Vad har vi kriminologer till?

Som rubriken lyder, vad har vi kriminologer till? Eller som man också kan kalla dem, ”krimideologer”. Vad gör de? Vad är deras drivkraft? Vad är deras uppgift? Varför har vi dem när de aldrig tycks veta någonting?

Att jag undrar är såklart pga Brås senaste delrapport. Nu har en krimideologiprofessor uttalat sig om siffrorna

Krimideologiprofessorn greppar halmstrån… Så det är vad man ska skylla på när det blir värre och värre? Men lustigt nog har han en åsikt om det i alla fall. Det har han inte om något annat inom området han är professor i nämligen. Han verkar vara kliniskt ointresserad av t ex Brås rapporter.

Ahhh, den sk ”Ökade Anmälningsbenägenheten” alltså. Den har man hänvisat till så ofta att mörkertalet borde vara helt utraderat och ha slagit över till negativt nu…

Så resultatet är inget som förvånar Estrada som anger Ökad Anmälningsbenägenhet som orsak, ökat faktiskt antal brott är inget som han är överdrivet intresserad av. Han t o m ifrågasätter om det verkligen är ökat antal brott…

Den frågan tror jag ingen kan svara på i dag. Det enkla svaret, som Brå säger, det är att det är både och. Men hur mycket av det ena eller andra, det är däremot svårt att veta, säger Estrada.

Han är professor ffs! Han ska sitta med spetskunskap! Han ska vara den som är auktoriteten! Han ska vara den som VET! Men han verkar inte veta ett jävla skit?

Så säger alltså krimideologiprofessor Estrada nu i nov 2017.

Vad sa krimideologiprofessor Estrada i nov 2016?

– Vi vet att antalet anmälningar ökar. De flesta bedömare ser det som något positivt. Det låter paradoxalt, men det handlar om att fler blir medvetna om att det här är brott och att fler kvinnor vågar anmäla, och det är ju bra, säger Felipe Estrada, professor i kriminologi vid Stockholms universitet.

//

Samtidigt säger Estrada att det är svårt att veta varför statistiken ser ut som den gör.

– Vi ser en ökning under de tre senaste åren. Vad det beror på kan vi inte säga någonting om för det skulle behövas en djupare analys av datan.

Exakt samma sak, dvs absolut ingenting. Mer än att han tyckte det var bra att anmälningarna ökade i antal. Och som vi såg i år så var inte så intresserad av att göra en djupare analys av datan från förra året. För då hade han ju haft mer än ingenting att säga i år…?

2016 såg Estrada en ökning för de 3 senaste åren men var så ointresserad att han upprepar samma ingenting 2017. Inte det minsta intresse av att forska i varför det ser ut som det gör. Han är så totalt ointresserad av sitt eget forskningsområde att han hellre rapar samma tomma floskler år efter år.

Annars skulle man ju kunna tänka sig att det för en kriminologiprofessor skulle klia i fingrarna av att få sätta igång och utforska varför siffrorna ökar kraftigt år efter år inom favoritforskningsområdet och att han på ett helt år kommit fram till något mer än…ingenting? Så han året efter kan säga NÅGOT om vad det beror på och inte IGEN upprepar ingenting?

Hur såg det ut med den Ökande Anmälningsbenägenheten 2015 egentligen? Estrada påstod ju att det bl a var en ökad anmälningsbenägenhet som låg bakom siffrorna som ökade 3 år i rad?

Sådär såg anmälningsbenägenheten ut mellan 2005 och 2015. Hur en kriminologiprofessor får sjunkande anmälningsbenägenhet, från 12% till 9%, till ökande anmälningsbenägenhet är en gåta som jag inte har svaret på i alla fall.

Vad har vi Estrada till? Vad bidrar han med för kunskap som professor? Hur har han kunnat bli professor inom ett område där han uppenbarligen år efter år inte vet någonting? Han kan ju för fan inte ens svara på enkla frågor inom området där han ska vara expert? Frågor som dessutom är som designade för att passa just området där han är professor? Men ändå har han aldrig en aning om någonting…?

Är det inte bättre att köpa en papegoja och lära den att säga ingenting? Är ju mycket billigare med några kex om året än en professorslön? Och man får ju samma sak? Döp papegojan till Felipe också så märker ingen nån skillnad alls.

Några andra saker i artikeln från förra året

– Det verkar som att både mindre och mer allvarliga sexualbrott ökar, men vi kan inte utifrån NTU säga hur mycket någon enskild del ökar, säger Emelie Hambrook.

Hambrook sa ungefär samma sak förra året som Strid sa i år, att man inget vet och att man måste forska vidare om vad det beror på. Man vet ingenting om någonting trots att det är Brås uppgift att veta sånt. För Brå ska arbeta för ökad trygghet.

Där är kortfattat om Brås uppdrag.

Brå producerar även den officiella kriminalstatistiken, utvärderar reformer, bedriver forskning för att ta fram ny kunskap och stödjer lokalt brottsförebyggande arbete.

Och man ska ta fram ny kunskap. Men man säger samma sak varje år när det bara blir värre och värre, att man inget vet om varför och att man måste forska vidare. Man har aldrig en aning trots att det ingår i myndighetsuppdraget att ta fram ny kunskap. Varför följer man inte sitt uppdrag och tar fram den nya kunskapen i stället för att varje år upprepa att man inget vet och att man måste forska vidare?

Mellan åren 2005 och 2012 hände väldigt lite i Brås statistik. Andelen kvinnor som sade sig vara utsatta för sexualbrott låg mellan 1 och 1,5 procent. 2013 steg siffran till 2,4 procent och årets är den högsta hittills.

Och det ovan kunde man också läsa i artikeln från förra året. Om det är Brå eller TT som anser att skillnaden mellan 1% och 1,5% är att hända väldigt lite vet jag inte. Men det är en jävligt stor skillnad på de båda siffrorna om man drar ut dem till att gälla hela den aktuella kvinnliga befolkningen! 10 000 eller 15 000 på varje miljon, så stor är skillnaden mellan 1% och 1,5%. 50 000 eller 75 000 på 5 miljoner. Är det verkligen att ”hända väldigt lite”? Det är en sak som man ser ofta, den där nonchalanta behandlingen av siffror som om de inte betyder något.

Nu är det inte 1,5% längre. Inte 2,4% eller 3% heller. Utan över 4%. Så kan det gå när man aldrig vill veta vad det beror på utan år efter år efter år bara säger…ingenting. Man upprepar ingenting år efter år bara för att man vill slippa veta.

MVH

MiT

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

119 kommentarer

  1. Jan

     /  11/17/2017

    Aftonbladets yrkesfeminist stöttar Kristdemokraternas illitterata partiledare Ebba Busch Thor. Sött kan man tycka. Eller?

    https://www.aftonbladet.se/ledare/a/4n6Ja/ebba-busch-thor-ska-inte-hanas

    Svara
    • Visst skall de hånas! Inte för att jag tror det hjälper.
      Vi är nog överens såtillvida att EBT, Lööf, Fridolin och andra är del av den allt större infantiliseringskvoten.

      Svara
    • Rikard

       /  11/17/2017

      Eftersom jag är lat citerar jag mig själv:

      Hej.

      Om Ebba Busch-Thor varit lite mera snabbtänkt hade hon använt det här för att replikera med:

      ”Jamen titta här bara! Inte ens jag som försöker ha något så när koll och dessutom är svensk är särskilt väl påläst. Hur mycket svårare är det då inte för en invandrare? Det här visar att vi verkligen behöver, och länge har behövt, en litterär kanon för skolan överhuvudtaget!”

      Schack matt, kanske? Undrar jag hur Marteus följt upp en sådan kontring. Särskilt om diskussion sedan landar i vilket parti det är som demolerat skolan under flera årtionden.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
      • Jan

         /  11/17/2017

        Det hade inte räddat henne. För övrigt är det Alliansen som sänkt skolan totalt under sin regeringstid. Även om du, av ideologiska skäl, inte tycker det.

        Svara
        • Rikard

           /  11/17/2017

          Hej.

          Nej, Jan, det är det socialdemokratiska partiet som från och med införandet av enhetsskolan (grundskolan) demolerat den svenska skolan. Inte med ett enskilt beslut, utan med en serie små förändringar utifrån sin perfida ideologi.

          Det de borgerliga partierna gjorde var att införa illa genomtänkta reformer frikopplade från verkliga behov eller förutsättningar – något de definitivt skall lastas för, men de innehade inte regeringsmakten under närmare fyrtio år sammanhängande.

          Alliansens trams angående skolan är som någon som kommer till ett övertänt hus och sätter eld på brevlådan – illa men den verkliga skadan är redan skedd.

          Ideologiska skäl?

          Du brukar tråla bättre än så, Jan. När får vi se dig producera ett längre resonerande inlägg? M_i_T och flertalet läsare verkar inte ha något emot sådana.

          Utmaning: skriv en uttömmande text om vad den svenska skolans problem beror på.
          Tips: titta efter vad Isak Skogstad tidigare skrivit om saken bl a hos ‘Kvartal’, eller vad professor Inger Enkvist skrivit om ämnet.

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, fd lärare

          Svara
  2. Jan

     /  11/17/2017

    Stenkastarvänstern i form av Aftonbladets Martin Aagård tar också Ebba i försvar. Även om han också verbalt lustmördar henne…

    https://www.aftonbladet.se/kultur/a/ORLz3/kultur-ar-inget-laxforhor

    Svara
  3. Dan

     /  11/17/2017

    Tankesmedjan i p3 diggar IS kampsång radion.
    mobile.twitter.com/daccraft/status/931448753399238656

    Svara
  4. Jan

     /  11/17/2017

    Centerpartisten Erik Luth driver med det han kallar högerns bildningsförakt:

    ”När man föreslår en litterär kanon gör man därför sannerligen klokt i att åtminstone till viss del studera den informella, naturliga kanon vi redan har. Annars framstår ethos i retoriken, alltså trovärdigheten, som noll.

    Detta kopplar an till det större problemet: den svenska högerns bildningsförakt. I stora delar av Europa har högern varit bärare av en stolt kulturell tradition. Mario Vargas Llosa och Winston Churchill är två exempel på Nobelpristagare i litteratur med ett starkt politiskt intresse, eller möjligtvis tvärtom, på högersidan.”

    Och fortsätter:

    ”Med Fredrik Reinfeldts Sverige fick vi en statsminister som helst läser Camilla Läckberg, och som ger en platt-tv i 30-årspresent till Kronprinsessan. Jämför det med den franske presidenten Emmanuel Macron, som i en intervju med Der Spiegel för en lång konversation om den tyske, erkänt svårförståelige, filosofen Hegel.”

    Svara
    • Olof

       /  11/17/2017

      Får säga att jag är mer orolig för kunskapsföraktet inom universitetsvärlden än jag är för bildningsföraktet utanför.

      Ett bildningsförakt som kan tyckas ganska rimligt med ett universitetsväsende i fritt fall och där ‘forskning’ numera inom vissa områden snarare är essäer om känslor och fritt tyckande utan förankring.

      Svara
      • Jan

         /  11/17/2017

        Då borde du nog vara rädd för båda. Ebba Busch Thor kan mycket väl bli utbildningsminister i den nya regeringen. Fast i regel brukar det gå till en folkpartist. Jag vet inte vad som är värre…

        Svara
        • Olof

           /  11/17/2017

          Delvis, ja. När det gäller just litteraturhistoria har jag dock inte så mycket till övers för den, den är ju närmast arketypen av tyckonomi som bildning.

          Filosofi skulle jag se som viktigare, men den i princip totala avsaknaden av svenska filosofer (det går att argumentera för att den mest kände är den nu levande Nick Boström, och han bor ju i UK) tycks ha lett till att vi etablerat nationell skönlitteratur som någon sorts ersättare i ‘bildning’.

          Det kanske finns en viss koppling mellan vårt val av fria fantasier som central kulturbärare och infiltrationen av andra fria fantasier som legitim vetenskapspåverkare på våra universitet.

          Svara
        • Pelle2

           /  11/18/2017

          @Jan
          Tja, sossarna lät Fridolin bli utbildningsminister och kan någon nämna något han har gjort för att förbättra skolan ?
          Fridolin skulle rädda skolan på 100 dagar.
          Nu har snart hela regeringens mandatperiod gått ut och ingen kan väl med bästa vilja i världen påstå att han har lyckats ?
          Tror inte att någon kan misslyckas mera än vad han har gjort. Det bästa man kan säga om honom är väl att han i stort sett inta har gjort någonting mer än att fåna sig i media.

          Svara
          • Jan

             /  11/18/2017

            Vad har det med bildning att göra? Som vanligt förstår du inte frågan. Och som vanligt så slänger du in en sosse.

          • MiT

             /  11/18/2017

            Jan, nu är du igång IGEN!

          • Pelle2

             /  11/18/2017

            @Jan
            Det var inte delen om bildning jag avsåg utan att du ansåg att vi skall vara rädda vid tanken på att Busch-Thor blir utbildningsminister.
            Jag är mera rädd för att Fridolin är utbildningsminister än att Busch-Thor kanske blir det.
            Hon kan fortfarande bevisa att hon är en duglig utbildningsminister, om det skulle bli aktuellt, medan Fridolin har bevisat att han är oduglig.
            Den tanken skrämmer uppenbarligen inte dig eftersom Fridolin är vänster…

        • Pelle2

           /  11/18/2017

          @Mit
          Det är lugnt,
          Jag skiter fullständigt i vad den infama vänsterdemagogen Jan tycker om mig som person och mina åsikter.
          Det är ju dock skrattretande att han själv storgråter om någon andas den minsta kritik mot honom som person och skriker om att man skall blockas medan han själv tillåter sig att kalla hans ideologiska motståndare för både det ena och det andra.
          Men han följer som sagt var bara en lång tradition sedan Olof Palmes dagar att vänstern får bete sig hur som helst och det skall bara accepteras.

          Svara
    • Pelle2

       /  11/18/2017

      @Jan
      Man må tycka vad man vill om Reinfeldt men han är civilekonom och det hade han väl knappast varit om han föraktar utbildning ?
      Han drev frågan om att människor måste sträva efter att arbeta och i vårt samhälle kommer du inte speciellt långt utan någon form av utbildning.
      Därmed måste man, om man driver en politik för att alla skall jobba för att vara anställningsbara, vara för att människor utbildar sig.
      Att han själv inte är intresserad av att läsa tunga klassiker eller gå på opera har inget med bristande utbildning eller utbildningsförakt att göra. Det handlar om tycke och smak helt enkelt.
      Eller om man vill vara konspiratorisk kanske hans uttalande om att han läser Läckberg handlade om att han ville framstå som en vanlig människa och inte en snobb ?

      Han kanske sitter och njuter av Dostojevskij samtidigt som han lyssnar på en opera djupt nedsjunken i Chesterfield-fåtöljen under en kristallkrona 😉

      Svara
      • Senior

         /  11/18/2017

        Tittar man på Sossarnas ABF, ”Arbetarmas Bildnings Förbund” får jag personligen full förståelse för ”högerns utbildningsförakt”.

        -Inte för utbildning som sådan, och inte heller för vad ABF stid för i dess tidigare historia.

        Som ABF ser ut nu däremot….

        Bidragsmjölkande studiecirklar vars enda syfte är att maximera bidragen och indoktrinera kursdeltagarna i socialism.

        Svara
      • Jan

         /  11/18/2017

        Utbildning och bildning är inte samma sak. Vare sig Reinfeldt eller Busch Thor är bildade. Inte Stefan Löfvén heller för den delen. Däremot Olof Palme eller Emmanuel Macron. Att Reinfeldt läser Läckberg var avslöjande för hans bildningsnivå. Det handlar inte om tycke och smak. Ditt oförstånd inför den här frågan avslöjar dessvärre att du är ganska obildad själv. Det är nog därför vi aldrig kommer någon vart i vår konversation.

        Svara
        • MiT

           /  11/18/2017

          Jan, nu är du igång IGEN!

          Svara
          • Jan

             /  11/18/2017

            Jag konstaterar bara att det är en väsentlig skillnad på utbildning och bildning. Att inte du eller högerklacken förstår det kan jag inte göra något åt. Du framstår, för övrigt, mer som högerklackens ledare än moderator på den här sidan.

          • MiT

             /  11/18/2017

            Nej, du kallade folk saker HELT utan anledning. Direkt. Omedelbart. Jag kan ha förståelse för vissa saker, som att om någon t ex kallat en annan saker så får man ge igen. Du är den som bara ger, oftast först men när du får tillbaka så lipar du.

          • Pelle2

             /  11/18/2017

            Om du bara hade konstaterat att det är skillnad mellan bildning och utbildning så hade ingen protesterat.
            Du kan ju dock inte avhålla dig från att anklaga andra för att vara outbildade, obildade, inte ha alla hästar hemma och vara allmänt dumma i huvudet om dom inte delar dina åsikter.
            Säger inte att du skrev allt detta i just detta inlägget men om man går tillbaka och kollar dina kommentarer så var det bara ett axplock av de nedsättande epitet som du brukar kasta på dina åsiktsmotståndare.

            MIT hotade en gång att skriva en ”best of Jan” med dina smutskastningar av dina åsiktsmotståndare och han hade lätt kunna fylla minst ett par inlägg med sådant.
            Om du vill fortsätta med en sådan debatt-teknik så stå då upp för det och låtsas inte som om du inte vet vad vi pratar om.
            Sedan vore det klädsamt om du inte någonsin beklagade dig om någon ger tillbaka med samma mynt !

          • Pelle2

             /  11/18/2017

            Mit är ju inte bara moderator utan även den som driver bloggen.
            Upplever det inte som om han är höger utan har ju till och med sagt att han röstade på sossarna.
            Om bloggens åsikter inte stämmer överens med dina så får du väl försöka övertyga MIT att dina åsikter är rätt eller acceptera att han inte delar dina åsikter.
            Ett tredje aöternativ är att sluta läsa och kommentera på denna blogg och leta reda på en blogg som driver dina frågor..

        • Pelle2

           /  11/18/2017

          @Jan
          Jag medger att jag likställde utbildning med bildning och har ett visst stöd i det resonemanget frpån Wikipedia. Dom skriver att bildning ofta är en följd av utbildning.

          ”Bildning är den utveckling av personligheten och odling av själsliga förmågor och förhållningssätt som anses följa av högre studier och förkovran i viss litteratur.[1] En bildad person är inte enbart allmänbildad eller utbildad, utan även kultiverad (ungefär själsodlad, människodanad[2]) och civiliserad.[3]”

          Bara för att Reinfeldt läser Läckberg så utesluter inte det att han också läser tunga klassiker och gillar Opera. Han kanske bara inte har ett behov att skryta med det som Macron..
          https://sv.wikipedia.org/wiki/Bildning

          Du har helt rätt i att jag relativt obildad. Har inte studerat på en högre nivå än gymnasiet.Det utsesluter ju dock inte att man kan lära sig saker på andra sätt.

          Tycker att du uttrycker ett förakt mot människor med lägre utbildning och antyder att vi inte begriper något på grund av det. Det är väl samma klassförakt som du klagade på när någon sa att Löfven var outbildad ?

          Det krävs ju dock ingen större intelligens för att debattera med dig. Det enda du återkommer till är hur dåliga de borgerliga är och hur fina vänstern är i det stora hela.
          Det enda du anklagar vänstern för är deras invandringspolitk. Annars är du ganska nöjd…

          Svara
          • Senior

             /  11/18/2017

            …Och Jan är nog den siste som skall uttala sig om att andra skulle vara obildade i bemärkelsen kultiverad och civiliserad….

            ”En bildad person är inte enbart allmänbildad eller utbildad, utan även kultiverad (ungefär själsodlad, människodanad[2]) och civiliserad.[3]”

            -Jag låter hans egna kommentarer tala för sig själva i den frågan…

          • Jan

             /  11/18/2017

            Du förstår fortfarande inte skillnaden mellan utbildning och bildning. Jag har inget förakt mot lägre utbildade personer. Tvärtom.

          • Pelle2

             /  11/18/2017

            @Jan.
            Jag klippte till och med in ett utdrag ur wikipedia där det står att bildning är något slags förlängning av en högre utbildning så nog förstår jag skillnaden när jag har kollat upp det.
            Du är väl den som drar ovanligt långtgående slutsatser utifrån att Reinfeldt sa att han läser Läckberg. Det UTESLUTER INTE att han även läser annat och är en bildad person.
            Med tanke på dina ideologiska ståndpunkter tror jag inte att du har umgåtts med Reinfeldt och vet ett skit om honom mer än det som framskymtar i media.

            Det finns ju dom som påstår att Palme kunde vara trevlig privat vilket knappast framkom av den offentliga personen…

          • Jan

             /  11/18/2017

            Okej Pelle. Först vill jag be dig om ursäkt för jag sa att du är obildad. Det är du säkert inte. Jag förlorar dock tålamodet ibland när folk inte förstår elementa. Som att bildning och utbildning inte nödvändigtvis behöver vara samma sak. Det trodde jag var comme il faut. Uppenbarligen inte här dock.

            När det gäller Reinfeldt så finns det egentligen ingenting som påvisar att han har en bredare bildning eller kulturellt intresse av högre dignitet. Trots universitetsexamen och statsministerpost. Därför är det avslöjande när det visar sig att han läser Camilla Läckberg. Det återspeglar honom. Precis som platt-tv:n han gav som 30-årspresent till kronprinsessan. Reinfeldt är en svenne helt enkelt. Svenne Moderat. Inget fel i det. Det går hem i folkdjupet. Uppenbarligen.

          • Pelle2

             /  11/18/2017

            @Jan
            Uppskattar att du ber om ursäkt för att du kallade mig obildad.
            I någon mening hade du ändå rätt i det för jag är väl ingen större vän av klassik litteratur eller opera/operätter .
            Avskydde till exempel Dostojevskijs brott och straff när jag läste den på gymnasiet. Förstår inte storheten i den.
            Kan också hålla med dig om att inget offentligt påvisar att Reinfeldt har någon större bildning även om inte mycket påvisar motsatsen.
            Var säker på att jag uppskattar att debattera med meningsmotståndare som t.ex dig. Det tvingar mig att tänka till och försöka skärpa mina argument.
            Kanske inte lyckas med det men jag försöker 🙂

        • Rikard

           /  11/18/2017

          Hej.

          Kan Jan vänligen redogöra för distinktionen mellan bildning och utbildning?

          Med egna ord, inte citat från Wikipedia eller lexikon.

          Klarar du det, Jan?

          Följdfråga: vilket parti innehade i princip regeringsmakten enväldigt från andra världskriget fram till slutet av sjuttiotalet? Vem från detta parti var bland annat ecklesiastikminister (innan det hette skolminister eller utbildningsminister) när grundläggande reformer genomfördes?

          Klarar du det, Jan?

          Annars tror jag du snart placerat dig i MJ-lådan vad gäller respekt och hänsyn från min sida.

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, fd lärare

          Svara
          • Senior

             /  11/18/2017

            Jag kan!
            Jag kan svaret på båda magistern!
            *Viftar entusiastiskt med armen över huvudet.*

          • Jan

             /  11/18/2017

            Vad du tycker om saker och ting är mig fullständigt likgiltigt. Förstår du inte skillnaden mellan utbildning och bildning så är du inte mycket till lärare.

          • Jan

             /  11/18/2017

            Jag kan anstränga mig med ett åskådligt exempel. Björn Hellberg, journalisten och författaren, har en utbildning som består av fem år i folkskolan. Fredrik Reinfeldt, förre statsministern, är civilekonom. Björn Hellberg är vida mer bildad än Fredrik Reinfeldt. Förstår högerfalangen nu? En bildad person har goda kunskaper inom vitt varierande ämnen och är beläst i ordets verkliga mening. Fredrik Reinfeldt, kanske, kan läsa ett bokslut och gillar Camilla Läckberg.

          • Pelle2

             /  11/18/2017

            @Jan
            Jag gillar sannerligen inte Camilla Läckbergs böcker men även om jag gjorde det så definierar det inte skit hur jag är som person.
            Tror inte ens den mest inbitne läsaren av klassisk litteratur aldrig skulle kunna tänka sig att läsa något lättsamt vid något tillfälle eller konsumera någon form av lättsam populärkultur. Omväxling förnöjer.

          • Jan

             /  11/18/2017

            Tror jag heller inte, Pelle. Men nu har det heller inte framkommit vilken annan litteratur Reinfeldt läser. Så länge det inte gör det så får han nog leva med Camilla Läckberg-epitetet. Åtminstone i kulturkretsar. Svensson bryr sig inte.

          • Senior

             /  11/18/2017

            Jag tycker din sista kommentar ”Svensson bryr sig inte” andas lite folkförakt.

            Ditt eget sätt att skriva här uppfyller alla kriterier för den obildade attityd som du anklagar andra för att sitta inne med.

  5. MiT

     /  11/17/2017

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  11/17/2017

      Jag är den första att säga ja till ett identitetspolitiskt feministiskt museum, förutsatt att övriga anstalter säger ett slutgiltigt tack och adjö till sådana där hörandes programpunkter.

      Svara
  6. Jan

     /  11/17/2017

    Länk till ovanstående inlägg om Ebba Busch Thor: https://www.svd.se/busch-thors-okunskap-blottar-hogerns-bildningsforakt

    Svara
    • Lövet

       /  11/17/2017

      Pirrig nu?

      Svara
      • Jan

         /  11/17/2017

        Varför då? Jag följer upp en stor nyhet som annars aldrig skulle ha nämnts på det här högerforumet. Av ideologiska skäl. Att du blir arg för det är bara en förutsägbar reaktion.

        Svara
    • Lövet

       /  11/17/2017

      Arg? Jag är inte och har aldrig varit speciellt intresserad av kådisarna. Tycker dock att din närmast tvångsmässiga runk – förlåt rant om detta blir lite av en ändlös upprepning.

      Hon gjorde bort sig och sitt parti, men de är ju ändå ett perifert sektgäng för pingstvänner…

      …bara andra sekter borde bry sig…

      Ahhh….

      Svara
      • Jan

         /  11/17/2017

        Kristdemokraterna är en del av Alliansen. Blir det en högerregering blir Ebba, med stor sannolikhet, statsråd i den regeringen.

        Svara
  7. Jan

     /  11/17/2017

    Fyra S-profiler slår ett slag för fri invandring och vill att också de som får avslag på sin asylansökan ska få stanna. De här gången är det de afghanska ”barnen” som man vill ska få stanna. Visst, det kan jag gå med på under förutsättning att de här fyra med Jesus-komplex betalar slutnotan. ”Godheten” är nämligen inte gratis. Beslagtag deras egendom och inteckna deras framtida inkomster till förmån för de afghanska ”barnen”. Så får vi se om de ändrar sig sedan…

    https://www.aftonbladet.se/debatt/a/8b3a1/visa-att-vi-star-upp-for-manniskovardet

    Svara
    • Senior

       /  11/17/2017

      ”Beslagtag deras egendom och inteckna deras framtida inkomster till förmån för de afghanska ”barnen”.”

      -Ja, det är väl ungefär det sossarna (läs sjuklövern) haft som ambition hela tiden, för alla medborgare…

      Svara
      • Senior

         /  11/18/2017

        ….till ”förmån” för mlijön, global uppvärmning, ozonhål, eller vilka skenmanövrar som gäller för stunden..

        Det sanna syftet är till förmån för sig själva och makten, för att själva kunna bygga upp förmögenhet på skattebetalarnas pengar.

        Svara
  8. Ligneto

     /  11/17/2017

    Till slut blir anmälningsbenägenheten så stor att man kommer behöva förklara siffrorna genom att säga att ”andelen kvinnor som ljuger ökar”. Så att man är säker på att det inte kopplas till invandringen.

    Svara
  9. OT. Kanske vill ni läsa vad EU ledarna vill skriva på: https://ec.europa.eu/commission/priorities/deeper-and-fairer-economic-and-monetary-union/european-pillar-social-rights/european-pillar-social-rights-20-principles_en
    Det var liksom, hur ska jag säga, ett enhetligt land i stället flera.

    Svara
    • Olof

       /  11/17/2017

      ROFL, kan tänka mig vilka kollisioner som varit bakom skiten…

      ”2. Gender equality

      Women and men have the right to equal pay for work of equal value.”

      Lägg väl märke till hur det sägs ‘equal value’, vilket naturligtvis radfems läser som ‘typ samma antalet utbildningsår så genusvetare skall få mer än sopgubbar men lika mycket som civilingengörer’, medans högern snabbt och lätt tänker ok, vi konkurrensutsätter skiten och kollar vad marknaden är villig att betala för genustyckande så sätter vi lönerna därefter.

      Själv säger jag bara: och vi icke-binära då, era jävla patriarkala förtryckare??

      Svara
  10. Gorby

     /  11/17/2017

    Aftonbladet och Robert Aschberg granskar medborgarna tillsammans med FK17 (Fatemeh Khavari)
    https://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/232761

    Svara
  11. hllviken

     /  11/17/2017

    Det är tydligen förbjudet för Folkmedia att ställa frågor om viss kriminalitet:

    Svara
    • Jans

       /  11/17/2017

      Welcome to Sweden! Världens mest sekulariserade land… Tills det blev muslimskt.

      Svara
  12. Frida Gustavlin

     /  11/17/2017

    Vad är substansen i detta?

    https://www.svd.se/lakare-fick-jobba-trots-pagaende-valdtaktsutredning

    Läkare fick tydligen jobba som läkare med administrativa uppgifter medan han utreddes för våldtäkt, när brott inte gick att styrka fick han börja jobba med patienter igen. I artikeln poängteras särskilt att läkaren faktiskt jobbar kvar. Vad är det för jävla häxjaktsjournalistik.

    ”Monika Samuelsson, HR-direktör på Södersjukhuset, säger att beslutet fattades eftersom ”utredningen inte visade tecken på att gå vidare”. Enligt henne hade läkaren mellan oktober och december ”administrativa uppgifter”. Sedan återgick han till sin ordinarie tjänst.”

    Med tanke på hur jävla länge en våldtäktsförundersökning med den värdelösa polisens arbetstempo kan pågå är det väl inte annat än rimligt att personen i fråga fick börja jobba igen. Så jävla värdelös skitpolis. Oktober anmäls han, i februari antar landstinget att utredningen inte kommer gå vidare och han får börja arbeta, i juli läggs förundersökningen ned.Låt mig gissa, polisens arbetsinsats tog max en vecka.

    Vinkeln på artikeln kunde lika gärna ha varit varför denna läkare utsatts för grova anklagelser under så jävla tid utan att något tycks ha blivit gjort.

    Svara
    • Jans

       /  11/17/2017

      Dåligt sex och en kvinna som ångrade sig och försökte få det till våldtäkt tyckte jag det lät som. Svårt att veta vad som hände – klart det kan ha varit en våldtäkt också – men eftersom han inte dömdes så är det ju inte rimligt att han skall stängas av.

      Svara
  13. Rikard

     /  11/17/2017

    Hej.

    En kriminolog är en person som kombinerar studier i sociologi med studier i statistik (tror också de läser något de kallar kriminalistik?).

    Du kan ersätta vilken kriminolog som helst med en vältränad statistiker, och få bättre svar än vad du får om du ber en sociolog sammanställa data.

    Tanken är att en kriminolog skall kunna ge fingervisningar om varför brott begås i syfte att hjälpa staten bygga samhället så att anledningarna till brott försvinner.

    Vad vi har dem till i praktiken vill jag inte spekulera i, men allting går att sälja med mördande reklam som det heter i visan.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    Svara
    • Senior

       /  11/17/2017

      Som MiT så passande döpte dem till, så verkar onekligen beteckningen krimideologer passa bättre..

      Svara
  14. michael.

     /  11/17/2017

    Tyvärr är alla dessa flickor/kvinnor som blivit våldtagna i Sverige endast siffror i en kolumn,för den feministiska regeringen.
    Dessa flickor och kvinnor är inte någons dotter eller flickvän med känslor av kött och blod,utan endast några vi måste se som en siffra,som vi ska offra för ett högre mål.

    Svara
  15. MiT

     /  11/17/2017

    ”Höör chockhöjer skatten – blir en av Skånes högsta”
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/hoor-hojer-skatten

    Svara
    • Grodan Boll

       /  11/18/2017

      Kan de inte luta sig tillbaka och lita på de kommunala utjämningsbidragen?

      Svara
  16. Svara
    • Olof

       /  11/17/2017

      Låter rimligt. Jag avrådde själv en IT expert från att flytta hit på grund av kaoset kring migrationen.

      Och som sagt, själv börjar det närma sig att flytta ut. Får se lite vad som händer när valet närmar sig, men om inget drastiskt sker måste jag flytta ur ren självbevarelsedrift. Jag är i medelåldern nu och måste se om möjligheterna till pension och vårt i framtiden och ingetdera kommer finnas till hands från det offentliga i Sverige, och inte heller kommer jag kunna spara med skattenivån vi har och får vänstern fortsatt inflytande lär de privata försäkringsalternativen bli skadade med.

      Svara
  17. Mjölner

     /  11/17/2017

    #metoo! Jag en vit heterosexuell man har allvarligt kränkts av ett attraktivt fruntimmer i trettioårs åldern. Det fanns inga vittnen till händelsen som ägde rum 1973 men jag tänker anmäla ändå. Visserligen var ja gift och trebarnsfar men i alla fall, jag blev kränkt. Vi hade hittat en lugn vrå och hånglade vilt. Hon hade stoppat handen i mina byxor och bearbetade petternicklas som nu var i stånd till aktion. En dörr öppnades och stängdes någonstans intill varvid fruntimret fick panik släppte taget och försvann. Där stod jag övergiven och i upphetsat tillstånd. Detta är sexuell tortyr och kränkning av grövsta slag vill jag påstå. Nu tänker jag anmäla fanskapet för sexuellt övergivande. Hon har säkert, om hon lever, en rejäl pension så jag tänker begära skadestånd för ej åtgärdat stånd. Nån j-la ordning måste det vara även i en bananrepublik.

    Svara
  18. Nu går kvinnliga riksdagsledamöter ut om sexuella trakasserier/våldtäkter i Riksdagen.
    De har alltså hållit tyst men i vågen av alla andra går de ut nu.
    Jag tycker att de diskvalificerar sig från Riksdagen. Kan de inte själva hålla lagar och lita på polisen/rättsväsendet varför ska vi då rösta på dem?

    Svara
    • Jan

       /  11/17/2017

      Hur trovärdiga är de här massmanifestationerna i längden? Peka ut tio riksdagsmän eller ministrar så ska jag tro på det här. Att män är dåliga har ju redan feministerna proklamerat. Det behöver ju inte skrikas ut på nytt.

      Svara
      • Ivar L

         /  11/18/2017

        Det hela börjar allt mer likna en avledningsmanöver så vi inte skall diskutera de riktiga sexuella trakasserier och övergrepp som pågår i landet.

        Svara
    • Senior

       /  11/17/2017

      Detta börjar mer likna en ny variant av fientligt övertagande.

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  11/18/2017

        1300 politiker i upprop mot sexuella trakasserier.

        https://www.expressen.se/nyheter/1-300-politiker-i-upprop-mot-sexuella-trakasserier/

        Vem lyfts först fram i artikeln? Jo givetvis Rossana Dinamarca (V), en av dem som skrivit under uppropet. Men vad har hon då vittnat om för extrema hemskheter.

        https://www.svd.se/riksdagsman-har-maken-lart-sig-amma

        Håll i er, för det här är fan precis lika sjukt som att vara neddrogad eller aspackad och få en balle intryckt i munnen. Jag säger bara en sak, fi fan vilken tung grej att bli utsatt för, måste vara svårt att sova på natten efter något sådant.

        ”När riksdagsledamoten Rossana Dinamarca gick tillbaka till jobbet efter en graviditet, undrade en kollega om hennes make tagit över ammandet.”

        ”– Jag tror inte att politiken är en fredad zon för den här typen av övergrepp. Anledningen till att jag själv kanske inte blivit utsatt är att jag håller mig långt ifrån de rummen.”

        Hon har alltså egentligen inte blivit utsatt, men dessa beteenden finns ändå överallt, men hon ska ändå stå längst fram i ledet, snacka om att försöka profitera på någon annans sak.

        Svara
        • MiT

           /  11/18/2017

          Så sjukt. Nästan ingen av dem har själva råkat ut för nåt men alla andra har minsann. Måste kännas enormt ruttet för alla som verkligen har drabbats av något att det drunknar i trams.

          Svara
          • Ivar L

             /  11/18/2017

            Precis det som är avsikten. Att dölja de riktiga problem vi har, bland annat till följd av invandring, i en tsunami av trams. Att ladda ur allvarliga sexuella övergrepp genom att jämställa dem med trams. Mediatjejerna och de (kvarvarande) falska feministmännen älskar detta. SvD har gått all in hela veckan. De skriver nästan mer om detta än om Trumps twitter.

  19. Kalle

     /  11/17/2017

    Jag tog och googlade den där dåren Felipe Estrada och ”ökad anmälingsbenägenhet” är något som han har upprepat i media som en senil papegoja sedan 2004.
    Med andra ord så är det ingen man bör ta på något större allvar.

    Svara
  20. hllviken

     /  11/17/2017

    Svara
  21. MiT

     /  11/18/2017


    *https://www.facebook.com/jens.ganman/posts/10155236136733251*

    Svara
  22. MiT

     /  11/18/2017

    ””Inga tunga frågor” till statsrådet Bah Kuhnke”
    https://samnytt.se/inga-tunga-fragor-till-statsradet-bah-kuhnke/

    Svara
  23. Gorby

     /  11/18/2017

    Svara
  24. Pelle2

     /  11/18/2017

    OT:
    Anne Heberlein på ledarsidorna skriver bra om idioterna som tjatar om normkritik och som i praktiken vill bryta ner vårt samhälle med normkritiken som verktyg.

    Hon avslutar med följande:
    ”Flera av de normer jag framhållit ovan har praktiska orsaker, några vilar på empirisk grund och ytterligare några har moraliska bevekelsegrunder. Mänsklig samvaro behöver regleras – och där fyller normer sin funktion. Normlöshet är inte ett attraktivt tillstånd. Låt oss ett ögonblick fundera över de skakande avslöjanden om sexism, trakasserier och oönskade sexuella inviter som följt i kölvattnet av #metoo.
    Dramaten, public service, musikbranschen – avslöjandena tycks aldrig ta slut. Är det en slump att dessa institutioner aktivt arbetat normkritiskt och normkreativt i åratal? Normkritiska perspektiv är stående inslag på scenskolan och musikhögskolor och Public Service har länge satt en ära i att vara, just det, normkritiska. Ett ödmjukt förslag är att släppa normkritiken och normkreativiteten ett tag till förmån för en rejäl diskussion om normer.
    Normer är nämligen inte alltid förtryckande, hämmande och begränsande – normer kan också vara befriande eftersom de skapar trygghet och tillit mellan människor.

    https://ledarsidorna.se/2017/11/till-normernas-forsvar/

    Svara
    • Olof

       /  11/18/2017

      Ja, för att vara påhejare av normbrytande tycks de ju bli synnerligen olyckliga över normbrytare som gillar att utmana normer om personlig integritet och samtycke.

      Fast det kanske är andra normer som gäller i media?

      Svara
  25. Pelle2

     /  11/18/2017

    OT:
    Rebecca Weidmo Uvell skriver om en islamist som är lärare i Malmö och som har anlitats
    av Sveriges radio.
    https://uvell.se/2017/11/16/larare-malmo-vill-ha-kalifat/

    Svara
    • Ivar L

       /  11/18/2017

      Ibn Rushd inblandade som vanlligt:
      ”Najar (är) även — aktiv i Ibn Rushd. Surprise. Svenska Kyrkan och Sensus ordnade föreläsningen.”
      Där ser man också vägen in till Morgonandakten i SR, gissningsvis har kontakten förmedlats av Svenska Kyrkan. Det är ta mig fan (ursäkta uttrycket) inte klokt hur den gamla statskyrkan verkar för att missonerande och fundamentalistisk islam breder ut sig i landet.

      Svara
  26. Röstboskap

     /  11/18/2017

    Äntligen stod politikern i talarstolen. Åhörarna var idel öra. För en gångs skull var ”alla” där. Politikern var ung och väldigt vacker. I Danmark skulle hon ha erbjudits plats på sidan nio. Fake news hade under lång tid ifrågasatt henne. Det var få utanför den innersta kretsen som hade förtroende för henne. Men nu fick alla höra att hon beskrivit sin vardag under hashtaggen #metoo. Då gick en rysning genom de församlade. Nu ville de ta henne till sina hjärtan och de bestämde sig unisont för att själva bidra med något under samma hashtagg. Hashtaggen hade givit henne och de församlade en plattform som gjort dem oövervinnliga. Åtminstone för stunden. Men är det frågan om sanna beskrivningar eller skriver de flesta något för att inte uteslutas från den femitristiska gemenskapen.
    Nu ska vi inte begränsa oss till temporära kampanjer. Men vi kan ju fråga oss om våra politiker har den erfarenhet, utbildning och allmän bildning som vi rimligen borde förvänta oss. Är det pratkvarnar och tyckare, som saknar förståelse för vardagen och de beslut de fattar, som väljs in i den svenska riksdagen? Så uppfattar jag riksrevisionens rapport. Därför skulle jag välkomna utförliga CVn inför nästa års riksdagsval.

    Svara
  27. Jonas

     /  11/18/2017

    En kommentar på Ledarsidorna.se som är så bra att den förtjänar delning:

    ”På sjuttitalet sade man att ”det är rätt att göra uppror”. Nu säger man att det är rätt att bryta mot normer. Samma visa om igen. Människor har aldrig någonsin upplevt sådan frihet, inklusive demokratiska friheter. De kan göra vad de vill med sina liv, välja vilken utbildning som helst, och dessutom gratis. De kan därtill enkelt roa sig och förkovra sig tack vare den enorma tillgången till böcker, film, spel, resor, konstnärsmateriel, o.s.v. Vi har även blivit befriade från tvättbestyr, för det sköter en maskin.

    Man kan undra varför man skall göra uppror mot allt detta. Jämförelsevis, i brev från antiken uttrycker intellektuella personer frustration och bönar om att få böcker skickade till sig. En typisk kvinnas liv bestod i brödbak, matlagning, tvätt, och att ta hand om barn. Men idag är det precis som den moderna människan befinner sig i ett enormt matvaruhus men inte finner något att äta. Ingenting frestar smaklökarna.

    Man kan fråga sig vad dessa normer är som verkar så förkvävande på människors liv. Och om man utraderar dessa normer, blir verkligen lyckoriket förverkligat då? Är det inte bättre att bygga vidare istället för att rasera, såsom att fokusera på att ge unga människor bostad och fast anställning så att dom slipper brytas ner psykiskt?

    Normkritiken bygger på en projektion. Den neurotiska människan projicerar sitt egenskapade fängelse på omvärlden och tror att ”patriarkatet” håller henne fången. Samhällets normativa fängelse skulle vara orsaken till hennes frustration. Men det beror i själva verket på hennes oförmögenhet att ta till sig av livet och utveckla en passion för någonting i det enorma urvalet som finns. Det är tecken på ”själslig stagnation”, som Poul Bjerre formulerade det. Är man oförmögen att befria sig från bojorna i den egna själen så projiceras de på omvärlden.

    Ord som emancipation och frigörelse syftar egentligen på ett personligt och psykologiskt projekt då man befriar sin kraft. En person som får utlopp för sin energi och glädjefullt tar del i livet är naturligtvis inte upptagen med att bryta sönder samhället och förstöra ordningen. Varför skulle man vilja såga av den gren man sitter på om livet skänker en glädje?

    Men neurotikerna–de levande döda–sågar och sågar, för de tror att de sågar av sina bojor. Den lilla mentala energi de har tillgång till används i destruktivt syfte. Det här förklarar varför deras intellektuella analyser är så torftiga och triviala. Den lilla rännilen av energi duger inte till mer. Den kollektiva neurosen idag liknar alltmer en zombieapokalyps, såsom det framställs i filmen ”World War Z” med Brad Pitt. De levande döda anfaller, och de har inget annat mål än förstörelse.”

    Svara
  28. Jonas

     /  11/18/2017

    Försökte klistra in en kommentar från Ledarsidorna men det verkar finnas en begränsning hur mycket man för breda ut sig här.
    Rekommenderar att ni läser Mats Winthers kommentar https://ledarsidorna.se/2017/11/till-normernas-forsvar/

    Svara
    • G

       /  11/18/2017

      Jo det går 🙂 Här kommer Mats kommentar….

      ”Mats Winthers:
      På sjuttitalet sade man att ”det är rätt att göra uppror”. Nu säger man att det är rätt att bryta mot normer. Samma visa om igen. Människor har aldrig någonsin upplevt sådan frihet, inklusive demokratiska friheter. De kan göra vad de vill med sina liv, välja vilken utbildning som helst, och dessutom gratis. De kan därtill enkelt roa sig och förkovra sig tack vare den enorma tillgången till böcker, film, spel, resor, konstnärsmateriel, o.s.v. Vi har även blivit befriade från tvättbestyr, för det sköter en maskin.

      Man kan undra varför man skall göra uppror mot allt detta. Jämförelsevis, i brev från antiken uttrycker intellektuella personer frustration och bönar om att få böcker skickade till sig. En typisk kvinnas liv bestod i brödbak, matlagning, tvätt, och att ta hand om barn. Men idag är det precis som den moderna människan befinner sig i ett enormt matvaruhus men inte finner något att äta. Ingenting frestar smaklökarna.

      Man kan fråga sig vad dessa normer är som verkar så förkvävande på människors liv. Och om man utraderar dessa normer, blir verkligen lyckoriket förverkligat då? Är det inte bättre att bygga vidare istället för att rasera, såsom att fokusera på att ge unga människor bostad och fast anställning så att dom slipper brytas ner psykiskt?

      Normkritiken bygger på en projektion. Den neurotiska människan projicerar sitt egenskapade fängelse på omvärlden och tror att ”patriarkatet” håller henne fången. Samhällets normativa fängelse skulle vara orsaken till hennes frustration. Men det beror i själva verket på hennes oförmögenhet att ta till sig av livet och utveckla en passion för någonting i det enorma urvalet som finns. Det är tecken på ”själslig stagnation”, som Poul Bjerre formulerade det. Är man oförmögen att befria sig från bojorna i den egna själen så projiceras de på omvärlden.

      Ord som emancipation och frigörelse syftar egentligen på ett personligt och psykologiskt projekt då man befriar sin kraft. En person som får utlopp för sin energi och glädjefullt tar del i livet är naturligtvis inte upptagen med att bryta sönder samhället och förstöra ordningen. Varför skulle man vilja såga av den gren man sitter på om livet skänker en glädje?

      Men neurotikerna–de levande döda–sågar och sågar, för de tror att de sågar av sina bojor. Den lilla mentala energi de har tillgång till används i destruktivt syfte. Det här förklarar varför deras intellektuella analyser är så torftiga och triviala. Den lilla rännilen av energi duger inte till mer. Den kollektiva neurosen idag liknar alltmer en zombieapokalyps, såsom det framställs i filmen ”World War Z” med Brad Pitt. De levande döda anfaller, och de har inget annat mål än förstörelse.

      Daily Wire: ”America Is Full Of Deviants. Maybe We Really Shouldn’t Have Tossed Out Sexual Morality”.
      http://www.dailywire.com/news/23423/sexual-morality-matt-walsh

      ———-
      Slut på kommentar.

      Svara
    • Rikard

       /  11/18/2017

      Hej.

      Mycket bra summerat av herr Winther.

      Han påvisar på ett föredömligt sätt den underliggande idéhistoriska tråden genom alla dessa nittonhundratalets frälsarläror: en neurotisk personlighet, bortskämd, och med långt mer frihet av alldeles fel slag i en miljö där det knappt finns någon kostnad för att göra fel.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
  29. G

     /  11/18/2017

    ”La upp bilder iklädd linne och shorts på Facebook – Sönerna hotade att halal-slakta sin mamma

    En 46-årig kvinna ska ha blivit slagen av sin make och sina söner för att ha lagt upp bilder på Facebook som de ansåg som opassande. Under tumultet ska sönerna ha hotat med att deras mamma ska släpas efter en bil och halal-slaktas, uppger Sydsvenskan.
    …..
    Kvinnan och hennes make ska ha varit separerade sedan flera år tillbaka men har inte tagit ut skilsmässa. Kvinnan bor med parets två minderåriga barn, och deras andra söner som är 20 och 19 år bor ensamma.

    Sönerna och maken ska ha upptäckt filmer och bilder på Facebook som föreställer kvinnan i bara linne och shorts. Hon ska även ha skapat en profil på en dejtingsajt. Detta jämförde sönerna och mannen med att hon skulle lika gärna kunna figurera på porrsajter.
    ……
    – Vi har inte kunnat styrka något hedersmotiv. Man har tittat på det inledningsvis, men omständigheterna har inte varit sådana att man kunnat gå vidare med det, uppger åklagare Kajsa Cavallin till Sydsvenskan.”
    https://nyheteridag.se/la-upp-bilder-ikladd-linne-och-shorts-pa-facebook-sonerna-hotade-att-halal-slakta-sin-mamma/

    Svara
  30. G

     /  11/18/2017

    ”Ehsan Fadakar lämnar Schibsted efter intern våldtäktsutred

    Aftonbladets tidigare chef för sociala medier, Ehsan Fadakar, tvingas nu helt sluta inom ägarkoncernen Schibsted, rapporterar norska Medier24.no.

    Enligt tidigare uppgifter i Dagens Nyheter pågår det även en polisutredning mot Ehsan Fadakar, som idag tros befinna sig i utomlands.

    I en hälsning till svenska myndigheter skriver flickvännen Bodil Sidén, tidigare M-politiker och idag presschef på taxijätten Uber:

    ”They’re not gonna get us, Not gonna get us”(forts)”.
    http://www.friatider.se/ehsan-fadakar-l-mnar-schibsted-efter-intern-v-ldt-ktsutredning

    https://samnytt.se/f-d-moderat-toppolitiker-poserar-med-valdtaktsanklagad-aftonbladetmedarbetare/

    ”En av dem som tagit över Aftonbladet­profilens tidigare roll inom koncernen är hans förra flickvän som i ett antal inlägg på sin blogg berättar om hur hon under flera års tid utsattes för hot och psykisk och fysisk misshandel av den tidigare pojkvännen.”
    https://nyheteridag.se/kvinnlig-tidigare-moderat-toppolitiker-semestrar-med-valdtaktsanklagad-aftonbladetprofil/

    Aftonbladetprofilen = Ehsan.

    Svara
    • G

       /  11/18/2017

      Haha. Bodils instagram är såklart nu ”privat”.
      Hennes twitter är fortsatt öppen men ganska tyst, senaste tweet gjord 13 Nov.

      Kan ju inte säga att man är förvånad över att feminister som hon dras till män som honom. Allt är i sin ordning. 😀

      Svara
    • G

       /  11/18/2017

      Hahaha. Jag visste det. Kontot VAR öppet innan alt-media skrev om det kärleksfulla feministparet 😛

      ”Bilden från Sidéns Instagramkonto (som är öppet) visar det bägge på en badstrand i ett land där det just nu är betydligt varmare än i Sverige.”
      https://petterssonsblogg.se/2017/11/17/moderat-politiker-pa-semester-med-valdtaktsanklagad/

      Svara
  31. G

     /  11/18/2017

    ”SD får inte annonsera i Aftonbladet: ”Har oacceptabla värderingar

    Sverigedemokraterna förbjuds från att annonsera i Aftonbladet inför nästa års riksdagsval. Det säger tidningens chefredaktör och vd Sofia Olsson Olsén i SR Ekots lördagsintervju. Partiet har inte rätt ”värderingar”.

    – Säger tidningen som huserar allt från antisemiter till en lång rad snuskgubbar. Humor på riktigt hög nivå, svarar SD-riksdagsledamoten Richard Jomshof

    Detta eftersom SD har oacceptabla värderingar.

    – Jag har inte intresse att på annonsplats torgföra deras budskap. De står inte för de värderingar som Aftonbladet står för, säger hon.

    Sofia Olsson Olsén medger att hennes beslut är känslostyrt.”
    http://www.friatider.se/aftonbladet-stoppar-sd-annonser-inf-r-valet-oacceptabla-v-rderingar

    Aftonbladet värderingar presenterar:…

    Svara
    • Nåja, nu förstår jag inte varför någon ens bryr sig om vilka annonser Aftonbladet tar in – de har full rätt att bestämma detta. Lägg sedan till att ledarsidan styrs av LO, vilka inte är glada över flykten till Sverigedemokraterna, så är det rätt givet att de inte kommer ta in annonser från Sverigedemokraterna.

      Sedan så är väl Sofia Olsson Olséns kommentar mest ett dansande kring detta, men det är väl en annan sak.

      Svara
      • G

         /  11/18/2017

        ”de har full rätt att bestämma detta.”

        Givetvis. Det håller jag med om till 100%, och alla andra medier också för den delen. Det säger jag inte emot, men det handlar inte om det IMO. Det blir tragikomiskt när man ser vad Olsson hänvisar till som anledning för att AB nekar SD annonsera, sina värderingar, om man samtidigt vet vad vissa AB-medarbetare uttalat i sociala medier till andra, eller skrivit i egna inlägg, utan att ens får en varning, för att inte säga sparken av arbetsgivaren för det. För att inte tala om vad som kommer fram i.o.m Metoo. Men har AB fina värderingar att tänka på så säger jag inte emot, även om jag inte ser dessa värderingar själv, men de finns säkert där, bara man letar tillräckligt länge…

        Svara
  32. G

     /  11/18/2017

    ”Många förortsbor är rädda för att gå ut

    I södra Malmö och i Botkyrka uppger nästan hälften att de känner sig otrygga när de vistas ute i det egna bostadsområdet på kvällen. Det är betydligt fler än i andra delar av landet. I vissa förorter väljer många att inte ens gå ut på grund av otryggheten.”
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/manga-forortsbor-radda-for-att-vistas-utomhus-1

    Svara
  33. G

     /  11/18/2017

    Vissa är bara helt jävla för mycket, läs först artikeln sedan texten i hans inlägg, hur kan idioterna leva med sig själva.
    http://www.friatider.se/paolo-roberto-kvinnor-kladdar-ofta-p-mig

    View this post on Instagram

    Är ni på riktigt? Pratar ni om våldtäkt på mina barn i samma mening som ni pratar om tolerans och respekt för #metoo kampanjen? Skämtade lite om igår och nätet går bananas (har tagit bort det grövsta). Det förrädiska med den politiskt korrekta vänstern är att den kommer kamouflerad som tolerans. Den utger sig för att kämpa för öppenhet och rättvisa, men vill i själva verket begränsa folks vokabulär, förbjuda humor (fast det var mest kvinnor som gillade bilden) och begränsa yttrandefriheten. Faktum är att PK är intolerans kamouflerad som tolerans. Jag är ganska säker på att sextrakasserier och annat skit inte bekämpas bäst genom att begränsa vad folk får skämta om. #metoo är för viktigt för att bli kidnappad av tokfeminister om vi vill att debatten ska leda till något gott. För det man inte kan skämta om förtjänar inte att tas på allvar. Vill också avsluta med att det är dagligen någon som kommenterar min kropp och under #foodandwine mässan i Älvsjö i helgen så var det 7 kvinnor som nöp mig i rumpan och ett tjugotal som kladdade rätt ordentligt under selfiefotograferingar. Så det är inte bara män som blir grisiga när de dricker. Inte för jag på något sätt försöker förringa eller jämföra mig med den delen av #metoo som handlar om sexuellt våld mm

    A post shared by Paolo Roberto (@1paolo2) on

    Svara
  34. G

     /  11/18/2017

    ”Istället för etnicitet – kartlägg kriminella sverigedemokrater
    ….
    Hur skall kartläggningen användas? Vad skall man jämföra med? Skall arbetslös underklass helt bryskt jämföras med fet och glad medelklass?
    …..
    Borde man inte ta reda på hur många kriminella som är rödhåriga, de sägs ju ha hetsigt temperament.

    Blondiner är också en grupp i samhället som är föremål för vissa spekulationer. Borde utredas. Hur många kriminella är förresten diabetiker? Lågt blodsocker sabbar impulskontrollen det vet ju alla.

    Sen måste vi prata om detta med dalmasar. Visst har de svårt att anpassa sig till det svenska samhället? Som de håller på.
    ….
    Hur många brott i förorterna begås av invandrare? Det låter ungefär lika relevant som när det visade sig att 75 procent av de 581 ensamkommande som dittills ålderstestats mycket riktigt bedömdes som över arton år.

    De 581 var särskilt utvalda eftersom man hade orsak och tro att just de ungdomarna inte var minderåriga. Sök och du skall finna.

    PS: Jag måste dock erkänna att jag själv sökt efter statistik om invandrare och brott men då snarare med förhoppningar om att den skall bidra till och rentvå invandrare från dessa populära misstankar (som i nuläget saknar sakligt stöd)
    —–
    Om skribenten
    Jörgen skriver på sin Facebooksida SD är lika med rasister”
    https://nyheter24.se/debatt/897686-etnicitet-kartlaggning-kriminella-sverigedemokrater

    Svara
    • G

       /  11/18/2017

      Media läste in etnicitet baserat på det Tobe sade i en av första intervjuerna som han gjorde fast han menade något annat, vilket flera M-politiker förklarat efteråt på twitter, bl.a. Hanif. Men resten av media hakade snabbt på om etnicitet och sedan syntes det i varenda artikelrubrik. Man kan ju dessutom tro att förslaget kom från SD med tanke på debattartikeln ovan.

      Svara
    • G

       /  11/18/2017

      Owe är politisk reporter på TT om någon undrar…

      Svara
    • Olof

       /  11/18/2017

      ”PS: Jag måste dock erkänna att jag själv sökt efter statistik om invandrare och brott men då snarare med förhoppningar om att den skall bidra till och rentvå invandrare från dessa populära misstankar (som i nuläget saknar sakligt stöd)”

      PS. Det kommer statistiken inte göra – bara det att BRÅ inte ges uppdraget att ta fram statistiken är tillräckligt för att dra slutsatsen att den skulle se så lika illa, eller värre, ut än vad de värsta antagandena är.

      För övrigt har han inte letat speciellt speciellt noga, statistiken för i alla fall vissa brottstyper sammanställdes ju häromsistens, och även om man kan ha åsikter om sammanställarens slutsatser har det inte förkommit någon förödande kritik av metodiken vad jag sett.

      Svara
  35. Pelle2

     /  11/18/2017

    OT:
    Ledarsidornas Johan Westerholm skriver ett intressant inlägg om hur FÖREGÅENDE OCH NUVARANDE regeringens bristande konsekvensanalys av migrationen de senaste åren kritiseras av riksrevisionen.,
    https://ledarsidorna.se/2017/11/riksrevisionens-granskning-en-studie-i-hur-ett-land-inte-skall-regeras/

    Svara
  36. G

     /  11/18/2017

    ”Nu får det vara slut på ”de godas” hatbrott

    Jag kommer från och med nu agera kraftfullt mot dem som utsätter mig för hatbrott och polisanmäla alla som kallar mig rasist, nazist, extremhöger etc. Vi är många som blivit brännmärkta som rasister, nazister, främlingsfientliga och hatiska av människor som fritt slänger sig med dessa uttryck, utan att ha någon som helst täckning för dem. De fyra personer jag därför idag anmält för hatbrott, förtal och trakasserier är #jagärhär-grundaren Mina Dennert, medieprofilen Ulrika Good, riksdagspolitikern (MP) Maria Ferm samt polismannen Nadde Ghzale.Jag börjar med dessa fyra. Jag har från och med nu nolltolerans mot denna form av angrepp.Och jag uppmanar alla som drabbats av liknande att agera.”
    http://katerinamagasin.se/nu-far-det-vara-slut-pa-de-godas-hatbrott/

    Svara
    • Pelle2

       /  11/19/2017

      Kanonbra av Katerina att polisanmäla vänsterhycklarna !

      Svara
  37. G

     /  11/18/2017

    ”Widar: Prövningar för unga män
    ..[..]..
    Ensamkommande unga män är en invandrargrupp som rör upp särskilt mycket politisk aktivism från en brokig skara av gatuvänster, kyrkor, liberala partiledare och regerande MP: are som vill att mer eller mindre alla i denna stora grupp ska få stanna i Sverige. Jag skriver ”unga män” eftersom det handlar om unga män. Den förhållandevis lilla grupp av ensamkommande som myndigheterna har bedömt vara under 18 år (barn) har till mycket stor del fått tillfälliga eller permanenta uppehållstillstånd.

    Migrationsverket konstaterar i kapitlet ”övergripande analyser och slutsatser: ” Av de individer som genomgår en medicinsk åldersbedömning visar resultaten från Rättsmedicinalverket att 83 procent av individerna bedöms vara myndiga, vilket är en ökning jämfört med tidigare antaganden.

    Av dessa anför en inte obetydlig andel nya asylskäl, exempelvis konvertering eller hbtq-skäl, vilket föranleder nya utredningar och muntliga kompletteringar med sökande, offentligt biträde och tolk.” (25/10 2017.)

    De här unga männen är i allt väsentligt folkvandrare som av starkt begripliga skäl vill komma in i den svenska välfärdsstaten. Av lika fullt begripliga skäl är det därför viktigt att välfärdsstaten inte slarvar utan strikt håller sig till en rättssäker asylprövning som om den avslutas med ett nej ska innebära att den sökande snabbt lämnar landet. Att politiker i riksdag och regering vill att just de här unga männen ska undantas från asylprövningen och ges uppehållstillstånd i grupp; det är däremot helt obegripligt.”
    http://folkbladet.se/opinion/provningar-for-unga-man-om4894535.aspx

    Svara
  1. Påminnelse inför valet: Del 11 | WTF?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: