Teoriprovet

För snart två veckor sedan så hade ju SVT en artikel med tillhörande filmklipp om en syrier som inte får jobba som läkare här i Sverige trots att han påstås ha 15 års erfarenhet från Syrien. Dvs man ska anta att han är en utbildad läkare.

Artikeln var en vanlig agenda-artikel som det går 13 per dussin av där man ska utmåla Sverige som stelbent och rasistiskt och som bara står i vägen för det välutbildade kompetensregn som fallit över landet.

Det var ett teoretiskt prov som stoppade honom enligt SVT:s vinkel på berättelsen. Bara det alltså.

Vad SVT inte var så noga med att berätta från början var att han frivilligt valt att INTE göra provet som stoppade honom. Man undrar ju varför… Han hade inte ens försökt skriva teoriprovet. Men det var inte vinkeln från SVT utan den var att det hemska Sverige stoppar läkare från att jobba som läkare enbart pga av ett jättesvårt prov. Men så började Samhällsnytt att kolla upp det där och upptäckte att ”läkaren” inte ens skrivit teoriprovet.

SVT har uppdaterat artikeln men t ex rubriken är fortfarande den som syns ovan.

Men man kanske kan använda det där om att teoriprovet stoppar någon inom fler områden?

Vad sägs om den ovan? Kanske är något för t ex SVT att ta upp, ”Teoriprovet stoppar honom från att köra bil trots 15 års erfarenhet av bilkörning i Syrien”?

Klart att SVT inte skulle skriva en agenda-artikel om nåt sånt. Det fattar ju vem som helst eftersom alla direkt skulle se hur rubbat det är är.

Men om ”läkare” går det fint av någon anledning.

Jag undrar om de som skriver såna här artiklar eller jobbar för att minska på svårighetsgraden för läkarlegitimation i Sverige själva skulle kunna tänka sig att gå till sk ”snabbspårsläkare” själva? Skulle de ta sina barn till en sådan? Skulle de vilja opereras av en ”snabbspårskirurg”?

Kanske är dags att tvinga de som aktivt jobbar för att det ska bli lättare att jobba som t ex läkare att gå till just de läkarna när de har behov?

– Du misstänker hjärtinfarkt? Vilken tur du har, vi har en utmärkt snabbspårshjärtläkare som jobbat i Tjotahejti som hjärtläkare i 15 år. Han säger att han har en examen från Bribe University. Du har sådan tur att han inte har skrivit teoriprovet för att kunna bli läkare i Sverige så han får visa att han kan i stället. Bra att du ställer upp som frivillig!

Eller

Du har drabbats av en din 5:e hjärnskakning men som tur är har vi en snabbspårshjärnspecialist som jobbat som just det i Långtbortistan i 15 år som kan ta hand om dig! Han har inte skrivit något teoriprov som visar på kunskaper här i Sverige men han säger ju att han har jobbat med detta i 15 år i Långtbortistan! Det är bara det elaka provet som stoppar honom.

Kommer något att hända i Sverige om inte de som beslutar om något också själva drabbas av besluten? Jag gissar att en snabbspårsläkare med högst ev examen från Tjotahejti inte är aktuellt för t ex Strandhäll om hon behöver hjälp någon gång…

MVH

MiT

Lämna en kommentar

117 kommentarer

  1. Rikard

     /  02/18/2018

    Hej.

    Gör som jag: kräv att läkaren är svensk.

    Det går alldeles utmärkt. Sköterskan gjorde invändningen att så kan jag inte göra, och då fungerade följande svar: ”Du kan börja rabbla namn så säger jag stopp när du läser upp ett svenskt, eller så hoppar vi över det tramset.”

    Efter att ha haft läkare från Irak, Rumänien, Etiopien och Syrien kan jag med emfas säga att jag aldrig någonsin kommer att välja annat än en svensk läkare från Sverige om jag går till ‘världens bästa sjukvård’.

    När jag gått privat har det däremot varit kvalité på de invandrade läkarna: ett artigt och respektfullt bemötande med fokus på min hälsa och att jag skall vara fullt informerad om procedurer, prover, när svar skall ha inkommit och så vidare. Alltså sådana självklarheter som den tvångsfinansierade ‘världens bästa sjukvård’ inte klarat sedan ”Babels Hus” skrevs, om ens då.

    Om din läkare inte är svensk, eller ens europé; vad är det som säger att han förstår idiom och kulturrelaterade beskrivningar? Vet han att svenska män (i alla fyrtio plussare) har en tendens att förminska sina besvär? Vet han att han måste fråga mycket specifikt efter exakt det han behöver veta? Vet han om att det finns vissa besvär svenska kvinnor gärna talar om högt och ljudligt (t ex förlossningsrelaterade sådana i halvskrikande samtal i tunnelbanan…) och andra de inte ens vill tala med läkare om?

    Kräv att läkaren är svensk. Motivera det gärna på samma sätt som muslimer motiverar att de skall slippa träffa en läkare av motsatt kön, eller som är jude. Får de, så får vi – och det skall vi. Kräver personalen att få veta varför så fråga: ”Varför skall du veta det? Hur skall den informationen sparas? Vem kommer att ha tillgång till den?” Tala gärna högt och myndigt, så att hela väntrummet hör; du är där för din hälsas skull, inte för att skaffa kompisar, och det är din skatt som betalar deras löner och lokaler.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    Svara
    • Berit

       /  02/18/2018

      Var med sonen på vårdcentralen för några år sedan, pga halsont etc. Kvinnlig läkare med ursprung i Mellanöstern. En mycket trevlig och lyhörd person – men sedan började hon driva på att jag borde låta omskära honom. Vilket jag givetvis tackade nej till. Sonen var 10 då, och förstod mycket väl vad det handlade om. Han var rätt skärrad när vi gick därifrån.

      Svara
      • Rikard

         /  02/19/2018

        Hej.

        Allt sådant skall konsekvent anmälas till IVO: [https://www.ivo.se/].

        Eventuellt kan man i fall som ditt också överväga en anmälan till DO (för diskriminerande beteende grundat i religion) samt en polisanmälan om diskriminering, alternativt hot/hatbrott (om det exempelvis sägs sådant som ‘omskär dig annars hamnar du i helvetet’).

        Anmäl alltid representanter för det offentliga om du inte anser att de gjort sitt jobb rätt. Du betalar för tillsynsmyndigheternas arbete och den offentliga funktion du är i kontakt med är skyldig att upplysa dig om hur och var du (över)klagar.

        Ju fler som anmäler, desto större blipp på politikens radarskärmar blir det.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
    • x

       /  02/19/2018

      Självklart ska alla läkare klarat av de prov som gör att de kan få en svensk legitimation.
      En av de bästa läkare jag träffat på en vårdcentral var från Egypten.
      Han kunde perfekt svenska vilket är en förutsättning för att det inte ska uppstå onödiga missförstånd mellan läkare och patient, för vem minns inte alla danska läkare på 80- och 90-talet som man bara förstod hälften av vad de sa.
      Sedan finns det ju även svenska läkare som inte borde arbeta som läkare…

      Svara
    • Mjölner

       /  02/19/2018

      @Rickard, du är ett lysande ljus i bedrövelsen. Den handlingsförlamade svensken behöver en magister som talar om vilka rättigheter vi skall kräva för den av staten konfiskerade skatteslantarna.

      Svara
      • Rikard

         /  02/19/2018

        Hej.

        Tack så mycket.

        Jag tror vår tystnad under många långa år tagits för samtycke, ända tills politiker, präster/kultur’arbetare’ och journalister förutsatt att det alltid finns samtycke hos svenskarna för vad som än bestäms uppifrån.

        Lägg där till att stat och kommun som arbetsgivare belönar lojalitet, inte kvalitet eller prestation…

        Som jag skrev ovan: anmäl, klaga, stå på dig när du har rätt, kräv att få veta istället för att gå med på att blint lita på statens ombud (och det gäller i synnerhet oss lärare!), skapa lösningar utanför stat och kommuns politiserade system.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
        • Mjölner

           /  02/19/2018

          @Rickard, alldeles rätt. Staten tar hand om dig. Men nu gör den inte det längre, samhällskontraktet är brutet Mig kör inte landstinget med, är glad pensionär och vågar vara uppkäftig. Termen ”det sovande folket” kanske är orsakad av Pentagons och Natos projekt HAARP och ELF som sägs påverka den mänskliga hjärnan. Man kan till och med påstås det, teoretiskt sända ELF-vågor i samband med nyhetssändningar och därmed styra hjärnans aktivitet, t. ex. sova vidare. Politikerna däremot är sporrade och upplivade av Soros mutpengar och tänker sätta munkavle på hela nationen.

          Svara
  2. Barfotaläkare har jag hört talas om – kan de va nåt?

    Svara
  3. Pelle2

     /  02/18/2018

    Media måste väl låtsas som om att det bara är diskriminering som gör att vi inte får tillgång till den högkvalitativa arbetskraft som skulle komma hit i flyktingvågen.
    Då hittade de en läkare som skulle passa in i den bilden om de inte kontrollerade fakta ordentligt.. Klart dom körde på då.

    Svara
  4. Pelle2

     /  02/18/2018

    OT:
    Bloggaren Fnordspotting granskar förtjänstfullt postmodernisten,radikalfeministen och islamistkramaren Bah Kuhnkes arbete med att styra kulturen vänsterut.
    http://fnordspotting.blogspot.se/

    Svara
  5. Pelle2

     /  02/18/2018

    Bloggaren Anybod´s place beskriver konsekvenserna av Miljöpartiets förslag om att fossila bränslen skall fasas ut till 2030.
    http://anybodys-place.blogspot.se/2018/02/inkonsekvensanalys-mp.html

    Svara
  6. Pelle2

     /  02/18/2018

    Anna Dahlberg på Expressen skriver en bra ledare om varför tiggeriet skall förbjudas.
    http://archive.is/QcOrh

    Svara
    • Tiggeriet behöver inte förbjudas, det räcker att poliserna börjar nyttja de lagar som vi redan har: Ofredande och förargelseväckande beteende. Uppenbarligen är tiggeriet brott mot dessa lagar. Denna krönika skrev jag redan 2014:
      https://bergersjo.wordpress.com/2014/08/15/offentligt-tiggeri-lagligt/

      Svara
      • Pelle2

         /  02/18/2018

        Fast då kanske någon menar att alla typer av insamlingar är ofredande och förargelseväckande beteende?
        Då tror jag mera på att vi inför ett krav på att dom som kommer hit som turister måste visa att dom har pengar till mat och husrum under tiden dom är här. Om dom inte har det släpps dom inte in.Fast det kanske vi inte får göra mot eu-medborgare?

        Svara
        • Som jag skrev i min krönika för snart fyra år sedan var en majoritet av svenskarna emot tiggeriet- 56 procent. Det har knappast blivit färre sedan dess. Den här typen av tiggeri är absolut en betydligt högre grad av ofredande eller för den delen förargelseväckande än vilken insamling som helst.
          Men visst, jag ser inget fel i att de som kommer hit visar att de har råd att vara här. Och nej, det får vi inte göra med EU-medborgare. Tiggeriet från Rumänien och Bulgarien kan vi helt och hållet tacka EU för.

          Svara
          • Pelle2

             /  02/19/2018

            Jag håller med dig om att tiggarna är mera irriterande än vilken annan insamling som helst. Inte minst för att deras ”insamling” pågår året runt medan en normal insamling pågår under några dagar.
            Sedan brukar ju inte de vanliga organisationernas insamlare sitta på pallar,puffar eller något annat som skräpar ner på platsen.
            Men om man skulle ge sig på just tiggarna så kan du vara säker på att någon godhetsapostel skulle anmäla det som rasism.

          • Ja, men det är en annan sak. Samhället måste sluta känna rädsla för godhetsapostlarna och istället visa långfingret för dem när de tramsar. Samma sak med afghaner utan asylskäl, samhället ska inte låta dem stanna bara för att godhetsapostlarna kräver det.

  7. Pelle2

     /  02/18/2018

    Radikalfeministen Erica Treijs på Svd smider medan järnet är varmt och vill att idrottsministern Strandhäll skall se till att utjämna löneskillnaderna mellan kvinnor och män eftersom kvinnorna är bättre i vinter-os.
    I ett anfall av klarsyn inser hon dock att sponsorerna bidrar med mycket pengar men än så länge kan ju inte regeringen tvinga sponsorerna att satsa pengar på kvinnorna om de inte ser någon vinst med det.
    Hon skriver också följande om de kvinnliga skidåkarna:
    ”Inom flera av vintersportgrenarna, som längdskidåkning, visar samma undersökning att kvinnorna tjänar mer – för att de är större stjärnor”
    Med andra ord har hon ju trots allt något slags insikt om att det är prestationerna som avgör lönen men hon tycker ändå att kvinnorna skall tjäna mera än de gör enbart utifrån sitt kön.
    https://www.svd.se/svensk-idrott-ar-orattvis–andra-pa-det-nu-ministern

    Svara
    • Olof

       /  02/18/2018

      Tävlar de i samma grupp eller har kvinnorna en egen grupp?

      Om de har en egen grupp, kom tillbaka när de tävlar på lika villkor…

      Svara
    • Det är väl inte idrottsministern som sätter idrottares löner?

      Svara
      • Pelle2

         /  02/18/2018

        Nej,det är ju marknaden som sätter lönerna. Treijs klagade också på att tjejer får sämre träningstider än killar så det var kanske där hon hoppades på hjälp från idrottsministern ?

        Svara
        • Noger

           /  02/19/2018

          Det där med träningstiderna är ju en myt som debunkats några gånger redan:
          Nedanstående undersökningar visar att tillgänglighet och fördelning av träningstider är rättvist fördelade.

          20080604_Analys av träningstider inom föreningsidrotten – en studie av sju lagidrotter sett ur ett ålders- och könsperspektiv, , Riksidrottsförbundet”, FoU-rapport 2007:6

          20080527_Flickor får bättre träningstider SR

          20030325_FÅR FLICKOR DE SÄMSTA TRÄNINGSTIDERNA?, Ulf Blomdahl, Stig Elofsson, Jari Öhman, Forskningsenheten, Idrottsförvaltningen, Stockholms stad, Institutionen för socialt arbete – socialhögskolan

          20100100_Användning av idrottsanläggningar – en studie av tillgänglighet till och fördelning av tider i idrottsanläggningar ur ett jämställdhetsperspektiv. FOU rapport 2010:1, Riksidrottsförbundet.

          20100000_Kartläggning av Västeråsarnas kultur- idrotts- och fritidsvanor ur ett jämställdhetsperspektiv, (U 2010:28), Västerås stad.

          Svara
    • Embryo

       /  02/19/2018

      Jag blir så trött på sådant där gnäll! Ja, spelarna i Tre kronor har en avsevärt högre lön de som spelar i Damkronorna och självfallet har det delvis att göra med sponsorpengar (och tv-avtal).

      Djurgårdens dam- och herrlag spelar primärt sina matcher på Hovet.

      Publiksiffror för damerna den här säsongen när de spelat på Hovet: 78, 86, 83, 86, 145 (derby mot AIK), 65, 75, 843, 40, 73.
      Jag antar att det var något relativt lyckat jippo i matchen mot Leksand när det kom 843 åskådare för när de möttes tidigare under säsongen i Hovet var det 83 åskådare och hemmamatchen efter var det publiklägsta för säsongen.

      Vilken grymt bra exponering sponsorer får med så grymma publiksiffror!

      Herrarna har som lägst haft 5455 åskådare den här säsongen, men ligger vanligtvis runt 6-8000.

      Därtill är biljettpriserna AVSEVÄRT lägre för damerna. En grundspelsmatch återstår att spelas på Hovet. Derby mot AIK. Kostnad för vuxen: 80 kr.
      Förmodligen är intäkterna från biljettförsäljning en vanlig match under 5000 kr.

      Visst är det verkligen konstigt att herrlagen har möjlighet att ge många gånger högre löner?
      Om man vill minska löneskillnaderna så sluta gnäll och börja gå på matcherna – och betala gärna minst lika mycket som det skulle ha kostat att gå om det var herrarna som spelade.

      Tips till Erica: Samla ihop hela kompisgänget och gå på varenda jäkla dammatch så kan du göra lite skillnad på riktigt istället för att skriva löjeväckande debattartiklar!

      Eller om man så vill: Om de 8145 som röstade på F! till kommunfullmäktige och som bor i kommunvalkretsen Globenområdet ligger i valde att gå på DIF:s damlags hemmamatcher så skulle Hovet vara utsålt varenda match.

      Svara
      • Pelle2

         /  02/19/2018

        Det är ju lätt att förstå att killarna tjänar mera för att deras idrottande lockar mera publik och därmed genererar mera sponsorpengar vilket leder till högre löner.
        Men för en radikalfeminist handlar det ju inte om logiskt tänkande utan om att du som kvinna skall tjäna lika mycket pengar som en man.Sedan är det ju inte intressant för dom att tala om var pengarna skall tas ifrån.

        Svara
    • Hans Odeberg

       /  02/19/2018

      Lösningen känns rätt enkel. Låt män och kvinnor tävla i samma serie, på samma villkor. Kön är ändå en social konstruktion (väl?), och efter transaktivismens segertåg har vi ingen koll på vem som är vad.

      Den kvinna som snurrar upp Zlatan på plan kommer då tjäna mer än Zlatan. Den kvinna som spelar jämnt med en manlig division 5-spelare kommer tjäna som en manlig division 5-spelare.

      ”I Sverige behandlar vi män och kvinnor lika”.

      Svara
  8. Pelle2

     /  02/18/2018

    DN överraskar genom att såga regeringens utrikespolitik under Margot Wallström.
    http://archive.is/Nomwy

    Svara
  9. Allt det här beror på den Narcissistiska eliten!

    http://axess.se/magasin/default.aspx?article=3621

    Svara
  10. weasel

     /  02/18/2018

    Jag förstår precis hur den diskriminerade stackars doktorn känner sig.
    Det var en jävla massa prov som hindrade mig hela tiden när jag gick i skolan.
    Och nu senast var det bara ett prov som hindrade mig från att bli pilot på en jumbojet.

    Idén om att läkare som saknar legitimation får ta hand om de som anser att läkare som saknar legitimation ska få jobba som läkare, ställer jag mig helt bakom.
    Det skulle dels lösa problemet för ”Doktor” Abdullah och dels korta vårdköerna ordentligt – om än på ett ganska så drastiskt sätt…

    Du känner säkert redan till det, men DN-”journalisten” ifråga har även andra meriter än denna artikeln;
    https://samnytt.se/svt-journalist-som-ljog-om-syrisk-lakare-spred-uppmaning-till-terrordad-mot-judar/

    Svara
    • G

       /  02/19/2018

      Ja, vilket skämt. Kan inte journalisterna göra något som HÖJER förtroendet istället för att sänka det hela tiden, är det inte det ena så är det det andra! Och som om det öht spelar roll att han bytt bakgrundsbild på twitter. ”Himlen är oskyldigt blå”, som Gärdestad sjöng. Och skenet kan bedra.

      Svara
  11. G

     /  02/18/2018

    Svara
    • weasel

       /  02/19/2018

      ”Vi backar dig . Du är en svart kvinna ” = mycket antirasistisk kommentar som inte gör skillnad på folk beroende på deras hudfärg eller kön.

      ”Vi backar dig.Du är en vit man ” = mycket rasistisk kommentar eftersom den pekar på att hudfärg och kön skulle ha någon slags relevans.

      Svara
    • G

       /  02/19/2018

      Bra skrivet, uppskattar du postar här i kommentarsfältet när du *bloggar* om något också 😀

      Hmmm, har ej facebook så kan inte kolla om detta stämmer…

      Svara
      • Tack 🙂
        Jag kan säga med en gång att det stämmer… Hon är ju riksdagskandidat för F!.

        Svara
  12. G

     /  02/18/2018

    ”Khavari tänker stoppa afghanutvisningarna: ”Vi har hela Europa med oss”
    https://nyheteridag.se/khavari-tanker-stoppa-afghanutvisningarna-vi-har-hela-europa-med-oss/

    Svara
    • x

       /  02/19/2018

      Rätta mig om jag har fel men jag har fått för mig att det bor fler än ”800 personer” i Europa…

      Svara
  13. G

     /  02/18/2018

    “Bara en fullblodsnarcissist kan tycka att Sverige är en humanitär stormakt”
    http://katerinamagasin.se/bara-en-fullblodsnarcissist-kan-tycka-att-sverige-ar-en-humanitar-stormakt/

    Svara
  14. G

     /  02/18/2018

    ”Putilov: Ett nytt lågvattenmärke i DN:s agendajournalistik

    Samhällsnytts journalistik gör skillnad. Det vet vi nu med säkerhet efter en ny smutskastningskampanj riktad personligen mot mig.

    Idag publicerade vänsterextrema tidningen Arbetaren en märklig artikel där det hävdas att jag skulle ha ljugit till mig svenskt medborgarskap. För att belägga påståendet används två anonyma vittnen. Artikeln är polisanmäld för grovt förtal och jag hoppas att även journalister i regimkritisk media kan räkna med hjälp av rättsväsendet.

    Samma dag går Dagens Nyheter ut med en publicering som gör anspråk på att granska undertecknad. Tidningens stjärnreporter Mattias Carlsson presenterar uppgifter som han samlat efter en kartläggning av mig under ”en lång tid”.

    När man dissekerar hans påståenden visar det sig att artikeln är ett typiskt exempel på falska nyheter – något som har blivit tidningens signum på senare år. Artikeln hänger ut min vän och företagspartner som har flyttat till Sverige på familjanknytning. Relationen mellan honom och hans flickvän sprack bara efter några månader: den före detta flickvännen gick till en annan man och födde barn med honom. Sådant händer. Men detta används av Mattias Carlsson för att kasta en skugga på min företagspartner och påstå att detta skulle vara ett bevis på att han skulle ha fuskat till sig svenskt medborgarskap. Enligt guilt-by-association är jag också då skyldig enligt Carlsson. (forts)”
    https://samnytt.se/ett-nytt-lagvattenmarke-i-dns-agendajournalistik/

    Svara
    • G

       /  02/19/2018

      Svara
    • G

       /  02/19/2018

      Svara
      • Nilsson

         /  02/19/2018

        ”Är han ett riktigt utbildat proffs, med en stats resurser i ryggen?”
        Menar Anders Abel journalisten på Arbetaren?

        Svara
        • Olof

           /  02/19/2018

          Haha, jag tänkte precis samma sak. Men visst, måste vara svårt att vara journalist idag så jag tror det kan vara nyktert att anta att de är betalda av åtminstone två-tre stycken främmande statsmakter, ett halvdussin intresseorganisationer och ett tjog företag till mans.

          Svara
      • Ivar L

         /  02/19/2018

        Jag har inte kollat alla olika teorier om Egor men det är väl lite foliehattvarning på rätt många av dem? Som jag ser det verkar det rätt okomplicerat och stavas pengar. Alla teorier om att han är utsänd av Putin faller på att syftet i så fall är oerhört vagt. På vilket sätt har Putin gynnats av Egors verksamhet?

        Nej, Egor verkar vara en kille i samma stil som Özz Nujens syster, en person som helt enkelt hittat inkomstmöjligheter relaterade till det svenska asylhaveriet. Först som uppehållstillståndsförmedlare (Özz syster har väl gissningsvis arbetat i det närliggande fältet där svartarbetsförmedling i kombination med asylprocesser skapat ekonomiska möjligheter) och nu som initierad (ja faktiskt) skribent om asyl och migrationsfrågor.

        Men visst, man får nog ta honom med en stor nypa skeptiskt salt. Ända sedan den där husaffären (inte DN:s mystiska hopkok) har man ju känt att det fattats lite information om vad han är för en. Jens Ganmans devota intervju hjälpte ju inte direkt. Där fallerade Jens ganska rejält i sin journalistiska gärning, inte en enda kritisk fråga.

        Svara
    • G

       /  02/19/2018

      Svara
    • G

       /  02/19/2018

      Det var alltså Ledarsidorna/Westerholm som retweetade tweetsen av ”Wiseman” ovan. Samtidigt skriver han i egen tweet: ”Samnytt, eller vad de heter”.

      Vadå *eller vad de heter* ?

      Han har för bövelen själv blivit intervjuad av sajten och svarat på frågor ang censurlagen…
      https://samnytt.se/han-vill-stoppa-lofvens-planerade-censurlag-jag-vill-att-riksdagen-lagger-ned-det-har/

      Svara
      • Ivar L

         /  02/19/2018

        ”Eller vad det heter” betyder egentligen, ”jag är lite finare än Samnytt och vill att DN och kompani, trots allt, skall se mig som ädlare än dem”

        Att en sajt som Ledarsidorna, som ägnar rätt stor del av sin tid åt medie och källkritik, låtsas att de inte klarar att knappa in bokstäverna till Samnytt för att checkan namnet visar vilken oerhörd kraft som fortfarande finns i det skambeläggande av alternativmedia som DN och kompani regelmässigt ägnar sig åt. Inte ens en relativt modig sajt som Ledarsidorna vågar låta bli att peka lite finger för att skapa ett avstånd till skammen när det verkligen gäller.

        Svara
    • G

       /  02/19/2018

      Om någon undrar. Ja, Hanif har också kommenterat här och där. Blir så in i helvetes långt om jag tar med tweetsen från alla trådar där Hanif kommenterar och diskuterar ang detta bl.a med putilov själv och andra. Postar länkar så får alla som vill läsa kopiera länken och scrolla i tråden. Men jag tar med en tweet som säger det jag själv känner…

      twitter.com/hanifbali/status/965181664472322050
      twitter.com/hanifbali/status/965226030641373184
      twitter.com/hanifbali/status/965229742977896448
      twitter.com/hanifbali/status/965302399899525120

      Svara
    • G

       /  02/19/2018

      ”NI PLUS: Så sålde Putilov tjänster för uppehållstillstånd – när han arbetade på Migrationsverket”
      https://nyheteridag.se/plus/sa-salde-putilov-tjanster-for-uppehallstillstand-nar-han-arbetade-pa-migrationsverket

      Svara
  15. G

     /  02/19/2018

    ”Wolodarski blockerar politiker efter kritisk fråga”
    http://www.friatider.se/wolodarski-blockerar-politiker-efter-kritisk-fr-ga

    Svara
    • Pelle2

       /  02/19/2018

      Är ju typiskt sådana som Wolodarski som inte tål kritik, inte kan argumentera för sin sak och som är en kappvändare att blocka alla som kritiserar honom.

      Svara
    • Ivar L

       /  02/19/2018

      Peter Wolodarski är verkligen en av de mest uppblåsta, fega och pinsamma publicister Sverige någonsin har haft. Han är liksom för fin för att ens peta på ett motargument. Han är troligen helt oförmögen att debattera på lika villkor. Hela hans uppenbarelse och den tidning han driver bygger på en slags föråldrad idé om upphöjdhet som påminner om skenheliga kardinaler i någon berättelse om kyrklig dubbelmoral. Fina ord och religiösa gester men skam och smuts i kammaren. Och framförallt, näsan i vädret om någon yppar en invändning. Fasen vad glad jag är att jag sade upp prenumerationen 2012.

      Svara
  16. G

     /  02/19/2018

    ”Remissinstanserna fick knappt tre veckor på sig att besvara regeringens förslag ”Ny möjlighet till uppehållstillstånd” för afghaner som fått avslag på sina asylansökningar!”
    http://meritwager.nu/allmant/val-2018-remissinstanserna-fick-knappt-tre-veckor-pa-sig-att-besvara-regeringens-forslag-ny-mojlighet-till-uppehallstillstand-for-afghaner-som-fatt-avslag-pa-sina-asylansokningar/

    Svara
    • Ivar L

       /  02/19/2018

      Men vi har väl oppositionspartierna som sätter stopp? Snart blir det upp till bevis…

      Svara
  17. G

     /  02/19/2018

    ”Tog emot miljoner utan tillstånd för boende

    Ett företag i Uppsala fick totalt 1,9 miljoner kronor, 3 700 kronor per dag, för att ta hand om en ensamkommande 18-åring.”
    http://www.gp.se/nyheter/sverige/tog-emot-miljoner-utan-tillst%C3%A5nd-f%C3%B6r-boende-1.5194980

    Svara
    • ”Barn” har olika priser. Våra fosterbarn ligger i helt annan prisklass, men de är ju svenska vars föräldrar dog på riktigt. Helst ville soc auktionera ut de till lägst bjudande.

      Svara
  18. G

     /  02/19/2018

    ”Fritidsgård attackerades med raketer — fyra anhållna för våldsamt upplopp

    Den sportlovsöppna fritidsgården i Nyfors rökfylldes på lördagskvällen efter en raketattack. Fyra ungdomar greps och anhölls sedan.

    — De har just gripits misstänkta för våldsamt upplopp, berättar vakthavande befäl Göran Risberg vid Sörmlandspolisen strax efter klockan 22 på lördagskvällen.

    Det var inledningsvis oklart vad som hänt i bostadsområdet Nyfors, som ligger i Eskilstuna.

    — Enligt inledande uppgifter ska raketer ha skjutits mot fritidsgården och lokalen ha rökfyllts, säger Göran Risberg.

    Den första raketen kastades, enligt polisen, in genom en bakdörr strax innan 22 på lördagen och brandlarmet gick. Ungdomarna ska också ha skjutit raketer mot husen i området.

    Enligt vakthavande befäl Mikael Ericson ska männen, som var maskerade, även ha brutit loss gatsten. Sammanlagt ska det ha varit 10–15 ungdomar på platsen. Polisen konstaterar att det var stökigt, men att ingen person verkar ha kommit till skada.

    De fyra männen, som alla är i tonåren, anhölls natten till söndag misstänkta för våldsamt upplopp. Det är dock ännu inte känt vad som utlöste oroligheterna. Männen skulle höras under söndagen. (forts)”
    https://www.ekuriren.se/eskilstuna/fritidsgard-attackerad-med-raketer-tre-gripna-for-valdsamt-upplopp/
    https://archive.is/kuWza

    ”Nyforsbor efter upploppet: ”Det har gått för långt”

    Dagen efter upploppet är stämningen lugn i Nyfors. Men de Nyforsbor som tidningen pratar med är uppgivna på att inget händer och trötta på ungdomar som skapar oroligheter i stadsdelen.

    Under lördagskvällen samlades 10-15 ungdomar runt fritidsgården i Nyfors. En raket kastades in i fritidsgården som rökfylldes och brandlarmet gick. Ungdomarna, som var maskerade, sköt även raketer mot husen och poliserna. Enligt polisen bröt de även loss gatusten från marken.

    De vi pratar med verkar uppgivna snarare än upprörda.

    — Det har varit lugnt här under en ganska lång tid men det går i vågor. Jag tycker det vore lika bra att stänga fritidsgården, det är mycket knarkförsäljning utanför och det kanske skulle försvinna om man stänger gården, säger en man som inte vill ha sitt namn med i tidningen.

    Fyra ungdomar i tonåren greps och anhölls senare misstänkta för våldsamt upplopp.

    – Att de är misstänkta för våldsamt upplopp innebär i alla fall att flera personer samlats för att gå till gemensamt angrepp mot något, förklarar Göran Risberg, vakthavande befäl på Sörmlandspolisen som arbetade under lördagskvällen.

    Kvällen innan, på fredagen, var det också oroligt i Nyfors. Ungdomar samlades utanför fritidsgården och en bil sattes i brand. Vittnen berättade för polisen att ett ungdomsgäng sprungit från platsen efter branden.

    – Det ska ha uppstått en hotfull stämning då flera personer samlades utanför fritidsgården. Men vi hann skingra dem innan någonting hände.

    En annan Nyforsbo som tidningen pratar med på söndagsförmiddagen, säger att någon borde ta ungdomarna ordentligt i örat.

    — Det börjar likna Texas här, rena vilda västern. De kastar raketer mot polisen, klart att det har gått för långt. Men vad ska man göra? De får inget straff, ingenting händer, säger han.”
    https://archive.is/a6ZsV

    Svara
  19. G

     /  02/19/2018

    ”Censurgrundlagen kan hejdas”
    https://ledarsidorna.se/2018/02/censurlagstiftningen-kan-hejdas/

    JW skriver ytterligare ett viktigt och tänkvärt inlägg i debatten om censurlagen! Läs hela. Det är faktiskt totalt omöjligt att känna något förtroende för någon politiker/politiskt parti eller någon annan som är för detta. Det är helt uteslutet.

    Svara
  20. MiT

     /  02/19/2018


    *https://www.facebook.com/jens.ganman/posts/10155477929383251*

    Svara
  21. G

     /  02/19/2018

    Cia: ”Twittrar av en enda anledning: jag står inte ut! asylpolitiken i kollaps 2017″

    Svara
  22. G

     /  02/19/2018

    Agna: ”I’m marxist, baby. Ordförande för SSU i Växjö. Statsvetare – och EU student. Feministisk säkerhet – och försvarspolitik. Kampen fortsätter 24/7”

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  02/19/2018

      Man får förlåta henne, hon är bara ett barn och får därför inte kritiseras. I alla fall tycker hon själv det.

      Gick in i tråden som citeras ovan och kikade, det jag ser är en hel hög med kvinnor, unga som gamla som tycker att det hon skriver är knäppt. Ingen kallar dock henne för dumma saker. De gamla gubbarna, dvs de som är runt fyrtio, lyser med sin frånvaro.

      Svara
  23. MiT

     /  02/19/2018

    Den där Raphael tillhör de som sektlikt försvarar jagärhär också. Samma manualliknande rabblande av trams. Bara så man vet vilken typ av person det handlar om. Lena är ett välkänt twittertroll.

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  02/19/2018

      ”Är det inte lite rasistiskt att koppla sin dumhet till sin hudfärg och kön.”

      Veckans citat.

      Kan vara bra att komma ihåg att nyttan med att ta debatten med postmoderna förespråkare av identitetspolitik inte är att övertyga dem till något annat, det är i princip omöjligt, det är ungefär lika utsiktslöst som att få hårdnackade new-agetyper att förstå att det saknas evidens för telepati eller att man kan bota benbrott och cancer genom att tänka positivt. Nyttan är snarare att deras svans blir aningen kortare när de framstår som tvättäkta galningar.

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  02/19/2018

        Slagen dam – citat från sammanfattningen.

        ”De svenska männen står för mer än 80 procent av det pågående våldet i äktenskap och samborelationer.”

        Tjena mittbena!

        http://nck.uu.se/kunskapsbanken/sokresultat-kunskapsbanken/?id=8

        Svara
        • Olof

           /  02/19/2018

          Eh, slagen dam är skriven av Eva ‘satanistiska kannibalritualer’ Lundgren.

          Hon är rätt bra på att få tvättäkta galningar att framstå som resonliga i jämförelse med henne.

          Svara
    • Tomas Fritiofsson

       /  02/19/2018

      Dra inte fram slagen dam igen
      Blev såå pinsamt förra gången

      Svara
    • Ivar L

       /  02/20/2018

      Dessutom, jag har inte läst Slagen Dam, var hennes urvalsmetod av intervjuoffer slumpmässig? Intervjuade hon ens människor med Mellanösternbakgrund? Hur man än vrider och vänder på det hela är dessutom alltid intervjuundersökningar mycket mindre träffsäkra än korrekt insamlad statistik. De kan ge en kompletterande bild av vad statistiken visar men om det motsäger statistiken (och denna är korrekt inhämtad) vinner statistiken varje gång.
      Ovanpå detta kan ju var och en ta ställning till huruvida Eva Lundgren känns som en trovärdig forskare överhuvud taget. Den som sett intervjuerna med henne inför ”Könskriget”
      (SVT lade väl ut den oklippta varianten vill jag minnas) har nog svårt att ta denna foliehatt på allvar.

      Svara
  24. MiT

     /  02/19/2018

    Svara
    • G

       /  02/19/2018

      Hahahaha! Det går inte kommentera.

      Men det är såna som JAG som lever i en sån där jävla bubbla och varken ser eller accepterar verkligheten! *Okej* 😛

      Svara
      • Pelle2

         /  02/19/2018

        Är ju helt sjukt att en hyggligt högt uppsatt kommunpolitiker inte vet hur man definierar en diktatur och därmed anser att Kuba är en demokrati och USA inte är det.
        Men hon är ju kommunist så vem är förvånad ???

        Svara
        • Ivar L

           /  02/19/2018

          Och det finns alltså folk som fortfarande tror att vänsterpartister inte är kommunister?

          Svara
  25. Gorby

     /  02/19/2018

    Svara
    • Pelle2

       /  02/19/2018

      Bloggaren Fnordspotting tar upp hur den postmoderna vänstern direkt börjar prata om näthat när någon kritiserar dom istället för att ta ansvar för sitt eget beteende.
      http://fnordspotting.blogspot.se/

      Svara
  26. G

     /  02/19/2018

    ”Island kan bli först i Europa att förbjuda manlig omskärelse

    Enligt förslaget, som lagts fram av parlamentarikern Silja Dögg Gunnarsdóttir från liberala Framstegspartiet, ska den som utför manlig omskärelse på pojkar under 18 år kunna straffas med fängelse i upp till sex år.

    Silja Dögg Gunnarsdottir har själv uppgett att idén bakom förslaget väcktes när hon insåg att kvinnlig omskärelse var förbjuden på Island men manlig omskärelse tillåten.

    – Om vi har lagar som förbjuder omskärelse hos flickor borde vi göra likadant för pojkar, säger hon enligt The Guardian.

    I förslaget argumenteras att omskärelse av unga pojkar innebär en kränkning av deras rättigheter och att företeelsen inte är förenlig med FN:s barnkonvention.

    Manlig omskärelse har varit en omdebatterad fråga i flera länder men inget land i Europa har hittills infört ett förbud. I flera länder finns dock regleringar för hur ingreppet får utföras och av vem.

    – Om Island antar det här förslaget tror jag att andra länder kommer följa efter, säger Silja Dögg Gunnarsdottir.
    …..
    Lagförslaget har väckt kritik från religiösa ledare på Island och i övriga Europa.

    Ahmad Seddeeq, imam på Islands muslimska kulturcentrum, kritiserar bland annat lagförslaget för att strida mot den religiösa friheten, skriver The Guardian.

    Agnes M. Sigurðardóttir, biskop i den isländska kyrkan, har varnat för att lagen kan komma att stigmatisera judar och muslimer rapporterar det isländska public service-bolaget RÚV.

    Moshe Kantor, ledare för den Europeiska judiska kongressen, har i reaktion till förslaget uppmanat till ”öppenhet och tolerans” och påpekat att det inte finns några bevis som pekar på att manlig omskärelse är skadlig.

    Kritik har även kommit från den katolska kyrkan genom kardinalen Reinhard Marx, ledare över COMECE (Commission of the Bishops Conferences of the European Union) som beskriver lagförslaget som en ”farlig attack” på den religiösa friheten, enligt The Guardian.

    Enligt parlamentarikern Silja Dögg Gunnarsdottir har förslaget om ett förbud brett stöd i såväl parlamentet som bland allmänheten.”
    https://www.svt.se/nyheter/utrikes/island-kan-bli-forst-i-europa-att-forbjuda-manlig-omskarelse

    Svara
    • G

       /  02/19/2018

      ”Rabbiner vill förhindra förbud mot omskärelse på Island
      ..[..]..
      I motionen skriver de att omskärelser har utförts i 5 000 år. De nio alltingspolitikerna anser dock att omskärelse står i strid med FN:s barnkonvention. Själva ingreppet utgör en medicinsk risk. Det innebär också en kränkning av barnets rättigheter som inte kan göras ogjord.

      Förbudet ska gälla tills barnet är tillräckligt gammalt för att förstå vad ingreppet har för konsekvenser. I förslaget nämns ingen särskild ålder för när omskärelse ska vara tillåten. Innan denna ålder har uppnåtts ska omskärelse bara få utföras när det är nödvändigt av hälsoskäl.

      Straffet för den som bryter mot förbudet blir upp till sex års fängelse. Det är samma straffskala som när det gäller könsstympning av flickor.

      Förslaget har väckt starka känslor bland europeiska rabbiner. Enligt Ynetnews betraktar de ett förbud mot omskärelse som ett hot mot religionsfriheten.

      Två av de rabbiner som protesterar är Yair Melchior, överrabbin i Danmark, och Yoav Melchior, rabbin i Oslo. I ett brev som Ynetnews tagit del av skriver rabbinerna att de vill stoppa förslaget genom internationella påtryckningar. Annars finns en risk att liknande förslag kommer i fler länder:

      ”There is no country in the world now that bans circumcision. This sets a dangerous precedent that may affect other countries; the Danish parliament is now considering such a bill as well.”

      Även Europeiska rabbinkonferensen riktar kritik mot förslaget. I ett uttalande som citeras av Ynetnews skriver de att omskärelse inte kan stoppas genom lagstiftning:

      ”Circumcision is a critical part of Jewish life and no authority in the world can forbid Jews from carrying out this commandment.”

      Silja Dögg Gunnarsdóttir säger till Vísir att den internationella uppmärksamheten var en överraskning. Kritiken från rabbiner har dock inte fått henne att ändra sig. Ett förbud behövs för att skydda pojkars rättigheter på samma sätt som flickor skyddas genom förbudet mot könsstympning:

      ”Jag har respekt för andra religioner och jag tycker om människor helt oavsett var de bor eller vad de väljer att tro på, men detta är en barnavårdsfråga. Detta är våld mot barn. Barnen drabbas av chock, de gråter och jag tycker inte att det är acceptabelt. … Detta är en onödig åtgärd och ingrepp som orsakar smärta och görs utan deras samtycke. Den är oåterkallelig och orsakar risk för sjukdomar och annat.” ”.
      http://www.islandsbloggen.com/2018/02/rabbiner-vill-forhindra-forbud-mot.html

      Svara
    • G

       /  02/19/2018

      Mycket bra svensk debattartikel i GP från 2012…

      ”Förbjud omskärelse av omyndiga pojkar

      Det är fel att i religionens och traditionens namn låta skära bort pojkars förhud. Barnens mänskliga rättigheter kränks. Ingreppen strider dessutom mot läkaretiken. Det finns däremot inga skäl att hindra myndiga personer att låta omskära sig utan medicinsk orsak, skriver bland andra barnkirurg Gunnar Göthberg.
      ..[..]..
      Vad innebär det att man omskär en pojke och vad har man förhuden till? Pojkar har en penis med förhud som täcker och skyddar ollonet med sin urinrörsmynning och flickor har blygdläppar som täcker och skyddar clitoris, urinrörsmynning och slida. Förhuden har också sexuell betydelse och dess talg skyddar mot bakterie- och svampangrepp.

      Som barnläkare och kirurg har man att i alla sammanhang verka utifrån barnets bästa. Läkaretiken säger att i första hand ”inte skada!”. FN:s barnkonvention liksom konventionen om våra mänskliga rättigheter säger också att vi ska verka för den enskilda människans bästa. Detta innebär att det inte är möjligt att ”utan medicinsk motivation” genomföra ett kirurgiskt ingrepp.

      Svensk lagstiftning förbjuder alla former av medicinskt omotiverade ingrepp på det kvinnliga könsorganet. Även den enklaste formen, prickning, där man endast åstadkommer lite blödning från könsområdet med små snitt i clitoris förhud. Däremot är det tillåtet att omskära det manliga könsorganet genom att ta bort dess förhud, av endast traditionell orsak. Och att låta vuxna kvinnor genomgå kosmetisk underlivskirurgi.

      Som vuxen bestämmer man själv, medan man som omyndigt barn har att följa sina vårdnadshavares beslut och sedvänjor. FN:s barnkonvention stödjer detta för att skydda barn från att isoleras från sina traditioner. Integrationsminister Erik Ullenhag (FP) har hänvisat till barnkonventionens artikel 14 för att försvara denna tradition, något en omskuren pojke sedan har att leva med för resten av sitt liv.

      Religionsfrihet innebär rätt att välja, inte tvång att acceptera. En vuxen man kan, om han så önskar, bekräfta sina föräldrars sedvänja och religionstillhörighet, genom att då låta omskära sig i vuxen ålder.

      Västra Götalandsregionen har fastslagit att man ska utgå från barnperspektivet, men våra politiker gömmer sig bakom barnkonventionen; Man hänvisar till att det är tillåtet i hela övriga världen; att det skulle skapa vrede i omvärlden om Sverige inte tillåter omskärelse på minderåriga och att föräldrar hävdar att omskärelse är nödvändigt för att pojken ska bli accepterad inom det sociala sammanhanget.

      I verkligheten är det inte är på det viset. Inom judendomen blir man inte förskjuten om man inte är omskuren. Långt ifrån alla judiska pojkar födda i Sverige blir omskurna. Är barnet sjukt eller något annat kommer emellan strax efter födseln kan man ordna omskärelsen när det senare blir lämpligt.

      Muslimer som är ”orena” får inte delta i bönestunden. Kvinnan anses vara oren under menstruation och mannen är oren om han är oomskuren. En pojke som är född av muslimska föräldrar kan som vuxen själv välja att låta omskära sig om han vill delta i bönen med övriga muslimer. Den vuxne individen kan själv välja vilket tillhörighet han vill ingå i.

      Det var precis den slutsats den förtvivlade modern i Västnytt kommit fram till, efter att hon hade upplevt sin son lida på grund av en onödig omskärelseoperation.

      Omskärelse utan medicinsk orsak borde bara vara tillåtet på myndiga individer. Den svenska lagstiftningen bör således ändras.”
      http://www.gp.se/f%C3%B6rbjud-omsk%C3%A4relse-av-omyndiga-pojkar-1.715130

      Svara
    • Pether

       /  02/19/2018

      Att könsstympning av pojkar fortfarande är lagligt, och uppmuntras, visar bara på hur lite värde pojkar har i samhället. Alla argument för könsstympning av pojkar kan användas för att rättfärdiga dem för könsstympning av flickor, med skillnaden att ingen tror på dem.

      Svara
    • Grodan Boll

       /  02/19/2018

      HAHAHA!

      Jämlikhetsaspekterna OCH barnkonventionen är med.

      Bra jobbat.

      Det här uppenbara konsekvenser jag försökt tala om för feminister och människorättsmuppar i decennier (för döva öron). Ska vi vara lika inför lagen, eller? Ville ni göra barnkonventionen till lag, eller? Jag älskar när populisterna är så korkade att de jobbar mot sig själva utan att en annan behöver lyfta så mycket som ett finger.

      De har ovetandes i sitt självförhärligande lämnat alla verktyg som behövs för att, rent praktiskt, förbjuda islam. Det kommer även fungera fint som ett lackmustest för de troende på ett individplan. Är du en mjuk moderat reformvänlig muslim, eller den skogstokiga varianten alla har problem med?

      Svara
      • Grodan Boll

         /  02/19/2018

        Om de faktiskt driver igenom lagen och ser till att den efterföljs, kommer jag hålla tillbaka på en god portion kritik mot den enda sanna feministiska regeringen i världen 🙂

        Hahaha! Snacka om att visa framfötterna!

        1. Island
        2. ( ovärdig någon annan nation )
        3. Kanada
        5. Sverige
        6. Australien

        Kom igen nu Stormakten. Ryck upp er!

        Svara
    • Ivar L

       /  02/19/2018

      Helt rätt av Island. Oavsett om föräldrar vill tatuera sina barn eller skära i deras könsorgan är det fel. Sådant väljer barnen med fördel själva om de vill göra den dagen de fyller arton. Judarna har lyckats oerhört väl med sin integration på alla andra sätt. Jag tycker de borde se fördelarna med att släppa denna gamla medeltidssed.

      Svara
    • Det finns flera saker jag tycker illa om SD för men…
      att de nu står upp för yttrandefriheten
      är tillräckligt skäl för att ge dem sin röst i höst!

      De andra partierna arbetar mot folkets rättigheter.

      Svara
      • Ivar L

         /  02/19/2018

        Dessutom ser jag positivt på att de propagerar för att använda folkomröstningsinstrumentet. Det borde användas mycket oftare.

        Svara
      • Olof

         /  02/19/2018

        Ja, det här är faktiskt tillräckligt för att få även mig att rösta på SD om det inte bildas en trovärdig majoritet av partier för att rösta ner lagförslaget.

        Svara
  27. MiT

     /  02/19/2018

    Svara
    • Motkraft

       /  02/19/2018

      Oerhört tragiskt naturligtvis. Men något deras föräldrar måste tänka på när de sänder sina söner över halva jordklotet till en främmande kultur. Till det tvingar de sina söner att ljuga för att de ska försöka få förmåner. Och förväntar sig att deras söner på sikt ska försörja hela släkten i Iran eller Afghanistan eller se till att de får komma till Sverige genom anhöriginvandring. Tungt ansvar för en ung man.

      Ett tungt ansvar vilar på föräldrarna för att deras söner mår så dåligt här. Sverige satsar ungefär 900 000 kronor om året på deras son. Ordnar boende, skola, fickpengar, senaste mobiltelefonen. När äldre så förtur till lägenhet, sponsrade jobb, körkort och mycket annat.

      Så vi vet faktiskt inte riktigt vad mer vi kan göra?

      Svara
      • Olof

         /  02/19/2018

        Tja, vi skulle kunna vara ärliga mot dem långt, långt tidigare. Så här är det. Du kommer inte få stanna. Det här är inte ditt fel, det är inte för att du misslyckats att övertyga. Det här är svenska naiva aktivisters fel som lovat mer än de kan hålla.

        Vi beklagar, ber om ursäkt och hjälper dig tillbaka. Men det finns inget sätt alls du kommer att få stanna, det har det aldrig funnits. Är du inte i livsfara, så bygg upp ditt eget liv och jaga inte fantasier som inte har någon verklig grund.

        Svara
    • Rikard

       /  02/19/2018

      Hej.

      Texter du aldrig kommer att få läsa på SvD:

      ”Så många svenskar har mördats av illegala invandrare”
      ”Så många svenskar har fått hus och går plundrade av invandrade brottslingar”
      ”Så många svenska kvinnor har våldtagits av illegala invandrare”
      ”Så många svenska barn har misshandlats och rånats av invandrare”

      För härkomst är bara viktigt ibland.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
      • Sätt ram runt med blinkande lampor, tack!

        Svara
      • Ivar L

         /  02/19/2018

        Jag kan tänka mig att andelen som tar självmord bland ensamkommande är högre än genomsnittet för unga män men det skulle vara intressant att veta hur mycket högre. Självmord bland unga män är tyvärr vanligt oavsett om man är ensamkommande eller ej. Tolv är naturligtvis tolv för många men det låter inte som en extremt hög siffra. Orkar mig inte på att researcha detta själv just nu. Sorry…

        Svara
        • Rikard

           /  02/19/2018

          Hej.

          Om du vill förstöra ditt humör alldeles så är det här man bör börja leta:

          [http://www.socialstyrelsen.se/register/dodsorsaksregistret]

          Sverige har tamigtusan register för allt. Nästan.

          [https://ki.se/nasp/sjalvmord-i-sverige-0] Data i tabellform, dock utan etnicitet/härkomst. Endast ålder, kön och metod anges.

          Dessa självmord vilar tungt på de som viftat med gottepåsen – aktivister, ambassader och politiska partier för att bara nämna några.

          Om 2017 års data liknar 2016 rör det sig om tolv av ca 1500 fullbordade självmord. Män står fortfarande för dryga 2/3-delar av självmorden.

          För den som ror sig ha en anhörig eller vän i riskzonen kanske detta kan ge hjälp med vad man kan göra:

          [https://ki.se/forskning/fakta-om-sjalvmord]

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, fd lärare

          Svara
          • De 1488 andra självmorden är ointressanta, tycker MSM…

          • Ivar L

             /  02/20/2018

            Det har väl gjorts ett fåtal reportage om unga mäns självmord genom åren men det har varit magert och inte gett upphov till några halvårslånga metoodebatter direkt. Dessutom har väl en vanlig ”analys” varit att orsaken är ”manlig destruktivitet”. Till skillnad från det mycket mer rapporterade och i allmänhet ickedödliga självskadebeteendet hos unga kvinnor där analysen vanligtvis varit att det är samhällets krav som gjort kvinnorna olyckliga.

  28. MiT

     /  02/19/2018

    Svara
  29. Ivar L

     /  02/19/2018

    En oerhört insiktsfull, intressant och initierad artikel av Karl Sigfrid (M) om hur Wikipedia fungerar och varför Margot Wallström är helt ute och cyklar med sin idé att via sin politiska position försöka påverka andelen artiklar om kvinnor på Wikipedia. Wikipedia ser inte positivt på propaganda nämligen:
    ”En vägledande princip är att den som skriver på Wikipedia ska göra det utan en påverkansagenda. Uppslagsverkets grundare Jimmy Wales har utformat riktlinjer som beskriver vilka insatser som är välkomna och vilka som inte är det. Den som får betalt för att påverka, exempelvis den som är anställd på en organisations kommunikationsavdelning, uppmanas att inte skriva och redigera Wikipedia för arbetsgivarens räkning. Det är inte meningen att vare sig företag eller statliga aktörer ska använda Wikipedia för att ge en viss bild av verkligheten.”

    Dessutom avlivar han myten att det handlar om någon slags medveten könsdiskriminering:
    ”Det är knappast så att det finns en kultur bland Wikipedias skribenter som medför att kvinnor inte lyfts fram i artiklarna. Värderingarna varierar bland wikipedianer precis som i resten av samhället. Om Wikipediarörelsen skiljer sig från befolkningen i stort lutar den snarare åt det progressiva hållet än åt det konservativa”

    https://kvartal.se/kommentar/q5vv2taiovichxb1z361qdwiy9c1e5

    Svara
  30. Frida Gustavlin

     /  02/19/2018

    ”Det blir allt vanligare att föräldrar kommer till skolan och hotar lärare, det menar lärarfacket. Och skolor mörkar allvarliga händelser för att kunna visa upp en positiv bild av sin verksamhet.”

    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/foraldrar-kommer-till-skolan-och-hotar-larare

    Vad kan denna eländiga ökning bero på? Det är det tydligen ingen som vet. Men som ni säkert redan visste så är det ändå anmälningsbenägenheten™️ som är framme och spökar.

    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/hot-och-vald-i-vara-skolor

    ”– Skolan följer den allmänna trenden vi ser inom andra delar av samhället. Vi har sett att anmälningarna av detta slaget har ökat generellt sett, säger Kristian Hansson, som är sakkunnig i frågor som gäller minderårigas arbetsmiljö, skolor och utbildningsfrågor på Arbetsmiljöverket.”

    ”– Det kanske också handlar om verkliga tal, att hot och våld ökar, men det vi vet faktiskt inte, säger Kristian Hansson”

    Svara
  31. MiT

     /  02/20/2018

    Svara
    • Ivar L

       /  02/20/2018

      Om man tolkar rik i pekunjär mening stämmer det ju faktiskt. DN är väl utan tvekan en rik kör?

      Svara
  32. Ivar L

     /  02/20/2018

    Ola Wong skrev häromdagen om det politiserade litteraturstödet:
    https://www.svd.se/forlagen-bara-godkanda-bocker-far-stod-av-staten

    ”– Allt det här låter ju bra men när det ska implementeras i praktiken så innebär det att pengar slussas till böcker, verksamheter och utställningar som har kodorden feminism, jämställdhet, hbtq och minoriteter, säger Kristoffer Lind.

    Läser man Kulturrådets direktiv vid beslut om fördelning av statligt litteraturstöd till facklitteratur, står det uttryckligen att den ska karaktäriseras av:

    1. Hög kvalitet. 2. Mångsidigt utbud av titlar vad avser målgrupp, ämnen, åsikter, form och genrer. 3. Internationellt och interkulturellt perspektiv. 4. Jämställdhetsperspektiv. 5. Tillgänglighetsperspektiv, vilket innebär att människans olika förutsättningar att ta del av litteratur beaktas, däribland kognitiv förmåga. Kraven skrevs in under den förra regeringen.”

    Idag rycker en annan av SvD:s journalister, Sofie Lilly Jönsson, ut till statens försvar:
    ”Kvaliteten i en kritisk bedömning är just att väga olika saker mot varandra, styrkor och svagheter. I en sådan bedömning kan absolut sådant som jämställdhet och tillgänglighet räknas in och faller kanske redan under kriteriet om tillförlitlighet i sak.”
    https://www.svd.se/inget-i-wongs-artikel-visar-att-anslagen-ar-politiserade

    Nu är inte hennes argumentation i sig särskilt intressant (i princip säger hon, lita på mig!) vad som däremot är intressant i dessa tider av redaktörer som bekymrar sig för politisk påverkan av journalistiken är däremot det faktum att kulturjournalisten Sofie visar sig arbeta för Statens kulturråd:
    ”Sofia Lilly Jönsson är kritiker i SvD och ledamot av fackboksgruppen på Statens kulturråd”

    Undrar hur vanligt det är att journalister på detta sätta har dubbla lojaliteter och alltså delvis tjänar sitt leverbröd på att arbeta åt den makt hon egentligen borde granska? Direkt olämpligt säger jag.

    Svara
    • Rikard

       /  02/20/2018

      Hej.

      Punkt fem, om tillgänglighet baserad på kognitiv förmåga är ju så dum att klôckera stannar! Det betyder att facklitteratur inte kan få stödpengar. Om alla skall kunna fatta en bok om ja, varför inte neuropsykiatri, så har den med normal till hög fattningsförmåga mycket begränsad nytta av bokens text.

      Betala skatt för att varje kommun skall ha ett folkbibliotek kan jag tänka mig, om det är ett bibliotek och inte som nu indoktrineringsanstalt, ungdomsgård och allehanda kulturhappenings – när jag bodde i Malmö klev jag en gång i och möttes av bongotrummor som dånade likt åskan. Trummor. På ett bibliotek.

      Skattestöd till förlag och liknande är en styggelse och skall avskaffas. Undersök vilka produkter marknaden efterfrågar och sälj dem – det finns en marknad för annat än kokböcker, Läckberg/Guillou-böcker (och varför läsa Guillou när man kan läsa den han kopierat – Ian Flemming?), och trädgårdsfetischism. Alternativt försök skapa en marknad, och etablera dig.

      Läste om ditt inlägg: alla punkterna är idioti på högsta nivå. Om man skall ta detta på allvar så sitter det alltså utskott och kommittéer som har till uppgift att läsa böcker och avgöra hur väl de uppfyller kraven?

      Vad får vi för våra pengar?

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
      • Vad får vi för våra pengar? Bra fråga. Väldigt intressant fråga. Kanske kan en feministisk femårsutredning ge svar?

        Svara
  33. Ivar L

     /  02/20/2018

    Tveksamt om det går att skrapa ihop 117 riksdagsledamöter som vill ha folkomröstning men man kan ju hoppas. Bland riksdagsledamöterna finns det väl lite färre Reinfeldtister och Lööfister än i partitopparna:
    https://ledarsidorna.se/2018/02/en-ny-spelplan-vaxer-fram-lagom-till-valet-2018/

    Folkomröstningar om grundlagar är beslutande! Det visste inte jag. Även om det inte blir folkomröstning så kommer nog denna grundlagsändring att bli ganska jobbig att leva med för borgerliga partier som påstår sig vara liberala. Om SD är det enda parti som reserverar sig så framstår ju de som det äkta liberala partiet som står upp för pressfrihet. Raka motsatsen till det narrativ både borgerliga och sossar försöker måla upp.

    Svara
  34. MiT

     /  02/20/2018

    Svara
  35. MiT

     /  02/20/2018

    Svara
    • Johan A

       /  02/20/2018

      ”Det känns faktiskt ofta som en journalistisk guldålder.” Det var säkert så folket som jobbade på Pravda i Sovjetunionen också kände…

      Svara
  1. Teoriprovet – Life, Death and all between

Lämna ett svar till Mjölner Avbryt svar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: