Objektiv bibliotekarie

Tino Sanandajis bok Massutmaning fortsätter att skörda sina offer. Boken har ju blivit stoppad av aktivister som jobbar på bibliotek på några ställen och man försöker med näbbar och klor försöka inbilla andra att det inte alls beror på att de är aktivister. Sanandaji har ju i flera inlägg på facebook just påpekat att det handlar om aktivism och bevisat det också, så inget konstigt med det. Det ÄR aktivism från enskilda bibliotekarier som ligger bakom.

Så här ser det ut när en sk objektiv bibliotekarie på Stockholms Stadsbibliotek beskriver vad som hänt och också nämner några ord om boken och dess författare. Det ska ha varit hot och grejer men om det är sant eller bara ett led i aktivismen vet jag inte. Finns det hot så finns det ju säkert polisanmälningar på det antar jag. Men det är inte Sanandajis fel OM det skulle finnas för tror knappast han sitter och plitar ihop hot…

Vi kan alla se hur objektivt han beskriver boken och dess författare. Ingen kan begripa var Sanandaji har fått att det skulle sitta aktivister på biblioteken ifrån…

Några reaktioner i hans kommentarsfält

Åsa Petersen, journalist, dyker upp och pingar in Anna Waara som är med i SMFR, Kaplans och Khans lilla islamistskapelse. Sjukt bra skrivet säger Magdalena Bjarnehall, också bibliotekarie på Stockholms Stadsbibliotek. Och en kompis till Gustav på den helt neutrala Politism dyker också upp, Lucassi.

Neutrala Anna Liljemark, kollega till Gustav på Stockholms Stadsbibliotek, tycker det var det bästa hon läst i frågan.

Helt objektiva Nena Helac, bibliotekarie på Stockholms Stad, tycker att de kan sluta föra den som svar på ”rassekollektivet”. Tino undrar vem hon menar.

Så motiverar hon det. Hon har tydligen inte läst den (och kommer förmodligen aldrig att göra det heller…) men ändå vet hon att det är ”osund statistik” i den som väcker sympati hos ”rassekollektivet”. Och sen det sista, som vänsteraktivist borde hon vara väl bekant med uttrycket ”det privata är politiskt”. Då funkar det inte att vara extremist på fritiden och sen försöka inbilla andra att man inte är det resten av tiden också. Eftersom den chansen är mikroskopiskt liten…

Så där bemöter den objektiva bibliotekarien, som inte alls är en aktivist, frågor om de ganska grova antydningarna och gba:n i inlägget som författaren, som är föremålet för aggressionerna, ställer.

Swedin dyker såklart upp.

Lindkvist dyker upp. Det var hon som trodde att Nya Tider skulle börja tillverka lampskärmar av människohud på Bokmässan förra året.

Ungefär som Christoffer säger, en radda svepskäl i efterhand. Och så smyger hon in ”kretsen kring författaren”… Finns mer kommentarer i det länkade inlägget, gå gärna dit och läs!

Sen kan man se vilka som gillat eller reagerat på det oerhört objektiva inlägget från den oerhört objektiva, och inte alls aktivistiska, bibliotekarien. Tar med några som jag direkt kände igen när jag snabbskummade

Den enda jag är lite överraskad att se där är Orrenius faktiskt. Nu är det ju ingen tumme upp utan en arg emoji men tror knappast det betyder att han ogillar den objektiva aktivistens inlägg…

Han drar på ett nytt inlägg om det här. OM det handlar om hot och sånt, och inte bara att folk faktiskt undrar och kritiserar, så förstår jag att han är sur då det handlar om hans arbetsmiljö. Men som sagt, tror nog det mesta är frågor och kritik bara. Aktivister på vänsterkanten ÄLSKAR att skrika hot och hat om precis allt oavsett. Tog med det inlägget mest för att få med en kommentar till det från Kawa

Han tycker det är självklart att vänsterextrema aktivister på biblioteken ska kunna välja bort böcker av politiska skäl. Dock väljer han ett dåligt exempel eftersom Mein Kampf finns att låna på de bibliotek som inte ville ta in Massutmaning.

Det är helt fantastiskt egentligen, Sanandaji kritiserar bibliotek för att små politiska kommissarier sitter och väljer bort böcker av personliga politiska skäl och ett antal bibliotekarier på Stockholms Stadsbibliotek dyker upp och bekräftar det stenhårt…

För hur man än vänder på det, det är inte att han skriver på Politism som avslöjar att han är en vänsteraktivist (även om varningsklockorna varvar upp) utan hans ordval i inlägget. Och bemötandet när Sanandaji frågar vad han menar…

Men OM det är så att det trillat in några hot och annan skit så har han rätt att vara förbannad! Men inte på Sanandaji och hans bok utan på de små politiska kommissarierna som sitter och tror att de kan välja bort böcker av egna politiska skäl…

Jag tror att det värsta för dem ändå är att verkligheten har hunnit ifatt dem, och de vet om det men har svårt att hantera det. Innan har de trott att det räckte med att blunda och önska tillräckligt hårt för att hålla den borta, nu räcker inte det längre.

MVH

MiT

Föregående inlägg
Lämna en kommentar

128 kommentarer

  1. Kalle

     /  03/15/2017

    Jag tycker det är häpnadsväckande och rätt så målande denna metadiskussion de har kring boken, så att de slipper diskutera de ”obehagliga” problem som boken tar upp.
    Precis allt runtomkring ska nagelfaras, men när det kommer till det som boken tar upp så är det ”aaaalalallala bingoringo hör inte aaalalalal”

    Svara
  2. Jan

     /  03/16/2017

    Bimboflickan Jonna Sima med sedvanligt feministiskt narrativ (populärt genusvetarord). Flickor är offer, pojkar ska skärpa sig. Pojkar ska inte förvänta sig någon gräddfil. Alla ska ha gymnasieexamen. Särskilt nyanlända analfabeter. Då får vi full sysselsättning. Visst, gumman…

    http://www.aftonbladet.se/ledare/a/5aMlK/ingen-graddfil-for-unga-man

    Svara
    • Pelle2

       /  03/16/2017

      Samma radikalfeminister som kräver specialbehandlingar och satsningar på kvinnor på de få områden där män dominerar menar naturligtvis att pojkarna själva måste ta tag i sin situation och plugga vidare.
      De enda män som behöver extra hjälp är naturligtvis pojkar och män med invandrarbakgrund för då träder intersektionalitets och identitetspolitiken in som gör dom livrädda att diskriminera någon med utländsk bakgrund…
      Det roliga är ju också att hon skriver att pojkar inte skall ha någon gräddfil till arbeten medan hon jobbar stenhårt för att kvotera in kvinnor. Vem är det som har en gräddfil ??

      Svara
  3. Jan

     /  03/16/2017

    Anders Lindberg sammanfattar ”vänsterns” ideologi 2017: Att bekämpa folkliga partier på högerkanten. Partier som fångar upp folkets oro. Att S i Nederländerna är nere på 6 procent spelar ingen roll. Eller ens att vänstern inte längre har någon lösning på någonting. Bara inte inte ”högerpopulister” får makten.

    Om Anders kunde tänka ett steg längre så borde han inse att dessa partier fångar upp de väljare som vänstern egentligen borde nå. De har lyckats där vänstern misslyckats. Där borde hans fokus ligga istället. Fast det omfattar ju ett visst mått av självkritik. Vilket han, och vänstern, förmodligen är oförmögna till.

    http://www.aftonbladet.se/ledare/a/dAPW1/kalldusch-for-extremhogern

    Svara
    • Micke

       /  03/16/2017

      Och hade inte Ruttes stått upp mot Turkiets hot vad hade då hänt? Wilders parti gick ändå framåt och blev näst störst.

      Svara
  4. G

     /  03/16/2017

    Mycket bra och intressant. Älskar när du tar en titt in i deras bubbla. 🙂

    Jaha, om man tar in nazistiskt material så tar man politisk ställning, så enligt Kawa har biblioteket som redan hade exempelvis Mein Kampf i sortimentet och sa nej till Massutmaning tagit politisk ställning, *okej*.
    Och Gustav skriver: ”vips så framstår valet som ideologiskt fast inga såna skäl angetts”. Inte öppet kanske, men några ledtrådar får man bara genom att se hur Nina svarar och motiverar det hela till Maria i mejlet, som citeras i artikeln.
    http://nyheteridag.se/bibliotekarie-vagrar-kopa-in-tinos-bok-hanvisar-till-manskliga-rattigheter-och-rasism/

    Att påstå att biblioteket (eller iaf bibliotekarien som skrev mejlet) inte tar ställning på något sätt öht är ju bara korkat, speciellt då vi enligt bibliotekarien även ”tänker för lite kommunistiskt i den här världen”.

    Kawa: ”Om man inte ska välja eller välja bort (böcker) av politiska skäl undrar jag hur ett urval görs överhuvudtaget” Really ?

    Svara
    • Jan

       /  03/16/2017

      Tino har vuxit upp i socialbidragshem på samhällets botten. Lägre än arbetarklass. Han har själv blivit utsatt för rasism vid flera tillfällen. Tino är anti-rasist. Det är intellektuellt ohederligt att hålla på att gasta om rasism hela tiden. Boken är ett sakligt, faktaunderbyggt, inlägg i invandringsdebatten. Av en doktor i nationalekonomi. Inte en pansargeneral eller historiker utan examen. Eller annat löst folk som skriker som högst i tokvänstern.

      Svara
      • ”Eller annat löst folk….”
        Kommer osökt att tänka på nationalekonomen som har för vana att räkna om pengar i antal Netflixabonnemang, Fantor och pizzor…

        Svara
      • Kristian

         /  03/16/2017

        … gjord med offentlig statistik.

        Svara
  5. Svenne

     /  03/16/2017

    JMG i Göteborg håller seminarium om åsiktsjournalistik och objektivitet…

    Svara
    • Jan

       /  03/16/2017

      De inbjudna speglar, naturligtvis, prefekten Ulla Sätereies egen politiska profil. Googlade lite. Mycket talar för att hon är miljöpartist. Eller åtminstone var miljöpartist. Hade det varit på Handels hade väl värden inbjudit enbart högerpersoner. Skulle jag förmoda. Problemet är väl att ”debatterna” blir lite inskränkta. Även om de berörda kanske inte förstår det…

      Svara
    • Svenne

       /  03/16/2017

      Jonna Sima mfl i tråden ovan…

      Svara
  6. G

     /  03/16/2017

    Nu får den unge mannen definitivt inte komma tillbaka till UF, efter att han gjort lång intervju med ”rasistiska hatsajten” Nyheter Idag 😛 Och såklart tackar UF nej till att öht svara på frågor bara pga vem det är som ringer, lågt och barnsligt beteende.
    http://nyheteridag.se/abdirahman-forsvarade-roberto-tvingas-lamna-unga-feminister-talar-ut-om-allt-i-nyheter-idag/

    ”– Det finns riktiga problem som unga kvinnor och tjejer möter. Just nu till exempel får inte våldtäktsmän tillräckliga straff. Det har även ökat med hedersförtryck, vi har allt fler kvinnor som säger att de inte vågar eller kan gå ut om kvällarna. Dessa problem är riktiga problem istället för Paolo Robertos lilla skämt.

    I ditt möte med Unga Feminister, diskuterade ni de här sakerna du nämner om våldtäktsmän och hederskultur?

    – Nä, dom har inte tagit upp det här. Det är ganska sorgligt att de inte gör det. Jag trodde att det var sådant de engagerade sig emot. Istället var det väldigt mycket, ”first world problems”, alltså i-landsproblem. Det var väldigt mycket sådana där icke-problem som egentligen inte är problem.”

    Läs Hela!!!

    Svara
    • G

       /  03/16/2017

      Ang försvar som han pratar om i intervjun, japp, det är tydligt….

      Svara
      • Pelle2

         /  03/16/2017

        Undrar om hon tycker detsamma när fienden invaderar ??

        Svara
      • Lövet

         /  03/16/2017

        ”Snubbar” som snackar invasion är inte heller så läckra…

        Svara
    • G

       /  03/16/2017

      Svara
      • Pelle2

         /  03/16/2017

        Snacka om världsfrånvända dårar.
        Men jag förstår att en av orsakerna till att dom inte vill ha tillbaka värnplikten är att denna gången skall även kvinnor kallas in.
        Tänk så synd om Feministerna om dom inte får sitta på fittcafét på Södermalm ,sörpla latte,äta surdegsbröd och diskutera patriarkatet,kvinnoförtrycket och intersektionaliteten.
        Dessutom riskerar dom ju bli smutsiga och inte ha tillgång till dusch när dom är ute i fält…

        Svara
        • michael.

           /  03/16/2017

          Ja man kan se det framför sig hur dessa sitter på fittcafet med fittmössor på huvudet stickandes fittmössor och diskuterar fittkonsten som pryder väggarna och suckandes säger -tänk att fittan är så tabu i det patriarkala Sverige.

          Svara
      • Kristian

         /  03/16/2017

        ”Sluta anställa fler poliser! Öppna alla fängelser! Ingen människa är kriminell!”

        Svara
  7. G

     /  03/16/2017

    http://nyheteridag.se/danska-migrationsministern-firade-skarpt-asylpolitik-med-tarta/

    Kommentarerna som järnladyn får på sin FB är ju också roande att läsa…

    facebook.com/IngerStojberg/photos/a.276535912386133.68727.207401585966233/1397458950293818/?type=3&theater

    Svara
    • Jan

       /  03/16/2017

      All heder åt henne. Som sätter sitt eget land i förstone. Till skillnad mot våra svenska politiker…

      Svara
  8. Jan

     /  03/16/2017

    Ingen pixling här inte! För en gångs skull. Romska åldringsrånare utvisas. Kriminologen Jerzy Sarnecki påstår att den här typen av brott inte alls är vanliga. Och att det är förövarna som egentligen är offer. Läs själva:
    http://www.expressen.se/gt/det-gifta-paret-gav-sig-pa-pensionarer/

    Svara
    • Pelle2

       /  03/16/2017

      Hoppas att Sarnecki är lika förlåtande och relativiserande om han själv blir rånad…

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  03/16/2017

        Jerzzy är helt otrolig, kan han ingenting om kriminalitet? Han spottar verkligen brottsoffren rakt i ansiktet.

        ”– Men att sånt här inträffar känns föga förvånande. Det här är människor på samhällets allra lägsta botten, fattiga människor som diskriminerats i sitt eget land, och inte är särskilt välkomna hit heller.”

        Att de här människorna inte förstår vad de håller på med håller jag för fullständigt osannolikt. Merparten av de fattiga människorna i dessa länder kommer inte hit, men vissa av dem gör det med en kriminell agenda, och de som utför dessa brott är helt enkelt empatilösa kräk, och det beror väldigt lite på att de är fattiga och möjligtvis diskriminerade, utan på grund av att de är kulturlösa psykopater, och de bär behandlas därefter.

        Jag är rätt säker på att en normalbegåvad psykiatriker skulle komma fram till samma slutsats. I sina hemländer behandlas dessa kriminella element som en paria, de blir självklart ”diskriminerade”. Och för tydlighetens skull, ja, jag vet att alla inte är kriminella inom denna ”kultursfär”, och att de säkert får smaka på förakt på grund av deras systrar och bröders usla beteende.

        Men ta då itu med era systrar och bröder som beter sig som skit!

        ”– Ja, vad gör de då – de ger sig på dem som de uppfattar som ännu svagare, i det här fallet pensionärer. Det är förstås tragiskt, men inte konstigt att det förekommer. Men att det skulle vara vanligt tror jag inte, säger Sarnecki.”

        Sarnecki får givetvis TRO vad han vill, men det får jag med, och jag TROR att den absoluta merparten av rån och bedrägerier mot åldringar utförs av ligor/personer som kommer från ett land på östra Balkanhalvön, och eftersom det inte finns någon uppdaterad statistik så är min TRO exakt lika mycket värd som Sarneckis.

        Att säga att det inte är vanligt hör självklart inte till diskussionen.

        Utförs alla hjärttransplantationer av influgna läkare från tyskland, alla komplicerade tunnelarbeten av irländare och ungrare, så är det givetvis lika intressant att belysa som importerade åldringsrån från specifika länder, helt oavsett om vi snackar om tio, hundra eller tusen brott.

        Har han verkligen inget tankeorgan den där Jerrzy?

        Svara
  9. G

     /  03/16/2017

    Svara
    • Jan

       /  03/16/2017

      De här unga, aningslösa, feministerna vill uppenbarligen bli tafsade på av utländska ”barn”. Har de ens funderat på hur stort mansöverskottet kommer att bli i vissa åldersgrupper? Eller hur välfärden kommer att se ut om vi bjuder in hela tredje världen till Sverige?

      Svara
      • Jans

         /  03/16/2017

        SvD har en aktivistartikel i samma anda. Återigen har vi det där med åldern. Han som heter Dawod påstås vara 18 år. Ytterst tveksamt, särskilt tydligt i pappersversionen där bilderna är större och tydligare.
        https://www.svd.se/det-ar-battre-att-do-har-dar-man-far-tanka-vad-man-vill

        Svara
        • Frida Gustavlin

           /  03/16/2017

          Vänder mig oerhört mot ”våra ensamkommande barn och unga”.

          De är verkligen inte VÅRA barn och unga, de tillhör sina föräldrar, och det är deras föräldras ansvar, och ska givetvis återföras till dem omedelbums. Om de nu vägrar uppge vart deras föräldrar befinner sig så får man helt enkelt ta barnen i låstförvar tills man klarat ut den saken, om de hävdar att deras föräldrar är döda så får man se till att reda ut saken, är de döda får man leta rätt på någon släkting som tar hand om dem, sedan sätter man dem på raka flyget hem.

          Om mina ev. barn skulle rymma till okänt land förväntar jag mig att myndigheterna där borta skickar dem tillbaka. Punkt slut.

          Svara
  10. G

     /  03/16/2017

    ”Stopp för tafsandet med drastisk metod

    Gänget klädda i reflexvästar på nattklubben WKND är inte rejvare utan ett gäng volontärer som rör sig runt på klubben för att förebygga sexuella övergrepp och tafsande.

    Bakom initiativet #tafs står DJ:n och klubbchefen Lova Magnusson som säger att det är ett drastiskt sätt för att få framförallt tjejer att känna sig tryggare men också ett sätt att visa för dem som tänkt tafsa att de är övervakade.

    – Det är sjukt egentligen att tjejer är som mest utsatta i nattklubbsmiljö dit de kommer för att ha kul.”
    https://alltomstockholm.se/klubbkonsert/tafsandet-drastisk-metod/

    Svara
  11. G

     /  03/16/2017

    ”Attacker stoppar nattvandring i Östersund

    All nattvandring i Östersund som organiseras av Nattvandrarna.nu stoppas med omedelbar verkan.

    – Det är någon typ av ungdomsgäng som attackerat en av våra ledare i Östersund och under natten har det eskalerat, säger Janne Lundholm, verksamhetschef för Nattvandrarna.nu i Sverige.

    Vad är det för typ av attacker?

    – Man har skjutit fyrverkeripjäser, det sägs att det ska ha smällts någon hemmagjord smällare eller bomb och man har kastat isbollar och isflak på fönsterrutor bland annat.
    ..[..]..
    Polisen bekräftar för P4 Jämtland att de varit inkopplade vid åtminstone två tillfällen under kvällen och natten mot tisdag. Vid det andra tillfället, 01.30, ryckte en polispatrull ut till platsen och sökte av området.

    – Det ska enligt anmälaren vara samma ungdomar som tidigare som skjuter raketer och maskerar ansiktet, säger Börje Öhman på polisens regionledningscentral.

    En annan grupp som nattvandrar i Östersund är Gå för en goare stad. De skriver på sin Facebooksida att de kommer att patrullera extra i det berörda området under onsdagskvällen.”
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artikel=6651466

    Svara
  12. G

     /  03/16/2017

    ”16-åring fälls för skolvåldtäkter

    Han tvingade två tonårstjejer till sex på skolans toaletter. Nu fälls 16-åringen för våldtäkt mot barn.

    Övergreppen ägde rum vid två tillfällen förra året, den ena i januari och den andra i oktober.

    Enligt tingsrätten ska pojken ha tvingat flickorna, vid tidpunkten 13 och 14 år gamla, till sexuella handlingar på skolans toaletter.

    16-åringen har nekat till anklagelserna, men rätten bedömer att de båda flickorna lämnat trovärdiga redogörelser för vad de utsatts för och dömer honom till två fall av våldtäkt mot barn. Påföljden blir sluten ungdomsvård i fyra månader.

    16-åringen ska dessutom betala 230.000 kronor i skadestånd. Hans advokat skriver i mail till P4 Uppland att hans klient tänker överklaga domen.

    Fallet har väckt uppmärksamhet i sociala medier eftersom 16-åringen fick gå kvar på skolan efter att han anmälts för den första våldtäkten. Rektorn beslutade dock att hans skolgång skulle äga rum när de andra eleverna inte befann sig i skolan.

    Trots det lyckades han i oktober ta sig in på en lektion och utsätta ytterligare en flicka för ett övergrepp.

    – Jag tycker också att det är allvarligt att det ska kunna gå. Problemet var ju att han uppgav sig för att vara en annan elev.

    Rektorn på skolan säger nu att 16-åringen kommer att stängas av helt och hållet.

    – Han kommer inte att gå kvar på skolan. Jag har ju sett väldigt allvarligt på det här och det är också därför jag har gjort polisanmälan om brott.”
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artikel=6651713
    http://archive.is/5Jc9m

    facebook.com/joakim.lamotte/posts/1300347190059869

    Svara
  13. SvennePe

     /  03/16/2017

    Det verkar som om denne Gustav Almestad tydligen är gift med Elin Grelsson Almestad, en inte helt obekant vänsterfeministaktivist, se första tråden ovan. Bl.a. slutade hon skriva i GP när Alice Teodorescu började där, eftersom den hyllas av ”rasistiska sajter”, eller ”rassekollektivet” som folk med avvikande åsikter tydligen kallas.
    http://www.expressen.se/kultur/elin-grelsson-darfor-slutar-jag-skriva-i-g-p/

    Svara
    • Kristian

       /  03/16/2017

      ”… GP sålt ut det sista av sin publicistiska trovärdighet och nu skapar annonsintäkter …”

      Hmm. Så publicistisk trovärdighet är motsatsen till ”läsvärd” och ”något folk vill ha”?
      Endast helt skattefinansierade tidskrifter är tillräckligt fina?

      Svara
      • Rikard

         /  03/16/2017

        Hej.

        Enligt socialdemokratisk logik är endast statliga nyhetsorgan tillförlitliga.

        Om de är svenska.

        Och journalisterna gått på av Partiet startade journalistutbildningar.

        Och rapporterar enligt Partiets värdegrund.

        Inte alls så som sker i Ryssland, Kina eller Turkiet.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
  14. Pelle2

     /  03/16/2017

    Är ju roligt att Gustav Almestad först konstaterar att Sanandajis bok inte alls är särskilt extrem men ändå utgår han ifrån att dom som har kontaktat de bibliotek som inte tog in boken är rasister.
    Är ju också spännande med de personer som påstår att boken vinklar statistik på ett ohederligt sätt men har inte själva läst boken. Är väl inte något högre odds på att dom har lyssnat på valfri vänsteraktivist som påstår att Sanandajis bok är tendentiös och rasistisk.

    Svara
  15. MiT

     /  03/16/2017

    *https://www.facebook.com/peter.springare/posts/10208639026441621*

    Svara
  16. MiT

     /  03/16/2017

    Svara
  17. Jan

     /  03/16/2017

    Liberala Expressen går hårt åt liberalernas ”nya” sjukvårdspolitik: ”Mer privatvård! Valfrihet! Vårdgarantier! Tillgänglighet! Husläkare!”. Populism menar liberalernas egen tidning Expressen. Dödsmördarkapitalisten och bimbofeministen Anna Starbrink får hård kritik. Har ni tänkt på i vilken hög grad det är kvinnor som sänker Sverige?

    http://www.expressen.se/ledare/liberalerna-har-virrat-bort-sig-la-la-land/

    Svara
  18. MiT

     /  03/16/2017

    Försökte få ett svar från Expressen men de vill inte svara på frågan som ställs…

    Svara
    • Kristian

       /  03/16/2017

      I många länder finns ”ring inte”-listor, där man kan anmäla sig för att slippa oönskade försäljningssamtal. Kanske kan man upprätta något motsvarande för media:
      ”Jag vill inte att någon tidning, radio eller tv-kanal eller annan mediaspridare kontaktar mig på något som helst sätt för att ‘möjlighet att bemöta och kommentera de uppgifter som publiceras’. Lämna mig, min familj och mina vänner ifred.”

      Svara
  19. Pelle2

     /  03/16/2017

    OT:
    Linda Snecker skriver att Vänsterpartiet minsann också vill komma åt gängkriminaliteten men naturligtvis kan hon inte avhålla sig från att relativisera det hela. Hon skriver bl.a följande:
    ”Ibland låter det i debatten som att otryggheten är något nytt, men så är det inte.
    Som tonåring gick jag och mina tjejkompisar alltid hem med en nyckel i handen för att kunna använda om en våldtäktsman skulle visa sig. Mina vänner som inte var lika blonda oroade sig över att bli skjutna av lasermannen eller misshandlade av nynazister. ”
    Att hon kände sig orolig är detsamma som att gängskjutningarna ökar till den grad att Löfven kallar in säkerhetspolitiska rådet för att få stopp på detta.
    Och naturligtvis oroar hon sig mest för kvinnors och barns säkerhet. Om någon man stryker med är skitsamma..
    http://archive.is/cePQP

    Svara
    • Nykteroklok

       /  03/16/2017

      Linda är född 1983, och blev alltså tonåring 1996. Lasermannen var aktiv 1991-92, så det verkar osannolikt att de oroade sig över att bli skjutna av honom. Huruvida de gick omkring med nycklar i händerna kan vi dock inte veta något om, men det passar Lindas ”narrativ” att påstå det. Jag tror att det är påhitt det också.

      Svara
      • Jan

         /  03/16/2017

        Hennes ”inte lika blonda” (läs invandrar-) kompisar (förmodligen hade hon inte några…) gick nog inte ut överhuvudtaget. Av hedersskäl… En väsentligt större fara än eventuella nazister. Som linda, naturligtvis, inte låtsas om av propagandaskäl.

        Svara
  20. Pelle2

     /  03/16/2017

    Lite mera OT:
    Johan Westerholm på Ledarsidorna gör en inrikespolitisk analys där han konstaterar att den politiska mitten har förflyttats högerut,Socialdemokraterna hotas av att relativisterna och postmodernisterna har ett fortsatt inflytande och att Moderaterna befinner sig i fritt fall och inte tar något ansvar.
    https://ledarsidorna.se/2017/03/ett-parti-ar-sin-politik-inte-sitt-namn-eller-sin-historia/

    Svara
    • Kristian

       /  03/16/2017

      Ja, Wilders har lyckats med samma sak som Åkesson et consortes (ja, jag har lyssnat på Radio Bubbla och kommer nu att använda det uttrycket så ofta jag kan!):
      Att förflytta politiken utan att behöva ta ansvar.

      Rutte kan omöjligt vara nöjd med att gå från 41 till 33 mandat. Samtidigt går ett enmansparti från 15 till 20 mandat.
      https://www.nrc.nl/nieuws/2017/03/15/tk2017-a1550054

      Det som tycker SD är ett ”grunt” parti bör ta en titt på PVV: Nej till islam, sänk skatt och bidrag, egna folket först.

      (Det var ett tag sedan jag var där, vet inte hur mycket GroenLinks motsvarar vårat tok-MP. De har gått ordentligt framåt.)

      Svara
  21. Pelle2

     /  03/16/2017

    Westerholm sågar även Socialdemokrater för Tro och solidaritets antisemitism.

    https://ledarsidorna.se/notis/notis-ar-religion-en-helande-kraft/

    Svara
    • Tro och solidaritet är totala galningar och dessutom rasister. De menar t. ex. att man ska ha överseende för muslimers negativa inställning till homosexuella för att de mer eller mindre inte förstår bättre och man då inte kan ställa samma krav på dom som med andra människor. Om inte det är renodlad jävla rasism så vet jag inte vad är…

      Svara
    • Jan

       /  03/16/2017

      Socialdemokrater för tro och solidaritet har förvandlat gamla hederliga Broderskapsrörelsen till en islamistisk rörelse. Här kan man bokstavligen tala om Dhimmis. Säpo bör hålla god koll på dessa potentiella landsförrädare.

      Svara
    • Pelle2

       /  03/16/2017

      Intersektionalitets- och identitetstänkandet slår alltså tillbaka mot feministerna.
      Undrar om dom tycker att det är lika kul som om när nyrasismen slår mot männen ?

      Svara
      • Såhär blir det till slut med alla totalitära extremistiska ideologier – till slut så kommer det alltid koka ned till vem som är mest renlärig och helt plötsligt så kommer nu tjejerna med invandrarbakgrund (och som eventuellt inte har en trygg medelklassbakgrund?) in och kräver sin plats vid köttgrytorna.

        Personligen så tänker jag poppa popcorn och skratta åt eländet.

        Svara
        • Kristian

           /  03/16/2017

          Medelklassen kan inte värja sig mot vare sig arbetar/underklassen eller överklassen. Överklassen gör alltid som de vill, under/arbetarklassen har fått lära sig slåss för att överleva. Medelklassen kan endast existera i reservat. ”Väst” var länge ett enda stort reservat, nu börjar det krympa.

          (Åtminstone den ”snälla” och välmenande medelklassen, de som verkligen utgår från ”allas lika värde”. Vi kan säkert dekonstruera till leda vilka egenskaper som fungerar och inte när man kommer i kontakt med verkligheten.)

          Svara
    • Jans

       /  03/16/2017

      ”Inte ett attraktivt folkslag”
      Om svenska tjejer alltså…

      Hon är ryska…LOL!
      Fast frågan är hur gammal hon är. Resonerar som en tolvåring men med tanke på vad hon pratar om bör hon nog vara över 15 i varje fall. Det är nog inte mycket identitetspolitikvibbar det handlar om här utan om tonårsångest med lite utanförskapsvinkel.

      Svara
      • Kristian

         /  03/16/2017

        Orkade inte lyssna mer än trettio sekunder, men fick svar på frågan ”vad är Sveriges motsvarighet till ‘Valleyspeak'”.

        Svara
        • Casey Jones

           /  03/17/2017

          Stannade på 22 sekunder. Vet fortfarande inte vad ”Valleyspeak” är. Känns som jag kan leva med det…

          Svara
  22. Jans

     /  03/16/2017

    Ajdå, vad säger Matthias Gardell nu, SÄPO är tydligen islamofober:
    ”Men det alltjämt största säkerhetshotet i Sverige är fortfarande den våldbejakande islamismen, enligt Ahn-Za Hagström, analytiker vid Säkerhetspolisen i frågor om ”ideologiskt motiverade aktörer”. Hotet mot Europa från exempelvis Islamiska staten (IS) väntas bestå, säger hon.”

    https://www.svd.se/just-nu-sapo-redogor-for-hoten-mot-sverige/om/sapos-arsrapport-for-2016

    Svara
    • Pelle2

       /  03/16/2017

      Vi vet nog alla vad islamisten Gardell tycker. All antydan om att det finns religiösa extremister bland muslimerna är lika med islamofobi i hans värld..

      Svara
  23. Jans

     /  03/16/2017

    Vilket fult språk han har bibliotekarien Plus Gustav Almestad, man skulle nästan kunna tro att han är lite arg fast boken ju enligt honom är så ointressant och oviktig. Hans engagemang i frågan kanske ändå HAR en hel del att göra med bibliotekariers typiska politiska preferenser? Man behöver ju inte sträcka sig längre än till vad Plus Gustav Almestad Facebookgillar för att ana vänsterugglor i mossen:

    Kämpa STHLM
    Politism X
    ABF
    Nöjesguiden
    Ottar
    Unizon
    SVT Edit
    Göteborgs feministiska nätverk

    Svara
  24. Jans

     /  03/16/2017

    Nenas svar till Tino är fascinerande med tanke på att hon är bibliotekarie. Det är ju smått obegripligt. Kurdiske Tino skriver helt klart mer begriplig svenska än denna överutbildade vänstertomta.

    Svara
  25. Ivar L

     /  03/16/2017

    Komiskt att de spinner så mycket på att Tinos bok är egenutgiven. Det är väl det sista halmstrået de har kvar. De har ju rätt i att de inte kan ge ut alla egenutgivna böcker men med tanke på den uppmärksamhet denna fått samt hur mycket den sålt så är det naturligtvis helt självklart att ta in den. Poängen med bibliotek är ju bland annat att även de med lite pengar skall ha råd att läsa sådant som är populärt.

    Svara
    • En annan

       /  03/16/2017

      Tänk på att biblioteken betalar förlaget/ författaren en slant per utlåning

      Svara
  26. Jans

     /  03/16/2017

    Apropå hoten så var det väl Nya Tider det gällde? Den är ju rätt poppis hos högerextremister och har kopplingar till den identitära rörelsen (som i sin tur har kopplingar till nazister) så att några högerextremistidioter hotat ett bibliotek med anledning av det kan jag mycket väl tänka mig. Jag kan även tänka mig att bibliotek med jämna mellanrum får hot och ilskna påhälsningar/telefonsamtal från alla möjliga extremister både beroende på vad de tar in men säkert också beroende på saker de redan har på hyllan (såsom Mein Kamppf t.ex.), jag misstänker att det passar att dra upp detta särskilt, nu när det handlar om en bok som går emot den egna vänsterideologin.

    Det intressanta är ju hur bibliotekarien antyder att det är samma människor (trollprojekt) i båda fallen. Vet han det? Att överhuvudtaget klumpa ihop människor under den dimmiga termen ”troll” tycker jag borde ligga under en bibliotekaries omsorg om fakta och källkoll.

    Vad gäller popularitet kan väl biblioteken som inte har den kolla lite hur mycket ”Massutmaning” lånas ut där den finns. Verkar den poppis kan det ju vara anledning att ompröva beslutet att inte ta in den. För vitsen med att ta in böcker är väl att de skall läsas?

    Svara
    • Klimathotet

       /  03/16/2017

      Vilken är den ”sanna” vänsterideologin? Socialism, nationalsocialism, kommunism, marxism, leninism, stalinism, maoism, korporativism… jag har säkert glömt någon. Varför inte ge en företrädare för varje gren varsin knölpåk och svärd och den siste som står upp vinner.

      Svara
      • Kristian

         /  03/16/2017

        Ingen av dem, gissar jag. Den sanna marxismen brukar väl vara den som ”ingen har försökt”? (Eftersom alla sorter som prövats har misslyckats.)

        Svara
    • citat För vitsen med att ta in böcker är väl att de skall läsas?
      E du galen ? nej nej , vända sig till vanligt hur skulle d se ut ?

      Svara
    • Rikard

       /  03/16/2017

      Hej.

      Jag trodde ‘stök’ och ‘upptåg’ på bibliotek kallades för att ”utmana tysthetsnormen”?

      Det kanske beror på om det är godkänt enligt värdegrunden, Partiet, och Rörelsen eller inte?

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
  27. Jans

     /  03/16/2017

    Nyheter Idag funderar över varför den högerpopulistiska vurmen för Erdogan som syns i Svenska förorter inte uppmärksammats;
    http://nyheteridag.se/vad-gor-regeringen-at-extremnationalismen-som-breder-ut-sig-i-fororten/
    ”Ytterligare en dimension i detta, som skaver i mig, är alla dessa flaggviftande supernationalistiska turkar som brinner så hårt för sitt land. Vad gör de här? Varför bor de i Sverige om lojaliteten ligger någon helt annanstans? Och framför allt, hur kommer dessa människor agera om Sverige, gud förbjude, skulle hamna i en öppen konflikt med Turkiet?”

    Svara
  28. Pelle2

     /  03/16/2017

    OT:
    Den privilegierade,vita,kvinnliga,feministiska mediakvinnan Cissi Wallin beklagar sig över att kvinnor inte får ta plats någonstans medan vi män automagiskt och enbart tack vare vårt kön alltid får ta plats i alla sammanhang.
    Naturligtvis skall vi flytta på oss och lämna plats för kvinnorna…
    Blir ju dock lite besvärligt för t.ex mig att flytta på mig eftersom jag inte har någon upphöjd plats i offentligheten till skillnad från den förtryckta kvinnan Wallin.
    http://archive.is/a3530

    Svara
  29. MiT

     /  03/16/2017

    Svara
    • Pelle2

       /  03/16/2017

      Och homosexuella kvinnor låter sig bli inseminerade som avelskossor med donerad sperma Varför skulle inte en homosexuell man då kunna skaffa sig barn med hjälp av en surrogatmamma ?
      Man kan ju också fråga sig varför samhället skall bekosta konstgjord befruktning av ensamstående kvinnor som inte vill eller kan skaffa sig en manlig partner medan en ensamstående man är dömd att vara barnlös..

      Svara
    • Jan

       /  03/16/2017

      Det har alltid varit något ”gayigt” över de här Nya Moderaterna. Undrar vad de Gamla moderaterna tycker om det här? Särskilt moderat i ordet egentliga bemärkelse kan man knappast kalla Tomas Tobé. Moderaternas Fredrik Federley? ”Gaya” nyliberaler…

      Om man nu är homosexuell – kan man inte nöja sig med det? Måste man adoptera barn dessutom? Och är det skattebetalarnas uppgift att betala för det? Räcker det inte som det är?

      Svara
    • Svenne

       /  03/16/2017

      Ojoj, Tobé är då inte rädd för att provocera… Jag undrar om han har någon politisk framtid här i ‘Feminististan’.

      Svara
      • Klimathotet

         /  03/16/2017

        Är man bög men inte vänster är man inte en ”riktig” bög. En sån som t.ex. Nathan Lane är expert på att göra elaka rolltolkningar av.

        Svara
  30. MiT

     /  03/16/2017

    Svara
    • Ivar L

       /  03/16/2017

      Magnus Betnér får gå och låsa upp alla dörrarna igen, det har ju aldrig varit tryggare. Måste vara ett misstag.

      Svara
  31. Ivar L

     /  03/16/2017

    Moderaterna är uppenbarligen rätt ut genom att kopiera många av SD:s idéer i lightversion. Liknande metod gav utdelning i Nederländerna:
    http://www.expressen.se/nyheter/valforlust-for-wilders–men-fick-fler-mandat/

    ”Regeringspartiet VVD har, enligt många, närmat sig PVV:s politik under valrörelsen, något Åkesson tror till stor del ligger bakom deras framgångar.”

    Svara
  32. MiT

     /  03/16/2017

    Totalt meningslöst att jämföra med t ex USA. Vi ska ju självklart jämföra med oss själva då och nu. Allt annat är meningslöst, varför nöja sig med att jämföra med USA, varför inte Syrien likaväl då? Nej, om man inte jämför med Sverige förr och Sverige nu så säger det inget alls. Så jävla korkat!
    https://twitter.com/sweden/status/842119396227178496
    https://twitter.com/sweden/status/842119480864038916
    https://twitter.com/sweden/status/842119570601185281
    https://twitter.com/sweden/status/842119700452630532

    Jo, man har ändrat vad som är våldtäkt men alldeles oavsett så har kurvan gått stadigt uppåt hela tiden, med små hack upp och ner. Och eftersom mer ingår i begreppet våldtäkt så får man studera ”sexualbrott” istället, eftersom det är andra sexualbrott som gått upp i våldtäktsbegreppet. Så själva begreppet ”sexualbrott”, som inkluderar våldtäkt, är det som visar om den typen av brott går upp eller ner, det är inga helt nya brott som tidigare varit utanför sexualbrottskategorin som nu klassas som våldtäkt utan sådana som redan fanns i sexualbrott.
    https://twitter.com/sweden/status/842120092926238726
    https://twitter.com/sweden/status/842120193635672066
    https://twitter.com/sweden/status/842120303874531329
    https://twitter.com/sweden/status/842120428235681792
    https://twitter.com/sweden/status/842120494753144845
    https://twitter.com/sweden/status/842120570443554821
    https://twitter.com/sweden/status/842120666346315789
    https://twitter.com/sweden/status/842120729680347136
    https://twitter.com/sweden/status/842120821250351111
    https://twitter.com/sweden/status/842121019561238538
    https://twitter.com/sweden/status/842121074817028096
    https://twitter.com/OPappan/status/842372670377340928
    Om Oppappans siffror stämmer så är det ca 5,2% 2013. Kanske #factcheck är på sin plats för Beatrice från Supermiljöbloggen?
    https://twitter.com/sweden/status/842121150549360645
    https://twitter.com/sweden/status/842121260683415553
    https://twitter.com/sweden/status/842122332172869637

    Så, ska vi använda lite #factcheck på det ovan?
    Den första är lite lurig, hon skriver ”people”, jag antar att det handlar om personer som är misstänkta, alltså att man vet identiteten på dem. Då försvinner ju alla som man INTE vet identiteten på? Värdelöst! Bättre att gå på anmälningar och vara medveten om att varje anmält fall inte betyder en unik person. Då får man lite andra siffror än hennes 11 per 100k inv:

    Och det där tjatet om att mer ingår i begreppet våldtäkt, ja så är det. Men det som tillkommit är sådant som fanns inom begreppet sexualbrott tidigare så om man kollar kategorin anmälda sexualbrott, inkl våldtäkt, per 100k inv

    Så ser det ut sådär. Stadigt ökande över tid.

    Detta är alltså siffror direkt från Brå, importerade till Excel/OpenOffice för att göra om till graf. Inget hittepå, inga påhitt, inget letade efter ursäkter. Och man måste sluta jämföra med andra länder! Det enda man ska jämföra med är Sverige tidigare vs Sverige nu. Jämföra med USA helt plötsligt är så korkat att klockorna stannar!

    Svara
    • Ivar L

       /  03/16/2017

      Klart man kan jämföra mellan länder men faktum kvarstår att USA riskerar samma sak som Sverige oavsett nuvarande brottsnivåer. Som du visar, sexualbrotten ökar och det finns anledning att misstänka ett samband med immigration så även om Trumps land har det värre med brottslighet så betyder ju inte det att USA skulle slippa undan en likartad utveckling om de också tar emot stora mängder immigranter från samma länder. Plus det rena terrorproblemet som helt klart är större risk i USA.

      Sedan kan man ju undra, det talas ju så mycket om att Sverige har en ”våldtäktskultur” men Beatrice kämpar ju stenhårt för att bevisa motsatsen. Borde hon inte få Svante Tidholm och kompani på sig nu för att hon förringar Sveriges våldtäktskultur?

      Svara
      • MiT

         /  03/16/2017

        Jo man kan jämföra mellan länder såklart men inte i syfte att påvisa att egna landet är bra/dåligt när allt hela tiden handlar om förändringar i landet. Då säger ju jämförelser med andra länder noll och inget.

        Svara
    • Ivar L

       /  03/16/2017

      Det är fasen vidrigt att behandla den inhemska ungdomen på väg ut på arbetsmarknaden såhär. Det finns mindre studiebegåvade som behöver enklare jobb. Skall vi göra dem arbetslösa och ge alla enklare yrken till invandrare med diskriminerande subventioner? Snacka om svensken sist.

      Svara
      • Klimathotet

         /  03/16/2017

        Arbetsmarknadssubventioner ska enbart finnas för människor med funktionshinder (diverse handikapp på vanlig svenska).

        Svara
  33. MiT

     /  03/16/2017

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  03/16/2017

      13 procent kommer från Sverige! Tjenare, 13% är svenska medborgare, det finns ingen statistik som berättar vart de kommer från, de kan vara födda på månen, de kan vara födda på Gotland, vi vet inte.

      /Frida

      Svara
      • Grodan Boll

         /  03/17/2017

        Det finns en liten mängd ungpundare som ger sig på sina föräldrar. Tveksamt om det är några 13% dock.

        Svara
    • Grodan Boll

       /  03/17/2017

      Jag glömde: WARGHRBL!!1!

      Circagruppen har funnits sedan 2009 och har hand om de flesta ärenden som rör åldringsbrott i Sverige

      Ja, för att allihopa är zigenare.

      den så kallade Circagruppen vid polisen i västra Götaland. De är nationella samordnare för alla åldringsbrott.

      NEIN! NEIN! NEIN!
      Det var då helvete! Hur många journalister måste man utbilda?
      ”Central Investigation Related to Crime Aliens”
      De pysslar inte med åldringsbrott. De arbetar med utländska zigenare.

      Svara
  34. MiT

     /  03/16/2017

    Svara
  35. Ivar L

     /  03/16/2017

    Kan det bli mer patetiskt. De har ett officiellt Twitterkonto, svarar på frågan genom att hänvisa till någon annan? Varför ens svara om man ändå inte tänker svara?

    Svara
  36. lavazza1891

     /  03/16/2017

    Almestad höll ju på och näthatade Pär Ström under namnet Grovt initiativ. Han har tydligen inte höjt sin debattnivå. Jag kollade just in honom linkedin och såg att han kanske varit bibliotekarie omväxlande med vänstermediajobb under en lång tid. En antifeministisk eller nationalistisk näthatare skulle förstås aldrig få ett jobb på ett bibliotek i Sverige.

    Svara
    • Ivar L

       /  03/16/2017

      Så i princip, om hans åsikter alltså varit offentliga en längre tid, är han anställd som politisk kommissarie av biblioteket han jobbar på? Oj, vad jag inte blev förvånad.

      Svara
    • Casey Jones

       /  03/17/2017

      Jag kommer ihåg det. Han ”sågade” en av Pär Ströms böcker. Det var pinsamt att se. Han är inte i närheten av så intellektuell som han vill framstå. Jag har en gemensam ”kompis” med Almestad som är precis likadan. ”Intellektuell” och ”ödmjuk” men uppenbart ett riktigt arsle när man genomskådar honom. Dom verkar samlas i klungor, vilket på sätt och vis är bra. Då vet man var dom är…

      Svara
  37. MiT

     /  03/16/2017

    Svara
  38. Svenne

     /  03/16/2017

    Uvell gräver i Fairtrade: (LO och Svenska Kyrkan äger Fairtrade.)

    Svara
    • Ivar L

       /  03/16/2017

      De gör vinst men ändå söker de bidrag från regeringen (skattebetalarna) och deras verksamhet är onödig som bäst eller kontraproduktiv mot fattigdom i tredje världen som värst.

      Svara
      • Klimathotet

         /  03/16/2017

        Jag väljer alltid bort Fairtrademärkta varor.

        Svara
  39. Gorby

     /  03/16/2017

    What Is Going On In Sweden? Paul Joseph Watson intervjuar Tim Pool

    Svara
  40. Gorby

     /  03/16/2017

    Ingrid & Conrad har med Bechir Rabani från Megafonern i sitt senaste program.
    Becher Rabani var han som gjorde hembesök hos Thomas Mattsson och Diamant Salihu.

    Bechir Rabani video

    Svara
  41. MiT

     /  03/16/2017

    Svara
    • Ivar L

       /  03/16/2017

      Eftersom Sanandajis bok ser ut att kunna bli en framtida klassiker eftersom den sammanföll med inledningen till ett möjligt paradigmskifte bör nog de som sätter sig på för höga hästar och skriver strunt tänka en gång till. De kan nog faktiskt stå dem dyrt att ha outat censurtankar i så viktiga frågor. Jag börjar faktiskt tro att det sakta håller på att rämna nu, pk-luftslottet. Hoppas det blir riktigt jobbigt för de värsta nätmobbarna i så fall.

      Det är såpass många etablerade som stödjer Sanandajis bok (och även Magnus Norells om islamism) så att det skulle gå att tiga ihjäl, blockera eller mobba ut är totalt dömt att misslyckas. Båda böckerna har ju redan sålt i mängder, folk läser. Saker händer… Pennan är starkare än Twitterdrevet.

      Svara
  42. Ivar L

     /  03/16/2017

    Kanske redan länkat, skrämmande läsning om den uppsjö av somaliska föreningar (ofta med koppling till islamism och jihadism) som mjölkar oss skattebetalare på pengar helt utan att förefalla prestera något alls, än att få pengar.

    ”För jag förstår faktiskt inte hur det är möjligt att vi idag enligt SIDA kan ha ett hundratal olika somaliska föreningar, många får bidrag från Myndigheten för Ungdoms och Civilsamhällesfrågor (MUCF), Arvsfonden eller lokalt men även från Skolverket.”

    Somalierna i Sverige = SM i organisering

    Påminner inte så lite om assistansfuskandet. Sveriges bidragssystem behöver göras om i grunden. Det här är ju totalt vansinne, skänka pengar till en massa hittepå.

    Svara
    • G

       /  03/17/2017

      Ja, postat tidigare en gång, men skadar inte att postas här igen!
      Alla hennes gräv är fantastiska att läsa, hon gör research och gräv som ingen annan ”journalist” verkar vara intresserad av, inte svårt lista ut varför iofs, när man ser vem som äger vad och vem som finansierar vem osv osv, det är inte poppis att granska delar av sitt eget nät så att säga. Själv visste jag inte att interassemen ingick i denna stora soppa, det är ett redigt spindelnät som skapats och det bara växer och växer.

      ”LO och imperiet av opinionsbildning”

      LO och imperiet av opinionsbildning

      Svara
  43. Ivar L

     /  03/16/2017

    Finländare har börjat fundera på det där med ”flyktingar” som åker på semester till landet de flytt:
    http://meritwager.nu/allmant/finland-sverige-om-skarpta-medborgarskapskrav-och-asylinvandrade-som-reser-pa-semester-till-lander-de-fatt-skydd-mot/

    I Sverige slår vi naturligtvis världsrekord på att se mellan fingrarna. Men intressant nog så skulle SD om de får makt kunna göra något åt saken genom att se till att de lagar som faktiskt finns efterlevs:

    ” 7 kap. Återkallelse av tillstånd

    1 § Nationell visering, uppehållstillstånd och arbetstillstånd
    får återkallas för en utlänning som medvetet har lämnat
    oriktiga uppgifter eller medvetet har förtigit omständigheter,
    som varit av betydelse för att få tillståndet.”

    Svara
  44. MiT

     /  03/16/2017

    Svara
    • Alltså, det där måste vara en trollning. Samtidigt så skulle det inte förvåna mig om det var på riktigt, vilket är… deprimerande.

      Svara
  45. MiT

     /  03/16/2017

    Svara
    • Jan

       /  03/17/2017

      Låter som om Lisa och Lotta är utsända av Jämställdhetsfeministern… Humor!

      Svara
      • Möjligen, men det är faktiskt lite obehagligt att skicka hem brev till folk. Ja, de är offentligt ute med sina namn och har offentliga adresser, men det gör det inte ok även om jag tvivlar på att den som skickade breven menade ”illa” (mer än att old school-trolla och möjligen göra en politisk poäng).

        Svara
  46. Svenne

     /  03/17/2017

    iotakt.se om katastrofvalet för de holländska socialdemokraterna:

    Svara
  47. Svenne

     /  03/17/2017

    F! har åtminstone tydliga politiska prioriteringar… #satir

    Svara
  48. Svenne

     /  03/17/2017

    #DetNyaLandet #DetHarAlltidVaritSåHär #ÖkadAnmälningsbenägenhet

    Svara
  49. G

     /  03/17/2017

    ”Hotet: Var fjärde polis slutar om inte lönen höjs

    Polisernas löner ska höjas med 5 000 kronor i månaden – utöver avtalet.

    Annars kan var fjärde polis komma att säga upp sig i vår.

    Så lyder kraven i en anonym kampanj som just nu sprids på slutna polisforum.”
    http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/hotet-var-fjarde-polis-slutar-om-inte-lonen-hojs/

    Svara
  50. G

     /  03/17/2017

    ”Hundratals nyanlända ska vakta fångar på landets fängelser

    Nyanlända invandrare ska få jobb på landets fängelser har regeringen beslutat. Hundratals praktikplatser ordnas just nu fram av Kriminalvården, skriver regeringen på sin hemsida.

    – Jag vill jobba, och trivs väldigt bra här på Mariefred. Nu hoppas jag att jag ska klara grundutbildningen, säger Khaled Taha från Irak.

    – Jag är övertygad om att det kommer att gå bra för er alla. Ni behövs, säger Morgan Johansson.

    Kriminalvården ska skaka fram 450 praktikplatser som ska gå till nyanlända men även människor med funktionshinder. Ett 70-tal platser har myndigheten hittills kunnat ordna fram.

    – Praktikanterna blir förebilder, både i vår egen verksamhet och för släktingar och vänner utanför Kriminalvården. Vår förhoppning är att de ska vilja stanna kvar och gå vidare till en fast anställning, säger projektledaren Helena Lönnkvist.”
    http://www.friatider.se/morgan-johansson-i-fangelse-pa-besok

    Svara
    • Kristian

       /  03/17/2017

      ”I fängelse” – ”på besök”
      Är det inte så det står på Monopols spelplan?

      Morgan har använt flera kort och slagit dubbelt många gånger i rad nu.

      Svara
  51. G

     /  03/17/2017

    ”Kraftig ökning av våldtäkter – oklart varför

    Antalet anmälda våldtäkter under förra året var den högsta på 20 år. Men orsaken till det rekordhöga antalet är oklart för polisen.

    – Vi har inte haft någon serievåldtäktsman i Partille, det skulle vi känna till, säger Susanne Tistrand, vid polisen.

    Bland siffrorna om anmälda brott sticker antalet våldtäkter ut. Medan de flesta brottskategorier ligger på nästan samma nivå som tidigare ökade antalet anmälningar för våldtäkter med 300 procent enligt statistik från Brottsförebyggande rådet (Brå). Under 2015 anmäldes sex stycken våldtäkter. Under förra året hade den siffran ökat till 24.
    ..[..]..
    – Partilleborna behöver inte vara oroliga för att bli våldtagna. Överfallsvåldtäkter är ovanligt. Det är väldigt, väldigt få som sker. Så vi ska inte skrämma upp allmänheten.”
    http://www.partilletidning.se/2017/03/kraftig-okning-av-valdtakter-oklart-varfor/

    Svara
    • Jan

       /  03/17/2017

      Ett lite åldersstiget pojkbandsfan kan man tycka. Sisådär en 35-40 år äldre än genomsnittet. Men Oscar är myndig. Så det är väl upp till honom.

      Svara
  52. Svenne

     /  03/17/2017

    DGS: Det verkliga hotet är tystnaden

    Svara
  1. Vad hände 2017? Del 2 | WTF?
  2. 5 år efter Finland | WTF?
  3. Ännu en bok för aktivisterna på svenska bibliotek att protestera mot | WTF?

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.