Idag visar krönikörer att de är korkade

Så har då Anna Kinberg Batra avgått. Det var kanske inte så oväntat, hon tog över M när det inte fanns ens en mikroskopisk möjlighet att lyckas i o m arvet efter Reinfeldt. Så är det bara, hade hon direkt när Reinfeldt smet med svansen mellan benen deklarerat att det är kursändring som gäller och att hans politik, framför allt de sista 4 åren, varit katastrofala för Sverige hade hon haft en chans. I stället blev det DÖ…

Det Reinfeldt gjorde var att säga till alla moderater att dra åt helvete för att locka till sig miljöpartister och liknande i stället. Minns den ”moderata” gruppledaren på Gotland som själv sa att han känner sig mer hemma i Miljöpartiet. Det är sådana moderaterna numera består av.

Så Kinberg Batra hade aldrig en chans att kunna göra något. Hela partiet är fullt av sådana som tycker sånt här är jättebra och vill ha ännu mer av det samtidigt som Reinfeldt uttryckligen sa att han inte ville ha några moderater i partiet. Han bad dem dra åt helvete helt enkelt. Så när man försöker föra en mer moderat politik så går det inte då miljöpartisterna i moderaterna motsätter sig det samtidigt som de ”gamla” moderaterna har dragit åt helvete.

Men lika förutsägbart som att det efter sommar kommer höst så har krönikörer och journalister eller vad man ska kalla dem givetvis analyserat varför hon avgick. Svaret?

För att hon är kvinna såklart… Att hon var handplockad av Reinfeldt spelar förstås ingen roll… Att Sverige ser ut som det gör delvis pga Moderaterna och samarbetet med Miljöpartiet spelar ingen roll heller för krönikörerna. Utan hon fick gå för att hon är en KVINNA. Varför måste krönikörer vara korkade? Är det ett krav för att få jobb på en tidning som just krönikör? Får man ett frågeformulär framför sig där första frågan lyder ”Är du korkad? Ja eller nej.”

Boisen hänvisar till forskning och är så generös att hon nämner ett forskarnamn åtminstone, Carol Bacchi, andra bara hänvisar till massiv forskning som ska visa att kvinnor bedöms hårdare bara för att de är kvinnor utan att hänvisa till någon alls. Innan jag såg den här från Boisen på twitter så raljerade jag lite om just det här, att den där forskningen som ska finnas nog hittas på genus.se.

Var hittar man Carol Bacchi tror ni…?

Uppmärksammad av genus.se som hedersdoktor vid Umeå universitet…

Carol Bacchi har bland annat forskat om den kanadensiska sufragettrörelsen och om positiv särbehandling. I ”What’s the Problem Represented to be? Apporach (WPR)” utvecklade hon WPR – ett diskursanalysverktyg.

”Vid Umeå universitet har ett stort antal forskare inspirerats av och använt WPR-ansatsen, bland annat i projektet Kritiska studier av jämställdhet – att teoretisera politik och praktik” skriver Umeå universitet i sitt pressmeddelande.

”Kritiska studier” minsann… Och om ”positiv särbehandling”, dvs diskriminering. Fast jag gissar att hon inte forskat om det som diskriminering…

Hon höll i en föreläsning 15 juni i år.

Så genusfolk, som i en kaffesump kan hitta bevis för att kvinnor bedöms hårdare än män och som lever på att hitta just sånt i kaffesumpen eller i stjärnorna, säger alltså att kvinnor granskas hårdare bara för att de är kvinnor. Vilken överraskning…

Men Boisen var i gott korkat sällskap

Ullgren på DN hör till gänget, det visar hon tydligt. Det var säkert kvinnohat som gjorde att hon fick ett omöjligt uppdrag som bara kunde misslyckas och sluta såhär. Ingen annan förklaring är rimlig utan KVINNOHAT är den rimligaste Ullgren kan komma på.

Hallhagen tillhör också gänget.

Måste kännas skönt för de ovan att befinna sig på samma fest som Veronica Palm. För vi förstår ju alla att Stefan Löfven är en svart ung kvinna!

Och som grädde på moset, Frida Boisen hänvisar till SANNINGSVITTNET Gudrun Schyman också för att bevisa sin tes. Schyman och genusfolk, det är grejer det när man vill veta hur det verkligen ligger till!

Varför skriver jag att de är korkade? Är inte det elakt? Inte det minsta elakt, antingen ÄR de korkade och då är det som det är, då ska de inte sitta på tidningar och basunera ut sin dumhet. Eller så skriver de clickbait och låtsas vara korkade. Men då kan de inte heller klaga över att folk upplyser om de faktiskt är korkade för hur ska jag veta om de låtsas eller inte?

För alla med några hjärnceller kvar kommer ju förstås ihåg Håkan Juholt. Eller är han också en kvinna som blev utsatt bara för han var en kvinna…?

Moderaternas siffror från nov 2010. Inte så lätt att göra nåt där oavsett vem som sitter på posten. Arvet efter Reinfeldt ligger som en blöt filt över moderaterna, nästan alla moderater i riksdagen idag applåderade honom så hårt att händerna gjorde ont, nu när väljare ser vad applåderandet ledde till i Sverige så är nog inte så många sugna på dem…

Så där skrev jag i dec 2014 när det skulle utlysas nyval.

Det vi ser idag är resultatet av att politiker låtsats som att folks absolut viktigaste fråga under massor av år inte alls är viktig, ja att den är så oviktig att man desperat stämplat alla som försökt lyfta upp problematiken har blivit kallade rasister/fascister/nazister. Frågan är dessutom den enda som påverkar ALLA andra frågor på ett direkt påtagligt sätt som ingen annan fråga gör. Den skär genom alla andra större viktiga frågor. Men det låtsas man inte om alls.

När något man själv skapat leder fram till att man vill ha ”gated hospitals” som lösning på problemet så kan man inte rimligen begära att folk ska ha förtroende för vare sig politiken eller politikerna. Ovan kan vi se hur den viktigaste frågan påverkar t ex sjukvården genom akutmottagningarna…

Sen att man kämpade för att runda demokratin genom DÖ hjälpte inte heller till…

MVH

MiT

Föregående inlägg
Lämna en kommentar

174 kommentarer

  1. Pelle2

     /  08/25/2017

    Det var ju mer än förutsägbart att dom manshatande radikalfeministerna inom media skulle dra kvinnokortet fortare än vad Lucky Luke drog pistolen när KInberg Batra tvinagdes avgå.

    Hur vore det om dom lyfte bort det ideologiska rastret framför ögonen för en gång skull och funderar på om en man hade fått sitta kvar med så dåliga opinionssiffor i förhållande till den tidigare partiledarens ?

    Se som sagt var på Juholt och Bo Lundgren som tvingades bort på exakt samma grunder.

    Dom gör verkligen kvinnorna en otjänst när dom utmålar dom som svaga och förtryckta och ett offer för omständigheterna och det onda patriarkatet.

    Se på Annie Lööf.Hon verkar inte vara särskilt omstridd som ledare eftersom hon uppenbarligen lyckas locka flera väljare till Centern än på en mycket lång tid.
    Är du framgångsrik så blir du inte ifrågasatt oavsett kön men är du inte framgångsrik så blir du ifrågasatt oavsett kön.

    Svara
    • x

       /  08/25/2017

      Inte ett dugg märkligt då de vill ha kvar den ”feministiska” regeringen till varje pris.
      De förstod precis som vi alla andra att AKB aldrig ville fälla den då det innebar att hon själv skulle bli tvungen att ta över.

      Svara
      • Senior

         /  08/26/2017

        Dessutom skulle det framgå att även den förmenta ”högern” inte är så värst höger när det kommer till kritan. Bättre att sitta i opposition och låtsas vilja förändra något, alltid lurar det någon. Ganska många rent av.

        Svara
  2. Dreadlock

     /  08/25/2017

    Kinberg Batra liknar Juholtdebaclet ganska mycket i hela proceduren, bara att det hela blev mycket mer utdraget.

    Man kan säga att Juholt hade en flört i (s) i samma kaliber som Pokemon Go´s globala segertåg som ” Det mest innovativa uppfinningen i spelvärlden på år och dag ” ( Som knappt ingen vill kännas vid längre)

    Kinberg Batra – liknar i jämförelse en utdragen sittning i spelet Monopol där AKB köpt in sig på billiga gatan, startat några hotell för att få inkomster av de andra i alliansen, men oturen varit framme och tärningarna visat henne till ” Chans” fältet. Och det står DÖ med stora bokstäver, och hon har fått betala hela tiden.

    Otur, men sådan är livets lott. En anmärkningsvärt blek politiker mindre i riksdagen. Who cares ? Vem bryr sig egentligen ? Juholt var åtminstone sympatisk i sin framtoning. AKB är en isskulptur bredvid honom. En påminnelse att politik handlar om förtroendegivande agerande inte bara citerande från senaste mötesprotokollet …

    Svara
    • Jan

       /  08/25/2017

      ”Juholt var åtminstone sympatisk i sin framtoning. AKB är en isskulptur bredvid honom.”
      Förvånande att höra från någon på högersidan (antar jag…). Intern kritik brukar vara tabu där. Allt är sossarnas fel. Alltid.
      Håller med dig i ditt omdöme om AKB och kan tillägga att jag inte tycker ett dugg synd om henne. Hon personifierar strebern för mig. Ingenting hon gjorde verkade naturligt. Som vore hon en robot.

      Svara
      • Dreadlock

         /  08/25/2017

        Vi verkar vara överens för en gångs skull.

        Problemet är inte partipolitik, utan problemet ligger i den mycket låga kompetensen i båda läger att knuffa fram dugliga politiker i ledarposition. En medioker politiker som Annie Lööf behöver bara kamma hem (m) röster utan att behöva förklara sig alls någonsin. Liknar väldigt mycket flykten från vänster till (Sd)

        Och ja. Jag står på den högra sidan. Be mig inte förklara varför …suck…

        Det hänger efter sedan socialismens facit blev allmänt känt i historieböckerna…

        Svara
        • Jan

           /  08/25/2017

          Då talar du snarare om sovjetkommunismen. Med dess kommandoekonomier. Inget bra facit. Jag håller med. Å andra sidan var det knappast bättre på tsartiden. Detsamma gäller Kina och kejsartiden. Jämförelser ska vara rättvisa.

          Talar du om socialism, eller socialdemokrati, i väst blir facit ett annat. Socialdemokratin i Tyskland, Storbritannien, Frankrike, Norden med flera har varit väldigt framgångsrik under 1900-talet. Rätt ska vara rätt.

          Svara
          • Dreadlock

             /  08/25/2017

            Vet inte mycket om tsartiden. Införandet av en planekonomi däremot åren efter revolutionen 1917 desto mer. Man kan lugnt påstå att lydiga sovjetmedborgaren har fått hela sin livsföring planerat in i detalj av den mäktiga politbyrån. Utan minsta möjlighet att protestera. Titta vilken situation Ryssland befinner sig idag. Arvet efter mer än 75 år av hårdför kommunism har hållit halva Europa i skuggan av militära hotbilder

            Socialdemokratin i väst gjorde upp med sitt privata näringsliv efter ww2. Privat egendom fick behålla sin status som privat ägande . Det var en jäkla tur. Annars hade halva nordeuropa velat flytta till friare länder där man kunnat bedriva fri företagsamhet enligt sina speciella kompetenser.

            Tror väldig starkt på en merkantil ekonomi. Företag etableras – och förintas när marknaden inte efterfrågar varor eller tjänster längre. Det sitter så djupt i den mänskliga nerven, att det är , enligt min mening, att det går helt emot en av de mest fundamentala drifter i mänsklighetens historia. Människor får möjlighet att vika ut sin egenmakt och tillfälle att verka för ett samhälle som rör sig framåt hela tiden utan att vara beroende av statens stöd i form av betalat hyra och mat på bordet. Ingen människa kan växa i ett sådant samhälle.

            Med socialismen i nordeuropa som har reglerat sönder eget företagande samt lagt på dubbla beskattningsbördor på en vanlig enkel företagare, är av enormt stor skada i det långa loppet.

            EU- som du vet- Ett gigantisk experiment i en anda av planekonomi. 742 högavlönade tjänstemän i Bryssel reglerar hela ekonomin för EU27.
            Därför är jag klassik liberal. Ljusår från nyliberalismens rovekonomi och all associerat åderlåtande verksamhet.
            Är både mot (s) som (m) samtidigt. (m) hade chansen att formulera sin politik under 2,5 år som AKB . Jag förstår att (m) väljare blev ytterligt förvirrade av AKB politik. Men rätt åt henne. Frågan är hur djupt kaninhålet ligger efter denna fullständiga fiasko.

          • Dreadlock

             /  08/25/2017

          • Det är samma mekanism som gör att vare sig socialism eller slaveri kan bygga framgångsrika samhällen. Människor klarar sig bäst som fria individer med möjlighet till privat ägande och där de själva ansvarar för sina inkomster och utgifter.

          • x

             /  08/25/2017

            @jan
            ”Talar du om socialism, eller socialdemokrati, i väst blir facit ett annat”.

            Oj, otroligt naivt.
            Socialism är inget annat än kommunism light.
            Målet är samma, enda skillnaden är medlen och hur fort målet nås.
            Det slutliga målet för kommunismen och socialismen är samma.
            Att kalla sig för socialdemokrat ändrar ingenting.
            Hur låter det i dina öron om ett parti kallade sig för nazidemokrater?

          • Senior

             /  08/26/2017

            Precis så Dreadlock.

          • Senior

             /  08/26/2017

            Helt rätt X.
            Skillnaden mellan kommunism och socialism torde vara termerna ”fientligt övertagande” (revolution) eller ”fredligt övertagande” (infiltration och långsamt övertagande).

        • Klimathotet

           /  08/25/2017

          Communism doesn’t work because people like to own stuff. (Frank Zappa)

          Svara
          • Dreadlock

             /  08/25/2017

            Det är ett mycket starkt argument

      • Pelle2

         /  08/26/2017

        @Jan
        Är det någon som skyller på de andra så är det Sossarna.
        Allt som är fel i samhället beror på de borgerliga regeringarna medan de goda Sossarna står för allt gott som någonsin har hänt i Sverige enligt dom själva.

        Kina och Ryssland var säkert inte jättebra under Tsar respektive Kejsartiden men då pratar vi om långt tillbaka i tiden.Ingen kan ju veta hur de samhällena hade utvecklats om inte kommunismen hade tagit över.
        Känns som om du relativiserar för att få Sovjet att framstå i en något bättre dager.
        Att säga inte ett bra facit om Sovjet är minst sagt ett understatement.

        Vi vet däremot mycket väl hur Kina och Sovjet ser och såg ut och det är sannerligen inga samhällen som någon med en halv hjärncell i behåll kan hitta något positivt i…

        Svara
        • Senior

           /  08/26/2017

          Liksom Kuba, DDR, Rumänien, Kambodja, Nordkorea, Tjeckoslovakien, Ungern, Polen, Venezuela…. Ja alla länder som försökt, utan undantag.

          Svara
      • Senior

         /  08/26/2017

        Nejdå, moderaternas förfall kan inte skyllas på sossarna.
        Problemet är snarare att moderaterna gjorde sig till sossar.
        Vi liberaler vill inte ha en socialistisk politik, därav tappet.

        Svara
    • x

       /  08/25/2017

      Bra skrivet Mrs(Mr?) Dreadlock.

      Svara
  3. Steffen

     /  08/25/2017

    Sossarna körde väl länge ”varannan damernas”.
    Menar Veronika Palm att det inte längre gäller?

    Svara
    • Pelle2

       /  08/26/2017

      Det gäller,som alltid för feministerna, bara så länge det gynnar kvinnorna.

      Svara
  4. Melmac

     /  08/25/2017

    Alla partiledarna är mähän som inte vågat stå för sina åsikter när det blåser snålt. Vi behöver en bufflig Göran Persson typ!

    Svara
  5. Melmac

     /  08/25/2017

    Dags att Hanif Bali tar över!

    Svara
    • Pelle2

       /  08/26/2017

      Även om det skulle vara kul på sitt sätt så skulle det inte funka.Han är alldeles för frispråkig.
      Fast det skulle vara kul att se hur identitetsvänstern skulle hantera honom.
      En rasifierad man som har fått bli partiledare skulle ju krossa deras påstående om att de rasifierade är förtryckta i Sverige och aldrig kan nå de högsta posterna.
      Dinamarca kanske skulle trycka uppe en ny tshirt med texten Bali är en Onkel Tom 🙂

      Svara
      • Klimathotet

         /  08/26/2017

        Texten på tröjan skulle vara ”Bali är inte min Onkel Tom” så blir det kortslutning i hjärncellerna på henne. 😛

        Svara
  6. hllviken

     /  08/25/2017

    Gnällfeministerna har lärt framgångsstrategin från invandrarna –

    alltsedan 70-talet har man dagligen hört klagomål från invandrarna: jag får inte det jag vill ha för att jag är invandrare. Allt går att skylla på det och det går utmärkt att använda det som utpressning.

    Nu hör vi samma veklagan från feministerna.

    Svara
  7. michael.

     /  08/25/2017

    Feministiska kvinnors retorik är så tramsig och barnslig att man får en flashback av hink å spade och galonbyxor lekandes i sandlådan.

    Svara
  8. x

     /  08/25/2017

    Svara
    • Hypocrita

       /  08/26/2017

      Vad är det som säger att det är S som ska flörta med SD? Som trenderna ser ut, finns en stor möjlighet/risk att SD blir större än S…..

      Svara
  9. Jo men uppenbarligen hade väl de där krönikörerna viljat rösta på Moderaterna ifall de inte haft en kvinnlig partiledare, men valde bort dem på grund av AKB?

    Feminister erkänner: Vi hatar kvinnliga partiledare!

    Svara
    • Pelle2

       /  08/26/2017

      Skulle tro att samtliga krönikörernas polistiska hemvist är på vänstersidan som de flesta journalisterna brukar vara..
      Är man radikalfeminist så är man knappast Moderat.

      Svara
      • Näää men det vore ju helt enkelt inte logiskt. Eftersom de hävdar att hon åker på grund av att hon är kvinna innebär det så klart att de menar att hon skulle dragit fler väljare som man och då måste det ju vara sina egna känslor de går efter! 🙂

        Svara
    • Senior

       /  08/26/2017

      Precis, och det enda de är ute efter nu är att splittra alliansen ytterligare, och att stötta ev. partiledare som kan dra ”högern” ännu mer åt vänster.

      Med AKB och Reinfelt har ju m (och övriga alliansen) visat sig vara stödparti åt S. De var ju till och med beredda att DÖ när folk envisades fortsätta rösta på dem. -Vilket de nu också gör tack vare detta.

      De hade chansen att fortsätta regera i fyra år till men avstod genom DÖ.
      Varför rösta på dem?

      ”Fool me once shane om you, fool me twice shame on me.”

      Svara
  10. x

     /  08/25/2017

    Svara
  11. Gorby

     /  08/25/2017

    AKB kanske ska anmäla sig till Politikerpoolen 🙂

    Svara
  12. Gorby

     /  08/26/2017

    Söders Hjältar
    Denna gång med Katerina Janouch.

    Svara
  13. MiT

     /  08/26/2017

    Svara
    • michael.

       /  08/26/2017

      Intressant med dessa män från mellanöstern som ska stoppa kuken i allt,jag hatar dig därför ska jag stoppa kuken i dig,din fru,din mamma,din dotter,din son,din hund,din katt,din get.
      Dessa män kan t.o.m tänka sig att stoppa kuken i någons brevlåda eller avgasrör -jak hatar dig därför ska jak knolla din bil,och dessa män älskar vänsterfeministiska kvinnor,antagligen eftersom man hoppas att dessa män ska stoppa kuken i dom av bara farten när dessa far runt och knollar allt och alla.

      Svara
      • Klimathotet

         /  08/26/2017

        Om de stoppar kuken i min bandsåg så kan jag trycka på den gröna knappen 😛

        Svara
        • The Perfect Man

           /  08/27/2017

          Nej, nej, nej! Jag har sett tillräckligt med fingertoppar och blod. Jag vill inte se en sån också…

          Svara
    • G

       /  08/26/2017

      I hjärnan på socialist/feminist/antirasist/antinazist…

      Svara
      • Pelle2

         /  08/26/2017

        Nog kan man kalla Swedin och Lindberg för troll men Sd:are är dom inte.
        Förstår att det är svårsmält för vänsteraktivisterna när konsekvensen av deras så kallade antirasism visas upp av Bali.
        Dom brukar ju inte vara så angelägna att ta ansvar för sin egen svinighet som utförs i det godas namn..

        Svara
  14. MiT

     /  08/26/2017

    Svara
    • x

       /  08/26/2017

      Precis, vill de inte bli ”utlämnade” till sina hemländer så får de väl hålla sig inom lagen.
      Självvalt.

      Svara
    • Senior

       /  08/26/2017

      Ja, behåller vi dem här kommer snart säkerhetsläget i Sverige vara samma som i deras hemländer….

      Svara
  15. Motkraft

     /  08/26/2017

    Det är rätt förbluffande hur olika synen kan vara på säkerhetsläget i Afghanistan. Dels så har vi Advokat Emilie Hillert som hävdar att risken är stor att bli dödad för den som skickas tillbaka till Afghanistan

    https://www.magasinetparagraf.se/nyheter/kronikor/49904-migrationsverket-lat-mig-hjalpa-er-jag-har-gjort-jobbet-at-er/

    Men en annan sammanställning med referenser visar en mindre risk att bli dödad i Afghanistan än i Malmö (givet att inte är på ”fel plats” så klart)

    https://www.flashback.org/sp61602883

    Ja, vem ska man tro på?! Lyckligtvis så har ofta de som ger ”alternativa” sanningar källhänvisningar så att det går att bilda sig en egen uppfattning. Men ibland så har olika källor olika sanningar så helt lätt att skaffa sig en sanningsenlig bild är det inte.

    Svara
  16. MiT

     /  08/26/2017

    Svara
  17. MiT

     /  08/26/2017

    Svara
    • Den enda kvinnliga partiledaren (eller språkrör i detta fall) som jag kan komma på som blivit någorlunda orättvist petad är Åsa Romson – mestadels för att hon så uppenbart offrades i favör för Fridolin.

      Men Mona Sahlin? Hon gjorde, åtminstone för Socialdemokraterna då (idag så drömmer de om siffror över 30%), ett katastrofval. Inte för att glömma hennes tidigare fadäser, som hon sedan dess uppenbarligen fortsatt med.

      I slutändan är partiledare med all rätta en utsatt situation. Fråga Håkan Juholt eller Bo Lundgren. Det finns en anledning varför ersättningen är så hög.

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  08/26/2017

        Skräpforskning.

        Det går givetvis inte att hitta något signifikant om hur svenska partiledare som fått sparken behandlas i media utifrån kön, av den enkla anledningen att det statistiska underlaget är för litet.

        ”Hon [forskarexperten, Fridas anm.] tycker att det finns ett tydligt mönster i att kvinnliga politiker får avgå i situationer där män skulle få en andra chans.”

        Tycker? Vadå tycker! Lägg av.

        ”Tobias Bromander är doktor i statsvetenskap och lektor på Linnéuniversitet. Han har studerat hur kvinnliga respektive manliga politiker behandlas i samband med politiska skandaler.

        – Medierna är snabbare på att kräva ansvar och avgång från kvinnor och lättare att ge män en andra chans. Det betyder inte att alla män sitter kvar och alla kvinnor avgår. Men tittar vi på stora mängder data finns det tydliga skillnader, säger han.”

        Ja, men nu är det faktiskt inte så att det var medierna som krävde fru Batras avgång, det var, sist jag kollade, 10 av 21 landsförbund som drev den frågan.

        Svara
        • michael.

           /  08/26/2017

          Om man lever i verkligheten vet man att pojkar/män får hårdare kritik än flickor/kvinnor detta börjar redan på förskolan,kritiken av pojkar/män är rakt på medans kritiken av flickor/kvinnor är mer inlindat,väldigt märkligt om detta som genomsyrar hela samhället inte skulle gälla inom politiken.
          Det här gör att manliga politiker blivit mer hårdhudade för kritik,medans kvinnliga politiker är mer ömhudade för kritik,antagligen därför kvinnliga politiker ger upp fortare när dom utsätts för kritik.
          Jag är helt säker på att om man gjorde en undersökning där en man och kvinna utsätts för exakt samma kritik,så kommer dom flesta anse att kvinnan får hårdare kritik än mannen.

          Svara
        • Senior

           /  08/26/2017

          Det handlar som vanligt inte alls om kön och kvinnor, det är bara en dimridå.

          -Samma personer lät en kvinnlig moderat minister löpa gatlopp för en obetald tv-licens.

          Nej, detta handlar om att lyfta fram människor med den rätta ideologin, och försöka bli av med andra.

          Det syns om inte annat på hur jakten på personerna står i proportion till politisk hemvist snarare än vad de gjort.

          Svara
      • hllviken

         /  08/26/2017

        Svara
      • Senior

         /  08/26/2017

        Åsa Romson?

        Du menar Åsa som körde sin båt på fuldiesel?

        Du menar miljöpartisten Åsa som målade båten med förbjuden giftig bottenfärg?

        Nej det är ju bagateller jämfört med Cecilia Stegö Chilò och hennes obetalda tv-avgift som hon fick löpa gatlopp för…

        Svara
        • Även om det är möjligt att Åsa också behövde ryka så är det rätt uppenbart att hon offrades i favör för herr Fridolin. Han borde åkt i första hand, hon i andra hand.

          Svara
          • Senior

             /  08/26/2017

            Hela miljöpartiet borde åkt.
            Eller rättare; de borde aldrig fått komma in.

            Det är helt otroligt inom svensk politik att ett så litet (ca)5% parti tillåts få så oproportionerligt stort inflytande när tredje största parti har noll. (Detta oavsett vad man som individ tycker om den förda politiken)

  18. Pelle2

     /  08/26/2017

    Även Romson drar kvinnokortet och påstår att kvinnliga politiker blir hårdare bedömda än manliga.
    Skulle vilja påstå att det beror på vilket parti man tillhör. Alla journalister smeker extremisten Schyman medhårs och hon får inte en kritisk fråga om Fi,s orealistiska politik.
    MP klarade sig också undan väldigt länge inann de började granskas ordentligt.
    Det var väl när dom kom in i regringen som journalisterna inte längre kunde blunda…

    https://www.svd.se/romson-ger-kinberg-batra-sitt-stod-tuffare-for-kvinnor

    Svara
    • x

       /  08/26/2017

      @Pelle2
      Enda anledningen till att de vill ha kvar AKB, är att hon inte hotar regeringen.
      Hade någon frågat alla dessa som ömmar för AKB idag, för en vecka sedan så hade det låtit helt annorlunda.

      Svara
  19. Gorby

     /  08/26/2017

    Svara
  20. Pelle2

     /  08/26/2017

    Och självklart hänger Schyman på feministernas klagan över att Kinberg Batras avgång.
    https://www.metro.se/artikel/gudrun-schyman-moderaterna-har-visat-att-k%C3%B6n-spelar-roll-i-politiken
    Det jag kan hålla med om är att krisen inom Mloderaterna inte enbart är hennes fel men som jag skrev igår så är det alltid chefen som får gå när man har nått vägs ände.

    Svara
  21. Gorby

     /  08/26/2017

    Katerina Janouch skriver bra vad Moderaterna behöver göra för att återfå förtroendet.
    Bl.a följande:

    ”Jag har min egen bild av varför det inte går så bra för moderaterna. Framför allt beror det på att partiet utstrålar osäkerhet och politisk svaghet i en tid då det krävs handlingskraft. En karismatisk partiledare är ett måste. Men sen ska det föras politik också. Viktigt är att visa ödmjukhet inför det som varit. Att visa att man lärt av det förflutnas skugga.

    Därför: Erkänn era misstag. Säg som det är, att den tidigare naiva politiken med Reinfelts ”öppna-era-hjärtan” var skadlig för Sverige. Gör en rejäl avbön kring det, gå ut och säg att ni inte är mer än människor och att människor gör fel. Säg att ni trodde det var rätt väg att gå, men att det med facit i hand visade sig vara dåligt. Men att ni lärt er nu. Visa något nytt inom politiken! Att ni är beredda att föröka städa upp i röran där inte längre bara julgranar brinner, utan numera även byggnader och bilar. Då tror jag medborgare kommer återfå förtroendet. En ursäkt måste vara uppriktigt menad.”

    ….
    ”Ta in riktiga proffs som kan och vet hur man skapar ordning och reda i Sverige. Terrorexperter och andra som är kunniga. Gör er av med inkompetenta lallare som bara pratar men som inte agerar. Inga fler utredningar! Dra in bidrag för odemokratiska rörelser, gör er av med politiska sänken.”

    ….

    ”Se till att vi får tillbaka Kvinnofriden. Jag vet att moderaterna haft en ”nattenärdin”-kampanj, men den har inte lett till något alls. Tjejer och kvinnor våldtas på löpande band i Sverige och enligt BRÅ:s trygghetsundersökning är det illa ställt med tryggheten. En av mina vänner sover med hammare bredvid sängen då hon är rädd för inbrott. För kvinnor som hon och andra utsatta krävs konkreta åtgärder för att återfå den trygghetskänsla vi en gång haft i Sverige. Det behövs även krafttag mot hedersvåld, könsstympningar, tvångsäktenskap och annat fanstyg som inte hör hemma i modern tid. De politiker som visar kompetens att verkligen stå på de mest utsatta kvinnornas sida har alla möjligheter att leda landet.

    Så, det där ska väl inte vara så svårt? Varenda politiker bör omedelbart kavla upp ärmarna och börja jobba hårt. Det är bråttom. Och ett år kvar till valet 2018.”

    http://katerinamagasin.se/det-kravs-ny-taga-moderaterna/

    Svara
  22. G

     /  08/26/2017

    ”Hässleholm kommun köper in burkinis till skolbarn”
    https://nyheteridag.se/hassleholm-kommun-koper-in-burkinis-till-skolbarn/

    Svara
    • Vore jag hässleholmare skulle jag ansöka gratis badkläder till mina barn. Alla måste väl få det. I annat fall liknar det diskriminering.

      Svara
  23. Senior

     /  08/26/2017

    ”Får man ett frågeformulär framför sig där första frågan lyder ”Är du korkad? Ja eller nej.””

    ….Chansen är ju 50/50 att det blir rätt om de chansar….. 😂

    Svara
  24. Gorby

     /  08/26/2017

    Morpheus blogg går igenom de Nya Moderaternas uppgång och fall

    ”Under Fredrik Reinfeldts regeringstid 2006-2014 nådde Moderaterna några av sina bästa valresultat någonsin och Alliansen regerade två mandatperioder i sträck. Detta är unikt i modern svensk borgerlig politik. Efter valet 2014 har Moderaterna förlorat allt fler väljare och utkämpar flera interna strider. Hur kunde det gå så här?

    Låt oss backa bandet till 1993 då bankkrisen rasade för fullt. Fredrik Reinfeldt var då 28 år, ordförande för MUF och hade nyligen blivit invald i riksdagen. Det året gav Reinfeldt ut boken Det Sovande Folket i vilken han argumenterar för ett ultraliberalt samhälle med kraftiga skattesänkningar och stora inskränkningar i välfärdssystemen. I boken finns flera anmärkningsvärda citat, varav det mest berömda är:

    ”Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd”.”

    Intressant om den eventuellt påtänkte arvtagaren Ulf Kristersson.

    ”Under åren 1996-1997 drev Fredrik Reinfeldt, Ulf Kristersson och MUF linjen att Sverige borde ha fri invandring. De konservativa Moderaterna verkade dock vid den tiden fortfarande för ett restriktivt flyktingmottagande. Dåvarande partiledaren Bo Lundgren avslöjade nyligen i en uppmärksammad radiointervju följande:

    ”Skälet till att Ulf Kristersson och hans del av ungdomsförbundet och många andra hade sin inställning var att man ville krossa det svenska välfärdssystemet. Det ville ju Fredrik också i sin bok ‘Det sovande folket’. Det är lite hemskt att säga det men delvis förespråkade man en fullkomligt fri invandring till Sverige för att vi då inte skulle kunna bibehålla väldigt mycket av de här av de här olika förmånerna. Då skulle människor tvingas att försörja sig själva eller inte klara sig själva.””

    Nedan är hela intervjun med Bo Lundgren:

    ….

    …”Förutom stora skattesänkningar såldes även flera kommunala och statliga fastigheter, företag och instititioner ut till underpriser, vilket de privata ägarna därefter kunde sälja vidare med god förtjänst – allt i linje med den liberala linje som Reinfeldt och MUF hade stakat ut på 1990-talet. År 2008 bröt så den stora bolånekrisen ut och Sverige framstod som ett ekonomiskt föredöme i internationella sammanhang under de kommande krisåren. Vad som inte framgick av den ekonomiska statistiken var att Alliansen hade börjat redovisa BNP i absoluta tal, medan BNP per capita (som normalt används som mått) faktiskt minskade. Tino Sanandaji skriver på sin blogg (http://tino.us/2015/04/det-gar-inte-bra-for-sverige):

    ”Sju år med negativ BNP-tillväxt saknar motstycke i svensk efterkrigstid. Det finns på samma sätt ingen åttaårsperiod med lägre BNP-tillväxt än åren 2006-2014. Det är ett fascinerande tecken i samtiden att Reinfeldt och Borg tilläts utmåla den sämsta perioden i mannaminne som någon sorts gyllene tillväxtepok. […] Anders Borg skämdes väl för att berätta att tillväxten i BNP per capita mellan 2006-2014 låg på föga imponerande 0.3%. Mätt från 2007 var tillväxten negativ.””

    http://www.morpheusblogg.se/2015/09/13/de-nya-moderaternas-uppgang-och-fall/

    Svara
    • Senior

       /  08/26/2017

      ”Under åren 1996-1997 drev Fredrik Reinfeldt, Ulf Kristersson och MUF linjen att Sverige borde ha fri invandring.”

      -På den tiden var det fortfarande stor skillnad mellan invandrare och flyktingar.

      Fri invandring som får försörja sig själva är en j*vla skillnad mot fritt ”flykting” mottagande som får mer välfärd än medborgarna….

      Svara
  25. Johan A

     /  08/26/2017

    För den som är van att få allt serverat pga ens kön, bl a genom kvotering, är det alltid lättast att spela offerkortet och skylla på hat och diskriminering när personligt ansvar börjar krävas.

    Svara
  26. Pelle2

     /  08/26/2017

    OT:
    Rödvinsekonomen Virtanen slår till igen.
    Låt mig börja med att säga att jag inte sympatiserar med de som skrek ut med packet åt de som demonstrerade på medborgarplatsen.Jag förstår att dom gör vad dom kan för att få stanna kvar.
    Dom som borde ha fått skit är politikerna som gör det möjligt att människor som har fått avslag på sin asylansökan flera gånger fortfarande är kvar i landet. Det fanns ju några sådana bland demonstranterna vad jag förstår..

    Virtanen säger sig skämmas som svensk eftersom han själv har det så bra medan vi inte låter de som demonstrerar få stanna kvar även om dom inte har asylskäl.

    Han säger följande om flyktingkrisen:

    ”Om ”flyktingkrisen” någonsin fanns i svenskt avseende så finns den inte längre. Sverige och Tyskland, de länder som tog emot flest flyktingar, går bäst i Europa”

    På Södermalm finns säkert inte många spår av flyktingkrisen men om han orkade lyfta blicken och fråga de många små kommunerna ute i landet som tog emot flest flyktingar
    hur dom har det med skola, vård, omsorg, boende och deras ekonomi så skulle han upptäcka att nog tusan fanns det och finns en flyktingkris.
    Vi har dessutom ännu inte sett de långsiktiga effekterna av flyktingkrisen. Det kommer vi se när kommunerna tar över försörjningsbördan fullt ut..

    Ta t.ex lilla Hultsfred i Småland som har tagit emot en väldigt stor andel flyktingar så slutade socialen betala ut pengar till folk som flyttade dit under förra året för dom hade helt enkelt inte råd.

    Är ju också helt sjukt att han menar att Tyskland och Sverige som tog emot flest flyktingar går bäst och mer än antyder att det är tack vare flyktingarna som det är så.

    Om vi hade kunnat lägga de miljarder som flyktingvågen kostar på något annat så hade landet gått ännu bättre. Inte för att jag vill stoppa all invandring men det är ju sjukt att påstå att det är tack vare dom det går så bra.

    Han fortsätter med följande:
    ”. Inte för att ens medelklassen vill dela med sig till sjukvården, skolorna eller pensionärerna via kanske en kapitalskatt; de vill ha god samhällsservice men inte betala för den. Utan den underbetalda sjukhuspersonalens stressnivå och yrkesstolthet skulle vården kollapsa.”

    Vi som arbetar betalar en av världens högsta skatter och förväntar oss då naturligtvis att få något tillbaka i form av bra sjukvård och annan samhällsservice men det får vi inte längre i någon större utsträckning.Inte undra på att folk börjar ifrågasätta vad det är vi betalar för.

    Men naturligtvis vill Virtanen att vi skall betala ännu mera skatt vilket är vänsterns universallösning på alla problem.Han nöjer sig väl inte förrän alla pengar går direkt till staten…

    Han fortsätter med följande:
    ”Här borde den politiska konflikten ligga. Hur återinför vi den välfärd som liberalismen privatiserat ner? Men radikalhögern och den medlöpande borgerligheten gör allt för att konfliktytan ska stanna just på Medborgarplatsen
    Så om vi förstatligade all välfärd så skulle allt bli frid och fröjd ?
    Varför har vi då privat verksamhet överhuvudtaget eftersom staten alltid är bäst på att bedriva all form av verksamhet ?
    Är ju också sjukt med hans brunsmetande av de borgerliga men jag förväntar mig i och för sig inget annat av en vänsterdemagog som Virtanen..

    http://archive.is/Yy2Ku

    Svara
    • Vi har redan börjat se det – Sandviken, som skulle vara det bästa exemplet på den enorma vinsten invandringen stod för ligger nu bland de kommuner som har högst underskott i landet. I närliggande Söderhamn så erkänner man mer eller mindre att man får lägga ned förebyggande verksamheter som inte är reglerade av lagen på grund av kostnadsökningarna – och då har man ännu inte tagit på sig kostnaderna för den stora delen av 2015 (man ligger fortfarande på första delen).

      Magdalena Andersson har ju mer eller mindre erkänt att dom så kallade ”välfärdsmiljarderna” inte kommer att gå till att förbättra välfärden, utan helt enkelt hålla den flytande och till och med nu är det tveksamt om 20 miljarder räcker.

      Verkligheten börjar komma ikapp men Virtanen försöker rödvina bort det och leva i lullet en stund till…

      Svara
      • Klimathotet

         /  08/26/2017

        320 miljarder totalt per år.

        Svara
        • Senior

           /  08/26/2017

          Skrämmande siffror….

          Svara
        • Senior

           /  08/26/2017

          Hur mycket hade man fått i närområdet för de pengarna…..-Per år!

          Vi hade ju kunnat bygga hela städer!

          Med borrade brunnar, avlopp och asfalterade gator!

          Svara
          • Klimathotet

             /  08/26/2017

            Könsseparerade pooler också 😛

  27. Rikard

     /  08/26/2017

    Hej.

    Alla dessa diverse spexperter som hävdar att kvinnor döms hårdare eller att en kvinna tvingas avgå där en man ges en andra chans; tänker de aldrig på sitt ordval? Tänker de aldrig att de kvinnor som det gäller kanske i hög grad kom till den position de lämnar bland annat via att vara kvinna och att de därför inte erövrat positionen av egen förmåga? Det behöver inte vara så, varken genomgående eller i enskilda fall, men det är även det ett spår som en forskare med självrespekt tar hänsyn till och försöker vederlägga eller bekräfta.

    Dessutom, om en person manipulerat sig till sin position eller blivit smord och krönt av sin föregångare (eller pantad, kalkad & såld som AKB blev); har då verkligen erhållit sin position på meriter allena?

    Ang. det språkliga ”Partiledare X avsätts/petas/tvingas avgå” jämfört med ”Partiledare X meddelar sin avgång”, eller ”män ges en andra chans” jämfört med ”män är bättre på att tilltvinga sig en andra chans”: är våra journalister duktiga manipulatörer eller är det korkade?

    Den retoriska dimensionen sedd som samlad effekt avseende fraseologi och ordalydelse är en påverkansfaktor, och ingen är immun.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    Svara
    • Grodan Boll

       /  08/26/2017

      Den retoriska dimensionen sedd som samlad effekt avseende fraseologi och ordalydelse är en påverkansfaktor, och ingen är immun.

      Vilket folk som tror på ordmagi och därför vill förbjuda ord för att förhindra företeelsen de beskriver, borde känna till.

      Svara
  28. Jan

     /  08/26/2017

    Ja, vad säger man om det här? Sara propagerar för att Sverige ska vara ett gränslöst flyktingland. Och hennes argumentation är på många sätt ohederlig.

    http://www.aftonbladet.se/debatt/a/923dw/jag-ar-sa-trott-pa-er-hatande-skitstovlar

    Svara
    • Pelle2

       /  08/26/2017

      Läste den där krönikan också.
      Hon tillhör dom som verkar tro att Sverige kan ta hand om all världens flyktingar och att alla som kommer hit har asylskäl.
      En hel del har ju,vilket många har sagt,passerat väldigt många säkra länder på vägen till Sverige men ändå är det bara Sverige som har en skyldighet att ta emot dom verkar hon och många andra resonera.
      Sedan raljerar hon om de som säger att det är bättre att hjälpa dom i deras närområde.
      Självklart är det bättre eftersom det blir billigare och dom är i samhällen med näraliggande kultur.

      Den enda långsiktigt fungerande lösningen på flyktingproblematiken är att bygga upp länderna de kommer ifrån.Lösningen är inte att låta alla komma till Europa eller övriga västvärlden.
      Det enda jag kan hålla med debattören om är att det inte finns någon anledning att ta till könsord och annat i debatten.

      Svara
      • Det fascinerande är att man beter sig som om det pågår ett inbördeskrig i Finland och vi bokstavligen talar knuffar tillbaka våra grannar till krigsområden – sanningen är att vi nästintill ligger så långt bort i Europa som man kan komma från dessa områden.

        Svara
      • Senior

         /  08/26/2017

        ”Den enda långsiktigt fungerande lösningen på flyktingproblematiken är att bygga upp länderna de kommer ifrån.”

        Tyvärr innebär ju detta att man med all sannolikhet måste gå in och intervenera militärt för att skapa den stabilitet som krävs, något som inget land eller koalition lyckats med hittills.

        Och de som försökt har alltid kritiserats för sin inblandning i konflikterna.

        Svara
    • x

       /  08/26/2017

      Att hon som lärare får fortsätta indoktrinera andras barn är en skandal.
      Vore jag förälder så skulle jag omedelbart ta mitt barn från den skolan.

      Svara
    • yeah

       /  08/26/2017

      Lärare och författare.

      Hon skriver alltså nischade skolböcker om pedagogik för nyanlända och är således en del av en asylindustri.

      ”Input Nyanlända elever

      Skolan betyder oerhört mycket för nyanlända barn.
      Skolan innebär lärande och kunskaper, men också trygghet, stabilitet, lek och kompisrelationer.

      I den här boken får du läsa om hur du kan göra nyanlända elevers första tid i skolan så lärorik som möjligt genom modersmål, stöttning, glädje och höga förväntningar. Boken belyser olika strategier, arbetssätt och inte minst förhållningssätt som är värdefulla för att nyanlända elever snabbt ska utveckla både ett funktionellt vardagsspråk och ett skolspråk.”

      Boken har kanske inte sålt så bra som hon hade hoppats på.

      Det bästa vore om alla svenska skolor köpte in hennes böcker och att de blir kursmaterial i lärarutbildningar med mera.

      Det är dock inte så lätt att bli ekonomiskt oberoende. Det som fattas nu är att göra hennes namn mer allmänt känt och vad passar då bättre än en ”provokativ” floskel-krönika i slaskpressen.

      Förhoppningen borde rimligtvis vara att få massiv respons, många annonsklick och fler chanser att få ytterligare krönikor publicerade i slaskpressen. Gärna reta upp någon idiot till att skicka hatmejl och kapitalisera även på det.

      Texten är det sedvanliga tugget ”Alla som är kritiska mot det svenska migrationsmisslyckandet är kvinnohatande rasister” och är skriven mer som muntligt svammel snarare än en läsbar krönika.

      Det enda som sticker ut ur texten, en mening som ser ut att ha klistrats in i efterhand, är det att en fjärdedel ”unga ensamkommande” (man försöker att inte kalla dem barn längre) nyanlända är tjejer.

      Ideologerna har inte brytt sig ett dugg om flyktingar som är flickor i flera år när de blundat för att bedragare i form av vuxna män utnyttjat systemet. Det är först när andelen flickor slutligen ökat något det senaste året som de försöker ta cred och kapitalisera även på det.

      ”Ensamkommande flickor och barn
      Andelen flickor bland de ensamkommande barnen har ökat från 16 procent 2012 till 23 procent de fem första månaderna 2017.

      Andelen barn under 13 år har legat på 11 procent sedan 2013, med undantag för 2015 då andelen var 7 procent. Under de fem första månaderna 2017 var denna andel 15 procent.

      Källa: Socialstyrelsen”

      Det är bara det att andelen flickor varit så låg att hela mottagandet anpassats för ”pojkar”.

      ”Mottagandet har på många håll utformats för pojkar, med särskilda HVB och anpassade fritidsaktiviteter. Analysen visar att socialtjänsten behöver uppmärksamma flickornas situation mer”, säger Elisabet Svedberg, utredare på Socialstyrelsen, i ett pressmeddelande.”

      Fråga till skolfröken Sara Persson (med tanke på hennes enorma engagemang för nyanlända):

      Går merparten av intäkterna från bokförsäljningen oavkortat till asyl- och flyktinghjälp?

      Svara
      • Jan

         /  08/26/2017

        Visst är det så. Dessutom haltar jämförelsen med Libanon och andra grannländer. De har inga välfärdssystem som i Sverige. Förmodligen handlar det om tältläger. I regel bekostade av Röda korset och utländska stater. Jag tror dessutom att dessa länder räknar med att flyktingarna återvänder så fort stridigheterna avtar.

        Svara
    • x

       /  08/26/2017

      ”Ingen kan säga att det inte finns utrymme för alla åsikter”.
      Visst, men de som har ”fel” åsikt blir av med jobbet.

      Svara
  29. x

     /  08/26/2017

    He, he, ljYgeman får svar på tal:

    https://twitter.com/Par_Wilhelmsson/status/901091046662299648

    Svara
    • Jan

       /  08/26/2017

      Du hatar verkligen sossar.

      Svara
      • x

         /  08/26/2017

        @jan
        Varför tror du det?
        Man behöver inte hata sossar för att inse att Ygeman ljuger som en häst travar.

        Svara
      • Kalle

         /  08/26/2017

        Butthurt?

        Svara
  30. Jan

     /  08/26/2017

    Har ni märkt hur medieeliten ger sig på de svenskar som demonstrerar mot illegal invandring på Medborgarplatsen. De är inte värda vatten i deras ögon. Eliten talar om att det inte finns någon åsiktskorridor. Visst…

    Personligen tycker jag att motdemonstranterna är modiga som vågar stå upp för Sverige och legal invandring. Medieeliten står upp för öppna gränser, illegal invandring och ”afghanisering” av Sverige. Det anses tydligen finare…

    Svara
  31. Jan

     /  08/26/2017

    Hur länge ska den här hysterikan få hålla på? Så länge medierna betalar antar jag…
    http://www.aftonbladet.se/a/wW3aA/det-ar-inte-sex-som-star-i-fokus–det-ar-makt

    Svara
    • Pelle2

       /  08/26/2017

      Läste Claessons krönika som består av det vanliga manshatet.
      Inte för att jag på något sätt sympatiserar med dom som skickar kukbilder till henne eller någon annan utan tycker tvärtom att dom är idioter.Tror inte att jag är ensam som man att tycka så.
      Men hon försöker som vanligt få det till att det är något som majoriteten av män sysslar med eller tycker är ok.

      Svara
    • x

       /  08/26/2017

      Fröken Linnéa Claeson har bra minne
      ”Det var minsann något bekant över denna baguette.

      De har skickat exakt samma bild”.

      Svara
      • Pelle2

         /  08/26/2017

        Ja,hon verkar spela memory med sina kukbilder 😉
        Ändå skriver hon att en kuk är en kuk så då borde hon inte känna igen kuken på bilden
        men uppenbarligen hade den någon kvalitet i hennes ögon som gjorde att den fastnade i hennes minne..

        Svara
        • Klimathotet

           /  08/26/2017

          Kukbilderna har ett egenintresse för henne. Hon har landat ett TV-reklamjobb för Stadium.

          Svara
          • Jan

             /  08/26/2017

            Det här är lustigt. Hur anpassningsbara PR-byråerna och företagen är. De följer desperat alla trender i samhället. Även radikalfeminismen. Att vara radikalfeminist idag tycks ha stora likheter med att vara sport- eller popstjärna. Det säger litegrann om hur populistisk och ytlig feminismen har blivit också. Feministen ställer glatt upp och säljer allt från dieselbilar till tajta sporttrikåer.

          • Klimathotet

             /  08/26/2017

            Egenintresset ljuger aldrig 😉

  32. x

     /  08/26/2017

    Svara
    • Pelle2

       /  08/26/2017

      Helt sjukt att göra om tv-licensen till skatt.
      Det är ju inte precis en överlevnadsfråga att titta på Public service och många väljer bort dom.Då skall man trots, att man väljer bort denna lyxkonsumtion, ändå tvingas betala för det.
      Att dessutom göra skatten progressiv är ju ännu sjukare.

      Svara
      • Senior

         /  08/26/2017

        Tv-licensen är redan en dold skatt, liksom ”miljöavgifter” på allehanda saker.

        Svara
    • Jan

       /  08/26/2017

      Klokt beslut. Det borde ha fattats för länge sedan. Framförallt för människor med låga inkomster är tv-licensen en stor utgift. Jag stöttar public service och det här är en bättre finansieringsform än tv-licensen.

      Svara
      • Pelle2

         /  08/26/2017

        Det enda positiva med lösningen är att man kan skrota radiotjänst och därmed minska på kostnaderna men det är som sagt var sjukt att tvinga på något som inte alla vill ha och som heller inte är livsnödvändigt.
        Jag kan t.ex lika gärna prenumerera på en riks- eller lokaltidning för att ta del av nyheterna eller varför inte kolla på all världens nyheter på nätet.
        Då slipper jag public service som alldeles för ofta sysslar med politisk indoktrinering numera…

        Svara
        • Klimathotet

           /  08/26/2017

          Japp. Lägg ner SVT-SR och ha endast en PBS kanal som sänder live från riksdagen och annan samhällsinformation. Underhållning och sport kan de reklamfinansierade kanalerna sköta, om det lönar sig. För den som saknar nyheterna så kör TV4 samma vinkling i budskapet som SVT.

          Svara
          • Jan

             /  08/26/2017

            Visst, det här är en vanlig nyliberal (eller höger) åsikt. Det som inte styrs av marknaden saknar värde. Nyliberalen älskar ”vem knullar vem” i Kanal 5 och Radio Megaspya utan redaktionell ryggrad. men de väljer bort Aktuell på SVT och Dagens Eko i SR. Innehållet kvittar. Det enda värde som finns i tillvaron är marknaden. Och minsta gemensamma nämnaren.

        • Jan

           /  08/26/2017

          Visst, men där skiljer vi oss åt politiskt. Du är borgerlig eller nyliberal och tror bara på marknadslösningar på allting. Jag uppskattar andra värden i tillvaron också. Som tanken på public service och en gemensam tv/radio, reklamfri och styrd av andra ideal än marknadens. Jag ser också hellre på SVT och lyssnar på SR än de kommersiella alternativen. Helt enkelt för att de håller en högre kvalitet. Dessutom slipper jag reklamen som utgör 50 procent av innehållet där.

          Svara
          • Klimathotet

             /  08/26/2017

            Reklamen i ordinarie programtid är begränsad till 15 minuter per timme. SVT har reklam ”denna sändning är sponsrad av…”

          • Jan

             /  08/26/2017

            Det gäller bara TV4. Som ändå går runt de här besluten hela tiden. Har du sett TV4:s morgonnyheter någon gång? Reklamen är säkert halva sändningen. Övriga kanaler får sända så mycket reklam de vill. Fast samtidigt har jag förståelse för marknadsvänner som älskar att se reklam för Lendo och Leo Vegas kasino 50 gånger om dagen.

          • Klimathotet

             /  08/26/2017

            Nej då jobbar jag och TV4 ser jag nästan aldrig på då svenskproducerade program är idag ganska taffliga. Reklam, man får ta det onda med det goda. Jämfört med USA, där jag har vistats ofta, så är den svenska TV-reklamen, bortsett från TV4, försumbar med 4 avbrott per timme, jämfört med i genomsnitt var sjunde minut i USA.

          • Senior

             /  08/26/2017

            ”Jag uppskattar andra värden i tillvaron också”

            Ja, men varför skall alla andra tvingas finansiera dina avvikande smak och intressen?

            Vill jag ha en reklamfri kanal som endast sänder program om frimärkssamling får jag väl starta en sådan kanal och hoppas att fler tycker som jag och i god demokratisk anda delar kostnaderna för vårt gemensamma intresse genom att köpa abbonemang på min kanal.

            -Eller skall jag som du på socialistiskt maner kräva att alla skall tvingas betala för mina egna privata särintressen?

            Vem skall bestämma vad som är ”kvalitets-TV?

            Du?
            Proletariatet?
            Svt?
            Eller majoriteten av tittarna?

          • x

             /  08/26/2017

            @jan
            Lever du på stenåldern?
            Reklamavbrott är inget problem om man spelar in programmen för då hoppar man helt enkelt över den.
            Det är ytterst sällan vi tittar på ett program direkt, vi vill inte anpassa vårt liv efter TV:s sändningstider.

          • Senior

             /  08/26/2017

            Dessutom verkar Jan missa att han är lika fri som oss andra att välja bort de kanaler han inte gillar. Förutom SVT nu då, som vi alla tvingas betala.

      • Olof

         /  08/26/2017

        För typ 2-3 år sedan argumenterade jag för samma sak.

        Men kvaliteten på SVT och SR har sjunkit till så låg nivå att jag numera ser det som någonstans mellan fördummande till ren desinformation – de tillför inte längre ett värde i närheten av sin kostnad. Kvarvarande produktion med något som helst existensberättigande, som t.ex Janne Josefsson, skulle klara sig bättre på egen hand.

        Så nej, det är dags att begrava public service.

        Svara
        • Jan

           /  08/26/2017

          Knappast. Du har för stor tilltro till marknaden. Marknaden är bäst på att tillverka minsta gemensam dynga för den genomsnittlige slötittaren. Typ Idol och Fångarna på fortet.

          Svara
      • x

         /  08/26/2017

        @jan
        Typisk kommunistisk idé tvinga folk betala för något de inte vill ha.
        Eller som några skrev på Twitter: ”progressiv nymarxistisk indoktrineringsavgift”. och ”Kollektiv tvångsanslutning, ligger helt i linje med socialistiskt tankegods”.

        Svara
        • Jan

           /  08/26/2017

          De flesta västeuropeiska länderna har public service. I så fall är t ex England och Frankrike kommunistdiktaturer också. Om man ska tro dig och andra marknadsfundamentalister.

          Svara
          • Klimathotet

             /  08/26/2017

            Fri public service.

          • G

             /  08/26/2017

            Det fungerar dock inte exakt likadant i alla länder. Här en skillnad (finns troligen fler) mellan PS i England och Sverige….

            ”../../..En för allmänheten helt okänd makthavare framträdde där med ett högst överraskande budskap. Henrik Jermsten är domare i Högsta förvaltningsdomstolen och ordförande i Granskningsnämnden för radio och tv.

            Han gav en förbluffad publik det tydliga beskedet:

            Granskningsnämnden granskar inte sakligheten i radio TV utan uppgiften är en annan, nämligen att se till om de statliga medieföretagen bryter mot sitt sändningstillstånd.

            I t ex Storbritannien ägnar sig BBCs granskningsorgan åt att granska programinnehållets saklighet och använder i det arbetet sig av fristående akademiker.

            Något motsvarande äger inte rum i Sverige och det är inte heller avsikten, förklarade Jermsten.

            Jag skulle tro att detta kommer leda till en fortsatt debatt. Men framför allt bör det leda till att de olika chefer på SR och SvT som ständigt hänvisar till granskningsnämndens utslag som bevis på programinnehållets höga kvalitet bör sluta upp med detta.”
            https://www.svd.se/public-service-och-sakligheten/om/larsson-laser

          • x

             /  08/26/2017

            Det är OK med Public Service som är neutral och saklig och det räcker med en kanal för TV och en för radio.
            Allt annat ska bort.

      • Senior

         /  08/26/2017

        Man kan enkelt låta riktig public service i form av viktiga meddelanden och annat ingå som villkor i sändningstillstånden för de privata kanalerna, då räcker det med en minimal statlig inblandning just för att distribuera dessa meddelanden till samtliga kanaler.

        Det behövs ingen statlig politiskt indoktrinerande TV-kanal för public service, än mindre två.

        Det räcker med (max) 5 minuter ”anslagstavlan” i veckan eller kanske per månad med info om viktiga lagändringar el. dyl. och rätten att gå in och avbryta med viktiga medellanden vid olyckor och katastrofer som kräver åtgärder från allmännheten (typ ”håll dörrar och fönster stängda).

        Detta kan lätt villkoras in i sändningstillstånden, helt utan statlig kostnad för egna tv-kanaler.

        Svara
        • Jan

           /  08/26/2017

          Visst, det är en vanlig nyliberal åsikt. Jag delar den inte. Jag är inte marknadsfundamentalist. Allt behöver inte styras av marknadskrafter.

          Svara
          • Senior

             /  08/26/2017

            Varför skall folk tvingas betala för något de inte vill ha?

      • Rikard

         /  08/26/2017

        Hej.

        Jan, jag förväntar mig att du som nationell socialist* hädanefter uttalar stöd för att du skall betala båtskatt utan att äga båt.

        Eller fordonsskatt utan att äga bil.

        Eller tobaksskatt utan att röka.

        Det är ju bara rättvist, eller hur?

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare
        PS Givet dina åsikter om invandring och ditt vurmande för statssocialism är benämningen ‘nationell socialist’ korrekt; möjligen kan nationell socialistisk demokrat användas, trots att den innehåller oxymoronen socialistisk demokrat. DS

        Svara
    • Så, istället en avgift skall vi betala två, tre …för samma TV i samma familj? Har jag ingen TV skall jag ändå betala.
      Lägg en betalkanal med lågt pris i stället. De som vill ha statstelevision har det och de andra slipper. Kan inte vara så invecklat.

      Svara
      • Jan

         /  08/26/2017

        Den totala kostnaden blir densamma. Det är bara betalningsformen som skiljer. Dessutom underlättar det för många med låga inkomster då de kan betala proportionellt mindre än nu.

        Svara
        • Progressiv skatt på TV licens låter illa för mig. Oavsett om jag skulle vinna på det.

          Svara
          • Klimathotet

             /  08/26/2017

            Progressiv TV-skatt låter bra för mig. Hur mycket betalar man om man inte har någon inkomst?

        • Senior

           /  08/26/2017

          Ditt argument låter lite som när facket ville tvångsansluta folk till sin hemförsäkring; ”folk skall inte behöva välja mellan tandläkaren och hemförsäkringen”…..

          De hade minsann inga skrupler med att försöka tvinga på dem en oönskad hemförsäkring….

          Varför skall vi tvingas välja TV’n framför tandläkaren?

          Svara
          • Jan

             /  08/26/2017

            Jag är heller ingen valfrihetsfundamentalist. Jag tror på sunt förnuft. Vill du ha ett samhälle helt ordnat efter individens valfrihet så får du nog upplösa staten och hela samhället på sikt. En regression således där vi återvänder till samhället före medeltiden. Alla mot alla. Ingen går säker. Gemenskap eller gemensamma lösningar portförbjudna. Solidaritet ett fult ord.

          • Senior

             /  08/26/2017

            Där har du fel.
            I ett demokratiskt samhälle uppnår man samma sak, fast effektivt och frivilligt, det som fungerar blir självbärande och populärt, usla lösningar väljs bort.

            Till skillnad mot dig så tror jag på individens förnuft att välja gynnsamma saker för allas bästa; demokrati.

            Du förlitar dig uppenbarligen hellre på ”storebrors” förnuft, något som i längden visat sig katastrofalt i de länder som provat.

      • Klimathotet

         /  08/26/2017

        Tysk TV är gratis att titta på via parabol. Även många andra länders TV program. Nu får jag betala en bit över 5000/år för 15 svenska kanaler inklusive TV-licensen. Allt betalas till staten då Radiotjänst och Boxer är statliga företag. Det utlovades att allt skulle bli bättre med digital-TV. Det blev sämre mottagning och mer än dubbelt så dyrt.

        Svara
        • Jan

           /  08/26/2017

          Då betalar du för mycket. TV-licensen är på cirka 2 400 kronor per år.

          Svara
          • Klimathotet

             /  08/26/2017

            Boxer 8 kanaler kostar 2907 kronor per år plus TV-licens. Med enbart fria kanaler 2280 kronor per år plus TV-licens. Sedan den senaste frekvensomläggningen i maj så kommer ingen signal för SVT-kanaler i marknätet.

          • Senior

             /  08/26/2017

            @klimathotet
            Menar du att även de ”fria” kanalerna behöver abbonemang?

            Räcker det inte längre med en digitalmottagare?

          • Klimathotet

             /  08/26/2017

            Ja i vissa fall måste man betala för distribution, inte för tillgång till kanalerna. Exemplet är för kabel-TV.

  33. MiT

     /  08/26/2017

    Svara
  34. Jan

     /  08/26/2017

    Kvickt av Åsa Linderborg. Hon är inte lika opportunistisk som de flesta feministerna. Dessutom en bra sammanfattning av AKB:s moderater:

    ”Moderaterna har ingenting att komma med. Ofinansierade skattesänkningar lockar få och valfrihet ingen. Reinfeldtarna, med sina öppna hjärtan, drog och slapp fundera över 162 000 asylsökande. För att visa dådkraft satte Moderaterna i gång en studentikost oseriös oppositionspolitik, nu senast med hot om misstroendeförklaring mot finansministern för att hon föreslagit en flygskatt.”

    http://www.aftonbladet.se/kultur/a/82GA2/makt-inte-kvinnoforakt

    Svara
    • Senior

       /  08/26/2017

      Har både du och hon glömt de andra två skatterna som var upphovet till det hela? De som dras tillbaks? Flygskatten är den som troligtvis blir kvar.

      Dock kan jag hålla med om att kohandlandet om misstroendeförklaring inte är seriös; misstroendet handlar inte om skatterna utan borde drivas vidare oavsett.

      Svara
  35. G

     /  08/26/2017

    Svara
  36. G

     /  08/26/2017

    https://twitter.com/KazantzidisJR/status/901187148111642627

    Svara
  37. G

     /  08/26/2017

    Svara
  38. G

     /  08/26/2017

    Svara
  39. G

     /  08/26/2017

    Svara
    • Jan

       /  08/26/2017

      Håller med. identitetsvänstern har dock mycket gemensamt med Reinfeldt. Reinfeldt var det sämsta av två världar. Han var både nyliberal och identitetspolitiker. Och identitetsvänstern är förvånansvärt opolitiska utanför den egna agendan. Det enda som tycks ha värde för dem är ras, sexualitet och globalisering. Globaliseringen och massinvandringen är nog det som förenade identitetsvänstern och De Nya Moderaterna. Därav kritiklösheten mot Reinfeldt. Han var en av dem.

      Svara
      • Sven

         /  08/27/2017

        Reinfeldt skrämde iväg högermoderaterna. AKB med DÖ och SD-samarbetet kan ha skrämt en del väljare till C, som dessutom har en politik mot anställda liknande moderaternas gamla.
        Nu kom Björklund idag med ”mer press mot löntagarna för att skaffa jobb åt flyktingar” så nu får vi se vad nye moderaten hittar på för att kontra.
        Snart blir Juholt ambassadör på Island. Det är nog 6 år, sen kan det ju vara dags för AKB att ta över där. Just Juholts ”öde” visar väl att det AKB råkat ut för inte begränsas till kvinnor utan kan drabba vem som helst som är lite fel i fel tid med fel ”förhistoria” i partiet.

        Svara
    • Nilsson

       /  08/26/2017

      Moderaterna har ett guldläge, ta in 2 språkrör, Alice T och Hanif B!

      Svara
  40. G

     /  08/26/2017

    Bara dra åt helvete med er 😦 …..

    ”Kriminella gängen sätter skräck på akuten: ”De har ingen respekt”

    De vill rädda liv.
    Men de får höra att de ska våldtas och dödas.

    Vårdpersonalens egen berättelse om arbetet med gängkriminella vittnar om en ny vardag av dödshot och våld på Sveriges sjukhus.

    – Vi har haft män som har försökt ta sig in utklädda till byggarbetare, säger sjuksköterskan Marie Jensen.
    ..[..]..
    Det slår mig att hon beskriver en extrem situation oerhört neutralt och utan stora känslor, som om hon gav någon ett cancerbesked. Hon ställer en diagnos på sin arbetsplats.

    – Men jag vill ju att folk ska bli arga, säger Jensen.

    – Min rädsla är att folk ska betrakta det här som ett normaltillstånd.
    ..[..]..
    Nyligen drabbades Karolinska universitetssjukhuset av bråk utanför akutmottagningen i samband med att man vårdade en skottskadad. En stor folksamling försökte ta sig in på akuten,

    I Malmö har man haft likadana problem i flera år. Om Skåne universitetssjukhus gängrelaterade problem nu kommit till huvudstaden är det dystra besked för de som arbetar på Karolinska universitetssjukhuset.

    – De har ingen respekt för någonting, säger Jensen.

    – De har helt tappat tron på samhället. Det är deras egna lagar som gäller. Man vill ha något och får inte det och då blir det inte bara att man blir lite upprörd utan man blir väldigt hotfull.
    ..[..]..
    Andy Roberts pekar på ett larm räddningstjänsten fick den 13 mars för att beskriva hur respekten för vård- och blåljuspersonal inte längre är en självklarhet.

    En 25-årig man hade skjutits med flera skott på Ystadvägen i Malmö. Två poliser var snabbt på plats och satte en tourniquet på varje ben, för att stoppa blödning från skottskadorna. Offrets respons? Mannen vägrade prata med polismännen om sina skador och hävde ur sig förolämpningar i stället. När vårdpersonalen senare bar honom på bår till ambulansen visade han inte tacksamhet – utan gav dem fingret.(forts)”

    http://www.expressen.se/kvallsposten/kriminella-gangen-satter-skrack-pa-akuten-de-har-ingen-respekt/

    Svara
    • Jan

       /  08/26/2017

      87 procent av väljarkåren är skyldiga till det här. Naivitet friskriver dem inte från ansvar. De fick det de ville ha. En arabstat.

      Svara
      • x

         /  08/26/2017

        @jan
        87 procent?
        Vad jag vet så fick (s), (v) och (fi) tillsammans 39,85 % av rösterna.
        Om du inte tror mig så kan du kolla själv:
        http://www.val.se/val/val2014/slutresultat/R/rike/index.html

        Svara
        • Rikard

           /  08/26/2017

          Hej.

          Nehejdu mr/mrs/ms x, här har Jan helt rätt!

          Samtliga partier utom Sverigedemokraterna är medskyldiga till detta. Samtliga av deras väljare är medskyldiga till detta.

          Det har sedan massinvandringsvågen under Bildt-epoken varit tydligt vad invandring i den skalan och av folk från vissa grupper och områden innebär; det är bara det att de flesta av väljarna inte sett det med egna ögon och att regimtrogna media ljugit tills de tror på sin egen propaganda.

          87% har pissat i sängen och klagar nu över att det först svider och sedan bränns!

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, fd lärare

          Svara
  41. G

     /  08/26/2017

    ”../../..SD-ledaren markerade också sitt motstånd mot afghanerna som demonstrerar på Medborgarplatsen i Stockholm.

    – Det är faktiskt lite provocerande att de valt just Medborgarplatsen för detta – en plats som för många är en stark symbol för medborgerliga fri- och rättigheter. Många av de som befinner sig där har inte ens rätt att vistas i landet. Fast de tänker kanske på att Medborgarplatsen förr hette Södra Ba(r)ntorget – de är ju barn, menar jag.

    – Det mest provocerande är förstås att människor som fått avvisningsbeslut och uppmaning att lämna landet, kan sitta där – helt öppet – utan att någon gör någonting. Varför är polisen så passiv? Varför identifierar man inte demonstranterna? Varför ser man inte till att ta de som uppehåller sig i Sverige illegalt i förvar i avvaktan på utvisning? Det är oerhört provocerande.”
    http://www.friatider.se/kesson-sverige-r-inget-allemansland

    Ja, man undrar lite hur polisen i andra länder hade agerat, i länder där chefen inte heter Eliasson.

    Svara
  42. G

     /  08/26/2017

    ”Bengt Ohlsson: Min blick kan vara plågsammare än alla öppet rasistiska uttryck i världen”
    http://www.dn.se/nyheter/sverige/bengt-ohlsson-min-blick-kan-vara-plagsammare-an-alla-oppet-rasistiska-uttryck-i-varlden/

    Svara
  43. x

     /  08/26/2017

    Vilken överraskning!

    Svara
  44. x

     /  08/26/2017

    Svara
  45. x

     /  08/27/2017

    Myndighetsspelet:

    Svara
  1. Feminister erkänner: Vi hatar kvinnliga partiledare! | Maniac Media
  2. Döms kvinnor hårdare än män? | WTF?
  3. Vad hände 2017? Del 4 | WTF?
  4. Påminnelse inför valet: Del 8 | WTF?

Lämna ett svar till Senior Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.