Lösningen på grova överfallsvåldtäkter i Malmö: Fler fritidsgårdar!

Har varit möten i Malmö om överfallsvåldtäkter som är ett stort problem där och t ex SVT intervjuade en bekymrad Sofielundsbo. Sofielund är kvarteret där den senaste brutala gruppvåldtäkten ägde rum

fritidsgårdra mot våldtäkter.JPG

Som av en slump så råkade SVT glömma att berätta att Hanna är en Fisare och skriver i aktivisttidningar.

Och hon bor tydligen inte i Sofielund heller utan i grannkvarteret. Men det spelar liten roll för otrygghet håller sig inte i ett kvarter.

Men Sydsvenskan tar upp det här också för Hanna skulle ha ett möte om just det här problemet med våldtäkter i Malmö och hon får en lång artikel om mötet.

När mötet började på måndagskvällen påminde hon deltagarna om att det visserligen var ett öppet möte, men med ett specifikt undantag: ”Obs! Du som tror att våldtäkt är något som begås av förövare med en viss hudfärg, som talar ett visst språk eller kommer från en viss kultur är inte välkommen”, stod det på mötesinbjudan.

Det där var villkoren för mötet. Man var inte intresserad av sådant som troligtvis ligger bakom så man kan lösa det, eller som har en betydande del i problemet i alla fall. Krasst uttryckt alltså. Men så är hon Fisare också.

Själv önskade Hanna Höie fler fritidsgårdar i området.
– Det har varit en angelägen fråga väldigt länge och det handlar om vilka andra alternativ vi har för våra ungdomar i de här stadsdelarna. Femton till sjutton år är en extremt sårbar ålder, och det finns ingenting för dem här, sade hon.

Fler fritidsgårdar tror Hanna är en bra medicin mot brutala gruppvåldtäkter. Jag kan för lite om det här men finns det någon studie som visar att fler fritidsgårdar minskar antalet brutala våldtäkter/gruppvåldtäkter? Måste väl finnas någon studie om fritidsgårdar och våldtäkt eftersom det framförs som lösning?

Nu är frågan, är artikelförfattaren i Sydsvenskan också en aktivist?

Ett annat möte på samma tema ordnades på Stortorget av Joakim Lamotte, opinionsbildare med fokus på bland annat sexualbrott.
”Vad bör polisen göra? Vad är politikernas ansvar? Vad vill du säga till våra makthavare? Hur känns det att bo i Malmö nu? Vad krävs för att få stopp på gruppvåldtäkterna?” skrev han i sin uppmaning till Malmöborna att delta.

För det var ett annat möte i Malmö om detta samtidigt som Hannas och det var Lamotte som var där och det mötet skulle ta upp det ovan.

Hur mycket utrymme fick det mötet? Några rader.

I direktsändningen visades en betydligt mindre skara människor än på mötet vid Sofielund. Och det var invandring som dominerade samtalsämnet.
– Det handlar om misslyckad integration. Man är för tolerant mot människor som inte sköter sig, sade en man och krävde, precis som människorna på mötet i Sofielund, att politikerna skulle ta ansvar.
– Ta tag i problemen i tid, redan i skolan, för de som skapar en dålig studiemiljö, tyckte han.
Och de sista minuterna blev kvinnor i livestreamen otåliga: varför var det bara män som pratade?
Men kvinnor nämndes åtminstone i slutet.

Och beskrevs sådär av artikelförfattaren.

Det är faktiskt så jag undrar lite över om artikelförfattaren själv tycker Hanna är toppen och Lamotte botten?

Fritidsgårdar eller att försöka gå till botten ordentligt? Borde inte vara ett svårt val.

MVH

MiT

Annonser
Följande inlägg
Lämna en kommentar

86 kommentarer

  1. MiT

     /  12/18/2017

    Läs hela inlägget

    *https://www.facebook.com/tino.sanandaji/posts/10155255874408231*

    Svara
  2. Hypocrita

     /  12/18/2017

    Det blir så genomskinligt att det rent är löjligt….. Grattis SVT, igen……

    Däremot har Hanna nog en poäng trots allt:

    ”När mötet började på måndagskvällen påminde hon deltagarna om att det visserligen var ett öppet möte, men med ett specifikt undantag: ”Obs! Du som tror att våldtäkt är något som begås av förövare med en viss hudfärg, som talar ett visst språk eller kommer från en viss kultur är inte välkommen”, stod det på mötesinbjudan.”

    Det tror jag att ytterst ett minimum av människor tror. Visst våldtar ”etniska svenskar” också, det är sedan länge bevisat och lika jä**a illa. Men om vi snackar överrepresentativitet, hur ser det ut då?

    Svara
    • Icke-svensk

       /  12/19/2017

      Jag gissar att frågan kunde byggas ut med ”vad gäller både våldtäkt och gruppvåldtäkt i sinnerhet.”

      Svara
  3. Det har gått så långt så att många vill bryta sig loss från Sveriges centralmakt;

    http://rosatraktor.com/2017/02/24/jag-begar-nu-skilsmassa/

    Svara
    • Utlandssvensk

       /  12/18/2017

      Vore det inte lite kul med ett nytt litet land som saknar både fritidsgårdar och MENA folk. Sen kan ju BRÅ få ”utreda” varför det blir noll överfallsvåldtäkter där……

      Svara
    • Gå nu och läs samt anmäl er till det nya landet, även om det är en utopi. Är det? Hur ser Sverige ut när muslimer är 30 % och ekonomin har totalt kantrat?

      Svara
      • utlandssvensk

         /  12/19/2017

        @ elina,

        ”Gå nu och läs samt anmäl er till det nya landet, även om det är en utopi. Är det? ”

        Som jag har skrivit här och på andra ställen, tror jag att det är helt möjligt och att vi kommer att få se någon form av försök till separatism inom något eller några år efter valet 2018. Fast en sådan rörelse kommer att behöva stöd. Vi kan ju ladda för detta och försöka att vara redo.

        Svara
        • Jag tror också på det men tidpunkten är osäker. Det måste ske mer negativa händelser innan svensken som druckit ”staten fixar allt” redan i magen ilsknar tillräckligt. Alla jag känner och pratar med är förbannade och tycker att utvecklingen är åt fel håll, men jag vet inte om den ilskan räcker till att göra något. De flesta människor – inte alla – sitter fast i familj, anhöriga, bostad, skulder, arbete, behov av stabil lön, är pensionärer med skitpension och är inte heller så himla eftertraktade av andra länder.

          Svara
          • utlandssvensk

             /  12/19/2017

            @ elina,

            ”Jag tror också på det men tidpunkten är osäker.”

            Visst är tidpunkten osäker och det är också helt möjligt att det inte blir något. Men jag har försökt att tänka till angående vilka realistiska alternativ som står till buds och separatism är det jag hittar. Om inte annat, är det ju kul med lite avbrott i de allmänna dystopiska monologerna som jag bruka leverera…..

            Jämfört med övriga västländer finns det faktiskt här en del påtagliga fördelar för svenskarna, dvs. jag tror att det vore mycket lättare att bryta sig loss ur Sverige än ur något annat land.

            Men om vi inte tar den chansen inom några år är det troligen helt kört.

      • Dreadlock

         /  12/19/2017

        Nä, ingen anmälan än … Utopi. Bara de riktigt rika har råd att både betala statliga skatter och ordna en tillvaro i stil med en gated community ( Som också behöver skatt för att gå runt)

        Resten får drömma på… Betala både sin egen pension samt summan som krävs för att hålla div. folkpöblar av självutnämnda taleshen för minoriteter på gott humör. Vår övre medelklass bestående av invalda politiker är rörande överens om att koncentrera den politisk kampen på en arena av diskriminerade minoriteter som diskrimineras av påhittade div. anledningar, inte sällan p.g.a. djuplodande direkta orsaker som kön, religion och hudfärg.

        Min plånbok tillåter eventuellt ett gyllene decennium i ett litet hus i Portugal om ca. 15 år då jag blir pensionerad. Jag tror att jag nappar på den idén istället.

        Svara
  4. RAPE RAMPAGE COMING DOWN ON SWEDEN

    http://www.thetruthseeker.co.uk/?p=162164

    Svara
  5. [facepalm]

    Svara
  6. Märkligt det där, som yngling besökte jag ALDRIG någon fritidsgård, inte en enda gång. Trots det drog jag inte runt och våldtog istället!

    Att den där Hanna betraktar våldtäkter som ett ”alternativ” till fritidsgårdar är inte bara löjeväckande, det är upprörande.

    Svara
    • Det följer logiskt av analogi-övningarna:
      ”Kebab” förhåller sig till ”Nazist” på samma sätt som ”Fritidsgård” till …
      Där kan det bara vara ”Våldtäkt.”

      Svara
    • hehe

       /  12/19/2017

      @bergersjo
      Vad gör man på en fritidsgård?
      Knullar?
      Om det stämmer så har Hanna naturligtvis rätt.

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  12/19/2017

        Fritidsgårdar är i all självklarthet något bra, i det samhälle som jag växte upp i så var jag mycket på ”gården”, man var där from slutet på mellanstadiet och till åttan/nian. Det var både helt välanpassade barn och en större del killar och tjejer på glid.

        De som var välanpassade i någon mening slutade gå dit något år innan de som var av mer sökande karraktär. Fritidsgården ”förhindrade” nog en hel del skit under glidarnas högstadietid, en del skit kom junsom en direkt orsak av ”gården” på grund av att man kunde hitta på rackartyg som man kokat ihop där. Typ hos vem ska vi hanfest, hur stjäl man en moppe på bästa sätt.

        Vad hände efter problemkidsen slutat gå dit. Jag kan bara säga vad jag såg, och inte något mer specifikt än så. För många av de som var på glid gick det käpprätt åt helvete, inte för alla, men för en stor del. Knark, död, fängelse.

        Fritidsgården gör ett bra jobb, det botar egentligen inget, men bromsar mycket i stunden, förutsatt att det just är en blandad ungdomsgård med tydlig vuxen auktoritet. Det är självklart att en vuxengård med småkriminella arbetslösa trettioåriga män är direkt skadlig för alla inblandade, och inget som personalen har den minsta chans att kontrollera.

        Svara
  7. När lögnerna skiljer sig så katastrofalt mycket från verkligheten så blir det så skämmigt att man vill rodna å lögnarnas (Hanna o MSM) vägnar!

    Svara
  8. MiT

     /  12/19/2017

    O_0

    Svara
    • Vad sägs om att sätta barnen i centrum?
      Ni vet de där chica accessoarerna som vissa håller sig med.

      Svara
      • Nej, det är inte inne. Barn är bara problem som skall lösas lik Salomon.

        Jag vill ha ca 9 månader till den som var gravid kroppsligen och födde barnet. Resten hur som helst, eget val. Varför är jag så omodern? Det beror på mitt långa arbetsliv med blivande familjer och barn/föräldrar under de tre första åren. Då kunde vi dra lite slutsatser hur det fungerar i de flesta fall.

        Men lät alla välja det som är bäst för barnet i det individuella fallet. Vad har Staten med det att göra? Man är faktiskt förälder 18 år till med ansvar och försörjningsansvar.

        Svara
        • Det var en ny och lite skrämmande insikt det där med att bli förälder: ”Det här är det viktigaste du gör i minst 20 år.”

          Svara
          • Klimathotet

             /  12/19/2017

            Al Bundy: 20 minuters njutning, 20 års helvete.

    • Senior

       /  12/19/2017

      Ja, svart är vitt!
      Krig är fred!

      En låst föräldraförsäkring är individualiserad!

      Hur vore det om barnet fick 100% av föräldraförsäkringen, för föräldrarna att dela sinsemellan, med farmor, med morbror, eller annan person som passar och fungerar bäst för stunden i respektive familj?

      Svara
      • Olof

         /  12/19/2017

        Ja, det skulle vara den konstruktion jag skulle föredra, och vi har redan en liknande modell i vård av närstående. Det skulle också ge möjlighet till att mer efterlikna den historiska utökade familjen där barnen inte är 100% beroende av just föräldrarna utan har en trygghet även i andra närstående vuxna, vilket jag tror skulle vara hälsosammare och mindre stressande för både barn och föräldrar.

        Svara
  9. MiT

     /  12/19/2017

    Här kan ni se Lamottes möte

    *https://www.facebook.com/joakim.lamotte/videos/1589617981132787/*

    Svara
    • Nämen va konstigt, det var ju massor av kvinnor där och pratade… Således kan det inte ha varit samma möte som SVT pratade om.

      Svara
  10. MiT

     /  12/19/2017

    Svara
  11. MiT

     /  12/19/2017

    Svara
  12. MiT

     /  12/19/2017

    Svara
  13. MiT

     /  12/19/2017

    Svara
  14. MiT

     /  12/19/2017

    Svara
  15. MiT

     /  12/19/2017

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  12/19/2017

      Att kvinnor ska behöva stå ut med att bli kallad hora för att de inte bor med och är bevakad av sina manliga släktingar borde rimligtvis vara ett av feministernas främsta huvudbry. Men icke.

      Förslaget till delad föräldraförsäkring är därtill något extra skrattretande. Nu ska alltså fem månader vikas till pappan, det är i alla fall så det låter, men samtidigt ska man alltså tydligare kunna lämna över rätt till föräldrapenning till en person som varken är barnets förälder eller likställd med en förälder.

      Kommer vi se att fler ojämställda invandrarfamiljer från mellanöstern delar på föräldraförsäkring? Skulle inte tro det, de vill inte och kommer hitta sätt att kringå detta, jag gissar att det istället kommer detaljstyra hur helt vanliga redan jämställda familjers vardag ska se ut.

      Svara
  16. heraldikern

     /  12/19/2017

    Det känns ju ganska fatalt att man glömt bort att vi faktiskt hade en än större andel vita män i Sverige för 10-20 år sedan men inte tiondelen så många våldtäkter och ej heller så ofta förekommande gängvåldtäkter! Något att framhålla till dessa beskäftiga men enögda Hannorna som det finns alltför gott om!

    Svara
    • Senior

       /  12/19/2017

      Appappapp!
      *Nu glömmer min herre bort det enorma mörkertal som då låg som en filt över samhället.
      -Sverige har aldrig varit tryggare.

      *avsett som ironi.

      Svara
  17. Skeptisk

     /  12/19/2017

    Näeee men alltså… Vi har ju ingen lokaaal!

    Svara
    • hehe

       /  12/19/2017

      Har vi ingen lokaaal så måste vi knulla istället.

      Svara
  18. Det fantastiska är att det finns någon år 2017 som fortfarande nämner ”fritidsgårdar” som lösning och det inte är en del av en humorshow.

    Finns det över huvud taget något belägg för att fler fritidsgårdar skulle minska tortyrliknande våldtäkter?

    Svara
  19. De åtalade i Fittja friades. Det var bara lite kul i trappuppgången. De på Gotland blev också fria det var bara lite kul med en handikappad kvinna. Fler…den där 15 åriga flickan (var det i Rinkeby?) som hade sex med ett helt drös främmande killar i låst rum hade bara avancerade sexvanor.
    Är utredningarna usla eller är domare rädda eller är det bara normalt nu mera att bli påsatt av ett drös främmande, väldigt för oss främmande, killar?
    Jag är ganska garvad eftersom jag har arbetat med missbrukare men de nutida männen från andra länder är helt annan kaliber än mina patienter var. Jag tror att det finna bara ett medel att få dem att sluta.

    Svara
    • Senior

       /  12/19/2017

      Saknar ord egentligen, men detta j*vla daltande med dessa brottslingar med ursäkter som

      ”vilka trauman har de varit ute för”

      -Och därför är det helt ok att de utsätter oss för trauman som kompensation eller? Undrar om de som yttrar dessa saker hört talas om ett enkelt begrepp som negativ spiral?
      -Då är det väl desto viktigare att de isoleras och behandlas, för både deras egen och andras säkerhet. Gärna innan man ger dem fritt tillträde till samhället.

      ”Hur skall vi kunna kräva att de på så kort tid skall hinna lära sig svenska regler och lagar.”

      -Då skall vi inte släppa in dem i samhället innan de lärt sig. Det är ingen ursäkt att de är nya i samhället. ALLA samhällen utom det Svenska kräver av andra länders medborgare att de sköter sig, annars åker de ut. Vare sig de är turister eller ”flyktingar”.
      -Och det vet de, och sköter sig i dessa länder.

      etc. etc.

      Varför agerar våra ledare aktivt och medvetet på detta sätt för att destabilisera landet och skicka det i fördärvet?

      Svara
    • Delvis är det en annan kultur. Tror det var Formgren som skrev att det inte är ett spektrum längre utan allt eller inget. Man badar inte bastu med motsatta könet längre som på 70 och 80-talet, men gruppsex är okej. Inget lågintensivt, alltså, inget flörtande. Ingen möjlighet att sakta vänja sig och ha tid att säga ”nej, jag väntar lite.”

      Eller så är det så att man vare sig badar bastu eller har gruppsex när man är 15, men folk – inklusive vuxna som borde veta bättre – tror på allt de läser på internet.

      Jag vet ärligt talat inte.

      Svara
    • Melmac

       /  12/19/2017

      Vi ska döma svenskar som köper sex i utlandet, men vi kan fan inte döma våldtäktskräk inom landet?! Vilket jävla skämt denna ”rättsstat” är!!!

      Svara
      • Senior

         /  12/19/2017

        Precis.
        Man baxnar.
        Jag saknar ord…

        Svara
      • lensof

         /  12/19/2017

        Fittja…

        Försvarsadvokatens argument var att killen fick sex mot att han gav henne narkotika.
        Killen betalade alltså med knark.

        Här är något jag inte förstår. Antagligen är det svensk logik.

        Jag trodde att sexhandel var förbjudet.
        Men det går tydligen om man betalar med knark till en utsatt och beroende person i stället för att öppet betala med pengar?

        Att köpa sex för pengar är straffbart trots att man då kan få till ett deal mellan vuxna personer. En överenskommelse alltså vilket den nya lagen ska verka för.
        Men denne köpare ska jagas och straffas.

        Däremot inte killen som lockar med droger och sen misshandlar offret grovt. Som dessutom bjuder in kompisar för att göra det hela värre.

        Ett tips alltså till dom som vill plocka upp en tjej (eller kille) som säljer sex. Se till att du har en påse attraktiva varor i fickan och betala med dem. Då är det fritt fram.

        Slutsats efter denna dom.

        Svara
        • @ lensof Som vanligt är dina argument bättre än rättens.

          Men jag tycker att alla som är medverkande i samma situation får samma straff oavsett vem stoppade sin kuk i vad. De som enligt dna eller annan bevisning som film var närvarande döms för gärningen. Om så många är inblandade är det omöjligt för offret att bevisa vem gjorde exakt vad. Alla in, det spar blivande offer också.
          I stället delar vi klapp på axeln.

          Svara
  20. Rikard

     /  12/19/2017

    Hej.

    Sofielund gränsar till Seved, men är knappast att betrakta som ‘svenskt’ ändå. Där finns en del egnahem, en del köpelägenheter, och en del flervåningshus med hyresrätter. Som i de flesta delar av Malmö finns en intern segregation i området; svenskar i majoritet i de kvarter där det är köpebostäder, invandrare med arbete där de haft råd att flytta in, samt så gott som bara de mest primitiva atavismerna där det är kommunala eller mindre privata hyresvärdar.

    Malmö är till ytan litet, men by-mentaliteten är stark så invånarna tenderar att prata, och tänka, om sina områden på samma sätt man på landet talar om den egna byn respektive grannbyn. Det är en sak man bör komma ihåg när socialdemokratiska och andra våldtäktsapologeter (eller våldtäkts-underlättare kanske är bättre?) försöker blanda bort korten med i exakt vilken stadsdel något skett i; en stadsdelar, som just Seved är i storleksordningen en handfull kvarter och ett halvdussin gator (när jag bodde i Malmö kallades just Seved för ”Svarta Hålet” alt. ”Lilla Mogadishu” av en del då det på den tiden bodde en mängd somalier där, med fullt förutsägbart resultat).

    Går man in på Valmyndigheten (alltid bra att göra när man vill veta hur folk i ett område röstat) och jämför med exempelvis hitta.se:s ‘skvallerfunktion’ (löner, belåning, intressen och liknande info om folk i sökområdet) ser man en del saker som media brukar ignorera.

    I valdistriktet S:a Sofielund/Seved (som borde vara det distrikt det rör sig om) ser man 31,63% för (S), hela 18,30% för (V) och 14,90% för (Fi) samt 10,72% för MP. Tittar man på de angränsande distrikten ser det relativt likartat ut. Detta med ett valdeltagande på 64% (avrundat). Hos hitta.se, fliken ”Livsstilskarta”, anges medelinkomsten till strax över 17 000:-/månad. Intressen hos boende är sådant som ”andra folks kulturer” och liknande.

    Större delen av den svenska befolkningen utgörs av studenter och barnfamiljer, och det lär vara hög omsättning på dessa. Alldeles i närheten finns Malmö Asylbyrås (en organisation eller företag vars affärsidé är att skaffa asyl åt folk) kontor och boende, och vad gäller ungdomsgård finns väl utbyggd sådan verksamhet via biblioteket som ligger strax intill. Dessutom ligger idrottsföreningen ‘Enighet’:s lokaler inom femhundra meter från området.

    Vad som behövs i Malmö, är en utrensning och en uppstädning med en antik diktators metoder, annars kvittar det vad som görs. De laglydiga Malmöborna hukar – vem som helst kan vara som Hanna Höie överst; en angivare. Mer än en gång har jag talat förtroligt med kollegor inom skola och med byråkrater inom stadens förvaltning – konsensus är att en fast hand som rensar upp behövs, men hur göra när det inte får sägas att något problem finns eller vad det beror på?

    Ni som bor i övriga Sverige måste kräva av era politiker att man skall sluta finansiera socialdemokraternas Malmö. Glöm inte, att Malmö är mångkulturens skyltfönster och konsekvensen av hundra års socialdemokrati. Låt inte Malmös öde bli din hemorts sådant.

    Jag kan inte upprepa vad många invandrade kollegor och elever samt dessas föräldrar sagt om vad Sverige måste göra – det vore uppmaning till brott.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    Svara
  21. MiT

     /  12/19/2017

    Klicka på tidsstämpeln och läs hela tråden

    Några exempel

    Svara
  22. Alltid intressant när verkligheten sedan dryga 30 år tillbaka helt plötsligt kommer ikapp och journalister inser helt plötsligt att minoriteter hatar varandra:

    https://www.expressen.se/kvallsposten/rasismen-mellan-invandrare-hatet-forstorde-yayas-familj/

    ”Hatbrott mellan minoriteter hör till de mest anmälda i Sverige, visar färsk statistik från Brottsförebyggande rådet.”

    Svara
  23. 1) Heberlein om hur #metoo kan göra vadsomhelst med vemsomhelst.
    (https://ledarsidorna.se/2017/12/har-vi-tappat-var-kansla-for-proportioner/)
    ”En grundläggande idé inom rättsskipning är proportionalitetsprincipen, det vill säga att straffet bör stå i relation till förbrytelsen.”

    2) Hanne Kjöller sammanfattar det nya lagförslaget ganska bra:
    ”Flera borgerliga partier driver på för att de som i dag inte får några straff alls i morgon ska slippa undan ännu hårdare straff.”
    (https://www.expressen.se/kronikorer/hanne-kjoller/hur-kan-losningen-vara-skarpta-straff/)

    3) Ni vet vad det gäller. Samtliga frikända.
    (https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/domen-faller-for-misstankta-gruppvaldtakten-i-fittja/)
    ”Polisen undersökte inledningsvis fel trapphus.”
    ”– Dessvärre har man från polisens sida haft mycket annat att göra och har inte haft resurserna att arbeta med ärendet fullt ut förrän”
    Slut på ord. Slut på sarkasm. Vill inte vara med längre.

    Svara
    • Olof

       /  12/19/2017

      3) Södertörns tingsrätt alltså. Fungerar den på samma sätt som Södertörns högskola? Typ, vi har undersökt dina intersektionella poäng och jämfört dem med förövarna och konstaterat att de har fler intersektionella offerpoäng än du och är alltså oskyldiga.

      Svara
  24. Prioriteringar …
    https://ledarsidorna.se/notis/notis-valrorelsen-2018-kommer-inte-handla-om-antalet-dagar-for-pappor-i-foraldraforsakringen/
    ”Vi har fler än 80 våldtäktsärenden som ingen ens har hunnit titta på. I stället utreder vi personer som har kört mot rött eller kraschat in i en stolpe, berättar poliskällan som arbetar med utredningar.”

    Svara
    • Jan

       /  12/19/2017

      Dessvärre har K-G Bergström rätt. Plånboksfrågor är alltid viktigast för marginalväljaren. Folk tänker: Vad kan jag tjäna på det här? Hur gynnar det här mig? Därav allt valfläsk i valrörelsen. Alla grupper ska ha sin beskärda del. Större, grundläggande, frågor hamnar ofta i bakvattnet.

      Svara
      • Senior

         /  12/19/2017

        Helt rätt gällande plånboksfrågan.

        Dock har äntligen folk förstått och ser den oerhört kostsamma elefanten i rummet, vad det egentligen är som gräver det stora hålet i deras plånböcker.

        Svara
        • Jan

           /  12/19/2017

          Nej, det har de inte. De flesta väljare ser inte helheten utan endast sin egen beskärda del. Plånboksfrågor alltså. Typ, vad gynnar mig mest? Egenintresset ljuger aldrig. Valresultatet 2018 kommer att se ut ungefär som valresultatet 2014. Med små individuella skillnader.

          Svara
      • Melmac

         /  12/19/2017

        Jag kan bara se på min bekantskapskrets, varken tjejer eller killar tycker att pappamånader är nått att prioritera, inte heller om skatten ska höjas eller sänkas. Däremot alla jävla våldtäkter och skit som väller in över gränserna och slöseriet med skattepengar på bl.a. organisationer som bara borde läggas ner.

        Svara
        • Senior

           /  12/19/2017

          Samma erfarenhet här.
          För oss som lever utanför den politiska sfären bubblar det som f*n.
          Pappamånader hit eller dit ses som rena hånet medan de köar till sjukvården, får sina bilar sönderslagna, etc.

          Skillnaden jag uppfattat är väl att de flesta i min bekantskapskrets fattat att det kan finnas skatteutgifter att slippa om man prioriterar om och slutar slösa….

          De två största är föga förvånande ”invandringsskiten” följt av ”Genustramset”.
          Därmed har skattefördelningen och ev. möjlighet till sänkning tack vare återhållsamhet i dessa områden blivit den viktigaste plånboksrösten gällande de jag pratat med.
          -Och därav att SD ligger bra till, oavsett tidigare partisympatier.

          Det har skett ett rejält uppvaknande på sista tiden gällande detta.
          -Som vanligt tror sossarna att de skall kunna ljuga lite några månader innan valet för att återfå förtroendet, för att sedan fortsätta som om inget utlovats efter valet.
          Den tiden är förbi, men de har inte fattat det ännu.

          Jag skulle inte bli förvånad om SD vinner stort, alla som törs öppna munnen som har fått nog säger detta, oavsett vilken ”socioekonomisk” grupp de som vågat prata tillhör.

          Vissa politiker, och/inklusive Jan, kommer att bli jävligt tagna på sängen 2018.
          (Såvida de inte redan är medvetna om det, och hänger här för att försöka trolla och påverka in i det sista…)

          Svara
          • Jan

             /  12/19/2017

            Som vanligt gör du misstaget att dra generella slutsatser av din egen begränsade världsbild. Valet 2018 kommer att sluta ungefär som valet 2014 eller ungefär som opinionen ser ut nu. Förmodligen blir det någon form av alliansregering med informellt stöd av SD. Så du borde väl vara glad istället för att gnälla om sossar hit och dit.

          • Utlandssvensk

             /  12/19/2017

            Jag gissar på att MP, KD och L åker ut samt att det sen blir en samlingsregering bestående av S, M och C. SD tror jag hamnar kring 25%, men utan inflytande.

            Det verkliga vågmästarpartiet i Sverige är inte SD, utan M. Men man kan kallt räkna med att de kommer att göra det som skadar svenskarna mest.

          • Olof

             /  12/19/2017

            Håller med Utlandssvensk. Jag misstänker starkt att både Lööf och Kristersson håller fast vid Reinfeldts plan att krossa välfärdsstaten genom överbelastningsattack. De torde då inte ha mycket emot att samarbeta med S, eller ens att pusha på S i sina egna utsvävningar i förhoppningen att tvinga så många svenskar som möjligt att gå John Galt. De behöver bara få till lite plausible deniability.

            En samregering med S skulle naturligtvis vara en våt dröm för att genomföra det, och skulle samtidigt bana väg för möjligheter där man helt helt ignorerar budgetramar och finansiella kontroller. Väljer man rätt tidpunkt kan man snabbt orsaka förlust av förtroende för vår ekonomi och därigenom driva igenom en tvångsbantning.

            Som jag sagt tidigare, jag har principiellt inget emot en mindre stat, jag skulle föredra det, men jag har ett avgrundsdjupt förakt för korkade lögnare. Och jag tror inte alls att en mindre stat blir resultatet av en kollaps i välfärden, utan tror snarare att resurskonflikter av den typen leder till mycket obehagligare resultat.

          • Utlandssvensk

             /  12/19/2017

            @ Olof,

            ”Som jag sagt tidigare, jag har principiellt inget emot en mindre stat, jag skulle föredra det, men jag har ett avgrundsdjupt förakt för korkade lögnare. Och jag tror inte alls att en mindre stat blir resultatet av en kollaps i välfärden, utan tror snarare att resurskonflikter av den typen leder till mycket obehagligare resultat.”

            Mycket slagkraftigt formulerat! Jag håller med helt.

            Sen är det även min uppfattning att det du skriver innan stämmer för en majoritet av de drivande M politikerna, men att Reinfeldt är ett helt annat djur. Han struntar i välfärdsstat, skatter och annat. Allt han vill är att utrota svenskarna. Nyliberalerna inom M var bara idioter som han kunde utnyttja.

          • Senior

             /  12/19/2017

            Ja, med min begränsade världsbild tror jag som utlandssvensk.

            S+M kommer nu att gå ihop mot SD.

          • Senior

             /  12/19/2017

            Problemet för dig Jan, är att väljarna består av sådana som mig, med min begränsade världsbild. Lågpannor som tröttnat på att höra på översittare som du som kommenterar hur dumma och begränsade vi är.

            -Vi kommer att rösta bort dig och ditt parti så det sjunger om det.

          • x

             /  12/19/2017

            @jan
            ”Som vanligt gör du misstaget att dra generella slutsatser av din egen begränsade världsbild.”.
            Hur är det i din vida världsbild?
            Att alla du känner vill ha höjd skatt?

  25. Klimathotet

     /  12/19/2017

    När det blir nya fritidsgårdar (inte frågan om utan så fort det bara går) måste de vara dygnet runt öppna med rosa knullrum dit de här guldklimparna kan ta de ofrivilligt utvalda.

    Svara
  26. Det tog ett tag men tillslut skrev även jag om Claesons idiotkrönika:
    https://bergersjo.wordpress.com/2017/12/19/linnea-claeson-sexist-och-rasist/

    Svara
  27. MiT

     /  12/19/2017

    Svara
    • Ja, visst vill vi ha en svensk Uwe Boll som bara kan göra film med statligt stöd!
      Vad gör Mats Helge Olsson i dagarna?

      Svara
    • Rikard

       /  12/19/2017

      Hej.

      Liberal logik: sänk skatten för X, så vill fler ägna sig åt det och lönsamheten stiger, och då även skatteintäkterna.

      Socialistisk logik: håll skatten hög, och pytsa ut subventioner till det staten anser lämpligt.

      Tyvärr finns i Sverige inget parti som företräder annat än olika nyanser av socialism.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare
      PS Nej, MED är inget alternativ; det är till för Folkpartister som inte törs kräva vettig invandringspolitik. DS

      Svara
      • Jan

         /  12/19/2017

        Liberal logik: Sänk skatten och öka samtidigt statens utgifter.
        Socialistisk logik: Behåll skattenivån men var försiktig med utgiftsökningar.

        För övrigt så genomförde nyliberalen Reinfeldt fem jobbskatteavdrag som minskade statens inkomster med cirka 690 miljarder kronor. De eventuella positiva effekterna lyste med sin frånvaro. Sysselsättningen sjönk och arbetslösheten ökade. Tvärtemot vad nyliberalerna lovade.

        Svara
      • Utlandssvensk

         /  12/19/2017

        ”Government’s view of the economy could be summed up in a few short phrases: If it moves, tax it. If it keeps moving, regulate it. And if it stops moving, subsidize it.” – Ronald Reagan

        Angående MED förefaller det vara ett parti för före detta folkpartister som vill skapa ett nytt parti som är precis som folkpartiet.

        Svara
  28. Ove-Britt och jag.

     /  12/19/2017

    Tror tyvärr inte lösningen är fler fritidsgårdar. Möjligen fler batikhäxor till baaarnen.

    Svara
    • The Perfect Man

       /  12/19/2017

      Inget kommer att göras av dom politiker vi har idag… Till sist kommer ”fritidsgårdar” med vakttorn, sökarljus och taggtråd runt om att vara den enda lösningen.

      Svara
  29. MiT

     /  12/19/2017

    *https://www.facebook.com/joakim.lamotte/videos/1590247431069842/*

    Svara
  30. Dreadlock

     /  12/20/2017

    Detta är ju en riktig höjdare alltså. Stefan Molineux ( en Liberatansk U.S. Style slutskalle) i samtal med Nima Sanandaji.

    De båda är överens mycket mer än som känns bekvämt…

    Svara
  31. Dreadlock

     /  12/20/2017

    Givet att Stefan M. Inte vet ett skit om ekonomi , utanför the beloved the US.

    Svara
    • Stefan Molyneux – kanadensare, anarkokapitalist. Han retar sig på det alltför socialistiska Kanada och han anser att USA är bättre.
      Tilläggas bör att han har judisk bakgrund och identifierar sig med att judar är heliga och de har aldrig gjort något fel i hela världshistorien.

      Svara
  1. Mediebevakning av möten | WTF?
  2. Lamottes Sweden Tour i Värnamo | WTF?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: