Förbjudna blommor i Sverige

Polisen Peter Springare i Örebro, som skrev det uppmärksammade fb-inlägget, har fått massor av blommor skickade till sig på arbetsplatsen. Men order uppifrån i hackkedjan inom polisen har förbjudit att man tar bilder på blommorna. Man vill troligtvis inte att det ska synas så tydligt att Springare har ett enormt stöd. Det blir ju visuellt väldigt kraftfulla bilder med massor av blommor.

Man hade alltså inom polisen i Örebro ett tydligt uttalat förbud mot att fotografera blommorna. Ett förbud man man inte heller ville skulle komma till allmänhetens kännedom eftersom man ville förneka att det fanns ett förbud

Jag frågade Johanna Mattsson, stationsbefäl, om hon kunde springa och ta en bild med sin mobiltelefon. Men det fick hon inte lov att göra sa hon?

– Det vet jag inte vem som har sagt. För det är ju… då kan man prata om, om hon vill göra det, att det är någon form av meddelarfrihet. Jag känner inte till att det finns något sådant förbud.

Men när Nyheter Idag ringer till stationsbefäl Johanna Mattsson igen vid 13-tiden för att dubbelkolla om hon fortfarande är hindrad från att ta en bild på blommorna, berättar hon att förbudet kvarstår som hon förstått det.

– Jag har inte fått några andra direktiv, så att det antar jag att det gör, säger hon.

Den ena säger att det är förbjudet, den andra säger att han ”inte känner till” ett sådant förbud trots att det är UPPENBART att det finns.

Men några bilder har slunkit ut ändå

blommor-till-springare

Det är Nyheter Idag som kommit över dem på något sätt. Det finns några fler bilder i den länkade artikeln.

Mängden blommor och det stöd Springare fått säger rätt mycket om den chef som direkt polisanmälde Springare när hans fb-inlägg blev känt. Anmälde utan att ens ha en aning om för vad utan det skulle bara anmälas. Syftet är enbart att skapa obehag så inte fler börjar fundera på att att det där med mörkning kanske inte är en så bra idé ändå. Man ska rätta in sig i ledet.

polischefens-blomma-till-springare1

Men även Springares anmälande chef har tillsammans med Eliasson skickat en blomma till honom! De är inte ogina! (Inspiration till bilden ovan kommer från bloggaren IOTAKT på twitter).

Eliasson tycker också att Springare ska ”vara utomordentligt försiktig med frågor om etnicitet

springare-i-radio

Springare har varit med i P4 Örebro också där han flera gånger förklarade att det inte handlar om rasism och att de flesta fattat det utan att det handlade om att visa hur det faktiskt ser ut för honom. Och att den bilden inte stämmer med den som annars pumpas ut 24/7, som säger att det inte finns någon skillnad, att allt är som det alltid har varit. Han säger det självklara att om man aldrig undersöker de här sakerna ordentligt, som man gör med allt annat i samhället, så kan man heller aldrig göra nåt åt det. Det där är helt självklara saker för de allra flesta.

Trots det så finns det de som hellre vill mörka, kanske av ideologiska skäl, kanske för att de får sig en godhetsboost, kanske för varma likes från likasinnade, och de som vill mörka har haft alldeles för mycket att säga till om alldeles för länge. Det är fullt av dem inom kriminologin, inom politiken, inom media osv. Det är bara charlataner och inget annat, de MÅSTE kastas ut! Har man medverkat till att mörka eller motarbeta att kunskap och fakta ska gälla så ska man kastas ut från var man nu sitter på för position! Direkt! Ev titlar ska tas ifrån dem! De måste BORT! BORT från alla positioner de sitter på!

Springares inlägg kan ni läsa här

Inlägg om mörkningsindustrin och faktaförnekare hittar ni här

Det verkar som om proppen har börjat släppa lite, det poppar upp flera som ger Springare helt rätt.

annu-en-polis

En som ger ytterligare en dimension till problemet som man inte vill tala om eller allra helst vill mörka.

annu-en-polis-som-tar-bladet-fran-munnen

Och ännu en som bekräftar.

De kommer att poppa upp fler och fler, garanterat! Kanske inte nu direkt eftersom man kommer att kämpa hårt för att försöka stoppa det. Men man kommer inte att lyckas eftersom verkligheten alltid vinner till slut.

Man har direkt kallat in Jerzy ”bara anmälningsbenägenheten som ökat” Sarnecki såklart

sarnecki-och-springare

Och han går loss precis som man kan kunde misstänka.

– Det som är upprörande, i alla fall för mig, i det här inlägget är de generella och helt felaktiga uttalandena om svenska samhället i övrigt. I själva verket är det ju så att invandrarna är nästan lika överrepresenterade bland läkare i Sverige som bland dem som är misstänkta för brott. Och det är inte heller så att alla de där verksamheterna har brutit samman, tvärt om hävdar vi oss ganska väl i internationella jämförelser.

Räcker med det sista stycket tycker jag…

du-rees

Men å andra sidan, varför ska man ta vad han säger på minsta lilla allvar när en av de som gått hårdast åt Springare är Sarneckis sambo (tror jag), kriminologen Du Rées?

Här kan man se ett klipp när någon personligen överlämnar blommor till Springare. Det är en som kom till Sverige från Syrien som 4-åring som lämnar över en bukett. Jag vågar nog lova att stödet för Springare är som allra störst i gruppen invandrare eftersom det är de som drabbas mest på alla tänkbara sätt, både av kriminaliteten som utförs av andra invandrare men även av misstänksamheten som blir resultatet när man inte tar problemet på allvar utan försöker smeta ut det på så många som möjligt och försöker påstå at tdet är som vanligt och att det inte finns några skillnader. Som vi gör i Sverige sen 40 år tillbaka fast ALLA förstår att det bara är lögn.

Vi går åt rätt håll, det går sakta nu men det går framåt i alla fall och det kommer att gå fortare och fortare!

MVH

MiT

Annonser
Lämna en kommentar

100 kommentarer

  1. MiT

     /  02/06/2017

    Svara
  2. Pelle2

     /  02/06/2017

    Tino Sanandaji synar direkt Sarneckis horribla påstående om att läkare med utländsk bakgrund är lika överrepresenterade som brottslingar med utländsk bakgrund.
    http://genusdebatten.se/tino-sanandaji-slar-vad-med-valfri-kriminolog-att-utrikesfoddas-andel-grova-brott-ar-storre-an-deras-andel-av-lakarkaren/
    Sarnecki måste var osedvanligt korkad när han sitter och ljuger rakt upp och ned om brottsligheten precis när Sanandaji har bevisat motsatsen.
    Eller så tror han att han har en sådan auktoritet att folk skall köpa det han säger rakt av.
    Det är ju också patetiskt att han sitter och påstår att polisen och sjukvården inte har brutit samman i någon mening när vi kan läsa om motsatsen så gott som dagligen
    Visst,han kan säkert hitta någon bananrepublik eller något U-land som fungerar sämre men är det sådana länder han vill jämföra oss med ?
    Är det det vi skall förvänta oss att få för världens högsta skatter ?
    Sarnecki är en pajas, fullt i klass med Eliasson, och borde inte anlitas som en expert i något sammanhang.

    Svara
    • Pelle2

       /  02/06/2017

      Man kan ju för övrigt undra varför han inte kritiserar Ygeman när denne innan jul gick ut och sa att polisen fungerade för dåligt och att Eliasson hade fram till nyår att fixa det.
      Om nu Sarnecki anser att vår polis fungerar tillräckligt bra så borde han ju ha kritiserat Ygeman för dennes alarmistiska uttalanden.
      Men det är väl som med de andra tomtarna inom godhetsrörelsen att det är avgörande vem som säger något och inte vad denne säger…

      Svara
    • Sarnecki är ideolog, inget annat.

      Svara
      • #NoSocialNetwork (fd. Ulf Andersson)

         /  02/07/2017

        Varför alla tummar ner?
        Har du också en hat-fanclub, Polyester?

        Tänk att det kan vara så provocerande
        att skriva sanningen (som ofta är illa hörd).

        Svara
        • LOL, jo. Jag kallade Ted Ekroth för en tokskalle och sedan dess har hans fanklubb ogillar mig. Jag uppskattar deras ihärdighet dock! 🙂

          Svara
  3. MiT

     /  02/06/2017

    Svara
  4. MiT

     /  02/06/2017

    Svara
  5. MiT

     /  02/06/2017


    //https://www.facebook.com/marcus.oscarsson.7/posts/1055717287868246//

    Svara
  6. MiT

     /  02/06/2017

    ”Här stöttar de den anmälde polisen med blommor”
    http://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/har-stottar-de-anmalde-polisen-med-blommor

    Svara
    • G

       /  02/07/2017

      ”Hejarropen är många på sidan. Men i andra kommentarsfält, exempelvis SVT Nyheter Örebros egna är många måna om att visa att alla inte är positiva till uttalandet.

      Många i kommentarsfälten går även ut och uppmanar till källkritik, och att man ska invänta en utredning om händelsen innan man drar förhastade slutsatser.”

      Händelse ? Vilken jäkla händelse. När blev ett litet FB-inlägg en ”händelse”.
      Och förhastade slutsatser om vad ? Snälla SVT, jag drog min slutsats för många år sedan, herregud vad ni håller på.

      Svara
  7. MiT

     /  02/06/2017

    Svara
  8. MiT

     /  02/06/2017

    Springare har en blogg också
    ”Polischefer manipulerar siffror”
    https://pspringare.wordpress.com/2017/01/19/polischefer-manipulerar-siffror/

    Svara
  9. MiT

     /  02/06/2017

    Svara
  10. Svenne

     /  02/06/2017

    Sanandaji:

    Svara
  11. MiT

     /  02/06/2017

    Mycket roligt blogginlägg 😀
    http://fritzonohlsson.blogg.se/

    Svara
  12. Patrik

     /  02/06/2017

    Nyheter24 har tröttnat på ”alternativa fakta” och valde idag att starta Faktakollen.
    http://nyheter24.se/natets-morka-sida/874732-faktakollen-nyheter24-alternativa-fakta
    Deras första exempel handlar om hur många människor som var på plats när Trump svors in som president. Jag la följande kommentar på den nyheten.

    ”Här kommer fler bilder som visar att det var fler på plats än exemplet i artikeln
    http://ijr.com/2017/01/784781-the-highest-quality-photograph-of-trumps-inauguration-yet-has-been-released-guess-what-the-crowd-looks-like/

    Det är en gigapixel bild som CNN har släppt och som ni själva kan se så är det betydligt fler människor på plats än i deras exempel. Jag tycker att min kommentar inte bröt mot några av deras regler men efter ca en timme så var min kommentar borttagen. =(
    Det var ingen bra start för deras faktakoll tycker jag.

    Svara
    • Patrik

       /  02/06/2017

      Weirdness, nu är kommentaren tillbaka igen. NM

      Svara
    • Norm Kritisk

       /  02/07/2017

      Det har bevisats otaliga gånger speciellt på film att det var inte lika många, så kan ni sluta vara faktaresistenta när det gäller galningar ni gillar. Vill man slå sig för bröstet och vara så ball när det gäller fakta åt ena hållet, måste man vara det åt andra håller också… Annars är man inte bättre själv. Patrik och alla tummarupp… Hoppas ni förövrigt inser hur faktafientlig Trump själv är, med sina anti vaccin drapor och AGW är en hoax startat av Kina…. OSV OSV

      Svara
      • RP

         /  02/07/2017

        Du verkar inte ha förstått att det inte handlar om att välja vem som talar sanning, det handlar om att media ljuger för att misskreditera Trump.
        Båda ljuger, skillnaden är att politiker förväntas ljuga medan journalisters ska gräva fram sanningen.

        Svara
      • Patrik

         /  02/07/2017

        Swing and miss. Har du källa på att det inte var lika många besökare på plats som man ser på CNN’s bild? För stämmer det du säger så måste det betyda att CNNs gigapixel bild är fabricerad, vilket jag har svårt att tro.

        Har du källor så varsågod att presentera dem annars kommer jag avfärda dina påståenden som desinformation.

        PS. Bara för att jag motbevisade Faktakollen betyder inte att jag tillhör team Trump.

        Svara
        • Ivar L

           /  02/07/2017

          Tyvärr är det ju mer regel än undantag – när folk som Norm Kritisk kommer med invändningar som går emot huvudinriktningen på denna blogg – att det aldrig blir något av med svaren. Egentligen är frågan om deltagandet på Trumps installation inte särskilt viktig och jag är helt på det klara med att Trump skall tas med stor nypa salt men ändå så är det svårt att bli på det klara med hur det låg till med deltagarsiffrorna tycker jag. Trumpmotståndarna som är legio i media är ju vana vid att plocka fulaste Trumpbilden så att de skulle plocka sämsta folkmassebilden är rätt troligt också. Men det kan ju vara sant.

          Svara
    • Ligneto

       /  02/07/2017

      Bakom trump sitter några militärer med fina hattar. Bakom dem finns en snubbe med två ansikten!!! :p

      Svara
  13. MiT

     /  02/06/2017

    Svara
    • MiT

       /  02/06/2017

      Den bisarre Kamali mot Bali i debatt våren 2016 angående MP som islamismen rann ur när man klämde lite på dem. Kamali är även den sk forskare som Mona Sahlin anlitade för att få det hon ville ha när den första, en erkänd, inte levererade det önskade, nämligen att Sverige var ett genomrasistiskt land som var totalt nerlusat med ”strukturell rasism”. Kamali var beredd att leverera exakt det oavsett om det var sant eller inte. Så hederlig är Kamali…

      Svara
      • Ivar L

         /  02/07/2017

        Alltid intressant med människor från forna kolonier som menar sig vara emot västerländsk imperalism men ändå byggt sin karriär i Väst. Varför vill de tjäna sina forna kolonialherrar om det är fel med västs dominans? Varför vill de inte arbeta för sitt befriade lands fromma?

        Svara
    • Pelle2

       /  02/07/2017

      Det är väl som vanligt med godhetsvänstern att om du som en person med utländsk bakgrund inte delar deras ideologi så är du en husblatte och onkel Tom.
      Att vara nöjd med hur det är att leva i Sverige och att försvara svenska värderingar är i deras ögon förfärligt.Dom är ju alla så förtryckta även om dom har ett bra jobb inom media t.ex..
      Jag säger som många andra att om det nu är så förfärligt att bo i Sverige så kan ni flytta härifrån. Ingen kommer att sakna er !

      Svara
      • Ja det är märkligt. Springare har pekat på ett antal kriminella individer. Bland dessa individer finns ett antal utlandsfödda. Men vad är det som säger att utlandsfödda skall tilldelas immunitet och varför ska godhetsvänstern hela tiden lyfta ut just den gruppen i frågor i samhällsdebatten? Denna grupp är väl också en del av samhället och bör väl rimligen omfattas av samhällsdebatten oavsett om det är till gruppens för- eller nackdel? Men man gör det för att kunna föra just den gruppens talan, utan att ha tilldelats mandat att så göra, och när någon som representerar nämnda grupp väljer att föra egen talan stämplas vederbörande som husblatte eller nyttig idiot. Det om något är rasism!

        Svara
    • Rikard

       /  02/07/2017

      Hej.

      Att Kamali är svenskhatande rasist har väl varit känt sedan han var Sahlins handgångne för att bevisa att det minsann förelåg stor diskriminering i Sverige – detta då de tidigare utredarna inte hittade några bevis för detta.

      Från när det begav sig:
      [https://www.svd.se/kamali-foraktar-demokratin]
      [http://www.sydsvenskan.se/2004-04-02/lars-aberg-regeringen-legitimerar-morkerman]

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
  14. MiT

     /  02/06/2017

    Svara
  15. Svenne

     /  02/06/2017

    ‘Som natt och dag’…

    Svara
    • G

       /  02/07/2017

      …”god och ond” 😛

      Svara
      • G

         /  02/07/2017

        Hahaha, Schyfferts ”godhet” och ”godheten” i den där gruppen går inte av för hackor. Gruppen ska alltså ”motverka trakasserier” ? Verkar iofs som om gruppens syfte är att just trakasserar i andra kommentarsfältet genom att ställa otaliga motfrågor när de finner något de inte gillar, som i Lamottes inlägg om Schyffert där godingarna läste in något som öht inte stod i Lamottes inlägg. Den här sortens människor som Schyffert och gruppens anhängare tillhör platsar verkligen i facket: Full of themselves.

        Svara
  16. MiT

     /  02/06/2017

    Svara
  17. MiT

     /  02/07/2017

    Svara
    • Kristian

       /  02/07/2017

      Läser på wikipedia om De tre aporna. Allmänheten verkar använda den sarkastiska västerländska tolkningen, att låtsas inte se. Överheten i sin godhet kör med ursprungsbetydelsen, nämligen att undvika det onda.

      Svara
  18. MiT

     /  02/07/2017

    Svara
    • Pelle2

       /  02/07/2017

      Ett riktigt bra cv Eliasson kan skriva. Tre chefsjobb och tre misslyckande.
      Kanske dags för en ambassadörspost i Ulan bator ?

      Svara
      • Nu blev jag orolig. Vad har du mot mongoler? Min släkt kom därifrån så där 1500 år sedan. Jag föreslår Uzbekistan eller Turkmenistan. Där vågar ingen öppna munnen eller skriva något. Måste vara paradiset för Eliasson.

        Svara
        • #NoSocialNetwork (fd. Ulf Andersson)

           /  02/07/2017

          Som halvungrare hävdar även jag mongoliskt släktskap via
          Hunnerkungen Attilla
          https://en.wikipedia.org/wiki/Attila

          Svara
        • Rikard

           /  02/07/2017

          Hej.

          Ambassadör till Kerguelen vore bättre.

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, fd lärare

          Svara
          • Kristian

             /  02/07/2017

            Trodde jag kunde en som var längre bort, men Tristan da Cunha ligger närmare fastlandet. För föreslå R’lyeh.

  19. MiT

     /  02/07/2017

    Svara
    • Pelle2

       /  02/07/2017

      Och till vickningen tar vi Fanta, Pizza, rödvin och en quattro stagione medan vi tittar på Netflix..

      Svara
  20. MiT

     /  02/07/2017

    Svara
  21. Leif

     /  02/07/2017

    ”Tio ungdomar ställde upp på en bild för Liseberg – men alla modeller verkar inte ha levt upp till nöjesparkens krav. I slutresultatet hade plötsligt två av dem nya ansikten och mörkare hårfärger. Nöjesparkens syfte: Spegla samhällets mångfald.”
    http://www.expressen.se/gt/liseberg-bytte-ansikten-pa-ljushariga-ungdomar/
    Ja varför spegla verkligheten (den tagna bilden) när man har det högre syftet att spegla mångfalden? Länge leve enfalden!

    Svara
    • Kristian

       /  02/07/2017

      http://www.theonion.com/article/black-guy-photoshopped-in-1433
      ”If you think it’s hard to find a picture of a black guy, try finding a smiling black guy!”

      Svara
    • G

       /  02/07/2017

      Man undrar ju lite vad Liseberg anställer folk baserat på. De har inte tillräckligt med mångfald än, därför tyckte de var bra ide att locka fler med en bild, rätt egenskaper för jobbet spelar nog mindre roll…

      ”Enligt Julia Vasilis är det viktigt för Liseberg att spegla samhällets mångfald.
      – Även om vi inte har nått hela vägen fram i vår personalstyrka i dag är det viktigt att vi kan visa upp det på bild. Vi vill att man ska förstå att Liseberg är en arbetsplats för alla, säger hon.”

      GP: http://archive.is/BWEfz ….

      ”Vi ville ha mer mångfald i bilden. Vi vill bättre spegla hur Göteborg ser ut i dag i vår personal och där är vi inte i mål än. Vi vill helt enkelt att fler ska söka sommarjobb hos oss och visa att vi är öppna för fler.”

      Ett tips är ju att bara gå till Nordstan och rekrytera, ni hittar nog massor med rätt mångfaldsutseende där, men om Nordstans mångfaldare har rätt kompetens för jobbet kan jag inte svära på.

      Svara
  22. Ivar L

     /  02/07/2017

    Gamla tvingas bo i containrar:
    https://www.svd.se/de-gamla-tvingas-bo-i-containrar
    ”Jag har full förståelse för att det är en stor omställning.” svarar kommunens omsorgschef på en fråga från SVT.

    Vad tror ni? Henrik Schyffert kommer dit och bjuder på pizza och netflix för att muntra upp situationen?

    Svara
    • Kristian

       /  02/07/2017

      Har de inte lidit nog?
      Komma här och hota med Schyffert …

      Svara
    • Först container sedan avancerar vi till ättestupa.

      Svara
      • Kristian

         /  02/07/2017

        Ja, kan vi bara få ned containrarna i storlek är det bara att gräva ner dem när det är dags … 😦

        Svara
  23. Ivar L

     /  02/07/2017

    Nyttig påminnelse om att det inte bara är jihadister och stenkastarvänstern som tar till våld. Visserligen är NMR litet men synnerligen obehagligt. Läs vad de står för och vad de sysslar med:
    https://www.svd.se/nazivald-ar-terrorism/om/ledare

    Svara
    • Herpderp

       /  02/07/2017

      Intressant att det finns ett par personer här som verkar tycka det är helt OK att nasse-svin springer runt och utför terrordåd, och tydligen inte gillar att man kalla svineriet för terrorism,.

      Svara
  24. G

     /  02/07/2017

    Mycket bra MiT att du följer upp med reaktioner efter Springares första fb-inlägg. Otroligt intressant att se vilka som stöttar och inte stöttar, hur polis org hanterar och svarar på frågor när media ringer, och ”experter” ala Jerzy som man vet alltid blir ombedd att uttala sig, och på det medias reaktioner med rasistrubriker som Expressen, lågt är bara förnamnet lol. Många bra länkar här bland kommentarerna om detta också, hittar ni mera så bara posta, en annan som inte har FB kan inte lika lätt tråla och söka av FB för att hitta intressanta inlägg. ”Sharing is caring” 😉 Även tack för infon ang hur många medlemmar som redan gått med i gruppen för att stötta Springare, det är fantastiska siffror, hoppas det blir många fler som går med, hoppas även att det inte blir tyst nu utan att flera vågar prata nu när de ser vilken enorm uppbackning Springare får från vanligt hederligt folk, som är minst lika trötta på skiten som en del poliser är.

    Svara
  25. Pelle2

     /  02/07/2017

    En Hanna Sulkakoski skriver en sedvanlig relativistisk och radikalfeministisk debattartikel i DN om att vi inte skall prata om invandrares överrepresentation i brottsstatistiken utan om mäns överrepresentation..
    Det är tydligen en dubbelmoral att berätta om sanningen och mycket bättre att kollektivt
    skuldbelägga alla män.
    Naturligtvis är alla vi som pratar om människor med utländsk bakgrunds överrepresentation
    inom brottsligheten SD:are. Åtminstone kan man tro att hon menar det eftersom hon hela tiden pratar om vad SD:are tycker.

    Hon menar också att vi som pratar om detta inte vill generalisera över män och våld.
    Skillnaden är ju dock att det generellt är en väldigt liten grupp män som står för våldet
    medan en stor del av de män som begår dessa brott har en utländsk bakgrund.
    Därmed inte sagt att alla män med utländsk bakgrund är brottslingar.

    Hon har ju heller inte själv något problem att skuldbelägga män i grupp så på vilket sätt anser hon att hon har en högre moral ?

    Hon resonerar avslutningsvis kring att det är felaktigt att utvisa brottslingar med utländsk bakgrund men hon uttalar istället tanken att man kanske skall utvisa manliga brottslingar generellt.
    Undrar hur hon menar att man skall utvisa en svensk medborgare till ett annat land där vi inte är medborgare ?
    Däremot är det väl mer än rimligt att direkt utvisa en utländsk medborgare som söker asyl/medborgarskap i Sverige och inte klarar att avhålla sig från brott ens under den tiden..

    Fast då kränker vi uppenbarligen brottslingens och icke svenske medborgarens rättigheter.

    Skulle vara kul att höra henne säga det till ett brottsoffer..

    Blir så jävla trött på kulturrelativister och manshatande feminister som hon…

    .http://archive.is/LylOU

    Svara
    • Kristian

       /  02/07/2017

      Ja, skall vi fokusera på något medfött eller något vi kan påverka?
      Vänstern vill så gärna bygga om människan.

      Svara
    • G

       /  02/07/2017

      Wow. Det är en sån text som det inte ens går att ge bra svar till utan att skriva en långa jävla rant, kan bara instämma i det Pelle skriver, om nu män är problemet kanske hon tycker något om att det är så få flickor och kvinnor bland alla som kommer hit, ensamkommande barn är mycket missvisande, det är inte många av barnen som är flickor. Svaret kan då inte vara att ta in mängder med unga män, om män är problemet.

      Hennes FB ger inte mycket för en icke-medlem som mig, men hon verkar vara mest aktiv där. På hennes instagram (i kommentarerna till bilderna) finns inte heller mycket som pekar på att hon skulle vara kapabel att skriva ett sånt bottennapp till text, inget om politik, feminism eller liknande där, förutom en teckning föreställande Jimmie för 1 vecka sedan, det brukar alltid finnas mer som sticker ut sen tidigare, lite märkligt. Och på twitter har hon inte varit aktiv sen 2011. Hon typ skapade kontot, retweetade en tweet från någon som driver med Jimmie, sen gav hon fan i twitter.
      https://sv-se.facebook.com/hanna.sulkakoski
      https://www.instagram.com/sulka/?hl=sv
      https://twitter.com/hannasulkakoski

      P.S
      Här teckningen på Jimmie…

      Mjjorå, lite fredagsmys med Jimmie. 🇸🇪💁🏻‍♂️

      A post shared by Hanna Sulkakoski (@sulka) on

      Svara
      • Jan

         /  02/07/2017

        Det är således politiskt korrekt att generalisera om kön men inte om kultur och etnicitet. Om man ska tro Peter Wolodarski och Dagens (kulturmarxist-)Nyheter. Sedan kan man ju undra varför unga kvinnliga studenter har fri tillgång till medierna. Deras texter är alltid självgoda, manshatande och hypernaiva. Är det sådant DN-läsaren suktar efter?

        Svara
        • G

           /  02/07/2017

          Från hennes FB….

          Stockholms universitet
          Examensår 2016 · Statsvetenskap · Praktisk filosofi

          Svara
          • Kristian

             /  02/07/2017

            Läser just Marcus Aurelius ‘Meditationer’ som skrevs när han låg i fält. I tio år.
            Det är vad jag kallar _praktisk_ filosofi.

  26. G

     /  02/07/2017

    Nä, har man haft fel 2-3 gånger om något viktigt så kan man knappast påstås vara en seriös granskare som man kan vända sig till i alla frågor för att få ”svaret”!

    ”Osäker på vad som är falska nyheter? Viralgranskaren har svaret

    Nyhetsmorgon i TV4 från 2017-02-06: Webbsidor utger sig för att vara nyhetssajter, gamla nyheter presenteras som nya för att driva en tes – det är inte lätt att veta vad som är sanna och falska nyheter. Hugo Ewald, redaktör för Viralgranskaren, hjälper oss att veta hur vi ska tänka när vi delar länkar och går med i facebookgrupper.”

    youtube.com/watch?v=fuYhY00yirk

    Svara
  27. Svenne

     /  02/07/2017

    Ännu en polis träder fram:

    Svara
    • G

       /  02/07/2017

      Tack Björn! ”Sanningen svider”… som det så fint heter.

      Svara
    • G

       /  02/07/2017

      Glömde säga tack Svenne för tweeten :). Ska bli fantastiskt att följa det här och se hur det utvecklas efter att fler och fler öppet håller med och ger Peter fint stöd i blåsten!

      Svara
  28. Kristian

     /  02/07/2017

    För den som ännu inte köpt Sanandajis ”Massutmaningen” kommer här en kort recension av de första tolv kapitlen.

    ”Ett Invandringsland” – S konstaterar att jämförelser med Valloner är helt missvisande och att Sverige faktiskt har ett av de högsta födelsetalen i Europa, så talet om att invandring krävs för att trygga pensionerna är överdrivet.
    ”Migrationens ekonomi” – Sverige har ingen vidare integration på arbetsmarknaden (läs: ”urkass”). Detta beror till stor del på de jobb som finns och humankapital särskilt hos de senast invandrade.
    ”En moralisk stormakt” – cit ”Att ta emot tre promille av dem på flykt ledde till en nationell kris i Sverige 2015, utan att göra några avtryck i den globala flyktingkrisen.” Via UNHCR kunde man hjälpa många fler till betydligt lägre kostnad.
    ”Lång sikt” – Malmö är framtiden. Den är inte ljus.
    ”Betongen brinner” – 2005 var kravallerna i Frankrike något mycket främmande. Idag har Sverige samma sak, om man korrigerar för befolkningsmängd.

    ”Segregation” – S avlivar den romantiska bilden av Chinatown och Little Italy. Kort sagt har de kineser och italienare som fått det bättre flyttat därifrån. S är torrt ironisk över hipsterbehovet av etniska restauranger.

    ”Ojämlikhet” – Sverige har historisk haft världens kanske mest jämlika inkomstfördelning. Nu ser vi att relativ fattigdom ökar hos de med utländsk härkomst.

    ”Utanförskap” – Under Persson-regimen började Folkpartiet visa hur utanförskapet (se definition) ökade. Under Reinfeldt fortsatte det att öka. Först upphörde man med rapporterna, men när Sanandaji gjorde en karta enligt samma metod, tog man fram en egen karta där man mätte annorlunda. S karta visade en fortsatt ökning, Nya Folkpartiets karta visade en minskning. (Mauricio Rojas som inledde undersökningarna 2002 hade då blivit obehaglig för Folkpartiet i sitt sanningssökande, och lämnade landet.)

    ”Invandring och kausalitet” – Att skylla på sociekonomiska faktorer (C och S), överreglering (C och L), eller att folk är lata (M och KD) duger inte. cit. ”Det som driver ökningen är att de problemdrabbade gruppernas befolkningsandel växer […] Detta är ett starkt tecken på att den kausala förklaringen är invandringen i sig […]”

    ”Lag och ordning” – Skadegörelse, sexualbrott och otrygghet har ökat. Dödligt våld har ökat inom kriminella gäng i utanförskapsområden. Områden med 5% av storstadslänens befolkning har 40% av det dödliga skjutvapenvåldet. (Som parentes verkar det vara nästan uteslutande illegala vapen som används. Stulna vapen från inbrott syns sällan.)

    ”Invandring och brott” – S citerar siffror som visar utlandsföddas överrepresentation bland våldsbrottslingar. För att visa kulturella skillnader används Finland, som med en i övrigt ganska likartad demografi länge haft högre andel dödligt våld. Nu kommer bokens höjdpunkt hittils, en sågning av Sarnecki som kommer med den vanliga invändningen att det är sociekonomiska faktorer. Läs själva, jag citerar bara det där ni kan använda på twitter: ”Slutsatserna om invandringens effekt på brott påverkas inte av i vilken grad brottslighet förklaras av socioekonomiska faktorer. Detta ändrar bara analysen från att invandring ökar brottsligheten, till att invandring ökar antalet med sociekonomiska problem, vilket i sin tur ökar brottsligheten.”

    Allt som allt är det så här långt inga stora nyheter för den som följt debatten de senaste tio åren – i varje fall inte om man har gått utanför MSM/åsiktskorridoren och lyssnat på till exempel på Sanandaji direkt. För troende i PK-kyrkan ter det sig nog blasfemiskt. Ser fram emot att läsa resten och få se förslagen till lösningar.

    (Missförstånd och förenklingar är mitt fel. Läs boken!)

    Svara
    • Kristian

       /  02/07/2017

      Menade naturligtvis ”V och S” för det socioekonomiska!

      Svara
    • Jan

       /  02/07/2017

      Problemet är dock att boken med största sannolikhet kommer att ignoreras av de stora medierna (DN, Expressen, Aftonbladet). Av ideologiska skäl såklart. Och skulle de recensera den så kommer det enbart att ske i syfte att förkasta den och brännmärka författaren.

      Svara
  29. G

     /  02/07/2017

    ”Barnmorskor flygs hit på könsstympningsfester”

    Många inom vård och socialtjänst anmäler inte könsstympningar av rädsla för att utpekas som rasister, hävdar en expert. Samtidigt könsstympas nu flickor även inom Europa. – Vi vet att barnmorskor flygs hit och skär i flickor på ”könsstympnings-fester”, säger Angie Marriott, brittisk könsstympningsexpert på besök i Göteborg.”
    http://www.gp.se/nyheter/sverige/barnmorskor-flygs-hit-p%C3%A5-k%C3%B6nsstympningsfester-1.4147573

    Fy fan i helvete! ”Anti”rasisterna har skapat fin tysthetskultur överallt.

    Svara
    • Kristian

       /  02/07/2017

      Här kommer de goda:

      Det finns verkligen ingenting de inte kan tänka sig att relativisera.

      Svara
      • Dreadlock

         /  02/07/2017

        Mäh… Anders Karlsson har ju SNOTT memen ”Offerkofta” . Den var ju avsedd som skällsord för relativisterna av alla sorter.

        Skandalöst är vad det är.

        Svara
  30. G

     /  02/07/2017

    Svara
  31. G

     /  02/07/2017

    ”Peter Springare: ”Jag räknar med att göra fler Facebookuppdateringar”

    Det kommer komma fler Facebookuppdateringar om invandrares brottslighet från polisens brottsutredare Peter Springare. Det lovar han när Nyheter Idag intervjuar honom framför kameran. – Jag vill tacka alla för det enorma stöd jag fått, säger han till Nyheter Idag.”
    http://nyheteridag.se/peter-springare-jag-raknar-med-att-gora-fler-facebookuppdateringar/

    Svara
  32. Jan

     /  02/07/2017

    En tanke slog mig. Alla dessa unga kvinnor som släppts fram i kölvattnet av feminismen. Ofta längst fram dessutom. Vad har de bidragit med? Jag tänker på alla de unga kvinnorna på P3, Kakan, bloggtjejerna och alla genuspiloterna. Samt maktens unga kvinnor i de politiska partierna; Annie Lööf, Ebba Busch Thor med flera. De här unga kvinnorna tilldelas stort utrymme. Trots att det är svårt att tro det när man läser deras självömkande texter.

    Frågan är: Vad har de åstadkommit i sina gräddfiler? Har P3 blivit en bättre radiokanal? är det utvecklande för svenska män att höra hur usla de är i spalt efter spalt? Har politiken utvecklats av stjärnskott som Ebba och Annie? Har kvaliteten på våra universitet förbättrats i och med genusvetenskapens genombrott? Med mera, med mera….

    Svara
    • Dreadlock

       /  02/07/2017

      Ja, det är svårt att inte dra på smilbanden när Rosling hade Show. Dessutom punkterade han en hel drös av vaneföreställningar angående jordens ekonomiska utveckling för den fattigare delen av jordens befolkning. Saker och ting går betydligt bättre i områden som det rika väst brukar beteckna som utvecklingsområden redan för 30 år sedan. Vi har bara inte hängt med i utvecklingen utan tagit för givet att utvecklingsländerna befinner sig i ett ständigt limbo av en katastroftillvaro.

      Det blir till att reprisera lite Rosling på YT. Han var en stor pedagog. 🙂

      Svara
  33. G

     /  02/07/2017

    facebook.com/peter.springare/posts/10208327591015930

    Svara
  34. G

     /  02/07/2017

    Svara
  35. Jan

     /  02/07/2017

    Undrar du vad näthat är? Här har du journalisters och kändisars definition av vad näthat är: Att inte rösta på sjuklövern, att inte hålla med regeringen, att inte hålla med feminister, hbtq-aktivister eller ”anti-rasister”, att inte tycka att massinvandringen är bra för Sverige, att gilla fakta. Med mera, med mera.
    http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/Pl70z/henrik-schyffert-hyllar-facebookgrupp-mot-nathat

    Svara
  36. Jan

     /  02/07/2017

    Statsministern och därmed också pk-generalen Stefan Löfvén har uttalat sig om Örebropolisen Springare. Naturligtvis feltolkar han honom medvetet. Som politiker plägar göra. Förvånansvärt dock att han ens vågar uttala sig här.
    http://www.expressen.se/nyheter/stodet-till-polisen-efter-inlagget-pa-facebook/

    Svara
    • Kristian

       /  02/07/2017

      Löfven: ”Jag har mycket, mycket svårt att ta in den bilden. Jag vill påstå att det är fel”

      Ja, vi vet! Både att du har svårt och att du vill påstå!
      Att sedan som statsministern tala om ”hundra procent” och ”organiserad brottslighet” är väl halmgubbe och missförstånd.

      Det vore väldigt lätt att samla den här statistiken från hela landet, så att alla fick se hur det verkligen förhåller sig. Springare har just lagt upp en triss i ess, och statsministern och kriminologer säger att de inte tänker visa sina kort, men att de nog tror att de har fyrtal.

      Svara
      • Kristian

         /  02/07/2017

        Inte riktig värt en separat tråd, så jag lägger det här under Löfvén eftersom de är av samma skrot och korn.

        http://blog.dilbert.com/post/156778990841/berkeley-and-hitler

        ‘I’ve decided to side with the Jewish gay immigrant who has an African-American boyfriend, not the hypnotized zombie-boys in black masks who were clubbing people who hold different points of view. I feel that’s reasonable, but I know many will disagree, and possibly try to club me to death if I walk on campus.

        Yesterday I asked my most liberal, Trump-hating friend if he ever figured out why Republicans have most of the Governorships, a majority in Congress, the White House, and soon the Supreme Court. He said, “There are no easy answers.”’

        Svara
  37. G

     /  02/07/2017

    Svara
    • G

       /  02/07/2017

      Doh! Fel ordning i rant, början här (slutet ovan)…

      Svara
  38. Jan

     /  02/07/2017

    När det gäller Tinos bok så skulle det vara intressant att höra vad den svenska nationalekonomkåren har att säga om den. Om vi har någon? De är märkvärdigt tysta. Mitt i stormen…

    Svara
    • Kristian

       /  02/07/2017

      Åtminstone Assar Lindbeck och Magnus Henrekson nämns i ”tack till”. Möjligt att andra i den listan också är nationalekonomer.

      (Parentes för 80-talsnostalgiker: Är Tomas Arfert som stod för ”sättning” av den här boken den samma som illustrerade vissa svenska rollspel? Kan inte vara så vanligt namn?)

      Svara
    • Jan

       /  02/07/2017

      Det jag menar är: Vad ska vi med en nationalekonomkår till som är så osynlig i den offentliga debatten? Den enda man hör om är Tino. Men han tigs ner av det offentliga Sverige. Slickar de såren än efter alla fel de gjorde under 80- och 90-talen? De har varit märkvärdigt anonyma i alla fall. Kanske att de hukar under PK? Eller samlar damm på institutionerna?

      Svara
      • De har kanske ingenting att säga?
        Har ett antal betyg i Nationalekonomi. Varje lärare hade sin egen ”gud” vars tjocka bibel var läroboken. Teorierna lika omväxlande. Gav upp efter 40 p. Sänkte mina böcker till Gambias sjukvårdsminister på besök som kysste böckerna och lovade välstånd i sitt land. Vi vet hur det gick.

        Svara
  39. Kristian

     /  02/07/2017

    Angående Rosling:
    För att försöka bevara mitt sken av anständighet så här strax efter hans död vill jag påminna om att han vid minst ett tillfälle sade att ”hjälp i närområdet” är det mest effektiva. Jag skall hålla fast vid det under närmsta dagarnas helgonförklarande.

    Svara
  40. Dreadlock

     /  02/07/2017

    Ja, det är svårt att inte dra på smilbanden när Rosling hade Show. Dessutom punkterade han en hel drös av vaneföreställningar angående jordens ekonomiska utveckling för den fattigare delen av jordens befolkning. Saker och ting går betydligt bättre i områden som det rika väst brukar beteckna som utvecklingsområden redan för 30 år sedan. Vi har bara inte hängt med i utvecklingen utan tagit för givet att utvecklingsländerna befinner sig i ett ständigt limbo av en katastroftillvaro.

    Det blir till att reprisera lite Rosling på YT. Han var en stor pedagog. 🙂

    Svara
  1. Skribenter visar på ett skriande behov av lättfattlig statistik! | WTF?
  2. Vems ärenden springer Kajjan? | WTF?
  3. Polisen som ruttnat rapporterar igen | WTF?
  4. Ideologiska nasare | WTF?
  5. Springare är som kattmynta för vänsterextremister | WTF?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: