Genus och mångfald

Genus och mångfald är det viktigaste att satsa på för t ex polisen i Sverige och så har det varit under rätt många år.

Nu börjar det äntligen ge resultat i polisutbildningarna också!

Allvarligt, vad är det för tunnisar som söker till att bli polis? Vilken sorts polis tror de att de ska bli? En sån där pappolis? Vad tror de att de ska kunna klara av i jobbet som polis om de inte ens har handstyrka nog att avfyra tjänstevapnet? Varför söker sådana tunnisar till polisutbildning överhuvudtaget? Vem har lurat i dem att de passar jättebra som poliser? Tycker de själva att de passar jättebra som poliser? Vad tror de att poliser har för arbetsuppgifter egentligen? Dela ut enhörningar och regnbågar? Det dyker upp så många frågor…

Inte nog med att de är tunnisar, risken finns att de också är tunnisar som inte ens räknas som normalbegåvade.

Vi har alltså folk som söker polisutbildningarna och som är så klena att de inte ens orkar avfyra tjänstevapnet…

Jag har i o f aldrig provat ett sådant vapen men har ytterst svårt att tänka mig att ens en ganska klen normalsvensk inte skulle klara av det. Vilka kan det handla om egentligen?

 

Jag är ledsen men jag kan faktiskt inte låta bli att tänka på den här när TRE poliser inte klarade av att hantera en asylsökande som ballat ur. Inte ens med hjälp av ytterligare en person som såg hur handfallna de var och som griper in och försöker hjälpa dem…

Försvarshögskolan tycker att slösa pengar på en genusprofessur är jättebra.

Försvarshögskolan verkar för mångfald och jämställdhet inom högskolans samtliga yrkesgrupper. Vi välkomnar sökande med olika etniska och kulturella bakgrunder. För oss är det självklart med ett inkluderande arbetsklimat och att våra medarbetare kan kombinera arbete med ett aktivt föräldraskap. Den anställning som är aktuell här tillhör den kategori där flertalet anställda är män varför vi särskilt gärna ser kvinnor som sökande.

Polisutbildningarna kämpar också för genus och mångfald, resultatet är polisaspiranter som inte klarar av att avfyra tjänstevapnet. Och lycka till med att ens hitta en man som är nära att passa för en genusprofessur. Det är nog världens mest enkönade fält trots att de själva har massor av synpunkter på hur det ser ut hos andra.

MVH

MiT

Annonser
Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

62 kommentarer

  1. Pelle2

     /  03/04/2018

    Läste det där om polisutbildningen.
    Vilken polis skulle vilja jobba med någon som är för svag för att fyra av ett vapen ?
    Hur skall en sådan svag person då kunna hantera när dom blir fysiskt angripna av någon brottsling ?
    Är väl lite som det absurda i att minska på de fysiska kraven för brandmän med alla risker det innebär för de som håller på att brinna inne och deras arbetskamrater…

    Svara
    • Ivar L

       /  03/04/2018

      Det tragiska här är att det kommer att dö människor till följd av rekryteringsfiaskot. Både poliser och civila. Det är ett oerhört nederlag för ett samhälle att inte kunna rekrytera dugliga lagens väktare. Vi ser samma problem inom läraryrket, och det kommer naturligtvis också att få oerhörda konsekvenser på sikt.

      Svara
    • G

       /  03/04/2018

      Ja. det är ju fullkomligt sinnessjukt att ändra eller sänka kraven för att vissa inte klarar. Kraven finns ju på plats av både en, två, tre osv anledningar! Det är inte de höga kraven det är fel på givetvis! Snacka om sluttande plan, vilka idioter det finns som ens tänker i dessa banor.

      Svara
    • Rikard

       /  03/04/2018

      Hej.

      Tänk, jag trodde att det rörde sig om ett psykologiskt test för att se om man klarar av att avfyra ett vapen mot en människa (läs: påklädd docka). Inte att det var ett test för att se om man har nog styrka i handen för att faktiskt avfyra vapnet.

      Hur klen är man i fingrarna om man inte kan avfyra en modern pistol?

      Om uppgifterna i SvD stämmer så kan ju till och med en halvblind uv som jag bli byling! Jag menar, bemötandet från ‘klienter’ är man ju van, och jargongen samt ursprunget på bråkmakare verkar vara ungefär detsamma som i klassrummen i kulturberikade skolor.

      Tror faktiskt jag skall söka på pin kiv.

      Undrar varför man slopat kravet på b-körkort; är det månne punkt två i denna lista från Transportstyrelsen som spökar?

      ”Du har ett giltigt körkortstillstånd.
      Du är permanent bosatt i Sverige eller har studerat här i minst sex månader.
      Du har fyllt 18 år.
      Du har gått riskutbildning och båda delarna är giltiga.
      Du har gjort ett godkänt förarprov (kunskapsprov och körprov).
      Du har inget körkort som är utfärdat i någon annan stat inom EES-området. Ett sådant körkort går däremot att byta ut mot ett svenskt.”

      [https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/ta-korkort/personbil-och-latt-lastbil/b—personbil/]

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
  2. Pelle2

     /  03/04/2018

    OT:
    Rebecca Weidmo Uvell skriver ett par bra inlägg om journalister som brunsmetar och smutskastar debattörer de inte gillar och avkräver ansvar för deras så kallade svans åsikter.
    https://uvell.se/2018/03/04/utan-ansvar-tack/
    https://uvell.se/2018/03/01/sagan-om-svansen/

    Svara
  3. MiT

     /  03/04/2018


    *https://www.facebook.com/tino.sanandaji/posts/10155458669873231*

    Svara
    • Ivar L

       /  03/04/2018

      Jag funderade faktiskt precis på om inte anmälningsattackerna på sikt kommer att misslyckas. Facebook vill ju knappast låta extremister sätta agendan och kommer naturligtvis att utveckla metoder för att detektera oseriösa massanmälningar också. Tydligen redan samma dag! Glädjande, metoden kommer kanske att självdö på sikt.

      Svara
  4. Pether

     /  03/04/2018

    Vid den här nivån är det bara att lägga ner polisen och tillåta befolkningen skydda sig själva med total frihet att bära vapen. Vilket befolkningen bör ha rättigheten att ha oavsett tillstånd av polisen.

    Svara
    • Ivar L

       /  03/04/2018

      Jag är verkligen starkt emot alla typer av medborgargarden och stark förespråkare för statens våldsmonopol och en stark och trygg polis. Men visst, fungerar den inte är det enda rimliga att människor själva skyddar sig och de sina. Det är en oundviklig konsekvens. Tyvärr leder det till våldsupptrappning och otrygghet.

      Svara
      • Pether

         /  03/04/2018

        Nej, tvärtom leder det till lägre brottslighet när befolkningen kan försvara sig själva. Ingen kommer att försöka göra inbrott hos dig ifall du har rätt att döda dem, ingen kommer att försöka råna dig ifall du kan ha en pistol på det. Istället ser vi gång på gång hur hårda vapenlagar leder till att folket blir mer utsatt av våld från kriminella, som inte följer lagarna.

        Svara
        • Ivar L

           /  03/05/2018

          Tyvärr har du fel. Eller tror du på fullt allvar att folk inte hade ihjäl varandra innan det stiftades lagar i det område som idag är Sverige? Hur ser det ut idag i länder där polisen är korrumperad eller där staten inte har kontroll? Är det låg brottslighet tycker du?

          Det som händer är att de som vill råna mig dödar mig med en gång för säkerhets skull istället för att hota. De kommer ju ändå inte att åka fast om det inte finns poliser och eftersom jag kan ha vapen är det en säkrare metod än hot.

          Svara
          • Pether

             /  03/05/2018

            Vart säger jag att folk inte har haft ihjäl sig innan?

            Ser sådana här grafer nästan dagligen som visar på att kriminalitet i olika former ökar dramatiskt efter att man förbjuder vanligt folk att ha vapen.

            Vapenförbjud betyder ENDAST att vanliga människor inte ska ha rätten till självförsvar.

            Hur kommer det sig då att kriminaliteten minskar ifall vanligt folk får ha vapen? Din logik passar inte in i statistiken, ingen vill dö, därför kriminella satsar på den svagaste som inte kan försvara sig. I t.ex. sverige handlar det om vanliga svenssons.

          • Rikard

             /  03/05/2018

            Hej.

            Ivar, Chicago har bland de hårdaste vapenlagarna i USA. Där sker också en skrämmande mängd mord med vapen. Där finns gäng som är så tungt beväpnade att nationalgardet måste hjälpa polisen.

            USA är i den situationen att även med ytterst restriktiva vapenlagar så kvarstår dagens situation – på grund av den mängd vapen som finns, och på grund av den myckna smuggling som omedelbart ökat söderifrån. En lösning för USA måste ta den nuvarande situationen som sin startpunkt.

            Sverige var i den situationen att väpnat våld var ovanligt, så ovanligt att det inte var något större problem för jägare, sportskyttar och hemvärnsmän att ha sina vapen hemma. Sverige idag är inte i den situationen längre, utan ser sådant ut att grova kriminella kan i princip agera fritt då deras offer varken kan försvara sig själva eller försvaras av polis. En lösning för Sverige måste ta hänsyn till detta i beräkningen.

            Schweiz har vapen, gott om vapen, bland befolkningen och varken en amerikansk situation eller en svensk.

            Honduras har exceptionellt hårda vapenlagar och enorma problem med väpnat våld.

            Du ser poängen? Det är inte bara tillgången till vapen; det är vem som har tillgång till vapen som spelar in och hur mycket polis och militär får och kan arbeta mot väpnad brottslighet.

            Den logik som används för att begränsa ägande av eldvapen är märklig; om något kan användas för att framkalla fara för annan skall det regleras och förbjudas (vilket den som är kriminell struntar i, en förutsättning för det ‘jobbet’ f.ö.) – men bensin då? Köksknivar? Ståltråd? Motorsågar? Yxor? (För den som inte tänker så kan jag berätta att jag blir hellre knivad (igen…) än att jag för en spade i magen eller i huvudet.) Glasflaskor? Stenar? Träpåk med 4″-spik omlindad med ståltråd? Bil (USA har något som kallas ”vehicular manslaughter”)?

            Du kan förbjuda vad du vill – du kan ändå inte hindra den som vill utöva våld att göra så via förbud. Det enda du gör är att försvåra och omöjliggöra andras självförsvar. Kommer du ihåg på sjuttio- och åttiotalet, när det var populärt att köpa med sig tårgassprej vid utlandsresor (det var det i mitt umgänge…)? Förbudet mot dessa sprejflaskor gjorde inget, annat än att de drev upp gatupriset. Argumentet mot att främst oroliga kvinnor skulle få köpa och ha sådant var detsamma som mot eldvapen: det kan missbrukas, kriminella kan använda det, vi skall inte ta lagen i egna änder – och annat jolm från folk som varken varit kriminella våldsverkare eller offer.

            Jag är hellre beväpnad, och har en chans, än avväpnad och ett offer på godhetens altare.

            Kamratliga hälsningar,
            Rikard, fd lärare

          • Ivar L

             /  03/05/2018

            https://svenska.yle.fi/artikel/2017/10/03/australien-skarpte-vapenkontrollen-och-masskjutningarna-upphorde

            Det verkar finnas olika sanningar i statistiken. Stor uppgift att utreda vilken statistisk tolkning som ger en rättvis bild av huruvida strikta vapenlagar minskar dödsskjutningar. Men naturligtvis är det lika viktigt att motverka illegala vapen och det finns ingen motsättning däri heller. Jag tror att statens våldsmonopol, strikta vapenlagar och effektivt arbete mot illegala vapen (gränskontroller är en bra startpunkt, vapen sväljes med svårighet i en kondom vid tullpassage) är bättre än det ni föreslår.

          • Pether

             /  03/05/2018

            Australien är ett uttjatat argument som inte håller någonstans. Deras lagändringar hade ingen effekt, skjutningar var på väg ner redan innan, och fortsatte i samma takt. Det enda som förändrades var, som tidigare sagt, privatpersoners möjligheter att skydda sig själva.

            Även debunkningar av detta argument kommer upp nästan dagligen. Det är för att motståndarna inte har några argument.

            godfatherpolitics.com/australian-gun-ban-resulted-in-higher-gun-crimes-not-lower/


            etc.

  5. G

     /  03/04/2018

    Kvällens Agenda 21:15 SVT2….

    ”Stefan Löfven möter Donald Trump i Washington. Kommer Sveriges statsminister ta strid mot de amerikanska ståltullarna? I studion handelsminister Ann Linde (S) och förre utrikesminister Carl Bildt (M). Muslimska företrädare medlar mellan kriminella gäng. Borde den danska metoden prövas även i Sverige? I studion Gunnar Appelgren, kriminalkommissarie Stockholmspolisen, och kriminologen Manne Gerell, Malmö universitet.
    Programledare: Anna Hedenmo.”

    Svara
  6. Ivar L

     /  03/04/2018

    Det känns naturligtvis helt fel, men förmodligen har historikern Morten Uhrskov Jensen helt rätt och det är den metod att repatriera som har störst chans att lyckas:

    ”För Danmark – som har tagit emot en halv miljon tredje världen-invandrare och deras barn – är det bästa alternativet att utvisa samtliga bidrags­invandrare och fortsätta ge dem bidrag för att stanna i sina hemländer”
    Det är ju inte ens säkert att man måste utvisa dem, många kanske väljer att åka frivilligt. Om man kombinerar detta med att göra det mindre attraktivt att försöka etablera islamiska parallellsamhällen väljer nog många av de minst integrerbara att bli livstidsförsörjda i sina (eller sina föräldrars) hemländer.
    http://www.friatider.se/dansk-debatt-skicka-hem-tredje-v-rlden-invandrarna-b-sta-investeringen-p-1600-r

    Naturligtvis känns det för djävligt att betala en massa bidrag till islamister och andra mindre lyckade immigrantgrupper men på sikt är det förmodligen en plusaffär i jämförelse med det mesta annat. Sverige får väl vänta några mandtatperioder till med kaos innan poletten trillar ner men jag hoppas att metoden fungerar och att något lite mer kreativt land som Danmark vågar prova.

    Svara
  7. G

     /  03/04/2018

    Svara
  8. Ivar L

     /  03/04/2018

    Annonsen för genusprofessuren är fascinerande och berättar oerhört mycket vad det handlar om. Glada svarta barn i något dammigt land i Afrika som kommer springande strålande av glädje för att välkomna DIG, genusprofessorn. Snacka om att infria alla fördomar om att denna typ av arbeten lockar människor som söker bekräftelse på att de är extra goda och fina människor, nästan Jesus eller nja, nästan hbtq-muslim-Jeshen menar jag.

    Också intressant att det verkligen trycker på att de vill ha en kvinnliga genusprofessor eftersom organisationen i övrigt är mansdominerad. Lite som om ett sjukhus skulle annonsera efter en manlig vaktmästare eftersom det är så mycket kvinnor i sjukvården annars.

    Svara
  9. G

     /  03/04/2018

    Svara
    • Ivar L

       /  03/04/2018

      Svårt att begripa hur ett land som kan rada upp nobelpris som dominobrickor samtidigt och i samma universitetsmiljö kan vara så fullt av stollar av högsta kaliber. Man måste säga att där ligger allt Södertörn i lä. Fast det är klart, här vågar kanske inte ens en riktig biolog ta bladet från munnen…

      Svara
    • Grodan Boll

       /  03/05/2018

      Jag antar att vi behöver vår egen Missou/Evergreenskandal innan svensk media reagerar.

      Svara
  10. MiT

     /  03/04/2018

    Svara
    • Ivar L

       /  03/04/2018

      ”Lögnerna i det offentliga samtalet måste bekämpas.”
      – vem bestämmer vad som är lögn?
      ”Vi är ett hundratal samhällsengagerade medborgare som -/- ämnar mobilisera de goda krafterna”
      – det finns alltså en god och en ond kraft, precis som i Star Wars
      ”#vimåsteprata är öppet för alla som vill samtala och stödja det öppna samhället”
      – d.v.s. inte öppet för alla som är för demokrati utan enbart för dem som är för ”det öppna samhället”

      Initiativet är intressant i så måtto att det låter precis som det lät innan Åsa Lindeborg hävdade att man inte skulle debattera med sina meningsmotståndare. Det är alltså ett nytt försök med en gammal metod (typ anno 2013?) som redan misslyckats en gång av det enkla skälet att de ”goda krafterna” som anges ovan helt enkelt inte kan argumentera i sak.

      Men intressantast är att deras idé om att värna demokratin är att starta en propagandakampanj mot vad de kallar för populistisk propaganda. D.v.s. de vill använda samma metod som de förment onda krafterna använder. Känns ju sådär nytänkande…. Snacka om att vara två på bollen i så fall.

      Vill de verkligen värna demokratin borde de väl snarare diskutera och propagera för utbyggd demokrati och större ansvar och engagemang från medborgarna. T.ex. kan man ju (som jag) propagera för fler och beslutande folkomröstningar. Inte minst på kommunal nivå. Om de är rädda för valmanipulation borde de väl föreslå hur sådant skall motverkas, eller i vart fall ge exempel på när val manipulerats i Sverige. Jag har ingen bild av att val manipulerats i Sverige i stor skala, det brukar väl mest vara omsorgspersonal som lurar en och annan pensionär eller utvecklingsstörd att rösta på sossarna. Inget jätterproblem direkt.

      Svara
  11. Senior

     /  03/04/2018

    ”Vad tror de att poliser har för arbetsuppgifter egentligen? Dela ut enhörningar och regnbågar?”

    Ja nästan, polisens nya uppgift verkar vara just att dela ut armband och servera kaffe.

    Svara
  12. MiT

     /  03/04/2018

    Svara
  13. MiT

     /  03/04/2018

    Svara
    • Ivar L

       /  03/04/2018

      I en av de miljöer där du kan räkna med att andelen missanpassade individer (invandrare eller ej) är minimal satsar man alltså på att slå in öppna dörrar.

      Klart det finns en och annan kvinnomisshandlare även här men i ett rationellt samhälle satsar man resurserna där de gör mest nytta vilket detta knappast kan vara.

      Svara
  14. Ivar L

     /  03/04/2018

    Tänk, ibland kan det enklaste logiska resonemang visa sig vara ett effektivt argument:

    ”Ifrågasättandet av begreppet ”massinvandring” är ett vanligt grepp, men på vilket sätt skulle tiotusentals personer årligen inte utgöra en massa? Vi ska också komma ihåg att samma figurer gärna kallar utvisning av ett tiotal personer för ”massutvisning”.”
    http://tobbesmedieblogg.blogspot.se/2018/01/larare-vill-saga-nagot-om.html

    Svara
  15. Lägg till de som kom efter 2016!

    Svara
    • Ivar L

       /  03/04/2018

      Nej nej, det sker inte något befolkningsutbyte i Sverige.

      Svara
  16. Ivar L

     /  03/04/2018

    Den här typen av skolor utgör nog en betydande pullfaktor för immigranter som vill bli livstidsförsörjda men samtidigt bevara sina traditioner från sitt muslimska hemland:
    http://www.bt.se/ledare/korantavlingar-och-kvinnor-kladda-efter-guds-onskan-nagot-ar-galet-med-skollagen/

    Svara
  17. En polis måste ha starkt psyke; t.ex. svara sakligt på arrogant attityd

    Svara
    • Ivar L

       /  03/04/2018

      Klockrent och tankeväckande. Det finns ju en del kriminella nazister men många av de där röd-vit-svarta fanbärarna är ju i princip helt harmlösa och skulle inte utgöra något problem för polisen om de fick stå ifred på något torg och skrika lite i megafon.

      Svara
  18. Ivar L

     /  03/04/2018

    Är inte det mest skrämmande i sammanhanget att en islamistisk shariaanhängare lyckas bli nämndeman i det svenska rättsystemet?
    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ngBnpa/namndemannen-om-skandaldomen-jag-vill-inte-diskutera-malet

    Svara
    • Senior

       /  03/04/2018

      Tvåa på den ser jag.
      Detta innebär att Sharia uppenbart smygs in i våra domstolar.

      Svara
  19. Ivar L

     /  03/04/2018

    Ett mål avgjort av den ovanstående nämndemannen Ebtisam Aldebe har även fått den juridiske PK-skribenten Mårten Schultz att sätta chailatten i vrångstrupen:
    https://www.svd.se/en-hapnadsvackande-usel-dom–fylld-av-bisarra-fordomar
    ”Det är en häpnadsväckande usel dom, såväl språkligt som innehållsmässigt. Förutom att tingsrättens avgörande i sak är besynnerligt – kvinnans dokumenterade skador avfärdas på ett märkligt sätt – så uttrycker den närmast bisarra föreställningar och fördomar.”

    Men han undviker naturligtvis nogsamt att nämna något som antyder vilka krafter det är som verkar i bakgrunden (islam, sharia e.t.c.). Men som sagt, att en PK-skribent som Schultz ens blir chockad och uttrycker kritik mot islamister är i sig ett tecken i tiden. Är det så att till och med en och annan politiskt korrekt nu börjar känna hur poletten glider nedåt och att de stackars förtryckta islamisterna kanske har ”bisarra föreställningar och fördomar”?

    Svara
    • Tomas Fritiofsson

       /  03/04/2018

      jaha han är på väg att bli
      dödsknarkarnazist

      Svara
      • Ivar L

         /  03/05/2018

        Det är så fascinerande att se hur dessa människor blir förvånade när islamismen kryper dem inpå skinnet. Det är som att de tror att det inte är på riktigt förrän de har det runt sin egen husknut. Och detta är människor som tidningarna ger förtroendet att ”analysera” vår samtid.

        Svara
  20. Johan A

     /  03/04/2018

    Det är inte bara inom polisen som denna sorts skandal existerar. Vi har även vapenbärande på våra största bevakningsföretag som inte klarar av att hantera sina vapen pga olika anledningar, såsom avsaknad av muskler eller bristen på psykisk styrka att trycka av t ex. Skandalen här ligger i att dessa får stanna kvar pga dessa företag måste visa att de satsar på ”jämställdhet” medan de personer som inte behövs för ”jämställdheten” sållas bort.

    Svara
    • Ivar L

       /  03/05/2018

      Ja, där har vi ju t.ex. en kvinnlig fängelsevakt som fick sätta livet till för några år sedan. Som om inte styrka behövs när man skall handskas med bindgalna brottslingar i ett häkte.

      Svara
      • Rikard

         /  03/05/2018

        Hej.

        Du har inte fel, men till det ärendet hör att hon var själv (vilket du aldrig skall vara som vakt på ett sådant ställe) och att mannen i fråga var erkänt bindgalen.

        Vi kanske skulle ta och börja använda gamla tiders bojor (ca 55 kilo vägde ett fullt set; du gör inte mycket mer än hasar fram)?

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
        • MiT

           /  03/05/2018

          Jo hon var själv men när hennes kollega kom till undsättning så åkte hon också på däng hur lätt som helst. Där hade det nog inte hjälpt om de var 5 kvinnor, de hade inte haft en chans ändå. Om det inte var några väldigt vältränade fysiska praktexemplar.
          Killen var ju välkänd som en mycket farlig typ, han kallades nog inte heller Kniv-Erik av en slump…

          Svara
  21. Senior

     /  03/04/2018

    Saknar ord igen, detta är alltså något som expressen lägger fram som århundradets scoop:

    https://www.expressen.se/nyheter/google-tillater-granskning-sverige-att-sprida-trakasserier/

    -Sedär google tillåter yttrandefrihet!
    Fy på sig.

    Svara
  22. QED

     /  03/04/2018

    Hur vänstern bygger på narcissism

    Svara
    • Senior

       /  03/05/2018

      Det är ju det jag säger, vänster är en diagnos.

      Svara
  23. Gorby

     /  03/05/2018

    Svara
  24. Nisse Hult

     /  03/05/2018

    Det är bra att Centerpartiet konkret visar vad följderna av deras flyktingpolitik blir. Det är säkert många som tilltalas av detta som Aldebe visar men de flesta ”gamla” centerpartister borde förfasas och framtvinga förändrad retorik och politik i flyktingfrågor.

    Svara
    • Grodan Boll

       /  03/05/2018

      Deras politik saknar fortfarande 39.9 miljoner invandrare.
      om dessa har samma fördelning som de som redan kommit, gissar jag att svensk politik kommer se aningen annorlunda ut.

      Svara
  25. Hans Odeberg

     /  03/05/2018

    Det här med muskelstyrkan är ju riktigt upprörande. Tänk vad som kan hända om våra dialogpoliser inte klarar öppna kaffetermosen?

    Svara
  26. saitek71

     /  03/05/2018

    Jag är en klen tunnis 17,1 71 kg. I lumpen provsköt vi några handeldvapen som som var ett av befälens privata. En kortpipig 38 special och en Phyton 357. Jag kunde utan problem hantera 357:an med en hand. På den lokala skjutbanan har jag också prövat en Glock 17 för länge sedan. Något måste vara fel om de inte klarar att hantera en pistol. Så tung är den inte och rekylen är inte särskild märkvärdig heller i mitt tycke.

    Svara
    • Andreas

       /  03/05/2018

      Det finns väl ganska betydande skillnader beroende på hur de är justerade. Om avtryckaren är så hårt inställd att man kan bli kuggad för att inte klara av att trycka av så borde det även påverka träffsäkerheten kraftigt för alla andra. En annan möjlighet jag kan tänka mig är att greppen inte är i närheten av rätt storlek för personen ifråga, vilket gör det svårt mest för att fingret hamnar fel, inte för att de egentligen inte har handstyrkan. Samma problem fanns med handstyrketesten som justerades efter personer med händer som dasslock och sedan fick alla andra försöka dra med fingerspetsarna.

      Det här verkar inte konstigare än när en bil inte kan justeras för någon som är kortare än 1,65 eller när en bil kommer med en kopplingspedal som är så hård att inte ens en normaltränad person kan få till mer än två lägen.

      Antingen så är myndigheten enormt stelbent, eller så har de lyckats få in individer med grava handikapp som påverkar rörligheten i händerna eller som sista alternativ så handlar det inte om styrka alls utan t.ex. psykiska anledningar till att de inte kan trycka av.

      Svara
      • Grodan Boll

         /  03/05/2018

        ”Normbrytande funktionalitet” heter det nu för tiden.
        I övrigt behöver du inte justera sätet, för körkortskravet var avskaffat….

        Svara
        • Andreas

           /  03/07/2018

          Efter lite googlande så verkar det som polisen av ”säkerhetsskäl” har bytt till betydligt kraftigare fjädrar i sina vapen. M.a.o. så har man alltså valt att göra avkall på träffsäkerheten till förmån för att undvika vådaskott från klåfingriga användare, dvs de som pillar på avtryckaren innan de har för avsikt att skjuta.

          Det verkar också handla om att kunna avfyra ett förstaskott utan föregående mantelrörelse och resultatet blir då att det krävs ett tryck som är 2-4 ggr högre än normalt (uppgifterna går isär något). Om de starkare fjädrarna kombineras med både förväntan att kunna avfyra utan mantelrörelse och en olämplig storlek på greppet så kan det säkert bli svårt för många.

          Det är alltså inget nytt problem utan det uppstod redan vid bytet och även för andra än studenter.

          https://www.aftonbladet.se/nyheter/article18066570.ab

          Svara
  27. weasel

     /  03/06/2018

    Men…det här med polisaspiranterna som inte klarar av att fyra av ett vapen MÅSTE väl vara ”fake news” ???? :/
    Eller det måste väl åtminstone handla om att dom inte klarade av att avfyra ett vapen rent psykiskt (varför i helvete dom då nu söker till polisutbildningen…) ?

    För några år sedan sköt en 3 åring ihjäl sin syster i Cleveland när han fick tag på pappans pistol.
    Men det kanske var en ovanligt superstark treåring…? :/

    Svara
  1. Äntligen! Tack vare vår feminism och genustänk har vi nu polisaspiranter som är för svaga för att avfyra en pistol! | Jämställdhetsfeministerns blogg
  2. Smått och gott från 2018, del 2 | WTF?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: