1 april varje dag del 41: Semester

Landet som aldrig sluta leverera 1 april oavsett vilket datum det är. Den här gången handlar det om semester. Barnsemester.

Ni kommer ihåg demonstrationen som de sk ”ensamkommande barnen” hade i Stockholm? Den som var så omhuldad av svensk media att de i princip hade egna hovreportrar som bara ställde inställsamma lismande frågor och desperat samlade ihop några kvinnor och barn som var där för att få bra bilder på? Tror åtminstone DN hade en egen lismande hovreporter där.

Just det

Samma demonstration som fick SvD att damma av sina magiska barnglasögon.

Under den demon blev ju en polis knivhuggen i nacken av ett av barnen

Och ser man på, där är det 17-åriga barnet ju, han som högg polisen i nacken. 17-åringen som gick på gymnasium i Sverige. Ni vet, för han var 17 år. Då ska man ju gå gymnasium. Och vara ett gigantiskt problem även där såklart!

I början av 2017 åkte han hem på semester till Iran och kom tillbaka ett par månader senare. Han har själv sagt att han är 25 och längtade hem, man har t o m pratat med hans båda småsyskon i Iran som är 23 resp 21 år gamla. Men det hindrar inte aktivisterna på Migrationsverket att låta honom vara ett litet barn när han kom tillbaka från sin sköna semester i landet som han flydde ifrån eftersom han förmodligen fruktade för sitt liv. Men han var så varmt välkommen tillbaka. En riktig guldklimp!

Vad sa man från demonstrationshållet då efter att den 17-åriga guldklimpen huggit polisen i nacken? När hovreportrarna ställde sina inställsamma frågor om det?

Att han inte alls hade med dem att göra.

Själv säger det lilla barnet att han var med demon massor av dagar. Att han hörde till den. Att det var många där som kunde bekräfta det. Enligt polisförhören. Ni vet, sånt som riktiga reportrar hade kunnat ställa riktiga frågor om istället för lismande inställsamma frågor.

På tal om semester i landet man flydde från för att man fruktade för sitt liv?

Där är en till. I Sverige är han född 31 jan 1999 och i Iran, ni vet landet som han flydde från för några år sedan för att han fruktade för sitt liv, är han är han född 31 jan 1994. Nu är han där på en stärkande semester. OBS, han har själv sagt att det är hans familj som betalat för den.

Som vanligt är det Hanif Bali som gjort journalisternas jobb. Också. Eftersom de ju är väldigt upptagna med att ställa väldigt inställsamma frågor till allt och alla. Och rapportera om någon anklagat Trump för att ha fisit i hissen förstås.

Bilden kommer från Steget Efter på twitter.

Hela Sverige är ett jävla skämt!

MVH

MiT

Annonser
Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

94 kommentarer

  1. Ett dåligt skämt i så fall!
    Svart humor!

    Svara
  2. Obs! mannen som högg polisman i nacken var blöjbarn (*_*)

    Svara
    • Ivar L

       /  01/12/2018

      Här finns som jag ser det två alternativ:
      1. Han har bluffat på hög nivå och spelat sjuk på avancerad nivå.
      2. Han har allvarliga psykiska problem på riktigt.

      Punkt ett reser en del nya frågetecken men framförallt punkt två ger två nya intressanta problem:
      a) Hur klarade han av resan hem till Iran och tillbaks igen?
      b) Om han är psykiskt sjuk, vem har haft ansvaret för honom med tanke på att han klassats som barn? Psykiskt sjuka barn kan väl inte springa omkring i centrala Stockholm utan tillsyn?

      Precis som Toklandet anger så finns det mängder med uppslag att gräva i denna historia. Inte primärt för att sätta dit killen, han är redan infångad av polisen utan för att reda ut vilka som har ansvaret för alla de orimliga situationer som verkar vara orsaken till att det slutade såhär. Det är beklämmande att inga journalister ens verkar bry sig om detta. Istället har vi en riksdagsledamot som skrapar lite på ytan. Det är ju helt upp och nervänt.

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  01/13/2018

        Ha,de borde prova att beordra hem honom.

        Svara
  3. Carl Axel

     /  01/12/2018

    Jag väljer att gråta istället för att skratta.

    Svara
    • Det fjantiga fjäskandet för afghaner – har det med detta att göra???
      Affärer under radarn?

      Svara
    • Ivar L

       /  01/12/2018

      Den som har det som vallöfte får garanterat min röst.

      Svara
  4. Studera ansiktet på Fatemeh Khavari (?) på bilden ovan –
    ser det inte ut att vara en man?

    Svara
    • G

       /  01/12/2018

      Mitt svar är fortfarande Nej.

      Svara
      • Manligt ansikte i mina ögon.

        Svara
        • G

           /  01/12/2018

          Ja, bra att tycka olika ibland lol. Men det finns både män & kvinnor som har s.k manliga respektive kvinnliga drag om man ser till ansiktet. Jag är ingen expert, men man brukar prata om högt/lågt kindben osv osv. Det är inget som jag personligen öht bryr mig om. Inte konstigare än att vissa har ett mer ”avlångt” ansikte medans andra kanske har ett mer ”runt” ansikte. Inget märkvärdigt i min värld. Eller är hon den första kvinnan du sett som du uppfattar har typiskt manliga drag/ansiktsformer ? Jag kan dock vara överens om att ”17”-åringen som attackerad polisen är en man, även om den jäveln skulle vara renrakad och len som ett barnarsle.

          Svara
        • Googlesök ”hazar girl” tryck på ”bild”

          Resultat: alla flickorna är feminina!

          Svara
          • Ivar L

             /  01/12/2018

            Märkligt inpass: det finns väl superkvinnliga och manhaftiga varianter bland alla folkslag? Google känns som ett extremt trubbigt instrument i detta sammanhang. Upp och stå, böj på knäna, ut i friska luften och motionera hjärnan!

        • The Perfect Man

           /  01/12/2018

          Kön är bara en social konstruktion…

          Svara
        • Statistisk sett är det väl bred haka som signalerar ”man” i det här sammanhanget.

          Svara
        • Ivar L

           /  01/12/2018

          Lyssna på hennes röst och iaktag även hennes kroppspråk:

          Kvinna säger jag. Det är det luriga med stillbilder, för hon ser rätt manhaftig ut på den bilden. Däremot så är hon ju knappast 17 år.

          Svara
    • Motkraft

       /  01/12/2018

      Du bjuder godhetsknarkarna på öppet mål när du uppehåller dig vid Fatemeh Khavari utseende istället för hennes budskap. Spär på bilden att de med annan åsikt än godhetsknarkarna är inskränkta och därför kan avfärdas.

      Släpp det där.

      Svara
      • Du har missförstått.
        Personens utseende är ointressant.
        Det är den bedrägliga propagandan och aktivismen som bör avslöjas.
        Upphöjda ledarfigurer med förfalskad ålder, kön och namn –
        ringer det inte ett varningssignal?

        Svara
        • Motkraft

           /  01/12/2018

          Håller med om principen men att spekulera i någons kön är inte rätt väg. Det får motsatt effekt, ger ett löjets skimmer över försöken till avslöjande.

          Sedan tycker jag att uppge fel ålder eller namn är att förfalska, vilket det också är i lagens mening när söker asyl. Jag ser det inte som att ”förfalska” om någon upplever sig född i fel kropp och med attribut försöker få leva ut vad personen upplever som sitt sanna jag.

          Det räcker med att avslöja ålder, namnförfalskning och andra lögner. Om sedan råkar ramla över bevis att personen hemma tar av sig sin förklädnad och lever som man, eller att avslöjat för vänner att allt är ett skådespel, då kan väl vara dags att spekulera i vad motivet för en sådan charad kunde vara.

          Svara
          • G

             /  01/12/2018

            Ja, typ så. Men jag tycker hela diskussionen om att Fatemeh är en man helt saknar grund, det kanske existerar fall, troligen inga alls, men detta är i vart fall inte ett. Förstår inte ens hur någon kläckte tanken om detta ang Fatemeh. Det får hur som motsatt effekt.

        • G

           /  01/12/2018

          ”Personens utseende är ointressant.”

          Men det är ju utseendet du fastnat för, ansiktet specifikt. Grejer som ID, namn, ålder osv, sådana saker förfalskas och ljugs det om i stor utsträckning, det vet vi. Men kön ? En kvinna som du alltså tror är en man, njae, så desperata tror jag inte att någon därifrån har blivit ännu, inte ens ”barnen”.

          Svara
  5. G

     /  01/12/2018

    Fortsättning ang: https://toklandet.wordpress.com/2018/01/11/kritiska-djurstudier/#comment-139688

    ”H&M-pojkens mamma: ”Vad är problemet? Släpp det!”
    ..[..]..
    Den antirasistiska rörelsen ger sig dock inte, utan har börjat trakassera mamman på hennes privata Instagram.

    ”Din mamma är en dum bitch”, skriver en person till en bild på sonen.

    ”Du har en korkad värdelös mamma”, skriver en annan.
    http://www.friatider.se/hm-pojkens-mamma-vad-r-problemet-sl-pp-det

    Vill man läsa kommentarer från det ”goda” folket så är det bara klicka på bilderna och läs, det är ganska mycket om hudfärg hit och dit: https://www.instagram.com/kingofthejungle81/ Följande kommentar var ju intressant….

    ”yepitstiffani: Look at what playing dumb got you! HIV, ebola and malaria all of which the white man invented! Your roads and schools and even government is poor because you keep playing dumb. She should really be ashamed of herself as a mother and a black woman!”

    Ang denne Jallow härunder som får ett svar från mamman till sig….

    Det är ett namn som jag sett många gånger i media i olika sammanhang, en googling på hennes namn och man finner massor, tilldelas Rättviseförmedlingens Rättvisepris 2017 för sitt arbete mot rasism och diskriminering inom skönhetsbranschen samt sitt engagemang mot slaveriet, vithetsnormer råder i skönhetsbranschen osv….

    https://www.google.se/search?q=lovette+jallow&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&dcr=0&ei=zqpYWpeNMqaB6QTS6b_ABQ

    Som jag skrev under förra blogginlägget. Mamman får kritik för sina egna uttalande bara pga att hon håller inte med ”anti”rasisterna om exakt allt. Inte ens hon som mamma till pojken tillåts ha en annan åsikt/uppfattning eller öht tänka annorlunda(!) än de goda, snälla och toleranta ”anti”rasisterna/kritikerna.

    Svara
    • Olof

       /  01/12/2018

      Mamman har naturligtvis rätt. Om det varit en vit pojke i samma tröja, skulle det varit någon uppståndelse då? Naturligtvis inte, det skulle tolkas som någon lite smålöjligt tillgivenhet.

      Tolkar man det bokstavligt, vilket krävs för att se det som kränkande, bara för att det är en mörkhyad liten kille så tyder det på att man anser att mörkhyade på något sätt skulle vara mer apliknande än ljushyade. Vilket tyder på att man själv tycks vara rasist och mest projicerar.

      Svara
    • G

       /  01/12/2018

      Se hur kändisar, sportprofiler och annat folk går bananas, herrejösses….

      ‘”Get over it’: Mother of Swedish child model at centre of H&M race row calls for global celebrities to ‘stop crying wolf’ following the ‘unnecessary controversy’ over her son’s jumper advert”
      http://www.dailymail.co.uk/femail/article-5257715/Mother-H-M-race-row-child-model-speaks-out.html

      Kör hårt, mamma!

      Svara
    • Ivar L

       /  01/12/2018

      Det var som sjutton. Det påminner ju om en inverterad variant av Luciagate 2016.

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  01/13/2018

        Glöm inte Nogger-black-gate…

        ”Om inte GB Glace avbryter kampanjen tänker Centrum mot rasism anmäla bolaget till Ombudsmannen mot etnisk diskriminering (DO). Glassköparna uppmanas att bojkotta bolaget.”

        Svara
  6. G

     /  01/12/2018

    ”Fler söker hjälp för hedersvåld

    Antalet som söker hjälp för hedersvåld ökar, enligt personer som jobbar med problematiken.

    Medvetenheten har blivit större – men samtidigt syns en oroande utveckling där förtrycket på sina håll hårdnar.
    …..
    Ett exempel är ett hedersmord i Årsta i Stockholm där mannen stympade kvinnans ansikte.

    – Han skar av näsan, läpparna och öronen. Det har inom hederskulturen symbolisk betydelse. Att man skär av öronen betyder exempelvis att man inte har lyssnat på normer och värderingar. ”
    http://tt.omni.se/fler-soker-hjalp-for-hedersvald/a/bKzLv3

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  01/13/2018

      Ur ett polischefsperspektiv så är det så klart ett fall av att Mörkertalet™️ minskat.

      Svara
  7. MiT

     /  01/12/2018


    *https://www.facebook.com/Machofabriken/posts/1839001802811869*

    Svara
    • Det är inte könsbyte på bestick, men bra försök.

      Svara
    • G

       /  01/12/2018

      Men genustrams = superduper flummigt. Så varför bli förvånad. Sluta tryck in det där i våra ungdomars hjärnor, deras hjärnor behöver hållas fullt friska och inte slumra till i någon rosa skimrande genusdröm.

      Svara
  8. Dreadlock

     /  01/12/2018

    CNN går all in och ”Analyserar” Trumps senaste offentliga invektiv ( Shithole countrys) och går helt bananas, underhållande och ganska barnsligt emellanåt. Gravallvarliga triggade kommentarer utlovas.
    Presenteras av en privatkanal, den något gapige republikanen/Libertarianen Mark Dice.

    De har mycket att prata om just nu i helgen. Hehe.

    Svara
    • G

       /  01/12/2018

      ”Enligt demokraten Luis Gutierrez betyder det med ”100 procents säkerhet” att Trump är rasist.

      ”Afrika är inget skithål”, svarar OS-medaljören Bernard Lagat, som bytt land från Kenya till USA, på Twitter.”
      http://www.friatider.se/anklagelsen-mot-donald-trump-ska-ha-f-rd-mt-invandring-fr-n-skitl-nder

      Svara
      • Ivar L

         /  01/12/2018

        Trump är en klump när det handlar om att välja ord (eller ett PR-geni med en agenda för avancerad för våra journalister…) men alla missar ju den centrala poängen. De som vill lämna länderna och flytta till USA verkar ju göra samma analys även om de kanske inte skulle beteckna sitt hemland med så grova ord.

        Svara
        • Dreadlock

           /  01/12/2018

          Detta är såklart riktat åt zombiejournalisterna som lägger vartenda ord av Trump på guldvåg. Inte för att det behövdes denna gången. Vågskålarna självantändes när den lilla profaniteten shitholes lades i en av skålarna.

          Svara
        • x

           /  01/13/2018

          @Ivar L
          Precis så tänkte jag också.
          Endera är han ett geni som dribblar bort de flesta (utom oss?) eller så begriper han inte bättre – jag är osäker på vilket.
          Nackdelen med ”starka” uttalanden är att man målar in sig i ett hörn som det är svårt att ta sig från.
          Du har också rätt i ditt resonemang ang. ”skitland”, för om inte Afrika är ett skitland/skitvärldsdel så kan man ju undra varför så många vill ”fly” därifrån.

          Svara
          • Senior

             /  01/13/2018

            Personligen tycker jag det räcker med att titta på vad han gör i yrket, där genomför han det ena vallöftet efter det andra. -Allt medan Journalisterna är fullt sysselsatta med att nagelfara vad han skrivit på twitter eller sagt i något tal..

            Tips: titta inte på vad han säger, titta på vad han gör…

            Jag får intrycket att hans uttalanden på twitter och annat är en rökridå för att hålla journalisterna sysselsatta med detta så han får ”jobba” i fred med de ”riktiga” grejerna.

    • G

       /  01/12/2018

      Sedan när är Afrika = ett land. Det finns fler än ett land på den afrikanska kontinenten som har korrupta politiker osv som helst tänker på sig själva, inte folket och på att utveckla landet. Med fattigdom, svält, religiös extremism osv osv. Nu är ju e.g Mugabe inte kvar, så utvecklingen går ju framåt i länderna, men att tala om hela jävla kontinenter fungerar inte. Även Kenya ligger väl med i framkanten om man ser till den positiva utvecklingen. Men korrupta skithål finns det i Afrika, precis som på alla andra kontinenter, situationen i vissa länder är dock värre än andra. Men vad härnäst, en sportstjärna från ME som säger att ME är inget skithål, ME är shining som aldrig förr. Eller som diskussionen om kulturer och värderingar, alla kulturer är lika bra, vad är det som säger att just vår kultur är bättre än deras. Då är ju frågan, om allt är lika skithåligt överallt, varför söker sig då folk till andra länder om det är lika illa som skithålet de kom ifrån. Givetvis är det bättre i USA än i många av skithå…ahem, länderna som många kommer ifrån. Det borde väl de flesta kunna räkna ut med arslet. Flera afrikanska länder skulle jag definitivt kalla för skithål, det är inte bra, trevligt eller lätt att leva där, men om folket drar så blir bara skiten kvar, Sverige uppstod inte ur intet med välfärden ready to go även om vissa verkar tro det, tiden i dessa länder måste ha sin gång, många är ännu inte ens demokratiska, men förhoppningsvis går det framåt i alla problemländer. Världen ger mycket bistånd till många länder i Afrika och hjälper så gott det går, och det hade inte varit möjligt om skithålet varit världsomfattande, svåra frågor utan varken enkla eller snabba lösningar. Några länder i Afrika börja kanske ”skina” lite mer än andra, men att hela kontinenten Afrika is shining är väl mest fake news som Trump skulle säga. Alla gånger UNICEF ber mig om 100kr i reklamen på TV och man ser benrangel till barn så tänker jag att det är synd att Sverige prioriterar så många miljarder på hjälp i Sverige till ensamkommande ”barn”.

      Svara
      • Nightrunner

         /  01/12/2018

        Är på Bernard Lagats sida i detta fall. En grym löpare och en bra förebild för många.

        Svara
    • Gorby

       /  01/12/2018

      Paul Joseph Watson på samma tema:

      Svara
  9. G

     /  01/12/2018

    Wow wow. Läste precis Hanif inlägg på Facebook som MiT länkar till i blogginlägget (tack MiT!). Det borde alla läsa. Obligatorisk läsning! Det är helt otroligt, toppenbra sammanfattning han gjort efter att ha läst rapporten. Och man blir ju inte gladare när man tänker på hur många år(!) som det här pågått och systemen utnyttjats av tiotusentals! Och politiker och myndigheter bara ser på! Och journalister? Nä, er ska vi inte heller tala om! Fy fan så illa. I detta land har vi verkligen fel folk på fel plats på hur många positioner som helst!

    Svara
    • G

       /  01/12/2018

      För bra och för viktigt för att inte sparas: https://archive.is/4NnBX

      Svara
      • Melmac

         /  01/12/2018

        De där borde man tipsa Paul Joseph Watson om så att världen får vet mer av detta kalla koko-land!

        Svara
      • Ivar L

         /  01/12/2018

        Bra, viktigt att logga allt som händer för man vet aldrig när det dyker upp storstädningar. Jag brukar också försöka arkivera i de där arkiven… Fast de kan ju iofs försvinna de med en vacker dag. Eller göras tillgängliga enbart för ”forskningsändamål”. Hoppas några har orken att logga screenshots hemma också.

        Svara
    • Nightrunner

       /  01/12/2018

      Det är ett förundersökningsprotokoll och inte en rapport. Av den framkommer att förövaren är svårt psykiskt sjuk och borde ha tagits om hand på ett annat sätt. Bland annat så hade skola varnat för honom efter ett slagsmål på skolan men poliserna verkade inte ta dem på allvar att han var mycket farlig. I mångt och mycket liknande Anna Lindhs mördare dvs en tickande bomb. Han hade under en längre tid legat apatisk (hört den förrut?)och bland annat sondmatats.

      Svara
      • G

         /  01/12/2018

        Jag vet. Jag skrev rapport därför att jag inte orkade skriva ut det långa ordet förundersökningsprotokoll. 😛

        Svara
      • Ivar L

         /  01/12/2018

        Aha, det var det jag resonerade om ovan. Hade han alltså beledsagare när han var på hemresa? Vem betalade den i så fall. Om inte så är vi återigen i frågan hur en allvarligt psyksjuk man (alternativt barn) kunnat åka hem till Iran på ”semester”.

        Svara
  10. G

     /  01/12/2018

    Svara
  11. Nightrunner

     /  01/12/2018

    Även om jag inte sympatiserar med demonstranterna eller deras mål och även om jag rent personligen helst skulle se att de alla skickades hem till sina egna länder så måste jag även efter att ha läst FUP tycka att Bali i detta fallet ägnar sig åt guilt by association. Han är ofta träffsäker men i detta fallet är lite långsökt att han skulle ha något med demonstrationen i någon större utsträckning att göra. Felet Fateme (stavning?) gör är att hon/han bergsäkert säger att han inte har något med dem att göra vilket är en sanning med modifikation. Han hade varit på platsen ett flertal gånger men knappast i någon ledande position. Ta random demonstration och titta vilka som deltar: där hittar man alldeles säkert en jädra massa skumma typer utan att det för den sakens skull är den/de som anordnar demots som ska behöva ansvara för dem.
    Även i detta fall så verkar Mig.verkets kvarnar snurrat för sakta då de faktiskt var på spåren att han var överårig. Tyvärr hade de inte hunnit/orkat göra något åt saken.

    Svara
    • Ivar L

       /  01/12/2018

      Fast det är ju inte Fateme som är det centrala i hans kritik utan att ingen journalist gjort mer än betrakta det hon säger som sanning och relevant.

      Jag har inte läst allt Bali skrivit men överhuvudtaget så handlar ju oerhört mycket av den kritik båda han, Toklandet och många andra framför i första hand om att journalister inte gör sitt jobb utan håller på med opinionsarbete medan privatbloggare, politiker och till och med Timbroister som Uvell gör ett mycket mer gediget journalistiskt arbete trots att de senare borde vara de som bedriver propaganda och inte är objektiva. Det är oftast bra mycket svårare att beslå t.ex. Uvell eller Toklandet med lögn än msn-journalister.

      Svara
  12. MiT

     /  01/12/2018

    Svara
  13. Vic

     /  01/12/2018

    I vilket annat land som helst så hade det varit helt naturligt att stänga svängdörrarna. Alltså, om en asylsökande eller någon som fått asyl åker på semester till landet denne ”flydde” från så borde man helt enkelt kunna dra in uppehållstillståndet och begära att personen gör en ny asylansökan (vilken naturligtvis i 99% av fallen skulle avslås). Det verkar inte sannolikt att man är i behov av politisk asyl om man tar sig igenom flygplatsens passkontroll två gånger i det landet man flydde från. Jag dristar mig dessutom till att tro att de flesta på migrationsverket skulle hålla med om detta om de tänkte över saken en stund. Små justeringar i lagen skulle göra stor skillnad.

    Dessutom har jag moralen på min sida. Genom en noggrannare process så skulle mer resurser finnas för de som verkligen har skyddsbehov, vilka jag givetvis förordar att man ger uppehållstillstånd.

    Svara
    • Ivar L

       /  01/12/2018

      Det var ju en tweet här på bloggen (förra posten tror jag) som tydde på att Migrationsverket faktiskt kan återkalla uppehållstillstånd på den grunden. Men det gör de väl vad jag vet i princip aldrig någonsin.

      Svara
  14. G

     /  01/12/2018

    Svara
  15. Har nu läst Scott Adams ”Win Bigly” som handlar om övertalning (och hypnos) med Trumps valrörelse som ramberättelse. (Den som följt Adams blogg och eventuellt sett honom hos Dave Rubin känner igen minst hälften. Den som avfärdar Adams som ”han som gör den där serien om Dilbert” underskattar honom, och underskattade sannolikt Trump.)

    Funderar på vilka ”linguistic kill shots” vi behöver inför vårt eget val. Ett av mina förslag är ”ombytliga moderater”. Motivering:
    * ”Ombytlig” är ett ganska ovanligt ord, jämfört med ”opålitlig”, och man kan därmed lättare länka det till ett specifikt mål.
    * Det är framtidssäkrat i och med att de garanterat kommer att göra saker som är på tvärt mot vad de gjort tidigare: det blir självuppfyllande.
    * Det är negativt.

    Vi behöver något mot S och C också, men jag har inte kommit på något bra.

    (Återkommer med viktiga punkter från boken för att styra valet i rätt riktning.)

    Svara
    • Vic

       /  01/12/2018

      Har hört C kallas ”Åsa-Nisse-marxister” vid mer än ett tillfälle och måste säga att det klingar väldigt fint.

      Svara
  16. “Orten”: Klaner muterar till hybrider
    https://ledarsidorna.se/2018/01/orten-klaner-muterar-till-hybrider/
    ”De har inte kommit snett. De har inget missbruk. De delar helt enkelt inte våra normer, och de har absolut ingen lojalitet eller ens vilja till lojalitet gentemot samhället.”

    Svara
    • Ivar L

       /  01/12/2018

      Rätt intressant, detta citat motsvarar i grova drag exakt en viktig passage i Paul Davies bok Exodus från 2013, där han beskriver ett centralt problem med stora kulturfrämmande diasporor, nämligen att brott mot ursprungsbefolkningen inte är skambelagt bland de egna:

      ”En dom till fängelse är ingen skam, den är ett besvär, något obekvämt, något att undvika för att det är opraktiskt och långtråkigt att sitta inne. Lojaliteten är däremot oerhört stark när det gäller gänget, kompisarna, familjen, klanen, kvarteret; och den är dubbelriktad. Vi kan inte alltid involvera deras familjer när vi vill behandla dem för kriminalitet; för familjerna kan tycka att grabben är bra, han drar hem pengar. Den ofta oreserverade kärleken till mamman och respekten för pappan motsvaras inte sällan av en fullständig, och i bästa fall blind, lojalitet tillbaka.”

      Det handlar alltså om problem som immigrationsforskningen känt till under lång tid. Men alla i Sverige har blundat för dem och här står vi nu.

      Svara
      • Det där är en väldigt bra beskrivning och antagligen en stor anledning till att invandrare är överrepresenterade i brott – för mig är det en stor skam att hamna i fängelse. Du vet mycket väl att om du hamnar i fängelse så är det inte bara en skam för dig, men en skam för din familj, vänner och bekanta.

        De med utländsk bakgrund som jag känner har inte samma reflex om skam. De är, precis som Paul beskriver, besvärligt. Det är obekvämt och inte riktigt passat till planerna. Men familjen, vännerna och bekanta dömer inte ut dig. De tycker precis som detta – obekvämt. Detta är nog anledningen till att Sveriges lagar inte funkar – de straffar individen och inte kollektivet. Det låter väldigt hårt men detta är vad som man måste komma åt om man vill göra något åt överrepresentationen i invandrarkriminalitet.

        Svara
        • Nightrunner

           /  01/13/2018

          Börjar bli mer o mer likt USA där en så stor del av den manliga svarta befolkningen någon gång suttit i fängelse så det inte längre anses skamfullt.

          Svara
  17. Mjölner

     /  01/12/2018

    Hela Sverige är ett djävla mentalsjukhus.Migrationsverket är stormavdelningen.

    Svara
    • Känns som en klassisk skräckfilm: ”Asylansökan kommer inifrån Migrationsverket!”

      (”The caller is in the house. The calls are coming from the house!”
      – Black Christmas (1974) )

      Svara
  18. G

     /  01/12/2018

    ”Jan Helin: Statliga projektet mot vinklade nyheter kommer inte begränsa yttrandefriheten”
    https://nyheteridag.se/jan-helin-statliga-projektet-mot-vinklade-nyheter-kommer-inte-begransa-yttrandefriheten/

    Svara
    • ”en nyhet som kanske inte i sin enskilda faktadel är fel, men avsiktligt bara en liten del av hela verkligheten för att polarisera väldigt mycket en debatt”
      Det där är väl grundregeln för allt SVT-SR sysslar med?

      Räven skall vakta hönshuset.

      Som Ganman sade: ”den som bara lyssnar på public service blir dum i huvudet.”

      Svara
    • Dreadlock

       /  01/12/2018

      ” – Det större problemet är en typ av aktiv spridning av en nyhet som kanske inte i sin enskilda faktadel är fel, men avsiktligt bara en liten del av hela verkligheten för att polarisera väldigt mycket en debatt, säger Helin.”

      ” Stora medieaktörer som Bonnier, Schibstedt, Sveriges Radio och Sveriges Television ska tillsammans med Vinnova motarbeta vinklade nyheter, ”

      Herregud, detta får bara inte vara sant.
      Fanns det inga andra vägar att gå för att överbrygga förtroendeklyftan mellan nyhetsmonopolet och oberoende nyhetskanaler ?
      Hur i hela friden ska detta gå till ? Nu fattar de flesta att de bor i en regim som inte tillåter åsiktspluralism. Kommer försent, och det kommer bli en baktändning av guds nåde. Detta är ju själva kvittot på ett helt skamlöst angrepp på det fria ordet. Hur hur många är beredda att betala för mediekanaler producerat av godkända Pravdajournalister ?

      Svara
      • Senior

         /  01/12/2018

        Menar de sådana vinklingar som när nyhetsprogrammet i SVT rapporterade att Israel brutit vapenvilan genom att besvara ett raketanfall från västbanken?

        Den bästa starten vore ju att lägga ner sig själva först.

        Tyvärr tror jag inte de flesta fattar att vi styrs av en sådan regim, eller snarare, de vill inte och vågar inte fatta…

        Svara
        • Grodan Boll

           /  01/12/2018

          Vi får väl rösta på något parti som vill lägga ner TV-skatten då.
          Det är bara att välja bland partierna.
          Oh wait…

          Svara
      • Ivar L

         /  01/12/2018

        Men vad skall de åstadkomma menar de? Det lär ju inte bli några lagändringar i frågan under året så hur skall de kunna begränsa yttrandefriheten. Det enda de kommer att lyckas med är att gräva ner sig några decimeter till i sin otrovärdyghetslera. Det kommer ju i första hand att drabbas negativt själva om de ger sig på några aktioner. Motståndets röst är alldeles för stark idag för att de skall lyckas tysta några väsentligheter.

        Enda undantaget jag kan se är om de kan växla upp någon ryssvinkel för där håller sådana som Uvell, Bali och många bloggare tyst. Klart fler som är rädda för Putinbaciller än för SD-baciller i dagsläget. Fast jag tror faktiskt inte de har mycket att hämta där med. Putin är rätt irrelevant för de stora frågorna i Sverige just nu.

        Svara
        • Grodan Boll

           /  01/12/2018

          Plattformen som ska censureras (ännu mer) är Internet.
          Vi har nu nått fram till att avvikande åsikt är hatbrott.
          Då gäller det att etablera vem som är norm och vem som är avvikande.

          Svara
  19. Den här skall jag skicka till alla återstående vänner jag vill bli av med!

    ”How to Determine If You Should Talk About Politics in Public”
    http://blog.dilbert.com/2017/12/22/determine-talk-politics-public/
    ”Did you once believe…
    Trump will never win the GOP nomination.
    Trump will never win the presidency.
    […]
    Trump will get nothing important done.
    Trump will not work effectively with leaders of other countries.
    […]
    I didn’t get any of those predictions wrong. But if you got 15 or more wrong, you might want to consider never saying anything about politics out loud again for the rest of your life. Just a suggestion.”

    Svara
  20. Rikard

     /  01/12/2018

    Hej.

    En grundfråga man bör ställa till politiker (och journalister och liknande på den regimtrogna sidan) är:

    ”Tycker du att alla har rätt att flytta till Sverige?”

    Oavsett svaret har man sedan flera bra angreppslinjer.

    Frågan kan varieras med ”Tycker du att alla som kommer till Sverige har rätt att stanna?”.

    Man behöver inte vänta på att regim-media skall ställa sådana frågor – det är fritt fram att e-posta till både lokala och nationella politiker. Glöm inte att bifoga en notis om att deras svar kan komma att publiceras i sociala medier, om ni avser göra så – det får dig att se pålitlig och hedervärd ut, och tvingar dem att tänka innan de svarar. En saklig, artig ton utan att vara ursäktande eller inställsam hjälper, och att hålla sig till nuläget och nutiden lika så – drar man upp gamla surdegar bidrar man till en metadebatt och ger den tillfrågade en utväg den inte bör erbjudas.

    Troligen får du mest allmänt hållna svar i form av målsättningar (någon som minns vem det var som menade att vallöften inte är löften, utan endast målsättningar?), vilket bör föranleda upprepad fråga där högre grad av konkretion efterlyses, samt en tidsaspekt på så vis att man frågar: ”När kommer detta att vara genomfört/påbörjas/avslutas?”

    Var inte rädd för att skriva till folk som syns i media, vare sig de är politiker eller annat bös – men glöm inte att alltid vara tydlig med om du avser att sprida svaret, och se noga till att arkivera dina svar på säkert ställe. Såväl extern hård-disk som molntjänst som utskrifter.

    Varför inte lägga en kvart om dagen på ett e-brev till en makthavare eller annan offentlig person?

    Vi kan vinna det här!

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    Svara
    • En argan list (Rikards språkbruk inspirerar mig!) i sammanhanget är att först nämna att vi inom tio år (tack vare att fattiga länder snabbt blir rikare) kommer att ha ytterligare en halv miljard turister runtom i världen. Europas befolkning, ungefär.
      ”Kan man tänka sig att vissa turistmål – som Venedig eller Eiffeltornet – kan tvingas begränsa antalet besökande? Är det rimligt?” Många kommer att säga Ja.

      Därefter slår man till med ”och om de stannar permanent?”

      (Tror det är ytterligare en Adams-idé. Kan inte hitta var jag läste den.)

      Svara
  21. Dreadlock

     /  01/12/2018

    ” Varför inte lägga en kvart om dagen på ett e-brev till en makthavare eller annan offentlig person?”

    Im in !

    Svara
    • Ja, det borde det vara värt.

      ”If you can’t work out thirty minutes a day, you don’t deserve a hot date.”

      Svara
  22. MiT

     /  01/12/2018

    Svara
    • Kristian

       /  01/13/2018

      Hmm. I Wehrmachts klassiska ”Tigerfibel” (för Tiger-stridsvagnarna) fanns en ibland lättklädd dam med för att lätta upp stämmningen.
      Kan man hoppas på en HBTQ-version för våra inhemska stridsmedel? Något för RFSL-illustratörerna att ta tag i!

      (https://en.wikipedia.org/wiki/Tigerfibel
      Finns att ladda ned på diverse ställen. Intressant för de som är intresserade av militärhistoria och undervisning/pedagogik. Enkelt, underhållande och till saken.)

      Svara
    • Kristian

       /  01/13/2018

      Camille Paglia: Historien upprepar sig. När en kultur når sin ”dekadenta” slutfas börjar en besatthet med ”trans.” Maskulinitet ses som ett problem, men förr eller senare kommer någon typ av katastrof som kräver just detta.

      Utanför väntar fiender som inte har några som helst problem med maskulinitet.
      Grekland – Rom.
      Rom – Barbarer.
      Europa idag – ISIS.

      Den första videon är nog bäst, ger några alternativ:
      Lesson from History: Transgender Mania is Sign of Cultural Collapse – Camille Paglia
      *https://www.youtube.com/watch?v=I8BRdwgPChQ* (4 minuter in)

      *https://www.youtube.com/watch?v=dMDVuHsVwKs*
      *https://www.youtube.com/watch?v=83hyZq1p-f4*

      Svara
  23. Gorby

     /  01/12/2018

    Svara
    • Dreadlock

       /  01/12/2018

      Det ” Manke” påstår om Malmö och ”pajsaren” bekräftas inte i just detta inslag. Vet inte om ” Manke” har en biff med sagda journalist, men det är klantigt att inte presentera en bakgrund i.a,.f.

      Svara
  24. Gorby

     /  01/12/2018

    Svara
  25. Dreadlock

     /  01/12/2018

    Mårten Castenfors (Chef för konst Stockholm) I inslaget SvT -Kultur Var en av mina gamla mentorer när jag läste på Göteborgs universitet (85-90). På den tiden höll han glimrande seminarier angående religion i konsthistorien, inte helt olikt en lektion av J. Peterson. Var bara 22 år när jag började, men jag har honom att tacka för en utmärkt introduktion och suget att veta mer…

    Vad som blivit av honom idag ? Ett politiskt instrument kanske ? vem vet…

    Svara
  26. MiT

     /  01/13/2018

    Svara
  27. MiT

     /  01/13/2018

    Så förvånad man inte blir…
    ”Pengar till stöd för BB-ockupationen går till skuldsatt privatperson”
    https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/pengar-till-stod-for-bb-ockupationen-gar-till-skuldsatt-privatperson

    Svara
  28. MiT

     /  01/13/2018

    Svara
    • Kristian

       /  01/13/2018

      Naiv ™:
      ”Facebook är grunden för nätsamtal i Sverige med 60 procent av befolkningen som användare och har därmed ett samhällsansvar.”

      Hahahaha! Han sade ”Samhällsansvar”! Han menar det! hahaha! osv. osv.

      Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: