Folk jättaj mej ofta näj jag pjesentejaj mig

En intjessant ajtikel i Stockholm idag om Andjeas Ejiksson som tidigaje vajit intjessejad av av spjåk och uttallsnojmej i spjåket:

Hans namn skapaj alltid jeaktionej näj han tjäffar nya människoj. Men Andjeas Ejiksson haj aldjig haft anledning att ångja namnbytet.

I fjedags publicejade DN ett uppjop mot Bokmässan. 150 föjfattaje föjklajade att de inte tänkej medvejka på mässan så länge högejextjema tidningen Nya Tider näjvajaj. Ett av namnen – Andjeas Ejiksson – väckte viss uppmäjksamhet på sociala medier.

– Namnet kommej fjån ett pjojekt på Mejan 2002, föjklajaj konstnäjen och föjfattajen själv.

– Fjån böjjan vaj det som ett pjactical joke. Innan jag läste till konstnäj studejade jag spjåkvetenskap och vaj intjessejad av uttalsnojmej och huj olika uttalsvajiantej haj social betydelse. Men J äj ändå ett godtagbajt uttal av R. Folk höj R fastän jag säger J. Däjföj blij jag ofta jättad näj jag pjesentejaj mig föj folk jag inte kännej.

Äj det inte tjöttsamt?

– Nej, jag tyckej fojtfajande att det äj ganska joligt.

Men du fick väl avslag näj du ansökte om namnbytet hos Patent- och Jegistreringsverket 2002?

– Ja, med motivejingen att man inte fåj byta till ett namn som kan leda till obehag föj en själv. Men man libejalisejade namnlagen i slutet av 00-talet så näj jag skickade in en ny ansökan 2010 blev bytet godkänt. Sedan dess äj jag Andjeas även i passet.

Även om Andjeas Ejiksson aldjig haft anledning att ångja namnbytet betonaj han att vi inte fåj glömma anledningen till att han uppmäjksammas just nu.

– I det häj sammanhanget är det uppjopet som är det viktiga och inte mitt namn, säger konstnäjen fjån Hägejsten.

Däj har vi anledningen till att Andjeas Ejiksson väljej att stava sitt namn på det viset.

Vem vet? Han kanske även pjataj som Annie Lööf och inte bara stavaj som hon låtej?

MVH

MiT

Annonser
Lämna en kommentar

60 kommentarer

  1. MiT

     /  04/24/2017

    Jag utgår från att låtsas vara så här dum nu faktiskt.

    Svara
    • Jan

       /  04/24/2017

      Nä, Veronica Palm är så dum att klockorna stannar. Faktiskt så korkad att det blir meningslöst att resonera med henne.

      Svara
      • Pelle2

         /  04/24/2017

        Ja,hon är verkligen stenkorkad om hon tror att alla kvinnor som bär slöja gör det av eget val. Det visar ju mordet hon refererar till med all önskvärd tydlighet.
        Skulle tro att det är en väldigt liten del av kvinnorna som skulle bära slöja och ännu färre som skulle bära burqa om dom hade ett reellt val. Ändå försöker apologeter och relativister som Palm göra allt dom kan för att få det till att valet att bära slöja i huvudsak är frivilligt..

        Svara
    • För det första – hon dödades inte – hon MÖRDADES. Detta är en bisarrt sätt att ändra språket, gå inte med på det.

      För det andra – detta visar hur oförberedda vi är att hantera konflikter i andra länder. Detta kunde ha förhindrats. Istället för genusutbildningar så kanske vi kan lägga pengar på kunskap hur det ser ut i andra länder?

      Svara
  2. MiT

     /  04/24/2017

    Svara
  3. Jan

     /  04/24/2017

    Hej Annie! Gjattis till tjetton pjocent i väljaropinionen!

    Svara
  4. Att stå upp mot saker som nazism är fint, men….

    Av vilka skäl ska Bokmässan banna Nya tider? För odemokrati? Grattis, en stor del av vänstern är i sig odemokratiska, som Ung vänster nyligen visade! Nej, det bästa är att tillåta dom och låta oss som demokratiskt lagda medborgare gör – ignorera dom.

    Svara
    • Dreadlock

       /  04/24/2017

      Det är bara att kolla namnlistan på de som vill Nya Tider bort från bokmässan. Idel ädel revolutionär vänsteradel plus hela samlingen som gjort sig ett namn genom rasifierings-trenden .

      Svara
    • Senior

       /  04/24/2017

      Ja, väpnad revolution och proletariatets diktatur har ju verkligen visat sig vara demokratiskt i de länder som genomfört det….

      Svara
  5. Jan

     /  04/24/2017

    Nu har kulturmarxisterna hämtat andan efter terroristattentatet på Drottninggatan. Som om det inte inträffat. Nu relativiserar de för fulla muggar. Hotet kommer nästan enbart från SD och nazister menar skojaren Anders Lindberg på Aftonbladet. Visst Anders, allmänheten är säkert rädda för att bli påkörda eller sprängda i luften av Nya tider eller Sverigedemokraterna…
    http://www.aftonbladet.se/ledare/a/kn8Kv/med-nazism-foljer-terror

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  04/24/2017

      Det blij inte fullt lika ijitejande att läsa Andejs Lindbejs kjönikoj, om man bytej ut R mot J.

      /Fjida Gustavlin

      Svara
    • Pelle2

       /  04/24/2017

      Och det är ju som sagt var konstigt hur tysta dom är gentemot Vänsterpartiets ungdomsförbund som tycker att en väpnad revolution i Sverige kan vara ok.
      De utgör ingen fara utan är en stabil och demokratiskt sinnad grund för ett parlamentariskt samarbete..

      Svara
      • Jan

         /  04/24/2017

        Nå, Ung Vänster må vara förryckta men någon terrorfara utgör de inte. Idéer är bara farliga om de utförs i praktiken. Du tycks ha lite kommunistdille. Jag kan trösta dig med att det finns nog färre kommunister i Sverige än det finns moderater i Täby. Risken för större terrorattentat från Ung Vänster är nog inget SÄPO tar med i beräkningen.

        Svara
        • Senior

           /  04/24/2017

          Det är de facto vänstern i form av AFA och likasinnade som stått för den största delen politiskt våld i Sverige. Deras våld är uteslutande terrordåd utfört mot politiska måltavlor.

          Det är åtskilliga politiker som fått hemmen sönderslagna och blivit misshandlade av ”den autonoma vänstern”.

          -Sedan skall vi inte glömma de kommunistiska agitatorer som försökte lyncha strejkbrytare och genomföra kommunistisk revolution innan militären lyckades stoppa dem vid Ådalen -31

          Svara
          • Jan

             /  04/24/2017

            Visst, AFA och liknande grupperingar (svarta blocket) utgör ett ständigt hot. Dock mer mot personer än allmänheten i stort. Att militären sköt skarpt och dödade arbetare i Ådalen 1931 var nog mer ett hot från militären än någonsin de fattiga arbetarna i Ådalen.

        • Pelle2

           /  04/24/2017

          @Jan
          Och du,precis som andra vänsteranhängare,försöker alltid relativisera kommunisterna och deras anhängares våldspotential och låtsas som om de är lite gulliga ungdomar som man kan le lite åt.
          AFA,s våld tystas också ner och relativiseras bara för att dom är anhängare till den fina och goda vänstern.I vänsterns namn är det alltid ok att begå våldshandlingar…

          Om Sd,s ungdomsavdelning hade sagt att de ville genomföra en väpnad revolution hade hela den samlade vänstern stått och skrikit i samlad kör och krävt avståndstagande från moderpartiet. Nu hör vi inte ett knyst från vänstern när Vänsterpartiets ungdomsförbund säger sig vilja göra en revolution.

          Hyckleriet på vänstersidan är monumentalt..

          För övrigt var det väl Säpo som ansåg att stenkastarvänstern var ett av de största hoten i samhället…
          Vidare så är det väl omkring sju procent som röstar på kommunisterna i Vänsterpartiet. Dom må ha slutat kalla sig för kommunister men deras politik avviker inte speciellt mycket från den som VPK drev.Enda skillnaden är väl att moderpartiet numera säger sig vilja jobba för demokrati men det skulle nog inte sítta långt inne för många av dom att bilda en diktatur om tillfälle gavs…

          Svara
          • Jan

             /  04/24/2017

            AFA och Vänsterpartiet är inte samma sak. Vänsterpartiet är huvudsakligen ett socialliberalt parti idag. De flesta väljarna är kvinnor i offentlig sektor som inte har en aning om vad kommunism är. Däremot är de engagerade i liberala stridsfrågor som feminism och antirasism. Den här rockaden av V skedde ungefär samtidigt med Gudrun Schymans entré som partiledare.

          • Senior

             /  04/24/2017

            @Jan
            Bara för deras väljare är lurade av deras retorik gör det inte vänsterpartiet till mindre kommunister.

            Gällande Ådalen -31 var det inga ”fattiga arbetare” som sköts ihjäl, det var kommunister som försökte lyncha folk på torget och göra väpnat uppror. Polisen stod handfallen och klarade inte av situationen.

            De var lika mycket ”fattiga arbetare” som idioten i Stockholm.

            Att vara ”fattig arbetare” ursäktar inte deras beteende, och självklart måste statens våldsmonopol gå in och stoppa detta med de medel som krävs i alla liknande situationer.

          • Jan

             /  04/24/2017

            Länken är historierevisionism av Arkelstenska proportioner. En av de obeväpnade arbetarna som sköts ner var 20-åriga fabriksarbeterskan Eira Söderberg som inte ens deltog i demonstrationen utan stod på en gård som åskådare.

          • Senior

             /  04/25/2017

            Dessutom:
            Ingen partiledare i vänsterpartiet har tagit avstånd från AFA/EXPO. Tvärtom, Lars Ohly uppmanade till ”utomparlamentariska metoder” istället efter valnederlaget 2006 (eller 2008, minns inte vilket.)

          • Pelle2

             /  04/25/2017

            @Jan
            Hur liberalt är det med radikalfeminism och socialism ?
            Själva skriver V följande om sin politik i deras partiprogram:
            ”Ett socialistiskt och feministiskt parti”
            Står inte ett ord om socialliberalism men du vill ju alltid smeta Liberalism på allt du inte gillar…
            Sedan skriver dom bl.a följande i sitt program:
            ”De rättigheter som springer ur ägandet måste begränsas och ägandet i sig övergå till gemensamma former. ”.
            Dom skriver också följande:
            ”På sikt bör bankväsendet i helhet förstatligas.”.
            Klassisk kommunism alltså.
            För övrigt sa jag inte att Afa och V är samma sak men åtminstone vissa delar av ung vänster har uttalat sin sympati för Afa genom åren…

          • Senior

             /  04/25/2017

            Nej, det är ingen revision alls i länken ovan.
            Det står klart och tydligt skrivet att just hon inte blev skjuten medvetet, utan blev träffad av misstag av en rikoshett när militären först sköt varningsskott i marken framför upproret.

    • Jan

       /  04/24/2017

      För att uttrycka mig så enkelt och rättfram som möjligt. Det är enbart islamistgrupper som utgör ett direkt terrorhot för allmänheten i offentliga miljöer. Inte nazister eller högerextremister. De (nazisterna) kan dock utgöra hot mot privatpersoner och enskilda poliser. Nazisterna, och även stenkastarvänstern, utgör ett ständigt lågintensivt terrorhot. Dock knappast mot allmänheten. (Här garderar jag mig dock för en eventuell galning av Breiviks typ. Sådana gäller det att hålla koll på).

      Svara
      • Senior

         /  04/24/2017

        Det är stenkastarvänstern som ”motdemonstrerar” genom att kasta sten, misshandla och hugga knivar i politiska motståndare som försöker utöva sin rätt att demonstrera….

        Svara
      • … och det är detta SÄPO kommit fram till. Kan tillägga att nazister även inte utgör hot av infiltrering.

        Men, gissar på att nazzejägarna vill hitta det sistnämnda. Förklarar deras besatthet av Peter Springare…

        Svara
    • Tor

       /  04/24/2017

      De här två typerna ska vi gödsla skattepengar på.
      Kvinnan måste vara typ ,öh, världens sämsta talare.
      Äh, Öh, uhm, hörs i varje mening.
      De har fräckheten att tala om konstnärlig utsmyckning när de inte ens kan prata.
      Ni två förfular verkligheten.

      Svara
    • Dreadlock

       /  04/24/2017

      För er som inte pallar se klippet,här kommer en sammanfattning :

      Gentrifikationsprocesser är skit. Lågavlönade konstnärer tvingas längre ut i periferin därför att de inte har råd. Detta beror på patriarkatet enbart.

      Herr Andjeas tar vid exakt 20 minuter in i klippet, och lyckades med konststycket att orera fram en mängd tappade trådar utan poäng resten av tiden – Slut-

      Svara
      • Pelle2

         /  04/24/2017

        Klart att idioten Andjeas är en del av genusindustrin.
        Bara sådan idioter tycker att det vore en bra ide´att var och en väljer hur man uttalar orden. Att det skulle göra språket obegripligt skiter dom i. Huvudsaken är att dom kan kalla sig normkritiska.
        Är ju dock passande att han väljer att uttala sitt namn på bebisspråksmanér för det är ju på den intellektuella nivån han befinner sig.

        Svara
      • Blir konstnärer tvingade att flytta ut till förorten (där det läggs en massa $$$ för konstnärskap) – arma tanke!

        Svara
  6. Kristian

     /  04/24/2017

    Lorry gjorde det i ”Språklådan” för 25 år sedan.

    Svara
  7. Ang. Franska valet – vad är oddsen att svensk media kommer kampanja hårt för Emmanuel Macron?

    Av politiska skäl håller jag på Macron, men av rena LOLZ så håller jag på Le Pen. Jag kan inte förlora!

    Svara
    • Klimathotet

       /  04/24/2017

      Macron har inte presenterat någon politik alls då han inte företräder något politisk parti och kommer inte att göra det före 7 Maj. SVT hoppas på en ny Hollande men troligen är det en Fridolin bakom masken. Frankrike har liksom Sverige mycket stora problem att ta itu med.

      Svara
    • Dreadlock

       /  04/24/2017

      Jag gillar Le Pen av 3 anledningar

      1. Hon är den som tydligast markerat att Frankrike måste sätta ner foten mot utövare/anhängarna av en uppviglande sort av mohammedaner som i skydd av demokratin kräver särbehandling. ”Rasistkortet” som slängs fram i tid och otid måste kläs av in till bara benet i argumenteringen.
      2. Utgång ur EU. Euron avskaffas.
      3. Hon har, enligt min mening, helt korrekt återgivit , Rysslands anfall mot östra Ukraina, och annekteringen av Krim. EU med Brysseleliten stod bakom det hela. Vi kanske har glömt att EU har alltid haft planer på att utvidga EU-territoriet österut. Halvåret innan Rysslands militära angrepp mot Krim, stod halvrusiga Ukrainare i Kiev och viftade med gratis vimplar utdelade av EU funktionärer , funktionärer från Bryssel höll glödande tal om att införliva Ukraina in i den europeiska gemenskapen med tillhörande ekonomisk boom.
      Sedan gick det som det gick. EU stack en pinne i Kreml getingbo. Putin, föga förvånande är en av planetens mest älskade hatobjekt, jämte Trump.

      Vad jag inte är så säker på :

      1. Le Pen kan inte agera auktoritär pålitlig politiker helt på egen hand. Men hennes väljare älskar hennes tonfall, och är missnöjda.
      2. Hennes far Jean Marie Le Pen är en belastning . Han var verksam för 15 år sedan, men gjort sig ett namn som helt kompromisslös patriot. Många grodor har hoppat ur den munnen. Väljarna kanske kommer ihåg det, särskilt medelålders.

      Vet inget om Macron. Är jag helt fel ute om han kan personifiera Frankrikes Clinton/Obama ?

      Svara
      • Tor

         /  04/24/2017

        Politiker som är bra talare är livsfarliga.
        Obama åstadkom två stora saker under sina 8 år; Obamacare som håller på att rasa ihop och feghet i arabvärlden som ledde till IS framväxt.
        Trots detta var han väldigt populär när han slutade.
        Helt enkelt en sympatisk person som har talets gåva, men helt värdelös som president.
        Det lilla jag sett av Macon verkar vara på liknande sätt.
        Han tror ju dessutom att vi kan lösa Europas problem med mera EU. Hade vi haft enskilda stater med gränser hade vi inte sett en migrant i Sverige.

        Jean Marie Le Pen är ju själva definitionen på icke PK.
        Tror att mycket av det som vi fått höra i Sverige är draget genom ljugmedia och tagit ur sitt sammanhang.
        Tittat på lite debatter med honom och han verkar vara en som säger som det är.
        Sen var han kanske inte presidentmateriel …

        Vad ska vi med EU till idag? Känns inte som att Tyskland kommer att ”busa” igen på ett tag.
        England går som tåget.
        Ryssland håller vi stången med NATO.

        Svara
      • Jag erkänner – i mina tonår så var jag hardcore-kommunist till punkten att jag funderade varför alla var arga på Pol Pot. Det är nog fläckar jag aldrig kommer kunna tvätta ur så jag håller på Macron av automatik!

        Svara
    • MiT

       /  04/24/2017

      Win!

      Svara
      • Jag vet att jag inte borde ens fundera på Le Pen, men hur svensk media sket på sig över Brexit och Trump så är det svårt att inte göra det!

        Svara
    • Jonas

       /  04/25/2017

      Förutom att Macron är en jesuitisk, Rothchildavlönad, EU-kramande, Globalistisk, invandringspossitiv snubbe som för övrigt är gift med den pedofil som utnyttjade honom sexuellt när han var 15 år så är han säkert ett bra val.

      Svara
  8. MiT

     /  04/24/2017

    De har en biff sen tidigare, häromdagen åtminstone, som ligger och pyr men jag förstår faktiskt inte Nils alls i det här, S i Malmö har ju uttryckligen begärt att få ett stopp? Och MP styr i Malmö tillsammans med S?

    (förra gången han talar om var just den häromdagen, jag tycker dock inte att han gick över nån gräns då men såg kanske inte alla tweetar)

    Beror detta på att Nils är rätt pressad, både från egna leden och från andra? Är ju helt uppenbart vad S i Malmö vill?

    Svara
    • Rikard

       /  04/25/2017

      Hej.

      Det hela är med stor sannolikhet inrikespolitik inom Partiet.

      Hur mycket extrapengar kan Stjernfeldt Jammeh utverka i utbyte mot att dra tillbaka sitt förslag?

      Alternativt: hur mycket inflytande i Partiet kan hon skaffa sig via sitt förslag?

      Vi minns väl Reepalus och Sahlins meningsutbyte sist det glunkades om stopp för invandring till Malmö?

      Att det kallas flyktingstopp får mig att tänka att det inte är allvarligt menat – hade det varit det hade man använt en annan terminologi och en annan språkdräkt.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
    • V begärde (rimligen) att få stopp så tidigt som 2004. De borde fått rätt med tanke på att Malmö ser ut att gå åt helvete.

      Svara
    • Olof

       /  04/25/2017

      Skulle tippa på att Nils fokyserar på att de inte vill ha ett totalstopp utan vill räkna bort EBO inflyttade från kvoterade. Jag kan se poängen, även om jag har för mig att kvoten i sig redan tog hänsyn till tidigare mottagande.

      Svara
    • Risto Matinen

       /  04/25/2017

      Tja, bortsett ifrån att andelen flyktingar inte ens 1 % av invällarna, enligt FN:s definition.

      Den invällarvänliga Katrin Stjernfeldt Jahmmeh, är gift med en han till höger på bilden nedan:

      https://i2.wp.com/1.bp.blogspot.com/-mOelhdNc7wI/UYZGXB1USTI/AAAAAAAAPYI/4ru-SfCkyWc/s1600/jammeh.jpg?zoom=2

      Vad kan hon ha sett/se hos denne Basiru Jammeh?

      Svara
  9. MiT

     /  04/25/2017

    Svara
  10. Svenne

     /  04/25/2017

    #kvinnohat…

    Svara
    • Jag ska erkänna: jag är listnörd. Men jag läste inte av detta som ”nej män”, utan snarare ”tonårstjejer”. För det är de som skapar dessa listor.

      Svara
      • Svenne

         /  04/25/2017

        Exakt – så det är Patriarkatets(tm) fel… #syndabock

        Svara
  11. Jag tror jag har fått en kommentar borttagen från Ledarsidorna. Jag är den första som försvarar dom men…

    Min kommentar handlade om hur bland annat EuroPol, flera människorättsorganisationer och annan utländsk media faktiskt skrivit om hur tiggeriet är kopplat till bland annat knark, vapen och människosmuggling. Detta är inte ens en åsikt, det är hur det är. Grattis Sverige.

    Svara
  12. MiT

     /  04/25/2017

    Svara
    • Kristian

       /  04/25/2017

      Det blir en spännande framtid när de som läst, respektive
      * Grimberg Odner Westman
      * ”Socialdemokraterna räddar världen” (min generation, alltså) och
      * ”Flickornas historia”
      … skall komma överens om vad som egentligen hänt.

      Svara
  13. Peter

     /  04/25/2017

    Utomordentligt fånigt.

    Svara
  14. Micke

     /  04/25/2017

    Little Jinder: ”Privilegierade korkade kändisar” http://www.aftonbladet.se/a/knpm6

    Hepp!

    Varken intresse eller ork att lära mig att lägga in länk på annat sätt….

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  04/25/2017

      Klagar på kändisar med enorma plattformar, samtidigt som hon får sitt Instagraminlägg publicerad i en av landets största kvällstidningar. Sedan förutsätter hon, något självcentrerat, att endast hon varit sjuk och besökt akuten av alla henns fräsiga innekompisar på Riche.

      Little Jinder är en avundsjuk självcentrerad övervuxen skrikig jättebebis som ironiskt nog alltid klagar på andras privilegier, givetvis missar hon gång på gång vem hon själv är.

      Svara
  15. Pether

     /  04/25/2017

    Nu några veckor försenat kom nyheten om att homosexuella ligger pyrt till i Tjetjenien fram till våra hbtqkämpar i Sverige. De undrar vaaaarför ingen pratar om detta.
    Att man påtalar att det är för att alla som gör det blir kallade islamofober av de som säger sig stå för deras rättigheter, och dessa är istället mer intresserade av att visa att de har de rätta åsikterna, än åsikter som faktiskt betyder något, och när man säger åt dem att googla upp en karta över länder där homosexualitet är olagligt och titta på den. Kanske ligger det något i att länderna där homosexualitet ska utrotas, där de kastas från tak, slängs i påsar och slås ihjäl med påkar, råååkar vara muslimska…
    Ja… vad får man för svar? Rasist! Det är lika mycket problem i väst! WBC! *block*

    Suck suck…

    Svara
  16. Svenne

     /  04/25/2017

    Tino Sanandaji om NRK:s granskning:

    Svara
  17. Nu är det vidrigt, absurt och skitsnack att vilja utreda kostnader kring flyktingmottagningen. OK.

    http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/vild-debatt-i-stadshuset-efter-sd-forslag/repqdx!JXBlfkasFJt9i6uUGvqpIg/

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: