Den saknade anständigheten

Ingvar Kamprad dog idag och han hans kroppstemperatur han knappt börja sjunka innan man gick loss mot honom i nåt av det vidrigaste jag sett när det gäller sånt här. En total avsaknad av anständighet och normalt hyfs avslöjades. Inte bara från The Usual Suspects där man förväntar sig sånt här eftersom de inte är smartare än så och faktiskt saknar normalt hyfs och normal anständighet utan även från t ex Niklas Orrenius och SVT.

Det är som om man bara väntar på en chans att bete sig som ett rövhål.

Det där tyckte SVT var lämpligt några timmar efter att han dött.

Man skulle kunna tänka sig att Orrenius åtminstone skulle hålla sig undan men icke, han bara var TVUNGEN några timmar efter Kamprad dött. Jag förstår inte varför det är viktigt några timmar efter han dött? Som om han inte kunde låta bli? Har inte var sak sin tid? Jag har dock inte sett så många som LYRISKT har hyllat utan mer bara att han gjort mycket bra för väldigt många. Men vad är väl de senaste 70+ åren eller nåt värt jämfört med vad han tyckte på 30-och 40-talet. Ska bli intressant att se hur Orrenius betraktar t ex Socialdemokraterna efter detta, om han vid varje tillfälle kommer att påminna om deras stöd för nazisterna för 70+ år sedan? Eller är deras avståndstagande mer värt och bättre än Kamprads? Kan bli en intressant valrörelse om Orrenius varje gång gång S säger något påpekar ”Alla ni som lyriskt hyllar S utan att nämna deras nazistöd, känner ni inte till det eller väljer ni att bortse från det?” Orrenius tweet känns mest som något slags elak obegriplig hämnd. Småaktigt på nåt sätt som inte är värdigt en prisbelönt journalist.

Dror Feiler pratar från hjärtat.

Arnstad är… Ja han är faktiskt bara Arnstad.

Tobias Hübinette spar inte på krutet. Jag tror i alla fall att Kamprad hade slutat andas när han skrev det där.

Ayman Osman har bl a haft sina fingrar i Researchgruppen. Fin kille. Verkligen. Det var han som var väldigt aktivt emot att Researchgruppen skulle granskas

Barbro Sörman, tidigare ordförande för Vänsterpartiet Stockholm pratar från hjärtat. Nä man måste såklart inte sörja, det gör inte jag heller eftersom jag inte kände honom alls. Det handlar om anständighet och hyfs, ord vars betydelse verkar vara okända på vänsterkanten, mot en man som sett till att oräkneligt antal människor har kunnat skaffa hyfsade möbler till ett överkomligt pris och som också genom åren gett otroligt många människor arbete, lön och karriärmöjligheter och därmed också möjlighet till ett framtid inte bara i Sverige utan även i andra länder. Hur många har varit anställda på IKEA genom åren runt om i världen och har därmed getts chansen? Hur många har har V-ideologin under samma period cyniskt trampat ner i jorden?

Inte en aning om vem det är. Folk får tycka vad de vill såklart men man får också påpeka att det är total avsaknad av normalt hyfs och anständighet.

Vet inte vem LeenaJ är. Som sagt, det där med anständighet och hyfs står inte högt i kurs på den kanten.

Som sagt, det handlar inte om att sörja utom om det för såna som Sundman okända begreppen ”normalt hyfs” och ”sunt förnuft”.

Barbro Sörman är alltså ledstjärnan för Sundman. Och Sundman behöver inte själv säga eller skriva sådana saker som Sörman gör eftersom hon glatt och gärna retweetar just Sörman. Och hon retweetar Osman. Och leenaJ. Och det underliga tecknet med krokodilen. Osv. Hon behöver som sagt inte själv skriva det själv.

Ung Vänster visar vad de är.

Här ser vi vad V:s avbön från sin smutsiga historia är värd. Inget alls. Det är samma obehagliga tankar och idéer som ligger och pyr idag likaväl som för 50 eller 100 år sedan.

Här ser vi också svensk medias obehagliga arbetssätt. Smutskasta alla som är framgångsrika så mycket det bara går. Inte ens ett par timmar får de kallna efter de dött innan man matar på.

Helt i onödan matar man på dessutom. Syftet är enbart att smutskasta, finns ingen annan anledning att peka på vad han tyckte för 70+år sedan samma dag som han dör. Allt bra de gjort ska raderas bort i smutsen man kletar.

Otäcka jävla människor! Hela bunten! Fy fan så glad jag är att jag inte känner några sådana!

MVH

MiT

Annonser
Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

83 kommentarer

  1. Rikard

     /  01/28/2018

    Hej.

    Den svenska vänstern visar en annan sak:

    Under fernissan av ‘god ton’ och goda värdegrunder är man som du skriver detsamma man alltid varit. Tjuvar, mördare, rasister och rent slödder.

    Det innebär också att motmedlen mot svensk vänster bör, kan och skall vara desamma som under trettiotalet.

    Möt dem med deras egna metoder, överallt och konsekvent. Samtliga av deras metoder.

    När vänstern talar om god ton, demokratiska spelregler och liknande betyder det inget annat än att de försöker få dig att anamma av dem uppsatta godtyckliga spelregler i syfte att begränsa dig – gå inte på det.

    Var skoningslös. När en vänstersympatisör utstöter sina åsikter så bemöt dem utan undantag. Om de väljer att göra sociala sammankomster till slagfält (titta på det som M_i_T lade upp om tips hur du skall bedriva politik kring julbordet!) så krossa dem. Med fulknep, med ad hominem, med vilka retoriska medel du än behöver tillgripa.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    Svara
    • Senior

       /  01/28/2018

      Amen.

      Svara
    • Senior

       /  01/29/2018

      Med risk för att verka tjatig lägger jag in detta från en tidigare tråd:

      Helt rätt.
      Vi har sedan länge EXPO, AFA, och andra vänsterorganisationer som tidigare misshandlat och hotat politiska motståndare i Sverige.

      Dessa organisationer har tveklöst kopplingar till socialdemokraterna, om än via bulvaner.

      Mordbrännaren Tobias Hübinette är ett bra exempel på hur dessa organisationers medlemmar belönas för sina brottsliga insatser i partiets tjänst. (Googla namnet så ser ni vilken rar liten kille detta är..)

      Och att sossarna har en trollarmé torde nog inte komma som en överraskning, inte minst på denna blogg…

      Svara
    • Jans

       /  01/29/2018

      Ja, det var sjutton vilket fult tryne som tittade ut när Kamprad dog. Det känns mer och mer som att avgrundsvänstern faktiskt närmar sig en avgrund. Jag har inga problem med att man diskuterar Kamprads nazism men att göra den till huvudsak med tanke på hans gärning tyder ju på total mental blockering och det hat som de verkar hysa för honom och hans framgångsrika företag är ganska obegripligt oavsett om man kan ha synpunkter på produktion och skatteplanering.

      Svara
    • Anders Karlsson

       /  01/30/2018

      Rikard, tyvärr har du rätt, det går inte att besegra vänstern med blanka vapen.
      Den svenska s.k. liberala rättsstaten glider inte utför på ett sluttande plan, vi befinner oss i fritt fall. Hat-Vänstern måste neutraliseras!

      Svara
  2. Joy

     /  01/28/2018

    Renovräkare? Vad jag vet bygger Ikea fina, billiga och bra hus, ger bra lån och ser till att folk får hälsovänliga bostäder med miljötänk.

    Svara
    • Dessutom ingår det i de pressetiska reglerna att man inte ska framhäva ”berörda personers…politiska tillhörighet…. om det saknar betydelse i sammanhanget”.

      Svara
  3. lensof

     /  01/28/2018

    Kan bara instämma.

    Och de otäcka människor jag har känt har jag vänt ryggen.

    Livet är för kort för att besudlas av sådana människors beteende.

    Kamprad gjorde något och presterade. Det är väl det som stör. Jag själv respekterar och beundrar. Önskar jag hade haft samma kraft och förmåga.

    Svara
  4. De högljudda inom vänsterrörelsen verkar utifrån hur de uttalar sig, ha idolbilder på ‘Musse’ på jobbet och hemma på väggen …

    Svara
  5. Pelle2

     /  01/28/2018

    Bra skrivet MIT !
    Dom vänsterextrema svinen förtjänar att hängas ut…

    Svara
  6. Pelle2

     /  01/28/2018

    Läste lite om Henrik Malmrot och hans erfarenhet av att vara arbetare var tydligen att han jobbade på ett lager under en sommar.
    Skulle knappast tro att han satsar på att bli arbetare i framtiden heller utan tänker sig väl bli partiledare i vänstern eller i värsta fall bli riksdagsledamot eller tjänsteman inom V.
    Minst sagt magstarkt av en snorunge som Henrik att kalla sig arbetare. Fast det finns ju en lång tradition bland höga vänsterpolitiker att lajva arbetare…

    Svara
    • Jans

       /  01/29/2018

      Jadu, det är nog människor som ogillar att som Kamprad kavla upp ärmarna och arbeta riktigt hårt. Han vill leva på det överflöd som andra skapar och peka finger. Lajva arbetare är förmodligen precis rätt beskrivning.

      Svara
  7. Pelle2

     /  01/28/2018

    Håller med dig MIT att vänstern är en samling hycklare och dubbelmoralister som inte har några problem med att förlåta V för deras kommunistiska rötter och hyllande av diverse diktatorer medan dom aldrig vill glömma bort att Kamprad var nazistanhängare på 40-talet.

    Svara
    • Senior

       /  01/29/2018

      Vänstern ÄR kommunister, så det är väl inte så konstigt…

      Tror snarare vänstern har svårt att förlåta V för att de tog bort K-et i namnet.

      Svara
      • Jans

         /  01/29/2018

        Vänstern har svårt att förlåta Vänsterpartiet för att de tog bort K-et? Vänsterpartiet utgörs av Vänstern. Det blir ologiskt. De tog bort ordet kommunism för att det inte längre var gynnsamt. Men de har naturligtvis aldrig ändrat åsikter på något avgörande sätt.

        Svara
        • Senior

           /  01/29/2018

          Dåligt formulerat av mig.
          Borde skrivit att de har svårt att förlika sig med det.

          Svara
  8. Vänstern begriper helt inte hur värde skapas. Det är inte ”en kappsäck full med pengar” som skall fördelas!

    Jämför den här texten som mest handlar om arabvärlden och olja, men som även passar på flera kommunistdiktaturer:

    ”Why Have The Islamic Countries Failed To Develop Even With Resources Like Oil, While Countries With No Resources Like Switzerland Have Flourished?”
    https://www.forbes.com/sites/quora/2013/01/08/why-have-the-islamic-countries-failed-to-develop-even-with-resources-like-oil-while-countries-with-no-resources-like-switzerland-have-flourished/
    ”There is a huge qualitative difference between an economy built on natural resource extraction, where the populace is a cost center, and an economy built on productive labor by the population, where increasing capabilities of the society leads to more wealth.
    […]
    In a vibrant, competitive manufacturing economy, wealth tends to accrue to innovators and efficient operators, and someone with a new idea or better way of doing things has a chance to get to the top. ”

    Svara
  9. Bra, det minsta av sjuklöverpartierna, men flera år för sent.

    Svara
    • Senior

       /  01/28/2018

      Endast för att det är valår, och hon vet att hon aldrig behöver stå till svars för det.

      För mig personligen har alliansen raserat allt förtroende för tid och evighet genom sina handlingar i två mandatperioder plus DÖ istället för en tredje…

      Det spelar ingen roll vad sjuklövern står och ljuger om ett valår, min röst lär de inte få.

      Svara
    • Jans

       /  01/29/2018

      Ja, men de vägrar ju samarbeta med SD i vilket fall som helst. Deras intresse för att lösa problemet så effektivt som möjligt är uppenbarligen inte så stort.

      Svara
      • Senior

         /  01/29/2018

        Precis.
        Lite floskler som de ändå inte tänker leva upp till innan valet, buissness as usual efter valet tillsammans med övriga socialister i sjuklövern.

        Svara
  10. MiT

     /  01/28/2018

    Kom ihåg detta och tipsa gärna i kommentarsfältet antingen här men varför inte där direkt?
    https://bashflak.wordpress.com/2018/01/28/false-news/

    Svara
  11. MiT

     /  01/28/2018

    Svara
  12. MiT

     /  01/28/2018

    Svara
    • Jans

       /  01/29/2018

      Glädjande men en mycket obehaglig känsla återstår ändå.

      En massiv trollinsats måste ju föregått Kickstarters indragande. Allt snack om rysstroll, valpåverkan och liknande bleknar i jämförelse. Denna trollarmé lyckades ju faktiskt högst betydligt påverka centrala demokratiska värden som yttrandefrihet och bokutgivning.

      Ann hade kontakter och möjlighet att hitta alternativ, det har inte alla. Hur många liknande kampanjer har skett i det tysta som vi inte vet om? Människorna som ligger bakom den här kampanjen är farliga på riktigt och Säpo borde sättas in. Det är samhällsomstörtande och demokratihotande verksamhet de sysslar med.

      Svara
  13. Frida Gustavlin

     /  01/28/2018

    Instämmer i hur osmakligt det är. I agenda, nån författare som hävdar att det finns ett eko i dagens angrepp på judar och synagogor med dessa äldre nazister, underförstått som Kamprad. Vilket jävla snack.

    Svara
    • G

       /  01/28/2018

      Instämmer. Så osmakligt att jag inte vet med vilka ord jag ska kommentera detta. Andra som kan det bättre än jag själv får göra det istället.

      Ja, jag ser också på Agenda, det var ju ett bottennapp.

      Svara
      • G

         /  01/28/2018

        Nu får grundaren av vistårinteut aktivisttid i Agenda…

        Svara
    • G

       /  01/28/2018

      Svara
    • Jans

       /  01/29/2018

      Kamprad har nog anställt fler invandrare än alla godhetsknarkarinstitutioner sammanlagt i Sverige.

      Svara
  14. Uffe

     /  01/28/2018

    Med det sätt att tänka som visas upp av skribenterna som inlägget handlar om så kan det vara på sin plats att påpeka att Socialdemokraterna måste vara rasister: Hjalmar Branting (S) var statsminister när Statens institut för rasbiologi grundades. Och man kan inte ha ett rasbiologiskt institut utan raser. Alltså måste S vara rasister.

    Svara
  15. G

     /  01/28/2018

    ”Ung Vänster: Kamprad byggde Ikea på att utnyttja människor

    Expressen har sökt Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt för en kommentar.”
    https://www.expressen.se/dinapengar/ung-vanster-kamprad-byggde-ikea-pa-att-utnyttja-manniskor/

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  01/28/2018

      På sätt och vis har de ju rätt utifrån hur de brukar se på världen, men om man frågar kommunister så gäller det ju för alla företagare, såvida de inte finansieras av skattemedel och drivs helt utan vinst, gärna förlust. Så varför de behöver påtala denna standardkommunistika analys i relation till IKEA är högst oklart. Berätta nått vi inte visste att ni tyckte istället.

      Svara
      • Jans

         /  01/29/2018

        I kapitalistiska länder får arbetarklassen och tjänarna visserligen mest småsmulor och lever ett slitsamt liv. Det skulle kunna vara bättre. Men ”lösningen”, kommuniststater, har ju visat sig vara mycket värre. I Sovjet kan man med fog påstå att avsevärda mängder arbetare var slavar via Gulag och även i andra kommunistdiktaturer har ju människor utnyttjats på de mest cyniska och våldsamma sätt man kan tänka sig.

        Att Ikea skulle vara värre än kommunism för arbetarklassen kan vi nog vara ganska säkra på är en myt.

        Svara
  16. Ivar L

     /  01/28/2018

    Kamprads engagemang i nazismen för cirka 70 år sedan är naturligtvis inte helt ointressant men idag är knappast dagen då denna parentes bör stå i centrum. Framförallt ger det ju intrycket att alla journalister varit för fega för att ta upp det så länge han levde. Det var ju på tapeten för 15-20 år sedan men sedan har det varit tyst. Varför fick alla fegisar luft nu. Var de alltså såpass rädda för Kamprad. De skämmer ju bara ut sig. Skall de göra likadant när SIlvia dör, börja skriva krigsrubriker om hennes pappa?

    Svara
  17. G

     /  01/28/2018

    Svara
    • Alla minns väl hur nazistiske Ingvar Kamprad brukade binda fast sina motståndare vid träd för att sedan avliva dem…………nej visst nej…..det var ju Fidel Castro!

      Svara
      • Senior

         /  01/29/2018

        Jaja, men han var ju den goda sidan!
        Tillhör man den goda sidan är alla medel tillåtna, ändamålen helgar medlen!
        Dessutom utrotar man ju bara ohyra när man tillhör den goda sidan, det är ju positivt.

        Svara
  18. G

     /  01/28/2018

    Svara
    • G

       /  01/28/2018

      ”Det är bland annat i en video på Facebook som kritik riktas mot en strumpmodell hos klädjätten H&M.

      Strumporna visar en Lego-figur som borrar i marken. Men vänder man på strumporna så går det, menar den somaliska mannen i videon, att utläsa ”Allah” på arabiska från den studsande borren.”
      http://www.friatider.se/hm-drar-tillbaka-strumpa-upp-och-ned-visar-den-allah

      Svara
      • Jans

         /  01/29/2018

        Hur f-n kan de böja sig för hjärndöd extremister på det här sättet?
        Är de rädda för att förlora marknadsandelar i teokraturerna i Mellanöstern eller är det IRM-maffian i Västeuropa som får dem att darra?

        Svara
      • Jans

         /  01/29/2018

        ”Vi har tagit lärdom av händelsen med tröjan och har förstärkt våra interna rutiner ytterligare”, konstaterar Petra Buchinger.
        https://www.di.se/nyheter/olycklig-tillfallighet-far-hm-att-dra-tillbaka-strumpor/

        Låter lite som när undersåtarna i Sovjet och Kina gjorde/gör offentlig avbön för ”kontrarevolutionär” verksamhet o dyl. Skall de alltså stämma av alla grafiska element mot vad extremistiska Korantolkare och vänsterextrema proxykränkta anser?

        Svara
  19. G

     /  01/28/2018

    Svara
  20. G

     /  01/28/2018

    ”Våldtog 13-årig flicka vid bibliotek: ”Annars gör jag kaos med din familj”

    Ett så kallat flyktingbarn från arabvärlden döms nu för bland annat våldtäkt, barnpornografibrott och misshandel mot en 13-årig flicka i Laholm.

    Araben, som kommer från Syrien, våldtog enligt domen flickan i en bil utanför biblioteket i Laholm, vilket SVT Nyheter Halland rapporterade om när åtalet kom in i november.

    Den 13-åriga flickan hade enligt domen fått intryck av att araben var ”en snäll kille”, men det slutade med att hon blev våldtagen. Övergreppen filmades dessutom av våldtäktsmannen.

    – Vid det andra tillfället sa han att jag måste suga av honom annars skulle han skapa kaos for familjen eller skicka sina vänner på mig, sade flickan under rättegången.

    Hon förklarade att hon inte vågade säga nej eftersom hon visste att araben ”kan slå tjejer eftersom han har slagit hennes bästa kompis”.

    – Han puttade kompisen jättehårt på huvudet så att hon nästan flög bakåt. Det var fyra eller fem slag och han sparkade henne också i ryggen, berättade flickan.
    ..[..]..
    Araben får stanna i Sverige eftersom åklagaren inte hade yrkat att han skulle utvisas.”
    http://www.friatider.se/v-ldtog-13-rig-flicka-vid-bibliotek-annars-g-r-jag-kaos-med-din-familj
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/20-aring-atals-for-barnvaldtakter

    Ytterligare en artikel att lägga i bokmärksmappen: ”yrkade aldrig på utvisning”…

    Svara
    • Maxie

       /  01/29/2018

      ”Den 13-åriga flickan hade enligt domen fått intryck av att araben var en ‘snäll kille'”…

      ”Hon förklarade att hon inte vågade säga nej eftersom hon visste att araben ‘kan slå tjejer eftersom han har slagit hennes bästa kompis.'”

      ?

      Svara
  21. G

     /  01/28/2018

    ”Bjöd Abdullah och Rafi på privatfest i Täby – då slutade kvällen med gruppvåldtäkt

    Två män födda 1999 och 2000 döms nu för grov våldtäkt efter att ha haft gruppsex med en berusad kvinna strax före jul i villaförorten Täby utanför Stockholm. Männen påstår att kvinnan frivilligt ställde upp på samlag med dem frivilligt men eftersom kvinnan hade druckit alkohol vid tillfället döms de ändå till fängelse respektive sluten ungdomsvård.
    ..[..]..
    Tingsrätten bedömer brottet som grovt eftersom Rafi och Abdullah har utnyttjat kvinnan tillsammans. Enligt rätten befann sig hon sig i en särskilt utsatt eftersom hon var påverkad av alkohol vid tillfället, och hennes promillehalt uppgick till minst 1,12 procent.

    Under övergreppet tryckte Rafi in sina fingrar i kvinnan och fick en avsugning av henne tills han fick utlösning och tog sig friheten att spruta i hennes ansikte och hår. Det visar en film från våldtäkten som även visar hur kvinnan dansar under övergreppet. Enligt tingsrätten visar filmen att kvinnan var kraftigt berusad.
    ..[..]..
    Den 19 januari 2018 meddelade Attunda tingsrätt dom i målet. Rafi döms till ett års sluten ungdomsvård för grov våldtäkt. Abdullah döms till två år och fyra månaders fängelse för samma brott. Båda ska tillsammans betala 145.000 kronor i skadestånd till den våldtagna kvinnan.

    Straffet för Rafi blev lägre eftersom han just fyllt 17 år innan brottet ägde rum. Abdullah var 18 år och ska straffas som vuxen.

    Åklagaren yrkade aldrig att Abdullah skulle utvisas vid fällande dom.”
    http://www.friatider.se/bj-d-abdullah-och-rafi-p-privatfest-i-t-d-slutade-kv-llen-med-gruppv-ldt-kt

    Ytterligare en artikel att lägga i bokmärksmappen: ”yrkade aldrig på utvisning”…

    Svara
    • Jans

       /  01/29/2018

      Det känns som en av de mest verksamma kampanjerna för att minska den här typen av sexuellt våld är att lära (unga) kvinnor att inte bjuda hem eller följa med MENA-män i samband med fester och partande. Oavsett hur snälla och trevliga de verkar. Det känns som den här varianten av händelse upprepas gång på gång.

      Svara
    • Ergo sum, var aldrig nykter då du blir våldtagen!

      Svara
  22. G

     /  01/28/2018

    Svara
    • G

       /  01/28/2018

      Svara
  23. G

     /  01/28/2018

    Svara
    • tompas11

       /  01/29/2018

      Vad är det för jävla svin inom vänstern, fy fan vilka äckel! Vänstern har inget annat gjort än raserat och rivit ner. Kamprad, å andra sidan, har satt Sverige på kartan och skapat nya arbetstillfällen, möblerat inte bara Sverige utan hela världen. Han var och är en person att se upp till och beundra. Tänk om det hade funnits fler som han. Vad har vänstern med Jonas Sjöstedt i spetsen åstadkommit? Bara dynga, inget annat än skit alltså! Vänstern spolar vi glatt ner i kloakerna! Skit skall med skit fördrivas.

      Svara
      • Rikard

         /  01/29/2018

        Hej.

        Det är såhär man pratar med varandra till vänster. Det är inga ovanligt dryga pull-huvuden, utan helt normala vänsteråsikter som vädras. Man sitter på sina kaféer, fik och pubar eller i föreningar, partier och klubbar och hatar tillsammans. Den som kan kläcka fram de vidrigaste ‘fyndigheterna’ får applåder, skrattsalvor och medhåll samt beröm och stärker sitt varumärke, s.a.s.

        Det är ett rituellt beteende med religiösa förtecken, och fungerar som ett slags mätare på om du är ‘på riktigt’ i din socialdemokratiska eller öppet socialistiska gärning.

        Är man tillräckligt slängd i käften och kan använda språket finurligt så kan man nå samma höjder som Skytte, Guillou, Wollter, med flera, och blir därmed inte ifrågasatt eller tillrättavisad när man verbalt avrättar, förnedrar och smutskastar meningsmotståndare. (Inom parentes kan just Guillous agerande gentemot Paul Frigyes ses som den högre skolan av hur man från vänster använder smutskastning som vapen.)

        Det handlar inte om fakta, data, kunskap eller om att bistå människor att lyfta sina länder och sig själva ur svält och armod (för vänstern är det alltid 1970…); det handlar om hat, våld och makt.

        Jag har varit en del av det.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
  24. G

     /  01/28/2018

    ”Man misstänks ha våldtagit annan man på hotell

    En man misstänks ha utsatts för en våldtäkt på ett hotellrum i centrala Hudiksvall i natt.
    Polisen har gripit en misstänkt gärningsman.
    …..
    På platsen kunde polisen gripa en misstänkt gärningsman.

    – Som jag förstått det är de inte bekanta med varandra sedan tidigare, säger Tor Stens.

    En källa uppger för Aftonbladet att förövaren tog strypgrepp på mannen innan han förgrep sig på honom. Det vill dock inte polisen bekräfta.

    – Det råder förundersökningssekretess och jag kan inte gå in på detaljer kring händelsen, säger Tor Stens.”
    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/A23j93/man-misstanks-ha-valdtagit-man-pa-hotell

    Svara
  25. G

     /  01/28/2018

    ”Jättebråk i Skara – två allvarligt knivskurna

    Två personer är allvarligt skadade efter att ha knivskurits i samband med ett stort bråk i Skara, skriver NLT. 20–30 personer uppges ha varit inblandade i bråket, som utbröt på Svartbrödragatan.

    – Det är två olika gäng som har mötts och motivbilden är fortfarande oklar, säger polisens vakthavande befäl Jens Christensen till TT.”
    http://omni.se/jattebrak-i-skara-tva-allvarligt-knivskurna/a/wE8wbP
    http://tt.omni.se/tva-knivskurna-i-brak-i-skara/a/WLqn3g

    ”Det var strax före niotiden på lördagskvällen som storbråket bröt ut på en parkeringsplats vid polisstationen på Svartbrödragatan i Skara.

    Ett 30-tal personer i 15- till 20-årsåldern ska ha deltagit i bråket. Tumultet ska sedan ha fortsatt på flera gator i närområdet och det har även skett skadegörelse av bilar.

    De två skadade är utländska medborgare och den ena är i 20-årsåldern. De knivskars allvarligt och fördes till sjukhuset i Skövde. Enligt källor knivskars även en tredje person som dock försvann från platsen. Polisen rubricerar händelsen som försök till mord.

    Enligt polisen är det två olika gäng som har mötts och motivbilden var på söndagseftermiddagen fortfarande oklar.

    Det var stökigt i Skara redan under fredagskvällen då det inträffade ett bråk med flera personer inblandade vid busstationen. Det renderade i flera misshandelsanmälningar, men det är oklart vad som egentligen orsakat bråket och hur det gått till.

    Några paralleller till den stökiga nyårsnatten, då två poliser blev attackerade under ett storbråk, vill polisen inte dra i dagsläget.

    – Initialt ser vi ingen koppling till det som inträffade i lördags med det som inträffade på nyårsafton, säger Ulla Brehm.

    På nyårsnatten blev en polis slagen och en biten i handen under ett tumultartat bråk vid busstationen. En person greps efter storbråket där så många som 40 personer beräknas ha varit inblandade.(forts)”
    http://nlt.se/nyheter/länet/fler-poliser-i-skara-efter-mordförsöken-1.147138

    31 december 2017…

    ”Stort bråk i centrala Skara – polis blev biten

    30-40 personer inblandade – en man greps”
    https://www.skaraborgslanstidning.se/article/stort-brak-i-centrala-skara-30-40-personer-inblandade/

    Svara
  26. G

     /  01/29/2018

    ”Våldtäktsanklagad lärare får 180 000 i skadestånd

    Den kvinnliga läraren anklagades för grov våldtäkt på en 14-årig skolflicka, men friades.

    Nu får hon 184 000 kronor i skadestånd för lidande och förlorad arbetsinkomst.

    Förra året skrev GT om den kvinnliga lärare, hemmahörande i Västsverige, som stod åtalad för grov våldtäkt och sexuellt ofredande mot en 14-årig skolflicka. Läraren och eleven träffades på skolan och åklagaren påstod att kvinnan skulle ha utsatt flickan för sexuella övergrepp tre dagar i följd.

    Men rätten slog ned på åklagarens bevisning och friade läraren helt.
    …..
    Några månader efter den friande domen, i september i fjol, ansökte läraren om 190 000 kronor i ersättning för lidande och förlorad arbetsinkomst.

    Nu ger justitiekanslern, JK, henne rätt och beslutar om att hon ska få 184 000 kronor i skadestånd. Det framgår av dokument som Nyhetsbyrån Siren tagit fram.
    …..
    Trots att läraren friades varslades hon om avsked från den tjänst hon hade. Hon fick ett nytt jobb strax därefter men även den anställningen avslutades efter att hennes bakgrund blev känd.
    https://www.expressen.se/gt/valdtaktsanklagad-larare-far-180-000-i-skadestand/

    Svara
  27. G

     /  01/29/2018

    @MiT…

    ”Magnus Natschki hittad död i skogen
    ..[..]..
    Under lördagen hittades en avliden person i skogen i just Uddevalla kommun. Det var en förbipasserande person som hittade kroppen.

    Identiteten på den döde var först inte känd, men nu går polisen och familjen ut med att det är Magnus Natschki som har hittats död.

    – Det enda jag säga nu är att det är en lättnad att han har hittats. Nu kanske det går att komma vidare, säger Magnus mamma Fia Spännare.

    Hon fortsätter:

    – Nu hoppas jag verkligen av hela mitt hjärta att de som har gjort det här får hårda straff. Jag vill inte se några silkesvantar.”
    https://www.expressen.se/gt/magnus-natschki-hittad-dod-i-skogen/

    facebook.com/groups/uddevallaktuellt/permalink/1763466163692836/

    Svara
  28. Motkraft

     /  01/29/2018

    Ekot måste grubblat ett bra tag hur de skulle lyckas brunsmeta Kamprad denna sorgens dag utan att det ”ser illa ut”. De hoppade troligen av lycka när de kom på idén att om refererar någon annan som talat om Kamprad idag så kan ju flika in att *den personen* nämnde att Kamprads var nazist. Så fick det sagt fast inget sagt?

    ”Var nazist” får också så lägligt en dubbel betydelse just idag. För ”var” kan ha betydelsen ”för länge sedan” men också ”när han levde”. Dvs antyda att han nog ändå var nazist fram till sin död.

    Det finns inte mycket anständighet kvar i detta landet…

    Svara
    • Johan A

       /  01/29/2018

      Japp! Och folks minnen är korta. Idag kommer de inte ihåg (eller vill inte minnas) hur situationen var under andra världskriget. Sverige var väääldigt tyskvänligt i början och det var inte så stora skillnader mellan hur de tyska och svenska folken tyckte och tänkte. Jag misstänker att de flesta svenskar, som har anor här sedan innan kriget, har/har haft släktingar med nazisympatier under den tiden.

      Svara
      • Senior

         /  01/29/2018

        För att inte tala om årtiondet innan kriget bröt ut….

        Svara
      • Jans

         /  01/29/2018

        Fast Ingvar var väl faktiskt nazist ett tag efter kriget också? Jag har för mig ända in på 50-talet. Det stämmer till viss eftertanke men är naturligtvis oerhört parentetiskt i förhållande till vad han sedan gjorde och byggde upp. Men rätt skall vara rätt.

        Svara
  29. Pelle2

     /  01/29/2018

    Aftonbladet försökte kontakta Jonas Sjöstedt för att se hur han såg på Ung vänsters och Barbro Sörmans uttalanden om Kamprad men fick svaret från pressekreteraren Jessica Nordh att dom inte tänker kommentera det.
    Då får vi anta att Sjöstedt stödjer uttalandena.
    Eftersom han inte tycker att Kamprads avståndstagande från nazismen duger så måste vi ju utgå från att detsamma gäller Vänsterpartiets avståndstagande från kommunismen.
    Med det i åtanke så tycker jag att vi skall behandla Vänsterpartiet som diktaturkramande extremister och kräva att allt samarbete med dom avslutas…
    http://archive.is/spPl9
    Sedan hade ju Aftonbladet den dåliga smaken att bredvid artikeln om Sjöstedt själva ta upp Kamprads förflutna som nazist så hur dom har mage att ha synpunkter på Vänsterns agerande är ju helt otroligt.
    http://archive.is/10tJk

    Svara
  30. Pelle2

     /  01/29/2018

    Även bloggaren Anybodys place tar upp de smaklösa vänsterextremisterna.
    http://anybodys-place.blogspot.se/2018/01/att-dansa-pa-dod-mans-grav.html

    Svara
  31. Jans

     /  01/29/2018

    Svara
  32. Jans

     /  01/29/2018

    Svara
  33. QED

     /  01/29/2018

    ”Se upp för dem som bara vill leva sitt liv i fred”

    Skriver en av arbetets döttrar (dotter till en före detta S-finansminister numera Goldman Sachs rådgivare)

    Svara
  34. Gorby

     /  01/29/2018

    Till skillnad från alla de som nu hånar Kamprads IKEA, har Katerina Janouch skrivit en vacker hyllning av Ingvar Kamprad.

    En folkhemshjältes sorti: Tack Ingvar för det kanske svenskaste av allt.

    Kanske svenskare än de susande tallarna som sträcker sig mot himlen, svenskare än det vidsträckta havet, de faluröda stugorna, det rågblonda håret och vårt karga klimat. Kanske skapade han faktiskt något av det svenskaste av allt. IKEA, det blågula undret, har satt sitt avtryck i så många länder, i så många hem. Nu har grundaren av det kanske mest svenska av allt, Ingvar Kamprad, lämnat oss i en ålder av 91 år. Och därmed har ännu en legend gått i graven.

    http://katerinamagasin.se/en-folkhemshjaltes-sorti-tack-ingvar-for-det-kanske-svenskaste-av-allt/

    Svara
  35. MiT

     /  01/29/2018

    Svara
    • Ivar L

       /  01/29/2018

      Hur skall lagen formuleras för att kunna inkludera t.ex. DN men exkludera Nyheteridag? Det är mycket suspekta saker i görningen här.

      Svara
  36. Dan

     /  01/29/2018

    Islamist sitter som nämderman i migrationsdomstolen i Solna. För Centerpartiet.
    https://uvell.se/2018/01/29/islamist-i-migrationsdomstolen/

    Svara
  37. Kungens ord om Ingvar Kamprads bortgång:

    Svara
  1. Påminnelse inför valet: Del 2 | WTF?
  2. Smått och gott från 2018, del 1 | WTF?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: