Stockholm

Så har terrorismen då krupit lite närmare, närmare de som hellre pratar om rödvinspriser, närmare de som uppmanar folk att #varinterädda.

FantaNetflixochPizza-mannen som uppmanar folk att inte vara rädda är rädd. Fast han befinner sig i Sundsvall. Han är orolig för sina barn, för vänner osv. #varinterädda är mantrat som mångmiljonären i vanliga fall hånfullt använder mot de som är oroliga för andra saker varje dag där de bor, där deras barn går i skolan, där de inte vågar gå ut på kvällarna, där bilar brinner, där stenar kastas, där folk skjuts, där självutnämnda moralpoliser bestämmer osv. #varinterädda får de i ansiktet då.

Efter att något har hänt så rullar relativiseringen in på bred front i alla medier. Nerikes Allehanda var bland de första. Har sett helt obegripliga grejer även på t ex Aftonbladet. Man gör allt för att undvika elefanten i rummet.

Mitt i alltihopa står en av Sveriges mest bespottade kårer och ska riskera sina liv för en skitlön.

De ska springa till det som alla andra springer från. De som är bespottade är alltså inte poliserna ute på gatan utan ledningen bestående av sk politiska polispoliser. I bästa fall är de poliser alltså, i sämsta är de bara Partimedlemmar.

Poliserna verkar ha gjort en väldigt bra insats igår, det verkar de flesta vara överens om! Bra på många olika sätt, man t o m hjälpte en äldre dam med krycka över gatan!

SVT hade en galen reporter som förvirrat sprang omkring upp och ner för gatan och jagade folk, ett riktigt haveri var det. Man var också väldigt bekymrade över Sverigebilden™ i studion.

Idag på morgonen hörde jag Peter Wolodarski på SVT, han sa att han var orolig eftersom hans barn var i området och att det blev tydligt hur viktigt korrekt och rätt information var. Just det Peter, sånt är väldigt viktigt. Korrekt och rätt information är alltid viktigt! Tar du med dig den insikten till Dagens Nyheter också eller är det bara viktigt när det gäller dig själv vid speciella tillfällen? Är det business as usual som kommer att gälla framöver eller kommer rätt och korrekt information att vara den nya ledstjärnan?

Jag postade den där ganska tidigt igår och några blev jättesura. Gissar att de inte ens läste vad det stod eller ens ville veta vad det stod. Någon tyckte det var för tidigt men egentligen är det för sent. Det var inte för att göra en politisk poäng jag postade utan bara krass verklighet. Men visst, det finns en sådan poäng där men det gör det i allt om man vill se det. Det finns en politisk poäng i att vilja se och tro att andra gör politiska poänger och låtsas vara arga på det också. Men poängen som man kan utläsa om man vill fanns inte ens i mitt huvud när jag postade.

Varför ska folk tro att det är professionalism som ska handskas med det viktiga arbetet som kommer efter när det i verkligheten är inkvoterat genus och mångfaldsfolk? Sverige har massor av riktigt duktigt folk på sånt här men inget tyder på att deras kunskap kommer att vara viktig. För varför ska den vara viktig nu när den inte har varit det tidigare? Mona Sahlin, Röda Korset och julmust anses ju vara perfekta egenskaper i arbetet mot extremism?

Bilden ovan kommer från Politikfakta på facebook, har inte hört det själv men det ska vara ett direkt citat av Fridolin enligt Politikfakta.

Vi pratar alltså om ”Jobb, Bostad och Körkort åt terrorister”-folk. Vi pratar Miljöpartister. Alice Bah Kuhnke. Gustav Fridolin. Julmustexperten. Wallström. Osv. Vi pratar kommuner och landsting där genus och mångfald har styrt i många år. Sidan Jämställ.nu, som SKL driver tillsammans med Sekretariatet och landstingen, är i princip styrda av Nationella sekretariatet för genusforskning, det är i stort sett bara de som använder sidan. Allt på den sidan har med sekretariatet att göra. Sekretariatet och deras antivetenskapliga arbete är som en politbyrå. Vi pratar MSB där genus och mångfald under många år har varit ett särskilt viktigt område. Osv.

För nu ska just de inkvoterade Genus- och Mångfaldsfolket styra upp det här. De ÄR inkvoterade på alla samhällsviktiga organisationer och myndigheter. Och inte bara för att sitta i receptionen där de passar bäst utan de sitter på höga positioner, de anses viktiga. Nu ska ”Jobb, Bostad och Körkort åt terrorister”-folk, alltså ideologer, börja med det viktiga arbetet att luska ut vem, varför, hur, kopplingar, ev nätverk, ev det ideologiskt förbjudna om islam är inblandat osv. Kan man lita på dessa människor…?

Det är fyra döda i Stockholm hittills och ett antal är allvarligt skadade. Kunde varit många fler med tanke på att det var en lastbil som brände in i folk! I Nice dog 84 stycken och över 200 skadades.

Tänk om det nästa gång är ett Paris? Eller Belgien? Med attacker på flera olika ställen efter varandra? Först Stockholm med ett rejält dåd som drar massor av resurser, sen en timma senare, när resurser är på väg till Stockholm, ett i Göteborg och ett i Malmö och kanske ytterligare något i andra städer också?

Är inte utan att man undrar om Sveriges bisarra vurm för terrorister med körkort, bostad och jobb t ex, är för att de inte ska kacka i eget bo? I så fall kan man väl släppa den sjuka idén nu? Sluta kalla terrorister för ”återvändare” eller ”resenärer” osv? Lås in! Hade det hjälpt mot den nu misstänkta? Inte en aning, vet inget om honom. Men saker sker inte helt isolerade från varandra, om man är tuffare mot terrorister så letar man mer aktivt, är mer misstänksam, man släpper inte in kreti och pleti hur som helst i landet osv. Då kanske man hade fångat upp även den här mannen?

Enligt flera tidningar så är den gripne en islamist och han har även postat IS-propaganda. Vem kunde ana…

Men rödvinspriset har ju inte gått upp förstås så allt är väl lugnt då antar jag.

**********

Posta gärna information om #Stockholm i kommentarsfältet så det finns lite mer samlat, typ artiklar och sånt. Både bra och dåligt.

stjärnor om attacken expressen.JPG

Men vad kändisar tycker är rätt ointressant så såna kan ni undvika. Om det inte är något alldeles otroligt bra eller mer korkat än vanligt.

MVH

MiT

Advertisements
Följande inlägg
Lämna en kommentar

121 kommentarer

  1. Hypocrita

     /  04/08/2017

    Följde händelserna via radio största delen av eftermiddagen och aftonen. Konstaterar att fler gånger nämndes företagsnamnet på lastbilen, än vad som egentligen hände, eller rättare sagt HUR det hände…..
    Relevans?

    Svara
  2. norskgoy

     /  04/08/2017

    Group hug

    Svara
  3. Till Henrik Schyffert och PK-etablissemanget.

    Grått inte över vad som inträffat utan gråt över den negativa samhällsutveckling som ni själva har skapat. Det är på högtid att ni nu gör de rätta reflektionerna och inser att ni varit naiva och inte tagit till er berättigad kritik.
    https://ulsansblogg.wordpress.com/2017/04/08/vakna/

    Svara
  4. Måste göra dig besviken här, rödvinspriset kommer att gå upp om regeringen får genom sin budget

    Svara
    • MiT

       /  04/08/2017

      Fast jag dricker rödvin kanske en gång om året, och då om jag ev blir bjuden, så priset på det är helt oviktigt. Men för de som dricker i lite mer industriell skala på Södermalm är det nog viktigt 😛

      Svara
    • RTS

       /  04/08/2017

      Dem får väl göra som många andra, göra sitt eget vin 🙂

      Svara
  5. MiT

     /  04/08/2017

    ”Janouch: ”Medborgarnas oro har hånats och förlöjligats av både kändisar och medier””
    https://nyheteridag.se/janouch-medborgarnas-oro-har-hanats-och-forlojligats-av-bade-kandisar-och-medier/

    Svara
  6. MiT

     /  04/08/2017

    Svara
  7. Kristian

     /  04/08/2017

    Ja, det är bokstavligen ”de som fanns kvar när alla de kompetenta tackat nej”, plus genusfolket och disneyklubben som skall lösa det här.

    Svara
  8. MiT

     /  04/08/2017

    Svara
  9. MiT

     /  04/08/2017

    Svara
  10. MiT

     /  04/08/2017

    Svara
  11. Kristian

     /  04/08/2017

    Widar: ”Ideologiska mördare”
    http://folkbladet.se/opinion/ideologiska-mordare-om4585418.aspx
    ”Norell invände mot begreppet ”ensamvargar” som Säkerhetspolisen använder sig av i senaste årsbok. ”Terroristerna är aldrig ensamma”, sa Norell. De ingår alltid i ett sammanhang. Norells kollega Magnus Ranstorp talade å sin sida om att även ensamvargsterroristerna alltid är ”uppkopplade” mot ideologiska fränder.”

    Svara
  12. MiT

     /  04/08/2017

    ”Elaine Eksvärd: Vi får inte låta lastbilsattacken göra oss rasistiska”
    https://archive.is/PXMaJ

    Svara
  13. MiT

     /  04/08/2017

    Svara
  14. MiT

     /  04/08/2017

    Klart att Svensson ska in och dryga sig

    Svara
  15. MiT

     /  04/08/2017

    Svara
    • G

       /  04/08/2017

      Snälla, någon med FB, hitta det där fb-inlägget på hennes sida…
      https://www.facebook.com/emelie.fritzdorf.77

      …och posta direktlänk till det inlägget, jag vill gärna se vad hon får för reaktioner bland kommentarerna!

      Svara
      • MiT

         /  04/08/2017


        *https://www.facebook.com/emelie.fritzdorf.77/posts/336651726731789*

        Svara
        • Kristian

           /  04/08/2017

          Eftersom hon avslutar med ”Vi är alla svenskar!” (fast hennes capslock har fastnat), ber jag att får bolla över till Widar Andersson, en av få sossar som nästan alltid befunnit sig i verkligheten:
          ”Noll intresse för Sverige”
          http://folkbladet.se/opinion/noll-intresse-for-sverige-om4582326.aspx

          (Hon passar på att ge en känga till offrens anhöriga. Otryckbart.)

          Svara
        • Kalle

           /  04/08/2017

          Skiten hon har sprutat in i läpparna måste ha vandrat upp i hennes hjärna.

          Svara
        • icke-svensk

           /  04/08/2017

          Fucking Hell…

          Jag, jag tror att jag nu förstår vad ordet ”hjärnsläpp” innehåller.

          Svara
        • Grodan Boll

           /  04/08/2017

          Ni har gett oss kultur, värme till våra väldigt ofta kalla hjärtan

          Suck. Som om det hade ett enbart positivt egenvärde.

          Att en kultur skulle kunna ha både bra och dåliga sidor, där de bra är de hon fokuserar på och där de dåliga är anledningen till hennes inlägg, går henne tydligen helt förbi.

          Svara
          • Som Bezmenov skulle ha sagt om motsvarande omvändelse till kommunismen: demoraliseringen är fullbordad. Inga fakta biter längre på dessa människor.

        • G

           /  04/09/2017

          Tack MiT, mycket uppskattat!

          Men det var ju jävla typiskt att hon antingen hann radera hela inlägget eller ändrat inställningar så bara exempelvis inloggad FB-användare kommer åt innan jag hann läsa kommentarerna, kanske blev kriti…ahem, jag menar ”hatet” för mycket bland kommentarerna.

          Svara
          • sven

             /  04/09/2017

            Antingen kanske FB tyckte att en människa med denna terroristvurm inte ska ha konto, eller så uppträder hon under eget namn och då kan det vara negativt att dokumentera sig som terroristgynnare eller så ledsnade hon på det hon i framtiden kommer att kalla ”hat” och återkommer med eget hat mot dem som kommenterat hennes totala övertramp.

  16. MiT

     /  04/08/2017

    Från 24 mars…

    Svara
  17. MiT

     /  04/08/2017

    ”Stor oro för att SD gynnas av attacken: ”Jag orkar inte””
    https://nyheteridag.se/stor-oro-for-att-sd-gynnas-av-attacken-jag-orkar-inte/

    Svara
    • De har aldrig funderat på att SD gynnas av attacken på grund av att det verkar som att de är de enda som fokuserar sig på själva terrorattentatet istället för att sitta och oroa sig för att SD ska öka i opinionsundersökningarna?

      Svara
  18. MiT

     /  04/08/2017

    No post-zon
    ”Postnord stoppar postutdelning i Hjulsta”
    https://mitti.se/nyheter/postnord-stoppar-postutdelning/

    Svara
    • Kristian

       /  04/08/2017

      I ärlighetens namn rör det sig om Postnord.
      ”Nej, vi känner inte för att dela ut idag. Det är väl ni som vill ha breven, gör någon själva då!”

      Svara
  19. MiT

     /  04/08/2017

    Svara
    • Mikael

       /  04/09/2017

      Låt oss bekämpa detta med #främlingskärlek.💘💓💖❤💞

      Svara
  20. MiT

     /  04/08/2017


    *https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10154592702318251&set=a.454058298250.239724.644748250&type=3*

    Var text med till bilden också, ibland hänger den med automatiskt, ibland inte. Men så här skrev han i alla fall:

    Svara
    • Kristian

       /  04/08/2017

      Det är ”Främlingskärlek” som har tagit oss hit.

      Svara
      • Kommentar i tråden från Ganman:

        Jens Ganman Stefan Hanberg: För det första kanske de skulle kunna vänta med att berätta för alla (inklusive offer och anhöriga för terrordådet) att de ska ”fortsätta att leva sina liv som vanligt” och ”inte vara rädda”…? Det är verkligen skamlöst att kläcka ur sig nåt sånt i det här läget. Fullt fokus borde ligga på att stoppa a-l-l-a bidrag till organisationer/samfund som på minsta sätt stödjer våldsbejakande extremism. Sen måste stora resurser satsas omedelbart på att ta igen de förlorade åren som Alice Bah Kuhnke och Mona Sahlin tilläts dribbla bort på respektive poster. Sen måste samtliga ”papperslösa” som driver runt i samhället utan kontroll sökas upp och registreras – på samma sätt som alla andra svenskar är registrerade. All form av samröre med terrororganisationer måste kriminaliseras och alla personer som har samröre med såna/stödjer såna (höger, vänster, religiöst anknutna) ska antingen fängslas och/eller utvisas. Det är en god början. Det finns massor regeringen skulle kunna ägna sig åt istället för att stå och svamla om att det är viktigt att bemöta ”främlingar med kärlek”? Vilka främlingar exakt undrar jag? Även de som vill döda mig och dem jag älskar och rasera det svenska, demokratiska samhället? Jävla trams.

        Svara
  21. MiT

     /  04/08/2017

    Svara
    • Kristian

       /  04/08/2017

      Slutklämmen skulle ha givit automatisk naziststämpel för ett år sedan.

      Svara
  22. EB

     /  04/08/2017

    Svara
  23. MiT

     /  04/08/2017

    Svara
    • Patrik S

       /  04/08/2017

      Och nu blev jag påmind om att Emanuel Karlsten är en idiot. Sluta upp med att vara en idiot.

      Svara
    • Mikael

       /  04/09/2017

      Aldrig hlrt någon snacka om att förbjuda muslimer hur fan förbjuder man muslimer?
      Kör man upp barnet tillbaka in i mammas lilla trygga sköte när de föds och ber modern konvertera till en annan religion?
      Låter som en ”strawman”.

      Svara
  24. Frida Gustavlin

     /  04/08/2017

    #dethärvetvi

    Har blivit något av ett jävla mantra för åtminstone de fyra stora dagstidningarna och våra två statliga etermedier, SR, SVT, DN, SVD, Aftonbladet och Expressen.

    Det där ”vi:et” tolkar jag som ett sätt att försöka säga: allt annat än det du läser just här ska du inte tro på, eftersom det vi inte vet, det gäller inte. Gick givetvis in på både Avpixlat och NyheterIdag, Flashback etc. etc. för att som vanligt få en lite bredare bild, vilket uppenbarligen resulterade att jag visste en hel del saker före det att mediebjässarna visste det, och jag är ju bara en simpel nyhetsläsare, inte professionell journalist. Om man nu ska tolka deras rubriksättning korrekt.

    Vad vill jag få sagt? Jo, att den där obligatoriska ”det här vet vi” rubriken är jävligt von oben och implicit menar den att inga andra kanaler för information bör användas.

    /Frida

    Svara
  25. Klimathotet

     /  04/08/2017

    Avgå alla! 😦

    Svara
  26. MiT

     /  04/08/2017

    Svara
  27. MiT

     /  04/08/2017

    ””Integrerad muslim” med familj, jobb – han är mönsterinvandraren som erkänt attacken”
    http://www.friatider.se/integrerad-muslim-med-familj-jobb-han-r-m-nsterinvandraren-som-erk-nt-attacken

    Svara
    • sven

       /  04/09/2017

      Hur kunde fria tider göra misstaget att kalla honom integrerad? Aset hade ju beslutats om utvisning men genom svag lagstiftning och svag polismakt fick aset läge att göra sitt terrordåd.
      Nu har vi att plåga alla idioter som t.ex. gick till storms mot REVA och andra åtgärder för inre utlänningskontroll genom att man lyckades få invandrare med klara papper att råskälla mot Sverige om dom blev kollade.
      Journalister och kulturpersonligheter ställde upp på ”REVA-hatet” och det hela har lett till den monumentala backlogg på 12000 personer som det talas om. Några av dem kan ju ha dragit på egen hand men många lever nog kvar, kanske hemma hos Emelie Frizdorf som vi såg om ovan?
      Sverige har skadat sig själva genom den vårdslösa invandringspolitik som bedrivits i 40 år.
      Dessutom bör en massiv mission riktas mot islam genom att det trots allt verkar vara tillämpad islam som i grunden motiverar de flesta av terrorhandlingarna.

      Svara
  28. MiT

     /  04/08/2017

    Svara
  29. MiT

     /  04/08/2017

    ”Avpixlat hängde ut fel person som terrorist”
    https://nyheteridag.se/avpixlat-hangde-ut-fel-person-som-terrorist/

    Svara
    • Dan

       /  04/08/2017

      Ännu en god anledning att inte läsa Avpixlat. Läs Friatider eller Nyheteridag istället.

      Svara
    • Pether

       /  04/08/2017

      Hängde ut fel person, någon annan med IS sympatier? Ingen skada skedd.

      Svara
  30. MiT

     /  04/08/2017

    Svara
    • Kristian

       /  04/08/2017

      Det måste vara julafton att vara journalist just nu. Spännande som att vara krigsreporter, fast man jobbar hemifrån. Man kan skriva vilka högtravande pekoral som helst, och ändå vara ganska säker på att ligga i mittfåran stilistiskt.

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  04/08/2017

        Risken är att våra politiker inte lyckas begripa att asylsökande med avslag och andra, såsom Marockanska ungdomar upp i trettioårsåldern, som saknar skäl att vistas i landet, ska utvisas omedelbums, och om de mot förmodan saknar land som tar emot dem ska de givetvis sättas i förvar tills det finns ett land som är villig att ta emot dem, alternativt att de lämnar självmant.

        Risken med detta obegripliga riskbeteende bland mpnga av våra politiker är givetvis att främlingshat uppstår, och att medborgarna riskerar att rösta på ett parti som inte har ett sådant riskbeteende.

        /Frida

        Svara
    • michael.

       /  04/08/2017

      Svenska journalister är mer oroade för att SD ska få fler röster i nästa val än islamistiska terrorister,det här visar väldigt bra hur stor klyftan är mellan journalisterna och medborgarna.Den skulle inte kunna vara större ens om svenska journalister bodde på Maldiverna och drack paraplydrinkar på stranden och rapporterade om vad som hände i Sverige.

      Svara
      • Och vad är du själv mest oroad över?

        Svara
      • Missförstod jag dig att du menar att ”medborgarna”, folk i allmänhet, står i opposition mot ”journalisterna” som kollektiv och oroar sig mer över ”islamistiska terrorister” än ”att SD ska få fler röster”? Om inte, så vilka belägg har du för det?

        Svara
    • Mikael

       /  04/09/2017

      Det komiska är att flertalet, invandrare är skitförbanade över detta och politikernas apologetiska inställning till islsmister.
      Har gått så långt att även muslimer nu säger att de tänker rösta på SD. LOL

      Svara
  31. MiT

     /  04/08/2017

    Svara
    • Kristian

       /  04/08/2017

      – Alla närvarande? Då skall vi pricka av i listan. Har vi sjungit ”We shall overcome”?
      – Ja!
      – Ändrat facebook och twitter?
      – Ja!
      – Lyst upp någon byggnad i färger motsvarande det land som drabbats?
      – Nej, den svenska flaggan är lite rasistisk, så …
      – Okej, jag håller med, vi skippar det. Sagt vårt mantra ”socioekonomiska faktorer”?
      – Ja!
      – Bra! Då jävlar tar vi till krafttag! Ljusen … stilla i ledet … Ljusen till höger och vänster … tänd!

      Dags att se alla Gad Saads klipp om kastrater och strutsar.

      Men, visst, vi har alla våra meningslösa ritualer att ta till. Jag är inte bättre själv, utan tänker som vanligt nämna en rubrik från The Onions guldålder. Den här var drygt två veckor efter elfte September 2001:
      ”Not Knowing What Else To Do, Woman Bakes American-Flag Cake”

      Svara
      • Trötter

         /  04/09/2017

        Du glömde lägga till imagen av john Lennon son ska spelas av någon idiot i dreads medans en slidbärare sjunger.. we shall overcome funkar inte.

        Svara
        • Klimathotet

           /  04/09/2017

          En extremt wailande slidbärare. 😉

          Svara
        • Sant. Men originalraden ”And no religion too” måste ändras till ”and all religions true.”

          Svara
    • Grodan Boll

       /  04/09/2017

      Samma typ av folk som manifesterade mot hatet och rasismen, men inte primärt mot det aktuella brottet, precis som på Gotland då?

      Mördare och våldtäktsmän i all ära, vad vi inte får glömma är den riktiga ondskan: SD.

      Svara
      • Vilken är ”den riktiga ondskan” då, tror du att den kan utrotas från jordens yta, och vad hände egentligen där på Gotland? Har du följt upp?

        Svara
        • Pelle2

           /  04/09/2017

          Och vad tycker du själv då Muhammeds brorsa ?
          Finns det inga islamistiska terrorister eftersom du satte det inom citattecken i ditt förra inlägg ?
          Alla terrordåd som Is har tagit på sig och det dom gör i Irak är kanske bara ett hittepå enligt dig ?

          Skall vi bara strunta i att bekämpa islamisterna eftersom vi inte kan utrota dom ?

          Ditt nick och dina kommentarer antyder att du själv är muslim om än kanske inte islamist. Eller så är du kanske bara är en vanlig apologet som inte vill se någon kritik mot islam ?
          Man kan faktiskt vara kritisk mot högerextremism och vänsterextremism samtidigt med
          att man kritiserar islamism. För dig verkar det bara gå att kritisera en sak i taget.

          För övrigt är jag fan så mycket mer rädd för islamister än de höger och vänsterextremister vi har i landet.Höger och vänsterextremister brukar mest ge sig på varandra medan islamister dödar människor helt urskiljningslöst enbart för att terrorisera andra länder som inte delar deras sjuka ideologi.

          Du verkar tycka att det som hände på Gotland, där ingen dödades,är värre än det som hände i Stockholm eftersom du tar upp det..
          Men du vill väl bara avleda uppmärksamheten mot islamismen som finns nu och gå tillbaka till relativiserandet och daltandet med islamisterna.

          I skenet av det kan man verkligen undra om demonstrationer mot rasism är det som ligger närmast till hands.Snarare borde man börja jobba för hårdare straff för terrorister.För dom skall livstids fängelse verkligen vara livstid och inte 10-11 år.
          Dom har med sin hänsynslöshet och sitt sjuka beteende visat att dom inte skall få gå fria i samhället.
          Om dom är utländska medborgare borde dom helst avtjäna livstidsstraffet i sitt hemland…

          Svara
          • #NoSocialNetwork, fd. Ulf Andersson

             /  04/09/2017

            @Pelle2
            ”Ditt nick och dina kommentarer antyder att du själv är muslim om
            än kanske inte islamist.”
            Muhammdes brorsa är en schizofren svensk
            som älskar att tjafsa/provocera och som skriver under många nick:
            Muhammeds brorsa, Bur-qua 12,
            Ghost of Democracy – för att nämna några.

            Jag vet vem den som skriver under nicket
            ”Muhammeds brorsa” etc är i verkligheten.

  32. Frida Gustavlin

     /  04/08/2017

    Frågan är väl varför i hela fridens dagar dessa muslimska Uzbeker vill komma till Sverige?

    ”Bland den religiösa tillhörigheten märks islam med 88 % av befolkningen (huvudsakligen sunnitisk) och rysk-ortodox kristendom med 9 %.”

    År 2000 fanns det 155 Uzbeker i Sverige, 2016 – 3792 stycken.

    ”Såväl Säkerhetspolisen som den vanliga polisen har de senaste åren bedrivit ett riktat underrättelsearbete mot uzbekisa grupper i landet. Vid en presskonferens under lördagen uppgav Säpos chef Anders Thornberg att 39-åringen är en av dem som ägnats visst intresse, dock utan att några konkreta misstankar framkommit.”

    Va fan, SÄPO har alltså spanat på en Uzbek som saknar rätt att vistas i landet, som fått avslag på sin asylansökan. Varför har de inte istället bara deporterat honom. Då skulle en elvaårig flicka och tre andra inte vara döda idag, och ett flertal andra skulle ha sluppit invalidiserande skador.

    /Frida

    Svara
    • De kanske söker politisk asyl? Har den tanken aldrig slagit dig? Viktigare fråga: har en uzbek någonsin stört dig personligen eller någon som du känner?

      Vilka belägg har du för dessa påståenden: ”SÄPO har alltså spanat på en Uzbek som saknar rätt att vistas i landet, som fått avslag på sin asylansökan.”? Varför flyttar du fokus från gärningspersonen till en tacksam ”dummy”, som inte var involverad?

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  04/09/2017

        Ja, godag yxskaft, de söker kanske politisk asyl i Sverige, och nej, de är så pass få så att de aldrig stört eller gjort något mot mig personligen. Men nu har en av ett fåtal Uzbeker i Sverige utfört ett förmodat terrorattentat som påverkat mängder av människor.

        I Uzbekistan så röstade ca 90% på Islam Karimov som företräder landets ”liberala” demokratiska parti. I landet finns ca 90% muslimer. Nu gissar jag att det ändå finns ett visst antal av dessa muslimer är inte nöjda med läget i landet utan vill ha ett spännande odemokratiskt kalifat istället, detta är som jag förstår inte särskillt populärt i landet, så de söker sig utomlands då de anser sig vara förföljda, till Sverige bland annat.

        Säpo säger själv att de bevakar dessa grupper av Uzbeker. Så vad tycker Frida? Jo, att de gott kan söka asyl i ett land som liknar deras önskemål på deras drömkalifat, och att de har noll och inget att göra i Sverige med sina ”politiska” drifter.

        Och källan var Dagens nyheter ang säpos bevakning av Uzbeker.

        /Frida

        Svara
      • sven

         /  04/09/2017

        Nu har svaret kommit, på söndagskvällen. Polisen har sagt att man inte hade resurser att söka upp honom bland de 12000 andra med avslag på uppehållstillstånd och SÄPO att de visserligen kände till aset men att dom inte hade nog med bevis att ta in honom och SÄPO fick inte medverka i en arrestering pga bara undanhållande från Polisen. SÄPO får eller vill ej heller kommentera läget till politikerna, han vägrade ju yttra sig i frågan

        Svara
  33. Dan

     /  04/08/2017

    Vänstern anordnar demonstration mot rasism som svar på terrordådt. Någon förvånad? ?
    http://www.friatider.se/v-nsterns-svar-p-terrorn-manifestation-mot-rasism

    Svara
  34. Svenne

     /  04/08/2017

    Mer Ganman…

    Svara
  35. Kristian

     /  04/08/2017

    ”Sanandaji ifrågasätter ”hysterisk reaktion” i Stockholm”
    http://www.friatider.se/sanandaji-ifr-gas-tter-hysterisk-reaktion-i-stockholm

    Håller med.

    Per Hagwalls text om ordning och reda passar även här:
    ”Låt inte några få förstöra för alla”
    http://www.dagenssamhalle.se/kronika/lat-inte-nagra-fa-foerstoera-foer-alla-32929
    ”En av den svenska kulturens egenheter är hur den reagerar när några förstör en verksamhet genom att inte spela efter reglerna. Först låtsas man inte om det, när det blir uppenbart bortförklaras det, och när det inte längre kan döljas eller bortförklaras tar man i med hårdhandskarna, men inte mot de som stör, utan mot alla användare.”

    Svara
  36. MiT

     /  04/08/2017

    Svara
    • Svara
    • sven

       /  04/09/2017

      Elin Jönsson brukar jag gilla men nu på söndagskvällen tycker jag hon gick till försvar för det Uzbekiska terrorklustret på ett konstruktivt sätt.
      Det är väl bara att konstatera att de som utretts inte ha skäl för uppehållstillstånd ska ut ur Sverige snarast. Och att de organisationer som bygger och gynnar terrorism ska motarbetas och att deras medlemmar också ska ifrågasättas.

      Svara
  37. Svenne

     /  04/08/2017

    Så, ska vi kanske sluta att ‘pixla’ bilder på grova brottslingar?

    Svara
  38. Svenne

     /  04/08/2017

    Har inga ord som passar i tryck för detta. #Rinkeby

    Svara
  39. Svenne

     /  04/08/2017

    @lindbergpolemik – har Sverige varit för aggressivt ​mot islamisterna? /sark.

    Svara
  40. MiT

     /  04/09/2017

    Svara
  41. Svenne

     /  04/09/2017

    Även italiensk tv:

    Svara
  42. MiT

     /  04/09/2017

    Svara
    • Jans

       /  04/09/2017

      Vad menar han ens?
      Det är inte första gången terrorattacker med all önskvärd tydlighet visar att en del mediekändisar i grund och botten är vetvillingar.

      Svara
    • Pelle2

       /  04/09/2017

      Har idioten Lokko rökt på eller är han bara så korkad som han verkar ?

      Svara
  43. Svenne

     /  04/09/2017

    #SaturdayMotivation…

    Svara
  44. MiT

     /  04/09/2017

    Nu ska terroristerna minsann få lära sig en läxa!

    Svara
  45. J.G

     /  04/09/2017

    Det är lite ironiskt ändå. Tänk på vad islamisterna tänker. Inte ens ett terrordåd gör att de blir fruktade, utan i Sverige blir vänstern rädd för SD istället. Vilken frustration!

    Svara
    • michael.

       /  04/09/2017

      Islamister tänker nog att ju mer terrordåd vi gör desto mer välkomnande blir Sverige och svenskar till muslimer,så varför inte fortsätta på den inslagna vägen så blir Sverige tillslut muslimskt.

      Svara
  46. Alla som vill att vi skall ”leva som vanligt”, ”kärlek i stället för hat” påminner om The Black Knight i Monty Python and the Holy Grail.
    Vi har precis blivit av med en arm. Den var redan förtvinad, förstås, efter att inte ha använts på decennier. Precis som majoriteten har röstat för.

    ”‘Tis but a scratch!”

    Svara
  47. Svara
  48. Man frågade i TV om norska modellen vore något nu i morgonnyheterna.
    Inte.
    Vi i regeringen har samtalat om terrorbekämpning i ett år tillsammans, säger MP representant Annika någonting, och de ska fortsätta.

    Så nu snackar vi alla tillsammans ett tag så är saken klar. Mycket snack, ingen verkstad är Regeringens modell. Vi är trygga. Hoppas ni känner tilltro till Regeringens förmåga.

    Svara
    • Pelle2

       /  04/09/2017

      Dags för en terrorsamordnare som kan begrava diskussionerna om terrorbekämpning ordentligt.

      Svara
      • Nu har Morgan Johansson vaknat och ska titta på den norska modellen. Hur länge då vet vi inte.

        Svara
  49. Undrar hur dum Fridolin är egentligen? Det han ser som ”en våg av främlingskärlek” är ju snarare en våg av patriotism och nationalism!

    Senaste om Åhléns:
    https://bergersjo.wordpress.com/2017/04/09/ahlens-i-blasvadret-pa-nytt/

    Svara
    • Klimathotet

       /  04/09/2017

      Åhléns kan sälja de skadade varorna i Kista galleria.

      Svara
  50. https://detgodasamhallet.com/2017/04/09/sverige-har-blivit-attackerat/
    ”Imamer kan fördöma terroratacker, men de kan inte fördöma Muhammeds handlingar. De fortsätter att okritiskt framhålla honom som en förebild, som den bästa och ädlaste människa som sett dagens ljus. Och som ska följas i vår tid. Det går inte ihop.

    Detta behöver påpekas efter varje jihadistattack, för att pressa imamerna att börja titta kritiskt på sin egen religion, sitt förhållande till Koranen och Muhammeds liv och lära. De har ett ansvar. Men få, om någon, vill ta det.”

    Svara
  51. Bevisa mig fel, samtliga!

    Svara
  52. lavazza1891

     /  04/09/2017

    Vilka ingår i ”vi” och ”oss” när Löfven talar om attentatet? Finns det svenska medborgare och personer bosatta i Sverige som Löfven menar snarare höra till ”dem” eller åtminstone sympatisera med dem? Om alla själva får definiera vad som ingår i ”vi” och ”dem”, så får man en enighet på ytan utan konkret innebörd, vilket kanske eller till och med troligen är syftet.

    Svara
  53. OK, jag skall ta paus en stund efter den här. Men herreminje, floskelmaskinen går för fullt.

    Johan Hakelius ”En styrka som fanatiker aldrig kommer att fatta”
    http://www.expressen.se/kronikorer/johan-hakelius/en-styrka-som-fanatiker-aldrig-kommer-att-fatta/
    ”Om man ska dra någon slutsats av det här, så är det att terrorism inte fungerar. De stater och samhällen som terroristerna angripit genom alla år finns inte bara kvar, de har utvecklats och är rikare ekonomiskt, kulturellt och socialt. De terrororganisationer som trodde att de kunde kasta Västvärlden över ända, har splittrats eller tynat bort. Nya har kommit, men gått samma öde till mötes.”

    OK, så det är nästan bra med terrorister? De begränsar oss inte alls? Israel har ungefär hundra sådana här attacker om året, är det bra? Det finns inget bättre man kan lägga resurserna på?

    Och ”fungerar inte?”
    Nordirland ser precis likadant ut som före ”The Troubles?” Det finns inget parti i republiken Irlands parlament som har länkar till IRA? Ett land som heter Israel, som var ett krav av Judiska terrorister strax efter andra världskriget, det existerar inte?

    Svara
    • sven

       /  04/09/2017

      Delvis har väl Hakelius rätt men exemplen Irland och Israel är ju klart relevanta exempel på motsats. Det är dock en STOR skillnad på gamla inhemska surdegar som Irland eller politisk inhemsk terrorism jämfört med om en invandrad befolkning som kommit och tagit för sig av ett lands upparbetade resurser sen börjar ägna sig åt terrorism utan att ens ange vilka mål man vill uppnå. ”Rote Armee” i Tyskland hade ju ett budskap och krav men här vet vi ju bara att muslimen utövade terroraktion utan att vi vet has organisations mål. Men det klarnar väl om IS hör av sig.

      Svara
  54. Dreadlock

     /  04/09/2017

    Skulle egentligen postad detta i föregående tråd, men den är ”död” så jag tar det här istället,eftersom det är ganska färskt (och spännande på fel sätt) ny familjelagstiftning i Provinsen Ontario (Kanada) .
    Hade trott att Sverige är ”bäst” på sociala interventioner via socialtjänstens barnutredningar alla kategorier, men det är liksom bara småpotatis jämfört med vad Ontario , med hjälp av stundande lagstiftning, förbereder sig för.

    klippet (Producerat av Rebelmedia) är 10 minuter lång.

    Kommentar av kanadensaren Jordan Peterson ( Professor i psykologi) Särskilt deprimerande är hans utsago att konservativa inte kommer att göra ett jota för att blockera förslaget – eftersom de är alldeles för intimiderade för att opponera sig

    Svara
  1. Uzbekistan och islamism | WTF?
  2. Politisera inte! | Jämställdhetsfeministerns blogg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: