Så dumt att kyrkklockorna stannar

Är ju diskussioner här och där om böneutropens vara eller inte vara. En del riktigt korkade jämför böneutrop med kyrkklockor, som om det skulle vara samma sak eller ens jämförbara på minsta lilla sätt. Tänkande individer inser lätt att det inte alls är ens nära att vara samma sak. Men så ser det ut i alla fall.

Här kan man läsa ett debattinlägg från en som växt upp med böneutrop, jag tar med det i sin helhet, hoppas inte någon har något emot det

Hej statsministern!
Hej vice statsministern!
Hej alla statsråd och alla andra politiker i Sverige, vårt fantastiska land!

Mitt namn är Bassam Al-Baghdady. Jag är en tvåbarnspappa som verkligen bryr mig om att det ska gå bra för Sverige. Inte minst för att Sverige var det land som tog emot mig för 18 år sedan som flykting från Saddam Husseins stora fängelse. Men också för att mina barn som är födda här ska ha det minst lika bra som jag har fått det.

Det är inte lätt att vara flykting. På en lista över olika alternativ för att skydda sig själv och sin familj hamnar inte byte av land särskilt högt. Men man tvingas till det ibland. Och det gjorde jag. För att jag inte hade andra val.

Väl i Sverige träffade jag både goda och onda människor. Precis som man gör överallt i hela världen. Jag träffade folk som sa till mig: ”du kommer att misslyckas”, såsom min SFI-lärare, och folk som omfamnade mig och sa: ”det kommer att gå bra”. Mellan dessa stod jag och kämpade på. Det var inte lätt, men det var mödan värt. Jag städade toaletter i skolor, där jag drömde om att en dag börja studera. Jag städade trappor i höghus som jag önskade att jag fick bo i. Vissa dagar jobbade jag upp till 16 timmar. På nätterna studerade jag svenska språket på egen hand och försökte översätta mina egna dikter från arabiska till svenska.

Det var ett ovanligt lugn som la sig över min själ. Jag blev kär i det här landet. Jag blev förälskad i den stillhet och tystnad som omfamnar våra skogar och hus. Jag förstod det inte i början. Men det tog inte lång tid innan jag började förstå: I Sverige har vi inga megafoner som skriker ut ideologisk propaganda såsom i Nordkorea och Irak. Vi har inget böneutrop som trycker ner oss och åberopar någon gudoms storhet över oss dödliga människor. Den som inte har växt upp och levt ett helt liv under en sådan övermäktig propagandamaskin kommer aldrig att förstå vad det betyder att bli befriad från detta ok. Tänk, att du börjar använda din hjärna, dina tankar och dina ord helt på egen hand. För allra första gången.

Men… ack!! Nu höjs rösterna över hela Sverige för att återigen tvinga oss, som flydde denna ideologiska tortyr, att stå tillbaka. Vi som blivit hjärntvättade, torterade och trakasserade av dessa auktoritära ideologier och deras självvalda representanter under så lång tid av vårt liv, tvingas nu igen till underkastelse. Den fristad som vi sökte ASYL i för att undkomma en diktatur blev en fristad för ideologier som skapade diktaturen och diktatorn vi flydde ifrån.

Det som gör mig riktigt besviken på det Sverige som tog emot mig som flykting för 18 år sedan, är att man helt slutat bry sig om de riktiga offren. Sverige bryr sig plötsligt hellre om vad de självvalda religiösa extremisterna vill och säger. De påstår att de för vår talan, vi invandrare som flydde just deras auktoritära våld och förtryck. De påstår att vi vill ha böneutrop för att vi ska ”känna oss som hemma”. Sanningen är att vi riskerade våra liv och korsade kontinenter och hav just för att vi inte klarade av att vara ”hemma”.

Till dig som är politiker, tjänsteman eller ansvarig. Tycker du att jag ska behöva fly än en gång med mina barn för att förhindra att mina barn blir utsatta för samma ideologiska tortyr och hjärntvätt som jag själv blev i mitt gamla hemland Irak?

Tycker du att en förening ska ha högtalare utanför ditt fönster för att ropa ut ett budskap, i det här fallet, på ett språk som du inte ens förstår?

Tycker du verkligen att en yazidisk kvinna som bevittnade hur hennes man och bror blev halshuggna och hur hennes 9-åriga dotter blev beslöjad och våldtagen av IS-krigare under ”Allah Akbar”-utrop ska behöva höra samma utrop här i Sverige?

Sist, men inte minst, tycker du verkligen att alla som motsätter sig ett kränkande och extremt politiskt laddat böneutrop är rasister? Tänk efter!!

Fundera på vilket Sverige mina och dina barn ska växa upp i. Ett Sverige där mina barn bemöts och döms utifrån sin karaktär och sina handlingar eller ett Sverige där de behandlas utifrån sin religiösa tro och hur mycket pigment de har i sin hud?

Bassam Al-Baghdady

Författare & integratör / grundare av Centrum för Sekulär Bildning / Medlem i Medborgerlig Samling

 

Egentligen är det faktiskt inte svårare än så. Det här är Sverige, här ska inte höras några böneutrop över nejden och staden. De som flytt från det har RÄTT att slippa det. Svenskarna har också rätt att slippa det. Det är inte ens en fråga som ska behöva diskuteras, svaret ska bara vara NEJ. Det finsn länder där man har böneutrop, vill man höra sånt och anser att religionen är viktigast så kan man flytta till de länderna.

Säga att man flyr från skit för att sen vilja införa samma skit här utan att vi bara säger nej är bortom korkat!

Nej det hjälper inte att spela dum och tro att man kan jämföra med kyrkklockor!

Eller spela ännu mer korkad och ännu mer dum och jämföra det med fotboll och skvalpop. Undrar vad rättrogna muslimer anser om att Tro och solidaritet jämför deras böneutrop med skvalpop? Är pop ens tillåtet i länder där böneutrop är viktigt…?

Det som man ser i Tro och solidaritets tweet är ett svar, eller mer en kommentar, på Mattias Irvings svar på Kristina Lindquists tweetar om detta

De verkar tro att det ska styras av om det är störande för någon kulturkofta eller ej. Det handlar inte heller om att väga intressen mot varandra. Det handlar om att det inte hör hemma här överhuvudtaget! Det är något totalt främmande. Anser man att det hör hemma här så har man kommit till fel land. I Sverige får du inte måla ditt egna hus i vilken färg du vill men böneutrop är inga problem?

De som vill ha böneutrop har kommit HIT, de har kommit till ett kristet land med kyrkor och kyrkklockor (kristen kultur alltså, inte ett land fyllt med kristna troende), fotbollsmatcher, konserter, fester, sammankomster osv. De har VALT att komma hit till det landet. Det är inte VI som tvingat dem, det är inte vi som kommit till dem! Är böneutrop viktigt så får de flytta till länder som har böneutrop, dvs länderna de flytt från…

Har man flytt för att man varit förföljd mm i det gamla hemlandet så är det genuint elakt och genuin ondska att här behöva möta sådana som kämpar för att införa det som man flydde från. Från landets egna befolkning dessutom! Det är inte tolerant att tramsa om att det är som kyrkklockor, glassbilen och skvalpop utan det är tvärtom extremt intolerant! Intolerant mot de som flytt till Sverige för att slippa just det eftersom här fanns inget sådant.

Hade Sverige varit som idag under 2:a världskriget så hade vi tagit mot judar som flydde från nazismen men också samtidigt tagit emot övertygade nazister som lämnade Tyskland. Vi hade satt dem på samma asylboenden och lämnat dem åt sitt öde. Sen med tiden hade vi anammat nazisternas krav på speciella stämplar i passen för judar, att judar inte skulle få gå i skola, inte få arbeta med vad de ville osv. Allt i toleransens namn naturligtvis. Kulturkoftor hade sagt att armbindlar med hakkors bara var en tygbit runt armen och inte betydde något speciellt. När nazisterna skulle vilja börja med propaganda via högtalarsystem skulle man säga att det är ju som kyrkklockor, glassbilen, skvalpop, fotbollsmatcher osv.

Sverige har gjort bort sig när vi inte har gjort valet att antingen ge skydd åt förtryckta och förföljda eller de som förtrycker och förföljer. Vi har matat in alla i en enda klump. Ett otroligt korkat misstag (hoppas det är ett misstag i alla fall…). Vi har t ex massor av övertygade IS-sympatisörer tillsammans med de som IS förföljer och vill mörda. Allt på samma asylboenden dessutom! Vi har islamister som förföljer och hotar andra på boenden och i stadsdelar osv. Var har MÄNGDER av rena islamister som styr och påverkar med ibland subtila påpekanden, ibland mer direkt runtom i Sverige. Osv osv osv osv.

Det är enkelt, vill man ha böneutrop och liknande så är det fritt att flytta från bidr… Sverige till ett land som har det. Bara dra! Det är inte en fråga som ens ska diskuteras eftersom diskussionen svämmas över av sinnessjukt trams om kyrkklockor och liknande. Man ska bara säga nej. Det räcker så.

Helst skulle jag se att moskéer inte heller tilläts eftersom de inte hör hemma i Sverige. Och nej, det går inte att jämföra med kyrkor som är en del av Sverige, vår historia och kultur vilket islam inte är.

Vad är böneutrop egentligen? Är det att jämföra med skvalpop, fotbollsmatcher, glassbilen och kyrkklockor?

Böneutropet ska proklamera islam över en stad. Denna innebörd i böneutropet återfinns i kommentaren till ”Umdat Al-Ahkam” som är en av de viktigaste böckerna för islamisk juridik (fiqh). I den kan vi läsa under kapitlet för böneutrop ”Adhan”. Jag citerar: ”Adhan är en mycket viktig ritual i religionsutövningen av islam, man kan likna det vid den muslimska flaggan och utropet visar att folket i staden är muslimer. Det är också viktigt för proklamationen av Allahs ord och på så sätt manifestera Allahs religion (islam). Böneutropet inleds med ”takbir” genom att proklamera ”Allaho akbar” för att visa att Allah är den störste och att allting och alla, utom Allah i islam, ska böja sig. Det islamiska vittnesbördet är den andra satsen i böneutropet (Det finns ingen Gud utom Allah och Muhammed är hans sändebud). Detta bekräftar islam och proklamerar det (islam) över landet.”

I alla fall jag kan ju med lätthet direkt se att det inte alls är ungefär samma sak som skvalpop, kyrkklockor, glassbilen eller fotbollsmatcher…

Vad betyder böneutropet?

Allah är störst. Allah är störst.

Jag vittnar att det finns ingen gud (som är värd tillbedjan) utom Allah.

Jag vittnar att Muhammed är Allahs sändebud.

Kom till bön. Kom till bön.

Kom till framgång. Kom till framgång

Allah är störst. Allah är störst.

Det finns ingen gud utom Allah.

Där är en direkt översättning. Inte mycket glassbil eller kyrkklocka där va…

Sen skriver han lite mer om vad böneutropet innehåller för att sen säga

Vid en första anblick ser det ut som att kyrkklockor och böneutrop är samma sak, men det är ett logiskt felslut kallat ”falsk likvärdighet”. Det uppstår när man antar att likhet mellan två saker ur en aspekt innebär att dessa två är samma sak. Kyrkklockor är inte en bekännelse, det är bara ett musikaliskt ljud. De är inte till för att visa på makt och kontroll över landet. Därtill använder de flesta kyrkor inte klockorna, flera har inte ens några. Skillnaden är uppenbar.

Vad var det t ex Lindquist skrev? Att det visst kan vara en relevant jämförelsepunkt? Vem har skrivit det om vad böneutropet är ovan? En fd imam. Vem har störst trovärdighet när det kommer till vad böneutropet är och betyder, en kulturkofta på DN eller en fd imam?

MVH

MiT

Annonser
Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

101 kommentarer

  1. Pether

     /  03/01/2018

    Så mysigt, senaste avsnittet av xfiles visade vart skåpet ska stå. Att inte vara sjw, feminist, är att vara rasistisk nazist som anser att hitler hade rätt. Kul.

    Svara
    • Huh? Jag tittade på det senaste avsnittet och fick inte ens i närheten ut samma sak som du fick. Det handlade väl om teknologin och artificiell intelligens?

      Svara
      • Klimathotet

         /  03/01/2018

        Precis i början av avsnittet.

        Svara
        • Ah, det var bara ett intro. Men fair enough antar jag. Jag ser inte det som huvudsaken.

          Svara
          • Pether

             /  03/02/2018

            Introt sätter ju hela premissen för avsnittet, stängde av där och då. Andra avsnitt har också varit väldigt feministiska i sin ideologi. Som allt ska vara nu för tiden.

  2. Dan

     /  03/01/2018

    Trött på all rekam på denna sida. Som försöker låsa mobilen och tvinga en att ladda ner skit så att man måste rensa och stänga ner webbsidan ( senast var det en falsk virus varning som sa att man måste ladda ner deras programm) Så fort man råkar klicka på någon reklam. Detta är den enda seriösa sida som jag råkar ut för sådant på.

    Svara
    • tompas11

       /  03/01/2018

      Sitter du och stirrar på en liten femtumsskärm? Har du ingen dator? Jag upplever inga som helst problem med denna sida, men så sitter jag förstås inte och stirrar på en sketen femtumsskärm utan använder såklart datorn och en tjugofyratummare.

      Svara
    • Har Adblocker och den stänger ut all reklam och annat skit här och överallt. Just nu 6 st.på den här sidan.

      Svara
    • Jag har aldrig sett reklam på denna blogg.

      Svara
    • MiT

       /  03/01/2018

      Ledsen, styr inte över reklam utan det är Word Press som gör det. Är priset man får betala när man har en gratisblogg :-/

      Svara
    • Senior

       /  03/01/2018

      Själv får jag nu bara reklam från Netonnet när jag surfar från telefonen.
      Av en konstig slump endast för sådana saker jag själv sökt efter, senast en soundbar och en moccamaster, som ett brev på posten.

      För ett par månader sedan sökte jag efter bildelar till min bil, och vips så kom erbjudanden om exakt dessa prylar från Mekonomen i reklamen.

      Rensa historiken i din mobil skall du se att reklamen lugnar ner sig lite.

      Svara
  3. Tack att du la ut det här, MiT. Länken bör också spridas.

    Svara
  4. Det var de ‘svenska’ Socialdemokraterna som övertygade sitt systerparti i Tyskland, att de judiska passen skulle märkas med ett rött versalt ‘J’ och så blev det … Sverige deporterade flyktingar tillbaka både till Tyskland och Sovjet. (Tysk- och baltutlämningarna)

    Svara
    • Senior

       /  03/01/2018

      Betvivlar inte det du skriver, men har du en länk till informationen?

      (Jag vill kunna trycka upp den i nyllet på de som lovprisar de skenheliga sossarna som försöker undkomma sitt förflutna samtidigt som de kritiserar andra för deras.)

      Svara
      • Senior

         /  03/01/2018

        Glöm det, hittade massor med länkar.

        Svara
        • Du känner till boken ”Svenska koncentrationsläger i Tredje Rikets skugga”? Det finns ett och annat ‘smaskigt’ i den, om du inte läst den.

          Svara
          • Senior

             /  03/02/2018

            Tack för tipset, skall läsa den.

            Har inte gjort det av den anledningen att jag redan känt till dessa läger, men kopplat det till/som sådana läger som ju är mer eller mindre standard i samtliga länder under pågående krig. (Usa internerade ju tex. japaner.)

            Som du säger finns det säkert ytterligare en massa snaskigt i den som gör den läsvärd.

      • Pether

         /  03/02/2018

        Nazisterna var ju trots allt socialister i grund och botten, självklart att de implementerar och drar lärdom från andra socialister runt om i världen. Hela den nazistiska förintelseideologin är ju ren socialism, där man försöker förgöra undermänniskorna på olika sätt. I sverige, usa, och andra länder steriliserade, tvångsaborterade, ‘familjeplanerade’ man istället de oönskade. Finns en anledning till att planned parenthood finns i betydligt större grad i svarta, oönskade, områden. Grundaren var djupt imponerad av Hitler och försökte påverka honom.

        Svara
        • Senior

           /  03/02/2018

          Ja, det är nog sossarnas största bedrift i detta land, att lura folket att den nationalsocialistiska grenen av socialism är ”högerextrem”, enär det egentligen bara är vanlig socialism.

          Nationalsocialism förresten, Hitler var väl i stort sett den den förste som (med våld) försökte genomföra ”internationalen” och inlemma kringliggande länder i sitt socialistiska projekt.

          Gällande makarna Myrdals ideer om ”folkhemmet” med dessa utrensningar av oönskade element är den lika vidrig som judeförintelsen. Hade inte tyskarna förlorat vk2 hade vi garanterat haft en betydligt större omfattning av detta i sverige.

          Ytterligare en bedrift sossarna gjort är att få den kommunistiska revolten i Ådalen med dess lynchmobb att framstå som fredliga demonstranter när de skulle lyncha strejkbrytarna.

          Nu ser jag fram mot nästa nertumme från sossen.

          Svara
  5. Bassam Al-Baghdady är en mycket klok och bildad man. Han skriver med djup och relevans. Hans ord borde väga tungt i debatten om böneutrop.

    En sådan text har jag aldrig läst av politiker i Sverige.

    Svara
  6. Kapten Haddock……

    Svara
  7. MiT

     /  03/01/2018

    Svara
    • Pelle2

       /  03/02/2018

      Helt otroligt att en sådan extremist som Jackelén får vara ärkebiskop i svenska kyrkan..

      Svara
  8. lensof

     /  03/01/2018

    Du har skrivit många läsvärda och bra inlägg. Det här tackar jag speciellt för.

    För jag tror att införandet av böneutrop i vårt land är något av det mest destruktiva som sker just nu. Det behöver uppmärksammas och vi måste ta avstånd från denna utveckling om vi vill behålla friheten i vårt land. Det kan få mig att vilja gå utanför moskéerna med stora kors bara för att protestera, bara för att visa var vi är någonstans.

    Vår frihet ser vi som så självklar att vi inte ens förstår att försvara den. Religionsfrihet är ju som fler har sagt en frihet inte bara att välja religion utan också vara utan religion. Att slippa religiösa attribut i det offentliga rummet. Att bli bedömd utifrån den man är och vad man gjort och möta människor i deras professionalitet och inte bakom religiösa kamoflage. Och framför allt slippa ta del av andras religionsutövning om man inte vill.

    I vårt land ser vi idag vår tro som något privat och inget som ska torgföras. Det var en lång kamp med många människors offer innan vi kom hit. Därför så upprörande att denna erhållna frihet ska ges bort till främmande krafter.

    Svara
  9. Tänket är mycket annorlunda än vi är vana vid:

    Svara
  10. Rikard

     /  03/01/2018

    Hej.

    All makt åt Tengil, vår befriare!
    Låt oss kalla de trogna till bön!
    Låt Hesa Fredrik, Tengils profet, kalla till bön!
    (Bön hålls mellan 0230-0545 veckans alla dagar, och under denna tid skall Hesa Fredrik ljuda konstant.)

    För det är ju inte värre än att ramla i badkaret, jag menar höra en glassbil.

    Min fråga är dock varför muslimer alls skall få vistas i Sverige annat än som turister eller på diplomatiskt/affärsbesök?

    Vi har nu testat det där med universella mänskliga rättigheter ett part generationer nu, och har facit: den tanken lämnar öppet mål för alla folk, länder och kulturer som inte erkänner dessa rättigheter.

    Så varför skall vi inte hålla på vårt, vi också?

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    Svara
    • Senior

       /  03/02/2018

      ”Så varför skall vi inte hålla på vårt, vi också?”

      -Det gjorde vi, i stort sett fram tills muren föll 1989.

      Eller som en person uttryckte saken på tiden det begav sig till en plogbillare som stod utanför ett militärt skyddsområde och ifrågasatte varför han jobbade med sådana hemska saker, när han istället likt plogbillaren kunde leva gott på bidrag:

      ”För försörja sådana som dig så att du fritt skall kunna stå här och uppträda som du gör utan att behöva vara rädd för att skickas till Gulag.”

      Svara
      • Senior

         /  03/02/2018

        Men det är ett minne blott snart.

        Runt 2030 åker deras barn till Gulag, eller får halsen avskuren.
        -Utan att de ens begriper att det är de själva som drivit fram det.

        Svara
  11. Eftergivenheten… agendan bakom?

    Svara
  12. MiT

     /  03/01/2018

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  03/01/2018

      Athena Farrokhzhad är misstänkligen en av landets nyttigaste idioter, eller så har hon helt enkelt en lövtunn agenda som endast går ut på att göra sig till den coolast katten bland det postkoloniala nyvänstergänget ute i ”diskursorten”.

      Svara
      • G

         /  03/01/2018

        Min katt Pepsi är klokare än henne och alla hennes postkoloniala kompisar.

        Svara
        • weasel

           /  03/02/2018

          Utan att ha träffat din katt kan jag sätta allt jag äger på att Pepsi är rena rama mensa-materialet i jämförelse med Farrokzhad…

          Svara
      • Athena Farrokzhad tror att vi behandlar icke-kristna såsom muslimer behandlar icke-muslimer. Ett solklart fall av projicering.

        Svara
    • Pelle2

       /  03/02/2018

      Om det är så viktigt för Athena med böneutrop och andra muslimska uttryck så är det bara att flytta härifrån. Vi har ingen anledning att acceptera sådana saker som inkräktar i vår vardag.
      Är ju också extremt fult av henne att påstå att Heberlein vill göra en massa saker som hon aldrig har sagt att hon kommer göra.

      Svara
    • Det finns många muslimska länder. Varför passar ingen av de för henne?
      Jag har undrat över det flera gånger men får bara svaret ekonomi.
      Någon?

      Svara
      • Pelle2

         /  03/02/2018

        Förstår att hon skulle leva ett väsentligt sämre liv i ett muslimskt land men det är ju inte vårt problem. Om hon prompt vill utöva sin muslimska tro i Sverige får hon göra det avskilt från
        oss som inte vill det och hon kan heller inte kräva specialbehandling utifrån hennes tro.
        Bara att välja !

        Svara
      • Senior

         /  03/02/2018

        De passar inte av den enkla anledningen att hon både vill ha kakan och äta upp den.

        Här är hon förhållandevis fri ännu så länge, men om hennes egen tro som hon efterlyser får genomslag försvinner denna frihet.

        -Då kommer hon antagligen att fortsätta till nästa sekulära land och börja gapa om islam.

        Svara
  13. G

     /  03/01/2018

    Ja, vad ska man säga, så jävla tröttsamma. Börja tänk lite längre än näsan räcker någon gång, snälla. Om inte för er egen skull så för alla andras skull.

    Svara
  14. Motkraft

     /  03/01/2018

    En krönika av en person som uppenbarligen bara umgås med de med samma åsikt, för tror på allvar att det finns ett öppet debattklimat där olika åsikter är accepterat.

    Och som hävdar att det inte finns någon åsiktskorridor för att avsluta med brunsmeta alla som inte håller sig inom åsiktskorridoren

    https://www.magasinetparagraf.se/nyheter/kronikor/51394-invandringshatarnas-asiktskorridor/

    Svara
    • G

       /  03/01/2018

      Den du, den gick inte av i första taget hahaha 😛

      Svara
    • G

       /  03/01/2018

      Svara
    • MiT

       /  03/01/2018

      Utan att ha läst utan bara gått på vad rubriken är i länken så gissar jag att det är galningen Magnusson som är i farten…?

      Svara
  15. G

     /  03/01/2018

    ”German taxpayer finances Sharia loving refugee who has two wives and six children

    A documentary about a Syrian family on Germany’s Spiegel TV has caused controversy in the country.

    The 32-year-old Ahmad A. lives with his two wives and six children in the district of Pinneberg. His second wife was only thirteen years old when Ahmad married her in Syria.
    ..[..]..
    The family fled Syria’s capital Aleppo in 2015 via Greece, France and Denmark and is now completely living on benefits.

    Ahmad says he always wanted to go to Germany and tells Spiegel Tv: “There’s support here. They give us social benefits, they give us this house.”

    Ahmad is happy to be in Germany: “I thank you very, very, very much, Mama Merkel. She is the only person who has felt the suffering of the Syrians. I also thank the Germans, even if there are racists among them. But the Germans have experienced war and show great compassion for the Syrians.”

    The case of Ahmad and his family isn’t the only one where polygamy is involved. Earlier we reported that 34 refugees imported 130 family members and second wives to Germany. There’s even a case known of one refugee who has 23 children and 4 wives.”
    https://voiceofeurope.com/2018/02/german-taxpayer-finances-sharia-loving-refugee-who-has-two-wives-and-six-children/

    Svara
  16. G

     /  03/01/2018

    ”Nuri Kino: Kristofobi är på riktigt

    Beslutsfattarna är närmast döva inför förföljelsen av kristna.”
    http://www.dagen.se/kronikor/nuri-kino-kristofobi-ar-pa-riktigt-1.1104333

    Svara
  17. G

     /  03/01/2018

    ”Finland: Just nu vistas 1300 irakier med negativa asylbesked i Finland.

    Finland vill snabbare och i större antal avvisa irakiska asylsökande som har fått avslag. den som har fått avslag får inte stanna i landet, det ska inte uppstå parallellsamhällen och man accepterar inte att personer vistas illegalt i landet. Svenska Yle rapporterar:…

    Idag tar Irak inte emot chartrade flyg med avvisade flyktingar utan de transporteras med reguljärflyg; en procedur som går för långsamt nu då avvisningarna blir allt fler, anser polisen.

    Men EU och Irak har ingått ett brett samarbets- och partnerskapsavtal (PCA) som handlar om många olika saker, till exempel handel. Avtalet är godkänt av alla EU-länder och ska nu börja tillämpas. Där finns också paragrafer som säger att Irak enligt avtalet är förpliktat att ta emot medborgare som vistas olagligt i EU.

    Just nu vistas 1800 personer med negativa asylbesked på mottagningscentralerna runt om i Finland. Av dem kommer 1300 från Irak. Deras alternativ är antingen att resa tillbaka frivilligt eller att avvisas med olika grad av tvångsåtgärder. (forts)”
    http://meritwager.nu/allmant/finland-just-nu-vistas-1300-irakier-med-negativa-asylbesked-i-finland/

    Svara
  18. G

     /  03/01/2018

    Svara
  19. G

     /  03/01/2018

    Svara
    • lensof

       /  03/02/2018

      Kristersson är om möjligt mer maskslingrande än Löfven. Han tycks mig som en liten hund, låter mycket men förmår litet.

      Med den mannen i ledningen får inte M någon röst av mig.

      Svara
  20. G

     /  03/01/2018

    Svara
    • Pelle2

       /  03/02/2018

      Tycker nog att Damberg mera skall bekymra sig över sådana partiföreträdare som Ulf Bjereld.Att ha en sådan extremist som företrädare för S skulle i alla fall jag skämmas för.

      Svara
  21. G

     /  03/01/2018

    Svara
  22. G

     /  03/01/2018

    Svara
    • Klimathotet

       /  03/01/2018

      Follow the money.

      Svara
    • weasel

       /  03/02/2018

      Jag tycker inte heller att det är acceptabelt.
      Jag anser att staten ska konfiskera Anne Rambergs bostad och ge den till dom nyanlända.
      Dom behöver den bättre än den vita privilegierade överklasskvinnan.
      Sedan kan hon ställa sig i bostadskön i 10 år.

      Svara
    • Tomas Fritiofsson

       /  03/02/2018

      inte ställa grupp mot grupp eller hur var det ??

      Svara
    • Pelle2

       /  03/02/2018

      Som sagt var, är inte vi svenska medborgare värda att få tillgång till bostäder ? Detta inte minst efter att ha köat för dessa.
      Men för sådana som Ramberg är det väl bara intressant att vara generös mot asylsökare.
      Sedan är det ju som sagt var flyktingar som drar in pengar till hennes verksamhet och inte Svensson..

      Svara
    • Grodan Boll

       /  03/02/2018

      Som om hon inte skulle ha koll på lagen

      Förlängning av hyresavtal för bostadslägenheter
      45 § Bestämmelserna i 46-52 §§ gäller vid upplåtelser av bostadslägenheter, om inte

      1. hyresavtalet avser upplåtelse av en lägenhet i andra hand till annan för självständigt brukande och hyresförhållandet upphör innan det har varat längre än två år i följd,

      ”Av första punkten framgår att en andrahandshyresgäst som bott i lägenheten i mer än två år i följd får tillgång till reglerna om besittningsskydd och kan få sitt hyresförhållande förlängt.”

      Är inte helt lätt att kombinera med:

      35 § Hyresgästen får överlåta hyresrätten till sin bostadslägenhet för att genom byte få en annan bostad, om hyresnämnden lämnar tillstånd till överlåtelsen. Tillstånd ska lämnas, om hyresgästen har beaktansvärda skäl för bytet och detta kan äga rum utan påtaglig olägenhet för hyresvärden samt inte heller andra särskilda skäl talar emot bytet. Tillståndet kan förenas med villkor.
      (…)
      Medverkar en kommun till att hyresgästen får en annan bostad genom att förmedla denna, får kommunen ansöka hos hyresnämnden om tillstånd som avses i första stycket. Lag (2009:180).

      ”Vid bedömningen av om bytet kan ske utan påtaglig olägenhet för hyresvärden tittar hyresnämnden på om den nya hyresgästen verkar vara skötsam och om han har förmåga att betala hyran.”

      eftersom de vanligtvis saknar försörjning. Utöver det kommer en massa jobbiga påföljder om kommunen börjar fubba med det, som t.ex. att ingen kommer vilja hyra ut till kommunen och att de som tar över lägenheten kommer att kickas ut ganska omgående av andra skäl (störning, ohyra, olaglig verksamhet mm.).

      Om Anne inte känner till detta ska hon inte sitta där hon gör.
      Om Anne känner till detta (och ändå tycker som tweeten) ska hon itne sitta där hon gör.

      Varför i helvete sitter Anne där hon gör?

      Svara
  23. G

     /  03/01/2018

    Svara
    • weasel

       /  03/01/2018

      ”Stefan Löfven har struntat i frågan om var flyktingarna ska bo”, skriver den tidningen som propagerade för en invandring i nivån 10.000 / vecka…
      Visste inte Expressen att det var 8 års genomsnittlig kötid för en hyresrätt i stockholm hösten 2015 då Expressen hejade på invandringen ?
      Nu är den genomsnittliga kötiden 10 år istället för 8.

      Alla nyanlända kan bo hos miljöpartister och journalister.
      Eller också kan dom väl bo i skogen ?
      Det finns ju hur mycket skog som helst i landet, enligt vår förre landsfader.

      Svara
  24. G

     /  03/01/2018

    Svara
  25. G

     /  03/01/2018

    ”En av dem som har riktat stark kritik mot arrangemanget är Liberalernas riksdagsledamot Robert Hannah. Han menar att de som skulle ingå i panelen inte ska få stå oemotsagda.

    – Burkan är den yttersta symbolen för kvinnoförtryck. Då bjuder staden in till ett evenemang som en del av sin satsning på mänskliga rättigheter där man glorifierar burkan. Man har rätt att ha på sig burka, men jag tycker inte att staden ska betala propaganda för det.
    …..
    Klas Forsberg, chef vid Göteborgs stads avdelning för mänskliga rättigheter, säger att staden har tagit åt sig av kritiken och har därför valt att ställa in arrangemanget.

    – Vi har tittat på det och då tycker vi att det finns viss fog för den kritik som säger att de frågor som filmen lyfter fram inte blir tillräckligt allsidigt belysta. Då väljer vi att ställa in och för ett samtal om att ha ett senare arrangemang då vi har möjlighet till en bredare dialog med fler perspektiv representerade, säger han.

    Filmen utgår från att Frankrike 2011 införde förbud mot plagg som täcker en persons ansikte, som till exempel burka och niqab, på offentliga platser. Det efterföljande samtalet skulle handla om vita privilegier, slöjan och Filmsverige i dag, enligt presentationen.
    …..
    Enligt Robert Hannah (L) har det varit otydligt att det är staden och inte Euro pride som står bakom eventet.

    – Göteborg stad har bjudit in till det här eventet och fått det att se ut som ett event som Euro pride står bakom. Att glorifiera burkan har inget med pride att göra. Jag blir förbannad över att Göteborg stad, som gör misstaget att bjuda in till det här, också drar ner Euro pride i fördärvet, fast de inte har något med det att göra, säger han.

    Klas Forsberg håller med om att informationen har varit otydligt och är därför tydlig med att poängtera att det är staden som står bakom filmvisningen.

    – Vi har varit i kontakt med Euro pride och ska se till att det blir tydligare så att människor inte sammankopplar de här sakerna, säger Klas Forsberg.

    Göteborgs stad ser nu över om det går att genomföra filmvisningen vid ett senare tillfälle. Då med fler personer i panelen.

    – Vi ser över om det är möjligt. Men vi vet inte om de (bakom filmen och den tänkta panelen) vill, säger Klas Forsberg.”
    http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/filmvisning-och-samtal-st%C3%A4lls-in-efter-kritiken-1.5242923
    https://archive.is/srfsQ

    Svara
    • G

       /  03/01/2018

      ”Sonesson: Burkans kritiker måste också bjudas in

      Göteborgs Stad är medarrangörer då filmen Burka Songs 2.0 visas den 14 mars. Det är märkligt att ingen trovärdig kritiker av slöjan bjudits in för ett bredare perspektiv. Filmvisningen sker inom ramen för Europride och ska vara en del av kommunens arbete för mänskliga rättigheter.

      Göteborgs Stad ska vara en aktiv part i Europride som under sommaren anordnas i både Stockholm och Göteborg. På kommunens hemsida kan man läsa att Europride är en del av stadens arbete med mänskliga rättigheter och normkritik. Det framgår också att olika ”arenor för lärande och samtal” skapas inför festivalen. En sådan aktivitet anordnar Göteborgs Stad och Stadsledningskontoret den 14 mars då filmen Burka Songs 2.0 visas.

      Efter filmen hålls ett samtal mellan regissören Hanna Högstedt och Fatima Doubakil, medverkande i filmen, under ledning av Maimuna Abdullahi. Filmen tar avstamp i att Frankrike 2011 införde förbud mot plagg i offentligheten som helt täcker en persons ansikte, till exempel burka och niqab. Filmregissören förklarar att filmen handlar om ”vita privilegier”.

      Att Doubakil och Abdullahi bjudits in för att samtala om slöjan utan att någon trovärdig representant för ett motsatt perspektiv finns med på scenen väcker frågor. Varken Doubakil eller Abdullahi har gjort sig kända för att problematisera slöjtvång. Tvärtom. De har i olika sammanhang argumenterat för att européer som tar upp förtrycket av muslimska kvinnor är nykoloniala rasister. Abdullahi har kritiserat riksdagsledamot Amineh Kakabaveh (V) för att medvetet anspela på rasistiska stereotyper i sin kamp mot hedersförtryck. (forts)”
      http://www.gp.se/ledare/sonesson-burkans-kritiker-m%C3%A5ste-ocks%C3%A5-bjudas-in-1.5235913

      Svara
  26. G

     /  03/01/2018

    ”Branschen behöver fundera på varför vi inte kommit längre”
    https://www.expressen.se/nyheter/branschen-behover-fundera-pa-varfor-vi-inte-kommit-langre/

    Svara
  27. G

     /  03/01/2018

    ”Kris i regeringen efter finansministerns tiggeriutspel”
    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EoK7oA/kris-i-regeringen-efter-finansministerns-tiggeriutspel

    Maria påstår Magda för att ”blunda för verkligheten” ? Hahaha. Ensamkommande barnmän är del av Marias och MP:s verklighet? Nä just det.

    Svara
    • G

       /  03/01/2018

      ”Somar Al Naher: Är det jag som är problemet, Magdalena Andersson?”
      https://archive.is/GTGg4

      Ja, du är en del av problemet. Din typ av socialistkommunister hör bättre hemma i V än i S, byt parti och känn dig som hemma.

      Svara
      • michael.

         /  03/02/2018

        Att Magdalena alltmer ges utrymme att uttala sig i frågor som inte endast handlar om ekonomi,är för att Stefan kommer avgå som partiledare under nästa mandatperiod och Magdalena ska ta över.

        Svara
    • Pelle2

       /  03/02/2018

      Var som sagt var kul att Magdalena Andersson uttalade sig negativt om tiggeri. För några år sedan hade hon kallat det för nazism…
      Blir väl som sagt var kris i regeringen för MP tycker ju tiggeri är bra..

      Svara
  28. G

     /  03/01/2018

    ”Våldsmannen överkörd i rätten – ville inte utvisas

    Khadar Abdi, 39, förde bort tre av sina barn och lämnade dem i Afrika, högg ner sin gravida fru med yxa, bytte identitet och sökte asyl på nytt.

    Tolvbarnspappan är dömd till 2,5 års fängelse och utvisning – men Abdi vill inte acceptera sitt straff och har krävt att slippa utvisning.
    Nu kör hovrätten över våldsmannen.”
    https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/valdsmannen-overkord-i-ratten-ville-inte-utvisas/

    Svara
    • Ska vi gissa – vi kommer att överösas med ”nyheter” om att människor utvisas för brott. Vilket kan bli mycket – 700 per år utvisas per brott, det är nästan två per dag! En illusion av det ”Nya Tuffa Sverige” som ska prägla valrörelsen? Att S och M har blivit hårdingar?

      Nej, visa mig i statistik att fler brottslingar utvisas. Sedan så tror jag dig.

      Svara
    • Pether

       /  03/02/2018

      Åh ja! Kör över dem, med ångvält!

      Svara
      • Klimathotet

         /  03/02/2018

        Ja, men långsamt. Som man klämmer ur det sista ur kaviartuben. ”It’s K-k-k-ken, c-c-coming to k-k-k-kill me!”

        Svara
  29. G

     /  03/01/2018

    ”UD-anställd kvinna åtalas för bluffvisum

    En kvinna anställd på UD åtalas misstänkt för att ha sålt 74 falska visum till Sverige.

    Kvinnan misstänks också för att ha hjälpt en förfalskare skapa tio ID-kort om uppehållstillstånd mot betalning.

    ”Gärningarna har ingått som ett led i grovt organiserad brottslighet som syftat till att underlätta olaglig invandring till Schengenländer i Europa”, enligt åtalet.”
    https://www.expressen.se/nyheter/ud-anstalld-kvinna-atalas-for-bluffvisum/

    Svara
  30. MiT

     /  03/01/2018

    Svara
    • G

       /  03/02/2018

      Och pojkar och flickor avgör helt själva om de vill bli könsstympade eller inte…

      Svara
  31. G

     /  03/01/2018

    ”Håll ihop vårt samhälle – stoppa religiösa skolor

    Nalin Pekgul vädjar till politikerna att sluta spä på segregationen genom att finansiera religiösa friskolor.”
    https://www.expressen.se/kultur/ide/hall-ihop-vart-samhalle-stoppa-religiosa-skolor/

    Svara
  32. weasel

     /  03/01/2018

    1. Den dagen då prästen i kyrkan ställer sig och skriker religiösa budskap genom en högtalare istället för att använda kyrkoklockorna lovar jag att bli kristofob.

    2. Om det nu är så som islamistvänstern säger, att kyrklockorna och böneutropet är likställda och jämförbara , så kan väl moskéerna använda sig av klockspel istället för böneutrop? Jag menar, det är ju ändå i princip samma sak…?

    3. Mattias Irving är uppenbarligen antingen en islamist eller en idiot;
    ”Att höra adhan några minuter varje fredag är en bris i sammanhanget” .
    Jaså, Mattias?
    Och du menar att du är så korkad att du inte begriper att så fort islamisterna har fått igenom att få ha böneutrop varje fredag så kommer kraven på att få ha det även på torsdagen?
    Och sedan finns det ytterligare fem dagar då dom måste få ha det för om dom inte får ha det är det ju ”islamofobi” och ”rasism”.
    Och efter det är det ju viktigt att även få ha böneutrop till morgonbönen.
    Och innan du vet ordet av kan du lyssna på böneutrop fem gånger om dagen sju dagar i veckan- och det är ingen bris.

    Svara
  33. Pelle2

     /  03/02/2018

    Irving och Bjereld är extremister !

    Svara
  34. Gorby

     /  03/02/2018

    Samma sak…

    Svara
    • glassbil

       /  03/02/2018

      Bilden på glassbilen är rasistisk och hör hemma på 90-talet.

      Förutom den blonda kvinnan ska det vara en svart man och en chokladpuck.

      Hur ska unga kvinnor annars lära sig.

      Svara
  35. Claes, (ej längre) Centerextremist

     /  03/02/2018

    Det är inte supersvårt att sätta upp en egen radiosändare. Låt dem skicka sin adha på radio? Det finns åtminstone tre kristna radiostationer i kommunen där jag bor.
    Muslimer får sina böneutrop, flyktingar som flytt islam slipper dem, allmänheten kan njuta av tystnaden. Alla blir nöjda!

    Svara
    • Mobilen? Det har väl de flesta.

      Svara
    • glassbil

       /  03/02/2018

      Radiosändare kan dom sätta upp i sina egna arabländer.

      Det finns två realistiska alternativ:

      Antingen inskränker man deras ”religionsfrihet”.

      Eller så blir det här ett arabland.

      Var så god att välj.

      Svara
      • Claes, (ej längre) Centerextremist

         /  03/02/2018

        Jag väljer religionsfrihet, så länge jag själv kan välja om jag vill ta del av utövandet.

        Svara
        • glassbil

           /  03/02/2018

          Välkommen till SveArabien!

          Religionsfrihet och rättigheter är i grunden bra saker.

          Problemet är att det här samhället är inte byggt och anpassat för de människor, eller rättare sagt den kultur och religion som är på inmarsch.

          Rättigheter kan inte delas ut helst förutsättningslöst till vem som helst som om det vore svenska pass eller godis.

          Rättigheter medför skyldigheter.

          Tror du på fullaste allvar att de bryr sig om dig och dina krav och förbehåll? I nuläget handlar det mest om inflytande (makt och medel) och därför får du initialt vara ifred. Dock är det så att politiker som motsätter sig och motarbetar moskébyggen och liknande blir hotade till livet.

          Ibland är det bättre att tumma på rättigheter. Inte tillåta dem att slå upp moskéer i varenda stad. Det kan vara det enda sättet att bevara den inhemska kulturen och slippa onödigt lidande.

          Om du av principiella skäl väljer att inte tumma på religionsfrihet och rättigheter så kommer du och dina barn (läs: svenska medborgare) att få ta konsekvenserna och betala priset med ränta.

          Du har bara en chans att vara naiv här. Principerna du håller så varmt uppfattas som ren svaghet och de kommer att köra över er.

          Känns det bra?

          Svara
  36. Gorby

     /  03/02/2018

    https://pbs.twimg.com/media/DXQ-5JMXUAAYdLP.jpg:large
    From this tweet:
    pic.twitter.com/62wEKju0bl

    Svara
  37. Kretin

     /  03/02/2018

    Förövrigt, beträffande ” Sen med tiden hade vi anammat nazisternas krav på speciella stämplar i passen för judar” så var det faktiskt svenska UD som krävde av Tyskland ett enkelt sätt att identifiera tyska judar för att hindra dem att komma till Sverige. 3:e Rikets ledarskap ansåg tydligen att svenskarna hade en god idé, därav jude stämpeln i passen ….

    Svara
    • Kretin

       /  03/02/2018

      Glömde nämna den dåtida svenska utlänningslagstiftningen där det uttryckligen stipulerades att vantrivsel med förhållandena i personens hemland inte var skäl nog för inresetillstånd till Sverige. På såvis höll Stockholm de tyska judarna borta från Sverige. Att man senare svängde kappan efter vinden och skenheligt lismade något annat, det är bara typiskt svenskt beteende …

      Svara
      • Kretin

         /  03/02/2018

        Sverige var ju ett föregångsland i frågor som rasrenhet mm. Själve Alfred Rosenberg studerade i Sverige och förde med sig till Tyskland inspiration, idéer samt metoder. För den som inte läst sin historia, Rosenberg var nationalsocialisternas chefsideolog.

        Svara
  38. Melmac

     /  03/02/2018

    När Trump vill skydda inhemsk produktion går Europa i taket. Men att skydda Europeisk produktion mot utländska produkter, då är det OK?

    T.ex. är Macron för fan lika protektionistisk som Trump, skillnaden är att Trump har ett land som han skyddar, Macron försöker med hela Europa!

    Vilket jävla ärkehyckleri!

    Svara
  1. Bisarr julkalender | WTF?
  2. Påminnelse inför valet: Del 4 | WTF?
  3. Smått och gott från 2018, del 2 | WTF?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: