Långfredagsrött för skattepengar!

Så här på långfredagen passar det väl bra med lite mensforskning?

”Menstruation utifrån ett sociologiskt perspektiv”… Tänk att det faktiskt finns ett ”Society for Menstrual Cycle Research”… Det där med att hon varit i konstnärliga kretsar också, innebär det menskonst?

Science and technology studies, STS, som är ett av hennes forskningsintressen, är nog inte vad man vill att namnet ska associera till gissar jag utan snarare rena motsatsen. Hon är också intresserad av ”feministisk posthumanistisk genusteori”, ”kroppsmaterialistisk genusteori” och sociala rörelser.

Är det någon som kan förklara vad ”feministisk posthumanistisk genusteori” och ”kroppsmaterialistisk genusteori” är för nåt? På riktigt alltså?

Det där ”feministisk science and technology studies”, STS, är lite intressant. I vissa kretsar anser man det är spjutspetsforskning som utklassar allt annat. I STS hittar man bland annat ”Feministisk teknovetenskap” som är så fantastiskt att man t o m kan använda det till dammsäkerhet! Tror ni mig inte? Läs det här så får ni minsann se… Där ser man vad ”feministisk science and technology studies” är för nåt.

**********

Lärarhögskolan i Umeå vid Umeå universitet ska få en ny biträdande rektor åtminstone fram till 2018.

Hon har tidigare sysslat med det här

Anna Lindqvist har tidigare arbetat som studierektor, prefekt och programrådsordförande och har också undervisat vid flera av Lärarhögskolans utbildningsprogram. Hon har erfarenhet av att leda och bedriva uppföljnings- och utvecklingsarbete inom utbildningsområdet, samt av regional och nationell samverkan.

Låter ju rätt bra, eller hur?

2010 disputerade hon med avhandlingen Dans i skolan om genus, kropp och uttryck.

Tills man läser det där.

Mer genusfolk som dansar genus med kroppar är nog inte vad svensk skola behöver mest just nu…

**********

En helt bisarr grej såg jag på twitter via @Ungraren, det nedan är en Fisare som också kandiderar till Fis partistyrelse

En som kandiderar till ett partis partistyrelse scannar alltså av fb-vänners åsikter. Hon anser att den svenska flaggan är den ”blågula tygbiten” eller en ”tygtrasa” som hon också skriver bland kommentarerna.

Jag är inte emot att man sätter en flagga på sin profilbild, jag är dock medveten om att det inte hjälper ett enda dugg mot något som en hel del verkar tro. Det finns gott om flaggkrigare där ute. Men man kallar inte ett lands flagga ”tygbit” eller ”trasa” om inte syftet är att förolämpa landet eller om det inte är i ett tydligt humoristiskt sammanhang.

Men det är ett intressant kommentarsfält minst sagt! Bl a dyker den bekanta Ylva Habel upp, hon är lektor på Södertörn (såklart) och kallar folk troll hit och dit som vanligt. Precis som hon beter sig på twitter

Det ovan är från hennes gamla twitterkonto 2014 . Hon finns fortfarande på twitter men under annat namn. Var väl inte så lämpligt att bete sig som hon gjorde under sitt riktiga namn. Så fort någon inte håller med henne så är de troll och bemöts fruktansvärt drygt och arrogant. Lindén är ingen som slänger ur sig något utan ordentlig anledning utan det är baserat på god kännedom om Habel och hennes ”debatteknik”. Vill minnas att det var nåt med musik som Lindén hade skrivit och Habel gick loss utan att ens veta vem Lindén är eller vad han jobbade med. Sen har hon varit i luven på Johan Lundberg och en del andra också, med samma dryga och arroganta metoder.

2014 var hon på vandaliseringsturné några månader innan valet. Kanske inte så passande sysselsättning för en lektor på en högskola…

Men den där Fisarens kommentarsfält är också intressant som sagt, antingen går ni dit och läser själva men för de som inte har fb så kommer det här, som det var för någon timme sedan. Har delat upp det i två delar

Del 1

Del 2

Håll till godo så här på långfredagen!

MVH

MiT

Advertisements
Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

70 kommentarer

  1. MiT

     /  04/14/2017

    Svara
    • Jan

       /  04/14/2017

      Min tilltro till myndigheterna i Uzbekistan är inte den största dock. Påminner mest om en ”failed state” om ni frågar mig.

      Svara
    • G

       /  04/14/2017

      ”Det finns anledning att vara skeptisk mot de uppgifter som nu kommer från Uzbekistan om att terrormisstänkte Rakhmat Akilov hade rekryterats av terrorgruppen IS. Det säger SVT:s tidigare Rysslandskorrespondent Elin Jönsson.
      – Regimen i Uzbekistan använder just nu Akilov för sina egna propagandasyften, säger hon.
      ..[..]..
      Vad är då den uzbekiska regimens syfte med att använda Akilov i sin propaganda?

      – Det har i många år pågått en jakt på terrorister i Uzbekistan som är ganska grundlös. Det handlar inte egentligen om att gripa terrorister utan om att ett visst antal personer ska gripas för olika brott. Det är ett sätt att förtrycka folket och hålla människor i schack. Alla gripanden och förföljelsen av troende har lett till att människor känner ett hat mot staten som i sin tur lett till att en del blir radikaliserade, säger Elin Jönsson.
      ..[..]..
      Elin Jönsson förklarar att även om Uzbekistan är muslimskt, så förföljs troende muslimer om de inte håller sig inom ramarna för just den version av religionen som förre presidenten Islam Karimov hade slagit fast som den enda tillåtna.

      – Han satte upp massor av regler för hur man får utöva sin tro, som ingen får bryta mot. Problemet är att många uzbeker har väldigt lite kunskap om religion, bland annat eftersom de inte kunnat praktisera sin tro under sovjettiden, säger Elin Jönsson.

      Hon säger också att förutom att människor fängslas och torteras är också många uzbeker fattiga och landets utbildningssystem har kollapsat.

      – Då blir de unga lätta byten. Hatet mot staten i kombination med bristande kunskap om islam har skapat ett gynnsamt klimat för IS att rekrytera i. Det är inte ovanligt att de unga rekryteras av terrororganisationer utomlands, till exempel i Ryssland eller i Turkiet.”
      http://www.svt.se/nyheter/utrikes/svt-s-elin-jonsson-uzbekistan-anvander-akilov-for-sin-propaganda

      Eller i någon av våra förorter. Ja, varför hålla sig inom ramarna, Elin…

      [..]..I början på 2000-talet stod svenska myndigheter inför ett problem; fler och fler uzbekiska medborgare sökte asyl i Sverige med motiveringen att de förtrycktes i sitt hemland på grund av religiös övertygelse. Det var inte förvånande i sig; sedan radikala islamister hade försökt att mörda den hårdföre sekuläre presidenten Islam Karimov 1999 hade säkerhetstjänsterna blivit ännu mer hårdhänta mot islamiska grupper som inte följde statens officiella toleranta och moderata islam. Vad som var mer förvånande var att många asylsökande uppgav sig vara medlemmar i Hizb-ut Tahrir (HT).

      HT skapades i Jerusalem 1953 av Sheikh Taqiuddin an-Nabhani. Det är en radikal salafistisk organisation som strävar efter att skapa ett globalt kalifat. Med andra ord delar HT samma ideologi som al-Qaida och IS. Skillnaden är att HT hävdar att de ämnar åstadkomma detta enbart med fredliga medel. Men HT:s ideologi är starkt antivästlig och antisemitisk, och därtill tydligt våldsbejakande. I Danmark åtalades HT:s ledare för hets mot folkgrupp efter att organisationens flygblad uppmanat till mord på judar.

      Varför skulle någon erkänna medlemskap i en sådan organisation när de sökte asyl i Sverige? Svenska myndigheter hade fastställt att Uzbekistans förtryck mot rörelsens medlemmar var av sådan art att man inte kunde skicka tillbaka anhängare till landet. Med andra ord garanterades HT:s medlemmar och sympatisörer i princip asyl i Sverige. Självfallet visste HT detta och uppmanade sina medlemmar att söka sig just till Sverige.(forts).”
      https://www.svd.se/terrordadet-vi-maste-sluta-brottas-med-skuggor

      Svara
  2. Hypocrita

     /  04/14/2017

    Du gör verkligen ditt bästa för att vi läsare inte skall kunna få en lugn påskhelg. Läser inlägget och vips, så steg blodtrycket igen….. Men precis som en trafikolycka, vill man inte se, men kan ändå inte låta bli att titta.
    Med detta sagt vill jag dock tacka för alla tokigheter du visar, i detta snart till oigenkännliga land som heter Sverige. Varför inte löpa linan ut och officiellt byta namn till Absurdistan?

    Så, Glad Påsk på er alla och ”Keep up the good work” MiT!

    Svara
  3. Pether

     /  04/14/2017

    Gp tycker det är förskräckligt när folk visar bilder på dödsoffren i terrorattacken, detta genom att visa ett bildspel på döda barn. Det är helt ok att använda döda barn som propaganda ifall man vill ha fler döda barn, fler döda barn som andra inte får använda i syfte att förespråka färre döda barn.

    Svara
    • Det är ett otroligt hyckleri av någon tidning alls att kritisera att det visas bilder på döda barn med tanke på hur de (och övriga media) pimpade ut bilder på Alan Kurdi non-stop. Och nej, jag gillar inte att det visas bilder på döda barn, oavsett om det är på Drottninggatan i Stockholm eller på en strand i Turkiet, men åtminstone så försöker jag vara konsekvent i den åsikten…

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  04/14/2017

        Köper inte det där eftersom det är skillnad på bild och bild.

        Bilden på det döda barnet i medelhavet var gripande att se, samtidigt som den var tittningsbar för många, välkomponerad, vackert ljussatt och präglad av djup meningslöshet, den berörde väldigt många starkt, inkl. mig själv.

        Vi har dock inte fått se speciellt många bilder på alla de halvt förruttnade och uppsvällda lik som sköljts i land längst medelhavets kuster. Jag har sett en del, lika sorgligt. Och jag har givetvis också sett bilden på flickan som dödades på Drottninggatan, den är dock ej möjlig att publicera och går inte att jämföra med bilden på Alan Kurdi. Den är för att uttrycka mig milt, lite för stark.

        Redan på antiken visste tänkare att det som händer med riktigt dåliga nyheter är att man anklagar budbäraren för skiten. Om jag trycker upp bilder på ett lemlästat lik i ansiktet på en massa folk så kommer den stora majoriteten se mig som elak, inte den som lemlästade liken, folk kommer ifrågasätta varför jag vill dem illa.

        Kolla t.ex. vad som händer när exiliranska opinionsbildare då och då springer runt på våra gator, de har ibland ett fotoalbum med bilder på torterade dissidenter som de gärna vill visa upp för att få folk att förstå deras sak, titta och se hur folk reagerar, de finner det motbjudande och vill gå där ifrån så fort som möjligt.

        Samma mekanism gör det omöjligt att visa autentiska bilder från krig, bilderna måste vara lite lagom läskiga, men gärna vackra att titta på förstås. Man kan givetvis fråga sig hur stor nyttan är av pressbilder, de presenterar nästan alltid en löjligt förenklad bild och är i de flesta fall mest en typ av utsmyckning till anslutande artikeln.

        /Frida

        Svara
  4. En doktorsutbildning kostar i runda slängar 3 miljoner kronor. Det kunde man lägga på forskning om samhällets energiförsörjning, bostadsbristen, eller något annat samhällsnyttigt. Istället får en mensaktivist grotta ner sig i 4-5 år om mens för dessa skattepengar (tvivlar starkt på att hon skulle kunna vara finansierad av annat). Rötan går djupt i den akademiska världen.

    Feministerna har redan fördömt alla andra kvinnliga attribut förutom just mens. Mensen hyllas istället som symbolfråga. Det kan vi skratta åt, men jag har egentligen inget emot det, förutsatt att det sker med ideella insatser.

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  04/14/2017

      Mens har funnits lika länge som människan, kanske längre, och här har vi alltså ett gäng ”forskare” som verkar tro att den uppfanns 2007.

      Svara
  5. MiT

     /  04/14/2017

    Svara
    • Jan

       /  04/14/2017

      Jag finner inget fel med den där tweeten. Den är mänsklig. Man ska inte angripa folk bara för sakens skull. Det tenderar att vara osmakligt. Utmäta ansvar finns det bättre tillfällen till. Om det någonsin går. Det är så många potentiellt ansvariga här…

      Svara
      • MiT

         /  04/14/2017

        Jag håller inte med, om det aldrig är rätt tid så kommer aldrig något att hända. det vid JUST sådana här tillfällen man ska passa på. Bättre tillfällen finns inte!

        Svara
  6. Var det menskonst du sa? PEPP!

    Svara
  7. Apropå svenska flaggan i profilbilden på Facebook: många gör det för att hedra offren, men för mig själv känns det som en meningslös symbolhandling. Särskilt när dåden numera löser av varandra så ofta. Sen finns det de som sedan en vecka tillbaka istället pryder profilbilden med ett jordklot eller en fredsduva. Man kan undra vad det har med terrordådet på Drottninggatan att göra.

    Svara
  8. MiT

     /  04/14/2017

    Svara
  9. Rikard

     /  04/14/2017

    Hej.

    Vill man vara elak mot sina bekanta som nu flaggar på ‘Fecesbook’ som en student kallade det, så kan fråga varför de inte bär en tydlig flaggnål med svenska flaggan på jackan.

    Vill man verkligen vara en bjälke i ögat så kan man fråga såhär:

    Är Sverige svenskarnas land?
    Gäller svensk lag alla lika i Sverige?
    Skall den som invandrar bo övervakat och inhägnat tills den får uppehållstillstånd?
    Skall den som skall utvisas hållas fängslad tills verkställande skall ske?
    Skall den som är illegalt i Sverige/begår andra brott i Sverige utvisas?

    De flesta, svensk som invandrare, svarar häpnadsväckande nog jakande på dessa frågor, i min erfarenhet. Mindre glada blir de när man påpekar att de då bara har ett riksdagsparti att rösta på…

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    Svara
  10. Sven

     /  04/14/2017

    Det är ju jättekonstigt att det kan avsättas så stora pengar på denna mensforskning. (Här vill programmet rätta mensforskning till mansforskning, lite roligt.) Visst kan jag ändå tänka mig att det inom medicinen och för läkarutbildning och liknande kan finnas något outforskat område som man kan lägga pengar på att förklara men här verkar det handla om ren försörjningsforskning för inblandade personer inkluderat den byråkrati som ska administrera och utvärdera.
    Är det krav på jämställdhet som drivit fram detta? Kan nån förklara vilken retorisk grund som motiverar dessa till synes onödiga utlägg av skattepengar?

    Svara
    • Ron (GB)

       /  04/14/2017

      Det du har att göra med är en ny form av ”ekonomisk kommunism”, där staten mjölkar befolkningen kollektivt på skattemedel (världens högsta skatt på arbete och systematisk svartmålning av företagare, bönder osv. alla som kan generera arbete ska falskSTÄMPLAS) och sen är det bara att casha in skattepengar till sin egen lilla Utopi … som åt alla lycka bär.

      Upplägget utmålas som ”solidariskt” men är i själva verket extremt egoistiskt och själviskt.

      Svara
  11. Kristian

     /  04/14/2017

    Habel heter hon, ja. Blandade ihop kloka Haberlein med den tomten i flera år.
    Dags att be Haberlein om ursäkt.

    Svara
    • MiT

       /  04/14/2017

      Heberlein 😛

      Svara
      • Kristian

         /  04/14/2017

        Fan!
        Som någon sade: ”Det där blir inte sista gången du ber om ursäkt.”

        (En svensklärare lugnade mig en gång – efter ett och annat stavfel – med att en bekant till honom hade hållit en tjugo minuter muntlig tentamen om ”Strindkvist”.)

        Svara
        • G

           /  04/14/2017

          Hahaha! 😀 😉
          Jaja, men Haberlein är ju lite mer likt Heberlein än Habel iaf 😛

          Svara
          • Kristian

             /  04/14/2017

            Tror jag överkompenserade och tänkte ”så långt borta kan jag inte ha varit, det måste ha funnits konkreta skäl annat än första bokstaven och att båda är kvinnor som gjorde att jag tänkte fel.”

            Detta inte trettio sekunder efter att jag tänkt ”aha, en ny intervju av Heberlein, den måste jag se.”

  12. Jan

     /  04/14/2017

    Apropå svenska flaggan. Det är lustigt vad populär den blivit bland politiker nu. Tidigare var den näst intill förbjuden. Man kan ju undra vad det här beror på? Denna plötsliga omsorg om Sverige bland politiker.

    Svara
    • Risto Matinen

       /  04/14/2017

      Posering?

      Svara
      • Kristian

         /  04/14/2017

        ”Hur kan vi få tillbaka de som flytt till SD utan att göra något.”

        Svara
  13. Risto Matinen

     /  04/14/2017

    Det sinnessjuka och onda FI = FolkmordsInitiativ. Det partiet torde vara ett av världens värsta extremistpartier.

    Svara
  14. MiT

     /  04/14/2017

    Svara
  15. MiT

     /  04/14/2017

    Jag trodde det handlade om ett hjärntvättat barn, typ som de som var med i aktuellt…
    https://svenska.yle.fi/artikel/2017/04/10/feministerna-jublar-historiskt-och-harligt

    Svara
  16. G

     /  04/14/2017

    ”Liberalerna föreslår trygghetsvakter i Göteborg

    – Vi kan inte bara vänta och titta på medan otryggheten ökar, säger Helene Odenjung, gruppledare för Liberalerna i Göteborgs kommunfullmäktige.
    Nu vill de införa trygghetsvakter i Göteborg i väntan på fler patrullerande poliser.

    – Det tar tid att utbilda fler poliser och vi kan inte vänta på det. Vi måste skapa lugn och trygghet på de platserna där människor rör sig, säger Helene Odenjung (L).

    – Göteborgspolisen borde ha runt 300 fler poliser. Vi skulle kunna börja med så många vakter medan de utbildas. Vi ser framför oss att polisen arbetsleder trygghetsvakterna, säger hon.”
    http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/infor-trygghetsvakter-i-goteborg

    Svara
    • Ron (GB)

       /  04/14/2017

      Vakter är väl i princip korrekt om det nu fattas poliser. En iakttagelse dock:

      ”Trygghetsvakter” är också samma upplägg som omedelbart stämplas som ”medborgargarde”, ”att ta makten i egna händer”, samt ”järnrör”, när vanligt folk gör exakt samma sak.

      Svara
  17. G

     /  04/14/2017

    Hahaha, det där kommentarsfältet såg ut som jag förväntade mig, men är alltid lika intressant att läsa då det brukar finnas en eller två som inte håller med, och så blir det reaktioner och diskussion kring det också. Tack för det, MiT!

    Svara
  18. Borgerlig Kultur

     /  04/14/2017

    Saknar Susanna Pettersson.

    Hon skrev ju sedan i GP som krönikör, men blev även där våldsamt attackerad och har inte sett henne efter det.

    Resten av det du skriver gör mig också sorgsen – men det är väl som det ska en långfredag.

    Svara
  19. G

     /  04/14/2017

    ”Kif Örebro spelar med regnbågsflagga

    Med start i premiärmatchen mot Kopparbergs/Göteborg på söndag kommer Kif Örebro i år att spela sina matcher i damallsvenskan med en regnbågsflagga i nacken. På så sätt vill laget visa att de står upp för alla människors lika värde.

    – Vi har ju redan förra året spelat med regnbågsbindel på vår lagkapten. Vi vill med detta visa att vi är en inkluderande förening och att detta är otroligt viktigt för oss, säger Charlotta Nordenberg, Kif Örebros ordförande.
    ..[..]..
    Åtta av tolv lag spelade med regnbågsfärgad kaptensbindel i damallsvenskan i fjol. På herrsidan är det ännu bara Östersund som gör det. Inget av herrlagen bär flaggan på sina matchtröjor.

    – Det kan vara så att det upplevs som tuffare inom herrfotbollen att träda fram. Det kan ju förknippas med homosexualitet. Men det här handlar om människors lika värde. Sin egen sexualitet och kärleken till den man älskar och att man skall få vara den man är. Det är viktigt och det kan ju herrfotbollen också stå för. Men det verkar vara lite tuffare för dem att ta sig igenom det. Men jag tycker det borde vara självklart för dem att göra det också, säger Charlotta.

    Även under denna säsong bär lagkaptenen den regnbågsfärgade bindeln. Och nu alltså med symbolen på samtliga matchtröjor.

    För mig är det en självklarhet att alla människor är lika värda, men tyvärr är det inte så världen ser ut. Jag är otroligt stolt över att bära regnbågsbindeln även denna säsong och med flaggan på ryggen visa att vi i Kif Örebro aktivt gör vad vi kan för att sprida öppenhet och kunskap i frågan, säger målvakten Carola Söberg.

    Beslutet för laget som helhet har varit självklart att ta. Men omgivningens reaktioner visar att ämnet fortfarande är laddat.

    – Det kommer ju en del kommentarer om att fotboll inte är politik och ”Lägg av med det där!”. Men det här inte partipolitik. Det här är ett samhällsansvar, säger Charlotta Nordenberg.”
    http://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/kif-orebro-spelar-med-regnbagsflagga

    Svara
    • Kristian

       /  04/14/2017

      Tja, får man inga tittare på annat sätt så får det väl bli olika typer av jippon.

      Svara
    • Ron (GB)

       /  04/15/2017

      Upplägget presenteras som inkluderande men är i själva verket tvärtom. Alla som INTE viftar med regnbågsflaggor stämplas underförstått som mindre värda.

      Det de egentligen säger är ”Titta på OSS, se hur VI är lite bättre och lite finare än andra klubbar”

      Svara
  20. G

     /  04/14/2017

    facebook.com/NimaDervishPublic/photos/a.441871589169541.93431.441828539173846/1385261691497188/?type=3&theater

    https://scontent-frt3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/17523674_1385261691497188_5536545755736039759_n.png?oh=4ad7ff2824034910e3af817f469e0e5a&oe=5986C715

    ”Nima:
    Ser nu att Kamali (eller Aziz) har tagit bort ovannämnda kommentar på Aziz sida:
    Och det, pojkar och flickor, är anledningen till att jag ALLTID tar skärmdump”

    Svara
  21. G

     /  04/14/2017

    Svara
  22. G

     /  04/14/2017

    ”MP-krav: Använd fotboja i kamp mot terrorn

    Mer pengar till Säpo, fotbojor på vissa människor som fått avvisningsbeslut och avskaffad sekretess mellan myndigheter.

    Det kräver Miljöpartiet inför samtalen om terrorbekämpning som drar igång nästa vecka.
    ..[..]..
    MP vill också överväga att använda fotbojor i större utsträckning för personer som fått avvisningsbeslut.

    – Fotboja är en möjlighet för de individer där vi har olika typer av information och är oroliga för hur vi ska hantera en avvikandesituation. Där måste man kolla på om det går att använda fotboja i större utsträckning, säger Gustav Fridolin.

    Exakt vilka som ska bli aktuella för fotboja är oklart. Fridolin framhåller att de som bedöms utgöra något slags hot i första hand ska placeras i förvar.”
    http://www.dn.se/nyheter/sverige/mp-krav-anvand-fotboja-i-kamp-mot-terrorn/

    Svara
  23. MiT

     /  04/14/2017

    Svara
    • G

       /  04/14/2017

      Hahaha, som tidning ska man välja såna människor om man tycker att man har lite för många prenumeranter i dessa dagar, men allt jag hör är att tidningar är oroliga att de får färre och färre för varje år som går, så det var ett något märkligt val.

      ”…Kvällen före tog familjen emot en hund från ett irländskt omplaceringshem.

      Det är andra hunden i familjen. Golden retrievern Moses sover på mattan under flygeln och verkar ta tillskottet i flocken med lugn.

      – Allt det här hänger ihop, att vi både värnar om djur och lånar ut vårt hus till en familj som flytt krig. Man kan göra både och. I botten handlar det om empati, säger Malena.
      ..[..]..
      Ilskan är bränslet. Jag ser orättvisor överallt, och reagerar väldigt starkt. Jag har ett stort motstånd mot intolerans och mobbning. Vi har en självbild av att vara öppna och toleranta, men i själva verket fryser man ut dem som inte passar in i mallen. Det stör mig oerhört och det kommer jag att skriva om.”

      ”Vi” ? :/ Let me fix that for you my dear….

      Jag har en självbild av att vara öppen och tolerant, men i själva verket fryser jag ut dem som inte passar in i mallen. Det stör mig oerhört.”

      Svara
      • Johan A

         /  04/15/2017

        Hm. Undrar om hon har tänkt på att för muslimer är hundar orena?

        Svara
    • Borgerlig Kultur

       /  04/15/2017

      Nu har de trots allt nyligen även anställt David Lindén. Kanske ett desperat försök att jämna ut i Universum.

      Svara
      • G

         /  04/15/2017

        Ahhh. Det visste jag inte. Njo, då blir det nog lite bättre balans, I guess 🙂 Tidningen kanske har tänkt igenom detta lite grann trots allt lol.

        Svara
  24. G

     /  04/14/2017

    Svara
  25. MiT

     /  04/14/2017

    Svara
  26. MiT

     /  04/14/2017

    Svara
    • Kristian

       /  04/15/2017

      ”Förvanskar religionen”?
      Det är ju just det de inte gör!

      Svara
  27. G

     /  04/14/2017

    ”Wachtmeister: HUR SKA DETTA SLUTA?”
    https://detgodasamhallet.com/2017/04/14/hur-ska-detta-sluta/

    Svara
  28. MiT

     /  04/15/2017

    Svara
  29. G

     /  04/15/2017

    Svara
    • Kristian

       /  04/15/2017

      Hmm. KD farligt nära dirndl, men Löfven gör nästan … nej, det är med vänster hand. *pustar ut*

      Svara
  30. G

     /  04/15/2017

    ”Det är inte bara i påsktider som det kan vara svårt att fastslå vad som är hönan och ägget. SD växte för att inget annat parti vågade förespråka en mer restriktiv flyktingpolitik, trots att såväl socialdemokrater som moderater historiskt varit anhängare av en sådan. Samtidigt vågade inget annat parti förespråka en mer restriktiv migrationspolitik just eftersom SD växte.

    Men vad hade hänt om de hade vågat? Om Alliansen inte hade ingått uppgörelsen med MP för att stänga SD ute från makten efter valet år 2010? Om dåvarande statsrådet Tobias Billström (M) hade stått på sig i volymdiskussionen, trots Fredrik Reinfeldts offentliga tillrättavisningar? Om ID-kontrollerna hade fortsatt och utvisningarna av den växande gruppen illegala invandrare hade fullföljts? Om partierna hade lyssnat på sina egna, som Mauricio Rojas (dåvarande Folkpartiet), Nalin Pekgul (S) och Amineh Kakabaveh (V), som tidigt varnade för oroväckande tendenser inte minst i stostädernas förorter? Vad hade hänt om politikerna hade lyssnat till terrorexperter som Magnus Ranstorp?

    Den här sortens kontrafaktiska spekulationer är intressanta att ställa upp, även om de givetvis till syvende och sist enbart är spekulationer. Men är det något som diskussionen efter TV4:s Kalla Fakta för några veckor sedan illustrerar (programmet handlade bland annat om hur en muslimsk friskola delade upp flickor och pojkar på en skolbuss), liksom förra veckans terrorattack, så är det hur mycket skada den reaktiva politiken åsamkar samhället i allmänhet och enskilda individer i synnerhet. Man kan sannerligen undra varför det är först när ett bestialiskt terrordåd skett som man skyndsamt vill ser över möjligheten att kriminalisera deltagande i terrororganisationer? Eller varför det är först när det visas på TV att kvinnors frihet begränsas till oigenkännlighet som man som statsminister förfasas, trots att vittnesmålen sedan länge varit kända? (Forts)”.
    http://www.gp.se/ledare/teodorescu-vad-hade-h%C3%A4nt-om-de-hade-lyssnat-1.4235976

    Läs hela. Jag väntar fortfarande på den dagen som AB Ledare skriver något sånt här lol.

    Svara
    • G

       /  04/15/2017

      Svara
  31. G

     /  04/15/2017

    ”Kakabaveh: Vi som slagit larm om förtrycket i förorten har ofta straffats dubbelt. Vi har utsatts för rasism, samtidigt som vi anklagats för att vara ”husblattar” som går rasisternas ärenden. När det visar sig att förtrycket drabbar även ”etniska” svenskor, som Marie i Kalla fakta, är politikerna mer beslutsamma. Det är bra att frågorna lyfts – men Sverige har redan förlorat mycket tid.
    ..[..]..
    Slopa exempelvis bidragen till samfund och enklaver där kvinnors och homosexuellas rättigheter inte respekteras. Låt inte Saudiarabien, Qatar och Turkiet bygga moskéer. Stäng religiösa skolor och låt inte könsapartheid gå före demokratin.
    I den här frågan har Sverige redan förlorat alltför många år.

    För även om TV4 gjort ett bra journalistiskt arbete, så har de egentligen inte gjort något ”avslöjande”. För vi var många som visste hur det ligger till. Och även om det är bra att statsministern är upprörd så borde han inte vara förvånad. För vi är många som har berättat.
    ..[..]..
    Stefan Löfven och Jan Björklund har säkert fått finna sig i att kallas för många elaka saker. Men de slipper att kallas ”husblattar” och ”hustjänare”. Men vi kvinnor med rötter i andra länder som talar om hedersförtryck har fått finna oss i att vår bakgrund vänds emot oss. Detta är en form av rasism som Expo och den antirasistiska rörelsen inte uppmärksammat.(Forts)”.
    https://www.dagenssamhalle.se/debatt/nu-kraevs-handling-mot-moralpoliserna-33058

    Det är för att det är en ”anti”-rasistisk rörelse och den ser dig och andra som rasifierade offer för strukturell rasism osv osv osv.

    Svara
  32. G

     /  04/15/2017

    Wall of text, tog med en del godbitar men långt ifrån hela artikeln. Jag förstår bara inte hur en människas hjärna kan bli så insnöad och övertygad om något som dessa som beskrivs måste vara, det är helt otroligt…..

    ”Nu känns det som skarpt läge hela tiden”

    Terrordådet i Stockholm triggar andra, tror socialarbetaren Bettan Byvald i Göteborg. Hon jobbar med IS-återvändare och är mycket kritisk: ”Vi kom i gång alldeles för sent i kommunerna.”
    ..[..]..
    Under 2013 startade ändå ett arbete. Man började från socialtjänstens sida uppmärksamma­ miljöer, lyssna på hur snacket gick på fritidsgårdar och i ungdomskretsar, och sätta in stöd till familjer.

    – Vi väcktes abrupt när det dök upp bilder på Facebook av ungdomar från Angered med kalasjnikovs framför sig nere i Raqqa och budskapet ”Kamrater kom ner, det här är det enda rätta!”. Samtidigt förekom IS-flaggor på mobilerna hos skolbarn här.

    – Jag minns också ett möte med en ung flicka som sa att hon ville leva i ett samhälle­ där sharialagar rådde. Då handlar det om unga som gått igenom hela vårt skolsystem och ändå väljer något så för oss främmande och skrämmande.
    ..[..]..
    Den misstänkte 39-årige gärningsmannen i Stockholm hade fått avslag på sin begäran om asyl och skulle i likhet med många andra avvisas. Det är en grupp människor som Bettan Byvald har tänkt mycket på, framför allt ensamkommande ungdomar bland dem som fått nej.

    – Vi har uppmärksammat dem. Här finns en ökad självmordsbenägenhet, men det är också en sårbar grupp för IS-rekrytering och kriminalitet. Det är viktigt att samhället tar hand om dem, och inte lämnar dem åt rekryterare.

    Hon lyfter problemet med svartjobb och svart andrahandsuthyrning, som är vanligt förekommande när personer som hotas av utvisning försvinner och ”går under radarn”.

    – Även socialtjänsten godkänner svarta kontrakt. Men här har vi alla ett samhälls­ansvar, många vanliga människor hjälper sådana personer med jobb och bostad. Och så kan de hålla sig undan och undgå att bli utvisade.

    I Angered var en av de första konkreta åtgärderna för att förhindra IS-resor för några år sedan att informera och utbilda första linjens personal – lärare, fritidsledare, social­arbetare.

    – När IS utropade kalifatet och lockade ner kvinnor och barn besökte vi också barnavårdscentralen. Alla de barnfamiljer som reste från Angered för att bosätta sig i kalifatet hade varit på BVC, berättar Bettan Byvald.

    Personalen på BVC hade förstått att resor var aktuella, och reagerat starkt. Föräldrar hade frågat om i vilka åldrar vaccin skulle tas, och om barnen kunde få vaccin i förväg.

    På den tiden pratade man öppet om att resa, ”med stolthet i rösten”, konstaterar Bettan Byvald: ”Jag ska bosätta mig i Syrien och bo i kalifatet.” Unga vuxna var mer öppna än föräldrar med minderåriga.
    ..[..]..
    Ett fall som berörde henne starkt var en mamma som på olika sätt försökt stoppa sin son från att resa, men till slut sa: ”Ja men åk ner då, och se hur det är.” Sonen dog i sin första strid. Då ställdes krav från vissa kretsar på att hennes andra son skulle åka ner för att ­hedra brodern som omkommit. Mamman sökte hjälp och den resan kunde förhindras.
    ..[..]..
    – Ibland möter vi individer som slutat ta sin medicin för att de tror att det är haram (förbjudet enligt islam). En imam som hörde om det sade: ”Hänvisa till mig så kan jag förklara att Allah kan behöva den hjälpen, ta din medicin!”
    ..[..]..
    Vid andra tillfällen har imamer fått potentiella IS-resenärer att tveka genom att hän­visa till deras mammor: ”Du tror du ska komma till paradiset när du gjort jihad, men det gör du inte, för på vägen drunknar du i din mammas tårar.”
    ..[..]..
    Som exempel på att det inte alltid behövs så mycket berättar hon om en fritidsledare som frågade en ung entusiastisk flicka som pratade om att resa ner: ”Har de vatten? Kan du ­duscha varje dag där?” Nej! Då var det inte lika glamoröst längre.
    ..[..]..
    Vid valet 2014 stod personer med IS-flaggor utanför vallokalerna och varnade vissa för att rösta, ”det är haram!” Valdeltagandet sjönk kraftigt.

    – I dag ser vi hur antalet moralpoliser och shariapoliser ökar i området. Det måste motverkas med kraftfull information om demokrati och jämställdhet.
    ..[..]..
    – Vi kan ju inte åka och hämta hem folk. Men de återvändare som vi känner till, och där Säpo har uteslutit brottsmisstanke, erbjuder vi hjälp.

    I flera fall har återvändare själva tagit kontakt med socialtjänsten och söker försörjningsstöd och hjälp med bostad. Ibland kommer hela familjer, ibland handlar det om ensamma unga män. Oroliga mödrar kan ringa och berätta att deras söner har kommit hem och bara sitter och stirrar in i väggen.(Forts)”
    https://www.dagenssamhalle.se/nyhet/nu-kaenns-det-som-skarpt-laege-hela-tiden-33085

    Svara
    • G

       /  04/15/2017

      ”Studie: Var tionde elev stöttar religiösa extremister

      Mer än var tionde tillfrågad elev i Göteborgs förorter sympatiserar med IS, jihadister eller liknande religiösa extremister. Det visar en undersökning som GP tagit del av. – Jag blev helt chockad när jag såg resultatet. Jag hade kanske tippat på någon procent. Det finns inga ord, säger Guluzar Tarhan Selvi, tillförordnad projektledare på Varken Hora eller Kuvad.

      Enkätundersökningen, gjord av föreningen Varken Hora eller Kuvad, består av svar från 1200 skolungdomar mellan 12 och 18 år i några av Göteborgs nordöstra förorter, bland annat Angered och Bergsjön.”
      http://archive.is/rtRMC

      Svara
  33. G

     /  04/15/2017

    Svara
  34. G

     /  04/15/2017

    Hejsan hoppsan. Först nu upptäcker jag att MiT har vänt blad och gjort ett nytt blogginlägg. Så kan det gå. Glad påsk alla Toklandare!

    Svara
  35. Grodan Boll

     /  04/15/2017

    ”Science”, ”technology” och långa komplicerade ord, men ingen freudiansk avundsjuka av vad som är riktig vetenskap. Ingen alls.

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: