Uzbekistan och islamism

Terroristen i Stockholm sägs komma från Uzbekistan, ett land man inte känner till så mycket om. Men som tur är så har vi ju korrespondenter vid t ex SVT som bevakar de här länderna och kan jättemycket om dem och mer än gärna delar med sig av viktig fakta och kunskap. Så vi verkligen kan förstå varför en uzbekisk islamistisk terrorist utför dåd i Sverige!

Jönsson har länge följt situationen i bl a Uzbekistan och hon säger att fattigdom ligger bakom uzbekiska islamisters terrorism i t ex Sverige. Som vanligt i Sverige tror man att fattigdom ligger bakom allt oavsett, vilket alla inser inte är en särskilt stor del av sanningen när det gäller religiös extremism. Bin Laden var miljardär. Det räcker väl kanske så. Sådär ser det alltså ut när de som kan något om länderna förmedlar sin kunskap. Det blir platt, förutsägbart och intetsägande på gränsen till mörkande. Fegt. Undfallande. Hon har säkert mycket kunskap men vill inte förmedla den helt enkelt.

Jag tror att nyckeln finns där fast man inte vågar/vill skriva det rakt ut. Man säger att det är religiöst förtryck som ligger bakom, att folk inte får ”utöva sin religion” och att de ofta är mycket religiösa. Och så är det nog garanterat. Men i de här sammanhangen handlar det alltså om islamister, inte om Pingstvänner. Men det är inget man vill säga så det står i klartext. Rena islamister har fått asyl i Sverige för att de inte tilläts vara så radikala i Uzbekistan…

Eftersom jag inte vet så mycket om Uzbekistan så får man gå till en enkel källa och ta det som står med en nypa salt så jag går till Wikipedia. Landet är ungefär lika stort som Sverige till ytan och har ca 29 miljoner invånare, en stor majoritet är sunnimuslimer. Det är en stenhård diktatur, i det här fallet ville diktatorn, Islam Karimov (1938-2016), som tog makten 1991 INTE att landet skulle vara en islamistisk stat vilket kanske är sant. Och kanske också ett ”bekvämt” sätt för regimen att kunna slå ner oppositionella på alla håll och kanter, bara att säga att det är islamister liksom. Men att han inte ville att landet skulle vara en islamistisk stat sa även den där Jönsson på SVT idag, och om SVT med vånda säger en sådan sak så är det nog sant.

Men det är utan tvekan en brutal diktatur!

Så diktatorn ville inte att Uzbekistan skulle vara en islamistisk stat, det ledde till att de som ville ha en islamistisk stat, ett kalifat, förföljdes och förtrycktes i landet vilket i sin tur leder till att de kan få asyl i Sverige pga av religiösa skäl (jag vet, det låter helt bisarrt att islamister kan få asyl i Sverige pga förföljelse…). Det SVT vägrar uttala i klartext är att de som fått asyl pga religiösa skäl i åtminstone en del fall är just rena islamister, i många fall rena sympatisörer till IS och Al Qaida, som vill ha ett kalifat.

Mellan 200 och 2016 så sökte 6281 personer från Uzbekistan asyl i Sverige, jag har inte kollat hur många av dem som fått asyl men det är inte så viktigt verkar det som eftersom den som är aktuell i terrorattentatet har sökt asyl men fått avslag och ändå befinner sig i landet. Så hur många som fått UT eller PUT är tydligen totalt ointressant i allt som rör asylinvandring eftersom det uppenbarligen inte säger något alls om hur många som finns i landet.

Såg en artikel i Borås Tidning igår om Uzbekistan och islamistiska grupper därifrån. Jag började fundera lite på hur mycket Mona Sahlin var insatt de här sakerna som samordnare? Någon som tror att hon ens kan stava till Uzbekistan mellan blossen? Eller ens kan peka ut landet på en karta? Hur insatt är den nuvarande samordnaren från Röda Korset i grupperna? Säpo? Polisen? Kommunerna? Jag gissar inte alls faktiskt. För OM de var insatta så hade islamisterna från Uzbekistan såklart inte funnits i Sverige alls. Men de finns här…

Jag återkommer till min tweet som några blev sura över i förrgår. Vi har alltså välorganiserade grupper av uzbekiska islamister, kanske rena jihadister, i Sverige. Nu ska man efter terrorattentatet i Stockholm utreda vem, varför, hur, kopplingar till islamism, kopplingar till grupper som iS och Al Qaida osv. Utredningarna sköts av samma typ av människor som glatt släppt in dem i landet och nu pratar om att möta terrorangrepp och terrorhot med främlingskärlek och kärleksmanifestationer. Samma typ av människor som vill ge jobb, bostad och körkort åt terrorister. Som kallar dem ”resenärer” eller ”återvändare” istället för terrorister osv.

Bilden ovan kommer från Projekt Morpheus inlägg om terrorattacken i Stockholm. Han tar upp mer om elefanten i rummet som SVT inte låtsas se…

SVT klarar inte av att nämna islam som en betydande faktor i det här. Det är beklämmande. Inte ett enda ord om att åtminstone en del av de som kommit från Uzbekistan är renodlade islamister som kämpar för ett kalifat. I stället får veta att det är fattigdom som orsakar religiös extremism…

MVH

MiT

Advertisements
Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

145 kommentarer

  1. MiT

     /  04/09/2017


    *https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10154595765523251&set=a.454058298250.239724.644748250&type=3*

    Svara
  2. MiT

     /  04/09/2017


    *https://www.facebook.com/malenaernman/posts/10155008827075731*

    Svara
    • #NoSocialNetwork, fd. Ulf Andersson

       /  04/09/2017

      ”Suspected attack”?
      ”A slap in the face”?

      Är människan (Malena Ernman) både verklighetsfrånvänd och hög?

      Ja, nu vågar nog inga terrorister sig på fler attentat i Sverige!
      (OBS! IRONI)

      Svara
      • Malena är bara korkad, om vi ska vara ärliga.

        Svara
        • Jans

           /  04/10/2017

          Operamotsvarigheten till Zara Larsson. Bra på sitt jobb men totalt pantad.

          Svara
      • Olof

         /  04/09/2017

        Vet inte riktigt vad det finns att reagera på. Det var ju förväntat och själva attentatet var ju inte speciellt spektakulärt – avbrotten i kollektivtrafik och annat lär ju ha påverkat de flesta mer än själva dådet. Så det var väl snarast en suck av lättnad.

        Statistiskt sett, med tanke på den statistiska frekvensen på utförande hos hemvändande IS krigare, så bör vi ha c:a 30-40 stycken dåd till att vänta. Hur de kommer att påverka opinionen i förlängningen är också ganska förutägbart.

        Svara
        • Jans

           /  04/10/2017

          Japp, detta har bara börjat. Så länge islamister finns i västvärlden kommer vi att ha islamistisk terror och det kommer inte att bli bättre. Dessutom kommer de att bli fler även om vi stänger gränserna totalt imorgon. De måste handgripligen förflyttas bort från Europa om vi någonsin skall kunna få ett fredligt samhälle igen.

          Svara
    • lavazza1891

       /  04/10/2017

      Yeah, that will teach them!

      Svara
  3. MiT

     /  04/09/2017

    Svara
  4. MiT

     /  04/09/2017

    Svara
  5. MiT

     /  04/09/2017

    Svara
    • Kristian

       /  04/09/2017

      Av 18000.

      Hand upp den som skulle få behålla jobbet om de gjorde 31% av sina arbetsuppgifter.

      Svara
  6. MiT

     /  04/09/2017

    Den bet visst lite…

    Svara
  7. Att skylla på fattigdom är helt fel. I så fall skulle en stor del av världens befolkning vara terrorister. Även jag och mina syskon och garanterat mina föräldrar. Det behövs andra influenser som till exempel extrem världsuppfattning, grav psykisk sjukdom, förakt mot andras liv, hjärntvätt genom religion eller allt tillsammans.
    Kanske behov att leka Gud? Eller få vissa förmåner efter död som vi andra i sundare uppfattning begriper att de inte finns.

    Svara
    • Jans

       /  04/10/2017

      Ja, vi behöver ju inte titta längre än till Norge. Breivik var inte terrorist för han var fattig. Inte Uasma Bin Laden heller, han var stenrik.

      Svara
    • Det i sig är bisarrt. Var inte 9/11-terroristerna relativt välutbildade?

      Det finns liksom ingen utbildningsgräns för extremister – snarare tvärtom. Desto mer välutbildade de är, desto värre saker kan de få för sig. Att Sveriges ~200 nazister är outbildade och inte har tillgång till en massa pengar är en välsignelse! Och det är därför SÄPO inte ser dom som ett samhällsuppstörtande hot.

      Svara
  8. MiT

     /  04/09/2017

    Svara
  9. MiT

     /  04/09/2017

    Svara
  10. Kristian

     /  04/09/2017

    Det är inte bara svenska skolor som tror problem försvinner om man inte låtsas om dem.

    Rebel Media:”Germany’s new normal: Muslim boys “find their identity” beating Jews”
    https://www.therebel.media/no_need_to_question_germany_s_new_normal_muslim_boys_find_their_identity_beating_jews

    Svara
  11. MiT

     /  04/09/2017

    Svara
    • G

       /  04/09/2017

      Ja verkligen, enligt en av talarna har Sverige tydligen inte _fri_ vård och skola, utan *gratis*.
      Och återigen sade Fridolin i en intervju att stockholmare blev inte tysta och rädda som terroristerna vill, utan stockholmare öppnade sina hem för folk, vi ”mötte terroristerna med främlingskärlek”.

      Svara
      • Kristian

         /  04/09/2017

        Inga hemlösa kvar på Stockholms gator alltså? Inga ensamma eller svältande fattigpensionärer?

        Svara
    • Svenne

       /  04/09/2017

      Sanslöst, WTF…
      ”Vi ser helst inte att deltagande bär svenska flaggor, eftersom det kan innebära obehag för de minoriteter som kommer att delta.”

      Svara
      • G

         /  04/09/2017

        Hahaha va? Så jävla sjukt och idiotiskt att jag _knappt_ tror det är sant, men vi talar ju om Sverige, så det måste vara sant. Hur orkar de leva med sig själva. Hylla gärna Sverige…men glöm flaggan för helvete! Hade det varit ett torg i exempelvis Turkiet hade hela jävla torget varit RÖTT som bara den, garanterat!!! Fy fan.

        ”Rosa Vidarsdottir:
        Källa på det med flaggan är TV4, då bisittaren till Ulrika Nilsson i direktsändning säger ”Titta, vad fint, inga svenska flaggor” som arrangörerna önskade” för att tona ner att det inte handlar om DET”…..

        DETTA ÄR SAGT I DIREKTSÄNDNING!
        Leta fram klippet på TV4 play”

        ”Martin Shakerman Alexandersson:
        I ALLA andra länder skulle nationens flagga svaja ÖVERALLT en dag som denna. Norge, Finland och Danmarks flaggor skulle FULLSTÄNDIGT flöda över på gator, torg och på människor.
        Men inte här. Här uppmanas vi dölja flaggan för att inte ”reta upp minoriteter”.
        De kan bli arga då.
        BRA JOBBAT MED ATT ENA SVERIGE STEFAN.”

        Svara
      • MiT

         /  04/09/2017

        Fast den är falsk.

        Svara
        • G

           /  04/09/2017

          Ja ? Okej, säger du det så. :/
          Att hitta på sånt här (eller annat, oavsett vad) är jag helt emot, man kan inte anklaga media eller nån annan för att mörka, ljuga och trixa med statistik om man är lika ohederlig själv.

          Svara
        • Svenne

           /  04/10/2017

          I så fall så blev jag lurad – det verkade sannolikt med tanke på vilka arrangörerna var. Ledsen för det. / S.

          Svara
    • Svenne

       /  04/09/2017

      Äntligen så har vi en flagga som vi vågar vifta med… #bananrepublik

      Svara
  12. Tor

     /  04/09/2017

    Kärleksmanifestation på Sergels torg.
    Jag tolkar det som enormt många människor just förlorat sin oskuld.
    Känslan av att vi bor i trygga Sverige. Här är allt så bra och det har aldrig varit tryggare.

    Så kommer en jävla utlänning och förstör det hela. Vi som har kramat och älskat alla sååå mycket. Vi fattar inte att någon kan vara så otacksam.

    Vad gör vi då?
    Jo vi samlas på Sergels torg och ger kärlek. Vi följer Fridolins råd att kärleksbomba de elaka. För om de får en rejäl överdos av kärlek så går det bara inte att vara en elak extrem islamist längre.

    Alla var överens om att detta förr eller senare skulle ske.
    Husguden GW intervjuades och så att han inte alls var förvånad….

    I vilket annat land som helst skulle man ha gått man ur huse och samlats under talare som uttryckte vreden över att vi faktiskt med öppna ögon låtit det här ske.
    Talare som med darr på rösten krävde att nu får det vara nog. Stäng gränsen och kasta ut de som inte ska vara här. Kräva att de som bär ansvaret ska avsättas och straffas.
    Men inte i Sverige. Här samlas man och visar kärlek.
    Samma människor som pratat sig varma om hur viktigt det är att ha dörren på vid gavel för allt och allt står nu och pratar kärlek.

    Det man är mest orolig över runt hela terrorhandlingen är att det ska spela SD i händerna.
    Det är så jävla sjukt!

    Svara
  13. G

     /  04/09/2017

    Noterade att Morgan J nickade på kongressen när partiledaren från norska S sade att han håller med Löfven om att det är viktigt att ha koll på vilka som kommer in i landet och vilka som lämnar, och att de som får avslag måste lämna landet och de som beviljas uppehållstillstånd måste komma in i samhället.

    Det var verkligen en upplevelse att se och lyssna på sossarnas kongress. Det enda jag såg var hycklare med dubbelmoral när de nu snackar om ”ordning och reda” i mig.politiken.
    Vissa gick upp och gav bifall till ledningens linje ang de vill ha ordning och reda, men där i mellan kom en del medelålders kvinnor upp på scen och sa att de ger bifall till nån motion om att ge amnesti till ensamkommande från Afghanistan. ”läget i Afghanistan är mycket osäkert”, ”de har varit här ett bra tag nu”, ”de har börjat lära sig språket”, ”de vill inget hellre än att bidra till sitt nya land”, ”all tid och engagemang kan ha gjorts i onödan…”.

    Svara
    • G

       /  04/09/2017

      Svara
    • G

       /  04/09/2017

      http://folkbladet.se/blogg/widardirekt/ett-tryggt-steg-framat-med-wallstrom/?blog=2518025&entry=9567743

      ”Widar på S-kongressen
      ..[..]..
      Nu på morgonen delade partistyrelsen ut sina förslag till förändringar i migrationspolitiken. Grunden ligger fast – vilket är mycket viktigt. Under smått kaosartade förhållanden i november 2015 återbördades invandringspolitiken till reglerade och realistiska förhållanden. Det kommer att ta många år för den svenska välfärdsstaten att hinna i fatt de stora problem som byggts upp under det dryga decennium då Sverige bjärt avvek från övriga västvärlden genom en mycket stor utomeuropeisk invandring.

      Att skapa ordning och reda och trygghet i dessa frågor är en av de viktigaste bitarna i ”Trygghet i en ny tid.” Jag hoppas att partikongressen inser det. Socialdemokratins största ångest är att bli ”uppkäkade” av Sverigedemokraterna. Särskilt i LO – och PRO-leden finns stora risker för fortsatta förluster till SD. Vacklar och snubblar Socialdemokraternas partikongress i invandringspolitiken så lär hela bygget av ”Trygghet i ny tid” att falla ihop.

      I ändringsförslaget från partistyrelsen har gjorts vissa nya ”skrivningar” som det heter på det politiska språket. Dels markeras socialdemokratins ”principiella inställning” om att ”permanenta uppehållstillstånd och familjeåterförening främjar en bra etablering”. Dels finns en mening om att ”Fler lagliga vägar in” för flyktingar vore eftersträvansvärt på ett allmänt plan.

      Att permanenta uppehållstillstånd och familjeåterförening skulle främja en bra etablering; det är ett argument som står på lösan grund. Sverige är sämst i OECD-klassen när det gäller etableringens fundamenta – jobb och arbete – och dessa allvarliga försämringar har tillkommit under en regim som kännetecknats av just permanenta uppehållstillstånd och familjeåterföreningar; anknytningsinvandring.(Forts)”

      Svara
      • sven

         /  04/09/2017

        Det är förstås VOLYMEN invandring som gör Sveriges katastrof. Permanenta uppehållstillstånd och anhöriga kan ju vara bra i sak om volymen kan hållas OK men för Sveriges del ledde det ju bara till ökad volym flyktingar och alla dessa problem svenska politiken har givit oss.

        Svara
  14. Tor

     /  04/09/2017

    Många blev överraskade att Sverige faktiska har så bra utbildad och utrustad polis när det händer ett terrordåd.
    Poliser med hjälmar, skottsäkra västar och automatkarbiner. Alla visste vad som skulle göras.

    Det man undrar är ju varför används inte dessa när det är upplopp i förorterna?

    Frågar man polisen skulle de säkert vara överlyckliga att få använda all sin kunskap och utrustning till att göra landet säkrare.
    Vi såg ju från Uppsala där man hade alla resurser för att ingripa, men valde att sitta kvar i bilarna.

    Kom just att tänka på hur många bilbrännare som polisen har fått fast?
    Bilbränning är ju (var ju) ett allvarligt brott.
    Men det är ju klart, spelar inte så stor roll om man fångar de som bränner bilar. De lär komma ut snabbt igen. Sen är det ju bara andra invandrare som drabbas och får sina bilar uppeldade.
    Undrar hur det skulle låta om det började brinna bilar på Södermalm.
    (Kanske inte finns så mycket bilar på Södermalm så de får elda tunnelbanevagnar och cyklar istället. )

    Svara
    • Pether

       /  04/09/2017

      Jo, vi har en väldigt bra special polis. Nationella instatsstyrkan, piketen, osv. De är även internationellt i hög klass.
      Att de inte sätts in? För att de som skulle ge order om en sådan insats aldrig kommer att göra det, vi måste rensa ut extremvänstern och dess sympatisörer ur maktens korridårer innan vi får någon polismakt som har chans att nöta kriminaliteten i sidan.

      Sjukt även hur media går terroristers och kriminellas ärenden när de visar bilder på NI, nu vet alla vilka de är, vilken utrustning de har, osv. Grymt jobbat, femtekolonnare..

      Svara
  15. MiT

     /  04/09/2017

    Svara
  16. MiT

     /  04/09/2017

    Eftersom den förra bet så bra… 😛

    Svara
  17. Pelle2

     /  04/09/2017

    Johan Westerholm tar upp den bisarra debatten om att terrordådet riskerar att gynna SD och pekar t.ex på idioten Andres Lokko som menar att Sd och IS är likvärdiga.
    https://ledarsidorna.se/notis/notis-efter-terrordadet-slas-nya-rekord-i-en-kaosartad-debatt/

    Han tar även upp att avvisningsprocessen måste reformeras. Han menar, och jag håller med,att det är absurt att man talar om för någon att dom har fyra veckor på sig att lämna landet frivilligt och därefter släpper ut dom att vara helt fria i samhället.

    https://ledarsidorna.se/2017/04/notis-reformera-avvisningsprocessen/

    Svara
  18. Frida Gustavlin

     /  04/09/2017

    När jag hör, ser eller tänker på Fridolin så kan jag inte låta bli att tänka på en osnuten seriefigur.

    Allt som Fridolin säger låter som att han just läst det i en bok, förlåt, på Twitter. Nu vet jag inte om det stämmer, men Fridolin, denna tvättäkta godhetsmäklare, måste vara den svenska politiker som använder ordet JAG mest av alla, möjligtvis att Annie Lööf bräcker honom med några hundradelar.

    /Frida

    Svara
  19. G

     /  04/09/2017

    När jag läste Johans kommentar här….
    https://toklandet.wordpress.com/2017/04/07/forskolan-och-den-didaktiska-onanin/#comment-108988

    …så kom jag tänka på två inlägg på FB som handlar om hur kvinnor
    (”inte alla kvinnor” :P) reagerar när någon röstat eller funderar på att rösta ”fel”.
    ”kärleken står över allt!” Nja….

    https://www.flashback.org/sp59668539
    https://www.flashback.org/sp59782845

    Svara
  20. MiT

     /  04/09/2017

    Svara
    • Pelle2

       /  04/09/2017

      Det är väl egentligen bara den vanliga taktiken att tona ner och relativisera brott som är begångna av islamistiska terrorister som Bodström sysslar med..
      Hade det varit en högerextremist som Breivik kan vi vara säkra på att Bodström aldrig hade dragit sådana paralleller.

      Svara
      • Klimathotet

         /  04/09/2017

        Han tjänar grova stålar på det här.

        Svara
        • sven

           /  04/09/2017

          Breivik gjorde ju egentligen två olika brott. Dels en terrorsprängning i Oslo där vem som helst kunnat dö och det kanske var fem som dog, minns ej detaljerna.
          Sen ett massmord på en utvald grupp ungdomar som enligt hans mening jobbade med att försämra Norge. Det var ett utvalt gäng som skulle dödas av en orsak.
          Det var ju lika med s-kvinnan som ville kalla handgranaten i Göteborg i höstas för terror på TV nu i kväll. Det var inte terror, det var händ mot en utvald familj där han kanske valde döda barnet för att skada den förälder man ville komma åt.
          Terror drabbar vem som helst som råkar komma vägen för terroristen, slumpmässigt. Det kan väl finnas något gränsfall där terroristen har en specifik person i sikte men ”råkar” få med sig ett gäng oskyldiga också.

          Svara
  21. G

     /  04/09/2017

    Agenda håller på 2 timmar idag började 20 håller på till 22, paus för aktuellt 21-21:15.

    Svara
    • G

       /  04/09/2017

      Nu diskuterar Åkesson, Ygeman, Kinberg Batra och Lööf.

      Svara
  22. G

     /  04/09/2017

    Svara
  23. G

     /  04/09/2017

    Svara
    • Pelle2

       /  04/09/2017

      Läste en recension i Svenska dagbladet av Jihadisten eftersom jag inte har sett den.
      https://www.svd.se/jihadisten-obehagligt-aktuell-om-islamsk-radikalism.

      Det dom försöker föra fram är det vanliga om att de som blir radikaliserade är människor utan framtidstro från utanförskapsområden och att dessa ibland blir is-soldater och ibland högerextrema.Dom är väl som vanligt tvingade att bli islamistkrigare och har inget eget ansvar…

      Här är ett citat:
      ”Johan Gry, Wahid Setihesh och Joel Nordström har efter research satt ihop en pjäs om vilka faktorer som spelar in när unga män reser för att döda för IS. Det är ofta pojkar som blivit födda på svenska BB men som på olika sätt halkat ur systemet och vars familjer har stora krav på dem. Ilias slutar skolan, börjar begå småbrott och blir dömd, vilket innebär att han inte kan få jobb. Hans familj vill gifta bort honom med en kusin. Flickvännen, också muslim, vill att han ska plugga och bli något – bygga ett Svenssonliv, som han säger sig förakta. Han tror att alla är emot honom, har ingen egen vision om vem han ska vara.
      Så blir Ilias radikaliserad, han behöver en regelsamling – en manual som gör att han slipper tänka och välja. Han återupprättar sin manlighet och status inom den slutna gruppen. 300 svenska män har rest till Syrien, enligt programbladet. 120 är kvar, 40 har dött. Ingen tar hand om dem som återvänder”

      Vi skall dessutom ta hand om dom som återvänder. Om dom är svenska medborgare så skall dom visst tas om hand av kriminalvårdsmyndigheten på livstid…
      Men något säger mig att Teatern knappast tänker på att straffa terrorister utan mera på att tycka synd om dom och ge dom fördelar…
      Med andra ord har Bali och många andra kritiker av Jihadföreställningen helt rätt i det dom påstår, Teatern har satt upp ännu en apologetisk föreställning i syfte att relativisera brott begångna i islams namn.
      Sedan har svinen mage att spela föreställningen dagen efter terrorbrottet i Stockholm.
      Osmakligt är bara förnamnet.

      Idioten Perlenberg är också en relativist som inte har några problem med att Terroristkramare som Mattias Gardell får uttala sig om de terrorister han själv gillar…

      Svara
      • Olof

         /  04/09/2017

        Tja, individuellt har de naturligtvis ett fritt val, men statistikt sett så är det nog ganska irrelevant. I den situationen så kommer helt enkelt X antal att radikaliseras.

        Men problemet är ju att den insikten inte förändrar något – tvärtom är det bara att inse att eftersom vi inte klarar av att bedriva någon riktig assimilationspolitik så kommer barnen till den nuvarande gigantiska flyktingvågen att bli än mer av samhällets bottenskrap, vilket kommer att få dagens jihadistiska rekrytgrund att se ut som en dagisklass i en by på landet.

        Välkommen till Sverige. Landet där det inte finns någon framtid för dig och där dina barn kommer få valet att torka svenskar i stjärten för en lön på knappa existensminimum eller köra en brottskarriär som toppas av att de blir terrorister.

        Svara
  24. Svenne

     /  04/09/2017

    Offerkaftan, årets vårmode… #RashidMusa

    Svara
  25. MiT

     /  04/09/2017

    Svara
    • Olof

       /  04/09/2017

      Återvändande som stridat med IS skall helt enkelt utlämnas till Syrien där de begått brott. Så kan Assad välja vad han vill göra med dem. Efter vi fått ‘garantier’ (lol) för att de inte skall torteras eller dödas.

      Svara
      • Svenne

         /  04/10/2017

        ‘If you can’t do the time, don’t do the crime’… #Syrien #Uzbekistan

        Svara
  26. Jag börjar seriöst kolla på andra homovänliga länder som inte undanber religiösa fantasier – Danmark är bra för då kan jag flytta genom Europa och jag kan lite tyska, spanska och franska. Å andra sidan så kan jag prata finska rätt bra, men inte stava det. Hmm. Val!

    Svara
    • Olof

       /  04/09/2017

      Ja, om inte annat så kan man ju gränspendla. Skulle tjäna ett par tusen i månaden på det om jag förstår skattereglerna rätt. Plus, förstås, nöjet i att neka de svenska politikerna ett antal hundra tusen i årlig skatt.

      Svara
  27. Svenne

     /  04/09/2017

    Media spred gärna bilden av en liten död pojke på en strand. (+tråden)

    Svara
  28. G

     /  04/09/2017

    ”Rasism mot romer är fortfarande rumsren”
    http://www.expressen.se/kultur/rasism-mot-romer-ar-fortfarande-rumsren/

    Svara
  29. MiT

     /  04/09/2017

    Känner igen den där Natschki sen innan, en ivrig försvarare av allt som ha med genus att göra. Sett honom i div kommentarsfält och på fb.

    https://twitter.com/katjanouch/status/851161090725642240
    https://twitter.com/katjanouch/status/851161496763715585

    Svara
    • Pelle2

       /  04/09/2017

      Hur fan kan man jämföra ett terrordåd med en trafikolycka och därefter anse att alla förtjänar kärlek ? Undrar om han hade tänkt detsamma om hans fru eller dotter hade blivit dödad ?
      Jävla idiot är allt jag har att säga till Natschki !
      Om Natschki:
      ”Cultureworker, Artist & Activist who live for Science, Love and Art. I bully those who bully others. World peace comes with womens emancipation.”
      Är någon förvånad ?

      Svara
    • G

       /  04/09/2017

      Han verkar ”trevlig”, han snackar på hel del i Katerinas tråd.

      Svara
    • Så, Janouch kallas vidrig för att hon tycker att terrorister inte förtjänar kärlek?

      Ok.

      Svara
  30. MiT

     /  04/09/2017

    Svara
  31. MiT

     /  04/09/2017

    Svara
    • sven

       /  04/09/2017

      Detta måste väl handla om REVA som var aktuellt för några år sedan? SKÄMS på alla politiker, kulturknuttar och invandrare som sköt inre utlänningskontrollen i sank genom att det fåtal som hade papper i ordning och kontrollerades drog ”rasistkortet” och hatade sönder polisens arbete med att få ordning.
      Idioterna i kampanjen ”Inge människa är illegal” borde skämmas över vad som hände i fredags och gå ut och ta sitt ansvar om meddela: ”Vårat agerande har medverkat till att ett obestämbart antal människor utan skyddsbehov i Sverige stannar kvar olagligt och att en av dem har genomfört ett terroristattentat.”

      Svara
      • Casey Jones

         /  04/10/2017

        Jag var på en fest anordnad av ”Ingen människa är illegal” för ett antal år sedan. Det var en absurd upplevelse. Mesiga unga vänsterfeminister satt och mös och höll varandra i händerna på golvet och lyssnade på en storvuxen afrikansk man som aggressivt ”rappade” ”poesi” om att störta regeringen mm. Det lät som om han kom direkt från ett krigsdrabbat korrupt afrikanskt land och bara fortsatte med sitt gerillakrig i Sverige. Det enda som fattades var automatvapnet. Jag kände mig inte särskilt hemma där kan jag säga… Sjukt naiva människor i den miljön.

        Svara
  32. Ärligt talat – vill ni hålla en SJW tyst? Börja prata på *allvar* om HBT-rättigheter.

    Det råkar att förhålla sig så att bortom ”Gud är God” så är religion + HBT som olja och vatten. Att vissa vill skicka pengar till fundamentaliser är därav helt oförstårbart. Fan, kan inte någon faktiskt ta detta på allvar? Vi har människor som vill kasta HBT-människor från tak – vem blir kritiserad? De som påpekar det. Inte de som faktiskt är homofoba jävlar.

    Och folk undrar varför SD växer…

    Svara
    • G

       /  04/09/2017

      Kvinnor siar om SD-röstare….https://www.flashback.org/sp59668539

      ”Det handlar inte om politisk åsikt. Det handlar om värderingar. Om man har värderingar att invandrarna förstör vårt land och att homosexuella inte ska få leva tillsammans, så kanske man inte är så attraktiv i allas ögon. Att man också kan kalla den personen sverigedemokrat är ju bara en bonus. Många som har dessa åsikter röstar ju inte alls.

      Jag kräver inte att min man ska ha samma politiska åsitk som mig. Men jag kräver att han ska vara humanist och se alla människors lika värde. Gör han inte det så är han inte rätt man för mig.”
      ———–
      ”Jag kan inte tänka mig att leva tillsammans med någon som röstar på SD. Det har inte bara att göra med deras syn på invandrare, utan även åsikterna om inskränkningarna i homosexuellas rättigheter. Vi har många vänner som lever tillsammans med någon av samma kön, och visste jag att min partner var emot deras relationer och rättigheter så tror jag att vårt förhållande skulle vara ganska dödsdömt.”

      Svara
      • Jävla posers och de äcklar mig.

        De vill ha mänsklighetspoäng men när det gäller så skiter de blankt i HBT-rättigheter. Därav situationen som vi ser nu. Patetiska, patetiska människor. Skulle inte ens spotta på deras gravar.

        Svara
        • Olof

           /  04/10/2017

          Håller med. Dagens islam är helt enkelt inte förenlig med HBT-rättigheter. Man får välja, antingen HBT rättigheter eller islam som en utbredd företeelse i samhället. Det går inte att stödja båda.

          Jag vet vad jag väljer, och jag har aldrig stått på intoleranta religioners sida.

          Svara
          • Kristian

             /  04/10/2017

            Vi vet hur det ser ut i mellanöstern. Den enda siffra jag har från Europa är Storbritannien, där mer än hälften av landets muslimer tycker att homosexuella skall sitta i fängelse.

            Kanada har tänkt bli Nordamerikas Sverige tydligen. Mitt intryck är att Trudeu – Kanadas Fridolin? – ställer sig på islams sida och uttrycker diverse floskler om allas rätt att ha en åsikt.

  33. MiT

     /  04/09/2017

    Svara
    • Pelle2

       /  04/09/2017

      Vad skulle syftet annars vara ?
      Att krossa skyltfönster på det redan öppna varuhuset och göra en smash and grab-kupp ?
      Att köra på slumpvisa människor är per definition ett terrorbrott oavsett bakomliggande syfte.
      Om Fangur:
      Politisk analytiker. Medlem i miljöpartiet de gröna. Åsikter här är mina personliga. På fritiden tränar jag Jujutsu och är engagerad i Svenska Freds”

      Miljöpartisterna måste väl skydda sina islamistiska vänner så att dom inte förlorar flera väljare än dom redan har gjort !

      Svara
    • G

       /  04/09/2017

      ”Gud vad oseriöst av svtagenda att använda begreppet terrordåd innan syftet med attentatet är utrett.”……

      39-årige Rakhmat Akilov som är anhållen på sannolika skäl misstänkt för terroristbrott erkänner dådet i förhör. Det rapporterar Expressen med hänvisning till källor. Akilov ska även i förhör ha sagt att han är nöjd med det han gjort, och att han varit på platsen och rekat före dådet.
      Aftonbladet skriver att Akilov ska ha hävdat att han fått sin order direkt från IS. Han uppges också ha sagt att han ”bombar Sverige för att vi bombar hans land”, enligt tidningen.
      http://omni.se/uppgifter-akilov-har-erkant-sager-sig-vara-nojd/a/PQW0b

      Nu kommer nya detaljer om 39-åringen som uppges erkänna i förhör:
      – Jag har kört på otrogna, säger han enligt Aftonbladets källor.
      Rakhmat Akilov ska ha sagt i förhör att han är muslim och tillhör terrorsekten IS. Enligt 39-åringen ska ”ordern” om attentatet på Drottninggatan ha kommit från direkt från terrorgruppen i Syrien:
      ”Bombningarna i Syrien måste upphöra” säger 39-åringen enligt Aftonbladets uppgifter.
      http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JdKl6/rakhmat-akilov-39-misstanks-for-attacken-pa-drottninggatan

      Svara
    • G

       /  04/09/2017

      Han får support av Nisse….

      Svara
    • Jans

       /  04/10/2017

      En del blir upprörda över att SVT kallar saker vid dess rätta namn trots att det föreligger en promilles chans att de har fel. Andra blir upprörda över helt andra saker. T.ex. orsakerna till att terrordådet kunde ske.

      Svara
  34. #NoSocialNetwork, fd. Ulf Andersson

     /  04/09/2017

    Att hålla en så kallad ”kärleksmanifestation”
    som svar på ett fruktansvärt terrordåd,
    är att spotta på offren, deras anhöriga och hela svenska folket.

    Hur fan kan man kalla det för ”kärleksmanifestation”?
    Det var inte kärlek som terroristen/-erna visade i fredags
    kl. 14.53 på Drottninggatan i Stockholm.

    Svara
  35. Svenne

     /  04/09/2017

    #anmälningsbenägenheten

    Svara
  36. Svenne

     /  04/09/2017

    Karl Popper om tolerans:

    Svara
  37. MiT

     /  04/09/2017

    Någon som har sett sånt här? Jag har då inte gjort det i alla fall.

    Svara
    • G

       /  04/10/2017

      Nej, ingenstans öht, tack och lov!
      ”Trötta Pappan” kanske är så trött att han hallucinerar ihop vad han skulle vilja se för att ta politiska poänger.

      Svara
      • MiT

         /  04/10/2017

        Jag tror en del har blandat ihop bittra ”vad var vi sagt i flera år” med glädje.

        Svara
        • G

           /  04/10/2017

          Mhm, kan så vara.

          Svara
        • Jans

           /  04/10/2017

          Precis det handlar det om. Vad var det jag sa betyder inte att man är glad, bara att man har rätt.

          Svara
  38. Kristian

     /  04/09/2017

    Svara
  39. Svenne

     /  04/09/2017

    ”Medlem i miljöpartiet de gröna” // ”är engagerad i Svenska Freds” (+tråden)

    Svara
  40. Rikard

     /  04/10/2017

    Hej.

    Misshandlade barn försvarar sina föräldrar.
    Misshandlade partners försvarar sina plågoandar.

    Att hjälpa någon som inte inser att de genom sitt agerande hjälper till att möjliggöra misshandeln och förtrycket är nästan omöjligt.

    Detta då det kräver att man inser vad man är med om, och varför, och att man måste våga agera för sin egen skull. Det kräver även att man kan se sin egen roll som möjliggörande offer – oavsett hur fel övergreppen är.

    Först då kan man agera för sitt eget bästa.

    Hur man kan hjälpa ett folk som i årtionden betett sig så vet ingen, tror jag.

    I sammanhanget är kulturbidragsarbetare, feminister, journalister och politiker som prästen, bekantingen, imamen eller föräldern som uppmanar den misshandlade att hålla ut, lita på gud/värdegrunden och försöka reformera den misshandlande via offrets inneboende godhet och kärlek.

    Om den elake får vara tillräckligt elak blir den snäll sedan, eller hur?

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare
    Ps För den skull någon till äventyrs tror att resonemanget ovan syftar till att jämställa företeelserna; tänk ett varv till. Liknelsen söker spörja om det föreligger en gemensam psykologisk faktor, inget annat. Dylika Brask-lappar lär man sig av chefredaktörer är nödvändiga numera. Ds

    Svara
  41. MiT

     /  04/10/2017


    *https://www.facebook.com/thomas.gur.5/posts/1495305440520977*

    Svara
  42. MiT

     /  04/10/2017


    *https://www.facebook.com/thomas.gur.5/posts/1495309460520575*

    Svara
    • Kristian

       /  04/10/2017

      Abrahamsson är ytterligare ett mycket bra skäl att inte rösta M.

      Svara
  43. MiT

     /  04/10/2017


    *https://www.facebook.com/thomas.gur.5/posts/1495264593858395*

    Svara
  44. MiT

     /  04/10/2017


    *https://www.facebook.com/thomas.gur.5/posts/1494894713895383*

    Svara
    • Leif

       /  04/10/2017

      Retorikexpert????:
      ”ändå gör ändå inte många…”

      Svara
      • Grodan Boll

         /  04/11/2017

        Och då har du inte kommit till argumenten som den här ”retorikexperten” brukar luta sig tillbaka mot.

        Svara
  45. Varför är alla så korkade?
    För det är vad ni är. Ni kommer inte att drunkna. Urrgh. Jag vill bara sitta hemma och se på en bra Humphrey Bogart-film.

    Svara
  46. Jans

     /  04/10/2017

    Fast kollar man andra tweets sedan originaltweeten så ser man ju att han inte ångrar sig det minsta.

    Det gamla killinggänget blir ju mer och mer som en konstinstallation. En avdankad kommunistisk punknostalgiker som tycker SD = IS och en runkbajsande pizzaekonom som tror han är Messias för att han ”vågar” göra stand up comedy dagen efter terrordådet. Jisses vilka patetiska människor, helt fel i huvudet. Hoppas och tror de i framtiden kommer att användas som exempel på hur ett osunt samhällsklimat kom till uttryck i kulturetablissemanget.

    Svara
    • Pelle2

       /  04/10/2017

      Precis som om han inte menade vad han skrev.Förmodligen fick han så mycket verbalt stryk att han inte orkade stå för det bara..

      Svara
  47. MiT

     /  04/10/2017

    Svara
  48. Jans

     /  04/10/2017

    http://www.svt.se/nyheter/inrikes/sapo-fanns-inget-belagg-att-han-gjort-nagot-brott
    Säpo är väl något ologiska här?

    ”…när vi inte har belägg för att han gjort något brottsligt kan vi inte lämna information till asylsystemet eller polisen. Vi måste följa lagar och regler, säger Anders Thornberg.”

    ”Han säger också att Säpo inte var inblandade i mannens asylprocess, och att han redan hade fått avslag på sin asylansökan när Säpo fick information om honom.”

    Han hade fått avslag och vistades således olagligt i landet men Säpochefen säger att han inte gjort något brottsligt. Det går inte ihop.

    Svara
  49. Jans

     /  04/10/2017

    Elins resonemang är ju totalt osammanhängande. Hon verkar ju mena att det religiösa förtrycket beror på Sovjet som HINDRADE möjligheten att utöva religion. Det vill säga förtrycket var mot religion.

    Sedan säger hon ändå att många sökt asyl på grund av religiöst förtryck. Jaha, men varför är det då extremister som Stockholmsterroristen som kommer hit? Om de flyr FRÅN religiös extremism så borde de ju INTE vara radikala, de som kommer hit. Som iranier på 80-talet. De som kom hit då från Iran var ju verkligen mot fundamental islam. Idag är det ju snarare tvärt om.

    Svara
  50. Vic

     /  04/10/2017

    Har nedan listat samtliga skäl till att människor blir terrorister, så att vi kan ha det klart för oss:

    – Fattigdom
    – Uzbekistan
    – Förtryck av religion (Fullt logiskt. Jag får inte utöva min tro, därför kapar jag ett flygplan och kör in i ett höghus)
    – Maskulina normer

    Svara
    • Kristian

       /  04/10/2017

      Ser man på hur en terrorist ser ut i verkligheten kan det också vara
      – Ingenjörsutbildning
      – Sprit
      – Strippklubb
      – Medelklassliv

      Svara
  51. G

     /  04/10/2017

    ”Flyktingpolitiken stöds av S-väljare

    Regeringens stramare flyktingpolitik får stöd av 39 procent av Socialdemokraternas väljare, visar en opinionsmätning från DN/Ipsos. Motsvarande siffra för hela väljarkåren är 27 procent.

    Samtidigt vill 37 procent av S-väljarna ha en ännu stramare flyktingpolitik än dagens, jämfört med 51 procent av hela väljarkåren, skriver Dagens Nyheter.

    Andelen av S-väljarna som vill ta emot fler flyktingar är däremot lika många som för hela väljarkåren: 18 procent.”
    http://www.gp.se/nyheter/sverige/flyktingpolitiken-st%C3%B6ds-av-s-v%C3%A4ljare-1.4230707

    ”Samlingspartiet ser ut att bli största parti i det finska kommunalvalet. De gröna går framåt medan Sannfinländarna backar.

    Det liberalkonservativa Samlingspartiet får 20,6 procent när resultatet från alla kommuner slås ihop. De följs av Socialdemokraterna med 19,3 och Centern med 17,7 procent.

    Samtliga tre partier backar dock något jämfört med förra kommunalvalet.

    Den stora vinnaren är De gröna som blir fjärde största parti med 12,4 procent av rösterna vilket är en ökning med nästan fyra procentenheter.

    Förloraren stavas Sannfinländarna som tappar knappt fyra procentenheter.”
    http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/samlingspartiet-mot-seger-i-finskt-val-1.4230673

    Svara
    • Sannfinländarna – där har vi ett parti som skulle ge svensk media skrämselhicka.

      Å andra sidan så finns det fortfarande delar av Finland där att prata svenska helt enkelt ses som fult och till och med oartigt. Pratar du inte finska så ei kiitoos. Om detta implementerats öppet i Sverige såsom Finland så hade det åtminstone varit… intressant. Pratar du inte svenska? Nej tack…

      Svara
      • sven

         /  04/10/2017

        Stora delar av Finland var ju helt svenskspråkligt för 200 år sedan då Ryssarna ”kapade” Finland. Vid självständigheten tog finska språkets män makten och sedan dess har finskheten massivt flyttats in i dessa svenska områden och många finnar har ju visat sig vara ”språkrasister” såtillvida att de ser ogint på minoriteten.
        Men så sent som för ca 10 år sedan fanns det en kommun i fastlandsfinland som hette Korsnäs där man sade att 98% hade svenska som språk.
        Genom Sveriges invandrarpolitik har det väl inte sen 80 talet funnits funnits en sådan svenskspråklighet i Sverige.

        Svara
        • Tack för lektionen!

          Jag har bara min egen släkt att gå på när det gäller grejer som finskspråkighet – ”kul” fakta: min morfar troddes vara död i ett par månader, men faktum var att han var över den ryska gränsen och arbetade som bonde. Han fick gå (!) hem efter kriget var slut och chockade min stackars mormor med det faktum att han inte var död. Nu vet du det!

          Men för många finnar så är språket viktigt, även bland den yngre generationen. Jag trodde det skulle lättat upp med mina kusinbarn, men icke sa nicke! De vill inte prata svenska med mig (trots att jag VET att de kan det)….

          Svara
  52. ”Bin Laden var miljardär. Det räcker väl kanske så.”
    Eller inte? Bin Ladin var knappast någon fotsoldat. På en miljardär går det hur många o-miljardärer?
    Siffror från hösten 2014 och gällande dollarmiljardärer: ”Totalt 155 personer har registrerats som nya miljardärer det senaste året. Sammanlagt finns 2 325 dollarmiljardärer runt om i världen – en uppgång på strax över 7 procent.

    Flest antal miljardärer finns i Europa, men bland de nya miljardärerna var flest från Nordamerika. Antalet miljardärer har ökat ordentligt i både Latinamerika och Asien.” (http://goo.gl/bquwqX)

    Omräknat till promille av en världsbefolkning om sju miljarder så utgjorde antalet dollarmilljardärer hösten 2014 ca 0,0003321428 promille. För stor eller för liten andel? Jag har här inte beräknat andelen islamister i världen och deras andel av dollarmiljardärerna. Det kanske du kan räkna på?

    Svara
    • Eftersom du verkar göra en poäng av att fattigdom är en obetydlig faktor i sammanhanget.

      Svara
      • Hur många terrorister är fattiga?

        Svara
        • Gissningsvis den större majoriteten, kanske 99,99%, beroende på hur du definierar ”fattiga”. Eller vad tror du?

          Svara
          • Jag tror motsatsen – de flesta terrorister har resurser. Det är ju därför de kan skada så många! Terrordåd händer inte över en natt.

      • Ivar L

         /  04/10/2017

        Det hela är ju egentligen ganska enkelt. Bara att upprätta ett diagram över världens länder och se om lågt bnp sammanfaller med terrorism. Det kommer det inte att göra, det finns inget att diskutera ur vinkeln fattigdom/terrorism. Terrorism har ideologiska orsaker och islamism är en av de mest betydande för tillfället. Islam och islamism har ett mycket starkt samband.

        Svara
        • Med tanke på att det är så enkelt enligt dig, har du upprättat ett sådant diagram? För det första behöver du definiera fattigdom och terrorism. Enkelt? När du tar upp ”ideologiska” orsaker, tänker du då på en annan ideologi än din egen? Långtifrån alla islamister tar till våld. Ateism, liberalister och ”SJW” har ett mycket starkt samband. Många ateister tar till våld. Vad säger det egentligen om det idealiska samhället?

          Svara
    • Rikard

       /  04/10/2017

      Hej.

      Du kanske inte gillar det, men överallt i världen där islam gränsar till andra kulturer råder väpnade konflikter av olika intensitet. Den gemensamma nämnaren är islam i alla dess varianter (med undantag för ahmadiyya, men så anses de också vara khafir eller kättare av andra muslimer, samt är få till antalet).

      Om det vore machokultur och fattigdom; var är de venezolanska terroristerna? (för att använda din egen bristande logik).

      Om det krävs stor rikedom är det ju lätt: jämför vilka länders rika (individer och organisationer) som finansierar terrorism. Vet du vad som blir tydligt om man gör det? Att det är rika personer och organisationer i muslimska länder som finansierar terrorism, samt socialdemokratin i Sverige via biståndspolitiken (även det är småslantar i sammanhanget).

      Fattigdom är en viktig faktor: fattiga är inte kapabla att själva utöva terrorism, utan behöver resursstarka sponsor som använder de fattiga som lättindoktrinerad mänsklig ammunition i sin terrorism. Som saudierna, som iranierna, som palestinierna, som Al-Qaeda, som Islamska staten, som Boko Haram (även om just den gruppen använder sig av plundring och smuggling samt tagande av gisslan), som hur många muslimska terrororganisationer som helst – med islam som den gemensamma nämnaren, och med judehat och dolkstötslegender om det perfida västerlandet som en närmast freudiansk ursäkt.

      Din argumentationslogik är rätt billig, rent ut sagt. Du hittar en tangentiellt tveksam punkt som på intet sätt är bärande för eller förringar den argumentation du egentligen är ute efter att angripa, men via den tveksamheten (vilken numerär samt resursfördelning som råder – och resursfördelning är ett politiskt ledande begrepp, NB) och uppehåller dig enkom vid den istället för att diskutera det avsedda budskapet. Som metod för att skapa meta-debatt, där du kan leda bort diskussionen från ämnet till hur rätt eller fel den lilla detalj du hängt upp din kritik på är det en billig och lätt genomskådade teknik. Den motsvarar att henga upp sig på ett stavfel istället för argumentationen som sådan.

      Ditt eget inlägg lägger jämförelsen på global nivå. Varför gör du det? Varför jämför du istället inte skillnader i resurser inom länder och sedan mellan länder, samt den allmänna levnadsstandarden, mänskliga fri- och rättigheter samt demokratisk tradition?

      Du kan själv gå in på CIA World Factbook och jämföra Sverige och valfritt muslimskt land. Vet du vad jag tror du kommer att upptäcka? Att även den som är fattig i Sverige kan leva bättre än i de flesta muslimska länder, trots många av dessas myckna rikedom i naturresurser, och trots att profeten själv bjöd att den rike skall skänka av sin rikedom tills dess ingen nöd längre råder.

      Muslimsk migration och mission, och med den följande konflikter och terror är hot som måste hanteras innan de fått eskalera så att endast ett nytt pan-Europeiskt krig är den enda möjliga konsekvensen.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
      • Jaha, du kallar rent ut sagt min argumentationslogik ”billig” och ”på intet sätt bärande”. Varsågod men är inte det billigt i sig och ”ad hominem”, d.v.s. ett argumentationsfel, vars kärna är personangrepp?

        Är din argumentationslogik därmed oskattbar och ovärderlig?

        Du skrev t.ex.:
        ”Om det vore machokultur och fattigdom; var är de venezolanska terroristerna? (för att använda din egen bristande logik).”
        men när nämnde jag ”machokultur”?
        Vilken ”bristande logik”? Är du helt säker att din egen logik är helt vattentät?

        Lite märkligt att du, åtminstone delvis, håller med mig!
        T.ex. i de två första meningarna här:
        ”Fattigdom är en viktig faktor: fattiga är inte kapabla att själva utöva terrorism, utan behöver resursstarka sponsor som använder de fattiga som lättindoktrinerad mänsklig ammunition i sin terrorism. Som saudierna, som iranierna, som palestinierna, som Al-Qaeda, som Islamska staten, som Boko Haram (även om just den gruppen använder sig av plundring och smuggling samt tagande av gisslan), som hur många muslimska terrororganisationer som helst – med islam som den gemensamma nämnaren, och med judehat och dolkstötslegender om det perfida västerlandet som en närmast freudiansk ursäkt.”.

        Freudianska ursäkter är ju aldrig bra men är du en bekännare och erkänd uttolkare av Freuds teorier? Varför är det annars viktigt för någon att du skrev det?

        Därefter spånar du bara. När du skriver om ”islam som den gemensamma nämnaren” och ”judehat”, så kan man vända på resonemanget: ateismen som den gemensamma nämnaren och muslimhatet då? De räknas inte enligt dig? Varför är ”judehat” värre än muslimhat (ganska utbrett nuförtiden! Om det har undgått dig.) för dig?

        Ett exempel på ditt spånande är detta:
        ”Vet du vad som blir tydligt om man gör det? Att det är rika personer och organisationer i muslimska länder som finansierar terrorism, samt socialdemokratin i Sverige via biståndspolitiken (även det är småslantar i sammanhanget).”.

        Och det har förstås gått dig spårlöst förbi att rika USA och även rika Sverige finansierar rika Saudiarabien och säljer vapen dit, med storslantar? Varför begränsar du dig till socialdemokratins ev. synd?

        ”Du kanske inte gillar det, men överallt i världen där islam gränsar till andra kulturer råder väpnade konflikter av olika intensitet. Den gemensamma nämnaren är islam i alla dess varianter (med undantag för ahmadiyya, men så anses de också vara khafir eller kättare av andra muslimer, samt är få till antalet).”

        Du kanske inte gillar det men du ger intryck av att vara en fullfjädrad, dessförinnan kraftigt inoljad, islamofob.
        Det är den gemensamma nämnaren i vad du skriver. Ursäkta ev. ”ad hominem” där.

        För att besvara i sak: det har aldrig slagit dig att i de områden där det förs väpnade konflikter, så finns det naturresurser, t.ex. olja – ja, inte minst OLJA – och i alla de områdena finns intressen i ”väst” och i t.ex. Ryssland?

        Du har aldrig funderat över varför USA relativt snabbt intog oljeministeriet i Irak, i samband med det senaste Irak-kriget? Eller varför USA ljög om s.k. ”massförstörelsevapen” och senare hängde en viss Hussein, p.g.a. sådana ”fake news”? För att inte tala om Libyen, ”petrodollar” och Khadaffi/Gadaffi (http://goo.gl/0KtMHB), som man också lät mörda. Hur känns den liberalismen för dig?

        Är det ditt idealsamhälle att ”liberala demokratier” mördar företrädare för andra länder under förespegling av ”massförstörelsevapen!”, motiv som tänks rättfärdiga att de tillskansar sig div. naturresurser, såsom olja, gas, diamanter, slavar, etc?

        Du bör nog ställa dig frågan: ”Vem tjänar jag?” och även ”Vem är min herre?”.

        Du kallar det ”en tangentiellt tveksam punkt” att jag ifrågasatte att ”terrorister” utpekas som ”miljardärer”?

        Vilken ”resursfördelning” åsyftar du:
        ”men via den tveksamheten (vilken numerär samt resursfördelning som råder – och resursfördelning är ett politiskt ledande begrepp, NB)”?
        Du skrev:
        ”och uppehåller dig enkom vid den istället för att diskutera det avsedda budskapet.”.
        Som var vilket?

        Du skrev:
        ”Som metod för att skapa meta-debatt, där du kan leda bort diskussionen från ämnet till hur rätt eller fel den lilla detalj du hängt upp din kritik på är det en billig och lätt genomskådade teknik. Den motsvarar att henga upp sig på ett stavfel istället för argumentationen som sådan.”.
        Fast det, som du kallar ”den lilla detalj”, kanske var viktigt? Aldrig tänkt på det?

        Du tror inte att jag, å andra sidan, har genomskådat din teknik?

        Att ta till sig föreställningen om ett ”pan-europeiskt krig” förutsätter ett visst ”tankegods”, eller hur?

        Är CIA och ”CIS Factbook” en tillförlitlig källa tycker du, eller tvärtom ett stående aprilskämt?!
        Du är djupt inne i sekten, eller hur?
        Hur känns det där inne? Är det varmt, mysigt och tryggt?

        Svara
    • Kristian

       /  04/10/2017

      Tibetanska självmordsbombare, var håller de hus?
      Tibet är både ganska fattigt och betydligt mer förtryckt av Kina än de flesta europeiska kolonier.

      Svara
      • #NoSocialNetwork, fd. Ulf Andersson

         /  04/10/2017

        @Kristian
        ”Tibetanska självmordsbombare, var håller de hus?
        Tibet är både ganska fattigt och betydligt mer förtryckt av Kina
        än de flesta europeiska kolonier.”

        Ella ä dä ju rätt ont om mongoliska självmordsbombare också……..

        Svara
      • Kalle

         /  04/11/2017

        Sverige har varit ett väldigt fattigt land.. ..

        Svara
  53. Svenne

     /  04/10/2017

    Sydsvenskan: Magnus Ranstorp

    Svara
    • Kristian

       /  04/10/2017

      Sade han för ett år sedan. Så det blir åtta förlorade år.

      Svara
  54. Svenne

     /  04/10/2017

    Reklamprofessorn… #satir

    Svara
  55. MiT

     /  04/10/2017

    Han verkar tro att han träffade rätt med någon sorts kritik eller nåt?

    Svara
  56. Ivar L

     /  04/10/2017

    I denna artikel om svårigheterna att utvisa till Uzbekistan fångar man Sveriges prioriteringar i ett litet nötskal:
    ”Att det är svårt att utvisa personer till Uzbekistan beror främst på att personer har råkat illa ut när de utvisats.”
    https://www.svd.se/polischef-finns-just-nu-12-500-andra-avvikare

    Ja, vi väljer att låta islamistiska Uzbeker stanna så de inte råkar illa ut och låter istället vår egen befolkning råka illa ut. Det gäller ju för övrigt Ikeamordet och andra incidenter också, en liknande prioritering. Hellre offra svenska medborgare än låta utlänningar eventuellt få problem. Det är ju ganska uppenbart att de som får avslag måste omhändertas, permanent till dess de antingen handgripligen utvisas eller själva väljer att åka hem. Det bör ju inte vara något problem eftersom de, efter avvisningsbeslut, inte lagligen vistas i landet längre.

    Och om det nu inte ”går” att utvisa islamister till Uzbekistan, eller för den delen andra länder också gissar jag att många av dem ändå efter ett tag kommer att välja att åka hem när de tröttnat på att sitta i förvar och det gjorts klart för dem att de inte kommer ut i det svenska samhället någonsin igen.

    Ett annat problemområde är ju alla arbetsgivare som tar hit folk mer eller mindre utan koll. Arbetsgivare bör omedelbart fråntas rätten att bestämma vilka som skall komma in i landet genom arbetstillstånd. Visst skall vi ha en viss grad av arbetskraftsinvandring men den skall vara reglerad och välordnad. Betänk att även islamistiska organisationer kan plocka hit folk genom mer eller mindre påhittade ansökningar om arbetstillstånd.

    Svara
  57. Ivar L

     /  04/10/2017

    I denna tweet försöker även Carl Bildt skyla över vår ansvarslösa immigrationspolitik där inte islamister från islamistiska länder utvisas:

    Svara
    • Ivar L

       /  04/10/2017

      Läs kommentarerna under, som han naturligtvis inte besvarar fegisen, de osar svavel med rätta.

      Svara
  58. Jans

     /  04/10/2017

    Svara
    • Jans

       /  04/10/2017

      Tidigare har jag mest tyckt Matthias Gardell är en idiot men efter fredagens händelser känner jag avsky mot de åsikter han och hans gelikar står för. Samma mentalitet som ledde till både nazismens och kommunismens våldsdiktaturer. Kan inte sådana som dem åka ner till exempelvis Iran och bosätta sig där så vi slipper se dem? Usch vad trött jag är på att se hur det gullas med muslimsk extremism i Sverige.

      Svara
  59. Jans

     /  04/10/2017

    När får vi se svenska färger på detta vis i Sverige? Det skall fan vara finländare till det tydligen, vilket jag naturligtvis tackar Finland för:

    Svara
  60. Kristian

     /  04/10/2017

    Gästskribent Ronie Berggren: Alla har vi oss själva att skylla för det islamiska hatet
    https://detgodasamhallet.com/2017/04/10/gastskribent-ronie-berggren-alla-har-vi-oss-sjalva-att-skylla-for-det-islamiska-hatet/
    ”Tre olika exempel från tre olika händelser med tre olika offer inblandade. Den enda gemensamma nämnaren är att hoten och attentaten kom från radikal islam.
    Men trots att skurken i dramat är fullt synlig så handlar den första frågan alltid om huruvida offren inte på något sätt har sig själva att skylla genom att på något sätt ha provocerat fram våldet.
    Dessa instinktiva reaktioner hos Sveriges Radio och Sveriges Television visar att svensk Public Service har kört fast i en vänsterdiskurs som alltid härleder islamiskt våld till västerländska oförrätter – aldrig till dem verkliga problematiken, nämligen en islamisk våldsteologi och värdegrund som är väsensskild från den västerländska.”

    Svara
  61. Kristian

     /  04/10/2017

    Cornucopia: ”Drottninggatan – slutet för socialdemokratin?”
    http://cornucopia.cornubot.se/2017/04/drottninggatan-slutet-for.html
    ”Den svenska tafattheten mot våldbejakande extremism kan sägas ha kommit till vägs ände. Frågan är om vändningen är slutet för socialdemokratin som sk statsbärande parti? Allt beror på partiets agerande bortom populistiska uttalanden.
    […]
    Den politiska kartan kommer ritas om – antingen kommer Socialdemokraterna om de går från ord till handling stärkas rejält – eller så kommer de stoppa vid tomma ord för att utplånas och landa nedåt 10% i valet 2018 till fördel för Sverigedemokraterna.”

    Somebody is wrong on the internet påpekar i kommentarerna:
    ”Trovärdigheten för sossarna i dessa frågor är mycket mycket låg, det enda parti som fört en konsekvent linje är SD.
    Det är bara 18 månader sedan som Löfven lovade att inte bygga några murar.”

    Svara
    • Jan

       /  04/10/2017

      Nå, tafattheten omfattar hela politiska spektret. Sverigedemokraterna undantagna. Socialdemokratin är, för övrigt, redan slut. Idag är de ett liberalt parti bland andra. Skillnaden mellan partierna är numera mest en chimär. Hoppet för S är om invandrarna kan fylla det tomrum delar av arbetarklassen lämnar bakom sig. De tycks vara stabila runt 25 procent. Jag har också en känsla av att SD har svårt att nå över 20 procent. Därför att den svenska väljarkåren är förutsägbar vid väljarbåsen. Som kon som alltid hittar till sitt bås.

      Svara
  1. Politisera inte! | Jämställdhetsfeministerns blogg

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: