Slöjaktivisten avslöjad

Historien om den där slöjaktivisten som sökte jobb på SAS och påstod sig vara diskriminerad går vidare.

Metros Viralgranskare fick för sig att granska historien lite. Nu ska man inte tro att de gör avsteg från sin outtalade policy att bara granska sånt som ryms i den snäva åsiktskorridoren och är totalt politiskt ”ofarligt”, de granskade såklart de som granskar hela historien och som kommit fram till att det BARA är en aktivistaktion i mängden som media älskar att hoppa på och ge utrymme. En aktivistaktion som media lyfte, som vanligt alltså. De politiskt korrekta på Metro gillade inte att man granskade den aktivistaktionen utan ska då såklart granska de som avslöjat aktionen.

Alla förstod direkt efter en minut att det handlade om en aktivistaktion. Alla förstod det alltså. Vad de som granskade lite noggrannare gjorde var att de plockade fram bevis och besvärande omständigheter som stödde det som alla redan visste.

SAS-debatten är förklädd aktivism

En av de som gjorde så var Rebecca Weidmo Uvell, hon plockade fram bevis och besvärande omständigheter.

Nya offensiven från muslimska aktivister

Att hon var på rätt spår blev klart ganska fort då hon dagen efter hade ännu ett inlägg om detta som visade att det var de gamla vanliga bidragstörstande islamisterna som var involverade och att det där med SAS overkligt bra passade deras agenda.

Anklagelserna haglar

En ännu större bekräftelse på att hon var på helt rätt spår är att det började hagla anklagelser om ”islamofobi” och ”rasism” omedelbart. Såklart. Inte så roligt att bli avslöjade som aktivister när de slår på den stora trumman. Detta samtidigt som de hett eftertraktade bidragen till diverse skumma organisationer börjar sina så smått.

Viralgranskaren hörde av sig

Sen dök då Viralgranskaren upp och kontaktade Uvell med några frågor. Hon förekom dem på sin egen blogg med ett inlägg.

Hon anklagades för ”förklädd aktivism” – här är granskningen av ”SAS-kuppen”

Och Viralgranskaren med sitt taffliga försök att försvara de stackars aktivisterna. De behöver inte skriva ”förklädd aktivism” och ”SAS-kuppen” inom citationstecken, ALLA vet att det är just det.

Viralgranskaren hade fel och Alhassani hittar på

Uvell skriver ännu ett inlägg om detta där hon passar på att påpeka att Viralgranskaren har fel och att slöjaktivisten avslöjats med att ljuga om polisanmälning också. Fast just polisanmäla är ju dock inte försent än men hon hade skrivit att hon hade polisanmält vilket alltså inte verkar vara sant. Heller…

Men nu är det så intressant att man börjar granska Viralgranskarens granskning också!

Det är Gesusbloggen som går igenom lite av Viralgranskarens granskning i inlägget ”Viral ja – granskad nej” och konstaterar att det är en ganska märklig granskning där man inte ställt en enda kritisk fråga till den avslöjade slöjaktivisten. Och visst är det konstigt att gå från att inte bry sig till att vara fullblodsaktivist bland folk som t ex Kitimbwa Sabuni och Rashid Musa på en dag? Till på köpet admin för en aktivistgrupp på 2500 medlemmar? På en enda dag? Really?

Så här går det när man som tidning vill vara politiskt korrekt och har en agenda. Då vill man inte ställa frågor och undersöka alls utan bara bekräfta vad man själv vill tro.

Men det finns mer intressant i Gesusbloggen om detta men det får ni gå dit och läsa själva!

Hade Viralgranskaren varit en viralgranskare som granskar på riktigt så hade Uvell inte behövt avslöja slöjaktivisten utan det hade Viralgranskaren gjort. Eller någon riktig journalist, då hade man kanske inte hoppat på aktivisttåget som Expressen gjorde utan granskat det i stället. Nu blev det inte så, varken från Expressen eller Viralgranskaren, just pga att de inte vågar/vill granska något som kan vara politiskt kontroversiellt bland kollegor.

För är det något som sticker ut är det avsaknaden av kritiska frågor till slöjaktivisten. Bara sådana till Uvell. Och i Expressenartikeln om detta så finns inte heller någon sådan fråga till aktivisten.

MVH

MiT

Lämna en kommentar

83 kommentarer

  1. michael.

     /  05/12/2017

    Viralgranskaren lät bra när det lanserades,tyvärr märkte man snabbt att det handlade om viralaktivismspridare dvs bara ett nytt namn för ännu en av alla som trängdes i åsiktskorridoren.

    Svara
  2. MiT

     /  05/12/2017

    ”Qviberg om journalisten som skrev Metros tiggarartikel: ”En typisk stalinist som vi borde bli av med””
    https://nyheteridag.se/qviberg-om-journalisten-som-skrev-metros-tiggarartikel-en-typisk-stalinist-som-vi-borde-bli-av-med/

    Svara
    • Jan

       /  05/12/2017

      Qviberg är en skum aktienasare som nog inte visste vad han gjorde när han köpte Metro av Stenbeck. Han förstod nog inte att Metro är både nyliberal och kulturmarxistisk. Jan Stenbeck var lite mer komplicerad än Qviberg – han hade sympatier utanför börsen och finansvärlden också. Qviberg är en mer typisk finansman.

      Svara
    • Klimathotet

       /  05/12/2017

      Qviberg i artikeln har liknande jargong som Stenbeck hade. En granne träffade Janne S. en del i jobbet och det var ungefär 50/50 succé/fiasko men han chansade friskt. Dagsformen var som en berg- och dalbana. Det tråkiga med Janne enligt min egen uppfattning var att han fick köra slut på sig själv utan att någon la sig i och söp sig till en tidig grav.

      Svara
    • Olof

       /  05/13/2017

      – Alla gillar väl Springare, säger Qviberg.

      Inte Dan Eliasson…

      – Jag räknar inte in honom i gruppen alla, svarar Qviberg.

      Lol. Jaja, en omsvänging av Viralgranskaren till att granska maktens föredragna fejknyheter hade varit välkommen.

      Svara
    • G

       /  05/13/2017

      Hahaha, vilken trevlig intervju 😀 Jaha, det ska bli jävligt intressant att se hur Metros ”make over” blir i slutändan, skulle inte bli förvånad om någon medarbetare väljer att tacka för sig, vi får se, jag säger lycka till.

      Svara
  3. Jan

     /  05/12/2017

    Viralgranskaren representerar Metros agenda. Vilken är en dekokt på nyliberalism och kulturmarxism. Eller globalisering, massinvandring och feminism för att bryta ner det en nivå till.

    Svara
    • Senior

       /  05/13/2017

      Du blandar ihop nyliberalism med anarkism.

      Svara
      • Senior

         /  05/13/2017

        ”Marxism är en samhällsåskådning som bygger på Friedrich Engels och Karl Marx teorier och är den grund på vilken den ena grenen av socialismen, den där bland annat socialdemokrati och kommunism ingår, vilar, den andra grenen grundar sig i anarkismen.”

        ”Nyliberalism är en politisk ideologi som bygger på det klassiskt liberala idéarvet från 1600- och 1700-talet. Begreppet introducerades under sista fjärdedelen av 1900-talet och kan anses stå i kontrast till socialliberalismen.”

        -Wikipedia

        Svara
      • Senior

         /  05/13/2017

        Möjligen kan jag gå med på att de står för socialliberalism, vilket iofs. bara är socialistretorik för att kunna fortsätta med regleringar och lagar som förhindrar den individuella friheten.

        ”Medan den klassiska liberalismen utgår från en negativ frihetsdefinition (frihet erhålls genom avsaknad av förbud och tvång) inbegriper socialliberalismen även en positiv frihetsdefinition, det vill säga att frihet innebär den faktiska möjligheten att genomföra något som anses önskvärt.”

        Svara
      • Senior

         /  05/13/2017

        ”Man måste skilja på den ‘totala staten’ och den ‘totalitära staten’. Den totala staten omfattar hela samhället men kan vara en demokrati vilket den totalitära staten aldrig är.”
        -Björn Axe’n

        Svara
  4. Senior

     /  05/12/2017

    Hade de varit normalt funtade hade det varit så pinsamt att de skulle sjunka genom marken. Nu skriver nog Aftonbladets Lindberg ytterligare en skröna där han får det till att Uvell återigen blivit avklädd…..

    Svara
  5. MiT

     /  05/12/2017

    Svara
    • Rikard

       /  05/12/2017

      Hej.

      Jag tror Westermark tar fel. En rödgardist som Jonna Sima torde veta mycket väl vad Kulturrevolutionen var; det vore märkligt om någon som är filosofie kandidat i idéhistoria inte skulle känna till Kulturrevolutionen.

      Det handlar nog snarare om att Sima inte vill att den självklara kopplingen mellan tre av socialismens vidrigheter skall kunna göras oemotsagd – då kanske hela illusionen om att socialism, kommunism och nationalsocialism är olika ideologier rämnar.

      Från engelska Wikipedias artikel:

      ”Estimates of the death toll, including civilians and Red Guards, vary greatly. They range upwards to several millions, but an estimate of around 400,000 deaths is a widely accepted minimum figure, according to Maurice Meisner. MacFarquhar and Schoenhals assert that in rural China alone some 36 million people were persecuted, of whom between 750,000 and 1.5 million were killed, with roughly the same number permanently injured. In Mao: The Unknown Story, Jung Chang and Jon Halliday claim that as many as 3 million people died in the violence of the Cultural Revolution. Another estimate puts the death toll between 5 and 10 million. The true figure of those who were persecuted or died during the Cultural Revolution however may never be known, since many deaths went unreported or were actively covered up by the police or local authorities. The state of Chinese demographics records at the time was also very poor, and the PRC has been hesitant to allow formal research into the period.”

      Shachars liknelse är om något för snäll – Förintelsen vore inte en olämplig dylik.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
      • Jan

         /  05/12/2017

        Ska man vara noggrann så tror jag att kulturministern menade kulturrevolution, inte kulturrevolutionen.

        Sima är ingen rödgardist. Hon är en modern, liberal identitetspolitiker (eller politisk tyckare snarare) Hon vet förmodligen ingenting, eller väldigt lite, om kulturrevolutionen. Hon visste heller inte vem som var Socialdemokraternas partisekreterare. En annan medarbetare på Aftonbladets ledarsida, Anders Lindberg, trodde att Ådalen låg i Västerbotten. Där har du nivån på Aftonbladets ledarsida numera. Gunnar Fredriksson, denne djupt bildade journalist, torde våndas bara vid tanken.

        Svara
        • Pelle2

           /  05/13/2017

          Skulle inte förvåna mig ett dugg om islamistkramaren Bah Kuhnke även gillar kulturrevolutionen och detsamma gäller för övrigt Sima.
          Vänstern brukar ju inte ha några problem med folkmord begångna i vänsterideologiernas namn.. Eller dom vill åtminstone tona ner allvarligheten av dessa folkmord eftersom dom är begångna av folk med rätt ideologisk värdegrund.

          Svara
          • Senior

             /  05/13/2017

            Precis, just uttrycket ”vi behöver en kulturrevolution”.
            Finns det kulturrevolutioner att referera till än Mao’s utrensningar? -Hon avser säkert att man behöver rensa bort alla museeintendenter som motsätter sig hennes politisering som pågår för fullt i landets museer.

          • Jan

             /  05/13/2017

            Bah Kuhnke är en bimbo. Vilket ofta är ett krav för att bli kulturminister. Eller utrikesminister. Hon vet inte vad kulturrevolutionen var. Dessutom så säger hon kulturrevolution – inte kulturrevolutionen. Ditt påstående om vänstern är, naturligtvis, falskt.

          • MiT

             /  05/13/2017

            Hahaha, som alltid sådär härligt kategorisk 😛
            Men vad tror du hon menar med kulturrevolution? Finns det någon annan kulturrevolution som åtminstone är lite känd förutom den i Kina som tankarna ska kunna gå till? Ser man ordet ”kulturrevolution” så går ju tankarna direkt till just Kina?

          • Jan

             /  05/13/2017

            Senior: Vad hade du för betyg i svenska? Kulturrevolution kan betyda vad som helst.

          • Pelle2

             /  05/13/2017

            @Jan
            Det finns hur många exempel som helst på Vänsterpolitiker och vänsterdebattörer som har hyllat kommunistiska diktaturer även om dom har vetat om de utrensningar som har skett.
            Den senaste kommunistiska diktatorn de har hyllat var Hugo Chavez i Venezuela.
            Här är en motion som skrevs av Vänsterpartiets Hans Linde om chavez
            där han relativiserar de övergrepp som begicks av honom:
            http://www.vansterpartiet.se/hans-linde-om-hugo-chavez-dod.

            Sedan har vi kommunisten och fackpampen Jenny Bengtsson som hyllade Fidel Castro i en tweet när Castro dog:

            Lasse Ohly sa i en intervju att han hellre skulle ha röstat på Castro än Bush trots att han sedan erkänner att Cuba inte är en demokrati:http://www.aftonbladet.se/nyheter/article11354834.ab

            Sedan drar Janne Josefsson ner byxorna på den patologiska lögnaren Ohly som låtsas att han inte grät när muren föll och att det inte finns något citat som visar att han stödde kommunismens förtryck

            Sedan har vi ju diktaturkramaren Jan Myrdal som det står bl.a följande om på Wikipedia:
            ”Myrdal har emellertid inte, till skillnad från många inom den sextiotalets vänsterrörelse han ledde, ändrat ståndpunkt i något väsentligt. Framförallt sedan 1990-talet har han därför kritiserats i upprepade ”myrdaldebatter” för sin vägran att ta avstånd från auktoritära regimer som Stalins Sovjet, Pol Pots Kampuchea eller Maos Kina,[4] vilka anklagas för omfattande brott mot de mänskliga rättigheterna.[5]”

            Vidare visar en ledare i Sydsvenskan hur Sossarna och Vänsterpartiet hyllar diktatorn Fidel Castro och har inga större problem med det trots deras vetskap om förtrycket av befolkningen.
            http://www.sydsvenskan.se/2016-11-26/de-svenska-socialdemokraterna-alskade-castro
            Så vem är det som ljuger om Socialisterna ?

          • Senior

             /  05/13/2017

            En enkel googling på ”kulturrevolution” ger inte en enda träff, alla träffar refererar till ”kulturrevolutionen”. -Singularis, en specifik händelse.

            Du visar bara återigen att du försvarar kommunismen och deras illdåd till varje pris.
            Och när du misslyckas går du som vanligt till personangrepp och kastar epitet runt dig, ”bimbon Kunhke” etc.

            Men ok, är det så du vill ha det kan jag ju börja kalla dig för ”kommunisten och fjanten Jan” hädanefter, om det är på den nivån du vill ha debatten.

          • Pelle2

             /  05/13/2017

            Blekinge läns tidning skriver för övrigt en utmärkt ledare om att Vänsterpartiet inte på allvar har gjort upp med kommunismen.
            Dom skriver bl.a följande:
            ”Visst har V gjort en resa sedan dess. V av i dag är inte samma parti som före partiets reformation på 1960-talet. Mycket har hänt sedan kommunisterna ströks ur partinamnet på 90-talet. Men återfallen är fortfarande oroväckande många.

            Det märks inte minst i partiets internationella relationer och utrikespolitiska sympatier.

            Vänsterpartiets biståndsorganisation (VIF) har i vår egen samtid slussat skattepengar till kommunistiska rörelser runtom på jordklotet.

            Genom VIF har Vänsterpartiet stött både Partido Comunista Colombiano – ett ickereformerat marxist-leninistiskt parti i Colombia – och Laban ng Masa – en allians av partier på yttervänsterkanten med väpnad revolution på agenda – i Filipinerna med ekonomiska bidrag (SvD 20 juli 2016, DN 4 juli 2010).

            Partiets inställning till semidiktaturen Venezuela och dess auktoritäre ledare Hugo Chávez lämnar mycket i övrigt att önska. I fallet Venezuela har både ledande och lokala vänsterpartister återigen visat på överseende med kränkningar av mänskliga fri- och rättigheter i socialismens namn. I Sydsvenskan har vänsterpartister ursäktat repressionen med att ”krisen i Venezuela är en kris för kapitalismen och visar att kapitalismen inte kan regleras genom demokratiska beslut” (Sydsvenskan 2 juni 2016). Hans Linde och Ali Esbati har gärna talat om socialistiska reformer i landet men talat tyst eller relativiserat övergrepp ”
            http://archive.is/D2Mbn

          • Senior

             /  05/13/2017

            Det enkla svaret till varför de inte gjort upp med sitt kommunistiska förflutna är att de fortfarande är kommunister.

            Skit luktar fortfarande skit, även om man döper om det till parfym.

        • Senior

           /  05/13/2017

          Ja, man kan i efterhand dölja många åsikter man fått kritik för med ursäkten att man inte visste eller förstod bättre.

          Det är hela skillnaden mellan om man är en brottsling eller oskyldig, om man har uppsåt.

          -Det är inte olagligt att vara korkad.
          (Jmfr Sigvard Marjasin och Mona Sahlin)

          Svara
        • Senior

           /  05/13/2017

          @Jan

          Jonna Sima är för övrigt Socialist, inte liberal.

          ”Liberalism (av latin liber, fri) är en politisk ideologi med individens frihet som grundläggande värde.[1] Exakt betydelse varierar med tidsepok och världsdel. Liberalism förknippas dock allmänt med individuella fri- och rättigheter, mänskliga rättigheter, yttrandefrihet, privat äganderätt, religionsfrihet, jämlikhet, demokrati, och ett fritt näringsliv med marknadsekonomi.”
          -Wikipedia

          Det finns inte ett spår av liberalism i vad du och Jonna står för.

          Svara
          • Senior

             /  05/13/2017

            Dessutom är hon väl journalist, inte politiker?

            Jag har dock full förståelse för ditt misstag, jag har också svårt att se skillnaden på dessa två yrken idag då journalister närmast kan liknas vid politiska kommissarier.

  6. MiT

     /  05/12/2017

    ”Hyllad kritiker”…

    Svara
    • Bamse

       /  05/12/2017

      Tja det är era pengar antar jag… känn er blåsta töntar! @nyteknik = #clueless

      Svara
    • Olof

       /  05/13/2017

      Lyfter man fram Anita Sarkeesian som ‘förebild’ så är det nog dags att lägga ner föreningen. Få har nog gjort så mycket för att skada kvinnor inom IT och spel.

      För att inte tala om att hennes ideologiska hjärnspökespatologi var en av de sakerna som starkast motiverade tiotusentals ‘gamers’ att bli politiska då de helt plötsligt fick förklarat för sig med all önskvärd tydlighet att även om de var villiga att sitta i sin källare och skita i resten av världen så tänkte inte resten av världen låta dem vara.

      Så även om man får hjärnskador av att lyssna på hennes svammel så kanske man får tacka henne för att hon varit en central pusselbit för att skapa det numera rätt så solida fält av opposition som SJWs numera möter.

      Svara
      • Nixpix

         /  05/14/2017

        Jag skulle till och med vilja påstå att games gate gjorde att trump blev president. 4can och andra nördar lackade helt enkelt ur på alla SJW och bestämde sigför att använda social media till att häckla Hillary, bara för att reta upp alla pk-idioter. Och när tiotusentals nörar går samman, då händer det grejer.

        Svara
  7. Risto Matinen

     /  05/12/2017

    Vilka andra semiter bär slöjor och placerar sig efter kön i sina helgedomar? Vilka andra semiter slaktar konstigt? Vilka andra semiter agerar för vår undergång?

    Svara
    • Senior

       /  05/12/2017

      Judar har väl sin cosherslakt, de är väl också semiter eller? Där upphör nog likheterna iofs.

      Svara
    • Rikard

       /  05/12/2017

      Hej.

      Du menar när män och kvinnor i svenska kyrkor stod på varsin sida om mittgången? De var ju i.o.f.s inte semiter.

      Halalslakt är lagligt utifrån Jordbruksverkets direktiv, men inte koscherslakt:
      [http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/djurskydd/slaktochannanavlivning/religiosslakt.4.37cbf7b711fa9dda7a18000220.html]

      Har du själv några svar på dina retoriska frågor?

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
      • Risto Matinen

         /  05/13/2017

        Givetvis har jag raka svar, inga imbecilla förslag på mina frågor, självklart som svensk!

        Vilka hyperrasitiska folkslag såsom judar och zigenare, slipper stå för sin sin för dem självklara rasism annars?

        Svara
  8. Bamse

     /  05/12/2017

    Det fina i kråksången är ju dessutom att det inte spelar någon roll om viralgranskaren så haft rätt (vilket de alltså inte hade) i samtliga punkter de kritiserar Uvells inlägg för – de två springande frågorna kvarstår ändå:

    1) Det är bort om all tvivel att det är slöjaktivism som bedrivits och att Aye gladeligen deltar i den.

    2) Det kräver en otrolig mängd mental akrobatik och intellektuell oärlighet att försöka göra hijaben till en symbol FÖR kvinnors rättigheter. I synnerhet om det görs genom att insistera på att bära plagget i fråga överallt och hela tiden.

    Det viralgranskaren med flera ägnar sig åt är ”virtue twerking” och inget annat, en term jag hörde först i denna utmärkta artikel på samma tema:

    https://whyevolutionistrue.wordpress.com/2016/08/11/wearing-a-hijab-is-neither-virtuous-courageous-nor-heroic/

    Svara
  9. Tor

     /  05/12/2017

    Senior länkade till Aftonbladet förra tråden, att det är dags att casha ut.
    Här en länk till en kommunekonom som vet vad han pratar om.
    Lite dåligt klippt men väldigt bra med faktiska siffror
    Slutsats:
    Sälj hus och lägenhet nu.
    Pensionsspara inte i svenska kronor.

    https://m.youtube.com/channel/UCRMipUMP4KIaiIkQdqeuXLQ

    Svara
    • Tor

       /  05/12/2017

      För jävligt att ens statspension sitter fast i staten. Här betalar man in enorma summor och så är men helt i händerna på inkompetenta politiker att förvalta.

      Fick jag bestämma skulle ena hälften placeras i dollar och andra i guld.
      Man får ju bestämma över PPM ( än så länge…) men utbetalningarna är alltid av staten och i kronor.

      Svara
      • Dreadlock

         /  05/12/2017

        Tor

        Jag har också tänkt över möjligheten att under framtida valutakrig så kommer SEK att vara speciellt utsatt, och funderat på att rädda undan både PPM och privata tillgångar noterade i SEK.

        Jag har samlat fysiskt guld i snart över 10 år i Sverige. Guld köpt med SEK har faktiskt haft en hyfsat utveckling (om jag idag vill sälja det tillbaka till svenska leverantören).
        Lite svårare med sparmedel i SEK. Man kan öppna Paypal-konto och konvertera sitt SEK till Dollar med ett klick ( Vet ej dock gränsen på max innehav per konto)

        Men annars kan man ju köpa ETF och Aktier noterade i dollar , GLD t.ex. Med lite tur så finns hävstång för både valutaeffekt och utvecklingen på GLD.

        Pensionssystemet kommer man nog inte åt. Men det finns en hel del att göra för att rädda undan sitt kapital och ev. månadssparande noterade i annan valuta än SEK

        Eller har du några fler idéer angående detta ?

        Svara
        • Tor

           /  05/13/2017

          En bra ide är att ta ut maximal pension så fort man får.
          Köp guld och dollar/dollaraktier för pengarna så har du förmodligen högre avkastning och framför allt, du får ut maximalt medans staten har pengar kvar.

          Ju längre tiden går kommer det att visa sig att staten inte kan leva upp till sina pensionsåtaganden. Staten kommer att sno våra med våld indrivna och tvångssparade pengar.

          Sälj ditt hus/lägenhet och flytta in i hyresrätt.
          När kraschen kommer har du likvida medel att betala kontant för ditt gamla hus – till ett lägre pris.
          Eller flytta ut på landet i billigt fritidshus som inte förlorar så mycket i värde.
          Billigt boende och gratis värme med ved.
          I dåliga tider är det alltid bättre att ha ordentligt med mark att odla på än en fin liten tomt i villakvarteren.

          Det unika med kraschen som förmodligen kommer är att vi ensamma kommer att ha lågkonjunktur. I vanliga falla hänger världen ihop i cykler men den här gången har vi fixat det själva.
          USA under Trump har möjlighet att skjuta en lågkonjunktur på framåt några år som annars skulle börja runt 2018/19?.

          Svara
          • Tor

             /  05/13/2017

            Ta kontroll över det som du kan ta kontroll över.

            Jag ångrar bittert att jag ordnade min privata pension i mitt företag genom att köpa pensionsförsäkring i svenskt försäkringsbolag. Nu sitter pengarna fast och kan bara betalas ut i kronor.

            Mitt råd till alla som kan är att inte låsa dina pengar.
            Köp aktier privat.
            Betala av dina lån.

            Spara dina pengar i sånt du faktiskt kan använda under tiden, som hus och fritidsboende. Det är så fantastiskt korkat att ha en hög pengar liggande och vänta på pension när du samtidigt betalar lån för ditt boende.
            Gör du det så har du all frihet att när du vill och behöver ta dina pengar och dra.
            Varför göda någon förvaltare som ofta inte gör bättre jobb än index och tar förvaltningsavgift.

            Vore Sverige ett land som var rätt och riktigt skött skulle man inte behöva tänka på sånt här.
            Ett stort svek av de flesta av våra politiker. De lurar in folk i ”trygghetssystem” som visar sig inte vara så trygga.

    • Dreadlock

       /  05/12/2017

      Suck … Yezus . Magdalena Anderson har alltså infört nya beräkningssätt för att få statens finanser i betydligt bättre dager – Än det är ?
      Hur fan ska hon förklara det påstådda reformutrymmet , 70 miljarder, fram till 2020 består av ren manipulation av henne utfört omräkning. Pengar som helt enkelt inte kommer att finnas ?
      Man blir trött och ledsen. Vi är alla grundlurade och vi borde vara extremt förbannade och kinkiga.

      Svara
  10. MiT

     /  05/12/2017

    https://twitter.com/P4Extra/status/863074237799690241

    Svara
    • Jan

       /  05/12/2017

      Lyssnade på delar av intervjun med den gode, snart 80-årige, Berggren. Kränkande för kvinnor? Hurdå? Det finns horor och har alltid funnits. Tommy sa att han hade haft en god relation med en hora på en rent allmänmänsklig nivå. Vad är det för fel med det? Han såg människan bortom yrket. Icke desto mindre var kvinnan en hora.

      Så många unga kvinnor, och förmenta feminister, är så bortklemade att de inte kan tänka själva. 15-20 års skolgång tycks helt bortkastad på dem.

      Svara
    • Pelle2

       /  05/13/2017

      Och jag har ingen respekt för manshataren Pozar.

      Svara
    • Grodan Boll

       /  05/15/2017

      Jag kan bara hålla med. Även jag har generellt mer respekt för horor än för politiker (eller för horor än politikerhoror, om man så vill).

      Svara
  11. Kalle

     /  05/12/2017

    Vad hette den där knäppskallen till brud som ljög om att någon hade ryckt av hennes slöja och spottat på henne?
    Det var för några år sen och det blev ett himla liv.
    Jag får lite sådana vibbar av den där Aye Valdes.

    Svara
  12. MiT

     /  05/13/2017

    ”Våldtogs av flyktingbarn – sköterskan: ”Vad kul att du fått pojkvän””
    http://www.friatider.se/v-ldtogs-av-flyktingbarn-sk-terskan-vad-kul-att-du-f-tt-pojkv-n

    Svara
  13. G

     /  05/13/2017

    ”Historiskt skifte: Fler syrier än finländare i Sverige

    Finländare har varit den största utlandsfödda gruppen i Sverige sedan andra världskriget. Men nu finns det fler personer skrivna i Sverige med ursprung från Syrien än från Finland, visar nya siffror från SCB.”
    https://www.svd.se/historiskt-skifte–nu-finns-fler-syrier-an-finlandare-i-sverige

    Artikeln består av både text och grafik.

    Svara
    • Inte utvandrar man från Finland idag annat än av speciella skäl. Tvärtom. Men nog är det märkligt att befolkningen från Mellanöstern är större här än från grannländer eller andra kristna europeiska länder.
      Syrier? Sa man att man var syrier trillade ju en permanent uppehållstillstånd från lotteriverket direkt.

      Svara
      • Klimathotet

         /  05/13/2017

        I Finland säger de ”mellan skål och vägg” att bara homofiler och kommunister flyttar till Sverige.

        Svara
  14. G

     /  05/13/2017

    ”Livstid för fem yrkas för kidnappningsmord

    Den 24 dagar långa rättegången i den hittills största utredningen om misstänkt hedersbrott i Sverige har nu avslutats. Åklagaren vill se livstids fängelse för fem av de åtalade.”
    http://www.sydsvenskan.se/2017-05-13/livstid-for-fem-yrkas-for-kidnappningsmord

    Svara
  15. Gorby

     /  05/13/2017

    OT: Fabian Fjälläng ställer frågor till Natur och Kultur gällande journalister som gör hembesök mot privatpersoner som gör detsamma.


    Jag förstår verkligen inte hur dessa personer resonerar…

    Svara
    • Olof

       /  05/13/2017

      Jag håller med dig. Jag tycker hembesök i sig är oacceptabla, men så länge mainstreammedia själva ser det som ett helt acceptabelt sätt att skrämma människor till tystnad (och vad jag vet betraktas det inte alls som att vara emot någon sed) och inte rensar upp sitt beteende så finns det inte mycket att säga om saken. Vilket ju blir plågsamt uppebart här där hon inte kan få fram ett konsekvent argument.

      Svara
      • Rikard

         /  05/13/2017

        Hej.

        Varje person som skall intervjuas bör ställa två minimum-krav:

        1) Hela intervjun spelas in, helst med både bild och ljud, oberoende av intervjuare och offer. Bägge skall alltså ha ett exemplar, och ett extra hos notarius publicus eller juridiskt ombud. Offret förbehåller sig rätten att efter intervjuaren eller dennes uppdragsgivare, eller annan laglig innehavare med rätt att publicera skriftligen given av offret i förväg själv publicera intervjun i vilket media det offret lyster, redigerad eller i sin helhet.

        2) Intervjuaren överlämnar före intervjun skriftligen de frågor som skall ställas, och ställer inte andra frågor utan att offret uttryckligen tillfrågats och svarat klart jakande.

        Journalister lär kalla det hot mot demokratin. De brukar däremot aldrig kvalificera det påståendet. Särskilt att ovanstående överenskommelser skall dokumenteras hotar tydligen demokratin särskilt mycket.

        Blir ni någon gång uppringd av journalist så svara inte på några frågor, utan kräv att intervju – om det så bara är en fråga – hålls via personligt kontakt eller översända frågor, vilka besvaras skriftligen. Det går alldeles utmärkt att ställa krav på journalisten; de är helt beroende av att kunna blända en med att någon vill ha ens egen obetydliga åsikt.

        En annan evig grundregel är att minnas att varje journalist som vill intervjua dig är en fiende, i det att de inte har ditt bästa för ögonen, utan säljer dig för en vattvälling om det ger en bra ‘ståry’.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
    • Grodan Boll

       /  05/15/2017

      Natur och Kultur. GBA, om inte intervjun räcker:

      Nio personer får arbetsstipendier
      Årets mottagare är Fatima Bremmer, Fanny Härgestam, Elisabeth Ubbe, Hynek Pallas, Bengt G Nilsson, Kristian Lundberg, Dan Höjer, Monica Braw och Athena Farrokhzad.

      Svara
      • Grodan Boll

         /  05/15/2017

        Natur & Kultur instiftade 2011 nio årliga arbetsstipendier om vardera 100 000 kronor för kvalificerat litterärt arbete. Ett projekt som kan komma ifråga för Natur & Kulturs arbetsstipendier inom sakprosa ska utgå från Natur & Kulturs stiftelseurkund, och därigenom verka för mellanfolkligt samförstånd, motverka totalitära idéer och statsskick samt främja politisk och ekonomisk frihet; arbetet ska vara av folkbildande karaktär samt sträva efter att utgöra en aktiv del i det offentliga samtalet.

        Minst en av dem är revolutionärt vänster…

        Svara
  16. Pelle2

     /  05/13/2017

    OT:
    Hillel Neuel,ordförande för UN Watch, sågar i dagens SVD Margot Wallströms så kallade feministiska utrikespolitik och börjar med att Sverige röstade in Saudi-Arabien i FN,s kommission för kvinnors rättigheter.
    ”Margot Wallström har sagt att det var omöjligt att rösta nej, att valet stod mellan att avstå och rösta ja, och att valet av Saudiarabien är ”oviktigt”. Hur ser du på det?

    – Hennes argument – att de sju länder som vägrade skriva ”Saudiarabien” på röstsedeln bara avstod – är felaktigt. FN har officiellt meddelat att det var ”noll nedlagda röster”. Den enkla sanningen är att varje land kunde vägra, och borde ha vägrat, att rösta för Saudiarabien. Om saudierna hade fått färre än 28 röster, hade de förlorat. Det har bekräftats av svensken Hans Corell, FN:s tidigare undergeneralsekreterare för rättsliga frågor.

    – Att rösta ner Saudiarabien hade varit rätt signal för Sverige och FN att skicka till saudiska kvinnorättsaktivister. FN-organ för mänskliga rättigheter kan bära på tung symbolisk betydelse, vilket är skälet till att de värsta regimerna investerar så mycket för att bli invalda. Vi lurar oss själva om vi påstår att sådana val är ”oviktiga”.

    Du har ägnat viss uppmärksamhet åt Sveriges regering och Margot Wallström på senare tid. Varför?

    – När Wallström förklarade att hon skulle driva en feministisk utrikespolitik, var det något som fascinerade kvinnor över hela världen. Deras förhoppningar grusades när Wallström sade om Saudiarabiens inträde i FN:s kommission för kvinnors rättigheter: ”Om det är någon plats de bör vara för att lära sig något om kvinnor så är det just kvinnokommissionen.”

    – Det är ju skrattretande! Ska vi göra varje mördare till domare och varje serievåldtäktsman till vakt på kvinnoboenden? Helt allvarligt: Det måste finnas en gräns för dumheten. Det var faktiskt en kvinna som skrev till Wallström på Twitter: ”Som saudiska kvinnor bjuder vi in dig hit för att se vad vi utsätts för, så kanske du också kan ’lära dig något om kvinnor’.”

    Tidigare i maj röstade Sverige för en Unesco-resolution, som ifrågasätter judendomens och Israels band till Klagomuren och Tempelberget i Jerusalem. Varför var det beslutet kontroversiellt?

    – Unesco har till uppgift att bevara kulturellt arv, och ändå blir organet kapat av länder som förnekar 3 000 år av judiskt arv i Jerusalem. Sverige var det enda EU-land som var medskyldigt till denna politiserade resolution, och man röstade tillsammans med Iran, Pakistan och Bangladesh.

    – Sverige bör alltid försvara palestiniers mänskliga rättigheter. Men man bör inte göra gemensam sak med dem som försöker förneka judisk kultur, religion och historia. Wallström borde besöka Jerusalem och se den enorma, 2 000 år gamla stenmur som fortfarande står kvar från området kring det gamla judiska templet. Wallström bör veta att de som försöker förneka judisk historia, modern eller uråldrig, ofta har onda avsikter.

    Det var faktiskt en kvinna som skrev till Wallström på Twitter: ”Som saudiska kvinnor bjuder vi in dig hit för att se vad vi utsätts för, så kanske du också kan ’lära dig något om kvinnor’.”

    Svara
  17. Pelle2

     /  05/13/2017

    Anne Heberlein skriver bra på ledarsidorna om hur samhällskontraktet mellan staten/kommunen och den svenske medborgaren har brutits när Staten/kommunen inte ens kan ta hand om gamla människor som behöver äldreboende.
    Hon menar också, med all rätt, det måste finnas skillnader mellan medborgare och icke medborgare vilket politikerna inte längre anser. Snarast behandlas icke medborgare bättre när kommunen köper bostadsrätter till flyktingar men skiter i de gamla medborgarnas behov.
    Hon skriver bland annat följande:
    ”Vi måste också välja vad vi ska lägga våra knappa resurser på. Vad och vem ska prioriteras när pengarna inte räcker till allt? Ett samhälle bör, menar jag, värderas efter hur väl det tar hand om sina minsta. Notera orden ”sina minsta”. Ett samhälle har ett speciellt ansvar för sina medborgare. Medborgarskapet är en rättslig relation mellan individen och staten och medger speciella rättigheter som medborgare – medborgerliga rättigheter. I valet mellan att främja svenska medborgares intressen, väl och ve och ickemedborgares intressen, väl och ve bör valet vara självklart. Först tar vi hand om våra egna och försäkrar oss om att vård, skola, omsorg och så vidare klarar av att uppfylla de behov våra medborgare har. Sedan tar vi hand om resten av världen.”
    ”Det är hög tid att ställa olika gruppers behov mot varandra – och hög tid att Sveriges beslutsfattare axlar det speciella ansvar de har för svenska medborgare.”
    https://ledarsidorna.se/2017/05/det-brutna-samhallskontraktet/

    Svara
    • Senior

       /  05/13/2017

      ”Det är hög tid att ställa olika gruppers behov mot varandra – och hög tid att Sveriges beslutsfattare axlar det speciella ansvar de har för svenska medborgare.”

      Det valet har Sveriges beslutsfattare redan gjort, med ett undantag, det är därför det ser ut som det gör i samhället.

      Svara
  18. MiT

     /  05/13/2017

    Svara
  19. MiT

     /  05/13/2017

    För er som prenumererar på Sydsvenskan så finns nog en hel del totalrubbat i den här artikeln. Jag tror det i alla fall, kan inte läsa själv nämligen.
    http://www.sydsvenskan.se/2017-05-13/marta-stenevi-sveriges-flyktingpolitik-maste-ater-bli-human

    Svara
  20. Svenne

     /  05/13/2017

    Ganman förklarar… #satir

    Svara
  21. MiT

     /  05/13/2017

    Svara
    • Kristian

       /  05/13/2017

      Är det tillåtet att tjäna pengar på att bygga sjukhus och ambulanser, att tillverka sjukvårdsmateriel och utrustning, att leverera mat, el, vatten, städtjänster, IT-service … ?
      Får en läkare (tio års utbildning) ha högre lön än vemsomhelst man plockar in från gatan?

      Svara
      • Är det ok att någon enhet inom Landstingsvården får pengar över när räkenskapsåret är slut eller ska man sätta sprätt på de?
        Frågar jag vars enhet alltid hade lite pengar över för vi var väldigt varsamma med skattepengar. De försvann i ett svart hål hos någon annan enhet. Ett år brände vi rubbet på utvecklingsåtgärder årets sista dag. Varför skulle vi snåla för andra?

        Svara
  22. Gorby

     /  05/13/2017

    F! har rekryterat Awad Hersi, tidigare Miljöpartiet.
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/awad-hersi-ny-ledamot-for-fi

    Alla ”genier” dras visst till F!…

    Svara
  23. Kristian

     /  05/13/2017

    ”Tidigare migrationsbeslut måste granskas”
    https://ledarsidorna.se/notis/notis-tidigare-migrationsbeslut-maste-granskas/
    ””Redan 2012-2013 visste vi som var ansvariga för migrationsfrågorna på justitiedepartementet att allt fler människor samlades i Turkiet som ett resultat av konflikterna i Syrien och Irak. Förr eller senare skulle det ske en väldigt stark inströmning av människor till EU”.
    […]
    Detta innebär att Morgan Johanssons påstående, som han än idag vidhåller, att ”ingen kunde förutse” helt enkelt inte kan stämma såvida han inte är analfabet. Morgan Johansson och Anders Ygeman tog över ett justitiedepartement från bland annat Tobias Billström som hade all information. Informationen fanns på departementet vid överlämningen vid regeringsskiftet.”

    Svara
  24. Motkraft

     /  05/14/2017

    För att generalisera (vet är en kraftig förenkling)

    – Moderaterna var positiva för ville ha billig arbetskraft och deras väljare kunde göra pengar på karusellen runt migration (är mycket enklare göra profit på skattepengar än innovation). Nu har de insett att det inte var en så bra idé, brottslighet och skattehöjningar kommer att drabba även dem. Deras söner och döttrar kan inte röra sig så fritt som de själva kunde en gång i tiden.

    – Liberalerna var positiva för att de ideologiskt tror på öppna gränser och en självreglering. De som klarar att skapa sig en framtid blir kvar och tillför något, de andra åker hem. Nu har de motvilligt insett att självreglering inte fungerar, folk åker inte hem för att de inte får jobb. Och vissa kanske insett att det inte bara handlar om jobb utan även annat förändras med öppna gränser.

    – Vänstern (och tydligen vissa borgerliga väljare) var positiva för att de har ett godhetskomplex. ”Allas lika värde” och sådant. Lustigt nog förnekar allt de byggt upp genom historien, klasskamp, facklig kamp och sådant, och gladeligen ger bort välfärden i godhetens namn. Men deras politiker har också insett att priset för godheten är alldeles för högt. Men har lite svårt att backa utan att förlora stödet från sina väljare som vidhåller sitt godhetskomplex.

    Svara
  1. Metro, oberoende extremvänster | WTF?

Lämna ett svar till G Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.