Miljöpartiet får 2,5% i opinionsundersökningen från Aftonbladet/Inizio. Nästan utraderat alltså.
Och sen kommer ju de vanliga trötta förklaringarna som knappt ingen köper längre
Karin Nelsson, opinionschef på Inizio, säger att MP inte äger någon fråga som väljarna tycker är viktig. I partiets profilfråga, miljön, tycker väljarna att Centerpartiet är minst lika bra.
Där är ”huvudproblemet” om man ska tro opinionschefen.
Jag tror huvudproblemet är att folk mer och mer har upptäckt hur det ser ut runtom i landet och faktiskt vet att Miljöpartiet är de som hårdast kämpat för att det ska se ut just som det gör och har lyckats lura med andra på tåget, först Reinfeldt och Alliansen, nu Socialdemokraterna.
Folk vet att det är Miljöpartiets politik, som fått groteskt stort genomslag i förhållande till partiets storlek, som gjorde det lättare för t ex terroristen att genomföra sitt dåd.
Jag tror nog det är den enkla förklaringen, Miljöpartiet har för länge sedan släppt miljöpolitiken till förmån för extremistisk identitetspolitik riktad till andra extremister. Är ju ingen tillfällighet att det är just Miljöpartiet som islamister sökt sig till. De var inte ett dugg intresserade av miljöpolitik eller av Miljöpartiet annat än som plattform för att lobba för islamism. Allt under ivriga applåder av partiet.
En av de som dök upp förra året, Temsamani, hade på tre år på twitter inte nämnt Miljöpartiet en enda gång. Miljö hade han nämnt tre gånger, då i samband med t ex vit makt (alltså vitmakt-miljö) och autonoma. Islam däremot har han varit flitigare att nämna liksom muslim. Är knappast ett brinnande miljöengagemang som gör att han är med i miljöpartiet…
Fler och fler ser sånt här. Miljöpartiet kunde haft rena drömmiljöpolitiken, det hade inte spelat nån roll när man ser att vad de egentligen kämpar för är att islamismen ska få fäste i Sverige. De kunde ägt massor av viktiga frågor men om det innebär att man samtidigt också får islamismen på köpet så är det nej tack. Miljöpartiet har alltid varit emot möjligheter att motverka terrorism.
MVH
bergersjo
/ 04/20/2017Sen var det väl inte supersmart av dem att sitta i regeringen heller för då blev de ju tvungna att följa sossepolitiken. Deras egna väljare har nu raskt bytt över till V och F!.
Men vad gäller väljarbarometern så tror jag inte den stämmer. Jag tror inte Sd ligger under S utan snarare tvärtom. Sd kommer bli störst parti vid nästa val.
Polyester Poontang
/ 04/20/2017Det intressanta är att ”övriga” ligger på 3.0%, vilket innebär att inte F! gynnats av MPs fall om det stämmer. (de fick väl 3,3% i valet?) I bästa fall så blir vi av med MP och F! kommer inte in…
Kristian
/ 04/20/2017Om MP och F! får 3.9% var slipper vi så många tokstollar som möjligt. Fast vi har fortfarande V och C och L och …
Ivar L
/ 04/20/2017Är dessa båda under 3% vardera tror jag V kommer att vinna många taktikröster.
Pelle2
/ 04/20/2017Skulle vilja säga att det är baksidan för ett extremistparti med att sitta i regeringen.
Då blir man tvungen att ta ansvar för den politik man är med att driva och kan inte ägna sig åt önsketänkande och en massa löften som aldrig kommer att förverkligas.
Är man dessutom så maktkåt som t.ex MP och sitter kvar i regeringen trots att den förda politiken inte stämmer överens med deras egna ideologi så får det till slut konsekvenser i form av väljarflykt.
Vore kanonbra om MP åker ur Riksdagen så att vi slipper dom.
Fast risken finn ju att MP-extremisterna går över till FI så att dom dårarna
kommer in i riksdagen..
Ivar L
/ 04/20/2017Fast de har ju å andra sidan fått igenom sin bisarra kulturpolitik så de uppnådde ju en del av sina mål. Förhoppningsvis blir det bara en parentes.
utlandssvensk
/ 04/20/2017Vad sägs om följande gissning för valet 2018:
S 20
M 15
SD 35
C 10
V 8
KD, L, MP och övriga får tillsammans 12, men ingen kommer över 4% spärren.
SD ligger redan nu kring 27% hos SENTIO, som var de som prickade bäst både 2010 och 2014, vad gäller SD. Alla här inser väl att de problem vi ser nu bara kommer att bli värre , så nog är det rimligt att gissa på en del ytterligare tillväxt för SD.
Kristian
/ 04/20/2017Du är mer optimistisk än jag (eller tvärtom, beroende på vem man är!)
Tror på SD 30 och C 15. C större än M. L med nöd och näppe över 4.
”S har en lägsta möjliga nivå på 20%” hade jag sagt innan det senaste självmordsutspelet om lottning till skolor.
Ivar L
/ 04/20/2017Jag tror SD får ca. 25% (nästan fördubbling) inte mer. Alla ndra partier kommer att göra allt för att de inte skall få inflytande. Den tokiga migrationspolitiken kommer att fortsätta med aningen lägre tempo (säg 80 000 per år) och inget kommer att ändra sig tillräckligt för att vända utvecklingen ordentligt. SD kommer därför att fortsätta växa. Men 30-40% kommer de inte ens att få 2022. Om inget extremt inträffar för då kan vad som helst hända.
Tor
/ 04/20/2017Att få socialdemokrater att byta parti är nästan omöjligt.
Både Vidar på Folkbladet och Westerholm på Ledarsidorna.se är medlemmar i S, och borde alltså rösta på S.
Påminner starkt om sketch med Killinggänget fast tvärt om.
Sen har vi alla nytillkomna väljare som har allt att vinna på att rösta vänster.
Jag tror att C kommer att tappa i valet då de har den mest otydliga politiken av alla.
C vill ha öppna gränser – men inte just nu….
Fi kommer in i riksdagen. Känslor är ALLTID starkare än argument.
Sen åker de ut om en eller två perioder när de spricker.
Mp blir också kvar. ”Klimathotet” är fortfarande så starkt.
Enda sättet för L att bli kvar är att Birgitta Olsson tar över och kan attrahera borgerliga feminister. (Måste ju finnas några feminister till höger om S?)
Det intressanta är hur M och S kommer att hantera SD.
Med öppna gränser och snälla islamister kunde man lätt brunmåla SD, men nu för man en hårdare politik än vad SD vågade uttala.
Väntar med spänning på att SD ska ta bladet från munnen och utnyttja sin hävarm.
Nu är det läge för att byta ut Åkesson mot någon mer frispråkig.
Kristian
/ 04/20/2017Är skeptisk till att SD har råd att bli av med Åkesson på ett tag ännu minsann. Går det bra 2018 så får man in en hel del fotfolk som sedan kan förkovra sig och bli mer statsmannamässiga. 2020 kanske?
Sedan tror jag tvärtom att C kan hålla de röster de fått på sistone, just därför att det är ”känsloröster”. Det är bara sofflocket som återstår för besvikna miljömuppar som inte vill erkänna att de är vänster.
Tor
/ 04/20/2017Åkesson har varit fantastisk på att bygga upp partiet. Fanns inget utrymme för extremare åsikter typ de som M och S har. Han har kämpat stenhårt för att bli rumsrena.
Men nu är det skördetid. En Kent Ekeroth fast lite mer polerad.
Nu är det dags att stå upp och säga ”vad var det vi sa” och ställa en Goda mot väggen.
Riktiga kärnväljare som är ”miljömuppar” finns det inte många av. Det var C´s stora misstag att tappa greppet om miljöfrågan.
Miljöpartiet har ju varit feminism, invandring och älska hela världen. De personerna har ju en ny älskling i Fisarna.
Älskar att skriva ”Fisarna”.
Gåta:
Vad blir Fisarna när de blir större?
Brakskitar
utlandssvensk
/ 04/20/2017”Vad blir Fisarna när de blir större?
Brakskitar”
Det kan ju bli lite jobbigt, eftersom de alla lär bära burqa då….
Embryo
/ 04/20/2017Då det fortfarande inte är rumsrent att rösta på SD vore det högst sannolikt vansinnigt av dem att byta partiledare till någon som är mer ”frispråkig”.
Min gissning är däremot att det under nästa mandatperiod kommer att komma ett parti som är mer nationalistiskt än SD, men som inte är lika öppet rasistiskt som f.d. Svenskarna parti. Det partiet kommer inte att ha en chans att ta sig in i riksdagen, men det kommer nog att få 1-2 % av rösterna och bidra till att normalisera SD.
Inge Post
/ 04/21/2017SD och KD börjar närma sig varandra.
(Jag hörde senast idag att KD tyckte att det var problematiskt att SD inte fick vara med och diskutera vad det nu var som skulle diskuteras) ”känns” det som.
Vad tror ni sannolikheten att KD och SD går ihop och bildar parti är ?
Sd borde väl ha ”kristna” värderingar i grunden likväl som KD och KD borde väl någonstans se vad som händer med kristendomen om vi släpper in vidare islamister.Det borde alltså vara en logisk sammanslutning.
Sen måste jag säga återigen, folk generellt gillar underdogs.
Och SD blir underdogs hela tiden med tanke på vad de andra partierna håller på med, jag misstänker starkt att SD vinner mer på att vara underdogs.Hade något av de andra partierna släppt in SD i iallafall en fråga (låt säga en mer eller mindre oviktig fråga)så hade de haft chansen att dra ner byxorna rejält på SD.
”Problemet” är att de vågar inte chansa på att SD gör bort sig.och eftersom SD aldrig får ”chansen” att göra bort sig,så ökar förtroendet för dom hela tiden.Gör man inget så kan man heller inte misslyckas. Rävsax.
Så nu har jag spekulerat klart för en stund
Tankar om ovanstående?
Kristian
/ 04/21/2017Jo, SD har fått igenom sin politik utan att behöva ta ansvar för någonting.
Tror nog att KD vill vara ett separat parti ett tag till. KD är ”en gång fanns det faktiskt allmän hyfs i det här landet” medan SD är ”nej, nu jävlar skall det bli hyfs i det här landet.”
Hypocrita
/ 04/20/2017Skulle MP tappa 0,1 procentenheter till vid valet, skulle dom förlora rätten till partistöd…. Just sayin…. Hoppas kan man ju alltid.
Jan
/ 04/20/2017Det här visar ju också hur lättflyktig den svenska väljarkåren är. Moderaterna har nästan halverats sedan den omåttligt populäre Reinfeldts dagar. Och Miljöpartiet var väl uppe i 15 procent innan det vände neråt. De här väljarna har väl hamnat hos framförallt SD och C nu. Förvånansvärt är också att S fall tycks ha stoppats. Nu är man uppe på höga 20.
MiT
/ 04/20/2017Kristian
/ 04/20/2017Polyesters not från förra är värd att flytta vidare:
”Regeringen har förklarat krig mot medelklassens barnfamiljer”
https://ledarsidorna.se/2017/04/regeringen-har-forklarat-krig-mot-medelklassens-barnfamiljer/
utlandssvensk
/ 04/20/2017Ja, det där är mycket relevant!
Om detta genomförs, kommer vi att få direkt MASSIV vit flykt ut ur landet. Räntor, skatter, statsskuld och annat kommer att bli helt irrelevant. Om inte medelklassen längre kan skydda sina barn från berikningen, kommer alla som kan att lämna landet. Och snabbt lär det gå!
Kristian
/ 04/20/2017Westerholm skrev för nästan ett år sedan om
”Den livsfarliga medelklassen”
https://ledarsidorna.se/2016/05/den-livsfarliga-medelklassen/
(Sedan håller jag inte med om att det skulle vara ”legender” som styr svenska valkårens förflyttningar idag. Men Westerholms text är väl delvis ett ”vad var det jag sade” till S.)
Tor
/ 04/20/2017I Sverige har man en rätt liten koppling mellan stad och skolval jämfört med USA.
I Amerika är skolvalet ALLT. Har man råd flyttar man till en stad med så bra skolor som möjligt. Finns väldigt utförlig statistik på hur bra skolorna är. Huspriserna följer väldigt väl hur bra en stads skola är.
Alternativt flyttar man till en stad med dålig skola och billiga hus och sätter ungarna i privatskola för mellanskillnaden.
Förmodligen kommer vi att se mer av detta i Sverige om inte statsmakten tar till fultrix med lottning.
Kristian
/ 04/20/2017En före detta kollega i Storbritannien hyrde ut sitt eget hus och hyrde hus i rätt område, för att komma nära bättre skolor. Där ligger medelklassen, över ”har inte råd eller möjlighet att flytta” och under ”kan lätt betala £10000 per år och barn.” (Internaten ligger på 20 till 30 tusen.)
Blair lyckades tillfälligt locka dessa väljare från de konservativa, men jag gissar att de nu antingen gått tillbaka eller givit upp. Glappet mellan ideologi och verklighet kommer snart att bli lika lätt att se i Sverige.
utlandssvensk
/ 04/20/2017”kan lätt betala £10000 per år och barn.” (Internaten ligger på 20 till 30 tusen.)”
Billigt! I Schweiz kostar det 2-3 gånger mer! 25-35 tusen CHF för vanlig skola och 50-80 tusen för internat.
Tor
/ 04/20/2017Humor!
Såg en nyhet blixtra förbi om en person i USA som heter Josh Fox, som hävdade att IS skulle kramas mer och kärleksbombas.
Han måste vara Fridolins ”Bjossa från en annan mossa.”
Då startades en insamling
”Send Josh Fox to Hug ISIS”
Sist jag tittade var det uppe i 2770 dollar.
https://www.generosity.com/fundraising/send-josh-fox-to-hug-isis
Tor
/ 04/20/2017Finns det ens en enda fråga som Miljöpartiet har rätt?
NEJ!
Bara för att man var smarta nog att döpa partiet till ”Miljö”, betyder det inte att man är bra för densamma.
Idag drivs drygt 400 kärnkraftverk i världen. Med Mp politik skulle alla dessa läggas ner direkt för att ersättas av – fossila bränslen.
Hela idén om att vi inte behöver tillväxt skulle krascha världsekonomin.
Deras vurmande för ekologiskt skulle frambringa hungersnöd.
De har orsakat enorma summor skattepengar vid val av tjänstebil.
Först var det etanolen som ingen ville ha, men som alla köpte för att det var bidrag från staten.
Nu är det elbilar där en lyxbil som Tesla har i princip samma kostnad för företaget som att leasa en Volvo.
Blev miljön bättre av att skattebetalare fick betala företags tjänstebilar?
De tog sig in i riksdagen på en bluff om ”säldöden”. De hävdade att miljön var så dålig att sälarna dog, när de i verkligen dog av ett virus.
Så Mp´s enda fråga är en bluff.
Melmac
/ 04/20/2017Kan inte nån sätta fotboja på Frigolitbiten? Så slipper vi se honom!
Lurven
/ 04/20/2017Yes, äntligen! Detta lilla falska skitparti.
Det glädjer en en ledsen fd medlem i MP.
Fy vad jag skäms.
Jan
/ 04/20/2017Jag tror att MP lockade många osäkra väljare i mitten. De där som kanske inte är så intresserade av politik och inte har någon självklar klasstillhörighet. Men som gillar skog och natur…. Det finns ganska gott om sådana väljare och de tycks rösta olika varje gång. Nu tycks de ha hamnat hos Centerpartiet. Av någon obegriplig anledning…
Kristian
/ 04/20/2017Gillar skog och natur och vargar – på tryggt avstånd!
Nya Centern är väl också ett asfaltsparti?
elina
/ 04/21/2017Gillar skog och natur samt vargar på nära håll. Tur om färre gör det så naturen är ödslig för mig.
Finns det någon som inte är asfaltsparti? C kan inte längre stava till landsbygden.
Kristian
/ 04/21/2017Ja!
(Det var ett elände att bo i stad i Nederländerna. Bara mitt i parken kunde man inte se bilar, men de hördes fortfarande. Att kunna se horisonten utan byggnader i alla riktningar är väl drömmen.)
Jan
/ 04/20/2017Den som påstår att tiggeriet är organiserat är rasist och nazist hävdar våra politiker. Nå, då är väl både NRK och Expressens fullfjädrade nazister?
http://www.expressen.se/nyheter/sa-styr-natverket-tiggeri-narkotika-och-prostitution/
Polyester Poontang
/ 04/20/2017Innan 2011 så pratade man rätt öppet om detta till graden att till och med polisen vågade göra uttalanden. Av någon anledning så lade man helt om kursen 2010, som om något hände som drastiskt förändrade situationen.
Ärligt talat, tittar man på rapporter från andra länder så har man påpekat detta öppet. Europol har gjort ett antal tillslag, bland annat där man har upptäckt omfattande handel av både knark och vapen. Att tro att alla tiggare som tar sig till Sverige skulle vara undantaget i Europa… ja, vad ska man säga?
Å andra sidan så levde man ju under hård förnekelse att vi på något sätt skulle få in jihadister i migrationsströmmarna…
Tor
/ 04/20/2017Det slog mig att det nästan är ”respekt” för miljöpartiets fd väljare.
När partiet inte levererar sin politik så lämnar väljarna – respekt.
Jämför med socialdemokratiska väljare.
Partiet tillsammans med LO ska värna om den svenska arbetaren.
Kan jag få ett beslut av S på sista tiden som är menat att göra livet bättre för vanligt arbetande folk? Tyssssstnad.
MiT
/ 04/20/2017Kristian
/ 04/20/2017Midnatt råder, tyst det är i husen, Tyst i husen.
Allah sover, släckta äro ljusen, Äro ljusen
Tipp tapp, tipp tapp,
Tappa våra bidrag,
Tipp, tipp, tapp.
(Förstår inte ”förenklingar” av texten som ändrar till ”det är tyst i husen”, men behåller ”sova”.)
G
/ 04/20/2017Opinion live kl 22:00 SVT1.
”De politiska kraven på hårdare tag i kampen mot terrorismen ökar. Förslagen handlar om fotboja, utökade möjligheter till förvar och skärpt jakt på papperslösa. Är hårdare tag rätt väg att gå?
Diskussion med bland andra poeten/författaren Bob Hansson, ledarskribenterna Ivar Arpi (SvD), och Matilda Molander (DN), och socionomen David Nilsson.”
Kristian
/ 04/20/2017Det finns olika grader av ”hårdare tag.”
G
/ 04/20/2017G
/ 04/20/2017Tappade hakan när killen som levt ”gömd” i Sverige i 4år sa att Rakhmat Akilov utförde terrorattacken för att han var tvungen.
G
/ 04/20/2017Här kan man rösta i kvällens frågor för att se resultatet, om man är intresserad.
http://apps.lvis.tv/svt/latest/index.html?bc=l-1ae5081e-990e-472a-9405-7472a3490a03&sh=d16djpy9k7jlna.cloudfront.net#timelinelist
G
/ 04/20/2017Haha! Men Ivars nya bylinebild på SvD.se är inget vidare, han ser fan 25år äldre ut än vad han är.
G
/ 04/20/2017”Jag sa åt dig innan att jag är inte politiskt korrekt.
Nej. Vi har inte kontroll på situationen.”…
”Blåljus om personer som vistas här illegalt”
http://www.nt.se/webb-tv/?clip=om4606128
Rikard
/ 04/20/2017Hej.
En sak jag tycker vi alla skall glädjas åt, oavsett partisympatier (eller i mitt fall antipatier…) eller åsikter och värderingar är de som Jan träffsäkert kallar dem ovan ”flyktiga väljarna”.
Schlingman och hans gelikar identifierade denna trend, som det har spekulerats om sedan tidigt nittiotal, och ringade framgångsrikt in ett antal lockfrågor att vinna med – vad sådana som Schlingman måhända vet men gärna glömmer är att politik och inflytande över denna inte bara går via lobbying och att sälja blå dunster; den går via löften om konkret förändring samt verkställande av dessa. Helst då löften i enlighet med vad de samhällsbärande delarna av valmanskåren håller för önskvärt.
Ju större, mer påträngande problem, desto flyktigare väljare från desto fler grupper. En god sak, då det framtvingar resultatorienterade politiker och dito politik.
Lojalitet skall ligga hos familj, fränder, folk och fosterland: inte politiska partier. Det vore ju som att vara lojal mot ett företag (eller ett märke) oavsett kvalitén på tjänst eller vara.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
Ivar L
/ 04/20/2017Petig surgubbekommentar:
Opinionsundersökningar är inte valsiffror. Nog för att det verkar som att MP kan åka ut just nu, men det är inte säkert att de gör det i alla fall. Så de är inte utraderade ännu. Viktigt att komma ihåg. Det är valdagen och endast valdagen som är det viktiga. Opinionsundersökningar långt innan val är som väderleksrapporter långt innan semestern.
Frida Gustavlin
/ 04/20/2017Lika viktigt att komma ihåg att Miljöpartiet faktiskt åkt ut riksdagen 1991. Ny demokrati åkte ut 1994. Även KD har åkt ut, nämligen 1988, men då hör det till att KD endast hade 1 mandat att försvara sedan valet 1985, ett mandat de fått i valsamverkan med Centerpartiet.
Så konstigare saker har hänt.
Risken om MP åker ut är att det gynnar F!. F! fick lite drygt 7% i Stockholms valkrets 2014, obegripligt. Men får de 12% så kan de trots spärregeln på 4% ändå bli tilldelade ett av valkretsens fasta mandat. Vilken skräckfilmsupplevelse.
/Frida Gustavlin
Embryo
/ 04/20/2017Men eftersom Stockholms valkrets är så stor skulle det kräva oerhört många nya väljare och jag är helt övertygad om att Kawesa kommer att lyckas oerhört bra med att skrämma bort de potentiella nya väljarna, liksom en massa gamla väljare. Go Kawesa!
Tor
/ 04/20/2017De enda som inte kan åka ut ur riksdagen är ”de konservativa” – för de finns inte längre.
Hur kan en politisk åskådning så totalt försvinna från ett helt land?
Är det för att vänster och liberaler varit så framgångsrika med att smeta brunt?
Tycker den politiska kartan är väldigt svår att förstå nuförtiden.
I USA finns det ultrakonservativa som är globalister. Trodde de var liberaler.
Extremfeminister som hatar vita jämställda svenska män men älskar kvinnoförtryckande muslimer.
Demokraterna i USA stöder medelklassen och de konservativa stöder arbetarna och direktörerna.
Höger – vänsterskalan med nazisterna i mitten
Satan i gatan, nu blev det så svårt att jag måste sätta ölen på kylning.
G
/ 04/20/2017”Ekonomiskt var 2016 ett mycket bra år för kommunerna i länet. Alla kommuner gick plus och för en del blev överskottet historiskt. Det var flyktingsmottagandet som stod för det mesta av överskottet.
Hösten 2015 kom fler än 160.000 flyktingar till Sverige. En del av dem hamnade i olika kommuner i länet. Nu har det visat sig att det var en mycket god affär för kommunerna. För Bjurholm innebär det till exempel 23 miljoner kronor på plussidan.”
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/fjolaret-ett-ekonomiskt-plus-for-flera-lanskommuner
Frida Gustavlin
/ 04/20/2017Jippie! vilken bra affär!
Pelle
/ 04/21/2017Dom kommunerna som levde på att ta emot ett stort antal flyktingar och de bidrag det förde med sig kommer ge Ebberöds bank ett ansikte när bidragen slutar komma och de skall försörja ett stort antal arbetslösa..
elina
/ 04/21/2017Vad har hänt i min kommun? Inget överskott alls. Vi fick vår beskärda del b.la 400 ensamkommande och budget visar 25 % minus både förra och nuv. år. Man löste det genom att tömma det kommunala bostadsbolaget men i år finns inget att ta.
Just nu har jag besök från Västerbotten. Det låter som katastrof i sjukvården och skolan. Kön till henne för återbesök, en sällsynt specialist i Norrland (vem vill jobba där?), är nu tre år. Jag har en känsla att politiker ljuger.
G
/ 04/20/2017”Efter Trumps valvinst – rekordökning av kvinnor i amerikansk politik
När Donald Trump vann valet över Hillary Clinton grät Marjorie Velázquez.
– Jag tog det väldigt personligt. Jag är kvinna, jag är ”latina”, allt som han sagt är emot mig. Hur kunde folk rösta på honom? Det var ett hårt slag, berättar hon.
Det var då hon bestämde sig för att själv bli politiker.
De inspelade kommentarerna som avslöjades mot slutet av valrörelsen där han skryter om hur han gillar att grabba attraktiva kvinnor i skötet lever kvar.”
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/efter-trumps-valvinst-rekordokning-av-kvinnor-i-amerikansk-politik
http://archive.is/jqXqW
Mycket neutralt av Bjerström. Sett hur många latina kvinnor som helst på exempelvis twitter som röstade Trump, men deras röst är inte intressant för media. Det är bara den ”goda” sidan som får utrymme, hade varit mycket enkelt att klämma in något från en ”ond” Trump väljare i samma artikel för att balansera det hela, men nej. SVT har väl inte ens skrivit något om Women’s March och Linda Sarsour.
G
/ 04/20/2017”Stridbar feminist föreläste i barndomsstaden”
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/stridbar-feminist-forelaste-i-barndomsstaden
Pelle
/ 04/21/2017Tycker att Linnea Claesson gör rätt i att hänga ut de svin som sextrakasserar henne men gillar inte att hon och andra mer eller mindre öppet menar att det är något som de allra flesta män sysslar med.
Såg ett intressant uttalande från en av kvinnorna i publiken:
”Alla tjejer har blivit kränkta eller påhoppade på något sätt någon gång. Jag tycker det är jättebra att hon tar upp de här frågorna, för det är väldigt viktigt sa Emma Ekström, efter att ha lyssnat på Linnéa Claeson.”
Hur vet hon att alla kvinnor har blivit kränkta eller påhoppade och tror hon inte att män någonsin blir det ?
Feministerna är kanske de som sysslar mest med sådant mot de som inte delar deras ideologi och då oftast mot män.
Rikard
/ 04/21/2017Hej.
När definitionen av en kränkning innefattar att en man sitter bredbent på ett buss-säte, eller att en man förklarar något för en kvinna, eller att olika plagg tilldelas genus-aspekter, eller att små barn väljer ideologiskt fel leksaker när de väljer själva…
…ja, då lär alla kvinnor (oavsett definition) ha blivit kränkta både ofta och länge.
Hennes (Ekströms) avgränsning är ju: ”…på något sätt någon gång.”
Med det som avgränsning har alla araber, afghaner, etiopier, somalier, persiska zoroastrier, zigenare, turkar, greker, italienare, irländare, venezolaner, gambier, samer, jämtar, ålänningar, finnar…
…kränkt mig – om svordomar och förolämpningar räknas.
Jösses. Jag tror dagens svenska kvinnor bundit ris åt egen rygg. Verkliga kränkningar och övergrepp (könsstympning, hedersmord, överfallsvåldtäkter, gruppvåldtäkter, trakasserier och förföljelser, balkongflickor, partnervåld, och så vidare) passar inte in i den struktur-hierarkiska ideologiska mallen, och de fattar inte att det är deras diskriminerande och rasistiska sortering av människor som endast varande gruppmedlemmar som omöjliggör att de arbetar för att lösa verkliga kränkningar.
Kamratliga hälsningar,
Rikard, fd lärare
G
/ 04/20/2017G
/ 04/20/2017”Per Gudmundson: Tiggeri front för stölder, knark och prostitution”
https://www.svd.se/tiggeri-front-for-stolder-knark-och-prostitution/av/per-gudmundson
G
/ 04/20/2017”SVT och trollboken”
http://uvell.se/2017/04/20/svt-och-trollboken/
G
/ 04/20/2017”Ung vänster, Sverigedemokratisk ungdom och Sveriges unga muslimer förlorar miljonstöd från staten.”
http://www.expressen.se/nyheter/ung-vanster-forlorar-miljonstod-fran-staten/
Men Kit tycke ändå att Musa var rätt man att intervjua häromdagen lol.
G
/ 04/20/2017”Kvinnorna överger MP: ”Bekymmersamt””
http://www.expressen.se/nyheter/kvinnorna-overger-mp-bekymmersamt/
Gillar Santessons analys där han igen drar upp sånt som MP helst vill sopa under mattan hahaha.
Att Amanda Lind säger: ”Vi står för en långsiktig politik där vi tar ansvar för både miljön och ett socialt hållbart, solidariskt samhällsbygge.”. Är ju också roligt.
Svenne
/ 04/21/2017Ganman… #satir
😛
Svenne
/ 04/21/2017Tillgång och efterfrågan…
G
/ 04/21/2017G
/ 04/21/2017Jag postar denna också så ingen blir helt confused pga ovan :)…
G
/ 04/21/2017”Säpo vill utvisa man friad från terrorbrott
Säpo vill att den 30-årige man som stod åtalad för ett attentat mot en shiitisk föreningslokal i Malmö – men friades av tingsrätten – ska utvisas.
Ett ärende enligt lagen om särskild utlänningskontroll har inletts, skriver Sydsvenskan. Säpo, som anser sig ha bevis för att mannen har kopplingar till terrorrörelsen IS, vill att den syriske mannens uppehållstillstånd dras in.
..[..]..
Att Säpo ingriper på det här sättet är mycket ovanligt. Ett beslut om utvisning tas av Migrationsverket, men kan överklagas ända upp till regeringen. I fjol fastställde regeringen utvisning av fem utländska medborgare för att de ansågs utgöra ett hot mot rikets säkerhet.”
http://www.expressen.se/kvallsposten/sapo-vill-utvisa-man-friad-fran-terrorbrott/
Fem ? Det är väl lite väl många, tänk om de råkar illa ut i hemlandet…
G
/ 04/21/2017G
/ 04/21/2017@Kristian.
Var det inte du som skrev att Österrike och Schweiz var de enda länder som har ”vaknat”, när jag länkade till artikel ang Australien 😛
”Austria calls on Europe to close Mediterranean route to asylum seekers
Austria has called for immediate international action to close the Mediterranean route to asylum-seekers trying to reach Europe.
Closing off the crossing is “the only way to end the senseless and tragic dying in the Mediterranean”, Wolfgang Sobotka, the Austrian interior minister said.
The call comes after almost 9,000 migrants were rescued from drowning over Easter after they attempted to cross the Mediterranean in ill-equipped and overcrowded boats.
“A rescue in the open sea cannot be a ticket to Europe, because it gives organised traffickers every argument to convince people to flee for economic reasons,” Mr Sobotka said.
Austria led the successful international effort to close the Balkan route to asylum-seekers last year.(Forts)”
http://www.telegraph.co.uk/news/2017/04/20/austria-calls-europe-close-mediterranean-route-asylum-seekers/
Svenne
/ 04/21/2017#hypergami
G
/ 04/21/2017G
/ 04/21/20171.
Manifestation för polisen ställs in efter påtryckningar från vänsterextremister
http://www.friatider.se/peter-springare-hoppar-av-manifestation-efter-patryckningar-fran-vansterextremister
2.
Janouch och Springare hoppar av manifestation: ”Ett syfte jag inte står bakom”
https://nyheteridag.se/janouch-och-springare-hoppar-av-manifestation-ett-syfte-jag-inte-star-bakom/
3.

Nu kan ni läsa båda artiklarna på dessa rasistiska sajter.
Nå, jag förstår både Katerina och Peter efter allt de varit med om på sistone. Jag skulle inte heller vara så pigg på ännu en skitstorm från media redan nu efter allt annat, vilket det säkert hade blivit om de nu hade gått med i manifestationen trots allt. Förstår också Peters reaktion om olika grupper, alla fb-grupper har hittills bara resulterat i skit som lätt kan spilla över på honom som person, så det är givetvis lätt att få känslan att han vill strunta i alla jäkla grupper, det går inte bra vilken grupp det än handlar om.
Men FT blir inte rasistisk för att Expo säger det. Lika lite som e.g FT och NI inte blir rasistiska för att Politism säger det, varför säger inte Expo att NI (som Katerina och Peter är krönikörer på) är rasistisk förresten, Expo tänker ju med samma hjärna som Politism gör. Bara synd att inte media kommer skriva något om de hot som personerna bakom manifestationen säger sig ha mottagit, de hade inte ens behövt backa upp det med konkreta bevis, för det gör nämligen väldigt få journalister som säger det samma, vilket är mycket synd. Nu vet jag ju inte vilka de andra sajterna som arrangörerna enligt Expo har ”gillat” är, de kanske är _riktiga_ extremsajter, det är såklart inte bra i sånt fall. Men vad som är rasistiskt, hothat eller extremt enligt Expo står ju skrivet bland stjärnorna. Från FT artikeln (länk till inlägg på facebook)….
”Vi har blivit motarbetade av våra motståndare sedan dag 1 vi började jobba med denna Manifestation”, skriver arrangörerna och tillägger:
”Vi har båda blivit hotade, förtalade och rena lögner har spridits om oss. Det gick så pass långt att vi kände oss tvingade att göra en polisanmälan. Vilket känns helt vansinnigt och obehagligt när vi bägge har barn.”
G
/ 04/21/2017”Ramin gjorde elva polisanmälningar innan han mördades”
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/mordades-trots-elva-polisanmalningar
Längre text om hedersmordet som jag postade kortare artikel om häromdagen.
G
/ 04/21/2017”Gahrton om MP:s usla siffror: ”Sossarnas fel”
http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/WpgLg/gahrton-om-mps-usla-siffror-sossarnas-fel