Regeringsduglighet

Kollade på Agenda igår av en enda anledning, debatten mellan Ulf Kristersson, partiledare för De Nyaste Av De Nya Moderaterna, och Jimmie Åkesson, partiledare för De Gamla Vanliga Sverigedemokraterna.

Det som, i alla fall för mig, blev tydligt är att DNADNM inte ens verkar ha förstått vad som är drivande i den ökande problematiken vi ser runt om i Sverige, vad som är själva bensinen på den sura majbrasan för de pratar fortfarande om integration som en lösning.

– Jag tycker att Sverige ska respektera konventioner, vi ska ha respekt för asylrätten, men vi ska inte ta emot fler personer än att vi också klarar av integrationen i Sverige. Det betyder i praktiken att vi måste ha en stram migrationspolitik under en ganska lång tid, sade Moderatledaren.

Sverige har passerat det stadiet när vi borde ha förstått att det finns ingen integrationspolitik i världen som kan göra nåt med folk som inte vill integrera sig. Vi har inte lyckats med något alls på det området på 35-40 år, snarare tvärtom, men ÄNDÅ så står man och mal på om ”integration”?

De från andra länder som faktiskt lyckats etablera sig hyfsat väl i Sverige genom åren är sådana som också själva velat bli en del av Sverige. Alltså de har assimilerat sig i det stora. Det finns rätt gott om dem också. I det lilla kan man fortfarande ha delar av sin kultur utan problem. De som inte lyckats vill inte ens. De som ställer krav på att vi här i Sverige ska anpassa oss till div olika saker som DE vill ha vill inte ens bli en del av Sverige. Det är hopplöst, vi har kastat ofantligt många miljarder i sjön mot bättre vetande. För politikerna har vetat, de har inte låtsats om det bara. För problemen i dag är inte nya, de har bara ökat enormt i omfattning.

Billström skriver på SVT-Opinion

Moderaterna har en migrations- och en integrationspolitik som är robust, stram, sammanhållen och genomförbar. Det räcker nämligen inte att identifiera samhällsproblem, man måste också presentera en politik som faktiskt kan fungera.

Vän av ordning börjar ju undra hur ett parti som inte ens klarat av att identifiera problemen ska kunna lösa dem? För Kristersson sa ju i Agenda att SD har varit bra på att peka ut, eller peka på, problemen? Så hur ska DNADNM lösa problem som de inte ens klarar av att identifiera själva problemen? Göra som man gör nu, låta kopiatorn på partikansliet gå varm med Sverigedemokraternas migrationspolitik och samtidigt säga att SD inte har någon migrationspolitik? Billström klarade dock av att identifiera det 2012 men partiet DNADNM klarade inte av att ta till sig hans kunskap utan man blåste på med Miljöpartiet i stället. Och valde medvetet att förvärra problemen ordentligt. Det är bara 6-7 år sedan. Och problemen har under tiden blivit allt värre.

Problemen vi ser idag är ju inte resultatet av 2015 års haveri utan är ackumulerade problem som till slut blev så omfattande att det inte gick att dölja längre. Problem som samlats på hög sen 35-40 år tillbaka. 2015 års problem ser vi inte förrän om ett antal år.

Billström skriver

Vi bygger vår politik på att förmågan till integration bestämmer möjligheten till migration.

Ja har det gått bra det där sen 35-40 år tillbaka…? Eller…? Det vi ser i Sverige nu, i t ex Värnamo? I Lysekil? I Ronneby? I förorter till Göteborg, Stockholm och andra städer? I snart sagt varenda jävla liten stad och by? Har det funkat bra? Men ÄNDÅ vill DNADNM ha en fortsatt historiskt rekordhög asylinvandring? Om de verkligen menade det där med att låta integrationen styra antalet så skulle Kristersson omedelbart kunna säga ”0 st” på frågan om hur många DNADNM skulle kunna tänka sig vara ett lämpligt antal. Men det sa han inte utan han sa det väldigt luddiga ”stramare än idag”.

Billström igen

Vi har en integrationspolitik där målet är att den som kommer hit snabbt lär sig svenska, börjar jobba, blir självförsörjande och bidrar till det gemensamma.

Men det där har faktiskt ingen betydelse, det är bara medborgerliga minimiskyldigheter man har i ett nytt land. Det är inte att bli en del av Sverige. Det är kanske en pytteliten början, det enklaste av det enkla, det som alla som vill flytta till ett annat land måste göra och har inget alls med integration att göra om man inte anser att det mest grundläggande för att överhuvudtaget få flytta till annat land är vad integration betyder. Jag tror att de flesta egentligen menar assimilation när de säger integration. Det svåra är att få många av dem att vilja bli en del av Sverige, att förändra sin egen kultur. Och det har inte gått lysande direkt.

Problemet DNADNM har är att de inte vill regera landet alls utan är nöjda med att stå på alla fyra och bli förnedrade. M är inte regeringsdugligt helt enkelt. Det kanske inte SD heller är, det vet vi faktiskt inte, men de vill i alla fall nåt annat än att stå på alla fyra och bli klatschade på rumpan av S och samtidigt säga ”vi är regeringsdugliga”. Är det verkligen inget annat parti som också vill nåt annat?

S däremot, de har gång på gång visat att de VILL styra landet och att inget är heligt för att få den makten. Hade läget varit det omvända, att M och kanske allijangsen styrde Sverige och Löfven och Åkesson stod i Agenda så hade Löfven släppt bomben att S och SD skulle börja samarbeta för att försöka ordna problemen. Garanterat! Om S tillsammans med SD efter valet skulle kunna bilda en majoritet skulle S inte hinna blinka innan de bildade regering med SD.

Om man som Kristersson gjorde, erkände att SD har identifierat problemen, så kan ju inte en lösning vara att ytterligare spä på problemen och låtsas som om man inte spär på dem? Innan man ens kan börja lösa dem så måste man ju först åtgärda det som spär på problemen? Det måste ju vara själva grunden? Är ju onödigt att ösa en båt för att åka ut och fiska om hålet i båten är så stort att det kommer in mer vatten än man öser ut? Man tätar ju hålet först, sen öser man och sen fiskar man. DNADNM säger att SD inte har några lösningar medan de förkastar det som ändå är en förutsättning för att ens kunna börja lösa något? Det är ju själva grunden för att kunna lösa något? Det är ju helt obegripligt!

Hur kan etablerade partier så öppet fullständigt skita i Sverige och Sveriges väl och ve? Sverige håller på och brinner upp nästan och DNADNM står öppet och låter partitaktik och signalering gå före! Då är man inte regeringsdugliga! Inte regeringsdugliga på ett enda sätt! Man är motsvarigheten till regeringsdugliga faktiskt. Varför ska ett parti som faktiskt skiter i landet anses vara regeringsdugligt?

För en sak är säker, man måste börja försöka lösa de här problemen för typ 25-30 år sedan. Då duger det inte att låtsas som om problemen inte existerar. Det funkar inte att hela tiden skjuta upp det oundvikliga. För varje dag som går utan att man tar tag i det blir det bara ännu litet svårare.

Kristersson pratade om ”blocköverskridande överenskommelse” när det gäller migrationspolitiken, att det är vad som behövs. Jag tror tvärtom eftersom en sådan förmodligen skulle fortsätta på det inslagna spåret som gett oss det vi ser idag. Det skulle betyda att politikerna skulle fortsätta med att gå emot vad en majoritet av svenskarna tycker när det gäller migrationen. För politikernas inställning till detta skiljer sig nämligen markant åt jämfört med väljarnas.

Man måste komma ihåg vid valet att politikernas vilja inte matchar väljarnas så bra.

Under tiden ser det ut så där.

Polisen hade de som sköt i Värnamo under uppsikt. Vilken jäkla tur alltså, att de hade dem under uppsikt alltså, så det inte hände nåt! Bra att de hade dem under uppsikt så folk kan känna sig trygga och inte riskerar att hamna i korselden när klanfamiljer på gammalt känt svenskt manér ska göra upp oförrätter! Apropå namnet på kommunstyrelsens ordförande i Värnamo, ni minns väl att Annie Lööf hette Johansson förut va…?

Undrar om den Johanssonska familjen är stolt över vad man åstadkommit med Värnamo? Exotiska skottlossningar och klanslagsmål i bostadsområdena osv? Bättre med lite riktig kultur än midsommar och såna där töntiga saker?

MVH

MiT

Följande inlägg
Lämna en kommentar

48 kommentarer

  1. MiT

     /  04/30/2018

    Svara
  2. Hypocrita

     /  04/30/2018

    Få kommentarer ikväll. Måhända är gemene bloggläsare ute och ”firar” Valborgsmässoafton. Får väl se om det kommer igång under kvällen, eller om det dröjer till fyllecellerna öppnas i morgon bitti….. 🙂

    Svara
  3. MiT

     /  05/01/2018

    Svara
  4. MiT

     /  05/01/2018

    Svara
    • Pelle2

       /  05/01/2018

      Ingen kan ju veta om det var Trumps hårda tonläge,skärpta sanktioner och vapenskrammel som skrämde Kim jong un till förhandlingsbordet eller om Nordkorea har haft denna tanke hela tiden. Men för hans åsiktsmotståndare kan ju Trump aldrig göra något rätt.

      Jag har inte mycket till övers för Trump och hans politik heller men om han gör något bra så måste ju även det kunna berömmas…

      Och jag håller med Ekberg att Fridén sysslar med sexism,härskartekniker,rasim och annat men som vanligt så är det ok för vänstertomtarna att bete sig så mot vita män..

      Svara
      • Senior

         /  05/01/2018

        Kolla vad han gör istället för vad han säger.

        Hans twittrande och uttallanden verkar mest vara lockbeten åt media att hugga på, så han får verka i fred från dem på de relevanta områden som han verkligen vill förändra.

        Svara
      • Tor

         /  05/01/2018

        Pelle2
        Vad är det med Trump du inte tycker om?
        Är det att han krossade IS,
        eller kanske att han sätter sina invånare framför resten av världen,
        eller att han tar fajten mot socialister o tokliberaler?
        Hur skulle Sverige se ut om vi hade en Trump?

        Svara
        • Pelle2

           /  05/02/2018

          Jag tycker inte om hans sätt att gå till personangrepp oftast via twitter, tror inte att han kommer gynna någon med sina skyddstullar,tycker inte om att han ljuger om saker vilket har bevisats många gånger,tycker inte om att han medvetet vill smutsa ner miljön mera genom att öka användning av olja och kol och han verkar vara en alldeles för instabil person för att leda världens kanske mäktigaste land.

          Svara
      • Rikard

         /  05/01/2018

        Hej.

        Under den förre presidentens tid bedrevs eftergiftspolitik kombinerat med aggressionspolitik.

        Under den nuvarande bedrivs istället utrikespolitik baserat på förhandling: varken Korea (endera) eller USA eller Kina vill ha ett nytt krig på Koreahalvön.

        Vad är man överens om?

        1) Undvika krig (alla)
        2) Sammanföra Korea (alla, med förbehåll)
        3) Undvika massiv folkvandring mot syd och mot Kina (Sydkorea och Kina)
        4) Minskade militära utgifter (alla)

        Och så vidare.

        Att den förre presidenten intet förmådde beror troligen på vem som styrde utrikespolitiken. Att den nuvarande på kort tid lyckas beror på att han är en god förhandlare som vet att man alltid söker ‘win/win – no lose’-scenarier.

        Vi kommer att få läsa mer om Korea. Troligen blir det en hel del texter i diverse nätalster om hur lika man egentligen är, och hur regimen i DPRK gjort det bästa av ett svårt läge (Kina, sanktioner med mera) så att ett framtida långsamt sammanslående kan ske utan att någon förlorar heder eller ansiktet (underskatta inte hur viktigt anseende och heder är för orientaliska folk); slutsteget är att familjen Kim beviljas ett slags amnesti och får leva i självvald exil i Kina. Gissar jag.

        Ang. Tor:s fråga om ett Sverige lett av en svensk motsvarighet: tänk dig Bert Karlsson/Ingvar Kamprad/Alexander Bard/Peter Ahlberg som statsminister med majoritet i riksdagen.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
  5. Jag tror snarare att taktiken går ut på att få in så många psykopat-bröder som möjligt in till köttgrytorna i september 2018.

    Svara
  6. MiT

     /  05/01/2018

    Svara
    • Nej, de andra partierna har ju kommit runt det genom att kopiera deras politik istället.

      Svara
    • Senior

       /  05/01/2018

      Nej, de andra partierna är så maktfullkomliga att de hellre åsidosätter Sveriges bräckliga demokrati och sina egna partiprogram än att samverka med SD.

      Svara
    • Olof

       /  05/01/2018

      Precis, jag kommer ihåg den där motionen om att svenska politiker skulle låta bli att skära av sig näsan, men den röstade ju resten av riksdagen emot. Men nu har vi ju moderaternas förslag att sy fast den igen, även om Annie insisterar på att den måste sys fast uppochner.

      Men visst, att riksdagsledamöter för m fortfarande är på den här dagisnivån är om inte annat ytterligare ett argument för att rösta på SD…

      Svara
  7. Det är svårt att nå fram till väljarna med relevant information. ”Ring P1” har stor genomslagskraft men den hårdbevakas av etablissemanget. Kloka personer kan lära av denne härlige grekiske invandrare:

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  05/01/2018

      ”Leverera en sådan kaka och inte vilja stå för den.”

      Skitsnack från Täppas, greken stod ju för vad han sa, och lovade att skicka dokument som styrkte vad han sa. Roligt dock att han bad blinde Täppas titta själv på dem.

      Svara
  8. Precis som du säger så finns det en gigantisk elefant i rummet, vilket är att många helt enkelt vill inte integreras. Då hjälper inte hur mycket pengar man öser in på området då det hela handlar om personlig attityd.

    Och med integrering/assimilering att man måste börja gilla köttbullar och potatis, eller äta mängder av bacon, utan snarare om heders/klantänk. Sådant som inte bara magiskt går att trolla bort.

    Svara
  9. ”Fnordspotting beskriver problemet så här:

    Svara
    • Rikard

       /  05/01/2018

      Hej.

      Om Sverige vore ett land styrt av mogna vuxna, och SvD vore en borgerligt konservativ tidning, så skulle tidningens chefredaktör krypa på knäna för att få Fnordspotting-skribenten att skriva drapor för ledarsidan.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
  10. Frida Gustavlin

     /  05/01/2018

    – Har julgrannen brunnit upp?
    – Nä, bara Värnamo.

    https://www.expressen.se/kvallsposten/kriminella-forsoker-ta-over-hela-varnamo-/

    ”De nu aktuella mordförsöken på öppen gata kopplas till den organiserade brottsligheten och de lösa kriminella nätverk som flyttat till Värnamo.”

    Det är högst förvånande att medborgargarden inte tar form, eller så är det inte det, utan säger något i all enkelhet om den Svenska befolkningen. Värnamo verkar ivf vara en liten ort som gått rakt åt helvete.

    Svara
    • Jonas

       /  05/01/2018

      Grattis Annie Lööf, nu har du fått det samhälle du ville ha.

      Svara
  11. Lite humor på 1 maj?

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  05/01/2018

      Intressant och tänkvärt, om man är en nioårig rasifierad handikappad flicka med lesbiska föräldrar.

      Väldigt viktigt att göra denna viktiga analys på andra patriarkala berättelser.

      • Rödluvan och vargen. Den var lätt iof, men ändå viktig, vad är rödluva för symbol förresten, och hur kodas den i det postkolonalistiska narrativet? Hur relaterar den till skyddsjaktmaktsordningen på ulv?

      • Bockarna bruse, också lätt, men ändå viktig att titta på den. En intersektionell omläsning kan säga mycket om hur en kropp kan kodas. Vad är en bock egentligen?

      • Harry Potter. Den här är svårare. Kan likheten mellan Harry Potter och Harry Pooper berätta något om hur påtvingad koprofili, ålder och kön särbehandlas genom det rituella akten som högläsning innebär. Kan man utan att problematisera problemet läsa Harry Potter / Pooper för ett engelstalande barn som haft svårt att sluta med blöjor?

      Bara några små men väldigt viktiga tankar / Frida

      Svara
    • Senior

       /  05/01/2018

      Sedär!
      Han har fattat metaforen!
      Undrar när han fattar vilka som står för mångfald, frihet och demokrati, och vad Orcherna och dess envåldshärskare står för…..

      Svara
      • Senior

         /  05/01/2018

        …..Men detta visar ju tydligt vilken nivå de ligger på.
        På min tid, innan PISA stupet, lärde vi oss detta på låg/mellanstadiet.

        Svara
  12. Senior

     /  05/01/2018

    Regeringsduglighet….

    Jag är helt övertygad om att det i dagsläget genast skulle gå mycket bättre för Sverige om man helt enkelt lade ner både regering och riksdag och lät tjänstemännen göra sina jobb utan att korrumperade politiker lade sig i arbetet.

    Svara
    • Senior, du fick en snilleblixt så här på 1 maj-morgonen 🙂

      Svara
    • Tor

       /  05/01/2018

      Helt rätt Senior.
      Politiken sedan 70-talet har pekat åt fel håll.
      Vad man än gör idag så måste det bli bättre.

      För att citera Trump till svarta väljare:
      ”Vad har ni att förlora”
      Åtta år med en svart president och de svarta fick det bara sämre.
      Obamas hemstad Chicago – USA´s Malmö.

      Svara
  13. Pelle2

     /  05/01/2018

    Ledarsidornas Johan Westerholm skriver bra om att centern har börjat närma sig FI och Miljöpartiet i sina åsikter.
    Han skriver bl.a
    ”Detta leder till den enda rimliga slutsatsen att en röst på Stefan Löfven i valet 2018 är även en röst på även Annie Lööfs, Gustav Fridolins och Alice Bah Kuhnkes migrations-, kultur- och demokratipolitik. ”
    Får verkligen hoppas att MP åker ur riksdagen och att C närmar sig 4%-spärren.
    Då kanske Annie Lööf ryker som partiledare…

    Svara
  14. Pelle2

     /  05/01/2018

    Rebecca Weidmo Uvell beskriver i detalj skämtet till beslut som gjorde det möjligt för omkring 9000 Afghaner att stanna i Sverige i fyra år.
    Bl.a sägs det att man bara behöver ha för avsikt att börja studera för att man skall få stanna i fyra år och att man FÅR återkalla uppehållstillståndet om personen inte deltar aktivt i undervisningen och inte återkallar uppehållstillståndet utan förbehåll.
    Sedan kan dom tydligen få permanent uppehållstillstånd om dom får ett arbete.

    Hon visar också med statistik att omkring 36 personer av de 9000 kan förväntas klara av gymnasiestudierna med godkänt resultat. Väl investerade pengar av regeringen med stöd av Centern…

    Allt detta för att blidka Afghanska och vänsteraktivister och för att framstå som goda..

    Hon avslutar med följande:
    ”Så de vuxna asylsökande som faktiskt är fallet med den här gruppen 9 000 afghaner, kan alltså gå i gymnasiet på skattebetalarnas bekostnad i 3 år, för 100 000 kr per person och år (900 miljoner kr per år, 2,7 miljarder för 3 år), utan att klara gymnasiet. Sedan fixa ett falskt anställningsavtal eller ett riktigt och sedan sluta på jobbet och då får PUT.

    Det är det är Centerpartiet alltså röstat för.”
    Kom ihåg det den 9 september när ni ska rösta.

    Man kan också skriva kom ihåg att det var S och Mp som drev fram beslutet tillsamman med deras stödparti V
    Kom ihåg det också på valdagen.

    https://uvell.se/2018/04/26/15-personer/

    Svara
    • Senior

       /  05/01/2018

      Fråga:
      Hur många (tillfälliga) nya gymnasier, inklusive lärare, böcker och övrig logistik måste man uppföra innan de ens kan börja plugga?

      Följdfrågor:
      Hur lång tid kommer det uppförandet att ta?
      Vad skall Afghanerna leva på under tiden?

      Svara
  15. Pelle2

     /  05/01/2018

    OT:
    SSU,s ordförande Philip Botström vill att Nazister inte skall tillåtas att demonstrera.
    Jag har inget till övers för Nazisterna men varför skall i så fall inte samma gälla för vänsterextremisterna?
    https://www.metro.se/artikel/debatt-vi-ska-bygga-samh%C3%A4llet-som-nazisterna-hatar

    Svara
    • Senior

       /  05/01/2018

      Ytterligare en som vill strypa yttrandefriheten för oliktänkande.

      Svara
      • Senior

         /  05/01/2018

        Jag är har inte mycket till övers för någon form av socialism, men de likväl som sina hatade nationalsocialistiska bröder har och skall ha samma rätt som alla andra att demonstrera.

        Så länge socialdemokraterna tillåts demonstrera mot sin egen politik första maj skall alla andra också ha den rätten.

        Svara
        • Senior

           /  05/01/2018

          Det säger väl allt förresten, gällande regeringsduglighet, när de själva går ut och demonstrerar mot sin egen förda politik…

          Svara
          • Frida Gustavlin

             /  05/01/2018

            Polis, åklagare och domstol ska utreda, beivra och tillse påfölkd för lagöverträdelser. Har inget med demonstrationsrätten att göra, och att vara mot demokrati är om jag inte minns fel, icke ett brott.

            Nazisterna får väl demonstrera som alla andra, har ingen åsikt i den saken, De har dock en dokumenterad förmåga att hitta på olagligheter under sina events och bör räkna med att polisen bevakar dem noga, och förhoppningsvis kastar dem i finkan om de nu inte kan uppföra sig.

          • Senior

             /  05/01/2018

            Jag tycker det mestadels är motdemonstranterna som skränar och bråkar när nazisterna demonstrerar, och spelar dem rakt i händerna.

            Det bästa vore nog att helt ignorera dem och låta dem själva göra bort sig istället.

            -Men lika barn leka bäst sägs det, och det verkar ju stämma bra gällande dessa olika former av socialister som bråkar med varann.

  16. Gorby

     /  05/01/2018

    Aron Flam samtalar med Ledarsidornas Johan Westerholm som grävt i finansieringen av islamististiska organisationer i Sverige och funnit att den till stor del finansieras med allmänna medel. Johan avslöjar också att han jobbar på att sätta upp en skuggutredning för att utreda utbetalningarna till de islamistiska föreningarna.

    Den där Kuhnke är en riktigt lömsk politiker som under en lång tid haft kontakt med de som driver den islamistiska rörelsen.

    Svara
  17. weasel

     /  05/01/2018

    ” Jag tycker att Sverige ska respektera konventioner, vi ska ha respekt för asylrätten, men vi ska inte ta emot fler personer än att vi också klarar av integrationen i Sverige. Det betyder i praktiken att vi måste ha en stram migrationspolitik under en ganska lång tid, sade Moderatledaren.”

    Detta står alltså Kriistersson och säger.
    Samma Kristersson som avser bilda regering tillsammans med det socialdemokratiska stödpartiet C som pissar på allt vad konventioner och asylrätt heter genom att rösta för ett förslag som ger asyl åt folk som i domstol har bedömts sakna asylskäl.

    Och när det gäller ”integration” ;
    Om den somaliska staten så satsade 150 miljarder $ skulle jag ändå inte ha någon som helst lust att ”integrera mig i det somaliska samhället” .
    Varför i helvete tror då idioterna att somaliernas högsta önskan skulle vara att ”integrera sig i det svenska samhället” ?
    Den som vill integreras gör det även om regeringen inte satsar en enda krona på ”integration” och den som inte vill integreras gör inte det oavsett hur många tusen miljarder kronor regeringen än satsar.

    Fadimes pappa jobbade på ett tvätteri när han sköt sin dotter . Av detta kan vi dra slutsatsen att Fadimes pappa var väl integrerad i det svenska samhället. Detta eftersom svaret från idioterna ALLTID blir ”arbete” när man frågar dom vad dom egentligen menar med snömos-ordet ”integration”.

    Svara
  18. Pether

     /  05/01/2018

    Nazist attackeras med träpåk och sparkar, ingen misstänkta för brott. ‘Försvar’. Det här är anledningen till att långt över 100 miljoner dödats av de olika marxistiska ideologierna, de använder våld och kommer undan med det.
    https://www.expressen.se/gt/nazister-till-attack-mot-demonstranter-ens-skadad/

    Svara
  19. G

     /  05/01/2018

    ”Krisen i Kungsbacka: 80 miljoner till husvagnsboenden och svår systemstress

    Regeringens ogenomtänkta migrationspolitik drabbar nu landets kommuner hårt. Kunsgbacka är en av dem som får ta smällen och de ledande politikerna är både arga och förtvivlade. Bara inköp av husvagnar går på 80 miljoner och hela den kommunala verksamheten drabbas av svår systemstress. Krisen i Kungsbacka är också hela Sveriges kris. De som utmålas som “rika” kommuner får nämligen inte behålla sina skatteintäkter, utan får vara med och betala när pengarna fördelas enligt nationell utjämningsmodell.

    Chris Forsne rapporterar från en kommun i minst sagt trängt läge – en problematik som traditionella medier helst förbigår med tystnad.

    – Jag förstår inte hur detta ska kunna ses som en human flyktingpolitik…. det blir förfärliga nödlösningar till extremt höga kostnader. Kommunstyrelsen ordförande i Kungsbacka, Hans Forsberg (M), suckar.
    ..[..]..
    – Kungsbacka har redan tagit emot 600 personer enligt anvisningslagen. 200 till i år. Vi har inga bostäder, vår enda möjlighet är villavagnar. Vi kan inte förbereda oss, vi vet inte hur många personer som kommer anvisas hit de kommande tio åren. Det kan bli mellan 5000 och 7000, kanske fler, säger Hans Forsberg bekymrat.

    Villavagnar är en omskrivning för trailerparks och siffrorna på de kommunanvisade som ska vistas i sådana och i de modulhus man måste bygga, men nu inte hinner med, motsvarar en mindre svensk stad.

    – Staten tar inte sitt ansvar, regeringen har skapat vår migrationspolitik helt utan konsekvensanalys, sedan kastar man över ansvaret helt och hållet på kommunerna. Det är orimligt, säger Hans Forsberg.

    Kommunen har idag 80 000 invånare och växer varje år. Trots att nybyggnationen varit rekordstor finns det ingen möjlighet att bygga ikapp de långa bostadsköerna. Hans Forsberg ser ingen varaktig lösning. Bara nödlösningar. Äldreboenden har tömts för att ge plats åt ensamkommande unga, förskolor har byggts om till bostäder för att placera familjer från Syrien och Somalia. Tvåhundra ensamkommande män är placerade i sovsalar. Och trycket bara ökar från alla håll. Nu byggs det en rad nya äldreboenden i kommunen och nya förskolor. Under tiden har gamla kommit i kläm och föräldrar klagat över köer och stora barngrupper.

    In i det sista sade man nej till trailers, omdöpta till villavagnar. Nu har kommunen inget val. 50 stycken med ett slutpris på 800 000 kronor styck är beställda, ytterligare 50 är på gång. 80 miljoner kronor. De kommer att placeras i mindre grupper på ett halvdussin ställen runt om i kommunen, där det finns mark och vatten och avlopp någorlunda nära. (forts)”
    http://katerinamagasin.se/krisen-kungsbacka-80-miljoner-till-husvagnsboenden-och-svar-systemstress/

    Svara
    • G

       /  05/01/2018

      Hans (M): ”regeringen har skapat vår migrationspolitik helt utan konsekvensanalys”

      Jaså? Njae. Innan den nuvarande S/MP regering då?! ….

      ”Totalt misslyckad migrationspolitik”: Göran Persson sågar regeringen Reinfeldt

      Den före detta statsministern Göran Persson första maj-talade i Vingåker och gav en känga till Fredrik Reinfeldts regering, vars migrationspolitik han beskriver som ”totalt misslyckad”.

      – Det vi såg under den borgerliga perioden var en totalt misslyckad migrationspolitik. ”Öppna era hjärtan”, sa Reinfeldt, utan några som helst konsekvenser i åtanke, det fick bli som det blev. Vi har fått bekymmer som vi kommer behöver slita med i ganska många år. Det kommer att kosta pengar, sade Göran Persson i sitt tal enligt Aftonbladet.

      – De hade ingen plan, sade Göran Persson om Reinfeldts öppna hjärtan-politik.

      Han har tidigare uttalat sig kritiskt mot den förra regeringens hantering av flyktingkrisen, bland annat i en podcast av tidskriften Kvartal. Då menade han att man skulle ha stoppat inflödet av migranter tidigare.

      – Långt innan det händer, när Moderaterna gör upp med Miljöpartiet om hur det ska hanteras anade jag att det här kommer att bli problem.”
      https://nyheteridag.se/totalt-misslyckad-migrationspolitik-goran-persson-sagar-regeringen-reinfeldt/

      Det där med konsekvensanalyser har varken den nuvarande eller förra regeringen varit intresserad av öht, vilket Riksrevisionen också pekade på i sin rapport, så var inte så stor i orden nu Hans, ditt eget parti plus andra allianspartier är inte oskyldiga till denna situation på något sätt.

      Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: