Sekt eller Seriöst?

Ibland kan man faktiskt undra

MVH

MiT

Advertisements
Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

92 kommentarer

  1. utlandssvensk

     /  01/31/2017

    Off Topic,

    Möjligen är det av intresse för en del här att MED klart och öppet avfärdar alla tankar på repatrieringar:

    https://medbloggen.se/2017/01/31/invandringen-minskade-inte-2016-utan-okade/#comments

    Svara
    • Jan

       /  01/31/2017

      Naturligtvis. Alla ska hit. Däremot tror jag åtstramningarna som infördes i höstas kommer att ligga fast. Oavsett regering. Fast redan nu består väl Sverige av 1/3 asylinvandrare?

      Svara
    • Kristian

       /  01/31/2017

      Frågan som ställs – i vidare bemärkelse, och då menar jag inte bara repatrieringar – är ”skall Sverige fortsätta existera som land?” Sju riksdagspartier säger blankt ”Nej” till det, i ord och handling. SD säger ”Nja, kanske”. (SDs problem är folkhemsnostalgin och vägran att inse att den svenska modellen är död.)

      Vet inte var MED står än, men kanske hamnar man någonstans mitt emellan. 🙂

      Svara
      • utlandssvensk

         /  01/31/2017

        ”Vet inte var MED står än”

        Samma här, men det är det jag försöker ta reda på! De svarar hyggligt direkt och klart på frågor. Dessvärre gillar jag inte svaren! Mitt intryck hittills är att de är ganska mjäkiga.Sen tycker jag inte att SD är perfekta, så visst finns det utrymme för konkurrens.

        Men i mitt fall ser jag repatrieringar som den absolut viktigaste frågan och där står SD ensamma med en stark avsikt och en del konkreta förslag. Om det inte blir storskaliga repatrieringar ganska snart, är det helt kört för Sverige inom 10 år och det kan även gå fortare.

        Svara
        • Kristian

           /  01/31/2017

          Får gå och läsa på vad SD sagt om repatrieringar, ser jag!
          Håller med om att det är bråttom.

          Svara
          • utlandssvensk

             /  01/31/2017

            @ Kristian,

            ”Får gå och läsa på vad SD sagt om repatrieringar, ser jag!”

            Du kan börja med att titta på detta:

          • Kristian

             /  01/31/2017

            Skall lyssna noggrant på den.

            Tänker fortsättningsvis försöka använda uttryck som ”frivilligt återvändande” eller ”återvändandestöd” för att slippa en lång diskussion om vad ”repatriering” betyder. Tack till alla!

          • utlandssvensk

             /  02/01/2017

            ”Tänker fortsättningsvis försöka använda uttryck som ”frivilligt återvändande” eller ”återvändandestöd” för att slippa en lång diskussion om vad ”repatriering” betyder.”

            Ja, om du vill det. Men det är lite synd om vi måste förenkla språket på det sättet. Allmänt gäller att man skiljer mellan repatriering, som normalt är frivillig, och deportering, som sker med tvång.

        • havre flarnstad

           /  01/31/2017

          Om/när SD faktiskt får statsministerposten lär dom nog lägga fram förslag som dom helt enkelt inte kan idag med tanke på hur känsligt det är att skrämma iväg potentiella väljare från 7-klövern.

          När opinionen svängt inte bara i Sverige utan i hela EU och allt fler länder får sina egna ”SD” på maktposition så kommer även möjligheterna att göra något utökas.
          Här hemma kan vi börja med mjuka metoder som kampanjer i media och det offentliga, ett höjt belopp för återvändare till hemlandet kombinerat med betydligt lättare utvisningar vid brottslighet och sänkta bidrag till den nivån att det helt enkelt inte är lockande att surfa på bidrag längre.

          Just det här med bidragen är nog avgörande för Mustafa är inte dummare än att han förstår att utsikterna för ett arbete är små men bidragen är så stora att det är skitsamma ”svenne betalar” men när bidragen ersätts av foodstamps och nivåerna sänks till att bara omfatta det allra nödvändigaste känns livet mer lockande hemma i Mogadishu.

          Har svårt att se att mass-repatrieringar genom tvångsmedel någonsin skulle komma att ske undantaget efter ett inbördeskrig.

          Svara
    • Dreadlock

       /  01/31/2017

      Ser inte massrepatrieringar från västdemokratier som någon lösning alls. Dels så är den lösningen totalt orealistisk därför att den kräver att vår demokrati förvandlats till en stenhård repressiv allians (Eller diktatoriskt envälde genom statskupp) repatrieringar har historiskt tillämpats under världskrigen, eller i skarven mellan dessa. Det är skrattretande att föreställa sig en enda demokrati i väst som skulle lyckas att gå i hamn med detta, med tanke på Europas historia – och alla åtaganden för att förhindra att det skall ske igen.

      Är däremot inte alls främmande för att repatriera nyckelfigurer inom den muhammedanska saudiutbildade s.k. hatpredikantskrået och hela den associerade apparaten runtom hela Europa. Ska man sätta ner foten , imo börjar man där.

      Sedan fortsätter man och burar in religiösa våldsverkare. Till sist förespråkar jag krig mot det saudiska kungahuset, delfinansiärer för IS. Och där växer även den muslimska oppositionen i grannländerna mot Saudi och för ett fredligare mellanöstern.

      Ett fredligare mellanöstern måste väl ändå vara 1.a prioritet för att folk ska vilja återvända till sina hemländer ? Visa mig någon människa som vill droppa 500 000 invandrade muslimer tillbaka till en krigszon, och då säger bara att du är omänsklig. Så, nä tyvärr repatrieringar kommer inte att hända inom vår livstid i.a.f. Framtiden ligger som sagt öppen. Inte helt omöjligt att det kommer att hända. Men då är vi troligen inne i 3:e världskriget redan.

      Svara
      • utlandssvensk

         /  01/31/2017

        ”Dels så är den lösningen totalt orealistisk därför att den kräver att vår demokrati förvandlats till en stenhård repressiv allians”

        Det stämmer inte! Det enda som krävs är att vi erbjuder asylanterna tillräckligt med pengar för att de frivilligt ska återvända. En halv miljon bör per person bör räcka och det skulle vara en omedelbar kanonaffär för oss.

        ”Ett fredligare mellanöstern måste väl ändå vara 1.a prioritet för att folk ska vilja återvända till sina hemländer ?”

        Dels finns det ingen som har en aning om hur man ska uppnå ett fredligt MENA. Vidare spelar det knappast någon roll. Även om man fick fred, skulle de fortfarande sitta fast i fattigdom och explosiva befolkningsökningar.

        Att lösa våra problem genom att först lösa världsproblem är inte en framkomlig väg. Ska vi göra något, måste det ske inom ramen för vad vi realistiskt kan kontrollera och uppnå.

        Svara
        • Dreadlock

           /  01/31/2017

          Utlandssvensk

          Jag är helt med dig när du säger att repatrieringar ska i så fall ske med ekonomiska lockbeten, inte genom massdeporteringar in situ.

          Viktigt att du underströk det. Ibland finns det mycket lite info att gå på (ett enda ord) som balanserar på definitionsgränsen. Repatriering är ett sådant ord.

          ” Dels finns det ingen som har en aning om hur man ska uppnå ett fredligt MENA”

          Jo. Det finns. Det är samma liberala intellektuella som flytt till västdemokratier som påstått att fred i mellanöstern innebär : Mat på bordet, ett tak över huvudet, skola för barnen och mindre religiös snickesnack. Samma intellektuella är förfärade över att hitta muhammedanska religiösa ghetton i snart sagt varje europeisk storstad.
          Har de fått något erkännande ? Nej. Vi har inte fattat grejen. Än.

          Svara
          • Kristian

             /  01/31/2017

            +1 för definitionen. Frivillighet. 500 000 per person som startbud.
            Att samla upp och med tvång avhysa en halv miljon människor är lika ”genomförbart” som att samla in alla vapen i USA.

          • Ivar L

             /  01/31/2017

            Jag tror inte heller att deportation är realistiskt inom en nära framtid. Om det är bra eller dåligt är svårt att svara på eftersom extrema åtgärder i sig kan leda till våld och oroligheter som kan eskalera. En sak är säker, Sverige är ett riktigt ögontjänarland så oavsett om vi har flest invandrare per capita kommer vi inte att gå i bräschen för nya grepp att hantera situationen. Gissningsvis blir det Frankrike eller Italien som gör det, men det ligger nog decennier fram i tiden och det kommer garanterat att bli oroligheter av värre slag än idag.

            Det går ju – så länge – att tänka sig ekonomiska påtryckningsmedel. Om man nagelfar alla ansökningar 10-20 år bakåt och återtar alla medborgarskap som delats ut på falska grunder (fel ålder, flyktingar har gjort många återbesök i flyktlandet, falsk uppgiven identitet eller födelseland e.t.c.) och därmed drar in alla ekonomiska stöd så kommer det på sikt att leda till utflyttning tror jag. I varje fall om det kombineras med åtgärder som gör det svårare att bo illegalt i landet.

            Det är hur man än vänder på steken inte roliga tider vi har framför oss. De som föds från låt säga 2025 och framåt har inte en chans att få växa upp under de gynnsamma omständigheter som de födda från 1940 till ca. 2000 hade i Sverige.

      • Rikard

         /  01/31/2017

        Hej.

        Falsk association: ett land behöver varken vara diktatur eller genomgå statskupp för att avhysa människor som uppehåller sig på dess territorium illegalt.

        I en diktatur kan det genomföras ‘ego sic dico’; för att ledaren säger det, och ledaren behöver inte ta hänsyn till vad lagen i landet säger.

        I en demokrati kan det genomföras inom ramen för vad lagar och avtal säger – kom ihåg att status som asylsökande/flykting är avhängigt stora skyldigheter för den sökande, och att brottslighet upphäver asylrätten, samt att flyktingstatus på intet vis berättigar till skydd från utvisning. Inte heller är det odemokratiskt för en stat att besluta att dra in medborgarskap för invandrare (oavsett om de börjat som flyktingar eller ej) om de begår brott, och därmed deportera sagda brottsling.

        Att Sverige via politiskt styrda myndigheter i årtionden valt att inte tillämpa tillgängliga möjligheter inom lagarna innebär inte landet måste bli en diktatur för att så göra; ej heller att det blir en diktatur av att göra det. Däremot håller jag det för oerhört osannolikt då våra styrande är rädda och vilsna, och inte ser ett egenvärde i Sverige.

        MED ser ut att utvecklas till ett parti för folkpartister och centerdito som inte törs ta steget till SD, tyvärr. Jag tror vi får se ytterligare slitningar och splittring före valet.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
        • Dreadlock

           /  01/31/2017

          @Rikard

          ” Hej.

          ”Falsk association: ett land behöver varken vara diktatur eller genomgå statskupp för att avhysa människor som uppehåller sig på dess territorium illegalt.”

          Riktigt

          Det enda som skulle kunna ligga till grund för en repatriering , som hittills skett under vår omedelbara historia är enbart ras . Och min poäng var att det inte är värt att upprepa misstag som vi har investerat mycket omsorg,tid och humankapital i att inte upprepa samma misstag om igen. Det var det enda.

          Svara
          • Ivar L

             /  01/31/2017

            Som jag skrev ovan, medborgarskap utdelade under falska premisser borde kunna leda till repatriering. Ras är naturligtvis helt uteslutet. Den som inte begriper det är rasist och dum i huvudet. Dummare än Fi!

    • Bo

       /  01/31/2017

      Apropos off topic: Enligt Migverkets prognos för nästkommande 5år (officiella publikationer) beräknas asylinvandring + anhöriginvandring uppgå till 660 000 personer. Även om inte alla får stanna så är det oerhörda siffror. Har någon läst om detta i media? Varit rätt tyst om detta då svensk MSM har fått Trump tourettes.

      Svara
    • Jan

       /  01/31/2017

      Tvåhundratusen anhöriginvandrare under 2017 tydligen. Varav en stor del av dem inte ens är aktuella för arbetsmarknaden (pensionärer, handikappade, kvinnor med barn). Vad det handlar om är ett gigantiskt och ofta livslångt försörjningsåtagande av andra länders befolkningsöverskott. Plus en stress för sjukvården, bostadssektorn och kommunerna. Ska man vara krass så handlar det om en import av arbetslöshet.

      Svara
  2. Jan

     /  01/31/2017

    Så här ser det väl ut på valfri konferens, kick-off eller stämma runt om i Sverige. Dyra föreläsningar, inhyrda artister, dyra hotell och middagar samt en hel del otrohet.

    Svara
    • Hypocrita

       /  01/31/2017

      Att nå Folkhälsoinstitutets mål, att minska all alkoholenändring med 25℅ är egentligen jättelätt….

      Förbjud all kurs- och konferensverksamhet! 🙂

      (Sidoeffekt: Antalet havererade förhållanden skulle också minska drastiskt…)

      Svara
    • Dreadlock

       /  01/31/2017

      … Inte att förglömma att man träffar helt nya personligheter efter 8 stöl i hotellbaren,fast du har känt hen i över 10 år 😉

      Svara
      • Kristian

         /  01/31/2017

        Svara
      • Hypocrita

         /  01/31/2017

        Eftersom man lider av stor risk att bli likadan själv, vid ovan nämnda förutsättningar, kan man nog lugnt påstå att: ”It takes one – to know one…”

        Svara
  3. Svenne

     /  01/31/2017

    Om Comviq-eländet:

    Svara
    • Svenne

       /  01/31/2017

      Mer Comviq:

      Svara
      • havre flarnstad

         /  01/31/2017

        Bra tack comvig då vet jag vart dom står och som lite av en slump skaffade jag precis en extra telefon med ett comvig nummer jag bara använt en gång men nu ryker det till förmån för någon annan operatör även om dom säkert står på en lika genomrutten ”värdegrund” i halva branschen.

        Nu är det ett gratis abonnemang men jag tycker absolut man ska berätta varför man säger upp sitt avtal när något företag gör ett sådant ställningstagande hela den Audi historien visar ju rätt tydligt på att det fungerar.

        Svara
    • G

       /  02/01/2017

      Åh, trodde det bara var män som var ”högerextremister”, men det är en hel del kvinnor där i Cassandras kommentarsfält på FB, roligt att se det, och deras diskussioner om företag 😀

      Svara
    • Grodan Boll

       /  02/02/2017

      Och det var journalister som i vanlig ordning gjorde grävet?

      Svara
  4. havre flarnstad

     /  01/31/2017

    Oj jäklar kollade in Comviqs Facebook det var en sån överhängande majoritet upprörda kunder att jag efter några minuters läsande hittills inte sett någon som gillar kampanjen nästan alla pratar bara om att säga upp abonnemanget.

    Tycker den här var ganska talande för deras ”värdegrund” (klippt från kommentarerna)

    Peter Brolin Ringde och sade upp mitt abonnemang på Comviq idag. Då ville de veta varför och vilken operatör jag skulle flytta till. Jag sade att jag inte var intresserad av att vara kund hos någon som anlitar vänsteraktivister och manshatare. Då sade de att de minsan hade två stycken manliga i sin reklamen. Jag sa det spelar ingen roll för ni har visat att ni har så dåligt omdöme att jag inte vill vara kund längre och kommer att byta till Hallon. Då svarade de att det här visar att de har rätt ang sin reklam ??? Wtf
    15 · 2 tim

    Bra sätt att behålla kunder andemeningen blir lite som ”Stick då gubbjävel vi vill inte ha dig som kund”

    Svara
    • Svenne

       /  01/31/2017

      #Comviq…

      😛

      Svara
    • Dreadlock

       /  01/31/2017

      Bra Gjort ! Havre !

      ” Då svarade de att det här visar att de har rätt ang sin reklam ??? Wtf ”

      Aha, du är förstås en av de avskyvärda individerna som inte ställer upp på Comviq´s reklamkampanj ? Kan man föreställa sig en mer destruktiv kampanj ?

      I detta lilla skitland med 10 miljoner invånare (Färre än Londons 12 miljoner invånare) Ska man alltså börja skikta mellan önskvärda kunder, eller inte. Har dom råd att publicera detta negativa budskap ? Hur länge då ? Helt obegripligt…

      Svara
      • havre flarnstad

         /  01/31/2017

        Att som vinstdrivande företag engagera sig politiskt är en dålig affär hur dom än gör låt oss säga att det istället för Kakan och Ametist var Erik Almqvist, Kent Ekeroth då hade kommentarsfältet fyllts av arga människor med slagsida åt vänster.

        Svara
      • Rikard

         /  02/01/2017

        Hej.

        Du gick aldrig på restaurang i Stockholm under sjuttio- och åttiotalet va?

        Attityden att näringsidkaren gör kunden en tjänst som kunden skall vara tacksam för sitter djupt i en så pass korporativt stat som Sverige.

        Detsamma gäller både myndigheter och fackförbund där det inte sällan finns en attityd att du som medborgare kommer och stör deras viktiga arbete med att skyffla papper/elektroner.

        Att man som näringsidkare och tjänsteman bägge har till yrke och plikt att bistå kunden efter bästa förmåga utan annan attityd än ren professionalism; att göra sitt bästa för alla, att allas pengar har samma värde, och att alla är lika inför lagen – är en främmande tanke för alltför många.

        Korporativism och reglerade marknader leder till artificiell brist på alternativ för kunden, och brist på utvecklingsimpuls för säljaren.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
  5. MiT

     /  01/31/2017

    ”Tittarilska mot SVT efter program om onani på Barnkanalen”
    https://unvis.it/aftonbladet.se/nojesbladet/a/Q66gR/tittarilska-mot-svt-efter-onaniprogram

    Svara
  6. havre flarnstad

     /  01/31/2017

    Hör och häpna en mycket läsvärd ledare i DN om hyckleriet när V ständigt skränar om SD´s historia men låtsas som sin egen inte existerar.

    http://www.dn.se/ledare/signerat/granska-sd-men-glom-inte-vs-extrema-rotter/

    Svara
    • Jan

       /  01/31/2017

      Bakom betalvägg. De enda partier som kommer undan med någorlunda intakt stolthet om man granskar de historiskt är S och FP. Övriga partier har skelett i garderoben. Moderaterna var till exempel emot kvinnlig rösträtt, åtta timmars arbetsdag, folkskolan, sjukkassan, två veckors semester, allmän sjukvårdsförsäkring, fria skolmåltider med mera, med mera. Däremot var man för apartheidregimen i Sydafrika och Irakkriget.

      Svara
      • havre flarnstad

         /  01/31/2017

        Nejdå den är inte låst jag dubbelkollade nyss

        Svara
      • Gurkburken

         /  02/01/2017

        Jan: Jag håller med M:s gamla åsikt i alla dessa frågor utom Irakkriget.

        Svara
    • Pelle2

       /  02/01/2017

      Bra skrivet av Helmersson. Har aldrig förstått varför det politiska etablissemanget har normaliserat Vänsterpartiet och rakt av har accepterat deras historiska rötter.
      Det är ju dessutom extra patetiskt att sådana som Sjöstedt nu står på barrikaderna och skriker om Sd,s bruna historia medan han lekande lätt glömmer bort sin egen mörkröda.

      Helmersson påminde också om hur Jenny Bengtsson,känd vänsterpartistisk och vänsterextremistisk fackaktivist, hyllade Castro när denne dog för något år sedan utan att någon i V,s ledning tog avstånd från det.
      Även Sossen Pierre Schori hyllade diktatorn Castro som en renässansmänniska.
      Moderaterna har ingen anledning att vara stolta över att dom hindrade samhällsutvecklingen för länge sedan men att jämföra det med SD,s nazistiska rötter och V,s kommunistiska rötter är absurt enligt mig.Det är att relativisera Kommunismens och Nazismens historiska brott.
      Vad gäller Apartheid så var det väl mest så att Moderaterna inte ville bojkotta Sydafrika pg.a det men det var ju inte direkt så att man tyckte att det var något bra.
      Det fanns ju heller inga röster från vänster,vad jag vet, som ville bojkotta Kuba,Kina och Sovjetstaterna trots deras brott mot sin befolkning…
      Tvärt om åkte Socialdemokraterna och kommunisterna skytteltrafik till dessa länder och hyllade diktatorerna.

      Både nazisterna och kommunisterna har sysslat med massutrotningar men det har inte Moderaterna.Att dom var för irakkriget är ju inget som dom var ensamma om i världen.
      Sossarnas vänsterpolare Tony Blair var ju för t.ex…

      Svara
  7. Jan

     /  01/31/2017

    Mer kompetensregn här. Familjebrottslighet. Betald av försäkringskassan. Som om de hade vunnit på lotto: http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/LbR2q/misstanks-ha-fejkat-utvecklingsstorning–och-tjanat-miljoner

    Till tidigare fall som kaninmannen och pingismannen läggs nu det här. Nästan alltid invandrarfamiljer inblandade. Och kriminella assistansbolag drivna av landsmän. Visst är Sverige fantastiskt?

    Svara
  8. MiT

     /  01/31/2017

    Svara
    • utlandssvensk

       /  01/31/2017

      Johan Ingerö är bara en i den långa raden av helt makalöst fräcka kappvändare.

      Jag hade många och långa debatter med honom på hans gamla blogg, som han nu har raderat och låst. Han var en helt fanatisk anhängare av massinvandring och multikulti och om man skrev det han själv skriver nu, blev man raderad eller utpekad som rasist.

      Han har NOLL trovärdighet. Han är INTE en del av lösningen, han är en del av problemet.

      Svara
      • Jan

         /  01/31/2017

        Här har du rätt. Nyliberalerna, SN och Timbro tillhör tillskyndarna av massinvandringen. Precis som nyliberalerna Reinfeldt och Lööf. Emellertid har Moderaterna kappvänt nu och inlett samarbete med SD. Med välfärdslobbyn och SN som mellanhänder. Timbro är märkvärdigt tysta i debatten nu (förutom i välfärdkapitalistfrågan). Förmodligen därför att kappvändning pågår….

        Svara
        • utlandssvensk

           /  01/31/2017

          @ jan,

          Jag är höger på riktigt. Gammelmoderat, om du så vill. Just därför reagerade jag väldigt kraftigt mot att de gamla högerpartierna när det började driva massinvandringspolitik. Det började redan 1991, när den helt katastrofala regeringen Bildt tillträdde. Då trodde jag att det aldrig kunde bli värre, men Reinfeldt motbevisade mig grundligt.

          De borgerliga partierna i Sverige är helt, 100%, förbrukade. De förtjänar absolut inte att sitta i riksdagen, men väl på de anklagades bänk i en domstol.

          Svara
        • Pelle2

           /  02/01/2017

          Inte för att jag tänker försvara det som regeringen Reinfeldt stod för vad gäller invandringen men även sossarna är kappvändare. Från att hävda att vi kunde ta emot hur många som helst till att minska inflödet radikalt.

          Svara
          • utlandssvensk

             /  02/01/2017

            ”även sossarna är kappvändare. ”

            Visst! Hela sjuklövern är genomrutten och de bär alla ett ansvar för den utveckling vi ser nu. Mona Sahlin och Reinfeldt hade i princip samma inställning till immigration och mångkultur. Det är fullt möjligt att hon hade ställt till det lika illa som FR, om hon hade vunnit 2010.

            Men sossarna har även vissa pluspoäng. De har faktiskt kraftigt stramat åt invandringen vid tre tillfällen i modern tid. Första gången var 1989, när de stoppade sitt eget vanvett. Nästa gång var efter Bildt 1994. Nu kommer kanske inte så många ihåg den perioden, men Persson räddade helt klart landet då. Hade Bildt och Westerberg fått sitta kvar, hade vi haft dagens problem för länge sen. Slutligen har även Löfven faktiskt stramat åt, även om det självklart inte räcker. Men hade FR suttit kvar, finns det inte på kartan att det hade blivit några skärpningar.

          • Pelle2

             /  02/01/2017

            Absolut,Sossarna förtjänar poäng för att dom sent omsider satte ned foten i flyktingpolitiken men dom vände ändå kappan efter vinden på bara någon månad.

          • havre flarnstad

             /  02/01/2017

            Brr ryser ända in i benmärgen på tanken om hur Sverige hade sett ut med Ruinfeldt vid makten.

            Tiggarna hade suttit på varandra och öppna slagsmål om platserna hade blivit dagliga företeelser samtidigt som regeringen läxat upp folket om att inte klaga över lite bajs i trappen ”Ni har öppnat era hjärtan nu är dags att öppna dörren för dessa människor och låta dom bruka er latrin”

            Någon strypt invandring eller stängda gränser hade det inte vart tal om tvärtom och till sommaren kunde gemene man se sina sommarstugor bli konfiskerade till förmån för nyanlända. Bostadsbristen är numera så total att prognosen för unga är att få sitt första boende vid 35-års ålder och man får helt enkelt hoppas på att ärva kontrakt efter sina föräldrar.

            Reinfeldt talar till befolkningen i extrasända nyheter som ständigt rullar i televisionen ”Det är dags att svensken slutar vara så tråkig såhär ser det ut i Afrika och vi har mycket att lära från länder som Somalia och Nigeria där hela familjen lever i samma bostad i generationer”

            Öppna hjärtat reformen blir den sista spiken i kistan när uppsägning pga ett kvoteringsystem införs där alla företag skall ha minst 51% anställda med utländsk bakgrund Svensken måste vara bered att flytta på sig och släppa in invandrare på arbetsmarknaden. Företagare gnuggar händerna eftersom lönebidrag är regel snarare än undantag.

          • utlandssvensk

             /  02/01/2017

            @ Havre,

            ”Det är dags att svensken slutar vara så tråkig såhär ser det ut i Afrika och vi har mycket att lära från länder som Somalia och Nigeria”

            Ja, Anders Borg var helt lyrisk när han besökte Nigeria 2013:

            ”- Alla de vackra färgerna man ser på kvinnorna här. På tio års sikt kommer det att se ut så i hela Europa. Hemma är det ju bara svart överallt, det är så avmätta färger hos oss. ”

            ”- Europa kommer bli bättre, mer multikulturellt, fortsätter han.
            – Man börjar se det i popmusik och annat att Afrika börjar höras på ett helt annat sätt. Men jag tror att när vi verkligen har sett utvecklingen är när vi har afrikanska snabbmatskedjor i Stockholm.”

            http://www.expressen.se/nyheter/afrika-borjar-horas-pa-ett-annat-satt/

            Att så många vanliga, hyggliga svenskar kunde rösta på dessa rent apokalyptiska dårar……

      • Ivar L

         /  01/31/2017

        Bra att du och andra håller reda på vilka som vänder kappan efter vinden. De är faktiskt farligare på ett sätt än de som håller fast vid sina ståndpunkter. En kappvändare är kapabel till vad som helst och förmodligen fri från skrupler. Sådana skall motarbetas till varje pris.

        Svara
        • utlandssvensk

           /  01/31/2017

          ”En kappvändare är kapabel till vad som helst och förmodligen fri från skrupler. Sådana skall motarbetas till varje pris.”

          Exakt så!

          Svara
    • G

       /  02/01/2017

      Kappvändare, ja visst. Men jag ser faktiskt heller att han (och andra kappvändare) skriver och uppmärksammar saker nuförtiden, då det gör att naiva svenskar som ännu inte vaknat KANSKE vaknar till om de råkar läsa något som är skrivit av en kappvändare, än att han och andra kappvändare fortsatt som innan, det hade inte varit bättre för Sverige. Kappvändarna hjälper också till att bredda åsiktskorridoren, vilket syns när e.g DN hoppar på Expressen ledarsida som inte alltid haft samma stil som nu. Att Exp är kappvändare skiter jag i, det viktiga är att ledarsidan och en del journalister inte längre är rädd för att skriva om verkligheten så som den är, och nog vaknar alltid någon som läser text av kappvändare till och förhoppningsvis inte somnar om igen. Jag gillar inte heller kappvändare, men tänker inte motarbeta någon av kappvändarna, de fyller en funktion nu när de skriver om verkligheten i 11 timmen, om alla kappvändare skulle vara tysta så skulle åsiktskorridoren vara lika trång som för några år sedan, och dit vill jag inte tillbaka, aldrig i helvete. Återigen, gillar inte kappvändare, (M) och (S), partierna är lika på den punkten.

      Svara
      • utlandssvensk

         /  02/01/2017

        @ G,

        Det är självklart så att en kappvändare kan göra saker som man anser vara bra.

        Men poängen är att man absolut inte kan lita på dem. Någonsin.

        AKB och Löfven har t.ex båda vänt kappan väldigt dramatiskt i immigrationspolitiken. Det är i sig bra, men självklart kan man inte lita på att de inte vänder igen. De har helt enkelt ingen trovärdighet.

        Svara
        • G

           /  02/01/2017

          Nej, det håller jag med om helt och hållet, precis som ni diskuterade lite längre upp i den här tråden. Nä, deras trovärdighet är på nivå med att köpa grisen i säcken, man vet inte vad man får.

          Svara
  9. havre flarnstad

     /  01/31/2017

    http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/saker-hejazi-22-har-hamnat-i-heml%C3%B6shet-1.4100455

    Välkommen till precis samma läge svenskar utan boende får finna sig i .
    Blir så trött på att dom flesta inte förstår att skyddsnäten är borta och detta är vad som
    väntar dom svenskar som inte har boende. Många tror att socialen har ett gäng lägenheter i en magisk säck dom skakar fram ifall någon blir utan boende och dom enda som blir utan
    är knarkare och psykiskt sjuka.

    På 80-90-talet fungerade det så att socialen ordnade ett boende idag blir det ett blankt nej och alltifrån uppmaningar om att köpa tält till fraser som ”men det är inte så farligt att sova ute det är ju varmt på sommaren” jag har mött hemlösa som inte ens kontaktar socialen för dom vet hur lönlöst det är #socialtrygghet

    Måste kännas för jävligt att ha jobbat i hela livet , betalat skatt vart skötsam ej begått några brott och lydigt röstat på S för att upptäcka att du inte kan få hjälp den dagen du verkligen behöver.

    http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/saker-hejazi-22-har-hamnat-i-heml%C3%B6shet-1.4100455

    Svara
  10. MiT

     /  01/31/2017

    Svara
    • Jan

       /  01/31/2017

      Den där siffran ligger nog ganska nära sanningen. Förmodligen är den dock högre om man räknar in indirekta kostnader också. I Sverige hävdar man dock fortfarande att det går med vinst. Och det kommer man aldrig att upphöra med.

      Svara
  11. MiT

     /  01/31/2017

    Svara
    • michael.

       /  01/31/2017

      Gissar att Gardell saknar den tid(vilket var bara för något/några år sedan)när han kunde säga vad som helst utan att få någon offentlig kritik,det var bättre förr käre Mark när jag var profet i mitt eget land,hörs han tungt sucka fram.

      Svara
      • Klimathotet

         /  02/01/2017

        Får han nån mark i gasaremsan nuförtiden?

        Svara
    • Nu är Janouch anti-demokratisk? Hur?

      Godhetsapostlarna har totalt ballat ur när det gäller hela Janouch-dramat. Jag tror man kan kalla människan för mycket, men anti-demokrat är nog inte ett av dom orden.

      Svara
    • Rikard

       /  02/01/2017

      Hej.

      Anse att någon ljuger är väl okej – fram med exempel på lögn så att det finns något att snacka om.

      Annars skall man kanske påminna om Gardells möjligen lögnaktiga, eller i vart fall manipulativa, beskrivningar av vården av de som smittats med HTLV-3, sedermera kallat HIV. Enligt Gardell är det ju homofobi att använda handskar och munskydd när man arbetar med patienter med en konstaterat farlig sjukdom med oklar spridningsvektor (vilket den hade under åttiotalet).

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
  12. Jans

     /  01/31/2017

    LOL!

    Kul film.
    Tidningen Chef har ett uppslag varje vecka i SvD. Jag och min fru brukar ha skrattfest varje gång. Nivån är ungefär som Starlet. Det säger en del om dagens chefskultur, det är inte riktigt de vassaste kniven i lådan som Tidningen Chef vänder sig till om man säger så…

    Vilket åskådliggörs av din film. Det är dagisnivå.
    Eller den nya religionen, vem vet?
    Väckelsemötesvibbarna är i varje fall påtagliga.

    Svara
  13. MiT

     /  01/31/2017

    Svara
    • Jan

       /  01/31/2017

      Tre års akademiska studier…

      Svara
    • Kristian

       /  01/31/2017

      En gång i veckan? På vår tid var det högst en gång i månaden.

      Ja, fluor kan vara skadligt för barn – om man sväljer det. För att stärka tänderna är det inte så tokigt.

      Uppföljning ganska nyss:

      Svara
      • Kristian

         /  01/31/2017

        PS. Dags att på allvar protestera mot diväteoxiden som sprids överallt!

        Svara
        • Skeptisk

           /  02/01/2017

          Flour är giftigt. Det är även klor. Men det är inte flourgas de får, utan saltet natriumflourid, som inte är i närheten så giftigt. Precis som att saltet natriumklorid (koksalt) inte är lika giftigt som klorgas. Lite grundläggande kemi skadar inte.

          Svara
  14. Svenne

     /  01/31/2017

    GP: Boscanin: Kunskapsföraktet har nått språket

    Svara
    • Pelle2

       /  02/01/2017

      Bra skrivet av Aleksandra om den Postmoderna dårskapen som genomsyrar samhället…
      Det är ju dessutom extra tragiskt när samma personer som föraktar vetenskap och fakta sedan gråter när deras politiska motståndare gör detsamma mot deras ideologier…

      Vore verkligen på tiden att den sjuka postmodernismen förpassas till historiens skräphög där den hör hemma…

      Svara
    • G

       /  02/01/2017

      ❤ Aleksandra, ett underbart ljus i mörkret, som vanligt mycket bra!

      Svara
  15. Svenne

     /  01/31/2017

    Apropå ”6-åringar förknippar smarthet med män”… 😀

    Svara
    • Kristian

       /  01/31/2017

      Om man ser på hela studien så visar det säg att frasen ”är duktig i skolan” förknippas med flickor. Så ordet ”smart” är inte hela sanningen.

      Svara
  16. MiT

     /  02/01/2017

    Svara
    • Skeptisk

       /  02/01/2017

      Oavsett om det är Trump eller inte har personen rätt. Det är inte ett muslimförbud.

      Svara
    • G

       /  02/01/2017

      Ahahaha 😀 Med tanke på hur mycket hon twittrar är det lite löjligt att hon själv som annars är så jävla petig med att andra ska ha koll på allt inte har koll på Trumps riktiga konto, och inte bryr sig om att kolla upp saken heller.

      Svara
      • Jag förstår inte heller att man kan twittra så mycket som hon gör och inte veta att USAs presidents konto alltid är @POTUS eller att Trumps vanliga konto är @realDonaldTrump? Tror det handlar om önsketänkande från hennes sida att hon är SÅ viktig att President Trump skulle twitterkriga med henne…

        Svara
    • Svenne

       /  02/01/2017

      @Rocki__M gör nog en riktig analys:) #baginbox #trollmötertroll

      Svara
  17. G

     /  02/01/2017

    ”Det görs färre anmälningar om könsdiskriminerande reklam. Men det är fortfarande det som oftast anmäls.
    ..[..]..
    Att det görs färre anmälningar om könsdiskriminerande reklam behöver nödvändigtvis inte betyda att reklamen blivit mindre sexistisk, säger Gunilla Jarlbro, professor i Medie- och kommunikationsvetenskap, Lunds universitet.

    – Det troligaste är att vi har blivit så vana vid att se könsdiskriminerande reklam att vi inte längre ser den och låter bli att anmäla. Att vi till mans resonerar lite som ”that is life”.
    http://www.sydsvenskan.se/2017-01-31/farre-anmalningar-om-diskriminerande-reklam

    ”Spel med huvudbonad tillåts i basket

    ”Basket är en av Sveriges mest tillgängliga och inkluderande sporter och att Fiba nu ändrar sina regler avseende spel med huvudbeklädnad är mycket glädjande”, säger svenska basketförbundets ordförande Mats Carlson i ett pressmeddelande.

    Frågan blev högaktuell i Sverige ifjol. Huddinge ansökte då om dispens för att deras spelare Noha Berhan skulle få spela med slöja på nationell nivå, men fick till en början nej från det svenska förbundet som hänvisade till Fibas regler.”
    http://www.svd.se/spel-med-huvudbonad-tillats-i-basket

    ”Starbucks svar: 10 000 flyktingar ska få jobb

    Starbucks kommer att anställa 10 000 flyktingar de kommande fem åren.
    Detta som ett direkt svar på Donald Trumps inreseförbud i USA”
    http://www.expressen.se/dinapengar/starbucks-svar-10-000-flyktingar-ska-fa-jobb/

    Hmmm, jag som trodde att alla ”anti”-fascister som krossade Starbucks fönsterrutor i Washington skulle få anställning på Starbucks, de är ju också anti-Trump.

    Svara
  18. G

     /  02/01/2017

    ”Leader Of Portland Anti-Trump Protests Charged With Sexually Abusing Minor

    One of the leaders of disorderly anti-Trump protests in Portland, Oregon is facing sexual abuse charges after a police investigation into his relationship with a teenage boy, local news outlets are reporting.

    Micah Rhodes, who was expected in court Monday, is a leader of the protest group Portland’s Resistance. The 23-year-old Rhodes is already a registered sex offender, according to KOIN, and was previously arrested for disorderly conduct in connection with anti-Trump protests after the election.”
    http://dailycaller.com/2017/01/31/leader-of-portland-anti-trump-protests-charged-with-sexually-abusing-minor/

    Svara
  19. G

     /  02/01/2017

    Svara
  20. G

     /  02/01/2017

    Svara
  21. MiT

     /  02/01/2017

    Svara
    • Kristian

       /  02/01/2017

      ”vi har unga, entusiastiska men ganska oerfarna medarbetare”
      … varav en del kommer från ”området” och fattar beslut baserat på klantillhörighet.

      Svara
  22. MiT

     /  02/01/2017

    Svara
  23. MiT

     /  02/01/2017

    Svara
  24. Gorby

     /  02/01/2017

    På tal om tidigare poster gällande den nya rikssvenskan.
    Nu finns det exempel att lyssna på hos Lernia.

    Om inte övriga länder skrattade innan (vilket de troligtvis redan gör) lär de göra det nu.
    Vad är det för tokar till människor som kommer på detta?
    Ingen som reagerat och sagt, det här är ju helt uppåt väggarna, vi måste stoppa detta…

    Att blanda uttal för varje ord låter ju heltokigt. Vem skulle för övrigt anställa en person som pratar denna rikssvenska…

    Man kan ju förstå att SFI inte fungerar om de lär ut detta till våra nyanlända (fungerar ju rätt dåligt innan).

    Lerniaprototyp
    https://www.lernia.se/globalassets/rikssvenskan/den-nya-rikssvenskan_lernia.mp3?33665?epieditmode=False

    Lernia IT-support
    https://www.lernia.se/globalassets/rikssvenskan/servicedesk.mp3?33665?epieditmode=False

    Scouterna
    https://www.lernia.se/globalassets/rikssvenskan/lernia_scouterna.mp3?33665?epieditmode=False

    Biblioteket
    https://www.lernia.se/globalassets/rikssvenskan/lernia_sub.mp3?33665?epieditmode=False

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: