Morgans magi

Är ju åter aktuellt med en studie om vilka som begår brotten i Sverige och efter att i flera år ha sagt att man absolut inte vill ha en sådan studie så sa Morgan Johansson häromdagen att det är upp till BRÅ om de vill göra en sådan på eget initiativ.

BRÅ är såklart inte så sugna eftersom signalerna från bl a Morgan Johansson under flera år har varit väldigt tydliga: Ingen sådan studie ska släppas! Signalen från Morgan har också varit lika tydlig om varför: Vi är livrädda för vad den ska visa!

Nu var Morgan och Tobé med i Aktuellt häromdagen om just en studie om vilka som ligger bakom framför allt den grövre brottsligheten i Sverige eftersom vissa kategorier har ökat enormt. Då säger Morgan Johansson såhär

Exakt så sa han. Han säger att om man ”rensar” för socioekonomiska faktorer och ålder så försvinner överrepresentationen nästan helt.

Sådär ser det ut i BRÅ 2005 sid 10, överrepresentationen minskade från 2,5 till 2,1. Minskning med ca 16%, rätt långt ifrån ”försvinner nästan helt”. Jag vet inte var Morgan har fått sitt ”försvinner nästan helt” ifrån men kan väl gissa att det är något från Jerzy ”ökad anmälningsbenägenhet” Sarnecki som har lagt en blöt illaluktande filt över verklighet och sanning under flera decennier nu. Dags att sparka ut honom och alla andra #krimideologer från deras positioner! Borde gjorts för länge sedan!

Nu ska man också veta att i BRÅ 2005, vars data är från 1997-2001, har man slagit ihop alla brott. Dvs även ”skitgrejer” ingår i deras beräkningar om överrepresentation. Varför man gör så i stället för att räkna på varje brottstyp kan man bara gissa eftersom det är helt ointressant men en GOD gissning är för att få ner siffran så den inte blir skrämmande hög. Då har man en siffra att slänga fram, en siffra som i o f är groteskt hög men ändå hanterbar. 2,1 gångers överrepresentation låter ju mycket bättre att kasta fram än 5 vid vissa brottstyper. Eller kanske 10. Eller 20. Och det är så man använt det. Det är så Morgan vill göra, han vill ”rensa” bort verkligheten.

Man har i BRÅ även slagit ihop danskar, norrmän och finnar med irakier, syrier osv till en enda klump, ”utländsk bakgrund”. Ni kan nog själva gissa varför man gjorde så antar jag…

Jag tycker Morgans uttryck ”rensar för socioekonomiska faktorer” är extremt obehagligt, det är ett enormt hån mot alla brottsoffer!

Ledsen men du förstår väl att om vi rensar för socioekonomiska faktorer så har du faktiskt aldrig blivit gruppvåldtagen” skulle han lika gärna kunna säga. Det är så han använder uttrycket. För att försöka dölja verkligheten.

Eller som min favorittwittrare sa

Om man blir knivmisshandelsrånad eller överfallsvåldtagen så kan man bara rensa för socioekonomiska faktorer.

Morgan verkar faktiskt tro att om man ”rensar” för socioekonomiska faktorer så förändrar man verkligheten genom magi.

En sa ”Om man bortser från socio-ekonomiska faktorer så tigger ungefär lika många svenskar som romer utanför våra matvarubutiker

Jag gissar att han menar ”rensar” eller ”tar hänsyn till” i stället för ”bortser”.

Eller som en annan sa ”Bilägare är överrepresenterade bland fortkörare, men rensar man för körkort så visar det sig att alla, även spädbarn, är lika sannolika att vara fortkörare.

Alla tre givetvis som en pik mot Morgan…

Och rensar man för ”människor” så sker faktiskt inga fortkörningar alls!

Eller om man konstaterar att bilägare är överrepresenterade vid utsläpp av växthusgaser men om man rensar för bilkörning så försvinner nästan överrepresentationen helt.

Det är inte bra att hålla på och ”rensa” för faktorer och använda ett ”rensat” material som faktaunderlag eftersom man då ger en falsk bild av verkligheten och baserar politiska beslut på den falska bilden av verkligheten. Verkligheten ändras inte bara för man ”rensar” i siffrorna vilket Morgan faktiskt verkar tro på riktigt. Det som sker det sker oavsett vad man ”rensar” för, hålla på och skylla på olika faktorer är enbart för att försöka lura och manipulera för att försöka dölja och inget annat.

Det som ska studeras är hur det faktiskt ser ut, så man har ett underlag så man kan fatta välunderbyggda faktabaserade beslut. Det måste vara transparent och avskalat, kategori för kategori, med så mycket information som det bara går. Man ska inte ta fram underlag och fatta beslut från hur man önskar att verkligheten såg ut. Där man önskat (rensat…) bort vissa obehagliga saker.

Man kan ”rensa” för vad man vill men det kommer inte att påverka verkligheten ett enda dugg även om man tror på Morgans magi. Man kan rensa för så många olika saker att till slut finns inget kvar som säger något.

Det är dags att sluta använda ”socioekonomiska faktorer” som förklaring till i alla fall vissa typer av brottslighet. Om man är luspank och inte ens har mat på bordet och t ex snattar mat, då köper jag det. Då är det en godtagbar och rimlig förklaring till beteendet. Inte en ursäkt men en rimlig förklaring. Men om samma person också går ut och hugger kniven i någon på gatan så är socioekonomisk utsatthet INTE en förklaring till det. Inte heller till att man våldtar någon. Inte till att man är med och gruppvåldtar någon. Inte till att man misshandlar någon. Inte till att man mördar någon, inte till att man går ut bränner av ett magasin med en AK47 på torget eller på restaurangen osv.

Grövre brottslighet kan aldrig ursäktas eller förklaras med socioekonomiska faktorer!

Problemet med ”socioekonomiska faktorer” är att man inte vet vad som är hönan och vad som är ägget. Är de kriminella pga av socioekonomisk utsatthet eller är de i socioekonomisk utsatthet pga av kriminalitet (och andra orsaker)?

En mycket läsvärd twitterrant om detta med de socioekonomiska faktorerna.

Man vet om att yngre män är kraftigt överrepresenterade vid brottslighet, det är ingen hemlighet. Det problemet försöker man i Sverige komma tillrätta med genom att ösa in massor av… yngre män! Som man inte har en aning om vilka de är. Man vet inte ens om namnet de uppgett stämmer. Och de kommer från områden/länder/kulturer som man också vet är kraftigt överrepresenterade vid grövre brott, de är alltså kraftigt överrepresenterade bland de överrepresenterade! Och sen försöker man dölja den accelererande brottsligheten som uppstår genom att ”rensa” i siffrorna med hittepå!

Verkligheten ändras inte bara för att Morgan tror på magi. Han tror att man ändrar verkligheten om man rensar i siffrorna.

Fruktansvärt obehagligt beteende från justitieministern!

MVH

MiT

Annonser
Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

99 kommentarer

  1. Instämmer helt med denna artikel.
    Som väl är så finns det många som ser verkligheten som den är.
    Makteliten driver envetet en samhällsförändring som det svenska folket inte alls vill ha.

    Svara
  2. BRÅ 1996:

    Svara
  3. MiT

     /  02/07/2018

    Apropå krimideologen Nina Rung som cirkulerat en del de senaste dagarna, jag har inte hittat nåt nyligen där hon har nämnt dejtingappar som orsak till ökande antal anmälningar men däremot finns ju det här från juli förra året? Är det detta som fått nytt liv här och där?
    https://toklandet.wordpress.com/2017/07/22/endast-sverige-har-svenska-krimideologer/

    Svara
  4. Det finns en psykiatrisk term för verklighetsförvrängning:

    Svara
  5. Vic

     /  02/07/2018

    Haha!

    ”Ni har givetvis full frihet att ta fram den här statistiken om ni vill, vi är ett demokratiskt samhälle… men OM ni gör det…”

    Om man rensar för justitieministerroller så ser det där i mina ögon ut som ett väldigt politruk-likt beteende…

    Svara
    • Om man rensar för ett par tre regeringar fungerar landet rätt bra!

      Svara
      • Jans

         /  02/07/2018

        Om man dessutom rensar för massinvandring har det aldrig varit bättre!

        Svara
      • Jans

         /  02/07/2018

        Om man rensar för våldet och bokstavstrogen islamtolkning och hatet mot Väst så är inte våldsbejakande jihadism farligare än frimärkssamlande.

        Svara
      • Jans

         /  02/07/2018

        Om man rensar för nazismen så var Adolf Hitler en trevlig prick.

        Svara
        • Klimathotet

           /  02/07/2018

          Godwins lag 😉

          Svara
          • Frida Gustavlin

             /  02/08/2018

            Jag struntar faktiskt helt och hållet i det här med överrisk berroende på sociala faktorer, helt oavsett i vilken omfattning det är sant eller ej, det är en pseudoargumentation då inget i praktiken tyder på att vi inom överskådlig framtid kommer få bukt med just de där socioekonomiska överriskerna.

            Vi vet att invandring ökar brottsligheten, särskillt invandring från vissa länder/regioner, och vi vet att det inte finns några reformförslag som det finns opinion eller riksdagsmandat som kan påverka denna ökning i brott.

            Allt kokar ner till den enkla frågan, är det samlade värdet på asylinvandringen högre än kostnaderna som nackdelarna innebär? Antagligen ja om ett reelt skyddsbehov finns, självklart nej om samma skyddsbehov saknas.

            Jag tycker självklart att i princip vem som helst är välkommen att besöka landet, förutsatt att den kan försörja sig, antingen genom ett arbetsvisum, sparade slantar eller att någon annan helt enkelt betalar från egen ficka för dennes leverne. Önskar man uppehållstillstånd eller att bli svensk medborgare så ska man kunna bevisa att man klarar av det, dvs försörja sig och hålla sig på rätt sida av lagen.

  6. Gorby

     /  02/07/2018

    På ämnet ”Fake news”.
    Tror ni Sydsvenskan lyckas värva några nya premuneranter på dessa reklamvideor…

    iframe width=”560″ height=”315″ src=”https://www.youtube.com/embed/fUGEJlyxzFM” frameborder=”0″ allow=”autoplay; encrypted-media” allowfullscreen>

    Svara
    • Gorby

       /  02/07/2018

      Äh, båda videorna kom visst inte med i samma inlägg…
      Här kommer nummer 2.

      Svara
    • x

       /  02/08/2018

      @Gorby
      Inte omöjligt för ”ärlighet varar längst”.

      Svara
  7. MiT

     /  02/07/2018

    Svara
    • Jans

       /  02/07/2018

      SVT är rätt priviligierade i varje fall.

      Svara
    • Pelle2

       /  02/07/2018

      Helt jävla sjukt att dom helt öppet visar upp sin identitetspolitiska agenda…

      Svara
      • Grodan Boll

         /  02/07/2018

        Vad ska folk göra? Sluta betala licensen?

        Svara
        • Pelle2

           /  02/08/2018

          Det kommer vi ju inte kunna göra när licensen dras som skatt…
          Men det är ju sjukt att det förment´politiskt neutrala public service så tydligt tar ställning för identitetspolitiken.

          Svara
    • En annan

       /  02/07/2018

      HaHa, först importerar man hela färgpaletten, sedan undrar man varför den där vita pucken, som betalar för kommande konstverk, fortfarande är kvar.

      Svara
    • herregud

       /  02/07/2018

      SVT förnekar sig inte.

      Det vore önskvärt om SVT upphörde att anställa pedofiler, blottare och annat vänsterradikalt skräp för skattebetalarnas pengar.

      SVT ska ta sitt förbannade ansvar som public service medför och genomföra sitt uppdrag korrekt.

      Det är dagisnivå på SVT som pumpar ut infantil propaganda som nyheter.

      De borde få sparken allihopa.

      Svara
    • G

       /  02/08/2018

      ”SVT undersöker vita svenskars rasistiska förtryck mot icke-vita
      ..[..]..
      – Jag kan uppleva att många är medvetna om det här förtrycket som finns. Och de försöker jobba emot det, men i praktiken så umgås de bara med personer som ser ut som de själva, säger Jamil.
      ..[..]..
      Dessutom är situationen här annorlunda än den som finns i USA, där vita förslavade svarta, påpekar Babak Ahmadi-Nordblom.

      – Det som är här, det är mer ett majoritetssamhälle mot minoritetssamhälle, säger han.

      Så vad kan man göra för att minska förtrycket i detta land?

      – Helt enkelt gäller det bara att kunna lära sig om hur den här makten fungerar och hur man ska förhålla sig till den, förklarar Meriem Jamil.

      – Jag tror att en del av det här vithetsprivilegiet är att känna också att ”det här är inte mitt problem”, och det är en jättestor del av vithetsprivilegiet som kommer att skada hela samhället framöver, säger en kvinna vid namn Ranjani Srinivasan.”
      https://nyheteridag.se/svt-undersoker-vita-svenskars-rasistiska-fortryck-mot-icke-vita/

      Älskar när alt-media gör transkribering av något som sägs i inslag eller videoklipp!!! SVT är så jävla lata på den punkten! Ni borde fan ha 0kr i licenspengar när ni producerar sån här identitetspolitisk smörja! Ja fan vad konstigt om jag inte skulle vilja umgås med sådana som er. Varför skulle jag frivilligt välja att öht umgås med någon som anser att jag är en förtryckare enbart pga min hudfärg. Jävla idioter. Precis som sägs i artikeln så finns inget privilegium i laglig mening, kan ni fatta det någon gång. Handlar endast om hur dessa ”förtryckta” individer ”uppfattar” eller som Widar skriver, hur någon ”känner”…

      https://toklandet.wordpress.com/2018/02/07/morgans-magi/#comment-142436
      ”Det identitetspolitiska tankeklustret riskerar således att fyllas mer med fördomar och känslor än med diskuterbara tankar och argument. ”Jag känner” kan svårligen mötas med argumentet ”du känner fel.” Känslans svaghet är samtidigt just att den är så privat och personlig. Den som till exempel känner sig kränkt och åsidosatt på grund av kön, hudfärg, handikapp – eller vad det nu kan vara – kan därför inte räkna med att samhället ska rätta sig efter den enskildes känslor.”

      Svara
  8. Ska man följa Hr. Johanssons logik, så är inte ”män” [minsta] gemensamma nämnaren. Däremot ”människor”.

    Svara
  9. Som pensionär tycker jag att man rensar bort alla fattigpensionärer, de som har arbetat men ändå får usel pension och behåller i jämförelse endast politiker och statliga verkens chefer så har vi trollat bort de fattiga.
    Så kan vi fortsätta med allt som skolan där man tar bort alla utan godkända betyg, alla – ta vad du vill.
    Det är något absolut genialt Morgan har kommit på så Nobelpriset i ekonomi måste bli hans i år.

    Svara
  10. Pelle2

     /  02/07/2018

    Bloggaren Fnordspotting skriver bra om dagens ämne.
    http://fnordspotting.blogspot.se/2018/02/om-brottslighet-migration-och.html
    Han skriver bl.a följande:
    ”Ännu mer remarkabelt är emellertid det faktum att tesen om socioekonomiska faktorer inte tillför någonting till diskussionen. Att en våldtäkt, en grov misshandel eller ett mord eventuellt kan förklaras med socioekonomiska faktorer utgör ingen som helst tröst för brottsoffret. Att en våldtäkt, en grov misshandel eller ett mord eventuellt kan förklaras med socioekonomiska faktorer gör inte att brottet i fråga inte är ”på riktigt”.

    Vad Johansson i praktiken sade i Aktuellt var att om man på politisk väg skapar en stor grupp med låg socioekonomisk status, så får man också stora problem. Som av en händelse är framväxten av en sådan grupp också exakt vad den migrationspolitik Johansson med flera har fört har resulterat i. Därmed är vi tillbaka på ruta ett – det är migrationspolitiken som har skapat problemen. ”

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  02/08/2018

      • Om socialdemokraterna regerar kan de åtgärda de socioekonomiska faktorerna
      • Socioekonomiska faktorer kan åtgärdas.
      • Därför regerar socialdemokraterna.

      Nu är sossarnas omvända implikation inte riktigt så tydlig, men visst försöker de sälja in att endast de kan åtgärda det egentliga integrationsproblemet, de socioekonomiska faktorerna. Att de själva varit med att skapa dessa förbenade faktorer, genom att tillåta en omotiverad asylinvandring, låtsas de inte om.

      Rymdkram, Frida

      Svara
      • Kristian

         /  02/08/2018

        – Vi har problem med …
        – Bygg ut välfärden!
        – Men vi har faktiskt nästan …
        – Bygg ut välfärden, sade jag!

        Svara
  11. Pelle2

     /  02/07/2018

    OT:
    Bloggaren i otakt skriver att han har blivit radikaliserad i vänsterns ögon för att han inte ställer upp på deras fluffiga Sverigebild.
    http://iotakt.se/radikaliserad/

    Svara
  12. Pelle2

     /  02/07/2018

    Lite mera ot:
    Bloggaren pophöger skriver om det absurda i att vi förväntas försörja människor som är i Sverige illegalt.
    http://svansbo.se/2018/02/migration-nysprak-och-valfardsstaten/

    Svara
    • Kristian

       /  02/08/2018

      ”Välfärdsstaten påstås ha kommit till för att hjälpa medborgarna. Sanningen är att den tillkommit för att politiker ville bli omvalda. Genom att i lönndom ta medborgarnas pengar och basunera ut deras pengar som gåvor har man kunnat expandera staten.”

      Den som inte har förstått detta bör inte få rösta!
      Minst hälften av väljarna, alltså …

      Svara
  13. Pelle2

     /  02/07/2018

    Rebecca Weidmo Uvell skriiver om att Liberalerna på DN har slagit sig ihop med vänstern och anser i princip att alla till höger om Birgitta Olsson är nazister.
    https://uvell.se/2018/02/06/nar-liberaler-blev-kannibaler/

    Svara
    • Klimathotet

       /  02/07/2018

      Svara
      • Rikard

         /  02/08/2018

        Hej.

        Där saknas ett par saker.

        Italiens historia, till exempel. Eller att villkoren för arbetare i fabriker och på jordbruk var så vidriga att påven själv protesterade och uttryckte närmast marxistiska synpunkter (låt vara från kristen moralisk utgångspunkt).

        Eller viktigast: att den ryska revolutionen och bolsjevikernas maktövertagande krossade drömmen om internationell socialism, då det blev uppenbart att det i verkligheten rörde sig om rysk styrning av socialistiska rörelser i andra länder. Fascismen blev ett italienskt svar på detta, särskilt då självständighet och nationell enighet var tämligen nytt för italienarna. Victor Emmanuel III:s svaga regering spelar också in, och så även katolska kyrkans försök till att ha ett sanktionerat politiskt parti.

        Politiska rörelser och idéer låter sig inte reduceras till formler och schema, men som stöd vid en föreläsning kan man använda sådana bilder som ovan. Tyvärr tenderar bilden att ersätta kunskapen och tänkandet bakom.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
  14. MiT

     /  02/07/2018

    Svara
  15. MiT

     /  02/07/2018

    Svara
  16. Jag håller inte med om att det skulle vara dåligt att rensa för olika faktorer. På det viset kan man ju undersöka vilka faktorer som har störst inverkan. Du själv har ju i detta inlägg visat att socioekonomiska faktorer har en ganska liten del i att förklara vissa gruppers överrepresentation.

    När jag som ingenjör jobbar med processdatabaser använder jag ofta ‘rensning’ som verktyg för att isolera de faktorer jag är nyfiken på. Det går till så att man väljer ut ett visst intervall på den faktor man vill rensa bort, och bara studerar datapunkter som ligger inom valt intervall.

    Svara
    • En annan

       /  02/07/2018

      Jo men du, liksom alla andra här bor i verkligheten, det gör knappast Morgan, han blir belönad för sin totala lojalitet med partistyrelsen.
      Man ska ha klart för sig att Löven inte bestämmer överhuvudtaget, sossarna har en egen liten klubb, där man lägger upp strategin inför framtiden, tror att Ygeman styr och ställer där nu.

      Svara
    • Jag är inte så säker på att politiker klarar av så invecklade saker. I alla fall ser det inte ut så.

      Svara
    • MiT

       /  02/08/2018

      Men först måste man ju veta vad man har att göra med så att säga? Det är ju själva grunden, själva verkligheten som den ser ut.

      Svara
  17. Rikard

     /  02/07/2018

    Hej.

    Om jag rensar för nällor, kardborrar, kvickrot, och arkitektens tröst, så är min trädgård fortfarande täckt av snö…

    …varpå det som gömts kommer upp i tö.

    Glöm inte det Morgan.

    Även spåren av massgravar finns kvar; hur mycket mer spår finns då inte av det politisk-mediala etablissemangets import av kriminella, våldtäktsmän, och andra kulturambassadörer.

    Vi glömmer aldrig vilka som är skyldiga Morgan. Den som inte agerar för att stoppa ondska är medskyldig.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    Svara
  18. MiT

     /  02/07/2018


    *https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10155448627008251&set=a.454058298250.239724.644748250&type=3*

    Svara
  19. G

     /  02/07/2018

    Ibland låter det såhär från Myra som är ”kampanjansvarig” på IRM…

    Men finns tillfällen då det låter helt annorlunda också…

    https://archive.is/Ktpqa

    Svara
  20. G

     /  02/08/2018

    ”Widar: Danska S visar väg för Löfven

    Attityden från danska S är mer ”socialdemokratisk” än vad de svenska essen hittills lyckats med i sin omsvängning. Där finns mycket att hämta för en pigg och reformsugen socialdemokrati.
    ..[..]..
    I rapportens förord ger Mette Frederiksen bakgrunderna till S omfattande förslag till ny politik.

    1. Antalet har betydelse. Danmark ska själv kunna bestämma hur många icke-västliga människor som tas emot varje år.

    2. Danmark vill hjälpa fler. Det Danmark i dag lägger på att försörja och förvalta 10 000 asylsökare motsvarar kostnaderna för 600 000 människor i Kenyas flyktingprogram. I programmet dras linjerna upp för ett omfattande stöd till Afrika.

    3. Mette Frederiksen skriver om ”Den nya frihetskampen” i Danmark; ett tioårigt program för integration byggt på att ”demokrati” alltid står över religion”, och som är en fortsättning på det välfärdsbygge som gjort Danmark till ett av världens friaste och mest generösa välfärdsländer.

    Partiledaren argumenterar elegant för den konservativt grundade hyggligheten som är den klassiska socialdemokratins adelsmärke: ”Man er ikke et dårligt menneske, fordi man ikke ønsker at se sit land blive grundlæggende forandret. Og man er ikke naiv, fordi man gerne vil hjælpe andre mennesker til en bedre tilværelse.”
    ..[..]..
    Av reaktionerna från vänster och liberalerna – DN: s ledarsida begär att Stefan Löfven ska bygga en mur mot Danmark, på kultursidan i Helsingborgs Dagblad skrivs att ”Oanständigheten firar ständigt nya triumfer”, på vänstersajten Dagens Arena talades det om ”Danmarks socialdemokratiska självmord” redan 2015 då partiet tuffade till sin invandringspolitik – att döma så väljer de delarna av den politiska offentligheten att sticka huvudet i sanden.”.
    http://www.folkbladet.se/blogg/widardirekt/dansk-socialdemokrati-visar-vag-for-lofven/?blog=2518025&entry=9739418
    https://archive.is/7uUwR

    Ett något längre analyserande inlägg av Widar, läs hemsk gärna hela.

    Svara
  21. G

     /  02/08/2018

    ”Widar: Som besatta av etnicitet

    Författaren och journalisten Lena Andersson drog en lans för upplysning, förnuft och argument när hon gästade SVT: s program Idévärlden på söndagskvällen 4 februari. Samtalet mellan henne och programledaren Daniel Sjölin kretsade i huvudsak runt konflikten mellan upplysningens ideal och den i många kretsar populära identitetspolitiken. Enkelt uttryckt går skärningslinjen mellan dessa båda läror i hur argument värderas; är det vad som sägs eller vem som säger det som ska tillmätas störst betydelse?(forts)”
    http://www.folkbladet.se/opinion/som-besatta-av-etnicitet-om4990016.aspx
    https://archive.is/qzxNH

    Svara
  22. G

     /  02/08/2018

    ”Lämnar S efter stöd till sexdömt flyktingbarn

    Söderköpingspolitikern Lottie Fallman (S) lämnar alla sina politiska uppdrag efter att ha fått kritik för sina försök att få ett sexdömt flyktingbarn att stanna i Sverige. Själv skyller hon avgången på Samhällsnytt.”
    http://www.friatider.se/l-mnar-s-efter-st-d-till-sexd-mt-flyktingbarn

    Svara
  23. G

     /  02/08/2018

    ”Finland: Om dubbla medborgarskap och förlust av finskt medborgarskap.
    …..
    Jag tror – förutspår – att man i Finland kan komma att återgå till den ordning som gällde fram till 2003: att inte bevilja dubbelt medborgarskap, det vill säga att den som vill bli finsk medborgare måste avsäga sig sitt ursprungliga medborgarskap. Och personer från länder som inte accepterar att deras medborgare avsäger sig sitt medborgarskap kommer då inte att kunna bli medborgare i Finland. Detta är vad jag förutspår kommer att ske i en inte alltför avlägsen framtid.”
    http://meritwager.nu/allmant/finland-om-dubbla-medborgarskap-och-forlust-av-finskt-medborgarskap/

    Svara
  24. G

     /  02/08/2018

    ”Finland: President Sauli Niinistös tal vid riksdagens öppnande.

    Ur president Sauli Niinistös tal vid riksdagens högtidliga öppnande tisdagen den 6 februari 2018:

    Ärade talman, bästa representanter för Finlands folk!

    Ni inleder nu det sista riksmötet under denna valperiod. Jag har alltid fascinerats av ordet ”riksmöte”, det är något traditionsrikt och högtidligt över det, men samtidigt också något förväntansfullt och förpliktande.
    ..[..]..
    Europa kommer även i fortsättningen att vara utsatt för ett tryck skapat av befolkningsrörelser, troligtvis i allt större utsträckning, och särskilt från Afrika. Det bästa sättet att stävja trycket är de insatser som görs på ort och ställe för att förbättra levnadsförhållandena. Både de enskilda EU-medlemsstaterna och unionen själv bedriver utvecklingssamarbete, ett arbete som kunde vara bättre samordnat.

    Unionen borde utveckla gemensamma förfaranden för gränskontroll, för handläggning av asylansökningar och för återsändningar. Innehållet i och tolkningen av såväl Schengenavtalet som Dublinavtalet behöver förtydligas.
    …..
    Förtroende och den känsla av trygghet som förtroende skapar, dem måste vi alla vaksamt värna om. När det gäller kärlek till nästan, omsorg och jämlikhet är vi alla aktörer. Förtroende skapas genom att vi respekterar varandra och tar hand om våra medmänniskor. Det krävs pengar, myndigheter, tjänster och materiel, men framför allt krävs det att var och en av oss deltar i att skapa sammanhållning.
    …..
    Vår uppgift är att förutse medborgarnas känslor, att ta dem på allvar. Förtroendet för folkväldet växte fram under årtiondenas lopp i det självständiga Finland. Vi måste varje dag leva upp till det förtroendet. Vi måste hitta och dela det som vi har gemensamt, inte det som skiljer oss åt.

    Vi är ett litet, enigt och tryggt land. Vi har ett jämlikt, utbildat och uthålligt folk. Därför kan vi ihärdiga, smidiga och starka gå förändringar till mötes. Vi har nycklarna till fortsatt framgång i våra händer. Låt oss använda dem.(forts)”.
    http://meritwager.nu/allmant/finland-president-sauli-niinistos-tal-vid-riksdagens-oppnande/

    Sveriges politiker verkar dessvärre ha tappat både nycklar och förstånd…

    Svara
  25. MiT

     /  02/08/2018

    Inte visste jag att Putin är inblandad i den här frågan?

    Svara
    • G

       /  02/08/2018

      Haha. Den där Putin är tydligen inblandad i precis allt.

      Svara
    • Olof

       /  02/08/2018

      Eh, va? Baserar Johan Forssell sitt knapptryckande på vad han tror är bra eller dåligt för Putin eller på vad han tror är bra eller dåligt för sina väljare?

      Jag behöver nog inget svar. Om jag inte minns fel var väl hela MP överrenskommelsen baserat på vad Reinfeldt med fler ansåg var dåligt för deras politiska motståndare, och huruvida det var bra eller dåligt för medborgarna var något de gav fullständigt fan i.

      Svara
    • Kristian

       /  02/08/2018

      Ombytligt moderat som inte läst de nya förhållningsreglerna för ”vuxna”.

      Tyvärr finns det tio Forsell för varje Bali i partiet.

      Svara
  26. MiT

     /  02/08/2018

    Svara
    • G

       /  02/08/2018

      Svara
      • Olof

         /  02/08/2018

        … och om man gör en snabbkoll kan man konstatera att minimiåldern för arbete i Iran är 15 år, och i Afghanistan 18 år, även om man får jobba från 15 under vissa förutsättningar.

        Naturligtvis sker det massvis med barnarbete ändå, men illegalt svart barnarbete på mindre nogräknade arbetsplatser i Afghanistan eller Iran är sannolikt inte speciellt relevant erfarenhet för byggarbetare i Sverige. Hur var det med utbildningen i säkerhetsregler? Standarder? Byggnormer? Tekniska verktyg? … normkritik åtminstone då…? Inte?

        Men visst, vi kan ju gissa att Nujens kan erbjuda jobb, antar att det är fler regler som känns lite överflödiga vid sådana arbetsplatser…

        Svara
    • Kristian

       /  02/08/2018

      Vill de verkligen arbeta inom bygg? Skull vilja se siffror uppdelat på
      * Vill bli byggarbetare.
      * Vill bli mediakonsult, rappare, programledare – kräver utbildning i detta på hemspråket.
      * Tycker bidragsnivåerna duger bra, ingen brådska.

      Ja, jag tar i lite, men det känns en smula tillrättalagt. Önsketänkande.

      (Väntar med spänning på tweets från champagnevänstern som säger att ”varför skall vi slösa bort dessa underbara guldklimpars talanger på grovarbete?”. Fast lite omskrivet, för man kan inte förolämpa arbetarklassen på det sättet, det vill säga så att den förstår att den blir förolämpad.)

      Svara
  27. G

     /  02/08/2018

    ”Flera gärningsmän ska ha utsatt kvinna för grov misshandel och våldtäktsförsök i Andersberg

    – Vi fick in det 23.47. En kvinna ska ha blivit utsatt för brott utomhus och det har upprättats en anmälan om grov misshandel och försök till våldtäkt, säger Daniel Ågren, befäl vid polisens regionledningscentral.”
    http://www.arbetarbladet.se/gavleborg/gavle/flera-garningsman-ska-ha-utsatt-kvinna-for-grov-misshandel-och-valdtaktsforsok-i-andersberg-1
    https://www.sydsvenskan.se/2018-02-08/flera-personer-gav-sig-pa-kvinna

    Svara
  28. G

     /  02/08/2018

    Så nu vill han lura i oss att det var ett försök till skämt?! Nä nä, den gubben går vi inte på! Ja, och se nu vad du ställt till med, nu åkte du själv dit för att *mansplaina*! Hahaha!

    ”Trudeau ångrar skämt efter kritikstorm

    Kanadas premiärminister Justin Trudeau har häcklats för politisk korrekthet, sedan han under ett tal avbrutit och rättat en kvinna som använde ordet ”mankind” (mänskligheten).

    – Vi föredrar att säga ”peoplekind”, sade Trudeau och använde ett ord som inte existerar.
    Efter kritiken säger Trudeau, känd som en förespråkare av jämställdhet, att skämtet togs emot bra vid tillfället i fråga.

    – Men taget ur sitt sammanhang så funkar det inte så bra, och är en påminnelse om att jag inte ska kläcka ur mig skämt, inte ens när jag tycker de är roliga, säger den 46-årige premiärministern.

    I medier i USA och Kanada har han kritiserats för överdriven politisk korrekthet, och till och med anklagats för ”mansplaining”, en term som används när män opåkallat korrigerar kvinnor på ett nedlåtande sätt.”
    https://www.sydsvenskan.se/2018-02-08/flera-personer-gav-sig-pa-kvinna

    Svara
  29. Obs! Annie Lööf lyssnar på nationalekonomen Assar Lindbecks föreläsning!
    Då är det bevisat att hon medvetet förstör Sveriges ekonomi!

    Svara
    • G

       /  02/08/2018

      Jag ser att hon sitter där på en stol och tittar åt Assars håll, men om det hon hör går in genom ena örat och stannar i skallen är det ingen som vet, det kan lika gärna pipa ut genom andra örat…

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  02/08/2018

        Det han säger är så enkelt och logiskt att vem som helst borde kunna begripa det. Det gör så klart även nyliberalerna i Centern. Dessa delar dock inte nationalekonomens värdegrund i den mening att de inte anser att det är en nödvändig anständighet att länder fungerar som välfärdsstater.

        Svara
  30. G

     /  02/08/2018

    ”Grundlagsändringen öppnar för censur

    Den föreslagna grundlagsändringen, som gör det möjligt att censurera medier, är en fråga som Medborgerlig Samling vill göra till en valfråga. Det skriver partiledaren Ilan Sadé som vill behålla nuvarande grundlagsskydd för medier.”
    https://nyheteridag.se/grundlagsandringen-oppnar-for-censur/

    Svara
  31. Frida Gustavlin

     /  02/08/2018

    Antingen är det danskarna som är i Gävle, eller så är det väl mörkertalet™️ som naggas i kanten.

    https://www.expressen.se/nyheter/flera-man-utsatte-kvinna-for-valdtaktsforsok/

    Svara
  32. G

     /  02/08/2018

    ”Widar: Nu handlar det om chans

    I media är vinkeln redan klar och utmätt: Politiker och partier som kommer med förslag om en mer stramt reglerad invandrings- och integrationspolitik beskrivs såsom varande på jakt efter väljare och efter att knycka förslag från SD under ivrigt trumpetande om motsatsen. Den vinkeln är givetvis inte helt fel. Det finns emellertid också andra vinklar som är värda att diskuteras på riktigt. Det kan ju till exempel vara så att invandringsrelaterade problem finns på riktigt och att medborgare av kött och blod ute i samhället är oroade på riktigt över vad som händer och sker? Man skulle kunna säga att det våras för denna vinkel.

    På måndagen lyssnade jag på moderatledaren Ulf Kristersson när han talade på ett lunchmöte i Tornby i Linköping. Kristersson beskrev det som om det tidigare läget – där SD ensamt fick stå för behovet av en mycket konservativt reglerad invandring – var mycket olyckligt och felaktigt. Nu är det historia. Fältet har spruckit upp. S och M har återvänt till sina pre-SD positioner i frågan. De riktiga problemen och de riktiga möjligheterna med invandring kan därmed diskuteras mer öppet och utan en massa ängsligt ideologisk laddning.
    ..[..]..
    Dags för den tredje vinkeln måhända? En vinkel där vi tar oss an det som är en verklig utmaning: Intensiteten i folkvandringarna från öst och syd mot norr och väst. Folkvandringar som har mycket lite med asylrätt att göra. Folkvandringar där miljoner människor inte frågar efter skydd utan efter chans.”
    http://www.folkbladet.se/opinion/nu-handlar-det-om-chans-om4992010.aspx
    https://archive.is/0X0Bg

    Svara
    • Kristian

       /  02/08/2018

      RFSU och Migränverket kan väl gå ut med en stor kampanj på arabiska: ”hur frågar en chans?”

      Svara
  33. G

     /  02/08/2018

    ”Varför låter sig S dras med ner i den onda spiralen?

    Det började lite smått i höstas med S testballong på Facebook. Det var en bild på två poliser som var i färd med att utöva någon typ av tillsyn på ett tåg. Texten löd “Vi slår vakt om Sveriges säkerhet”. Med debatten om id-kontroller av asylsökande över Öresundsbron i full gång var statusuppdateringen som upplagd för skeva tolkningar. Den var ett spel med de bilder och associationer som automatiskt dyker upp i våra huvuden, där det inte går att tro annat än att sammanblandningen av kriminella och asylsökande var avsiktlig.

    Svaret till kritikerna – interna liksom externa – var att människor “känner en växande otrygghet” och “engagerar sig i frågor om säkerhet”. Varför vill då det statsbärande partiet förknippa de känslorna med flyktingar? Flyktingar är något helt annat än ökad brottslighet – om du inte har svalt en rasistisk och nidsk världsbild.

    Sverige har baxat sig igenom den akuta fasen av prövningen med tvåhundratusen människor som flytt krig. Det är skillnad på att ta ett grepp om det som måste tas itu med och att bete sig som en hund med svansen mellan benen. Varför verkar S skämmas över sin politik och vill associera den till oro och rädsla? I stället för att stå för att den kommer att göra Sverige till en ännu starkare vinnare om ett decennium eller två?
    https://archive.is/SidYg

    Svara
    • Kristian

       /  02/08/2018

      ”Sverige har baxat sig igenom den akuta fasen av prövningen med tvåhundratusen människor som flytt krig. ”

      Javisst, det är avklara! Nu är det dags att deras anhöriga – minst dubbelt så många – får komma hit! Då kan vi snacka om ”akut” …

      Malmö är ”om ett decennium eller två” och situationen där har ingenting med de senaste fem årens massinvandring att göra. Resultatet av den får vi se om fem, tio, tjugo år.

      Svara
      • Det gick fint. Vi kastade ut lite gamlingar från äldreboenden. Stängde servicehus och vips fanns det bostäder. Slopade kösystem till lägenheter, varför ska svenska ungdomar få en lägenhet, de kan väl bo hos föräldrarna. Byggde dyra mobilhus. Shoppade bostadsrätter. Höjde skatten. Kraschade köerna till sjukvård. Skolan…Socialbidragen…25% minus i kommunkassan.
        Men tar vi bort de sociala faktorerna har det faktiskt inte hänt något.

        Svara
  34. Jonas

     /  02/08/2018

    Även om man rensar för bristande tankeförmåga och ren dumhet så uppnår dagens regering inte en normal intelligens.

    Svara
  35. Kristian

     /  02/08/2018

    Dagens Nyheter och begreppsförvirringen
    https://ledarsidorna.se/2018/02/dagens-nyheter-och-begreppsforvirringen/

    ”En dag i slutet av 80-talet gick jag ned till min frisör för att få håret klippt. Som vanligt pratade vi om allt möjligt och vid något tillfälle nämnde jag att jag alltid var sur och förbannad om morgonen. Hans omedelbara fråga var då om jag läste DN; och, ja – det var jag ju tvungen att medge.
    […]
    Min frisör berättade att han hade flera kunder med dåligt morgonhumör och vad de hade gemensamt var DN-läsandet. Han hade själv lidit av samma åkomma, men den hade gått över helt sedan han hade sagt upp prenumerationen. Han rekommenderade nu alla sina kunder göra sammalunda, så även mig.
    […]
    Min frisör beskrev Dagens Nyheter som ”en ondskefull gammal tant”, som man tvingades höra de mest ologiska, elaka och moraliskt självgoda tirader ifrån, utan att man kunde göra något åt det.
    […]
    Dagens Nyheters ledarredaktion har förlorat diskussionen om sakfrågorna. Asylinvandringen 2015 var en katastrof. Ingen kan längre hävda att Sverige tjänar ekonomiskt på flyktingarna. Ingen kan längre hävda att många ”ensamkommande” inte ljuger om sin ålder för att vinna fördelar. Ingen kan längre hävda att tiggeriet inte skulle vara organiserat likt ett kriminellt nätverk. […] Alla dessa frågor är döda.”

    Svara
    • G

       /  02/08/2018

      Haha, ja, så är det 🙂 Och snart lär väl DN vara död också om tidningen tänk fortsätta med det som DN gör allra bäst…

      Svara
  36. G

     /  02/08/2018

    ”Jimmie Åkesson backar om burkaförbud”
    https://www.expressen.se/nyheter/jimmie-akesson-backar-om-burkaforbud/

    Nej, Jimmie, skärp dig! Jag drar till DK, där har tom S klart för sig, just denna s.k ”religiösa klädsel” har inget i europeiska samhällen att göra. Vem fan ska besluta om burka och liknande om inte politikerna, Imamerna kanske?. Herregud.

    Svara
    • Nej, han backade inte utan nyanserade frågan. Han är för förbud i offentliga miljöer men kan man förbjuda burka hemma?

      Svara
  37. G

     /  02/08/2018

    ”En lärare på en högstadieskola i Karlstad fick utan förvarning ett slag i huvudet med en gurka i en skolkorridor.

    – Det här är absolut ingenting vi skrattar åt, säger skolans rektor till Nya Wermlandstidningen.

    Företeelsen kallas ”ortens batong” eller ”the cucumber hitting challange” och handlar om att slå en gurka i huvudet på någon som inte är förberedd och samtidigt filma händelsen och lägga ut filmen på sociala medier. Slaget ska vara så hårt att gurkan går av.

    – Det är tydligen en ny grej som börjat i Stockholm, säger rektorn.

    Läraren fick uppsöka läkare för undersökning och händelsen har polisanmälts.

    – Vad jag vet så är hon okej, men hon fick ju ont. Utöver det så är det självklart en kränkande händelse, säger rektorn.”
    https://www.sydsvenskan.se/2018-02-08/larare-misshandlades-med-en-gurka

    Ortens batong? Så de små liven i ”orten” hittar på nya spännande ”stökigheter” som drabbar andra som inte ens bor i ”orten”, jävla idioter.

    Svara
  38. G

     /  02/08/2018

    ”YPG bekräftar: IS-svenskar fängslade i Syrien

    Svenska IS-krigare sitter fängslade i norra Syrien, bekräftar den kurdiska milisen som kontrollerar området. YPG vill nu att Sverige hämtar hem dem.

    Den kurdiska milisen i norra Syrien bekräftar vid en pressträff i Stockholm att IS-svenskar sitter fängslade i norra Syrien. De ses som terrorister och inte krigsfångar.

    – Vi anser inte att terrorister ska vara krigsfångar. Krigsfångar har rätt till vissa saker, vi tycker inte att IS-fångar ska ha det, säger Nasrin Abdullah, befälhavare för YPJ, som är den kvinnliga grenen av YPG, vid en presskonferens i Stockholm.

    – Vi har speciella fängelser för dem i norra Syrien.

    Enligt henne har de syrisk-kurdiska styrkorna tillfångatagit över 300 utländska IS-krigare från ett 40-tal länder. Abdullah vill dock inte gå in på hur många av dem som är svenska medborgare.

    – När officiella förhandlingar med Sverige har inletts ska vi gå ut med siffran, säger Abdullah till TT, via tolk..

    YPG vill att Sverige och andra berörda länder hämtar hem sina medborgare och ställer dem inför rätta i hemlandet.. Enligt Abdullah för YPG dialog med berörda svenska myndigheter, men vill inte gå in på några ytterligare detaljer om hur de kontakterna har sett ut.

    Det är oklart vad som kommer att hända med IS-svenskarna om de inte tas till Sverige. Abdullah uppger dock att dödsstraff inte är tillåtet enligt lag.
    På frågan om hur IS-fångarna behandlas svarar hon:

    – Vi försöker tillämpa det som internationell rätt påtvingar oss att göra.”
    https://www.sydsvenskan.se/2018-02-08/ypg-bekraftar-is-svenskar-fangslade-i-syrien

    Nej, nej, nej! Vi vill inte ha tillbaka en endaste IS-”svensk”! Gör vad fan ni vill med dessa ”svenska” terrorister, kill them all, problem solved!

    Svara
    • G

       /  02/08/2018

      GB visar vägen!!!…

      ”Brittisk minister: IS-krigare bör elimineras

      Brittiska medborgare som strider med terrorrörelsen IS bör lokaliseras och dödas, och inte tillåtas att återvända till Storbritannien, säger landets nye försvarsminister Gavin Williamson.

      – Det är ganska enkelt, jag ser det som att en död terrorist inte kan orsaka skada i Storbritannien. Vi bör göra allt i vår makt för att förstöra och eliminera det hotet, säger Williamson till Daily Mail.

      Han säger att IS-krigare som flyr till andra länder ska spåras och nekas att komma in i Storbritannien igen.

      – När de delar på sig och sprider sig över Irak och Syrien och andra områden, måste vi se till att vi fortsätter att jaga dem. Vi ska se till att det inte finns något säkert tillhåll för dem, att de inte kan ta sig till andra länder och predikar sitt hat och sin dödskult, säger Williamson till den brittiska tabloiden.”
      https://www.sydsvenskan.se/2017-12-07/brittisk-minister-is-krigare-bor-elimineras

      Svara
    • Man skickar säkert statsplanet…

      Svara
  39. G

     /  02/08/2018

    ”George Soros donates £400,000 to anti-Brexit campaign”
    https://www.ft.com/content/df9ed626-0c61-11e8-839d-41ca06376bf2

    ”George Soros pumps cash into campaign aimed at MPs who can force vote to reverse Brexit”
    https://www.thesun.co.uk/news/5527036/george-soros-pumps-cash-into-campaign-aimed-at-mps-who-can-force-vote-to-reverse-brexit/

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: