det är det som är meningen , dom vill inte vara nöjda , eller rättare sagt dom är som nöjdast när dom är som mest missnöjda

      Svara
    • Pelle2

       /  01/30/2017

      Jag tycker att vi skall vara normkritiska och be glappkäften Kakan hålla käften och inte klaga över sitt privilegierade liv där sådana här dumheter upptar hennes tid och engagemang.
      Men det är väl som Tomas säger att sådana som Kakan vill inte vara nöjda utan dom mår som bäst när dom har något att klaga på.

      Svara
  10. Bara i Sverige skulle en ”lingvistiker” påstå att det inte finns ”rätt eller fel”. Det är ju inte så att vi har bland annat ett grammatiskt system. Vart ska nästa idioti uppstå? Att det inte finns något rätt eller fel inom matematiken?

    Svara
    • Icke-svensk

       /  01/30/2017

      Nej, det finns många i andra länder med. Det gäller ju vara inkluderande. Man får inte heller snacka om mer primitiva språk.

      Svara
  11. Jan

     /  01/30/2017

    Framtidens världsmedborgare? Du flyr ditt hemland, asylshoppar dig till Sverige (bidragshimmeln) men behåller samtidigt medborgarskapet i det land du flytt ifrån. Samtidigt har du intressen i USA (fastigheter, bolag, studier) som du ofta besöker med fräscha svenska bidragspengar i bagaget. Stackars flyktingar?

    http://www.expressen.se/nyheter/svenskar-med-dubbla-medborgarskap-portas-fran-usa/

    Svara
    • Realistico

       /  01/30/2017

      Sakupplysning: Du kan inte avsäga dig ditt medborgarskap i Iran, således har alla svenska medborgare födda i Iran dubbelt medborgarskap. Personer som nu är stoppade från att åka in i USA inkluderar riksdagsledamoten Hanif Bali och nationalekonomen Tino Sanandaji.

      Svara
      • Jan

         /  01/30/2017

        Noterat.

        Svara
      • Kristian

         /  01/30/2017

        Det är i så fall USA som förlorar på det.
        En del av det som Trump gör är lite väl spretigt, även för oss som tyckte (och fortfarande tycker) ”vem som helst utom H. Clinton.”

        Sanandaji är dessutom utbildad i USA till fil.dr-nivå! Hade han velat spränga någonting hade han ett par år på sig.

        Svara
      • Kristian

         /  01/30/2017

        Nackdelen är väl att juristen blir kvar här …

        Svara
      • Jans

         /  01/31/2017

        Hanif kommer nog att kunna åka till USA ganska snart igen. Dessutom skulle jag vilja få utrett hur svårt det egenligen är att avsäga sig ett iranskt medborgarskap i Västvärlden. Varför skall USA eller Sverige bry sig om vad Iran tycker om en svensk medborgare inte vill vara iranier längre. Sanningen är nog den att de flesta av dem vill fortsätta vara iranier. Jag litar inte på att detta problem beskrivs helt korrekt med alla sidor belysta.

        Svara
        • Varför ska Sverige eller USA lägga sig i hur Iran sköter medborgarskap?

          Det känns som om du mest vill försvara Trumps ogenomtänkta beslut till vilket pris som helst.

          Svara
          • Pether

             /  01/31/2017

            Att skippa terrorister är ett väldigt genomtänkt beslut.

          • Vän av ordning

             /  01/31/2017

            Hear hear. Jans har säkerligen uppriktiga avsikter, men ensidigheten är uppenbar.

          • Jans

             /  01/31/2017

            Det jag menar är, vilken bäring har Irans inställning i frågan för Västländer? Jag tror inte rapporteringen berättar hela sanningen. Speciellt inte när det gäller iranska ättlingar födda i Väst som alltså inte ens har Iran som födelseland i passet. Om de av USA påkommes med iranskt medborgarskap så måste det ju vara vi i Väst som skrivit in det i ID-handlignarna, antagligen för att personen vill vara iransk medborgare. Det är ju inte som att Iran kan ta reda på vilka som föds i Sverige, skicka en lista till USA som amerikanarna sedan sitter och checkar av emot.

            Kom igen nu, tänk lite!
            Jag försvarar inte Trump per se, men inse att rapporteringen kring den farbrorn kommer att vara extremt vinklad under hela hans presidentperiod. Det jag noterar är att det fattas en komponent i historien om det outplånbara iranska medborgarskapet. Det är IRAN och endast Iran som inte erkänner DUBBLA medborgarskap. Den som kan juridiken här kan få berätta men om jag inte vill vara iransk medborgare och har svenskt medborgarskap har jag svårt att tänka mig att det inte skulle kunna gå att få det iranska medborgarskapet avlägsnat från mina handlingar. Vad har Iran att säga till om visavi Sverige och USA i frågan?

            Frågan diskuteras på Flashback:
            https://www.flashback.org/t2807395

  12. MiT

     /  01/30/2017

    Svara
  13. MiT

     /  01/30/2017

    ”Fem asylsökare bakom inbrottsvåg i Stockholm – nu utvisas hela ligan”
    http://www.friatider.se/inbrottsvag-brots-nar-georgisk-inbrottsliga-sprangdes

    Svara
    • Kristian

       /  01/30/2017

      Spännande att det bara är fem och tio års utvisning.

      Svara
  14. MiT

     /  01/30/2017

    Kolla vilka som ska vara med…
    ”Comviq vill få svenskarna att kliva ur sina filterbubblor”
    http://www.dagensmedia.se/marknadsforing/kampanjer/comviq-vill-fa-svenskarna-att-kliva-ur-sina-filterbubblor-6821420

    Svara
    • Jan

       /  01/30/2017

      Kakan horar tydligen för vilket företag som helst. Sedan när blev pr-byråerna kulturmarxister? Kapitalet och tokvänstern i skön förening? Ska man anta att Comviq ställer sig bakom Kakans mordiska polishat också?

      Svara
      • Jans

         /  01/31/2017

        Comviq vill ha uppmärksamhet. Kakan vill ha pengar.
        Vad kan gå fel?

        Svara
    • Vara mer öppna?

      Snarare borde folk vara MINDRE öppna. Det hade nog varit mer hälsosamt, speciellt för tonåringar som använder internet.

      Svara
    • Pelle2

       /  01/30/2017

      Comviq lärde sig tydligen ingenting av Audis dikeskörning när dom anlitade Kakan utan vill göra om det hela en gång till.
      Sedan kryddar dom det med Radikalfeministen Zara Larsson och idioten Ametist Azordegan som kallade Janne Josefsson för Nazist
      http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=5857358
      Om Comviq tror att jag någonsin kommer bli en kund hos dom efter detta så tror dom grundligt fel.

      Svara
      • michael.

         /  01/31/2017

        Intressant att Comviq lyfter fram flera hatspridare som goda föredömen,om man tycker att rasistiska antirasister och könsrasistiska feminister är dåliga föredömen ska man självklart bojkotta Comviq.

        Svara
        • Jans

           /  01/31/2017

          Känns det inte lite som ett monster som skälver i konvulsioner efter ett dödligt hugg?
          Man får ha i minnet att reklambranschen är extremt Stockholmsfixerad med epicentrum på Söder.

          Men det skall ju sälja också. Vi får se tids nog, jag tror det kan vara så att det är de sista vrålen vi ser och hör nu.

          Svara
        • Jag har Comviq och har haft det sedan tidiga 2000-talet, men nästa gång jag byter telefon så ska jag ta notis att välja en annan operatör – inte för att jag tror Comviq bryr sig, men men jag röstar med kronan. 😀

          Svara
          • Jans

             /  01/31/2017

            Har inte Comviq dessutom den sämsta täckningen? Jag fick i varje fall bättre täckning vid sommarstugan när jag bytte.

          • Klimathotet

             /  01/31/2017

            Du kan behålla ditt nummer om du byter till annan operatör.

    • G

       /  01/31/2017

      ”Kampanjansvarig hos Comviq är Chimen Asadi, känd från styrelsen i Refugees Welcome Stockholm.”
      http://nyheteridag.se/comviq-ska-fa-folk-att-lamna-avpixlat-bubblan-med-hjalp-av-kakan-hermansson-och-zara-larsson/

      Svara
  15. Tomas

     /  01/30/2017

    men hur ska vi kunna förklara skjutningen i canada på pk vis nu när den ena var en marockansk muslim ?? (behöver hjälp från expertis 🙂 )

    Svara
  16. Vic

     /  01/30/2017

    Alltså, antingen är lingvisterna på Lernia korkade eller så är de fega. Lingvister brukar väl vilja bevara språk, forska i språkets historia och föreslå MINDRE förändringar av det svenska språket. Fast å andra sidan.. Lernia är statligt helägt. Allt som hamnar i statens händer går bananas inom ett par månader nuförtiden. Vad kan man förvänta sig liksom? Utan konkurrens och med skattebetalarna som uppbackning kan man balla ur hur mycket man vill. Du betalar.

    Svara
    • En annan Andreas

       /  01/31/2017

      Integriteten är väl i princip alltid det första offret. Speciellt för de med politiska ambitioner.

      Svara
  17. utlandssvensk

     /  01/30/2017

    Det är nog bara att acceptera att svenskan är på väg bort. Det är redan ett väldigt litet språk och med det inflöde som redan har skett samt det som förväntas de närmaste åren är utfallet nästan givet: Först sker det en omvandling till pidginsvenska när alla dessa olika grupper behöver ett gemensamt språk för att kunna kommunicera, sen dör troligen språket gradvis ut och ersätts av de språk som talas av den nya majoritetsbefolkningen.

    Svara
    • havre flarnstad

       /  01/30/2017

      Svenskan kommer överleva men på andra sidan östersjön.
      I Finland pratar många svenska och med den förmodligen ganska stora framtida exil-svenska befolkningen blir det nog en hel del svenska bosättningar kring dom områdena som redan idag talar finlandssvenska.

      Man kan ju även ställa sig frågan om våra grannländer skulle tolerera att ha ett nordiskt somalia som granne plågat av konflikter och befolkat av en majoritetsbefolkning bestående av pidgintalande mena´iter.

      Svara
      • utlandssvensk

         /  01/30/2017

        ”Man kan ju även ställa sig frågan om våra grannländer skulle tolerera att ha ett nordiskt somalia som granne plågat av konflikter och befolkat av en majoritetsbefolkning bestående av pidgintalande mena´iter.”

        Man kan ju alltid hoppas eller drömma. Men se på Sverige. Vad har vi gjort för att rädda våra grannländer när de har haft problem? Inte mycket…

        Sen kan man möjligen tro att länderna runt omkring inte vill ha ett stort Gaza som granne och det stämmer säkert. Men vad ska de göra? Västerländska ockupationer av MENA länder har inte direkt varit framgångsrika hittills. Vad krävs för att ändra detta? Sannolikt metoder som inget civiliserat land ens kan tänka på, för gör man det, är man inte längre civiliserad….

        Svara
        • Klimathotet

           /  01/30/2017

          Den kloke förutser de svårigheter som väntar och förbereder för dem, den enfaldige går blint på och lider av konsekvenserna. – Ordspråksboken 22:03

          Eller på klarspråk: Om man sticker huvudet i sanden skyltar man med arslet 😉

          Svara
          • utlandssvensk

             /  01/30/2017

            ”Den kloke förutser de svårigheter som väntar och förbereder för dem, den enfaldige går blint på och lider av konsekvenserna”

            Exakt så! Dessvärre är det sen länge närmast ett religiöst krav i Sverige att man ”inte ska vara negativ” och det gäller i högsta grad även i systemkritiska cirklar.

            Hur gick det för judarna som vägrade att vara negativa 1937?

            Hur gick det för de kristna libaneserna som vägrade att vara negativa?

            Acceptera verkligheten NU, eller låt dina barn betala priset för dina rosa glasögon…..

      • P

         /  02/05/2017

        Ledsen att behöva dra ner stämningen men svenskan kommer inte att bli särskilt långlivad i Finland mer. Svenskan trängs tillbaka på alla håll, det har gått särskilt snabbt under de två senaste valperioderna. Om tvåhundra år är Finland helt finskt, kanske redan bara om hundra.

        Svara
    • Jans

       /  01/31/2017

      Ett språk med 8 miljoner modersmålstalande dör inte ut inom överskådlig tid.

      Däremot kan man ju fråga sig vad det blir av den pidginsvenska som utan tvekan talas i förorterna. På något sätt tror jag de politiskt korrekta stollar som vill nedgradera svenskan kommer att förlora matchen för inget kommer ju vara så kontraproduktivt ur assimileringssynpunkt som att dumpa ett gemensamt språk.

      Svara
      • Rikard

         /  01/31/2017

        Hej.

        Utjämning mot lägsta möjliga nivå sker av sig självt, även med språk. En högre nivå än den spontana kräver medveten ansträngning, selektering och diskriminerande urval – bortsortering av den som inte når upp till nivån.

        ‘Kristian’ länkar ovan till den utmärkta sidan radiogodis: [http://www.radiogodis.se/ovrigt_aldre.htm]

        Gå in där och leta fram ett program och jämför svenskan av igår, som ändå är i levande minne, med hur det idag låter i SR. Den förändringen är en följd av att det bestämdes vara fult, dumt, ondskapens och allmänt fel att sträva efter att vara både bättre och bra än vad man varit tidigare.

        Det som inte strävar ruttnar.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
  18. Kristian

     /  01/30/2017

    ”Trump ska få saudierna lösa asylkaoset”
    http://www.friatider.se/trump-ska-f-saudierna-l-sa-asylkaoset

    Riktigt så bra är det inte, det handlar bara om pengar, men det har de väl gott om.

    Svara
    • Svenne

       /  01/31/2017

      Det vore verkligen skitkul om Trump löste asylkaoset… 😀

      Svara
  19. MiT

     /  01/30/2017

    Svara
  20. MiT

     /  01/30/2017

    ”De döms för tortyrvåldtäkt med cigarettbränning i Örebro”
    http://www.friatider.se/de-d-ms-f-r-tortyrv-ldt-kt-med-cigarettbr-nning-i-rebro

    Svara
  21. MiT

     /  01/30/2017

    Svara
    • Umeå lasarett ( Alltså toppen i Västernorrlands sjukvård och hela Norrlands från Sundsvall upp + Jämtlands specialistvård.) blev nyss utnämnt till det bästa akutsjukhuset i Sverige. Det bjöds tårta till personalen.
      Kommentar från deltagande läkarna:” Om det här är det bästa sjukhuset, hur usla kan de andra vara?”
      Det var en bra fråga.

      Svara
      • Jan

         /  01/30/2017

        Du menar Norrlands universitetssjukhus i Umeå? Det ligger, för övrigt, inte i Västernorrland. Googla, vetja….

        Svara
        • MiT

           /  01/30/2017

          Varför så snarstucken mot elina? Om du kanske skriver fel nån gång ska vi direkt dyka på med ”googla vetja…”
          Har du aldrig skrivit fel på landskap nån gång?

          Svara
          • Jan

             /  01/30/2017

            Nja, två, ganska grova, sakfel i samma inlägg. Då vädrar felsökaren i mig morgonluft! Enstaka slarvfel bryr jag mig inte om. Snarstucken? Jag vet inte det jag…

          • MiT

             /  01/30/2017

            Men märkligt nog så visste du direkt vilket sjukhus hon menade trots att hon inte kallade det Norrlands universitetssjukhus i Umeå? Kan inte varit sådär himla grovt då gissar jag? För det var väl det ena grova?

          • Jan

             /  01/31/2017

            Det är en ganska stor skillnad mellan ett universitetssjukhus och ett lasarett trots allt. Umeås är dessutom Norrlands enda. Kan vi släppa det här nu? Det var inte min mening att göra en stor sak av det. Jag ville bara korrigera felen. Om Elina tar illa vid sig så ber jag om ursäkt. Stryk den sista meningen om att googla. Den var onödig….

          • MiT

             /  01/31/2017

            Undrade mest bara eftersom du ändå förstod exakt vilket hon menade. Ibland är det motiverat att vara dryg, ibland inte. Det där var väl inget sånt tillfälle. Hade hon ständigt gått i polemik mot dig innan så hade jag haft förståelse!

    • Kristian

       /  01/30/2017

      Det är miljoner man sparar. Per år, gissar jag. Det ekar i skallen på mig: 80 miljarder, 80 miljarder, 80 miljarder.
      En miljard per år är över 2,7 miljoner om dagen.

      Svara
    • daniels

       /  01/31/2017

      Sundsvallspolitikerna är avundsjuka på Umeå som har ett riktigt sjukhus. Men då Sundsvalls sjukhus har gått dåligt, med bottenresultat och med sisådär vårdkvalitet trots att budget alltid dragits långt över så är de drömmarna långt borta.

      Man tror i sin enfald att om man slaktar all övrig vård och centraliserar allt i Sundsvall så kommer det bli bättre. Vad man missar är att 10% minus varje år ökar ju mer pengar man har…

      Medborgarna i länet är sjuka i huvudet och röstar på S vad som än händer så situationen beror till största delen på dem som röstade i förra valet.

      Svara
  22. MiT

     /  01/30/2017

    Svara
    • Bo

       /  01/31/2017

      ”Kvinnligt kodade människor”, vad är det?
      Himla jämställd panel på den bilden för övrigt. Exakt 100% jämställt (m feministisk procenträkning alltså). Motfråga; hur ska man få in kvinnor med mustasch i ”kvinnligt kodade” branscher då?

      Svara
      • Jans

         /  01/31/2017

        Är det inte på samma gång oerhört komiskt alltihop? En vuxen människa med lång universitetsutbildning som pratar om ”kvinnligt kodade människor” och på allvar låtsas att hon inte är fullt på det klara med vad en kvinna och en man är utan låtsas att det handlar om en ”kod”.

        Twittrarens profil berättar:
        ”Kommunikatör på IUC Z-GROUP. Vi verkar för utveckling och tillväxt hos länets små och medelstora företag inom tillverkning och teknik.”

        Jag undrar på vilket sätt, konkret, denna kommunikatör bidragit till utveckling och tillväxt i länet? Det är gigantiska mängder ormolja som företag och myndigheter plöjer ner i denna kvacksalvarbransch.

        Svara
  23. Sven

     /  01/31/2017

    Det går kanske att bojkotta de idiotföretag som skulle gå på att förändra sitt språk på det sätt Lernia propagerar för?
    Sen har vi ju den andra idiotin med ”koncernspråk”, oftast engelska. Ofta råkar man i situationen att behöva läsa dålig engelska och skriva svar på dålig engelska fast vi båda är riktiga svenskar. Bara för att koncernledningen vill ha det så.
    Men, seriöst, man kan ju låta företag som försöker köra med denna katastrofsvenska som föreslås lida ekonomiskt.

    Svara
  24. Jans

     /  01/31/2017

    Nja, om vi nu inte vill låta det ”ursvenska fantasifostret” svenska vara normen så har vi helt enkelt inget språk. Alla talar och skriver precis som de vill.

    Jag förmodar att det ”urarabiska fantasifostret” arabiska omedelbart plockas bort från hemspåksundervisningen också. Llikaså kastar vi alla böcker som skrivits på Samiska på soptippen. Inte nog med att det är ett ursamiskt fantasifoster det är dessutom svenska koloniala språkvetare som hjälp till att överföra det samiska språken till skriftlig form.

    Lingvister som år postmodernister och därmed underkänner hela idén om att ha ett samlat språk motarbetar precis den integration de tror sig värna.

    Sedan är det naturligtvis så att språk utvecklas och förändras men det är ju inte alls det som detta trams handlar om.

    Svara
  25. Cain

     /  01/31/2017

    Har lyssnat på resultatet nu. Det är alltså någon som läser upp stycken och byter dialekt för varje ord eller ordgrupp i en och samma mening. De allra flesta igenkännbara svenska dialekter med ett fåtal inslag av förort.

    Det handlar alltså inte om någon ny ”rikssvenska”, utan ett collage av dialekter. Ett ”allas lika värde” poserande från Lernia. Mycket väsen för ingenting.

    Svara
    • Ivar L

       /  01/31/2017

      Nu har jag också lyssnat. Det känns ju mest som en ploj, men det gör ju ”hen” också så det är nog bara en tidsfråga innan det dyker upp reklamfilmer och pkister som försöker sig på att låta sådär. Söderhipsters som slänger in lite Rinkebyknorr i sitt tal har jag i varje fall hört några gånger.

      Svara
    • Fiat Lux

       /  01/31/2017

      Ja, det där ljudcollaget hade de uppenbarligen inte lagt ner många arbetstimmar på. Inte bråkdelen av den tid de har lagt ned på att försöka sälja in konceptet.

      Svara
  26. Jans

     /  01/31/2017

    Trumps inreseförbud har sina rötter i beslut fattade under Obamaadministrationen.
    Trump refererar i sin order till ett dokument skapat under Obama och det är i detta dokument som de sju nationerna nämns. Den enda nation Trump själv uttryckligen nämner är Syrien.
    https://sethfrantzman.com/2017/01/28/obamas-administration-made-the-muslim-ban-possible-and-the-media-wont-tell-you/
    ”It was signed into law on December 18, 2015, as part of the Omnibus Appropriations Act of FY2016.”

    Rapporteringen i MSM är alltså ganska oärlig. Jag kan inte detaljerna, Trump har väl gått längre än Obama men det är en skillnad i grad snarare än något helt nytt och anmärkningsvärt.

    Svara
    • Gurkburken

       /  01/31/2017

      Fast jag tror att Trump gärna vill att det ska låta som ett extremt avsteg från tidigare praxis och välkomnar det vänsterliberala etablissemangets avståndstaganden.

      Svara
      • En annan Andreas

         /  01/31/2017

        Klassisk maktdemonstration, han vill visa att han minsann inte behöver bry sig om några regler eller liknande som andra måste ta hänsyn till. Ungefär som småglin som försöker visa sig tuffa genom att röka, bråka eller sno saker, same shit different name.

        Svara
  27. MiT

     /  01/31/2017

    Svara
  28. Svenne

     /  01/31/2017

    Verkligheten vs. Strandhäll…

    Svara
  29. G

     /  01/31/2017

    Svara
  30. Pelle2

     /  01/31/2017

    OT:
    Ledarsidornas Johan Westerholm totalsågar DN kultur och familjerna Bonnier och Hjörne
    i dagens inlägg
    https://ledarsidorna.se/2017/01/sadan-ar-den-kulturjournalstiken/

    Svara
  31. Ivar L

     /  01/31/2017

    Humor, rädda det som räddas kan tänker Tele2:

    Svara
    • G

       /  01/31/2017

      ”men Comviq fungerar helt och hållet som ett eget varumärke”

      Nope. Så tänker inte jag som kund i sådana här fall, nej.

      Svara
    • G

       /  01/31/2017

      Svara
  32. G

     /  01/31/2017

    Westerholm skriver bra om den ruttna sekten bestående av kulturjournalister.

    ”Sådan är den. Kulturjournalstiken”
    https://ledarsidorna.se/2017/01/sadan-ar-den-kulturjournalstiken/

    Svara
  33. Pelle2

     /  01/31/2017

    Lite mera OT:
    Johan W på ledarsidorna undrar vilken hållning samordnaren mot våldsbejakande extremism, Anna Carlberg, har till det Muslimska brödraskapet.
    I sitt första svar sa hon att hon inte hade någon annan hållning än regeringen men när någon frågade henne om vilken hållning regeringen hade så kunde/ville hon inte svara.

    Johan listar några alternativa svar:

    1. Det finns ingen officiell hållning som den Nationella samordnaren påstår.
    2.Det finns en hållning som inte tål dagsljus eller internationell granskning.
    3. Det finns två hållningar, en riktig som riktar sig mot Muslimska Brödraskapets representanter i Sverige för att hålla dem på gott humör och en som är lite mer på låtsas och är det som inrikesminister Ygeman kommunicerar i ministerrådet för att hålla resten av EU på någorlunda gott humör.
    https://ledarsidorna.se/notis/sa-stenkorkad-kan-ingen-vara-eller/

    Svara
    • G

       /  01/31/2017

      Ahahaha, helt otroligt hur illa arbetet med sådana allvarliga och viktiga områden sköts när man tillsätter en sådan människa, som om ingen bryr sig längre, ugh! Mycket bra att han tog med skärmdump från twitter också lol 😀

      Svara
  34. G

     /  01/31/2017

    ”BLM Anti-Trump Protest In Seattle: ‘We Need To Start Killing People’

    During an anti-Trump protest in Seattle this weekend, an activist associated with the Black Lives Matter (BLM) movement took to the megaphone to voice her support for, among other things, “killing people,” and “killing the White House.”

    While she said that, another protester can be heard saying, “Burn it!”

    She also says, “White people, give your fucking money, your fucking house, your fucking property, we need it fucking all,” as another protester responds “reparations!”

    “Fuck white supremacy, fuck the U.S. empire, fuck your imperialist ass lives. That shit gotta go.”
    http://dailycaller.com/2017/01/30/blm-anti-trump-protest-in-seattle-we-need-to-start-killing-people/

    Svara
    • G

       /  01/31/2017

      ”According to the channel that uploaded the clip to YouTube, the activist saying these things is a teacher.”

      Svara
    • G

       /  01/31/2017

      Svara
    • Pelle2

       /  01/31/2017

      En blir alldeles varm i hjärtat av de goda människorna i Black lives matters…
      Dom har inget emot att bo i länderna vars majoritetsbefolkning dom hatar och anser tydligen att dom har rätt till våra egendomar enbart pg.a sitt ursprung.

      Svara
  35. G

     /  01/31/2017

    WTF!

    ”Hate Crime Hearing: Four Adult Teens Who Beat Mentally Disabled Man Shielded From Public Scrutiny By Chicago Judge”
    http://www.zerohedge.com/news/2017-01-30/hate-crime-hearing-four-adult-teens-who-beat-mentally-disabled-man-shielded-public-s

    Även skärmdumpar från facebook finns i artikeln, fy fan vilket jävla beteende.

    Svara
  36. G

     /  01/31/2017

    ”Ska gravida behöva åka 10-20 mil när bullen är färdiggräddad ?”
    ”JA!!! Skattepengar ska bara gå till viktiga saker fattar du väl!!!”…

    Svara
  37. Svenne

     /  01/31/2017

    UNT: Arlanda: Fullt upp med falska pass

    Svara
  38. G

     /  01/31/2017

    ”The Obama administration released 20,360 unaccompanied minors into communities and towns throughout the United States during the first three months of this fiscal year, according to data released Monday by the Office of Refugee Resettlement.

    The new ORR data reveals that during the last full month of former President Barack Obama’s presidency, his administration released 7,686 unaccompanied minors – or an average of about 248 per day — to sponsors living in the United States. Sponsors are largely family members, often in the United States illegally themselves.”
    http://dailycaller.com/2017/01/30/obama-admin-released-248-illegal-kids-per-day-into-u-s-during-last-full-month-in-office/

    Två bra kommentarer till denna galenskap, även om dessa barn eller ”barn” inte är från MENA så är ju situationen med långa vandringar mellan länder liknande…

    ”Why is this going on. Why don’t we stop this insanity. It’s so gross. Who sends kids alone. Send them back”

    ”This is completely BS , this should not be anybody’s responsibility except the parents. If u don’t want your children , u don’t let them go to a completely different country to fend for themselves what the hell is wrong with people. What if they die, get murdered, starve or even raped . This needs to end immediately.. and these damn so called parents need to be arrested for abuse, endangerment to a child”

    Svara
  39. G

     /  01/31/2017

    —-

    Svara
  40. G

     /  01/31/2017

    Intervju med AKB som svarar på en hel del frågor.

    ”Anna Kinberg Batra: Så ska dialogen mellan M och SD gå till”
    https://www.sydsvenskan.se/2017-01-30/anna-kinberg-batra-sa-ska-dialogen-mellan-m-och-sd-ga-till

    Svara
  41. G

     /  01/31/2017

    Svara
  42. G

     /  01/31/2017

    Svara
    • G

       /  01/31/2017

      Ahahaha. Låter underhållande detta, det är det iofs alltid när HB är med, han brukar leverera saftiga repliker snabbare än blixten, måste se detta senare, hoppas det hamnar på youtube för SVT är så jävla lata att de inte orkar skapa separata klipp utan att man ska leta sig fram i en flera timmar lång video, TV4 fixar separata klipp från Nymo till deras Youtube-kanal, men SVT får väl för lite licensepengar för att ha resurser till att fixa separata klipp….

      Svara
    • G

       /  01/31/2017

      Svara
    • Rikard

       /  01/31/2017

      Hej.

      Låter som en gammal sketch jag glömt ursprunget till:

      ”Får man kalla länsman för idiot?”
      ”Nehej, det får man verkligen inte!”
      ”Får man kalla en idiot för länsman då?”
      ”Ja-a,det får man väl göra?”
      ”Jamen, goddag då, länsman.”

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
  43. Leif

     /  01/31/2017

    Undrar om mina bekanta i Älvdalen kan tillföra den nya rikssvenskan några ord?

    http://www.sprakochfolkminnen.se/sprak/dialekter/lyssna-pa-dialekter/dalarna/alvdalen.html

    Svara
  44. G

     /  01/31/2017

    Svara
  45. G

     /  01/31/2017

    Ahahahaha! Måste ta några tweets till, har har en sådan dåraktig humor lol!

    Dessvärre fattar många inte detta pga att han låter, tänker och beter sig som en normal människa, vilket man inte kan säga om anti-trumparna.

    Svara
  46. G

     /  01/31/2017

    Svara
    • Fiat Lux

       /  01/31/2017

      Men det vet ju alla. Den rena, fina kommunismen har aldrig någonsin genomförts i verkligheten, och den har därför aldrig blivit komprometterad. De länder som vi i vår okunnighet har kallat kommunistiska var i själva verket realsocialistiska, och Gulag var en historisk nödvändighet. Eller som den gamle (r)-aren Frank Baude sa apropå de s k EU-migranterna: ”Att tycka synd om folk, vad är det för kampinställning?”

      Svara
  1. Lernia vill att blattesvenska ska bli norm i Sverige – Asylkaos

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: