Välsopad väg utan hinder ska ge fler kvinnliga professorer på Lunds universitet

Igår kunde man läsa att rektorn på Lunds universitet gärna vill curla fram kvinnor till professorstjänster på universitetet. Han tycker att det ska vara välsopat framför dem så inget stör dem på vägen fram till den åtråvärda titeln.

nysprak-lunds-universitet-rektor

Inte ett gruskorn får störa.

Jag menar precis tvärtom. Det finns en uppsjö av kvalificerade kvinnor att tillgå. Men de har inte fått samma chans som sina manliga kollegor att visa det. Alvesson och Sundquist talar sig varma för meritokrati men verkar inte se att dagens system gynnar en part fram till professorsbefordran. Lika lite som en kvinna vill känna sig inkvoterad enbart för sitt kön, lika lite vill väl en man känna att han har bättre meriter på pappret på grund av att hans karriär gynnats av det faktum att han är man?

En man har enligt rektorn tydligen en välsopad väg utan hinder fram till titlar. Inga hinder finns för män!

Jag menar att skribenterna först och främst borde, som alla goda forskare som vill analysera statistik ska göra, nämligen ställa sig den viktigaste frågan: ”Varför ser något ut som det gör?”. Är det verkligen så att kvinnor är sämre på att forska och undervisa i, exempelvis, statsvetenskap?

Måste orsaken vara att de är SÄMRE? Kan det t ex inte vara så att de generellt inte är beredda att offra det som krävs? Alltså inte varje enskild utan totalt? Då blir det ju färre ju närmare toppen man kommer. Se där, en alternativ förklaring. Om man ställer sig den viktigaste frågan men redan innan har bestämt vilket svar som ska gälla så är man ingen god forskare utan tvärtom, en mycket dålig. Eller snarare ingen forskare alls utan bara en ideolog. Gäller rektorer också för den delen…

När kvinnor och män har samma villkor under sin karriär och samma möjligheter att förverkliga sina yrkesplaner då är jag nöjd och då är det också relevant att prata om verklig meritokrati.

Nej, då kommer han inte alls att vara nöjd. För när utfallen inte blir de önskade kommer han och andra garanterat att fortsätta ha samma färdiga svar på frågan som ställs oavsett vilken fråga det är.

Det enda svaret man har är

Man kan inte bara se på den formella strukturen på en arbetsplats, att räkna andelen kvinnor och män på ledande positioner och i beslutande organ, och tro att det är ett mått på jämställdhet. Man måste också se hur de informella strukturerna ser ut och var de viktiga besluten fattas och av vem samt vilka uppgifter kvinnor och män ges i de olika organen. Ges kvinnor färre prestigeuppdrag än män under karriären på grund av informella, manliga strukturer?

Manliga strukturer. Det är det enda svaret man har, inget annat. Det enda verktyget man har är en hammare och genast förvandlas allt till spikar man måste slå på. Detta kommer att ske oavsett så länge utfallen inte blir de önskade. För de kommer att bli oönskade även i framtiden.

MVH

MiT

Advertisements
Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

146 kommentarer

  1. Utlandssvensk

     /  02/15/2017

    Det verkar finnas ett betydligt mer akut behov av att sopa rent framför kvinnors karriärvägar till de riktigt farliga skitjobben. Någonting verka hindra att kvinnorna tar sin berättigade plats i gruvorna och skogen. Nästan alla som dör i sin yrkesutövning är män. Det är verkligen inte jämställt!

    Svara
  2. G

     /  02/15/2017

    Vilken text, hur blev han rektor egentligen, inkvoterad ? 😛

    Svara
    • Utlandssvensk

       /  02/15/2017

      @ G,

      ” hur blev han rektor egentligen, inkvoterad ?”

      Nu får G allt ta och läsa på lite! En intensivkurs i värdegrund är nog också påkallad.

      Tills du har hunnit förkovra dig, kan jag berätta att rektorn här är en vit, medelålders man. Personer i den kategorin har alltid fått sina positioner helt utan att göra något annat än att vara födda med vitt skinn och snopp. De surfar utan ansträngning genom livet, samtidigt som de hånflinar åt alla rasifierade kvinnor med otroligt mycket bättre kvalifikationer som de tränger ut.

      Men rektorn vidtar nu den klassiskt kraftfulla åtgärden som kännetecknar många män i hans generation, dvs han verkar för att yngre generationer av svenska män aktivt ska diskrimineras för att sona de förmåner han upplever sig ha fått. Lustigt nog verkar han inte vilja föregå med gott exempel och ställa sig egen tjänst till förfogande…….

      Svara
      • Ivar L

         /  02/15/2017

        Ingen privilegierad ställer sig någonsin åt sidan. De pekar enbart finger. Titta på Linda Thomsgård, titta på Kent Wisti. Alltid andra det handlar om.

        Svara
      • Pelle2

         /  02/15/2017

        Jag har god lust att mejla till honom och fråga när han skall träda tillbaka och lämna plats för en mera kvalificerad kvinna. För naturligtvis är det enbart tack vare att han är en vit man som han har fått jobbet.
        Om han inte håller med om det visar det bara vilken hycklare han är.

        Svara
  3. G

     /  02/15/2017

    Hahaha, herre min skapare!

    ”Breaking Down the Reasons that People Become Psychopaths from Consuming Violent Gaming”
    https://archive.is/HXHhF

    Svara
  4. MiT

     /  02/15/2017

    Svara
    • Jan

       /  02/15/2017

      Direkt stötande. Det är väl ingen idé att anmäla SVT heller då de är maktfullkomliga. Att jämföra Jan Björklund med IS: Hur vågar de?

      Svara
      • Ivar L

         /  02/15/2017

        Framförallt är Granskningsnämnden gravt politiserad.

        Svara
    • Jans

       /  02/15/2017

      Snacka om tendensiöst reportage som enbart bygger på tur i och med att de som denna gång uttalat sig eller fångats på bild är män. Jag förmodar att Frankrike har kvinnliga poliser (vilka för övrigt inte stiftar lagarna i vilket fall som helst) och jag vet med säkerhet att Sverige har kvinnliga partiledare. Frankrike har dessutom en profilerad kvinnlig politiker och presidentkandidat som definitivt också har en åsikt i slöjfrågan. Att jämföra denna slump (och urvalsprocess) med IS och Iran är ju rent vidrigt av SVT.

      Det är faktiskt lite svårt att förlika sig med att personen som hörs i reportaget låter både myndig och seriös med allvarlig röst när hon för resonemang som är fullständigt platta och idiotiska. Det ger en obehaglig känsla av mindcontrol von oben. Det vore mycket enklare att smälta om det vore en tokig vänsterpajas med risigt hår och flackande blick, eller om det vore hämningslösa fjantiga linslöss som Schyffert eller Gardell som låg bakom.

      Svara
    • Pelle2

       /  02/16/2017

      Undrar när dom skall göra ett reportage där dom säger att det gemensamma för islamister och muslimer är att dom är muslimer och att man därför måste problematisera islam ?
      Något säger mig att det aldrig kommer att hända eftersom den enda grupp som det är ok för relativisterna och radikalfeministerna att negativt generalisera över är män i allmänhet och vita män i synnerhet.
      Helt sjukt att dårarna på SVT ägnar sig åt kollektiv bestraffning och smutskastning av människor enbart pg.a deras kön..

      Svara
  5. MiT

     /  02/15/2017

    Svara
  6. G

     /  02/15/2017

    Svara
  7. MiT

     /  02/15/2017

    Svara
    • Jan

       /  02/15/2017

      Är det sant? Använder regeringen sagor för att förklara sin utrikespolitik? Som om folket vore barn?

      Svara
      • Pelle2

         /  02/16/2017

        Dom har väl anpassat sin retorik efter sin mentala ålder…

        Svara
  8. G

     /  02/15/2017

    Svara
    • G

       /  02/15/2017

      ”Disney valde under natten till tisdag, svensk tid, att avsluta samarbetet med den svenska youtubaren Felix ”Pewdiepie” Kjellberg, som räknas som världens största, efter att han i en video uttryckt antisemitiska budskap.

      Nu meddelar även den Googleägda videoplattformen Youtube att de avslutar det avlönade samarbetet med Pewdiepie. Den kommande säsongen av webbserien ”Scare Pewdiepie”, som finns på sajtens betaltjänst Youtube Red, ställs in. Det sponsrade utrymmet Google Preferred plockar också bort Pewdiepies Youtubekanal från sitt sortiment.”
      http://www.dn.se/kultur-noje/efter-antisemitisk-video-youtube-avbryter-samarbete-med-pewdiepie/

      Svara
      • Jan

         /  02/15/2017

        Jag har svårt att tycka synd om Pewdiepie. Han, om någon, borde väl känna till hur marknaden fungerar. Jag förstår heller inte attraktionen i det meningslösa strunt han slänger upp på nätet.

        Svara
        • Grodan Boll

           /  02/15/2017

          Sargons gissning:

          Svara
          • Casey Jones

             /  02/16/2017

            Jag kan inte direkt säga att jag har någon koll på den här Pewdiepie, men efter att ha sett den här youtubevideon så börjar jag gilla honom 🙂

  9. MiT

     /  02/15/2017

    Svara
    • G

       /  02/15/2017

      ”Marwa berättar varför hon hatar män.”
      Debattartikeln på N24: http://archive.is/0OHvi

      Beckman har rätt, skriver man så här fina texter platsar man bra på public service!

      Svara
      • Utlandssvensk

         /  02/15/2017

        Lars Beckman är en tvättäkta gammal reinfeldtmoderat som under många år rent hysteriskt drev på för maximal immigration från 3je världen, samtidigt som han gav uttryck för rent hat mot SD. Han satt i riksdagen för M 2010-2014 och drev hela vägen en blogg. Det är bara att gå in och läsa!

        http://larsbeckman.blogspot.ch/search?q=SD+

        Svara
        • Jan

           /  02/15/2017

          Bra att du håller koll på kappvändarna, U. Även en skojare kan ha rätt ibland dock!

          Svara
          • Frida Gustavlin

             /  02/15/2017

            Den rlkssamordnande feministtjänsten att ”hata män i grupp” har ju varit vakant ett tag, riksbimbon Zara och mysgumman Kakan tycks inte längre rapa upp sådan smörja varje gång de öppnar trutarna, de behöver kanske inte längre hålla på med sådant, karriärena är på rull i vilket fall, gissar dock att även en som Clara Henrys mer och mer kommer köra på de där flosklerna. Det är ju inte helt konkurrensfritt på toppen bland vänsterpopulisterna.

            Sådant trams ska självklart mötas med total tystnad.

    • Jan

       /  02/15/2017

      Manshat kan nog sägas tillhöra SVT:s värdegrund. Hatar du inte män kan det vara svårt att få jobb på SVT förmodligen…

      Svara
  10. Ragdoll

     /  02/15/2017

    Mats Alvesson, som skrivit det debattinlägg rektorn bemöter, är ofta riktigt skarp. Hans resonemang om funktionell dumhet är helt på pricken i förhållande till många svenska institutioner. http://www.aftonbladet.se/debatt/article23208778.ab

    Svara
    • Jan

       /  02/15/2017

      Visst. 95 procent av läsarna håller med dessutom. Fast jag kan inte undgå att tänka att det här kommer 20 år försent. Dags att kliva ner från professorstribunerna nu. Var var den akademiska eliten tidigare när de så väl behövdes?

      Svara
  11. MiT

     /  02/15/2017

    Sundevall verkar inte heller ha förstått VAD Springare pekade på i sitt inlägg. Inte på ett enda litet sätt. Jag tyckte det var glasklart att udden i Springares inlägg var riktat mot politiker, Brå, kriminologer, journalister osv som kämpar med att dölja sånt här. Som vetat om en kraftig överrepresentation men låtsas som om det inte är ett problem, som medvetet propagerat för ökad asylinvandring trots att det samtidigt också är en import av grov brottslighet men samtidigt totalt saknat plan för det. Eller planen har varit att försöka dölja och mörka det. Som levt på hoppet om att besvärjelser och magi ska lösa allvarliga problem. Som sagt, jag tyckte det var glasklart…
    ”Peter Springare och yttrandefriheten”
    https://www.magasinetparagraf.se/nyheter/kronikor/48736-peter-springare-och-yttrandefriheten/

    Svara
    • G

       /  02/15/2017

      http://archive.is/MakH7
      Hmmm, lite väl personlig vinkel i den här texten ”är Peter det här eller det här”.
      Och det låter i inledningen som om Dick tror att det bara är rasister och smygrasister som hyllar Springare, sen säger han att de får hylla honom för vi har ju yttrandefrihet. Tack Dick, men jag platsar inte i någon av grupperna. 😦
      Kommentarerna under artikeln var ju också intressanta.

      Svara
  12. MiT

     /  02/15/2017

    ”S vill ha tak för nyanlända i skolan”
    https://archive.is/2LX1M

    Svara
  13. MiT

     /  02/15/2017

    Svara
  14. Tor

     /  02/15/2017

    Rektorn är:
    Vit, check.
    Man, check.
    ADLIG, dubbelcheck.

    Avgå

    Tillsätt en:
    Kvinna, check.
    Rasifierad, check.
    Doktorerat i genus, check.
    Aktiv inom F!, trippelcheck.

    Svara
    • Kunnig?
      Bäst i sitt genre?
      Söker tjänsten?
      Absolut mest meriterad?
      Person som lever?

      Nej, det vore ju helt galet med sådana meriter.

      Svara
    • Jan

       /  02/15/2017

      Det här är enkelt. Egenintresset ljuger aldrig. Rektorn ser att det gynnar hans karriär att tycka ”rätt” och ger därför efter för påtryckningar. ”Fel” åsikt hade varit en nettokostnad för honom. Kanske hade han tvingats bort från sin tjänst dessutom.

      Svara
      • Kristian

         /  02/16/2017

        Medelålders eller äldre, vill hålla sig kvar till pension. Tillräckligt gammal för att hans egen karriär inte påverkas av de inkvoterade.
        Japp, egenintresset for the win.

        Svara
  15. MiT

     /  02/15/2017

    Svara
  16. MiT

     /  02/15/2017

    Svara
    • Men byggde man inte om i Rinkeby torget till feministisk torg så männen skulle försvinna?
      Minns jag fel? Någon?

      Svara
      • Ivar L

         /  02/15/2017

        Tror det var Husby. Men det blev tyst se’n. Hjälper nog inte med lite lampor för att stoppa reaktionära islamistiska gubbar.

        Svara
        • Som jag kommer ihåg det så målade man ett gäng bänkar för rosa, vilket skulle magiskt få kvinnor att sätta sig. Det funkade väl sisådär.

          Svara
          • Rosa? Aaaah! Det måste ha gett effekt för rosa på småtjejer är ju avskyvärt.
            Ja, det var Husby.

  17. MiT

     /  02/15/2017

    Det här är väl Sakines morsa? Hon som för nåt år sedan eller två pratade om de skäggiga skuggpoliserna som vakade över kvinnorna i förorten, så de hade rätt kläder, inte pratade med fel folk, som såg till att de inte var ute ensamma, så de inte kom hem för sent osv…

    ”Zeliha Dagli var kritisk – tvingades flytta”
    https://mitti.se/nyheter/zeliha-kritisk-tvingades/

    Svara
    • G

       /  02/15/2017

      Stämmer, det är hennes mamma.
      Hmm men, islamisterna som är kvar får inte segra!

      Svara
      • Svenne

         /  02/15/2017

        Tyvärr, det normala är att islamisterna segrar, här och utomlands. :-/

        Svara
      • Ivar L

         /  02/15/2017

        Lite som mobbare i skolan, offret får byta, inte mobbaren,

        Svara
  18. G

     /  02/15/2017

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  02/15/2017

      Hans 180° girar visar det vi redan vet, att han givetvis inte är vänsterintellektuell, han sysslar snarare, för att vara snäll, med något som skulle kunna kallas för vänsterestetik. Men, ska man vara ärlig så är nog mest en vänsterpopulist.

      Svara
  19. MiT

     /  02/15/2017

    Svara
  20. G

     /  02/15/2017

    Herregud!

    Svara
    • Vi kryper nästa omärkt mot dubbel rättssystem, en svensk och en utländsk modell islam. I det ena finns barnbrudar och hot mot kvinnor och vete fasen om inte det andra börjar godta det också.

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  02/15/2017

        Det som förståss är extra motbjudande är feministernas kompakta tystnad.

        Svara
        • De är bara fejkfeminister. Sådana bryr sig bara om sig själv.
          Min mor var feminist. Hon bar tegel på byggen. Hon stod upp för kvinnor och även män när det behövdes. Så jag vet att ”feminister idag” är bara en bluff.

          Svara
  21. G

     /  02/15/2017

    ”Skola stäms för krav på handhälsning

    En kvinnlig lärarvikarie ville inte skaka hand med manlig skolvärd på grund av sin religion. Rektorn avslutade då alla hennes uppdrag. Nu stämmer facket och kvinnan skolan till Arbetsdomstolen för diskriminering.

    I början av höstterminen förra året skulle den kvinnliga lärarvikarien arbeta under några dagar på en friskola i Skåne. Hon hade själv gått på skolan, och även vikarierat där en gång tidigare.

    Hon hälsade på andra lärare, på manliga genom att buga lätt och hålla handen för hjärtat. Kvinnan är muslim och anser att hälsningen är hennes personliga tolkning av religionen.”
    http://archive.is/mrmlC

    Svara
    • G

       /  02/15/2017

      Svara
  22. MiT

     /  02/15/2017

    Svara
  23. G

     /  02/15/2017

    ”Black Lives Matter Leader Says White People Are ‘Sub-Human’ and Suffer From ‘Genetic Defects’

    “Whiteness is not humxness, in fact, white skin is sub-humxn,” she wrote. “All phenotypes exist within the black family and white ppl are a genetic defect of blackness.”

    She continued explaining her theory, claiming white people are lesser because “[they] have a higher concentration of enzyme inhibitors that suppress melanin production. They are genetically deficient because melanin is present at the inception of life.”

    “Melanin enables black skin to capture light and hold it in its memory mode which reveals that blackness converts light into knowledge. Melanin directly communicates with cosmic energy,” she added.

    Khogali then proclaimed: “White ppl are recessive genetic defects. This is factual.”

    The Black Lives Matter leader then wondered how the white race could be wiped out. According to her, “Black ppl simply through their dominant genes can literally wipe out the white race if we had the power to.”

    “Do you ever wonder how black ppl after centuries of colonial violence, genocide and destruction—no matter what systems created to make us extinct… How we keep coming back? It is because we are superhumxns,” she added.

    Last week, Heat Street reported about Khogali’s speech during a protest in Toronto, where she accused Canada’s Prime Minister Justin Trudeau of being a “white supremacist terrorist” for welcoming refugees to the country.

    During the protest, she was seen shouting: “When Justin Trudeau says that he is a liar! He’s a hypocrite! He is a white supremacist terrorist! That is what he is,” she said. “Do not be fooled by his liberal bullshit. Do not be fooled.”

    Last year, according to Newstalk 1010, she also caused a controversy after tweeting: “Plz Allah give me strength to not cuss/kill these men and white folks out here today. Plz plz plz.” ””.
    heatst.com/culture-wars/black-lives-matter-leader-says-white-people-are-sub-human-and-suffer-from-genetic-defects/

    Hahahaha gud asså 😀 Inte ens självaste ”öppna era hjärtan”-Justin klarade sig undan från att prisas med fina ord lol. En så patetiska liten människa som måste be om styrka från Allah för att inte döda vita och som dessutom är idiot nog att tweeta ut det, då måste man verkligen vara en ”superhuman”, yep!

    Svara
    • Jans

       /  02/16/2017

      Är det då inte lite konstigt att dessa genetiskt överlägsna människor sätter sig i nötskal och försöker ta sig över Medelhavet med livet som insats för att få bo tillsammans med oss genetiskt underlägsna vita och det usla samhälle vi med vår begränsade förmåga skapat åt oss själva?

      Svara
  24. G

     /  02/15/2017

    Hahaha vafan 😛

    Svara
  25. G

     /  02/15/2017

    ”Ska det vara så svårt att se vad som händer?

    Politikerna behöver komma ut i samhället och se vad som händer, lyssna på dem som drabbas och på poliser och andra som lever mitt i den dystra verkligheten, skriver säkerhetsexperten Dick Malmlund.”
    http://www.expressen.se/debatt/ska-det-vara-sa-svart-att-se-vad-som-hander/

    Svara
    • Jan

       /  02/15/2017

      Att valla ministrar i förorten är nog ganska meningslöst. Och en kostsam apparat.

      Svara
      • Det är, som du säger, meningslöst att skicka ut politiker på förortssafari. Det enda sättet skulle i så fall vara att TVINGA dom att bo i förorterna och inte ge dom något annat alternativ – annars är det bara en trevlig halvdag för dom medan dom springer runt skyddade av sina SÄPO-vakter och nickar instämmande med en bekymmersrynka i pannan.

        Svara
    • Kristian

       /  02/16/2017

      Samma tema. (Nästan ett år gammal, ser jag nu.)
      ”Få förstår vad folk kan göra utan straff”
      http://archive.is/LmYEg

      ”Med bakgrunden att fem procent av de kriminella begår 50 procent av brotten, som det sägs: Tänk om vi utnyttjade straffskalorna lite bättre?”

      Svara
  26. Svenne

     /  02/15/2017

    OT: Israel: ”Vi är djupt tacksamma” #sarkasm
    https://archive.is/wjJr0

    Svara
    • Jan

       /  02/15/2017

      Smart att göra sig ovän med den ena parten om man ska fredsförhandla? Feministisk utrikespolitik?

      Svara
      • Jans

         /  02/15/2017

        Är det någon som funderat på om Margots ständiga Israel och judeövertramp kanske i grund och botten är röstfiske hos islamiska invandrargrupper? Det kanske inte alls är misstag utan istället är ”misstag”. Att S och MP framöver måste inrikta sig mot invandrare om de vill behålla makten är ganska givet i varje fall. Det kanske kommer att bli mer sånt här i kombination med rikliga bidrag till ”integrationsprojekt”.

        Svara
        • Rikard

           /  02/16/2017

          Hej.

          Det är gamla nyheter som man säger, men inte sådana som är intressanta för svenska journalister – gör du dig ovän med fel partigängare på fel blir det inga läckor till din tidning i framtiden. Lagoma korvar från hemlighuset, som Tage Danielsson skrev.

          Ulf Bjereld inledde förra årtusendet ett allt närmare och intimare samarbete mellan socialdemokraterna och muslimska företrädare, om Westerholm på Ledarsidorna är något att gå efter, för att ge ett exempel.

          Systemet socialdemokraterna och moderaterna skapat kallas för välfärdsklientilism, då man genom massinvandring (i fallet Sverige) av en klass av människor som inte kan göra sig självförsörjande garanterar sig själv väljare i utbyte mot just bidrag – de bidragsberoende saknar möjlighet till representation och även alternativ: de är ägda av de partier som fördelar bidragen.

          Dock sket sig socialdemokratin och de övriga en lök när man valde massinvandring av muslimer – man var och är helt okunniga om vad islam är i praktiken.

          Klientilistiska system hamnar alltid i ett krisläge när resurserna inte räcker till och patronen tvingas fördela så att vissa blir utan – då utmanar de ägda det rådande maktsystemet.

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, fd lärare

          Svara
  27. MiT

     /  02/15/2017

    Svara
  28. MiT

     /  02/15/2017

    ”Den associerede indvandrerpolitik giver os nu valget mellem underkastelse, ærefuld repatriering eller borgerkrig. ”
    http://jyllands-posten.dk/debat/kronik/ECE8567102/frygt-danmarks-fremtid/

    Svara
    • Jan

       /  02/15/2017

      Feminism hit, feminism dit. Clara Henry har sitt utseende att tacka för sina framgångar. Ponera att hon såg ut som SVT.s VD: Vilka framgångar hade hon haft då med sina ganska barnsliga videos om självhjälpsfeminism? Hon har rätt utseende, rätt personlighet och rätt utslätade pk-åsikter för att lyckas i dagens medieklimat. Problemet är väl när hon blir 35. Hur ska hon hanka sig fram då? När hon inte längre är het på bloggmarknaden?

      Svara
    • Pelle2

       /  02/15/2017

      Bra sågat av arge Juggen. Om Clara mot förmodan får se denna videon kommer hon naturligtvis gråta ut om det näthat som stackaren har blivit utsatt för.
      Det är ju som sagt var patetiskt att höra en mediekändis gråta ut om hur synd det är om henne och hur bra vi män har det som inte är i närheten av en sådan plattform som hon har.

      Svara
    • Pelle2

       /  02/16/2017

      Var ju för övrigt intressant när Clara pratade om hur kvinnors kroppar bedömdes och att
      hon erkände att hon hade bröst små som russin för att vi skulle tycka synd om henne.
      Den här bilden visar att de russin hon pratar om måste vara av en väldigt speciell sort
      för nog har hon större bröst än så.
      https://www.google.se/search?q=clara+henry&client=firefox-b&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwivt87p8ZPSAhXCWSwKHQMEBrQQiR4IfQ&biw=1352&bih=618#imgrc=NxayyqKF8DPWaM:
      Kanske inga bröst à la Dolly Parton men betydligt större än russin.
      För säkerhets skull satte hon på sig en stor tröja i inslaget så att man skulle tro att det hon sa om sina bröst var sant…

      Svara
      • Jans

         /  02/16/2017

        Ett annat exempel på dessa märkliga russin:

        Man kan alltid roa sig med att söka på Clara Henry Melodifestivalen om man vill fördjupa sig i hennes protester mot att kvinnor alltid måste göra sig snygga. Det är ju inte direkt som att hon valt att klä sig i en särk för att visa att det är hennes person och inte hennes kvinnlighet som är det viktiga att visa för TV-tittarna.

        Svara
        • Jans

           /  02/16/2017

          Krusbär säger hon hör jag nu, inte russin.
          Fast, krusbär är rätt små de också och själva grundfrukten till russin (vinbär) är normalt större.

          Svara
          • Lövet

             /  02/16/2017

            Vinbär?

          • Pelle2

             /  02/16/2017

            Vindruvor är ju VINbär på sitt sätt 😉

          • MiT

             /  02/16/2017

            Är det inte vindruvor som är förstadiet till russin?

  29. Jan

     /  02/15/2017

    Avdelning liberal massinvandringsförespråkare kappvänder, ger någon annan skulden (identitetsvänstern), fuktar fingret och känner vart vinden blåser och röstmaximerar. Vart tog kraven på språktest vägen förresten herr liberal kappvändare? Inte dags att damma av den också? Tänk på procenten…
    http://www.aftonbladet.se/debatt/a/XkGBW/far-du-inte-asyl-ska-du-inte-ha-bidrag

    Svara
    • Olof

       /  02/15/2017

      Samtidigt är det väldigt svårt för många svenskar att få försörjningsbidrag eftersom de har bostadsrätt. Och eftersom det inte finns några hyresrätter att få tag på står de mellan valet att svälta ihjäl eller bli hemlösa. Det är vidrigt. Vidrigt.

      Vad behövs egentligen för att kvalificera sig som papperslös? Jag vet att det är människor som hävdat papperslöshet för tandläkare och liknande, kan man även hävda det och få försörjningsbidrag?

      Svara
      • Jan

         /  02/15/2017

        Visst. Papperslösa ska naturligtvis repatrieras. Och naturligtvis inte förses med bidrag eller bostäder. Tak över huvudet, värme och soppkök – så långt kan jag sträcka mig. Det är brist på ledarskap som lett fram till det här. Något som liberalen här försöker exploatera. Trots att hans parti varit lika delaktiga i vanstyret som alla de andra.

        Svara
    • Problemet är att vårt asylsystem, med tillhörande bidragspolitik, är anpassat efter 1940-talets Europa och från den synvinkeln så är det helt logiskt. Skulle det bli krig i Tyskland imorgon och vi skulle få en stor andel av tyska flyktingar så skulle de sannolikt integrera sig i svenska samhället på mindre än två år.

      Sedan så är vårat system anpassat efter att folk som inte integrerar sig i samhället faktiskt återvänder när kriget är slut. Vad det inte är anpassat för är invandring från tredje världen där många faktiskt är rena välfärdsflyktingar.

      Att man kan bo i Sverige som papperslös och i princip ha samma rättigheter som andra medborgare gör att återvända inte är attraktivt. Lägg sedan till att man kan påbörja ännu en lång asylprocess efter fyra år gör det inte bättre.

      Svara
      • Jans

         /  02/15/2017

        Tyskar skulle dessutom återvända och bygga upp sitt land efter ett krig. De har de gjort förr, nog för att de hade sig själva att skylla senast, men i vilket fall som helst. De som kommer via asylprocessen idag skiter uppenbarligen fullständigt i sitt hemlands framtid. De flesta åker dit på semester, inte mer. De har gett upp för länge sedan och eftersom det går bra att bygga en egen community för den egna befolkningsgruppen i Sverige och dessa växer stadigt så har även kulturell hemlängtan försvunnit som incitament.

        Svara
        • Jan

           /  02/15/2017

          Det är nog så enkelt att det inte finns några statliga bidragssystem i hemlandet och man blir heller inte tilldelad gratis bostäder. Då finns det inget motiv att åka tillbaka. Förutom då för att hämta hit anhöriga så att de också kan ta del av den generösa och världsomspännande svenska välfärden.

          Svara
          • Jans

             /  02/16/2017

            Men ändå kan t.ex. en kurd som Özz faktiskt gå ut offentligt och tycka att Sverige skall engagera sig i hans folks kamp i Kurdistan. Själv skall han dock stanna kvar i Sverige och laga mat i TV eller vad det nu är han gör numera.

            Man skulle ju annars kunna tro att det vore avsaknad av nationalistiska känslor för hemlandet som är orsaken till att många immigranter struntar i det. Men så verkar det inte vara. Jag fattar faktiskt inte alls hur de tänker här.

        • Jag tror det kommer gå upp för många förr eller senare att vi måste göra om asylsystemet i grunden – till att börja med så ska man endast kunna söka asyl i första säkra zon man kommer till och inte ta planet till Sverige och sätta sig på Migrationsverket här. Därutöver kan man ha ett kvotflyktingsystem, men inget där man kan välja land själv. Man kan ha önskemål baserat på olika saker förvisso, men inte ges valet själv var man hamnar till 100%.

          Vårat nuvarande system är som sagt inte anpassat för massmigration från tredje världen – det är anpassat för folk att ta sig till första säkra zon. Gör folk det så försvinner ju rätt mycket av de problemen som har kommit – kulturellt så blir det mindre skillnad ju närmare sitt hemland man är, utbildningsnivån kommer inte bli katastrofalt skev och inte alltför sällan plockar man upp språk från närområdet lättare.

          Man måste också ha som princip att majoriteten ska åka hem när det lugnat sig, speciellt de som inte har lyckats etablera sig i svenska samhället. Detta är ju så det har funkat historiskt.

          Svara
          • Ivar L

             /  02/16/2017

            Önska kan man väl alltid göra men en riktig flykting önskar väl framförallt att behålla livet och få mat, vatten, tak över huvudet och sjukvård? När tankarna börjar handla om vart man vill bo är man i grunden inte flykting längre även om man kanske kan behöva hjälp ett tag till.

            Majoriteten av världens befolkning har ingen möjlighet överhuvudtaget att flytta och börja ett nytt liv där de önskar och många av dessa har det otroligt mycket sämre än många f.d. flyktingar. Allt kokar till sist ner till hur vi vill prioritera hjälp till världens nödlidande.

          • Kristian

             /  02/16/2017

            Här
            http://bubbavel.blogspot.co.uk/2017/02/ett-alexanderhugg.html
            föreslogs ett tak för hur många som skall tas in varje år. Sedan kan partierna gå till val på sina respektive siffror.

  30. MiT

     /  02/15/2017

    Svara
    • Ivar L

       /  02/16/2017

      På ett sätt bra (för oss andra) med den här typen av experiment. Jag gissar ju att det kommer att gå käpprätt åt helvete för dem men oavsett om jag eller de har fel så kommer det att finnas ett facit vilket är bra.

      I och med att de går all in blir det mer tydligt vad som funkar och vad som inte funkar. Halvhjärtade insatser blir så otydliga och det går alltid att säga att om de satsat mer så hade det funkat. Här satsar de i 190 så om detta är en bra idé kommer det att synas. Om det går åt skogen vet vi att det berodde på satsningen och inget annat.

      Svara
    • Kristian

       /  02/16/2017

      Trollhättan har därtill rykte om sig i trakten att jämfört med grannkommunerna vara ”ingenjörsstaden”. Man har en lång teknisk bakgrund och gjorde saker baserat på empiri och evidens. Det senaste var väl Saab automobil som präglade hela trakten fram till 90-talet (och som ett tag fanns kvar som NEVS).

      Tydligen har postmodernismen nått ända hit.

      Svara
  31. MiT

     /  02/15/2017

    Tänk att de letar med ljus och lykta efter grejer för att sätta Springare i sämre dager. Allt för att försvara fortsatt mörkande av extrem överrepresentation…

    Det där sk ”romregistret” var något som hetsades fram mot i media. OM man har ett register om t ex brott mot äldre så förvandlas det på något magiskt sätt till just ett ”romregister” hur man än gör…

    Svara
    • Jan

       /  02/15/2017

      Så här är det alltid. Kulturmarxisterna tar till alla till buds stående medel. De drar sig inte för att gräva upp allt de kommer åt. Undrar om Kolbjörn har något lik i garderoben? Något som kan läggas ut på Facebook och Twitter till allmän beskådan?

      Svara
    • MiT

       /  02/15/2017

      Apropå Guwallius, det var han som hade Sajtkoll
      https://toklandet.wordpress.com/2015/02/24/sajtkoll-se-en-myt-eller-hatsajt-varning/
      Han fick massor av tid i media som älskade idén med att en extremist ska sitta och stämpla vilka sajter som är bra och vilka som är dåliga. Sen började folk klaga lite, då fick han ÄNNU mer tid att lipa om det också. Och att han och hans familj blev ”kartlagda” och att det var så jobbigt att han beslutade att lägga ner Sajtkoll.

      Ca ett år senare briserar bomben att DN mörkat massexövergrepp på festival i Stockholm, allt avslöjat av Chang Frick på Nyheter Idag. Då helt plötsligt så dyker en artikel på KIT (Bonniermedia liksom DN) upp som hade kartlagt Chang Frick och kommit fram till att han var för fattig för att få ha några åsikter om DN:s mörkande. Kartläggningen av Chang och hans familj var gjord av… Kolbjörn Guwallius…

      När andra kartlägger honom så är det extremt obehagligt men själv så har han inga problem att kartlägga andra och t o m anklaga dem för att vara fattiga…

      Svara
      • Jans

         /  02/15/2017

        Det har sagts förr och tål att sägas igen. Vi känner igen själva grunderna i beteendet från diktaturer. Det vi ser Kolbjörn och kompani inom nomenklaturan syssla med så fort ”sanningen” utmanas är precis de mekanismer som skapar totalitära stater.

        Lyckligtvis har Sverige fortfarande många avgörande hinder som måste forceras för att demokratin skall vara hotad på riktigt men det arbetas flitigt. Den med från massmedia med en axelryckning skildrade nyligen avkunnade domen om censur på internet är bara ett av många steg som tas i oroande riktning. Jag hoppas innerligt men tvivlar starkt på att alla glada kartläggare tittar på vad som ligger bakom denna märkliga och skrämmande dom för det luktar korruption tycker jag:
        http://www.idg.se/2.1085/1.675835/pirate-bay-blockera-bredbandsbolaget

        Svara
    • Ivar L

       /  02/16/2017

      Rätt roligt med Facebookcitaten som Kolbjörn tycker visar vidriga värderingar. Det var inte mycket han hade att komma med om m an t.ex. jämför med saker som visats här på Toklandet när somliga andra grupper i samhället skriver i Facebookgrupper.

      Svara
    • Kristian

       /  02/16/2017

      Och vad har Kolbjörn att säga om de FAKTA som framförts?
      Ingenting?

      Som vanligt, då.

      Svara
  32. MiT

     /  02/15/2017

    Svara
    • Jan

       /  02/15/2017

      Och ändå går det med vinst på 900 miljarder. Det har ju Mauro Scoccos brorsa räknat ut. Jag tror nog att sysselsättningsgraden måste ner på 0 procent innan det går på break even….

      Svara
  33. MiT

     /  02/15/2017

    ”HÄR BOR DE SVENSKA TRUMPVÄLJARNA – ett reportage från ingenstans”
    https://jensganman.wordpress.com/2017/02/15/har-bor-de-svenska-trumpvaljarna-ett-reportage-fran-ingenstans/

    Svara
    • Pelle2

       /  02/15/2017

      Ganman är riktigt bra !

      Svara
      • Jans

         /  02/16/2017

        Nja, jag tyckte aldrig det blev något av reportaget. Viktigt att skildra Sveriges bakgård, jag känner igen känslorna när man kommer till den typen av orter och jag är själv från småsverige, men han berättade ju ingenting, han talade väl inte ens med någon och framförallt blev det ju inget av historien med nazisterna. Klart antiklimax, men fina bilder.

        Sedan hör det till saken att Trumpväljarjämförelsen är rätt stereotyp och larvig. Sverige är inte USA och SD-väljare och Trumpväljare är definitivt inte samma sak.

        Svara
    • Kristian

       /  02/16/2017

      Ganman har förstått en del, men jag tycker den här var bättre:
      ”MEME MAGIC & SHITPOSTING – så kommer valet 2018 att vinnas”
      https://jensganman.wordpress.com/2017/02/13/meme-magic-shitposting-sa-kommer-valet-2018-att-vinnas/
      ”… vet du inte vem Carl the Cuck är lever du antagligen också i förvissningen att Sverigedemokraterna har max 18% av väljarkåren. Ditt uppvaknade dagen efter valet 2018 kommer att bli brutalt.”

      (För den som vill förstå Pepe, så förklarade Sargon of Akkad detta i videon ”The symbol of the resistance.”:
      ”So, unbelievably, we are going to have to talk about an internet meme of a cartoon frog called Pepe who’s become an important political symbol. Yes, these are the times we live in.”)

      Svara
  34. MiT

     /  02/15/2017

    Svara
    • utlandssvensk

       /  02/15/2017

      @ MiT,

      Stöder för AFA har länge (15-20 år) varit helt massivt på Expressen och troligen är det ännu värre på Aftonbladet. Många journalister har också aktivt deltagit i AFAs ”aktioner”, dvs våld, hot och annat.

      Svara
      • Ivar L

         /  02/16/2017

        Det råder nog ingen brist på kommunikationskanaler mellan de riktiga vänsterextremisterna och många redaktioner i svensk media. I dessa tider när man är helt hög på berättelser om rysk infiltration i media och politik kanske det vore på sin plats att titta på motsvarande infiltration från inhemsk svensk extremvänster. Inte minst eftersom dessa två riktningar faktiskt möts i staten Sovjet drygt två decennier tillbaka i historien.

        Svara
    • Jans

       /  02/16/2017

      Dessutom missar hon ju att många av dem som tycker att Ygeman och kompani inte tar sitt ansvar är människor som själva faktiskt tagit sitt ansvar varit goda människor, uppfostrat sina barn väl, jobbar och betalar skatt och vill ha ett bra samhälle. Hon lever i föreställningen att alla som har invändningar mot nuvarande kamikazepolitik är alkoholiserade män i brynja som slår sin fru förmodligen.

      Är det förresten någon mer än jag som tycker det är ett löjets skimmer över alla dessa bildbylines med företrädelsevis kvinnor med barsk uppsyn och händerna morskt på höfterna? I och för sig är de flesta bildbylines i kroppsfigur fåniga oavsett om det är manliga eller kvinnliga skribenter.

      Svara
    • Jan

       /  02/16/2017

      Det är ju åsiktsbildning hon sysslar med i sin ”journalistik”. Här ger hon sig på den manliga del av Expressens publik som inte delar hennes åsikter och kallar dem hängrövar.

      Svara
  35. MiT

     /  02/16/2017

    Svara
  36. Jans

     /  02/16/2017

    Ni har väl sett att Thomas Bodström nu försöker smita ut bakvägen från Allras styrelse?
    Så länge han och bolaget i lugn och ro fick stå vid kranen och tappa av Sveriges pensionssparares pengar passade det bra att sitta i styrelsen och smörja kråset men att nu stå till ansvar för sin usla girighet hade han ingen lust till.
    https://www.svd.se/just-nu-aven-thomas-bodstrom-lamnar-allra/om/allras-usla-avkastning

    Svara
  37. Svenne

     /  02/16/2017

    Komikern Sarah Silverman gör vad hon vill… #hyckleri #identitetspolitik

    Svara
  38. Svenne

     /  02/16/2017

    No-go-zoner i Paris:

    Svara
    • Ivar L

       /  02/16/2017

      Fattar jag rätt så ligger detta området oerhört centralt. Utanför den inre genomfartsringen så att säga. Inte nog med att de rånade bussen, de försökte alltså tända eld på den också…
      Det går fort nu i Europa. Detta hade varit svarta rubriker i pressen för tio år sedan. Nu inte ens en notis vad jag kan se. Vi har stigit in i en ny era. Jag är helt säker på att detta decennium kommer att skildras som en skiljelinje mellan två epoker i Västeuropas historia framöver. Ett före och efter 2010-talet. Ungefär som 1990 utgjorde skillnaden mellan före och efter järnridån.

      Svara
      • Gurkburken

         /  02/16/2017

        Stade de France ligger väl i trakterna, annars fattar jag inte vad en turistbuss har där att göra.

        Svara
        • Ivar L

           /  02/16/2017

          Deras hotell låg i stadsdelen där de attackerades, de hade varit och tittat på Eiffeltornetn några kilometer bort.

          Svara
  39. Frida Gustavlin

     /  02/16/2017

    Inte alls parallella samhällen i Svea rike, alternativa domstolar är inget nytt, har säkert funnits tidigare på medeltiden. Allt är bra, det rullar på.

    https://www.svd.se/kriminella-koper-sig-fria-fran-mordatal/om/valdet-i-malmo

    Svara
    • Ivar L

       /  02/16/2017

      Med tanke på svårigheterna att rekrytera poliser så kommer kriminella snart att köpa sig fria även då polisen ingriper. Svårt att rekrytera + mångfaldspolicy, sedan kan man ju göra matematiken själv.

      Svara
    • Jans

       /  02/16/2017

      Dessutom är förmodligen detta inte hela sanningen:
      ”Det är människor som flyr från platser där polis och rättsväsende är korrupt, de litar inte på det. Därför väljer de ett eget sätt att skapa rättvisa, säger han till TT.”

      Många av dem var antagligen krimimella i sitt hemland också. Det handlar inte om att de inte litar på polisen utan det handlar om att de absolut inte vill ha med polisen att göra eftersom de är kriminella. En kriminell litar per definition inte på polisen, det vore mycket ologiskt att göra det som kriminell.

      Svara
  40. Ivar L

     /  02/16/2017

    ”Livstids fängelse för Karlskogabo som deltog i avrättning i Syrien … Han utvisas också från Sverige”
    http://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/domen-mot-karlskogabon-livstids-fangelse-far-ej-publiceras
    Är det inte aaaaningen konstigt att kalla en (gissningsvis) syrisk krigsbrottsling för ”Karlsogabo”?

    Den här gullige gubben däremot får stanna kvar i Sverige eftersom vi är så dumma i huvudet att vi ger bort medborgarskap urskillningslöst:
    http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/livstids-fangelse-for-folkmord
    ”Bland annat har han fällts för sin medverkan vid attackerna vid berget Nyamure då tusentals civila dödades liksom en attack mot en kommunal inrättning under vilken hundratals människor berövades livet.
    – Han beordrade dem att döda, och han var med och dödade som alla andra, har en fängslad medbrottsling sagt i förhör.”

    Tänk er, vi i Sverige har nu förmodligen en mördare värre än Breivik i vårt fängelsesystem. Inte nog med att han troligtvis mördat fler än Breivik han har dessutom varit pådrivande för att även andra skall delta i mördandet. Det blir nog ingen bok av Åsne Seierstad denna gång eller vad tror ni? Inte av någon förmodligen, det här är så vidrigt och han är så utomnordisk så det blir nog väldigt tyst om saken.

    Claver Berinkindi borde naturligtvis berövas sitt medborgarskap, vad skall han sitta här för? Skicka honom till Rwanda. Vem skulle rimligen protestera? På vilket sätt skulle det vara moraliskt fel?

    Svara
  41. Svenne

     /  02/16/2017

    Senaste gatumodet! AFA eller IS…?

    Svara
  42. Jan

     /  02/16/2017

    Operation ”Angrip Springare” har börjat i kulturmarxistmedia. Först ut är skojaren Dick Sundevall. Som istället för att diskutera själva problemet karaktärsmördar Springare och sprider ut diverse dimridåer och lögner. Det som Springare påpekat får nämligen inte vara sant. Han kallar också de som stöttat Springare för rasister rakt ut. I sedvanlig kulturmarxiststil.
    http://www.aftonbladet.se/debatt/a/M0Re0/vems-arenden-gar-du-peter-springare

    Svara
    • Vän av ordning

       /  02/16/2017

      Du skulle inte kunna använda unvis när du länkar till AB?

      Svara
      • Jan

         /  02/16/2017

        Jag missunnar inte Aftonbladet de få ören de kan få in via dessa länkar. Jag är inte emot Aftonbladet som publikation. Däremot kan jag ogilla vissa artiklar som skrivs där. Samma gäller för Expressen.

        Svara
    • Börjat? De har hållt på i över en vecka.

      Jag behöver inte ens läsa den där debattartikeln för länkadressen ”Vems äranden går du Peter Springare” säger allt. Jag vet precis vad som kommer att sägas vid det här laget. Jag förstår inte hur de orkar…

      Svara
  43. Svenne

     /  02/16/2017

    Tino Sanandaji ger Jerzy Sarnecki svar på tal:

    Svara
  44. Svenne

     /  02/16/2017

    Framgångsrika invandrare kommer från privilegierade förhållanden:

    Svara
    • Jan

       /  02/16/2017

      Här skiljer sig amerikansk invandring från vår. De får också del av förstasorteringen, forskare, läkare, VD:ar med mera. Medan vi är hänvisade till de utsorterade, de som ingen annan vill ha. Även om Stefan Löfvén och de andra lögnarna vill få oss att tro något annat.

      Svara
  45. Svenne

     /  02/16/2017

    Ivar Arpi… 😛

    Svara
  46. Svenne

     /  02/16/2017

    #satir…

    Svara
  47. Svenne

     /  02/16/2017

    Ali Esbati ‘gnisslar illa’…

    Svara
  48. Svenne

     /  02/16/2017

    En journalist har gått i taket: #yrkeskränkt https://archive.is/GX1Sp

    Annika har varit arg förut…

    Svara
  49. Kristian

     /  02/16/2017

    Beslut i Folketinget: ”Danskar ska inte vara minoritet i Danmark”
    http://www.friatider.se/danskar-ska-inte-vara-minoritet-i-danmark

    Vi får väl se vad det betyder rent konkret.

    Oavsett vad man tycker i frågan kan man nog hålla med om att Östersund numera är väldigt brett. Man förflyttas flera decennier eller till en annan dimension.

    Svara
    • Svenne

       /  02/16/2017

      *Öresund, kanske:)
      Ja, i Danmark så försöker de åtminstone hålla ordning… #kaosSverige

      Svara
  1. Juridikprofessor startar facebookgrupp med uppenbar udd mot Peter Springare | WTF?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: