Linnea Claesson får FN-förbundets pris

Linnea Claesson, handbollsspelaren med det färgglada håret som är mest känd som radikalfeministiskt aktivist, har fått ett pris från det meningslösa FN-förbundet som snyltar på FN:s renommé med sitt namn.

Tittade in på hennes fb-sida för ett litet tag sedan

Ni får själva bedöma hennes trovärdighet. Jag vet vad jag tror om den i alla fall när hon påstår att hon bara gått på stan och på 3 timmar blivit sextrakasserad över 20 gånger mitt på blanka dagen. Och att det var ÄNNU värre dagen innan. Eller så har man en otroligt generös tolkning av vad som är sexuella trakasserier. Eller så var hon i Rinkeby/Tensta. Men det tror jag ännu mindre på.

Över 20 gånger på 3 timmar mitt på blanka dagen bara man är ute? Nja… Mitt tips är att hon hon hittar på så in i helvete…

Ligger väl i ideologins natur att man hela tiden måste överdriva och hitta på antar jag. Plakaten blir väl bättre på det viset?

Det finns dessutom ingen anledning att hitta på och låtsas som om problem är värre än vad det är eftersom verkligheten ändå är tillräckligt jävlig som det är oavsett område. Och saken är också den att om man överdriver och hittar på om samhällsproblem av ideologiska skäl så kommer det att både avslöjas och slå tillbaka. Alla aktivister drabbas av det där till slut och idag var det alltså Linneas tur.

MVH

MiT

Lämna en kommentar

192 kommentarer

  1. Ivar L

     /  06/08/2017

    ”Det finns dessutom ingen anledning att hitta på och låtsas som om problem är värre än vad det är eftersom verkligheten ändå är tillräckligt jävlig som det är oavsett område.”

    Det är väl sådana som Linnea som gärna tonar ner den verkliga verkligheten när den gör sig påmind? Jag gissar att hon inte kommer att skriva särsklit mycket om sexuella trakasserier av taharrushkaraktär på t.ex. festivaler eller i simhallar. Det är enbart vissa aspekter av problemet, de minst problematiska och de minst konkreta, som hon väljer att bygga sin mediekarriär på. Dynamiken är fascinerande. Det finns inte någon egentlig journalistik bakom hennes förekomst i media. Det handlar snarare om att det finns tillräckligt många som tycker som Linnea ute på redaktionerna. Det är som ett kompisgäng som solar sig i varandras glans och gör hönor av fjädrar medan de av verkligheten utanför twitterbubblan gärna gör en fjäder av hönor.

    Svara
  2. Ivar L

     /  06/08/2017

    OT:
    Vår strålande utbildningsminister har kommit på hur de nyanlända skall klara högstadiet…
    https://www.svd.se/plan-for-nyanlanda-tonaringar-att-klara-skolan

    – Studievägledning på modersmålet samt rätt till modersmålsundervisning.
    Japp det låter ju som en riktigt väl genomtänkt integrationsbefrämjande åtgärd.

    – i stället för underkänt, …, ett skriftligt omdöme som tar sikte på den kunskapsutveckling som gjorts.
    D.v.s. man skall klappa de som inte klarar utbildningen på huvudet och säga ”oh vad duktig du är” istället för att ge tydlig återkoppling att de inte nått upp till målet och måste jobba hårdare.

    Blir nog jättebra detta.

    Svara
    • Pelle2

       /  06/08/2017

      Helt sjukt att någon på allvar diskuterar sänkta krav på nyanlända vad gäller betygen.
      Det är inte mera outbildade människor från andra kulturer vi behöver utan mera välutbildade oavsett bakgrund.
      Utredaren borde få en stor fet spark i arschlet !

      Svara
  3. MiT

     /  06/08/2017

    Svara
    • Pelle2

       /  06/08/2017

      Helt sjukt relativiserande.
      Dom som åker till Is vet ju att det handlar om en religiös mördarsekt medan nybyggarna åkte för att skapa sig en framtid där dom kunde försörja sig och sin familj och verkligen inte för att mörda andra i religionens namn.

      Svara
  4. G

     /  06/08/2017

    ”Elever från två segregerade skolor bytte klass med varandra

    Linköping är en av de mest segregerade kommunerna i landet. SVT Nyheter Öst lät fyra elever från de mest uppdelade skolorna byta plats för en dag. Så här gick det.

    Medan det går 98 procent elever med utländsk bakgrund på Skäggetorpsskolan är motsvarande siffra 12 procent på Ljungsbroskolan.”
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/eleverna-efter-exprimentet-alla-borde-fa-gora-detta

    ”Vi kommer inte att välja bort våra barn för vår politiska tro

    Forskaren Mats Trondman har intervjuat föräldrar till barn som byter från en skola med många invandrare till en mer traditionellt svensk skola. Och reaktionerna varierar.

    – Glädje eftersom barnets resultat ofta förbättras men det finns också en kluvenhet hos en del föräldrar som säger att ”Jag vill att min son ska vara arabisk men jag vill ju också att han ska kunna bli advokat”, säger han.

    Liknande kluvna känslor finns åt andra hållet. Många föräldrar är positiva till skolor med större mångfald och skulle gärna sätta sina barn där, men bara så länge det inte finns någon som helst risk att deras egna barn skulle fara illa.

    – Vi kommer inte att välja bort våra egna barn för vår politiska tro, säger Mats Trondman. ”
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/forskare-om-segregationen-i-skolor

    Svara
  5. MiT

     /  06/08/2017

    Svara
  6. Jans

     /  06/08/2017

    OT:
    Rätt intressant att attentatsmannen Farid Ikken inte bara skaffat sin examen i Sverige och jobbat som journalist utan han har dessutom förärats pris:
    ”År 2009 vann han ”EU-kommissionens nationella journalistpris mot diskriminering” för en artikel i tidningen Folket i Bild.”
    https://nyheteridag.se/svensk-journalist-skots-i-frankrike-efter-attack-mot-poliser/

    Jag vet inte, det är bara så konstigt allting, hur Västvärlden fungerar och i synnerhet Sverige. Vilka människor är det egentligen som får uppmärksamhet, priser och statligt understöd i vår tid? Finns det överhuvudtaget någon poäng längre med att vara skötsam, duktig medborgare som jobbar och betalar skatt?

    Svara
    • Micke

       /  06/08/2017

      Som lyxfällan, jag undrar när ska jag få belöning för att jag jobbar och betalar skatt utan anmärkningar….

      Svara
  7. Peter

     /  06/08/2017

    Tråkigt att hon ska ljuga och överdriva på det sätt hon nu gör. Tycker annars hon gjort ett rätt bra jobb mot ovälkomna sexuella inviter på nätet och dick pic-fenomenet. Synd att hon då visar sig lika galen som de flesta andra feminister.

    Svara
    • MiT

       /  06/08/2017

      Fast hur vet man att det inte är påhittade grejer hon visar i vanliga fall? är ju inte speciellt svårt att fejka ihop ett meddelande så att säga? Jag har varit skeptisk till henne från början och jag har bara blivit stärkt i det.

      Svara
      • Peter

         /  06/08/2017

        Nä det är sant. Allt kommer ju i en annan dager efter detta utspel. Dock tvivlar jag inte på att fenomenet förekommer i allra högsta grad. Samtidigt tror jag inte gemene tjej drabbas i närheten av vad hon (påstår att hon…) gör. Lite som Zara Larsson eller valfri person från gap-och-skrikvänstern, som man ropar får man svar.
        Idioter som tar chansen att skicka en bild på sin kuk antingen för att jävlas eller för att de går igång på det kommer det alltid finnas. Det är knappast något som killar som befinner oss i mitten eller den högra delen av normalfördelningskurvan för intelligens tycker är acceptabelt eller uppmuntrar.

        Svara
  8. Bamse

     /  06/08/2017

    Man törs väl nästan satsa ”dollars to doughnuts” på att hon har en otroligt generös tolkning av vad som är sexuella trakasserier. Lite som i den här välkända klassikern:

    För all del, en del av killarna i videon kan mycket väl vara riktiga kräk. Speciellt den där som följer efter i fem minuter börjar kännas creepy på riktigt. Men för att ha knallat runt i tio timmar på Manhattan känns det ändå som det kom med ganska många kommentarer på ”Have a nice evening” nivå.

    Vad det gäller Linnea får man väl tilläga att om hon figurerar ofta i media och dessutom sticker ut hakan om feminism (gissar hon är den riktigt dumdryga sorten dessutom?) ökar det säkert chansen/risken att få höra kommentarer på gatan.

    Svara
    • Ivar L

       /  06/08/2017

      Svara
      • Ivar L

         /  06/08/2017

        Sorry, den översta blev fel, skulle vara denna:

        Svara
        • Ivar L

           /  06/08/2017

          Sorry för detta, jag fattar inte vad som blir fel…
          Videon heter ” 3 Hours Of ”Harassment’ In NYC!” och visar en kille på samma sätt som 10 hours of walking as a woman…
          Hittas lätt med Google.

          Svara
        • Ivar L

           /  06/08/2017

          Toklandet ta gärna bort mina knasiga videoposter. Jag provade länkarna innan men det blir något fel i alla fall… Kanske för lång URL.

          Svara
        • Pether

           /  06/08/2017

          Kan vara så att du länkar en spellista istället för ett enskilt klipp.

          Svara
        • MiT

           /  06/08/2017

          Har fixat (tror jag). Är det den du menade?

          Svara
          • Ivar L

             /  06/09/2017

            Japp den i översta posten är rätt nu.
            Så du kan ju ta bort magvideon här också som var mitt andra misslyckade försök…
            🙂

  9. G

     /  06/08/2017

    ”Ni får själva bedöma hennes trovärdighet.”

    Hennes trovärdighet försämrades över 20 gånger på 3 minuter som det tog att läsa blogginlägget.

    Svara
  10. mickidablog

     /  06/08/2017

    Tror inte hon ljuger. Hon är ju en känd feministisk aktivist – och hon blir då automatiskt en stor måltavla för dem som avskyr sådana. Antal trakasserier hon utsätts för är väl knappast normalsnittet.

    Svara
    • Rikard

       /  06/08/2017

      Hej.

      Fullt möjligt att du har rätt, tyvärr.

      En bekant kallar det där med att trakassera meningsmotståndare (sådana som är inom skranket för att vara och rycka rätt) för att skjuta sig i foten med hagelgevär.

      Kan det inte vara så att hon inkluderar kommentarer o.d. i diverse elektroniska kommunikationsformer, och att det driver upp siffran? En annan fundering är ju om det sker i grupp: om fem personer säger ‘schyssta rattar’ (i kör eller var och en i turordning) så kan det räknas både som ett tillfälle såväl som fem instanser av trakasseri. Jämför med bankrån: alla rånarna döms för bankrån, även om bara en bank rånades en gång. sätter man då in det i brotts-statistiken som fem bankrån blir det konstigt. bägge formerna måste redovisas på ett spårbart sätt (förhoppningsvis finns det någon som är fena på statistik som kan förtydliga mitt svammel).

      Jag kan bara vittna om vad jag sett ang. sexuella trakasserier, detta på mina tidigare arbetsplatser inom skolan, där även jag blivit utsatt för det (upplevelsen var visserligen obehaglig, men trumfades av en i efterhand chockartad komisk tanke: ‘Jag är gammal nog att vara din far – har du ingen smak, män’ska!’):

      Elever som skriker ”Ey, schoo, houra, kom sitt på kuken du vet du vill ha den” och liknande saker.

      Eller: ”Akta bögen kommer, du kan få bög akta han inte rör på dig!”

      Eller: ”Jag vet du vill du måste låssas inte men jag vet du vill ha kuk” (detta när kvinnan är uppträngd i ett hörn av fem tonårspojkar).

      Ett axplock av hundratals bevittnade incidenter. På en del skolor är detta normalläget.
      Tillsägningar leder ingen vart utom till Arbetsförmedlingen. Föräldrar från MENA tar alltid (i min erfarenhet) sina söner i försvar: ”Det var den horan som ville min son skulle smutsa sig på henne!” Det vill säga: flickan är svensk och därmed hora. Därför är det inte fel att använda henne.

      Även vuxna kvinnor utsätts för detta, men vet att tiga still och rationalisera. Du börjar inte ett korståg mot sådant här fem år före pensionen. Ett av de tre exemplen ovan gäller en kvinna jag arbetade med. Hon vägrade gå in i den klassen utan att ha en annan vuxen med, då pojkarna som varit på henne anklagade henne för rasism, vilket skolledningen tog på största allvar.

      Där hade jag gärna haft en feministisk aktivist på plats, men de enda som då och då dök upp var från Ung Vänster, och fokuserade på hur utsatta och diskriminerade alla ej svenska pojkar och flickor var, och vilka offer för strukturerna de är (för sa man offer för systemet eller samhället men ungdomen uppfinner ju alltid hjulet på nytt). Det var äckligt att tvingas lyssna på förmenta feminister som pratade om att invandrarflickor måste akta så de inte blir som svenska kvinnor.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
      • Senior

         /  06/08/2017

        Gällande statistik räknar polisen tex. Hela växten, inklusive jorden kring rötterna som ett knarkbeslag, även om det bara är delar av växten knarkarna använder. Det blir mycket finare statistik om de gjort ett beslag på 2Kg istället för 400gram….

        Svara
        • Kristian

           /  06/08/2017

          Låter mer imponerande än ”20 frön”.

          Svara
    • MiT

       /  06/08/2017

      Klart hon ljuger! Över 20 gånger på tre timmars fönstershopping eller vad det var? Och ännu värre dagen innan? Knappast.
      En del får hon säkert men inte över 20 sextrakasserier på 3 timmar.

      Svara
      • michael.

         /  06/08/2017

        Enligt Linnea är det väl sexuella trakasserier från män när dom går på samma trottoar som hon.

        Svara
        • En annan Andreas

           /  06/08/2017

          Glöm inte blickar, alla som ser dig trakasserar dig…
          … och alla som inte ser dig förminskar dig …
          … om de inte trampar ner dig för att de inte såg dig, för då trakasserar de dig också.

          Svara
  11. G

     /  06/08/2017

    Svara
    • Ivar L

       /  06/08/2017

      Det är ju helt sanslöst. Våra politiker lobbar alltså i EU för att de andra länderna skall ta samma ”ansvar” som Sverige och så slutar det med att Sverige tar över ”ansvaret” från andra länder som hamnat i liknande sits men på grund av sitt ogynnsamma geografiska läge.

      Svara
      • Jans

         /  06/08/2017

        Det handlar nog en hel del om att hålla asylindustrin i Norrland igång. Det finns säkert stora ekonomiska intressen och en del arbetstillfällen i potten. Staten betalar ju de första åren.

        Det här visar ju vad som händer med stora statliga satsningar när de börjar leva sitt eget liv. Det går liksom inte att få stopp på det när det väl dragit igång. Inte så länge politiker och en del näringsidkare kan hämta hem prestige och gratis skattepengar från folket.

        Svara
        • Om det bara vore asylindustrin och inte skolan, vården sedan bostad, socialtjänst och allt annat. Läkaren jag känner väl har nu över 500 (femhundra) återbesök i kön och hon är den enda i sitt slag i Norrland. Alla är förstås inte invandrare men…

          Svara
  12. G

     /  06/08/2017

    Svara
  13. G

     /  06/08/2017

    Svara
    • Grodan Boll

       /  06/08/2017

      Muslimers totala oförmåga att diskutera Islam eller andra muslimer, del 27945.

      Svara
    • Grodan Boll

       /  06/08/2017

      Det är lätt att sitta på läktaren och vara efterklock, men hon borde serverat raskortet i ansiktet på honom.

      ”Att få honom att fördöma dessa dåd är lika svårt som att få en nazist att erkänna förintelsen. Förresten Rashid, anser du att förintelsen därr alla miljoner stackars judar dog har skett?”

      Svara
  14. G

     /  06/08/2017

    Svara
  15. Rikard

     /  06/08/2017

    Hej.

    Med risk för att relativisera måste man ändå fråga sig vad definitionen är.

    Ryckande i kläder, tafsande på kroppen, uppenbart och odiskutabla sexuella fraser och inviter? Ingen diskussion om det, enligt mig. Det är ett polisärende och inget visar vad stat och samhälle accepterar så tydligt som kännbara straff.

    Busvisslingar, ‘titta och viska till kompisen’, vänd på huvudet och följa med blicken? Kan kännas obehagligt, ingen diskussion om det heller, men det räcker knappast för att räknas som trakasserier (om det inte fortgår över tid vid ett tillfälle eller är ett återkommande ihållande beteende från samma person).

    Sitta bredbent, inte kliva ut i vägbanan*, gå åt samma håll, titta och titta bort, möta blicken, och liknande? Endast en neurotisk person kan tolka in så mycket i detta.

    Det finns en personlighet, av psykologisk karaktär, som tolkar alla sociala signaler från omgivningen som sämsta tänkbara. Det är mycket vanligt hos de som blivit mobbade som barn, men kan även självförvållas genom att personen väljer som sin gruppidentitet att vara ‘Den annorlunda’ (vilket kan brytas ned i underdefinitioner). Genom att ha gjort sig avvikande i åsikt och därmed i förlängningen i verklighetsuppfattning kommer personen utan att tänka på det att tolka allt på hemskast möjliga vis enligt den fastställda mallen.

    Man är i det läget inte helt kapabel till rationell analys. För paranoikern blir en fladdrande gardin ett bevis för att någon i det rummet spionerar på en – inte det mer sannolika att det är korsdrag. För kultursnobben blir alla med sport & motorintresse – utan ironi – snusande xenofobiska rasister. För feministen blir alla män våldtäktsmän.

    Vägen ur det tillståndet är ganska svår, men fullt möjlig. Problemet är att en grupp med samma vanföreställningar (vilket det blir med tiden) förstärker det hela och omöjliggör förnuftsgrundad utveckling och aktivt förhindrar för individer att lösa sina psykologiska knutar: krisgrupper, stödgrupper, anhörigföreningar och liknande kan vara fantastiska resurser för avlastning, men de kan lika gärna bli sekter där [gruppens diskurs] görs till självändamål och blir ett slags guldkalv.

    Det jag funnit framgångsrikt om metod (för man bör gå varsamt fram – direkt angrepp förstärker vanföreställningen) är att dels fråga: ”Är det så? Finns där bevis, data, prövad och kontrollerad forskning?” och hålla det hela väldigt konkret, då man i teorin kan bevisa vad som helst, dels försiktigt styra samtalet så att personen själv hör vad den säger och vågar reagera. Där är det viktigt att inte visa sig hämnd- eller härsklysten, utan att visa empatisk uppriktig nyfikenhet och med försiktiga frågor låta personen avslöja för sig själv hur den tänker – något man sällan är medveten om om man går på känsla.

    (Jag minns särskilt ett barn, som jag ansvarade för i ett par år på en skola. Barnet hade blivit retat i åk 1 och 2, men personalen hade fått stopp på det, och barnet var nu inte utstött eller retat/mobbat, utan var varken mer eller mindre accepterat än andra. Ändå kvarstod både resonemang och agerande baserat i ‘jag får alltid skulden för allt, alla är mot mig, jag kan inte lita på någon, det enda brottet är att åka fast’ (jag parafraserar från barnets språkliga uttryck då de var tämligen salta). I grupp var barnet omöjligt att nå: det var Den Tuffe, Rebellen, Den Semantiske Sanningssägaren, och belönades av gruppen med viss beundran (socialt kapital). Det barnet påminner mig mycket om feminister, identitetsaktivister och ny-rasister.)

    Att diskutera utifrån kontrollerbar konkretion, lugnt, resonligt, och utifrån den auktoritet som kunskap och kunskap om kunskapens metoder ger en, är en vägen om man målet är upplysning av sådana som Linnea Claesson.

    -”Du säger att du blivit sexuellt trakasserad, ofta, ibland så mycket dom tjugo gånger på tre timmar. Kan du beskriva vad du klassar som sexuella trakasserier, och ge några exempel?”

    Följdfrågor bör bland annat undersöka om det är tjugo olika personer eller om det rör sig om en eller ett par. I vidare perspektiv kan undersöka attityder och definitioner hos stora grupper och jämföra med hennes.

    Jämför t.ex min definition av mord: in den ingår rattfylla med dödlig utgång. Knappast den gängse definitionen. Skillnaden mellan mig och Claesson är att Claesson inte använder den gängse (tror jag!) definitionen av sexuella trakasserier, utan (o)medvetet försöker göra sin personliga till allmän. En hederlig debattör är medveten om på vilket sätt den avviker i resonemang från gemene man och försöker övertyga i sak – vilket kan förklara varför konservativa, moderata, och klassiskt liberala nationalistiska idéers företrädare i Sverige rönt så ringa framgång gentemot de i olika marxistiska idéskolor stöpta som blott har regeln ‘Seger förlåter allt’.

    Med ursäkt för eventuell OT-itis (även känt som ‘käppahästsyndrom’ eller Delenda Carthago-ism):

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare
    PS*Att gå bredaxlad (nåja…), med armbågarna ut åt sidorna och inte vrida sig en mikrometer verkar vara en ‘grej’ för de yngre radikalfeministerna, i alla fall i Malmö senast jag var där. De verkar inte inse vad det beteendet signaler till en man: ”Jag letar bråk, och är jätte-jättefarlig, så det så!” DS

    Svara
    • Pelle2

       /  06/08/2017

      Hon är ju inte den första radikalfeministen som påstår att dom blir sexuellt trakasserade hela tiden.
      Det är konstigt att just dom blir drabbade eller så beror det på att dom har på sig genusglasögonen och ser trakasserier där ingen annan gör det
      Skulle tro,precis som du Rickard, att hennes definition av sexuella trakasserier är väldigt
      vidsträckt.

      Svara
      • Det komiska är ju att när kvinnorna ute i Husby kom ut med berättelser om hur de blev trakasserade, nedstirrade och annat jävelskap så menar samma människor att de ”svartmålar förorten”. Gissar på att det inte är rätt personer som står för trakasserierna av rätt anledning…

        Svara
    • Frida Gustavlin

       /  06/08/2017

      Tuffa radikalfeminister som tror att det är tuffaste grejen att ”ta plats” i det offentliga rummet finns även norr om Malmö. Att de per automatik skiter i helt vanligt hyfs är en ren bonus i deras ickenormativa sätt att betrakta sin omgivning.

      När jag ser sådana där krigiska feminister slås jag alltid av vilket rasrent manshat de utstrålar, precis på samma sätt som den värsta skinbullan från VAM. Skillnaden är väl att nio tiondelar av mediaetablissemanget tycker att de är balla utan att riktigt begripa vilken jävla skitstövelattityd de kör med.

      /Frida

      Svara
    • Noger

       /  06/09/2017

      Finns det inga seriösa undersökningar som undersöker utsatthet för sexuella trakasserier?

      I diverse offentliga sammanhang (såsom internetforum) verkar det finnas två grupperingar:
      1. de som aldrig eller nästan aldrig drabbas
      2. de som dagligen drabbas av trakasserier så fort de sticker ut näsan.
      Antingen lever dessa personer under HELT olika betingelser, eller så filtrerar de omvärlden med olika filter.

      Svara
    • Grodan Boll

       /  06/09/2017

      Följdfrågor kommer nog i sig räknas som misstänkliggörande, förminskning och kränkning i allmänhet.
      Jim underhåller sig själv. På tema: vanföreställningar.

      Svara
  16. G

     /  06/08/2017

    Haha, folk driver lite med public service och SR om ”värdegrund” och ”mörkertal” 😛

    https://twitter.com/kurt_johansson/status/872554250752184321

    https://twitter.com/emillstark1/status/872468941716811776

    Svara
    • Blue Lives Matter

       /  06/08/2017

      Uppseendeväckande var ordet. Börjar närmast fundera över om inte den pyrande antisemitismen och utbredda totalitära socialismen bland SR:s medarbetare, kan ha varit en bidragande faktor i Massip Farid Ikkens radikala islamiseringsprocess? En miljö där extrema åsikter och Afa-bakgrund titt som tätt renderar ”priser” från de andra aktivist-kollegorna.

      Massip Farid verkar snarare smält in perfekt. Han hann t.om få pris…innan attacken. Att detta inte är en större nyhet i Sverige är en skandal!

      Svara
  17. Jan

     /  06/08/2017

    Afghanistan är inte Sveriges närområde. Visst, det pågår inbördeskrig i Afghanistan. Men det har det gjort i decennier. Det är knappast Sveriges uppgift att vara hela världens socialbyrå. På sikt måste den här flyktingtrafiken till Europa stoppas. Jag är ledsen, men de här länderna måste ta tag i sina egna problem. Det är den enda hållbara lösningen.

    http://www.aftonbladet.se/kultur/a/4p52q/migrationsverket-tricksar-med-utvisningarna

    Svara
  18. Kristian

     /  06/08/2017

    HAX: ”Svenska domstolar är riggade”
    https://henrikalexandersson.blogspot.co.uk/2017/06/svenska-domstolar-ar-riggade.html
    ”Lite hastigt påkommet (möjligen med anledning av att SD växer i opinionen) skriver justitieråden Mats Melin och Stefan Lindskog en debattartikel om de svenska domstolarnas oberoende.
    […]
    Tyvärr missar man helt elefanten i rummet: Att nämndemän (lekmannadomare) i de lägre rätterna utses av de politiska partierna.”

    (Länkar vidare till SR och Svensk Juristtidning.)
    SR: ”Det krävs lagändringar för att garantera svenska domstolars oberoende i det fall en auktoritär regering skulle komma till makten.”

    Till skillnad från de regeringar vi haft de senaste … ?
    Jaha, det var på SR, då får man lägga till ”höger-” eller ”nazist-” för att det skall gå att förstå.
    Passera, passera.

    Svara
    • Olof

       /  06/08/2017

      Fast med Anne Rambergs korrupta nätverk i farten har jag inget större förtroende för rättsväsendets representanters oberoende i andra fall heller.

      Men, vad skall man säga? Doh… vi har gott om verktyg som både missbrukas i dag och skulle kunna missbrukas ännu mer av eventuella tveksamma auktoritära regeringar. Allt från FRA till människorättsfientliga häktningsregler (visst får vi häkta hur länge som helst, och som Marianne Ny påpekat, att frihetsberöva oskyldiga är även det bra när man känner för att utdela utomrättsliga bestraffiningar!).

      Svara
      • Ivar L

         /  06/09/2017

        I nuläget går det naturligtvis inte att veta vad SD skulle kunna tänkas bilda för slags regering men de har ju långt kvar till egen majoritet så att de skulle riskera bli särskilt auktoritära finner jag mest vara trams. Vi har ju för övrigt redan i nuläget en regering som är inne och tafsar på t.ex. vår kulturhistoria genom diverse mer eller mindre dekretliknande direktiv till muséer, inte helt olikt det agerande som samtidigt kritiseras i exempelvis Polen och Ungern.

        Det närmaste Sverige har haft till en auktoritär – i betydelsen odemokratisk – regering är ju dessutom DÖ, där alla partier utom SD och V ingick. Så frågan är ju vilka som är farligast ur ett demokratiperspektiv? Fantasin säger kanske SD men verkligheten har hittills berättat något annat.

        Svara
    • Senior

       /  06/09/2017

      Den granskningen har jag väntat på i över 30 år, liksom alla andra ”opolitiskt” tillsatta tjänster inom stat och kommun…

      Svara
    • realist

       /  06/08/2017

      Det dröjer nog inte så länge innan vi ser ”ROPEN SKALLA – NEGERKUK ÅT ALLA” i alla första maj-demonstrationer.

      Svara
      • Grodan Boll

         /  06/08/2017

        Poäng for inkludering av ickenormativa sexualiteter, men N-ordet? Verkligen?

        Svara
      • Får man behålla sin befintliga som reserv?

        Svara
    • Vero

       /  06/14/2017

      män som oroar sig för att svenska tjejer ska överge dem för analfabeter som lever på gatan har nog en hel del självrannsakan att göra.

      Svara
  19. Pelle2

     /  06/08/2017

    OT:
    Johan Westerholm på Ledarsidorna tar upp hur feministerna sviker de utlandsfödda kvinnorna när dom relativiserar hedersförtryck och trycker ner de modiga kvinnorna som strider mot detta.
    https://ledarsidorna.se/2017/06/feministernas-dubbla-svek/

    Svara
    • Det känns lite jävligt att allt Westerholm gör här bara är att skriva ned vad som faktiskt hänt:
      ”Allt det som Pekgul varnade för i sin hemort är idag verklighet. Även i media. Men in i det längsta motarbetades hon av feministerna i sitt eget parti som valt att alliera sig med de utrikesfödda männens krav på att få tillämpa sitt förtryck av kvinnor i Sverige. Annars skulle vi minsann bli rasister.”

      (Jag menar att det är illa att verkligheten ser ut så, inte att det är dåligt att Westerholm skriver om det.)

      Svara
  20. Dreadlock

     /  06/08/2017

    OT

    Meanwhile back in the djungel

    Glöm inte vem som utför skitjobbet. Att besegra IS ligger i allas intresse ,speciellt vänsteraktivister och socialkonstruktivister samt feminister som söker uppmärksamhet genom lögnaktiga påståenden som Linnea Claesson.

    Svara
  21. Jan

     /  06/08/2017

    Anna Hedenmo försökte formulera folkets åsikter och blir följaktligen brunmålad av AB Kulturs Martin Aagård som tycker att folkets åsikter inte hör hemma i Publicistklubben.

    http://www.aftonbladet.se/kultur/a/QenWx/sa-skont-att-hedenmo-star-pa-var-sida

    Svara
  22. Frida Gustavlin

     /  06/08/2017

    Nu ska man vara försiktig med psykiatriska diagnoser. Men att bli sextrakasserad över 20 gånger på tre timmar tyder antingen på att hon ljuger eller är histrioniskt lagd. Nu ligger visserligen lögnaktighet som ett diagnoskriterium inom diagnosen, så det behöver i och för sig inte vara ett ”eller” mellan lögnerska och en person som skiljer sig från andra genom att hon har problem med omgivningen för hon är överteatralisk, sexuellt utmanande och överdrivet mån om att tilldra sig andras uppmärksamhet.

    Svara
  23. MiT

     /  06/08/2017

    Svara
    • Klimathotet

       /  06/08/2017

      Bara kamelerna fattas.

      Svara
      • Bidrag vandrar sin tysta ban,
        get lyser vit bland fur och gran,
        get lyser vit på taken.
        Endast kamelen är vaken.

        Svara
  24. Det finns många offentliga kvinnor men det är försvinnande få som delger liknande rapporter som Claesson gör. Är det ”mörkertalet” som spökar eller är hennes upplevelser osanna, överdrivna eller inbillade?

    Jag ser att hon ibland vill tydliggöra att hennes ”problem” är att hon är snygg och feminist. Att det gör henne till lovligt villebråd och gör att arga, kränkta män blir förvirrade; med uttryck ungefär som klassikern ”straffknulla”.

    På nätet får de flesta hat. Jag som skriver öppet och rått om sex provocerar och leder till all möjlig skit. Hade jag inte varit anonym och haft en större läsarbas; 20 sexuella trakasserier på några timmar? Nä. ”Inte ens då”.

    Jag tror inte att Claesson talar sanning. Men att vara så åtråvärd och hatad samtidigt smeker både egot och offerstatusen vilket hon verkar gilla.

    Svara
    • Trolletplit

       /  06/08/2017

      Vad är 500 liv värt mot ryggdunkningar.
      Tänk vad gott det måste kännas när de går till sängs :” Ja stod upp mot rasisterna ”
      Och tänk hur det känns på morgonen när hjärnan bearbetat infon.
      ” Jag har dödat 500″… Ångest tills de får en high five direkt på jobbet.
      ”Vi står upp för allas lika värde. ”

      Hur man dessa kräk leva?
      Jo jag förstår att bränslet är godhetsknarkande, men snart tar det slut. Vad gör de då? Skjuter ondskan?

      Svara
    • Trolletplit

       /  06/08/2017

      Undrar om de tänker samma sak om 25% av skatteintäkterna. Dvs de sin SD anhängare betalar in till de nyanlända?

      Eller
      ” Jag tänkte inte på det”

      Men nu är lösningen nära.
      SD folk behöver inte betala invandringen.!
      Ja.

      Svara
      • Skattepengar tillhör väl staten?
        Eller snarare, alla pengar tillhör staten utom det som är icke-skatt. Och det skall vi ha mindre av.

        Det är läran de rättrogna sprider från Sveavägen och Bommersvik. I evighet. Amen.

        Svara
  25. Johannes

     /  06/08/2017

    Jag har själv en frisyr (skägg, inte hår) som sticker ut en del och räknar man man alla som ger en tumme upp,alla kvinnor som ler lite extra och alla kineser som vill ta en selfie med ”a real viking” så kan man komma upp i 20 på 3 timmar i turisttätaste sthlm om man räknar dessa som sexuella trakasserier.
    Jag tycker hon har grym hårfärg (för att förtydliga tycker jag personligen inte hon är sexuellt intressant).

    Svara
    • Ja, som ung på 60-70 talet, med långt naturligt blont hår och väldigt höga klackar blev jag ofta fotograferad med turister som äkta svensk flicka vilket jag inte var men jag lät den informationen vara. Japaner och italienare mest.
      Idag skulle det väl vara sexuella trakasserier? Då var det bara kul.

      Svara
  26. Svenne

     /  06/08/2017

    En filmjämförelse: ‘WW’ flippar trots att ‘Gb’ floppade…

    Svara
    • Vero

       /  06/14/2017

      det är väl mycket enkelt att förstå varför ww i kontrast till Ghostbusters slog även hos mänm herregud naiviteten.

      Svara
  27. Pelle2

     /  06/08/2017

    Hycklarna Magdalena Andersson och Per Bolund skriver ett inlägg på Svd där dom pratar om vikten av att inte bryta ur delar av budgeten som några av de borgerliga hotar att göra.
    Inte med ett ord berör dom det faktum att Sossarna gjorde detsamma 2013 när dom var i opposition.
    Då var det minsann inte skadligt eller fel att bryta ut delar av budgeten.
    Dessutom gjorde dom det med hjälp av SD som dom minsann allldriiiig skulle samarbeta med…
    https://www.svd.se/s-och-mp-viktigt-att-alla-foljer-reglerna-kring-budgeten/om/debatt

    Svara
  28. Hej

    Hon (vem det nu är, har inte hört talas om henne tidigare) hamnar i sammanhanget i samma soppåse som en viss Erman.
    Visst kan man vara utmärkande på en gren…och helt kass på en annan.

    Svara
  29. MiT

     /  06/08/2017

    Svara
  30. MiT

     /  06/08/2017

    Svara
    • Sila mygg och svälja kameler…

      Svara
    • Ivar L

       /  06/09/2017

      Ett parti i Sveriges riksdag = inte ok.
      En separatistisk muslimsk skola = ok för den kristna missionen.

      Svara
    • G

       /  06/09/2017

      Ulf: ”Antirasist, feminist, rödvinsvänster, röstar på F! SD=rasister, antifeminister och homofober.”

      Svara
      • Kristian

         /  06/09/2017

        Minst 20% är alltså ”ultrahögerrasister”. Propagandan fungerar bra på vissa.

        Svara
        • G

           /  06/09/2017

          Haha ja, och han kan inte skylla på rödvinet. Det får bara Virre på AB göra! 😛

          Svara
    • Ivar L

       /  06/09/2017

      Den här ligger väl rätt bra till också?
      Rum, rytm och resande Genusperspektiv på järnvägsstationer – DiVA
      ”Denna avhandling anlägger ett genusperspektiv på järnvägsstationer som fysiska platser och sociala rum. Den undersöker hur genus kommer till uttryck i resenärernas vardagliga vistelser på järnvägsstationerna. Genusperspektivet skapar förståelse för hur genusmaktordningen uttrycks och upprepas i dessa miljöer. Detta är av särskild vikt att undersöka, eftersom ett av de prioriterade områdena inom transportpolitiken är att medverka till ett jämställt samhälle och en jämställd transportpolitik. Hur resenärer upplever och använder järnvägsstationer kan vara av betydelse för om de känner sig bekväma och välkomna där eller om de uppfattar miljön som ogästvänlig och avvisande.”

      Svara
  31. Frida Gustavlin

     /  06/08/2017

    Gladtråkiga nyheter, anmälningsbenägenheten™ är nu så hög att mörkertalet™ riskerar att öka.

    http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/tjejer-ofredas-pa-grona-lund-helt-oacceptabelt-/

    ”Under 2016 ökade antalet anmälda sexbrott på svenska festivaler med 1000 procent.
    2017 ser inte ut att bli ett undantag – tvärtom. Redan nu har besökare på nöjesparken Gröna Lund gjort fler anmälningar än förra året.”

    Svara
  32. MiT

     /  06/08/2017

    ”Jag står upp för Martin Aagård!”
    https://nyheteridag.se/jag-star-upp-for-martin-aagard/

    Svara
    • Grodan Boll

       /  06/09/2017

      Ouch!

      Med anledning av ovanstående erbjuder jag Martin Aagård, i sann kamratlig andra, en fristad hemma hos mig där han kan få sitta och jobba. Jag bor i Hallunda, det ligger mellan Norsborg, Fittja och Alby. Här slipper han hetsen och hatet från de illojala ”kollegorna” i branschen. Här finns inte en endaste journalistjävel så långt ögat kan nå.

      Svara
      • Ständigt denna Frick!

        Svara
      • Hypocrita

         /  06/09/2017

        Mer Ouch!

        ”Jag har fler exempel, vi kan fylla schemat åt dig. Men vad du än gör, prata inte politik eller invandring med dom. De får Hedenmo att framstå som moder Teresa när de berättar vad de tycker och tänker.”

        Svara
  33. Kristian

     /  06/08/2017

    Påminner om vissa partier i Sverige:
    ”Labour’s desperate crawling to the young is a sad admission of defeat”
    https://blogs.spectator.co.uk/2017/06/labours-desperate-crawling-young-sad-admission-defeat/
    ”The party of the working-class is now the party of students and twentysomething urbanites whose only experience of labour is that time they invited their friends round to help them assemble an Ikea shelf.
    […]
    It’s revealing because it confirms Labour and the left more broadly have largely given up on older people. Which means — no offence, young people — it has given up on wiser and more experienced people, on those who are harder to convince because they’ve been round the block and know a thing or two about life and politics.”

    Svara
  34. Dreadlock

     /  06/08/2017

    Snart stänger vallokalerna i Storbritannien. Ännu inte försent för kristian att betta fel för tredje gången i rad 😉

    Svara
    • Dreadlock

       /  06/08/2017

      First we take New York and Paris then we take London

      Svara
      • Dreadlock

         /  06/08/2017

        Menar … Washington inte New York. Blev nostalgisk av någon anledning

        Svara
        • Kristian

           /  06/08/2017

          ”And then we’ll be dead and yet still alive! Just like Leonard Cohen! ”
          -Neil, The Young Ones: Nasty

          Svara
          • flying

             /  06/09/2017

            And you want to travel with her,
            And you want to travel blind,

    • Kristian

       /  06/08/2017

      🙂
      Fjärde, om jag får be. Trodde inte vi skulle få Brexit eller Trump, blev glatt överraskad. Hoppades på Le Pen men hade inte läst på. Det hade väl inte blivit ”bra,” bara mindre dåligt.
      De konservativa är väl ganska säkra vinnare den här gången. Hoppas jag. (”Pålitligt eländigt för alla” kontra ”Venezuela är en förebild och terrorister är våra vänner.”)
      Men Ladbrokes har fått tillräckligt av mina pengar!

      Svara
      • Kristian

         /  06/08/2017

        Ser ut som om de konservativa förblir största parti, men förlorar sin majoritet.

        Svara
        • Kristian

           /  06/09/2017

          Frågan jag vill ha svar på just nu är ”vad är DUP och vad kommer de kräva för att stödja de konservativa?”
          (LD har redan sagt nej till koalition.)

          Svara
          • Det verkar kunna bli något med CON och DUP. Tack och lov.

            Någon annan än CON lär DUP inte samarbeta med:
            ”[…] they are pro-union (not Europe but UK), pro-Brexit and socially conservative. […] opposes same-sex marriage and is anti-abortion”

          • Klimathotet

             /  06/09/2017

            Democratic Unionist Party, Nordirlands största parti.

  35. Grodan Boll

     /  06/08/2017

    Helt off topic: 50 min med Teal Deer som dekonstruerar stans största snömos till avhandling av feministisk projektion.

    Svara
  36. G

     /  06/09/2017

    ”Dags för politikerveckan i Järva – detta händer dag för dag

    – Allt kommer att sändas live på SVT, där kommer också talen att finnas att titta på i efterhand. Det blir stor medial täckning, så jag tror inte att folk kommer att missa oss, säger Ahmed Abdirahman.”
    http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/dags-for-politikerveckan-i-jarva-detta-hander-dag-for-dag/repqex!XIYESgYh8pVQ9BohOT4ZYA/

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  06/09/2017

      På sätt och vis är det bra att politikerna samlas i Järva, synd att det mest blir på ett symbolplan. Sveriges största problem, tillika politiska utmaningar finns i Järvaområdet.

      Mordfrekvensen är skyhög, skadegörelsen på egendom enorm, religös extremism präglar området, usla skolresultat bland barnen, drogproblematik långt ner i pldrarna och inte minst kryddat med en kvinnosyn som inte funnits i Sverige på hundratals år.

      Kommer politikerna våga ta itu med dessa problem bara för att de flyttar sina partytält från Visby till Nordvästra stockholm. Knappast. Så det blir nog mest en symbolfest.

      Men det gör nog identitetspolitikerna glada i vilket fall – de verkar gilla att prata om symboler.

      Hur ofta hör man inte politiker från partier som ligger dåligt till i opinionen klaga på att det saknas ett politiskt samtal på en ideologinivå i deras partier, som om det är det skulle rädda dem.

      Svara
  37. G

     /  06/09/2017

    ”Teodorescu: Integration handlar om mer än bara pengar

    ..[..]..Nationaldagen är en ypperlig dag för reflektion. För 23 år sedan, denna dag, mottog jag ett kuvert, en svensk träflagga och en barnbok signerad av fotbollsstjärnan Martin Dahlin i rådhuset i Lund. Äntligen var också jag svensk på pappret, i hjärtat hade jag känt mig svensk mycket längre än så. Känslan av lojalitet, respekt, tacksamhet och gemenskap är viktig för integrationen. Den man respekterar agar man inte. Den man vördar mördar man inte. Den man älskar gör man sitt yttersta för.

    Det vi nu ser, hos oss och i resten av Europa, är hur människor som flytt hit eller som haft förmånen att födas här i frihet och trygghet mördar de som öppnade upp sina länder för dem. Det är minst sagt provocerande, inte minst för alla oss som gjort rätt för oss i vårt nya hemland, inte sällan mot alla odds.

    Nationalstaten Sveriges gränser har länge varit förhållandevis enkla att passera. Men gränsen till samhället är desto svårare att ta sig över. Många människor fastnar därför i ett mellanförskap, mellan den yttre och den inre gränsen. Det är i detta gränsland som segregationen bor. En del av de som söker sig till IS och andra extrema islamistiska terrororganisationer formas i detta mellanförskap. Men långt ifrån alla. Flera av de som mördat oskyldiga runt om i Europa kom från, på ytan i varje fall, integrerade förhållanden, hade utbildning och förutsättningar att välja andra livsvägar.

    Integration har i Sverige länge definierats utifrån ekonomiska termer, om man har ett arbete och är självförsörjande eller ej. Men hur integrerad är man om man inte låter sin dotter gifta sig med en svensk man eller om man vill mörda ”otrogna” som gett en skattefinansierad sjukvård, skola och trygghet?”
    http://www.gp.se/ledare/teodorescu-integration-handlar-om-mer-%C3%A4n-bara-pengar-1.4349075

    Svara
  38. G

     /  06/09/2017

    ”Det görs för lite i förorten och åtgärderna med att öka antalet poliser löser långt ifrån alla problem. Det menar Shamm Salih, 17 och medlem i SSU. ”Vi vill kunna gå på våra gator utan och behöva oroa oss för vad som kan ske”, skriver hon.”
    https://nyheteridag.se/shamm-salih-17-kritiserar-stefan-lofven-for-situationen-i-rinkeby-sociala-problem-sopas-under-mattan/

    Har inte SSU allvarliga ”problem” med ”rasistiska hatsajter” som Nyheter idag ? Jag menar typ: ”vi vill inte prata med er”, ”vi vill inte associeras med sådana sajter” osv osv, som det brukar låta när Chang ringer för kommentarer. Men nog måste det väl finnas någon SSU:are som reagerar mot att någon medlem i SSU väljer skicka debattartikel till NI av alla sajter. Får se om det blir några reaktioner från andra SSU:are kommande dagarna. Jag klagar inte på att en SSU:are skickar debattartikel till NI, jag är bara så förvånad, positivt förvånad. Det breddar NI, vilket är bra. Om det finns en slags åsiktskorridor inom SSU så måste nog Shamm stå utanför den.

    Svara
    • G

       /  06/09/2017

      Hon är inte aktiv på twitter men har ett konto…

      ”Svensk- Kurdisk debattör”… twitter.com/shamm000

      Om hon fått reaktioner på sin Facebook kan jag inte kolla för jag har inget konto, men det finns det ju andra som har.

      Svara
  39. G

     /  06/09/2017

    ”Jag kom till Sverige från Iran för två år sedan med min familj. Jag har avslutat min gymnasieutbildning i mitt hemland. Sedan två år studerar jag svenska som andraspråk på Hersby Gymnasium, Lidingö. Under dessa år har jag försökt lära känna svenska ungdomar utan att lyckas. Jag tänkte när jag kom hit att jag skulle få många svenska kompisar, men så har det alltså inte blivit.
    ..[..]..
    I de gemensamma utrymmena har jag också märkt att de inhemska eleverna inte sätter sig bredvid de invandrade. Sitter en invandrad elev ensam i matsalen, korridoren eller på skolgården förblir platserna bredvid hen tomma. Ingen sätter sig jämsides.

    Varför måste vi som invandrat känna oss separerade vi från de infödda svenskarna? Varför händer detta i ett land som i Mellansöstern är känt som det mest invandrarvänliga landet?

    Jag frågade några persiska familjer som varit i Sverige i mer än 20 år om detta. Deras erfarenhet var att de flesta gamla svenskar inte sökte kontakter med nya svenskar. Det var istället mer naturligt för de infödda att umgås med de som påminde om dem själva och har samma kultur.
    ..[..]..
    Jag tror att det svenska samhället här har en svag punkt som behöver fixas. För när Sverige är ett land som tar emot massor av flyktingar, studenter och andra, behöver alla människor i samhället blandas.”
    http://asikt.dn.se/asikt/debatt/varfor-ar-det-sa-svart-att-fa-svenska-vanner/

    Svara
    • G

       /  06/09/2017

      ”Mitt förslag är att man särskilt i skolan blandar elever med olika bakgrund mer…”

      Ja gör det….

      ”Bråket: ”Konflikt mellan olika etniska grupper”

      På torsdagen blossade ett storbråk mellan 100 och 150 elever upp på Knut Hahnsskolan i staden, strax efter julavslutningen.
      Även det ett bråk som bottnar i tidigare konflikter – mellan afghaner och syrier.”
      http://archive.is/U29XK

      Svara
      • Kristian

         /  06/09/2017

        Letade efter karta. Hittade rubriken ”Syria replaces Afghanistan as world’s least peaceful country”.

        Svara
    • Han ska vända sig till Miljöpartiet och få råd. De är väl MP som har kompetens i sådana frågor?

      Svara
  40. Vilka fina och modiga människor på Lärarförbundet som officiellt går ut och säger att de inte står ut. Skönt att även sådana ”myndigheter” inte är politiskt obundna.

    https://www.facebook.com/plugins/post.php?href=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fvistarinteut%2Fposts%2F425962294454602%3A0&width=500

    Svara
    • G

       /  06/09/2017

      ”Lärarfacken splittrade om amnesti för ensamkommande

      Kravet på amnesti för alla ensamkommande barn och ungdomar får stöd av Lärarnas Riksförbund, men inte av Lärarförbundet.
      – Otroligt fegt, säger Kinna Skoglund, talesperson för nätverket Vi står inte ut. Många av de lärare som ingår i nätverket och är medlemmar i Lärarförbundet hotar nu att byta fackförbund.”
      http://lararnastidning.se/lararfacken-splittrade-om-amnesti-for-ensamkommande/

      T.o.m de 2 kommenterarna under artikeln ”stårinteut”.

      Svara
  41. G

     /  06/09/2017

    Svara
  42. G

     /  06/09/2017

    Svara
    • G

       /  06/09/2017

      Svara
    • G

       /  06/09/2017

      Well, resten var ju mitt i prick så varför utelämna….

      Svara
      • Jan

         /  06/09/2017

        Sanningen är att knappast någon innerst inne, inte ens Morgan Johansson, vill ha flyktingar från Syrien eller Mellanöstern. Ingen i Europa heller.

        Svara
      • G

         /  06/09/2017

        Men nu har ju kompetensregnet anlänt och är här och skvätter oavsett om någon vill det eller inte, och då ska politiker och inte minst ministrar som Johansson vara hederlig och hålla sig till fakta och inget annat. För Johansson är väl inte faktaresistent?

        ”Efter att ha (S)iat om kompetensregn från Mellanöstern så är du nu hjälte bland faktaresistenta vänsterutopister. Johansson. Känns det bra?”

        Svara
        • Jan

           /  06/09/2017

          Visst är det så. Fast de flesta politiker på riksnivå är likadana. Johansson är inget undantag. 1×2. Ständig helgardering. De kan aldrig ha fel. Alltsammans är bara sorgligt.

          Svara
  43. G

     /  06/09/2017

    Svara
    • Ser inga problem med SVTs artikel då Vavra Suk får besvära påståenda ingående.

      Svara
    • Ivar L

       /  06/09/2017

      Vet inte vem Bengt är men han försvarar Nyheter Idag inte Nya Tider. Det verkar vara svårt för många att hålla isär Fria Tider, Nya Tider och Nyheter Idag trots att de skiljer sig ganska rejält, speciellt Nyheter Idag.

      Svara
    • flying

       /  06/09/2017

      Ja Marika Markovits borde skämmas sen avgå. Efter att själv betalat 85 000 kr ur egen ficka de belopp som hon lurade av de hemlösa och som nu fattas pga att hennes egna egoistiska behov gick före deras. Inkompetens och empatilöshet ska kosta.

      Svara
  44. Pelle2

     /  06/09/2017

    OT:
    Ledarsidornas Johan Westerholm skriver intressant och bra om att regeringen vill införa ett
    ”studiestartsstöd” för invandrare som kommer att ligga på en högre nivå än det vi ger våra fattigpensionärer.
    Stödet kommer dessutom utgå om de vabbar.
    Våra egna studenter får också ta lån när de studerar.
    Men vi skall inte ställa grupper mot varandra som bekant…
    Det är numera en nackdel att vara svensk medborgare av födseln..
    https://ledarsidorna.se/2017/06/kravlosa-arbetsmarknadsreformer-okar-motsattningarna/

    Svara
    • G

       /  06/09/2017

      Orkar inte mer snart.*Behåller alla fina ord för mig själv.*

      Svara
    • Det är bara att erkänna: det finns onödiga gamla som skapade det Sverige som nu nedmonteras. Sedan finns nykomlingar som gullas av politiker och de behöver inte välja mellan att bo och äta.

      Svara
      • Man litar kallt på att de gamle inte kan ställa till besvär i mer en ett par val till … fantastisk cynism.

        Svara
  45. Pelle2

     /  06/09/2017

    OT:
    Cissi Wallin köper hemhjälp och måste nu försvara sig genom att skriva en krönika om hur dåligt det är med dom som kritiserar sådant.
    Sedan måste hon ju naturligtvis ha med att det är rätt att kvinnor köper städhjälp eftersom dom tar mest ansvar för städningen..

    Svara
      • Frida Gustavlin

         /  06/09/2017

        Årgångarödvinsvänster när den är som godast.

        Så om jag fattat saken rätt:

        Cissi Wallins (32 år) man (43 år, egenföretagare inom design – givetvis är aldrig söderfeminister tillsammans med en tio år yngre, mindre avlönad bilmekaniker) städar inte hemma, för att han är man, och därför behöver hon köpa städhjälp för att hålla rent i deras 133 kvm stora södermalmslägenhet, schablonvärderad till omkring 10-12 miljoner. Detta köp av städhjälp är därtill en feminstisk och aktivistisk godhetshandling.

        Suck, när det inte kunde bli snurrigare.

        Kan hon inte vara snäll och skriva en krönika om att det är ett förtryck att kvinnor tjänar mindre än sina partners och samtidigt hävda att det är en feministisk kamphandling att bli tillsammans med en rikare och äldre partner.

        /Frida

        Svara
  46. Jan

     /  06/09/2017

    Jag begriper inte Cecilia Wikströms oförtröttliga entusiasm för EU. Är det den höga lönen som förblindar henne? Att hon får känna sig lite viktig?

    http://www.aftonbladet.se/debatt/a/OxR6l/britterna-maste-sluta-diktera-kraven-mot-eu

    Svara
  47. G

     /  06/09/2017

    ”Cwejman: Vardagens assimilation

    De som förordar assimilation har anklagats för att vilja utplåna människors härkomst till förmån för majoritetskulturen. Men assimilation i vardagen är nödvändig för att skapa en naturlig samhällsgemenskap som skapar tillit och sammanhållning.”
    http://www.gp.se/ledare/vardagens-assimilation-1.4352208

    Svara
    • Ivar L

       /  06/09/2017

      Dessutom har vi ju nu prövat motsatsen i flera decennier och resultaten är nedslående. Jag skulle vilja se ett enda bevis på att ekonomiskt stöd till invandrares kulturutövning och modersmål på något sätt befrämjat integration. Med tanke på hur bra det gick för svensk-amerikaner i USA utan ett öre stöd och hur dåligt det gått för många mena-invandrare trots alla satsningar så tror jag på assimilationstanken.

      Svara
    • Dreadlock

       /  06/09/2017

      Är en av dem som är ytterst skeptisk mot ordet assimilering. Vilka erfarenheter har Sverige av aktiva åtgärder för att assimilera minoriteter på eget territorium . Sista gången vi försökte (Med samerna) så gick assimileringspolitiken ut på att driva ut samerna från gamla områden, tvingar dem bosätta sig i samhällen , samt sätta barnen i svensk skola för att lära sig bli ”svensk”
      Så jag är ytterst nyfiken på hur vi idag som ett betydligt mer liberalare samhälle får ihop ekvationen,eftersom det numera finns utvärderingar om hur assimilationen fungerat. Den har fungerat dåligt, och jag skulle vilja se opinionsmakare förklara mer ingående vilka åtgärder man vill sjösätta för att praktisera assimilation. Har man sagt A får man förklara B

      Enligt min mening är Assimileringspolitik applicerat på identifierade minoriteter en solklar återvändsgränd. Den multikulturella politiken måste överges först och främst.

      Svara
      • Ivar L

         /  06/09/2017

        Jag förstår vad du menar men jag tror du blandar ihop två saker som i och för sig benämns på ett likartat sätt. Samerna i Norden är nästan helt assimilerade i svensk kultur, likaså judar. Trots det finns det små avvikelser i levnadssätt, högtider och några mindre kulturella särarter. Dessa två grupper tycker jag utgör bra exempel på assimilation till majoritetskulturen.

        Båda dessa grupper har utan tvekan utsatts för övergrepp mot bakgrund av mer extrema assimilationskrav som gått ut på ett de helt och hållet skall överge sitt ursprung. Det är vid dessa typer krav som assimilation går över till att likna rasism, etnisk rensning o.s.v.

        Gränsen mellan dessa två slag av assimilation kan säkert vara suddig ibland men oftast tycker jag den är mycket tydlig.

        Svara
    • Jan

       /  06/09/2017

      Assimilation eller integration – det bästa hade såklart varit restriktion. Det vill säga av invandringen från början. Nu sitter vi där vi sitter. Jag känner en djup sorg inför alltihop. Jag känner inte igen det trygga och stabila Sverige jag växte upp i.

      Svara
      • Ja, det börjar bli ren semantik, men som jag förstår Cwejman hade vi då fått automatisk assimilering.

        Nej, det är mycket som har förändrats. Vissa tycker det är mer ”spännande” än på den tråkiga ”DDR-Sverige”-tiden. Personligen tyckte jag det var bättre än idag.

        Svara
        • Jan

           /  06/09/2017

          Håller med helt och hållet. Mina föräldrar likaså. Efterkrigstiden var en unikt framgångsrik och harmonisk period i Sveriges historia. På alla sätt egentligen. Sedan må diverse Alliansanhängare kalla den perioden för DDR bäst de vill. Jag håller inte med dem.

          Svara
        • Ivar L

           /  06/09/2017

          Fast det blir ju rätt lustigt att försöka leda i bevis att invandring från MENA är orsaken till att vi inte har ”DDR-kultur” längre. Snarare har ju kontrollsamhället i viss mån återkommit i och med denna invandring, om än i ny skepnad.

          Svara
  48. G

     /  06/09/2017

    ”Debattartikel: Nobbad SD-donation ingen fjäder i hatten för Stadsmissionen

    Det är tydligen inte så kinkigt ställt med Sveriges fattigpensionärer, trots allt. Sannerligen är det goda nyheter! Hur ska man annars tolka att Stockholm stadsmissions direktor, Marika Markovits, tycker att ett politiskt ställningstagande är viktigare än 3 400 måltider till behövande?”
    http://www.gp.se/nyheter/debatt/nobbad-sd-donation-ingen-fj%C3%A4der-i-hatten-f%C3%B6r-stadsmissionen-1.4351908

    Toppenbra sammanfattning.

    Svara
    • G

       /  06/09/2017

      Sökte lite snabbt för att se om/vad debattören skrivit tidigare, hon kallar sig ju ändå frilansskribent, men hittade inget alls hmmm.

      Svara
    • G

       /  06/09/2017

      Är det hon nedan mån tro ? :/ liten bild men lite likt med bilden i GP iaf….

      ”Jenny currently works with press and culture at the Embassy of India.
      https://mundus-international.com/author/jw/

      Fanns en länk till hennes linkedin-profil i länken ovan…
      https://www.linkedin.com/in/jennykristina/

      I såna fall så är detta hennes twitter: – twitter.com/jenny_wickman

      FB-länkarna som är i tweetarna går till en FB-sida där man kan se ”jennykristina81” i URL:n. Vilket stämmer överens med Linkedin ovan, men går inte komma åt själva profilerna på Linkedin eller Facebook utan att logga in.

      Och här hennes blogg (samma avatar som på twitter)

      About me

      FYI. Detta är inte viktigt öht lol! 😛 Är bara lite intresserad av att veta vem det är som skrivit debattartikeln då det kanske finns mer att läsa av skribenten, och även för det är ett namn jag inte sett i den s.k ”offentliga debatten” innan.

      Svara
      • G

         /  06/09/2017

        https://se.linkedin.com/in/jennywickman
        Ja, det är nog hon, hennes avatar här verkar vara exakt samma som den tillhörande debattartikeln i GP. Men som sagt, detta är inte viktigt öht, behövde ju inte posta allt detta men gjorde det pga att jag postade debattartikeln, var egentligen bara jag som ville veta för framtiden, men nu vet ni också 😛

        Svara
  49. G

     /  06/09/2017

    ”Mansplaining” vanligt från baksätet
    https://www.sydsvenskan.se/2017-06-04/mansplaining-vanligt-fran-baksatet

    Är det bara män som öppnar käften i bilen ?
    Eller räknar TT kommentarer gjorda av kvinnor i bilen som Mansplaining ?

    Svara
  50. Rille

     /  06/09/2017

    Angående klimatsjälvspäkandet, världsmästerskapet i godhet och moral; När verkligheten möter de modeller som ligger till grund för dagens klimathysteri där medierna gärna refererar worst case diagrammet

    Svara
    • Låter som vad Scott Adams brukar säga: Vetenskapen och mätningarna har jag inga problem med, det är när man börjar tillämpa en massa modeller som det förlorar trovärdighet.

      Svara
  51. G

     /  06/09/2017

    ”Gefle IF-spelaren Kwame Bonsu stod åtalad för misshandel och våldtäkt mot sin förra hustru.

    I dag dömdes han till två års fängelse och ska även utvisas från Sverige.

    Gävle Tingsrätt beslutade även att utvisa honom från Sverige och han ska betala skadestånd på 122 000 kronor till sin förra hustru.

    – Hela situationen den här situationen känns olustig och obehaglig. Det är så klart fruktansvärda handlingar som tingsrätten kommit fram till att han utfört och något som vi som klubb tar stort avstånd ifrån, säger klubbdirektören Pär Lagerström till Sportbladet.

    I och med den fällande domen lämnar Bonsu även Gefle med omedelbar verkan. Spelaren har dock överklagat domen.
    – Så länge som den här domen som föll i dag gäller kommer spelaren inte representera Gefle IF, säger Pär Lagerström.

    Hur har spelartruppen reagerat?
    – Vi har pratat med spelarna redan när han satt häktad. I dag har vi informerat om domen och tydliggjort att det här, förstås, inte är något som vi står bakom. Det är en tidigare lagkamrat så det är ju även känslor inblandade.”
    http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/VAO4r/superettanspelare-far-tva-ars-fangelse
    http://www.gd.se/blaljus/brott/gif-spelaren-kwame-bonsu-doms-till-tva-ars-fangelse-for-misshandel-och-valdtakt-mot-sin-exfru

    Svara
    • G

       /  06/09/2017

      ”något som vi som klubb tar stort avstånd ifrån”
      ”I dag har vi informerat om domen och tydliggjort att det här, förstås, inte är något som vi står bakom.”

      MÅSTE han verkligen säga att de tar stort avstånd och att våldtäkt+misshandel inte är något som de står bakom ? Vem fan står bakom sånt! Det låter nästan alltid exakt likadant i svar till journalister. Som om folk är helt dumma i huvudet och tänker: ”nämen va?! tar ni stort avstånd ifrån detta, va? och det är inget ni står bakom ? va?!, nä nu blev jag besviken!”

      Det är som om alla som uttalar sig har ett jävla manus att läsa ifrån, alltid samma ord.
      1. trakasserier: säg detta
      2. misshandel: säg detta
      3. våldtäkt: säg detta
      4. oavsett brott: ta stort avstånd, allmänheten fattar inte annars.

      Svara
  52. G

     /  06/09/2017

    Svara
    • G

       /  06/09/2017

      Hahaha, idioten Waberi!

      Svara
      • Detta är väl att ge upp den svenska ganska så jämlika skolan klipper från tidningen:…
        utöver Skolverkets riktlinjer, har islams läror som grundläggande princip. Praktiskt innebär det att våra elever, och personal, får tillfälle att be under skoldagen i enlighet med de fem dagliga bönerna. Eleverna får islamundervisning, i form av både koranrecitation och fördjupad islamlära. Våra elever har även klassisk arabiska som ett extra moderna språk…

        Hur kan detta vara OK?
        Och sedan tror folk än att det inte pågår någon islamisering.

        Svara
  53. G

     /  06/09/2017

    Svara
  54. G

     /  06/09/2017

    Herregud! Tänk om det varit Linnea Claeson!…

    https://twitter.com/BigBigBen/status/873021197474312192

    Svara
  55. Dreadlock

     /  06/09/2017

    Det Goda Samhället DGS i dagens Vlog med gästen Hans Jensevik (Med en gedigen lista meriter) talar om kommande 8 år av exploderande kostnadsökningar i Sveriges 290 kommuner. Man talar om äldreomsorgen som i 8 fall av 10 hittills varit en sektor som man kunnat spara in och fördela till andra verksamheter, men som snart tangerar skamgränsen. 2025 är även samma år då majoriteten kommuner tangerar samma situation som Malmö idag dvs ett behov av extra skattemedel för att överhuvudtaget kunna bedriva kommunal verksamhet och uppfylla sina åtaganden.

    Det är dags att tjata och tjata och tjata : SE ER FÖR , PLANERA OCH POSITIONERA ER INFÖR FRAMTIDEN. Tiden börjar bli knapp !!!

    Svara
  56. Vän av ordning

     /  06/09/2017

    På sin FB skriver nu Linnea att hon tilldelats FN:s pris för mänskliga rättigheter. Svenska FN-förbundet är inte en del av FN, det vet hon säkert, men väljer att frisera sanningen. Troligtvis hennes modus operandi.

    Svara
    • Tvivlar ärligt talat på att hon vet det.

      Svara
    • G

       /  06/10/2017

      Ja, kanske, kanske inte. Men oavsett om hon vet det eller inte så skulle det vara kul om någon med facebook postade en länk i hennes kommentarsfält som förklarar icke-koppling till riktiga FN, då kanske det blir en diskussion om inte annat.

      Svara
  57. Lars

     /  06/10/2017

    Svara
  58. Nilsson

     /  06/11/2017

    Att Linnea hänger ut kräk på nätet tycker jag är bra, om de inte är påhittade.
    Tyvärr verkar hon vilja bygga en karriär på radikalfeminism, tjänar hon inte tillräckligt som handbollsproffs i Danmark?
    Eller handlar det om ”cred”?

    Svara
  1. En ny Plagiadou? | WTF?
  2. Uppgång och fall | WTF?

Lämna ett svar till elina Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.