Fisarnas #Fikon17

Fi har partikongress och det vanliga med enhörningar som rider på rosa fluff har visst avhandlats, ungefär allt kan nog sammanfattas med det tror jag.

Det är dock gråt och tandagnisslan i det rosa molnet, en del anklagas för att vara privilegierade vilket de inte tycker om. Hur kan de, välmående vit medelklass vara privilegierade? Det är ju de vita svenska männen som är de privilegierade, som är fienden och roten till allt dåligt som existerar på jorden!

Lisa Hartwig Ericson, politisk sekreterare för Feministiskt initiativ Stockholm, lämnar också sitt medlemskap i partiet efter beslutet. Via Facebook har hon berättat att hon började gråta av chocken när kongressen – mitt framför de fyra anställda – förvägrade dem rösträtt.

Så jag gissar att det till slut kokar ner till att det är patriarkatet som gör att tårna rinner vid minsta lilla motstånd. Så allt blir som vanligt igen. Inget får ju rubba deras cirklar!

Fisarna har ju klubbat att de är emot utvisning av grova brottslingar. Jag har ett förslag, ta medlemsmatrikeln för Fis 2017 och börja placera alla grova brottslingar som annars skulle ha utvisats hos dem och kräv att Fisaren tar det fulla ansvaret för personen resten av livet. Det fulla ansvaret alltså, ekonomiskt, juridiskt, moraliskt. Begår personen ännu ett grovt brott så är det Fisaren som anses vara skyldig och får inställa sig i rätten och titta offren i ögonen och också krypa in i finkan och stå för skadestånd. är det våldtäktsmål så får Fisaren titta offret i ögonen och säga ”Det är mitt fel, det är jag som är skyldig”. Under tiden Fisaren sitter i finkan så går ansvaret för personen tillfälligt över till en annan Fisare. Och så kan det rulla på. Då behöver man inte utvisa en enda brottsling! Eller menar de att det är andra som ska betala priset? Att deras godhet bara är ett poserande? Sätt igång alla Fisare, anmäl er frivilligt att ta hand om utvisningshotade grova brottslingar och stå för det totala ansvaret resten av deras liv!

Samma sak med de sk ”ensamkommande”, gå efter de aktiva i #vistårinteut och Fi 2017 och placera dem hos dem och kräv samma totala ansvar för dem resten av livet? Finns ingen som skulle klaga på att de inte blir utvisade, jag lovar! Eller är det samma sak här, någon annan ska betala priset för poserandet?

De befinner sig på en annan planet de där Fisarna. Vita svenskar som begår brott utvisas såklart till sitt hemland, vilket, hör och häpna, råkar vara… Sverige…

Tänk att det ska vara så svårt att förstå att en vit svensk som begår ett grovt brott i t ex Kenya eller annat valfritt land högst troligtvis utvisas efter avtjänat straff.

En unik inblick i hur tankegångarna går hos genusvetare. Ta till er det ordentligt…

Ni kan också ta till er vad en genusvetenskapsforskningsprofessor och en av fyra vicerektorer på KTH tänker och tycker. Hon började studera på Handels på 70-talet och hamnade i ett utanförskap  :-/

Handelshögskolan var överlag väldigt likformig under hennes studietid. Inte bara när det gällde kön, utan också när det kom till klass och etnicitet.

– Där fanns en stark kultur av medel- och överklass.

Undrar hur det ser ut på genus”utbildningarna…? Och hur ser hennes egna situation ut

– Jag tycker det är viktigt att ha ett liv. Jag har en familj, ett hus på Gotland och vandrar i naturen och lyssnar på musik. Jag dansar, jag går på teater, och försöker ofta se på film. Inget ovanligt med det, men att få distans är viktigt så att jag inte blir upptagen av min bubbla och min situation.

Hon säger att det är viktigt att ha ett liv. Och man kan undra om det inte luktar lite överklass att ha ett hus på Gotland om man inte bor där? Hon har säkert idel fattiglappar som grannar både där hon bor permanent och i huset på Gotland. Annars finns ju risk att hon är i en bubbla… Hon får säkert mycket distans i huset på Gotland, när hon dansar och går på teater. Är ju inte alls förknippat med överklass…

Just det, på 70-talet när hon gick på handels och hamnade i det fruktansvärda utanförskapet så gjorde hon som alla i utanförskap gjorde då och kan göra idag, åkte till USA tag.

Något säger mig att hon alltid tillhört överklassen, eller åtminstone välmående medelklass, men gärna vill låtsas som om hon inte gjort och gör det… För då kanske man blir anklagad för att ha privilegier av det varma Systerskapet.

En genusvetenskapsforskningsprofessor som vice rektor på ett av landets mest kända tekniska universitet, det är gränslöst agerat av KTH…

MVH

MiT

Advertisements
Lämna en kommentar

33 kommentarer

  1. Sorry. Jag blir fullkomligt svarslös för dumheterna på denna kongress.

    Så jag bidrar med ett tweet.

    Svara
    • Vic

       /  03/26/2017

      Jag vet inte om det finns någon stor konspiration bakom. Men om jag skulle vilja ha mer kontroll över ett samhälle så skulle jag dels demoralisera kulturen och samhällsstrukturerna till den grad att folk accepterar de förändringar jag föreslår för att göra samhället bättre (allt åt alla, en världsregering, total frihandel, planekonomi eller vad jag nu skulle föredra). Naturligtvis skulle jag också på alla sätt jag kan försöka bryta upp de traditionella familjestrukturerna och ta så många barn som möjligt ur händerna på föräldrarna för att sätta dem under statlig omvårdnad. Slutligen skulle jag försöka bryta ner individens självkänsla och självförtroende så mycket som möjligt genom att inte låta dem vara de som de föddes att vara. Kvinnor skulle inte få vara kvinnor och män skulle inte få vara män.

      Jag säger inte att någon sådan plan existerar i sin helhet men det är lätt att se att varje del för sig skulle kunna orsaka en negativ förändring. Därmed inte sagt att jag är emot viss statlig omvårdnad av barn, folks val att bilda den typ av familj de vill ha eller att jag är emot feminism per se. Det finns nyanser. Det är till exempel en viss skillnad mellan att kämpa för att kvinnor och män ska ha samma möjligheter på arbetsmarknaden (vilket är helt rätt i mitt tycke) och att kämpa för att lagstadga könskvotering.

      Svara
  2. Här finns länken till Rapport-programmet med Kwasesas uttalande – gissar på att det börjar vid 15-16 minuter-strecket:

    http://www.svtplay.se/video/12995600/rapport/rapport-24-mar-19-30-1?tab=senaste

    Svara
  3. På KTH, ja där gör tanten stor nytta! 😉
    Läste förresten just på Facebook att Natashja ”Lady Dahmer” Blomberg hällt te på sin gamla dator så den gått sönder, och därför tiggt till sig pengar över nätet för att köpa en ny.

    Svara
    • michael.

       /  03/26/2017

      Hoppas att det åtminstone var ekologiskt te för att klimatkompensera för sin nya dator.

      Svara
  4. Klimathotet

     /  03/26/2017

    Fisarna hyllar på Twitter…
    http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/france/9542218/French-Socialist-becomes-first-black-leader-of-mainstream-European-party.html
    Vad som framkommer i längst ner i artikeln är att den nyvalde partiledaren för franska socialistpartiet, Harlem Désir, är dömd till 18 månaders fängelse (villkorligt) för att ha tagit ut otillåten ersättning från ett invandrarutbildningsföretag (receiving a salary under false pretences from an immigrant training firm).

    Svara
  5. http://www.nsk.se/2017/03/25/sa-gav-kommunen-nyanlanda-bostad/

    Nej, nej. Man ställer absolut inte grupp mot grupp här.

    Svara
  6. Pelle2

     /  03/26/2017

    Fi är ett bisarrt parti med bisarra företrädare. Dom har ingen aning om vad ekonomi innebär och anser uppenbarligen att alla som vill skall få komma hit och vi skall försörja dom..

    Svara
    • F! tror att höginkomsttagarna ska finansiera rubbet med skyhöga skatter, bara att de inte fattar att höginkomsttagarna antingen kommer:

      1) Börja se sig om att flytta från landet och därmed sin lön och kompetens annorstädes

      2) Gå ner i arbetstid / Sluta arbeta helt eftersom det är ändå olönsamt

      De verkar tro att ”höginkomsttagarna” bara arbetar för att det är kul att försörja andra via skatt…

      Svara
      • Klimathotet

         /  03/26/2017

        2) jag har minskat ner till 20-25%

        Svara
      • Pelle2

         /  03/26/2017

        Jo, som den gamla kommunist Gudrun är så är svaret på finansiering naturligtvis att hårdbeskatta ”höginkomsttagarna”.
        Problemet är att dom inte är tillräckligt många och ,som du säger,skulle dom snabbt vidta åtgärder för att inte behöva skatta för mycket.. Det skulle som vanligt bli medelklassen som skulle få betala..

        Svara
        • Jan

           /  03/26/2017

          Gudrun Schyman har aldrig varit kommunist. Däremot medlem i Folkpartiet. Hon är vänsterliberal.

          Svara
          • Liberal är hon ju absolut inte eftersom hon vill att staten ska bestämma allting.

          • Pelle2

             /  03/27/2017

            Så en person som var med i Marxist-Leninistiska kampförbundet, Riksdagsledamot för Vänsterpartiet KOMMUNISTERNA och partiledare för V var folkpartist och vänsterliberal ???
            Var CH Hermansson och Lasse Werner liberala socialdemokrater ?
            Här kommer ett utdrag ur Marxist-Leninisternas partiprogram från Wikipedia:
            Av partiprogrammet framgick bland annat:
            ” Eftersom den borgerliga statens viktigaste element utgörs av en våldsapparat i form av polis och militär kommer den proletära revolutionen med nödvändighet att grundas på revolutionärt våld. Monopolkapitalet kommer inte frivilligt att överlämna sitt herravälde. Proletariatets maktövertagande kräver därför att en beväpnad arbetarklass kan ställas mot monopolkapitalets våldsapparat. Arbetarklassens makt består av dess beväpning.”

            Låter klockrent som något Jan Björklund hade kunnat skriva under på….

          • Jan

             /  03/27/2017

            Hennes medlemskap i MLK skyller hon på pojkvännen. Som misshandlade henne, för övrigt. Innan dess var hon folkpartist. Gudrun petade den hederlige kommunisten Lars Werner, droppade K:et, och blev partiledare i det vänsterliberala feministpartiet V. Gudrun själv säger att hon aldrig varit kommunist. Vilket är fullt logiskt om man granskar hennes karriär.

          • Pelle2

             /  03/27/2017

            Tror knappast att någon som inte vid något tillfälle har kallat sig för kommunist och bekänt sig till kommunismen hade kunnat bli partiledare för V.
            Varför skulle dom vilja ha en vänsterliberal person som ledare för ett kommunistparti ?
            Kan heller inte se varför jag, om jag ansåg mig var vänsterliberal, skulle vilja vara partiledare för ett parti fullt med kommunister.
            I så fall kan man ju lika gärna bli sosse.
            Med andra ord måste hon ju ha köpt en hel del av det kommunistiska tänket för att hon skulle vilja vara den yttersta representanten för VPK och V.
            Det kan man ju för övrigt se i Fi,s partiprogram där dom tog upp gamla klassiska kommunistmetoder med omskolningsläger..
            Sedan vet jag inte om hederlig är något som jag skulle kalla någon kommunist överhuvud taget. Möjligen en klassisk eller rättrogen.

          • Jan

             /  03/27/2017

            Det finns en ganska stor kontingent frihetliga vänsterpersoner som står närmare liberala ideér än arbetarrörelsens reformism. De rör sig ledigt mellan svarta blocket (syndikalister, anarkister m fl) vänsterpartiet och Folkpartiet. Åtminstone historiskt. Folkpartiet finns ju knappast kvar numera. Däremot har de ingenting med den traditionella arbetarrörelsen att göra.

            Salongsvänster, gauche caviar eller frasradikaler är andra beteckningar på detta fenomen. Det som inte är fint i dessa kretsar är att vara sosse. Gudrun Schyman, till exempel, har alltid föraktat sossar.

  7. Frida Gustavlin

     /  03/26/2017

    Fniss, vitalisera demokratin, så då ska alltså de som inte är förtroendevalda få rösta. Låter väldigt vitalt, för visst är det fräscht och energiskt att avlönade får rösta, för alla vet väl att det är väldigt viktigt för de som anställer tjänstemens på F!:s kansli också ska få vara med och påvekra.

    Svara
  8. MiT

     /  03/26/2017

    Svara
    • Jan

       /  03/26/2017

      På sätt och vis är de tankar hon framför rasism. De vita är onda och behandlar de svarta illa. De sämsta livsvillkoren har, för övrigt, inte svarta i Sverige, eller ens USA, utan i Afrika. Där alla andra är svarta. Beror det på vitmaktordningen också?

      Svara
  9. MiT

     /  03/26/2017

    Svara
      • Jan

         /  03/27/2017

        Kanske det är inkomstmaktordningen som gör att yrkesfeminister inte tycker att polska städerskor ska få betalt när de städar deras hem?

        Svara
      • Jan

         /  03/27/2017

        Såg att gayprästen Doktor Lars Gårdfeldt är en av fem toppkandidater i Fi. Svenska kyrkan har sannerligen växlat in på nya spår på sistone.

        Svara
      • Grodan Boll

         /  03/27/2017

        Sedan fanns det deras barnminister med en dom i bagaget för misshandel av sin egen unge. Saknade tydligen nyhetsvärde enligt MSM tills amatörjournalisterna i stugorna började peka med hela handen.

        Svara
    • Svenne

       /  03/27/2017

      Dessa språkpoliser, och väktare av Åsiktskorridoren…

      Svara
  10. Jan

     /  03/27/2017

    Retoriken om att alla ständigt ska ha höjda löner för att utföra sina arbeten tycker jag är ganska lättsinnig populism. Problemen är nog mer komplexa än så. Lärarna fick högre löner. Blev de bättre för det? Jag menar, är det så hög lön som möjligt man strävar efter ska man väl bli mäklare, ekonom, jurist eller varför inte politiker?
    http://www.aftonbladet.se/ledare/a/1aJ9e/gabriel-wikstrom-maste-braka-mer

    Svara
  11. Jan

     /  03/27/2017

    Rapport eller Aktuellt sysslar inte med ”fake news” men näst intill. Man lägger statistik tillrätta så att det passar ändamålet. Att den ger en skev och ofullständig bild av verkligheten bryr man sig inte om. Av lathet eller av politiska skäl. Eller båda.
    https://ledarsidorna.se/2017/03/svt-nyheter-alt-facts-och-post-truth/

    Svara
    • Jan

       /  03/27/2017

      Eller snarare: Hela kedjan staten, regeringen, myndigheterna, nyhetsförmedlingen är politiserad. Aktuellt presenterar nyheter som redan på förhand är friserade för ändamålet. De flesta tittarna reflekterar inte ens över det antar jag. De tror inte att sådant sker i Sverige.

      Svara
    • Pelle2

       /  03/27/2017

      Såg att Westerholm länkade till Tino Sanandajis uttalande om statistiken om invandrares sysselsättning SVT tog upp. Det är väl bl.a därför som Jerlerup kallar Westerholm och Heberlein för rasister.
      Skulle vara kul att höra Jerlerup motivera sitt uttalande. Skulle tro att han inte har ett skit som stöttar hans uttalande utan han vill bara brunsmeta dessa för att dom kritiserar islamister och allmänt ifrågasätter regeringens politik

      Svara
  12. Är det någon som vet hur det gick med F!sarnas styrelses idé om att byta namn till Feministerna? 🙂 Själv tycker jag det vore en rolig grej, eftersom det skulle göra alla andra feminister upprörda. 😛

    Svara
  13. Bamse

     /  03/27/2017

    Störtlöjligt och dåligt förslag på substitut dessutom. ”Illegala jobb” vad är det – bankrån eller?

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: