Nu och då

Det är tydligen problem i Rinkeby enligt Wanngård. Ja det är sådana problem att hon vill ha en särskild uppgörelse om polisen i riksdagen.

Nu står det inte specifikt om just Rinkeby i just den artikeln men det är där det det nya året har rivstartat mest med skjutningar och mord.

Karin Wanngård skriver att problemen har uppstått under flera mandatperioder och att det inte finns anledning till politisk taktik utan att medborgare vill se politiker som tar ansvar.

Problemen har uppstått under flera mandatperioder säger hon och att det inte finns anledning till politisk taktik.

Men hur lät det för bara drygt 4 månader sedan? När Rinkeby var på tapeten i o m en norsk minister som besökte Stockholm och retsamt påpekade att kejsaren är naken?

Vad sa Wanngård då i Aktuellt?

”Man åker inte till en av våra fina stadsdelar i Stockholm, i Rinkeby, där det sprudlar av livskraft och energi, och säger ”här går det inte bra””.

Så det är ju kanske inte så underligt att man undrar lite vad för radikalt som har hänt på bara drygt fyra månader? Hur kan sprudlande livsglädje och energi förvandlas till terror och kaos på bara drygt fyra månader? Det måste alltså ha hänt något i t ex Rinkeby under Wanngårds styre och inte under flera mandatperioder? Om det i slutet av aug 2017 sprudlade av livskraft och energi och i jan 2018 är kaos och katastrof så måste ju något ha hänt på de månaderna? Eller fanns det utrymme för politisk taktik i aug 2017 men inte i jan 2018? I så fall måste något ha hänt på de månaderna som tagit bort det utrymmet?

Eller så är Wanngård bara en ljugande papegoja som fullständigt skiter i andra människor. Det tror jag är det troligaste alternativet.

**********

I Socialdemokraternas och Centerns Sverige så är vi olika inför lagen

Försök lura till er bidrag som ni inte har rätt till som svenskar och se vad som händer…

Men visst är det så att behandlas olika inför lagen beroende på var du kommer ifrån alltid har visat sig vara ett framgångsrecept på alla sätt och vis och alldeles speciellt för att motverka motsättningar? Visst…?

**********

free johanna möller.JPG

Tror det är satir. Men man vet faktiskt inte i dagerns Sverige. Finns ju faktiskt inget som skiljer det där twitterkontot från Vi står inte ut och deras konto.

Det kryper i mig. Igen.

MVH

MiT

Lämna en kommentar

100 kommentarer

  1. Pelle2

     /  01/13/2018

    Även om Wanngård är en lögnare och inte vill ta ansvar för den eskalerande brottsligheten under denna regeringsperioden så tycker jag ändå att det är bra att hon sätter ner foten och vill få till en lösning.
    Man kan ju hoppas att det leder till hårdare straff och att den inkompetenta politruken Eliasson får sparken och ersätts av en riktig polis…

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  01/13/2018

      Givetvis är det bra att försöka åtgärda problem, helt oavsett om man förnekat dem tidigare.

      Men hennes budskap om att andra bullar ska gälla, och att frågan inte ska tolkas som ”politisk taktik”, är ändå ett sätt för henne att försöka flyta ovanpå, ett positionerande för att visa att sossarna i Stockholm tar ”tryggheten” på allvar.

      Låt ingen tro att det inte är valår 2018, och att äska breda politiska överenskommelser är lika lite ansvarstagande som att självständigt gå fram med sin politik när utkomsten i praktiken endast resulterar i tandlösa reformer.

      Inget tyder på att det kommer finnas mandat för någon större förändring av politiken som både främjar integration och motverkar kriminalitet, de kommande årtiondena kommer inte bjuda på någon reell förändring vad gäller förutsättningarna för landets invandrare.

      Det kommer helt enkelt bli mycket sämre innan det kan börja bli bättre, för alla. Tråkigt, men så är det, i alla fall sett utifrån vad dagens beslutsförande politiker vill.

      Cyniska tjugondagknuthälsningar, Frida

      Svara
    • G

       /  01/14/2018

      Ang Wanngård nu & då….
      http://iotakt.se/totalomsvangningen/

      Svara
    • Ivar L

       /  01/14/2018

      Pelle2: Hon sätter inte ner foten, hon har påbörjat valrörelsen. Precis som sossarnas och moderaternas snack på riksnivån om uppstyrd migrationspolitik så är det valfläsk med löksås och inte värt mycket när rösterna har lagts.

      Svara
      • Pelle2

         /  01/14/2018

        Förmodligen har du rätt Ivar men det är ju ändå bra att man nu börjar erkänna att det finns stora problem i ett antal områden i Sverige och att man nu tvingas göra något åt det.
        Det är ju fördelen med ett valår för då kan inte politikerna sopa uppenbara problem under mattan utan att riskera att bli utslängda.

        Svara
        • Senior

           /  01/14/2018

          Nej, de kommer inte att göra något åt det.
          Det är bara vallöften, Inget de kommer att genomföra.

          Svara
  2. Pelle2

     /  01/13/2018

    Håller även med dig om att det är sjukt att vi tillåter människor med utländsk bakgrund fuska med bidrag utan åtgärd medan en svensk hade åkt dit så det sjunger om det…

    Svara
  3. MiT

     /  01/13/2018

    *https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10155381418128251&set=a.454058298250.239724.644748250&type=3*

    Svara
  4. Pelle2

     /  01/13/2018

    På tal om brott skrev Thomas Gür ett jättebra inlägg i SVD om brottslighet.
    Han menar, ed all rätt, att strängare straff ger färre brott eftersom de som döms då sitter längre tid i fängelse och därhttps://www.svd.se/strangare-straff-ger-farre-brott med inte kan begå nya brott.
    Han menar också att man borde ta bort straffrabatten och istället plussa på straffet för varje brott som begås.
    https://www.svd.se/strangare-straff-ger-farre-brott

    Svara
    • Utmärkta förslag!

      Svara
      • Bra. Tredje gången deporteras du till Sibirien eller annan håla där du inte har fri service som på svenska fängelser.

        Svara
        • Ivar L

           /  01/14/2018

          Jag skulle bli rätt nöjd om man bara gjorde som så att man drog in PUT och liknande från hitflyttade våldsbrottslingar och vaneförbrytare.

          Svara
    • Olof

       /  01/13/2018

      Ja, jag är ingen jättefan av strängare straff för sin egen skull, men åtminstone vad gäller våldsbrott och brott med hot om våld så bör systemet skala så att efter någon dömts för 3-4 sådana brott bör de förvaras på så sätt att de inte utsätter någon annan för risk under resten av livet.

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  01/13/2018

        Jag hade gärna sett strängare straff, problemet är inte att det inte fungerar rent preventivt, utan att risken för att äckliga samhällsförstörande fängelsegäng uppstår, och det är på alla sätt dåligt. Gärna längre straff för de värsta typerna, men också väldigt låg (läs: obefintlig) möjlighet till kontakt med omvärlden för de med de strängaste påföljderna.

        För min del får livstids fängelse gärna innebära just livstids fängelse.

        Svara
        • Olof

           /  01/13/2018

          Ja, det jag funderar på är om det hade varit möjligt att ta fram ett antal alternativ till rimlig kostnad där det inte längre handlar om just ett straff och att sona ett brott utan helt enkelt att ‘du är för stor risk för andra, du kommer inte ut, eller ens i kontakt med några andra fångar utan deras medgivande, om vi inte kan garantera att du är ofarlig’.

          Om samhället tar sig rätten att avväpna folk och inskränka rätten till självförsvar så uppstår också en skyldighet att faktiskt skydda medborgarna mot den typen av hot. Antingen får samhället återta den rollen och se till att de faror vi nu låtit uppstå slutar vara faror eller så får vi börja ändra på reglerna för vad folk får göra på egen hand.

          Svara
          • Senior

             /  01/13/2018

            Ojoj, nu har vi lyft locket lite på Pandoras ask…

            Jag har full förståelse och kan hålla med om att vissa människor behöver (nu väljer jag uttrycket med flit) undanröjas från det offentliga samhället för att garantera andras säkerhet.

            Men om vi nu lägger till ”till rimlig kostnad” i ekvationen uppstår ett litet dilemma som kan leda in på ett sluttande plan….. Vart skall gränsen på detta sluttande plan sättas? Den kommer nog att vara ganska dynamisk.
            -Och vara beroende på hur utvecklat samhället och dess invånare är.

            Ju fler ”primitiva” (i brist på bättre ord, såsom empatistörda etc.) mördare och våldsbrottslingar, desto mer primitivt måste samhället bemöta dessa brottslingar.

            Ju längre tiden går, och samhället ”rensat ut” dessa primitiva brottslingar så kan ju även lagen anpassas och bli mer civiliserad i takt med att befolkningen civiliseras. Dödsstraff avskaffas. Rättsamhället stärks, hellre fria än fälla vid osäkerhet etc.

            -I Sverige har denna civilisering pågått åtminstone sedan edsöreslagarna antogs och tvingades igenom ca år 1100. Innan detta fanns dessa enklaver med släkter såsom Svear, Sverkrar, och allt vad det var som slogs mot varann. Detta har gjort att vi på dessa ca 900 år blivit ett väldigt civiliserat folk, dessutom förskonat från direkt krig i snart 200 år. Detta har givit oss en otroligt laglydig och lugn befolkning, trygga i vetskapen om att rättsamhället tar hand om problemen åt oss.

            Problemet de sista åren torde inte vara någon hemlighet. Vi har tagit emot ca 2 miljoner nya invånare, de flesta av dem längtar efter lugn och ro som oss infödda Svenskar. Men vissa av dem är helt enkelt bara ute efter en drägligare tillvaro på bekostnad av de skötsamma, de som skiter i svensk lag, de som jag härmed väljer att kalla ociviliserade i brist på bättre… -Och ja, det finns infödda Svenskar i denna grupp också. Dock har det totala antalet av denna typ ökat på ett sätt att inte myndigheterna längre kan hantera det som de kunde innan denna ökning då landet var mer civiliserat än idag.

            Jaha, för att återgå till frågan om det sluttande planet, vad skall vi då göra med dessa människor som samhället behöver skyddas från?

            Är det en rimlig kostnad att låta dem leva lyxliv, fast inspärrade?

            Har de förverkat sin rätt till lyxliv i och med att de tagit andras liv?

            Skall de leva inhumant i Sibirien som någon föreslog?

            Är det inte då mer humant att likt lidande djur låta dem somna in istället för att plågas i Sibirien?

            Blir det dessutom då inte ännu billigare, då man kan i så fall kan dra in på samtliga ”livsuppehållande” åtgärder i Sibirien såsom läkarvård, mat etc?

            Är då inte Kommunisternas nackskott en väldigt billig lösning?

            En kniv kan återanvändas i stort sett i oändlighet, kanske skära halsen av dem som IS? Det är ju otroligt kostnadseffektivt, och kan även fungera avskräckande för andra om man gör det publikt….

            Jag anser att det är av denna anledning det mångkulturella samhället är en omöjlig utopi. Medlemmarna samhället måste vara en i stort sett homogen grupp med likartade värderingar och som har respekt för lagen och rättsväsendet i staten ifråga, oavsett på vilken nivå samhället befinner sig på den ”civiliserade” skalan.

            Annars får vi det vi börjar se idag, små stater i staten, små enklaver eller no-go zoner med sin egna ”mångkulturella” lagar, och egna rättsväsende. Och när de börjar växa sedan sprids in i andra enklaver, och så starar motsättningarna som om de får fortgå eskalerar till rena inbördeskrig. -Såvida vi inte får en ordningsmakt som med sitt våldsmonopol kan slå ner det med kraft såsom på 1100-talet.

            Framtiden ser dyster ut i Sverige, oavsett lösning på detta importerade problem.

          • Olof

             /  01/14/2018

            ”Är det en rimlig kostnad att låta dem leva lyxliv, fast inspärrade?”

            Ja, jag tycker det skulle vara intressant att titta på och räkna på en mängd olika alternativ. Lyxliv är tveksamt, men å andra sidan den grupp människor det handlar om är ju människor som per definition inte har ett lyxliv framför sig. Ett på nivån med en svensk fattigpensionär? Kanske rimligt.

            Men den stora skillnaden skulle vara själva grunden till separationen. Är den annorlunda, att det inte som en påföljd i sig (eftersom påföljder för eventuella brott då är avtjänade), utan snarare en form av behandling liknande tvångsvård, där man helt enkelt konstaterar att det är för farligt för andra att släppa ut individen i nuvarande skick så kan man också vara lite flexiblare i alternativ.

            T.ex skulle man kanske kunna tillåta individen att söka sig utomlands. Eller överväga frivillig medicinsk behandling etc. Alternativ som helt enkelt uppfyller garantin att risken för ytterligare fara för andra i vårt samhälle är nära noll.

            Men det handlar då naturligtvis inte om de grövsta brottlingarna (där vi redan, i teorin åtminstone, har livstidsstraff som möjlighet), utan att hitta ett sätt att avskilja de som är på väg dit och sätta stopp för banan som kommer landa dem bland de grövsta brottslingarna.

            ”Jag anser att det är av denna anledning det mångkulturella samhället är en omöjlig utopi.”

            Ett multietniskt samhälle är möjligt, men ett mångkulturellt samhälle är per definition omöjligt. Lagar är i sig ett uttryck för kultur, och ett mångkulturellt samhälle kräver därför olika lagar för olika människor. Vilket inte längre är ett samhälle utan flera.

          • Senior

             /  01/14/2018

            Håller med i det stora hela.

            Tyvärr är det just begreppet ”mångkulturellt” som Palme och Geijer skrev in i den Svenska grundlagen, som röstades igenom i riksdagen 1975, så Sverige är enligt grundlagen bestämt att gå under.

            Om jag inte minns fel gjordes ytterligare en ändring 2010 i grundlagen, där man konstaterade att man nu ÄR ett mångkulturellt samhälle…..

            -Gällande olika lagar för olika människor har vi i praktiken redan haft detta en längre tid, om än inte officiellt.

          • Nilsson

             /  01/14/2018

            Till rimlig kostnad kan ju innebära straffarbete, regeringens nya giv med allmän värnplikt verkar ju ha en dold agenda för att upprätthålla samhällsfunktioner, då är det lika bra att utnyttja fångar också, går säkert att hålla dem på plats med gps-fotboja med funktion för elchock.

        • I USA så finns det ju delstater med såkallade ”three strikes and you’re out”-lagar. Det vill säga om du redan är dömd för ett våldsbrott så kan du bli dömd för rejält med tid om du till exempel därefter hittas med en påse droger. I Sverige så verkar det ju funka tvärtom – snarare så får man mängdrabatt här på återkommande kriminalitet.

          Svara
    • Rikard

       /  01/14/2018

      Hej.

      När det gäller grova och upprepade våldsbrott så finns det god tillgång till data. Det är även väl känt att en liten procent begår gott och väl över hälften av våldsbrotten, eller vanliga brott med stark användning av våld. Isoleras dessa från övriga samhället på permanent bas är mycket vunnet. Därför är en variant av et-tu-tre-ute en fullt tillräcklig lösning, och i stället för fängelse i dagens mening kan en självförsörjande anläggning upprättas, där internerna lever resten av sina naturliga liv under det att de tvingas producera betingelserna för sin försörjning. (Detaljerna lämnar jag därhän; det moraliska syftet är varken förnedring eller att plåga någon utan att möjliggöra hos den intagne den utveckling som själva formen ‘fängelse’ medför, då fängelse inte skapar någon önskan efter den personlighetsförändring som är grunden för ändrat beteende.)

      När det gäller tillgreppsbrott och ekonomiska brott bör man dels döma för varje brott; samtliga brott skall dömas för om bevisning finns och samtliga straff avtjänas. Ingen sammanslagning och ingen rabatt. Vidare skall böter vara satta så att den dömde på intet vis förtjänar på sitt brott – detta torde utgöra ett fullgott hinder för ekonomisk brottslighet om det kombineras med förverkande av egendom i den dömdes besittning (notera: besittning, inte ägande – låna ut din bil till någon med obetalda böter och du kan förlora den) vilket torde ge önskvärd avskräckningseffekt då den som begår ekonomiska brott ofta har även ett social kapital att förlora.

      När det gäller begreppet uppsåt bör det i så stor mån som möjligt utgå. Straffsatserna och strafftyperna bör huvudsakligen utformas utifrån konsekvens. Det spelar ingen roll vad avsikten med att köra en vässad skruvmejsel i magen på någon var; det är överfall och skall straffas därefter. Det enda undantag jag kan tänka mig är nödvärnssituationer.

      När det gäller ren förvaring kan denna förläggas till andra länder om för bägge parter önskvärda avtal kan framförhandlas. Alternativt kan man för de allra grövsta brotten, som exempelvis inbrott hos samt rån och misshandel av värnlös gamling eller barn (man kan tänka sig termen ”särskilt utsatt ställning”) tänka sig landsförvisning. För invandrade medborgare är detta lätt och självklart; medborgarskap samt uppehållstillstånd dras in på livstid. Omprövning sker i hemlandet om personen efter en karens på femton år då personligen söker på nytt och kan uppvisa intyg om god vandel för dessa femton år. För invandrare födda i Sverige (en konstig term, men inte konstigare än ”ensamkommande vuxna barn med anhöriginvandring”) samt svenskar kan landsförvisning ske med mottagarlandets samtycke; om sådan inte kan uppnås kan personen placeras i arbetsläger (rensa ogräs längs järnväg t ex).

      Personligen förespråkar jag dödsstraff för vissa brott, men med tanke på nuvarande regim samt det erkänt korrupta och inkompetenta rättsväsendet är det liksom ovanstående ogenomförbart.

      För att problemen inom polis och rättsväsende skall kunna avlägsnas är jag rädd att vi måste acceptera att vårt rättssystem ursprungligen bygger på kontroll av folket, invånarna och medborgarna – inte på skydd av liv och egendom och definitivt inte på skydd mot övergrepp utförda av lagens stiftare. Jämför ”To protect and serve” med ”upprätthålla lag och ordning”; det förstnämnda är moraliska principer vilka går över men även omsluter det rum inom vilket lagarna kan sägas vara just moraliska (och all lag bygger i grunden på moral) medan det sistnämnda ( ”upprätthålla lag och ordning”) endast innebär att polis och rättssystem skall tjäna den eller de som styr staten – om det sedan är socialistisk demokrati, mjuk totalitarism eller religiös fascism kvittar.

      Något man inte bör tänka för mycket på, om man vill fortsätta kunna tro att svensk polis är till för att skydda dig som person och individ.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
  5. DUALISTISKA DOMAR
    Handgranater ej straffbart men…

    Svara
  6. MiT

     /  01/13/2018

    Svara
  7. Pether

     /  01/13/2018

    Ok, så vi har vänsterextremister som kallar svarta för apor, sedan blir svarta extremister arga och beter sig som apor.

    http://www.friatider.se/v-ldsamma-upplopp-efter-rasistanklagad-hm-annons-afrikaner-vandaliserar-butiker

    Svara
    • Apor vandaliserar butiker?

      Svara
      • Senior

         /  01/13/2018

        Detta var nog det mest kontraproduktiva beteende jag någonsin sett.

        Svara
        • Ivar L

           /  01/14/2018

          Och vilka var det nu som hällde bensin på brasan?
          Jo, den postmoderna vänstern med kvällskursen i postkolonial teori.
          Den som inbillar sig att de där teorierna handlar om att skapa en bättre värld utan förtryck, våld och orättvisor bör nog fundera ett varv till.

          Svara
    • Nästan [raderat]-nivå på det där. ”Sluta säga att vår religion inte är fredlig, annars spränger vi er i luften.”

      Svara
  8. Lördagsskratt:

    Svara
  9. MiT

     /  01/13/2018

    Typ…shithole country…?

    Svara
    • G

       /  01/14/2018

      ”Shining”

      Svara
    • Pether

       /  01/14/2018

      Eller så går bara deras asyl ut och de har haft all denna tid att ansöka om medborgarskap…

      Svara
  10. MiT

     /  01/13/2018

    Svara
    • elina

       /  01/13/2018

      Barn?

      Svara
    • Senior

       /  01/13/2018

      ”Ålderstester är inte nödvändiga för att Sverige skall kunna leva upp till några internationella konventioner. Om en åldersbedömning skulle utmynna i ”felaktigt” resultat (”felaktigt” betyder i sammanhanget att någon bedöms vara äldre än vederbörande är, det motsatta förutsätts av någon anledning aldrig kunna inträffa) är det värsta som kan hända att en person utan giltiga asylskäl ej beviljas asyl.

      Detta är ingen katastrof. Det vore ironiskt nog tvärtom ett resultat mer i linje med flyktingkonventioner och internationella åtaganden. Vad personer som däremot kan påvisa giltiga asylskäl beträffar, beviljas dessa asyl alldeles oavsett om de hunnit fylla 18 eller ej. Det är endast personer utan giltiga asylskäl som har anledning att frukta ålderstester.

      Bakom debatten om ålderstester döljer sig således inte någon potentiell rättsskandal. Debatten om ålderstester är i själva verket en dimridå som tillåts ersätta en välbehövlig och betydligt mer relevant debatt om varför personer utan asylskäl i stor omfattning beviljas asyl.”

      Fnordspotting i länken nedan… Läs!
      (Tack Pelle2 för länken, den förtjänar att lyftas igen. Jag klistrar in den här igen.)

      http://fnordspotting.blogspot.se/2018/01/debatten-om-alderstester-ar-en-dimrida.html

      Svara
  11. Pelle2

     /  01/13/2018

    Bloggaren Fnordspotting skriver bra om ålderstesterna.
    http://fnordspotting.blogspot.se/2018/01/debatten-om-alderstester-ar-en-dimrida.html

    Svara
  12. Pelle2

     /  01/13/2018

    OT:
    Fnordspotting skriver även bra om hycklaren Ohly.
    http://fnordspotting.blogspot.se/2018/01/lars-ohlys-forlorade-heder.html

    Svara
  13. Gorby

     /  01/13/2018

    Svara
    • Senior

       /  01/13/2018

      Jag tar den lågt hängande frukten:
      ”Sverige har aldrig varit tryggare.”

      Svara
      • Blir det kompanistryk om jag säger ”öppna era hjärtan”?

        Svara
        • Senior

           /  01/13/2018

          Var det inte huvudet de öppnade?

          Svara
          • En norsk skeptikergrupp har som valspråk (med ursäkt för snabböversättning) ”Det är skillnad på öppet sinnelag och hål i skallen.”

  14. Senior

     /  01/13/2018

    ”– Jag tror det snarare handlar om att det finns hot mot Socialdemokraterna än hot mot demokratin. Problemet är väl att Socialdemokraterna ofta kopplar ihop de sakerna.

    Du tror det är det det handlar om?

    – Ja, det finns ju den där klassikern när det blev regeringsskifte och Ulvskog tyckte det var en statskupp. Det är väl lite sånt där som kännetecknar socialdemokratin.”

    https://nyheteridag.se/s-politiker-sd-bor-bevakas-av-sapo/

    Svara
    • G

       /  01/14/2018

      Hmmm ja du 😀 Själv måste jag säga att jag är förvånad att Ording öht ställde upp och svarade på frågor med NI utan att hänvisa till fel värdegrund eller annat trams, för han har uttalat lite märkligheter flera gånger förut vad jag sett i diverse skärmdumpar, men glad jag hade fel och att han var hederligare än uppfattningen jag hade om honom sedan tidigare.

      Svara
  15. Detta stör mig oerhört

    Svara
  16. MiT

     /  01/13/2018

    ”Prisas för kampen mot utvisningarna”
    http://www.sandaren.se/nyhet/prisas-kampen-mot-utvisningarna

    Svara
  17. Hanna Stjärne – expert på Fake News – ingår i EU´s kommission i detta ämne.

    Svara
    • x

       /  01/14/2018

      @hllviken
      Ja, EU-kommissionen vill nog ha med någon med insiderinformation…

      Svara
  18. MiT

     /  01/13/2018

    Svara
  19. MiT

     /  01/14/2018

    Svara
  20. G

     /  01/14/2018

    ”Utländsk kvinna med sju barn fick 400.000 i bidrag – trots att hon inte bodde i Sverige

    En kvinna som tidigare befunnit sig i Göteborg ska återbetala mer än 400.000 kronor till Försäkringskassan. Detta då hon under lång tid tagit ut barnbidrag, underhållsstöd, flerbarnstillägg och föräldrapenning – trots att hon och hennes sju barn inte ens levde i Sverige, rapporterar GP.”
    http://www.friatider.se/utl-ndsk-kvinna-med-sju-barn-fick-400000-i-bidrag-trots-att-hon-inte-bodde-i-sverige
    http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/fick-bidrag-trots-att-familjen-utvandrat-1.5044751

    Jag säger stort lycka till med att försöka få tillbaka pengarna…

    Svara
    • Ännu en artikel där man är så luddig att man vet varken in eller ut. Vart exakt bor kvinnan i dagsläget?

      Svara
      • Ivar L

         /  01/14/2018

        Hon kommer nog från Nya Zeeland. Eller kanske att hon är Schweizare?

        Svara
        • Det har ju gått historier om att det finns vissa som har passat på att söka bidrag i Sverige och sedan närliggande grannländer. Blev väl mest nyfiken om det var ett sådant fall – kan tänka mig att det är relativt enkelt att söka bidrag i Malmö men samtidigt bo på andra sidan sundet. Skulle det behövas så tar det inte lång tid att ta sig över.

          Svara
  21. G

     /  01/14/2018

    ”Twitter ‘Shadow Banning’ Christians, Conservatives”
    https://www.trunews.com/article/twitter-shadow-banning-christians-conservatives

    Svara
  22. G

     /  01/14/2018

    ”Ortopeden och handkirurgen Nenad Zeba: ”Socialstyrelsen bröt mot regeringsformens paragraf 9.”

    Ortopeden och handkirurgen Nenad Zeba, som i flera år (!) skrivit artiklar och tillsammans med fem andra experter skrivit till regeringen (läs om det här) och även medverkat i Studio Ett i Sveriges Radio i hopp och tro att någon ansvarig ska lyssna på andra röster i åldersbedömningsfrågan än aktivistiska barnläkare, skriver igen i Dagens Samhälle. Ur texten:

    Barnläkarföreningen, framför allt läkarna Anders Hjern, Henry Ascher, Jonas Ludvigsson och Carl-Erik Flodmark bedrev länge en intensiv och aktivistisk propaganda mot åldersbedömningar.
    ..[..]..
    Hade inte Barnläkarföreningen och SoS i åratal bedrivit sin kampanj så hade man i Sverige redan sedan länge gjort åldersbedömningar – enligt internationellt vedertagna metoder, istället för de skarpt avvikande tillvägagångssätt som vi nu debatterar.(forts)”
    http://meritwager.nu/allmant/ortopeden-och-handkirurgen-nenad-zeba-socialstyrelsen-brot-mot-regeringsformens-paragraf-9/
    https://www.dagenssamhalle.se/debatt/oliva-wigzell-och-barnlakarforeningen-bar-ansvaret-20283

    Svara
    • Kristian

       /  01/14/2018

      Dags att inte vara sarkastisk, för omväxlings skull:
      Zeba sällar sig till Sanandaji, Teodorescu, Bali, Janouch och många fler i gruppen ”Talar klarspråk och heter inte Svensson.”

      Tack och lov att de kommit hit. (Det är mycket möjligt att Zeba är född här, vet ej.)

      Svara
  23. G

     /  01/14/2018

    Och här om en annan metod. Översatt från tyska…

    ”Stern: Hildesheim använde nya DNA-test för att åldersbedöma asylsökande

    Omstridd metod. Hildesheim använde ny DNA-test för åldersbestämning på flykting

    Hildesheim använde ny DNA-test för åldersbestämning av flyktingar. En flykting uppgav att han var minderårig – enligt testen var han förmodligen över 26 år gammal.

    Kommunen Hildesheim har för några månader sedan infört en ny metod för åldersbestämning av flyktingar. Stern lät ett kaliforniskt laboratorium göra en undersökning i maj 2017. DNA ur ett blodprov från en ung flykting undersöktes framgångsrikt. Flyktingen, som påstod att han var minderårig, är enligt undersökningen med en sannolikhet på 95 procent mellan 26,4 och 29 år gammal. Med en sannolikhet på 99,999 procent är han äldre än han påstår.(forts)”
    http://meritwager.nu/allmant/stern-hildesheim-anvande-nya-dna-test-for-att-aldersbedoma-asylsokande/

    Svara
    • x

       /  01/14/2018

      @g
      Den här metoden ”gör två flugor på smällen”:
      1. Åldersbestämning
      2. Säkrar DNA för framtida oförutsedda ”händelser”

      Svara
  24. G

     /  01/14/2018

    *vi måste boka någon som ska komma och prata om den livsfarliga porren, någon som har ett förslag på vem vi ska ringa? Ta hon den där porrexperten som vi brukar, tittarna har nog inte tröttnat på henne ännu*…

    Svara
    • Ivar L

       /  01/14/2018

      Reklamtv precis som reklamfinansierad press missar aldrig en ursäkt att få snacka lite sex och snusk. Det ökar annonsexponeringen. Mindre viktigt vad det handlar om så länge det inte känns obehagligt (typ sexbrottslighet).

      Svara
    • Har inte sett filmen utan bara bilden, men hon mimade alltihop, gissar jag?

      Svara
    • Sälungsjobbaren

       /  01/14/2018

      Se där, Nina Rung, hon lämnade ju myndigheten i somras (om jag kommer ihåg rätt var hon bla civil utredare på Brott i nära relation, BINR). Hoppas hon har investerat i armbandsfabriker.

      När jag ser frisyren så tänker jag på Den där Mary.

      Svara
  25. Ivar L

     /  01/14/2018

    Kina vill köpa in sig i hamn i anslutning till gammal försvarsanläggning i Sverige:
    https://www.svd.se/kinesisk-hamn-i-lysekil-aventyrar-sveriges-forsvar

    ”Företag med kopplingar till den kinesiska staten vill bygga en djuphamn i Lysekil. Om det blir verklighet innebär det att Sveriges försvar äventyras. Vi uppmanar försvarsministern att ta initiativ i frågan, skriver debattörerna Tomas Falk och Magnus Sederholm.”

    Svara
  26. G

     /  01/14/2018

    Chefen kommer till kvällens Agenda och ska visa vad han går för….

    ”Polisen klarar upp allt färre våldsbrott. Varför lyckas man inte bryta trenden? I studion rikspolischef Dan Eliasson. Hård kritik mot åldersbedömningarna av ensamkommande. Elias Palm, metodansvarig på Rättsmedicinalverket, svarar i studion. Bör svenska barnmorskor ha rätt att vägra att utföra abort? Snart kommer frågan upp i Europadomstolen. Reportage med barnmorskan Ellinor Grimmark och debatt med europarlamentarikerna Lars Adaktusson (KD) och Malin Björk (V).
    Programledare: Anders Holmberg.”

    Svara
  27. G

     /  01/14/2018

    Jag ser att MiT matar ut en massa trevliga Toklandet-inlägg i hopp om att få folket på Twitter på lite bättre humör, det är bra! 😛 😀

    Svara
  28. G

     /  01/14/2018

    ”Löfven lovar ny myndighet för psykologiskt försvar

    Regeringen ska inrätta en ny myndighet med syfte att arbeta med psykologiskt försvar. Det meddelar statsminister Stefan Löfven på Folk och försvars rikskonferens i Sälen under söndagen. – Vi vet att påverkansoperationer pågår just nu. I många rapporter har Ryssland öppet pekats ut, säger Löfven.”
    https://nyheteridag.se/lofven-lovar-ny-myndighet-for-psykologiskt-forsvar/

    Svara
    • Kristian

       /  01/14/2018

      ”Vi vet att påverkansoperationer pågår just nu.”
      Javisst: Ekot, Aktuellt och Rapport sänds väl dagligen?

      Svara
  29. G

     /  01/14/2018

    ”Expressen-Schulman: Hanif Bali ”ljuger” om skolkaosfilm

    Riksdagsmannen Hanif Bali (M) postade en film på Twitter som visar hur en grupp invandrare löper fullkomlig amok i ett svenskt klassrum. Men enligt Alex Schulman på Expressen är filmen en ”lögn” eftersom den är tio år gammal.”
    http://www.friatider.se/expressen-schulman-hanif-bali-ljuger-om-skolkaosfilm

    ”I en artikel med rubriken ”Var är vreden när Hanif Bali ljuger?” anklagar han M-profilen för att sprida ”lögner”.”
    https://www.expressen.se/kronikorer/alex-schulman/var-ar-vreden-nar-hanif-bali-ljuger/

    Svara
    • G

       /  01/14/2018

      Om ni inte vill ge klicks till Alex….
      https://archive.is/EatGN

      Svara
    • G

       /  01/14/2018

      Han avslutar alltså sin krönika (som han inledde med H&M:s tjafs) såhär…

      ”Jag läser reaktionerna under filminlägget på Twitter. Det är mest lärare som hör av sig och förtvivlat försöker förklara att det är en felaktig bild av skolan Bali sprider. I övrigt tystnad. Var är vreden nu då? Var är kommentarerna som kräver hans avgång? Var håller tidningskrönikörerna hus? Och varför finns det inte en enda person på Moderaterna som säger ifrån när den lögnen sprids i partiets namn på det här sättet? Varför sätter inte Ulf Kristersson stopp? Varför är det så kusligt tyst?

      I stället läser jag att flera av Moderaternas länsförbund nu har nominerat Hanif Bali till Europaparlamentet. Jag tänker att så är det 2018. Desinformatörerna premieras.
      Det är lögnarnas tid.”

      Svara
      • Olof

         /  01/14/2018

        Lögnarnas? Det är postmodernismens tid. Och journalistkåren har glatt hejat på den subjektiva upplevelsens narrativ.

        Nu skördar ni draksådden. Hoppas ni gillar läget.

        Svara
  30. Kristian

     /  01/14/2018

    OT
    Passade på att ladda ner en del från Öppet Arkiv när jag hälsade på i the old country för ett tag sedan. (Ja, jag vet att det nästan går att göra över Tor.)

    Zvampen (1984) visade sig ha flera av de sketcher jag mindes vagt, och som jag trott fanns utspridda över hela decenniet.
    I avsnitt ett finns följande inledning till ett inslag:
    ”Om man vill veta vilka politiska värderingar som råder i samhället, vad skall man göra då? Läsa ledarsidorna? Nej. Man skall titta på barnprogrammen.”

    Känns lite kusligt idag.

    Svara
  31. Nisse Huldt

     /  01/14/2018

    I Mariestad bör väljarna straffa de politiker som gynnar bidragsfuskare med att inte rösta på dem i höst.
    En sak som kanske inte hör hemma här men som är aktuellt: Skitländer. Det är klart att ingen ledare, inte ens Trump, ska benämna länderna som skitländer. Men ”the proof is in the pudding”. I Sverige har vi typexemplet afghanska män som verkligen anser att deras land ÄR skitländer. ”Vi vägrar åka hem för vårt land är ett skitland.” är ju deras konkreta budskap.
    Inom EU finns nu kanske tre miljoner personer som anser att deras hemländer är skitländer och i USA troligen lika många. Men politikerna borde gå retorikkursen och använda flyktingarnas konkludenta uttalanden och åsikt istället för att själv formulera sig.

    Svara
  1. Påminnelse inför valet: Del 2 | WTF?

Lämna ett svar till G Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.