En jävla FARS!

Det där med åldersbedömningar är en jävla fars! Det bara rullar på inför öppen ridå.

Det är för dåliga bilder för att bedöma säger några.

När det bestämdes att Sverige skulle börja göra medicinska åldersbedömningar så tillsattes en utredning. Som leddes av en miljöpartist om jag inte missminner mig…

Om det sen är hans förslag man gick på vad gäller metoder och annat vet jag dock inte. Men jag undrar varför i helvete man var tvungen att ha en hemsnickrad metod här i Sverige när det fanns metoder som andra länder använt i många år? Är det längtan efter att alltid tro att man är bäst i klassen som ligger bakom? Humanitär stormakt och humanitär åldersbedömningsmakt? Var syftet med miljöpartisten som utredare att det skulle gå åt helvete så man efter ett tag kan börja gapa om det? Är det konspiratoriskt att fundera lite i de banorna? Varför tillsätter man annars en miljöpartist att utreda sånt här…?

Se till att Migrationsverket följer de regler som gäller, nämligen att det är den asylsökande som ska göra sin identitet trolig. Och i identiteten ingår ålder. De som inte är uppenbara barn, alltså före pubertet eller i puberteten, eller kan bevisa sin ålder med dokumentation eller liknande, bör automatisk räknas som 18 år eller över tills annat bevisats.

Köp in kompetensen för åldersbedömningar! Det är uppenbart att vi i Sverige är fruktansvärt inkompetenta på det här området. Annars hade ju detta inte varit en fars? Eller hur? Köp in kompetensen från de länder som åldersbedömt i under flera år! De som vill hävda att de är under 18 år får bevisa sin ålder eller genomgå en åldersbedömning genomförd av kompetent folk utifrån som är pålitliga. För uppenbart är det sådan svår korruption på svenska myndigheter på så många nivåer att det inte går att reda ut utan hjälp utifrån.

Att det är många som ljuger om sin ålder är uppenbart. Att det kryllar av aktivister på myndigheter och andra tillfrågade som tycker att det är skitbra att många ljuger och därigenom blåser svenska skattebetalare på miljardbelopp är också uppenbart. Allt sånt slipper vi om man bara följer de regler som faktiskt finns och sen köper in kompetensen utifrån.

Att påstå att de inte ska veta hur gamla de är är ett horribelt påstående. För de som inte ska veta hur gamla de är vet i alla fall att de ska hålla sig precis under gränsen, aldrig över… Det är ju ingen 17-åring som glatt sagt sig vara 21 år gammal och försvarat det med att han inte visste hur gammal han var? Och det borde vara precis lika vanligt som att man inte vet och därför drar till med yngre än 18. Men att man inte vet är alltså rent trams och hittepå. De som säger så måste anse att det är grymtande grottmänniskor som kommit hit. Och hur ska man kunna bli läkare och ingenjör, som alla såklart ska bli, om man inte ens vet hur gammal man är?

1: Se till att Migrationsverket följer de regler som finns. Den som söker asyl är skyldig att göra sin identitet trolig. Även ålder. Kan man inte så automatiskt 18 år om uppenbart inte barn, dvs före pubertet eller i puberteten. Gå tillbaka flera år och granska noga!

2: De som ändå hävdar att de är under 18 år men saknar papper av något skäl, erbjud åldersbedömning som utförs av inköpt kompetens utifrån eftersom vi i Sverige uppenbarligen är totalt inkompetenta inom det här området!

ensamkommande-arif1-free-arif3

3: Skit i alla medelålders och äldre damer som hormonerna svallar i när de suktande tittar på afghanerna! Låt det glittra i deras ögon. Låt dem göra sina kuddar med deras ansikten på osv. Bara skit i dem.

Men gör något! Den här jävla farsen måste ta slut! Tänk på att det är val i år…

MVH

MiT

Annonser
Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

97 kommentarer

  1. Pelle2

     /  01/07/2018

    Jag tror också att det finns för många aktivister på myndigheterna som inte vill ha någon fungerande åldersbedömning utan vill klassa alla som barn som påstår att dom är det.
    Det finns som sagt var metoder som används i andra länder som vi också borde använda oss av.

    Svara
    • Olof

       /  01/07/2018

      Ja, det är utan tvekan det som är problemet.

      Jag tror att det enda riktiga sättet att faktiskt lösa problemet är att ta bort de onödiga skillnaderna mellan under 18 och över 18 vad gäller rätt till uppehållstillstånd. Samtidigt bör man ta bort de ekonomiska fördelarna med, och ha en mer glidande skala där alla över puberteten (15+?) i princip behandlas lika och erbjuds plats på asylboende, med mindre skillnader som skolplikt, lämpligtvis anordnad i närhet till förläggningarna.

      För faktiska barn bör det snarare handla om huruvida de skall återbördas ASAP till familjen om möjligt (dvs, i princip behandlas som barn på rymmen), alternativt ges möjlighet till ett adoptionsliknande förfarande.

      Det som måste bort är de otvetydiga fördelarna av att hamna på ena eller andra sidan gränsen. Det är det som skapar incitamentet till lögner, det är det som skapar incitamentet för aktivisterna att protestera, etc.

      Om det fanns en balans i för och nackdelar, och där verkliga fördelar balanserades med verkliga nackdelar försvinner mycket av det incitamentet.

      Om vi t.ex tar exemplet med ett riktigt barn – om barnet väljer, eller anses behöva, det adoptionsliknande förfarandet blir det naturligtvis lättare eller helt självklart att uppehållstillstånd ges – men samtidigt försvinner alla möjligheter till familjeåterförening och mycket av autonomin försvinner. Rimligt och värdefullt för någon som flyr krig eller är utsatt för hot från familjen, men nästan värdelöst för någon som skickas som ‘ankarbarn’. Samtidigt skulle samhället vinna på förfarandet eftersom individen sannolikt skulle assimileras helt och risken för framtida ‘äktenskapstvång’ eller liknande för att få hit släktingar skulle vara extremt låg eftersom en ‘adopterad’ och assimilerad individ inte skulle vara utsatt för mycket mer press än någon annan.

      För någon strax över puberteten, men nära nog för att gå an, blir då valet att säga att man är under 15, och då välja mellan ‘adoption’ eller skickas hem, eller att säga att man är över 15 och placeras på boende med skolplikt och begränsad autonomi, utan fördelar på asylansökan, men med samma rätt till återförening på samma villkor som alla asylflyktingar. För någon klart över puberteten blir valet mellan skolplikt och begränsad autonomi, eller mer frihet.

      Svara
      • Senior

         /  01/07/2018

        Återinför tjänstemannaansvaret…..

        Svara
      • Jans

         /  01/08/2018

        ”För faktiska barn bör det snarare handla om huruvida de skall återbördas ASAP till familjen om möjligt ”

        Precis, det är rätt fascinerande hur detta perspektiv i princip helt saknas i debatten. De som kommit hit och faktiskt är barn är ju i många fall offer för en slags trafficking. Om man inte ser hur extremt omoraliskt förkastligt förfarandet med ankarbarn är så behöver man nog en kurs i empati.

        Svara
    • Lars

       /  01/08/2018

      Du slår huvudet på spiken när Du säger: ”..aktivister på myndigheterna som inte vill ha någon fungerande åldersbedömning..”
      Otvivelaktigt är det så. Obehagligt nog så är det dessutom initierat från högsta ort:
      Alla regeringar de senaste 20 åren har tillsatt aktivister till myndighetschefer.

      Därför är bloginnehavarens fråga relevant:
      ”..Var syftet med miljöpartisten som utredare att det skulle gå åt helvete så man efter ett tag kan börja gapa om det? Är det konspiratoriskt att fundera lite i de banorna?..”
      Det är inte fel att fundera i konspiratoriska banor.
      Om man inte ser att massinvandringen är ett projekt initierat av västvärldens politiska och ekonomiska/massmediala elit så är man svagbegåvad.
      Batikhäxor, asylaktivistmigrationshandläggare och allmänna vänstermuppsjournalister är fullständigt utbytbara nyttiga idioter. Deras egen makt är obefintlig.

      Det finns en plan att skapa kaos i Europa meddelst massinvandring.
      Lästips till ej initierade är att ta reda på vad
      Kalergiplanen och Hootonplanen går ut på.

      En youtubessökning på Barbra Specter är också en informativ anekdot i pusselläggandet.

      Svara
  2. Men vid fotbollsturneringar för juniorer är det VÄLDIGT noga

    ”Krafttag efter Nigerias åldersfusk – Fifa undersöker spelarnas handleder
    PUBLICERAD 04.10.2017 – 12:41.
    https://svenska.yle.fi/artikel/2017/10/04/krafttag-efter-nigerias-aldersfusk-fifa-undersoker-spelarnas-handleder

    Svara
    • Senior

       /  01/07/2018

      Ja, det är lustigt att det fungerar och är tillförlitligt i alla andra sammanhang….

      Svara
      • Jans

         /  01/08/2018

        Och man väljer handleden.
        Så går Sverige och väljer knäleden istället eftersom det är oprövat.
        Go figure.

        Svara
  3. Hypocrita

     /  01/07/2018

    Angående åldersbestämning ar: Jag hittade inte citatet, men Rektor Hamid är ju klockren angående ålder. Han själv, född på den afghanska landsbygden, konstaterade krasst att alla i landet visste om sin födelsedag.

    Svara
    • Olof

       /  01/07/2018

      Ja, det är ett typexempel på de låga förväntningarnas rasism. Det är helt löjligt att någon i Afghanistan inte skulle veta när de var födda, det är för tusan inte någon djungelstam det handlar om. Att de inte skulle veta när de är födda är inte mer sannolikt än att våra far och morföräldrar inte skulle veta det, Afghanistan och Afghaner är knappast mindre civiliserade än vad Sverige var för 100 år sedan.

      Det innebär naturligtvis att om någon påstår att de inte vet kan man till 99.999% anta att de ljuger.

      Svara
      • Senior

         /  01/07/2018

        *Ja, och i nästa andetag är de högutbildade läkare och professorer som skall rädda våra pensioner……

        ”Jaha, hur gammal är ni Dr Humbug?”

        ”Det måste ha passerat ca 19 årstider innan jag började på universitetet i Kabul strax efter skolan och gymnasiet, där gick jag läkarutbildningen ca 4-5 årstider. Därefter arbetade jag på sjukhuset i 15 årstider innan jag fick min professur….. -Så jag borde nog vara maximalt ca 16 år!”

        ”Jaha, tack då professorn, ni kan återvända till HVB-hemmet och avvakta vidare hantering av ert ärende. -Vi skall nog snart ha er i arbete på Karolinska institutet skall ni se, bara ett månvarv eller så!”

        *Detta inlägg är avsett som någon form av skämtsam ironi, men jag börjar få svårt att bräcka verkligheten…..

        Svara
  4. KONSEKVENS; för ung ID/osäker ID ––> går ej att delge brott

    Svara
    • Pelle2

       /  01/07/2018

      Helt jävla sjukt ! Varför skall vi värna om en brottsling ?
      Håller med Hanif Bali att det finns för många syltryggar inom rättsväsendet..

      Svara
      • Jans

         /  01/08/2018

        Postmodernism, ständigt denna postmodernism.
        Det är synd om brottslingarna men brottsoffren osynliggörs utom i undantagsfall.
        Dan Eliassons spöke hänger över hela rättsväsendet; ”man kan ju undra vad han haft för uppväxt…” o.s.v.

        Svara
    • Senior

       /  01/07/2018

      Skamligt.

      Svara
  5. Här finns oportionerligt många födda 00
    det ser ut som skattningar eller asylhistorier

    Svara
    • Utlänningen tjänar mycket på att gälla som under 18 år –
      svenskarna förlorar mycket!

      Svara
    • Jans

       /  01/08/2018

      Och genom att inte ge dem tydliga kännbara straff med en gång kommer många av dessa att skörda ytterligare en rad offer innan de spärras in lite längre tid. Om man på allvar skulle försöka beräkna hur många svenskar som offras på multikulturens och den moderna kriminalvårdideologins altare så skulle det vara skrämmande att läsa. Det svenska folket har utsatts för ett gigantiskt livsfarligt bedrägeri.

      Svara
  6. Nisse Huldt

     /  01/07/2018

    Inkompetent svensk läkarkår som inte klarar av det som tydligen utländska läkare kan. Om nu inte utlänningar och svenskar skiljer sig skulle man rimligen kunna mäta upp kanske 5000 svenskar med verifierad ålder och kolla hur det ser ut. Sen jämföra vilken säkerhetsmarginal som behövs och rätta regelverket därefter. Om medelvärdet för en svensk 17 åring är exempelvis 50, en svensk 18 åring 60 och en 19-åring 70 kan man ge utnämningen förmånen att värde under 65 indikerar barn, andra vuxna. NÅGON person skulle kanske felbedömas men sammantaget att dom vägrat verifiera ålder på annat sätt får dom ta det.
    Vet någon i denna välinformerade läsarskara något om afghanen som inför hot om ”hemvisning” fixade så att en ”polare” åkte till Afganistan för att hämta ett PASS, som tydligen fanns hemma och som kunnat visa rätt ålder. Är detta sant?? Varför har inte passet fixats fram tidigare? Hade han medvetet fuskat? Finns det fler som fuskat med att man hade ett pass men har uppgivit falsk ålder?
    Det gnäll om långa hanteringstider har flyktingarna själva orsakat genom att så många angrep just Sverige på en så kort tid.

    Svara
    • Jans

       /  01/08/2018

      Det är ju egentligen inte ett dugg förvånande att det saknas kompetens inom åldersbedömningens område i Sverige eftersom vi är nybörjare på området. Och vad gör vi då, konsulterar utländska experter och succesivt höjer vår egen kompetens? Icke, istället går vi all in och väljer en oprövad metod som sedan mängder av experter tar avstånd från. Inte direkt utan när tillräckligt många bedömts för att skapa ett rejält kaos som kan sluta med amnesti och skadestånd. Det är ta mig fasen totalt vedervärdigt. Det som är positivt är, som någon skrev, att det är valår. Jag hoppas SD använder detta spektakel som slagträ i debatten.

      Svara
  7. Olof

     /  01/07/2018

    Om bilden är för dålig för att bedöma åldern har den asylsökande fortfarande inte gjort sin ålder trolig och skall alltså bedömas som över 18.

    Det är som om aktivisterna i branchen är fullständigt korkade och tycks helt oförmögna att ta in verkligheten. Resultatet av att ifrågasätta ålderstesterna kommer i slutändan inte att bli att fler får stanna, det kommer att bli att antingen har du riktiga papper på din ålder eller så kommer du klassas som över 18, oavsett.

    Svara
    • Jans

       /  01/08/2018

      Glad att du är en sådan optimist men det kan tyvärr sluta på annat sätt.

      Svara
  8. ”Migrationsverkets åldersbedömning… via okulär kontroll… normalt accepterar den ålder sökanden anger.”

    Svara
  9. Realist

     /  01/07/2018

    Finnarna vet hur en slipsten skall dras. Ifall någon vägrar att genomgå en åldersbedöming, då konstaterar finska myndigheter: ”Saken är klar, du är minst 18 år” och agerar därefter.

    En viss skillnad mot Sverige …

    Svara
  10. Sixten Johansson

     /  01/07/2018

    Orkar inte leta upp källorna nu, men jag minns tydligt att inför beslutet och snabbutredningen kring metoder för åldersbestämning fanns sedan lång tid tillbaka flera medicinartiklar på Dagens Samhälle, blogginlägg hos Merit Wager och en helt förkrossande artikel på kvartal.se, där en fackkunnig medicinare beskrev kompetensen och metoderna i övriga Norden och Tyskland och entydigt avrådde från de nya, oprövade och icke vetenskapligt utvärderade metoder, som han redan kunde förutse att utredaren skulle rekommendera. Många i läkarkåren, lika väl som i advokatkåren och andra kårer, är bevisligen samhällsfarligare än pyromaner och borde straffas med livslång samhällstjänst, t ex som cykelreparatörer, tillsammans med hela miljöpartiet.

    Svara
  11. x

     /  01/07/2018

    Vad fan får jag för pengarna?

    Svara
    • Olof

       /  01/07/2018

      Fantastisk kommentar av Rektor Hamid:

      ”Konsten hade varit mer avantgardistisk och progressiv om den istället skildrat kvinnlig könsstympning.”

      Kan vi få lite fler Hamid och Hanif om vi skickar Veronica Facepalm i utbyte?

      Svara
      • Nilsson

         /  01/07/2018

        Tycker du låter negativ Olof, nu är det ju faktiskt så att hade du varit en långtidsutbildad tjejforskare så hade du genusvetat att det är välinvesterade skattepengar.

        Svara
    • G

       /  01/07/2018

      ”Kvinnan mådde mycket dåligt efter att ha blivit våldtagen av en nyanländ afrikan, och dog strax efter det brutala övergreppet. Eftersom hon är död slipper afrikanen betala skadestånd. Han slipper också utvisning och döms till minimistraff av den osedvanligt generösa tingsrätten.

      Det var strax före klockan 20 den 26 augusti 2017 som en kvinna blev våldtagen på vandrarhemmet ”Step In” i Gällivare.

      Våldtäksmannen var en 19-årig nyanländ invandrare från Eritrea. Afrikanen tog sig in i kvinnans rum och tvingade henne till samlag genom att slå henne i ansiktet, bända upp hennes ben och lägga sig över henne och hålla för hennes mun.
      ..[..]..
      Innan rättegången kunde hållas hade kvinnan, som tidigare ägnat mycket tid åt att hjälpa afrikanska asylsökare, dock avlidit.
      ..[..]..
      Allmänna handlingar som Fria Tider tagit del av visar att våldtäktsmannen är medborgare i Eritrea. Han påstår sig vara född i februari år 1998, men på dejtinghemsidan ”Badoo” uppger han istället åldern 22.

      I december 2017 meddelade Gällivare tingsrätt domen. Straffet blev två års fängelse, som är minimistraffet för våldtäkt.

      Åklagaren yrkade på att han skulle utvisas till Eritrea, men tingsrätten ogillade det beslutet med hänvisning till ett yttrande från Migrationsverket om läget i det afrikanska landet.”

      Svara
      • G

         /  01/08/2018

        Svara
  12. MiT

     /  01/07/2018

    Svara
  13. MiT

     /  01/07/2018

    Svara
    • Olof

       /  01/07/2018

      … för att kunna utvärdera om samhället klarar av att göra några som helst framsteg i att motverka de problem som blir resultatet av ett tillskott av människor med nationaliteter som är svåra att assimilera.

      Huruvida bostadssegregation och socioekonomiska förutsättningar är mer relevanta förklaringar till överrepresentationen är helt irrelevant OM MAN INTE GÖR OCH INTE KAN GÖRA NÅGOT ÅT DET.

      Resultatet blir detsamma oavsett om det är nationalitet->brott eller nationalitet->social utslagenhet->brott, och kan man inte, VILKET VI BEVISLIGEN INTE KAN, göra något åt utslagenheten så är konsekvensen i båda fallen att vi MÅSTE minska mängden av de ointegrerbara nationaliteterna tills det når nivåer som samhället klarar av att assimilera.

      Som jag sagt i flera inlägg tidigare – det här är ett tåg som redan gått. Bostadssegregationen går inte att minska eftersom till och med om man skulle smeta ut de nyanlända jämt över befolkningen är koncentrationen redan så hög att det leder till white flight och att människor självsegregerar igen. Vill man ha den minsta chans att lösa problemet måste koncentrationen sänkas till hållbara nivåer, följt av total assimilation om man någonsin i framtiden vill kunna återuppta mottagande.

      Alternativet är att döma de nyanlända och deras barn till ett liv i utanförskap, brottlighet och utslagenhet. Säkert bra nog för godhetsknarkare som egentligen skiter i resultatet så länge de får låtsas vara goda, men knappast bra för varken de nyanlända eller Sverige.

      Svara
      • Jans

         /  01/08/2018

        Sedan finns ju en annan central aspekt. Om statistiken visar att den invandring vi för närvarande har faktiskt genererar ökad brottslighet så är det myndigheternas djävla skyldighet att hantera detta problem precis som de är myndigheternas skyldighet att ta tag i andra faror i samhället, t.ex. farliga byggnadsmaterial, farliga vägar, farliga substanser e.t.c. Det är ju fullständigt irrationellt att inte ha ett riskmedvetande och en riskhantering kring immigrationen. Det gäller dessutom inte bara brott, utan även t.ex. sjukdomar och parasiter borde tas i beaktande. Att stå med snurrdörrar vid gränsen och bara vinka in folk utan kontroll är otroligt oansvarigt.

        Svara
  14. G

     /  01/07/2018

    Svara
  15. G

     /  01/07/2018

    ”Skola utsätter SFI-elever för islamistisk propaganda – men Skolverket säger OK”
    http://www.friatider.se/skola-uts-tter-sfi-elever-f-r-islamistisk-propaganda-men-skolverket-s-ger-ok

    Svara
  16. G

     /  01/07/2018

    ”Stort slagsmål – polishelikopter sattes in

    – Det är två grupperingar som har hamnat i luven på varandra, sa Göran Carlbom, vakthavande befäl vid polisen i region Väst.
    Polispatruller samt en polishelikopter sökte efter de inblandade, men ingen ville ge sig tillkänna.

    Larmet kom till polisen klockan 21.23 på söndagskvällen.

    – Vittnen ringde in och sa att det var bråk, sa Göran Carlbom inledningsvis.

    Han fortsatte:

    – Cirka 20 personer ska vara inblandade. Man talade om knivar och eventuella andra tillhyggen.”
    https://www.expressen.se/gt/20-tal-personer-i-slagsmal-stor-polisinsats/

    Svara
    • Grodan Boll

       /  01/08/2018

      https://www.flashback.org/sp62836736

      Fråga vilken djävla närpolis som helst och de kommer kunna namnen på samtliga inblandade och kunna återge en fullständig och utförlig förklaring till vad som föranledde bråket.

      Jag gissar att de just nu är sveriges mest frustrerade arbetskår.

      Svara
  17. G

     /  01/08/2018

    ”Dårskap? Eller vad handlar detta om?

    Den tar aldrig slut, den svenska (kvinno)dårskapen!”
    http://meritwager.nu/allmant/darskap-eller-vad-handlar-detta-om/

    Läs hela.

    Svara
    • G

       /  01/08/2018

      Svara
  18. G

     /  01/08/2018

    Svara
  19. G

     /  01/08/2018

    ”Upprört på P3 efter rekrytering av en chefs sambo”
    https://www.journalisten.se/nyheter/upprort-pa-p3-efter-rekrytering-av-en-chefs-sambo

    Svara
    • Ivar L

       /  01/08/2018

      Några observationer:

      1. Facket ställer sig som vanligt på arbetsgivarens sida: ”De som har hållit i rekryteringen har inte varit i en relation med någon av de som sökt jobbet. Jag tycker att arbetsgivaren har löst det, sedan kanske det inte har varit helt tydligt för redaktionen.”

      2. Hon som rekryterade (Silan Diljen) är om jag förstår rätt chef till sambon till den anställde och denne sambo har i sin tur har en chefsliknande position i kanalen. Vi kan vara helt säkra på att Silan och hennes underlydande är nära arbetskamrater. P3 Stockholm är ju knappast någon jätteavdelning. Klart det handlar om kompisjäv.
      http://news.cision.com/se/sveriges-radio/r/silan-diljen-ny-chef-for-p3-stockholm,c9660463

      Svara
  20. G

     /  01/08/2018

    Intressant. Från Nov 2017 men inte postats här tidigare…

    ”Sveriges studenter väljer M och ratar SD

    Moderaterna är populäraste partiet hos Sveriges universitets- och högskolestudenter, följt av Socialdemokraterna. Socialdemokraterna när näst högsta stödet medan Sverigedemokraterna får ett mycket lågt stöd. Det är ett av resultaten i Studentkortets stora Trendrapport, med 12 108 svaranden.

    Studenterna fick bland annat svara på frågan vilket parti de skulle rösta på om det var val idag. 16,7 procent av Sveriges studenter svarar att de skulle rösta på Moderaterna, och den främsta anledningen bakom valet är att de har förtroende för Moderaternas politik gällande landets ekonomi och skatter.

    Andelen osäkra är hög och står för 27 procent av de fler än 12 000 tillfrågade i undersökningen.”
    http://news.cision.com/se/studentkortet/r/sveriges-studenter-valjer-m-och-ratar-sd,c2380126

    ”..[..]..
    Inför förra valet gick Feministiskt initiativ bra bland unga väljare men i Studentkortets undersökning når de bara precis över riksdagsspärren och får 4,7 procent. Men det är inte helt uträknade, enligt Pär Zetterberg.

    – Det har varit väldigt lite fokus på FI sedan valet. Om de blir mer synliga kan mycket förändras, säger han.

    Sverigedemokraterna, som hamnar på 3,1 procent i undersökningen, är ytterligare ett parti som presterar långt under det normala.

    – Det här visar vilka stora skillnader det finns mellan unga som befinner sig i utbildningar och de som inte gör det. Hade undersökningen gjorts bland unga som inte utbildar sig hade de säkert fått 30 procent. Utbildning är en väldigt stark förklaringsfaktor till de värderingar vi får. Är du student blir du grönare, mer tolerant kring mångkultur och mer intresserad av internationalisering, säger Ekengren Oscarsson.”
    https://www.metro.se/artikel/moderaterna-favorit-bland-sveriges-studenter-men-m%C3%A5nga-%C3%A4r-os%C3%A4kra

    Svara
    • Jans

       /  01/08/2018

      SD är ju mindre bland högutbildade i gemen så det är ju inte direkt ett scoop. Sedan är det ju en sak vad man säger att man skall rösta på och en annan vad man verkligen röstar på. Studentkortets stora Trendrapport låter inte som världens seriösaste opinionsundersökning. SCB har ju till och med svårigheter med detta.

      Svara
  21. x

     /  01/08/2018

    Kanske något för Sverige?

    Svara
    • Jans

       /  01/08/2018

      De kommer inte att ångra sig. Och de invandrare som kvalificerar sig för att bo där kommer inte att ångra sig heller. Världen kommer inte att bli en sämre plats heller.

      SvD har haft ett antal aktivistartiklar om hur Australien hanterar båtflyktingar men inte en enda gång har de skrivit konkreta siffror på hur dödstalen i drunkning minskat.

      Svara
  22. G

     /  01/08/2018

    Svara
    • G

       /  01/08/2018

      ”Trumpofobi

      Svensk medias besatthet av den amerikanske presidenten, Donald Trump, har passerat gränsen för det parodiska. Två år i rad toppar Trump listan över mest omskrivna personer i svensk press. Både 2016 och 2017 var nämndes han åtskilligt fler gånger än nummer två på listan, nämligen vår egen statsminister, Stefan Löfvén. Förra året nämndes han hela tre gånger oftare än Stefan Löfvén. Inte en dag passerar utan att DN, antingen på ledar, kultur eller nyhetsplats skriver om Trump – inte sällan återfinns the Donald i samtliga segment. SVT har tagit fixeringen vid Trump till en helt egen nivå – de har nämligen som återkommande inslag Trumptisdag, där SVT:s USAkorresponent Carina Bergfeldt rapportera direkt från den amerikanske presidentens Twitterkonto.

      De senaste dagarna har samtliga svenska kvälls och dagstidningar, samt – naturligtvis! – public service gottat sig åt en ännu icke utgiven bok som påstås kunna fälla Trump. Boken heter ”Fire and Fury – inside the Trump White House” och är skriven av journalisten Michael Wolff. Trots att boken inte finns till försäljning förrän på tisdag, den nionde januari, har dess innehåll redan diskuterats på längden och tvären, i amerikansk och svensk media. Anklagelsepunkterna mot Trump är flera. Han påstås varit förvånad över att han faktiskt vann och ögonvittnen hävdar att hustrun Melania grät (av rörelse, besvikelse eller chock?). Vidare rapporterar Wolff att dottern Ivanka Trump gärna vill ta bli president (ungefär som i andra presidentfamiljer alltså där familjemedlemmar visat sig vara pigga på att ta över – Kennedy och Clintons, t ex). Trump uppges tycka att Vita Huset är ”läskigt” och längtar tillbaka till Trump Tower (ja? Vad ska man säga om det? Smaken är väl som baken). Han sägs också föredra att äta på McDonalds eftersom han är rädd för att bli förgiftad (kanske inte helt irrationellt att världens mest avskydde man vidtar försiktighetsåtgärder) och han och hans First Lady har separata sovrum (det hade paret Kennedy också och var Bill Clinton sov kan man ju spekulera kring).

      Med all respekt för Wolff och hans journalistiska hantverk – men om ambitionen är att fälla Trump borde han höja sig några snäpp över skvallertidningsnivån. Och med all respekt för svensk media som okritiskt återger vad amerikansk press skriver – kan ni snälla förklara hur det faktum att Melania och Donald inte ligger sked varje natt påverkar hans insats som president?
      ..[..]..
      Tillsvidare hävdar jag att det inte är Donald Trump som är sjuk, utan svensk media. De tycks mangrant ha drabbats av svårartad Trumpofobi.”
      https://ledarsidorna.se/2018/01/trumpofobi/

      Hahaha 😀

      Svara
      • Jans

         /  01/08/2018

        Jag läste också de där punkterna som skulle ”fälla Trump” och fattade liksom inte… Var det allt?

        Även min morgontidning SvD är full av Trumptrams. Det är som att läsa Grönköpings veckoblad, eller snarare i mitt fall, se rubrikerna och dra på smilbandet. Problemet är att det naturligtvis är oerhört betydelsefullt vad presidenten i världens största krigsnation tar sig för men det finns överhuvudtaget ingen möjlighet att ta del av seriösa nyheter om Trump någonstans, man får gissa.

        Svara
        • Olof

           /  01/08/2018

          Japp. Om journalister är oroliga för att Trumps attityd till media skadar dem så är de helt utan kontakt med verkligheten.

          Det som verkligen skadar förtroendet för media är allt detta oseriösa trams de publicerar. Det har gjort det extremt tydligt att det är inte allmänheten som lider av någon sorts filterbubbla, det är journalisterna själva som numera inte tycks kunna göra något annat än att kackla med i gänget.

          Svara
          • Senior

             /  01/08/2018

            Folk skrattade åt Pravda på sin tid åt deras löjeväckande ”nyheter”, sedan skrattade vi åt Bagdad Bob och hans uppenbara problem med sanningen. Nu skrattar jag åt Svensk media av samma anledning.
            -Ända tills jag tänker tillbaka vad Pravda och Bob stod för, och jämför med nyhetsmedia i Nordkorea, då är det inte lika kul längre, när jag inser i vilken liga Sverige spelar nu för tiden.

    • G

       /  01/08/2018

      Svara
  23. G

     /  01/08/2018

    Svara
  24. G

     /  01/08/2018

    Svara
  25. G

     /  01/08/2018

    Svara
  26. G

     /  01/08/2018

    Svara
    • G

       /  01/08/2018

      Svara
    • Jans

       /  01/08/2018

      Titta där, Hanif introducerade (i vart fall för mig) ett högst relevant nyord: ”islamofili” det är ju på pricken vad den vänsterliberala eliten i Sverige lider av.

      Svara
  27. G

     /  01/08/2018

    Herregud. Men jag säger inget, då killgissar jag säkert bara!…

    Anton: ”Integration- & utbildningspolitisk talesperson @CUF”

    Caroline: ”Distriktsordförande för CUF Storstockholm. Gör män och äggkonton på Twitter kränkta on a daily basis.”

    Vilma: ”Är din lokala Centerpartist på Försvarshögskolan. Alla män.”…

    William: ”Ordförande för Miljöpartiet i Norrtälje kommun. Organisationssekreterare på Miljöpartiet Stockholmsdistriktet”…

    Svara
    • Olof

       /  01/08/2018

      ”Idé till personlighet: vara (cis)man och skämta om att genusvetenskap är flum…”

      Man eller inte kan ju diskuteras, men att det som kallas ‘genusvetenskap’ i sverige är oseriöst flum är inte ett skämt. Det är blodigt allvar, och att det spenderas ett öre på sådan vuxendagisverksamhet medans vi har brist på andra områden är en skam och fullständigt oansvarigt.

      ”Men det som stör mig är de (oftast män) som aldrig läst mer än typ en tweet eller artikel och i princip killgissar och påstår att allt är flum.”

      Vi som kritiserar ‘genusvetenskapen’ hårt har oftast läst betydligt mycket mer än så. Förmodligen mer än de flesta genusvetare då de inte ens själva tycks läsa produktionen inom området. Ens om de påstås reviewa artiklarna. Men jag antar att det är så tjejforskning går till? Lite skvallra med bästa tjejgänget och sen skriv ihop lite påhitt som de gillar så man kan bli lite poppis? Och om någon ifrågasätter det hela, kan man inte presentera några empiriskt baserade motargument, spela offerkoftekortet och gnäll över hur orättvist det är att oseriöst flum inte betraktas som lika värdefullt som sådant som kräver faktiskt arbete.

      Svara
    • Jans

       /  01/08/2018

      Jag är ganska säker på att många av dem som kritiserar genusvetenskap är bra mycket mer insatta i denna än vad genusvetare är insatta i de företeelser de själva kritiserar. Inte minst de som går hårt åt naturvetenskap och biologi.

      Om man tar en sida som Genusdebatten så har ju ett flertal skribenter där läst många av de centrala feministiska verken. Och då pratar vi bara om en liten blogg som de flesta skulle avfärda som oseriös. Säger en del om maktbalansen mellan de som kritiserar och de som försvarar genusideologin.

      Svara
  28. G

     /  01/08/2018

    Det är 4 skärmdumpar i tweeten, öppna tweet för att bläddra.

    Svara
    • Jans

       /  01/08/2018

      Haha… så djävla typiskt. Jag måste faktiskt skryta om min gut feeling… Jag började läsa Lönegårdartikeln men slutade tvärt när jag kom till meningen ”konservativa medieprofiler som Margit Richert och Thomas Engström”. Engström visste jag inte så mycket om men Richert är ju en vänsterliberal batikhäxa i vardande förklädd till någon slags låtsasborgerlig mallgroda. Att omnämna henne som ”medieprofil” med någon relevans i en debatt om höger och konservativism placerade ju Lönegård i skrattburken för gott.

      Jag tycker mig skönja att även SvD:s kulturdel nu håller på att förfalla till att bli som DN. Jag har anat att det är på gång och nu blir det allt mer tydligt. Samtidigt har nyhetsdelen, i synnerhet de aktivistiska utrikesreportagen, blivit allt mer vänsterpropagandistisk och ”hennig”. Samtidigt hamnar nästan alla relevanta nyhetsvinklar och utrikesbetraktelser på ledarsidan. Den borde bryta sig loss och starta en ny tidning så kan väl Metro köpa upp skräpet som blir kvar och ha det som bilaga? Svenska Hen-Bladet typ…

      Svara
  29. G

     /  01/08/2018

    Tråden är helt jävla sanslös, vilka argument aktivisterna kommer med, tar med en del….

    Lång tråd med massor med tweets, bara klicka och läsa galenskapen!

    Svara
    • Jans

       /  01/08/2018

      De skriker högt på Twitter men möttes folken på torgen och debatterade skulle vi se hur får de i själva verket är. Sverige bör lära av Schweiz.

      Svara
      • Jans

         /  01/08/2018

        Nog för att de är får, en fårskock, men jag menade naturligtvis ”hur få de i själva verket är”.

        Svara
    • Att dom fortfarande kör arbetskraftsargumentet – det spelar liksom ingen roll då om man inte har en kunskap som efterfrågas på arbetsmarknaden så får man ändå ingen anställning oavsett hur mycket det tryter då ingen vill riskera att få en odugling på halsen. Om arbetskraften är huvudargumentet så borde väl man dessutom förespråka arbetskraftsinvandring och inte asylinvandring?

      Svara
  30. G

     /  01/08/2018

    ”Åldersgräns efter brittiska syraattacker

    Efter en våg av syraattacker har några av Storbritanniens största byggvaru- och livsmedelskedjor enats om att införa en åldersgräns på 18 år för köp av frätande vätskor, rapporterar BBC.
    …..
    Bakgrunden är att det sedan i april förra året har utförts över 500 attacker med frätande ämnen i Storbritannien. Det är dubbelt så många som för fem år sedan. Samtidigt räknar myndigheterna med ett stort mörkertal.”
    http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/%C3%A5ldersgr%C3%A4ns-efter-brittiska-syraattacker-1.5022600

    Svara
  31. Jans

     /  01/08/2018

    Det kanske är värre än en fars. Valet av metod kanske gjordes för att precis den här situationen skulle uppkomma? Jag hör att det låter foliehatt, men det har ju åtskilliga gånger visat sig att våra myndigheter befolkas av en ansenlig mängd aktivister. Jag utesluter inte att detta kan ha gjorts med avsikt.

    Svara
    • MiT

       /  01/08/2018

      Det måste ha varit med avsikt, varför annars göra det? Är ju liksom inte av misstag? Massor av folk varnade ju för att komma med egna när det redan fanns etablerade metoder? Och vad förväntar man sig när man sätter en miljöpartist på ett sånt uppdrag om inte just haveri…?

      Svara
  32. Jans

     /  01/08/2018

    Rubriken som inte skrevs efter t.ex. Ikeamordet:
    ”Politikerna bär ansvar för mina kamraters död”
    https://www.svd.se/den-okanda-turkligan–bara-en-glad-amator

    Artikeln handlar om knark vilket är frivilligt att inta till skillnad från att bli nedknivad av någon som inte skall vara i landet när man går och shoppar på Ikea.

    Svara
  33. Jans

     /  01/08/2018

    ”På FN:s senaste sanktionslista över individer som utgör ett hot mot världsfreden finns 671 individer från 55 länder upptagna. 84 procent av dessa individer kommer från Mellanöstern och/eller strider i sammanhang relaterade till MENA-regionen (Mellanöstern & Nordafrika), och de är ofta knutna till religiösa miliser/organisationer.”
    https://www.svd.se/underskatta-inte-en-vaxande-religios-extremism

    Precis de länder som Sverige har tagit emot mest invandrare från på senare år.

    Svara
  34. Ivar L

     /  01/08/2018

    Strålande utsikter till alla flitiga svenskar med slitsamma jobb:
    http://www.friatider.se/ulf-kristersson-svenskarna-m-ste-jobba-till-75-rs-lder
    ”Ulf Kristersson: Svenskarna måste jobba till 75 års ålder”

    https://uvell.se/2018/01/04/pensionsskulden-till-vara-barn/
    ”pensionssystemets utbetalningar [kommer att] minska ju fler invandrare som de facto börjar jobba”

    Tack alla politiker för att ni tog hand om landet mina föräldrar byggde.

    Svara
  35. G

     /  01/08/2018

    ”Mördad afghan hittades på offentlig toalett i Örebro: En person anhållen”
    https://nyheteridag.se/mordad-afghan-hittades-pa-offentlig-toalett-i-orebro-en-person-anhallen/

    Svara
    • Olof

       /  01/08/2018

      Hmmm… sa de inte att det var farligt för dem att bli tillbakaskickade till afghanistan?

      Ironiskt nog tycks det vara minst lika hög risk för dem om inte högre här i Sverige.

      Svara
      • G

         /  01/08/2018

        Inte bara farligt, livsfarligt tom, att de riskerar att dödas….

        Svara
  36. G

     /  01/08/2018

    ”BRÅ ska utreda varför anmälda sexbrott ökar

    Regeringen har gett Brottsförebyggande rådet (BRÅ) i uppdrag att utreda varför antalet anmälda sexualbrott ökat. I uppdraget ingår även att analysera om ökningarna gäller särskilda grupper av gärningspersoner. Om det även innefattar gärningsmännens härkomst blir upp till BRÅ att avgöra.
    ….
    Andelen som uppger att de utsatts för sexualbrott har ökat från den tidigare rekordnivån på 1,7 procent 2015 till 2,4 procent 2016. Det motsvarar 181 000 personer. De allra flesta av dem är kvinnor. Bland kvinnorna uppger 4,1 procent att de utsattes för sexualbrott förra året. Året före var andelen tre procent.

    BRÅ får nu i uppdrag av regeringen att belysa orsakerna till ökningarna sedan 2005. I uppdraget ingår också att ”i möjligaste mån” uppskatta den faktiska utvecklingen av sexualbrotten.

    BRÅ ska analysera om ökningarna gäller särskilda typer av sexualbrott, tillvägagångssätt, situationer — ”och i den mån det är möjligt gruppen gärningspersoner”.

    Moderaterna har krävt att gärningsmännens eventuella utländska bakgrund ska kartläggas. Från att inledningsvis uttryckt skepsis gentemot detta, har justitieminister Morgan Johansson (S) senare sagt att det är upp till BRÅ att avgöra.

    Den öppna formuleringen ”gruppen gärningspersoner” innebär dock en öppning för BRÅ att även ta med utländsk bakgrund. På BRÅ kan man dock i dag inte ge något besked om det även blir så.

    – Det här uppdraget har ju precis kommit så vi håller på med att lägga upp arbetet och se vilka som ska jobba med det, så det är helt enkelt litet för tidigt att säga, säger BRÅ:s pressekreterare Monica Landergård till TT.

    På justitiedepartementet säger man att beskedet från tidigare gäller, det vill säga att det är upp till BRÅ att avgöra om även utländsk bakgrund ska inkluderas.”
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6857068

    Inte bara Moderaterna som krävt, SD har också krävt det givetvis, och det innan M gjorde det samma, men den obetydliga informationen inkluderade inte TT av någon anledning…

    Svara
  37. G

     /  01/08/2018

    ”Man åtalad för mordförsök på polis

    En man åtalas för mordförsök på en polis vid Medborgarplatsen i Stockholm i augusti, uppger Åklagarmyndigheten.

    Mannen häktades i september men placerades sedan på ett hem för ungdomar som drivs av Statens institutionsstyrelse.

    Han åtalas också för en misshandel och olaga hot mot två elever på en gymnasieskola.”
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6856979

    Svara
    • G

       /  01/08/2018

      Lite mer info än Ekot lämnade…

      ”Den unge man som misstänks för mordförsöket på polismannen Ted Eriksson på Medborgarplatsen i Stockholm åtalas.
      Enligt åtalet har han ”uppsåtligen försökt döda Ted Eriksson genom att hugga/sticka honom med en kniv i halsen/nacken”.

      – Jag anser att bevisningen är god annars hade jag inte väckt åtal. Det finns vittnen och övervakningsfilmer som visar händelsen på ett jättebra sätt, säger kammaråklagare Daniel Suneson.
      …..
      En misstänkt gärningsman kunde jagas ikapp och gripas i närområdet. Han har själv uppgett att han är 17 år men åklagaren har begärt en åldersbedömning.
      …..
      Den unge mannen åtalas utöver mordförsöket på polismannen Ted Eriksson även för ett fall av misshandel. Han ska den 29 augusti förra året gett sig på en annan ung man på Tyresö gymnasium och både sparkat och slagit honom. Slagen och sparkarna ska ha riktats mot offrets kropp, huvud och ansikte och ska ha resulterat i ”smärta och rodnat i huvud, ansikte och kropp”, står det i åtalet.”
      https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/17-aringen-atalas-for-mordforsoket-pa-polismannen-ted-eriksson/

      Svara
  38. G

     /  01/08/2018

    O_o

    Svara
  39. G

     /  01/08/2018

    Merit skriver replik i Dagens Samhälle till en Gunnar från Liberalerna!….

    ”Min replik i Dagens Samhälle om asylsökande som är – eller uppger sig vara – minderåriga”
    http://meritwager.nu/allmant/min-replik-i-dagens-samhalle-om-asylsokande-som-ar-eller-uppger-sig-vara-minderariga/

    Gunnars: https://www.dagenssamhalle.se/debatt/sverige-kan-battre-lat-fler-barn-och-unga-stanna-20157

    Merits replik: https://www.dagenssamhalle.se/debatt/lang-vantetid-ar-inte-asylgrundande-20180

    Svara
  40. G

     /  01/08/2018

    Svara
  41. G

     /  01/08/2018

    Svara
  42. G

     /  01/08/2018

    Svara
  43. G

     /  01/08/2018

    Svara
  44. G

     /  01/08/2018

    ”Khader Amiri jagas för mord på sin 16-åriga fru

    Khader Amiri, 40, mördade sin 16-åriga fru, begravde henne under mossa och flydde landet, enligt misstankarna.
    Flickan ska ha inlett en relation med en jämnårig pojke, enligt uppgifter.

    Amiri jagas över hela världen – nu hoppas åklagare att han kan gripas.
    – Det finns uppgifter om var han kan befinna sig, det gör det, säger åklagare Tomas Malmenby.”
    https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/khader-amiri-jagas-for-mord-pa-sin-16-ariga-fru/

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: