Kritiska djurstudier

Igår på nyheterna så handlade det lite om djurparker och att de avlivar djur (Morgonstudion och nyheterna 06:30). Helt plötsligt så hade SVT frågat en person om detta förfarande. Hon sa inte så mycket utan bara ”Det är en kontrast mot publikens uppfattning om detta (att avliva friska djur).

Vem var det SVT valde att fråga och som sa detta korta?

Jo, en forskare i ”kritiska djurstudier”. Jag tyckte jag kände igen namnet från förra gången detta var på tapeten här på bloggen och mycket riktigt

Titta där vilket namn som dyker upp på den ansvariga för en kurs i ”kritiska djurstudier med genusvinkel”. Samma namn.

I klippet ovan kan man se henne i en intervju där hon berättar lite om sig själv och vad hon sysslar med. Intervjuare är en som heter Martin Smedjeback.

Det är väldigt intressant för förra gången jag hade detta uppe så var det här med kritiska djurstudier bara en del av inlägget, andra halvan så att säga. Första delen handlade om något helt annat.

Nämligen om stulna hönor som de skulle kastrera och därför samlade in pengar i ett facebook-event som de kallade ”Kastrera Kaisa”. Fast mer troligt är nog att pengarna skulle gå till böter. En sak som jag missade då är att en av de som hade varit med om hönsnappningen skrivit en debattartikel om det.

Och kolla vad han heter. Samma person som intervjuade Pedersen.

Steget mellan hönsnappning, kastrera Kaisa och kritiska djurstudier är tydligen väldigt kort.

Men jag tog som sagt upp lite om de där ”kritiska djurstudier” förra gången

Kursen i kritiska djurstudier vänder sig till alla som är intresserade av eller sysselsatta med djurfrågor av olika slag. Den är tvärvetenskaplig och integrerar forskning i djurstudier från bland annat sociologi, medie- och kommunikationsvetenskap, filosofi, kulturstudier, geografi och genusforskning.

De säger att den är ”tvärvetenskaplig”.

Jag hade med det där.

Och det där. ”Speciesism”, sexism och rasism…

Vad sysslar Pedersen med?

Det där. Vad t ex ”kritisk djurpedagogik” kan vara vågar jag inte ens gissa.

Hon har författat en hel del och en av sakerna är tillsammans med bl a Somar Al Naher, ni vet hon som skrivit ledare på Aftonbladet. Den heter ”Djuret”

och där kan man se Somars bidrag som heter ”Köttnationalismen, rasismen och halalfrågan”. Såklart… Och ”Köttets könspolitik” från någon som heter Adams… Plus en del annat.

Kritiska djurstudier…

Någon annan får bedöma om detta är väl använda skattepengar. Jag vet vad jag tycker i alla fall.

MVH

MiT

Föregående inlägg
Lämna en kommentar

117 kommentarer

  1. Senior

     /  01/11/2018

    Det jag reagerar på är inte aktivismen som sådan, utan hur dessa aktivister lyckats infiltrera media, nej hela samhället rent av.

    -Att det uteslutande är dessa aktivister som syns och hörs i media.
    -Att alla dessa olika aktivister samarbetar ”tväraktivistiskt” och lyfter fram varann för att travestera lite på den feministiska arbetsmetoden ”tvärvetenskapligt”.
    -Att detta över huvud taget tillåts och kan fortgå.

    Svara
    • QED

       /  01/11/2018

      Det är väl förlängningen av Trotskys idé om den permanenta revolutionen och entrismen

      https://sv.wikipedia.org/wiki/Entrism

      Svara
      • Senior

         /  01/11/2018

        Utan tvekan, men förr har de olika grupperingarna inte direkt samarbetat som de verka göra idag. Detta börjar ju bli katastrofalt.
        Jag börjar förstå varför kommunism var förbjudet i USA….

        Svara
        • Olof

           /  01/12/2018

          Heh, ja, jag har tyckt McCarthyismen var hemsk, men de senaste fem åren har jag börjat undra om han kommer få upprättelse…

          Svara
    • Pether

       /  01/11/2018

      Det är en vanlig taktik av vänsterrörelser. Infektera allt möjligt och kräv att allt ska handla om politik. När man väl är inne kan man blanda sig i vilka som ska anställas och således blir man bara starkare och starkare. Samtidigt tystas de oliktänkande.

      Svara
      • Senior

         /  01/11/2018

        Jo, det vet jag i och för sig, men då återkommer min sista punkt:
        -Att detta ens tillåts och får fortgå.

        Svara
        • Pether

           /  01/11/2018

          Det tillåts på grund av att fascism(egentligen standard i alla vänsterideologier) är helt ok, all media, de flesta politiker, osv, är ju vänster. De som inte är det är för svaga att stå emot då de inte orkar eller vågar. Så fort någon anklagelse kommer är det ingen som står vid sig, utan springer gatlopp o ber om ursäkt istället, det är därför det är så effektivt.

          Se t.ex. gamergate för ett exempel om en grupp som kämpade emot fascismen.

          Svara
          • Frida Gustavlin

             /  01/11/2018

            Kritisk pedagogik, wtf!

            ”Kritisk pedagogik är läran om att tvinga på, framförallt av barn, åsikter som passar i åsiktskorridorens absoluta mittfåra.”

  2. MiT

     /  01/11/2018

    Apropå det här som fanns som kommentar under förra inlägget
    ”Bland annat ska ojämställda strukturer i klassrummen studeras med hjälp av observatörer som iakttar mönster i hur deltagarna interagerar med varandra.”
    http://www.dt.se/opinion/ledare/emma-jaenson-varfor-later-vi-genusteorier-med-skakig-vetenskaplig-grund-harja-fritt-pa-hogskolan

    Kommer ni ihåg det här?

    Observerande observatörer


    Svara
    • Ivar L

       /  01/11/2018

      De människor som inte ser hur sjukt detta är är bortom all räddning.

      Svara
    • Senior

       /  01/11/2018

      ”Barnen måste lära sig att relatera till fler konstellationer annars blir det något udda och olikt…”

      Kan det beteendet kanske bero på att det de facto ÄR udda och olikt?
      Den stora frågan om det vore seriöst torde väl snarare vara hur man bemöter det som är udda och olikt.

      Svara
  3. MiT

     /  01/11/2018

    *https://www.facebook.com/Goatmediaproductions/videos/1695535757205537/*

    Svara
  4. Pelle2

     /  01/11/2018

    :OT:
    Expressen skriver en ledare där man, med all rätt, ifrågasätter att kulturrelativister och vänsteraktivister skall sköta arbetet mot hedersvåld och jihadism.
    https://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/hur-ska-de-som-blundat-fa-oss-andra-att-se/

    Svara
  5. Pelle2

     /  01/11/2018

    Lite mera ot:
    Expressen balanserar upp den vettiga ledaren ovan med en artikel med en mensaktivist som smetar in sitt ansikte med mensblod och smakar på det.
    https://www.expressen.se/omtalat/hon-anvander-mensblod-som-ansiktsmask-tabu/

    Svara
    • G

       /  01/11/2018

      Undrar om hon har gjort en Bloody Mary till sig själv nån gång, men ersatt tomatjuicen…

      Svara
  6. MiT

     /  01/11/2018

    Hmmm, är inte detta samma som gjorde en kudde med Arif?

    Svara
    • KU-anmälningen handlar egentligen inte så mycket om bruket av omtvistad metod, utan snarare att åldersbedömning sker.

      Man kan undra varför extremvänstern väljer att försöka såga ner hela trädet, isf att nöja sig med grenen de själva sitter på. Det är ingen som ifrågasätter om de håller sig till enbart grenen. Den är rutten ändå …

      Svara
    • G

       /  01/11/2018

      Det borde väl vara det. En skillnad är att hon på twitter skrivit K istället för Q i efternamnet…

      Svara
  7. Pelle2

     /  01/11/2018

    Lite mera OT:
    Aftonbladets ledarskribent, Ingvar Persson, vill stoppa all medicinsk åldersbestämning av asylsökanden.
    Man kan definitivt kritisera de i Sverige påhittade metoderna men varför inte använda samma metoder som andra länder använder ?
    Eller så får man väl göra som Olof, tror jag, brukar säga här. Om den asylsökanden inte kan bevisa sin ålder och ser vuxen ut så bedöms vederbörande vara vuxen och behandlas därefter…
    https://www.aftonbladet.se/ledare/a/a2WG9E/aldersbestamningar-har-blivit-en-parodi

    Svara
    • Den som knivhögg en polis:

      Förmodligen en annan:

      Svara
    • Olof

       /  01/12/2018

      Ja, först och främst tycker jag ju man skall lägga av att göra sådan jätteskillnad mellan 16 åringar och 20 åringar som båda klarar av att ta sig till sverige. Oavsett fysisk ålder är den ene inte mer ‘barn’ än den andre i den mån det är relevant i situationen.

      Men i andra hand, lagkravet är redan att den sökande skall kunna göra sin ålder trovärdig. Har de själva inga bevis och sverige saknar kompetensen på det här området, ja, då får vi helt enkelt säga att kommer du hit utan bevis så är du över 18. Vill du vara något annat, åk till något annat land.

      Då blir den möjliga ‘åldersbedömning’ som möjligtvis kan bevisa att de är under 18 i så fall om de är prepubertala och inte har skäggväxt eller bröst. Det skulle vara ett bevis de kan presentera. Men har de inget annat och läkarkåren saknar kompetens att erbjuda rimliga bevis, ja, då är det i slutändan inte skattebetalarnas problem utan den sökandes, så tack för visat intresse, men här är transporten tillbaka.

      Svara
    • G

       /  01/11/2018

      Svara
      • Motkraft

         /  01/11/2018

        Till det så har han ju bluffat om åldern. Borde i så fall vara solklart fall där drar tillbaka uppehållstillståndet.

        Kommer det att hända? Nej……

        Svara
      • Ivar L

         /  01/12/2018

        Svaret är oerhört intressant eftersom det tyder på att det juridiskt är möjligt att återkalla uppehållstillståndet, något som jag i princip aldrig hört talas om att det skulle inträffat. Jag trodde nog att det saknades regler för detta och att det var en brist som politikerna borde ta tag i. Men det handlar alltså istället om att många på Migrationsverket väljer att tolka reglerna till immigrantens fördel inio fall av tio. Undrar hur reglerna är formulerade?

        Svara
      • Ivar L

         /  01/12/2018

        Alltså: juridiskt återkalla det efter hemresor av detta slag.

        Svara
  8. Gigas

     /  01/11/2018

    Lästips: Handbok i debunking

    Klicka för att komma åt Debunking_Handbook_Swedish.pdf

    ”En allmän uppfattning är att ju fler motargument man kan presentera, desto större chans har du att bekämpa en myt. Det visar sig dock att det kan vara precis tvärtom. När det kommer till att vederlägga falska påståenden så gäller att ”less is more”. Att lägga fram tre argument kan vara mer effektivt än att lägga fram tolv, när det kommer till debunking. Så många motargument kan leda till att man istället förstärker den ursprungliga missuppfattningen.”

    Svara
  9. MiT

     /  01/11/2018

    Svara
    • Det vore intressant att höra var Henrik hittat människans inneboende godhet någonstans!

      Svara
      • Han verkar ha allt för lite av den varan själv, så frågan är om han vet vad han letar efter. Han saknar uppenbart kunskaper om det som nämns i twitten …

        Svara
  10. Dreadlock

     /  01/11/2018

    ” Historiskt sett har kvinnor,barn,icke-vita,funktionsnedsatta och hbtq-personer underordnats genom att associeras med djur [!] på olika sätt och därigenom förvägrats subjekstatus ”

    Mäh ! Jag som man förvägras ju min subjektstatus ju, mitt kön är inte ens representerat i Pedersens uppräkning ! Jag har hört en kvinna kalla en man för ” Mullig mansgris” för ca. ett decennium sedan. Hört en kvinna i övergångsåldern säga till sin man ” Det är som att tala med ett utvecklingsstört barn” , så jag har gedigna historiska underlag som borde passas in på kursens undervisning. Och varför är inte växtriket representerat ? Hört talas om kattmynta ? Elefantgräs ?

    Subjektstatus måste rekonstrueras till varje pris. Det rätta tilltalspronomet skrivas in i grundlagen. Människor med en XY kromosomuppsättning måste förstå att problemet härstammar enbart ur den mycket nedsättande XY kulturen, och är att betrakta som gärningsman och offret är alla andra utanför XY-sfären.
    Kampen måste gå vidare.

    Svara
    • Grodan Boll

       /  01/11/2018

      Historiskt sett har kvinnor,barn,icke-vita,funktionsnedsatta och hbtq-personer underordnats genom att associeras med djur [!] på olika sätt och därigenom förvägrats subjekstatus

      Alla kan ju inte kategoriseras som svin, men de kanske går på två ben?

      Svara
    • Vic

       /  01/11/2018

      Mången man har ju fått diverse vackra och mindre vackra djurrelaterade tilltalsnamn som svin, kräk, gris, tjur och varför inte det utmärkta och aningen utdaterade ordet ”snuskhummer”. Missförstå mig inte, det finns en tid och en plats för dessa tilltal.

      Appropå det så minns jag hur feministerna skrek ”gubbslem!” och fick i samma stund ett uppvaknande. Hela mitt liv har jag trott att det hette ”manslem”.

      Grodan Boll,

      Allt som går på två ben och inte har fjädrar är en människa – Platons definition.

      Svara
      • Rikard

         /  01/11/2018

        Hej.

        ”Platon, skåda din människa!”

        Varpå Diogenes lär ha inträtt med en plockad höna i näven.

        Förlåt, kunde inte hålla mig, men Diogenes är något av en kär gammal vän.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
        • Vic

           /  01/11/2018

          Densamme Diogenes som ska ha bott i en vintunna och bett Alexander den store att flytta på sig när denne skymde solljuset. Helt klart en favorit hos mig också.

          Svara
    • Ivar L

       /  01/11/2018

      Men vänta nu, det var ju ”män är djur”…
      Har det blivit ”hen är djur” plötsligt?

      Svara
  11. Dan

     /  01/11/2018

    Tack (S)(V)T för att ni varje dag ger mig minst en anledning till att inte betala tv licensen.

    Svara
  12. MiT

     /  01/11/2018

    Svara
  13. MiT

     /  01/11/2018

    Svara
  14. Jonas

     /  01/11/2018

    Välkommen till vår karniofobiska utbildning.

    Svara
  15. Jag såg också debatten med Pedersen och det var ju tämligen tydligt att hon är aktivist.
    Dock måste jag säga att det ändå ÄR tämligen absurt att de i djurparker avlivar fullt friska djur som är utrotningshotade.

    Svara
    • Ivar L

       /  01/11/2018

      Och därmed ser vi ju tydligt problemet med aktivism där den inte hör hemma. Precis som med Trumprapporteringen. Om jag inte kan lita på att reportrarna är någorlunda neutrala, hur skall jag då veta vad som är sant och vad som är hittepå eller om det finns någon viktig detalj som utelämnats?

      Svara
  16. Ivar L

     /  01/11/2018

    Jäklar…
    Det här är bra mediekritisk granskning av Toklandet.
    Viktigt arbete. SVT har helt klart reportrar med agenda.

    Svara
    • Dreadlock

       /  01/11/2018

      Ganska rolig återblick när SvT körde sin agendajournalistik.
      Sverker Olofsson intervjuar en nisse som tycker serietidningar är otäcka och sedan hämtar in utomstående expertis genom att fråga ut SONEN ( Som tycker att det är bra att man skyddar honom från dessa fördärvliga ting)

      Den gamla goda tiden, då alla verkligen trodde att allt SvT sände är i sten huggen sanning.

      Svara
      • Dreadlock

         /  01/11/2018

        Kan inte sluta undra ifall ämnet hade berört yttrandefrihet istället för serietidningar.

        ” Ja, här står min 14 årige son och jag ska fråga honom vad han tycker om att avskaffa yttrandefriheten för att den är otäck, angriper minoriteter och orsakar problem för våra svagaste i samhället”
        ” Vad tycker du Stefan, ska vi ta bort vårt grundlagsskyddade rätt till yttrandefriheten, NU NÄR DEN SKADAR SÅ MÅNGA MÄNNISKOR ? ”
        Stefan : ” Mjo, det är nog bra”

        Sverker : ” Du skulle inte bli ledsen om den försvann ? ”
        Sonen Stefan ” Njjjäää”

        Svara
  17. Vi behöver kritiska studier om hur obehövlig pyssel och icke vetenskap kan rensas bort från finansiering med skattemedel.

    Svara
    • Rikard

       /  01/11/2018

      Hej.

      Kunskapstester?

      Muntlig examination, inför publik.

      -”Kan den för anslag äskande genusvetaren Henno Sourdoughen redogöra för regressions- respektive korrelationsanalys och hur den äskande använder detta med följande material, tack?”

      En vanlig statistiker, eller någon som gått gymnasiet före 1995 (och hållit kunskapen igång s.m.s) torde inte ha något större problem.

      En genusvetare som utreder järnvägsstationers kön torde uppleva ett eller annat aber.

      Något åt det hållet i alla fall.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
  18. Ygeman (S) vill att ingen får ha en oregistrerad telefon(kort). Det leder till kriminalitet, de gör sina brott med oregistrerade telefoner. M är med på tåget. Alla skall registrera sig vid köpet är förslaget. Hur de gör med gamla nallar vet ej. Kanske kommer Gestapo och knackar på.

    Jag är kriminell. Min ena telefon, den gamla antika, har en oregistrerad telefonkort. Jag tror jag ska behålla den i gång.

    Svara
    • Dreadlock

       /  01/11/2018

      i.o.f.s. ett litet ok att bära för oss vanliga skötsamma. Om nu det gör skillnad att komma åt organiserat brottslighet. Det är bråttom nu, och varje steg är viktig just nu.

      Svara
    • Grodan Boll

       /  01/11/2018

      1. Det gör det enklare att hålla den laglydiga befolkningen i skräck.
      2. Det berör inte kriminella, för de använder (som vanligt) bulvan.

      Se vidare: övervakningskameror.

      Svara
      • Dreadlock

         /  01/11/2018

        @Grodan Boll

        Jo, det öppnar en potentiell nyttig diskussion. Men vill ändå hävda att kameraövervakning i tätbebyggda metropoler ( Som t.ex. London) har gjort mer nytta än skada.

        Men förklara gärna : 1. Det gör det enklare att hålla den laglydiga befolkningen i skräck.
        Är inte alls övertygat.

        Svara
        • Ivar L

           /  01/12/2018

          Ja frågan om vi vill ha ett Bodströmsamhälle är lite mer komplex än ”den som har rent mjöl i påsen”, enbart det faktum att alla här skriver anonymt visar ju att det inte går att lita på samhällets goda vilja i alla sammanhang.

          Jag tycker faktiskt kameraövervakning av offentliga platser i sig inte är särskilt problematiskt, det är om alla människor automatiskt identifieras och kartläggs som det blir problem och där ingår verkligen telefoner som en potenitell risk. För tro mig, det kommer att kartläggas av alla som får möjlighet om det inte regleras.

          Om möjligheten att kartlägga folk omgärdades med strikta regler och stränga straff så

          Svara
        • Ivar L

           /  01/12/2018

          (oj jag råkade posta innan jag var klar)
          …stränga straff så bör man kunna gå med på mer automatisk övervakning. Men då måste man samtidigt tänka på att möjligheten för tredje och fjärde statsmakten (medierna och bloggosfären) att göra undersökande journalistik får inte försvåras alltför mycket heller….

          Svara
    • lensof

       /  01/11/2018

      Jag var i Prag för ca 20 år sedan. Bodde några dagar i en familj. Fick med mig tre minnesvärda lärdomar därifrån.

      Det första var att man inte pratade annat nice talk hemma. Viktiga eller avslöjande saker pratade man om när man gick på promenad och då utan mobiler. Man minimerade alla risker för att bli avlyssnade och barnen skulle inte heller behöva höra vad de inte kunde ta med sig till skolan.

      Det andra var deras förundran över vår naivitet med mobiler. Hur vi lät dem kunna spåra och även avlyssna oss. De såg mobilerna som kättingar lagda om våra halsar utan att vi förstod hur kraftfulla de var. Vilka möjligheter mobilerna hade att följa och registrera varje steg vi tog.

      Den tredje lärdomen var att trots detta så saknade de tryggheten i den kommunistiska diktaturen. För med dess fall kom brottsligheten med kidnappning, övergrepp och våld från ligor från öststaterna. Sina barn var de nu tvungna att följa till skolan och andra aktiviteter för risken för kidnappning var stor. De hade varit kontrollerade men tryggare i diktaturen.

      Kanske är det diktaturen vi kommer att eftersträva inom en inte alltför lång framtid. Frågan är då vem som utövar denna diktatur och hur främmande den kommer att kännas. En del av oss kommer antagligen att sprattla emot så länge det går. Åtminstone tills vi lär oss att alla viktiga samtal ska ske på gatan utan telefoner.

      Själv är jag efter dessa lärdomar oerhört skeptisk till alla former av registrering. Uppger ovilligt och sparsamt vad man vill ha eller kräver. Har en offentlig telefon men också en med kontantkort utan koppling till mig som jag använder inte i brottsliga syften utan av ren självbevarelsedrift.

      Svara
      • Dreadlock

         /  01/11/2018

        Bra Argumet där Lensof.

        Hur ser du på kameraövervakning ?

        Svara
        • lensof

           /  01/11/2018

          Den anser jag vara en trygghet framför allt i offentliga miljöer eller där man med skylt visar att man har kameror uppsatta.

          Problemet är ju inte att man blir övervakad för det sker ju i samhället på olika sätt, problemet är om det sker när man inte vet om det eller vill vara privat.

          Det betyder att jag måste vara beredd att bli kontrollerad om jag tar mig in på områden där jag inte har rätt att vara eller beter mig på sätt som avviker. Vissa miljöer måste kunna upprätthålla detta skydd.

          Likaså måste jag kunna skydda mig mot ovälkomna gäster i mitt hem. Att ha ett öga med kamera på dörren ser jag som helt oproblematiskt snarare något önskvärt när jag blir äldre och behöver skydda mig från illasinnade främlingar.

          Samtidigt måste jag ju också kunna ha områden i min tillvaro som är okränkbara och där jag vill vara privat, anonym på mina villkor. Inte för att jag vill göra något fel utan för att jag vill vara jag utan kontroll eller insyn. Det är ju detta som är privatliv och att ha ett hem.

          Svara
          • Dreadlock

             /  01/11/2018

            Förstår. Men måste ändå påminna om London igen.Och Stockholm. Självmordsbombare i London Underground , samt Akilov (Stockholm) fastnade på bild i resp. avresestation Tunnelbanan. Bombarna i Madrid , Paris och Köpenhamn.
            Det är ett viktigt pusselbit att kunna lägga en klar bild för våra säkerhetstjänster i utredningen om vilka terroristfamiljer som borde få extra bevakning.

            Personligen anser jag att det är värt besväret. Man får en liten bit frihet fråntagen för att gå efter de som hatar din frihet. Sedan är jag inte så naiv så jag tror att nyinförda terroristlagar med utökade bevakningsmöjligheter mot civilpersoner inte kan utnyttjas av ”Fel” regering. Det finns många exempel på det.

            Men hur ska kampen mot terrorism bedrivas ? Det är inget problem som försvinner av sig självt. T.ex. Tyskland hade ett jäkla pådrag bara för att internera ett dussin medlemmar ur Ulrike/Meinhof ligan på 70/80 talet. Det har kostat många människoliv. På den tiden fanns knappt färgTV. Prislappen på männskoliv, går den före den individuella friheten ?

          • Ivar L

             /  01/12/2018

            Ja, du kanske är inne på den centrala punkten. Om övervakningen som har karaktären av kartläggning strikt regleras till att handla om allvarlig kriminalitet och terrorism men inte får användas för att jaga ”pinnar” i till polisstatistiken så borde det vara möjligt.

            Sedan kan man naturligtvis övervaka i realtid och skicka poliser till platser där det pågår oroligheter men att det skall börja registreras och loggas kontinuerligt bör vi vara extremt skeptiska till. Möjligheterna till detta ökar i rask fart nämligen med ansiktsigenkänning och big data.

      • Ivar L

         /  01/12/2018

        Fast var det verkligen diktaturens fall som ledde till kidnappningar och ligor från sämre bemedlade Östländer, var det inte snarare dålig gränsövervakning?

        Svara
        • Senior

           /  01/12/2018

          Skulle snarare säga att dess förfarande var exakt det vi bevittnar idag i Sverige.

          Svara
    • x

       /  01/12/2018

      @elina
      Löjligt förslag, politikerna försöker visa att de är smarta och handlingskraftiga.
      Det kommer bli ett slag i luften mot de kriminella då de kommer att skicka in en ”målvakt” som köper och registrerar korten.
      Dessutom kommer mobilstölderna öka (även gamla modeller) för att komma åt SIM-kort vilket innebär problem för vanliga, hederliga människor som förutom att de fått mobilen stulen även kommer hamna i förhör hos polisen där de ska behöva bevisa sin oskuld.
      Det här förslaget visar bara än en gång hur handlingsförlamade och verklighetsfrånvända våra politiker är.

      Svara
      • Ivar L

         /  01/12/2018

        En annan metod kan ju bli att kommunicera via text på sajter och servrar som är krypterade och utom räckhåll för polisen via t.ex. Tor och annat. De riktiga terroristerna och ensamvargar kommer man inte åt med de här metoderna.

        Svara
  19. MiT

     /  01/11/2018

    Svara
    • Ivar L

       /  01/12/2018

      Byggnads får sticka nya mössor i år. Förra årets är ogiltiga enligt senaste dekreten från genussekretariatets omvärldsbevakningsenhet.

      Svara
  20. MiT

     /  01/11/2018

    Svara
    • G

       /  01/12/2018

      Svara
  21. MiT

     /  01/11/2018

    Kolla på Rapport 19:30, sa han verkligen så här eller hörde jag fel?

    Svara
    • Dreadlock

       /  01/11/2018

      LOL, vem menar du ? Namn ?

      Svara
      • MiT

         /  01/11/2018

        Kollade på 21-nyheterna, han sa att de får vad samhället levererar eller liknande. men inslaget handlade om brottslighet i Rinkeby där de flesta offer för t ex skjutningar senaste tiden varit somalier.

        Svara
        • Frida Gustavlin

           /  01/12/2018

          Ja men det är ju sant, om samhället tar in och levererar jättemånga invandrare från vissa delar av världen så blir det mer kriminellt, källa: BRÅ. Om det därtill inte finns någon integration för dessa så blir det ännu mer kriminellt. Samhället får vad det levererar, det är fakta, inte en åsikt. Nu har jag inte sett klippet, men kan faktiskt tänka mig att han menade ungefär det, utan att riktigt förstå innebörden att lösningen är färre svårintegrerade invandrare per tidsrymd.

          Svara
          • MiT

             /  01/12/2018

            Men nu ska du också ha i minnet att det var en med somalisk bakgrund som sa detta, en S som är där för att locka klanröster till S förmodligen.

          • Ivar L

             /  01/12/2018

            Bryt ut Järva från sina respektive kommuner (främst Stockholms) och låt dem bilda egen kommun så kan de ju välja representanter från de egna leden som sedan får ”leverera”.

  22. Dreadlock

     /  01/11/2018

    Såg lite av Rapportsändningen på SvT play. Hittade inte uttalandet, men någonting annat som jag slogs av. Stockholmspolisen verkade tagit till sig Göteborgsmodellen när det gäller att få bukt med organiserat kriminalitet. Göteborg var nämligen först med att punktmarkera MC-gängen. Beslagtog egendom i samarbete med kronofogde,socialtjänst och åklagare i en och samma samordnad raid nattetid. Renderade i många sköna domar mot klientelet,varav en del i kännbara fängelsestraff.
    Resultat ? De som hade egendom i kvarstad, och inte ville bli intagen för polisintervjuer, flydde hals över huvud iväg till andra kommuner.
    Vill dessutom av mig hatten och tacka polisen för detta utmärkta jobb. Är helt allvarligt. Ödmjukt tack till vår polis !

    Svara
  23. Frida Gustavlin

     /  01/11/2018

    Opinion live! Autosatir i livesändning. Tema: ”fake news”

    Jan Hellin hittar på fake news för att motverka fake news och skarvar i realtid. #jagärhär-chefen är med och tycker till, trots att hon inte har ett barr med saken att göra. Parodi.

    MiT får gärna ett YouTube-klipp, kommer säkert kunna bli en klassiker.

    Rymdkram, Frida

    Svara
    • Dreadlock

       /  01/11/2018

      thank god att jag inte såg …

      Svara
    • G

       /  01/12/2018

      Hahaha, det låter det! SVT ger mig ofta handsvett, speciellt när SVT själva ska visa sig från sin ”bästa sida” i direktsändning i.e göra bort sig totalt, hoppas någon gör ett klipp för framtiden.

      Svara
  24. MiT

     /  01/12/2018

    Svara
  25. G

     /  01/12/2018

    ”Brände bosättning på eget bevåg

    Skidföretaget Skistar har på eget bevåg bränt ner en olovlig bosättning som EU-migranter anlagt mitt inne i skidområdet Lindvallen i Sälen, rapporterar SVT Dalarna.

    Varken polisen eller kronofogden kontaktades innan, och Skistar kan ha gjort sig skyldiga till brott då det kan handla om skadegörelse. Spår syns ännu av köksutrustning med kokkärl, mängder av kläder och filtar.

    Problem med boplatser där EU-migranter slagit läger finns i hela landet. På flera håll har det varit dyrt och komplicerat att ta bort bosättarna.”
    https://www.svt.se/svttext/web/pages/106.html
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/skistar-brande-ner-olovlig-bosattning-pa-eget-bevag

    Svara
    • Ivar L

       /  01/12/2018

      En rimlig gissning är att de haft omfattande kontakter med både polis och myndigheter och att absolut inget hänt och nu börjar skidsäsongen som är central för kommunens välstånd.

      Svara
  26. G

     /  01/12/2018

    https://twitter.com/SohrabAhmari/status/950129795198791680

    Svara
    • G

       /  01/12/2018

      Svara
    • Skeptisk

       /  01/12/2018

      Rika och/eller berömda män med makt har yngre fruar. För att de kan. För att de har något som en hel del unga kvinnor vill ha. Pengar och uppmärksamhet. Skribenten missade att det inte gäller alla män. En medelålders grävmaskinist med ölmage och 10 000 på kontot har ingen trofé wife.
      Att hon själv väljs bort i medelåldern av män i kariären kan bero på hon byggt sitt värde på ung och snygg. När hon inte är det längre finns det andra som kan ta över. Hade hon byggt sitt värde på intellektuell och smart hade hon inte blivit det. Jobbigt.

      Svara
  27. G

     /  01/12/2018

    Svara
  28. G

     /  01/12/2018

    What goes around comes around…

    Svara
  29. G

     /  01/12/2018

    Svara
  30. G

     /  01/12/2018

    Svara
  31. G

     /  01/12/2018

    Som en sjuk historia man inte tror är på riktigt…

    Svara
    • G

       /  01/12/2018

      Nazir: ”En kille som flydde kriget i Afghanistan”…

      https://twitter.com/Lt_Soder/status/951496961076662272

      Svara
  32. G

     /  01/12/2018

    Svara
  33. MiT

     /  01/12/2018

    https://twitter.com/ma_grundstrom/status/951694211841175552

    Svara
  34. G

     /  01/12/2018

    ”Linda lämnar MP för SD

    Linda Nilsson fd. Koskinen, tidigare Miljöpartiets ordförande i Norrköping har bytt parti och är numer medlem i Sverigedemokraterna.”
    http://folkbladet.se/nyheter/norrkoping/linda-lamnar-mp-for-sd-om4958712.aspx

    ”Därför bytte Linda parti

    När Linda Nilsson inte längre kände sig hemma i Miljöpartiet hörde hon av sig till Sverigedemokraterna för att ta reda på hur hon skulle göra för att byta parti.”
    http://folkbladet.se/nyheter/norrkoping/darfor-bytte-linda-parti-om4958895.aspx
    https://archive.is/elwvh

    Archive.is-länken är som reserv ifall gränsen för ”gratis läsning” går vid 1 artikel och betalvägg dyker upp.

    Svara
    • Nightrunner

       /  01/12/2018

      Dessa förbenade politikerspån som inte har någon som helst aning om vilken politik de representerar utan är politiker enbart för pengarnas och maktens skull. Ena dagen MP för att sedan byta till SD nästa dag. Kan man inte införa någon form av karens liknande den typen som VD:ar som säger upp sig ofta har inskrivet i deras avtal. Typ att de inte får arbeta i konkurrerande verksamhet under nästföljande två år?

      Svara
      • Senior

         /  01/12/2018

        Ja, här har vi en som ser varåt det barkar och ser om sitt hus i tid.
        Detta tyder dock på att intelligensnivån verkar vara lite högre än på genomsnittspolitikern i detta fall.

        Knapptryckare kan man vara åt vilket parti som helst, bara partiledningen talar om vilken knapp man skall trycka på….

        Svara
    • G

       /  01/12/2018

      ”Miljöpartist i Norrköping går över till Sverigedemokraterna: ”De andra politiska partierna måste skärpa till sig”

      Efter att ha utsatts för inbrott och hamnat i konflikter med Miljöpartiet har nu Linda Nilsson, tidigare ordförande för MP i Norrköping, bytt parti till Sverigedemokraterna. Nilsson tror att Sverigedemokraterna kan bli Sveriges största parti inom fem år och att många miljöpartister egentligen håller med SD.

      – Det är jag övertygad om, det beror bara på när folk känner att det är bekvämt att erkänna vad de tycker, säger Linda Nilsson till Nyheter Idag.(forts)”
      https://nyheteridag.se/miljopartist-i-norrkoping-gar-over-till-sverigedemokraterna-de-andra-politiska-partierna-maste-skarpa-till-sig/

      ”Även miljöpartister ser att samhället blivit otryggare”: Gruppledare för SD om nya partikollegan från MP

      Linda Nilsson var tidigare ordförande för Miljöpartiet i Norrköping, nu har hon gått med i Sverigedemokraterna. – Även miljöpartister ser att samhället har blivit otryggare och mer polariserat, säger Sverigedemokraternas gruppledare Darko Mamkovic till Nyheter Idag.(forts)”.
      https://nyheteridag.se/aven-miljopartister-ser-att-samhallet-blivit-otryggare-gruppledare-for-sd-om-nya-partikollegan-fran-mp/

      Svara
  35. G

     /  01/12/2018

    ”Trump vill inte ha folk från ”skitländer”

    USA:s president Donald Trump vill inte ha immigranter från ”skitländer” till USA, hellre fler norrmän. Det sade han vid ett möte i Vita huset.

    Trump blev irriterad när kongressledamöter vid ett möte i Ovala rummet talade om att skydda immigranter från Haiti, El Salvador och afrikanska länder, som en del av en partiöverskridande överenskommelse, skriver Washington Post.

    – Varför kommer alla dessa människor från skitländer hit? sade Trump enligt personer som var med.

    Trump föreslog sedan att USA skulle ta in mer folk från länder som Norge, vars statsminister Erna Solberg han träffade i veckan.

    ”Vissa politiker i Washington väljer att slåss för andra länder, men president Trump kommer alltid att slåss för amerikanerna”, säger talespersonen Raj Shah i ett uttalande efter det att tidningen först rapporterat om Trumps ordbruk.

    ”Precis som andra länder som har en meritbaserad immigration slåss president Trump för permanenta lösningar som gör vårt land starkare genom att välkomna dem som kan bidra till vårt samhälle, få vårt samhälle att växa och anpassa sig”, står det i uttalandet.”
    http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/trump-vill-inte-ha-folk-fr%C3%A5n-skitl%C3%A4nder-1.5040513

    Svara
  36. MiT

     /  01/12/2018

    Det där namnet är bekant, har nog nämnt honom någon gång. Om det är samma person alltså men ovanligt namn.

    Svara
  37. G

     /  01/12/2018

    Svara
  38. G

     /  01/12/2018

    Svara
    • Senior

       /  01/12/2018

      Nej, sedan ämbetsmannaansvaret togs bort, och tjänstemannaansvaret modifierades att ej gälla folkvalda finns inte längre något ansvar att utkräva.

      -Möjligen kan någon stackars anställd icke folkvald tjänsteman få straffet för att ha genomfört något direktiv som en folkvald politiker påtvingat dem i strid mot lagen..

      Svara
  39. G

     /  01/12/2018

    3 skärmdumpar text i tweeten.

    Svara
    • G

       /  01/12/2018

      ”Stolt medlem i #jagärhär”…

      Haha! Men det är ju _bara_ det som jäh gör, det är ju själva iden verkar det som, ni gör ju inget annat, är det inte mot person så är det spam spam spam i kommentarsfält så att diskussioner/konversationer blir omöjliga att föra i.e trakasserier. Jähvligt konstigt att ni inte ser vad ni själva sysslar med. Jähvligt komiskt att ni skapat regler så att alla jähvlar bryter mot reglerna.

      Svara
  40. G

     /  01/12/2018

    Ang debattartikeln i DN som @Pelle2 postade här för någon dag sedan…

    ”Att göra bedömningar av en persons ålder har absolut ingenting med rasbiologi att göra!”
    http://meritwager.nu/allmant/att-gora-bedomningar-av-en-persons-alder-har-absolut-ingenting-med-rasbiologi-att-gora/

    Svara
  41. G

     /  01/12/2018

    ”Åldersbedömningar av påstått, men inte sannolikt, minderåriga asylsökande – en av de dyraste och värsta skandalerna i svensk historia?

    Alla dessa turer… Kring åldersbedömningar. Snart tappar man bort sig i labyrinter och virrvarr av uttalanden, rapporter, uttalanden, påståenden på området. Och det är bara i Sverige man inte klarar av att göra åldersbedömningar av asylsökande som säger sig vara minderåriga men inte på något sätt styrker eller ens visar hur gamla de är. Bara i Sverige.
    I minst tio års tid blockerade den aktivistiska Barnläkarföreningen den här viktiga frågan. Och tilläts göra det både av Allians-regeringen och av den nuvarande regeringen.
    …..
    Den 11 januari skriver jag i Dagens Samhälle ytterligare en text…”
    http://meritwager.nu/allmant/aldersbedomningar-av-pastatt-men-inte-sannolikt-minderariga-asylsokande-en-av-de-dyraste-och-varsta-skandalerna-i-svensk-historia/

    ”Åldersbedömningarna: en gigantisk oförmåga

    I dagens SvD fortsätter granskningen av de åldersbedömningar som kommit att ifrågasättas allt mer. Turerna går nu in i stadiet alla skyller på alla. Rättsmedicinalverket skyller på Socialstyrelsen, Socialstyrelsen slår ifrån sig. En av många märkligheter med metoddebatten är att den inte tas på bred front förrän nu. Vi var många som varnade redan när metoderna togs fram, men då ville få lyssna. Merit Wager reder ut turerna.”
    https://www.dagenssamhalle.se/debatt/aldersbedomningarna-en-gigantisk-oformaga-20235

    Bra bra bra. Men dessvärre är det nog fortfarande för döva öron, ingen av alla idioter som borde ta till sig detta och vara rejält självkritisk kommer lyssna.

    Svara
  42. G

     /  01/12/2018

    https://twitter.com/LarsFredrikWal2/status/951603940147253249

    Svara
  43. G

     /  01/12/2018

    Svara
  44. G

     /  01/12/2018

    Det finns troligen en hel ”antirasistisk” lista med saker som den här mamman inte är, men som hon borde vara, och åsikter hon borde ha och tycka bara för att hon är ”svart”, enligt alla ”antirasister” osv osv som kritiserat och gapat högst om detta.

    ”Men nu har pojkens mamma talat ut och hon anser att reaktionerna är överdrivna:

    – Jag är mamman och det här är en av hundratals olika outfits min son modellerade … Sluta ropa varg hela tiden, det är en onödig konflikt.

    Mamman, som själv var med på fotograferingen, har även hon fått ta emot kritik för sitt uttalande.

    – Jag förstår verkligen inte, men inte för att jag väljer att inte förstå utan för att det är mitt sätt att tänka, förlåt, sa hon.”
    https://www.svd.se/mamman-till-barnet-i-hms-reklamkampanj-jag-forstar-inte-problemet

    Tom fått kritik för sitt eget uttalande ? Får inte ens hon som mamma till pojken ha en annan åsikt/uppfattning än ”antirasisterna”/kritikerna ?! Helt sinnessjuka. Wow.

    Svara
  1. Smått och gott från 2018, del 1 | WTF?

Lämna ett svar till G Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.