1 april varje dag del 44: Statlig faktagranskning. För sanningens skull!

Vi har ju klivit in i valåret och lagom till detta så ska SVT, SR, DN, SvD samarbeta med faktagranskning

Man ska göra det helt med egen finansiering säger man. Med ett litet ynkligt stöd på ett par miljoner från Vinnova förstås. Och Södertörns högskola ska visst också vara med på ett hörn.

Varje deltagande redaktion kommer självständigt att granska uttalanden från makthavare och påståenden som sprids i sociala medier, men granskningarna kommer att genomföras enligt gemensamma principer. Syftet är att sedan att samla ihop länkarna till faktakollarna på en gemensam sajt där fokus ligger på att redovisa de faktiska källorna samt att belysa felaktigheter och förvanskningar.

Vad kan gå fel liksom…

Martin Jönsson betonar att varje redaktion även fortsättningsvis kommer att göra sina egna självständiga faktakollar. Enligt honom är samarbetet ett sätt att öka medvetenheten om källkritik.

– Risken finns alltid att det här ses som en form av sammanslutning av PK-medier som går ihop, men så är det naturligtvis inte. Däremot så såg vi hur redaktioner som samarbetade under valrörelserna i Frankrike, Norge och Storbritannien vann otroligt mycket på att lära av varandras metoder, säger Martin Jönsson.

”men så är det naturligtvis inte” säger Jönsson från DN om risken för att hans initiativ ska ses som ett sammanslutning av ”PK-medier”. En sammanslutning av ”PK-medier” är alltså inte en sammanslutning av ”PK-medier” säger en som ska faktagranska Fake News…

Så vi ska alltså ha statlig granskning för att säkerställa att inga obehagliga sanningar ska komma fram. Allt ivrigt applåderat av sådana som kallar sig själva för journalister.

Det är ganska typiskt att nyheten rapporteras på SVT Kultur. Om den där sammanslutningen av PK-medier som inte är en sammanslutning av PK-medier skulle granska t ex Kulturnyheterna på SVT som går flera gånger varje dag skulle de vara upptagna 24/7 och slita sitt hår i förtvivlan över alla felaktigheter och förvanskningar eftersom allt från dem bara är tung ideologisk propaganda som inte har med verkligheten att göra. Men så är det givetvis inte tänkt att fungera, man granskar ju inte sina egna.

Men DN ska alltså granska Fake News? DN som mörkade sexövergreppen på We Are Stockholm? Eller förlåt, det var ju inte DN som mörkade utan allt, övergrepp och hela rubbet

dirigerades ju av Putin i en attack på DN. ”bra skrivet” tyckte Wolodarski om den lysande teorin. Inte alls några felaktigheter och förvanskningar där inte! Det var PUTIN!

DN publicerade ju även den berömda Sandviken-rapporten som berättade att Sandviken, en liten kommun, tjänade en halv miljard på asylmottagande varje år. Och den rasistiska brandmannen i Boden var ju också ett verk som DN glatt och ivrigt publicerade. Sen finns det massor av grejer som DN gärna har skrivit som det är mycket tveksam sanningshalt i, man har, liksom övrig svensk media, konsekvent vägrat granska cirkusen kring de sk ”ensamkommande barnen” utan har varit lika ivriga som alla andra att spela med i charaderna med bilder på vuxna män som kallats ”flyktingbarn” mm.

Eller jo, en gång har de faktiskt kallat dem något annat och det var när de avslöjades att de mörkade övergreppen på festivalen, eller förlåt igen, när det avslöjades att Putin stod bakom en attack på DN, då kallade DN samma människor som de tidigare kallat ”flyktingbarn” för ”unga utländska män som kommit till Sverige utan sina föräldrar”. Så det kan bli. Samma grupp med så totalt olika namn på dem från ena dagen till den andra. Bara för att Putin attackerade DN…

SvD ja, de gav t ex ”Grönt ljus” i sin faktakoll för Erik ”myten” Ullenhags egna febriga fantasier. Eller förlåt, jag menar hans LÖGNER som alla visste var LÖGNER. Men grönt ljus till Myten Ullenhag för det av SvD.

Höll faktiskt på att glömma det här från hösten 2015 när SvD skulle skriva, förmodligen i deras egna ögon, objektiva artiklar om asylhaveriet och vad svenskarna tyckte om det

och kom helt objektivt fram till att svenskarna tyckte att man skulle öppna gränserna. Gå gärna till inlägget och läs vilka de objektiva och helt slumpmässiga svenskarna var som man frågade, förutom PASCALIDOU och Schyffert då

Hur gick man tillväga när man slumpmässigt ville fråga helt vanliga svenskar om vad de tyckte, det som ledde fram till artikeln om att svenskarna ville att gränserna skulle öppnas? För man vill ju inte sprida felaktigheter och förvanskningar?

Sådär jobbar SvD för att säkerställa att det inte är några Fake News, felaktigheter och förvanskningar som skrivs utan att det verkligen är vad helt vanliga svenskar tycker som kommer fram. Rakt och ärligt…

I höstas hade SvD en artikel om ”strejken” i Stockholm och man sa att det var flyktingbarn som strejkade samtidigt som man hade bilden uppe till höger som illustration till artikeln. Ingen förvanskning där eftersom alla kan se att det kryllar av barn på SvD:s bild!

Och det är ett genomgående tema för all svensk media, man handskas extremt ohederligt med bilder! Som de handskas med bilder som illustrerar vissa saker borde vara brottsligt!

Exempel på bild som ska illustrera sk ”ensamkommande barn” från Stjärnes SVT. Absolut inte förvanskat av SVT!

Exempel från Benkös Sveriges Radio om samma sak. Helt ärlig bild av ensamkommande flyktingbarn av SR! Så ser de ut!

Och då har jag bara flyktigt nämnt SVT och SR hittills, de matar ut ideologisk vänsterextremistisk propaganda 24/7. Inte en nyhetssändning det senaste halvåret har varit fritt från det. Inte en enda alltså. Man är drivande i kampanjer som #metoo och skapar själv ”nyheterna” som är kampanjerna. det gör även t ex SvD som har en redaktör som är med och driver en hashtag och helt objektivt ger inte bara den utan även andra massor av uppmärksamhet. Och hon kommer från DN från början förstås.

Man blåser upp siffror, man pratar BARA med ideologer som själva deltar i kampanjerna osv. Så fort det är en fråga som är politiserad från vänster, eller som man vet att de vill politisera, så ställer Public Service omedelbart upp i stram givakt med början i morgon-tv för att sen fortsätta i varje nyhetssändning under dagen. Fake News är inte bara falska nyheter utan även undanhållande av relevant fakta så det man presenterar som nyheter knappt ens är en skev bild. Och där är Public Service ensamma på tronen! Flaggskeppet i detta är Kulturnyheterna men det spiller över massor på resten också.

Det är extrema mängder mycket tveksamt material från Public Service! Det är nog svårare att hitta vad som inte är förvanskat hos t ex SVT/SR än det är att hitta det som är det.

Så huvudkällorna för Fake News och förvanskning ska alltså granska Fake News och förvanskningar? Vad kan gå fel…

Men jag tror de flesta fattar, man ska inte alls granska något, man ska se till att det blir en gemensam front för vilka allvarliga samhällsproblem som ska mörkas, hur de ska mörkas och förvanskas och vilka Fake News från dem själva som ska få stämpeln SANT. Så det blir en gemensam tung front utåt. Om t ex SVT som vanligt vill gå ut med tunga Fake News och propaganda så kollar man av så inte DN pruttar i hissen så att säga och motsäger vad SVT vill föra fram. Och tvärtom förstås.

Jag tycker nog att man ska lyssna på Widar Andersson

Släpp det här tokiga förslaget. Ni sår vind och kan få skörda storm. Och kom inte och skyll på någon annan.

Bara droppa det. Det är en sällsynt korkad idé.

Det enda det lett fram till hittills är extremt mycket mer misstänksamhet om att allt inte står rätt till med svensk media och det kommer bara att bli ännu värre om man kommer med sånt här.

Men det har gett att man ännu mer kommer att kontrollera och misstro vad de etablerade medierna skriver om i vissa ämnen eftersom de med detta har visat att de faktiskt är totalt opålitliga och är beredda att gå mycket långt för att dölja det. Nu vet vi att de inte är intresserade av att granska varandra utan bara sk alternativ media för vem av de stora vill vara den som fiser i hissen i ett gemensamt projekt?

Nu vet vi vad det beror på om det blir en enad front där man gemensamt mörkar allvarliga samhällsproblem, eller motarbetar att de ska lyftas upp, och inte alls granskar varandras hittepå (vilket man inte gjort på väldigt länge…). Det vet vi nu oavsett om de sjösätter sin ”faktagranskning” eller ej…

Annars vet jag vad de kan kalla projektet, de måste ju ha ett bra namn, eller hur? Faktagranskaren och liknande låter inte så kul och peppigt. Jag föreslår det passande namnet

PRAVDA!

MVH

MiT

Annonser
Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

81 kommentarer

  1. QED

     /  01/26/2018

    Svara
  2. Fake News sysslade MSM med redan på 1960-talet!

    Min far, som var vetenskapsman, höll ibland föredrag i olika städer. Sydsvenska Dagbladet brukade ha en reporter på plats som refererade vad han sagt… eller ungefär vad han sagt och ändrat lite på innehållet.

    När det hänt ett par gånger surnade han till, skrev till redaktören och sa upp prenumerationen med motivationen: ”när ni inte skriver sanningsenligt om enkla ting – hur mycket fel är det inte då om komplicerade förhållanden som inte läsaren har en chans att faktagranska”!

    Svara
    • Kristian

       /  01/26/2018

      De enstaka gånger man ”varit med”, har man kunnat konstatera att från lokalpress blir det som allra minst missförstånd. Vete sjutton hur det ser ut när man kommer högre upp i näringskedjan.

      Svara
    • lensof

       /  01/26/2018

      Känner igen det.

      Har man varit förutseende och krävt att få läsa och godkänna texten så har de en rubrikmakare som gör alltihopa så fel så fel.

      Sen skyller de på varandra.

      Hopplöst.

      Svara
  3. MiT

     /  01/26/2018

    Svara
  4. Eftersom Fake News i MSM är systematiskt i sin felrapportering är det agendajournalistik! Det är meningen att befolkningen ska vara ovetande om vad som egentligen pågår…

    Svara
    • Klimathotet

       /  01/26/2018

      En till av Gösta.

      ”Rättssäkerhet ingår i demokratins kvalitetskrav. I sin tur är detta beroende av synen på individen. Är han eller hon till för staten eller är staten till för de enskilda människornas skull?”

      Svara
  5. Vic

     /  01/26/2018

    Tja, hela bubblan av brottslighet, bedrägerier och obekväma fakta håller ju på att spricka, som det ser ut. Enda redskapet de har för att försöka förhindra det är ju censur och propaganda så jag förmodar att det är det tunga kavalleriet som gäller nu för att bevara det rätt partier vid makten, även om jag är rätt säker på att MP säger tack och adjö till Riksdagen i år. Bubblan läcker dock redan i och med att allmänheten fått ta del av senaste årens brottsstatisk, så jag vet inte riktigt hur mycket de kan göra egentligen…

    Svara
  6. MiT

     /  01/26/2018

    Svara
    • Kristian

       /  01/26/2018

      ”EvaMärta Grankvist berättar hur tio poliser i förra veckan kom in i hennes hus”

      Tio? Så det finns resurser i alla fall?

      ”Hon tolkar gränspolisens omfattande insats som ett sätt att försöka skrämma dem som gömmer papperslösa, men hoppas att det inte ska lyckas.
      – Vi måste skydda dem, på samma sätt som man skyddade Anne Frank under andra världskriget, säger hon.”

      Vet inte hur bra den liknelsen är ….

      Svara
      • Ivar L

         /  01/27/2018

        Nej, jag tror inte Anne Frank hade deporterats till släkten i ett annat land i alla fall. Om det fanns någon släkt kvar så var det nog dödsläger i Polen och Tyskland m.m. som var aktuellt.

        Svara
  7. MiT

     /  01/26/2018

    Svara
  8. MiT

     /  01/26/2018

    Svara
    • Intressant!

      Svara
      • Johan A

         /  01/27/2018

        Absolut! Jag hade Brännström som överstelöjltnant och tillika Stf regementschef när jag gjorde värnplikten och har även träffat honom vid flera tillfällen under åren efter det. En mycket kompetent, rak och ärlig person som säger vad han tycker. Kanske det som var problemet…

        Svara
  9. MiT

     /  01/26/2018

    Svara
    • Kristian

       /  01/26/2018

      Ja, Pisa var väl lite för trovärdigt och relevant.
      Bra att de ser över det!

      Svara
      • Ivar L

         /  01/27/2018

        Gissningsvis kommer inte Sverige prestera särskilt bra eftersom de stora grupperna migranter bland skolungdomarna förmodligen kommer att svara ”fel” på en hel del värdegrundsfrågor.

        Svara
    • Kristian

       /  01/26/2018

      Tidigare:
      http://www.bbc.co.uk/news/business-42318895
      ”It’s a significant departure to move from maths puzzles and literacy tests to asking questions about fake news, global warming and racism.
      […]
      As an example, the OECD suggests a question about different interpretations of evidence for global warming, in which the same information seems to have been used to produce charts supporting and opposing claims about climate change.

      Students are asked to analyse the evidence and to question how data might be used selectively or how the findings of research can be influenced by whomever has funded it.”

      Hmm, om jag (lite tillspetsat) svarar ”miljölobbyn styr alla statliga forskningsanslag” är det rätt eller fel, tro?

      Svara
    • Vic

       /  01/26/2018

      *Jubel hörs från Rosenbad*

      Svara
  10. Kristian

     /  01/26/2018

    Dags att damma av alla gamla sovjet-skämt. Hmm.

    Jag skulle vilja tacka dagens politiker för min barndom. Då hade ingen av dem makt, nämligen.

    Svara
    • Kristian

       /  01/26/2018

      OK, jag stjäl den här:

      En skola skulle få internationellt besök. Barnen fick stränga instruktioner att bara svara ”Svenska skolor är i världsklass!”. Besökarna gick omkring och ställde frågor:
      – Nå barn, hur trivs ni här i skolan.
      – Svenska skolor är i världsklass!
      – Och hur är skolmaten?
      – Svenska skolor är i världsklass!
      – Och böckerna?
      – Svenska skolor är i världsklass!
      – Har ni bra lärare?
      – Svenska skolor är i världsklass!
      En pojke börjar gråta.
      – Kära barn, varför gråter du?
      – Jag vill flytta till Sverige!

      (http://www.johndclare.net/Russ12_Jokes.htm)

      Svara
      • Senior

         /  01/27/2018

        Läs skämten i länken!

        Sätt sedan dessa skämt i relation till vad som pågår i Sverige idag.

        Svara
    • Vic

       /  01/26/2018

      Jag kom att tänka på filmen ”Das leben der anderen” som ju innehåller några helt fantastiska Erich Honnecker-skämt. Bland annat en som lyder ungefär så här:

      ((minor SPOILER))

      Erich Honecker kliver upp på morgonen, tittar ut mot solen och säger:
      – God morgon, kära sol!
      – God morgon, käre Erich! svarar solen.
      På eftermiddagen tittar Honecker åter igen ut mot solen och säger:
      – God middag, kära sol!
      – God middag, käre Erich! svarar solen.
      På kvällen tittar Honecker åter ut mot solen och säger:
      God kväll, kära sol!
      Solen svarar inte, så han upprepar:
      – God kväll, kära sol! Vad står på? Varför svarar du mig inte?
      Varpå solen svarar:
      – Kyss mig i arslet. Jag är i väst nu.

      Svara
  11. MiT

     /  01/26/2018

    Svara
  12. Vad ska Sanningsministeriet göra med dessa?

    Svara
  13. Gigas

     /  01/26/2018

    De kan även kolla hur statistik använd felaktigt, de kan börja med Cilla Benkö.
    https://www.expressen.se/kultur/2017-var-ett-farligt-ar-for-kvinnliga-journalister/

    Fast det kanske inte är så intressant.

    Svara
    • Att använda Kim Wall som exempel är att dra det lite långt – ja, hon kanske var i tjänst, men i grunden så mördades hon inte för att hon var journalist; hon var troligen ett bra offer för Madsens sexualsadistiska tendenser och ett lätt offer att lura ut till ubåten, tyvärr.

      Svara
      • Gigas

         /  01/27/2018

        Sen är fokus fel i artikeln, totala antalet mördade journalister minskade, men eftersom att antalet kvinnliga journalister som mördades låg kvar på samma nivå så ökade andelen kvinnliga offer.

        Svara
  14. Det känns som en naturlig ”utveckling” att Wodooski och Stjärnan med anhang startar ett Sanningsministerium……….

    Svara
  15. Frida Gustavlin

     /  01/26/2018

    Ang snuskhummern på SVT som gillar att spela in film när han besudlar träningsredskap på kommersiella gym så verkar det ha uppståt någon typ av märklig debatt där det ena lägret nu hävdar att allt är normalt och att det här ska respekteras som vilken typ av sexuell preferens som helst.

    Han får medhåll av komikern Martin Soneby.
    ”Nu har skitlandet Sverige med SVT i spetsen visat vad man egentligen tycker om fri sexualitet”

    Isobel Hadley-Kampz tycker inte att SVT-profilens agerande är problematiskt.
    ”Så länge han torkade av maskinerna på gymmet efteråt finns absolut ingenting upprörande alls här.”

    ”Kära SVT, är det bara på gym som era medarbetare inte får onanera, eller är det överlag onani som är det onda?”, skriver Jonas Gardell på Twitter.

    Martin, Jonas och Isobel kan ju skicka mig sina husnycklar med adress och tidpunkt på när jag kan vara helt ensam hos dem för att pyssla med lite fri sexualitet. Jag antar att de inte har några synpunkter på att jag spelar in en timme koprofilifilm i deras kök, så länge jag lovar att torka upp lite efter mig,

    Men men, ska man vara en nyhetsuppläsare i teven så får man fan låta bli att runka på andras grejer, spela in det, och sprida det till höger och vänster, det är en normal åsikt, allt annat är onormalt.

    Svara
    • Pelle2

       /  01/27/2018

      Det har ju framkommit att han tydligen är homosexuell och om det stämmer så tillhör han ju en offergrupp enligt identitetspolitikerna. Därmed får han göra vad han vill.
      Personligen skiter jag i om han runkar offentligt så länge han inte gör det framför någon som inte vill se det.
      Men det är ju inte speciellt trevligt att han sprutar ner redskapen som någon skall hålla i..

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  01/27/2018

        Han ska helt enkelt ge fan i att ronka på andras grejor. Supervidirigt. Punkt.

        Om gymägaren till den friskvårdsanläggning som jag går till mot förmodan tycker att det är okej att vissa kunder runkar sönder inredningen så önskar i alla fall jag få veta detta, jag och 99% av samtliga människor i detta universum önskar träna med orunkade träningsredskap, helt oavsett vad några frigjorda medietyper tycker.

        Svara
  16. G

     /  01/27/2018

    ”Systemkollaps är strypt yttrandefrihet och alla människor som krossas
    ..[..]..
    Miljöpartiet är marginellt, ett parti som förhoppningsvis åker ut ur riksdagen i september 2018 (välförtjänt i så fall), men det har orsakat mycket av den skada som vi ser i landet idag. Att de ens får ha så mycket makt och tillåts sabotera vår välfärd och trygghet är häpnadsväckande och ohyggligt. Miljöpartiet är det parti som daltar med kriminella och som bidragit till att sitter där vi sitter, med bidragsbedragare och asylfuskare som inte utvisas. Miljöpartiet har systematiskt motarbetat alla dem som velat rycka upp Sverige ur disciplinlöshet och som velat återinföra en ansvarsfull hållbar politik, inte minst för att bevara vår sekulära, demokratiska stat. Inte så underligt att Miljöpartiet infiltrerats av islamister som sett sin chans att härigenom komma fram. Yasri ”Jag skakar inte hand med kvinnor” Khan och Mehmet ”jag myser med terrorister Grå Vargar” Kaplan är två ökända miljöpartister som fått respass. Alice ”Jag vet inte vad jag pratar om men är kulturminister ändå” Bah Kuhnke är en annan (som dessvärre än så länge sitter kvar vid makten). En fjärde är Gabriel Liljenström, som är Åsa ”Medelhavet är som Auschwitz och jag målar min båt med giftig färg” Romsons (som fått respass) före detta sakkunnig, som igår dristade sig till att skriva några riktigt obehagliga mejl till mig. Liljenström tålde inte den satiriska affischen. Liljenström lovade att han som ”medborgare” ska göra allt som står i hans makt att se till att min röst inte ska höras mer.(forts)”
    http://katerinamagasin.se/systemkollaps-ar-strypt-yttrandefrihet-och-alla-manniskor-som-krossas/

    Svara
    • Grodan Boll

       /  01/27/2018

      Så han ifrågasätter inte hennes goda egenskaper (respektfullhet, taktfullhet, människokärlek)?

      Svara
  17. G

     /  01/27/2018

    ”Nyheter24:s Peggy Billefält: Jag vet varför Billy Fagerström mördade Tova Moberg

    Under dagen stod det klart att Tova Mobergs expojkvän Billy Fagerström inte led av en psykisk sjukdom när han tog hennes liv.

    Finner du det underligt? Det gör inte jag.
    Nu ska jag berätta varför Billy mördade Tova.

    Enligt åklagaren i fallet Tova Moberg har Billy Fagerström inte bara berövat henne på livet.

    Han har också utsatt henne för ”upprepade kränkningar av hennes integritet och gärningarna har varit ägnade att allvarligt skada hennes självkänsla”.

    Billy är inte bara åklagad för mordet utan även för grov kvinnofridskränkning.

    Under flera år hade Billy utsatt Tova för fysisk och psykisk misshandel. I sin dagbok skrev Tova att hon trodde att nästa gång, ja då dödar han henne.

    Och det var också precis det som hände.

    Det här fallet liknar många andra runt om i världen och det dödliga våldet beror bara på en sak. Det handlar inte om förlorade ledsna själar som är vilsna i livet, inte psykiska sjukdomar eller en tuff uppväxt.

    Det handlar om rent kvinnohat.

    2016 gjordes det 10 417 anmälningar av kvinnor som utsatts för våld av deras manliga partner. BRÅ, brottsförebyggande rådet, uppger att det bara 3,9 procent av alla kvinnor anmälde misshandeln.

    Det är då säkert att tro att det är många fler än 10 517 som blivit utsatta för våld i hemmet. Även siffran för dödlig utgång av misshandeln är hög.

    I snitt dödas 13 kvinnor per år av sin manliga partner.

    Att säga att denna epidemi av misshandel, såväl psykisk som fysisk, har en sådan enkel förklaring som ”psykiskt sjukdom” är en skam.

    Det är dags att öppna ögonen och se den större bilden. I grund och botten är det hatet mot kvinnor som är orsaken till att vi mördas.”
    https://nyheter24.se/nyheter/kronikor/902076-billy-fagerstrom-mordade-tova-moberg-peggy-billefalt-kronika
    https://archive.is/QOzUr

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  01/27/2018

      Peggy verkar vara lite bakom flötet, ingen har sagt att kvinnomördare kvinnomördar på grund av sjukdom, ingen har sagt att kvinnomord utförs på grund av psykisk sjukdom, däremot så gör man en rättspsykiatrisk undersökning av alla dömda mördare och kvinnomördare för att utesluta psykisk sjukdom.

      Jag är nästan lika säker som Peggy, trots att jag inte träffat fanskapet, att det här inte handlar om något specifikt kvinnohat, utan om hänsynslös psykopati. Det vill säga att Billy är en sådan person som är gravt empatilös, våldsam till sin natur, lättkränkt och att han om han har möjlighet, helt utan skrupler tar vinning av andra människor helt oavsett vad de har för kön.

      Och nu är det så sorgligt att denna motbjudande natur givetvis i större utsträckning går ut över kvinnor som han har en relation till, skulle han vara bög så skulle det vara en man som drabbats med all säkerhet.

      Svara
  18. G

     /  01/27/2018

    Svara
    • G

       /  01/27/2018

      Christian: ”Nu @miljopartiet. tidigare ordförande @stockholmpride”

      Nu har Christian äntligen hittat hem! Från Pride till MP!

      Svara
  19. G

     /  01/27/2018

    ”trodde hela syftet med…”
    Ja. Men det verkar dessvärre inte vara något annat än en täckmantel!

    Svara
  20. G

     /  01/27/2018

    Ibland går det jättelätt för ”barnen” att säga: *snälla, jag är ingen liten barnman, jag är en vuxen man, lägg inte din näsa i blöt, det är privata angelägenheter!!!*

    ”HVB-anställda dejtade ensamkommande barn

    En kvinnlig anställd utvecklade en intim relation med ett av HVB-hemmets ensamkommande flyktingbarn.
    Senare avslöjade hon för en kollega att han var hennes pojkvän.
    Hon är ett av tre fall i Örnsköldsvik som nu utreds av polis.
    – Brottsmisstanken som utreds är sexuellt utnyttjande i beroendeställning, säger kammaråklagare Christina Edlund Nilsson.
    ..[..]..
    De tre fallen i Örnsköldsvik är några i en rad av liknande fall sedan 2016, som anmälts enligt lex Sarah till IVO, Inspektionen för vård och omsorg. I några av fallen ska läkare, socialsekreterare och en sjuksköterska ha inlett kärleksrelationer med ensamkommande flyktingbarn.
    ..[..]..
    I Örnsköldsvik, en kommun med omkring 55 000 invånare, är det på kort tid nu tre fall – på tre olika HVB-hem.

    – Naturligtvis blir jag brydd över att det är så många och att det är på olika hem. Det är något vi tittat på, vad som har brustit och vad vi kan göra för att det inte ska hända igen, säger Mats Gidlund.

    En av pojkarna som haft en relation med kvinnorna säger till kommunen enligt utredningen att han är vuxen och att personalen inte har med hans privata angelägenheter att göra. Två av pojkarna har sedan relationerna uppdagats fyllt 18 år och flyttat från kommunens HVB-hem.”
    https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/hvb-anstallda-inledde-relationer-med-ensamkommande-granslost/

    *It’s totally okay and acceptable when we do it*

    Svara
  21. G

     /  01/27/2018

    Svara
  22. G

     /  01/27/2018

    Svara
  23. G

     /  01/27/2018

    Svara
  24. junior

     /  01/27/2018

    Svara
  25. junior

     /  01/27/2018

    Svara
    • Men det pågår ingen islamisering, varken i klädaffären eller i mataffären eller på gatorna eller…

      Svara
  26. junior

     /  01/27/2018

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  01/27/2018

      Man får ge extremfeministerna lite beröm, de har verkligen lyckats kapitalisera på sitt meningslösa kunnande. Att inte fler reagerar på att regeringen använder kulturpolitiken för att driva siin extremfeministiska agenda är milt sagt förvånande.

      Om någon undrar så är normkreativitet exakt vad det låter som, eller som en feminist själv uttrycker det.

      ”Att vara normkreativ handlar däremot om att förändra, twista och bryta mot normer genom att använda sig av kreativitet. En skulle kunna säga att om normkritik är analysen, så är normkreativitet praktiken som kommer efter att analysen har gjorts. Det handlar alltså om att göra något aktivt för att förändra normer.”

      Svara
  27. junior

     /  01/27/2018

    Svara
    • Om äldreboenden hade samma personalstandard som boenden för ensamkommande ”barn” skulle ingen hinna dö av svält. Då skulle personalen ha tid att mata eller laga något som de gamla tycker om.
      Bli inte gamla i behov av vård. Ni anar inte hur det kan vara ifall ni hamnar i ett boende. Att klaga räknas liknande rättshaverist.

      Svara
  28. junior

     /  01/27/2018

    Svara
  29. junior

     /  01/27/2018

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  01/27/2018

      Den världsomspännande judiska konspirationen igen – suck.

      Svara
  30. Ivar L

     /  01/27/2018

    Kinesisk affärsman vet precis vilka knappar man skall trycka på för att få tidningsrubriker i feministiska Västeuropa:

    ”DAVOS Kinesiska Alibaba återtog nyligen titeln som världens största e-handelsföretag från Amazon. Det gladde den karismatiske grundaren Jack Ma som på onsdagen gav sin syn på en framgång driven av kvinnor, enligt honom.
    Drygt 49 procent av företagets anställda är kvinnor, och i företagets högsta ledning sitter närmare 37 kvinnor.
    – En av hemligheterna bakom att Alibaba haft sådan framgång under 18 år är just kvinnorna. Mina kvinnliga kollegor. Kvinnor offrar sig mer när de verkligen tror på något. De ger allt, sa Ma.
    – Många tror att män är bättre, men det tror inte vi.”
    https://www.svd.se/kvinnliga-anstallda-bakom-framgangssagan-alibaba

    Meanwhile in Lysekil:

    ”De kinesiska planerna på att bygga och äga en jättehamn med industrizon i Lysekil är en liten pusselbit i ett globalt spel där kommunistpartiet i land efter land tar över vital infrastruktur och handelsleder. Vad säger analytiker i Europa, USA och Australien om planerna som Lysekils kommunledning nu ska besluta om? —
    En bred front av kinesiska bolag håller på att ta kontroll över hamnar, elnät, vägar, industrizoner, dammar, järnvägar och flygplatser runtom i Ost- och Sydostasien och Oceanien. Varenda investering av företag länkade till partistaten har en strategisk betydelse som man ignorerar på egen risk, varnar Wade. —
    Kommunistpartiet har strategiska intressen i Norden och Arktis för handelsvägar, naturresurser och försvar. Det har under lång tid pratats om att bygga en kinesisk djuphavshamn någonstans i Norden, mejlar bloggsignaturen Jichang Lulu, som studerar Kina och Arktis.”
    https://www.svd.se/lysekina-en-liten-del-i-kinas-globala-plan/av/ola-wong

    Få fåntrattarna i press och politik att titta åt fel håll och så… hokus pokus filiokus!

    Svara
  31. Benny

     /  01/27/2018

    MSM är ju per definition fakemedia styrd av globalisternas agenda. DN är ju kända för att ljuga om i stort sett allt, u-båtar, invandring och dess negativa konsekvenser, våldtäkter Trump, Putin, Ukraina, Syrien….listan kan göras oändlig. Och det värsta är att när de avslöjas som lögnare så bryr man sig inte om att rätta till sina fakenews utan man plockar helt sonika bort dom från hemsidan som inget hänt! Men det är så propaganda fungerar, folk läser ju lögnen och många tror fortfarande av någon obegriplig anledning på fulmedias ”nyheter”. Det räcker ju för Wolodarski att han lyckas bedra hälften av dom som läser smörjan i DN för att uppnå målet för sin propaganda.

    Svara
  32. Pelle2

     /  01/27/2018

    OT:
    Anne Heberlein på Ledarsidorna skriver bra om hur den berömda åsiktskorridoren fortfarande lever.
    https://ledarsidorna.se/2018/01/att-ge-upp-ligger-inte-for-mig/

    Svara
  33. Pelle2

     /  01/27/2018

    Rebecca Weidmo Uwell besvarar bidragsmarxisten Ehrenbergs svar på hennes granskning av ETC.
    https://uvell.se/2018/01/26/kommentarer-om-etcs-arsredovisning/

    Svara
  34. MiT

     /  01/27/2018

    Svara
  35. MiT

     /  01/27/2018

    Svara
  36. MiT

     /  01/27/2018

    Svara
  37. MiT

     /  01/27/2018

    Svara
  38. MiT

     /  01/27/2018

    Svara
  1. Bäst i klassen! | WTF?
  2. Granskning av granskarna som ska granska Fake News! | WTF?
  3. Påminnelse inför valet: Del 2 | WTF?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: