Trolltider

Det finns gott om internettroll, riktiga internettroll alltså, inte sådana som någon tycker är ett troll och det finns extra många troll på twitter så här ca 5,5 månader innan valet.

Det finns bra lite bredare definitioner av vad ett internettroll är för något på Wikipedia.

Inläggen som trollen skriver är vanligtvis provokativa, märkliga, irrelevanta och oseriösa. Trollens beteende och metoder kan till exempel vara att låtsas ha extrema åsikter av olika slag, att använda sig av tydligt ologiska argument och/eller otrevliga diskussionstekniker, såsom härskartekniker.

Där är några exempel på metoder som används av troll.

Något som ingår i det ovan om internettroll är att kasta ut påståenden, gärna om andra personer, och sen inte svara på vad man menar. I det hänseendet är t ex även Anne Ramberg ett internettroll faktiskt för hon kastar ur sig massa påståenden och sen vägrar hon kommentera dem och förklara vad hon menar eller så svarar hon ett fåtal noga utvalda med ett svar som är nonsens. Sen blir det tyst. Många journalister/mediefolk är likadana, de kastar ut provokativa saker, gärna om folk eller företeelser, sen blir de tysta. Osv. Det är som om andra inte är värdiga att prata med.

En populär metod är att kalla folk rasister hit och dit. Eller rentav nazister. Eller fascister. När folk frågar vad man menar och faktiskt ber om exempel så möts man av dryga insinuationer och pladder. I bästa fall. Men de ger aldrig de efterfrågade exemplen utan gör allt för att förskjuta fokus från frågan till att handla om någon annan eller något annat!

Just insinuationer är extremt vanligt, de låtsas vara kunniga, de låtsas veta lite mer än andra, de låtsas vara lite mer initierade än andra, när man frågar efter exempel kan man mötas av (om de svarar alls alltså…) ”Du kan googla fram det själv” eller ”Om du inte klarar av att se det själv så kan jag inte hjälpa dig” osv. Eller liknande men man får ALDRIG ett exempel. Det enda de är ute efter är att misstänkliggöra och smeta, inget annat.

En annan metod är att använda ord om företeelser som inte alls är rättvisande. T ex om någon pratar med någon annan som en viss grupp tycker illa om så ”gullar” den personen med rasister/fascister/nazister. Det är alltid rasister/fascister/nazister i de sammanhangen. Man ”flörtar” med dem om man pratar med dem. Eller så ”kramar” man dem osv. Jättevanligt beteende, främst från ytterkantsvänstern, att hålla på så.

Ytterligare en sak är att om de svarar så svarar de på nåt helt annat eller bombar på med påståenden som de låtsas är svar. De låtsas också inte förstå vad man menar. De låtsas att frågan egentligen är nån annan än den ställda och så svarar de med en motfråga till sitt eget påhitt, ”du menar att …” och så kommer nåt som inte ens är nära frågan. Otroligt vanligt!

Jag stötte på ett sådant troll häromdagen, det handlade om Twitterhyenan som uppmärksammades lite och det var en som ville stå upp för hyenan och då var det en annan som länkade mitt första inlägg om hyenan. Twitterhyenan är alltså en av twitters absolut vidrigaste extremister! Ett riktigt troll enligt alla definitioner, alla metoder och alla beteenden som finns som definierar ett troll.

Det var alltså en som hade länkat mitt gamla inlägg om hyenan till en person som vill #ståuppförestvall. Då dyker ett troll upp med ord som ”flört med” och insinuationer om var hon trivs för det är uppenbart vad han menar med det. Och det där ”Du menar …”. Insinuationer: Check. Icke rättvisande ord för att beskriva något: Check. ”Du menar …”: Check.

Jag svarar honom att kontakta arbetsgivare är otyg för det tycker jag. Och ställer en rimlig fråga till hans illa dolda insinuationer och försök att kleta på andra genom ord som man ska associera till nåt annat. För det är vad det handlar om.

Och möts av det där. Insinuationer såklart, det är ju ett troll… Hade jag frågat vad han menade med det där hade jag inte fått något svar

men jag insåg direkt att det var ett troll så jag avslöjade hemligheten, att någon taggat in mig flera tweetar innan… Och ingen reaktion på den ovan såklart. Troll brukar inte ge några när de blir ertappade med att vara just troll.

Och ingen reaktion på den heller. Såklart. Check.

Så det han hade att säga var alltså endast insinuationer och försök att få något att vara vad det inte är genom att använda speciella ord. Det var allt. Tweetarna ovan hittar ni här. Den som postade länken verkar inte finnas kvar på twitter dock så de tweetarna syns inte.

Igår skrev en person på twitter, @Taddson, en rant om om just troll och vilka som ska vara troll enligt honom. Problemet här är bara att han själv är ett troll och inget annat. Och det är inget jag subjektivt tycker utan han ÄR ett troll enligt definitionerna som finns. Beroende på hur han agerar, vad han skriver och hur han bemöter de som undrar, vilka ord han använder osv. Hans twittertråd hittar ni här. Han är dessutom ett troll enligt sina egna definitioner också.

Några exempel i hans tråd, här finns även med några som han verkar ha tagit bort,  efter en dag eller så när the mission is accomplished så att säga. De nedan kanske inte kommer i kronologisk ordning men det spelar ingen roll för det jag visar.

En av de borttagna tweetarna. Han kallar hennes konto för ”känt rasistkonto” dvs han skriver rakt ut att hon är en rasist. Trollbeteende eftersom de som sett henne på twitter vet att det inte är sant. Hon är nog rasist i en väldigt liten snäv extremistkrets huvuden bara. Men det spelar ingen roll för ett troll, bara vräk på.

Folk undrar ju vad han håller på med och om han kan backa upp med exempel och möts av det där. Typiskt trollbeteende.

Mer exempel från Taddson om juristen. Samma sak här, trollbeteende med ord som ska smeta ner. Och ännu mer rasist. Det gäller att hålla lågan vid liv.

Ett exempel till från ranten. Det han beskriver stämmer ganska väl in på hans eget konto faktiskt. Skapat år 2012 och från början handlade allt om fotboll, fotboll, barn, fotboll, spel, fotboll, mat, fotboll osv i flera år. För att helt plötsligt handla om politik. Vänsterpolitik. Men det är samma stil på skriverierna 2012 som 2018 så att säga, det är alltså samma person så kontot har inte blivit kapat. Men vad är det för exempel han länkar, det som inte syns där?

Det där. Kolla själva, det finns massor av tweetar där han konstant demonstrerar att han är ett troll. Vägrar svara på relevanta frågor, fokusförskjutning, beskrivande ord som ska associera till nåt annat, låtsas som om frågan är någon annan osv. Full trollbricka!

Även den där Sjödin, som är kompis med twitterhyenan, dök upp och kom med rent hittepå i tråden.

Har inte en aning om ven Klingspor är men ser hans undran konstig ut på nåt sätt? Ändå bemöts han på det viset… Sådär agerar ett troll, det är som taget ur manualen. Här kom ännu en trollmetod in som ni kan se, argumentet av stål: Gifar av folk som gör konstiga grimaser, det ultimata beviset som krossar alla andra argument…

Han tog till argumentet av stål ännu en gång i den diskussionen. Det bevisar att han har rätt såklart!

Syftet med hans rant är attackera de ovan plus några till. Allt går ut på det. Man passar på när Bali är borta från twitter för han var den enda som stod upp mot dem. Han var som en liten polis som höll de värsta avarterna i schack. Ni vet, som ett hockeylag har en polis som agerar vid fula påhopp? Kommer ihåg när Lance Ward spelade för HV 71, helt plötsligt så var alla motståndare väldigt måna om att spela renhårig hockey utan fula efterslängar och sånt, det var nästan inga fula grejer alls. Ingen ville ha honom efter sig för man visste att man skulle åka på storstryk.

Det är därför trollen och vänsterextremisterna har julafton nu när Bali är borta från twitter, de slipper få honom mot sig. M gav sina politiska fiender, och då menar jag fiender på riktigt eftersom de hatar M på riktigt, fritt spelrum på twitter under ett valår. Taddson hade aldrig vågat posta en sån här haveristrant om Bali varit kvar.

Och vad som heller aldrig hade hänt är det nedan

Strandhäll hade nog inte retweetat trollet för det hade Bali huggit på direkt. Och aldrig släppt.

Oksanen hade aldrig sagt det där. Garanterat inte! Han tycker alltså att ett TYDLIGT haveristtroll är mycket bra. Det var tydligen en ”jättebra översiktstråd om trollkonton på twitter” enligt andra. Synd bara att den var skriven av… ett troll… Men jag förstår, allt som man inte gillar är troligen fascism. Gruppnamnet antyder att det handlar om det i alla fall. Suget efter att haverera blev stort så fort Bali lämnade twitter.

Men det var nog det där som triggade Oksanen tror jag. De magiska orden ”ryska fejkkontot” funkar som ”Sesam, öppna dig” för Oksanen. Eller som kattmynta för katter. ”Ryska fejkkontot”, då var saken biff. Men det är som sagt bara min gissning.

Ulla Andersson gillar såklart.

Sen har jag sett SvD:s boss över sociala medier, Anders Lindberg och några fler uttrycka gillande över trollets haveristrant. Jag tror ingen av dem hade hyllat haveristtrollet om Bali varit kvar på twitter. Det är som om de bara väntade på att kunna go full extremist, som om de bara väntade på att få haverera utan att behöva riskera nåt.

Vill ni ha ett exempel till på att det är ett troll som ligger bakom? Om det ovan inte räcker alltså?

Som ni kan se så går han ut starkt med insinuationer.

Jo, han skrev faktiskt att hon gillade IS… Alla som sett henne på twitter vet att hon hatar dem så mycket att hon ibland har svårt att lägga band på sig. Borttagen dagen efter. När alla redan har läst den. Så praktiskt. Darko frågar efter belägg för att hon är rasist för den låg kvar. Den är borttagen nu men fanns kvar långt efter han tog bort den första.

Helt plötsligt så var Taddson utsatt för en anklagelse och sen kommer ”er polare Hanne Balle”. Skifta fokus! Det kommer en hel del från Taddson. Utom svar på frågan, belägg för hans påstående.

Darko frågar igen om belägg för att hon är rasist.

Utan att få svar.

Han frågar igen efter belägg.

Helt plötsligt så ska det handla om Darko av någon anledning. Men inget svar på frågan om belägg.

Darko säger att de gärna kan starta en tråd om honom om Taddson vill det. Och han ställer samma fråga igen, var finns beläggen för att hon är rasist?

Till slut så möts han av det där… Frågan det handlade om var alltså att han kallat en kvinna för rasist, rakt ut och var beläggen för det fanns. Helt plötsligt så kastar han ur sig anklagelser mot andra! Här ska man skifta fokus från sakfrågan minsann!

Darko erbjuder en egen tråd återigen om han är intresserad och ställer sakfrågan en sista gång.

Och möts av det där. Försöka provocera fram ofruktbara diskussioner som inte leder någonstans.

Det är alltså UPPENBART att han kallat henne rasist utan att kunna backa upp det ens med nån halvgrej. Typiskt troll att göra på det viset, speciellt troll långt ut på vänsterkanten. Kalla folk för massa grejer utan att kunna bevisa något. Massor av trådar hos honom är fulla av det. Inte ens vaga belägg kan han hosta fram. Han bara körde på för att hon var en meningsmotståndare till honom. Det är bara därför.

Det är i skenet av att man VET att det är ett troll man ska se Strandhäll, Oksanen osv retweeta hans haveristrant. Han uppfyller om inte alla kriterier för ett internettroll så nästan alla i varje ”diskussion” han deltar i. Om diskussionen inte är med andra extremister förstås, då är det fredagsmys och grupprunk varje dag där alla gör samma sak. Det kryllar av troll i hans trådar alltså. Troll som uppfyller alla definitioner av det.

Så vad har Taddson gjort nu då som var så bra att förtjänar beröm av både statsråd och ledarskribenter med hög svansföring?

Kallat folk för rasist utan belägg: Check.

Kallat folk för nazist utan belägg: Check.

Kommer med insinuationer: Check.

Svarar inte på frågor som rör det han kastar ut utan belägg: Check.

Försöker flytta fokus från sakfrågan när folk undrar: Check.

Postar gifar där folk gör grimaser och tror att det är argument: Check.

Provokativa inlägg: Check.

Märkliga inlägg: Check.

Irrelevanta inlägg: Check.

Tydligt ologiska ”argument”: Check.

Otrevliga diskussionstekniker: Check.

Provocera fram ofruktbara diskussioner: Check.

Använder ord som betyder annat för att smeta och misstänkliggöra: Check.

Osv.

Allt som passar in på ett internettroll passar också in på Taddson och hans rant. Vilken slump va? Man undrar ju ändå lite, vilken S-förening tillhör han? Norrköping kanske? För faktum är ju att de enda som avslöjats (hittills…) med att ha betalda internettroll är Socialdemokraterna. De var alltså betalda för att bete sig exakt som Taddson. Och inte nån liten skrutt på låg nivå utan på ganska hög som låg bakom och organiserade. Kanske därför Strandhäll är så förtjust i trollet? Det är nämligen inte det enda trollet hon är förtjust i.

Jag vet att det finns de som säkert anser att jag är ett troll, främst för att jag är anonym. Men anonymitet är inte ett krav utan det är beteende som definierar ett troll. Om jag sagt något så får folk gärna skriva och fråga vad jag menar och jag kommer att svara. Det lönar sig dock inte att storma in med avsikten att ”sätta dit”, det genomskådar jag varje gång. Fråga artigt, vänligt och utan insinuationer och jag svarar. Med ord, inte med gifar. Kan jag inte svara på nåt så säger jag det, då postar jag inte en gif med en kändis som gör en grimas och tror att det är vinnarargumentet. Jag kastar inte heller ut anklagelser om rasism/nazism/fascism när folk frågar nåt. Utan jag svarar.

MVH

MiT

 

Annonser
Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

127 kommentarer

  1. Rikard

     /  03/24/2018

    Hej.

    Således är många av Sveriges äldre kåsörer, skribenter och vassa pennor troll.

    Eftersom det rör sig om retoriska tekniker vilkas effektivitet är lika avhängig skribenten som mottagarens litterära förmåga så är etiketten troll inget annat än samma fula knep som kravet på god ton. Kan man använda sin egen förmåga på ett genomtänkt och medvetet sätt så märks det, och oavsett avsikten så är det upp till den som läser att reagera – och välja respons.

    Att då anklaga någon för trollande är detsamma som god ton, eller hålla sig till värdegrunden, eller diskursen, eller kanon, eller…, vilket är detsamma som att inte hålla sig till ämnet.

    Man bemöter ett generellt påstående (där alla förstår vad som avses men där skribenten sparar ord genom en generalisering, t ex ”jägare” eller ”djurrättsaktivist”) genom att efterfråga högre grad av specificering och konkretion. Man bemöter ett konkret verklighetsbaserat påstående mad frågor om teoribildningen som använts, och man bemöter humor med allvar och allvar med humor. Inte humör.

    För mer någorlunda nutida tips om hur man debatterar (och därmed hur man analyserar argumentation) vill jag rekommendera Göran Häggs bok ”Praktisk retorik”; troligen är den lättast att hitta på bibliotek eller på nätet i begagnat skick. Referenserna är en smula daterade och den skrevs före internets genombrott, men det är av mindre betydelse då den baserar sig på klassikerna. Vill man gå till dessa rekommenderas som början ”AD Herennium” varmt.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    Svara
  2. weasel

     /  03/24/2018

    ”Benny Fredriksson tvingade skådespelerska till abort”
    Internettrollet Åsa Linderborg på hatsajten Aftonbladet

    Svara
  3. Ivar L

     /  03/24/2018

    De arabisktalande som gör granskningar av det här slaget gör en oerhört viktig insats. Men jag gissar att det inte är riskfritt.
    https://nyheteridag.se/plus/efter-granskning-om-antisemitism-vaxjo-moske-fornekar-allt-och-stanger-ner-sociala-medier/

    ”I veckan har Växjö moskés sociala medier granskats av tolken Bassam Al-Baghdady som avslöjade att moskén sprider hat mot judar och kristna på arabiska. Enligt Al-Baghdady använder sig moskén av fina ord som integration och jämlikhet när de gör inlägg på svenska samtidigt som de hetsar mot judar, kristna och icke-troende när de gör inlägg på arabiska.”

    Värt att tänka på i sammanhanget är att våra vanliga medier har en hel del arabisktalande på sina redaktioner. Inte minst public service har ett flertal. Har de någonsin gjort granskningar av vad våra fina moskéer säger när svenskan är avstängd?

    Svara
    • lensof

       /  03/25/2018

      Hanif Bali har gjort en hel del avslöjanden. Antagligen därför han är så hatad av vissa och kallas för husn*g*r m.m.

      Man kan tycka att hans språk- ( och kulturella) kunskaper skulle ses som en tillgång för det parti han verkar för men Kristoffersson tycks vara riden av samma hat och tunnelseende som Reinfeldt. Något som gör att de inte vill kunna förstå, de vill vara blinda för allt som inte direkt gynnar dem själva.

      Bali affären hade därför vissa tillgångar. Absolut ingenting skulle kunna få mig att idag rösta på moderaterna.

      Svara
  4. MiT

     /  03/24/2018

    Svara
    • Hypocrita

       /  03/26/2018

      Borde inte Strandhäll bli portförbjuden från Twitter? Om inte annat, i förebyggande syfte…..

      Svara
  5. ”Vad EN internettroll är” skall det nog vara.

    Svara
  6. Ivar L

     /  03/24/2018

    Nu vet jag inte om jag upprepar mig nu men jag hade missat att Emma Frans hänger på Twitter. Jag noterar att hennes fake news-artikel i SvD fanns länkad via Twitter:

    För er som inte vet så är Emma Frans varumärke att lära folket källkritik och hur man tolkar statistik. Jag trodde till en början att hon var seriös tills jag såg artikeln ovan där hon hakar på den solklart felaktiga förklaringen anmälningsbenägenhet när det gäller sexualbrott. Dessutom kryddar hon med att använda metoo som förklaring till ökningen av sexualbrottsanmälningar 2017 trots att BRÅ:s ytterst tillgängliga siffror visar att ökningen 2017 inte på något sätt är unik utan pågått i et halvt decennium ungefär. Solklar desinformation från Emma Frans sida. Hon som fått pris för sin pedagogiska gärning.
    https://www.bra.se/brott-och-statistik/statistik-utifran-brottstyper/valdtakt-och-sexualbrott.html

    Jag vet inte, det är fan i mig helt hopplöst med media idag. Alla ljuger tydligen på ett eller annat sätt, av ett politiska skäl som heter SD – troligen.

    Svara
    • Rikard

       /  03/24/2018

      Hej.

      ”I dag skriver jag om frågor som vi bör ställa oss när vi tolkar statistik gällande vissa uppmärksammade brott eller diagnoser.”

      Jag tror inte hon menar det som det kan tolkas mena; att det finns ett sammanhang mellan ökat antal diagnoser (av vad, vill man kanske veta?) och ökat antal våldtäkter, men hon lämnar öppet mål för en debattmotståndare som vill antyda att det är det hon menar.

      Det kräver ingen större ansträngning för kunna fantisera ihop en replik som tvingar henne till en defensiv:

      ”Emma Frans verkar ha skickats fram för att lansera en vinkling bort från de verkliga orsakerna till det skenande antalet våldtäkter – skyll på människor förståndshandikappade och filk med andra funktionsnedsättningar. Historien går igen, verkar det som och man frågar sig med en iskall rysning vems ärenden hon går? Det är ju ännu i levande minne som dessa människor, eller ‘diagnoser’ som hon reducerar dem till. behandlades som mindre värda av svenska politiker i regeringsställning.”

      Och så vidare i debattens dike.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
      • Ivar L

         /  03/25/2018

        Ah, du har tolkat in ännu mer irrbloss än jag såg i texten. Kan ligga något i det.
        Det känns oerhört trist att Emma Frans är ytterligare än i raden. Jag trodde till en början att SvD faktiskt hade satsat på riktig folkbildning i detta fall. Intressant nog fick redan henne stwitterbild mig att inse att detta handlar om en självutnämnd ”trolljägare” och inte någon som är intresserad av den nakna vetenskapligt underbyggda sanningen. Inte om den motsäger hennes mission mot ”trollen”. Som i detta fall med den ytterst troliga korrelationen mellan invandring och sexualbrott.

        Svara
        • G

           /  03/25/2018

          ”Som i detta fall med den ytterst troliga korrelationen mellan invandring och sexualbrott.”

          Precis. Vet inte hur många som läste (eller iaf skummade igenom) denna nedan som jag postade för några dagar sedan, en sorts sammanställning av rapporter från polisen och uppgifter i media kan man säga. Tyskarna är liiiite öppnare med information, men hur länge återstår väl att se.

          ”Germany: Migrant Rape Crisis Still Sowing Terror and Destruction

          Women and children sacrificed on the altar of political correctness”
          https://www.gatestoneinstitute.org/12066/germany-rape-crisis

          Svara
  7. Jans

     /  03/24/2018

    Mohamed Omar myntar ett synnerligen relevant begrepp:
    islamisk makt-organisation
    ”Muslimska brödraskapet är världens största islamisk makt-organisationen och grundades i Egypten 1928 under mottot: Gud är vårt mål; Profeten vår ledare; Koranen vår lag; jihad vår väg; och döden för Guds sak vår högsta strävan. Med ”islamisk makt-organisation” menar jag en organisation som verkar för att islamiska lagar och normer ska stå över allting annat.”
    https://detgodasamhallet.com/2018/03/24/rapport-kartlagger-islamisk-makt-rorelsen-i-sverige/

    Just likheten med uttrycket ”vit makt-rörelsen” är bra och pedagogiskt. Hoppas det sprids.

    Svara
  8. G

     /  03/24/2018

    Svara
    • Pelle2

       /  03/25/2018

      Jag är så jävla trött på dom sjuka och självhatande vita identitetspolitikerna.
      Är om möjligt ännu mera trött på identitetspolitikerna med utländsk bakgrund som är rena rasister som skyller allt dåligt på oss vita.

      Svara
  9. G

     /  03/24/2018

    Svara
    • Senior

       /  03/25/2018

      Nej vad skulle hon annars säga?

      ”Nej jag vet, vi har lite problem med vår mångkultur.
      De mest aggressiva och invasiva kulturerna verkar steg för steg jaga bort de mer fredliga och civiliserade. Vi utreder några olika lösningar så som apartheid. Fast då måste vi själva vara den mest aggressiva och invasiva kulturen, och det kräver ytterligare utredningsarbete. Annars kommer vi också att ryka så som det blev i Iran 1979.”

      Svara
    • Ivar L

       /  03/25/2018

      Historiens dom mot sådana som Margot kan bli hård. Att se mellan fingrarna med antisemitism ännu en gång…

      Svara
  10. G

     /  03/24/2018

    Jag har inget att tillägga efter att ha läst, mer än att säga mycket bra skrivet och sammanfattat, håller med om allt. 🙂

    Svara
  11. Det är alltid bra att ta upp problemet eftersom det ökar insikten om problemet. Oavsett vilket slags internettroll som ligger bakom, så rekommenderar jag tålamod och uppriktig vänlighet. Meditation kan ofta avslöja en känsla om vem eller vad som ligger bakom. Men en sak är alltid säker. Det är alltid fråga om en mentalt sjuk individ även om det är lögnmediernas egna journalister eller chefredaktörer som ligger bakom.

    Svara
    • Rikard

       /  03/25/2018

      Hej.

      Du menar alltså att du med meditation kan avgöra en annan persons psykiska hälsa baserat på skriftprov du sett i ett elektroniskt medium?

      Häpnadsväckande.

      (Mitt svar bör ses som dels replik dels exempel på den typ av sarkastisk eller sardonisk ton i språket som kan vara svår att framvisa i text – och som är ytterst tacksam att missförstå i text när temperamentet gör sitt – och som ofta utsätts för anklagelser om just trollande, då det är ett simpelt sätt för den mindre språkligt begåvade att ge replik utan att ha något att anföra. Vilket inte skall ses som en specifik anklagelse mot Gustavsson.)

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
      • Ja. Det är häpnadsväckande och magiskt. Prova! Det ligger en energi, en vibration i orden som kan kännas, en vibration som talar och kan ge djupare insikt. 🙂
        MVH
        Den riktiga läraren

        Svara
        • Vän av oordning

           /  03/26/2018

          Självinsikt. Projektion. Narcissism. Prova att meditera kring dess ord en stund.

          Svara
          • Det har jag gjort sedan länge. Har du provat det själv så vet du att det leder till självinsikt, samt fungerar utmärkt även mot projektion och narcissism, men kanske vill du kritisera något specifikt som jag missat själv? Då är du varmt välkommen. Kritik som kan förbättra är alltid utmärkt.

        • Rikard

           /  03/26/2018

          Hej.

          Prova vad? Meditation är bra om man har svårt att somna, samt för den som äger en tro på dess effektivitet. Några mystiska insikter ger det dock inte om man inte är vidskeplig (vilket man givetvis får vara på sin egen tid för sina egna pengar).

          Att meditation skulle ha någon påverkan i den ena eller andra riktningen re: narcissistisk störning eller projektion får du allt visa belägga för (om det rent anekdotisk rör sig om egen upplevelse vilket är helt okej – men som inte är en universell sanning.)

          Fast nu är vi OT.

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, fd lärare
          PS Skall man nu ägna sig åt orientaliskt fatalistiskt navelskådande föredrar jag koaner. DS

          Svara
          • Är det så det är? 🙂

          • Rikard

             /  03/26/2018

            Hej.

            Om jag vet hur det är
            så är jag till besvär

            Om jag vet hur det var
            till gårdagen jag far

            Om jag vet som bliva skall
            är snart min saga all

            Om kort jag svarar
            jag tvivel befarar

            Om långt jag skriver
            läsar’ns sinne jag river

            Om vi andar haver harmat eder
            om förlov vi blygsamt beder

            Om tillgift är ett vapen;
            blir ord till gift i gapen?

            Kamratliga hälsningar,
            Rikard, fd lärare

  12. G

     /  03/25/2018

    ”L’appel des 100 intellectuels contre le «séparatisme islamiste»”
    http://www.lefigaro.fr/vox/societe/2018/03/19/31003-20180319ARTFIG00299-l-appel-des-100-intellectuels-contre-le-separatisme-islamiste.php

    Om du är som jag som tycker franska låter vackert och gärna vill förstå, men tyvärr fattar noll, så finns det som tur är en översättning till engelska här….

    ”Le Figaro published a pamphlet titled “No against Islamist Separatism“, signed by 100 French intellectuals, denouncing “a new totalitarianism threatening freedom in general.”

    What follows is a translation of the entire pamphlet.”
    https://theoldcontinent.eu/100-french-intellectuals/

    Svara
    • Ivar L

       /  03/25/2018

      Kan vi se embryot till en helt ny inriktning på s.k. fransk filosofi. Tyvärr har ju deras eget land bidragit mycket till den intellektuella gyttja som skapat postmodernismen.

      Svara
  13. En annan

     /  03/25/2018

    Grundläggande regel hur man bemöter troll:
    Ignorera dom
    Låt dom sprala runt i sina egna uppkastningar
    Ge dom ingen uppmärksamhet ö.h.t ignorera och gå vidare.

    Svara
  14. MiT

     /  03/25/2018

    Svara
    • lensof

       /  03/25/2018

      Ygeman har väl fått gratisbiljetter till vad som är propaganda för hans eget parti.

      Förstår inte dom som betalar för det.

      Förstår inte heller dom som betalar för att lyssna på Reinfeldt. Det känns masochistiskt.

      Svara
      • Klimathotet

         /  03/25/2018

        Det finns vissa arbetsgivare som hyr in valacken att tala på arbetstid med obligatorisk närvaro. Det är oftast fullt på alla toaletter av blindskitare ;P

        Svara
  15. MiT

     /  03/25/2018

    Svara
    • Ivar L

       /  03/25/2018

      Bra att de är tydliga.
      Väntar på att M och S skall syna korten på samma sätt.

      Svara
    • Pelle2

       /  03/25/2018

      Om dom tror att godhetsapostlarna är så många att det räddar kvar dom i riksdagen så tror dom förmodligen fel. Skulle tro att dom skrämmer bort ännu flera med en sådan politik.

      Svara
    • G

       /  03/25/2018

      Hahaha. Helt galna. 😀

      Men vad hände med Lisas förslag då, Lisa skrev tydligen för döva öron och blinda ögon, kanske var det lite för mycket förankrat i verkligheten för att MP skulle gillat….

      ”Lägg drömmen om öppna dörrar bakom oss”
      https://gront.mp.se/debatt/lagg-drommen-om-oppna-dorrar-bakom-oss/
      http://archive.is/MlFYq

      Svara
  16. MiT

     /  03/25/2018

    Svara
  17. Junior

     /  03/25/2018

    Svara
    • Senior

       /  03/25/2018

      Precis så ligger det till.
      Fast folkhemssocialisterna faktiskt är i opposition på riktigt till skillnad mot de andra socialisterna.

      Det är väl komintern, internationalen, globalism, eller vad de kallar det för nu för tiden som är skillnaden.

      Folkhemssocialisterna vill ju begränsa sin socialism till hemmaplanen, nationen.

      Svara
      • Kristian

         /  03/25/2018

        Håller med om listan …

        OCH som någon brukar säga, det går att diskutera skattesatser efter att vi bestämt om vi vill överleva som västlig sekulär demokrati. Sju av de ovanstående har sagt tydligt nej. Det åttonde velar lite.

        Svara
    • Jans

       /  03/25/2018

      Det står Artur fritt att bilda ett parti som stämmer med hans åsikter. Att alla partier har någon form av socialliberal inriktning kanske delvis beror på att det till stor del efterfrågas av folket?

      Men som sagt. Den som vill förnya politiken har än så länge möjlighet att utöva sin demokratiska rätt att bilda ett eget parti.

      Svara
    • Tor

       /  03/26/2018

      Fi – extremfeministiska kommunister.
      MED – Mesiga konservativa.
      Afs – Riktiga konservativa!

      Svara
      • Senior

         /  03/27/2018

        Hej Tor.

        Rätta mig gärna om jag har fel, framförallt att informationen nedan kommer från Aftonbladet:
        Detta är anledningarna till att Jeff Ahl lämnar SD till förmån för Afs om man skall tro dem.

        ”Ahl, som bor i Norrbotten, säger att hans skäl i grunden handlar om en besvikelse över svikna vallöften och att partiet på många sätt lagt sig platt för Moderaterna.”

        ”Han är kritisk till att partiet inte gjorde vad man kunde för att försöka stoppa värdlandsavtalet med Nato men även att man helt släppt vallöftet på att stoppa vinster i välfärden.”

        ”Vi gick till val på att vi skulle kasta ut riskkapitalisterna, många av dem utländska, ur välfärden. Men sedan har det i stället sprungit runt riskkapitalister i våra korridorer som fått påverka partiets inriktning.”

        Om detta är anledningen till att han lämnar SD så torde ju SD i och med denna sväng vara betydligt mer konservativt än det nybildade Afs som mest verkar vilja vara som Sossarna innan Palme, nationella socialister. SD torde ju hamna nära KD.

        Då borde snarare listan se ut som följer:

        Mp – gröna socialister
        V – röda socialister
        S – socialister
        L – socialliberala socialister
        C – socialliberala gröna socialister
        M – liberala socialister
        KD – konservativa socialister
        SD – folkhemssocialister med konservativa drag
        Fi – extremsocialistiska kommunister.
        MED – Mesiga konservativa.
        Afs – Nationella folkhemssocialister

        Som sagt, uppgifterna kommer ju från aftonbladet, så du får gärna rätta mig om jag har fel.

        https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/P3qRv7/annu-en-sd-ledamot-lamnar-partiet–gar-till-utbrytarna

        Svara
        • Opie

           /  03/29/2018

          Nja, inte helt rättvist att kalla AfS för socialister. Det är för en platt skatt på 20% och går till val på att minska staten och dess byråkrati – själva antitesen till socialism.

          Svara
  18. Ivar L

     /  03/25/2018

    Jag har verkligen svårt att vänja mig vid tanken på att våra medieföretag nu lobbar intensivt för att inskränka yttrandefriheten. Det är ett scenario jag aldrig skulle trott på för tio år sedan.

    Svara
    • Det finns ett enkelt svar: de är desperata. De anser helt enkelt att alternativmedia dödar deras inkomst. Och till skilland från traditionell media så kan altmedia drivas till en liten kostnad och därmed gå runt. Det måste störa dom något oerhört när redaktionerna töms och dom försöker nu bekämpa dom till varje pris – inklusive censur om det så behövs.

      Att de skiter i yttrandefriheten är rätt tydligt vid det här laget – prioriteten ligger nu i att överleva.

      Svara
      • lensof

         /  03/25/2018

        Japp och utvecklingen går fort. Numera tar inte folk papperstidningarna ens när de delas ut gratis. Någon bläddrar lite slött men låter den sen ligga kvar eller i en papperskorg. Brevlådor är igensatta och det som presenteras på nätet locka allt färre.

        Man skyller på alternativa media och glömmer innehållet. För om man nu inte vill läsa om melodifestivalen, idrott som ska ge integration mer än resultat, kändisars åsikter och sexuella leverne, den ständigt växande kungafamiljen eller om goda människors goda gärningar för att rädda världen på olika sätt utan vill veta vad som verkligen sker i samhället och hur människor har det ja då måste man ju välja de alternativ som finns.

        Svara
        • Ja, lägg sedan till att media helt har tappat det i sina politiska analyser – migrationspolitik var populär bland folk, F! skulle komma in i riksdagen med dunder och brak, MP skulle överlägset bli det tredje största partiet, SD skulle max få 8%, Brexit skulle inte ske och Trump skulle kanske max få 30%. Det hela gör att man får en smått surrealistisk känsla när man läser mainstreammedia idag.

          Många i altmedia och på olika bloggar verkar göra en mer korrekt analys än de som idag är betalda av stora mediabolag.

          Svara
          • Melmac

             /  03/26/2018

            Beror väl på att de plattrövade ”journalisterna” sitter och häckar på redaktionerna och på sin höjd stämmer träff med en polare utanför ingången som får agera ”mannen/kvinnan på gatan”.

    • G

       /  03/25/2018

      Inte jag heller! Helt otroligt vilken obehaglig sväng detta tagit. Det kan inte fortsätta så här!

      Svara
  19. MiT

     /  03/25/2018

    Svara
    • Jans

       /  03/25/2018

      Fast står inte alla dessa saker i användaravtalen? Inte för att det är rimligt att begära att vanliga människor skall kunna begripa dem men om vi hade haft riktiga journalister och juridiska kommentatorer i media borde dessa förhållanden för länge sedan varit kända.

      Detta är inte menat som försvar av Facebook och deras partners men det finns en gräns för hur aningslös man får vara.

      Svara
      • Fredrik C

         /  03/25/2018

        Det läskiga är att de trollar efter data från andra applikationer än bara Facebook-apparna. Jag var medveten om att man säljer sin själ i fråga om saker man gör på Facebook men inte att det även gällde utanför Facebook.

        Svara
        • Pether

           /  03/26/2018

          Men man godkänner ju detta när du installerar appen på mobilen.

          Svara
        • Jans

           /  03/26/2018

          Jag har inte på något sätt koll på detta och det är mycket som inte är okej i det hela men samtidigt är det så att det mesta av de saker som har hänt är helt enligt de avtal som ingåtts, annars skulle Facebook kunna bli stämda på djävligt mycket pengar. Oavsett om det nu är ryssar (och inte Barack Obamas spinndoktorer) som köpt annonsplatser, sålt appar och vad det nu är.

          Däremot kan man ju fundera på vad alla malliga och självutnämnda it-experter och it-jurister i våra medier sysslat med. Nog för att en och annan lam varning förekommit genom åren men någon ordentlig genomgång av de här sakerna och någon offentlig debatt om det hela har vi inte sett mycket av. Viktigare med metoo-kampanjer och fake news om rysstroll.

          Svara
  20. Pelle2

     /  03/25/2018

    PÅ tal om huvudinlägget så är det ju tydligt att vänstern anser att deras trollande och hatande i sociala medier är acceptabelt medan all kritik mot dom innebär att du är en hatande nazist och ett troll.
    Deras hyckleri och dubbelmoral vet inga gränser.

    Svara
    • Pelle2

       /  03/25/2018

      Ser att min lilla fan club inom vänstern är i farten och ger tumme ned så fort jag kritiserar dom. Uppenbarligen klarar vederbörande inte av att argumentera eftersom jag enbart får nedtumme…

      Svara
      • Senior

         /  03/25/2018

        Inget att häkta upp sig på, jag får oftast nertumme av den lille kommunisten oavsett vad jag skriver. Vederbörande verkar ha lite svårt att skilja på sak och person, väldigt vanligt inom vänstern.

        -Jag tar det som en kontraindikator.😄

        Svara
      • x

         /  03/25/2018

        @Pelle2
        Om nedtummarna kommer från dem man kritiserar så vet man att det som man skrev hade avsedd effekt…

        Svara
        • Pelle2

           /  03/26/2018

          Jag bryr mig egentligen inte om ifall någon ger mig en nedtumme men när någon konsekvent gör det när jag kritiserar vänstern så kan man ju tycka att vederbörande någon gång kunde kosta på sig att argumentera istället. Är u slött att bara trycka på nedtumme..

          Svara
          • Pelle2

             /  03/26/2018

            Som sagt var, har man inga argument så blir det tumme ner…

      • elina

         /  03/26/2018

        Jag brukar vara nästan hedrad. Någon läste och blev irriterad. Kan man få bättre betyg?

        Svara
  21. Pelle2

     /  03/25/2018

    OT:
    Ledarsidorna skriver bra om Ardalan Shekarabis kontakter med islamistapologeterna i Socialdemokrater för Tro och solidaritet med extremisten Bjereld i spetsen.
    https://ledarsidorna.se/2018/03/shekarabis-relationer-med-tro-och-solidaritet-orubbade/

    Svara
    • Jans

       /  03/25/2018

      Tyvärr verkar det finnas en hel del ulvar i fårakläder. Nalin Pekgul ville väll ha böneutrop t.ex? Det verkar som att även de mer sekulära muslimerna inte är så sekulära som de kan verka. Ytterst oroande.

      Svara
      • G

         /  03/25/2018

        Ja. Pekgul debatterade för att tillåta böneutrop i Aktuellt mot Ebba Busch Thor (tror jag det var om jag minns rätt), som givetvis var emot. Jävligt förvånad att Pekgul inte är emot detta. Och pga det sjönk hon ganska rejält i mina ögon, även om hon nu kämpar emot mycket annat på ett bra sätt, men det kan inte hjälpas när hon är för böneutrop.

        Svara
        • Jans

           /  03/25/2018

          Jag har tidigare sett de islamiska konfliktämnena som en konflikt mellan fundamentalism och resterande samhälle inklusive moderata muslimer men jag börjar mer och mer tvivla på hur pro sekularism en del moderata muslimer egentligen är. En del är det säkert men inte en enda muslim som är pro böneutrop kan jag se som kompatibel med vårt svenska samhälle. Nalin Pekgul må vilja komma bort från fundamentalismens värsta avarter men hon vill ha ett muslimsk parallellsamhälle hon med uppenbarligen. Det verkar som majoriteten kommit hit för att bygga om vårt land. Givet den demografiska utvecklingen är det här synnerligen oroande till och med om vi får bort fundamentalisterna.

          Svara
          • lensof

             /  03/25/2018

            Det går inte att komma ifrån att även sekulariserade muslimer har ett muslimskt sammanhang, ofta en mer religiös familj och en tradition som de är förankrade i. Att frigöra sig från allt detta är i det närmaste omöjligt så länge man inte tvingas att åtminstone delvis lämna sina etablerade grupperingar och bli en del av det svenska samhället.

            Pekgul blir då inte ensam om sin kluvenhet. Snarare är det väl just detta som är problemet för de flesta av dom som invandrat eller är födda av invandrare framför allt för de unga. Därför sviker det svenska samhället när man av ”godhet” och ”tolerans” accepterar sånt som böneutrop, barnäktenskap, månggifte och s.k. hedersvåld. Och man sviker definitivt dom som vill skapa något själva genom att inte ställa krav på egenförsörjning och språkinlärning.

            Man sviker och man skapar parallellsamhällen. Ökad fundamentalism blir sedan ett resultat av detta.

            Detta är som du skriver verkligen oroande. För vi har varken de ledare eller lagregler vi behöver i landet för att kunna hantera invandring av den storlek som sker idag.

          • Senior

             /  03/26/2018

            Jodå, lagar finns.
            Problemet är att de inte efterlevs.

    • Kristian

       /  03/25/2018

      MP går till val på att återinföra en generösare flyktingpolitik
      http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6917030

      Samarbetet oförändrat.

      Svara
  22. Kristian

     /  03/25/2018

    Torekull: MP måste genast lämna regeringen
    https://unv.is/expressen.se/debatt/mp-maste-genast-lamna-regeringen
    https://www.expressen.se/debatt/mp-maste-genast-lamna-regeringen/
    ”Det är tveksamt om MP förmår redovisa en enda för väljarna solklar triumf i regeringen; kompromisser har utplånat dess kärnvärden, kritiken för fåfänga/makthunger kulminerade i en ledarkris som tvingade bort Åsa Romson men även skakade Gustav Fridolin. Han borde ha avgått samtidigt men efterträdare saknades (Bolund påstods gråtande ha tvärvägrat). Dyrt fick partiet betalat för sin stöddiga valrörelse 2014 då man agerade som kunde man stoppa själva jorden eller i vart fall Vattenfalls tyska kol, Bromma flygplats eller Förbifart Stockholm.
    […]
    Ingenting i MP:s regerande indikerar heller någon framgång i höst. Vad har det uträttat? Svårt att exakt peka ut.
    […]
    Regeringsdugligheten då? Är det inte ett svek att bryta upp? Tvärtom, svek är att stanna och låtsas vara mäktig. Ett uppbrott rensar luften inför valet. Ett grundlurat parti kan åter leva sina visioner. För andra partier må valet gälla makten, för MP att rädda sin själ. Ty det behövs ett modigt parti som levererar den tuffa existentiella sanningen om världen utan att snegla åt välbetalda taburetter som varken skapat ära eller inflytande.”

    Håller kanske inte med om att ”sanningen om världen” är vad MP sysslar med.
    Stackars grundlurade MP. 🙂
    (Islamister nämner han inte alls …)

    Svara
    • Senior

       /  03/25/2018

      Ja, att två så små sketna partier som V och MP får så mycket att säga till om är väl det största tecknet på den demokratiska bristen i vårt styre. Men detta är ju bara spel för gallerian.

      Sjuklövern är ju egentligen enig i frågan (oavsett vilken), debatten handlar bara om nivåer, vart man skall lägga ribban.

      Du kommer aldrig i Sverige få höra en debatt som avhandlar ribbans existensberättigande, bara var den skall placeras.

      Svara
  23. Josif

     /  03/25/2018

    ”41 IS-anhängare, som har medborgarskap eller uppehållstillstånd i Sverige, sitter fängslade hos kurdiska styrkor i Syrien, uppger en kurdisk källa för TT. Fem av dem beskrivs som nyckelpersoner inom den militanta jihadistgruppen.”
    https://www.svd.se/41-is-svenskar-uppges-fangslade-i-syrien

    Här kan ju familjen Nujen göra en insats. Dels hjälpa sina landsmän att ta hand om fångarna, dels få tillgång till 41 friska och pigga byggjobbare till sin svarta byggarbetsförmedling eller till något av sina egna byggprojekt. Dessutom får de fem färdigutbildade gruppchefer till styrkan på köpet. Win-win för Kurdistan och familjen Nujen helt klart.

    Svara
  24. G

     /  03/25/2018

    “När jag kritiserade #jagärhär:s samröre med islamister blev jag rasistanklagad och avstängd från Facebook

    Den berömda svenska yttrandefriheten skördar ständigt nya åsiktsoffer. Senast i raden av dissidenter som fått smaka en 24-timmars avstängning från det sociala nätverket Facebook är juridikstudenten och debattören Paul Pascalau. Här skriver Paul själv om sin sammandrabbning med #jagärhär:s översteprästinna Mina Dennert, straffet som följde och att valet 2018 riskerar att bli den extrema censurens val.”
    http://katerinamagasin.se/nar-jag-kritiserade-jagarhars-samrore-med-islamister-blev-jag-rasistanklagad-och-avstangd-fran-facebook/

    Svara
    • Jans

       /  03/25/2018

      Fast precis som kampanjerna mot SD:are som sagt ”negerboll” förra valrörelsen så är nog mycket av det här kampanjandet mot ”rasister” kontraproduktivt. Jag gissar att det genererar fler SD röster än vad det motar bort. Det är väl egentligen enbart de redan frälsta som ser dessa kampajner som positiva? Möjligen en och annan oupplyst DN-läsande lärare kanske applåderar också? Fast de hade inte heller tänkt rösta på SD.

      Svara
  25. G

     /  03/25/2018

    Kvällens Agenda 21:15 i SVT2 handlar om följande….

    ”Behövs ny, tuffare lagstiftning för att reglera Facebooks och andra nätjättars makt? Digitaliseringsminister Peter Eriksson (MP) i studion. Borde asylrätten avskaffas? Ett radikalt förslag som drivs av både danska Socialdemokraterna och svenska Moderaterna. Migrationsminister Heléne Fritzon (S) och förre migrationsministern Tobias Billström (M) i ”Agenda”. Missbruk av läkemedlet Fentanyl leder till fler dödsfall än heroin. Vad krävs för att stoppa den livsfarliga drogen?

    Programledare: Anders Holmberg.”

    Svara
    • Komedi att svenska moderaterna nu vill avskaffa asylrätten. Jag kan hålla med om att den åtminstone behöver reformeras i grunden då den är anpassad för en annan värld, men att moderaterna ska driva frågan… ja lycka till med trovärdigheten.

      Svara
      • Senior

         /  03/25/2018

        Min fråga som genast inställer sig gällande avskaffandet av asylrätten, till förmån för vad?
        Fri invandring?

        Asylrätten har faktiskt regler som måste uppfyllas om du skall få asyl.
        Vad ersätts i så fall asylrätten med istället?

        Återigen är frågan helt fel ställd.

        Svara
  26. MiT

     /  03/25/2018

    Svara
  27. MiT

     /  03/25/2018

    Svara
    • Senior

       /  03/26/2018

      Normbrytande!

      Svara
    • Ivar L

       /  03/26/2018

      Länk till prgrammet som Heberlein talar om:
      http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1061915?programid=4772

      Akilov kommer ca. 29 min in i materialet. UG kommer att intervjua honom inom kort får vi också veta. Bra.

      Han snärjer in sig en hel del men hans huvudförsvar är att skylla på svågern dock utan att trasha honom. Han pratar också om ett ”byggbolag” som påstås vara mellanhand. Tyvärr följer inte reportern upp detta och frågar vilket bolag det handlar om. Gissningsvis finns bolaget enbart i huvudet på Özz. Bortsett från den följdfrågan får man ge gott betyg åt reportern. +1 till Public Service idag. Om UG gör något bra så är det ju nästan så man vill betala skatt för PS lite grand.

      Svara
  28. MiT

     /  03/25/2018

    Herregud vad pinsam hon är…

    Det är samma Nina som sökte de helt vanliga svenskarna för att kommentera asylhaveriet
    https://toklandet.wordpress.com/2015/09/06/ni-vet-vanliga-svenskar/

    Svara
  29. MiT

     /  03/25/2018

    Svara
    • lensof

       /  03/25/2018

      Förvånar inte. För Claudia är vad jag förstått allt det som man inom JÄH inte är.

      Hon är
      Välutbildad
      Har egen försörjning
      Är snygg
      Är självständig med integritet.

      Förhatliga egenskaper för alla dom som inget själva vill utan mest utnyttja andra. Sen döper man om det och gör till pilar, pilar som är mer personliga angrepp än rena åsikter eller debattinlägg. Projektion kallar psykologerna det.

      Intressant men illavarslande att ministrar håller på med sånt.

      Svara
  30. MiT

     /  03/25/2018

    Svara
  31. MiT

     /  03/25/2018

    Vilket mysigt namn admin från jagärhär har, ”Klokryparen”…

    Svara
  32. MiT

     /  03/25/2018

    Svara
    • Ivar L

       /  03/26/2018

      Tino Sanandaji har väl också nämnt dessa aspekter. Att det socioekonomiska har lågt förklaringsvärde i kriminalstatistik. ”Våra” kriminologer har avsiktligt vilselett oss i decennier. Varför de har valt att göra det borde i sig vara ämne att forska på.

      Svara
  33. G

     /  03/26/2018

    I ett av förra veckans avsnitt av Breaking News med FF var Ola Rapace gäst. På frågan om han röstat i något riksdagsval var svaret nej. Hans omyndiga dotter gillade inte att han inte röstade och sade typ att det är hans demokratiska skyldighet att göra det. Så han gick med på att rösta, men inte åt sig själv utan åt dottern. Så han har röstat två gånger förklarade han, ena gången på Miljöpartiet och andra gången på Fi. Nu har tydligen dottern blivit vuxen så i detta val kan hon rösta själv.

    Svara
  34. MiT

     /  03/26/2018


    *https://www.facebook.com/joakim.lamotte/photos/a.721663931261534.1073741829.713993068695287/1705691842858733/?type=3*

    Svara
    • Senior

       /  03/26/2018

      Beslut: skyll dig själv, du har fel värdegrund.
      Polisens resurser går till de med rätt värdegrund, tex näthatsgranskaren.

      Svara
    • Tomas Fritiofsson

       /  03/26/2018

      herregud #jagärhär kan väl hjälpa lamotte??

      Svara
    • J.G

       /  03/26/2018

      Men gamla tanter som skriver på internet kan vi jaga?

      Svara
      • Jans

         /  03/26/2018

        Enligt gammelmedias narrativ hotar dessa damer demokratin. Rätt fet Orwellvibb på den teorin med tanke på att det är media själva som f.n. lobbar för att avskaffa en av demokratins hörnpelare, yttrandefrihet.

        Svara
    • Ivar L

       /  03/26/2018

      Jag har själv varit med om ett smärre vardagsbrott som jag polisanmälde för en tid sedan. Jag tror själv det hade varit svårt att utreda men det intressanta var att jag fick en liknande skrivelse från Polisen som Lamotte. Där stod det att brottet inte ens gick att utreda. Hur de kommit fram till detta framgick inte. Eftersom de inte hade kontaktat mig, garanterat inte varit på plats och säkrat spår (det kan ha funnits spår) eller kollat ett uppslag jag själv nämnde (ett rånförsök samma vecka) så är det helt uppenbart att det var en lögn att påstå att det inte gick att utreda. Tror det hette ”spaningsuppslag saknas” vilket var felaktigt.

      Så blir det när man har ett polisväsende så överbelastat att de knappt ens hinner formulera sig om varför de lägger ner undersökningarna.

      Svara
      • Sune

         /  03/26/2018

        Tror inte ens de läser anmäningarna. Har själv anmält bedrägeri och därvid uppgett namn, telnr. och adress till de misstänkta, men åklagarn beslutade att inte inleda förundersökning med motiveringen att det inte skulle gå att identifiera några misstänkta!

        Svara
  35. elina

     /  03/26/2018

    Nu ska S förbjuda mobiler i skolan. Den STORA valfrågan! Kommer polisen att bevaka skolorna? Vem ska man åtala om barnet är inte straffmyndig?
    I mina barnbarns skola finns inga mobiler. Har man den med sig – som många har – skall den vara inlåst i skåpet under skoltiden.
    Vore det inte enklare att gå dit och kolla hur de gör?

    Svara
    • Jans

       /  03/26/2018

      Naturligtvis ingen stor fråga men det handlar väl om det där problemet med att lärarna egentligen inte får ta hand om mobilerna enligt lagen? Ett juridiskt problem som behöver lösas oavsett om de flesta föräldrar gärna går med på att barnens mobiler vilar under skoltid.

      Svara
    • Skeptisk

       /  03/27/2018

      Mobilen är den nya kepsen. När jag började som lärare på 90-talet var kepsar ett stort pedagogiskt spörsmål. Vi skulle vara klädpoliser.
      Nu är det mobiltelefonen. På gymnasiet är man där frivilligt. Då jobbar jag med andra saker än förbud. Man måste in i huvudet och få eleven att förstå varför man är i skolan. Stör man har jag bett om mobiltelefonen och lagt den på katedern. Om eleven vägrar kan eleven ta sin mobiltelefon och gå någon annanstans med den.
      Grundskolan är lite annorlunda. Eleverna förstår inte fullt ut konsekvenser av att fippla med mobilen istället för att jobba. Mellanstadiet-åk 7 kan man ha ett mobildagis när man kommer till lektionen. Åk 9 ska gå mot gymnasiepedagogiken och eget ansvar. Övergången däremellan beror på vilken klass man har.

      Mobilen är inget stort problem för en erfaren lärare med lite pondus.

      Svara
  36. Jans

     /  03/26/2018

    ”Je suis Charlie” är djävligt långt bort numera.

    Svara
  37. MiT

     /  03/26/2018

    Svara
    • Jans

       /  03/26/2018

      Hon kanske behöver sätta sig i skolbänken på svenskalektion istället?

      Svara
    • Tomas Fritiofsson

       /  03/26/2018

      ja alltid denna jvla demokrati ivägen för riktigt folkvilja dvs 100% kvinnor

      Svara
    • Hannah

       /  03/27/2018

      Som kvinna och väljare är jag betydligt mer bekymrad över att S släpper fram utländska ”praktikanter” för att klaga på att folkvalda har tillhör ”fel kön ” än att båda två är män.

      Svara
  38. MiT

     /  03/26/2018

    Svara
  39. ”üntermensch” existerar inte i något språk, MiT –
    däremot ”übermensch”.

    Svara
    • MiT

       /  03/26/2018

      Det var det som var det viktiga när jag drog till med nåt för att verkligen visa hur dålig hon var?
      Untermensch finns, om man bara stavar rätt.

      Svara
    • Senior

       /  03/27/2018

      Det torde väl falla sig naturligt om man inför begreppet übermensch måste det ju finnas något under, en untermensch, åtminstone underförstått, annars faller ju hela begreppet übermensch.

      Svara
    • Svenska ”under” heter ”unter” på tyska. Ej ünter!

      Svara
  40. MiT

     /  03/26/2018

    Svara
  41. MiT

     /  03/27/2018

    Svara
  42. Melmac

     /  03/27/2018

    Det här är fantastiskt! Lindberg målar in sig i ett hörn helt på egen hand:
    https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=6918804

    Svara
    • Senior

       /  03/27/2018

      Ja, det kan ju bara bli fel för dem nu.
      Nu när verkligheten kommer ifatt dem är det ju solklart att SD haft rätt i alla år.
      Det är inte bara Lindberg som målat in sig i ett hörn, det är hela S(juklövern)!

      Vad är alternativen?

      Att erkänna att SD haft rätt i alla år och därmed varit det parti som folk borde röstat på för länge sedan?

      Att fula ut SD men ändå ta deras politik, och tro att man kan lura folk?
      Därmed torde de flesta ändå inse att SD borde fått deras röster för länge sedan, då problemen fortfarande låg i sin linda.

      Nu skriker de efter grundlagsändringar i yttrandefriheten, allt för att kunna mörka detta faktum.

      Svara
      • Senior

         /  03/27/2018

        Och dessutom har de mobiliserat hela trollfabriker med dessa #brädstapelgrupper för att försöka påverka folk. När de inte ännu kan förbjuda ”alternativ” media så som faktiskt Facebook, twitter och instagram etc är utöver rena nyhetssidor som nyheter idag etc. försöker de nu istället tysta dem genom massanmälningar och rena påverkansoperationer direkt från regeringen till ledarna för dessa plattformar i väntan på att kunna genomföra lagändringar.

        Det är inte utan att Honecker skulle varit imponerad av denna organisation med tentakler in i hela samhället, på alla nivåer.

        Svara
    • Det där är riktigt bra formulerat, faktiskt: ”Vi kommer att se ett behov av strategi snarare än taktik.”

      Det är väl decennier sedan någon hade en strategi.

      Svara
  43. Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: