S valfilmsidé: Stefan Löfven köper kokt korv med bröd och dagdrömmer

Kom ett mail från @daccraft på twitter om en tänkbar reklamfilm från S och en fråga om jag ville göra nåt på bloggen med den. Han hade fått den skickad till sig av signaturen ”Bränd sosse”.

Filmen består av en tecknad Stefan Löfven som ska köpa en kokt korv med bröd och sen börjar Stefan dagdrömma. Det är Sifo som fått uppdraget av S att kolla om filmidén är bra. Detta är alltså på riktigt och inget skämt från mig eller nån annan, det är en idé till riktig valfilm från S…

Som en bonus så ser det faktiskt ut som om S har degraderat Juholt till att vara korvgubben.

Är det vanligt att partier anlitar t ex Sifo för sina ev reklamfilmer? Nog för att läget för S är tufft men är det inte lite väl mycket desperation över filmidén? Vem köper det liksom?

MVH

MiT

 

Lämna en kommentar

132 kommentarer

  1. MiT

     /  05/23/2018

    Svara
    • Qwer4321

       /  05/23/2018

      Ha, ”sessionen” tajmade ut innan jag blev klar. Epic fail gör GU.

      Svara
  2. weasel

     /  05/23/2018

    Nämen alltså…. helt ärligt….jag har ingen aning om ifall det här inlägget är ”fake news” eller på riktigt ?
    En sådan här valfilm kan väl inte ens sossarna ha funderat på ?
    Eller kan dom det ? :/

    Socialdemokraterna – partiet för dig som vill att folk som saknar asylskäl ska få asyl om dom går på gymnasiet som dom saknar behörighet att gå på.

    Svara
    • MiT

       /  05/23/2018

      Det är på riktigt. Det ÄR en idé till valfilm från S som de använder Sifo för att utvärdera.

      Svara
      • weasel

         /  05/23/2018

        Ok.
        Hoppas då att utvärderingen går bra… 🙂

        Det är fan 1 April varje dag i det här landet.

        Svara
    • michael.

       /  05/24/2018

      Stefan dagdrömmer om att det är halalkorv med veganbröd,kan han bara klämma in lite feminism mellan bröna så är det fullbordat.

      Svara
  3. MiT

     /  05/23/2018

    *https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10155703451533251&set=a.454058298250.239724.644748250&type=3*

    Svara
  4. MiT

     /  05/23/2018

    *https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10160301539635034&set=a.10150705497310034.710335.705860033&type=3*

    Svara
    • Är uttrycket ”Boll Bunke” något lokalt?
      Som vem myntade?
      1.
      ”Den första frågan någon borde ställt till Boll Bunke är ”Varför då?”. Är det nån sorts rättighet att få leka med sin hobby och få betalt för det? Ja t o m leva på det? Om man inte är så bra på det att folk är villiga att betala för det förstås! Men så är ju inte fallet eftersom då hade de där 225 miljonerna inte varit aktuella…?”
      (https://goo.gl/QyVTy7)
      2.

      Boll Bunke med självaste kulturprofilen pic.twitter.com/KxAg1u42AQ— Fredrik Johansson (@prnFreddie) April 13, 2018

      https://platform.twitter.com/widgets.js
      3.

      ‘I vilket annat land förutom Sverige hade du velat bo i? Varför?’

      – Norge eller Finland. Därför att de är vuxna länder och jag anser mig numera vara vuxen. KNAPPT, men ändå … vuxen. Och Sverige är ett enda stort dagis just nu. Det är svårt att bo här och se allt sjukt som händer och sen slå på teven på kvällen och se att det är Boll Bunke och Morgan Johansson som ska reda upp soppan. Man får fan andnöd…”
      (https://goo.gl/Kr8DXT)
      4.
      Nima Dervish, Facebook:
      ”Detta är Judgment Day! Le jour de la comptabilité! Först Boll Bunke som kulturminister och nu detta ETT KNYTBLUSUPPROR… Vem tror de att de är!? Emmeline Pankhurst? Rosa Parks? Fils de pute!”

      Svara
  5. G

     /  05/23/2018

    Svara
    • Ivar L

       /  05/23/2018

      Till skillnad från alla PK-snyftare som påstår att de dränks i hat och hot fick vi här ta del av materialet och se att det är på riktigt men några krigsrubriker i pressen blir det nog inte. Visst är det fin med våra konsekvensneutrala journalister?

      Svara
  6. G

     /  05/23/2018

    SVT Kunskapskanalen – 21:00 – 21:55…

    ”Transsexuell – vad säger vetenskapen?

    Brittisk vetenskapsfilm från 2017. Är könsalternativen man och kvinna biologiska faktum eller en psykologisk konstruktion? Med hjälp av de senaste medicinska rönen utforskar programmet hur våra hjärnor, våra hormoner och våra könsorgan definierar vår bild av könstillhörighet. Bör barn som identifierar sig som trans få puberteten framskjuten för att bättre kunna hantera sin könstillhörighet? Eller bör vi helt slippa välja mellan att vara man eller kvinna? Det sägs att det i genomsnitt tar 1095 dagar att byta könstillhörighet. BBC Horizon följer under den tiden fyra individers kamp att få leva i den kropp de alltid har identifierat sig med.”

    SVT Kunskapskanalen – 21:55 – 22:50…

    ”Genusbuggen

    Amerikansk dokumentär från 2015. Flera betydelsefulla pionjärer inom datateknologin var kvinnor, men färre söker sig till branschen nu. Varför är det så? Möt historiker men framför allt kvinnor som trotsar normen och arbetar inom datateknologi.
    Regissör: Robin Hauser Reynolds.”

    Svara
    • Ivar L

       /  05/23/2018

      ”BBC Horizon följer under den tiden fyra individers kamp att få leva i den kropp de alltid har identifierat sig med.”
      De vill helt enkelt inte leva i sin nuvarande kropp, utan vill ha en ny? Den som funderar lite på det begäret och att det ens är möjligt att (delvis) realisera inser att vi lever i en mycket speciell tid i historien. Men egentligen går det inte att byta kön, det är märkligt hur det framställs som att det är något individen kan välja. Det går att approximera det motsatta könet, men det går inte att byta fullt ut. Det kanske kommer att gå i en avlägsen framtid, men inte idag.

      Svara
      • Leisha Camden

         /  05/23/2018

        Nej det kommer aldrig att gå att byta kön. Aldrig. Könet sitter i varenda cell i kroppen.

        Det dessa unga människor behöver är hjälp att acceptera sej själva så som dom är. De är inte ”födda i fel kropp”, det är det ingen som är, det är omöjligt att vara det. Nästintill alla (85-92%) som har dessa tankar som barn kommer över det och lär sej acceptera och uppskatta den kropp de har som vuxna. MEN då måste de först genom puberteten. Om man ger dom hormoner och ”uppskjuter” puberteten och låter dom genomgå en s.k. ”social transition” låser man dom i en transkönad identitet och 100% fortsätter på den banan med hormoner och kirurgiska ingrepp, dvs dom blir patienter för livet. Tragiskt.

        Vänta 20 år så får vi se att detta kommer vara precis samma som lobotomin i sinom tid. Ett storskaligt experiment utan vetenskaplig grund som kommer skapa, redan nu skapar, massor med mänskligt lidande.

        Svara
        • Ivar L

           /  05/23/2018

          Väldigt bra observation att hormonbehandlingen är som en slags ändlös pubertet med alla de komplikationer det innebär. De som föds med genitalier som avviker kraftigt mot det genomsnittliga skall definitivt ha tillgång till kirurgi och eventuell behandling. De övriga bör istället få psykologisk hjälp.

          Svara
  7. G

     /  05/23/2018

    ”Fler kvinnliga chefer i USA än i Sverige

    De 30 största svenska börsbolagen har 24,1 procent kvinnor i den högsta ledningen. Sverige hamnar på andra plats efter USA, som når 24,8 procent enligt en jämförelse från stiftelsen Allbright, skriver Svenska Dagbladet.

    Att USA slår Sverige i jämförelsen ser Tove Dahlgren, tillförordnad vd på Allbright, som allvarligt.

    – Här har svenska chefer mycket att lära om de vill vara med och slåss om talangerna på en global marknad. I dag säger statistiken dessvärre att en kvinna med chefsambition borde flytta till USA, säger hon till tidningen.”
    http://www.gp.se/ekonomi/fler-kvinnliga-chefer-i-usa-%C3%A4n-i-sverige-1.6145489

    Svara
    • Ivar L

       /  05/23/2018

      Men är denna slutsats nödvändigtvis korrekt?
      ”I dag säger statistiken dessvärre att en kvinna med chefsambition borde flytta till USA, säger hon till tidningen.”

      Att ett land har högre andel kvinnliga chefer betyder inte nödvändigtvis att det är lättare att bli chef där för en kvinna, eller hur? Snarare kan man tänka sig att det i Sverige, med tanke på det tryck som finns på företag att ha fler kvinnliga chefer, är lättare för en kvinna att bli chef. Sambandet som antyds i texten är långt ifrån givet.

      Svara
  8. G

     /  05/23/2018

    Svara
    • G

       /  05/23/2018

      Svara
    • G

       /  05/23/2018

      Kristina: Vistårinteut. Kinna: Grundare vistårinteut…..

      Ang sista twittraren S Merlöv…

      ”Socialdemokraternas ordförande i Lomma, Sebastian Merlöv, hoppar nu av partiets riksdagslista i protest mot justitieminister Morgan Johansson (S).”
      http://www.friatider.se/s-topp-hoppar-av-riksdagslista-i-protest-partiet-har-blivit-f-r-invandringskritiskt

      Svara
      • Pelle2

         /  05/23/2018

        Var idiotiskt av Morgan Johansson att ställa begränsad invandring mot gratis busskort. Gratis busskort hade väl de flesta klarat sig utan.
        Däremot är det ju så att den svenska statsbudgeten inte är utan begräsningar och om vi nu lägger miljardbelopp på asylsökande så kommer det definitivt påverka vår välfärd och vårt samhälle på många olika sätt.
        Vi kommer också och har ställt grupper mot varandra pg.a invandringen.
        Vi har läst om ur gamla människor har tvingats flytta från äldreboende för att ge plats för asylsökare och självklart gör kostnaden för den stora invandringen att möjligheten att t.ex öka på pensionerna minskar.
        Flyktingarna ges också förtur till bostäder på bekostnad av svenska medborgare.

        Allt detta vill godhetsapostlarna inte låtsas om utan de verkar mena att vi kan ta emot hur många som helst…

        Svara
        • weasel

           /  05/23/2018

          Ja, det var idiotiskt av Morgan
          Men det var tio gånger mer idiotiskt av Loan Sundman och dom andra som klagar på att Sossarna nu ”ställer grupp mot grupp” .
          Liksom vad fan tror dom ?
          Att alla grupper får exakt lika mycket i statsbudgeten ? :/

          Det är faktiskt dags att politiker och journalister börjar resonera/argumentera vuxet och utifrån verkligheten istället för att resonera/argumentera utifrån ”moral” och ”värdegrund”.

          Jenni Johansson ska nu ”aldrig mer rösta S ” .
          Och detta eftersom S värnar välfärden.
          För Jennis kännedom så införde S ett totalstopp för asylinvandring 1989 och detta gjorde dom eftersom dom ansåg att Sverige inte kunde klara välfärden om den höga invandringen fortsatte.
          ”Den höga invandringen” låg då på 20.000 människor per halvår.
          Det är alltså det partiet som Jenni har röstat på. Vilket betyder att hon , enligt hennes resonemang, är en rasist.

          Svara
          • Senior

             /  05/23/2018

            Redan när du via skatter tar pengar från vissa för att ge till andra ställer du dessa grupper mot varann.

          • Pelle2

             /  05/23/2018

            Jo, det där snacket om att inte ställa grupp mot grupp är enbart löjligt för det sker ju hela tiden.

          • Melmac

             /  05/23/2018

            Politik är att ställa grupper mot varandra. Rika mot fattiga, sjuka mot friska, arbetslösa mot arbetande, gamla mot unga etc. etc.

            Fattar man inte bör man inte hålla på med vare sig politik eller politisk journalistik. Tänk att det finns så mycket korkat folk inom dessa två yrkeskategorier!

          • Pelle2

             /  05/23/2018

            Tror nog att politikerna och debattörerna fattar att politik bl.a handlar om att ställa olika grupper mot varandra men det var ju ett effektivt sätt att tysta många kritiker mot migrationspolitiken att framställa det som något fult att ställa grupp mot grupp.
            Nu är vi ju många som pekar på att migrationspolitiken bl.a ställer grupp mot grupp och då biter ju inte det argumentet lika bra. Så man kommer väl gå över till de sedvanliga personangreppen och brunsmetningen igen antar jag…

          • weasel

             /  05/23/2018

            Ja, Senior.
            Det vore ju kul om de här stjärnorna – som ju samtliga förespråkar en skattefinansierad fördelningspolitik- kunde ta och berätta hur dom menar att en sådan ska kunna drivas utan att ”ställa grupp mot grupp” ?

            Ännu roligare vore det om dom kunde sluta med historieförfalskning :
            Per Arne Björk och Kinna Skoglund menar att deras socialdemokratiska farföräldrar skulle rotera i sina gravar om dom såg att dagens socialdemokratiska parti inte vill ha fri invandring.
            Per Arnes och Kinnas farföräldrar var socialdemokrater på den tiden då socialdemokraternas partiledare sa ”Sverige åt svenskarna” och införde rasbiologiska institutet.
            Min bekant blev tvångssteriliserad i det socialdemokratiskt styrda Sverige, så kanske borde Per Arne och Kinna låta bli att skönmåla det partiets historia…

      • Cain

         /  05/23/2018

        Jag visste att vänsterns ohederliga retorik och propaganda skulle komma tillbaka och bita dem i röven när verkligheten knackar på.

        Svara
    • Pelle2

       /  05/23/2018

      Morgan Johansson kommer ut som nazist han med enligt den terminologi som han och hans sossekompisar använde mot dom som kritiserade flyktingpolitiken för något år sedan..

      Svara
      • Kronblom

         /  05/23/2018

        Ha-ha!!! (S)kadeglädjen är den som smakar bäst 🙂

        Svara
      • ”Att binda ris åt egen rygg” har blivit ”att skapa värdegrund för egen karriär.”

        Svara
  9. Pelle2

     /  05/23/2018

    OT:
    Bra inlägg på Ledarsidorna om extremism.
    https://ledarsidorna.se/2018/05/extremismens-yttersta-konsekvenser/

    Svara
    • G

       /  05/23/2018

      Ja. Och även detta kan vara intressant om man vill veta mera om vem han är…

      ”Ny krönikör på Ledarsidorna.se: Dorpec Kobane”
      https://ledarsidorna.se/2018/05/ny-kronikor-pa-ledarsidorna-se-dorpec-kobane/

      Svara
    • Tankeställare. Dags att tala om andra världskriget, koncentrationsläger, och att samma skit pågått någonstans i världen sedan dess.
      Ibland blir man tacksam mot skribenten för att han hållit texten så kort som möjligt.

      Om tio år kommer sjuklövern att vakna och säga ”vi borde göra något åt det här.”

      Svara
  10. G

     /  05/23/2018

    ”Bostadsministern och SVT: svenska befolkningen ska blandas upp överallt

    Peter Eriksson, bostads- och digitaliseringsminister, sa i en intervju i SVT att den svenska befolkningen ska blandas upp överallt och att det är ett ”krav” att man ska bygga för att så ska ske.

    Enligt det skattefinansierade SVT ses vissa stadsdelar i våra storstäder som ”problemområden när det kommer till mångfald”. Som exempel togs Södermalm i Stockholm, Majorna i Göteborg och innerstaden i Malmö.

    Bostadsministern klargör sin och regeringens ståndpunkt när han meddelar att det ska vara ett ”krav” att bygga på så sätt att man ”blandas”. SVT fortsätter dock och påpeka att det inte bara är storstäderna som ”har problem med mångfalden” (där problemet alltså är för få invandrare).

    Eriksson menade då att det är problematiskt med kommuner som inte ser problemet med att ha en etnisk homogen befolkning utan att vi behöver ”en blandning överallt”.”
    https://samnytt.se/bostadsministern-och-svt-svenska-befolkningen-ska-blandas-upp-overallt/

    Svara
    • G

       /  05/23/2018

      ”Mångfalden i botten på journalisternas Södermalm

      I Hyresgästföreningens nya rapport har man undersökt sambandet mellan antalet invandrare, segregation och upplåtelseformer i landets storstäder.

      ”Invandring är både oundvikligt och omistligt och Sverige har råd med en generös invandringspolitik. Men utmaningen med integration är viktig att hantera”, skriver Hyresgästföreningen.

      Högst mångfald finns i Skärholmen där man också har en hyresandel på 79 procent.

      Motsatsen är stadsdelen Södermalm, som har lägst mångfald i Stockholm, med en hyresandel på 32 procent. Enligt rapporten kan mångfalden i Södermalm jämföras med den i vissa svenska landsbygdskommuner.

      – De har en mångfaldsnivå som är i paritet med Vaggeryd eller Pajala till exempel, säger Love Börjesson, senioranalytiker på Hyresgästföreningen, till SVT Nyheter.”
      https://samnytt.se/mangfalden-i-botten-pa-journalisternas-sodermalm/
      https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sodermalm-i-botten-nar-det-galler-mangfald-i-sverige
      https://archive.is/lEbze

      Rapporten PDF: https://web.archive.org/web/20180523040421/https://www.hyresgastforeningen.se/contentassets/ee926e2520a146c18bf6bd1fbdbcf546/mangfald-och-segregation-i-sverige.pdf

      Svara
      • Ivar L

         /  05/23/2018

        Rapporten påstår att segregationen i Sverige minskat. De skriver såhär:
        ”Det betyder att blandningen av människor födda i olika länder ökar i Sverige, samtidigt som blandningen blir mer jämnt utspridd i landet.”

        Det vill säga vad rapporten egentligen säger är att det kommit en massa immigranter till landet och det sprids ut lite här och var så att svenskarna trängs undan. Låg segregation blir med Hyresgästföreningens logik detsamma som hög immigration. Men så är de väl en del av sosseriet. Detta är väl snarast kampanjmaterial inför valet så sossarna skall kunna säga att de lycats med sin ”integration”.

        Svara
      • ”Problemet” som ingen verkar ta upp är att vi i princip har importerat en ny underklass som är bidragsberoende. Att dessa ska få innerstadslägenheter, som oftast är betydligt dyrare än dom i utkanterna av staden, är givetvis orimligt. Att hyresvärdar ska börja kvotera in bostadssökande efter hudfärg är även det orimligt (enligt de flesta).

        Lägg sedan till white flight-syndromet och tendensen att de facto självsegregera sig även i invandrargrupper så är detta något som de helt enkelt får acceptera som en konsekvens av politiken de fört.

        Svara
        • Ivar L

           /  05/23/2018

          Enligt Paul Collier (immigrationsforskare) flyttar även välanpassade och framgångsrika invandrare från de balkansierade förorterna så snart de får möjlighet. Segregation kan inte mätas i etniska termer enbart såsom hyresgästföreningen verkar göra. Snarare handlar det om att människor som är oförmögna att bygga upp ett starkt civilsamhälle i sin lokala omgivning samlas i ghettoliknande strukturer och alla andra ger sig av. Om det sedan är en mischmasch av hundra nationaliteter gör varken saken bättre eller sämre eller jo, troligen sämre eftersom konfliktnivån ofta ökar i inhomogena områden.

          Svara
    • Rikard

       /  05/23/2018

      Hej.

      Bostadsministern (Varför ens ha en sådan? Byggnormer är en fråga för folk med materiallära och liknande i botten.) förespråkar öppet rasbiologisk bostadspolitik och kvoter av diverse etniciteter.

      Vad var det jag påstod och hävdade i den förra tråden? Att skillnaden mellan det Svenska Socialistiska Demokratiska Arbetarepartiet, vanligen kallat socialdemokraterna och det gamla tyska NSDAP är i grad av implementation, inte i art.

      Som en som har bott mer än halva livet i områden där svenskar inte är i majoritet utan endast är en av flera etniska grupper (och den med liten till ingen sammanhållning kring etnicitet) vill jag ur denna erfarenhet grunda en varning i form av råd:

      1) Hundägare, när ert område berikas kan ni inte längre lämna er hund utanför butiken. Den kan bli stulen och torterad till döds, använd till hundhetsning, få smällare kastade på sig eller bli matad med glykolimpregnerat kött. Lämna aldrig hunden utan uppsikt, inte ens i bilen!

      2) Lämna aldrig något på gatan utan uppsikt vid flytt eller större inköp. Ordna med bekant(a) som kan stå vakt, om det så bara rör sig om slutstädning efter flytt. De (berikarna) stjäl allt de kan, om så bara för att j*vlas.

      3) Lämna aldrig din dörr olåst, inte ens om någon annan är hemma. Inte ens om du bara skall ner i tvättstugan.

      4) Svenska kvinnor; använd aldrig tvättstugan ensamma. Använd alltid kraftiga hänglås till att låsa in tvätten. Var aldrig i tvättstugan utan att låsa om er efter att ni kontrollerat att den är tom. Ring på hjälp vid minsta misstanke!

      5) Vid varje konflikt och konfrontation med berikare, var beredd på att det när som helst utan provokation eller förvarning kan föranleda våld mot dig. Det spelar inge som helst roll vad saken gäller; proportionalitet existerar inte för berikare, och du som svensk står alltid ensam då inga svenskar (inte ens dina ?

      6) Om du använder kontanter, bär endast små mängder på dig när du går och handlar. Se till att du är noga påläst om hur du spärrar och spårar kort. Gå aldrig till bankomat på natten. Gå aldrig och hämta pengar ensam. Lämna aldrig matkassar eller liknande utan uppsikt.

      7) Om du tar bilen till storköp, ge noga akt på att ingen smyger bakom dig när du skall lasta in varorna.

      8) Om du behöver anmäla ordningsstörningar till hyresvärd eller vaktbolag, gör så anonymt och från en telefon med skyddat nummer. Har du en invandrad vän du litar på kan du be dem anmäla, då det är svårare för vaktmästarpersonalen att avslöja vilken svensk det är som ligger bakom.

      9) Skaffa vapen för när-/självförsvar och lär dig använda dem. Träna eskrima eller egentligen vilken kampsport som helst, så att du lär dig försvara dig. Lita inte på självförsvarsvideor eller feministiskt självförsvar; det är inte så man lär sig. Träna på riktigt tillsammans med någon varje vecka.

      10) Du som har barn bör flytta till ett så svenskt område som möjligt, särskilt om du har döttrar och speciellt om dessa är utlevande och aktiva. De kommer att (inte kan, kommer att) råka mycket illa ut. Du måste vänja dig vid att dina söner kommer att rånas, misshandlas och förnedras och att dina döttrar kommer att utsättas för sexuella närmanden, tafsande och regelrätta våldtäktsförsök regelbundet. Detta gäller även i skolan, till och med i klassrummet.

      11) Du bör sätta dina barn i en skola med svenska lärare, eller lärare från andra västländer. Invandrade lärare uppvisar ofta lojalitet med landsmän och andra invandrare.

      12) Lär dig av med gamla vanföreställningar som att våld inte löser problem, att det är tvås fel när man träter, att alla människor är lika värda, att invandrare egentligen är som vi eller vill bli som vi, och att invandrare har samma värderingar som vi. Skall du leva i en berikad stadsdel måste du integrera dig i det nya Sverige och bete dig som invandrarna. Endast så kan du få respekt och få vara ifred.

      (Här skrev jag initialt en ‘hälsning’ till landets åklagare (minus en – du vet vem du är), men inser att min formulering kan uppfattas som hotfull, så den strök jag. Envar får själv fantisera på temat i punkt 12 istället.)

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
      • Ord och inga visor.

        Kommer att tänka på en diskussion om trafikvett och tung trafik kontra personbil.
        ”Jag kommer att vinna i rätten, men lastbilen vinner krocken.”

        Svara
      • Vi befinner oss i filmen Funny Games. (Om man kan kalla det ”film” i avsaknad av äkta handling. Regissören sade vid något tillfälle att den som fortsätter titta förtjänar vad den får se.)

        Medelklassmjäkighet är livsfarligt i längden.

        Svara
      • utlandssvensk

         /  05/23/2018

        @ Rikard,

        Den där listan fick mig direkt att tänka på en liknande lista angående svarta i USA som ledde till en del dramatik för några år sen.

        ”A leading US conservative magazine, the National Review, has fired a prominent contributor over an online column advising his children to protect themselves by avoiding African Americans, to closely scrutinise black politicians and to accept that white people are more intelligent.

        John Derbyshire wrote the offending article, The Talk: Nonblack Version, as a response to widespread debate over ”the talk” that many African American parents give their teenage sons about racism in America following the shooting of Trayvon Martin in Florida.”

        https://www.theguardian.com/world/2012/apr/08/john-derbyshire-fired-article-african-americans

        Om du vill läsa ” The Talk: Nonblack Version”, finns den här;

        https://www.unz.com/jderbyshire/the-talk-nonblack-version/

        Svara
        • Rikard

           /  05/23/2018

          Hej.

          Tack för länken; den texten har säkert legat och bubblat någonstans i bakhuvudet – även om min lilla lista är ihoparafsad i all hast och, ser jag nu, skulle må bra av redigering så är den grundad i min egen empiri och inget annat.

          Jag glömmer aldrig det ögonblick när min fru kommer upp i lägenheten vi då bodde i och berättar att en arabkärring står och slänger ut vår tvätt på golvet. Då vi går ner i tvättstugan är även hennes man där. De har nämligen bestämt sig för att tvätta nu, och då skall vår tvätt bort. Då jag säger åt dem att sluta, att de kommer att få en klagan mot sig hos hyresvärden och att jag kommer att slänga ut deras tvätt på gatan så hotar de oss med att vi skall mördas.

          ”Jevvla rasist, jag skall bryta nacke!” illustrerat med handgester medan han närmar sig. Då jag varken backar eller är obeväpnad griper hans fru in och stoppar honom (tack för det – annars hade jag väl fortfarande suttit inne för mord).

          Hyresvärden vägrar agera – samtliga vaktmästare är själva från MENA. Hyresgästföreningen vägrar agera i en konflikt mellan hyresgäster.
          Polisen vill inte ta upp anmälan.
          Sydsvenskan anser att det saknar nyhetsvärde.
          Andra svenskar anser att jag gjorde fel som inte backade undan.

          Det borde inte vara så, och många andra har råkat betydligt värre ut – men det är så det är. Gilla läget.

          Nå. Den här svensken backar inte.

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, fd lärare

          Svara
          • utlandssvensk

             /  05/23/2018

            Jo, jag har inga problem att tro på det där. Jag kom i kontakt med berikare redan på 80-talet och drog redan då ungefär de slutsater som de flesta här nu drar. Sen har jag, som bekant, grottat en hel del i ämnet….

            Vad gäller USA är det väldigt stora likheter med vad som händer nu i Sverige och vad som hände där på 70-talet. Fast det var både värre och bättre i USA. Värre på så sätt att ghettona där var mycket, mycket farligare än de som nu finns i Sverige, men bättre i den bemärkelsen att det var mycket lättare för den vita medelklassen att sätta sig i säkerhet.

            Men värst av allt är att Sverige har gjort absolut allt för att få dessa problem som vi hade facit på redan för nästan 50 år sen. Sjukt är bara förnamnet…..

    • Jonas

       /  05/23/2018

      Det ska inte finns någonstans att fly.

      Svara
      • ”Bara några månader till valet, sedan är han borta för alltid. Bara några månader till valet, sedan är han borta för alltid. Bara några månader till valet, sedan är han borta för alltid …”

        Svara
    • Ivar L

       /  05/23/2018

      Bra att de säger detta innan valet. Gynnar SD.

      Svara
  11. G

     /  05/23/2018

    Jag kan knappt föreställa mig svenska s.k feministers reaktion om det vore svenska vita män som köpte sex av ensamkommande tjejer på detta sätt….

    ”Äldre kvinnor köper sex av ensamkommande marockaner mitt i Stockholm

    Äldre kvinnor köper sex av ensamkommande Marockaner som lever på gatan. I en kortdokumentär får man följa ett marockanskt gatubarn som berättar att det inte är ovanligt att äldre kvinnor köper sex av ensamkommande i utbyte mot pengar, mat, kläder och sovplats.

    I en kortdokumentär på Sveriges Radio får man följa vardagen för Amin som är ensamkommande från Marocko. Amin uppger att han är 17 år och under kortdokumentären får man höra hur äldre kvinnor köper sex av ensamkommande marockaner.

    Ungefär 13 minuter in i dokumentären diskuteras det hur droger och kläder säljs på Sergels torg i Stockholm. Amin berättar att det även är förekommande att det säljs sex till äldre kvinnor.

    Berättarrösten uppger att på kvällen är det äldre kvinnor som tar sig till Sergels torg för att köpa sex av ensamkommande.

    – Jag har själv träffat flera äldre kvinnor, mammor, änkor, skilda kvinnor, även gifta kvinnor. De erbjuder pengar, mat, dusch och tak mot sex. Om man vill går man med annars säger man nej, berättar Amin i Sveriges Radio.”
    https://nyheteridag.se/aldre-kvinnor-koper-sex-av-ensamkommande-marockaner-mitt-i-stockholm/

    Svara
    • G

       /  05/23/2018

      ”Ungefär 13 minuter in…” Alltså. Kudos till Alt/nya-media som ser TV-inslag eller lyssnar på radioreportage och på så vis snappar upp sånt här som det sedan går att göra nyhetsartiklar av. Mitt tips till Amin är att åka hem till sin mamma och sina syskon.

      https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1077989?programid=3381
      ”Under sin flykt till Sverige har Amin suttit anhållen på Island och på Grönland, blivit slagen av grekiska kustbevakningen, och sett en död människa hänga från ett träd i Makedonien.

      – Jag vet inte om han hade hängt sig själv eller blivit hängd. Men jag ser honom framför mig varje dag, säger Amin som idag är 17 år.

      I Sverige lever han sitt liv på gatorna runt Stockholm Central. Amin har egentligen inget hopp om att få asyl i Sverige, men han har ingen framtid i Marocko heller, trots saknaden efter mamma och syskonen, säger han.”

      Svara
      • weasel

         /  05/23/2018

        Man undrar ju onekligen lite över hur man bär sig åt när man flyr från Marocko för att hamna på…Grönland?!?! :/
        Sedan undrar man över hur det kan komma sig att Amin flyr från Marocko till Sverige medan tusentals svenskar åker på semester till Marocko.
        Mest av allt undrar man nog över det som du säger; Varför åker inte Amin hem till sin mamma om han nu saknar henne ?

        Svara
        • (Efter diverse missöden hamnade han i något lastutrymme. Ser framför mig något ur en Indiana Jones-film med ett flygplan dubbelexponerat över en karta man ritar en färdväg på.)

          Han törst nog inte komma hem innan han fått ihop tillräckligt med pengar, stackarn.
          Det brukar vara så logiken fungerar: du är tillräckligt gammal, åk till ett rikt land, jobba, skicka hem pengar. 15 år gammal kunde man en gång jobba i skog eller fabrik. Mjukvaruutveckling i främmande land är svårare.

          Hemskickning i kombination med informationskampanj i ursprungsområdena skulle göra susen: ”Här finns inga jobb.”

          Svara
          • Kronblom

             /  05/23/2018

            Från Marocko till Grönland? En canabiskorv upp i colon, knip ihop och sen en lång flygresa upp till Grönland för att tjäna stålar?

          • Ivar L

             /  05/23/2018

            Ja, han åkte nog inte dit för att slita i gruva i varje fall.

          • weasel

             /  05/23/2018

            Jag värnar om min mentala hälsa så jag har inte lyssnat på programmet, men baserat på mina tidigare erfarenheter av andra Aminar och deras berättelser så tror jag nog att man bör betrakta 50 % av det som Amin säger som lögner.
            Och de övriga 50 procenten bör man ta med en gruva salt.

            Det vore hur som helst bra om den svenska regeringen för en gångs skull kunde ta och vara human och hjälpa Amin återförenas med sin familj i Marocko.
            Som god medborgare ställer jag mer än gärna upp och betalar flygbiljetten.

  12. Glömt vem hon är…

    Svara
    • G

       /  05/23/2018

      Anna Johansson

      Svara
    • Pelle2

       /  05/23/2018

      Även Ygeman skall väl vara med på riksdagslistorna om jag inte minns fel Är du sosse behöver du bara ta time out så är du förlåten..

      Svara
    • michael.

       /  05/23/2018

      Visar på ett bra sätt vilket folkförakt som råder inom socialdemokraterna,när man sätter Anna Johansson som förstanamn till riksdagen.

      Svara
    • 1) Alla förtjänar en andra chans.
      2) För den som straffat ut sig totalt, men är trogen Rörelsen, se 1)

      Svara
  13. Tja…

    Svara
  14. Ivar L

     /  05/23/2018

    Ni har vl förresten sett den etniska mångfalden på Konflikts tvåmannaredaktion?
    https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1300&artikel=5249516

    Svara
    • weasel

       /  05/23/2018

      Usch.
      Två vita medelålders män .
      Vi får väl hoppas att minst en av dom är homosexuell , annars är det ju en ren katastrof 😦

      Svara
  15. Pelle2

     /  05/23/2018

    OT:
    Expressen skriver en bra ledare om att Sossarna inte kan dra slutsatsen att deras hårdare politik inom brott och straff och migration är det som gör att deras väljarstöd minskar.
    https://www.expressen.se/ledare/s-bor-strunta-i-raden-fran-vansterkritikerna/

    Svara
    • Menar S+M allvar med sin nuvarande ”hårda” linje så kan de inte räkna med att det ger resultat i det kommande valet och kanske inte ens i 2022 års val. Att bygga förtroende tar tid, ta sedan till att de har egna asylhaverister i ledande positioner i sina egna partier, plus vill samarbeta med renodlade aktivistpartier som MP och C så finns det alltid en chans att de hastigt och lustigt vänder fot igen. Snarare finns det mycket som talar för det.

      De behöver inte bara hålla en rak linje, utan även en tarmsköljning inom partiet.

      Svara
      • Ivar L

         /  05/23/2018

        Jag är helt övertygade om att de inte menar allvar.

        Svara
  16. Pelle2

     /  05/23/2018

    OT:
    Bra inlägg av några Moderata kommunpolitiker där dom pekar på att grupp ställs mot grupp vad gäller bostäder.
    https://www.svd.se/lika-for-alla-maste-galla-pa-bostadsmarknaden

    Svara
  17. Ännu ett tips för (S) valfilm:

    Svara
  18. Senior

     /  05/23/2018

    Min första spontana kommentar är att sossarna haft nästan 100 år på sig att fixa det han vill ha. De har suttit vid makten i snart 100 år, höjt alla skatter till de högsta i världen.

    Om han nu helt plötsligt efter nästa val vill genomföra detta, varför har de inte gjort detta redan?
    Vad har de lagt pengarna på istället?

    Om menar allvar, om de nu som de hävdar vill göra detta, varför inte börja redan nu? De sitter vid makten och har alla möjligheter att hitta ett samarbete så de kan införa åtgärder redan innan valet….

    Svara
    • Sune

       /  05/23/2018

      Precis, pengar och makt har de redan fått, bara att sätta igång och leverera världens bästa välfärd! Klarar man inte det bör man kanske söka sig ett annat jobb, men det kanske löser sig av sig självt frampå höstkanten…

      Svara
  19. MiT

     /  05/23/2018

    Svara
    • Kommer inte ihåg bokens namn, men någon klok människa sade att Europeer var inte grymmare eller blodtörstigare än Egyptier, Romare, Araber, Kineser osv i sina respektive kolonier. Det var inte därför man lyckades.

      Vad Europa hade var mått, metod, kvantifiering, bokföring (redan innan det kallades vetenskap och upplysning.)

      (Skulle någon ha velat vara Gandhi under nazism, sovjet, sydamerikansk junta eller i Kina? Inte? Han överlevde det Brittiska imperiet. I de övriga hade han för eller senare försvunnit spårlöst.)

      Svara
      • Rikard

         /  05/23/2018

        Hej.

        Hade Gandhi inte varit skolad i västerländskt tänkande och västerländsk kultur hade han hemfallit åt samma agerande som de han nu istället enade kring begreppet ‘indier’ (ungefär lika korrekt som ‘amerikan’ i beskrivning av utseende, härkomst, tro osv).

        Det agerande han undvek var religiös sekterism och etnisk klanmentalitet.

        Utan västvärldens civilisation ingen Gandhi (ingen Mao eller Khomeini eller Arafat heller men man kan ju inte lyckas jämt…)

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
  20. ”Myten om det rasistiska Sverige sprids vidare”:

    http://www.gp.se/ledare/cwejman-myten-om-det-rasistiska-sverige-sprids-vidare-1.6137967

    ”Journalisten Gunilla Von Hall som skrivit artikeln har skrivit om frågan flera gånger. Första gången 2004. Då fick Sverige ”FN-kritik för rasism”. Fyra år sedan ”varnar” FN för svensk rasism. Året därpå uppger FN en ”oroande ökning av hatbrott i Sverige”. Samma vecka publicerades en artikel där FN, enligt Gunilla von Hall, riktade ”Svidande” kritik mot Sverige.

    Mönstret går igen. Det handlar varje gång om ”FN-kritik” och då låter det naturligtvis som att FN pekat ut just Sverige som synnerligen klandervärt när det kommer till det, för anständiga och demokratiska stater, självklara arbetet mot rasism.

    Låt det vara tydligt: FN har inte gjort några egna mätningar eller samlat in någon ny data. De förlitar sig helt och hållet på organisationer som frivilligt gör rapporterna som sedan godkänns och utmynnar i rekommendationer och eventuell kritik.

    Underlaget som används för att dra de alarmistiska slutsatserna består av spridda skurar av svartmålande observationer, vilket framgår om man granskar rapporten närmare. De undersökningar som mäter attityder i Sverige över tid, vilket är relevant i sammanhanget, lyser med sin frånvaro.”

    Ännu en aktivistisk journalist…

    Svara
    • weasel

       /  05/23/2018

      Jag och några bekanta funderar på att starta ”Svenska EU-förbundet” så att DN sedan kan skriva artiklar med rubriken ”EU varnar för MP”…

      Svara
  21. Senior

     /  05/23/2018

    Vad som förvånar mig i nedanstående artikel är hur den tillförordnade ordföranden lyckats missa denna infiltration som pågått under flera års tid.

    För mig har detta faktum varit noterat och känt länge, och jag har inte ens någon kontakt eller något gemensamt med dem.

    https://nyheteridag.se/ordforande-lamnar-rfsl-finns-ingen-som-star-till-hoger-om-socialdemokraterna/

    Svara
    • För dryga sex år sedan:

      http://www.unt.se/nyheter/uppsala/folkpartiet-inte-valkommet-pa-pride-1746072.aspx

      ”Folkpartiet inte välkommet på Pride

      Folkpartiet och Liberala ungdomsförbundet, LUF, är inte välkomna att delta i årets Uppsala Pride, som går av stapeln nu på torsdag.

      Har Uppsala Pride något ansvar att bjuda in organisationer som inte tycker som de?
      – Deras självbestämmelserätt som förening ifrågasätter vi inte. Det vi ifrågasätter är att man använder sig av Pride, som ska verka för hbtq-rörelsen, och inte för socialism, och då inte bjuder in organisationer som vill kämpa för de här frågorna.

      Nu har även Miljöpartiet dragit tillbaka sin planerade medverkan i Uppsala Pride.
      – Det är helt oacceptabelt att de meddelar Folkpartiet och LUF att de inte är välkomna. Om någon påstår att Folkpartiet inte kan vara med för att de inte är socialistiska, då kan Miljöpartiet inte heller vara med, för vi är absolut inte socialistiska, säger kommunalrådet Maria Gardfjell (MP).

      Pridearrangörerna ville på måndagsförmiddagen inte kommentera mejlet till Folkpartiet.

      Centerpartiets HBT-nätverk meddelade senare på måndagen att de ser allvarligt på beskedet att LUF fått avslag.
      ”Beskedet är både beklagligt och upprörande på samma gång, och det skulle kunna leda till en icke önskvärd utveckling med ‘borgeliga’ respektive ‘socialistiska” prideevenemang på lokal nivå”, skriver Tobias Alfredsson, ordförande i Centerpartiets HBT-nätverk, i en kommentar.”

      Svara
      • Kronblom

         /  05/23/2018

        Jo socialister är de allihopa. Det är bara frågan om hur mycket

        Svara
    • G

       /  05/23/2018

      Haha. Helt otroligt. Dessa orgs har verkligen noll motståndskraft när det gäller att hålla borta de allra galnaste idioter från att leta sig in. Jag har sett honom på twitter i några diskussioner, och han är vad vi kan kalla en ”konsekvent antirasist”, till skillnad från alla tomtar som kritiserar honom. Iofs gillar han väl att köra med islamofobi-kortet, men men, troligen är han mycket vettigare än idioterna som kommer på sådana oerhört sjuka argument till varför han inte passar in, är olämplig för ordförandeposten, eller gör ett dåligt jobb. Nya ordföranden svarar Magnus i replik….

      ”RFSL: ”Vår styrka är partipolitisk bredd och mångfald
      …..
      Jag som förbundsordförande har inte heller detaljkunskap om hur mina ledamöters partipolitiska engagemang ser ut, än mindre vad de röstar på.

      RFSL tar kraftigt avstånd från, och samarbetar inte med, antidemokratiska organisationer i någon form.

      Kongressen i maj fattade beslut om uppdaterade förhållningsregler till rasistiska och antidemokratiska organisationer. Den säger bland annat att en förtroendevald i RFSL inte kan uttrycka stöd för eller vara medlem i en antidemokratisk organisation.”
      https://www.svt.se/opinion/rfsl-replik-till-magnus-kolsjo
      https://archive.is/1rJzw

      Svara
  22. MiT

     /  05/23/2018

    *https://www.facebook.com/jens.ganman/posts/10155704796313251*

    Svara
    • Senior

       /  05/23/2018

      Läs hela kapitel 6 avseende Subversion.

      ”Med subversion avses sådan säkerhetshotande verksamhet vars syfte är att förändra eller påverka en företeelse genom vilseledande informationsspridning så att de påverkades uppfattning, lojalitet eller förtroende påverkas.
      Idag talas ofta om informationsoperationer (IO) vilket absolut är ett begrepp som kan omfatta subversion. IO begreppet är dock avsevärt vidare och kan ha betydligt fler syften än rent subversiva.
      Subversion kan utövas på alla nivåer. Syftet kan vara alltifrån att störta en sittande regering till att skydda en företeelse från insyn genom att fokusera på något annat.
      Det som avgör om ett subversionshot föreligger är det bakomliggande syftet. Är syftet med verksamheten att påverka uppfattning, lojalitet och förtroende så föreligger ett subversionshot.

      Utvecklingen av informationssamhället leder till att subversionshoten, som länge legat i någon form av träda, återigen måste beaktas som relevanta. Media som är en utmärkt plattform för subversiva syften har i dag ett mycket stort inflytande i allt från lagstiftning till opinionsbildning.

      Med anledning av att synen på subversiva angrepp tidigare var begränsad till den gamla definitionen finns det en ganska dålig bild av vem som an- vänder subversion i sina angrepp. För att genomföra subversiva angrepp krävs:
      • Intention i form av väl definierade syften, ofta knuten till en övergripande målsättning (exempelvis Aq eller Taliban)
      • Kapacitet i form av:
      – plattform för angrepp (media, inflytande position etc.)
      – förmåga till påverkan (exempelvis spridning via IT-infrastruktur, in-
      flytande etc.)
      – relevant kunskap i ämnet, informationen måste vara trovärd eller
      önskvärd.

      Metodbeskrivning

      För att metoden skall vara framgångsrik krävs att budskapet är trovärdigt och riktas mot rätt målgrupp. Förutsättningen för att subversiv verksamhet skall lyckas, är inte sanningshalten i budskapet utan dess trovärdighet eller eftertrakt och sändarens skicklighet. Kampanjer vars syfte är att smutskasta enskilda personer, institutioner, företeelser och produkter är lättare att ge- nomföra och pågår kontinuerligt i olika sammanhang. Målmedvetna aktörer bereds stora möjligheter i en mediamiljö där källgranskningen ofta är be- gränsad. Det manipulerade budskapet kan spridas med hjälp av en mängd olika medel som kan utgöras av massmedia, informationsblad, konsult- och lobbyföretag, massmail, annonskampanjer etc.”

      Klicka för att komma åt h-sak-hot.pdf

      Svara
  23. ”Därför fortsätter vi prata om ”alliansen””
    https://timbro.se/smedjan/darfor-fortsatter-vi-prata-om-alliansen/
    ”Alliansen är alltså inte fyra partiledare som då och då håller gemensamma presskonferenser. Alliansen sitter ihop via mängder av relationer och institutionaliserade organ. Den har funnits i fjorton år, hållit ihop i två valsegrar och en valförlust och regerat landet i åtta år. ”

    Okej, då vet vi vad vi har att göra när Rörelsen och islamismen är avpolleterade om ett par generationer. (Eller ett par hundra år ….)
    Allvarligt talat, Johan Ingerö, skall det vara något positivt att ha ytterligare ett kotteri för politikerklassen?

    Svara
    • Jonas

       /  05/23/2018

      Utifrån Ingerös text så förstår jag det som att alla i Aliangsen var med på Annie Lööfs stöd för att de 9000 ”barnen” ska få stanna.

      Svara
    • Ivar L

       /  05/23/2018

      Ja, det är nog inte bara sossarna som har lite småpanik. Vad alliansen har för internstruktur skiter nog väljarna rätt blankt i eftersom alliansen av allt att döma inte håller ihop ideologiskt. Inte enligt egen utsago i alla fall. Men vem vet, lurar de bara till sig en valseger kanske timbrokvarnarna börjar mala och allt blir som 2008 igen?

      Svara
  24. MiT

     /  05/23/2018

    *https://www.facebook.com/joakim.lamotte/posts/1775822635845653*

    Svara
  25. Skall sluta spamma ett par timmar nu. Men filmen är fantastisk. Se den! Det här är min favoritbild:

    ”Jag vill att man skall kunna leva på sin pension när man har slitit ett helt yrkesliv.”

    Svara
    • MiT

       /  05/23/2018

      Min favorit också 😛

      Svara
    • Haha, ja, det är ofta man ser 65+-åriga tanter köpa motorsågar!

      Det är pinsamt uppenbart vad de försöker uppnå. Det är ungefär hur han lanserades som ”svetsare” i förra valet när sanningen är att han knappt jobbat som det…

      Svara
  26. G

     /  05/23/2018

    ”Uppgifter: Några av trygghetsvärdarna som jobbar i tunnelbanan vägrar ta kvinnor i hand

    Under onsdagen framkom obekräftade uppgifter om att några av de trygghetsvärdar som jobbar på SL vägrat ta en kvinnlig polis i hand. SL säger till Nyheter Idag att man kommer att titta närmare på uppgifterna. – I väntan på det så har vi skickat ut vår policy för uppförande till våra entreprenörer, säger Ulrika Borg, presskommunikatör på SL.

    Ulrika Borg är presskommunikatör på SL.

    – Vi får titta närmare på det här. I väntan på det så har vi skickat ut vår policy för uppförande till våra entreprenörer, säger hon.

    Hittills har SL inte fått in någon egen information om att trygghetsvärdarna vägrat att ta kvinnor i hand. Ulrika Borg utvecklar:

    – Vi vet inte vad som hänt mer än att vi fått uppgifter från media. Trygghetsvärdarna är anställda av våra entreprenörer och vi kommer att hantera fråga i samverkan med entreprenörerna.

    Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd, har kommenterat uppgifterna på Twitter. ”Oerhört allvarligt om det stämmer” och ”Ska man jobba för SL ska man ta kvinnor i hand.
    Punkt”, skriver Tamsons bland annat.”
    https://nyheteridag.se/uppgifter-nagra-av-trygghetsvardarna-som-jobbar-i-tunnelbanan-vagrar-ta-kvinnor-i-hand/

    Svara
    • G

       /  05/23/2018

      Forts tråd med en annan vänstertomte…

      Det bara fortsätter…

      Svara
      • G

         /  05/23/2018

        ”känd vänsterprofil” först i tråden ovan är för övrigt denna smartie…

        ”Vänsterprofil om Samhällsnyttsredaktionen: ”De ska allihop ha varsitt nackskott”
        https://samnytt.se/vansterprofil-om-samhallsnyttsredaktionen-de-ska-allihop-fa-varsitt-nackskott/

        Svara
      • Nykteroklok

         /  05/23/2018

        Lägg också märke till att den grundlagsskyddade rätten enligt Tobias Lundgren endast gäller ”brett erkända” religioner. Låter ju som en glasklar definition.

        Svara
      • Senior

         /  05/23/2018

        Det är ju lustigt hur folk väljer att missförstå precis allt.

        ”Står det över en grundlagsskyddad rättighet att utöva sin religion?”

        Jag kan svara på den: JA!

        En av de mest grundläggande mänskliga rättigheter är om allas rätt till lika värdighet, att alla skall behandlas med värdighet. Eller lika värde, som socialisterna valt att tolka det. -Där har vi ena halvan av svaret. Särbehandling ej tillåtet. han har behandlat henne med mindre värdighet/som mindre värd.

        Den andra halvan av svaret är 1§ i religionfrihetslagen där envar äger rätt att fritt utöva sin religion, såvitt han icke därigenom stör samhällets lugn eller åstadkommer allmän förargelse.

        Denna mot mänskliga rättigheter stridande särbehandling strider därmed även genom att den uppenbarligen åstadkommer allmän förargelse även mot denna.

        Religionsfrihetslagen uppkom för att allmänheten skulle slippa religiösa yttringar likt denna i det offentliga samhället. Den uppstod för att folk inte skulle få diskriminera andra på grund av religiösa skäl. Den uppstod för att skydda folk från religion, inte för att folk skulle få pracka på andra sina skrönor och vidskepligheter.

        Svara
        • Senior

           /  05/23/2018

          Kan ingen som har twitter visa denne Tobias vad det står i första paragrafen.

          https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/religionsfrihetslag-1951680_sfs-1951-680

          Svara
          • Nykteroklok

             /  05/23/2018

            Jag tror inte det hjälper, eftersom lagen verkar vara upphävd.

          • Senior

             /  05/23/2018

            Ja jädrar!!!
            Det stämmer du!

            Ytterligare ett stort kliv bakåt i den Svenska utvecklingen.
            Jaja, då kan ju jag sluta tjata om detta och finna mig i sitsen att det är ännu värre än jag trott.

            ”Och herren sade, le och var glad ty det kunde vara värre. -Jag log och var glad, och det vart värre.”

        • Rikard

           /  05/23/2018

          Hej.

          Om jag minns FN-deklarationen rätt (inte den svenska ‘översättningen’) så får ingen mänsklig rättighet tas till intäkt för eller används som argument för kränkning av en annan rättighet. Att de står i nummerordning r för att kunna referera snabbt till dem; inte för att markera hierarkisk tolkning.

          Så kärringarna av alla kön på Söder kan ta och köra upp sitt j*vla pladder där bak.

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, fd lärare

          Svara
      • Jag fick migration en bit ned i tråden.
        Detta är vad vi har att jobba med, gott folk. Lager på lager av godhetsivrare och relativister. Tror de verkligen att det fullt ut går att utöva samtliga religioner i ett land utan att bryta mot andra lagar?

        I Coq Rouge skrev Guillou om medhjälp till terrorism – minns inte så mycket mer av den boken, det var 30 år sedan.
        Här har vi medhjälp till islamism, medhjälp till extremism, samhällsomstörtande verksamhet och destabiliserande åtgärder.

        All heder åt polismannen som behåller fattningen.

        Svara
      • Pelle2

         /  05/23/2018

        Vänstern är en samling hycklande kulturrelativister som kräver ett beteende av vita medan folk av annat ursprung eller med annan religiös tro kan komma undan med vad som helst.
        Maria Ludvigsson på Svd skriver bra om det i en ledare idag angående moderaternas utspel om moralpoliser
        ”Att Moderaterna vill formulera politik som kommer åt eländet är rätt. Det finns politiker i andra läger som inte alls vill ta i frågan om hedersproblematik. Vänsterut har kulturrelativismen ersatt den moraliska uppfattningen att lika rättigheter alltid är rätt. Istället trampar man ängsligt från den ena foten till den andra och tonar ner. Vänsterns ovilja att fula ut varje form av kvinnoförtryck – även det som kommer av starka religiösa eller kulturella övertygelser – är oförlåtligt. Hedersförtryck har kommit att bli vänsterfeminismens blinda fläck. Kvinnosaken sträcker sig bara till dem som redan är innanför, dem som har problem vänstern kan förstå som västerländska eller sprungna ur marknadsekonomin. Klass går fortfarande före kön.”

        Svara
        • weasel

           /  05/23/2018

          Tydligare än så här blir aldrig vänsterns enorma dubbelmoral;
          Den vänstern som ständigt skriker om ”alla människors lika värde” och att ”kvinnor och män ska behandlas lika” blir nu rasande på YB för att han ifrågasätter varför trygghetsvärden gör skillnad mellan män och kvinnor.

          Med sådana ”feminister” som Axel ”känd vänsterprofil” Öhman behövs det inga anti-feminister…

          Svara
  27. MiT

     /  05/23/2018

    Svara
  28. MiT

     /  05/23/2018

    Svara
  29. G

     /  05/23/2018

    Svara
    • G

       /  05/23/2018

      Svara
  30. G

     /  05/23/2018

    Svara
    • G

       /  05/23/2018

      Svara
  31. G

     /  05/23/2018

    Svara
  32. G

     /  05/23/2018

    Svara
    • Pelle2

       /  05/23/2018

      Bra utredning igen av Weidmo Uvell även om det är väl känt hur sossarna alltid har gynnat dom med rätt partibok….

      Svara
  33. G

     /  05/23/2018

    Svara
  34. MiT

     /  05/23/2018

    Svara
    • weasel

       /  05/23/2018

      Fantastiskt framsteg .
      Nu blir våldtäktsmannen tvungen att säga ”hon samtyckte” istället för ”hon var med på det” för att bli frikänd.
      :/

      Svara
      • Precis, och det här öppnar upp för frågor hur hon ”samtyckte” eller inte. Samtycke sker inte alltid språkligt förstår de flesta som haft en sexuell relation.

        Att bära en kort kjol kan ses som samtycke i vissa fall…

        Svara
      • x

         /  05/24/2018

        @weasel
        Vill de vara riktigt säkra på att bli frikända, så tvingar de offret skriva på ett avtal innan de våldtar dem.

        Svara
  35. MiT

     /  05/23/2018

    Svara
    • G

       /  05/24/2018

      Det viktigaste verkar inte vara att väljarna har respekt för riksdagen och lagstiftningen, utan att riksdagen har respekt för ”kvinnorörelsen” med ”neutrala experter” på ämnet som @madleijon @fattanu @idaostensson och @ninarung….

      Svara
  36. Gorby

     /  05/23/2018

    Nu sänder Lamotte live från Staffanstorp.

    Svara
    • Ivar L

       /  05/24/2018

      Jag kan erkänna att jag inte riktigt har ron och tiden att titta på hela Lamottes reportage men bara genom att hoppa lite i dem fattar man ju hur otroligt besvikna många svenskar är på dagens situation och att det arbete Lamotte gör är extremt viktigt, närmast historiskt. Han ger röst på riktigt åt många av dem som media ignorerat i decennier. Och det verkar ju växa i intresse, han får applåder när han startar sändningen i Staffanstorp. Hoppas det här utvecklas till att bli ännu större. Det här är precis vad som behövs och det är jättebra att Lamotte inte har bakgrund i någon rörelse som media kan klanka ner på utan att han kommer från deras eget skrå och är journalist som till och med jobbat för SVT.
      Det får blir swish på detta. Lamottes arbete är extremt värdefullt.

      Svara
  37. Gorby

     /  05/24/2018

    Svara
    • Det påminner mig om hur mina föräldrar hade en tjej som bodde hos oss. Hennes föräldrar ville att hon skulle ha på sig en klassisk zigenarkjol, bland annat och absolut inte gå i gymnasiet. Hon är en fantastisk person.

      En dag kom hennes familj och skulle söka efter henne – hon lyckades springa ut genom bakdörren. Tyvärr så senast jag såg henne så bar hon den där bastakjolen, trots att hon är en jeanstjej. Extremt deprimerande.

      Relativiserandet är patetiskt och sorgligt.

      Svara
  38. G

     /  05/24/2018

    Svara
  39. Ivar L

     /  05/24/2018

    Jag blir helt vansinnig av att läsa sån’t här. Varför i helvete släppte vi en gång i tiden in denne kriminelle arab?
    https://nyheteridag.se/statslos-kannibal-invandrare-doms-for-knivmord-pa-hemlos-kan-inte-utvisas/

    Kuwait passade uppenbarligen på att göra honom statslös när han kom hit men hur är det ens möjligt att det skall behöva bli vårt problem?

    Svara
  40. Ivar L

     /  05/24/2018

    Jag säger bara en sak, skaffa Nyheteridag plus och läs denna artikel! Skrämmande utveckling av vårt land. Särskilt hur en idyll förvandlas till ett helvete på fem år och hur alla med inflytande från arbetsgivare, via hyresvärdar till ordningsmakten duckar och undviker konfrontation med de oberörbara och heliga immigranterna:
    https://nyheteridag.se/plus/helvetet-i-norrland/

    Svara
  1. Påminnelse inför valet: Del 13. Sista delen | WTF?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: