Några viktiga frågor och svar

Det finns en twittrare som sägs vara en ensamkommande från Afghanistan, Amir, som också är engagerad i strejken på Medborgarplatsen. De flesta förstår att det inte är han själv som skriver utan någon extremist från någon av alla vänsterextremiströrelser som engagerat sig i det här. Han har dessutom flera twitterkonton. Häromdagen twittrade ”Amir” med Hanif Bali och tyckte det var helt normalt att Balis flickvän fick mängder av våldtäktshot och liknande på sin Instagram. Det var inte bara ”Amir” som tyckte det utan extremisterna långt ut på vänsterkanten, dvs de som kallar sig feminister, tyckte också det var fullt rimligt att hon fick det.

Men han finns på facebook också och skrev det här, eller ja, inte han utan någon av hans nya polare och rådgivare långt ut på extremistkanten, för som man kan se så skiljer sig hans språk ordentligt mellan twitter och fb och mellan olika inlägg. Han har flera olika fb-konton också.

”Amirs” text skapar en hel del viktiga frågor. Minst sagt. Här kan man också se att det är vänsterextrema som styr, allt är ”samhällets problem”. Embla Martinsdotter verkar vara en mycket ung aktivist från Malmö, 18-19 år gammal.

Frågorna som han skapar är något som Jenni M tar fasta på.

Ja, finns det några fler ”normala” saker som vi bör veta? Den frågan är väl jävligt viktig?

Utan att tänka på det så ger ”Amir” svaret på varför det ser ut som det gör på badhusen, på festivalerna, på skolorna, på vissa fester osv. Allt det är helt enkelt ”normalt” hos dem från vissa länder.

Nu tror jag inte att just Iran är det land som utmärker sig jättenegativt, iranier har väl varit de som ganska bra har anpassat sig till Sverige genom åren.

Igår var det en som skrev en debattartikel i Aftonbladet om alla som hon förutom hatande skitstövlar också kallar människofientliga rasister. Hon tar upp några exempel

Kvinnor kallas dagligen kommunistfitta, batikhäxa och afghanhora av svenska män som vill kasta ut alla flyktingar på grund av deras kvinnosyn.

som är synnerligen grova. Men egentligen är det inte dem hon menar i artikeln, de används bara som nerkletande exempel så man ska förknippa alla andra med just dem. Det är ingen slump att meningen är skriven med fetstil.

Familjehem består oftast av både en mamma och en pappa, men nej, det är batikhäxan i familjen, som vill ställa upp för den ensamma tonåringen, som ni klandrar för suspekta avsikter.

Förutom en mamma och en pappa består det också av en månatlig pengapåse, det är inte oviktigt i sammanhanget

då pengapåsen inte är liten. Jag har inte kollat upp så noga vad varje del är men omkostnadsersättning borde vara ersättning för ökade kostnader man får och arvodet är själva ”lönen” för mödan. Så som mest antar jag att man för en person 13-19 år kan få 6347 kr+13 775 kr per månad. Men det tyckte inte Sara Persson var så viktigt att nämna.

”Hur skulle det se ut om män vurmade så där för unga thailändskor” Man känner andra som man känner sig själv, tänker jag då och sist jag kollade hade inte svenska män slutat åka som sexturister till Sydostasien.

Jaså du tänker så du i stället för att svara på din egen fråga. Jag tänker så här: Jag gissar att svenska kvinnors sexresor till Gambia har minskat de senaste åren. Gissar också att en del av dem som skulle kunna tänka sig att resa dit för att ”dansa” numera driver familjehem… Liksom svenska mäns resor till Sydostasien förmodligen skulle minska betydligt om det faktiskt vore unga thailändskor som kommit hit, då skulle det förmodligen krylla av svenska män som drev familjehem för dem. Eller de skulle försöka i alla fall, antar att det skulle vara svårt då såna som Sara Persson skulle göra allt för att sätta stopp för det. Av förståeliga skäl. Men skälen är lika förståeliga nu men man skiter i det helt enkelt. Finns en annan stor skillnad, de svenska männens sk sexresor betalar de själva och nästan ingen försvarar deras resor utan tvärtom fördömer dem medan de svenska kvinnornas äventyr med ensamkommande bekostas av skattebetalarna och försvaras på Aftonbladets debattsida…

Men jag noterar att hon inte alls svarar på frågan hon ställer för frågan var hur det skulle se ut om svenska män vurmade för unga thailändskor och då måste det betyda HÄR i Sverige för annars blir det inte jämförbart på minsta lilla sätt. Men jag antar att hon i alla fall har läst mitt uppmärksammade inlägg om just detta, ”Om det vore unga thailändskor som påstods vara 14-18 år gamla?”. Men vore roligt om hon faktiskt svarade på frågan hon själv ställer. Skulle hon t ex skriva en debattartikel i samma stil som den igår fast till männens försvar…? Om inte, varför?

Och inte är det lätt att placera tonåringar för landets socialförvaltningar heller, det ska ni ha klart för er. Det är mycket lättare att vaska fram familjehem åt småbarn. Så dessa människor som lyssnade på politikerna 2015 och inte bara öppnade sina hjärtan, utan även sina hem och plånböcker, de är hjältar!

De är hjältar som öppnade sina plånböcker så skattepengar kan sippra ner i dem…

”De där ensamkommande, dom är egentligen 35-åriga skäggbarn. Fy alltså, de tar platsen för riktiga flyktingar.”

Vad då tar platsen? Ni som uttalar detta vill sannerligen inte hjälpa några flyktingar alls här i Sverige. Nej, ”hjälp på plats” ska det vara tydligen. Då tänker ni inte på att de allra flesta flyktingar i världen redan är ”på plats”. De fem länder i världen som tar emot flest flyktingar är Turkiet, Pakistan, Libanon, Iran och Uganda.

Lilla Libanon har tagit emot fler flyktingar än hela Europa tillsammans.

Det är OFRÅNKOMLIGT att en som lurat till sig en plats tar upp den platsen för någon annan. För varje som lurat till sig en plats i Sverige som sk ”ensamkommande barn” så finns det ett riktigt barn som inte får platsen. Ca 1 miljon om året kostar ett sk ”ensamkommande barn”. 1 miljon kronor om året alltså. De ca 35 000 som kom 2015 kostar ca 35 miljarder om året. Bara de 35 000 alltså. 35 miljarder kronor om året. Och det är bara de direkta kostnaderna, sen tillkommer en hel massa för kommunerna och landstingen. Och mänskliga kostnader för dem som drabbas av de problem som ”Amir” själv säger är jättevanligt där de kommer ifrån…

Och visst kan vi göra som Libanon, vi kan ta in 10 miljoner som får bo i tält och där precis allt är bekostat av FN. Minsta lilla matportion och varje droppe vatten bekostas av FN. Inga permanenta uppehållstillstånd under en hel livstid i tälten, inga socialbidrag, inga barnbidrag, inga lägenheter, inga bidrag till ”familjehem”, inga gode män, inga jurister osv bekostat av skattebetalarna. Ska vi köra på det Sara? Libanon är ju hjältelandet verkar det som.

Jag tycker att man ska använda pengarna som kastas bort här (ja de kastas bort…) för att hjälpa de länder som finns nära konfliktländerna, så de kan få ett drägligt liv där istället. Så de kan återvända snabbt när det blir möjligt. Tänk vad 35 miljarder på ett år skulle kunna göra för nytta i Libanon och flyktinglägren där…? Eller vad bara hälften hade kunnat göra? Eller en fjärdedel? Tänk om man gjorde så i stället för att lura hit dem och också lura i dem att de har en framtid här när det inte är sant?

Och de kvinnodominerade branscherna vård, skola, omsorg, ja, vi har det tufft. Men det beror framförallt på att lönesättningen är skit, så att folk inte söker sig till dessa yrken i tillräckligt hög grad.

Detta är politiska frågor som inte uppstod i och med den så kallade flyktingvågen. Fattar ni inte det kan ni komma till mig och gå om grundskolan.

Undrar vem som borde gå om grundskolan egentligen, den som inte begriper att man inte kan trolla fram vare sig infrastruktur eller personal motsvarande en större svensk stad på ett år eller den som begriper att man inte kan det? Vad ska en lärare som bevisligen inte begriper det enkla lära folk som begriper det? Och då pratar jag ändå om de enkla sakerna, bygga och personal och liknande. De svåra sakerna, de som verkligen ställer till med allvarliga problem, är det som ”Amir” omedvetet berättar om ovan, extremt annorlunda kultur, det är sånt vi sett växa fram som ett jätteproblem på t ex akutmottagningarna i Sverige, det är klaner osv…

Om du aldrig har sett denna extrema misogyni och xenofobi, så föreslår jag att du rör dig lite grann utanför din egen sfär på nätet, så kommer du säkert att bli varse. Säg då gärna ifrån när människor oavsett kön blir kallade hora, fitta, slödder, smuts och liknande.

Men det är ju det vi gör? Vi säger ju till om det? Vi säger ju att vi inte vill ha detta i Sverige? Men då kallar sådana som Sara Persson med polare oss för ”misogyna rasister och främlingshatande skitstövlar”. Läs själv vad ”Amir” säger är normalt i de länderna. Jag reagerar på det och då är det fel på mig? Då är det jag som är en omänsklig skitstövel? Har det brunnit i proppskåpet?

Har du nu läst så här långt och tror att du just har läst en text som handlar om asylrätt, fördelning av skattemedel eller någon annan politisk fråga, då rekommenderar jag dig att läsa en gång till. För texten handlar inte om något av detta.

Den handlar om anständighet.

Den handlar om oanständighet och omoral. För det är oanständigt och omoraliskt att lura hit massor av människor, att lura i dem att de har en framtid här, att lura i dem att de är genier som ska bli civilingenjörer och läkare på några snabba år när de som vuxna inte ens är på svensk lågstadienivå, att lura i dem att om de demonstrerar så ökar deras chanser att få stanna, att ge dem falska förhoppningar, att låtsas som det handlar om medmänsklighet och anständighet när det i själva verket drivs av ansenliga pengapåsar med skattepengar osv. Inget är så effektivt för medmänsklighet och anständighet som en rejäl pengapåse. Egenintresset ljuger ALDRIG!

Det är också jävligt oanständigt och omoraliskt att försöka lura svenskarna att det handlar om barn, att det inte kostar nåt när det bevisligen är ett svart hål som slukar miljard efter miljard till ingen nytta, att låtsas som att de problem som ”Amir” säger är normalt i de länderna inte alls följer med hit trots att bevisen och statistiken för det är överväldigande, att offra våra barn och unga på ert jävla godhetsaltare vilket är det som sker i skolorna, på festivalerna, i städerna osv (återigen, läs vad ”Amir” skriver är normalt…). Det är extremt omoraliskt och oanständigt att låta såna som Johanna Möller och liknande (och det finns massor…) sätta klorna i unga människor! Det är också extremt omoraliskt och oanständigt att inte låtsas om det och försöka få det till något annat som Sara Persson gör.

Det är extremt oanständigt och omoraliskt att kalla de svenskar som reagerar mot vansinnet de tvingas betala för för ”misogyna rasister och främlingshatande skitstövlar”!

Det både oanständigt och omoraliskt att låtsas som att man engagerar sig av ett gott hjärta när orsaken är att man lever på den oerhört smutsiga och cyniska asylindustrin i Sverige som t ex författare av böcker som hon hoppas hon ska tjäna asylpengar på. Ju mer hon engagerar sig desto mer pengar finns att hämta i slutändan…

Och av någon märklig anledning så tycks Afghanistan vara livsfarligt för ensamma vuxna män utan vårdnadshavare men inte det minsta farligt för kvinnor och barn som de bara lämnade när de drog. DET tycker i alla fall jag är mycket underligt.

Sara skriver också att förra året var en fjärdedel av alla ensamkommande tjejer. Var nog ingen tillfällighet att hon valde just förra året och inte 2015 för då var det 8%, under 3000 st medan resten, över 32 000 st, var unga vuxna män…

MVH

MiT

Annonser
Lämna en kommentar

121 kommentarer

  1. MiT

     /  08/27/2017

    ”Sariaslan: Det mesta kriminologerna säger kan vara fel”
    https://www.svd.se/sariaslan-det-mesta-kriminologerna-sager-kan-vara-fel

    Svara
    • Senior

       /  08/27/2017

      Krimideologer, som du så träffande döpte dem till….

      Svara
  2. Vill bara förtydliga att från omkostnadsbeloppet (alltså mat, boende, kläder, hobbys, sport, mm) dras studiebidrag/barnbidrag av och i förekommande fall även barnpension av.
    Barnbidrag är idag 1050kr ( flerbarnstillägg tillkommer) och efterlevnadsstöd-barnpension 1493kr.
    Arvodet läggs förstås ovan din vanliga lön ifall du har sådant och skattas.

    Svenska barn placeras vanligen i de lägre nivåerna, det krävs oftast läkarintyg, handikapp, och någon hemma heltid för att få mer än det lägsta. Om du inte är en god förhandlare i krisartad situation.
    Det är svårt att hitta fosterhem idag. De ”ensamkommande” har kanske pressat upp priset och krympt tillgången?

    Svara
  3. hllviken

     /  08/27/2017

    Har Sverige skyldigheter mot andra länder egentligen?

    http://www.statsskuld.com

    Svara
  4. Senior

     /  08/27/2017

    Detta inlägg borde publiceras i alla större dagstidningar.

    Svara
  5. x

     /  08/27/2017

    Svara
    • Musse

       /  08/28/2017

      Momsrabatten togs bort vilket innebar en ökning med 19%-enheter på nettopriset.
      Samtidigt togs biografavgiften på 10% på bruttopriset bort.
      Så det var ingen höjning med 21%.
      Dessutom satsas samma summa som tas in extra nu på ett särskilt stöd till biografer på mindre orter.

      Svara
  6. Rikard

     /  08/27/2017

    Hej.

    Den högre summan, ca 13 000:- till 14 000:- som du anger, är vad du har i lön inom OSA (Offentlig Skyddad Anställning, tidigare kallad skyddad verkstad) om du arbetar heltid. Då gäller inte LAS, du får lägsta antalet semesterdagar, du får inte löneförhandla och du kan sägas upp på fem minuter utan anledning.

    I socialmoderaternas Sverige är en illegal invandrare värd lika mycket eller mer än en svensk med ett funktionshinder – och svensken måste jobba för sin ersättning.

    Sådan tur att Sverige inte är mer nyliberalt; då kanske även illegala invandrare och deras medbrottslingar varit tvungna att jobba för sitt uppehälle. Sådan tur att vi har social”demokrati” istället.

    Vem vill du betala skatt för: en svensk som råkat födas med en skada eller fått den under livet, eller en illegal invandrare?

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    Svara
  7. x

     /  08/27/2017

    Svara
  8. MiT

     /  08/27/2017

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  08/27/2017

      Skolveket tillhåller följande:

      ”Värdegrundsarbetet sker överallt och hela tiden. Barn och elever ska känna sig trygga och få vara som de vill vara. De ska kunna påverka sin egen skolsituation genom delaktighet och inflytande och samtidigt utveckla förmågor för att aktivt kunna verka i demokratin.”

      Att åtta elever blev utvisade från klassrummet måste på alla sätt vara en nyttig lärdom i vad demokrati är, nämligen att obstruerande ungdomar inte tillåts förstöra undervisningen.

      Svara
    • ”Inte ens skolan …”
      I skolan har man oftast omyndiga personer som skall visas rätt väg i livet av vuxna. Där om någonstans bör principen ”en person, en röst” absolut INTE gälla.

      Svara
  9. x

     /  08/27/2017

    Svara
  10. x

     /  08/27/2017

    Svara
  11. x

     /  08/27/2017

    Svara
    • Musse

       /  08/28/2017

      Otacksamma slaver. Frankrike förklarade krig mot Nazityskland samma dag som de anföll Polen.

      Svara
  12. x

     /  08/27/2017

    Svara
  13. Pelle2

     /  08/27/2017

    Ytterligare en jurist som sysslar med asylsökare skäms över att vara svensk eftersom vi äntligen har börjat göra medicinska åldersbestämningar i stället för att känna oss fram till rätt ålder eller blint lita på vad asylsökaren säger.
    Hon är ytterligare en i raden av asylaktivister som tycker att medicinska metoder för åldersbestämning som duger i andra länder är icke rättsäkra i Sverige.

    Vidare anser hon att myndighetsåldern 18 år inte skall göra att de asylsökande skall behandlas som vuxna utan som barn med allt vad det innebär av högre kostnader.
    Men det är väl ok för henne så länge någon annan betalar i vanlig ordning..

    https://www.svd.se/advokat-jag-skams-over-vad-sverige-nu-gor

    Svara
    • reklam

       /  08/27/2017

      Det var värst vad alla skäms offentligt å andras vägnar i media nuförtiden, men aldrig över sina egna handlingar.

      Observera att det är samma mönster som vanligt: 1. Tjänar pengar på asylindustrin. 2. Går ut i media och gör reklam för sitt eget varumärke. Gärna med stor blaffig bild på sig själv. Det är ingen debatt. Det är en reklamannons.

      Hur ofta skäms personer som tjänar pengar på asylindustrin över exempelvis trafficking (som bevisligen förekommer där människor systematiskt utnyttjas) som de indirekt tjänar pengar på?

      Hur ofta skäms personer som tjänar pengar på asylindustrin över att flera av de gode männen (som ofta är kvinnor) utnyttjar de asylsökande sexuellt?

      Hur ofta skäms personer som tjänar pengar på asylindustrin över att vuxna bedragare utnyttjar och underminerar systemet och stjäl resurserna som kunde gått till människor i nöd?

      Det är bisarrt med alla dessa narcissistiska damer som ska be om ursäkt offentligt och skämmas å andras vägnar, men som aldrig lyckas ta ansvar för sina egna handlingar i hela sitt liv.

      Det är möjligt att karriärskvinnor som kommer upp i åldern får missriktade moderskänslor mot myndiga klienter, men i själva verket tänker de bara på sin egen karriär.

      Svara
    • G

       /  08/28/2017

      Hennes namn har varit på minst en handfull liknande ”debatt”artiklar det senaste året eller så. Själv skäms jag i så fall för att vi inte började med ålderstester (IMO obligatoriskt för alla som påstår sig vara under 18 eller identitet okänd) låååångt tidigare, då hade nämligen majoriteten av dessa unga män inte kommit hit från första början, det finns givetvis många anledningar till varför så många av de s.k ensamkommande valde Sverige framför andra länder i Europa. Även detta ett område där Sverige länge gick sin egen väg och sket i seriösa ålderstester, därav dagens situation. Happy? Jaså inte. Situationen ska lösas korrekt oavsett hur lång tid det än tar, att skämmas är inte ett alternativ för henne då situationen kunde ha undvikits om annan politik och andra regler införts långt tidigare, men det var inget alternativ för människor som henne.
      Hon bör skämmas för sin naivitet istället, hon är en del av dessa aktivister som kallar sig goda men som faktiskt skapat situationen i Sverige(!) för dessa unga män, men hon inser nog inte det, möjligen bör hon be dessa unga männen som ursäkt istället för å skämmas som om hon inte fattar nånting om varför det ser ut som det gör: ”ledsen att jag var del av aktivisterna som lockade hit er, jag var visst lite naiv när jag inte kunde förutse att så många unga män skulle ta chansen och vandra hit, och dessutom ljuga om sin ålder”.

      Som om hon inte visste vad resultatet av den slappa politiken (jämfört med andra europeiska länder) skulle kunna bli, hon ville ha detta, hon kan var stolt över sin falska godhet och att hon inte vek ner sig för alla onda ”rasister” som ville implementera något liknande system som andra länder har sen tidigare. Varför ha ordning och reda när man kan skapa godhetskaos och sen påstå att man skäms för att verkligheten inte blev som man ville att den skulle bli. Det blir den sälla om man helt skiter i konsekvensanalyser, vilket även dagens makthavare verkar göra i många fall, sorgligt.

      Svara
  14. MiT

     /  08/27/2017

    Kolla hennes slutkläm i artikeln 😛

    Svara
    • hllviken

       /  08/27/2017

      Maria ”Pissrännan” Schottenius är avförd från all seriös diskussion för all framtid.

      Svara
    • Jan

       /  08/27/2017

      Liberalismen har förstört mycket i Sverige. Allt sedan Bengt Westerbergs dagar. Schottenius är en typisk finliberal, precis som Wolodarski. Liberalismen är en destruktiv kraft.

      Svara
      • x

         /  08/28/2017

        Bengt Westerbergs är definitivt ingen liberal och han är inte ens halvsosse, han är en helt vanlig sosse helt enkelt.

        Svara
        • Jan

           /  08/28/2017

          Om inte en före detta partiledare för Liberalerna är liberal – vem är liberal då? Du lever i din egen begreppsvärld. Skild från verkligheten.

          Svara
      • Senior

         /  08/28/2017

        Hur definieras överklass Jan? Du är mig fortfarande svaret skyldig.

        Svara
        • Jan

           /  08/28/2017

          Jag är inte skyldig dig några svar. Du får väl definiera överklass som du vill.

          Svara
          • Senior

             /  08/28/2017

            Som vanligt när du saknar argument alltså….

            Du klistrar istället epitet på allt och alla, och försöker assosciera dem med både det ena och det andra.

            Du skapar alltså en egen definition av allehanda uttryck och förväntar dig att folk skall förstå, nu uppmanar du mig att göra detsamma.

            Du brukar anmärka på att folk ger dig etiketter, själv är du väldigt frikostig med dem.

            Ok, hädanefter klassar jag dig som nationell kommunist gällande politik, och white trash gällande den för dig så viktiga samhällsklass.

          • Jan

             /  08/28/2017

            Vem har bett dig tillmäta mig en massa nedsättande epitet? Sluta upp med det. Det är dålig stil av dig. Och det är inte första gången. Googla överklass om du inte vet vad det är. Det är ett allmänt vedertaget begrepp för en ekonomisk- och social elit. Om du inte tycker det så är det ditt problem. Inte mitt.

          • Senior

             /  08/28/2017

            Så länge du oombedd gör det på alla dina meningsmotståndare tänker jag svara med samma mynt på dig. Och det var du som uppmanade mig att definiera överklass enligt eget godtycke.

            Anser du dig ha rätten att definiera andra efter eget godtycke så äger vi andra samma rätt.

            Det finns även ett inom socialismen allmänt vedertaget begrepp för en ekonomisk- och social underklass, med en undergrupp kallad white trash.
            Kan du godtyckligt sortera in dina medmänniskor i överklass i sann socialistisk anda kan jag i samma socialistiska anda även sortera in dig som white trash.

            White trash är ett allmänt vedertaget begrepp för en ekonomisk- och social underklass. Om du inte tycker det så är det ditt problem. Inte mitt.

      • Rikard

         /  08/28/2017

        Hej.

        Byt skiva Jan. Inte nog med att du har fel i sak, du har ingen aning om vad ordet betyder.

        Varje ideologisk skola har en kärna värderingar. Liberalism kan vara för eller mot öppna gränser, precis som din socialism kan vara nationell eller internationell.

        Utan den klassiska liberalismen hade idéerna om demokrati, allmän rösträtt, likhet inför lagen, näringsfrihet, organisationsfrihet, religionsfrihet med flera aldrig implementerats när de så gjorde. Den socialism (under förklädnaden socialdemokrati) som du förespråkar saknar samtliga uppräknade idéer i sin ideologiska kärna enär den är totalitär, till skillnad från liberalismen som är egalitär; oftast på meritokratisk och universalistisk grund (vilket också är en av vägarna för tankar om kosmopolitiska post-nationella samhällen in i liberalismen [och tanken om ett globalt post-nationellt samhälle har även socialismen]).

        Vill du peka på brister i liberalism som saknas det inte direkt sådana – titta på en del av Timbros och Norbergs resonemang t.ex, men använd begreppen rätt.

        (Som en mer allmän observation, och inte riktad mot Jan, vill jag nämna det frustrerande i att både sport och tekniska kunskaper tillåts ha terminologi och jargong och att den som är kunnig i dessa närmast förväntas korrigera felaktigt bruk av ord och begrepp, medan den som liksom jag har sina kunskaper inom humaniora och samhällsvetenskap förväntas stillatigande finna sig i att termer och begrepp är något slags allmängods som vem som helst får definiera efter eget godtyckligt gottfinnande. Om jag benämner ett oscilloskop som ”en greja som snurrar, typ” så är det väl ingen som ser det som konstigt om jag får en näsknäpp?)

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
        • Musse

           /  08/28/2017

          I hela Europa var det socialdemokrater eller socialdemokrater tillsammans med liberaler som införde allmän rösträtt och demokratiska fri- och rättigheter. (Senast).

          Svara
          • Rikard

             /  08/28/2017

            Hej.

            Musse, läs det jag skrev istället. Inte det du vill argumentera om.

            ”Utan den klassiska liberalismen hade idéerna om demokrati, allmän rösträtt, likhet inför lagen, näringsfrihet, organisationsfrihet, religionsfrihet med flera aldrig implementerats när de så gjorde. ”

            Jag skrev om från vilken idéskola reformerna kom.

            Kamratliga hälsningar,
            Rikard, fd lärare

          • Musse

             /  08/28/2017

            Du skrev också:
            ”Den socialism (under förklädnaden socialdemokrati) som du förespråkar saknar samtliga uppräknade idéer i sin ideologiska kärna”
            Vilket är fel.

        • Jan

           /  08/28/2017

          Du har naturligtvis rätt här, Musse. Därav tummarna ner från mobben. Det är dock knappast någon idé att resonera med dem. De är alla övertygade om sin egen förträfflighet.

          Svara
          • Senior

             /  08/28/2017

            Hahaha!

            ”Alla tycker annorlunda, alltså har jag rätt.”

            Det finns allt lite humor i dina tokerier trots allt.

          • Musse

             /  08/28/2017

            Senior
            Flertalet har aldrig rätt så det är inte så fel. Om man i någon fråga tycker samma sak som majoriteten så ska man ta sig en ordentlig funderare på om det man tycker är vettigt.

        • Jan

           /  08/28/2017

          Richard: Ordet liberal är knappast någon vetenskaplig term som du antyder. Det är ofta fritt för tolkning. Det kan betyda nästan vad som helst. Dina teorier om liberalism kontra arbetarrörelsen är heller inte rättvisande. Det är din egen tolkning.

          Svara
          • Senior

             /  08/28/2017

            Hahahahaha!!!!
            Detta var nog den största sten jag någonsin sett någon kasta iväg i ett glashus!

  15. G

     /  08/27/2017

    @Kristian & Johan.

    Såhär står det på Wikipedia om Infogalactic.com hahaha…..

    ”In 2016 Day created an alternative online encyclopedia project called Infogalactic.com from a mirror site of Wikipedia’s content. Edits are made to the mirrored Wikipedia content by only those who are granted an account by the existing editors, in contrast to Wikipedia’s free and open editing system. This was done to maintain the alt-right viewpoint within the alternative encyclopedia, views that are considered objective by Day”
    https://en.wikipedia.org/wiki/Vox_Day#Video_game_and_writing_career

    Svara
    • Johan

       /  08/28/2017

      Hahahah.. se där.

      Jag har inga illusioner om att varken den ena eller den andra är helt ”free and open” egentligen. I det debattklimat som skapats av främst rasisterna och sexisterna i identitetsvänstern så är det nog omöjligt att tillåta alla att editera allt utan att det saboteras för mycket, och det gäller nog åt båda hållen. Av det lilla jag har kollat runt så verkar dock Infogalactic ha mer neutrala artiklar inom kontroversiella ämnen.

      Svara
    • Musse

       /  08/28/2017

      Men det är ju samma sak på Wikipedia. Alla som ändrar något måste få det godkänt av de politiska kommissarierna annars tas det bort.

      Men man kan byta språk om man vill ha andra infallsvinklar. Spanska Wikipedia är mycket mer vänster och Ukrainska är mer nazistiskt osv

      Svara
  16. Jan

     /  08/27/2017

    Klokt av Ann Heberlein. Och moraliskt överlägset vänsterliberalernas laissez faire. Den enda moderat som är värd någon form av respekt.

    http://www.expressen.se/debatt/gymnasiestudier-kan-inte-vara-skal-for-asyl/

    Svara
    • Det är lite klurigt med henne. Hon kritiserar den förda politiken och gör det bra. Sedan blev hon moderat.

      Svara
  17. Johan

     /  08/28/2017

    Klistrar in en kommentar som jag hittade under en Youtube video. Vet inte om det skrivits om det här tidigare, men testa att bildgoogla..

    ”Look up the following in Google Images, it’s disgusting:

    American Inventors
    White couple
    White woman with children
    European history people
    Happy American couple
    European people art
    White man and white woman

    Google is extremely biased and they absolutely hate whites.”

    Nästan ogooglebart 😦

    Svara
    • Jeppe

       /  08/28/2017

      Fascinerande! Det ligger snubblande nära Sovjets retuscherande av fotografier när dissidenter avlägsnades från historiska fotografier för att ge en ”korrekt” bild av historien.

      Svara
    • Bamse

       /  08/28/2017

      Har också sett det där i kommentarer på youtube. Verkar ju konstigt men jag tror faktiskt inte det går att ge google hela skulden här – exempelvis duckduckgo.com verkar ge väldigt snarlika resultat.

      Skulle vara intressant att veta vad det beror på egentligen. Bildernas metadata kanske?

      Svara
    • Herredjävlar …
      Såg den också.

      Svara
  18. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!11

    Svara
  19. G

     /  08/28/2017

    Svara
    • Grundskolan är körd på många ställen. Nu hackar man även gymnasiet i små smulor.
      Kan ens barn få studera utomlands på grund av skolans bristande kvalité och få skolpengen med sig?
      Någon borde pröva.

      Svara
  20. MiT

     /  08/28/2017

    Svara
  21. G

     /  08/28/2017

    Svara
    • G

       /  08/28/2017

      TJ vet vi vad han går för sen tidigare, han låtsas som att de bara beter sig lite ruttet, fast han vet att om man beter sig ruttet så är det på en liiite annan nivå än hot om våldtäkt osv. Elham är vad det verkar en annan s.k ensamkommande…

      Följande är för övrigt Elhams twitterprofil:..

      ”If you tremble indignation at every injustice then you are a comrade of mine”

      Gud så trevligt, det är alltså den här mannen det handlar om…
      https://en.wikiquote.org/wiki/Che_Guevara

      Svara
  22. x

     /  08/28/2017

    Svara
    • Klimathotet

       /  08/28/2017

      Hur vill damen ha sin sko tillagad? Rå, medium eller genomstekt? Vad önskar damen att dricka till skon? 😛

      Svara
  23. G

     /  08/28/2017

    Svara
    • x

       /  08/28/2017

      Det finns en annan vinkel på det:

      Svara
      • Jeppe

         /  08/28/2017

        Precis min tanke. Rent principiellt är det ju korrekt att polisen kan hämta in illagala även på ett kristet läger men jag har väldigt svårt att inte känna en fadd smak i munnen av feghet från polisledningens sida. Inte minst med tanke på att det här verkar ha handlat om barnfamiljer medan det på Medis mest handlar om unga män.

        Jag tycker det finns ett stort pedagogiskt problem med att de som är högljudda och som indirekt (eftersom gatuvänstern står i kulisserna) hotar med kravaller blir de som slipper deporteras. Polisen borde tänka precis tvärtom eftersom deras roll är att upprätthålla lag och rätt. De borde går på de som är högljudda och framstår som hotfulla först, ta tjuren vid hornen och visa var skået skall stå. Det har ju en långsiktigt avskräckande effekt.

        Svara
      • Senior

         /  08/28/2017

        Bra, då vill jag se samma handlingskraft från polisens sida vid medborgarplatsen.

        Svara
    • hllviken

       /  08/28/2017

      Heja Polisen!
      Deras franka svar är trevligt att läsa!

      Svara
    • Pelle2

       /  08/28/2017

      Johan Westerholm på ledarsidorna visar hur fel Juristfan och andra som kritiserar polisen för ingripandet på kyrkolägret har.
      Inte ens kyrkobyggnaderna är fredade enligt lag.
      https://ledarsidorna.se/notis/notis-svensk-lag-omfattar-aven-svenska-kyrkan/

      Svara
    • G

       /  08/28/2017

      ”Etikprofessorn: Moralisk skyldighet att bryta mot lagen

      Carl-Henric Grenholm är professor emeritus i etik, och dessutom präst i Svenska kyrkan. Han har reagerat starkt på gränspolisens tillslag mot kyrkans familjeläger för papperslösa i Malmö, då fem familjer fördes bort.
      ..[..]..
      Grundproblemet, enligt Carl-Henrik Grenholm, är att många fått avslag på sin asylansökan på orättfärdiga grunder. Inte minst de som med risk för sina liv ska skickas tillbaka till Afghanistan.

      – I dessa fall står etiken helt enkelt över lagen. Inte minst händelserna under andra världskriget visar att vi har en moralisk skyldighet att bryta mot lagar som är uppenbart orättfärdiga.
      ..[..]..
      Han anser att dock att upprördheten inte bör riktas mot polisen, vars jobb är det är att upprätthålla lagen. I stället bör den riktas mot politikerna som fattat beslutet att stänga Sveriges gränser.

      – Just nu har Sverige ett regelverk som uppenbart strider mot asylrätten, och politikerna verkar göra allt för att minimera flyktingmottagandet ytterligare, säger han.

      – Men jag har samtidigt svårt att se denna hårdare politik hålla i sig under särskilt lång tid. Det finns en gammal svensk humanitär tradition som jag hoppas vi kommer tillbaka till.”
      https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/etikprofessorn-moralisk-skyldighet-att-bryta-mot-lagen

      Svara
      • Pelle2

         /  08/28/2017

        Svenska kyrkan förnekar sig inte. Grenholm menar alltså att deras tyckande och ideologiska tankar står över lagen ?
        Man kan ju också undra varför ingen frågar honom på vilket sätt Sverige bryter mot asylrätten.
        Vad jag vet är det inget som hindrar någon från att söka asyl i Sverige men det är ju inte detsamma som att de som gör det alltid får stanna…
        Sedan att sådana som Grenholm uppenbart tycker att alla som vill skall få permanent uppehållstillstånd är en annan sak…

        Svara
    • ”Läs Bibeln” är väldigt oklart. Man kan hitta stöd för vad som helst i GT.

      Men visst vore det bra om landsförrädare, pedofiler och massmördare kunde få fristad hela livet på kyrkans mark?

      Svara
  24. x

     /  08/28/2017

    Svara
    • Pelle2

       /  08/28/2017

      Inte för att jag är ett fan av Bah-Kuhnke men har för mig att jag läste att nedsmältning eller annan typ av destruktion av antika föremål påbörjades redan under den förra regeringen.
      Rätta mig om jag har fel..
      Men för jävligt är det oavasett..

      Svara
    • Musse

       /  08/28/2017

      Ministrar fattar inte myndighetsbeslut i Sverige. Ingen som hängde med i grundskolan?

      Svara
      • Pelle2

         /  08/28/2017

        Finns ju något som heter ministerstyre…

        Svara
        • Musse

           /  08/28/2017

          …som är förbjudet i Sverige (och alla andra folkrepubliker).

          Svara
          • Pelle2

             /  08/28/2017

            Absolut, men det har förekommit och förekommer.
            Skulle tro att det förekommer en hel del påtryckningar bakom kulisserna också från ministrar gentemot tjänstemännen.

          • Musse

             /  08/28/2017

            Men finns inget som tyder på det här.
            Dessutom inte så troligt att ministern skulle engagera sig i en sådan här liten fråga.
            Hon kunde ju bekosta förvaring av föremålen med sina fikapengar.

        • Pelle2

           /  08/28/2017

          Det var ju därför jag faktiskt försvarade henne genom att tala om att förstörandet av historiska föremål försiggick även under den förra regeringen. Om jag ville misstänkliggöra henne så hade jag ju bara hållit med den som postade det ursprungliga inlägget..

          Svara
  25. x

     /  08/28/2017

    Svara
  26. x

     /  08/28/2017

    Svara
  27. MiT

     /  08/28/2017

    Svara
  28. x

     /  08/28/2017

    Svara
  29. MiT

     /  08/28/2017

    Svara
    • Pelle2

       /  08/28/2017

      Jerlerup är en idiot !
      Vill han normalisera våldtäktshot nu också ?
      Om Jerlerup :
      ”Socialdemokrat och liberal. Antirasist med kärlek till arbetarrörelsen o piratrörelsen. Skribent i Motargument & Loonwatch. Twittrar här som privatperson.”
      Dom fina antirasisterna och socialisterna visar sitt rätta ansikte …

      Svara
  30. G

     /  08/28/2017

    ”I DON’T want my MTV: Guess what the #VMAs didn’t talk about at the start of tonight’s broadcast.”
    https://twitchy.com/gregp-3534/2017/08/27/i-dont-want-my-mtv-guess-what-the-vmas-didnt-talk-about-at-the-start-of-tonights-broadcast/

    Svara
  31. Pelle2

     /  08/28/2017

    OT:
    Rebecca Weidmo Uvell sågar regeringens försök att bemöta ”myter” om islamistiska attentat i Sverige, ökat våld med skjutvapen inblandade, ökat antal våldtäkter, utläningars överrepresentation inom brottsligheten och systemkollapsen i samband med asylsökarvågen.
    I samtliga fall visar hon på hur regeringen hittar på diverse bortförklaringar och blandar in helt andra saker än det som det handlar om för att visa hur bra allt är.

    http://uvell.se/

    Svara
  32. G

     /  08/28/2017

    https://www.svt.se/nyheter/inrikes/premiar-for-morgonstudion
    Har letat men hittar ingen punktlista, exempelvis vilken tid som ämne X ska diskuteras i programmet. Pops nämnde att de ska diskutera den ”allt synligare rasismen” i USA och ”black lives matters motreaktion”. Åh fan, tänkte jag. Ska bli kul att se hur neutralt det blir och om båda sidor diskuteras eller om det enbart är nazister och vit-makt som är i fokus. MEN, hittar som sagt inte när det ska diskuteras, programmet håller för fan på 3 timmar, licenspengarna kanske inte räckte till att göra en tablå för programmet…

    Svara
  33. Pelle2

     /  08/28/2017

    Westerholm på Ledarsidorna skriver också intressant om att det finns de som menar att invandringspolitikens betydelse har minskat till förmån för t.ex sjukvårdspolitiken och att dom har fel enligt Westerholm.
    Han menar, vilket jag tror är rätt, att asylpolitikens följder istället visar sig på många andra områden som just sjukvård, skolan, ökat tryck på polisen, bostadsbrist med mera och att politikerna begår ett stort misstag om dom inte inser det och tror att det är säkert att lämna asylfrågan bakom sig.
    https://ledarsidorna.se/2017/08/migrationen-fragan-som-flyttar-in/

    Svara
    • G

       /  08/28/2017

      Ja, håller med i stort i det han skriver.

      Svara
    • hllviken

       /  08/28/2017

      Det är klart att Ebberöds-Bank-politiken får följder inom alla samhällsområden:

      Svara
    • Jan

       /  08/28/2017

      Han har rätt. De andra försöker bara förskjuta fokus. För att komma undan flyktingfrågan som inte gynnar dem. Folk svarar heller inte ärligt i opinionsundersökningar. Invandringsfrågan är känslig för många.

      Svara
    • Senior

       /  08/28/2017

      Det torde väl vara självklarheter som knappast förvånar någon?

      Släpper man in hundratusentals personer på en femårsperiod utan att bygga ut infrastrukturen motsvarande inser ju vem som helst resultatet.

      160 000 personer motsvarar en stad större än Helsingborgs tätort (ca 100 000) bara på ett år 2015!

      Hur förväntas polis hinna byggas ut i samma takt?
      Brandkår?
      Sjukvård?
      Hinner vi bygga sjukhus och köpa in utrustning för att kunna ta hand om skadade?

      Hur förväntas bostäder hinna byggas ut i den takten?

      Hur förväntas vattenverk att byggas ut i den takten för att stödja den ökade förbrukningen?

      Hur förväntas avloppsverken hinna byggas ut i samma takt?

      Frågorna är retoriska, vi har svaret redan idag.

      Köerna på akutsjukvården ökar, våra åldringar får inte den vård de behöver.

      No-go zoner, utanförskapsområden eller vad ni nu vill kalla dem ökar då polisen saknar resurser för att se till att lagen efterlevs.

      Fler och fler kommuner diskuterar vattenransonering och bevattningsförbud ”på grund av lägre grundvatten nivåer och mindre nederbörd”. Tittar man på SMHI statistik för nederbörd och grundvatten ser man att detta inte stämmer. Orsaken måste vara något annat, tex. att vattenverken nu belastas med 160000 fler personer per år, vilket borde ha en viss effekt på vattennivån där vi tar dricksvattnet och kapaciteten i distributionen.

      Förklara för mig, ni som förespråkar denna flyktingmottagning, hur vi löser dessa bagateller som att bygga en stad i storlek motsvarande Helsingborgs tätort på årsbasis. Och hur vi utbildar och tillsätter alla tjänster och arbeten som behövs för att driva den. -På årsbasis.

      Svara
      • Apropå utbildning (Westerholm, artikeln ovan):
        ”Siffror från Arbetsförmedlingen som gäller början av 2017 visar att bara mellan tre och fyra procent av de nyanlända med kort utbildning går på vuxenutbildning efter två år med uppehållstillstånd. Mellan 96 och 97 procent av dessa “ser inte vinsten” med utbildning i allmänhet eller arbetsmarknadsprogram i synnerhet.”

        Svara
  34. G

     /  08/28/2017

    ”Fler fattigpensionärer i länet: ”Jag får hjälp med mat från barnen”
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/9-000-kr-skall-racka-till-mat-och-hyra

    Svara
  35. G

     /  08/28/2017

    ”Han möter de skottskadade männen
    ..[..]..
    – Det var en ung kille som blivit skjuten som hade rätt många vänner med sig. Inför operation fick jag be dem att gå, men det ville de inte. Då dubbelkollade dem vad jag hette och om jag var den Niklas på den adressen. Och det kan ju upplevas som hotfullt.”
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/han-har-traffat-flera-av-dem-skottskadade

    Svara
    • Här i Storbritannien sitter det affischer över allt i vården, från ”vårdcentral” och uppåt: ”Hot mot vår personal är oacceptabelt och polisanmäls alltid.”

      Svara
  36. G

     /  08/28/2017

    ”Spänt när flyktingar åter samlas i Calais
    ..[..]..
    Salman Jabarkhil, från Afghanistan, kom första gången till Calais för ett år sedan. Han bodde i Djungeln och evakuerades till Rennes när lägret tömdes. Men han vill inte söka asyl i Frankrike och återvände till Calais där han sovit utomhus sedan i januari i år.
    ..[..]..
    – Det är svårt att leva så här. Frankrike är inte bra, här finns ingen respekt för människor, säger Michael Tigabu från Etiopien, som varit i Calais i tre månader.

    I likhet med de flesta migranter som samlats i Calaistrakten, vill han till Storbritannien. Han tror att det är lätt att få asyl och jobb där.
    ..[..]..
    På en parkering för långtradare vid infarten till tunneln mellan Frankrike och England har Roy Venbrucx stannat för natten. Han kör mellan Eindhoven i Holland och Storbritannien tre gånger i veckan. Förra året hotades han av migranter med knivar och påkar som ville att han skulle köra dem till England. Efter den händelsen slutade Roy Venbrucx köra till England i ett halvår.

    Roy Venbrucx anser inte att de som samlats i Calais för att ta sig över till Storbritannien är flyktingar.

    – En normal flykting får asyl. De vill göra det på det vanliga sättet, inte det här sättet. De gömmer sig eller hotar. Då är du inte en flykting för mig, då är du en kriminell.(forts)”
    https://www.svd.se/spant-nar-flyktingar-ater-samlas-i-calais

    Svara
  37. G

     /  08/28/2017

    Läs hela om ensamkommande! Herregud!…

    ”Nuri Kino: En ny slags människohandel

    Vi sitter på en parkbänk, några kilometer från det hvb-hem där han bor. Ändå ser han sig om över axeln. Han har händerna knutna i fickorna. Jag lovar att inte spela in samtalet, visar honom min mobil; jag har ingen inspelning på. Han är nervös. Solen gassar. Jag köper oss varsin glass.

    Hans gode man har kontaktat mig. I ett sms skrev denne att pojken har fått uppehållstillstånd men är fortsatt rädd. Han har inte ljugit om sin ålder, men hans situation är knivig. Han kom till Sverige som 15-åring i samband med den stora flykting- och migrantströmmen 2015.

    Han hämtades hit av människosmugglare, men hans familj slapp betala de 20 000–100 000 kronor som andra har fått betala, säger han. I gengäld skulle han, när han fick uppehållstillstånd, ansöka om att två andra skulle få komma hit på anhörigankytning, två som skulle låtsas vara hans föräldrar. Sedan skulle dessa i sin tur hämta hit sina egentliga familjer. Men nu har svenska myndigheter gjort det svårare för den sortens bedrägeri.

    Eftersom jag inte fick ta med mig tolk använder vi oss av ett översättningsprogram på mobilen. Pojken kan lite svenska och jag hoppas därför att kombinationen av appen och hans bristfälliga svenska kunskaper ska bli så nära sanningen som möjligt.

    ”Jag har ändå tur, jag är inte den som har det svårast. Två andra pojkar jag har lärt känna här i Sverige måste sälja narkotika”, översätter appen.

    Han är rädd för att hans riktiga föräldrar kommer att få problem nu när han kanske inte kan ta hit de två personer som ska låtsas vara hans föräldrar. Hans mamma och pappa har nämligen inga pengar att ge smugglarna. Han darrar lite extra och skriver in en ny mening i appen. Den översätter: ”det är maffian, det är som terrorister”.

    Jag ringer Kajsa Törnqvist Netz, centralsamordnare mot människohandel på Migrationsverket.

    – Jag känner väl till att det förekommer, det här är inte ovanligt. Det är därför DNA-testerna har blivit vanligare.(läs hela!)
    https://www.svd.se/nuri-kino-en-ny-slags-manniskohandel
    https://unvis.it/svd.se/nuri-kino-en-ny-slags-manniskohandel

    Svara
    • x

       /  08/28/2017

      Ja, de som driver flyktingboenden och HVB-hem är beroende av att människohandeln/flyktingsmugglingen hålls igång och fungerar för att få tag på nya ”kunder”.
      På samma sätt är människohandlarna och flyktingsmugglarna beroende av att ”mottagandet” fungerar för att få tag på nya ”kunder”.

      Wikipedia:
      ”Människohandel, i Sverige ofta kallat trafficking, kommer från och är definierat av FN som rekryteringen, transporteringen, överförandet, huseringen av eller mottagandet av vuxna människor genom användandet av hot, våld eller andra former av tvång, kidnappning, bedrägeri, lurendrejeri eller genom att missbruka en maktposition/sårbarhet eller genom att ge betalning eller andra förmåner för att uppnå att människor har kontroll över en annan person i syfte att utnyttja dem”.
      https://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4nniskohandel

      Svara
    • Jeppe

       /  08/28/2017

      Rätt intressant att få detta bekräftat. Bland annat här på Toklandet har fler skrivit att de tror att det finns människohandel i spåren av inte minst ensamkommandeströmmen och nu får vi det bekräftat.

      Enligt Nuris artikel har alltså problemet varit känt sedan i vart fall början av 2000-talet men i princip ingenting gjorts. Inte ens när regeringen tillsatte en utredning 2015 ville man titta närmare på detta trots den enorma ökningen av ensamkommande. Istället såg man till att direktiven gick runt frågan:
      ”Regeringen tillsatte i slutet av 2015 en utredning, vars särskilda utredare sedan 1 juli 2017 är Martin Olauzon. Han säger att de har kommit i kontakt med uppgifter från personer som sagt att barn uppger fel personer som sina föräldrar för att dessa ska få komma till Sverige. – Vi har inte lyft den frågan, den finns inte i direktiven. Men det kanske är något vi borde ta upp och titta på. Vi är ingen migrationsmyndighetsutredning utan en mottagandeutredning.”
      (från samma artikel som G länkat ovan)

      Svara
    • Jeppe

       /  08/28/2017

      En mediekritisk obeseravtio:

      Medan alltså ledarsidan i Svd presenterar en lång och mycket seriös artikel med undersökande journalistik om en synnerligen aktuell och viktig fråga (Nuri Kinos artikel som G länkar) så väljer Svd att i samma tidning på nyhetsplats, där Nuris artikel ju egentligen borde finnas, presentera ytterligare en i den oändliga raden av likartade artiklar från någon flytkingrelaterade miljö ute i världen där det är synd om flyktingar/migranter. Denna gång Calais. Bildsatt i sedvanlig stil med bilder på barn trots att nästan alla i Calais är unga män.

      Inte för att artikeln är direkt dålig men den har skrivits säkert 50 gånger de senaste åren och ser ungefär likadan ut varje gång. Det Nuri presenterar är helt nytt, riktig journalistik som går ett steg längre än att enbart presentera de redan kända konsekvenserna av dålig europeisk immigrationspolitik.

      Svara
  38. x

     /  08/28/2017

    ”Jan Helin: Därför sjösätter vi nya Morgonstudion
    Behovet av fler perspektiv på nyheterna har aldrig varit större, ambitionen att ge hela bilden av händelser och skeenden har aldrig varit viktigare”:
    https://www.svt.se/nyheter/inrikes/jan-helin-morgonstudion-ett-nytt-stycke-svt-historia

    Jaha, ”flera perspektiv” betyder helt enkelt att se saker/händelser från flera olika håll.
    Jag har svårt tro att SvT plötsligt blivit objektiv.

    Svara
    • Men, men … vi kommer väl fortfarande att få tydliga signaler om vilken åsikt som är rätt?

      Svara
  39. G

     /  08/28/2017

    Svara
    • Jeppe

       /  08/28/2017

      ”Något redaktionen inte visste”
      Hehe… säkert.

      Så de väljer att korrigera sin ”fake news” metod genom att ljuga?

      Svara
  40. G

     /  08/28/2017

    Svara
    • Jeppe

       /  08/28/2017

      ”Utrikesdepartementet i Schweiz har beslutat att tillfälligt frysa biståndet till Human Rights and International Humanitarian Law Secretariat i Ramallah på Västbanken.”
      Varför bara tillfälligt? De har väl med all önskvärd tydlighet visat att de stödjer terrorism?

      ”Norge, som finansierarat ungdomscentret, fördömde snabbt benämningen och krävde att få sina pengar tillbaka.”
      Lite bättre, men det är bättre att titta vad som finns i säcken INNAN man betalar.

      Sverige har ju förstås inte gjort något alls. Vi gillar ju islamister. Bostad och bidrag i Sverige och bistånd utomlands.

      http://www.varldenidag.se/nyheter/schweiz-fryser-palestinskt-bistand/repqhw!uuVlTL@XWKkqddxIjuIckg/

      Svara
  41. x

     /  08/28/2017

    Även jans kompis vill ha Mikael Odenberg som ny ledare gör moderater.
    Undra varför?

    ”Mikael Odenberg bör ta över M – Om Anders Lindberg får välja”:
    https://nyheteridag.se/mikael-odenberg-bor-ta-over-m-om-anders-lindberg-far-valja/

    Svara
    • hllviken

       /  08/28/2017

      Så… Mikael Odenberg är egentligen tokvänster då?

      Svara
    • Senior

       /  08/28/2017

      Jag trodde på Odenberg som en tänkbar kandidat.
      Precis som du skriver så blir jag nu misstänksam om Anders Lindberg pushar för honom.
      -Men detta kan ju även vara ett medvetet försök att obstruera, en falsk kontraindikator. 😉

      Svara
  42. x

     /  08/28/2017

    Svara
  43. x

     /  08/28/2017

    Svara
  44. x

     /  08/28/2017

    Hand upp alla som tror att nästa socialdemokratisk statssekreterare är en man. En medelålders vit man.

    ”Efter IT-skandalen – Nils Vikmång ny statssekreterare”
    https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lofven-far-ny-statssekreterare

    Svara
  45. x

     /  08/28/2017

    Svara
  46. Pelle2

     /  08/28/2017

    OT:
    Ett inslag på P3 om en E-sportutbildning i Umeå påannonserades med orden på tal om patriarkatet av den manliga programledaren…
    På denna utbildningen gick alla 20 platserna till killar och det var naturligtvis oerhört upprörande och underförstått då beroende på patriarkalt förtryck.
    Den kvinnliga rektorn sa att de två kvinnliga sökanden inte var tillräckligt kvalificerade för att få en plats. Tydligen hade dom också kvoterat in fem tjejer förra året

    Sedan inledde dom ett resonemang om varför inte fler tjejer sökte och menade att det kanske berodde på det hårda språket som killarna hade gentemot varandra.
    Rektorn sa dock att de hade nolltolerans mot sådant och jobbade med att förbättra tonen.

    Väntar med spänning på ett inslag där man pratar om matriarkatet på undersköterskeutbildningen,varför inte så många killar söker dessa utbildningar och vad man skall göra för att få in fler killar…
    Någon som tror att ett sådant inslag någonsin kommer att komma ?

    Svara
  1. DN satsar stort på jämställdhet, mångfald och mångkultur! | WTF?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: