Förtroende för media

Hanne Kjöller skrev igår en krönika i DN om förtroendet för media och alternativ media, ”I stället för sund mediekritik får vi blind tilltro till ”alternativa” medier”.

Jag har inga svårigheter att förstå kritiken mot etablerade medier. Journalisternas makt är stor. Och den har sannerligen inte alltid hanterats varsamt.

Det där är början på krönikan.

Och det som för mig är obegripligt är hur det som började som en förtroendekris för etablerade medier i vissa kretsar har ersatts av en blind tilltro till ”alternativa” medier.

I mitten av första halvan ser man det ovan. Jag tror inte alls att man har en blind tilltro på alternativa medier generellt. Däremot finns det nog väldigt många som har en större tilltro till dem i vissa ämnen. Eftersom man VET att media generellt driver en agenda i de frågorna. Och att man i alternativ media varje jävla gång hittar det man misstänker fattas i vanlig media. DN är pålitligt i vissa frågor, som t ex när de granskade riksrevisionen. Fanns inget att anmärka på. Det gäller alla tidningar, de är pålitliga när det gäller vissa saker.

I Aftonbladets ”200 sekunder” visar Robert Aschberg hur det kan gå till. Åsa Westerberg, som på nätet kallas medborgarjournalist, publicerade ett inlägg där hon påstår att flyktingrörelsen Ung Sveriges talesperson, Fatemeh Khavari, egentligen är man. Den naturliga följdfrågan för varje kritiskt tänkande person vore förstås: ”Hur vet du det?”

Men tusentals ”mediekritiker” behöver inga belägg. Förutom alla okritiska upptummar finns åtskilliga som vidarebefordrar uppgiften. När Aschberg frågar Westerberg varför hon skrev att Khavari var man svarar hon: Jag trodde det.

I mitten av första halvan kan man se det ovan. Hon saknar enkla naturliga följdfrågor. Vi är många som saknar naturliga följdfrågor i många sammanhang. Bara en sån sak som att faktiskt kräva en varudeklaration av Khavari har ingen hittills gjort. Tycker inte vanlig media att det är intressant att snoka reda på vem som drar i trådarna i bakgrunden när Khavari sprattlar? Hon tillbringar mycket tid med Ung Vänster och deras mer radikala element som ibland t o m pratar för henne… Inga enkla följdfrågor till Khavari har jag sett i alla fall.

Resten handlade om när DN de facto mörkade massexövergreppen på We Are Stockholm. Men enligt Kjöller, som ju var väldigt inblandad i den soppan, så var det inte alls nån mörkning.

Men hon undrar, eller tror i alla fall, att folk har en blind tro på alternativmedia medan man misstror vanlig media. Vilket jag kan gissa att man enligt Kjöller inte borde.

Men så kommer då traditionell medias ensamkommande sorgebarn vad gäller trovärdighet: Migrationsfrågan. Man klarar inte av att vara objektiv och neutral i den frågan utan man bara MÅSTE vara ohederliga i varje liten del.

Idag kan man på DN läsa om ensamkommande flyktingbarn som kommit till Sverige de senaste åren.

Och man illustrerar det sådär. Och så undrar de varför man inte litar på medierna? Ska man ha tilltro till DN i det som tillhör migrationsfrågan? Kan någon ge mig ett enda exempel som gör att DN är tillförlitliga i den frågan? Dagen efter Kjöllers krönika ser man det ovan alltså. Hundratals DN-anställda behöver inga belägg. Finska krigsbarn som var mellan 1 år och 12 år gamla när kom under WW2 från vårt grannland är precis samma sak som vuxna män som låtsas vara barn och som kommer på 2010-talet från Afghanistan, Somalia osv. Alla är barn…

Det var ingen som frågade ”Varför använder ni bilder på finska krigsbarn som var mellan 1 år och MAX 12 år gamla för en artikel som till den största delen handlar om vuxna män från andra sidan jordklotet”? Det var ingen naturlig följdfråga tydligen.

Det var ingen som frågade hur det är relevant att överhuvudtaget jämföra riktiga barn 1-12 år gamla från Sveriges broderfolk som under WW2 fick komma hit, med vuxna män från Afghanistan, Somalia osv. De kom dessutom från Finland med en lapp runt halsen. Det var ingen som frågade hur man kan jämföra de två grupperna med varandra och leta efter likheter. De enkla naturliga följdfrågorna lyser med sin frånvaro på DN. Ett ensamkommande kostade inte skattebetalarna då vad som idag motsvarar ca en miljon om året heller.

I artikeln, som man ska förledas tro handlar om barn, så används uttrycket ”ensamkommande unga” friskt tillsammans med ”barn”.

Under de senaste årens flyktingkris har många valt att ta sin tillflykt till Sverige. En betydande del av de asylsökande är just ensamkommande unga. Migrationsverket uppger att det under åren 2012–2017 har kommit drygt 22.000 barn och unga och sökt asyl i Sverige utan sina föräldrar. Men den nuvarande situationen är inte utan motstycke i historien.

Jo, det är utan motstycke hur man än vrider på det. 2015 kom det ca 32 000 barnmän (några tjejer/kvinnor var det också, det var ca 35 000 totalt) och sökte asyl i Sverige. Bara 2015 alltså. Det slogs larm lite försiktigt här och där om att ”barnen” i många fall var äldre än personalen på HVB-hemmen, bilder på ”barnen” i media visade samtliga vuxna män medan artiklarna bara pratade om ensamkommande flyktingbarn. Men allt sånt ignorerades. Inga naturliga följdfrågor ställdes.

De från Finland var för det första BARN på riktigt, inte barnmän. De kom inte heller under ett enda år utan under flera. De kom dessutom från vårt grannland, vårt broderfolk (som dessutom i perioder varit svenskt), inte från andra sidan jordklotet. Osv. Det finns inte en enda liten likhet mellan det vi sett de senaste åren och det som hände under WW2. Egentligen räcker det med argumentet att de som kom från Finland var riktiga barn medan de allra flesta som kommit hit på senare år varit vuxna män som låtsats vara barn.

Det är oerhört falskt och fult att ens försöka jämföra de båda sakerna!

Och det är oerhört falskt att illustrera artikel som mestadels handlar om vuxna män med krigsbarn från Finland! Och dessutom låtsas att det är ungefär samma sak!

DN har liksom SvD magiska glasögon när det gäller migrationsfrågan. De klarar inte av att vara pålitliga helt enkelt, det är som om de har någon sorts tvång att vara falska, ljuga och hitta på.

Så, berätta för mig hur man ska kunna lita på t ex DN i migrationsfrågan när de inte ens klarar av att illustrera en artikel med rimlig bild? En artikel som dessutom redan från början är falsk eftersom finska krigsbarn 40-talet inte har det minsta gemensamt med barnmän från andra sidan jordklotet på 2010-talet. Syftet med artikeln är enbart att lura de som inte fattar bättre och man förstärker det med bildvalen. Det är ren medveten manipulation av folk för att driva en agenda.

För vad är syftet med att skicka barnmän runt halva jorden till Sverige? Om vi bortser från vårt lockande klimat alltså? Bilden ovan är från fb-gruppen ”Stoppa utvisningarna av afghanska ungdomar”. Där finns väl svaret.

Från samma grupp. De är inte så sugna på att ta fullt ansvar för sina små prinsar utan tycker att skattebetalarna ska göra det. De blir jättearga när någon säger till dem att det är inga problem med att låta dem stanna om de som kämpar för dem bara tar fullt ekonomiskt ansvar.

Sånt här är DN, och resten av svensk media, extremt ointresserade av att granska av någon anledning. Ja det är t o m tvärtom, är det någon artikel så är det garanterat en i positiv anda.

Så folk generellt litar inte mer på alternativ media utan det gäller nog bara i vissa frågor. Och som vi kan se ovan från DN så är misstron mot svensk media i vissa frågor väldigt befogad! Man klarar helt enkelt inte av att i en enda artikel vara ärliga, neutrala och objektiva.

MVH

MiT

Annonser
Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

174 kommentarer

  1. MiT

     /  03/27/2018

    Han säger det som Heberlein påstår, lyssna själva ca 31,5 min in i intervjun och någon minut framåt. Han svamlar rätt hårt, medvetet förmodligen för att avslöja så lite som möjligt.
    http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1061915?programid=4772

    Svara
    • Senior

       /  03/27/2018

      Han får svar på tal i kommentarsfältet. 🙂

      Svara
      • Noger

         /  03/28/2018

        Var hittar man kommentarsfältet?

        Svara
        • G

           /  03/28/2018

          Tror Senioren menar på Twitter där en hel del twittrar kritiskt till honom. Klicka på ”March 25, 2018” i Özz tweet och sen scrolla nedåt i tråden (i.e kommentarsfältet) för att läsa. Han får även lite medhåll från jagärhär:are och vistårinteut:are.

          Svara
        • Senior

           /  03/28/2018

          Klicka på tidsangivelsen i slutet på nujens inlägg.

          Svara
    • Pelle2

       /  03/28/2018

      Mer än lovligt korkat av Özz att anklaga Heberlein för att ljuga samtidigt som han publicerar ett ljudklipp som visar att hon har rätt.

      Svara
      • weasel

         /  03/28/2018

        Om vi nu leker med tanken att Özz skulle ha rätt i att det normala förfarandet var att man betalar först och sedan får fakturan så…kan man ju tycka att den där fakturan borde ha anlänt till familjen Nujen vid det här laget med tanke på att det nu är 30 månader sedan dom betalade in pengarna…?
        Och då kunde ju Özz ta och lägga upp en bild på den berömda fakturan på sin twitter så slipper han ju en gång för alla dessa ondsinta spekulationer och påhopp från rasister som ogillar svartjobb.

        Jag tycker i alla fall att det låter oerhört märkligt att betala innan man har fått en faktura och ännu märkligare att betala 30 månader innan man har fått en faktura, men vad vet jag, i Kurdistan kanske detta är normalt förfarande ? :/

        Svara
        • Senior

           /  03/28/2018

          Framförallt som betalningen gick direkt in på en anställds konto…
          Han borde rimligen ha en högre summa på fakturan från företaget där arbetsgivaravgifter, arbetstagarens inkomstskatt, etc. torde läggas till på arbetstagarens lön som Nujen betalade direkt……

          Näru Nujen, detta är inte alls trovärdigt…

          Svara
  2. Frågan man kan ställa sig är om det handlar om högt förtroende för alternativmedia eller helt enkelt rekordlågt förtroende för gammelmedia?

    Svara
  3. MiT

     /  03/27/2018


    *https://www.facebook.com/tino.sanandaji/posts/10155522058043231*

    Svara
  4. Politiker + Media = Sant

    Svara
  5. Maktelitens terror mot medborgarna

    Svara
  6. Om censur blir än värre på Internet får vi inte veta det här t.ex:

    Svara
  7. Pelle2

     /  03/27/2018

    OT:
    Kan inte låta bli att länka till Lars Lindströms krönika från igår där han jämför nazistmarscher med tiggeri i syfte att försvara tiggandet.
    Man kan definitivt ifrågasätta demonstrationsrätten för extremiströrelser men det är konstigt att han inte är emot våldsvänsterns demonstratiner utan bara nazisternas demonstrationer.

    Sedan har ju inte det ena med det andra att göra. Tiggandet är ingen politisk demonstration utan bara något enskilda personer gör. Men Lindström gör tydligen vad som helst för att låta icke svenskar komma hit och tigga…
    http://archive.is/x9LG4

    Svara
    • weasel

       /  03/27/2018

      Häromveckan skrev Lindström en krönika där han nämnde ”elva saker som är större problem än böneutrop” , av vilket man då skulle få insikten om att man är fullständigt dum i huvudet om man betraktar böneutrop som ett problem så länge som det finns elva saker som är ett större problem än böneutrop.

      Jag har nu mejlat herr Lindström och räknat upp elva stycken saker som är större problem än NMR…

      Svara
  8. Pelle2

     /  03/27/2018

    Lite mera OT:
    Alliansen har tydligen, sent om sider, sett ljuset och kommer inte rösta för grundlagsändringen vad gäller sökningar på domar. Åtminstone tillfälligt för dom vill tillsätta en ny utredning.
    Morgan Johansson rasar naturligtvis mot detta…
    Trycket blev väl för hårt på politikerna men frågan är vad som händer efter valet..
    http://archive.is/YFvQo

    Svara
    • Senior

       /  03/27/2018

      Förvisso, men då har vi fyra års respit då det måste göras två omröstningar om saken med allmänna val däremellan om man skall få igenom en grundlagsändring. -Förutsatt att de inte kuppar igenom det innan valet i alla fall.

      Svara
    • De flesta fattar att Alliansen insåg att lagen är impopulär och knappast något som kommer gynna dom i valet, så nu sparkar de burken framåt.

      Svara
    • Och för att tillägga så har Morgan Johansson en poäng – Alliansen var med och utformade detta förslag. De var med på tåget tills de insåg att folket inte köpte den. Värt att begrunda.

      Svara
      • Pelle2

         /  03/28/2018

        Så är det men det är skönt att politikerna ändå tvingas backa när dom inser att vi inte köper vilken skit som helst från deras sida…
        Morgan verkar dock tycka att det är en jättebra ide´ fortfarande och det säger en hel del om honom och sossarna…

        Svara
      • G

         /  03/28/2018

        Exakt. Partners in crime. Trovärdighet noll. Klagar ej att den s.k Oppositionen i Alliansen ändrat sig efter att ha ”tagit intryck” av kritiken, som om Alliansens lirare inte fattade eller kunde läsa innan vad fan detta handlar om innan kritikerna via twitter, debattinlägg och krönikor sade sitt, eftersmaken är sur, mycket sur, känns inte genuint.

        Svara
    • G

       /  03/28/2018

      ”Moderaternas Hanna Westrin träffade Andreas Norlén, ordförande i konstitutionsutskottet och Tobias Billström, gruppledare för Moderaterna, för att fråga dem om varför moderaterna ändrat uppfattning.”
      https://medborgaren.se/moderaterna-stodjer-inte-grundlagsandringarna/

      Svara
      • Melmac

         /  03/28/2018

        ”Vi menar att utredningen måste ha ett tydligt medborgar- och rättviseperspektiv.”
        ”Man ska inte göra skillnad på folk och folk, man ska behandla alla journalistiska aktörer lika”

        Att man inte fattade att detta var provocerande är en gåta!

        ”Vi tycker också att man behöver överväga om reglering kan vara ett alternativ till raka förbud mot vissa register. Icas kundregister omges av en mängd regler för att skydda kundernas integritet, medan däremot de här söktjänsterna med brottmålsdomar inte är reglerade över huvud taget. Det menar vi är en orimlig situation.”

        Detta kan jag hålla med om. Jag förstår både för- och nackdelarna med t.ex. Lexbase. Att gå på ”date” och kolla om personen har en dom på sig är ju en helt annan sak än om man ska anställa någon eller anlita barnpassning. då kan man ju faktiskt begära att personen visar ett utdrag ur belastningsregistret. Har man inget att dölja så….

        Svara
        • Jag tror vissa behöver upprepa denna mening ett par gånger:

          Journalist är ingen skyddad yrkestitel
          Journalist är ingen skyddad yrkestitel
          Journalist är ingen skyddad yrkestitel

          Så hur i helvete hade de tänkt att kontrollera om journalister får tillgång till vissa databaser? Får man tillgång om man har pressleg? Arbetar på Aftonbladet eller någon av de större redaktionerna (eller, ja just ja, de flesta frilansar idag)? Det hela mystifierar mig hur de tänkte då, ännu en gång, journalist är ingen skyddad yrkestitel (och det finns en mening bakom varför det inte är så).

          Svara
          • Melmac

             /  03/28/2018

            Exakt, så vad hade blivit (blir?) nästa steg. Att man har statligt godkända journalister? Statligt godkända redaktioner?
            BankID? Fingeravtryck?

            Man undrar var de får allt ifrån? (Kina?)

          • Senior

             /  03/29/2018

            Nejdå, man bildar kommissariatet för journalistik, som avgör från fall till fall vem som skall få ut information, dessutom måste de godkänna reportaget innan det får publiceras….

    • G

       /  03/28/2018

      Svara
      • G

         /  03/28/2018

        Såg ej Aktuellt igår men för min egen opartiskhets skull postar jag även denna tweet ;)…

        Svara
  9. Pelle2

     /  03/27/2018

    Magdalena Andersson fick kalla fötter igår när SD twittrade om regeringens förslag om att tillåta polygami och barngiftermål. Uppenbarligen vill S och MP tillåta sådant i vissa fall,läs när det sker inom andra kulturer, medan alla andra vill totalförbjuda sådant.
    Nu påstår Magdalena att regeringen kommer att komma med ett förslag om totalförbud till sommaren.
    Det är skönt när kulturrelativisterna inom politiken tvingas backa eftersom folk blir förbannade på dom.
    http://archive.is/0hRwH

    Svara
    • Senior

       /  03/27/2018

      Jag säger ju det; mångkultur förutsätter apartheid lagar!

      Svara
  10. Pelle2

     /  03/27/2018

    Bloggaren Fristad skriver bra om politiker som försöker ducka för deras ansvar för den havererade flyktingpolitiken, tillåtandet av tiggeri,nedmonteringen av försvaret med mycket annat genom att kalla sig för naiva.
    Det är rent skitsnack att det handlade om naivitet. Det handlade om saker dom har gjort medvetet av ideologiska skäl men nu vill dom inte ta sitt ansvar. Vi skall bara förlåta dom..
    http://www.fristad.eu/2018/03/om-politikens-naivitet/

    Svara
    • Senior

       /  03/28/2018

      Ja, de har verkligen målat in sig i hörnet.

      ”Varit naiva” -Tala då om för mig varför jag inte skall rösta på det enda partiet som inte varit naivt.

      Gjort det medvetet. -Tala om för mig varför jag någonsin skall rösta på sjuklövern igen.

      Svara
  11. Olof

     /  03/27/2018

    En mer relevant och korrekt jämförelse för de Afghan/Iranska männen skulle vara hur vi behandlade desertörer och värnpliktsvägrare från Finland. Det var inte alls lika självklart, och fram till åtminstone 1942 avvisade vi sådana.

    Barnjämförelsen hade kunnat vara aktuell om Syrien bett oss ta emot barn flyende från (våra egna) IS krigare, men nu är ju naturligtvis inte så fallet.

    Och jag säger inte att vi inte borde ta emot desertörer. Det kan vara rimligt att göra.

    Men just att man väljer den illustration man gör snarare än en faktiskt jämförbar gör tydligt att DN ägnar sig åt just propaganda och inget annat än propaganda. Vilket är anledningen att de helt saknar trovärdighet för all rapportering på området och i slutändan alltså numera är mindre trovärdiga än alternativmedia på vissa områden.

    För här pratar vi inte bilbränder i Göteborg vs bilbränder i Canada. Här handlar det om att man helt vill förvränga verkligheten och innehållet.

    Sen kan jag inte påminna mig att det var så många som brydde sig om eller trodde på historien om att Khavari skulle vara man. Vad är ens relevansen i sammanhanget? Det är ju Sverige, hen är välkommen att vara han, hen eller hon som denne vill, som sagt, vem som har handen upp hens rumpa och sprattlar med dockan är betydligt mer intressant. Och outforskat. Något djuplodande reportage om det på g från DN tro? Inte?

    Och ja, ‘barnen’ mår säkert ofta dåligt av att vara här. Det är en av anledningarna att vi borde SLUTA LURA DEM ATT STANNA och återbörda dem till deras familjer där de har en möjlig framtid.

    Svara
  12. Artikeln ovan nämnde dessa händelser –

    Svara
  13. Man blir sur på PK-packet 😦

    Svara
  14. Bränder på asylantboenden har högljutt falskt anklagats

    Svara
  15. Pelle2

     /  03/27/2018

    På tal om huvudinlägget så är det ju inte så konstigt att folk har börjat misstro gammelmedia när man ser hur DN bildsätter artiklar om flyktingar och mörkar nyheter om dom är negativa för vissa grupper i samhället.
    Därmed inte sagt att det som skrivs i alternativ media alltid är sant.

    Svara
  16. Rikard

     /  03/27/2018

    Hej.

    Angående den sorgligt bedagade (i sin skribentgärning) Hanne Kjöllers skriverier:

    Inget, absolut inget, gör en lögnare så upprörd som att bli avslöjad som lögnare.

    Alla kan dra en vals ibland, eller berätta en skröna, eller till och med ljuga – fullt medveten om att det är det man gör:

    ”Va fa*n, äter du skinka? Du sa ju att du är jude på jobbmiddagen förra veckan?”
    ”Jamen vad skulle jag säga när VD:s fru rört ihop hemlagad dj*vla musselgratäng? ‘Nej tack, jag tycker musslor smakar ren sump?!'”

    En normal, om vågad, vit lögn. Kan för all del ha konsekvenser…

    Hanne Kjöller och hennes frälse till skråmässigt prästerskap däremot är lögnare – för dem existerar inte sanning och lögn som något utanför dem själva. Det de säger är sant när de säger det, och bara när de avgör om något är lögn är det lögn. De är helt enkelt lögnare till sin själsliga natur, och om de var det från början och därför blev journalister, eller blev det av att vara journalister, är egalt för oss utomstående.

    Så tror jag det kan vara.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    Svara
  17. elina

     /  03/27/2018

    När jag läste i universitet fick jag lära mig hur man utreder fakta. Om tre helt oberoende källor berättar samma sak kunde man anta att det – troligen – var fakta.
    Vart finns det tre oberoende källor nu mera? DN+Aftonbladet+ SVT? Nä, det var nog fel.

    Svara
  18. elina

     /  03/27/2018

    Alliansen hoppar av från grundlagsändringen – i alla fall nu. Blev väl för dyrt för dem?

    Svara
  19. MiT

     /  03/27/2018

    Svara
    • Sådär har det varit i många år nu.

      Förvisso så lyckades polisen rensa upp rätt bra för något år sedan, problemet blev bara att samma personer dök upp på andra orter istället. Nu är dom väl tillbaka igen helt enkelt. Eller så är det nya som fyllt på deras tomrum. För övrigt så har jag öppet sett knarkhandel pågå vid garagedelen vid Nordstan. För inte länge sedan så såg jag även droghandel pågå öppet mitt på Drottningtorget. ”Kaoz” som man säger då ingen ens försöker vara diskret längre…

      Svara
    • G

       /  03/28/2018

      Ulf: ”Antirasist, feminist, rödvinsvänster, röstar på F!”….

      Svara
      • Senior

         /  03/28/2018

        Boork skriver inget om något annat än antal och uppskattad ålder.

        Ulf börjar gapa om rasism.
        Vem är det som har förutfattade meningar? 😜

        Svara
      • Melmac

         /  03/28/2018

        Jösses! Stolpskottet är själv den största rasisten iom. att han själv drog vissa slutsatser.

        Hur kan man en stå och andas samtidigt om man är så genuint korkad?

        Svara
  20. MiT

     /  03/27/2018


    *https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10155576682258251&set=a.454058298250.239724.644748250&type=3*

    Svara
  21. weasel

     /  03/27/2018

    Hahaha ! 🙂
    Jag hade inte sett DNs illustration av ensamkommande barn .
    Att illustrera dagens ensamkommande 17- 30 åriga män från Afghanistan med en bild på typ 7 åriga barn från Finland för 70 år sedan borde vara något slags nytt fake news-rekord !
    Och sedan klagar DN på att Moderaterna illustrerar brinnande bilar i Göteborg med en film på en brinnande bil i Kanada ?? 😀

    Frågan som infinner sig är ;
    Hur kan det komma 35.000 barn under 2015 när det kommer 22.000 barn mellan 2012- 2017 ? :/

    Och när det gäller Khavari så trodde jag aldrig på påståendet att …hen…är en man.
    Hen kan väl i och för sig gott och väl vara det eftersom kön ju bara är en social konstruktion och hen kanske identifierar sig som en man …, men jag trodde aldrig på det.
    Några trodde på det.
    Men varför i helvete det skulle vara värre att tro på det än att tro på DNs fake news historier om rasistiska brandmän i Boden som inte existerar begriper jag inte ?
    Till skillnad från DNs påhittade brandman så existerar ju i alla fall Khavari.

    Den här artikeln skulle faktiskt kunna påverka mitt förtroende för DN. Men det gör den inte eftersom det nu är många, många år sedan som mitt förtroende för DN nådde den absoluta nollpunkten.
    Faktum är att jag har större förtroende för den där nigerianska prinsen som mejlade mig i förra veckan och ville ha min hjälp med att lösa sina ekonomiska problem, än vad jag har för Peter Wolodarski och hans propgandablaska.

    Svara
    • Jag såg ungefär en person här som konstant försökte driva tesen att Khavari är en man förvisso.

      Med det sagt så är Khavari som person rätt ointressant – hela ”hon är en man”-grejen känns mer som en avledningsmanöver. Det mer intressanta är vilka som frontar för och om hon ens förstår själv vad hon frontar. Jag tror tyvärr inte en 17-årig (?) nyanländ direkt är insatt i svensk politik. De flesta svenska 17-åringar är det inte ens…

      Svara
      • weasel

         /  03/28/2018

        Instämmer.
        Jag har också sett några enstaka personer som tror/trodde att Khavari är en man.
        Men om vi tar DNs lögner ( exempelvis den icke existerande brandmannen och Sandviken miljardvinster på import av arbetslösa ) så är dom oerhört mycket värre – detta eftersom det inte är enstaka foliehattar som trodde på dom utan allt ifrån riksdagspolitiker till debattörer i morgonsofforna.

        Jag struntar ganska så mycket i Khavari och huruvida hon är man eller kvinna eller en icke binär rymdvarelse bryr jag mig inte om. Däremot ser jag det som ett ganska så stort problem att politiker och journalister hyllar henne för att hon frontar en grupp som obstruerar sveriges lagar och inte respekterar asylrätten.

        Svara
        • Senior

           /  03/28/2018

          Precis så.

          Personligen anser jag könet helt irrelevant.
          Den viktiga frågan är vad ni är inne på.

          Vems ärenden springer hon?
          Vem vill obstruera lagarna på detta vis?
          Varför?

          Svara
    • Khavari påstod att hennes skyddslingar var under 18 år och de hade jobbat med byggen i hela sina liv

      Svara
      • weasel

         /  03/28/2018

        Inte nog med att dom var under 18 och hade jobbat som byggjobbare i hela sina liv.
        De flesta av dom hade även hunnit med att vara på flykt i flera år och dessutom läst några år på universitet och högskolor.

        Nog för att jag visste att Sverige och Afghanistan ligger i olika tidszoner, men att det var SÅ stor skillnad hade jag faktiskt ingen aning om… :/

        Svara
  22. MiT

     /  03/28/2018

    Svara
  23. Det är inte helt lätt att förstå DN. Jag tror att Peter Wolodarski är DN:s största problem. Det kommer sannolikt sluta illa för honom. En nyhetstidning kan inte hålla på att ljuga dygnet runt utan att det till slut får konsekvenser. Bonnierfamiljen är i min mening antingen idioter, eller riktigt ondskefulla psykopat-protokoll-läsande idioter, som låter det här ljugandet fortgå. Jag ser inga andra rimliga förklaringar på idiotin, men kanske är det jag som är idiot?

    Svara
    • Rikard

       /  03/28/2018

      Hej.

      Ja, vad är alternativen sedda såhär utifrån egentligen?

      Att Wolodarski vet vad han gör (enligt vår som utomståendes analys) är en möjlighet. Det skulle innebära att han delar mångas analys, men ändå agerar på observerat sätt. Vad tjänar han på det?

      Idealism och fanatism, är möjliga.
      Folkfostran med ”von Oben”-attityd en annan.
      Ren girighet – han tjänar bra på att gå Völkischer Beobachter:s fotspår, och då inte bara i pengar.
      Illvilja och hat mot det Sverige som var kan inte uteslutas, men verkar osannolikt.

      Problemet vi får är att alla ovanstående (som kan kombineras till en gryta) förutsätter att han delar den uppfattning och samtidsanalys som ges uttryck för av de som han regelmässigt föraktar från ledarplats.

      Jag tvivlar på att han inte tror på det goda i vad han gör.

      Vid Nürnbergprocesserna framkom det med all önskvärd tydlighet att det inte rörde sig om ointelligenta brutala råskinn, begåvade endast med sadismens fantasi och stöpta blott i hat mot de som deras värdegrund bedömt som icke livsdugliga. Nej, istället framgick att de trott på det goda i vad det gjort och i många fall sett det som en förvisso obehaglig men likväl plikt gentemot stat, parti och värdegrund. Nu är Wolodarski förvisso inte ens en liktorn på Streichers fot ännu men han närmar sig med stormsteg.

      Jag tror det är så enkelt att han, och hans gelikar, faktiskt tror på det rätta och det goda i vad de gör – det är därför de reservationslöst kallar den för ond som opponerar sig. Om de är goda, och de är de för de säger de varandra att de är, så måste ju oppositionen, motståndaren, vara ond, eller hur? Och vad är lättare för den gode att visa sin godhet i att utmana ondskan?

      Vi andra, vi känner vår egen ondska och vet vad människan är kapabel till, och håller denna ondska i schack på det att den inte skall erbjuda oss världen som byte blott vi bugar oss för den. (Om man som gudlös får lov att parafrasera en viss bok.)

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
      • Jag har betraktat olika fenomen och min känsla är att många individer är rädda för den pyramid av psykopater som kontrollerar dem De har skaffat sig hållhakar på varann, förmodligen genom unga pojkar eller flickor.

        De här individerna är rädda för de medborgare som de vilseleder och bedrar med sina lögner. De lever nog i ett litet helvete p.g.a. att människornas svagheter utnyttjas och fördöms i samhället.

        Men det finns en väg ut för dem. Meditation, likt Jesus eller Buddha, som skapar lugn, mod, medkänsla och förstånd. Sedan kan de förlåta sig själva genom att börja handla rätt i varje ögonblick, för det som de gjort kan inte göras ogjort ändå och det viktigaste är ändå vad man tycker om sig själv.

        Sveriges folk må ha den knutna handen i byxfickan fortfarande, men vad kommer ske vid den kris som de här psykopaterna nu bygger upp i Sverige genom att överbelåna kommunerna för att bekosta psykopaternas asylbaronsindustri? Folk glömmer heller inte de oförrätter de utsätts för, ex. nedsättande osanna ord som de inte tillåts dementera. Visdom för de här herrarna är att börja meditera snarast.

        Jag kan enbart rekommendera alla de som utsatts eller utsätts för de här psykopaterna att inte känna någon skam, men träda fram, berätta och lämna ut kända namn om de har evidens. Varför? Det är nämligen när man drar ner brallorna på psykopaterna som de förlorar kontrollen.

        Det är med stor sannolikhet inte några porrskådis-hållhakar det handlar om, som i Trumps fall, men oskyldiga barn som idag är vuxna och sannolikt lever med minnen som försvårar deras liv. De kan själva ha varit utsatta och känna skam, fastän de inte hade en chans att värja sig som barn. Inte ens alla vuxna kan värja sig för de här psykopaternas trix.

        Alltså är mitt förslag om alternativ för dem att meditera och bli rakryggade.

        Svara
  24. G

     /  03/28/2018

    ”Microsoft To Ban ‘Offensive Language’ & Monitor Your Private Account

    Microsoft is cracking down on what people say while using their services online. According to a new services agreement written by the company, the tech giant is planning to ban accounts that use “offensive language” and will go through your private data to “investigate” users.
    ..[..]..
    Internet privacy and civil rights advocates are already speaking out against the Microsoft service agreement; calling the upcoming policy an attack on free speech. “Offensive language is fairly vague. Offensive to whom? What my granny might find offensive and what I might find offensive could be vastly different,” Ms. Smith of CSO Online wrote.

    Civil rights activist and law student Jonathan Corbett added that Microsoft’s May 1 agreement is just an excuse to police people’s behavior, even in private. “I can’t use Skype to have an adult video call with my girlfriend? I can’t use OneDrive to back up a document that says ‘f–k’ in it? If I call someone a mean name in Xbox Live, not only will they cancel my account, but also confiscate any funds I’ve deposited in my account?” Corbett questions in a blog post.”
    http://dfw.cbslocal.com/2018/03/27/microsoft-ban-offensive-language-xbox-skype-office-account/

    Svara
  25. G

     /  03/28/2018

    Svara
  26. G

     /  03/28/2018

    ”Nytt bakslag för utvisningshotade Vlora och hennes barn

    SVT Nyheter Öst har under lång tid följ familjen Sylas öde och deras kamp för att få stanna i Sverige och Åtvidaberg. Nu har Migrationsdomstolen ännu en gång avslagit deras begäran om asyl, trots att de varit i landet sedan 2010.

    Riksdagsledamöter, jurister, skolansvariga, arbetsgivare och många Åtvidabergsbor har slutit upp för familjen Syla. Familjen har varit här i åtta år och mamman Vlora har fast jobb sedan 2015. Barnen går i skolan, kan bara prata svenska och har ett rikt liv med kamrater och föreningsliv.

    Men det hjälper inte. I går kom ännu ett beslut från Migrationsdomstolen att de måste lämna landet och åka tillbaka till Kosovo.

    – Detta är fruktansvärt. Mamman har gjort allt rätt, skaffat heltidsjobb och anpassat sig till det svenska samhället på alla tänkbara sätt, säger Carl Gustav Nilsson, tidigare moderat riksdagsman som stridit för familjen Syla.

    – Jag är oerhört besviken över Migrationsdomstolens beslut att fastställa utvisningen. Jag hade hoppats att domstolen inte bara skulle vara ett transportkompani till Migrationsverket. Men domstolen har inte alls tagit hänsyn till de nya omständigheter som kommit fram sedan vårt överklagande. Barnperspektivet saknas helt, säger Carl Gustav Nilsson.

    Migrationsverket har hela tiden hänvisat till att familjen under några år höll sig undan från att bli utvisade och att det ligger dem i fatet när en ny ansökan ska behandlas.

    – En familj som är helt integrerad i vårt land, som försörjer sig själv, som talar vårt språk, som är närande i stället för tärande, en sådan familj ska välkomnas i stället för att utvisas, säger Carl-Gustav Nilsson (M).”
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/annu-ett-bakslag-for-vlora-och-hennes-barn-i-atvidaberg

    Svara
    • Pether

       /  03/28/2018

      E la bara för familjen att identifiera sig som ensamkommande afghanska barn så får de allt serverat.

      Svara
    • Jag är fullkomligt övertygad om att Migrationsverket går efter ”lätta” mål där de vet att de inblandade inte kommer att behöva dras ut ur landet. Se även de som råkar tjäna en 100-lapp för lite eller de fall där arbetsgivare har gjort fel i pappersarbetet. Detta snyggar upp statistiken.

      Svara
    • Pelle2

       /  03/28/2018

      Det är verkligen sjukt att vi sparkar ut människor som har etablerat sig i landet medan bidragstagare och rena brottslingar får vara kvar…

      Svara
  27. Leif

     /  03/28/2018

    Märkligt!
    En person som suttit för sitt parti i riksdagen ägnar sig nu åt att kritisera en myndighet för att den arbetar enligt de riktlinjer som riksdagen fastställt för den.

    Svara
    • weasel

       /  03/28/2018

      Visst, lite märkligt är det men faktiskt inte hälften så märkligt som när den där regeringsministern Fridolin gick ut och berättade att hans regering driver en skitpolitik

      Det märkliga i det var att Fridolin för en gångs skull visade någon form av självinsikt …

      https://www.svt.se/nyheter/inrikes/mp-sagar-regeringens-flyktingpolitik

      Svara
      • Det är faktiskt fascinerande att se ett regeringsparti sitta i opposition till sig själva.

        Svara
        • weasel

           /  03/28/2018

          Ja, det känns faktiskt aningen bisarrt att den större delen av oppositionen vägrar vara i opposition mot regeringens politik samtidigt som ett regeringsparti beskriver regeringens politik som en skitpolitik.
          #Bara i Sverige

          :/

          Svara
  28. G

     /  03/28/2018

    ”JO säger nej: Polisen har inte rätt att leta efter ID-handlingar på utlänningar”
    https://nyheteridag.se/jo-sager-nej-polisen-har-inte-ratt-att-leta-efter-id-handlingar-pa-utlanningar/

    Svara
    • Pether

       /  03/28/2018

      Är det inte dags att rensa ut alla aktivister ur våra myndigheter och åtala dem för landsförräderi?

      Svara
    • Rikard

       /  03/28/2018

      Hej.

      Så här gjorde polisen förr om åren:

      ”Vill du tömma dina fickor och din väska?”
      ”Måste jag det?”
      ”Nej, men om du inte gör det så är det ‘skälig misstanke’ och då kommer vi att visitera dig ändå.”

      Men det funkar nog bara på svenskar, och då sådana som inte har mammis & pappis i mediabranschen.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
  29. G

     /  03/28/2018

    ”Åsiktsnätverket #jagärhär säger sig vara opolitiskt – men arbetar aktivt för att motarbeta SD

    Det har sagts att valet 2018 kommer att bli smutsigt. Tidigare har det bland annat framkommit uppgifter att socialdemokraterna har en egen så kallade trollfabrik, där strategin är att med hjälp av falska konton skapa opinion på sociala medier. Nu framkommer nya, tidigare opublicerade uppgifter om att Sveriges största censurnätverk, som fått flera priser av just socialdemokraterna och som stöttas av kulturminister Alice Bah Kuhnke, aktivt motarbetar Sverigedemokraterna på internet.

    Det är Facebookgruppen “JÄH under lupp II” (den första gruppen, “JÄH under lupp”, blev massanmäld så snart den bildades för ett par dagar sedan och dess admins avstängda från Facebook) som visar #jagärhär:s politiska aktivism. Det handlar inte om att slå tillbaka mot “hat och hot” utan främst är ambitionen att stävja den typ av åsikter man anser vara “olämpliga” – även om tonläget i dessa kommentarer är sakligt och sansat och inget hat och hot förekommer. ikväll presenterar “JÄH under lupp II” skärmdumpar från den 20 maj 2016, där grundaren och förgrundsgestalten Mina Dennert bland annat skriver: “Om jag står där i september 2018 och SD är mitt nya regeringsparti då vill jag kunna säga att jag gjorde vad jag kunde. Det är mitt mål! (eller ett av dem 🙂

    En av nätverkets medlemmar svarar: “Upp till kamp! SD ska inte sitta i regeringen 2018!
    ..[..]..
    Uppdatering 28/3 från JÄH under lupp II:

    Den 31 maj 2016 la Magnus Dennert upp en belåten statusuppdatering om att SD backar över 2% i mätningarna. “Kan vi ta cred för det?” frågar han sig. Han svarar sig själv: “Jag tycker vi ska göra det. Lite iaf””
    http://katerinamagasin.se/asiktsnatverket-jagarhar-sager-sig-vara-opolitiskt-men-arbetar-aktivt-att-motarbeta-sd/

    Svara
  30. G

     /  03/28/2018

    ”Uteblivna hälsoundersökningar av nyanlända riskerar vårdtagares liv och hälsa, varnar gymnasielärare
    …..
    “Ingen ska i efterhand kunna skylla på “naivitet” när dessa frågor lyfts. Idag har många nyanlända språkpraktik i välfärdens kärna; förskola, skola, vård och omsorg. Vi har också många nyanlända elever, t.ex. i form av ensamkommande män från (huvudsakligen) Afghanistan (även Eritrea och Somalia) som trots att de inte fått uppehållstillstånd (är asylsökande) eller fått avslag på sin asylansökan (och överklagar) läser på gymnasieskolans nationella program. Vi har totalt sett många nyanlända i dagens skolor. Många av de nyanlända söker sig till vård- och omsorgsprogrammet (VO), men också till naturvetenskapligt program.

    Vi har sedan tidigare kunnat läsa om barn på förskolor som smittats av tbc (http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=93&artikel=5768625, http://www.na.se/orebro-lan/orebro/tio-barn-befaras-smittade-av-tbc). Det har dock varit ganska tyst de senaste åren trots att vi haft ett historiskt stort inflöde av migranter. Många av de ”ensamkommande” unga männen kommer från Afghanistan och grannländerna Iran samt Pakistan (och Somalia). Det är länder med hög risk för tuberkulossmitta.
    En asylsökande behöver inte genomgå läkarundersökning i Sverige. Förr i tiden var det obligatorisk, men sedan ett antal år är det frivilligt. Därutöver kan man anta att det varit svårt att få en ordentlig läkarundersökning med anledning av att så många kommit på kort tid.

    Betänk att många av de nyanlända bär på tbc- (särskilt multiresistenta bakterier från vissa länder), hepatit B- och andra smittor som är oupptäckta och därmed obehandlade. Dessa migranter befinner sig i välfärden och är nära våra mest skyddsvärda; barn, funktionsnedsatta och gamla. Elever på VO har arbetsplatsförlagt lärande (APL=”praktik”) under många veckor på äldreboenden och i hemtjänsten, men också på vårdcentraler och sjukhus. När de inte har APL vistas de tillsammans med andra elever i trånga skolor.
    Skolorna skickar eleverna på APL utan någon som helst kännedom om elevernas hälsotillstånd/förekomst av allvarliga smittor eller inte. Ansvariga för utbildningen behandlar den stora nya gruppen elever på samma sätt som om de vuxit upp i det kontrollerande Sverige. Man utgår från att barn har vaccinerats (merparten) och att sjukdomar som tbc och mässlingen varit utrotade. Hepatit B är något man endast drabbas av på utlandssemester och därför tar man vaccin innan resan till riskländer. Sverige är tryggt och säkert – tror de.
    …..
    När skriver media något om att Sverige inte utför obligatoriska läkarundersökningar på alla nyanlända och därmed riskerar svenskars hälsa och liv?

    Om man skall importera en hund krävs veterinärundersökning, vaccinationer och karantän. Om man kommer som ensamkommande från Afghanistan kan man efter 2-3 år i landet (och t.o.m utan uppehållstillstånd) vara mycket nära våra sjuka äldre!”
    http://katerinamagasin.se/uteblivna-halsoundersokningar-av-nyanlanda-riskerar-vardtagares-liv-och-halsa-varnar-gymnasielarare/

    Svara
    • elina

       /  03/28/2018

      Vi hade det så, men det var förr i tiden. Sedan blev det för dyrt och man la utgifterna till de drabbade, i pengar eller smittor.

      Svara
  31. Pelle2

     /  03/28/2018

    Anders Gustafsson på Blekinge läns tidning skriver en bra ledare om att vi borde prata om förluster i välfärden istället för vinster. Han exemplifierar med Bleking läns landsting som går med förlust i brinnande högkonjunktur….
    http://www.blt.se/ledare/landstingsvalet-borde-handla-om-forluster-i-valfarden/

    Svara
  32. G

     /  03/28/2018

    Hmm Frankrike, skrev ju Merit om för inte så länge sedan….

    ”Det är det här som irakierna nu hoppas på, att Frankrike inte ska tillämpa principen genom att skicka dem tillbaka till Finland där de först sökte asyl.

    I artikeln rapporteras också om det som nu vuxit fram: ett system för asylsökande med avslag att lämna Finland:…

    Hjälparbetare och aktivister i Finland som tidigare hjälpt asylsökande med mat, husrum och rättsprocesserna hjälper dem allt oftare numera med att komma bort från Finland för att försöka få asyl i ett annat europeiskt land.

    – Nu i dagarna är det tre stycken som är på väg. Vi är många som har samlat in pengar åt dem och det finns några irakier här som hjälper med researrangemangen. De har koll på rutten, på vilka bussar och tåg det lönar sig att resa med. De ritar kartor åt dem så att de hittar rätt. Det här ger dem som har fått negativt asylsbelut i Finland nytt hopp. Hopp om att det någonstans finns ett land som kanske vill ha dem.”
    http://meritwager.nu/allmant/finland-i-frankrike-fick-nastan-80-procent-av-irakierna-asyl-ar-2016-i-finland-endast-20-procent/

    Svara
  33. G

     /  03/28/2018

    I Danmark talar Stöjberg som vanligt klarspråk och sätter ned foten…

    ”Danmarks immigrationsminister: ”Lär dig språket eller betala din egen tolk”
    https://nyheteridag.se/danmarks-immigrationsminister-lar-dig-spraket-eller-betala-din-egen-tolk/

    Men i Toklandet Sverige måste man såklart göra helt tvärtom!!!…

    ”Förvaltningslagen – en kostnadsbomb som väntar på att brisera”
    https://ledarsidorna.se/2018/03/forvaltningslagen-en-kostnadsbomb-som-vantar-pa-att-brisera/

    Svara
  34. G

     /  03/28/2018

    ”Hot och våld mot vårdpersonal – nu ska anonyma namnbrickor testas

    – Det är inte alltid uttalade hot, utan det kan vara någon som tittar noga på namnskylten och säger ”Aha, så du heter…”, säger Åsa Persson, akutsjuksköterska på Danderyds sjukhus, till Mitt i.

    – Eller så tar de upp mobilen och fotograferar, eller filmar, säger kollegan Linda Fantenberg.

    Många på länets akutmottagningar har redan för vana att tejpa över sitt efternamn. Peter Carpelan (M) är personallandstingsråd och menar att anonyma namnskyltar för alla är ett sätt att öka tryggheten.

    – Vi snabbutreder frågan och inför det på prov här under våren. Förnamn och titel ska vara kvar på namnbrickan, men sedan kan man ha ett identifieringsnummer, som polisen har, säger Peter Carpelan.”
    https://nyheteridag.se/hot-och-vald-mot-vardpersonal-nu-ska-anonyma-namnbrickor-testas/
    https://mitti.se/nyheter/sjukvard/testar-anonyma-namnbrickor/

    Svara
    • elina

       /  03/28/2018

      Vore det inte bättre att de som hotar får en stämpel på pannan: ”portad från vård”. Jag tror att det skulle vara effektivt.

      Svara
      • G

         /  03/28/2018

        ”portad från musikfestivalen”
        ”portad från badhuset”
        ”portad från akuten”
        ”portad från…”

        Svara
  35. G

     /  03/28/2018

    Chang bloggar 😛 Kom ju lägligt med tanke på MiT:s blogginlägg…

    ”Frick: Därför är Hanne Kjöller välkommen att börja på Nyheter Idag”
    https://nyheteridag.se/darfor-ar-hanne-kjoller-valkommen-att-borja-pa-nyheter-idag/

    Svara
  36. G

     /  03/28/2018

    Svara
    • Senior

       /  03/28/2018

      Business as usual alltså, så som de alltid gjort.

      Svara
  37. G

     /  03/28/2018

    Svara
  38. G

     /  03/28/2018

    Svara
    • Pelle2

       /  03/28/2018

      Tänkte detsamma. Är så jävla trött på alla som skriker fobi när man inte gillar en religion.

      Svara
      • G

         /  03/28/2018

        Ja. Men sekulärfobi från Alf och andra vidskepelseföljare är tydligen O.K.

        Svara
    • Senior

       /  03/28/2018

      Synd.
      Jag brukar alltid hävda att Alf Svensson var den siste rakryggade politikern.
      Får sluta med det.

      Svara
  39. G

     /  03/28/2018

    Svara
    • Melmac

       /  03/28/2018

      Danmark, Norge och Finland. Föregångsländer med rak rygg och högburet huvud som kan klappa sig själva på axeln. Sverige däremot…….

      Svara
  40. G

     /  03/28/2018

    Svara
  41. G

     /  03/28/2018

    Hahaha! Ja! Mycket roligt att din meme fick stor spridning! Ta åt dig av hyllningarna 😀

    Svara
    • Skeptisk

       /  03/28/2018

      Om man är lite konspiratoriskt lagd kan man misstänka att DN i hemlighet jobbar för SDs valkampanj. Genom att göra totalt missvisande bildsättningar med en verklighetskontakt av Baghdad Bobs grad, som alla utom möjligen den mest indoktrinerade kan se igenom, är de SDs bästa valarbetare.

      Svara
      • Du måste komma ihåg att de på DN lever i sin egen bubbla (filterbubbla, månne?).

        Jag är övertygad om att de själva inbillat sig om att de skapat en verklig koppling mellan dåtidens Sverige och nutidens. Något som kommer att få människor att ställa upp för ensamkommande män då ”vi har gjort det förr”. Att sanningen snarare är att det istället visar på hur bisarr dagens situation är går helt över deras huvuden.

        Whoosh!

        Svara
  42. G

     /  03/28/2018

    ”Man våldtogs i skogsdunge

    En man i 20-årsåldern har anmält att han blev våldtagen utomhus under natten till onsdagen.

    Gärningsmannen ska ha varit okänd för offret, som säger att han någon gång efter midnatt blev våldtagen i en skogsdunge i stadsdelen Sunnersta i Uppsala.

    Polisen har säkrat en del spår på brottsplatsen. I nuläget vill man inte säga vad det är för spår, men man är intresserad av att komma i kontakt med vittnen. Polisen har också förhört mannen, som fick tas om hand på sjukhus.

    – När vi har hört honom under natten har han berättat om själva händelsen, hur han har uppfattat att den har gått till. Han har också lämnat ett signalement på den här personen, så vi har något att utgå från när vi söker efter misstänkt gärningsman, säger polisens presstalesperson Daniel Wikdahl till Nyheter Idag.

    Men ni går inte ut med signalement till allmänheten?

    – Nej, inte i nuläget. Det är alltid en bedömningsfråga – tjänar vi på att göra det eller riskerar vi att påverka vittnen? I nuläget har vi gjort bedömningen att vi håller de här signalementsuppgifterna för oss själva åtminstone ett tag till för att få in så många opåverkade vittnesmål som möjligt.”
    https://nyheteridag.se/man-valdtogs-i-skogsdunge/

    Svara
    • G

       /  03/28/2018

      Ang signalement….

      ”..[..]..
      Polisens interna läckta dokument från 15 september 2015, med avsändare polisens presschef Varg Gyllander, talar om att inte ta med utseende och etnicitet i polisens händelserapporter som kan komma ut till allmänheten. Man vill inte bli misstänkliggjord för rasism. Presschef Varg Gyllander: ”Om vi vill ta in information från allmänheten ska vi vara tydliga med att det är därför vi skriver ut signalementet, i övrigt återhållsamma med etnicitet.” Men kan det inte finnas fördelar med ett signalement? ”Jo det kan det, men vi gjorde en avvägning . Vi har fått kritik från journalister och andra” (vilka då ”andra”? egen anm.)

      Under 2014 och 2015 skedde omfattande sexuella övergrepp på unga flickor på ungdomsfestivaler i Kungsträdgården i Stockholm. Polisen gjorde precis allt för att dölja omfattningen av övergreppen och gärningsmännens bakgrund. Rikspolischef Dan Eliasson försökte skyla över händelserna med att dela ut ett plastband till de unga tonårsflickorna med texten ”tafsa inte”. Polisens presschef Varg Gyllander skrev det interna dokumentet 2015 på eget initiativ eller på beställning (order) av dåvarande rikspolischef Dan Eliasson.

      Kronologin:

      2015-01-01 fick polisen sin omorganisation med Dan Eliasson som chef. Sommaren 2015 skedde omfattande sexuella övergrepp på unga flickor under festivalen We are Stockholm, som vände sig till en publik mellan 13-19 år. En övervägande majoritet av förövarna var afghanska så kallade ensamkommande “barn”. Polisen dolde allt. Inget fick komma ut till allmänheten. 15 september 2015 skriver Varg Gyllander det famösa dokumentet med riktlinjer att mörka allting som har med etnicitet att göra. Till syvende og sist var det bara Dan Eliasson som kunde besluta om ett så viktigt och övergripande dokument, där presskommunikatörerna inom polisen inte längre fick skriva något om etnicitet eller hudfärg eftersom det skulle kunna gynna Dan Eliassons hatobjekt nummer ett: Sverigedemokraterna.

      Dan Eliasson beslutade således att Varg Gyllander skulle skriva och distribuera de nya riktlinjerna till polisens cirka tvåhundra presskommunikatörer. Men ska verkligen sådana överväganden av en enskild presstalesman hos polisen gå före uppdraget att utreda och skydda medborgare från allvarliga brott? När det gäller allvarlig fara för liv och lem borde väl polisens riktlinjer om signalement vara ett parlamentariskt beslut av alla partier för att helt undvika misstankar om att polisen är politiserad? Varför tar inte alliansen tag i denna viktiga fråga som drabbar så många offer och dessutom begränsar mångas vardag och gör vissa människor så rädda att de inte ens vågar gå ut?

      Det är ju inte riktigt samma sak som käbbel om skatter, pensioner, trängselskatter, diesel eller bensin etc. Det känns inte riktigt ok att polismyndigheten ska leka politiker i sådana frågor som kan vara direkt livshotande och skapa riktlinjer som kan göra att unga kvinnor kan få sina liv förstörda och kraftigt begränsa andras genom att undanhålla signalement på gärningsmän som kan upprepa sina brott. Allt för att inte bli misstänkliggjorda för rasism.

      SvD frågade: ”I brevet (riktlinjerna) låter det som om polisen ger vika för någon slags samhällelig uppfattning om att polisen skulle vara rasistisk och därför inte kan rapportera signalement på gärningsmännen, får inte det motsatt effekt?” Varg Gyllander: ”Jag har skrivit det jag skrivit och du får uppfatta det som du vill”.

      I Tyskland, nyårsnatten 2015 i Köln, där det skedde tusentals sexuella trakasserier och våldtäkter, valde polisen att till slut att gå ut med information om gärningsmännens etnicitet. 99 % var från Mellanöstern och Afrika. Svensk polis säger till pressen att vi inte lämnar ut signalement eftersom en eventuell fotokonfrontation då kan bli meningslös. Det kan bli intressekonflikter mellan polis, press och juridik. Det måste vara allvarliga brott med stort allmänintresse till exempel Palmemordet, Anna Lindhs mördare, Stureplansmorden etc. Men är inte en större omfattning av grova gängvåldtäkter allvarliga brott och av stort allmänintresse?

      Svensk press: ”Vi ska inte späda på fördomar om personer från en viss kultur”. Men om det inte sker någon framgång i identifieringen av gärningsmännen av gängvåldtäkterna och tiden rinner iväg och utredningen står still och stampar, är det inte då lämpligt att genom pressen sprida deras signalement för att få vittnen?
      Tystnad.

      De flesta läsare har nu förstått att polisens presstalesmän är oerhört ängsliga och rädda för att säga något om signalement som skulle kunna peka ut de så kallade ensamkommande (ofta vuxna) barnen eller afrikaner utan asylskäl, och som oftast redan fått avslag och ska utvisas. Viktigt att notera att signalement på gärningsmän självklart inte gäller olika etniska grupper utan enbart signalement på enskilda gärningsmän, även om de nu råkar tillhöra en viss etnicitet. Hela Dan Eliassons (dåvarande rikspolischef) tanke och avsky mot SD har nu istället blivit kontraproduktivt. Allmänheten har börjat förstå att de blivit förda bakom ljuset och att SD får allt fler sympatisörer och ökar inför valet i september 2018. (forts)”.
      http://katerinamagasin.se/varfor-maste-allt-som-galler-just-migranters-brottslighet-vara-sa-hemligt/

      Svara
  43. Nu kom jag in förvisso i slutet av sändningen, men ännu en obegriplig rapportering av SR – en 85-årig judisk kvinna i Frankrike har blivit mördad och nu blir det en stor demonstration mot antisemitism. Gärningsmännen? Två stycken med tidigare våldsamheter bakom sig, en var en hemlös. När det frågas om motiv? Eeeh, ja, de kanske ville råna henne. Hon bodde förvisso i ett litet och fattigt boende, men de kanske trodde att hon hade värdesaker?

    Så varför demonstreras det mot antisemitism så starkt i Frankrike om det rör sig om ett vanligt rånmord?

    Svara
  44. Gorby

     /  03/28/2018

    Svara
  45. elina

     /  03/28/2018

    Växjöpolitiker anser att det finns ingen skillnad med glassbil och böneutrop från en minaret. Så polisen får lösa frågan om ljudnivån, stör eller ej..
    Nej det pågår ingen islamisering med politikernas goda minne. Påstå inte något sånt.

    Svara
    • Senior

       /  03/28/2018

      Det är bara att anmäla ett brott mot religionsfrihetslagens 1:a paragraf i samband med det första utropet.
      Ju fler desto bättre.

      Svara
    • weasel

       /  03/28/2018

      Om man vill vara riktigt , riktigt elak kan man ju informera diverse islamiska förbund och föreningar om att Växjöpolitikern likställer det heliga böneutropet om allah och profeten med lite tutande från en glassbil…? 🙂

      Svara
  46. Gorby

     /  03/28/2018

    Svara
      • Gorby

         /  03/28/2018

        Universitet av idag.
        Och att kvinnan som skrek rasist åt personen som tagit fram faktan, samlade ihop en grupp och väntade på honom utanför lokalen efter lektionen, inte är något problem…

        Svara
    • Pether

       /  03/28/2018

      Blivit kallad allt möjligt av klasskamrater, föreläsare och seminarieledare. Tydligen är att förneka könsmaktsordningen precis lika som att förneka förintelsen, och då är du nazist.

      Svara
    • Här är för övrigt bladet han delade ut:
      https://imgur.com/a/JNYky

      Svara
    • G

       /  03/29/2018

      Helt jävla otroligt. Hur fan kan de bete sig sådär. Går inte ens kommentera. Väldigt obehaglig utveckling.

      Svara
    • G

       /  03/29/2018

      Svara
    • Inlägg från Reddit om denne Felix vilket kanske ger en lite annan bild av honom än Fria Tider-artikeln:

      ”Utifrån hur det speglas i artikeln klandrar jag er inte för den syn ni har på situationen. Går i Felix klass och kan berätta att av det aspekter av artikeln som är sanna är att kvinnan i fråga kallade honom rasist och nasist och att han nu är utfryst. Håller med om att det inte är ok att kalla en person det som hon sade och peka ut hobom inför klassen.

      Vidare till utfrysningen. Inte så konstigt i mina ögon. Innan ”rapporten” kom in i bilden uttryckte han att vi i ingen utsträckning borde låta någon annan komma in i Sverige, det är ju deras fel att de kommer från dåliga förhållanden eftersom man enligt honom ”väljer i vilket land man föds”. Han frågade också en i grupparbetet med ursprung från Irak om han var muslim. Han fick svaret ”nej jag är kristen irakier” och svarade med ”tur att du inte är en äcklig muslimfitta i alla fall”. Hade du känt dig bekväm med fortsatt grupparbete efter det? Så sent som i förrgår uttryckte han under föreläsning att att alla inte borde få mänskliga rättigheter utan att personer utan att man ska börja rangordna människor efter IQ och tilldela mänskliga rättigheter därefter.

      Jag kan absolut tolerera radikala åsikter men personligen tar jag avstånd från en person som gör och stödjer ovanstående. Förstår inte varför det skulle vara konstigt.”

      Svara
      • G

         /  03/29/2018

        Ja, det ger ju en lite annan bild minst sagt(!), om allt detta stämmer. Vad som är sant och inte är svårt att veta. Å andra sidan kan vem som helst påstå att man går i hans klass och sedan skriva det ena och det andra och ingen kan verifiera något av det. Oavsett om ovan är sant så gjorde kvinnan fel när hon kallade på sina ”tuffa kompisar” i syfte att tysta och skrämma honom, istället för att som vanligt folk bemöta hans fakta lugnt och sakligt med motargument, om det nu är så att det han presenterade är fel enligt henne och andra.

        Svara
        • Om det finns en minsta sanning att han uttryckt sig på det viset så hade han minst fått en skarp varning på vilken arbetsplats som helst. Efter att ha läst hans ”faktablad” så misstänkte jag att det fanns mer bakom historien.

          Sedan är det klart att de andra hanterade situationen dåligt – man ska inte samla ihop gäng och konfrontera någon. Skolan borde pratat och hanterat ärendet med honom privat.

          Svara
      • G

         /  03/29/2018

        Från här eller?…

        reddit.com/r/sweden/comments/87ueqc/student_tog_fram_fakta_om_invandrarbrott_riskerar/

        Inte lätt detta, läsa FT-artikeln/se videon och bilda sig en uppfattning om det, läsa om vad andra skriver om Felix och försöka sortera vad som är sant och falsk i allt som sägs och påstås om honom. Jaja, vi får se vad som händer framöver.

        Svara
  47. Motkraft

     /  03/28/2018

    All media har en agenda. Så även alternativmedia. Men det de missar är att ”fakta” och ”sanningen” står långt mycket högre i aktning i och runt alternativmedia. Och dessutom så är ju ”mångfald” bra, att olika media får plats. Så människor kan bilda sin egen åsikt.

    När en lögn basuneras ut av DN så hänger de andra i PK-media på helt okritiskt. För det passar deras agenda. Och mycket sällan så länkar de till källan, de vill inte att någon ska gå och se efter hur det egentligen ligger till. Agendan går först.

    Försök att i en någorlunda aktiv tråd på Flashback häva ur dig ett löst påstående som passar din agenda och du får snart kommentaren ”källa på det?”. Det vimlar av länkar till officiell statistik, forskningsrapporter, artiklar och annat för att försöka så långt det går att hitta till ”sanningen”.

    Men detta vet inte PK-människorna. De vägrar att ens gå in på sajter som Nyheter Idag för att bilda sig en egen uppfattning. De har redan bestämt sig att alternativmedia är ondskan självt. Och de tror benhårt på att journalisterna på DN eller tidningen Expo är helt objektiva, att de inte har en agenda utan rapporterar sanningen.

    Så jag vill hävda att ”fakta” och ”sanning” står högre bland de som PK-människorna försöker utmåla som hot mot demokratin. De har inte insett att det är de själva som är hotet mot demokratin.

    Svara
  48. ”Jasenko Selimovic: De som drevade mot Benny Fredriksson skriver nu om historien

    I Aftonbladets nätupplaga av granskningen (5/12) beskrivs Benny som en ”oberäknelig diktator” vars ”hårdhänta ledarstil” etablerar ”skräckväldet” på en teater där ”alla är rädda för honom”. I Expressen kallas han ”despot” och man låter till och med en skådespelare kalla honom för ”en liten Hitler” (7/12).

    Jag vet något om drev. Min erfarenhet är att upplevelsen av drev dröjer sig kvar länge, man minns varje överdrift, glidning, varje idiot som oreserverat tror på orimligheter och sprider dem vidare, utsattheten. Det är en mental stress som är svår att föreställa sig.
    […]
    Artiklarna i Aftonbladet blir plötsligt en del av Metoo-rörelsen, artiklarna taggas Metoo. Varför är oklart. Artiklarna handlar inte om det. Sett från dagens perspektiv ser det snarare ut som om de som ville komma åt Benny väntade på ett bra tillfälle. Man missbrukade Metoo som ett magiskt gift för att äntligen komma åt honom.

    Efter Bennys självmord förändras tonen. Många texter kräver nu eftertänksamhet, försiktighet. Mot vem? Benny är ju död. Sådana ord användes inte medan han levde. Jag antar att det är gentemot dem som drevade, som vi nu uppmuntras vara försiktiga.

    Snabbast med att rättfärdiga sig är de som drevade mest. Aftonbladets Åsa Linderborg skriver plötsligt att hon letade men hittade inga som ville eller vågade vittna gott om Benny (18/3). Märkligt påstående med tanke på att Linderborg själv skriver en krönika den 6 december om hur ogenomtänkta de positiva vittnesmålen om Benny är, som de som Johan Wirfält och Gerhard Hoberstorfer då har skrivit på Facebook.

    Ännu märkligare med tanke på att skådespelaren Leif Andrée uttalar sig i Sveriges Radio (7/12) och berättar vilken bra chef Benny är. Men märkligast blir Linderborgs påståenden utifrån det faktum att Linderborg i Studio ett (6/12) själv debatterar med Margareta Garpe, som försvarar Benny. Kunde Aftonbladet inte hitta några eller ville de inte?

    Vad hände med dem som gav en annorlunda bild? Leif Andrée och Karina Ericsson Wärn har liknande erfarenheter. Karina Ericsson Wärn har skrivit om hur hon intervjuades av Dagens Nyheter men att hennes positiva bild plötsligt inte var intressant (Expressen 23/3). Leif Andrée berättar i SVT om sin upplevelse av journalister som ville ha en historia om den brutale Benny. Alla andra berättelser var ointressanta, störande (Opinion Live 22/3).

    Under granskningen försvarar fackordförande Gerhard Hoberstorfer Benny på Facebook. Vad händer då? Linderborg skriver: ”Hoberstorfer spelar högt” (6/12). Hoberstorfer avgår samma kväll. Senare kommer han skriva i ett öppet inlägg på Facebook ”vi blev skiträdda. Mig varnade Åsa Linderborg personligen (…) känslan var lite som att få ett hästhuvud i sängen”.
    […]
    Det som gör mig rasande är att många av de som drevade mot Benny nu skriver om historien, skyller på andra, försöker rättfärdiga sig. Operation städning pågår. Det är lättare att påstå att Benny faktiskt ändå var skurken än att leva med skulden.

    Det är svårt att göra något åt medieetiken. Journalister vet att det är så här. De tror bara att det alltid är ”de andra” som gör det, aldrig de själva. Människor har fått sina liv krossade, företag gått bankrutt, karriärer har förstörts. Väldigt sällan erkänns misstagen. Det skapar förakt för journalister och media. Konsekvenserna kommer att skada vårt samhälle.”

    https://www.dn.se/kultur-noje/jasenko-selimovic-de-som-drevade-mot-benny-fredriksson-skriver-nu-om-historien/

    Svara
  49. MiT

     /  03/29/2018

    Nu står de upp för uppfattningen. Undrar vad nästa steg är? Att de står upp i alla fall?

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  03/29/2018

      Jag håller med, jag står också upp för att de borde få besked omedelbart, de har väntat orimligt länge, de borde ha fått besked för fler år sedan, de borde faktiskt ha fått besked samma dag som de kom hit, att saknar man ID-handling så är det inte möjligt att söka besked i Sverige, och det beskedet borde våra nuvarande regeringspartier lämnat för många många år sedan.

      Svara
      • Olof

         /  03/29/2018

        EXAKT. Vad jag minns var det dock enbart ett fåtal sverigedemokrater som försökte varna nere på de grekiska öarna.

        Skall vi ha någon sorts undantagslagstiftning för dessa, så bör den i så fall samtidigt inkludera en sanktionlagstiftning mot de ansvariga för att hindra upprepning. Lämpligtvis att de politiker som motsatt sig skärpningar och begränsningar i mottagningen under den period det blev uppenbart att vi saknade kapaciteten, mätbart genom en cutoff där migrationsverkets egna boenden tog slut, skall förbjudas någonsin inneha någon form av politiskt uppdrag igen.

        Svara
  50. G

     /  03/29/2018

    ”SBAB stoppar annonser på Samhällsnytt efter Twitter-påtryckningar”
    https://samnytt.se/sbab-stoppar-annonser-pa-samhallsnytt-efter-twitter-patryckningar/

    Svara
  51. G

     /  03/29/2018

    ”Lagrådet smular sönder det osannolika ”utomrättsliga” förslag som okunniga politiker lagt fram om uppehållstillstånd för 9000 afghaner utan asyl- eller skyddsskäl”
    http://meritwager.nu/allmant/val-2018-lagradet-smular-sonder-det-osannolika-utomrattsliga-forslag-som-okunniga-politiker-lagt-fram-om-uppehallstillstand-for-9000-afghaner-utan-asyl-eller-skyddsskal/

    Svara
  52. G

     /  03/29/2018

    ”Till partiledare och statsråd och andra politiker som vill att vi ska berätta.
    ..[..]..
    Den ena berättelsen kommer från en lärare för så kallade ensamkommande barn. Hon berättar om en lektion i samhällsorientering som hon hållit för en klass bestående av 29 personer, varav de flesta fått både två och tre avslag på sina asylansökningar. Hennes frustration är inte att ta miste på. Hon förstår inte varför hon ska tvingas hålla skattefinansierade lektioner i samhällsorientering för före detta asylsökande som de inte ens ska ha rätt till: orientering om Sverige, ett land som de enligt lag ska lämna.”….
    http://meritwager.nu/allmant/val-2018-till-partiledare-och-statsrad-och-andra-politiker-som-vill-att-vi-ska-beratta/

    Svara
    • G

       /  03/29/2018

      För lata som inte orkar klicka på länkar serveras här på silverfat….

      ”Den andra berättelsen kommer från en person som varit distriktsläkare i ett utanförskapsområde, alltså en förort till en av landets största städer där främst asylinvandrade bor, i 25 år och som nyligen gått i pension…..

      På vårarna fick jag skriva recept till många patienter som skulle åka hem på ”semester”. Alla kallade det för semester trots att de aldrig haft något jobb. Ofta fick jag skriva recept för ett halvårs förbrukning; ibland kom anhöriga efter denna tid och angav att medicinerna tagit slut och de behövde nya recept som skulle skickas till hemlandet.

      De åkte till alla länder som människor” flyr” ifrån: Somalia, Eritrea, Irak, Iran, Afghanistan och även Syrien. Ständigt fick man på BVC ägna stor tid åt att justera vaccinationsprogrammet för spädbarnen, då föräldrarna skulle resa hem. Vi hade en önskan om att de skulle vara tillräckligt vaccinerade och fick därför korta intervallerna mellan vaccinationerna. Vi kallade alla barn tre gånger till läkarkontroll under deras första levnadsår, men det hände ofta att de aldrig kom, att föräldrarna inte gick att nå och de var uppenbart att de inte vistades i Sverige.

      Jag frågade somaliska tolkar hur de kunde resa till Somalia med sina små barn. De svarade nästan alltid att ”åker man inte till Mogadishu så går det bra”. När det var svarta rubriker i tidningarna om Syrien och jag skrev recept inför hemresan dit, frågade jag tolken om samma sak. Jag fick då svaret att ”det är farligt i vissa delar”, men att hon hade kontakt med sina kusiner och där de bodde var det inga som helst problem.

      Jag har till och med blivit anmodad av ”flyktingar” att skriva läkarintyg så att de snabbare kan få uppehållstillstånd, för de vill åka hem! Och även fått begäran om läkarintyg då de vill bo i hemlandet under vinterhalvåret, de tål inte klimatet här men vill ha kvar försörjningsstödet. Det förekommer även att när barnen skall börja skolan så flyttar hustrun till hemlandet, det gäller framför allt norra Afrika och vad jag förstår med bibehållet barnbidrag, medan maken är kvar.

      I samband med alla dessa hemresor, också för att gifta bort sina söner och döttrar, borde man ha ställt sig frågan hur man som flykting kan återvända till det land man hävdat flyktingskäl mot, man har till och med i många fall lämnat kvar sina barn där.”

      Frågor på det? Nä. Låter rimligt. 🙂 Lalalalalala….

      Svara
  53. G

     /  03/29/2018

    ”Finland: ”Finländarnas identitet byggs till stor del upp av samma grundstenar: familj, vänner, språk, arbete, utbildning, hemtrakt.”

    Det kom ett mejl från en finländare som ibland läser mina texter:

    Det här är en intressant undersökning från Suomen Kulttuurirahasto (Finlands Kulturfond), publicerad i Hufvudstadsbladet den 26 mars. Den visar att de viktigaste faktorerna i hur finländaren uppfattar sig själv tillhör, vad jag skulle kalla, det sociala sammanhanget; familj, vänner, jobb osv. Alltså så långt ifrån det som den svenska identitetspolitikerna påstår.”
    http://meritwager.nu/allmant/finland-finlandarnas-identitet-byggs-till-stor-del-upp-av-samma-grundstenar-familj-vanner-sprak-arbete-utbildning-hemtrakt/

    Intressant och kul att andra nordiska änder göra sådana här undersökningar, har man något att jämföra med.

    Svara
  54. Frida Gustavlin

     /  03/29/2018

    Världsmästerskap i offermentalitet. Guldmedaljen går till handikappad tjej, tillika framstående paraolympiker.

    • Handikappad tjej som ser helt ohandikappad ut vill åka flygplan och ha specialhjälp för sitt osynliga handikapp.

    • Flygbolaget frågar varför då, du ser inte handikappad ut. Handikappad tjej efterfrågas att berätta och visa på vilket sätt hon behöver hjälp och förklara sitt handikapp.

    • Handikappad tjej blir ultrakränkt, eftersom hon tvingats visa sitt handikapp för några okända människor, hon grät, så då springer hon till media och berättar för hela världens okända människor att dessa okända männiksor har kränkt henne.

    https://www.expressen.se/sport/stjarnan-i-tarar-efter-flygbolagets-krav/

    Svara
  55. Gorby

     /  03/29/2018

    Svara
    • Gorby

       /  03/29/2018

      *https://www.facebook.com/joakim.lamotte/posts/1709408675820383*

      Svara
    • Gorby

       /  03/29/2018

      Svara
    • G

       /  03/29/2018

      Dagens datum är 29 mars och inte 1 april!!! Styrande i detta land verkar ha tappat det fullständigt, jävla inkompetenta mesiga idioter!

      Svara
    • G

       /  03/29/2018

      ”Socialstyrelsen beställer en Stig Dagerman för 2018: “Att gifta sig med ett barn”
      http://katerinamagasin.se/socialstyrelsen-bestaller-en-stig-dagerman-2018-att-gifta-sig-med-ett-barn/

      Svara
      • elina

         /  03/29/2018
        Svara
        • Olof

           /  03/29/2018

          Herregud jag trodde det var satir tills jag såg länken var till socialstyrelsen…

          ”Eftersom barn under 15 år har en absolut rätt till skydd mot sexuella handlingar är det olämpligt att ni bor tillsammans om barnet är under 15 år. Detta gäller även om ni har gemensamma barn.”

          Tror det behövs ett tilllägg där.

          ”Observera att ni kommer få besök av kriminaltekniker som kommer att ta DNA test på de gemensamma barnen för att säkerställa bevis, och åtal kommer att följa för våldtäkt av barn. Ps. Håll tassarna från de gemensamma barnen.”

          Svara
          • elina

             /  03/29/2018

            Kriminaltekniker? Det är inte första april – än fast det känns så varje dag.

      • Senior

         /  03/29/2018

        Grundlagsinstiftad mångkultur!

        De räknas inte ens som barn i denna kultur om de fått mens, hur svårt skall det vara att förstå? De är sexuellt mogna kvinnor enligt deras sätt att se på det, inte barn!
        -Sexuellt mogna, inte myndiga. Stor skillnad. De blir aldrig myndiga i denna kultur.

        Svara
    • G

       /  03/29/2018

      Ӏven Sverigedemokraterna reagerar kraftigt mot informationsbladet.

      – Det är fullkomligt oacceptabelt att man på detta sätt normaliserar vuxnas äktenskap med barn, på samma sätt som vi aldrig skulle acceptera lättsmält information till hustrumisshandlare eller hedersförtryckare, säger partiets jämställdhetspolitiska talesperson Paula Bieler.

      Hon menar även att broschyrens existens som sådan också säger något om vad som sker i Sverige.

      – Det faktum att man tagit fram en broschyr är också ett tragiskt bevis på omfattningen av bortgifta barn som anländer till Sverige med sina påtvingade makar. Detta kräver tydlighet, inte möjligheter till undantag och vaga formuleringar och förslag om att under en period bo separat.”
      https://nyheteridag.se/inte-i-vart-sverige-informationsblad-om-barngifte-vacker-raseri/

      Svara
    • G

       /  03/29/2018

      ”Barnministern om kritiserade broschyren: Man blir mållös

      Barnminister Lena Hallengren (S) är mycket upprörd över tonen, tilltalet och känslan i den kritiserade informationsfoldern om att vara gift med ett barn.”
      https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/4d07k9/barnministern-om-kritiserade-broschyren-man-blir-mallos

      ”Broschyr till den som är gift med ett barn kritiseras: ”Som om det vore CSN”
      https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/kab6OB/broschyr-till-den-som-ar-gift-med-ett-barn-kritiseras-som-om-det-vor

      ”L och M kräver: Dra tillbaka barngiftes-broschyren

      – Man tar sig för pannan. Det är en oacceptabel flathet i inställningen till barnäktenskap. ”Information till dig som är gift med ett barn” – det låter ju som det är en turistbroschyr, säger Jan Björklund till Aftonbladet.

      Han tycker att det stora problemet med foldern är att den sänder dubbla budskap.

      – Till exempel att socialtjänsten ”kan” komma att föreslå att de inte ska bo tillsammans. När man läser det är det ingen som uppfattar att vi har en sträng syn på barnäktenskap. Mitt krav är att den här informationsfoldern måste dras tillbaka av Socialstyrelsen.

      Moderaternas gruppledare i riksdagen, Tobias Billström, menar att regeringen måste gå ut och vara väldigt tydliga i frågan om barnäktenskap.

      – Vår äktenskapsbalk förbjuder äktenskap mellan personer som är minderåriga. Det kan inte framställas som att det handlar om CSN-frågor eller ”nu ska du börja förskolan”.

      – Jag tycker broschyren är undermålig. Regeringen bör väldigt tydligt tala om var de står i den här frågan, det är regeringen som styr sina myndigheter – de lever inte sitt eget liv i Sverige, säger Tobias Billström.”
      https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/L0q5z4/l-och-m-kraver-dra-tillbaka-barngiftes-broschyren

      Svara
      • Olof

         /  03/29/2018

        Regeringen är ju väldigt tydliga var de står i frågan om barnäktenskap.

        De försöker hitta vilka ursäkter de kan för att tillåta dem.

        Svara
      • elina

         /  03/29/2018

        Men vad klagar ni på? Med tanke på mångkulturen är det till och med strängt, kanske kränkande och rasistiskt också.
        Vi har mångkultur, det står i lagen, Sveriges rikes lag. Vissa kulturer har barnäktenskap.

        Svara
        • Senior

           /  03/29/2018

          Precis så.
          (Och i vissa kulturer är de inte ens barn.)

          Mångkultur står i grundlagen, en grundlag trumfar andra lagar.

          Svara
    • G

       /  03/29/2018

      Svara
      • Olof

         /  03/29/2018

        Ja, utan tvekan. Grupper som Ibn Rushd förstår väl hur man utnyttjar de nyttiga idioterna inom PK vänstern för att blockera och förhindra integration genom att ogrundat smeta rasism.

        Såg en lite fascinerande sak bland svaren, en länk till ett tal av Kitimbwa Sabuni: https://feministisktperspektiv.se/2016/12/20/fundera-pa-det-ett-tag/

        Där säger han ”Bara för att avsluta; visste ni att 32 000 barn varje år tas ifrån sina föräldrar och istället placeras utanför föräldrahemmet genom socialtjänstens ingripanden. Helt säkert har de flesta av dem bakgrund i den delen av världen som tidigare var koloniserad Asien, Afrika och Latinamerika.”

        Verkar som han slagit upp siffrorna för HVB placerade. Ojsan… att han bryr sig om detta? Äntligen kan vi hitta något gemensamt att arbeta för och försöka återbörda alla dessa barn till sina föräldrar!

        ”Det handlar om våra svarta och bruna barn, de som kallas ”andra generationens invandrare”, som flyttas från miljonprogramsområdena till majoritetssvenska familjer i villa- och radhusområdena. ”

        Oj… ja, det kan nog tänkas att en hel del av dem har lite mörkare hudfärg, men, ah, om de kommer från några miljonprogramsområden så är dessa inte belägna i Sverige. Visst, det är lite längre bort, men låt oss nu arbeta för att de skall få komma hem igen.

        Svara
        • G

           /  03/29/2018

          Skulle spara, men går inte pga deras jävligt jobbiga påminnelse om att man gärna ska betala och bidra till sån här skit. Men kom till slut runt påminnelsen, så här är artikeln sparad med bara text: https://archive.is/sh6uM

          Svara
  56. Melmac

     /  03/29/2018

    Ännu ett förslag som tidigare presenterats men brunsmetades. Nu plötsligt passar det!
    Vilka jävla syltryggar, för att citera Bali!

    Svara
  57. G

     /  03/29/2018

    ”Knivattack mot ung kvinna – två anhållna

    En man och en kvinna greps i Söderköping misstänkta för att ha attackerat en ung kvinna med kniv under onsdagskvällen”
    https://www.expressen.se/nyheter/knivattack-mot-ung-kvinna-tva-gripna/

    Svara
  58. G

     /  03/29/2018

    ”Tre män misstänks för grov våldtäkt mot barn

    Åklagare är mycket förtegen om fallet, men säger till Västerviks tidningen att offret är en flicka under 15 år.

    Två av männen är misstänkta för grov våldtäkt mot barn och en för medhjälp. De greps alla i början av veckan och är alla under 20 år.”
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/tre-man-misstanks-for-grov-valdtakt-mot-barn

    Svara
  59. G

     /  03/29/2018

    ”Museum vill spela ljudkonst i form av böneutrop”
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/museum-vill-spela-ljudkonst-i-form-av-boneutrop

    Verkar oklart för reportern om utställningen heter ”Jag är störst” eller ”Jag är här”…
    Kanske är reportern själv med i censurnätverket jagärhär och blandar därför ihop 😉

    Svara
  60. G

     /  03/29/2018

    ”Heberlein: Gruppvåldtäkter – en utveckling som måste vändas

    Den slutliga brottsstatistiken för 2017 bekräftar att trenden med ökat antal anmälda våldtäkter fortsätter. 2017 anmäldes 7370 våldtäkter, vilket är en ökning med 654 enskilda fall: En ökning på 10 procent alltså. Faktum är att anmälda våldtäkter ökat varje år det senaste decenniet. Enligt BRÅ har antalet anmälda våldtäkter ökat stadigt mellan 2007 och 2016 – med 41 procent”
    https://ledarsidorna.se/2018/03/gruppvaldtakter-en-utveckling-som-maste-vandas/

    Svara
  61. G

     /  03/29/2018

    ”Regeringskansliet har köpt ut medarbetare för 14 miljoner

    Regeringskansliet har under mandatperioden köpt ut medarbetare för 14 miljoner kronor.

    En tjänsteman som vid upprepade tillfällen trakasserade praktikanter fick ett avgångsvederlag på 336 000 kr.
    För en hög chef betalades en fallskärm på drygt 1,4 miljoner kronor ut.
    Sex personer, bland annat två höga chefer, har köpts ut för höga belopp från Utbildningsdepartementet.”
    https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/4d015q/regeringskansliet-har-kopt-ut-medarbetare-for-14-miljoner

    Svara
  62. G

     /  03/29/2018

    Svara
  63. G

     /  03/29/2018

    Svara
  64. G

     /  03/29/2018

    ”Ensamkommande afghanen Muhammad Hussaini får straffrabatt för knivattacken på polisen Ted Eriksson

    Muhammad Hussaini som knivhögg polisen Ted Eriksson vid Björns trädgård döms för försök till mord och misshandel av Stockholms tingsrätt.

    Afghanen Hussaini döms till fem års fängelse. Han utvisas även på livstid efter avtjänat straff. Hussaini är registrerad som 18-åring i Sverige men har själv tidigare uppgett sig vara 25 år gammal. På grund av den låga åldern så får Hussaini straffrabatt. Han ska även betala 100 000 kronor i skadestånd till Ted Eriksson.”
    https://nyheteridag.se/ensamkommande-afghanen-muhammad-hussaini-far-straffrabatt-for-knivattacken-pa-polisen-ted-eriksson/

    Svara
  65. G

     /  03/29/2018

    Svara
    • Olof

       /  03/29/2018

      A) Inför vetenskapliga metoder. Om man når upp till samma standarder som tekniska och naturvetenskapliga ämnen så skulle det inte vara lika lätt att ifrågasätta. Så länge man ägnar sig åt ren tyckonomi och inte ens utbildade klarar att skilja på slumpgenererade tramsartiklar från verkliga sådana så har man inget existensberättigande.

      Som första steg skulle jag föreslå att man sätter upp en grupp som medvetet försöker trycka igenom trams i alla kända humanvetenskapers granskningssystem (om det inte redan är det som görs). När de som släpper igenom tramset avslöjats, deras historik av publicerat material granskats om och all forskning baserat på dylikt trams invaliderats och noterats som trams i referensdatabaser så har man nått en bra bit på vägen.

      B) Alternativt, sluta kalla det vetenskap. Är det ett konstprojekt så kalla det konstprojekt.

      C) Använd någon annan än Arnstad…

      Svara
  66. G

     /  03/29/2018

    Svara
  67. Rätt sorgligt att vi bor i ett land där man behöver skriva ut något så självklart att ge nyanlända förtur är orättvist och gör folk förbannade:
    https://www.dagenssamhalle.se/kronika/bostadskrisen-och-riskerna-med-graddfiler-till-valfard-21421

    Svara
    • G

       /  03/29/2018

      Det behöver man inte skriva ut för folket skulle jag tro. Men iom att den som är drivande när det kommer till specialregler, förtur osv osv är Miljöpartiet (och andra på vänsterkanten), så är det ju bra att någon skriver om det så kanske detta lilla extremparti kommer till insikt om varför ingen annan hurrar åt förslagen förutom Miljöpartiet själva.

      Svara
  68. elina

     /  03/29/2018

    Kanske någon har redan skrivit att Socialstyrelsen drar tillbaka barnäktenskapsbroschyren.
    Att de inte kom på det innan! Igen skattepengar rakt i avloppet.

    Svara
  1. Det är symptomen som visar sig, inte sjukdomen | WTF?
  2. Påminnelse inför valet: Del 4 | WTF?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: