Partiledarmöte om Den Besvärliga Frågan

Under partiledarmötet så hade man ju fräckheten att ställa den ytterst besvärliga frågan vad de ökande antalet våldtäkter och sexbrott berodde på.

”Ingen aaaaning, det vet nog ingen” svarade Ulf Kristersson och Jan Björklund. ”#Metoo, LAS och mörkertal” svarade Löfven.

Så partiledarna samlade ihop till ett möte om Den Besvärliga Frågan.

Nu svänger det fort i politiken i den här frågan så det som gällde häromdagen har aldrig gällt överhuvudtaget

För nu har Brå, och politikerna, gjort ett lappkast. Igen.

Löfven försöker dra in att socioekonomiska faktorer är ett samband man ser. Så, när man blir fattig så tänker man alltså på kvällen ”Nähä, fan om man skulle dra i hop gänget och sticka ut och gruppvåldta någon?” enligt Löfven? Är det så han menar? Man våldtar för att man är fattig?

På frågan om man kan koppla det här med migrationen säger Löfven att det får forskningen och professionen svara på.

Vad säger då ”professionen” om det här i Aftonbladet?

Andelen utlandsfödda dömda gärningsmän är mycket hög i vår granskning – 82 av 112 är födda i ett land utanför Europa.

82 av 112 dömda mellan 2012 och 2017 var födda i ett land utanför Europa. Givet hur det ser ut i Sverige, vilka områden i världen nästan alla som kommit till Sverige de senaste 20 åren kommit ifrån, så menar man i stort sett MENA-området. Är ju knappast japaner, kineser eller kanadicker man menar. Det har man alltså konstaterat gäller vid dömda för gruppvåldtäkt. 73% är födda utanför Europa, dvs man avser MENA.

  • 27 av 112 dömda förövare är födda i Sverige, varav 13 av två svenskfödda föräldrar. 82 är födda utanför Europa.

  • Vanligaste medborgarskap är: Sverige (41), Afghanistan (25), Irak (9) och Somalia (7).

Man vet också att 99 av 112 är antingen födda utanför Europa eller har föräldrar som är födda utomlands, troligen utanför Europa där också. 88% har alltså vad man räknar som utländsk bakgrund.

Vad kan man dra för slutsatser av det här då enligt ”professionen”?

Christian Diesen, professor i straffrätt som forskat om våldtäktsdomar:

– Tröskeln till övergrepp kan vara lägre för en utlandsfödd, ett kvinnoförakt man bär med sig och som stöttas upp i ett kompisgäng som tolkar kvinnor som sexuellt tillgängliga när de rör sig ute.

Jag tror han menar kultur men inte riktigt vågar säga det rakt ut.

Henrik Tham, professor emeritus i kriminologi:

– Jag ifrågasätter inte att det är en tydlig överrepresentation. Att det finns kulturella skillnader utesluter jag inte. Men hur mycket spelar det in? Det är nog mycket få kulturer som tillåter den typen av beteende.

Tham ifrågasätter inte att det finns en tydlig överrepresentation. Nä det vore väl otroligt korkat? Han utesluter inte heller att det finns kulturella skillnader men han undrar hur mycket de spelar in. Det står ju ovan hur mycket det spelar in? T ex Afghanistan 25 st av 112. Sverige 13 st av 112. Andel med afghanskt ursprung i Sverige är ca 0,44% av befolkningen. Så 0,44% av befolkningen står alltså för drygt 22% av alla dömda vid gruppvåldtäkter. Andel svenskar enligt definitionen född i Sverige av två föräldrar också födda i Sverige så är andelen svenskar ca 7 miljoner, säg ca 70%. Dessa 70% av befolkningen står alltså för ca 11,5% av antalet dömda för gruppvåldtäkt. Gruppen afghaner i landet, ca 44 000, står alltså för nästan dubbelt så många dömda för gruppvåldtäkt än vad ca 7 000 000 svenskar gör.

Och Tham undrar hur mycket kulturella skillnader spelar in…? Det behöver inte vara att det är tillåtet i en kultur, det kan räcka med att straffen för brottet är milda, hur man ser på bevisning, vittnen, om offret egentligen ”förtjänade” det osv. Vad anser man t ex i Afghanistan om en ung tjej som ensam går med vanliga kortbyxor och linne på stan?

Jerzy Sarnecki, professor i kriminologi som forskat om invandrares överrepresentation i brottslighet:

– Det finns en faktisk överrepresentation av invandrare i brottsstatistiken och det beror i huvudsak på de förhållanden de lever under i Sverige, som klassförhållanden. En ytterligare faktor som kan förklara en liten del av den överrepresentation som finns är att de diskrimineras på olika sätt av rättssystemet och man kan inte utesluta att polisen är mer benägen att utreda brotten.

Jerzy Sarnecki säger att de 82 som är födda utanför Europa har blivit gruppvåldtäktsmän pga hur de lever i Sverige… Och på att polisen inte ska bry sig om de svenskar som gruppvåldtar. Sarnecki verkar också tro att det handlar om nån sorts nollsummespel, att om inte de utländska hade begått brotten så hade svenskarna gjort det i stället. Det är bortom korkat. Tips: Sluta tillfråga den idioten fler gånger.

Att komma från en kultur där det inte går att tala om sex är en riskfaktor, menar Mia Jörgensen, psykolog på ungdomshemmet Bärby där unga sexualbrottslingar får behandling.

– Det kan ha betydelse att man inte är van att hantera sin sexualitet. Jag tänker att det är viktigt för varje människa att veta: hur har jag en sund sexualitet? Hur hanterar jag mitt sexuella påslag?

Socionomen Annika Wassberg arbetar sedan 23 år med barn och unga som begår sexuella övergrepp. Hon säger att professionella måste hitta sätt att möta unga män uppvuxna i mansdominerade kulturer.

– Att bara samtala om svenska värderingar som “flickor bestämmer själva över sina kroppar och har rätt att vara lika sexuella som pojkar” har sannolikt ingen effekt.

– Just nu känns det som att samhället överger dem. Som om vi när de anländer till Sverige sätter en pistkarta i deras händer och puttar dem utför den svarta pisten. “Så, varsågod, här får du lite information om hur vi i Sverige tänker kring jämlikhet och demokrati. Ut och gör rätt!”

Annika Wassberg vet nog innerst inne att kultur spelar en stor roll men vill ändå skylla på samhället som ”överger dem”.

I en annan artikel så har de pratat med några andra också

Experterna skiljer på gruppvåldtäkter och “vanliga” våldtäkter. Gruppvåldtäkter handlar mindre om sex, och mer om att leva ut “manlighet” i grupper av män eller pojkar.

– Min erfarenhet är att det här oftast är pojkar som väldigt mycket tänker kriminellt och att det här är bara en kriminell handling i raden. Man tar det man vill ha, säger Olof Risberg, psykolog med lång erfarenhet av sexualbrottsdömda pojkar.

Det ska tydligen vara ”manligt” att gruppvåldta? Leva ut manlighet? WTF? Det är tydligen manligt att tänka kriminellt?

Så säger professionen om det hela. Är det den professionen som ska avgöra om det finns någon koppling? Really? Man kan dock ana att alla egentligen vet men de vågar helt enkelt inte säga det, eller vill inte.

Och grejen är att SAMTLIGA partiledare vet också. De visste det i söndags under debatten när de sa att de inte hade en aaaaaning om varför det ökat. Man har vetat om detta under massor av år. Partiledarna visste om att vi sen år 2000 har tagit in ca 1 miljon från områden som är groteskt överrepresenterade vid just såna här brott, sexualbrott alltså. Och sen står de i partiledardebatten och säger att de inte har en aaaaning om varför just sådana brott ökar i antal. Så kan man bara säga om man antingen ljuger om det eller så är man så otroligt korkad att man faktiskt inte förstår enkla samband. Jag vet inte vilket som är värst faktiskt.

DET DUGER INTE!

Och nu ska alltså Brå fundera på detta igen då. Min gissning är att de kommit på några kreativa lösningar för att dölja de värsta siffrorna och därför nu kan tänka sig att göra en ny studie.

I Brå 2005 så sa de att överrepresentationen för sexualbrott är ca 5 gånger (har jag för mig) svensken för de med utländsk bakgrund. I utländsk bakgrund ingår en hel del från länder som inte alls är så mycket överrepresenterade, t ex européer, man slog ihop på det viset för att få ner siffrorna som annars skulle varit mycket högre för vissa områden. Ska Brå göra en ny så måste de göra en där man delar upp det land för land eller område för område, det duger inte att klumpa ihop allt till ”utländsk bakgrund” för det gör man bara för att få ner alltför höga siffror!

Även om man gör på samma sätt för att dölja höga siffror så kommer man ändå att se att överrepresentationen har ökat. Men det är mycket bättre att vara mer detaljerad! Och man ska komma ihåg att perioden Brå 2005 baserade sig på är mellan 1997-2001. Nästan alla som kommit till Sverige sen dess har kommit från områden där man VET att överrepresentationen är skyhög.

1 miljon från just de områden man vet är enormt överrepresenterade. Och ändå står partiledare och säger att de inte har en aning om varför den typen av brott ökar. De tillåts göra det eftersom journalisterna också hellre vill säga att de inte har en aning.

MVH

MiT

Annonser
Lämna en kommentar

140 kommentarer

  1. Det vore intressant att veta hur många av de där 9000 afghanska männen som ska få nån sorts amnesti av Centern som har begått sexualbrott… :/

    Svara
    • Casey Jones

       /  05/09/2018

      Det borde vara tämligen lätt att räkna ut procentuellt hur många av dom som blir kvar i landet som KOMMER att att våldta med den statistik som finns. Man kan säkert också få fram på ett ungefär hur många tjejer som kommer offras på kuppen…

      Svara
      • Ivar L

         /  05/09/2018

        Det där är synnerligen intressant för det är precis så man skall räkna på risker i samhället. Och fokus skall helt klart vara på offer och inte som alla dessa sociologer och kriminologer som i princip ALDRIG talar om offren utan tramsar om att vi ”överger” immigranterna så att de måste våldta. Med tanke på de summor som satsas på unga immigranter så är det groteskt att påstå att vi överger dem. Det är offren som söverges och glöms, hela tiden.

        – Hur många svenskar kommer att drabbas om vi fattar detta beslut? Central fråga i alla sammanhang där man handskas med risker. Immigration är förmodligen en av de mest riskfyllda hanteringar Sverige gett sig in på i modern tid. Det är åtskilliga som offrats både direkt via brott men också indirekt genom att resurser i samhället minskat på olika sätt och otryggheten ökat.

        Svara
        • Casey Jones

           /  05/10/2018

          Det är så jag tänker. Jag skulle vilja att Centern fick frågan hur många offer som dom tycker är ok. En? Eller kanske 100? Var går gränsen?

          Svara
    • Pelle2

       /  05/09/2018

      Centern skall definitivt ha mycket kritik för att de släppte igenom amnestin men vi skall inte glömma att det var MP som tog fram förslaget och S som drev på för att göra det möjligt att det skulle kunna realiseras.
      Så utan flyktingextremisterna i MP hade detta aldrig hänt.

      Svara
      • Ivar L

         /  05/09/2018

        Fast C slår ju töntrekordet genom att säga att det är ett dåligt förslag. De andra stollepartierna står ju i alla fall för sin stollighet.

        Svara
        • Exakt, om C verkligen tycker det är ett dåligt förslag finns det inget som hindrar dem att bidra med ett eget istället. Sålunda tycker de egentligen att förslaget är bra men är för klena för att stå för det.

          Svara
  2. Parvus

     /  05/08/2018

    Om man inte uppfostras av sina föräldrar så uppfostras man av sina kamrater på skolgården där hatet mot svennar och kvinnor är norm.
    Det är väl det som kallas för socioekonomiska faktorer.

    Svara
    • Olof

       /  05/08/2018

      Det finns forskning som tyder på att man inte uppfostras av sina föräldrar oavsett. Och rent evolutionärt är det rimligt – föräldrarna kanske är det förgångna och till viss del nutid, men de i samma åldersgrupp är ens framtid. Det är helt enkelt på längre sikt viktigare att komma överrens med och anpassa sig till sin egen grupp än till föräldrarna.

      Svara
      • Grodan Boll

         /  05/09/2018

        Då borde föräldrarna lägga grunden i unga år som barnet sedan bygger vidare på när den väljer andra att socialisera med. Både i val av umgängeskrets och hur det förhåller sig till motstridigheter mellan vad föräldrarna lärt ut och vad den nya gruppen lär ut.

        /min subjektiva hobbypsykologiska gissning

        Svara
  3. Just när man trodde att Snicksnacki inte kunde sjunka lägre så gör han det – så nu är det poliserna som är rasister som prioriterar brott baserat på hudfärg?

    Svara
    • Steffen

       /  05/08/2018

      Varför har han inte sagt det förut…?

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  05/08/2018

        Den här stilen som experterma kör med att gå runt själva problemet går att likna vid en brottsmisstänkt som krampaktigt ändrar sin historia under polisförhör allt eftersom nya bevis läggs till listan.

        Svara
        • MiT

           /  05/09/2018

          Precis! Hela tiden nya saker när de gamla inte passar längre.

          Svara
  4. Jonas

     /  05/08/2018

    Någon som vet hur stor andel av gruppvåldtäkter där man fått tag på förövarna?
    Onekligen ett mörkertal med oåtalade förövare också.

    Svara
    • Tor

       /  05/08/2018

      Speciellt om förövarna kommer från Afrika…
      Kunde inte låta bli.
      Hudfärg är ju extremt viktigt nuförtiden enligt all tillgänglig forskning.

      Svara
  5. Skeptisk

     /  05/08/2018

    Om socioekonomisk nakgrund är förklaringen, bör ju svenskar i socialgrupp 3-4 stå för en ansenlig mängd då de är en hel del. Det gör de inte.

    Begreppet utlandsfödd är mycket riktigt ett sätt att klumpa ihop så det ser bättre ut. Vi utlandsfödda är Sveriges mest diversa grupp. Danskar, kinesiska studenter, thailändska fruar, flyktingar från mena, holländska läkare med naturintresse osv osv. Vi har i princip ingen annan gemensam faktor än att vi inte är födda i Sverige. Totalt olika förutsättningar. Som att plocka en slumpvis miljon människor på jorden och dra slutsatser om oss.
    Man måste plocka ner det på land/region/invandringsskäl. Allt annat är för att putsa siffror man annars vet ser illa ut.

    Svara
  6. Hej
    Etablissemanget är så genommruttet…i jämförelse är en burk surströmming Channel Ni 5…

    Svara
  7. MiT

     /  05/08/2018

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  05/08/2018

      ”Jag springer till din mamma och skvallrar.”

      Björn Wiman är i sin frikyrkliga präktighet kanske den mest outhärdliga kulturopinionsbildande ”journalisten” som vi har idag.

      Svara
    • Pelle2

       /  05/09/2018

      Wong skrev DN,s kulturredaktion och inte alla DN,s journalister har hetsat fram en lynchstämning. Det är ju något annat än det Wiman påstår.
      Och vad är det Wiman vill ? Skall man inte få kritisera Dn,s journalister kollektivt om man nu tycker att det är motiverat ?
      Hans kulturredaktion har ju dessutom själva inget emot att kollektivt anklaga män som grupp för både det ena och det andra. Det är bara att läsa valfri radikalfeministisk DN journalists krönikor en valfri dag så kommer du få läsa deras hetsande mot kollektivet män.
      En hycklare är han !

      Svara
      • MiT

         /  05/09/2018

        Och jag tycker nog att Wongs beskrivning av DN.s kulturredaktion var väldigt träffande 😛

        Svara
        • Ivar L

           /  05/09/2018

          Wong är en riktigt vass penna med ett självständigt tänkande. Glädjande att Jörgen Huitfeldt också stödjer Wongs rätt att kritisera DN:s kulturredaktion. Det är ett riktigt skatbo. Björn Wiman skämmer verkligen ut sig, han agerar precis som sin chefredaktör. Försöker tysta kritik genom att angripa den andres rätt att yttra sig istället för att komma med sakargument.

          DN, snacka om tragiskt tidning.

          Svara
    • Grodan Boll

       /  05/09/2018

      Det här visar väldigt tydligt på hur olika personlighetstyper+ideologi hanterar konflikt.

      Wong:

      Jag anklagar dig, ansikte mot ansikte

      Wiman:

      ”Vi” insinuerar och skvallrar hos din arbetsgivare och hoppas de tar fighten ”vi” inte vågar eller har fog för

      En av dem anser jag är rakryggad och ärlig.

      Svara
  8. MiT

     /  05/08/2018

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  05/08/2018

      Det är så jävla flippat att regeringen alltså har bett BRÅ titta på ”sexualbrott” med anledning av den alarmerande statistiken, men också bett dem att inte titta på ursprung, vilket de nu ändrat sig på. Regeringen borde ge fulla fan i att detaljstyra BRÅ, de ska inte ha en åsikt i varken det ena eller det andra. BRÅ är inte till för regeringen, men läser man instruktionen så är det tyvärr så, BRÅ är regeringens ”kunskapsproducerande” myndighet.

      Instruktionen från 2007 har upphört, och ersatts av en ny där det blir än tydligare.

      ”Uppgifter
      1 § Brottsförebyggande rådet har till uppgift att bidra till kunskapsutvecklingen inom rättsväsendet och det kriminalpolitiska området samt att främja brottsförebyggande arbete.

      Myndigheten ska löpande bistå regeringen i kriminalpolitiska frågor.”

      Om nu regeringen vetat varför det är ointressant med att titta på ursprung, hur kan det helt plötsligt blivit intressant? BRÅ är uppenbart en värdlös jävla skitmyndighet, de borde redan 2015 självmant ha gått ut med att de iom det massiva asyltrycket skulle börja studera konsekvenserna. Det borde ha varit oerhört intressant för dem, eller är de inte intresserade av vad de själva pysslar med?

      Svara
      • MiT

         /  05/09/2018

        De borde har gjort minst en mellan Brå 2005 och nu. I Brå 2005 (vars data är från 1997-2001) så skrev de ju att det var en uppföljning eftersom det hade kommit så många till Sverige sen den från 1996 (vars data hade slutåret 1989 tror jag). Ett par hundra tusen hade kommit. Max. Nu har det kommit ca 1 miljon sen år 2000 men de har inte alls varit intresserade av att göra någon uppföljning. Det var bara intressant att göra 2005 tydligen.

        Svara
      • Ivar L

         /  05/09/2018

        Brå borde läggas ner med omedelbar verkan. Sedan kan en ny regering bygga upp en helt ny myndighet med en helt annan inrktning. En som intresserar sig för att förebygga brott istället för att snacka bort brott och hitta på ursäkter åt brottslingarna.

        De kunde passa på att lägga ner KRIS också och satsa på ARK, ”anhörigas revansch mot kriminella”.

        Svara
  9. TILL SALU! Trösklar för utlandsfödda erhålles mot skriftlig försäkran att inte våldta svenska flicka.

    Svara
  10. MiT

     /  05/08/2018

    Svara
    • Senior

       /  05/08/2018

      3. Kan polisen över huvud taget den lag de är satta att övervaka?

      ”Vi tittar inte på innehållet i budskapet” sade en polis i tv4 nyheterna.
      Jag förstår det, flr då hade de inte kunnat godkänna det. De försöker komma undan sitt ansvar.

      1 § Envar äger rätt att fritt utöva sin religion, såvitt han icke därigenom stör samhällets lugn eller åstadkommer allmän förargelse.

      https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/religionsfrihetslag-1951680_sfs-1951-680

      Det är inte yttrandefrihetslagen vi talar om, vore det en yttrandefrihetsfråga får väl muslimerna söka tillstånd för demonstration eller hålla offentligt tal varje fredag enligt konstens regler istället.

      Då är det ordningslagen som gäller istället

      https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/ordningslag-19931617_sfs-1993-1617

      Var är Sverigedemokraterna i dessa städer?

      Menar de allvar är det väl bara att polisanmäla för brott mot religionfrihetslagen?

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  05/08/2018

        Rimligtvis väger rätten till frihet att slippa böneutrop tyngre än rätten till frihet att böneutropa,

        Svara
        • Senior

           /  05/09/2018

          ”Rimligtvis väger rätten till frihet att slippa böneutrop….”

          Ja, det är precis det första paragrafen innebär. Religionsfrihet, frihet från religion.

          Som vanligt lyckas vänstern vrida begreppet 180 grader och få folk att tro det handlar att vem som helst har rätt till vad som helst, som vanligt under förutsättning att det gagnar deras egna syften.

          Svara
          • Ivar L

             /  05/09/2018

            Jag kan tycka att politikerna är fegisarna här. Det är inte polisens uppgift att bestämma om Sverige skall bli ett muslimskt land med kvartersminareter och fredagsböneskrällande till fredagsmyset åt alla svenskar.

            Det skall upp på riksnivån och avgöras med minst debatt och helst folkomröstningar. I Scweiz röstade folket nej till minareter, det tycker jag svenskarna är vuxna nog att avgöra också.

            Jag blir så fruktansvärt djävla förbannad på det här knäböjandet för islam. Det måste få ett slut!

          • Ivar L

             /  05/09/2018

            Schweiz.

    • G

       /  05/09/2018

      ”Biskop Fredrik Modeus: ”Klokt och välbetänkt beslut

      Växjö stifts biskop Fredrik Modeus har deltagit i den offentliga debatten om böneutrop. Hans utgångspunkt har varit människors rätt att få uttrycka sin tro i ett demokratiskt samhälle.

      I motsats till Växjös kommunalråd Anna Tenje (M) så tror biskop Fredrik Modeus att böneutropet kommer att påverka integrationen positivt.
      https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/biskop-fredrik-modeus-klokt-och-valbetankt-beslut

      Svara
    • G

       /  05/09/2018

      ”Polisen struntade i att fråga grannarna om böneutropet – ”ska hanteras snabbt och billigt”
      ..[..]..
      Polisen har satt en gräns för ljudnivån på 110 dBA utomhus i förskolornas utemiljö. På sociala medier har flera kommenterat att det är en högt satt gräns. Klas Werme menar att det är gränsen på 45 dBA inomhus som är det värde man ska hålla sig till, och som avgör hur högt det kan låta utomhus.

      Det är moskén som har ansvar att kontrollera att ljudnivån inte överskrider gränsvärdena.

      Hur vet man att de gör det?

      – Det är ju ett villkor som de har att förhålla sig till. Skulle det visa sig att medborgare på något sätt gör gällande att det är alldeles för högt, då får man ju kontrollera med sökanden att de har efterlevt de villkor som är införda i tillståndet, säger Klas Werme.

      Trots Växjö kommuns rekommendation att polisen skulle ta kontakt med grannar och ta in deras synpunkter valde man att inte göra det.

      Kunde det inte ha varit bra att göra det i det här fallet?

      – Vi tyckte väl snarare att det kunde ha varit någonting som Växjö kommun skulle ha genomfört i så fall genom någon form av medborgardialog. Ur ett polisiärt perspektiv tycker vi för det första inte att vi har en rättslig grund att göra det, och i andra hand så enligt förvaltningslagen ska en sådan här ärendeprocess hanteras snabbt och billigt, och då hade en sådan insats från oss gjort att den här processen hade tagit betydligt mycket längre tid. (forts)”
      https://nyheteridag.se/polisen-struntade-i-att-fraga-grannarna-om-boneutropet-ska-hanteras-snabbt-och-billigt/

      Svara
    • Senior

       /  05/09/2018

      Detta otyg, både vad det handlar om, samt myndigheternas sätt att hantera det, får mig att tänka på en politiker:

      ”Det är svenskarna som skall integreras i det nya Sverige.”
      -Mona Sahlin

      Svara
      • Ron (GB)

         /  05/09/2018

        Då är det OK att köra hårdrock på 110 dB intill.

        Svara
    • Motkraft

       /  05/09/2018

      Sedan tillkommer väl frågan hur många av utvisningarna som blev verkställda…

      Svara
  11. MiT

     /  05/08/2018

    Svara
    • Senior

       /  05/08/2018

      Tham är en krimideolog alltså.

      Svara
    • Jonas

       /  05/09/2018

      Man kan dölja mycket med krångliga ord som folk inte riktigt förstår.
      Promille är en tiondels procent så en ”brottsparticipation” på 200 promille betyder att 20% av gruppen är kriminella.

      Svara
      • Senior

         /  05/09/2018

        Men håll med om att 200 promille låter mycket mindre än 20%.

        -Fint knep, det skall jag komma ihåg!

        Svara
        • Ivar L

           /  05/09/2018

          Helt klart medvetet. Promille förknippas med pyttelite medan procent känns som en hel del. Eftersom jämförlsetalen dessutom börjar i tiotal är det helt omotiverat med promille. Först när man har delar av procent som det är motiverat. Som för alkohol i blodet. Så jobbar de, till och med de seriösa.

          Svara
    • Ivar L

       /  05/09/2018

      Det här kommer Faktiskt.se att ta upp….
      …inte??

      Svara
  12. MiT

     /  05/08/2018

    Även på Åland
    ”Skolflicka misshandlades och hotades av invandrargäng”
    https://www.alandsnyheter.com/nyheter/skolflicka-misshandlades-och-hotades/

    Svara
  13. Tor

     /  05/08/2018

    Än en gång tar du fram den där slita Hitler-i-bunkern videon MiT –
    och jag älskar den!
    Bäst är alltid när, vad jag gissar är Eva Braun, får tröst.
    Finns alltid någon korkad medspelare som Annie eller Åsa.

    Tack!

    Svara
  14. MiT

     /  05/08/2018

    Svara
  15. MiT

     /  05/08/2018

    ”Sexåringar som äter fläsk mobbas – skolan ber om hjälp”
    https://www.expressen.se/nyheter/sexaringar-som-ater-flask-mobbas-skolan-ber-om-hjalp/

    Svara
    • Senior

       /  05/08/2018

      Äsch, så har det alltid varit, vita unga killar som mobbar.

      Det är bara en positiv sidoeffekt av metoo att detta äntligen uppmärksammas, mörkertalet har varit stort sedan länge.

      Metoo inom en snar framtid:

      ”Detta är inget nytt, jag blev också ofta kallad för gris i skolan, särskilt när jag visade mina grisskära ben i kortbyxor.”

      Snart har de omvandlat detta till en antimobbingkampanj riktad mot svenska småpojkar.

      Svara
    • G

       /  05/09/2018

      Svara
  16. MiT

     /  05/08/2018

    Svara
    • Pelle2

       /  05/09/2018

      Skall bli kul att se hur ideologerna i BRÅ skall kunna bortförklara män med utländsk bakgrunds överrepresentation inom brottsligheten.Sarnecki och Runge kommer få jobba mycket övertid i tv-sofforna…

      Svara
    • Ivar L

       /  05/09/2018

      Nästa elefant blir demografin, den kulturella demografin.
      Islamiseringen diskuteras livligt i bloggar men inte ens SvD:s ledarsida har vågat ta bladet från munnen där. Vad händer om vi inte får ner invandringen ordenligt snart, och hur kommer det att utvecklas med de som redan är här. Böneutrop är bara början.

      Svara
  17. Tor

     /  05/08/2018

    Ju mer jag ser av detta apspel som politikerna gör inför sina väljare så inser jag att det bara finns ett alternativ;
    Helt stängd gräns och massiv repatriering.

    Det enda parti som i dagsläget säger det rakt ut är Afs.
    SD börjar äntligen luta lite åt det hållet.

    Innan både S och M tog kalkerpappret som SD slängt, (för er som är yngre än 30, så var det ungefär som en kopiator förr i tiden), så hade SD blivit bekväma och ville in i värmen.
    Nu måste de distansera sig och har en lite skarpare ton.
    Jag tror att Afs vore som en ”finne i röven” för SD så att det inte blir för mainstream.
    Så ska man taktikrösta på något så tror jag Afs är helrätt.

    Gör de ett dåligt jobb så åker de ut nästa gång, men nu behövs alla krafter som kan vända på utvecklingen innan allt är försent.

    Kan ni se framför er att Yngemans 80000 någonsin kommer att utvisas av 7-klövern?
    De 9000 afghanerna kommer aldrig att utvisas. När de gjort klart sin utbildning är det ju så ”synd om” dem eftersom ”de har rotat sig i samhället”.

    Lägg hela försvaret i malpåse och omplacera samtlig militär personal i Repatrieringsverket.
    Migrationsverket läggs under Repatrieringsverket och hjälper till med pappersarbetet.
    De 42 miljarder som försvaret kostar läggs på att skicka ut alla som inte har att göra i Sverige.

    Svara
    • Senior

       /  05/08/2018

      Räcker det inte med att omfördela alla bidrag de uppbär till repatrieringsverket istället?

      Svara
      • Tor

         /  05/08/2018

        @Senior
        Det är ju ingen brist på pengar.
        Försvaret
        Migrationsverket
        Domstolar, polis och kriminalvård
        Några 10-tals miljarder till ”ensamkommande”
        samt
        Alla problem inom andra områden (skola, sjukvård……) som mycket handlar om invandring.

        Vi kan säkert lägga 300 miljarder (300.000.000.000) per år på att rensa ut folk som inte ska vara i Sverige, och det är ändå lönsamt.

        Finns ju vissa som förespråkar ett repatrieringsbidrag.
        Jag tycker det är stötande att ge pengar till folk som inte har i Sverige att göra.
        Men det är klart, lägg 100 av de 300 miljarderna på återvandring så blir det nog fart.
        Låt säga att vi har 1 miljon som vi inte vill ha.
        Om de ”drar” från Sverige får de 100.000 kronor var.

        Svara
    • Jonas

       /  05/09/2018

      Blir mycket billigare att bara köpa ett E och lägga till på alla skyltar EMigrationsverket.

      Svara
  18. MiT

     /  05/08/2018

    Svara
    • Frida Gustavlin

       /  05/08/2018

      Så bisarr slutsats. Pojkar väljer att fortsätta att idrotta och engagera sig i föreningslivet. Flickor väljer att ägna sig åt sig själv på kommersiella gym. Detta är tydligen jätteorättvist mot flickor.

      Svara
      • weasel

         /  05/08/2018

        Fruktansvärt .
        Vi får se till att tvinga ( eller ”kvotera” som det heter på nyspråk ) flickorna att fortsätta idrotta istället för att börja gå på gym.
        Alternativt får vi se till att tvinga pojkarna att sluta idrotta och börja gå på gym.

        Mest jämställt blir det nog om vi förbjuder flickor och pojkar att gå på gym eller idrotta och istället tvingar dom att virka knytblusar.

        Svara
      • Pelle2

         /  05/09/2018

        Det är alltid mest synd om flickorna och kvinnorna….

        Svara
  19. MiT

     /  05/08/2018

    Svara
  20. weasel

     /  05/08/2018

    ”Henrik Tham, professor emeritus i kriminologi:
    – Jag ifrågasätter inte att det är en tydlig överrepresentation. Att det finns kulturella skillnader utesluter jag inte. Men hur mycket spelar det in? Det är nog mycket få kulturer som tillåter den typen av beteende.”

    Ok, professorn , du ifrågasätter alltså inte att det är en tydlig överrepresentation när en grupp som utgör mindre än 20 % av befolkningen står för 88 % av gruppvåldtäkterna ?
    Det var ju i alla fall bra att du inte ifrågasätter den matematiska definitionen av statistisk överrepresentation. Fantastiskt av dig att inte ifrågasätta den ! Man får ju liksom vara glad för det lilla i det här landet…. :/

    För övrigt är det så, professor Tham, att det sker ungefär 3986 % fler skolskjutningar i USA än i Sverige. Den överrepresentationen kan man inte ifrågasätta.
    Så det kanske finns kulturella skillnader . Men hur mycket spelar det in ? Jag menar, det är ju inte så att det är tillåtet enligt amerikansk kultur att skjuta ihjäl skolelever med maskingevär.
    Och eftersom X inte är tillåtet så kan ju X omöjligt bero på kulturen, om jag har förstått professorn korrekt ?
    :/

    Svara
    • Allison

       /  05/09/2018

      Tham glömde sista delen av meningen: ”Det är nog mycket få kulturer som tillåter den typen av beteende *mot ärbara kvinnor*.”

      Svenska kvinnor ses inte som ärbara i den meningen. Jag täcker inte mitt hår, har eget jobb och inkomst och säger emot min man när jag vill. Jämför med Indien, det är i princip endast lågkastliga kvinnor som överfalls. Det är smått irriterande (ironi), och väldigt o-feministiskt (ej ironi), att inte Tham och andra vill se parallellerna. De kvinnor och män som försökt väcka frågan har blivit väldigt hårt kritiserade och tystade.

      Bra jämförelse med skolskjutningarna för övrigt.

      Svara
  21. MiT

     /  05/08/2018

    Svara
    • weasel

       /  05/09/2018

      ”Vad beror upphetsningen kring böneutrop i just Växjö på? De har haft det i Tensta i fem år utan att nån dött.”

      Någon som vet när den där lagen om att man inte får vara upprörd över X om ingen har dött av X skrevs ?
      Det är ju ingen som har dött av exempelvis förbifart Stockholm eller SD , men vissa verkar ju oerhört upprörda över dessa saker ändå .
      :/

      Svara
      • realist

         /  05/09/2018

        Det är flera personer som dött i Tenta efter att böneutrop infördes.
        Kan någon bevisa att det inte hänger ihop med böneutropen?

        Svara
        • weasel

           /  05/09/2018

          Där har du en poäng.
          Över 300.000 människor har dött i Sverige sedan regeringen Löfven tillträdde …

          Svara
    • Pelle2

       /  05/09/2018

      I Tensta är det säkert en majoritet som är muslimer eller kommer från muslimska länder så då är det klart att det är relativt okontroversiellt med böneutrop där.
      I Växjö dominerar än så länge icke muslimer så då är det klart att det är mera kontroversiellt där.
      Sedan måste vi ju fråga oss vilket land vi vill ha ? Om jag vill ha böneutrop så hade jag bott i ett muslimskt land..

      Svara
      • weasel

         /  05/09/2018

        Precis, Pelle2.
        Owe Nilsson har dessutom dålig koll på islamiseringen och/eller geografin i Stockholm ;
        Böneutropen sker i Botkyrka/Fittja – inte i Tensta.
        Men självklart är det bara en tidsfråga innan dom även sker i Tensta. Och i flera hundra andra förorter/städer.
        Precis som det bara är en tidsfråga tills dom sker 5 gånger om dagen 7 dagar i veckan.
        Men detta – att alla maratonlopp börjar med ett steg – förstår inte sådana människor som Owe Nilsson.
        Eller också är det så att Owe förstår det , men inte har någonting emot det eftersom han är islamist.

        Svara
      • Senior

         /  05/09/2018

        Vet inte om okontroversiellt är rätt ord, många av invånarna flydde just från detta.

        https://nyheteridag.se/bassam-al-baghdady-ett-oppet-brev-till-statsminister-stefan-lofven-om-boneutropen-och-sveriges-framtid/

        Svara
    • Ivar L

       /  05/09/2018

      Tensta minns jag inte men Botkyrka var det mycket snack om.

      Svara
  22. MiT

     /  05/09/2018

    Svara
  23. MiT

     /  05/09/2018


    *https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10155673789848251&set=a.454058298250.239724.644748250&type=3*

    Svara
  24. MiT

     /  05/09/2018


    *https://www.facebook.com/ProjektetMannenMyten/posts/720088058381923*

    Svara
  25. G

     /  05/09/2018

    ”Efter MeToo-uppropen i höstas blev föreningen Mentor Sverige kontaktad av många oroliga föräldrar som hade frågor gällande ungdomar och MeToo. Därför beslutade man sig för starta en kurs som lär föräldrar att prata med sina barn om de här frågorna. Karin Jordås, initiativtagare och generalsekreterare för Mentor Sverige, Martha Gumru och Sten Lillienau, föräldrar och mentorer, berättar mer.”

    Svara
  26. G

     /  05/09/2018

    Även på Åland #2….

    ”Finskor offer för 80% av asylinvandrares sexbrott – hälften av dem flickor under 18

    Polisyrkeshögskolan publicerade igår en undersökning där det framkommer att det under 2016 registrerats 1565 brottsanmälningar där den misstänkte eller brottsoffret varit asylsökare. Misshandel och hotelser har varit särskilt vanliga brott bland asylsökare, följt av egendomsbrott och sexuellt våld.

    Sexuella brott begicks i 8 av 10 fall mot finska kvinnor och nästan hälften av övergreppen begicks mot flickor under 18. Totalt 131 finska medborgare blev offer för asylsökande karlars sexualbrott under 2016. Undersökningen ger också flera exempel på hur kvinnliga asylsökande blivit våldtagna och utsatta för sexbrott av manliga asylsökande på flyktingförläggningar. 9 av 10 offer för asylsökandes sexuella våld var kvinnor eller flickor.

    Bland sexualbrotten som asylsökande misstänktes för var våldtäkt det vanligaste, med 32% av anmälningarna, varav 16% var gruppvåldtäkter. 16% av anmälningarna var för sexuella trakasserier, 14% för sexuellt utnyttjande och 11% för sexualbrott mot barn. 3 av 5 sexuella övergrepp med asylsökande som misstänkta gärningsmän skedde på allmänna platser, 1 av 5 i privata bostäder, 1 av 10 på flyktingförläggningar och 1 av 4 på okänd plats.

    2 av 3 sexuella övergrepp skedde under kväll och natt och helgerna var särskilt intensiva. Irakier var misstänkta i två tredjedelar av sexualbrotten och samtliga misstänkta asylsökande härstammade antingen från Irak, Afghanistan, Marocko, Iran, Bangladesh, Kamerun, Somalia eller Syrien.
    ..[..]..
    Enligt Polisyrkeshögskolan beror våldet bland asylsökande på att de tar med sig religiösa och kulturella konflikter för att fortsätta striderna i Finland. En annan orsak är enligt undersökningen att invandrarkarlarna tar ut sin ilska över sina levnadsförhållanden i Finland på flyktingförläggningarna och personalen som arbetar där. 65-80% av asylsökare i Finland är män enligt undersökningen, som konstaterar att 95% av asylsökande som misstänktes för brott var karlar.
    ..[..]..
    Polisyrkeshögskolans undersökning är den första som gjorts av sitt slag i Finland och polisärenden i anknytning till asylprocessens byråkrati har inte tagits med i statistiken. Högskolan rekommenderar årligt återkommande rapportering av kriminell aktivitet som berör asylsökande.
    https://www.alandsnyheter.com/valdtakt/finskor-offer-i-80-av-asylinvandrares-sexbrott-halften-av-dem-flickor-under-18/

    https://www.alandsnyheter.com/wp-content/uploads/2018/05/Polamk_rap129_verkko.pdf

    Ja, vad ska man säga…..

    Svara
    • G

       /  05/09/2018

      Vill bara säga att rapporten gäller hela Finland givetvis, inte bara Åland. Det blev lite missvisande med att skriva ”även på Åland #2”, det är Ålands Nyheter som skriver om rapporten, det var det som menades med även på Åland #2, då MiT länkade till en annan nyhetsartikel från Ålands Nyheter längre upp i kommentarsfältet, inget annat. Aja, gjort är gjort.

      Svara
  27. G

     /  05/09/2018

    ”Skrev argt om Löfven och IS-muslimer efter terrordådet – döms för åsiktsbrott

    Strax efter terrordådet i Stockholm gjorde polisen en kraftansträngning för att jaga rätt på upprörda svenskar som skrivit kritiskt om islam på sociala medier. Nu döms en av dem som åkte fast till böter för en kommentar han postade på Fria Tiders Facebook-sida.”
    http://www.friatider.se/skrev-argt-om-l-fven-och-muslimer-efter-terrord-det-d-ms-f-r-siktsbrott

    Svara
    • Senior

       /  05/09/2018

      Detta skrämmer mig mer än själva terrordådet.

      Svara
    • weasel

       /  05/09/2018

      ”Den 24-årige mannen döms till 60 dagsböter för ringa hets mot folkgrupp.”

      Det är ju ganska absurt, med tanke på att jag igår läste en dom som handlade om en man som dömdes till 90 dagsböter för olaga vapeninnehav och mordhot mot 4 poliser.
      Än så länge anses det alltså tydligen vara snäppet värre att mordhota 4 poliser än att skriva på nätet att man inte bör låta mordgalna IS-terrorister återvända till landet…
      :/

      Svara
  28. G

     /  05/09/2018

    ”Allt fler unga ensamkommande lämnar Sverige för Frankrike

    Många ensamkommande ungdomar från Afghanistan, som fått avslag på sin asylansökan i Sverige, lämnar nu landet och hoppas i stället på en framtid i Frankrike.

    De började komma redan förra året, men de senaste veckorna har det skett en markant ökning enligt Svenska kyrkan i Paris.

    Svenska kyrkan i Paris har kontakt med ett knappt femtiotal ungdomar, som kommer för att få hjälp. De började komma redan förra året, men de senaste veckorna har det skett en markant ökning, säger kyrkoherde Tanja Kamensky.

    – Ja absolut. I början var det några stycken, men det ökar ju hela tiden och de senaste veckorna har vi sett en markant ökning, säger Tanja Kamensky.

    Kyrkoherden kan inte säga exakt hur många, men ser varje dag 40-50 ungdomar. Många har hunnit bli välkända.

    – Och dessutom kommer det ju nya hela tiden. Det har det väl gjort hela tiden, men det är ändå en markant ökning, upprepar hon.

    Merparten pratar bra svenska efter flera år i Sverige, men däremot ännu inte franska, så de får både språkundervisning och hjälp med byråkratin.

    Frankrike behandlar de ensamkommande ungdomarnas asylansökningar som om de vore nya i Europa. Avslagen i Sverige spelar inte in. Efter två månader får de en intervju och efter ytterligare två-tre månader ett beslut. Hela processen går avsevärt mycket fortare än i Sverige, enligt diakoniassistenten Sara Brachet.

    – Ja, men sen vet vi ju inte vad som händer, för det kommer ju tydligen väldigt många till Paris just nu och det kan ju leda till att handläggningstiderna blir längre även här, säger hon.

    Frankrike fick ett historiskt högt antal asylansökningar förra året – över 100 000 – och ungdomar från Afghanistan är den näst största gruppen. En ny striktare asyllag är på väg att antas, men lär inte beröra de unga från Afghanistan. Enligt Sara Brachet får många av dem uppehållstillstånd för ett år, som kan förnyas.

    Här i Svenska kyrkan får de fika, kan ladda mobiler, dusch och tvätta kläder, men inte sova. Tillströmningen är så omfattande att kyrkoherde Kamensky oroar sig för framtiden.

    – I nuläget har det blivit väldigt många och vi har inte riktigt kapacitet för det, säger Tanya Kamensky.

    Ali kom hit efter sju år i Sverige, nu är han 23 år gammal. Han tror på ett liv här nu.

    – Ja, det tror jag, Det – asylansökan – kommer att behandlas på ett helt annat sätt. Mycket bättre än i Sverige, säger den unge mannen.

    Och ingen av de ensamkommande ungdomarna här litar på det senaste budet om att 9 000 ska få en chans i Sverige.

    – Nej, vi litar inte på det. Det kan vi inte, svarar de en efter en, säger Ali.”
    https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6948465

    Näst största gruppen, jaja, lycka till med ”utmaningen” Frankrike.

    Ja, men om handläggningstiderna blir längre och några får avslag så är det bara ringa till afghanernas egen strejkgeneral Fatemeh Khavari så kommer hon och hennes arme av sittstrejkare ner till Frankrike och gör sin grej med sittstrejker och kanske intervju med Fatemeh om barnmän som varit byggjobbare hela livet.

    Sen kan man ju undra varför Tanya låter så orolig över antalet som bara ökar, att SK inte har ”kapacitet” att ta hand om alla *barn*. Sedan när har volymen människor som SK är villig att ”öppna sitt hjärta” för öht varit ett problem. SK säger ju att man ska inte prata antal som kommer hit eller dit, dessa volymer är ju människor också. Men *it’s ok when we do it*, som vanligt.

    Lycka till, Macron!

    Svara
  29. Pelle2

     /  05/09/2018

    Özz Nujen tycker att det är fel att prata om vad flyktingarna kostar vårt samhälle. Han frågar vad vi infödda kostar samhället.
    Visst vi kostar samhället något men de flesta av oss betalar skatt under en stor del av livet och betalar då tillbaka en hel del eller kanske till och med allt vad vi har kostat. Detta till skillnad mot många flyktingar som bara genererar kostnader.
    Dessutom måste det väl ändå vara rimligt att landet vi föds i tar hand om oss om det har möjligheten och vi i Sverige kan inte ta hand om alla flyktingar.
    Det visar vilken extremist Nujen är som uppenbarligen tycker att invandringen skall vara fri och vi skall bara betala för det..
    Han borde väl dessutom tala tyst om moral som själv anlitar svartarbetare för ombyggnationer…
    http://archive.is/AWZan

    Svara
    • weasel

       /  05/09/2018

      Resonemanget ”vi bör inte prata om vad flyktingarna kostar eftersom infödda också kostar” är ungefär lika intelligent som resonemanget ”det spelar ingen roll vad försvaret kostar eftersom sjukvården också kostar en massa pengar” .

      Eller för att översätta det till privatekonomiska situationer ; ”jag bryr mig inte om vad mina krogkvällar kostar eftersom jag ju ändå har en massa räkningar som också kostar” .

      Och alla tre resonemangen slutar på ungefär samma sätt.

      Svara
    • G

       /  05/09/2018

      Åh herrejösses. Kan han aldrig skriva något med hjälp av sin smarta hjärnhalva nån gång. Han använder alltid idiothalvan som gör en så förbannad, som om idiothalvan är allt han har… *Svenne, betala och se glad ut!*

      Svara
      • weasel

         /  05/09/2018

        Om jag ägde ett hus och det avslöjades att en illegal invandrare hade fått 85.000 kronor för att jobba svart med att renovera huset så skulle jag ligga lågt med att skriva krönikor om skattemoral och teorier om att skattebetalarna inte ska bry sig om vilka utgifter staten tar på sig.
        Jag skulle ligga lågt istället för att sätta mig på höga hästar – och detta skulle jag göra även om den illegala svartjobbaren INTE begick det värsta terrorattentatet i sveriges historia.
        Men att jag skulle ligga lågt i den situationen kan ju bero på att jag faktiskt har en smart hjärnhalva….

        Svara
  30. Rikard

     /  05/09/2018

    Hej.

    Det där med att våldtäkt inte är tillåtet i någon kultur stämmer.

    Vad en specifik kultur anser är våldtäkt skiljer sig däremot markant åt.

    Svenska kvinnor kan exempelvis inte våldtas av arabiska [afrikanska, afghanska] män då svenska kvinnor är horor utan heder.

    Alternativen är:

    A) Segregation som i det gamla Sydafrika; det skjuter problemet med vår utrotning på framtiden
    B) Assimilering av svenskar till det nya Sverige; alltså utrotning
    C) Assimilering av invandrare; kräver mycket tvång och våld till stor kostnad för liten vinst
    D) Massutvisningar i storleksordningen minst en miljon, oavsett om de är födda här eller ej; kräver massivt våld till hög kostnad men med fullgott resultat – kostnaden på hemmaplan är en engångskostnad men kostnaden i politiskt kapital är ren spekulation – troligen skulle Sverige straffas mycket hårt med både attentat och sanktioner
    E) Internering av så gott som samtliga invandrare i läger på obestämd framtid – se A.

    I Sverige idag kan ovanstående ge fängelse. Det är ett Sverige en absolut majoritet av väljarkåren röstat för.

    Kamratliga hälsningar,
    Rikard, fd lärare

    Svara
    • weasel

       /  05/09/2018

      F ) Ett återvandringsbidrag på ca 2 miljoner kr / per individ erbjuds ALLA utländska medborgare ?

      Jag förstår om folk ogillar idén att ge ännu mer bidrag till bidragstagarna, men det är en engångskostnad som lönar sig i längden.
      Uppskattningsvis skulle ungefär 0 % av de ”integrerade” invandrarna tacka Nej och ungefär 100 % av de icke integrerade tacka Ja.
      2 miljoner SEK är en fullkomligt gigantisk summa i Eritrea och Afghanistan, men i Sverige täcker den bara kostnaden i något år eller två för en ensamkommande.

      Systemet kan naturligtvis bara genomföras i samband med att alla ”internationella konventioner” slängs i papperskorgen och att gränserna stängs. För inpassering.

      Svara
      • Senior

         /  05/09/2018

        Gissa vilken RoRo trafik med flyktingar det skulle ge upphov till.

        Redan idag kan en enda flykting, tack vare obefintliga identitetskontroller, anmäla sig med x olika namn på x olika mottagningar, få x antal ”migrationsnummer” eller vad det nu heter, dessa personnummer de blir tilldelade. Därefter kan de kvittera ut samtliga bidrag för dessa x olika identiteter.

        Med ditt förslag kan man ju skrota en av sina identiteter och låta den ”åka hem” och få 2 miljoner, samtidigt som man återigen går och anmäler en ny identitet till mottagningen.

        Då kan ju individen i fråga stanna kvar i Sverige och fortsätta nyttja systemet, samtidigt som han dränerar landet på resurser genom att skicka hem 2 miljoner till släkten med jämna mellanrum…

        Svara
        • weasel

           /  05/09/2018

          Nja…hur menar du att man skulle kunna ”anmäla en ny identitet till mottagningen” när mottagningen inte existerar…?

          Som jag skrev måste reformen genomföras i kombination med att man kastar konventionerna i papperskorgen och stänger gränsen.
          Och då går det inte att anmäla någon ny identitet.

          Svara
        • weasel

           /  05/09/2018

          Dessutom är det ju naturligtvis så att personen som tackar Ja till erbjudandet eskorteras ut ur landet.
          Och jag förstår inte vad den fysiska personen som befinner sig i Eritrea skulle ha för nytta av att hans andra identitet får bostadsbidrag i Sverige ?

          Svara
          • Senior

             /  05/09/2018

            Fan, ge mig 2 mille istället, så drar jag till ett annat land och bygger upp en hållbar framtid åt mina avkommor istället, för här lär man inte kunna göra det så länge socialisterna styr landet.

      • Rikard

         /  05/09/2018

        Hej.

        Vad gör du när pengarna betalats ut och personen ändå inte reser?

        Vad gör du när samma person återkommer till Sverige?

        Vad gör du åt de tiotusentals (minst) som är födda här men inte är ett endaste dugg svenska?

        Bostadsbidrag i Eritrea är inget problem om pengarna sätts in på ett konto du kan komma åt därifrån.

        Kort historielektion: det var en gång så att de kommo tämligen håriga män från Danmark, Sverige och Norge till England, varvid engelsmännen erlade Danagäld. Hur bra gick det?

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
        • weasel

           /  05/09/2018

          @ Senior ;
          Nja, visst skulle jag väl kunna föreslå att staten gav dig 2 mille, men nu handlade det ju om hur Sverige skulle bli av med invandrare som är fullständigt omöjliga att ”integrera” och/eller anställa .
          Och dom försvinner ju inte från landet bara för att du gör det…

          @ Rikard
          Bra och relevanta frågor.
          1. Pengarna betalas självklart inte ut innan personen har rest.
          2. Jag skrev att gränsen skulle stängas så om han återvänder får han väl i sådana fall stå på Öresundsbron resten av sitt liv.
          3. De gör jag ingenting åt eftersom förslaget endast handlar om de som inte är svenska medborgare alternativt har dubbelt medborgarskap. Vad man gör åt de som är papperssvenskar är en helt annan diskussion.
          4. Även om det skulle vara så att någon i Eritrea plockade ut bostadsbidraget som betalas ut till ickepersonen Mahmoud som är skriven i Husby så är det ett faktum att den existerande personen Mohammad inte är kvar i landet.
          Istället för att det finns en Mohammad med två identiteter i Sverige , så finns det alltså en Mohammad i Eritrea och en icke existerande Mahmoud i Sverige.
          Vilket jag ser som ett steg i rätt riktning.
          Dessutom ordnas det indragna bostadsbidraget med ett klick på datorn. Det finns ju självklart ingen som helst anledning att betala ut något bostadsbidrag för en lägenhet i Husby om bostadsbidraget hämtas ut 600 mil från Husby.
          Det är bara viljan som saknas.
          Så förslaget är seriöst och dessutom helt fritt från blodspillan om man nu inte vill ägna sig åt det.

          Svara
  31. Pelle2

     /  05/09/2018

    OT:
    Fi -politikern Soraya Post använde sin status som Eu-politiker för att försöka få behålla sitt hyreskontrakt på en kiosk i Göteborg trots att hon har brutit mot regler i kontraktet.
    Naturligtvis försöker hon också få det till att tjänstemannen i Göteborg som bryter kontraktet är rasist…
    Bo Rothstein tycker att hennes sammanblandning av sin roll som Eu-politiker med hennes privata kioskrörelse är problematisk. På det svarar Post ” De får stå för honom och att han ”har en konstig bild av många saker”.
    Säger väl det mesta om Soraya Post..
    http://archive.is/xX7xZ#selection-1561.62-1561.132

    Svara
    • Rikard

       /  05/09/2018

      Hej.

      Det privata är politiskt.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
  32. Pelle2

     /  05/09/2018

    Ledarsidorna tar upp hur Socialdemokraterna splittras av deras kovändning i flyktingfrågan.
    Detta inte minst för att man har rekryterat en hel del medlemmar i regeringen från extremistorganisationen tro och solidaritet med extremisten Ulf Bjereld i spetsen.
    https://ledarsidorna.se/2018/05/de-snabba-forandringarna-pulvriserar-socialdemokratin/

    Svara
  33. Pelle2

     /  05/09/2018

    Bloggaren Fnordspoting sågar Socialdemokraterna ordentligt.
    Han avslutar med följande:
    ”Socialdemokraternas politik gynnar endast de personer som på hög nivå är aktiv i partiet och dess systerorganisationer. Alla andra betraktas som brickor i spelet om makten. Brickor som när som helst och helt osentimental kan offras, så länge detta bara gynnar Partiet. Den som röstar på Socialdemokraterna är, kort sagt, naiv. ”
    http://fnordspotting.blogspot.se/

    Kunde inte sagt det bättre själv !

    Svara
  34. Pelle2

     /  05/09/2018

    Bloggaren i otakt skriver bra om människor som vägrar att anpassa sig till det svenska samhället.
    http://iotakt.se/den-onda-oviljan/

    Svara
  35. realist

     /  05/09/2018

    Svara
  36. G

     /  05/09/2018

    ”Antisemitism i Tyskland: ”Offentligt judiskt liv endast möjligt under polisskydd”

    Tyskland får ta bakslag efter bakslag i kampen mot antisemitismen. Det anser Charlotte Knobloch, en av de mest kända judiska profilerna i landet. Som de stora problemen ser hon högerpopulister och muslimska invandrare som kommer till Tyskland med judehat i bagaget.
    ..[..]..
    Under de senaste veckorna har antisemitismen igen varit på tapeten i Tyskland.

    Man frågar sig hur det är möjligt att antisemitismen har hittat sin väg till skolgårdarna, i synnerhet vid skolor i Berlin.

    – Att jude används som skällsord på tyska skolgårdar hade jag inte räknat med, åtminstone inte under min livstid, säger Knobloch.

    I fallet med just Berlinskolorna visar en undersökning som rundradiobolaget RBB rapporterar om att antisemitism i kombination med islamism hör till skolvardagen bland en hel del elever med turkisk- och arabisk bakgrund.

    I undersökningen konstateras bland annat att de antisemitiska tankegångarna härstammar från imamer och moskéföreningar.

    För en tid sedan ordnades i Berlin och flera andra tyska städer evenemang där deltagarna bads bära den traditionella judiska huvudbonaden, kippan.

    Bakom protesterna låg en händelse där en ung man attackerades på gatan efter att han ville pröva vad som händer om man går runt i Berlin med en kippa på huvudet.

    Mannen hann gå bara några hundra meter innan han och hans kompis blev antastade och attackerade av några unga män med arabisk bakgrund.

    – De här barnen och ungdomarna är ju inte födda som antisemiter, så man måste utgå från att det här kommer från föräldrarna, från hemmen och från samhället, säger Knobloch.
    ..[..]..
    När hon nu talar om att kampen mot antisemitismen i Tyskland endast präglas av bakslag, väcker det alltså uppmärksamhet.

    För israeliska flaggor brinner också i Tyskland. När president Donald Trump i december meddelade att han tänker flytta den amerikanska ambassaden i Israel till Jerusalem väckte det vrede också i Tyskland, främst bland muslimska demonstranter.

    – Jag har redan länge varnat för de här demonstrationerna och det hat mot judar som demonstranterna sprider, men mina varningar har klingat för döva öron och det här har fått fortsätta, säger Knobloch.
    ..[..]..
    Knobloch ser det som ett stort problem att muslimska flyktingar kommer till Tyskland med ett hat mot Israel och mot judar i bagaget.

    – Hat från muslimsk sida är vi ständigt konfronterade med. Så klart handlar det i flyktingsituationen om mänskor som behöver hjälp, men samtidigt finns det mänskor bland flyktingarna där man verkligen måste överväga om de alls borde få den här hjälpen.

    Men när det kommer till antisemitism i Tyskland ser Knobloch också ett annat problem. Det högerpopulistiska partiet AfD.

    Partiet har hela tiden styrt högerut och antisemitiska tankegångar har fått förekomma.

    – Partiet sprider hat mot judar, mot religioner och hat mot mänskor. Tyvärr så gör man det dessutom med stor framgång, säger Knobloch.

    Hon har också hårt kritiserat AfD för att vissa säger att partiet ställer upp för judar i Tyskland då man försöker förhindra att fler muslimska flyktingar kommer till landet. (forts)”
    https://svenska.yle.fi/artikel/2018/05/03/antisemitism-i-tyskland-offentligt-judiskt-liv-endast-mojligt-under-polisskydd

    Svara
  37. MiT

     /  05/09/2018


    *https://www.facebook.com/lasse.kronertre/posts/1880263665358104*

    Svara
    • Tomas Fritiofsson

       /  05/09/2018

      sorry men Lasse har fel färg fel kön och fel ålder för att få rätt

      Svara
    • G

       /  05/09/2018

      Låååång men intressant och tänkvärd läsning.
      Sparade… https://archive.is/dKzq4

      Svara
    • G

       /  05/09/2018

      Lasse skriver…

      ”Igår kom då dagen när jag faktiskt blev friad. Det är då ”advokaten som bär Prada” skickar ytterligare en anmälan.”…..

      ”Ny förundersökning mot Lasse Kronér

      Förundersökningen mot Lasse Kronér om sexuellt ofredande kommer inte att öppnas igen. Istället startas en ny förundersökning mot tv-profilen, denna gång om kränkande fotografering.”
      http://www.gp.se/kultur/kultur/ny-f%C3%B6runders%C3%B6kning-mot-lasse-kron%C3%A9r-1.5921930

      Och advokaten som bär Prada är ingen mindre än Elisabeth Massi Fritz.

      Svara
  38. G

     /  05/09/2018

    Svara
    • Motkraft

       /  05/09/2018

      Det var bloggen ”gertrud1” som uppmärksammade mig på ordet ”skuldkultur”. Där ligger mycket av förklaringen till vårt märkliga beteende där vi lägger skulden på oss och inte förövarna. Och hur vår ”skuldkultur” gör oss totalt värnlösa när en så stor mängd människor kommer hit från länder med ”skamkultur”.

      Jag tycker inte vi ska anamma ”skamkultur” i Sverige och skamkulturen är en del av vårt arv. Och som gör oss mer ”humanitära” än många andra kulturer.

      Men kanske måste vi förändra den något, till ”skuldkultur men med förnuft”.

      Svara
  39. G

     /  05/09/2018

    Svara
    • Senior

       /  05/09/2018

      ”Sverige är ett av världens mest sekulariserade länder. Svenskar är inte särskilt religiösa: svenskar tror sällan på metafysiska väsen, har dålig kännedom om religiösa dogmer och trossystem och tycks ha ytterst svårt att förstå en religiös världsbild. Det gör oss dåligt rustade i mötet med människor som är religiösa. Hur ska vi bemöta deras förväntningar och krav på särbehandling och speciella förmåner? Hur ska vi förstå deras bevekelsegrunder och argument?”

      Svaret på hennes frågor är enkel:

      1. Likhet inför lagen, inga förmåner, ingenting, svensk lag gäller i Sverige. Detta inkluderar dessa människor och religionsfriheten.

      2. Behövs inte. Det enda DE behöver förstå är våra svenska lagar och regler och förhålla sig därefter eller lämna landet.

      Svara
      • Rikard

         /  05/09/2018

        Hej.

        Och vad gör vi med dem när de vägrar, med våld vägrar, följa vare sig punkt ett eller två?

        Vad gör vi då?

        Den som gjort vaktprov bör veta.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
  40. G

     /  05/09/2018

    ”Biskop Åke Bonnier: ”Förbjud nazismen med lag”

    Biskopen i Skara Åke Bonnier kräver att nazismen förbjuds i Sverige.
    – Nazismen är antidemokratisk, säger han i en radiointervju.”
    http://www.dagen.se/nyheter/biskop-ake-bonnier-forbjud-nazismen-med-lag-1.1141817

    Svara
    • Sune

       /  05/09/2018

      Förbjud religion, den är till sin natur antidemokratisk. Den store diktatorn i himlen bestämmer allt och får inte ifrågasättas.

      Svara
    • weasel

       /  05/09/2018

      Tänk om man ändå vore Åke Bonnier. Gud vad skönt och enkelt livet skulle vara ;
      Ogillar man nazism så är det bara att ”förbjuda” det och då slutar nazisterna ha sina åsikter eftersom åsikterna är förbjudna.

      Synd att Åke inte förbjöd islamism för då hade ju IS aldrig bildats…

      Svara
    • Jonas

       /  05/09/2018

      Förbjud alla monoteistiska religioner!
      Ett system med bara en gud som varken är vald eller kan avsättas är odemokratiskt.

      Svara
  41. G

     /  05/09/2018

    Svara
    • G

       /  05/09/2018

      Svara
  42. MiT

     /  05/09/2018

    Svara
  43. G

     /  05/09/2018

    Svara
  44. G

     /  05/09/2018

    Svara
    • G

       /  05/09/2018

      Och en Ledare av Erixon…

      ”Böneutrop måste förbjudas i lag
      ..[..]..
      Så sent som 24 april 2018 avslog alla andra partier det sverigedemokratiska förslaget om förbud mot böneutrop i Konstitutionsutskottets betänkande.

      Det finns alltså bara ett parti som tar ställning mot böneutrop och vill förbjuda dem. Alla andra har öppnat för det moskén i Växjö önskar, allt fler böneutrop till dess landet ligger under en ljudmatta av Allahs proklamationer.

      Väljarna har i september att ta ställning till vilken utveckling man vill se framöver.”
      https://samtiden.nu/2018/05/boneutrop-maste-forbjudas-i-lag/

      Svara
  45. G

     /  05/09/2018

    ”Blev svensk medborgare 2016 – nu åtalas afghanen för grovt rån och människorov

    En 19-årig afghan och en medåtalad man kidnappade och misshandlade sitt offer för att utpressa honom på pengar. Det uppger åklagaren som åtalar mannen vid Malmö tingsrätt för bland annat människorov och grovt rån. Döms afghanen så kan han inte utvisas – han blev svensk medborgare 2016.

    Det var den 4 februari som afghanen tillsammans med den andre mannen, en svensk, tidigare libanesisk medborgare, och flera andra män enligt åtalet förde bort sitt offer.

    Mannen kidnappades och togs ner i en källare där han tvingades att ta av sig kläderna. Därefter har afghanen, som har dubbla medborgarskap, och hans kumpan tillsammans med de övriga misshandlat sitt offer och även hotat att döda honom och hans mamma om de inte får 50 000 kronor.”
    https://nyheteridag.se/blev-svensk-medborgare-2016-nu-atalas-afghanen-for-grovt-ran-och-manniskorov/

    Svara
  46. G

     /  05/09/2018

    Men politikerna bryr sig nog som vanligt inte……

    Och bra inställning till alla ”goda/naiva/toleranta” osv.

    Svara
  47. Ivar L

     /  05/09/2018

    Alltså, detta…
    ”Henrik Tham, professor emeritus i kriminologi:
    – Jag ifrågasätter inte att det är en tydlig överrepresentation. Att det finns kulturella skillnader utesluter jag inte. Men hur mycket spelar det in? Det är nog mycket få kulturer som tillåter den typen av beteende.”

    Ja, de tillåter inte det beteendet inom sin egen grupp.

    Det intressanta här är ju att forskarna sitter och gubbgooglar när det finns forskning om detta att referera till. Exempelvis har Paul Collier skrivit ungefär ett helt kapitel i ”Exodus” om hur stor migration och antisocialt beteende visavi majoritetsbefolkningen hänger samman. Det förklarar precis det som Tham undrar över. Naturligtvis bygger Colliers kapitel på forskning. Varför besvärar sig inte en kriminolog att citera denna? Eller är det så att han inte vet, inte vill veta? Skrämmande oavsett om de är medvetet eller omedvetet de har blandat bort korten för folket i decennier.

    Sedan kan man ju fundera på hur det kan komma sig att allt det som skrivits om detta i åratal i sociala medier, bloggar, Flashback och som hela tiden påstås ha varit lögn plötsligt blir sant när en av Sveriges minst trovärdiga tidningar gör en undersökning.

    Svara
  48. Gorby

     /  05/09/2018
    Svara
  1. Påminnelse inför valet: Del 13. Sista delen | WTF?
  2. Smått och gott från 2018, del 3. Gott nytt år! | WTF?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: