Faktagranskarna SVT:s egna inställning till fakta, desinformation och förvanskning

SVT ska ju tillsammans med SR, SvD och DN faktagranska nyheter så det inte sprids några Fake News, desinformation och förvanskningar av fakta.

Hur är t ex SVT:s egna förhållningssätt till fakta, förvanskning och desinformation? Den är minst sagt generös. SVT går ut HÅRT och ska verkligen visa var skåpet ska stå när det gäller att presentera en faktabaserad och korrekt debatt på sitt Opinion Live, utan desinformation och förvanskning, med det nedan

Facebookinlägget finns här.

Det är alltså på det här viset SVT ska förhålla sig till fakta och se till att inget förvanskas och att ingen desinformation sprids under valåret? Tillsammans med SR, SvD och DN?

Kommer ni ihåg Opinion Live från i höstas?

SVT har lite att fila på innan de blir så pålitliga att de kan tala om för andra vad som är Fake News och inte, vad som är förvanskningar och inte och vad som är desinformation och inte.

Om det om Staffanstorp ovan är sant, vilket man inte har anledning att betvivla, så är det själva mallen för Fake News, desinformation och förvanskning. Under valåret…

MVH

MiT

Nästa inlägg
Lämna en kommentar

109 kommentarer

  1. G

     /  01/30/2018

    ”Nej Damernas Värld, kvinnoförtryck kommer aldrig bli ”svenskt och tidlöst”
    http://katerinamagasin.se/nej-damernas-varld-kvinnofortryck-kommer-aldrig-bli-svenskt-och-tidlost/

    Svara
  2. G

     /  01/30/2018

    Hahaha, fantastiskt illa. SVT är lika pålitliga som vanligt kan man säga. Komiskt att media med bl.a. SVT i spetsen oroar sig sig över fake news från svensk alt-media, Ryssland(!) osv osv, men är själva en av största fake news skaparna i detta land 😀 Jag börjar nästan tro att SVT/SR inbillat sig att oavsett ”misstag”, som ju SVT/SR själva brukar kalla det när någon e.g påpekar på twitter att *hallå, personen ifråga är också aktiv i Fi, MP, S, V*, så blir svaret alltid ”det var ett misstag att vi glömde blah blah, vi ber om ursäkt”, så verkar SVT/SR tro att förtroendet förblir högt och orört trots ”misstag” efter ”misstag” efter…. Men jag klagar inte, jag hoppas ”misstagen” fortsätter, det torde om inte annat göra att kanske fler börjar med mer allmänt kritiskt tänkande. Men i fall som detta ovan hänger det ju på att inblandade med kunskap och information om ärendet faktiskt går ut och säger att detta inte gick rätt till. SVT själva hade ju inte gjort det, och inte heller säker på att politiker i alla partier (speciellt inte på vänsterkanten) tycker detta är något allvarligt ”misstag” som behöver uppmärksammas så att det förhoppningsvis inte händer igen, men att hävda public services saklighet och opartiskhet gör dessa vänsterkantspolitiker gärna så fort tillfälle ges.

    Svara
    • Jans

       /  01/30/2018

      Problemet är att man redan måste vara kritiskt tänkande för att få reda på den här typen av mediabluffar. Men jag tror ändå insikten sakta sipprar in hos allt fler. Det finns hopp om att de kommer att trill rätt ner i gropen de grävt DN, SVT o kompani.

      Svara
  3. MiT

     /  01/30/2018

    Svara
  4. G

     /  01/30/2018

    Svara
  5. MiT

     /  01/30/2018

    Svara
  6. ”The one where millennials don’t get Friends”
    https://blogs.spectator.co.uk/2018/01/the-one-where-millennials-dont-get-friends/
    ”When Friends debuted in 1994, it did so in a world unrecognisable today. The internet was available to less than half a percent of the world’s population […] Heterosexuality and humour were still legal and using the wrong gender pronoun didn’t yet carry the death penalty.
    […]
    To this bloodless, sexless generation, an egalitarian message can be delivered only with the prim superiority of a scold. You can’t be a feminist unless you find it ‘problematic’ that Joey liked having sex with women.
    […]
    You can’t indulge an old sitcom because that might mean that out there, at this very minute, someone else is being more virtuous than you.
    […]
    Britain’s radicalised youth is convinced of its moral superiority but its own children might look dimly on personality cults, hipster Communism, and rancid anti-Semitism.”

    Svara
  7. G

     /  01/30/2018

    ”Merit: Många svenskar tror att Sverige och Finland är mycket lika varandra. Så är det inte.

    Under den sanna rubriken Landet som är bäst i världen på väldigt mycket skriver jag om det som jag även tidigare uppmanat till: Sverige, lär av Finland! Läs gärna hela texten. Här några utdrag:”
    http://meritwager.nu/allmant/finland-manga-svenskar-tror-att-sverige-och-finland-ar-mycket-lika-varandra-sa-ar-det-inte/
    https://www.svd.se/merit-wager-landet-som-ar-bast-pa-valdigt-mycket

    Svara
  8. Jans

     /  01/30/2018

    För mig är detta ett rent scoop och borde naturligtvis vara det för DN, SR och SvD med tanke på hur de säger sig vilja motarbeta fakenews. Upplägget är ju utan tvekan ett bedrägeri och redaktören har dessutom erkänt det. SVT har alltså lyckats skita i det blå skåpet innan deras fakenewssatsningn ens sjösatts. Det sorgliga är att vi som vet, vi vet men det är många som inte vet hur media egentligen jobbar. Jag tror faktiskt kommunalrådets teori är precis på pricken vad detta handlar om just denna gång:

    ”Råder det någon politisk linje på SVT Opinion Live, som gör att man svartmålar en moderatledd kommuns mottagande samtidigt som man inte medvetet nämnde att Malmö Stad, som leds av Socialdemokraterna, låg bakom placeringen i fråga.”

    Här har man alltså ansvarig politiker från Malmö på plats men väljer att inte ställa henne mot väggen. Kampen går vidare!

    Svara
  9. G

     /  01/30/2018

    ”Gudmundson: Akilov borde aldrig varit här

    Med en ansvarsfull politik hade Akilov inte varit här. Uzbekistan är en kustlös stat i Centralasien. Under 2000-talet har ändå 6645 asylsökande kommit därifrån, inte primärt för att Sverige är bäst lämpat att ta om hand uzbeker, utan på grund av att våra generösa regelverk har uppmuntrat till det. Så borde det inte ha fungerat.”
    https://www.svd.se/akilov-borde-aldrig-ha-varit-har

    Just det!!!………

    ”Och samtidigt, i detta nu, sitter politiker och på fullt allvar överväger att bevilja uppåt 9.000 – 10.000 afghanska män utan asylskäl uppehållstillstånd i Sverige…

    Just det. Och nu kräver aktivister att uppåt 9000 – 10.000 andra män som överhuvudtaget inte alls borde ha kommit hit ska få stanna i Sverige! Regeringen viker sig för aktivister och gör allt för att dessa män ska bli kvar här, vilket är totalt obegripligt. De flesta borde aldrig ha kommit hit, men har ändå fått gå igenom asylprocessen en, två och ibland tre gånger och kostat samhället så många miljarder att summan mycket väl kan överstiga hela Afghanistans statsbudget för 2017! De kom utan asylskäl, de har fått gå igenom asylprocessen både hos Migrationsverket och i migrationsdomstol och fått avslag på sina ansökningar. Under tiden har de fått ”gratis” (=skattebetalarna har bekostat det) boende, mat, skola, dagersättning, tandvård, sjukvård, ombud, gode män etc. Och nu har de en hel armé av kvinnor som med alla medel kämpar för att dessa män ska bli kvar och försörjas och utbildas här. Vilket som sagt regeringen nu vill möjliggöra. Dessutom utan att vi ens vet sanningen om vilka de faktiskt är och vad de har med sig i bagaget.
    För att citera Per Gudmundson:

    Med en ansvarsfull politik hade de inte varit här.

    Och jag lägger till det som är ännu viktigare, eftersom politikerna redan har</b stiftat lagar som reglerar invandringen:

    Med en ansvarsfull efterlevnad av utlänningslagen hade de inte varit här.(forts)".
    http://meritwager.nu/allmant/och-samtidigt-i-detta-nu-sitter-politiker-och-pa-fullt-allvar-overvager-att-bevilja-uppat-9-000-10-000-afghanska-man-utan-asylskal-uppehallstillstand-i-sverige/

    Svara
    • G

       /  01/30/2018

      Relaterat….

      ””Ensamkommande” som ljög om ålder får stanna i Lund – kostar 4,5 miljoner kronor

      Så kallade ensamkommande barn som ljugit om sin ålder och egentligen är vuxna ska få stanna i Lund. Det har en majoritet i kommunfullmäktige nu röstat igenom, trots att det kommer kostar 4,5 miljoner kronor, skriver Sydsvenskan.”
      http://www.friatider.se/ensamkommande-som-lj-g-om-lder-f-r-stanna-i-lund-kostar-45-miljoner-kronor
      https://www.sydsvenskan.se/2018-01-25/klubbat-ensamkommande-far-stanna-i-lund-efter-18-arsdagen

      ”Eslövs kommun ska granska ensamkommandes bidragskostnader

      Efter att kostnaderna för försörjningsstöd har skenat i Eslövs kommun ska nu ensamkommandes kostnader granskas. En av anledningarna till de ökande kostnaderna uppges vara att antalet flyktingar i Eslöv ökat kraftigt på bara ett år.

      I Eslövs kommun betalades det ut 3,3 miljoner kronor ut i försörjningsstöd till behövande under november 2017. Nu ska kommunen granska hur man kan minska kostnaderna och där kommer ensamkommande som nu är juridiskt vuxna att undersökas, uppger Skånska Dagbladet.

      Från början skulle kommunen endast granska kostnaderna för ungdomar men Lesley Holmberg (L) lyfte frågan i förvaltningen om att även undersöka kostnaderna för ensamkommande män.

      – I nämndens diskussioner och mål diskuteras ungdomsfrågorna och dessa frågor uppmärksammas i målbeskrivningar. Nästan aldrig tas frågan upp om de män som står för 31 procent av kostnaderna för försörjningsstöd, säger Lesley Holmberg, till Skånska Dagbladet.

      Även nämndens ordförande Bernt Nilsson (S) instämmer om att det känns viktigt att undersöka varför det kommer sig att det är så många ensamma män som är i behov av stöd.
      ….
      Det uppges att många av de som ansöker om stöd är ensamkommande som fyllt 18 och som studerar på gymnasiet men som inte är berättiga till studielån från CSN.”
      https://nyheteridag.se/eslovs-kommun-ska-granska-ensamkommandes-bidragskostnader/
      http://www.skd.se/2018/01/30/ensamma-man-med-bidrag-ska-analyseras/

      Svara
      • Ivar L

         /  01/31/2018

        Här kan vi se vad allianspartierna går för när det gäller. Ingen röstade nej.
        KD som låtsas vara restriktiva röstade ja, moderaterna fegade ur medan Liberalerna i vart fall lyckades med något slags resonemang men i princip också fegade ur.

        ”De ‘rödgrönrosa’ partierna tillsammans med Centerpartiet och Kristdemokraterna röstade för förslaget.
        Moderaterna lade ner sina röster medan Sverigedemokraterna röstade nej. Liberalerna ville att man skulle använda 1,2 miljoner kronor, vilket är den summa som staten kan tänka sig stå för.”
        http://www.friatider.se/ensamkommande-som-lj-g-om-lder-f-r-stanna-i-lund-kostar-45-miljoner-kronor

        Det här är precis den obeslutsamhet vi kommer att få med en alliansregering. De kommer möjligen att bli lite mer restriktiva än nuvarande regering men eftersom de inte kan komma överens och inte vågar ”göra som SD” så kommer de att bli totalt handlingsförlamade precis som i detta fall.

        Svara
        • Senior

           /  01/31/2018

          Precis så.
          De kommer helt enkelt att fortsätta föra S-politiken med smärre ändringar, precis som de gjorde 2006-2014.

          Svara
    • …och varför ska svenskar betala återvändarbidrag till ljugande utlänningar?

      Svara
      • Ivar L

         /  01/31/2018

        Det tar Tino Sanandaji upp i sin bok. Även om det är stötande så är det mer kostnadseffektivt än att ha dem kvar i landet så jag tycker det är bra eftersom vi nu försatt oss i denna omöjliga situation. Däremot borde det bli konsekvenser för de människor som försatt oss i denna situation.

        Svara
        • norskgoy

           /  01/31/2018

          Det vil vært sant om det ikke er umulig å ikke ta de inn i landet:)
          Er dog enig med deg, hvis det ikke er en mulighet til å forhindre at de skulle være i landet. Men, hvis det ikke er en mulighet så er nasjonen Sverige defacto opphørt.

          Svara
    • Ja, hur många av de som är här ”borde” ha varit här?
      10%

      Svara
  10. Dan

     /  01/30/2018

    Staffanstorp anklagar (S)(V)T för fakenews. ”påstod att moderatledda Staffanstorp hade placerat nyanlända på ett hemskt vandrarhem i kommunen, men egentligen var det S-ledda Malmö som ansvarat för placeringen”
    http://www.friatider.se/staffanstorp-anklagar-svt-f-r-fake-news

    Svara
    • Ivar L

       /  01/31/2018

      Egentligen är jag inte så förtjust i denna typ av ordbruk men i detta fall är det motiverat. Vad vi bevittnar är som en slags långsam våldtäkt på det feminiserade och förment feministiska Sverige. Ett land som i princip bakbundit sig självt och låter alla som vill roffa åt sig under bisarra paroller om rättvisa, människovärde, frihandel, fri rörlighet, milda straff, inga straff och den ena konstiga motiveringen efter den andra. Trots att det går att se precis vad som pågår.

      Som igår eller när det var när man fick lära sig att det är förbjudet att föra ut lite snus ur landet men det går bra att köra lastbilar fulla med stulna bilar och jordbruksmaskiner… Hur kan ett land vara som vi är? Det är helt bisarrt.

      Svara
  11. G

     /  01/30/2018

    ”SVT-programmet Opinion live: ”Vi borde ha sagt det, punkt.”

    Efter att Staffanstorps moderata kommunalråd Christian Sonesson gått till attack mot att kommunen svartmålats i SVT-programmet Opinion Live svarar nu redaktören för programmet.

    – Det blev fel och vi ber om ursäkt för det, säger producenten Eskil Lundgren.”
    SVT-programmet Opinion live: ”Vi borde ha sagt det, punkt.”

    Efter att Staffanstorps moderata kommunalråd Christian Sonesson gått till attack mot att kommunen svartmålats i SVT-programmet Opinion Live svarar nu redaktören för programmet.

    – Det blev fel och vi ber om ursäkt för det, säger producenten Eskil Lundgren.
    …..
    Publiken leddes att tro att det var Staffanstorps kommun som låtit familjen bo på boendet under ett halvårs tid.

    Men Opinion Lives redaktion visste om att mannen och hans familj i själva verket hade blivit placerade på vandrarhemmet i Staffanstorp av Malmö kommun men sade inget om det i programmet.

    Programmets producent Eskil Lundgren säger att mannen talade bra engelska och hade blivit en talesperson för de som bodde på vandrarhemmet. Det därför ville använda honom som exempel för att kunna ta ett större grepp kring frågan om hur svenska kommuner huserar nyanlända.

    – Vi ville titta på Staffanstorp men också det stora perspektivet, säger Eskil Lundgren

    Han medger att det var ett misstag att inte berätta att det var Malmö kommun som placerat mannen och hans familj på boendet.

    – Det är olyckligt och vi borde ha sagt det. Vi har erbjudit oss att rätta den uppgiften. Det blev fel och vi ber om ursäkt för det. Vi borde ha sagt det, punkt, säger han.

    Kan du förstå kritiken från Christian Sonesson om att SVT är vänstervinklat och svartmålar en moderatledd kommun?

    – Jag förstår hans reaktion utifrån att han är politiker. Jag tar starkt avstånd från att vi på något sätt skulle ha en politisk agenda eller vridning. Jag förstår att människor tycker att det ibland men det stämmer inte. Vi tar ingen politisk hänsyn. Vi får ibland kritik från höger och ibland från vänster. Vi verkar mitt i debatten, säger Eskil Lundgren.”
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/svt-programmet-opinion-live-vi-borde-ha-sagt-det-punkt
    https://archive.is/bJR68

    Det blev fel för att ni medvetet gjorde fel, det var ett aktivt val!

    Svara
    • G

       /  01/30/2018

      *suck* Hjärnan är inte helt med idag ser jag, först sket sig fetstil längre upp och nu text som kom med dubbelt.

      Svara
      • Nybörjarfråga: hur får du fetstil? Finns det en lista med taggar som fungerar på wordpress?

        Svara
        • G

           /  01/30/2018

          För fetstil skriv följande utan mellanrum:

          Bra att du undrar över lista! 😛 Själv undrar jag hur jag skapar hyperlänkar, alltså länk inbäddad i texten ? Även hur man gör en bit text eller enstaka ord kursiv/lutande kan vara bra att veta ? Även hur man stryker över text, streck över texten. Provar om denna fungerar till det okej

          Svara
        • G

           /  01/30/2018

          Svara
    • ”Vi får ibland kritik från höger och ibland från vänster. Vi verkar mitt i debatten,”
      Hmm. menar Lundgren
      * Internationell eller europeisk ”höger,” ”vänster” och ”mitt”?
      * Svensk ”höger,” ”vänster” och ”mitt”?
      * SVTs ”höger,” ”vänster” och ”mitt”?

      Gissar att Schack på Schemats klassiska teeshirt är ganska nära:

      Svara
    • G

       /  01/30/2018

      ”I ett mejl till Sonesson beskriver Lundgren det hela som en ”miss” som han ber om ursäkt för. Nyheter Idag har talat med Sonesson om SVT:s respons.

      Vad tycker du om den ursäkten?

      – Det är ju bra att man ber om ursäkt. Samtidigt så håller jag inte med om att det var en miss. En miss är ju något man gör lite omedvetet, men det här kände de ju till redan innan programmet, så det var ju medvetet. Jag kallar det en medveten felaktighet och inte en miss.(forts)”
      https://nyheteridag.se/medveten-felaktighet-sonesson-m-anklagar-svt-for-fake-news/

      Svara
    • Ivar L

       /  01/31/2018

      Vad menar han med ”punkt”? Jag har inget minne av att de själva sätter punkt för uppdagade fakenewsfall, de tjatar väl om det i veckor. Det är väl snarare här diskussionen borde börja. Vad är det fö rkultur på SVT som ledde till detta trots stolta utsagor om att vilja bekämpa fake news.

      Svara
    • Pelle2

       /  01/31/2018

      Erik van der Heeg på Ledarsidorna tar upp opinion lives moraliska haveri.
      https://ledarsidorna.se/2018/01/svt-opinion-live-public-service-forlorade-heder/

      Svara
  12. G

     /  01/30/2018

    ”Så kan medierna motverka propaganda – och samtidigt öka sitt förtroende”
    https://www.journalisten.se/debatt/sa-kan-medierna-motverka-propaganda-och-samtidigt-oka-sitt-fortroende

    Svara
  13. G

     /  01/30/2018

    ”Widar: En mer anständig vänster

    I helgen publicerade mediebranschtidningen Resumé en intervju med Karin Pettersson: ”När jag klev in bestämde vi på ledarredaktionen att vi skulle ligga till vänster i den ekonomiska politiken, stå för ett öppet och mångkulturellt samhälle samt att vi skulle ta en hård fajt med Sverigedemokraterna och de som vi uppfattar vill närma sig dem politiskt”, säger Pettersson.

    Eller kortare uttryckt: Ändamålet helgar medlen. Linjen skulle hållas till varje pris. Aftonbladets ledarsida blev – duktiga och begåvade människor som Karin och andra till trots – en arena för personpåhopp, attacker, halvsanningar, utlämnade av fakta, skruvade vinklar och för allmänt journalistiskt förfall. För den goda vänstersakens skull var alla medel tillåtna.(forts)”
    http://www.folkbladet.se/opinion/en-mer-anstandig-vanster-om4978896.aspx
    https://archive.is/EdSps

    Svara
  14. G

     /  01/30/2018

    ”Widar: Agenda gör hatet begripligt
    ..[..].
    Uppsvinget för antisemitism är obegripligt. Sverige är ett av världens mest sekulära och religiöst avslappnade länder. Hat av religiösa och/eller etniska orsaker är sedan länge marginella företeelser här i landet.

    I vanliga och traditionella media och i politiken har få seriösa försök gjorts att bringa klarhet i ovissheten. Visst har det rapporterats väldigt mycket om den lilla skara mestadels blonda män som gör sig och sina familjer till åtlöje genom att hylla gamla nazistregimer. Men det finns inga som helst belägg för att nazismen skulle ha slagit rot i huvudet på till exempel gymnasieelever. Ingen värd att lyssna på hävdar heller vad jag vet att nazister skulle ligga bakom attackerna mot judar i Malmö.

    Vänstern i och utanför etablissemanget som vanemässigt angriper Israel och hyllar palestinier sprider förstås – oftast indirekt – uppfattningar om att judar i till exempel Malmö har ansvar för staten Israels politik. Men vänstern är ju ungefär lika stor eller liten som vanligt i Sverige.

    På söndagskvällen (28/1) gjorde SVT: s Agenda det obegripliga mer begripligt; det skapades mer visshet i ovissheten. Sverige har haft en omfattande invandring – inte minst till Malmö – från regioner i Mellanöstern där antisemitismen är mycket utbredd. Självklart tar många – till exempel 55 procent av gymnasieungdomarna med sig dessa uppfattningar till Sverige.
    Dessa samband har tidigare varit ”inofficiella”, det vill säga uppenbara för en stor del av medborgarna men officiellt förnekade av makten. Vilket har missgynnat integrationen och förvärrat antisemitismen.(forts)”
    http://www.folkbladet.se/blogg/widardirekt/agenda-gor-hatet-begripligt/?blog=2518025&entry=9735780
    https://archive.is/bA2LE

    Svara
    • Hur säger man ”well, duh” på svenska?

      ”Vad som krävs är enligt Bauer att de stora andelar av muslimerna – i Sverige och annorstädes – som tar avstånd från alla former av extremism nu gör gemensam sak med alla andra och går till rätta med antisemitismen.”

      Ingenting mer? Jaha, då gick den planen åt helvete.

      Svara
  15. MiT

     /  01/30/2018

    Var säkert bara ett misstag i Staffanstorp… Han verkar vara rätt nöjd liksom…

    *https://www.facebook.com/eskil.lundgren/posts/10155301673153634*

    Svara
  16. MiT

     /  01/30/2018

    *https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10155427576418251&set=a.454058298250.239724.644748250&type=3*

    Svara
  17. Rikard

     /  01/30/2018

    Hej.

    SVT, dina skattepengar i arbete på ett moraliskt försvarbart sätt?

    Nu handlar det ju inte om reportage, debatt eller fakta utan om sensations-journalistik och att ‘predika för kören’ som man säger västerut.

    Synd att det inte finns någon patriotisk, borgerligt liberal opposition (nej, MED räknas inte så länge de bl a anser att kriminella invandrare skall ha rätt att behålla medborgarskap och uppehälle i Sverige – den sortens ‘liberaler’ har vi så det räcker av i riksdagen).

    Sedan skall man som min gamle lärare i media & kommunikation sade alltid förutsätta att en journalist A) utelämnar det som komplicerar ståryn och B) ljuger om det behövs. Så länge förtals- och ärekränkningslagarna ser ut som de gör lär vi få dras med byket, men om journalister ägde laga ansvar att vid vite rapportera endast det som de vet är sant?

    Ajaj, skulle tro att det ‘hotar demokratin’ om journalister kan ställas till svars för lögnaktig propaganda.

    Att däremot inskränka yttrande- åsikts- och informationsfrihet för oss plebejer…
    …är att skydda demokratin.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    Svara
    • Ja. ”Värdegrundsdemokratin” skall skyddas.
      Inte den andra som vi nazistrasister vill ha.

      Svara
  18. G

     /  01/30/2018

    Thord: ”Journalist. Redaktör. Moderator.”

    Det finns solidaritet och så finns det solidaritet. Det är er s.k (S)olidaritet som har skapat detta, so deal with it!

    Svara
  19. G

     /  01/30/2018

    ”Widar om Kamprad (och hatvänstern): Skruvade ihop Sverige

    På söndagen 28 januari meddelades att IKEA: s skapare Ingvar Kamprad vid 91 års ålder avlidit efter en kortare tids sjukdom.

    En av Sveriges kanske störste entreprenör genom tiderna lämnar efter sig ett mäktigt koncernbygge och en osannolik framgångsberättelse. IKEA är för många av oss svenskar betydligt mer än ”bara” ett företag. IKEA är på något mytiskt sätt Sverige; en företeelse som förklarar och beskriver svenskarna. Volvo har en liknande kulturell laddning i sitt varumärke. Företagens eleganta glidning i det tidigare kvalitetsfyllda konceptet ”Made in Sweden” talar nu om bilarna som ”Made by Sweden.” Bilarna må byggas i Göteborg, i Kina och på andra platser. Men produkterna är likafullt laddade med ”svenska värderingar” som säkerhet, förutsägbarhet, fred, välstånd och hygglighet.
    ..[..]..
    Ingvar Kamprads uppväxt har skildrats mycket väl av bland andra Bertil Torekull i boken ”Historien om Ikea”. En kärleksfull mor räddade enligt Torekull Kamprad från att helt indoktrineras av faderns och farmoderns vurm för dåtidens nazism och fascism.

    De som vill älta sådant och/eller misstänkliggöra Kamprad som företagare på dessa och på andra grunder; de har inte mitt öra. Bygget av IKEA är ett mästerverk som skruvade ihop Sverige till ett starkare och bättre samhälle.”
    http://folkbladet.se/opinion/skruvade-ihop-sverige-om4980599.aspx
    https://archive.is/Kmq3n

    Svara
    • Ivar L

       /  01/31/2018

      Framförallt är ju detta något som hände för 70 år sedan och sedan dess har han inte gjort annat än byggt upp detta extremt framgångsrika företag. Han har ju inte utövat någon nazism under dessa år. Det finns väl inte en enda person i landet som på något sätt drabbats av denna konstiga parentes för mycket länge sedan. För den som är extremt intresserad av personen Kamprad hör det naturligtvis till bilden av honom att försöka begripa även detta men det är ju så oerhört litet i sammanhanget.

      Känns lite som att nazisttramset dras upp av janteskäl.

      Svara
  20. G

     /  01/30/2018

    Svara
    • Pelle2

       /  01/30/2018

      Notera Sjöstedts icke ursäkt.
      Han ber om ursäkt för val av tidpunkt för smutskastningen av Kamprad men inte för smutskastningen i sig. Det innebär att han delar ungdomsförbundets åsikter precis som man kan förvänta sig av smygkommunisten Sjöstedt.
      Att dom har tagit bort K ur partinamnet var bara en kosmetiskt åtgärd. Om man läser deras partiprogram så ser man att dom fortfarande är samma kommunister som alltid..
      Jävla pack !

      Svara
      • Ivar L

         /  01/31/2018

        Dessutom har alltså Sjöstedt gett klart ljus för att vi skall kunna fortsätta peka ut hans parti som Sovjetkommunister i minst 50 år till även om de skulle lyckas med det osannolika konststycket att skapa något positivt för Sverige framöver.

        Svara
    • Pelle2

       /  01/30/2018

      En Gustaf Johanssom på Expressen skriver med anledning av allt prat om Kamprads anknytning till nazmen att det är konstigt att t.ex Sveen Wollter inte tvingas göra avbön för att han hyllar en ideologi som omfattar massmördare som Stalin och Mao utan att någon kräver att han skall göra avbön.
      Fanskapet tar i dagarna till och med emot vänsterextremisten Myrdals Leninpris utan att någon ifrågasätter det.
      Undrar vad tidningarna hade skrivit om Åkesson hade inrättat ett Hitlerpris och någon kändis från högern med glädje accepterade det ?
      Helt sjukt att massmördarideologin kommunism är accepterad i vårt samhälle.

      https://www.expressen.se/kultur/ide/lat-inte-wollter-slippa-kraven-pa-botgoring/

      Svara
      • Rikard

         /  01/30/2018

        Hej.

        Det är väl inget konstigt att kommunism (fortfarande) är accepterat?

        Islam är fullt ut tolererat, accepterat och respekterat.

        Det är konstigt för den som läst på det minsta lilla om den ‘religionen’, och dessutövande folkgrupper.

        Islam, som rakt ut säger att apostater, avfällingar, kättare, homosexuella, med lflera måste dödas.

        Som säger detta i moskéer i Sverige på rutin. Som gjort ända sedan moskén på Söder öppnade. Inte som de kristna, som har kvar det som en del av sin historia – du får leta länge för att hitta en kristen svensk som anser att den som byter tro måste mördas.

        Islam är accepterat i Sverige. Det kanske inte är så konstigt förresten – kommunister är ju både respekterade och hedrade av regeringspartierna.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
      • Pelle2

         /  01/30/2018

        Jo,det är konstigt att åtminstone mitten och högerpartierna accepterar att både Vpk på sin tid och V idag anses vara salongsfähiga. Att V och S anser att dom är det är ju mindre förvånande.
        Vad gäller Islam handlar det väl mest om att dom pissar på sig vid tanken på att kritisera dom med tanken på rädslan för att bli kallade islamofober.Dom är ju dessutom tänkta som nästa generation s valboskap för S och Mp…

        Svara
        • Senior

           /  01/30/2018

          Nej, det är inte konstigare än att alla valbara partier i DDR i själva verket var ”dotterpartier” till SED…

          Svara
      • Ivar L

         /  01/31/2018

        Dessutom är ju Wollter fortfarande aktiv. Han slutade inte vara stalinist för 70 år sedan.

        Svara
    • x

       /  01/30/2018

      @MiT
      De har faktiskt tagit bort ”PK” ur partinamnet för att man inte ska tro att de är…

      Svara
  21. QED

     /  01/30/2018

    Svara
    • Bra förslag 🙂

      Svara
    • Ivar L

       /  01/31/2018

      Ja, det är en lockande tanke. Men det skall gå rätt till. Inga vidrigheter, inga summariska processer. Lagstiftning och klara regler för hur det skall skötas. Rättvisa, men kännbara straff.

      Svara
  22. Hej

    Freud´sche Fehlleistung…?

    ”Det kokade om de sociala medierna när Sarah Sjöström gästade Fredrik Skavlan. Flera tittare upplevde att SVT-profilen ledde SAMHÄLLET på ett förlegat spår när han började fråga simstjärnan om hennes städvanor.”
    https://www.expressen.se/sport/simning/sjostroms-ord-efter-ilskan-mot-skavlan/

    Det skulle vara samtalet…

    Det är väl inte enbart Skavlaren som försöker leda samhället på ett förlegat spår, utan snarare hela SVT…

    Svara
  23. Vic

     /  01/30/2018

    Jag tycker hela grejen känns obehaglig. När public service-media vinklar sina inslag till fördel för ett visst parti under förestående valår så är det allvar på riktigt och inte längre något att skratta eller sucka åt. Det är inte längre frågan om att SVT och mainstream-journalister beter sig slarvigt, tomtigt eller korkat. Nu är det frågan om direkt antidemokratiska beteenden.

    Och det är hela tiden baby steps… Små steg här och där för att få med pöbeln. Ett lysande exempel är Natofrågan, där medier hela tiden misstänkliggör och vinklar till Rysslands nackdel för att få Nato att verka mer attraktivt för svenskarna. Sen kan man tycka vad man vill om Nato, vissa är för, vissa är emot, men faktum är att mig veterligen finns inga indikationer på sanning i de dussintals historier som spridits om ryska hackers, ryska ubåtar eller ryska sabotage. Sen kan man naturligtvis tycka vad man vill om Ryssland också. Undertecknad har varken ett bias eller någon överdriven sympati varken för Ryssland eller för Nato. Jag tycker vi ska satsa på vår egen militär och våra relationer med grannländerna istället för att snylta på andra länders militära stöd (vilket vi gjort en lång tid).

    Hur som helst så hoppas jag att fria bloggar (som denna) där vanliga människor skriver kommer finnas kvar ett tag till men det är inget jag skulle ta för givet. Som sagt, baby steps.

    Svara
    • Ivar L

       /  01/31/2018

      Och detta är ändå bara ett av de få exempel där någon lyckats syna korten. Så här jobbar de hela tiden och har så gjort sedan åtminstone 70-talet. Det är skrämmande. Det är Pravda.

      Svara
      • Vic

         /  01/31/2018

        Verkligen skrämmande. Ett annat mycket bra exempel i modern tid är ju ‘Den långa marschen genom institutionerna’ som har hållit på i drygt 50 år, en anledning att t.ex så många medier i västvärlden ser ut som de gör avseende politiska sympatier. Skulle nästan kalla det imponerande hur väl revolutionärernas plan, medvetet eller omedvetet, lever kvar och frodas än idag. Vissa skulle kalla det en konspirationsteori men jag tycker verklighetens siffror talar ett tydligt språk ( https://sv.wikipedia.org/wiki/Den_långa_marschen_genom_institutionerna )

        1968 var startskottet för det nya Europa.

        Svara
        • Senior

           /  01/31/2018

          Ja, lägg där till att östtyska staten i och med stasi hade en planerad strategi som gick ut på samma sak.

          Att placera kommunistiska i flytelseagenter på strategiska platser såsom media och skolor där de kan påverka åsikter hos folk. Medvetna stasiagenter eller nyttiga idioter..

          Bara detta ”kulturcentrum” på östtyska ambassaden i Stockholm där folk mutades och lät sig indoktrineras under tiden de sippade rödtjut.

          Den svenska skolans samarbete med östtyskland, där svenska tyskalärare åkte till östtyskland för att lära sig korrekt tyska, vilket i själva verket var ren indoktrinering.

          Socialisterna Stellan Arvidsson och Britta Steneholm hade ett tätt samarbete med DDR gällande skola och läromedel.

          Listan kan göras lång…

          Svara
          • En nära släkting till Lisbet Palme var chef över införskaffandet och utformningen av utbildningsväsendets läromedel och det var täta kontakter med DDR då – studieresor för personal m.m.

        • Nu har islamisterna börjat samma marsch i hela västvärlden.

          Svara
    • Detta är knappast något nytt – se på förra valet när de gick all-in på F! och yrade om hur de kunde få upp till 8%! Inte ens besvikelsen när de ”bara” fick en plats i EU-valet väckte dom ur sin Törnrosa-sömn, inga förslag var bisarra nog att väcka mer än någon lite mer åt högerkanten. Nu verkar de dock ha gett upp sina rosa drömmar i detta val, det blir väl mer Operation: Rädda Miljöpartiet skulle jag gissa…

      Svara
      • Senior

         /  01/31/2018

        Ja, det är väl därför de börjat tjata om att folk flyger för mycket igen….
        -Expressen kör ju dessutom en jättekampanj om ”klimat”…

        Svara
  24. MiT

     /  01/30/2018

    Svara
  25. MiT

     /  01/30/2018

    Svara
  26. MiT

     /  01/30/2018

    Svara
  27. MiT

     /  01/30/2018

    Svara
    • I Storbritannien var vissa undersökningar innan bidrag utlagda på privat entreprenör. Både regering och företag förnekade att de hade procentuella mål på hur mycket som fick släppas igenom och hur mycket man skulle spara. Många med psykiska problem ansågs plötsligen full arbetsföra. Många med uppenbara fysiska problem likaså.

      Detta är naturligtvis vad de flesta Britter förväntar sig av den högra halvan av det konservativa partiet. Tror inte många svenskar, särskilt äldre, förväntar sig det om S.

      Så praktiskt om man kan göra det internt på myndigheten istället!

      Svara
  28. MiT

     /  01/30/2018

    Svara
    • Det går alltid att haka upp sig på detaljer, om man bara vill:

      Svara
  29. MiT

     /  01/30/2018

    Svara
  30. MiT

     /  01/31/2018

    https://twitter.com/RTSuperiority/status/958483149750751233

    Svara
  31. QED

     /  01/31/2018

    ”Många historiska skeenden som inte passar in i dagens tillrättalagda historieskrivning har medvetet förpassats till historiens soptipp, en sådan händelse är den svenska och amerikanska konflikten mot Nordafrika och dess slaveri året 1801.”

    ”På plats frågade [Thomas] Jefferson vilken rätt de nordafrikanska staterna hade att utpressa andra stater på pengar på det här sättet, och svaret han fick från ambassadören skrevs ner och lämnades sedermera in till den amerikanska kongressen för beaktning:

    Jefferson: ”Ambassadören svarade oss att rätten grundades på profetens lagar, att det var skrivet i deras koran att alla nationer som inte skulle följa dess auktoritet var syndare, att det var deras rätt och plikt att göra krig mot dem varhelst de kunde hittas och att göra slavar av alla de som kunde tas som fångar, och att varje musselman som skulle dräpas i denna strid var säker på att få komma till paradiset.”

    ”Sveriges roll i konflikten kan rent militärt ses som relativt obetydlig och inte särskilt hedersam, men symboliskt sett går det inte att förneka att Sverige bakom USA var med och initierade det som kom att bli slutet för slavhandeln av kristna européer på Medelhavet, och i dagens lögnaktiga samtida historieskildring med ett konstant påtvingat skuldkomplex riktat mot européer för allt från den transatlantiska afrikanska slavhandeln (som allt som oftast tar sig absurda proportioner som här i Sverige med hänvisningar till den svenska kolonin Saint-Barthélemy) till kolonialmakter — så är det på sin plats att istället för att passivt acceptera denna förljugenhet om vår historia och hela tiden be om ursäkt — istället vända på det och fråga oss när tackades länder som Sverige, USA och Frankrike för att vi stoppade det muslimska masslaveriet?”

    https://motpol.nu/freddie/2018/01/30/usas-och-sveriges-delaktighet-i-avskaffandet-av-slavhandeln-med-vita/

    Svara
  32. MiT

     /  01/31/2018

    Svara
  33. MiT

     /  01/31/2018

    ”Varför fick den terrormisstänkte Akilov 85 000 av Özz Nujens familj?”
    http://katerinamagasin.se/varfor-fick-den-terrormisstankte-akilov-85-000-av-ozz-nujens-familj/

    Svara
    • Tomas Fritiofsson

       /  01/31/2018

      men varför fungerar inte länken ???

      Svara
    • lensof

       /  01/31/2018

      Katerinas blogg går inte att nå direkt heller. Fel på servern står det.

      Tydligen har hon satt fingret på något riktigt obehagligt.

      Intressant.

      Svara
  34. Gorby

     /  01/31/2018
    Svara
  35. Tokige Torsten

     /  01/31/2018

    Det här med ”Fake News” är mycket viktigt! Därför bestämde jag mig för att starta en ny blogg där jag ofta tar upp det! Besök gärna:
    https://tokigetorsten.wordpress.com

    OBS! Det är en satirblogg…

    Svara
  36. Het OT men ni alla håller väl på att samla ihop era illegala vapen för att lämna de till polisen?
    Min vita svenska gubbe hittar inte sina, han måste ha gömt de bra.
    Förra gången fick Polisen in 40? illegala vapen plus massa jaktgevär från redan döda. Tanken är bra men verkligheten är annorlunda. Inte köar kriminella för vapeninlämning.
    Vi fortsätter att leta. Hittar inte handgranaterna heller. Det har man väl i varje hem nu mera..
    PS jag kan vara lite spydig.

    Svara
    • Senior

       /  01/31/2018

      Skulle snarare vilja snubbla på ett om utvecklingen fortsätter åt detta håll.

      Svara
  37. Jonas

     /  01/31/2018
    Svara
    • Dan tillåts hoppa från den ena upphöjda tuvan efter den andra i Svarta Träsket.
      Plundringen av det svenska folket fortsätter…

      Svara
    • QED

       /  01/31/2018

      MSB, ny myndighet att köra i botten?

      https://sv.wikipedia.org/wiki/Myndigheten_för_samhällsskydd_och_beredskap

      ”Forskning kring religiös extremism[redigera | redigera wikitext]

      I slutet av år 2016 inledde myndigheten förstudier kring islamistiskt inflytande i Sverige.[3] Uppdraget gavs till Magnus Norell och levererade rapporten Muslimska brödraskapet i Sverige fyra veckor efter förordnandet. Rapporten fick omfattande kritik, bland annat 20-talet forskare som beskrev den som bristfällig och ovetenskaplig med ett konspiratoriskt språkbruk.[4][5] MSB har valt att inte gå vidare med rapporten och avslutar Norells forskaruppdrag. Myndigheten avser även framöver ta fram nya rapporter kring islamisk terrorism.[6]

      Efter sommaren 2017 ska MSB fortsätter informationsinhämtning i frågan om muslimsk extremism och islamisk terrorism genom två studier där den ena delen utgör en granskning av Muslimska Brödraskapet i Sverige och leds av Aje Carlbom vid Malmö Högskola, den andra är en granskning av salafistiska jihadister som leddes av Magnus Ranstorp vid Försvarshögkolan. Budgeten för studierna är 1,75 miljoner kronor.[7]”

      Svara
    • Ni är väl alla preppers? Nu är det extra viktigt att klara sig själv vid kris. Inte 72 timmar, inte en vecka utan länge.
      Vad har han för hållhake för alla dessa arbeten fö kompetent är han ju inte?

      Svara
    • Senior

       /  01/31/2018

      Jaha, så nu skall han även gå in och förstöra MSB….

      Svara
    • ”Vi har klarat av svåra operativa utmaningar som flyktingkrisen och terrordådet på Drottninggatan. En lönemässig uppvärdering av polisyrket har startat. Den negativa trenden för utredningsresultaten har brutits.”

      ”Hej uggla, tjena moss …”

      (För er lite yngre är detta en referens till Fablernas Värld. Ett annat sätt att uttrycka sig vore ”jaha, och när vaknade du?”)

      Svara
    • Ivar L

       /  01/31/2018

      Så länge vi är i fredstider så är det väl bättre att han pissar på MSB än Polisen men kan de inte sätta gubben på någon struntmyndighet istället, typ Genussekretariatet så han inte förstör mer av viktiga samhällsfunktioner?

      Svara
  38. Trump har hållit sitt första State of the Union Address. Läs det. Jag tänkte, kan vår statsminister hålla ett sådant tal till oss? Till det svenska folket alltså.

    Svara
  1. 861 ord trams | WTF?
  2. Smått och gott från 2018, del 1 | WTF?

Lämna ett svar till MiT Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.