Krock på toaletten

Har ju varit en massa surr om ett innebandyläger i Nyköping när det samtidigt var ett muslimskt konvent i samma lokaler och problem som uppstått.

Det började med Joakim Lamotte som fått samtal från föräldrar, ganska upprörda sådana gissar jag, vars döttrar var på innebandylägret

Föräldrarna berättade vad deras döttrar utsatts för. Jag ser ingen direkt konstigt i hans fb-status. Mer än att det är ”lite” mer klarspråk än vad som brukar vara fallet när media skriver om såna här problem. Sen får man komma ihåg att det han skriver är uppgifter från ganska upprörda föräldrar som i sin tur fått uppgifterna från upprörda och förmodligen upprivna döttrar och man kan ha blandat ihop vem som sagt vad osv.

En journalist på Sörmlands Nyheter säger att Lamotte sprider rykten och berättade stolt att han ”nystat” i nyheten om att muslimer i Nyköping ofredat småtjejer på innebandylägret. OBS, Lamotte skriver inte ”antastat” utan ”ofredade”. Om det är stor skillnad mellan begreppen vet jag inte men nog låter antastat lite värre än ofredat? Mer direkt fysiskt så att säga?

Nåväl, journalisten skriver en artikel i Sörmlands Nyheter som på det stora hela bekräftar vad han själv kallar ”rykten”. Jo, det bekräftas i stort i artikeln av ansvarig för Innebandyakademin som hyrt lokalerna för innebandylägret. Skillnaden mellan Lamottes och Lesseurs versioner är att Lesseur kämpar stenhårt med att förminska händelsen och jag hoppas verkligen inte att det är Lesseur som satt rubriken på artikeln (länk längre ner). Han pratar med en representant för den muslimska rörelse som hyrde lokalen och han säger att så var det inte alls, att han har mycket svårt att tänka sig att deltagare i konventet skulle agerat på det viset. Det är alltså därför Lesseur påstår att Lamotte sprider rykten, en islamist säger att det inte är sant? För andra bekräftar ju i stort Lamottes beskrivning även för Sörmlands Nyheter? Är ju bara representanten som inte gör det?

Tänka sig, jag har mycket lätt att tro att de skulle agera på det viset. Och ännu värre. Speciellt om man vet att det var Dawa-rörelsen som hyrde. Islamister alltså. Hårdföra islamister som i andra länder är förbjudna eftersom de rekryterar terrorister.

I artikeln så skrevs konstant ”dacwa” i stället för Dawa (eller Dawah) och förklaringen finns ovan, det är alltså den ansvariga som var tydlig med att det var ”dacwa”.

Men när de bokade så var det Dawa Islamiska center som gjorde det, inte något Dacwa. Det var alltså Dawa som var på plats. Islamister och ingen annat.

Varför den ansvariga ville vara noga med att det var ”dacwa” kan man bara spekulera om men en gissning är att de inte vill att Dawa ska komma upp om man söker på händelsen. Men det är journalistens jobb att se till att det är korrekt information och inte bara köpa vad de säger. Man kan ana att Lesseur vet att det var Dawa ändå eftersom han säger att han googlat. Men ÄNDÅ väljer han att skriva en artikel som enbart är till för att förminska islamism! Han kunde gott varit tydlig med att det är Dawa som avses och inte Dacwa som representanten ville få det till.

Men den ursäktande artikeln var välkommen i en del läger i alla fall.

Emanuel Karlsten skriver på fb att Sörmlands Nyheter ger en ”bredare bild”. Bredare bild betyder alltså här att bekräfta vad kallar själv kallar ”populism” och ”halvfabrikat” men i samma veva förminska det bekräftade, att hårdföra islamister vill diktera villkoren för svenska ungdomar genom att helt okritiskt ta islamisternas version som sanning och kalla sen kalla det ”Toalettkrock”.

Lästips för Lesseur, Sörmlands Nyheter, Karlsten (och kommentarsfältet till hans fb-status…) om vad Dawa är för nåt:

Extremister rekryterar genom dawahrörelsen

Eller varför inte en artikel från 2014 i Norrköping Tidningar?

Där framgår det rätt tydligt att det är extremister det handlar om.

Bloggaren Iotakt har bra kontakter på det där innebandylägret då han själv flera gånger deltagit som sjukvårdare bl a. Han känner alltså folk som var där även i år.

Han hörde av sig till sina bekanta på lägret och kollade av vad som EGENTLIGEN hände och resultatet kan man läsa i inlägget ”INNEBANDYLÄGRET OCH ”TOALETTKROCKEN””.

Surprise, Lamottes version, som dessutom var både populistisk och halvfabrikat enligt Karlsten, ligger närmare sanningen än vad en ”bredare bild” från Sörmlands Nyheter gör. Hur vet man att det Iotakt skriver är sant då? Det vet man ju inte men han känner folk som var där i år, han har själ varit där flera gånger, han har ingen anledning alls att försköna verkligheten eller förminska ev problem. Det har däremot journalister massor med skäl att göra. Vilket vi också sett i det här fallet. Tydligt.

Direkt i samband med Itoakts inlägg om detta så ”råkade” Sörmlands Nyheters artikel hamna bakom betalvägg efter att ha legat helt öppen sen 14 juli.

Men den finns att läsa här för den som missat. Och som sagt, jag hoppas verkligen att det inte är Lesseur som satt rubriken… ”Toalettkrock”, har sällan sett en fulare omskrivning för när småtjejer blir jagade av stenhårt religiösa vuxna män. Jo, det var småtjejer, någon var inte ens tonåring…

Islamisterna själva säger att det inte var på det viset och då innebär det automatiskt att det råder ”oklarhet” i det. Att andra bekräftar spelar liksom ingen roll då verkar det som.

Vad kallar man det när någon blir våldtagen i parken framöver? Buskchock? Könskrock? Överraskningssex? Parkkrock?

Det var alltså hårdföra islamister som arrangerade det där konventet! Terroristrekryterare! Det förväntas av dem att göra som beskrivet. Det låter t o m snällt för att vara av just hårdföra islamister!

Om 500 nazister samlats på ett konvent och det kommer fram att de heilat och skrikit ”judesvin” åt judar, hade man då blivit förvånad över att de gjort det? Knappast va? Det är ju liksom förväntat att just sådana heilar och skriker judesvin? Hade man kallat det ”Troskrocken” då? Hade man då försökt förminska det på samma sätt? Hade förminskningen av problemet kallats ”bredare bild” av journalister i Sverige?

När man kollar vilka som hyrt så svarar SSN, Sveriges Samlade Nazister, som är de som faktiskt hyrt att nä, det var SSNX som hyrt, hade journalister då nöjt sig med det och påstått att det råder ”oklarhet” om vad som verkligen hände? Hade man då inte skrivit ut i klartext att det var nazister som var på plats och heilade och skrek judesvin åt judar? Klart man hade! Man hade inte heller skrivit att det var SSNX utan SSN som hyrt och NOGA flera gånger i texten skrivit att det var nazister som dessutom försökt dölja vilka de var genom att påstå att de var SSNX, alltså också väldigt troligt att de heilat som fan och skrikit judesvin åt judar.

Men nu, när det är muslimer som också är hårdföra islamister som gör exakt som förväntas av dem, då tassar man omkring minsann och pratar om ”bredare bild” när man kallar det ”Toalettkrock”. Då skiter man i att småtjejer blivit injagade på toaletten av religiösa, skäggiga och vuxna män som kräver att de ska anpassa sig efter dem. Då är det stora problemet att Lamotte har skrivit det för att han har jättemånga följare på facebook. Inte att det hänt utan att just han skrev i ovanlig klartext vad som hänt och som han hört det från de utsattas föräldrar.

Vad som VERKLIGEN hände? Det vet ju bara de inblandade men Iotakts version tror jag är väldigt nära. Den ”bredare bilden” tror jag är allra längst ifrån sanningen. Lamotte beskrev ju bara vad han fått återberättat för sig av de utsattas föräldrar utan försök att förminska något. Och det är väl det som är det stora problemet för en del, att han inte försökte förminska…

MVH

MiT

Annonser
Följande inlägg
Lämna en kommentar

96 kommentarer

  1. Jan

     /  07/18/2017

    A-C Marteus står numera för sunt förnuft. Nyutexaminerade sjuksköterskor kan numera inte ta ett blodprov. Trots tre års ”akademisk” utbildning:

    http://www.expressen.se/ledare/ann-charlotte-marteus/mer-praktik-for-syrror-och-mindre-flumteori/

    Svara
    • Jan

       /  07/18/2017

      Här som en pendang till ovan. Birgitta Ohlsson anser, som den förnäma liberal hon är, att storleken på studielånet ska avgöra lönegraden. Bara ”akademiska yrken” räknas. Sopåkare ska ha dåligt betalt eftersom de saknar studielån. Dessutom anser hon, trots att hon är liberal, att staten ska ha särskilda kvinnopotter för kvinnliga akademiker. Att marknadens parter sätter lönen tycks henne helt främmande.

      http://www.aftonbladet.se/debatt/a/LVXPV/lon-efter-ditt-kon–det-ar-sopigt-varre

      Svara
      • Hon är inte liberal: Hon är feminist…

        Svara
        • Jan

           /  07/18/2017

          Halva Sverige kallar sig liberaler. Det låter så oberoende och ”fint”. Vem vill inte vara det? Men alla verkar ha olika definitioner på vad liberal innebär…

          Svara
        • Dan

           /  07/18/2017

          Jodå hon är extrem liberal och Feminist. Precis som resten av fåren i L

          Svara
          • Senior

             /  07/18/2017

            Nej, liberal och feminist är två motpoler, åtminstone om du är liberal på riktigt utan en massa prefix såsom ”ny” eller ”social” liberal och en massa nya påfund som socialister anammar för att kalla sig liberaler.

            Liberal:
            https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Liberalism

      • Rikard

         /  07/18/2017

        Hej.

        Vem vill jobba för lärarlön med en halv miljon i studieskuld jämfört med att börja jobba för i stort sett samma lön men inget studielån (och bättre löneutveckling) direkt efter skolan?

        Löner skall sättas utifrån hur utbytbar den anställde är – inte som i Sverige där det korporativa maffia-liknande rövarfacket håller vissa löner artificiellt höga.

        Fem års universitetsutbildning, eller lastbilskort; vilken utbildning är mer krävande och vilken av dem kan snabbt och lätt ersätta den andre?

        Det är facken och deras politiska parti Socialdemokraterna som skapat den fullkomligt idiotiska situationen svensk arbetsmarknad är.

        Att de så kallade borgerliga partierna inte gjorde som Thatcher och nackade de korrupta facken är ett svek i klass med migrationsöverenskommelsen – särskilt som LO-fackens kampanjande ser till att omöjliggöra anställning för många invandrare.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
        • Håller med.

          De svenska facken har ännu inte gjort sig tillräckligt impopulära. Under 70-talet var Thatcher mycket impopulär bland strax under hälften av befolkningen, men facken var än mer impopulära. Ingenting fungerade.

          I Sverige är facket mer anonymt: det är en del av staten – landet – SAP – självbilden.

          Svara
        • Jan

           /  07/18/2017

          Du glömmer att lärarens utbildning betalas av skattebetalarna. Sådana som sopåkare och städare. Dessutom träder akademikern in på arbetsmarknaden alldeles för sent. Vilket är en nettokostnad för samhället. Sedan finns det andra faktorer än högskolepoäng att beakta när man bedömer ett yrkes värde för samhället.

          Yttermera så håller lejonparten av alla akademiska utbildningar i Sverige låg kvalité. Särskilt inom humaniora och samhällsvetenskap. Just lärarutbildningen torde höra till de allra sämsta här. Låg studietakt, få lektionstimmar, låga krav. Förmodligen skulle landets lärarutbildningar klaras av på halva tiden utan att rucka på några kvalitetskrav. Men då säger särintresset i form av lärarkåren och lärarfacket ifrån. Då sjunker nämligen yrkets status i förhållande till andra akademiska yrken. Alltid detta särintresse…

          Svara
          • Rikard

             /  07/18/2017

            Hej.

            Alldeles försent?

            Nio år grundskola, plus fyra år gymnasium, plus fem år högskola/universitet.

            Skolstart vid sex till sju års ålder.

            Hur mycket tidigare tycker du läraren skall börja arbeta/utbilda sig?

            Ang. kvalitén på lärarutbildningen numera är den undermålig, ingen diskussion där, men en del av oss har läst universitetsutbildningar utanför lärarhögskolans famn, och en del har även arbetat inom andra sektorer och har därför betydligt högre kompetens än en nykläckt tjugofemåring (enligt siffrorna ovan).

            Vem betalar sopåkarens grundskola, Jan? Vem betalade sopåkarens barnomsorg? Eventuell (i verkligheten så gott som garanterad) gymnasieutbildning?

            Var det någon annan än samma skattebetalare?

            Hur lärarfacken agerat de senaste femtio åren kan jag inte skriva – då blir jag bannlyst här… på tal om vad fackförbund gör med yrken, arbetsmarknad och kompetens, så är de ett praktexempel på varför fackens makt måste knäckas.

            Kamratliga hälsningar,
            Rikard, fd lärare
            PS Studiestöds/-lånesystemet borde skrotas i grunden. DS

          • Jan

             /  07/18/2017

            Det jag vänder mig emot är det snäva egenintresset typ ”jag har minsann si och så många högskolepoäng därför ska jag tjäna mer än andra”. Man hör det så ofta. Det som glöms bort är att någon annan har betalat den där utbildningsplatsen. Det är en förmån med gratis gymnasie- och högskolestudier. Tacksamhet hör man aldrig.

            Personligen värdesätter jag en duktig hantverkare eller verkstadsmekaniker betydligt högre än en medelmåttig ”akademiker” varje dag i veckan. Det är mycket luft i begreppet akademiker numera. Oavsett hur stor studieskulden är.

            Och är det störst möjliga ekonomiska vinst man är ute efter med sina studier (många tänker så…) så bör man väl vara klokare i sitt val av studier än att välja läraryrket.

        • Senior

           /  07/18/2017

          Håller helt med.

          Sett från den ljusa sidan är det ju helt riskfritt att köpa hus: Den största kostnaden är ju byggjobbarnas löner, och de lär ju inte gå ner de närmaste åren, snarare tvärtom. Detta gör ju att även begagnatmarknaden följer med.

          -Husaffärer är nog det säkraste sättet för en ”vanlig Svensson/knegare” att bli rik.

          Svara
          • x

             /  07/18/2017

            Vad har man för nytta av att huspriset gått upp på pappret så länge man inte säljer den?
            När man väl säljer, så måste man skaffa sig en ny bostad och även de har gått upp lika mycket.
            De enda som möjligtvis blir rika är arvingarna.

          • Senior

             /  07/18/2017

            Jag menar givetvis att sälja. Jag och fler med mig har tjänat gott med pengar när vi flyttat. Då har ingen av oss gjort det i spekulativt syfte.

            Den egna insatsen har varit minimal, lite färg och nya tapeter precis innan flytt har gjort susen.

            Mitt andra hus slapp jag de topplån jag hade på det första när jag sålde det, tack vare vinsten från det första, vilket gjorde att jag hade råd att byta upp mig.

            Mitt nuvarande hus är belånat till halva taxeringsvärdet tack vare vinsterna jag gjort när jag bytt upp mig.

            Att slippa den ränteutgiften ger mig mer välstånd än vad något lönepåslag någonsin gjort.

        • Peter

           /  07/19/2017

          Håller med i stort men är inte helt säker på att fem års lärarstudier är svårare än att ta lastbilskort. Har själv en ingenjörsexamen samt en lärarexamen och dessa utbildningar kan inte jämföras på något sätt. Där ingenjörsexamen kräver hårda studier och där det finns krav på att kunna redovisa sina kunskaper så är Lärarhögskolan ett flummigt skämt i jämförelse. Låg takt, kurser som i jämförelse med andra ger orimligt antal poäng, seminarieredovisningar där man inte ens behöver ha läst materialet för att passera som godkänd etc etc.

          Svara
      • Olof

         /  07/18/2017

        Tror det är mer rimligt att göra tvärt om. Leder inte utbildningen till en högre lön än vad yrken utan utbildning har bör kanske inget studielån beviljas alls. Kanske man till och med bör ifrågasätta huruvida staten alls skall bidra med finansiering av utbildningen.

        De flesta av de lågt betalda yrkena med universitetsutbildningar kanske bör fasas över till lärlingssystem istället, det akademiska innehållet tycks bli allt mindre relevant och verkar inte addera speciellt mycket värde till yrkesutövandet.

        Svara
        • Jan

           /  07/18/2017

          Studielånet är för studentens privata kostnader. Staten betalar utbildningen helt och hållet. Den kostnaden är väsentligt högre än studielånet. Studenten får till och med lön ovanpå det i form av studiestöd. Det här glöms ofta bort i debatten. Ofta får man intrycket av att högskolestudenter betalar sin utbildning själva. Vilket naturligtvis inte är sant.

          Svara
    • Gurkburken

       /  07/18/2017

      Marteus är inte förlåten för sina fula angrepp mot Pär Ström och andra jämställdhetskämpar.

      Svara
    • Senior

       /  07/18/2017

      Marteus är en kappvändare av rang….

      Svara
    • Jan

       /  07/18/2017

      En annan sak, som Marteus också berör, är utbildningsinflationen. Man förlänger utbildningskraven för att öka statusen och lönen på, särskilt, kvinnliga akademiska utbildningar. Är det rimligt med 3,5 års ”akademiska” studier för en barnskötare? och varför har sjuksköterskeutbildningen blivit treårig när de nyutexaminerade inte ens kan ta ett blodprov? Varför ska polisutbildningen bli ”akademisk” när vi har ett stort behov av nyutexaminerade poliser? Och så vidare…

      Svara
      • Senior

         /  07/18/2017

        Där håller jag med dig helt och hållet, jag är ytterst tveksam till det krav på att alla gymnasie (yrkes) utbildningar skall vara högskoleförberedande.

        Där ger jag Richard här ovan rätt i att detta är tack vare sossarna och facken, och dess inblandning i arbetsmarknaden som är orsak till att det ser ut som det gör idag.

        Svara
        • Jan

           /  07/18/2017

          Visst, man kan skylla allt på facken och sossarna. Du gör det jämt. Emellertid förhåller det sig inte alltid så. Du tillmäter sossarna och facket allt för stor makt. Utbildningsexplosionen har hejats på av samtliga riksdagspartier sedan en lång tid tillbaka. Akademikerfacken bär emellertid en särskilt stor skuld.

          Svara
          • Senior

             /  07/19/2017

            Vilka har regerat i Sverige nästan oavbrutet sedan 1936?

            Varför har Sossarna i och med a-lotterierna förutom staten monopol på spel?

            Vilka kontrollerar HSB?

            Vilka kontrollerar Hyresgästföreningen?

            Vilka kontrollerar ABF?

            Vilka kontrollerar IOGT/NTO?

            Vilka kontrollerar i stort sett samtliga ”folkrörelser”?

            Vilka är det som styr och kontrollerar ”arbetarrörelsen”?

            Vilka är det som styr och kontrollerar det privatägda SVT’s stiftelse?
            (Tips:kolla vilka som historiskt innehaft 60% av posterna.)

            Vilka är det som går ut första Maj och demonstrerar mot den politik de själva fört sedan 1936?

            Vilka är det som sitter i den lagstiftande församlingen sedan 1936?

            Vilka är det som enligt lag (stiftad av dess politiska gren) har styrelserepresentanter i företag med mer än 25 anställda?

            -Det av facket skapade SAP, Socialdemokratiska Arbetare Partiet.

            Vem är det som har makten i samhället egentligen?
            Du skriver att jag tillskriver facken och sossarna mer makt än de har, jag hävdar att du tillskriver dem betydligt mindre makt än de egentligen har.

            Detta var bara några få exempel plockade direkt ur minnet utan eftertanke, funderar man lite till så dyker fler och fler exempel upp.

            Du kan dessutom göra lite kompletterande grävarbete och kolla hur facken sponsrar sossarna ekonomiskt.

            Medan du gräver kan du kolla in likheterna mellan Sveriges styre idag och hur det såg ut i DDR rent politiskt.

            Vill man gräva lite till kan man ju titta lite på till vilka länder sverige skickar mest bistånd, kolla gärna då på vilket politiskt styre dessa länder har.

            Man kan också gräva lite och titta på var Sverige köper merparten olja ifrån, tror du att det är från mellanöstern och Saudi kommer du att bli förvånad.

            Nej, sedan Palmevänstern tog över har det gått käpprätt åt h*….

            Det är numer ingen tvekan om vilken planhalva Sverige spelar på gällande politiken och hur landet styrs.

            Det råder heller ingen tvekan om hur detta kommer att falla ut.
            Vi har bara sett början på det.

          • Senior

             /  07/19/2017

            Jag glömde:

            Du kan ju kolla upp Socialdemokraternas samarbete med DDR gällande just den svenska enhetsskolan….

          • Senior

             /  07/19/2017

            ….Makarna Myrdals svenska ”folkhem”, komplett med lobotomeringar och tvångssteriliseringar av oönskade element.
            De flesta som tvångssteriliserades var dessutom ensamstående arbetarkvinnor….

          • Senior

             /  07/19/2017

            Jag har fortfarande inte sett att sossarna pudlat och gjort upp med sin historia.

            Tvärtom vad alla andra länder gjort har Sverige tex. hemligstämplat stasi arkiven och Rosenholtz kartoteken istället för att gå till botten med det….

          • MiT

             /  07/19/2017

            Men om man är ärlig, hur många av de senaste 50 åren har S regerat och därmed styrt utvecklingen även i den frågan?

          • Senior

             /  07/19/2017

            i 37 av 50, 74% av tiden, undantaget är:

            1976-1980, Regeringen Fälldin
            1991-1994, Regeringen Bildt
            2006-2014, Regeringen Reinfelt

            Fast å andra sidan vill jag inte kalla detta för en borgerlig regering heller.
            Möjligen den som var 1976-1980.

            Tre år 1991-1994 var lite kort tid för att kunna ta avgörande beslut.

            Reinfelt hade dock chansen i 8 år mellan 2006-2014, men valde att fortsätta på den av Socialdemokraterna sedan länge inslagna vägen.

            Just därför, samt den mycket passande DÖ-överenskommelsen som skrevs 2014 när alliansen lämnade walk-over till Sossarna för att folk envisades med att fortsätta rösta på dem ger ett par ledtrådar till.

            Ytterligare en ledtråd är de etablerade partiernas starka ovilja att samarbeta med SD, ett parti som bäst kan beskrivas som Socialdemokraterna var på 70-talet. -Varför utmålas just de som så hemska och omöjliga att samarbeta med?

            Sveriges uppbyggnad är lite mer subtil än dess förebild, Vi har inte SED i den bemärkelsen, vi har ju facken istället.

            Likheterna med DDR är slående, särskilt delen om politik och massorganisationer:

            https://sv.wikipedia.org/wiki/Östtyskland

          • Senior

             /  07/19/2017

            Javisstja, vi har ju ytterligare några små detaljer:

            Den svenska vapensmugglingen via DDR, något som troligen kostat flera människor livet.

            https://sv.wikipedia.org/wiki/Cats_Falck

            https://sv.wikipedia.org/wiki/Carl-Fredrik_Algernon

          • Senior

             /  07/19/2017

            Omdaningen av det Svenska skolväsendet efter DDR-modellen, kolla gärna vilka det var och på vilken kant de befann sig:

            https://sv.wikipedia.org/wiki/Britta_Stenholm

            ”Stenholm hörde till den svenska socialdemokratins vänsterflygel och var aktivt engagerad i bland annat Förbundet Sverige-DDR, en vänskapsförening initierad och kontrollerad av den östtyska SED regimen.”

            https://sv.wikipedia.org/wiki/Stellan_Arvidson

            ”Från 1969 till 1987 var Arvidson ordförande i det regimtrogna Förbundet Sverige-DDR och mottog flera höga östtyska utmärkelser, bland annat ”Folkvänskapens Stora Stjärna” 1977. 1969-1973 var han ordförande i Ständiga Internationella Kommittén för erkännande av DDR. Han var även aktiv i Svenska Kommittén för normalisering av förbindelserna med DDR. Arvidson publicerade flera skrifter om DDR, bland annat som underlag för studiecirklar hos ABF.”

          • Senior

             /  07/19/2017

            Skall jag fortsätta?

            Det finns minst lika mycket till, med länkar, där detta kom ifrån.

          • Senior

             /  07/20/2017

            Svenskt bistånd:

            ”Samhällsstyrningen präglas av starkt centraliserad makt med brister i ansvarsutkrävande och transparens. Både civilsamhällets villkor och pressfriheten kringskärs allt mer.”

            Det är alltså dessa diktatur länder Sverige stöttar och pumpar in pengar i….

            http://www.sida.se/Svenska/sa-arbetar-vi/Detta-ar-svenskt-bistand/Sveriges-bistandslander/

          • Senior

             /  07/20/2017

            Svensk oljeimport för de intresserade:

            Ryssland störst, till och med större än grannlandet Norge, intressant att se att även Iran och Venezuela finns med på listan, undrar just vilken/vilka den hemligstämplade är?

            http://spbi.se/statistik/import-export/

          • Senior

             /  07/20/2017

            ”Oberoende” SVT:

            ”Perioden från mitten av 1980-talet var en period av turbulens inom den svenska massmedievärlden. Flera faktorer, såsom satellit-tv och utbyggnaden av kabel-tv, utmanade de allmännyttiga tv- och radiobolagens monopolställning.[4]

            Våren 1993 beslutade riksdagen att förändra ägandet av public service-bolagen. Innan ändringen var radio och television i allmänhetens tjänst organiserad i en koncern med ett moderbolag. Aktierna i detta moderbolag hade sedan 1970-talet fördelats mellan folkrörelser (60 procent), näringslivet (20 procent) och dagspressen (20 procent).[4][5]”

            -Sedär! Den goda Socialiststyrda ”folkrörelsen” 60%……

            Lägg gärna märke till tidpunkten för detta, det var med andra ord Palmevänstern som gav detta ägande till ”folkrörelserna”.

            ”Styrelsen för Förvaltningsstiftelsen består (2015) av en politiskt oberoende ordförande och tolv som nomineras av riksdagspartierna[3] och utses av regeringen.[5]”

            Jaha, en oberoende ordförande kidnappad av 12 ledamöter som regeringen utser…..

            Nåja, oberoende respektive opolitisk är ju helt skilda saker…..

            https://sv.wikipedia.org/wiki/Förvaltningsstiftelsen_för_SR,_SVT_och_UR

  2. ‘Buskchock’ är väl när feminister blottar sig?

    Svara
  3. Mjölner

     /  07/18/2017

    Emanuel Karlsten tycks själv vara ett populistiskt halvfabrikat som resultat av en toalettkrock.

    Svara
  4. För mig betyder nog ”antastat” och ”ofredat” i stort sett samma sak.
    Jag håller med om att Lesseurs artikel förminskar det hela, men det är ändå inte fel att den ger en bredare bild. Som du själv påpekar är det ju bara de inblandade som verkligen vet vad som hände och Lesseur har ju till skillnad från Lamotte ändå låtit båda sidor göra sig hörda.
    Själv hade jag viljat att de som verkligen var inblandade sagt sin version och inte att andra talat för dem.

    Svara
    • MiT

       /  07/18/2017

      Fast i Lesseurs artikel har lika många parter fått komma till tals som i Lamottes, dvs två st.

      Svara
      • Senior

         /  07/18/2017

        Fast i Lesseurs artikel finns en hel del frågetecken….

        ”– Vi hade hyrt toaletterna i fråga, men kommunen hade missat att markera att de var avsedda för oss. Så vad som hände var att några tjejer hade gått in på toaletten när våra killar skulle städa där, för att fylla på toalettpapper och sådant, varför de tryckte på varenda dörr för att gå in och fylla på.”

        Ingår inte lokalvård när man hyr av kommunen?
        Finns det inte tilltaget och förberett med extra rullar inne på toan vid uthyrning?
        Då detta var ett islamistiskt konvent med endast män deltagande, fanns det över huvud taget en anledning att tro att man behövde städa och fylla på papper på en damtoa som de rimligen borde tro stått oanvänd?
        Var är journalistens följdfrågor gällande detta?

        Nä, ännu en ”journalist” som visat att man inte längre (om någonsin) kan lita på media.

        Svara
        • Lokalvård ingår inte automatiskt av att man hyr från kommunen. Det vet jag efter att många gånger varit med och städat lokaler vid konvent. Och extra rullar kan ta slut de också. Och på ett konvent med flera hundra personer blir det snabbt tillräckligt grisigt på toaletter för att det ska behöva städas om toaletterna ska kunna användas ÄVEN om lokalvård ingår när konventet är slut.

          Svara
      • Nej? Lamotte frågar ju bara ut en person, Pehkonen från innebandyn, medan Lesseur frågar ut Kronstrand från innebandyn och Ahmed från islamisterna.

        Svara
        • MiT

           /  07/19/2017

          Lamotte hade ju även pratat med föräldrarna förutom representanten från innebandyn? Det blir två 😉

          Svara
          • Varken flickorna eller föräldrarna uttalar sig. Det är Lamotte som uttalar sig för dem. Men även om de uttalat sig, så står de ju på innebandy-sidan precis som Pehkonen. Jag hade viljat att Lamotte intervjuade islamisterna också.

          • MiT

             /  07/20/2017

            Men deras sida är du ju oavsett? Två av tre, liksom SN hade.

          • Nej. Vad du missar är att den motsatta parten inte får säga sin version i Lamottes facebook-inlägg.

  5. Motkraft

     /  07/18/2017

    Synen på män skiljer sig kraftigt, i islam så ser de mannen som ett djur som inte kan kontrollera sina lustar. Och eftersom ett patriarkaliskt system så faller sig det då naturligt att det är kvinnan som ska ansvara för att inte ”väcka det okontrollerbara djuret”.

    Jag är så ledsen att jag missade att spara undan en ljudinspelning som låg länkad på en muslimsk sida i Sverige och som sedan togs bort. Där på allvar en auktoritet från deras församling förklarade varför en gift kvinna är skyldig att ha sex med sin man. För om hon inte har det så vet man inte vad han kan ta sig till. Hon ska tillfredsställa honom så han inte gör någon annan illa.

    Med en så skild syn så blir det helt logiskt att kvinnor inte får närvara på deras event. Och helt logiskt att det inte går att ha flickebarn som spelar innebandy i närliggande lokaler utan att låsa mellan dem. För de är ett för lockande byte för män som tillåter sig själva att bete sig som djur.

    Till de som invänder att det kunde varit ett gäng svenska killar som sprang efter tjejerna och bankade på dörren. Ja, det kunde ha varit ett gäng mycket kraftigt berusade svenska killar. Skillnaden är att dessa killarna var nyktra och gör det för att de vill det och tycker sig ha rätt att göra det. De har ingen som helst respekt eller empati för flickorna som förskrämt låst in sig. Flickorna är inget, de är bara smuts. En egoism, jag jag jag.

    Svara
  6. Gorby

     /  07/18/2017

    Gothia Cup-spelare från hela världen får tänderna fixade av Folktandvården
    https://folktandvarden.vgregion.se/om-oss/aktuellt/folktandvarden-i-gothia-cup-2017/

    Och så har vi pensionärer som inte har råd att gå till tandläkaren…
    Grupp mot grupp, som vanligt…

    Svara
    • Dan

       /  07/18/2017

      Nu är du snål sverige är ett rikt land. Klart vi svenskar ska betala allt till hela värden med våra skattepengar. Frågan är bara vem som ska betala när Sverige kollapsar o ingen kan /vill betala skatt. Men det löser sig säkert…

      Svara
  7. Danska sossar är nazister, tydligen:
    ”Fälls för tiggeri – får 14 dagars fängelse”
    http://archive.is/uYe1Q

    ”Det var i juni som lagändringen röstades fram av de tre borgerliga regeringspartierna i Danmark, samt Dansk folkeparti och Socialdemokraterne.”

    Svara
    • Dreadlock

       /  07/18/2017

      Såg en kille beklaga sig att det blivit tuffare att tigga i Sverige.
      ” Förut så fick man in 400-500 kr. per dag. Nuförtiden kanske 200 på en bra dag.”

      400 per dag för att sitta och göra absolut ingenting. Det är en skattefri inkomst på 12000 netto. I paritet med en skattad bruttolön på ca. 16500. Inte undra på att vi har ”säsongsarbetare” hos oss som ständigt återkommer. Efter en sommar , vem vet… 50-60k för en enda person. Räkna på tusentalet tiggare, och man får en ständig ström av nya lycksökare som lämnar allt därhemma för att sätta sig på rumpan och bara vänta tills det regnar gratis slantar från ingenstans. Någonstans måste det ju i slutändan betyda att det lönar sig att bli kvitt från relativ fattigdom , få det bättre än grannen hemma i östeuropa, så att grannen beger sig ut på samma resa,

      Svara
      • … och eftersom det är organiserat kan man förstå att det blir en del för de högre upp i pyramiden.

        Svara
  8. Svara
    • Senior

       /  07/18/2017

      Precis så!

      Svara
    • Jan

       /  07/18/2017

      Inget nytt där. En svinrik Timbrojurist vill, precis som alla moderater, ha tillbaka klassamhället. Tjänstefolk är ju alldeles för dyrt nuförtiden…

      Svara
      • Dubbelmoralen

         /  07/18/2017

        Tänker du på Göran Persson som kunde ta reda på sitt skit själv men ändå var tvungen att ha städhjälp?
        http://www.st.nu/opinion/ledare/perssons-dubbelmoral

        Svetsar’n är nog inte bättre.

        Svara
      • I takt med att välfärden kollapsar kommer det att bli billigare. Mycket, mycket billigare. Pengar i näven. Inga sociala avgifter.

        Hur länge kommer medelklassen att hålla fast vid sina principer?
        Där finns en stor möjlighet: att gå in som mellanhand så att folk inte behöver prata direkt med städerskan eller han som klipper gräsmattan för 50 kronor.

        Nu går vi in i tidsmaskinen, som Westerholm sade.

        Svara
  9. Senior

     /  07/18/2017

    OT:
    ”Trafikolycka” i Ullared!

    ”En privatperson blev vittne till händelsen.
    – Det kom en bil körandes i hög fart, tutandes konstigt nog, bara några meter från utgången smäller han i två kundvagnar, säger vittnet och fortsätter:
    – Han kliver ut ur bilen, har en bensindunk i handen. Då insåg jag att det här inte är en olycka. Han har precis öppnat dunken, det är bensin på marken. Han hinner bara komma ut förrän folk trycker ner honom på marken. Nu sitter han inne i varuhuset och väntar på polisen.”

    http://www.expressen.se/gt/just-nu-bil-har-kort-in-i-entren-pa-gekas-ullared/

    Svara
    • Oddsen att detta är ett försök till terrordåd är rätt höga…

      Svara
      • Senior

         /  07/19/2017

        Precis!
        Helt osannolikt.

        Han hade troligen akut bränslebrist, fick panik, och ville in och kolla om de säljer alkylatbensin på Gekås.

        Här finns inget att se! Cirkulera!

        Svara
      • Pether

         /  07/19/2017

        Ser dock inte anledningen till varför en terrorist skulle tuta och få folk att flytta på sig.

        Svara
        • Sant, kan vara ett galet självmordsbenäget fyllo också, däremot så är det svårt att se varför han skulle ha dragit fram en bensindunk? Med tanke att han inte är frihetsberövad längre (men fortfarande under brottsmisstanke) så antar jag att de misstänker annat dock.

          Svara
        • Senior

           /  07/19/2017

          Ser dock inte anledningen till att köra in i en folkmassa på ett gångstråk och rycka fram en bensindunk, oavsett om man tutar eller ej…..

          Ser heller ingen anledning för ett galet själmordsbenäget fyllo att göra samma sak, såvida man inte vill skapa lite terror på kuppen…..

          Svara
  10. Musse

     /  07/18/2017

    Dacwa är dawa på somaliska.

    Svara
    • MiT

       /  07/19/2017

      Är det så? Hade ingen aning. Såg bara att det var Dawa som stod bakom och inte något Dacwa.

      Svara
  11. MiT

     /  07/19/2017

    Kolla också hur de bildsatt insändaren…
    ”INSÄNDARE: Det är inte lätt att vara tjej i Borlänge i dag – jagas av män som vill ta en mellan benen”
    http://www.dt.se/opinion/insandare/insandare-det-ar-inte-latt-att-vara-tjej-i-borlange-i-dag-jagas-av-man-som-vill-ta-en-mellan-benen

    Svara
  12. MiT

     /  07/19/2017

    OUCH!

    Svara
  13. MiT

     /  07/19/2017

    ”DEBATT: Max, 23: Vi är för många som blundar, försvarar eller ursäktar när killkompisar går över gränsen”
    http://www.dt.se/opinion/debatt/debatt-max-23-vi-ar-for-manga-som-blundar-forsvarar-eller-ursaktar-nar-killkompisar-gar-over-gransen

    Svara
    • Olof

       /  07/19/2017

      ”Men det är fortfarande så att nästan alla känner någon som har varit utsatt för ett övergrepp, och nästan ingen känner en förövare.”

      Vilket är helt naturligt och beror på att det är en väldigt liten klick män som begår de här övergreppen. Och, tycks det numera, främst feministiska vänstermän.

      Själv har jag inga svårigheter med något av det som nämns. Jag kan prata känslor, krama killkompisar, diskutera sex och samtycke etc. Helt normala saker för vuxna människor, vilket kön de än är av.

      Men visst, den gruppen som dras till FATTA tycks snarare vara någon sorts förvuxna tonåringar som onekligen behöver hjälp att växa upp, för, tja, deras idé om ‘mansrollen’ tycks vara rätt sjuk…

      Svara
  14. x

     /  07/19/2017

    ”Vi är för många som blundar, försvarar eller ursäktar när killkompisar går över gränsen. Jag är så jävla trött på det. Är inte du?”.

    Visst, har man utomeuropeiska kompisar så ska man naturligtvis säga ifrån när de går över gränsen – det behöver man inte gå på ”killmiddagar” för att förstå.

    https://ledarsidorna.se/2017/07/kulturfriktionen-fick-spegeln-att-spricka-fran-kant-till-kant/
    ”Då myndigheterna inte velat presentera data har privatspanare gått igenom domstolsprotokoll och kommit till att i 93 procent av alla fällande domar för sexualbrott är gärningsmännen av utomeuropeisk härkomst”.

    Svara
  15. MiT

     /  07/19/2017

    Svara
    • Lövet

       /  07/19/2017

      …som miljöpartisten sa…

      Svara
    • x

       /  07/19/2017

      Jaha. det förklarar varför miljöpartister är så kompetenta…

      Svara
  16. MiT

     /  07/19/2017

    Svara
    • Det finns ett mycket gammalt och beprövat recept för att lära sig både fakta och färdigheter:
      Repetera!

      Det systemet fungerar varje gång, och används överallt där man inte snöat in på postmodernism och individens rätt att tillbringa livet förpackad i bomull.

      Svara
    • Olof

       /  07/19/2017

      Ja, herregud, jag har läst artiklarna. Även om jag kan hålla med om att det är svårt att hitta allmängiltiga lösningar för utbildningsmetoder så har Enkvist helt rätt i sin kritik mot Dodillet – om målet med forskningen inte är att hitta sådana och förbättra den kunskap som finns, så bör den forskningen helt läggas ner, och folk med Dodillets åsikter kan ägna sig åt vad som kan klassas som hobbytyckande utan statlig finansiering.

      Dodillet kan driva tesen om att det inte finns något bättre eller sämre och att skolsystemet bör avskaffas. Jag skulle till och med kunna tänkas hålla med, med tanke på vad det uppenbarligen producerar numera. Och själv hade jag förmodligen klarat mig minst lika bra om inte bättre utan den Svenska skolan, eftersom jag hade en betydligt högre inlärning utanför skolan än i den, med untantag för ett år då jag råkade ha en lärare som kunde utmana mig. Men den dåvarande svensksocialistiska modellen tycktes vara att resten kanske mådde bra av att jag satt uttråkad och inte gjorde ett skit i 12 (eller, ja, 11 då) år.

      Men egentligen misstänker jag ju snarare att det mycket väl går att få fram evidens, kanske inte speciellt bra för just den svenska one-size-fits-all modellen, men kanske för ett halvdussin individanpassade modeller.

      Svara
    • Grodan Boll

       /  07/19/2017

      Jo men visst. Varför bry sig om evidens, när det finns politisk övertygelse?

      Påminner om en annan feministisk politisk aktivist som är för (!) prostitution, men som använder feministisk metodik istället för vetenskaplig evidensbaserad eller logisk, Merel Arianne van Mansom.

      Spännande dam. Minst sagt.

      Svara
    • Grodan Boll

       /  07/19/2017

      Rikard? 🙂

      Svara
  17. Man pratade alltså INNAN hur flickor skall anpassa sig. Det gör mig mest förbannad. Vi är i Sverige. Det är våra regler, de lagfästa och osynliga som gäller. Vi ska inte anpassa oss.

    Nyss pratade man om att musikfest för bara kvinnor kan vara lagvidrigt diskriminerande. Hur var det med konventet för män? Ingen diskriminering där inte?

    Allt tillåtet. när det gäller muslimer. Kan vi inte lära oss det nu sakteligen så det blir inte så svårt när de tar över våra liv helt och hållet. Då räcker inte långbyxor för kvinnor. Eller ska vi börja reagera medan vi än har lite tid? Hur? Kom med förslag.

    Svara
  18. MiT

     /  07/19/2017

    Svara
  19. Dreadlock

     /  07/19/2017

    Intressant genomgång av universitet som håller på att bli fullfjädrade SJW-nästen.
    Nästan alla nya etikregler som har genomförts är hårresande löjliga och renderar i omedelbar avstängning skulle det uppstå konflikt mellan en vanlig icke hjärntvättat student och styrelsen.

    Det ser värre ut än jag personligen kunde föreställa mig

    Svara
  20. Dreadlock

     /  07/19/2017

    Tillägg : För dom som vill ha lite snabb upplysning om vad klippet handlar om börja på 8:00

    Utrensning, intimidering, lagföring. Sprida rädslans evangelium. Ganska många universitet har blivit förvandlade till något slags tankens koncentrationsläger. Eller ska man bara rätt och slätt använda Nazi ordet ?

    Svara
  21. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/skola-delade-upp-elever-efter-kon-ingen-diskriminering
    helt underbart , nu vill jag å kräver att bussar ska märkas upp med 50/50 platser för kvinnor män
    (nja finns mer än kvinnor män så bussen ska delas upp lika i ca 25-30 lika genus såklart )

    Svara
  22. x

     /  07/19/2017

    Svara
  23. Sverige behöver en ny förkunnelse
    https://detgodasamhallet.com/2017/07/18/sverige-behover-en-ny-forkunnelse/
    ”Rätt förkunnelse är att vi som bor här kan kräva väldigt mycket mer av dem som kommer hit. Det första kravet är att de ska vilja bli en del av vår gemenskap. Det betyder att de inte ska omhulda och värna om någon annan gemenskap eller kultur.”

    Calling Dr Relling.
    (https://sv.wikipedia.org/wiki/Vildanden)

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: