Sveriges Radio ställer fråga om bristande etnisk mångfald i fotbollslandslaget

Ett inlägg om svensk media.

Börjar med det här, är lite taskig bild ett tag och ljudet är inte skitbra med det funkar.

Det är Tino Sanandaji som hellre blir intervjuad av, och pratar med, Joakim Lamotte i 43 min än är med i Aktuellt. Nu poängterar han att det är inte Aktuellt som är problemet utan SR men eftersom Public Service, SR och SVT, har gemensam policy hur man beter sig osv så tar han fasta på det. Lyssna riktigt noga på vad han säger om hur det funkar med alla krimideologer osv som alltid ska uttala sig!

Vill ni köpa hans farliga bok, vilket ni såklart vill, så kan ni beställa den här!

Vi tar lite mer från Lamotte, han var i Växjö igår och pratade med folk

Kan ni tänka er någon från PS eller de andra drakarna göra som Lamotte gör? Besöka en stad och fråga vad de tycker om olika saker? I Växjö handlade det om böneutropet. Han frågade om någon kunde köra honom till Araby så han själv fick se hur det var där, han vandrade runt och pratade lite med folk där och ställde lite frågor osv. Kan ni tänka er en journalist från t ex SVT eller SR göra en sådan sak? Aftonbladet eller Expressen? Knappast va, då är det en enorm säkerhetsapparat med polisskydd och civila livvakter som gäller…

SVT sände ju ett långt inslag från Husby i Aktuellt igår, tror ni de bara tog en chansning och åkte dit för att prata med folk? För att höra vad folk (i det här fallet handlarna) tycker? Hur många poliser och säkerhetsvakter tror ni var inblandade i den sändningen från Aktuellt?

Efter de två från Lamotte så kan det vara intressant att lyssna på en intervju med Ganman. Apropå Public Service alltså…

Janne Andersson tog häromdagen ut Sveriges landslagstrupp i fotboll inför VM i sommar. Det var en presskonferens/frågestund i samband med den också och lyssna nedan för att höra den allra första frågan som han fick

Det var en från Sveriges Radio P1 som hade synpunkter på vad han tyckte var bristande ”etnisk mångfald” i landslaget. Den allra första frågan som ställdes alltså. Det KAN inte bara vara jag som tycker det är en otroligt bisarr fråga att ställa? Hur är man funtad i skallen när man går till en presskonferens om landslagsuttagningen till ett fotbolls-VM och är laddad med frågor om… etnisk mångfald…?

För den som vill höra Jannes diplomatiska svar så finns hela frågestunden här.

MVH

MiT

 

Annonser
Lämna en kommentar

195 kommentarer

  1. Uffe

     /  05/17/2018

    Tja, frågan om etnisk mångfald är väl lite som B Zackaris kommentar om vita män vid Vasaloppet: för någon utomstående ter den sig helt bisarr, men för någon indoktrinerad i feminism är den helt logisk.

    Svara
    • De sant troende – ”Det Inre Partiet” – måste hela tiden bevisa för sina gelikar att de är tillräcklig goda att få vistas i finrummet.

      Syndabekännelse, avbön, botgöring … allt har rationaliserats till ett fåtal samtalsämnen och uttryck som ständigt upprepas. Vad är en slant till tiggare annat än avlat?

      Svara
    • Ivar L

       /  05/17/2018

      Detta är människor som inte är intresserade av det de rapporterar om. I detta fall sport. De är där för att driva en politisk agenda. Samma sak med många kulturreportrar, de talar aldrig om själva kulturen utan om representation av kön och etnicitet eller något liknande politiskt.

      Svara
  2. När man säger mångfald kanske han menar olika svenska län? Man kan ju hoppas…

    Svara
    • Det räcker nog inte, vi skall ned på sockennivå!
      Hur är det med folk som bor i före detta köpingar, är de inte lite eftersatta?

      Svara
  3. weasel

     /  05/17/2018

    Det roligaste med Aktuellts sändning var när programledaren Lotta Bouvin Sundberg sa angående Husby ”Det är inte så många svenskar här”
    Några sekunder senare kom hon på sig själv och sa i ett tappert försök att rädda PK-ansiktet någonting i stil med ”men alla som bor här är ju i och för sig svenskar”
    Obetalbart 🙂

    Redaktionen för radioprogrammet ”Konflikt” består – förutom stjärnan Ivar Ekman som ställer mångfaldsfrågan till förbundskaptenen – av Robin Olin, Anja Sahlberg och Nina Benner.
    ivar.ekman@sverigesradio.se
    Jag har just mejlat honom och frågat hur det kan komma sig att den etniska mångfalden på redaktionen för Konflikt är så obefintlig, och föreslagit att han genast borde avgå och ställa sin plats till förfogande för någon som inte är en vit man…

    Svara
    • Ivar L

       /  05/17/2018

      Radioprogrammet Konflikt har en tydlig mångkulturell vänsteragenda:
      https://sv.wikipedia.org/wiki/Konflikt_(radioprogram)

      Deras värsta stund var när de bagatelliserade islamistisk rekrytering och i princip försökte sätta dit den somaliska journalist som vill ta upp frågan. Uppmärksammat av UG:
      https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/jag-trodde-pa-journalistiken

      Vänsterjournalisten Mikael Olssson som också varit i debatter mot Josefsson har även arbetat med Konflikt i många år. Här är en debatt om tiggeri:
      https://www.sydsvenskan.se/2015-11-06/denna-viktiga-debatt-tjanar-inte-pa-pahittade-pastaenden

      Konflikt är ett propagandaprogram för vänsterns syn på utrikespolitik.

      Svara
      • weasel

         /  05/17/2018

        Ja, självklart är Konflikt vänsterextremister, men de kunde åtminstone ha den goda smaken att själva ta in 1 % invandrare i redaktionen innan de ifrågasätter varför Janne Andersson endast har 9 % invandrare i truppen.

        Det absolut enda som är värre än vänsterextremister som driver identitetspolitik är vänsterextremister som driver identitetspolitik och är hycklare.

        Svara
        • Pelle2

           /  05/18/2018

          Det är ju signifikativt för identitetspolitiker och radikalfeminister att dom själva inte lever upp till det som dom kräver av andra. Grupper av feminister och genusvetare brukar till nästan 100% bestå av vita kvinnor t.ex.
          Dom är hycklande dubbelmoralister.

          Svara
  4. Ett tänkbart svar från Janne Andersson:

    I vår bransch handlar det om att producera med kvalité. Det är de bästa av de som är tillgängliga, som tas ut till laget. Precis raka motsatsen jämfört med din bransch …

    Svara
  5. Hypocrita

     /  05/17/2018

    Blicken från Janne Andersson, den blicken…….

    Svara
    • Ron (GB)

       /  05/17/2018

      Japp… iskallt hanterat av Andersson.
      Journalisten försökte PK-stajla men fumlade in bollen i sitt eget mål.

      Svara
  6. MiT

     /  05/17/2018

    Svara
  7. Parvus

     /  05/17/2018

    Enligt SR så är en majoritet av svenskarna för fortsatt eller ökad invandring:
    https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6955080

    Svara
    • weasel

       /  05/17/2018

      ”Medieforskarna Jesper Strömbäck och Nora Theorin har skrivit rapporten.”

      Mmm. Samma Strömbäck som har skrivit boken ”Utan invandring stannar Sverige” så rapporten är säkert väldigt objektiv… 🙂

      Svara
    • Ivar L

       /  05/17/2018

      Valet närmar sig och det mesta som rapporteras i immigrationsfrågan från mainstreammedia är Faktiskt fel.

      Så Jesper blir detta vals pansargeneral?

      Svara
  8. MiT

     /  05/17/2018

    Svara
  9. MiT

     /  05/17/2018

    Svara
    • Wagner har fått in ett stort antal fullträffar!

      Svara
    • Olof

       /  05/17/2018

      ”– De vill att vi ska ha samma kläder, äta samma mat. Annars är man inte svensk. Jag tror att de menar att vi ska glömma våra traditioner och kultur.”

      Hon, precis som jag, är välkommen att ha vad fan hon vill på sig på sin fritid. Och lösa sin lunch hur hon vill. Men jag får inte ha på mig vad fan jag vill ute hos kunder. Jag förväntas anpassa mig till ungefär den klädkod som finns. Och det gör jag. För jag har betalt för att göra det.

      ”– Om svenskar skulle fly till Somalia tror jag inte att de skulle vilja ha sjal och bli muslimer. De skulle inte vilja lämna sin kultur.”

      Om jag åker till ett muslimskt land är det rätt självklart att jag anpassar mig till deras seder. Det tillhör allmänt hyfs. Visst, det finns delar av kulturen jag inte skulle anamma, när det är delar som är acceptabla. Men jag går inte i shorts till en finare kund, även om jag skulle vilja, och jag skulle följa dresscode för en arbetsplats någonstans i den islamska världen med.

      ”Varför ska vi göra det?”

      För att inte vara ohyfsade, oseriösa, egoistiska, bortskämda barnrumpor. Därför skall ni göra det. Men för all del, låt bli, visa att ni inte kan göra vad de flesta människor gör varje dag, visa vilka speciella snöflingor ni är. Men tro inte ni blir speciellt eftertraktade på arbetsmarknaden då, så räkna med en framtid som khattuggande socialfall.

      ”– Man kan inte förlita sig på politiker, alla har ett ansvar för att vi har ett bra samhälle. ”

      Nej. Ni har ett ansvar för att anpassa er till samhället ni påstår att ni vill leva i.

      ”– Min son går i trean och det finns inte ett svenskt barn i hans klass. Jag sa till chefen på skolan, ”varför kan inte svenska och invandrare blanda sig?”. Hon sa att de har försökt, men att det funkar inte. Svenskar väljer andra skolor. ”

      Japp, och det fenomenet börjar runt en nivå av 4% utomeuropeiska invandrare. Vi har nu runt 8% utomeuropeiska invandrare. Det innebär att det inte längre är ett lösbart problem. Grundförutsättningen är att få ner koncentrationen till under 4% och sen sprida ut det helt jämt. Så första steget – hur får vi ner antalet till under 4% av befolkningen?

      ”Man misslyckades med miljonprogrammen från början. Hade man lyckats då hade inte den här frågan funnits.”

      Det fanns aldrig någon förutsättning att lyckas med det här. Det är helt enkelt en fråga om ‘volymer’. Är de för stora spelar det ingen roll vad man gör, det går inte, människor självsegregerar och försöker inte längre anpassa sig. Chansen hade varit att stoppa innan den nivån överstegs. Och nu är chansen att ta sig ner under den nivån. Annars är det kört, då kan vi lika gärna luta oss tillbaka och vänta på konsekvenserna när bidragskranarna sinar vid nästa långkonjunktur. Har ni en plan för vad ni skall göra när elen och värmen stängs av och socialbidraget kapas till 500kr per månad?

      Svara
      • Swingpjattar, hippies, punkare, skejtare, rejvare och så vidare var i alla fall på det klara med att deras kläder och uttryckssätt uppfattades som en protest mot samhället i stort.

        Slöja och ”skepparkrans deluxe” ger samma intryck.

        Svara
        • Olof

           /  05/17/2018

          Precis. Och jag är själv medlem i ett antal subkulturer som kan uppfattas som avvikande eller till och med protesterande ibland. Men jag kan klä mig i shorts och t-shirt hemma, i läder och latex på fetishklubben och i skjorta och slips på arbetsplatsen om det skulle krävas.

          Var får de fantasin att svenskar inte behöver anpassa sig när de är ute i samhället ifrån?

          Svara
      • Rikard

         /  05/17/2018

        Hej.

        Får man vara så jobbig och fråga varför de alls skall vara i Sverige?

        De tillför inget, för mat, musik, dans osv kan man alldeles utmärkt importera utan vidhängande personer (det är ju inte som om sådant sitter i generna, eller rytmen i blodet som vi sade förr, även om de rasister som styr Sverige verkar anse att så är fallet).

        De har så gott som aldrig flyktingskäl, och de som har det har passerat flera säkra länder på vägen till just Sverige.

        Sådant skall påpekas varje gång den God-Hetsens apostlar fluglikt öppnar talorganet (i det här fallet Excessen).

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
        • Olof

           /  05/17/2018

          Ah, fast för s-v-mp röster behövs ju de vidhängande personerna…

          Sen kanske (s) sent omsider insett att kostnaden för de rösterna obönhörligen innebär att (s) förlorar fler andra röster eftersom väljarna som får betala för välfärden utan att få motprestation tycks tröttna till slut…

          Men visst, i princip håller jag med, saknar man faktiska flyktingskäl eller har passerat ett säkert land, så bör man oavsett avvisas.

          Svara
        • Precis. Kineser och sannolikt också Indier skulle ge stora plus för landet även om den enda mat de lagade var knäckebröd.

          Svara
      • Ivar L

         /  05/17/2018

        Den här frågan är rätt intressant:
        ”– Om svenskar skulle fly till Somalia tror jag inte att de skulle vilja ha sjal och bli muslimer. De skulle inte vilja lämna sin kultur.”

        För jag gissar att hon har sin sjal på sig när hon åker till Somalia på semester…nej vänta nu hon är ju flykting, hon kan aldrig återvända till Somalia men…. nej vänta nu. Var det inte ett stort antal somaliska ”svenskar” som blev strandade där nyligen vid någon strejk? Där på semester, men hur kunde de vara där, de är ju flyktingar…

        Hon har valt att åka till Sverige, inte som flykting som längtar efter att få återvända och bygga upp sitt land utan som nybyggare i Sverige. Vi vill inte ha nybyggare som skall göra om vårt land.

        Svara
    • Jonas

       /  05/17/2018

      För att uppnå samma resultat?

      Svara
    • Senior

       /  05/17/2018

      ”– Om svenskar skulle fly till Somalia tror jag inte att de skulle vilja ha sjal och bli muslimer. De skulle inte vilja lämna sin kultur. Varför ska vi göra det?”

      -Ja, varför har ni lämnat er kultur?
      Svenskar skulle inte fly till Somalia, utan ett annat land i närområdet med likvärdig kultur.

      Fast det mest slående är ändå denna vänsterpropaganda, som vanligt.

      Svara
  10. Gorby

     /  05/17/2018

    Svara
    • ”BOGU”

      Svara
    • Tor

       /  05/17/2018

      Dela ut kyrkans miljarder till oss som betalat in dem.
      Sen kan var och en gå med i vad som passar.
      Som det är idag så kommer de svenskar som var tvungna att betala in till kyrkan att ge ofrivilligt igen – till muslimerna.
      Det finns ett lämpligt ord för detta;
      Fy Fan!

      Svara
    • weasel

       /  05/17/2018

      Och sedan sitter svenska kyrkan och funderar på hur det kan komma sig att 93.093 människor begärde utträde ur svenska kyrkan förra året….

      Svara
      • Tor

         /  05/18/2018

        2016 hade svenska kyrkan 6 miljoner medlemmar.
        Dessa betalade in 1,02% av sin inkomst till kyrkan.
        Det blir 2018 14,8 miljarder.
        Inte nog med det. Kyrkans pengar räcker inte till så staten skjuter till några extra miljarder.
        Ja vet
        En del är för dop, giftermål och begravningar.
        Den totala förmögenheten är enligt Google 76 miljarder.
        Det här är alltså pengar som tidigare tvångsanslutna Svenskar betalat in

        Idag är Svenska kyrkan en stor muslim försvarare.
        Nuvarande skatt och gamla pengar används alltså MOT de som betalat in pengarna.
        Vore det någon rim och reson skulle Svenska kyrkan vara på Svenskarnas sida.
        De skulle stödja kristna värderingar – inte muslimska.

        Enligt senaste Yougov undersökningen fick SD 25% av rösterna.
        Vi är 10 miljoner invånare i Sverige.
        8 miljoner är Svenskar.
        2 miljoner har gått ur kyrkan.
        Är det samma 2 miljoner som tänker rösta SD.
        (Vet inte hur det räknas med barn och ungdomar)

        Svara
        • weasel

           /  05/18/2018

          Om man betraktar de SD-väljarna som jag känner som representativa (vilket det är fullt möjligt att dom inte är… ) så är det väl ungefär så att
          Runt hälften har gått ur svenska kyrkan på grund av islamiseringen av svenska kyrkan, medan hälften är kvar i svenska kyrkan för att på så sätt försöka fungera som en motkraft mot att den fortsätter islamiseras.
          Några gör mittemellan och ägnar sig åt att gå med i svenska kyrkan när kyrkovalet närmar sig för att kunna rösta på SD i kyrkovalet och sedan gå ur igen direkt efter valet.

          Svara
    • Pelle2

       /  05/18/2018

      Det är väl bara ett utslag av Jackeléns syn på den egna tron där det är viktigare att inkludera andra religioner än att ta hand om den egna…

      Svara
      • Senior

         /  05/19/2018

        Svenska kyrkan är inte kristen.
        Den är socialistisk.

        https://tankaromib.wordpress.com/?s=Svenska+kyrkan&submit=Sök

        Svara
        • Pelle2

           /  05/19/2018

          Säger inte emot. Även KG Hammar var vänster och drev en liknande agenda som Jackelén.

          Svara
          • Senior

             /  05/19/2018

            Ja, precis som du säger speglar det hennes syn på sin egna tro: socialism.

            (Min avsikt var inte att kritisera utan att komplettera din kommentar.)

          • Pelle2

             /  05/19/2018

            Jag såg det inte som någon kritik av det jag skrev Senior utan jag håller verkligen med dig att Svenska kyrkan egentligen är socialistiska kyrkan numera.

  11. MiT

     /  05/17/2018

    Svara
    • strutsen

       /  05/17/2018

      Sveriges Radio har hårdare anställningskrav.

      https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3940&artikel=5209634

      Förstahandserfarenhet anses meriterande. För det hen som anställs står Sveriges Radio för både teori och mer ”handgriplig” praktik. En utsträckt arm med stödjande hand i början på karriären på Sveriges Radio.

      Kulorna inlämnas i receptionen.

      Svara
      • Olof

         /  05/17/2018

        De missade den normala ringen runt f!-sten…

        Svara
    • Pelle2

       /  05/18/2018

      Blir så jävla trött på alla könsrasister och identitetspolitiker…

      Svara
    • Grodan Boll

       /  05/18/2018

      WARGHRBLE11!1

      Nästan hela artikeln går åt till att tala om hur fantastiskt det skulle vara och hur alla hennes soyboys hon frågat skulle äääälska att bli kastrerade så att de kunde lära sig bättre icke-penetrativt värdegrundssex.

      Samtidigt vet hon att de inte skulle haft det då de kastrerade männen hade varit helt ointresserade av att ha sex.

      Som hennes egen expert (som skrattar åt henne för att hon är en idiot) säger:

      Det skulle i teorin gå att ge den typen av behandling, men det skulle antagligen inte leda till så mycket annat än att de får prova på hur det är att ha mindre muskler, vara trötta jämt, noll stånd och sämre lokalsinne. De allra flesta män vars testosteronproduktion avstannar tappar intresset för sex helt och hållet, liksom all erektionsförmåga. Många blir också deprimerade, säger Richard Wassersug.

      Svara
      • Grodan Boll

         /  05/18/2018

        Det var åtminstone kul att de vände på myntet och funderade hur kvinnor hade förändrats om man zappade deras drifter för ett tag.

        Svara
  12. MiT

     /  05/17/2018

    Svara
    • Pelle2

       /  05/18/2018

      Hade Wolodarski varit en vanlig människa så hade han skämts över den sjuka agendajournalistik dom bedriver under hans ”ledarskap” på DN.

      Svara
  13. (((Hrafn)))

     /  05/17/2018

    Svara
    • Den frågan går å andra sidan inte att svara på, eftersom en kan definiera sig olika från dag till dag.

      Svara
  14. Gaijin

     /  05/17/2018

    Och tänk! Inte en enda kvinna tog karsloken Andersson ut till landslagstruppen. Att ingen smart journalist tänkte på att påpeka det!

    Svara
  15. Tor

     /  05/17/2018

    Tankar kring Expressens Valkompass.

    Gjorde kompassen och det blev helt ”chockartat” SD.
    När jag vände på alla svar och gick emot allt som jag står för blev jag Fi.

    Nu kan man fråga sig;
    Varför är inte MED och Afs möjliga alternativ?
    Fi är som bekant inte med i riksdagen. Varför finns de med?
    Måste vara något misstag, host, host.

    Det som slog mig mest var att när mitt första alternativ blev SD, så hamnade S, M och L på 65% alla tre. öööööööööööööööö?
    Reinfeldts smarta drag för att vinna var ju att ställa sig tätt, tätt intill S, så att allt från S light väljare till borgerliga skulle kunna rösta på M.
    Nu har S gjort samma sak – pressat sig ännu tätare på både M och SD.
    Allt är nu bara en klump i mitten som tycker precis som de andra.

    Tur att fältet bräddas av Afs och kommuni – vänsterpartiet.

    Svara
    • Kristian

       /  05/18/2018

      Gjorde testet. Saknar MED och KLP.
      Fick SD först, delad andraplats L och M.

      Att en SD-röst skulle kunna bli en L-röst är vansinne!

      Svara
      • Kristian

         /  05/18/2018

        GP/TT verkar ha exakt samma frågor. Tänker inte logga in till SVD/DN.

        Svara
  16. Tor

     /  05/17/2018

    Mer om valkompassen;
    Varför ligger ”höja bensinskatten”, ”köttskatt”, ”flygskatt” och ”snabbtåg” under miljö?
    Handlar ju bara om att i de tre första fallen få in mer skatt till staten.
    Snabbtågen är ju bara en våt dröm för en miljöpartist.
    Rätt konstigt för ett parti som vill föra oss tillbaka till häst och vagn – tåg som går i flera hundra kilometer i timmen.
    Men det är klart, snabbtåg i ett stort land med lite folk kan ju bara handla om en sak;
    Verklighetsfrånvända politiker som tror att kappsäcken fyller på sig själv.

    MP – på ett snabbspår ut ur riksdagen:)

    Svara
    • weasel

       /  05/17/2018

      Men…om bilisterna betalar mer skatt på bensinen och flygresenärerna betalar mer skatt på flygbiljetten så blir väl både bilen och flyget miljövänligt… ? :/

      Sedan vore det ju kanske bra om regeringen kunde få långsamtågen att gå innan dom satsar på snabbtågen…

      Svara
      • Kristian

         /  05/18/2018

        ”Inbillningsradion” på 80-talet (avsnitt 8) hade en sketch om detta:
        * Det skall bli rabatter på tåg så att det blir billigare än flyg.
        * Flyg skall bli billigare.
        * Komfort på tåg är utmärkt.
        * Komfort på flyg skall bli bättre.
        * Både tåg och flyg har blivit dyrare på grund av modern prissättning.

        Problemet med kohandelsdemokrati är att alla har olika åsikt om vad som är negativa externaliteter. Det vore kanske bättre att se alla skatter som ”intäkt för staten” och sluta moraliseradet.

        (https://sv.wikipedia.org/wiki/Pigouviansk_skatt)

        Svara
      • Senior

         /  05/19/2018

        Jo, men nu använder de ju skatterna som ett jätteviktigt styrmedel för att få folk att välja andra alternativ.

        Detta torde med samma resonemang även innebära att politikerna vill att arbetsgivarna skall använda andra alternativ än arbetare då skatt och arbetsgiaravgifterna är bland de högsta skatterna vi har. Är detta månne styrmedlet som använts för att tvinga fram automatisering och robotar i industrin?

        Svara
    • Jonas

       /  05/18/2018

      För mig som levt ett tag i ett land som har snabbtåg så är det en våt dröm för mig med.

      Svara
      • Tor

         /  05/18/2018

        Jag har ingen lust att betala för någons våta dröm.
        Bygg gärna supersnabbtåg – men de som reser ska betala!

        Svara
    • Rikard

       /  05/18/2018

      Hej.

      Jämför de progressiva krafternas strävan med denna modell:

      https://www.thevenusproject.com/

      Tanken går tillbaka till modernismens glansdagar; allt kan centralplaneras och centralstyras, alla kan/vill/bör och skall leva i stora städer med antingen odlingsmark eller ödemark runt omkring, alla barn växer upp i gemensamma barnhagar, alla äger allt gemensamt, alla kan vara med alla, alla skall med.

      Tanken är som ett gift: om vi bara har en klok, intelligent, och teknologiskt avancerad central-kommitté som fördelar resurser efter behov finns ingen svält och nöd.

      Att det motsatta är sant – att idealet förutsätter social och teknologisk stasis och isolation (på nåder av omgivningen – tänk amish) kan man inte tillåta sig att tänka.

      Tänk ett framtida Sverige, där alla bor i Storstockholm, Stormalmö, Storgöteborg – resten är ödemark, ineffektiva miljöförstörande ekologiska jordbruk och vindkraftverk.

      Betänk även att de progressiva som arbetar för detta anser att barnbegränsning är av godo, och att det finns ett slags tak för hur många vi kan vara. Hur kommer dessa att agera när propaganda om abort, sterilisering, preventivmedel och liknande inte förslår?

      Vad kommer att finnas i din mat, för din skull? Alarmistiskt, konspiratoriskt, och så vidare. Precis som kritiken mot invandringspolitiken under åttiotalet, eller hur?

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
  17. Ivar L

     /  05/18/2018

    Usch vad sur jag blir när jag hör muslimerna i Lamottes reportage säga angående förbud mot böneutrop att ”det är samma med kristna” och deras kyrkklockor.

    Visst, det finns likheter med kyrkklockor, men de har kommit med islam till Sverige som flyktingar tack vare vår välvilja. Det är otroligt provocerande att tycka att vi som tack för besväret skall få hela vår kultur och våra traditioner utmanade. Sverige finns bara i Sverige, ett Sverige med böneutropande moskéer överallt är en såpass stor kulturförändring att vi som urinvånare självfallet skall ha rätt att säga nej. Faktum är att om detta skall beslutas av folket så borde faktiskt inte invandrare få vara med och rösta ens en gång. Inte konstigare än att svenskar inte får rösta i sametinget. Jag kan till och med gå med på att muslimerna kan få ha ett fåtal specialmoskéer som vid särskilda tillfällen har böneutrop, men att det skall införas i varenda större stad och etableras som en permanent del av det svenska samhället, det är så fel…

    Svara
    • weasel

       /  05/18/2018

      Instämmer.
      Med tillägget att böneutrop inte alls är samma sak som kyrkklockor.
      Om böneutrop vore samma sak som kyrkklockor skulle det inte heta ”böneutrop” utan då skulle det heta ”moskéklockor” .

      Jag är motståndare till införandet av offentliga böneutrop – och detta oavsett om böneutropen sker ifrån en moské eller ifrån en kyrka.
      De som vill höra predikningar får gå IN i lokalen.

      Svara
  18. Ivar L

     /  05/18/2018

    ”Eva hittades mördad i sitt hem i Umeå i september förra året. Hon dog efter att ha sparkats, stampats och hoppats på i sin egen källare. Misstankarna föll snart på en 52-årig utländsk medborgare /../
    Den dömde heter Amir Zamani och är uppvuxen i Iran, berättar Expressen. 1996 utvisades han från Sverige på livstid, men kom ändå tillbaka året därpå och sökte asyl på nytt. Trots att det har funnits ett utvisningsbeslut mot honom har han lyckats stanna kvar sedan dess genom en rad tillfälliga uppehållstillstånd, överklaganden och verkställighetshinder.”

    Det är så sjukt så det finns inte. Han har lyckats stanna i över 20 år trots att han inte får och till slut kostade det en kvinna livet. Hur kan alla de som på olika sätt mellan fingrarna i frågan se sig själva i spegeln på morgonen?
    https://nyheteridag.se/iranier-med-utvisningsbeslut-stampade-ihjal-eva-60-doms-till-utvisning-igen/

    Svara
  19. Pelle2

     /  05/18/2018

    OT:
    Özz Nujen har blivit stoppad från att föreläsa i Tidaholm pg.a reaktioner på sociala medier.

    Nujen kommenterar detta på följande sätt:
    ”Özz Nûjen förstår beslutet att ställa in.
    ”Jag förstår den och de på Tidaholms kommun som ställde in evenemanget på grund av alla hot och hat som de fick. Kommunanställda är inte och ska inte behöva vara vana vid sånt, såsom jag tyvärr är. Detta evenemang skulle bygga på skratt och gemenskap och hur vi kan få ett bättre samhälle”, skriver han i ett sms till Nöjesbladet och fortsätter:

    ”Detta drev är orkestrerat av diverse rasistiska alternativa nyhetsbyråer som med sina trollarméer velat misstänkliggöra mig länge och de sprider lögner medvetet för att skrämma och så tvivel hos folk. Jag tycker självklart det är ledsamt och bedrövligt men min kamp för ett roligare och mer rättvist Sverige fortsätter och jag hoppas att jag och Tidaholmsborna snart ett nytt tillfälle att ha kul ihop”.

    Reportern frågade arrangören om hot har förekommit:
    ”– Nej, det har det inte gjort”.

    Det visar ju hur lite sanningen betyder för Nujen som påstår att föreställningen ställdes in pg.a av allt hat och hot…
    Är ju också symtomatiskt för sådana som han att påstå att dom som kritiserar honom är troll och rasister. Det kan ju aldrig finnas saklig grund för kritik mot en god människa som han och all kritik är naturligtvis hat..
    https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/5Vzjp6/staller-in-forelasning-med-ozz-nujen

    Svara
    • Rikard

       /  05/18/2018

      Hej.

      Fegt och fel att stoppa honom (vilket jag ifrågasätter om det verkligen är sant – det verkar mer troligt att man ställt in pga vikande intresse och rädsla för dålig PR än något annat).

      Skattefuskaren Nujen, som saknar flyktingskäl och uttrycker grovt rasistiskt mot svenskar, borde för all del utvisas till sitt hemland Turkiet men han har trots vem han är och vad han tycker rätt att tala.

      Om ingen vill betala för att höra honom är en annan historia.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
      • Pelle2

         /  05/18/2018

        Tycker inte heller att man skall stoppa folks föreläsningar pg.a deras åsikter om dom inte uttrycker sig rent brottsligt men det är ju inte så lite kul när dom förment goda blir stoppade på samma sätt som dom vill stoppa sina åsiktsmotståndare från att framträda…

        Svara
        • weasel

           /  05/18/2018

          Jag tycker att Özz kan få ha sina föreläsningar om ”skratt och gemenskap” .
          Och det är heller ingen som har hindrat honom från att ha det. Faktum är att Özz redan idag kan hyra Globen och ha en föreläsning om skratt och gemenskap .
          Det har jag inga problem med.

          Det jag har problem med är när Tidaholms kommun spenderar kommunens skattebetalares pengar på ”gage åt Özz Nujen” istället för på kommunal service och välfärd.
          Det skulle jag ha problem med även om Özz inte hade svart arbetskraft i form av illegala invandrare i sitt hus- men när han dessutom har det har jag ännu större problem med det.

          Sedan var det ju inte precis någon högoddsare att Özz skulle ta på sig offerkoftan och börja sprida fake news om att kritiken mot Tidaholms kommun skulle vara ”hat, hot och rasism” 😀

          Svara
      • Ivar L

         /  05/18/2018

        Men han har väl inte direkt blivit stoppad? Det är väl beställaren som ställt in? Viktig distinktion. Han är fri att föreläsa på egen bekostnad om han tycker det är viktigt.

        Sedan kan man fundera på om ”språkvänsprojekt” med Özz är något som Tidaholms skattebetalare tycker är en god investering. Jag tycker gott man kunde ha med det perspektivet i sådana här artiklar med tanke på situationen för många kommuner och vad de prioriterar sina utgifter till.

        Svara
        • Pelle2

           /  05/19/2018

          Håller också med om att det är konstigt att kommunen lägger 45000 kronor på att bjuda in Nujen till en föreläsning. Det vore väl möjligen ok om det finansierades med att man fick köpa biljett till föreläsningen.

          Svara
          • weasel

             /  05/19/2018

            Fast då återstår ju frågan ;
            Finns det verkligen 200 människor i Tidaholm som är intresserade av att betala 225 kr för att höra en skattefifflare prata om skratt och gemenskap.. ? :/

          • Pelle2

             /  05/19/2018

            @Weasel
            Nej, jag tvivlar på att Nujen kan få någon att betala 225 kronor för att höra honom numera…

    • Ivar L

       /  05/18/2018

      ”skratt och gemenskap”
      Özz Nujen verkar vara som mest rolig när han inte skämtar.
      😀

      Svara
  20. Pelle2

     /  05/18/2018

    Lite mera OT:
    Anne Heberlein skriver ett bra inlägg i Aftonbladet om att det inte är diskriminering att kvinnor med slöja nekas att arbeta inom vissa yrken. Som hon skriver så är inte slöja en egenskap man föds med utan något man väljer att ta på sig.
    Hon påpekar också att när man frågar muslimska kvinnor om slöjan är ett tecken på förtryck så brukar dom hävda att den inte är det utan dom tar på sig den av fri vilja.
    Om det nu är något man gör frivilligt så kan man ju i så fall välja att inte ta på sig den om arbetet så kräver det alternativt avstå från att söka arbetet med sådana krav.

    https://www.aftonbladet.se/debatt/a/jPJ3An/ingen-fods-med-en-sloja-pa-huvudet

    Svara
    • Kristian

       /  05/18/2018

      – Jag har slöja av egen fri vilja.
      – Vilken vacker kultur!

      – Jag har bikini/kortkort/högklackat av egen fri vilja.
      – Internaliserad sexism!

      Svara
      • Ivar L

         /  05/18/2018

        Framförallt förväntar sig väl inte en bikiniflicka att hon skall beredas plats att arbeta i bikini precis var som helst. Rätt många arbetsplatser som nog skulle neka bikini som arbetskläder.

        Skulle Securitas tillåta bikiniuniform? Inte? Rasism!

        Svara
    • x

       /  05/18/2018

      Jaha, vad säger svågern om det?

      Svara
      • Olof

         /  05/18/2018

        Skickar Nujen en faktura eller kommer den senare?

        Svara
        • Ivar L

           /  05/18/2018

          Kommungig kanske är bland de få som faktiskt inte är lite smutsgrå?

          Svara
  21. Jonas

     /  05/18/2018

    Jag har läst om ett par explosioner i England som enligt polisen där berott på hembränning och knarktillverkning men där personerna som bodde där senare hittats med bilen full av hemtillverkade bomber. Vet inte om det här är ett sådant fall men…

    Jihadmånaden har börjat.

    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/explosion-vid-flerfamiljshus-i-goteborg

    Svara
  22. Pelle2

     /  05/18/2018

    OT:
    Ledarsidorna skriver att Högsta domstolen nu har tagit ett prejudicerande beslut som gör människosmuggling till ett ringa brott. Helt jävla sjukt ! Så går det till i ”den humanitära stormakten Sverige ”
    https://ledarsidorna.se/2018/05/sverige-bryter-internationellt-samarbete-mot-manniskohandel/

    Svara
  23. x

     /  05/18/2018

    Jag har alltid hävdat att Assange går vissa länders ärenden när Wikileaks med honom i spetsen enbart publicerat amerikanska hemliga dokument och inga från Ryssland och Kina trots att dessa två länder troligtvis har mer på sina samveten än USA.

    Om det är någon som fortfarande tvivlar på att det är så, läs följande artikel:
    http://www.helagotland.se/nyheter/in-utrikes/assange-forhindras-kommunicera-med-omvarlden-15121447.aspx

    Svara
  24. MiT

     /  05/18/2018

    Anja från SVT dyker upp

    Svara
    • Pelle2

       /  05/18/2018

      Finns och har ju funnits ju en hel del landslagsspelare med utländsk bakgrund så jag tror inte att man ”missar” de kompetenserna.
      Men nog tusan handlade det i grunden om P1,s identitetspolitiska så kallade värdegrund när dom ställde frågan. Blev väl dock jobbigt när vi inte lika troende ifrågasatte deras motiv bakom frågan…
      Som någon längre upp i tråden påpekade så består ju deras egen redaktion mest av vita men det är naturligtvis inget problem i hycklarnas ögon. Dom råkar naturligtvis bara vara vita och är såååå kompetenta..

      Svara
      • Ivar L

         /  05/18/2018

        Precis, Zlatan var det ingen som missade vad jag vet när han slog igenom.

        Svara
    • weasel

       /  05/18/2018

      Det vore ju bra om Ivar Ekman och Anja Hildén kunde ta och sluta spekulera .
      Varför går dom inte istället ut och berättar vilka spelare med utländsk bakgrund som J.A. skulle ha tagit ut och vilka som borde petas ur truppen till förmån för dessa ?
      ETT namn borde dom väl åtminstone kunna twittra ut ?
      Typ ”Nabil Bahouir borde ha fått chansen istället för John Guidetti”

      Men detta gör dom inte.
      Vilket beror på att ingen av dom kan ett skit om fotboll.
      Och då är frågan varför dom tror att dom har någon som helst rätt att ifrågasätta Janne Andersson och hans laguttagningar ?
      Janne Andersson har varit aktiv i fotbollsvärlden i 40 år- varav de senaste 30 som tränare.
      Och lik förbannat tror Ekman och Hildén att dom har någonting att lära Janne Andersson ??? :/

      Svara
    • Bamse

       /  05/18/2018

      ”Många här som missar utgångspunkten. Det handlar alltså inte om kvotering. Utan om att det kan vara så att man missar kompetens pga att man inte känner igen den när den ser annorlunda ut.”

      HAHAHAHA!! Har människan någonsin sett en fotbollsmatch?

      Om det finns någon mänsklig verksamhet där folk (tränare, spelare, publik) ger blanka sjutton i någons etniska ursprung borde det väl vara sport i allmänhet och kanske fotboll i synnerhet. Även lag i lägre divisioner tenderar ju att ha gott om utländska förmågor numera.

      Svara
      • weasel

         /  05/18/2018

        Ja, precis Bamse.
        Och eftersom nu Hildén är så oerhört duktig på att ”känna igen kompetens” så borde hon väl berätta vilken/vilka spelare som borde petas ur truppen och vilken/vilka spelare (med utländsk bakgrund) som har mer kompetens än dessa ?

        Men det gör som sagt inte Hildén- eftersom hon aldrig har sett en fotbollsmatch och inte ens kan räkna upp ens tre spelare i allsvenskan med utländsk bakgrund utan att googla.

        (Det kan förvisso inte jag heller, men därför så låter jag också bli att kritisera Anderssons uttagningar… )

        Svara
    • Uffe

       /  05/18/2018

      Bara för att röra till sakerna lite mer: det gäller inte nödvändigtvis att välja ut de bästa spelarna till varje position i laget, utan att välja ut den kombination av spelare som tillsammans åstadkommer det starkaste laget. Det kan betyda att man väljer bort tex den bästa anfallaren för att han/hon har en personlighet som gör personen i fråga omöjlig i ett lag. Man väljer då den näst bästa anfallaren och får ett bättre lag totalt.

      Svara
      • Kristian

         /  05/18/2018

        Både rasister och ”antirasister” (som ju är rasister) faller bort direkt eftersom de inte kan samarbeta.

        Svara
    • Kronblom

       /  05/18/2018

      Storebror får tukta syrran hårt med trumpinnarna 😉

      Svara
    • weasel

       /  05/18/2018

      Jag har svårt att tänka mig att det inte skulle finnas någon färgad människa som har mer kompetens än den vita kvinnan Anja Hildén.
      Mycket talar för att hon har jobbet på SVT enbart på grund av att hon tillhör den privilegierade gruppen i och med sin vita hudfärg.

      Svara
    • Grodan Boll

       /  05/19/2018

      Vill minnas ett gammalt skämt om Henke Larsson och Martin Dahlin. Två personer som var där i egenskap av förbannat duktiga fotbollsspelare.

      Svara
  25. MiT

     /  05/18/2018

    Svara
    • Ivar L

       /  05/18/2018

      Alltså vara frågan enbart en provokation för att marknadsföra sitt program och vi har varit nyttiga idioter till viss del.

      Svara
  26. Kristian

     /  05/18/2018

    Expressen: TORBJÖRN NILSSON: Åkesson är Kristerssons bästa valarbetare
    https://unv.is/expressen.se/nyheter/ulf-kristerssons-basta-valarbetare-ar-akesson
    https://www.expressen.se/nyheter/ulf-kristerssons-basta-valarbetare-ar-akesson/

    ”[…] de vänstervärderingar som de före detta socialdemokratiska väljarna har haft om jobb, välfärd, fördelning – de finns inte hos dem längre. Faktorer som inkomst, rättigheter i form av socialt skyddsnät, identitet eller syn på klass tycks ha gjorts obsoleta.

    Nu har de högervärderingar.”

    För h-e, SD är sossar!
    Det stora hemska ”högerpartiet” M är för skatter på över 50%!

    Endast i det galna toklandet kan detta anses vara ”höger.”

    Svara
    • Olof

       /  05/18/2018

      Ja, fast vad FAN levererar (s) för faktorer som inkomst, socialt skyddsnät med mer? Det är ju knappast de tidigare (s) väljarna som får dem i någon större utsträckning, utan de förväntas numera själva _ändå_ betala för privat sjukvårdsförsäkring, inkomstförsäkring, pension, etc. Vem fan röstar på en kollektiv välfärd när det bara innebär att man ger bort det kollektivt finansierade till människor som aldrig bidragit till den och aldrig kommer bidra till den?

      Alla de andra sales-pitchen är helt enkelt bättre för väljarna. Antingen att man inte ger bort det kollektiva, eller att man inte har lika mycket kollektivt.

      Svara
    • Grodan Boll

       /  05/21/2018

      Antagligen samma typ av människa som har svårt att pricka in tysklands nationalSOCIALISTISKA ARBETARparti på höger/vänsterskalan.

      Svara
  27. MiT

     /  05/18/2018

    En gammal från MP:s förra partisekreterare

    Svara
    • Jonas

       /  05/18/2018

      Svenska Muslimer för Fred och Rättvisa.
      Vad är en oxymoron?

      Svara
      • Sälungsjobbaren

         /  05/20/2018

        That’s no oxymoron. That’s just a moron.

        Svara
  28. MiT

     /  05/18/2018

    Svara
  29. MiT

     /  05/18/2018

    Mer från Anja på SVT

    Svara
    • Nykteroklok

       /  05/18/2018

      Hon kan ju ingenting om fotboll. Pratar om att människors ”bild av kompetens” skiljer sig åt – rent skitsnack, men hon förstår inte själv vad hon säger.

      Säg att någon till exempel är duktig på att slå inlägg. Vilka skäl kan finnas för att inte ta med denne i truppen?
      -Inläggen är bra, men inte tillräckligt bra.
      -Inläggen är tillräckligt bra, men spelaren är svag på annat.
      -Inläggen är tillräckligt bra, och spelaren är också bra på annat, men det finns andra spelare på samma position som allting inräknat är ännu bättre.

      Däremot kommer ju inte förbundskaptenen peta spelaren för att han istället föredrar spelare som slår dåliga inlägg. Laguttagningen har ingenting med ens ”bild av kompetens” att göra, utan är ett resultat av en sammanräkning, där aktuella spelare är bra på vissa saker och mindre bra på andra. Dessutom, som Uffe är inne på ovanför, ska man ta ut ett lag, vilket är något annat än att ta ut 22 (?) individer.

      Svara
    • Pelle2

       /  05/18/2018

      Hildén säger att tränaren inte känner igen inre egenskaper men verkar mest bry sig om yttre egenskaper som hudfärg precis som identitetspolitiker brukar göra.
      Som många ovan konstaterar så vore det en usel tränare om han brydde sig om hudfärg vid uttagningen och inte kompetensen.
      Kan säga att när jag var liten kom det en kille från Turkiet som var en jäkligt duktig fotbollsspelare till vår skola och nog tusan blev han vald först när vi skulle spela. Det var ingen som tänkte på hans hudfärg.
      Visserligen anekdotisk bevisföring men tror nog att de flesta inom idrotten resonerar likadant.
      Dessutom är det ju ett antal spelare med utländsk bakgrund i landslaget redan nu.

      Tror att det retar identitetspolitikerna att dom inte riktigt har fått fotfäste inom idrotten och försöker nu få in sin sjuka ideologi även där.

      Svara
      • Kristian

         /  05/18/2018

        Spelar man fotboll och inte har det bästa laget förlorar man.
        Är man journalist på SVT får man samma lön oavsett vad man presterar.

        Svara
        • Olof

           /  05/18/2018

          Å andra sidan kan man nog säga att SVT går mot att förlora med. Deras tveksamma kompetens skiner igenom rätt väl numera och de börjar tangera förtroendenivåer där det räcker att en majoritet i riksdagen representerar väljare med lågt förtroende för att politikerna skall se sig ha mandat att börja röja ut rätt ordentligt.

          Svara
  30. Hej

    EKOT 16:00 ”Polisen har slagit till på en BASAR? i Malmö (vid 2:30 min)
    https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1074193?programid=4540

    Så inte bara böneutrop utan även en basarer.
    Tja, inte behöver man spendera några pengar att åka utomlands…utomlands har bjudits till landet i stället.

    Svara
    • Senior

       /  05/19/2018

      ”Det är svenskarna som skall integreras i det nya sverige.”
      -Mona Sahlin

      Svara
  31. MiT

     /  05/18/2018

    Så här agerar en ansvarsfull ledning för en kommun

    *https://www.facebook.com/christian.sonesson/posts/10155855846412098*

    Svara
    • Fråga väljarna direkt, får man det?
      Väntar med spänning på artiklar som ignorerar undersökningen och talar om ”populism” och att ”kringgå demokratin”.

      Svara
    • Ivar L

       /  05/18/2018

      Fast det borde inte ske genom opinionsundersökning utan genom folkomröstning.

      Svara
    • Pelle2

       /  05/19/2018

      Bra av Sonesson att stå på sig och inte vika ner sig för vänsterpopulisterna och flyktingextremisterna. Varför skall flyktingar gynnas på de inföddas bekostnad och varför skall kommunen köpa in eller bygga bostäder som längre fram kan stå tomma och generera förlust.
      Är säker på att Sonesson har medborgarna med sig precis som undersökningen visade.

      Svara
  32. Visionären

     /  05/18/2018

    Jag skriver på en annan blogg följande (som jag själv tycker kan tillföra debatten ngt litet), men vet inte om jag blir publicerad än eftersom även Antonsson kan ha sina sura dagar.

    ”SR reporterns fråga är enligt mig ett tydligt resultat av den fleråriga hjärntvätt om allas lika värde som pågått i detta land. Allas lika värde är i mina ögon kommunism i dess renaste form, där ingen är förmer än ngn annan och där individualitet är bortrensad. Alla tycker lika och alla är utbytbara mot varandra, oavsett talang, utbildning eller andra förmågor som gör oss människor till unika individer med olika kapacitet att lösa ett problem.

    Att en back i svenska landslaget är särskilt skicklig på att tackla eller bryta bollbanor är oviktigt för Ivar Ekman. Att en forward (som typ Martin Dahlin) har särskilt driv framåt och är en suverän spelare i motståndarens straffområde är oviktigt för Ivar Ekman.

    Det enda som är viktigt för Ivar Ekman är vad fotbollsspelaren har för hudfärg eller vem hans föräldrar är (dvs. vad han har för ursprung). Ivar Ekman har därmed avslöjat sig som den rasist han i verkligheten är och som tramset om allas lika värde leder till.

    Om alla anses utbytbara är det bara hudfärgen och ursprunget som gör skillnad.

    Yta framför innehåll m.a.o. för dessa hjärntvättade idioter.”

    V

    PS. Här blir man åtminstone publicerad direkt.

    Svara
    • Senior

       /  05/19/2018

      ”Allas lika värde är i mina ögon kommunism i dess renaste form, där ingen är förmer än ngn annan och där individualitet är bortrensad.”

      Precis så.
      Det är en j*vla skillnad mellan den mänskliga rättigheten om allas rätt till värdighet (trots olika värde), och den socialistiska fulöversättning värde.
      -Det får ju en helt annan innebörd än avsett.

      Svara
    • Pelle2

       /  05/19/2018

      Håller med !

      Svara
  33. MiT

     /  05/18/2018


    *https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10155694780503251&set=a.454058298250.239724.644748250&type=3*

    Svara
    • Pelle2

       /  05/19/2018

      Tror inte en enda i SR,s styrelse är rasifierad utan helvita om man tittar på namnen men Ganman skojade väl bara.
      Det vanliga hyckleriet från godhetsapostlarna som verkligen inte lever som dom lär.

      Svara
  34. Jag blev alltid vald sist när vi spelade fotboll, mestadels för min förmåga att få bollar rakt i ansiktet (inte erotiskt menat här).

    Nej vänta – de var HOMOFOBER. Ingenting att göra med att jag har noll bollsinne.

    Svara
    • Kristian

       /  05/19/2018

      (Var det inte en Wallenberg som på en presskonferens sade på fin svengelska att ”There are a lot of balls in the air”?)

      Svara
  35. MiT

     /  05/18/2018

    Svara
    • Ivar L

       /  05/18/2018

      Ja, det är faktiskt en alldeles på pricken synpunkt. Det är rätt naturligt att den som bjuder in andra människor tycker det är viktigt vem som kommer och att inte farliga personer släpps in. Detta är politikernas och opinionsbildarnas (sådana som Bjereld) dubbelmoral i sin prydno.

      Svara
  36. MiT

     /  05/18/2018

    Klicka på tidsstämpeln på hennes tweet för att se alla svaren.

    Sen den här, som om det är ungefär samma sak… 😛
    https://www.svegot.se/2018/05/18/brukar-du-krava-att-frisoren-klipper-dig-gratis/

    Svara
    • Jans

       /  05/18/2018

      Internetekonomin fungerar inte som den ”gamla” ekonomin. Alla som moraliserar över uteblivna vinster gör på fel sätt. Naturligtvis är det ohållbart att jobba gratis i längden om man inte är förmögen eller driver något ideellt eller som hobby men moraliserandet är fel ändå.

      Exakt hur man skall kunna ta betalt för att få vara kvar i en bransch är inget som har ett givet svar. Och det förändras hela tiden. Be om donationer som Lamotte och Katerina Janousch verkar ju vara en metod. Flashback ber en att inte ha Adblock medan DN tror på att stänga ute folk och hoppas att de lockas att betala. Men det där gnällandet som Svegot kör med är dödsdömt.

      Svara
  37. MiT

     /  05/19/2018

    Svara
    • Fast, i Sverige har vi väl inte traditionen att ”far” ska lämna över dottern? Jag har nog inte varit på ett bröllop där det har hänt utan verkar mest vara en amerikansk grej?

      Svara
      • Ivar L

         /  05/19/2018

        Dessutom är det ju helt frivilligt hur man vill gifta sig. Det krävs ingen särskild ritual för att juridiskt gifta sig i Sverige. Det är 100% frivilligt hur man utformar sitt giftermål. Hon sparkar in en vidöppen dörr helt enkelt.

        Svara
    • weasel

       /  05/19/2018

      Moa har onekligen en poäng i att den där seden (som knappt ens existerar i Sverige ) om att män ska föra kvinnan till altaret är en av de värsta sedvänjorna.
      Avsevärt mycket värre än tvångsäktenskap, könsstympning, gruppvåldtäkter och slöjtvång på sjuåriga flickor.

      Men problemet kanske kan lösas om kvinnorna går till altaret själva istället för att bli ”överlämnade” av sina pappor ?
      Det har 100 % av de gifta kvinnor som jag känner gjort så kanske kan Moa också göra det.

      Svara
      • HanUtanKoll

         /  05/19/2018

        För många RomComs från Amiericat för Moa?

        Svara
    • Patrik S

       /  05/19/2018

      Fast i samtliga fall är det ju kvinnan själv som vill att pappan eller någon annan fadersgestalt uppfyller den traditionen. För Moa är väl medveten om att i den västerländska kulturen är det kvinnan som enväldigt beslutar om 100% av alla detaljer rörande sitt bröllop.

      Svara
      • Ivar L

         /  05/19/2018

        Visst är det ironiskt. När det är frivilligt som i Sverige och dessutom helt oförargligt för dem som vill ha det då är det en ”vidrig sedvänja”, medan när det är tvång och våldsamheter på en nivå som vore olaglig i Sverige då är det…hysch hysch och rasism att ha invändningar.

        Svara
  38. G

     /  05/19/2018

    ”Minst 78 procent av de 9.000 afghanerna har ljugit om sin ålder

    Expressen har granskat de 9.000 ”ensamkommande” som enligt regeringens kontroversiella lagförslag ska få stanna i Sverige. Undersökningen visar bland annat att 78 procent har fått sin ålder uppskriven av Migrationsverket.
    ….
    Den nya undersökningen visar bland annat att hela 99,4 procent av afghanerna är män.

    Nästan hälften, 49 procent, har sagt att de levt i Iran i minst ett år innan de anlände till Sverige. I genomsnitt har afghanerna bott i Iran i 10 år.
    ….
    Regeringen menar att dessa personer hade haft en större möjlighet att göra sin underårighet sannolik om deras ärende prövats tidigare. Men det tror inte Anna Lindblad, jurist och rättslig expert på Migrationsverket.

    På frågan om det är sannolikt att afghanerna hade fått avslag även om bedömningen gjorts tidigare, svarar hon Expressen:

    – Ja, det är nog en hög sannolikhet att det hade blivit så.

    Tidningen drar själv slutsatsen att det är ”långt ifrån säkert” att kortare handläggningstider, som den nya lagen i grunden handlar om, hade gett afghanerna bättre chanser till uppehållstillstånd i Sverige.
    ….
    Expressens undersökning visar också att 0 procent (!) av de 9.000 afghanerna hade giltiga ID-handlingar när de sökte asyl i Sverige.”
    http://www.friatider.se/minst-78-procent-av-de-9000-afghanerna-har-ljugit-om-sin-lder
    https://www.expressen.se/nyheter/qs/de-9-000-afghanerna–vilka-ar-de-egentligen/

    Svara
  39. G

     /  05/19/2018

    ”Våldtäktsmannen attackerar svenskar med kniv – fångas på film

    En syrier döms till ett kort fängelsestraff för att ha våldtagit en kvinna på en fotbollsplan och för en grov knivattack i centrala Göteborg. Han slipper utvisning efter att ha förklarat hur synd det är om honom efter att ha ”flytt” hela vägen från arabvärlden till Sverige.
    ….
    – Jag har lämnat mitt hemland, jag har lämnat Syrien och kommit hit. Jag har varit här i ungefär två år och så hamnar jag i detta och hamnar hos polisen. Jag ville gå i skolan, jag ville ha ett bra liv. Jag skulle ha börjat att gå i skolan i går, jag ville ha ett bra liv. Jag kom hit när jag var 17, nu är jag 19, jag hann inte se mycket av livet, sade han.

    Polisen frågade också Karim vilka länder han tog sig igenom för att komma till Sverige.

    – Libanon och genom Grekland, Turkiet, Serbien, Kroatien och genom de länderna som man brukar smugglas genom av smugglare. Jag har kommit hela den vägen för att ha ett bra liv i Sverige.

    Allmänna handlingar visar att Karim är medborgare i Syrien och är i behov av tolk på arabiska.”
    http://www.friatider.se/v-ldt-ktsmannen-attackerar-svenskar-med-kniv-f-ngas-p-film

    Exakt varför yrkar inte åklagarna på utvisning oftare. Det är helt jävla otroligt. Den här idioten verkar ju var något extra. Han verkar veta vad han ”ville” göra i Sverige. Ville han begå knivbrott också? Ville han våldta också? Hann inte se mycket av livet? Herre jävlar!

    Svara
    • Pelle2

       /  05/19/2018

      Så vi skall inte bara låta bli att utvisa svinet utan vi förväntas tycka synd om honom också…

      Svara
  40. Motkraft

     /  05/19/2018

    Måste vara misstag i arbetet. En saklig artikel i Expressen där de slår hål på många PK-myter om Afghanska flyktingar

    https://www.expressen.se/nyheter/qs/de-9-000-afghanerna–vilka-ar-de-egentligen/

    Svara
    • Ivar L

       /  05/19/2018

      Jag tror det finns krafter som drar åt olika håll på en del redaktioner nu. Kolla på Huitfeldt som hoppade av på SR. Där var han troligen i minoritet och så är det nog på de flesta redaktioner, men det finns kanske en och annan som vill berätta från ett annat perspektiv nu.

      Svara
  41. G

     /  05/19/2018

    Via Samnytt: https://samnytt.se/afghaner-valdforde-sig-pa-tonarstjejer-under-en-timme/

    Vilken ”vi sopar inget under mattan”-artikel för en gång skull. OCH med öppet kommentarsfält!…

    ”DRAMA I EN TIMME – HOTADE ATT DÖDA TONÅRSTJEJERNA

    I går skrev Dagens Vimmerby om ett väskrån i Vimmerby. Nu kan vi berätta att händelsen var betydligt mer allvarlig. Två pojkar plågade två tonårstjejer i en timme. De tafsade på dem, hotade dem med kniv, utdelade slag och sparkar – och hotade att döda dem.

    – De tryckte upp tjejerna mot ett plank och satte en kniv precis bredvid dem, säger mamman till en av de drabbade.

    Tjejerna hade precis varit och tränat på Body Gym & Relax och var på väg hemåt. Bakom Ica Supermarket attackerades de av två pojkar.

    – Två killar började skrika hotfullt mot dem. Min dotter och hennes kompis vände sig om och sprang och de gömde sig i några buskar, men de blev hittade förstås.

    De två killarna tog tjejernas ryggsäckar och hällde ut innehållet på marken. Därefter började det en timme långa övergreppet.

    – De slängde en högtalare och en mobiltelefon i backen. De höll fast dem och tafsade på dem. De tog fram en kniv och tryckte upp tjejerna mot ett plank och satte kniven runt huvudena på dem. De sa ”Vet ni hur vi afghaner dödar? Vi räknar till tre” och sedan satte de kniven i planket. De sa att de skulle ligga och flyta i blodet och ”om ni berättar något så dödar vi er”. (forts)”
    http://www.dagensvimmerby.se/nyheter/e/21708/drama-i-en-timme-hotade-att-doda-tonarstjejerna/
    https://archive.is/NFHnA

    Detta nedan från kommentarsfältet under dagens vimmerbys artikel, jag läser inte DV ofta så vet inte om svaret från artikelförfattaren Jakob stämmer, men om det stämmer så verkar tidningen ha en lite annan policy ang signalement än vad de flesta andra tidningar har. Man kan ju tro att kommentatorn ”S-E Nerde” inte ens läst artikeln innan kommentaren skrevs, lite onödigt klaga när det bara är att använda ögonen och läsa artikeln! (Stefan ger sin syn på lantisar och alla förbannade och upprörda kommentatorer i kommentarsfältet, 40 kommentarer i skrivande stund, Stefan får svar av bl.a Tomas)….

    ”S-E Nerde:
    Och som vanligt inget signalement HEMLIGT HEMLIGT!

    Svar:
    Vi har aldrig valt att dölja något signalement när vi haft information om det.
    Jakob Karlsson”
    —————————-.

    ”Stefan:
    Kul att det finns så många rasister i Vimmerby! Hade ju varit jobbigt om mina fördomar om lantisar inte stämde.

    Tomas Olsson:
    Jag blir så trött på de som drar rasistkortet så fort någon anser att de som gör sånt ska utvisas. Det har ingenting med rasism att göra! Vem anser sig äga definitionen på rasism? De som kommer hit ska sköta sig annars ska de utvisas.

    Det har inget med hudfärg, ursprung eller etnicitet att göra. Det spelar ingen roll om de kommer från Norge, Finland, Australien eller Syrien. Söker de uppehållstillstånd i Sverige och på sikt medborgarskap ska de sköta sig.

    Begår de ett allvarligt brott, i synnerhet våldsbrott eller sexualbrott ska de utvisas med detsamma, oavsett ursprung och etnicitet.

    Min fru är adopterad från Korea vilket innebär att mina barn är hälften asiatiska. Min svägerska som jag älskar, är adopterad från Pakistan så försök inte med rasistkortet mot mig…

    Det handlar helt enkelt att bete sig som en medmänniska och leva upp till de normer och regler gäller i ett demokratiskt samhälle.”

    Svara
    • Flera familjer gick förbi utan att ingripa…

      Svara
      • Rikard

         /  05/19/2018

        Hej.

        [https://en.wikipedia.org/wiki/Bystander_effect]
        [https://en.wikipedia.org/wiki/Diffusion_of_responsibility]

        Kombinerat med den superindividualism som präglar vårt post-kärnfamiljsamhälle…
        Kombinerat med vår fostran att det är staten som sköter sådant…
        Kombinerat med att du vet att om du ingriper kan du dömas, socialt och juridiskt…
        Kombinerat med att du vet att du står ensam, och att de kommer att hämnas på din familj…

        Sköna nya Sverige, som alla som röstat annat än SD de senaste tre valen (minst) är medskyldiga till.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
      • Ivar L

         /  05/19/2018

        Kolla på Ruben Östlunds Play så förstår man mer varför vuxensamhället inte fattar hur makt utövas mellan barn och ungdomar utan att det blir helt uppenbart för en vuxen vad som pågår.
        För övrigt en film som har mycket att säga om hur Sverige är och skulle bli, den kom för hela 7 år sedan och det blev PK-ramaskri naturligtvis.

        Svara
    • Johan A

       /  05/19/2018

      Äsch då, så här har det varit i alla tider! Visste ni inte det? Det är bara anmälningsbenägenheten som har ökat. Det har ju gode herr Sarnecki bestämt.

      Svara
  42. G

     /  05/19/2018

    ”Bensinpriset nu över 16 kr litern – mer än 60 procent är skatt

    Det verkliga bensinpriset ligger idag på endast ca 6 kr litern. En mer rättvis prisjämförelse kan dock kanske vara att inkludera moms, som läggs även på i princip alla andra konsumtionsvaror. Men även då stannar bensinpriset på relativt modesta 7,50 kr litern.

    Såvitt Samhällsnytt erfar är det inte något politiskt parti i riksdagen som driver frågan att normalisera bensinpriset till en nivå där bensinen beskattas på samma sätt som andra varor. Däremot råder det på marginalen olika åsikter mellan partierna om hur hög bensinskatten bör vara.

    Den rödgröna regeringen beslöt 2016, efter interna påtryckningar från Miljöpartiet, om en höjning av bensinskatten som dessutom innebär att skatten höjs automatiskt varje år med inflationstakten plus ytterligare 2 procent. Socialdemokraterna hade innan valet 2014 lovat väljarna att inte höja bensinskatten.

    Det svenska bensinpriset är det högsta i världen. I USA kostar bensinen i genomsnitt motsvarande ca 5 kr litern, vilket är rekorddyrt och enligt många amerikaner oacceptabelt högt.”
    https://samnytt.se/bensinpriset-nu-over-16-kr-litern-mer-an-60-procent-ar-skatt/

    Socialdemokraterna lovar så mycket. Exempelvis att ”vi ska ha ordning och reda” precis överallt. Samtidigt lägger sig partiet gång på gång platt för naivpartiet MP, exempelvis så att 9000 afghanska barnmän kan tryckas in på gymnasiet, naivparti nummer två (C) gillar såklart idiotförslaget och tänker rösta för detta. Ordning och reda och trygghetsskapande? Nej. Oordning, oreda och otrygghetsskapande är det, inget annat.

    Svara
    • Sune

       /  05/19/2018

      Enligt SVT-text är orsakerna till det rekordhöga bensinpriset den allt svagare kronan och det på sistone stigande råoljepriset(d v s Trumps fel). Skatterna nämns inte.

      Svara
      • Kristian

         /  05/19/2018

        Venezuela har de största oljereserverna utanför mellanöstern, vill jag minnas. Nuvarade produktion i det landet är den lägsta sedan 1988, ned en tredjedel på två-tre år.

        https://www.ft.com/content/f9cbaec8-4c96-11e8-8a8e-22951a2d8493
        “There is a lack of machines, there is a lack of tools, there is a lack of everything”
        (Se grafen längst ned på sidan.)

        Svara
  43. G

     /  05/19/2018

    ”Polisen larmades till bråk i Norberg: ”Väldigt rörigt”

    Två personer har knivskurits vid ett stort bråk utanför en pizzeria i Norberg i Västmanland, och två har gripits som misstänkta. Det har varit mycket stökigt på platsen, enligt polisen.
    …..
    När polisen kom dit visade det sig att det var flera olika grupper som hade hamnat i bråk.

    Det har varit bråk mellan sex–sju personer från olika falanger. Det hela slutade med att två personer är knivskurna och förda till sjukhus och två är gripna misstänkta för detta. Varför de har bråkat och hur de har bråkat, vad som verkligen hände, det vet inte jag, säger Henrik Öhman på polisen i region Mitt till TT.

    De inblandade är i övre tonåren.

    – Det ringdes in som ett pågående slagsmål där det flög flaskor och stenar, så det var nog rätt rörigt, säger Henrik Öhman.

    Uppemot ett 70-tal ungdomar befann sig på platsen när bråket uppstod, rapporterar VLT. Vid 23-tiden var det tomt där, enligt polisen.”
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/polisen-larmades-till-brak-i-norberg-valdigt-rorigt
    https://www.expressen.se/nyheter/stort-brak-i-norberg-en-gripen-for-mordforsok/

    Svara
    • Kristian

       /  05/19/2018

      Varför stoppa dem? Låt dem välja:
      * Polisbil till sjukhus eller häkte
      * Skjuts ut i skogen där de kan avsluta det en gång för alla. Med extreme prejudice.

      Svara
  44. G

     /  05/19/2018

    ”Att byta juridiskt kön ska bli snabbt och enkelt

    Sverige borde vara ett land i framkant när det gäller transpersoners rättigheter. Regeringen presenterar därför nu inriktningen för en modern könstillhörighetslagstiftning, skriver socialminister Annika Strandhäll (S) och kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke (MP).

    Den allmänna opinionen har förändrats till det bättre, mycket tack vare starka folkrörelser och organisationer som RFSL, RFSL Ungdom och transföreningen FPES.”
    https://www.svd.se/att-byta-juridiskt-kon-ska-bli-snabbt-och-enkelt

    Svara
    • Pether

       /  05/19/2018

      Lägg pengarna på den allmänna psykvården istället.

      Svara
    • Kristian

       /  05/19/2018

      En app, kanske, så man kan byte lite som man vill?
      På sjuttiotalet had man ”Mood Ring” (som byter färg efter temperatur, inget annat). Kanske kan vi få motsvarande diadem som på en skala visar var på genusspektrat man befinner sig just i detta nu?
      * Mörkblått – Grabb
      * Ljusblått – Pojke
      * Rött – Kvinna
      * Rosa – Flicka
      * Gulbrunlila…orange – Spritt språngande

      (Käpphästvarning!)
      https://www.cnsnews.com/news/article/sam-dorman/camille-paglia-transgender-mania-symptom-cultural-collapse
      ”[…] I found in my study that history is cyclic, and everywhere in the world you find this pattern in ancient times: that as a culture begins to decline, you have an efflorescence of transgender phenomena.That is a symptom of cultural collapse.”

      Svara
  45. G

     /  05/19/2018

    ”Heberlein: I krig, kärlek och politik: Moderaterna och svekdebatten

    Jag träffar honom – eller henne – flera gånger i veckan. I mataffären, på lunchrestaurangen, i hundrastgården, på krogen och på gatan. Häromkvällen mötte jag honom utanför Riche. Det var en ljummen kväll i Stockholm och han hejdade mig för att tacka för mina texter och mitt engagemang. Han var välklädd, vältalig och välutbildad, egenföretagare med borgerliga värderingar.

    Han är, kort sagt, en moderat kärnväljare. Han har, berättar han, röstat M fram till 2014. Då röstade han blankt. I år blir det SD. ”Det hade jag aldrig trott för några år sedan”, säger han och skrattar, men han ser inte glad ut. Han är en av de otaliga arga och besvikna moderater jag ständigt möter. En del av dem biter ihop och väljer att fortsätta att stötta det parti som är deras, i förhoppningen att bidra till att Moderaterna går i den riktning de vill – det vill säga i en moderat riktning, åter blir det parti de identifierar sig med, ett tydligt konservativt alternativ.

    Andra gör som mannen jag mötte utanför Riche. ”Det är en ren proteströst”, svarade han när jag frågade om han verkligen trodde att SD är det parti som är mest skickat att styra Sverige. ”MÖK, DÖ, oviljan att samtala med SD, samarbetet med C”, fortsatte han och skakade på huvudet. ”Det är för många svek”. Jag berättade om våra förslag, om den politik Moderaterna går till val på 2018, om bidragstak, effektivare återvändande, strängare straff, språkkrav, diskussioner om invandringens volym, om uppvärderingen av svenskt medborgarskap och så vidare. ”Det låter bra”, sade han. ”Utmärkta förslag. Men jag kan inte rösta M. Det är omöjligt”. Det var tydligt att hans besvikelse över Moderaternas svek väger tyngre än hans tvivel på Sverigedemokraternas förmåga att regera. ”Om det inte blir en förändring nu så lämnar vi landet”, sade han och berättade att han och hans familj redan förberett en utlandsflytt. (forts)”
    https://ledarsidorna.se/2018/05/i-krig-karlek-och-politik-moderaterna-och-svekdebatten/

    Svara
    • weasel

       /  05/19/2018

      ”…när jag frågade om han verkligen trodde att SD är det parti som är mest skickat att styra Sverige. ”

      Här förstår jag inte riktigt Heberlein ?
      Ungefär 80 % av en vanlig nyhetssändning på TV handlar om diverse olika ”utmaningar” som är en direkt följd av den invandringspolitiken som Heberleins parti drev under sina 8 år vid makten.
      Varför menar Heberlein att det partiet som har skapat ”utmaningarna” skulle vara mer skickat att styra Sverige än det partiet som har varnat för de kommande ”utmaningarna” under 10 års tid medan Heberleins parti var upptagna med att skjuta budbäraren ?

      Ett parti som går till val tillsammans med Centerpartiet (vars partiledare säger att hon röstar på förslag som hon själv tycker är dåliga !!! ) är naturligtvis direkt olämpliga att styra landet – och utan att betrakta SD som något fantastiskt parti så kan dom OMÖJLIGT göra ett sämre jobb än de övriga sju tillgängliga alternativen.

      Svara
      • Pelle2

         /  05/19/2018

        Jag tycker också att Alliansen,inklusive Moderaterna, förde en helt felaktig flyktingpolitik men det var under de fyra sista åren när dom var beroende av MP,s röst som detta skedde.
        De fyra första åren såg det inte ut så.
        Även Sossarna får betala priset av att vara beroende av Miljöpartiet genom att de förde en lika dålig flyktingpolitik under sina första regeringsår tills det inte gick längre.
        Vad gäller SD så kan ju ingen veta hur regeringsdugliga dom skulle vara eftersom det aldrig har prövats. Men på mig verkar det som om Åkesson är den enda som skulle kunna vara en duglig regeringsmedlem.
        De andra rikspolitikerna verkar ju mest vara inblandade i diverse skandaler och gör inga större avtryck annars.
        Det skulle ju också vara intressant om media och deras politiska motståndare fokuserade på vad SD vill i andra frågor än migrationspolitiken för att se hur deras tänkta politik håller ihop.
        Man kan ju faktiskt jämföra med FI. Det är många som sympatiserar med deras feminism men när man t.ex granskar deras ekonomiska politik så kan man ju se att den är totalt orealistisk. Alla skall få allt men ingen vet vem som skall betala.Deras försvarspolitik är också ett skämt t.ex…

        Svara
        • Jonas

           /  05/19/2018

          Bildt släppte invandringen fri, lika så gjorde Reinfeldt, Uffe har sagt att han är för det och aldrig visat att han ändrat sig.

          Svara
        • Patrik S

           /  05/19/2018

          Det stämmer inte att Alliansen var beroende av MP, de kunde lika gärna ha valt att föra en ansvarsfull invandringspolitik med stöd av SD. Alliansen har dessutom mer gemensamt med SD än med MP när det gäller övriga frågor, vilket bevisas av hur partierna röstade under perioden. Den enda större frågan där MP var att föredra för Alliansen var synen på friskolor, och där har SD numer ändrat sin åsikt efter att ha informerat sig bättre.

          Svara
          • Pelle2

             /  05/19/2018

            Alliansen kunde definitivt valt att regera med hjälp av SD men valde att inte göra det förmodligen för all skit dom skulle ha fått av S,V och MP för det.
            Då fick det bli MP med känt resultat och det var det jag ville föra fram.

        • weasel

           /  05/19/2018

          Instämmer i stort , Pelle2.
          Men med tillägget att det inte var någon som under pistolhot tvingade Moderaterna att göra överenskommelser med extremisterna i MP.
          Precis som det idag inte är någon som tvingar Moderaterna att göra överenskommelser med extremisterna i C.

          Och Heberlein kommer bli enormt besviken om hon tror att Kristersson och Moderaterna avser föra en ”restriktiv invandringspolitik” .
          Restriktiv i jämförelse med hösten 2015 ? – Ja, absolut.
          Men restriktiv i jämförelse med Danmarks invandringspolitik ? – Nej, inte en chans.

          Svara
          • Pelle2

             /  05/19/2018

            Nej, Alliansen kunde definitivt ha valt att regera med hjälp av SD men var inte beredda att betala priset för det. Nu, fyra år senare, så tävlar både M och S om att kopiera SD,s flyktingpolitik som tidigare var lika med nazism…

      • Gorby

         /  05/19/2018

        Svara
      • Ivar L

         /  05/19/2018

        Heberlein vågar inte gå hela vägen, precis som många inom högern inklusive hela SvD:s ledarsida där i vart fall en handfull borde föredra SD i många frågor.
        Att tillhöra eliten och hoppa över till SD är mycket riskabelt. En del av dem siktar på toppositioner utanför politiken och de dörrarna stängs om man går till SD. Än så länge. Om det förhållandet ändras så är det bara att poppa popcorn och titta på strömhoppen; ”jag har egentligen alltid känt mig hemma i SD”, men där är vi inte än.

        Svara
    • Hon identifierade problemet just med att bygga förtroende tar lång tid, medan att bryta det krävs väldigt lite. Menar S och M allvar med sin nya politik så får de förbereda sig på en ökenvandring. Numera så vet man inte om någon av dom kommer köra en kappvändning, speciellt då M ska arbeta med extremisterna i C och S med extremisterna i MP.

      Det finns nog inte en chans att jag kommer rösta på någon i ”sjuklövern” de kommande två valen. De behöver faktiskt VISA att de menar allvar, inte bara fina ord.

      Svara
      • Olof

         /  05/19/2018

        Ja. Sista chansen för S är att bryta afghanöverrenskommelsen och rösta ner den. Sista chansen för M är att kasta ut C ur alliansen om de röstar för den. Görs varken det ena eller det andra är det helt omöjligt för dem att bygga något som helst förtroende i migrationsfrågorna.

        Men problemet är förstås att det inte skulle räcka speciellt långt ändå. För S vet vi mycket väl hur partiapparaten ser ut. De har ägnat sig åt tillräckligt värdegrundshjärntvätt att det är tveksamt om ens risken för total pasokifiering skulle kunna vända den skutan nu. Så vad partiledningen lovar inför valet kan ju lätt köras över på nästa kongress. S skulle behöva rensa ut stora delar av organisationen innan de kan återfå trovärdighet. Så länge t.ex Brödraskapet … flåt, Broderskaps… flåt, Tro och Solidaritet har något som helst inflytande är det helt kört.

        M är förmodligen bättre på gräsrotsnivån. Men UK har sin historik och för egen del åtminstone kommer jag aldrig att lita på honom, han kan lätt bli om han inte redan är Reinfeldt v2.

        Svara
  46. Senior

     /  05/19/2018

    OT.
    Mellan raderna kan man läsa lite om det jag var inne på i en tidigare tråd där jag påpekade subventioner för elcyklar och utbyggnaden av cykelbanor mellan orter som pågår:

    ”Det finns en poäng med att höja bensinskatten för att upprätthålla omställningstrycket mot en fordonsflotta som drar mindre bränsle.”

    Hon säger ju inte något om vilken sorts fordonsflotta hon vill ställa om till….

    https://www.expressen.se/dinapengar/konsument/raseriet-mot-regeringen-efter-nya-bensinsmallen/

    Svara
    • Pelle2

       /  05/19/2018

      Det handlar egentligen mest om att bensinskatt är en väldigt bra skatt för regeringen.
      De flesta som kör bil gör det för att dom måste och måste därför betala mer och mer skatt vartefter bensinskatten höjs.
      Sedan är vi ganska många som har råd att betala och kör för att det är ett bekvämare alternativ än buss, tunnelbana eller tåg och det krävs mycket för att vi skall sluta.
      Så Sossarna har inget incitament till att gå emot MP men låtsas som om beslutet inte är deras..

      Svara
      • Jonas

         /  05/19/2018

        Alla skatter sammanlagt är många miljarder mer än det skulle kosta att skapa ett paradis om det bara bodde svenskar i Sverige. Alla dagens höjningar är för att ösa i de bottenlösa hålen och det kommer, tyvärr, bli än värre.

        Svara
      • Olof

         /  05/19/2018

        Det är dessutom en fråga om trygghet. Försämringarna med fler risker när man vistas i stadsmiljön har gjort att åtminstone jag i praktiken räknar bort kolletivtrafik helt om den inte erbjuder dörr-till-dörr utan byten. Skulle jag sluta använda bil skulle jag i princip sluta använda transportmedel helt, alternativen är helt enkelt väldigt sällan alternativ.

        Svara
    • Jonas

       /  05/19/2018

      ”klara associationer till nazistiska hakkors” står det. Det räcker med att känna att det är hakkors för att det ska vara hakkors (och du är rasist om du inte ser/känner det).

      Svara
    • Ivar L

       /  05/19/2018

      De är ta mig fan helt dumma i huvudet. Har vi oändligt med resurser eller? Det ser mest ut som pixelgrafik från något gammalt dataspel. Att slänga pengar på att göra om en fasad som liknar 1000 andra grejer mer än hakkors… Suck!

      Svara
    • Kristian

       /  05/19/2018

      Minst tre öl får man ha druckit redan för att se det, tror jag!

      Svara
  47. Publius Vergilius Malo

     /  05/20/2018

    Här är det ju främst SR som visat prov på bristande mångfald, alltså enfald😁

    Svara
  1. Tips på mångfaldsfråga till Sveriges Radio | WTF?
  2. SR, ni ställde fråga om mångfald. Ni fick idioter efter Sveriges match mot Tyskland. Är ni nöjda? | WTF?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: