Hur mycket Sarnecki tål Sverige?

När passerades ”bäst före”-datumet egentligen för t ex Jerzy ”ökad anmälningsbenägenhet” Sarnecki? Han har så länge jag kommer ihåg att jag sett honom uttala sig på tv eller i tidningar alltid sagt att ökningar av något beror på ”ökad anmälningsbenägenhet” eller ”att man inte kan veta” vad det beror på. Jag pratar alltså om flera decennier nu.

Han har legat som en våt tung obehaglig filt över hela forskningsområdet och bromsat all ny kunskap som inte matchar hans egen från 70-talet om den inte handlar om ”socioekonomiska faktorer”.

Debatten i Agenda i jan förra året, alltså för ca 1 år sedan. Han ville absolut INTE ha någon mer kunskap. Det var helt onödigt eftersom det redan fanns tillräckligt med kunskap enligt Sarnecki. Kunskap från 1974.

Vem är det som i feb 2018 säger att ”Läget är jävligt allvarligt” tror ni?

Jerzy Sarnecki minsann… Han låter ju riktigt alarmistisk…

Han säger att det har tagit både honom och polisen med total överraskning… För ett år sedan var han HELT OINTRESSERAD av fakta och kunskap (liksom han har varit under alla åren dessförinnan också…). Och efter att under ett helt liv varit totalt ointresserad av fakta och kunskap så har han mage att säga att han är totalt överraskad!

Om ni inte har läst artikeln i FoF så gör det, det står väldigt mycket intressant i den. Synd bara att folk som ständigt tillfrågas av svensk media i en roll som ”experter” förmodligen inte kommer att läsa den och ta till sig vad som faktiskt står där. Den som mest behöver läsa artikeln och förstå vad det står i den är själv med i den och är totalt överraskad…

Hon i klippet räknas som en av Sveriges främsta experter på gängkriminalitet. Hon anser helt öppet att vi inte behöver mer kunskap och fakta, det kom fram under samma inslag i Agenda för ca 1 år sedan. Hon ser inget behov och inget användningsområde med en ny ordentlig undersökning om kriminaliteten och vilka som begår den och var de kommer ifrån. Hon verkar tro, eller snarare vill tro, att det en sådan undersökning handlar om är etnicitet, det är vad hon säger i alla fall. Vad hon däremot lyfter upp är sk ”socioekonomiska faktorer”. Det är BARA det som gäller för en av de främsta experterna på gängkriminalitet i Sverige.

I FoF-artikeln säger Per-Olof Wikström, en MYCKET erkänd kriminolog

Per-Olof Wikström poängterar att de flesta som växer upp i dessa miljöer inte blir brottslingar, trots dåliga förutsättningar.

– Socioekonomiska faktorer är inte så viktiga som många tror. Att försöka förutsäga någons brottslighet utifrån föräldrarnas utbildning och ekonomi och så vidare är svårt, då sambandet är mycket svagt. Men eftersom polis och socialtjänst oftast kommer i kontakt med personer med sådan bakgrund, så tror många att det finns ett starkt samband. Men merparten blir ju inte kriminella, trots dessa faktorer, säger han.

att socioekonomiska faktorer inte är så viktiga som många tror. Vem är Wikström tänker säkert många inkl jag själv? Varför har man inte tillfrågat honom under åren i stället för Sarnecki eller Salazar (experten på gängkriminalitet…)? Ja varför? Varför ser vi ständigt denna Sarneckis nuna malande om att vi inget vet och att det vi vet är socioekonomiska faktorer? Tidigare i FoF-artikeln kan man läsa det här

Även om Jerzy Sarnecki är förvånad över utvecklingen, så finns det andra som inte är det, till exempel Per-Olof Wikström, som är professor i kriminologi vid Cambridge university. Han fick år 2016 som förste svensk det prestigefulla Stockholm criminology price för sin forskning om ungdomsbrottslighet. Han har tidigare arbetat på Stockholms universitet, varit forskningschef på Brå och jobbat på Polishögskolans forskningsenhet. Han har nu varit forskare i Cambridge i tjugo år, och följer utvecklingen i Sverige via medier. Han avstår i regel från att själv medverka i medier.

– Redan när jag jobbade på Brå på 1990-talet varnade vi för utvecklingen i vissa stadsdelar, säger han.

Han avstår från att medverka i medier. Det är synd eftersom vi då i stället fått Sarnecki. Men det hade vi nog fått oavsett är jag rädd för. Men det är oavsett ett dåligt byte. Där Sarnecki är totalt överraskad är Wikström (och många andra…) inte det minsta överraskad. Det är intressant tycker jag, kanske finns logiska skäl till att han inte vill medverka i media, han ”tycker fel” helt enkelt och det har media låtit honom förstå? Svensk media är ju inte direkt kända för att vilja ha faktabaserade kommentarer…

För ett år sedan var alltså Sarnecki inte det minsta intresserad av fakta och kunskap för att nu vara totalt överraskad. Han har varit totalt ointresserad av fakta och kunskap i decennier för att nu helt plötsligt vara totalt överraskad och inte fatta någonting. Och han försöker dra med sig andra i den illusionen.

Sarnecki och andra sk ”experter” har under decennier enbart varit verktyg för att mörka. Sarnecki, Salazar och allt vad de kan heta, deras enda uppgift har varit, och är, att mörka allvarliga problem med sina egna fantasier. Sen när deras mörkande varit så effektivt att det får synliga och påtagligt märkbara konsekvenser i hela samhället så låtsas de vara överraskade. När man offrat massor av människor så låtsas man bara vara överraskad…

Det verkar faktiskt som om Sarnecki har börjat använda skrämselvapnet så här under valåret. Han låter ju som en alarmist i FoF-artikeln! För inte ens Sarencki kan väl med att påstå att de som ligger bakom det han är så totalt överraskad över heter Kasper, Jesper och Jonatan…?

Men en sak är säker, när Sarnecki säger att läget är jävligt allvarligt, han som för bara ett år sedan försökte raljera bort problemen med en egen lista med riktiga problem blandat med hans egna hjärnspöken för att förminska allvaret och att man då ska förstå att allt bara är ”problem”, då är nog läget så katastrofalt dåligt att det förmodligen inte ens går att åtgärda. Vi är där tack vara just sådana som Sarnecki själv…

sarnecki fanihelvete

Frågan är hur mycket Sarnecki Sverige egentligen tål?

Ett inlägg som sammanfattar hur media och andra behandlade Springare fram till mars 2017.

MVH

MiT

Annonser
Lämna en kommentar

75 kommentarer

  1. Senior

     /  02/10/2018

    Det är ju valår!

    Nu måste den ideologiska kartan justeras efter verkligheten, så folk känner igen sig och röstar rött, -nej rätt menar jag.

    Efter valet är det kartan som gäller igen.

    Svara
  2. MiT

     /  02/10/2018

    Svara
  3. Tor

     /  02/10/2018

    Ok,
    Snickesnacki har forskat i 20 år?
    Hur många miljoner har han och hans gruppbränt av?
    Det är ju därför vi spenderar massa pengar på forskning.
    Varför hände det?
    När kommer det att hända?
    Hur kan vi undvika att det händer – och om det hände – hur kan vi undvika det i framtiden.

    När han inte har kommit fram till någonting på alla dessa år –
    och så plötsligt bara händer det.
    Det är ju som när man vinner på lotteri, eller hur.
    Ingenting man kan påverka.
    Samma sak med forskning. Man forskar och forskar och ser ingenting.
    Å så plötsligt.!

    Lämna tillbaka professorstitel och avsäg din pension. Samma gäller de som jobbat i din grupp.

    Kommer osökt att tänka på ”Bagdad Bob” som stod i direktsändning och lovade att Saddam skulle vinna kriget.

    Svara
  4. Mike E

     /  02/10/2018

    Sverige kan tacka SVT/SR & Co. för Sanecki. Utan SVT/SR & Co. så hande Sanecki varit okänd. Media har lyft fram Sanecki för att han sagt de ”rätta” sakerna, haft den rätta ideologien, för Sanecki är vänsterideolog. Inget han säger är baserat på fakta och vetenskap.

    Svara
  5. Jag gissar precis som du – de flesta seriösa forskare vill nog inte medverka i media då deras forskningsresultat bryter mot den heliga Värdegrunden™ och de orkar inte tjafsa med krönikörer som uppenbarligen inte ens är intresserade av en saklig debatt. Därför så har vi Snicksnackis, Salazar och ArnieParnie i media – de säger helt enkelt vad de vill höra…

    Svara
  6. Rikard

     /  02/10/2018

    Hej.

    Hur mycket Sarnecki tål Sverige, frågar du.

    Skulle tro att svaret är ett negativt värde, faktiskt.

    Det kan vara relevant att fråga sig vad som orsakar brott; oftast är svaret lagen.

    Om jag t ex gör egen sprit är jag ju kriminell, oavsett kvalitén på drickat (nu dricker jag inte alkohol, men man kan ju ge bort det i gåva). Om jag bränner trädgårdsavfall kan det vara brottsligt. Om jag bygger ett plank runt gården kan det vara ett regelbrott – även om närmaste granne är flera hundra meter bort. Och så vidare. Man skall inte stifta lagar som gör vanliga människor till brottslingar; man skall inte tillämpa de nödvändiga lagarna så att verkliga brottslingar går skadeslösa.

    Men för Sarnecki et consortes gäller att ju mer fel du gör, desto större offer är du. Annars hade du ju inte gjort fel alls.

    Dessa personer – dessa goda – som Sarnecki är som Eichmann; de följer värdegrunden, och ifrågasätter inte om det de gör är gott i sin konsekvens – värdegrunden är god, och därmed är den som följer värdegrunden god.

    Där finns de som hävdar att avsikten avgör handlingens moraliska värde. De finns de som anser att konsekvensen avgör framför avsikten. Gissa vilka som skapar bäst samhällen, bygger bäst öl, lagar bäst mat, och så vidare.

    Ett straff skall vara en konsekvens av en gärning, och ett straff skall ha som konsekvens att brottslingen är ovillig eller oförmögen att begå nya brott.

    Den åsikten kräver mod.

    Sarneckis åsikt är den feges åsikt, ty den kräver inte att du agerar mot farliga och våldsamma hänsynslösa monster i människohamn – endast att du straffar deras offer ytterligare genom din mildhet och undfallenhet mot brottslingen.

    Straffet avgör trots allt offrets människovärde.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    Svara
  7. MiT

     /  02/10/2018

    Svara
    • Hypocrita

       /  02/11/2018

      Jag är en vit, medelålders, heteronormativ CIS-person (en sån som det ibland verkar vara skottpengar på…..) Mitt självförtroende räcker inte till, för att publicera en sådan bild på mig själv som den ovan. Det räcker inte ens till att publicera en bild överhuvudtaget…..

      Svara
  8. Ivar L

     /  02/10/2018

    Undrar hur Sarnecki innerst inne ser på de här frågorna. Om han inte är helt pantad så begriper han ju att han bluffar. Antagligen ser han sig som någon slags moderator för integration och tycker ändamålet helgar medlen. Men samtidigt, tycker han efter sina 20+ år av relativiserande att det gått bra det hela? Det kan han ju inte rimligen tycka. Undrar hur han tänker egentligen, jag tror inte han är panta nämligen. Det kan ju knappast kännas bra att ha relativiserat bort brottsutvecklingen och inse att ändamålet inte uppnåddes utan snarare motsatsen.

    Svara
  9. Snickesnacki har gjort en mycket omfattande skada mot det svenska folket – och det är avsikten med hans bosättning i Sverige och hans roll som desinformatör på hög tron.

    TV förmedlar sällan falsk information utan missledande, malplacerad, irrelevant, fragmenterad eller ytlig information.
    Det skapar en illusion av kunskap men leder i stället tittaren/åhöraren bort från vetande.

    Svara
    • Ja, som sagt, var, mitt ”ingångsvärde” när jag ser något från SR-SVT är
      * De har utelämnat något väsentligt
      * De har missförstått något
      * De har förvrängt eller hårdvinklat något
      * De ljuger medvetet

      Eller alla fyra. Oftast alla fyra.

      Svara
  10. Tor

     /  02/10/2018

    Ni som varit med ett tag vet att det gäller att ha rätt accessoarer.
    Rör man sig i Stockholms innerstad gäller det att klä sig rätt.
    Vissa år var det V- jeans – andra Fjällrävenjackor eller någon tokvarm Canada jacka.

    Accessoarer för tillfället;
    Lilablå hår check
    Slampigt klädd check
    Gulla med isbjörnar check
    Hata vita män som flygen men själv åka till Thailand check
    Ha en liten Afghansk man i handväskan – hund är ute. check
    Den viktigaste utbildningen för att klara sig här i livet får man på Södertörn. check
    HATA Trump. Det är ju han som är president i Sverige!!! Dubbel check
    Vara extrem feminist och försvara Sharia lagar.

    Det var fan lättare när jag var ung och det räckte med rätt jeans.

    Svara
  11. G

     /  02/10/2018

    ”Därför kallade jag Resumés redaktion för ”horungar”

    I en lång intervju med magasinet Filter kallade jag Resumés redaktion för ”horungar” när jag satt och slängde käft med Filter-reportern Christopher Friman. Detta citerades i Filter och sedan uppmärksammar Resumé-redaktören Johan Såthe det hela i sin fredagskrönika. Därför rensar jag nu luften litegrann.”
    https://nyheteridag.se/darfor-kallade-jag-resumes-redaktion-for-horungar/

    Svara
  12. G

     /  02/10/2018

    ”Syrier turades om i grov våldtäkt mot 16-åring – Kan ej utvisas

    Två syriska medborgare, en 21-årig man och en 34-årig man, dömdes på tisdagen i Kalmar tingsrätt till fängelse i fyra år och åtta månader samt utvisning. Båda döms för grov våldtäkt mot en flicka. Nyheter Idag har tagit del av domen där det också framgår att det i nuläget inte går att utvisa våldtäktsmännen till Syrien.”
    https://nyheteridag.se/syrier-turades-om-i-grov-valdtakt-mot-16-aring-kan-ej-utvisas/

    Svara
  13. G

     /  02/11/2018

    ”Finland. Ur Migris landrapport från Irak.

    6 februari 2018 publicerades landrapporten från Migris fact finding-resa till Irak. Den är endast tillgänglig på finska. Korta stycken ur rapporten har jag översatt nedan (att översätta är krävande och tar tid).

    Ur rapporten:
    Flyktingskap och återflyttning

    Under fact finding-resan diskuterade vi irakiers flyktingskap och återflyttning med olika aktörer såsom internationella organisationer, medborgarrörelser och med Ministry of Migration and Displacement (MoMD). När vi intervjuade en internationell organisation fick vi veta att man i Irak är intresserade av att landets medborgare ska återvända och försöker organisera återvändandet bättre. Enligt de personer vi intervjuade är de huvudsakliga anledningarna till att irakier flyttar för tillfället ekonomin, ungas avsaknad av framtidsvisioner, den politiska krisen och terrorism. Många irakier vill fortfarande lämna landet. Å andra sidan har många också återvänt till exempel för att förhållandena i länderna de tagit sig till inte motsvarat förväntningarna.
    http://meritwager.nu/allmant/finland-ur-migris-landrapport-fran-irak/

    Svara
    • G

       /  02/11/2018

      Inget ont om just Irakier, men ang förväntningar (och möjligen kravlista) så passar ju detta inlägg här också…

      Svara
    • Skeptisk

       /  02/11/2018

      Det här med kriminella kamrater som faktor. Om jag blir kriminell pga kriminella kamrater, vad gjorde de kriminella kamraterna kriminella? Andra kriminella kamrater? osv in absurdum.
      Jamen han hamnade bara i dåligt sällskap… För det är inte så att han själv utgjorde det dåliga sällskapet för de andra. Nänä, så kan det inte vara. Om inte de andra hade dragit ner honom. Han själv har inte dragit ner dem eller andra. Alltid någon annans fel.

      Svara
      • MiT

         /  02/11/2018

        Fast det är väl nån form av dynamik som inte är så svartvit när det gäller sånt kanske? Är nog svårt att peka på enskilda saker utan det är väl komplex samverkan som gör mycket.

        Svara
    • Skeptisk

       /  02/11/2018

      Vilket vi mycket väl kan se i Europa igen. Några terrordåd till och vi får se något land i EU tappa tålamodet. Även om det landet inte kommer bygga gaskammare och industriella krematorier, kommer det börja sätta hård press på den muslimska befolkningen. Avgränsa muslimska stadsdelar med taggtråd och checkpoints. Hålla stenhårt koll på varenda individ. Blir svårare att få lån och göra affärer osv. Och alla åker med på ett bräde. Protesterna från andra länder kommer bli lama. När polisen går in i gettona får de militär handräckning och snart har vi första sammanstötningen med verkanseld med automatvapen.
      Skillnaden från förr är att ZOG var ett hjärnspöke, men att organiserad terrorism i islams namn är i högsta grad verklighet.

      Svara
    • Vic

       /  02/11/2018

      Det är klart att risken för ett inbördeskrig KAN öka i och med militär närvaro. Men om skjutningarna och gängbildningarna fortlöper och ingen ”skjuter tillbaka”, så att säga, så är det ju lätt att räkna ut vilka förlorarna är – de hederliga medborgarna. Till exempel Brasilien och Mexico har länge haft en hårdför taktik mot gängkriminella utan att det utbrutit något regelrätt inbördeskrig.

      Jag säger inte att jag vet om det är rätt väg eller inte. Det bästa vore säkert om polisen hade redskap och resurser att bekämpa brottsligheten men – att göra ingenting är nog det sämsta av alla alternativ.

      Svara
  14. G

     /  02/11/2018

    ”Så förstörde vänstern den viktiga frågan om sexuella övergrepp”
    http://katerinamagasin.se/sa-forstorde-vanstern-den-viktiga-fragan-om-sexuella-overgrepp/

    Just precis. Har egentligen inget att tillägga efter att ha läst 🙂
    Även bra att Lennart inte blivit helt utfryst av alla efter debaclet med TV4. TV4 avslutade alla samarbeten med Lennart och Louise efter olika drev, vänstern försökte göra detsamma med Bard nu senast, men denna gång vek sig inte TV4 trots drevet (som väl fortfarande pågår i sociala medier iofs), man kan ju undra varför egentligen, jag klagar inte, men det är ju knappast så att debattklimatet är så väldigt mycket öppnare nu än det var då, varför stod TV4 på sig nu men inte då.

    Svara
    • Gorby

       /  02/11/2018

      Julia Caesar beskriver ”50 år med 68-vänstern” i ett långt poddavsnitt.
      ”nget årtal är så höljt i revolutionärt rosenskimmer som 1968. I demonstrationståg med röda fanor och med slagkraftiga kampsånger protesterade vänstern mot makten. Sverige hade haft socialistiskt styre sedan 1932, men 68-vänstern ville ha ännu mer socialism. De häcklade kapitalets ”feta nackar”, hyllade kommunistiska diktaturer och tillbad massmördare som Josef Stalin, Mao Zedong och Ernesto ”Che” Guevara.

      Från demonstrationståg och uppror gick 68-revolutionärerna via universiteten raka vägen in på inflytelserika positioner i myndigheter och departement, lärosäten och medieredaktioner. De som hade bekämpat makten blev själva makten. 68-vänsterns åsikter och värderingar har under det gångna halvseklet haft ett avgörande, på många sätt förödande inflytande över Sverige, bland annat genom att öppna gränserna för storskalig invasion från jordens mest våldsamma och dysfunktionella länder och kulturer, och deras ansträngningar att utplåna kärnfamiljen.

      Den ödmjukhet, empati och vilja att ge röst åt samhällets mindre privilegierade som fanns hos många av 1968-rörelsens intellektuella har bytts mot ohöljt klassförakt och hat mot de mindre gynnade, de som inte har tillgång till medias plattformar. De hånas av kultur- och medieeliten för bristfällig utbildning och språkbehandling, kallas för ”troll”, ”näthatare” och ”foliehattar” och ses som ondskefulla, särskrivande trollarméer.

      Programmet är en tillbakablick på femtio år med 68-vänstern. Generationen som förändrade Sverige, och musiken de lyssnade på.”

      Långt, men riktigt intressant.

      Svara
      • Gorby

         /  02/11/2018

        Från avsnittet ovan: Röda Bönor – Sången om sexualmyterna
        Om män som inte kan se gränsen med sexuella övergrepp. Intressant i perspektiv mot dagens problem.

        Svara
      • Gorby

         /  02/11/2018

        Och här är klippet.

        Svara
  15. MiT

     /  02/11/2018


    *https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10155456758733251&set=a.454058298250.239724.644748250&type=3*

    Svara
  16. G

     /  02/11/2018

    Svara
  17. G

     /  02/11/2018

    Svara
    • ”Utinni!”

      Svara
      • Rikard

         /  02/11/2018

        Hej.

        Hahahaha!

        Ja, wa skall man säga? Att ‘sandcrawler’ kan ges en till innebörd?

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
      • Cain

         /  02/12/2018

        Vad fan?! Ibland blir man positivt förvånad här. M’um m’aloo eyeta!

        Svara
  18. G

     /  02/11/2018

    Svara
  19. MiT

     /  02/11/2018

    Svara
  20. G

     /  02/11/2018

    Svara
  21. G

     /  02/11/2018

    Gissar att det inte ska finnas aktivism i en sådan här tidningen, men de två sista frågorna avslöjar verkligen reportern/frågeställaren, ja, svaren på frågorna är ju inte dåliga heller. Oklart var alla barnen är, men det finns alltså ”tiotusentals ensamkommande barn” i Sverige enligt tidningen, aka barnbyggarbetare. Och alla barnen har som alltid ”flytt undan krig och förtryck.”

    Så, hennes föräldrar flyttar till nytt land och får ett barn som växer upp i nya hemlandet, som sedan blir någon typ av aktivist, som anser att alla som vill borde få samma chans som hon och hennes föräldrar har fått, annars är man främlingsfientlig. Finns inte plats? Vi har extrem bostadsbrist, men plats är inte grejen, och jag tror inte att de ”främlingsfientliga” andragenerationsinvandrare som hon nämner någonsin sagt något om att det inte finns plats! Plats är inte den största ”utmaningen” om man säger så. Syns det dåligt, se PDF:n.

    ”Här kan du läsa den digitala versionen av vår personaltidning Strömvirveln. För dig som är medarbetare eller förtroendevald i Norrköpings kommun kommer personaltidningen hem i brevlådan.”
    http://www.norrkoping.se/download/18.589f80c01610313c95ee3b8/1518183123280/Stromvirveln_2017_3.pdf


    .

    .

    Alla 3 skärmdumpar: imgur.com/a/UyyxI

    P.S
    Jag är varken medarbetare eller förtroendevald i Norrköpings kommun 😉

    Svara
    • G

       /  02/11/2018

      Klicka på bilderna så blir det lite större.

      Om framtiden borde hon sagt ”Jag vill fortsätta kämpa för kvinnors rättigheter, för det behövs verkligen i dessa tider.”. Vet ej, men hon känns som en typiskt feminist när hon talar om ”barnen”, så jag gissar på att hon är feminist, och likt andra feminister fokuserar och prioriterar hon något helt annat.

      Svara
  22. michael.

     /  02/11/2018

    Det vidriga är att Sarnecki kommer undan med detta skitsnack eftersom media befolkas av lika vidriga människor som han dvs hycklare och lögnare.

    Svara
  23. MiT

     /  02/11/2018

    Svara
    • G

       /  02/11/2018

      Ja, är det inte Fake News så är det Old News, så tröttsamt.

      Svara
    • G

       /  02/11/2018

      https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sverige-16
      ”Varför har Sverige blivit en så kallad ”hot spot” för jihadister?

      – Det har funnits möjligheter att agera från Sverige och så har det funnits nyckelpersoner som har drivit på på ett sätt som man inte riktigt kunnat se i alla europeiska länder.

      En ytterligare orsak är att lagstiftningen, enligt Peder Hyllengren, har släpat efter och det har, enligt honom, lett till att de jihadistiska nätverken har kunnat verka relativt ostört i Sverige.

      Säkerhetspolisen har fått ganska mycket kritik och misstro har riktats mot myndigheten efter terroråtalet som väcktes i början av 2000-talet.

      Vilken roll kan det ha spelat?

      – Jag tror att den aktivism som fanns mot både Säkerhetspolisen och de som försökte lyfta allvaret i de här frågorna. Det gjorde att tröskeln blev högre för både politiker och andra att ge sig in i det här området, säger han.

      Man riskerade att bli utpekad som rasist på ett sätt som man inte såg i andra europeiska länder. Där var den här frågan lika okontroversiell som vikten av att bekämpa nazism och högerextremism. Men i Sverige tog det lång tid innan det gick att diskutera jihadismen på samma sätt som vi under lång tid diskuterat nazism, säger Hyllengren.”

      Svara
  24. G

     /  02/11/2018

    M vill ju nu veta vad invandringen kostar helt plötsligt, det är tydligen inget man struntar i längre. För det var ju inte länge sedan som det lät så här från M:s håll, iaf Stockholms stad…

    ”SD-förslag om att redovisa invandringens kostnader väcker raseri: ”Välj kärleken istället”

    – När det gäller människor som är på flykt undan krig, struntar jag i vad det kostar, sade Cecilia Brink (M).”
    https://nyheteridag.se/sd-forslag-om-att-redovisa-invandringens-kostnader-vacker-raseri-valj-karleken-istallet/
    https://toklandet.wordpress.com/2017/04/26/stackars-stockholm/
    https://toklandet.wordpress.com/2017/04/26/best-of-stockholms-kommunfullmaktige-24-april-2017/
    http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/vild-debatt-i-stadshuset-efter-sd-forslag/repqdx!JXBlfkasFJt9i6uUGvqpIg/

    Det kan man ha i bakhuvudet om man tänkt titta på kvällens Agenda och lyssnar på Svantesson….

    ”Moderaternas allt tuffare tag mot invandringen – hur nära Sverigedemokraterna vill man gå? Elisabeth Svantesson (M) ekonomisk-politisk talesperson, intervjuas. Misstankar om massavrättningar av tillfångatagna IS-terrorister. Skakande reportage från norra Irak. Intervju med Belkis Wille från Human Rights Watch. Rossana Dinamarca hoppar av. Riskerar Vänsterpartiet att förlora sina feministiska väljare? Partiledare Jonas Sjöstedt (V) gäst i studion. Programledare: Anna Hedenmo.”

    Svara
    • Olof

       /  02/11/2018

      Massavrättningar alltså? Kan vi få reda på lite mer hur? Brände de dem levande i burar? Inte?

      Då har jag inga invändningar.

      Det finns i slutändan lägen där mänskligheten ställs inför sådana monster att det går utanför alla gränser för vad vår civiliserade värld är designad för att hantera. Vad IS gjort är värre än något som gjorts i modern tid, och det har gjorts medvetet, som en del i krigföringen och vida kommunicerat så ingen på deras sida kunnat vara ovetandes.

      De har inte visat en tillstymmelse till intresse för att agera enligt krigets lagar eller ens med någon form av grundläggande mänsklighet.

      Jag ser ingen anledning att hantera detta som ett juridiskt problem. De har genom sina handlingar tydligt visat att de inte är, och inte vill vara, en del av mänskligheten.

      Svara
  25. G

     /  02/11/2018

    ”Sverigedemokraterna hävdar att S och M ”skamlöst snor” SD-förslag inom migrations- och kriminalpolitiken. Men motmedlet är inte att skrika högre och bli hårdare, enligt partiledaren Jimmie Åkesson.”
    http://www.gp.se/nyheter/sverige/%C3%A5kesson-vill-inte-g%C3%B6ra-sd-radikalare-nu-1.5162146

    Svara
  26. Några brott i Skåne under 5 1/2 månad:

    Svara
  27. weasel

     /  02/11/2018

    ”Läget är jävligt allvarligt”, säger Sarnecki och syftar på det ökande dödliga våldet.

    Jag förstår inte heller ?
    Var det inte så att Sverige var tryggare än någonsin och att all statistik pekar på att det dödliga våldet har minskat varje år under de senaste 50 åren ?
    Var det inte så att alla som påstår att ”läget är jävligt allvarligt” var foliehattar som ägnade sig åt att sprida fake news ?

    Alltså;
    I FYRTIO år har Sarnecki suttit och berättat att våldet och det dödliga våldet och kriminaliteten sjunker, sjunker, sjunker, sjunker och sjunker.
    Och sedan, år nummer fyrtioett, berättar han att läget plötsligt är jävligt allvarligt ????
    Det skulle vara intressant att få veta exakt vilket datum och klockslag läget gick från ”hur lugnt som helst” till ”jävligt allvarligt” ?
    Var det den 6 Februari 2018 klockan 08.23 eller var det så pass tidigt som den 19 Januari 2018 klockan 16.24 som läget plötsligt blev jävligt allvarligt ?
    För det måste ju ha skett på ett ögonblick med tanke på att det under fyrtio år inte har funnits några varningssignaler eller någon statistik som har pekat på att utvecklingen är på väg åt fel håll .

    Det hela blir lite förvirrande för en normal människa, så kan någon PK-idiot förklara vad det egentligen är som gäller ?

    Svara
  28. Pelle2

     /  02/11/2018

    Bloggaren Fnordspotting tar också upp hycklaren och relativisten Sarnecki.
    http://fnordspotting.blogspot.se/
    Han avslutar med följande:
    ”Att ”det har kunnat gå så här långt” beror på att man föredragit att lyssna på personer som Sarnecki. Att ”det har kunnat gå så här långt” beror på att samhället hållit sig med auktoriteter utan trovärdighet. Att ”det har kunnat gå så här långt” beror på att det offentliga Sverige föredragit livslögner och floskler som ”alla människors lika värde” framför att se verkligheten för vad den är.

    När det nu är dags att betala notan visar sig denna, precis som den plötsligt omvände professorn också själv konstaterar i reportaget, vara väldigt hög. Självkritiken lyser dock med sin totala frånvaro, och nästa gång man inom journalistkåren vill ha en kriminologs syn på samhällsutvecklingen blir det sannolikt också till Sarnecki man ännu en gång i första hand hör av sig. ”

    Svara
  29. Pelle2

     /  02/11/2018

    OT:
    Anne Heberlein skriver ett bra inlägg om integrationen i dagens Expressen.
    https://www.expressen.se/debatt/lar-av-danskarna-och-los-migrationsfragan/

    Svara
    • G

       /  02/11/2018

      Bra där, Ann! Tyckte debattartikeln om verklighetsförnekare av Krakowski också var utmärkt, den postade jag längre ner…

      Svara
    • G

       /  02/11/2018

      Vistårinteut:are…

      Lärare…

      Svara
    • G

       /  02/11/2018

      ”Mauricio Rojas gästar Elvakaffet och talar om sin egen och Sveriges resa, och erfarenheten av att ha haft rätt i sak men straffa ut sig genom att utmana den kompakta svenska kulturen.”
      https://www.svd.se/mauricio-rojas-for-att-radda-sverige-maste-vi-vara-osvenska

      Svara
  30. Pelle2

     /  02/11/2018

    Lite mera OT:
    Riksmobbaren och asylextremisten Alex Schulman försöker brunmåla Moderaterna för att dom vill se till att de som får avslag på asyansökan skall skickas hem, att brottslingar med utländsk bakgrund skall utvisas om brottet är allvarligt och att papperslösa inte skall få samma rätt till vård som medbórgarna.
    Han ljuger ju också och påstår att Tomas Tobé sa att papperslösa inte skall få någon vård.
    ”Tobias Tobé gick ut och krävde att flyktingar som nekats asyl inte heller ska få någon vård.”
    Tobé sa att dom endast skall få akutvård och det är inte detsamma som ingen vård alls.
    Naturligtvis vill han inte att vi skall granska vilka som står för brottsligheten.
    Sedan drar han till med halmgubbar som att Moderaterna och andra kritiker av asylpolitiken menar att invandrarna står för allt ont.
    Förstår att det gör ont hos en godhetsknarkare som Schulman när Sverige har fått nog av flyktingextremismen..
    Sedan både kan och skall man kritisera Moderaterna för att dom i allra högsta grad deltog i den flyktingextremistiska politiken.
    Men det är ju skönt att dom har nyktrat till. Nu är det MP,V,C och L som står för flyktingextremismen och jag hoppas att dom blir straffade för det i nästa val…
    http://archive.is/zyomV

    Svara
    • G

       /  02/11/2018

      Så dumt och så smetande att det inte går kommentera. Alex fiskar som så många gånger tidigare i ohederliga vatten…

      Svara
    • G

       /  02/11/2018

      Vistårinteut:are…

      Svara
  31. G

     /  02/11/2018

    ”Vi lever i ett land av verklighetsförnekare

    När migrations-och integrationspolitiken ligger i spillror fortsätter MP:s språkrör Isabella Lövin att hävda att nyanlända kommer att bli både välintegrerade och väletablerade.

    Polismakten har blivit en legitim måltavla för de kriminella. Polisbilar sprängs, granatattacker når nya rekordnivåer och attentat utförs mot polishus.
    När otryggheten ökar fortsätter politiker, kändisar och domstolar att förneka det uppenbara, skriver överläkaren Stefan Krakowski.”
    https://www.expressen.se/debatt/vi-lever-i-ett-land-av-verklighetsfornekare/

    Svara
  32. G

     /  02/11/2018

    Svara
  33. G

     /  02/11/2018

    Svara
  34. G

     /  02/11/2018

    Something fishy going on here….

    Svara
    • Tor

       /  02/11/2018

      Heja V!
      Nu för vi se detaljerad statistik på förbrytare.
      Vilka typer av brott.
      Vilka länder de kommer från.
      Invandrare, andra eller tredje generationen.
      Hur många är muslimer.
      Hatbrott mot svenskar av muslimer.
      (Varför betecknas inte våldtäkter av vita kvinnor som hatbrott. Av någon konstig anledning så gruppvåldtas aldrig muslimska kvinnor = hatbrott)

      Men jag misstänker att detta register ska visa något HEEEELT annat.

      Svara
    • Läs deras motioner även om de troligen inte blir verklighet på riksplanet. http://www.vansterpartiet.se/assets/A-motioner-kongress2018.pdf
      Inget flygreklam. Extra skatt på miljöfarlig mat. Där fick ni biffätande vita män! MP spinner en stund som en katt, nej katter äter ju kött.
      Goda kontakter med ideallandet Kuba. Förbud mot fotografering utomhus! Friår. Sockerskatt. Statliga bankerna.
      Ja, det fanns något förslag jag gillade dock.

      Svara
      • Skeptisk

         /  02/11/2018

        Förbud mot fotografering utomhus? Polistillstånd? Intressant tankegods.

        Svara
        • Lägg till det registrering av etnisk tillhörighet, nationellt ursprung, hudfärg och religion eller annan trosuppfattning så är vi snart i ett naziland kombinerad med kommunism.

          Kommunister förnekar sig aldrig. Vi är bara slavar i deras perfekta värld.

          Svara
  35. Leif

     /  02/11/2018

    Ovanligt samtidsinriktat och konkret i Filosofiska rummet i P1:
    När extremerna möts. Om integration mellan klan och välfärdssamhälle
    I sin bok Mellan klan och stat skriver journalisten Per Brinkemo att det beror på bristande förståelse av kulturella olikheter.
    Här samtalar han med sjuksköterskan och debattören Nalin Pekgul, utvecklingssamordnaren Sadiye Altundal och integrationsforskaren Sayaka Osanami.
    https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1016892?programid=793

    Svara
  36. Sarneckibenägenheten, har den ökat eller minskat?

    Schyffertandet verkar ha gått ned en del.

    Svara
  37. Vic

     /  02/11/2018

    Att inte Sarnecki skäms. Han kan ju inte vara frisk om han inte ser själv hur han håller på.

    Lite intressant det där med socioekonomiska faktorer och brott. Om jag förstått resonemanget rätt så begår folk brott enbart för att de är fattiga, outbildade, och upplever utanförskap? Vilken schysst värdegrund! Kanske är därför alla ska ha allt; så att alla blir fromma lamm. Blir nog till att rösta KPLMR i höst i alla fall.

    I någon mening finns ju kopplingen så klart men jag tror det ska mer till än fattigdom och dålig skolgång för att nån ska ge sig ut på byn med automatvapen, granater och släggor… eller gå ihop i gäng och misshandla och våldta ensamma kvinnor (och en och annan man, tydligen).

    Svara
    • Motkraft

       /  02/12/2018

      Som ni vet kan man tolka statistik lite som man vill och en av mina PK-vänner har hittat ett lysande tolkning av det besvärande faktumet att nyanlända begår fler brott än ursprungsbefolkningen. Det är för att de fått avslag eller oroas för att få avslag. Om de bara snabbt och utan ifrågasättande fick PUT allihopa så skulle de inte begå några brott!

      Så enkelt var det.

      Svara
      • MiT

         /  02/12/2018

        Vet du, det förvånar mig inte, det finns nog en hel del sådana. Även om man tror att det omöjligt kan finnas.

        Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Annonser
%d bloggare gillar detta: