Svensk media och Robinson

Jag har kollat i svensk media efter någon artikel om Tommy Robinson men gått bet hittills. Är det någon som sett nån? Är det någon som vet vad de skyller på för att INTE nämna det eller är det bara helt tyst? Är det för att de inte kan ämnet så bra? Det brukar ju aldrig hindra annars oavsett vad det gäller?

Man kan ju tycka att de kan ha något principiellt att säga om saken åtminstone? Man måste ju inte ta ställning för personen eller vad han står för eller kämpar för utan bara själva principen? Är det ok att ett land fängslar en som filmar utanför en rättegång alldeles oavsett? Och inte bara fängslar utan dessutom förbjuder landets media att kommentera det? Är det inte intressant? Det handlar ju inte om någon obskyr liten republik någonstans med livstidspresident utan om England? Och svensk media är knäpptyst? Är man verkligen SÅ ryggradslös?

Är det så att han får skylla sig själv, är det vad man anser i svensk media? Jag kan faktiskt hålla med lite om det. Han visste tydligen vad som gällde. Han har ett eget ansvar också.

Men om Robinson får skylla sig själv så får väl också den där Dawit Isaak skylla sig själv MINST lika mycket? Eller den där kinesiska förläggaren Minhaj som Kina har fängslat. Behöver inte de skylla sig själva? Har de inget eget ansvar? Där har svensk media inte heller varit tyst utan tvärtom, man har gapat som stuckna grisar! Och då är det ändå folk som flytt från diktaturer men VALT att frivilligt återvända och blåsa på trots att de visste att vad de gjorde inte var populärt hos diktaturen. Diktaturer alltså.

Skillnaden mellan t ex Isaak och förläggaren Minhaj och Robinson är att Robinson inte bor i en diktatur. Eller han trodde nog inte det i alla fall.

Svensk media har haft så in i helvete mycket att säga vad gäller t ex Isaak och Minhaj men har inget alls att säga nu? Inte det minsta lilla om hur det stämmer med demokratiska principer?

Man har gapat om ryska trollfabriker och andra troll osv inför valet. Man har skrikit om Polen och Ungern som om de är på gränsen till att vara diktaturer. Och så visar det sig att det är England vi ska vara oroliga för! Först Cambridge Analytica och nu det här med Robinson. Man kanske inte ska gapa så mycket om Polen och Ungern framöver utan mer om England? Det är ju extremt oroväckande tendenser man ser där!

Svensk media är alltså knäpptysta. Engelsk media är förbjudna av regeringen att säga något. Kanske det faktiskt sett annorlunda ut både i Sverige och England om det är som Imam Tawhidi säger? Det gnager lite i mig då jag faktiskt är övertygad om att han har rätt…

Om svensk media håller käft om det här, alltså principen, inte personen, så har man också förverkat all rätt att säga något om Isaak i Eritrea, förläggaren Minhaj i Kina eller något om någon varsomhelst i världen. Då har man förverkat sin rätt att yttra sig om sånt i framtiden!

Även om man inte har en ryggrad kanske så har man väl åtminstone ett snöre som håller upp rumpan? Är det för jobbigt att ta ställning för eller mot honom så ta då ställning för principen åtminstone! Det klarar man även med ett snöre där bak!

Jag vet inte så mycket om Robinson eller vad han står för och kämpar för. Har NÄSTAN inte en aning alls. Men filma och rapportera direkt utanför en domstol och gripas och sen direkt rättegång utan advokat efter bara några timmar luktar illa! Och det luktar ännu mer illa att media är tyst om det…

MVH

MiT

Annonser
Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

167 kommentarer

  1. Utmärkt beskrivet beteende av de åhhh sååå korrekta presstituerade som huserar i mediebolagen och som styrs som marionetter av sina ägares önskningar! 🙂

    Svara
  2. Mike E

     /  05/28/2018

    Svensk media är västvärldens mest censurerade så…

    Svara
    • Senior

       /  05/29/2018

      Jag vet inte om det snart går att räkna Sverige till västvärlden längre….
      -Om vi nu ens historiskt kunnat göra det, åtminstone inte sedan någon gång mitten- slutet på 60-talet.

      Kolla upp vilka Sverige idag köper sin Olja av.
      Kolla upp vilka länder Sverige sponsrar med bistånd.
      Kolla upp vilka länder Sverige samarbetar med i FN och andra olika organisationer…..
      Kolla upp vilka olika ”vänskapsförbund” som existerat genom historien, typ” vänskapsförbundet Sverige-DDR” etc. etc.

      Varför har Sverige hemligstämplat allt material om Svenska STASI agenter?
      Alla andra länder har gjort upp med detta förflutna, men Sverige hemligstämplar och tuffar på….

      Svara
  3. Gorby

     /  05/28/2018

    Fabian Fjälling samt Granskning Sverige ringer och ställer frågan till Svenska Pen om de kommer ta upp frågan att en brittisk medborgare tystas och fängslas.
    De kände tydligen inte till detta.
    Spårar ut lite på slutet, men intressant samtal dock.

    Svara
  4. MiT

     /  05/28/2018

    Har dålig koll på hur det funkar i England men engelsk media är väl inte under av respekt för att folk är oskyldiga till de dömts…? De blåser väl på i vanliga fall som om det inte finns en morgondag?

    Svara
    • Olof

       /  05/28/2018

      Jag har sett teorin. I slutändan kan jag bara säga – kom in i det nya årtusendet, tiden då mediacensur var effektivt för att hindra informationsspridning kring rättsfall är över. Vill man säkra en någorlunda neutral jury får man göra som USA och göra juryutval.

      Att hålla på och fjanta med censur i GB när man har ett globalt informationsnät är bara löjeväckande. Neeejdå, juryn har inte sett något i Brittisk MSM. Fast det är klart, de har läst Breitbart, reddit, 4chan och daily stormer. Hoppsan, är alla rättsfall i GB spolierade nu? Right, då är det ju bara att lägga ner rättsystemet och kicka ut lagvrängarna, om det nu är omöjligt med rättvisa rättegångar så kan vi ju åtminstone spara in på kostnaden…

      Svara
    • Ivar L

       /  05/29/2018

      Det är väl just detta som svensk media borde skriva om eftersom vi annars är så intresserade av yttrandefrihet. För oavsett hur lagarna ser ut i UK är det en oerhört konstig yttrandefrihetsinskränkning att man inte skulle få rapportera utanför en domstol. Svenska medier gör det jämt så naturligtvis är det på sin plats att kritisera de lagar som UK har i denna fråga.

      Det är det ena, det andra är den extremt snabba rättsprocessen. Här skulle man ju vilja se en jämförelse med liknande fall. Är det alltid såhär eller är det så att Tommy specialbehandlats? Jag vet inte, det är sånt jag betalar journalister för att berätta.

      Det tredje är dock det mest bekymrande. Om en person som livestreamar UTANFÖR en domstol kan rasera hela målet så har UK ett oerhört stort problem med hela sitt rättssystem. Det verkar fullständigt orimligt om det är sant. Då kan ju vem som helst som vill skydda brottslingar göra liknande saker för att få en rättegång ogiltigförklarad. Jag tror inte riktigt på den där förklaringen.

      Svara
  5. Rikard

     /  05/28/2018

    Hej.

    För kommunisten Martin Schibbye rev man upp himmel och jord när han och fotografen Johan Persson efter att ha hyrt legosoldater illegalt tog sig in i ett område kontrollerat av en väpnad milis, och åkte fast.

    Johan Akelius i Affärsvärlden när det begav sig:
    [https://www.affarsvarlden.se/kronikor/fangarnas-dilemma-6673906]

    Svara
    • Rikard

       /  05/28/2018

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
    • Ivar L

       /  05/29/2018

      Och det blev ännu mer hjältehyllande av stalinisten när han kom hem. Undrar om en nazist fängslad i Israel hade fått samma hyllningar och idolporträtt efter hemkomst?

      Svara
  6. Obs! 5:e ordet felstavat; ska vara `tongue´

    Svara
  7. Detta inlägget begriper jag inte överhuvudtaget, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att det tydligen handlar om en person som media inte nämnt. Men med tanke på det vore det bra om du själv berättade om honom. Vem är Robinson och vad är det han gjort? Vad har hänt? Och hur har du själv fått reda på det?

    Vad gäller förläggaren som Kina lagt vantarna på, så var det ju inte han själv som återvände dit. De kidnappade honom i Thailand.

    Svara
    • Jag personligen har själv sökt info på nätet.

      Svara
    • MiT

       /  05/29/2018

      Vet knappt nåt om Robinson, var väl en förgrundsgestalt i EDL, rätt anti mot islam. Där har du ungefär vad jag vet.
      Apropå den där förläggaren i Kina, att tro man är säker för en diktatur i en annan diktatur? Nja, så korkad får man inte vara. Han har väl varit i Sverige antar jag? Hur har han annars kunnat få svenskt medborgarskap? Min åsikt både vad gäller Robinson, Isaak och förläggaren är att de får skylla sig själva. Mest i alla fall. Är man hotad av en diktatur så håller man sig så långt borta från den som det bara går och Robinson visste att han inte fick filma som han gjorde. Det jag stör mig på är att svensk media hojtar om de andra men är tyst om den här Robinson. Ska de gapa om den ena så får de gapa om den andra också. Sen var det det där med Robinsons rättegång, som jag har förstått det gick det blixtsnabbt, på ett par timmar efter brottet var han dömd och klar. Utan advokat med på den. SÅNT stör jag mig på också.

      Svara
      • weasel

         /  05/29/2018

        Om jag ska försöka leka djävulens advokat så är väl skillnaden att Isaak/förläggaren och Robinson att Robinson inte är ”svensk” ?
        Detta är dock bara ett försök att försvara djävulen eftersom jag är väldigt övertygad om att svensk media har skrivit flera kilometer snyftreportage (även om jag inte har tid eller ork att googla fram något exempel ) om när någon ungersk/rysk variant av Robinson har dömts till fängelse i Ungern/Ryssland.

        Svara
        • weasel

           /  05/29/2018

          skillnaden MELLAN Isaak/förläggaren och Robinson att Robinson inte är ”svensk”, ska det stå.

          Det är ju passande att djävulens advokat sitter bakom tangentbordet från helvetet…

          Svara
        • MiT

           /  05/29/2018

          Expressen har (eller hade i alla fall) varje dag en liten notis i tidningen om Isaak och hur många dagar han suttit i fängelse och inte en enda gång var argumentet att han var svensk medborgare. Nu var det i o f oftast bara en liten ruta men man har aldrig skrikit för att han är svensk medborgare utan för att han varit journalist.

          Svara
          • weasel

             /  05/29/2018

            Njae.
            Alltså ja och nej ;
            Ja, jag förstår hur du menar och visst poängterar expressen (eller försöker i alla fall låtsas ) att deras engagemang i fallet skulle bero på att han är journalist och inte på att han är svensk medborgare.

            Men Nej, eftersom expressen , precis som du säger, har haft typ 3000 rutor nmed Isaak i tidningen.
            Mattewos Habteab, Dawit Habtemichael, Temesken Ghebreyesus, Emanuel Asrat, Seyoum Tsehaye, Hamid Mohammed Said, Saleh Al Jezaeeri (Al-Jezaeri), Fitzum Wedi Ade, Selamyinghes Beyene, Zemenfes Haile, Ghebrehiwet (Gebrehiwot) Keleta, Daniel Mussie och Tura Kubaba.
            Där är 13 journalister som greps samtidigt som Isaak och som sedan dess har suttit fängslade i Eritrea – och så värst många artiklar /rutor om dessa har inte expressen haft.
            Så man kan konstatera att det som är viktigast för den antinationella tidningen Expressen är …det svenska medborgarskapet.
            De övriga 13 journalisterna skriver dom inte ett ord om eftersom dom , till skillnad från Isaak, inte är svenska medborgare.

            Samma sak när Schibbye fängslades i Etiopien. Då skrev dom hundra artiklar om att han måste släppas. De etiopiska fängelserna är fulla av folk som sitter där efter minst sagt tveksamma rättegångar, men dessa struntar expressen i.
            Eftersom dom anser att Schibbye har mer värde på grund av sitt svenska medborgarskap.

            Så min tes är att Robinson inte är likvärdig med exempelvis Schibbye och Isaak i svensk medias ögon eftersom Robinson inte är svensk medborgare.

            Att dom sedan inte skulle skriva ett ord om exempelvis Lamotte eller Janousch hade mött samma öde som Robinson i England är en helt annan sak.
            Då skulle dom ändå inte skriva ett ord om det – trots att Lamotte / Janousch är svenska medborgare. Men i det fallet skulle tystnaden bero på att MSM anser att dom är ”högerextremister” och att sådana faktiskt förtjänar allt ont som kan drabba dom.
            Vilket dom i och för sig även anser om Robinson…

      • Thailand och Kina behöver väl inte vara bästa kompisar bara för att båda är diktaturer? Monarkister och kommunister liksom…

        Svara
  8. Ivar L

     /  05/29/2018

    Ja i fallet Tommy Robinson är det intressanta och talande det som inte skrivs och sägs. Lite som sajten Faktiskt. Det som inte tas upp där (väldigt mycket) är det som berättar mest om hur svensk media fungerar och vad vi inte skall tala om.

    Svara
  9. Theresa May anses vara ansvarig för fängslandet av T.R. – och det är till henne det vädjas om frisläppande.

    Något i blicken säger mig att det är inte lönt att vädja till henne…

    Svara
  10. MiT

     /  05/29/2018


    *https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10155716349813251&set=a.454058298250.239724.644748250&type=3*

    Svara
  11. Gorby

     /  05/29/2018

    Svara
    • Kronblom

       /  05/30/2018

      Både här och annorstädes skulle det behövas mycket mer ”Enema of the state” (enema = lavemang)

      Svara
  12. MiT

     /  05/29/2018

    Svara
    • De tar inte i hand för att de är oroliga för bakterier. De tar inte i hand med KVINNOR. De särbehandlar. De kan alltid sluta ta någon i hand istället? Kanske är det bättre?

      Svara
      • Pether

         /  05/29/2018

        Äh, kvinnor e la en bakterie? Tjejbaciller o allt det där…

        Svara
    • Johan A

       /  05/29/2018

      Alltid lika kul att se hur feminister sätter högre värde på muslimers vilja att särskilja sig från övriga samhället än den jämställdhet de säger sig slåss så hårt för. Och det bästa av allt är att de inte fattar hur de visar vilka hycklare de är när de gör det.

      Svara
      • Ivar L

         /  05/29/2018

        Egentligen vore det ju rätt kul om svenska män slutade ta kvinnor i hand också. Tänk er själva Advokat-Emma kommer till förhandlingsbordet. Alla manliga jurister hälsar på varandra men när Emma sträcker fram handen drar de tillbaka den och lägger den på hjärtat och ler lite skenheligt istället.

        Svara
    • Pelle2

       /  05/29/2018

      Ytterligare en kulturrelativist som tycker om patriarkatet om det praktiseras av män från andra länder medan dom letar kvinnodiskriminering med förstoringsglas om det utövas av svenska män.

      Svara
    • Pelle2

       /  05/29/2018

      Skulle faktiskt var kul att se om jag som svensk man skulle vägra hälsa på Emma och Jenny Bengtsson genom att ta dom i hand med hänvisning till att dom är kvinnor. Tror någon att dom skulle säga att det är ok och att det inte spelar någon roll hur jag hälsar på dom ?

      Svara
      • Johan A

         /  05/29/2018

        Eller ännu bättre, nypa dem i rumpan med motiveringen att det är ”mitt sätt att hälsa på kvinnor på”. Det borde ju inte vara något problem för det finns ju ”flera sätt att hälsa på.” Eller vad tror vi?

        Svara
        • Noger

           /  05/29/2018

          Om man vill använda hygienargumentet så är ju rumpan bättre än handen.

          Svara
        • Senior

           /  05/30/2018

          Själv var jag lite inne på tuttar….

          Fast skämt åsido;
          Detta förstärker faktiskt deras poäng.
          Om nu muslimer anser att det är sexuellt att beröra det andra könet någonstans, precis som vi anser det vara sexuellt gällande tuttar och rumpor handlar det ju bara om grader i helvetet, och vi de facto är eniga gällande principen.

          Svara
      • Ivar L

         /  05/29/2018

        Woops, jag var visst tvåa på bollen med samma idé.

        Svara
  13. MiT

     /  05/29/2018

    *https://www.facebook.com/cissi.wallin/videos/10156432800158894/*

    Svara
    • Ivar L

       /  05/29/2018

      Intressant, den UG skall jag kolla. Virtanen är en liten nöffegris men Cissis uthängning är också problematisk. Bra att UG vågar gå mot strömmen. Finns inte några goda och onda i den här historien.

      Svara
  14. Menar du att media (vilka avses?) behöver skriva om något för att det ska anses vara viktigt eller inte viktigt? Vill du ens ha media, om du avser ”gammelmedia”? Ibland verkar det inte så. Uppenbarligen har du läst om Tommy Robinsons fall någonstans, så all media undviker tydligen inte ämnet eller belägger med munkavle.

    Sedan det där med vilka länder som är minst demokratiska och tvärtom. Har du något favoritland i det avseendet?

    Några exempel:
    Sverige: har bidragit till att en viss australiensare har behövt ta till sin tillflykt till och vistas på en ambassad under flera års tid! På grund av högst tveksamma brottsanklagelser.
    Nordkorea: har en diktator
    Ryssland: är en diktatur
    USA: är en i princip en diktatur (eller oligotatur), med sitt tvåpartisystem
    Kuba: är en diktatur
    Kina: är en diktatur
    De flesta länder, som är medlemmar i NATO: gör som USA vill.
    De flesta länder, som är allierade med Ryssland och mot NATO: gör som Ryssland vill.
    EU är överstatligt och odemokratiskt.
    Slutsats: världen är mer eller mindre en diktatur, styrd av ett fåtal maktfullkomliga, som äger 99% av tillgångarna.
    Om du accepterar den slutsatsen, vad vill du göra åt det problemet?

    Svara
    • Rikard

       /  05/29/2018

      Hej.

      Du hade streck i SO misstänker jag.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
      • Jaså, har jag hamnat i ditt misstankeregister därvidlag?
        Låter som en allvarlig förseelse, som bäst korrigeras med offentligt och ordentligt spöstraff och idel tandagnisslan.
        Vad hade du själv i SO?
        Vad såg du åt sydost, när du hade på dig en sydväst men saknade flytväst?
        Såg du land i sikte, när du skickade ut fredsduvan?

        Ser för övrigt inget argument i din kommentar. Något, som devalverar min.

        Kamratliga hälsningar,
        din fiendes värste fiende
        BB – bröd och Bur-q-ua åt folket

        Svara
        • Rikard

           /  05/30/2018

          Hej.

          Det är rätt kul att läsa din post om vilka länder som (enligt dig och din oredovisade definition) är diktaturer. Nedan avkräver du folk definitioner av allt möjligt – du får vässa tekniken för så gott som ingen går på den finten längre. Det är ju faktiskt nästan Bill Clinton-nivå på ditt tjat om att allmänna begrepp med bred konsensus om gängse definition skall avhandlas av de som orkar svara på dina Hitlerismer.

          Du vet kanske att definition av statsvetenskapliga begrepp är något som kräver rätt mycket text? Därför använder och läser man alltid den profana eller vulgära definitionen i en vanlig konversation, särskilt en med främlingar. Om man avser en mer specifik eller obskyr eller helt enkelt lite tillspetsad definition (t ex ”Demokrati är det endast vid direkta personval till specifika poster, och alla som röstar måste göra det i egen person via handuppräckning på torget”) så måste man påpeka och med en kort formulering förklara sig.

          En argumentation tjänar på att vara uppbyggd enligt ett logiskt mönster – din initiala post visar att du försöker göra så, men då dina premisser är felaktiga så blir din slutsats åt skogen: ”Slutsats: världen är mer eller mindre en diktatur, styrd av ett fåtal maktfullkomliga, som äger 99% av tillgångarna.”

          Skulle jag rätta ditt inlägg som vore den ett elevarbete så hade du ombetts att i korthet redogöra för vad du menar med ‘diktatur’, var gränsdragningen för ‘mer eller mindre’ är och hur den ser ut, hur många ett fåtal är och hur detta fåtal bestäms samt vad som krävs för att någon skall ingå i detta fåtal, varför du anser att maktfullkomlig är på sin plats, samt avslutningsvis vilka tillgångar du avser.

          Du får dock bonuspoäng för fyndighet, även om det skulle bero på slumpen, att ditt öknamn ”Ghost of Democracy” kan förkortas till ”GoD”.

          Ang. argument i mitt första inlägg: argumentet och argumentation ligger antydd i subtexten: jag (som varit lärare) misstänker (tror, anar, baserat på den text jag besvarar) att du hade streck i betyg i SO (streck avsåg inte endast hög frånvaro utan också frånvaro av inlärning och kunskap, och kunde föranleda orosanmälan) (SO är som vi alla vet Samhälls-Orienterade ämnen vilket är den jurisdiktion om jag får säga så som diskussioner om demokrati osv normalt faller under). Så jodå, visst är där en argumentation.

          Det är farligt att definiera generella, generiska, termer så att de passar ens egen idévärld – ju mer du gör det desto svårare blir det för dig att argumentera och diskutera med andra, och desto bittrare tenderar den som gör så att bli, tills den landar i att alla andra är lurade och endast den själv skådat ljuset.

          Ex cathedra, Veritas; Lex cathedra disco*.

          Kamratliga hälsningar,
          Rikard, fd lärare
          PS* Så kallad ‘pig’s latin’ passar ju bra under fastemånaden. DS

          Svara
          • Hej själv.

            Det skulle ju kunna vara roligt att du tyckte att det var ”rätt kul” att läsa min kommentar. Fast du menar inte ”rätt kul”, p.g.a. att den var intressant, tänkvärd eller bra, eller hur?
            Min hittills oredovisade definition, som egentligen inte behöver redovisas, eftersom den är självklar, kan för den nyfikne enkelt presenteras, då den i korthet lyder som följer:
            öppna ögonen och se ljuset/verkligheten.

            Definiera själv gärna ordet ”diktatur” och exemplifiera med några, nu existerande länder.
            Förklara även gärna vilket land, av dem jag räknade upp, som förtjänar bättre än att räknas upp (i klassen).

            Vilka definitioner menar du att jag ”avkräver” ”folk”? Men om så vore fallet, på vilket sätt var det fel, enligt dig?
            Just nu upplever jag det som att du är bortfintad och inte ens skulle se bollen, om den så stod framför dig, i form av en gigantisk cement-kvadrat med texten:
            ”jag är en boll; sparka mig i mål, så vinner du garanterat! <3".

            Vilket "tjat" om att "allmänna begrepp med bred konsensus om gängse definition" ska "avhandlas" menar du att jag har begärt av någon och vilken koppling finns till Bill Clinton, annat än i ditt kamratliga huvud? Vilka "Hitlerismer" avses?

            Du ger ju inga exempel! Bara en tillfällighet förstås.
            Du skriver t.ex. "Du vet kanske att definition av statsvetenskapliga begrepp är något som kräver rätt mycket text?"
            och får mig än en gång att inse att du följer principen om kvantitet framför kvalitet.

            Hur är det relevant just här att "statsvetenskapliga begrepp" kräver "rätt mycket text"?
            Det går väl att, i värsta/bästa fall, skicka en länk till den texten, eller hur?

            Jag vet inte ens vad du syftar på här:
            "Därför använder och läser man alltid den profana eller vulgära definitionen i en vanlig konversation, särskilt en med främlingar. Om man avser en mer specifik eller obskyr eller helt enkelt lite tillspetsad definition (t ex “Demokrati är det endast vid direkta personval till specifika poster, och alla som röstar måste göra det i egen person via handuppräckning på torget”) så måste man påpeka och med en kort formulering förklara sig.".

            Vem är det som enligt dig måste "påpeka och med en kort formulering förklara sig."?

            Vad gäller min slutsats, så är den att betrakta som allmänbildning, särskilt bisatsen, om maktfullkomlighet och tillgångar.
            Är det inte allmänt känt numer att ett försvinnande litet fåtal sitter på majoriteten av resurserna, tillgångarna och makten? Och att de i princip väljer sig själva till varje riksdagsval (eller motsvarande val i andra länder), som ger sken av att vara demokratiska val, där folket får lov att tycka till?

            Apropå statistik: hur stor andel av folket sitter i Sveriges riksdag? Är det 0,0349 promille? Smaka på det talet en sekund eller två och vad det innebär för begreppet demokrati.
            På vilket sätt menar du att mina premisser är felaktiga? Jag ser bara en rad påståenden från din sida, om saker du tycker är fel, men påståendena bottnar inte.

            Min argumentation är uppbyggd enligt ett logiskt mönster, för den som är logiskt lagd, bevandrad och införstådd i logikens mystik. Eller vilken logik saknar du? vilken sorts logik?
            Om jag skulle behöva korrekturläsare till mina kommentarer, så vet jag precis vem eller vilka jag skulle anlita. Till att börja med mig själv. Tack ändå för det kamratliga erbjudandet, med tillägget: på vilket sätt anser du dig vara en lärare åt mig och mig vara din elev?

            Någon synpunkt på detta, från Wikipedia:
            "Logos, grekiska λόγος, brukar oftast översättas med ord, men det har även många andra betydelser såsom princip, standard och logik. Begreppet logos har använts på ett flertal olika sätt inom filosofi, analytisk psykologi, religion och retorik."?

            Om du hade varit min lärare, så hade jag kanske frågat dig: "känner du, som ju faktiskt är mikn lärare och allt, inte till enkla begrepp som 'diktatur'?"
            Vidare, så hade jag kanske utvecklat om "mer eller mindre", "fåtal", "maktfullkomlig" och "tillgångar" att:
            "herr lärare, magistern, som magistern kanske känner till så råder det numer flytande gränser, som gäller för de flesta begrepp, som tidigare var självklara och enkla. Exempel: 'man' och 'kvinna'.".

            Om du hade varit min lärare, så hade jag förtjänat en guldstjärna i kanten, med tanke på att eleven visade sig veta mer än läraren. Rentav var lärarens överman och lika gott kunde ha undervisat denna i samma ämne eller andra? Men antagligen hade jag tvärtom blivit ställd i skamvrån i ditt klassrum, med en "dumstrut" på huvudet ochg gjorts till åtlöje för andra. Eller fått kvarsittning. Kanske t.o.m. blivit relegerad från "tänka rätt"-skolan, ja helt enkelt entledigad från den obligatoriska tjänsten som elev.

            Jag skulle kanske även ha tillagt något i stil med:
            "stort tack käre magister för er yttersta vänlighet och ynnest att tilldela just mig en bonuspoäng för just min fyndighet. Det är ttterst vänligt av er. Jag kommer med att åt er, vid terminens slut, utdela ett guldäpple, omslutet av rött sidenband, om mina föräldrar så tillåter.".

            Tråkigt att du uppfattar mitt namn som ett "öknamn".
            Bespottat förvisso men av vilka krafter? Världsliga, demoniska?
            Har det aldrig slagit dig, vem som bespottar dig, ibland mot bättre vetande?
            Det namnet har tilldelats just mig.
            Förkorta eller tolka det precis hur du vill.
            Jag har för övrigt tidigare hört påpekanden rörande den förkortningen.
            En förkortning, som jag inte har gjort.
            Hur beräknar du om tillfälligheter är en slump?
            Men har du något problem med "GoD", som förkortning eller alltings skapare?
            Vill du göra upp med något, förutom med mig?

            Glömde nämna att Sällskapet Bur-q-ua söker korrigera världens kurs, riktning, såsom den ser ut idag. Människor måste lära sig att hantera det eller gå under.

            Får jag vara fräck nog att fråga: varför är du inte längre lärare?
            I sak har du förstås fel. Jag hade inte streck i SO – samhällsorienterande ämnen. Vilket betyg hade du i SO? Den frågan ställde jag även förut.
            "Tack" för din utveckling av ordet "streck", vilken jag redan kände till (också).
            Som förälder till ett barn, vars lärare vet mindre än eleven, så skulle jag dock känna anledning att inkomma med en orosanmälan mot läraren. Eftersom denna utgör en fara för andra och kanske även för sig själv.

            Angående din argumentation, så kommenterade jag, i min tidigare kommentar, din första kommentar, som saknade alla spår av argumentation.
            Jag kan hålla med om att det: "är farligt att definiera generella, generiska, termer så att de passar ens egen idévärld – ju mer du gör det desto svårare blir det för dig att argumentera och diskutera med andra, och desto bittrare tenderar den som gör så att bli, tills den landar i att alla andra är lurade och endast den själv skådat ljuset." och det är, kanske oväntat för dig, en stor del av min poäng.
            Du kommenterar på en anonym blogg och verkar köpa allt som där skrivs, förutom av mig. Kritiker får automatiskt nedåttummar.
            Bara det i sig är för mig ett dåligt skämt och sektvarning.

            Hänvisade du till en låt längst ned? Med latinsk text?
            Som betyder vad för dig?
            Alltfler borde fasta, allt oftare.
            Rasta, värdera och lufta sina tankar.

    • Grodan Boll

       /  05/29/2018

      Är det här en judekonspiration? Snälla säg att det är en judekonspiration!

      Svara
  15. Lite beklämmande att du i princip drog en ”jag har ingen aaaning” om vem aktivisten Tommy Robinson (goo.gl/H8k6sN) är, det som du tidigare har anklagat svenska politiker för att göra om invandringen, trots att du vanligen är insatt i och talar dig varm mot diverse aktivister, med ”fel” sorts aktivism i fokus.

    Och trots att du som sagt hade läst nyheten om honom någonstans och uppenbarligen tyckte att den var viktig nog att ta upp på bloggen.

    Du skrev:
    ”Jag vet inte så mycket om Robinson eller vad han står för och kämpar för. Har NÄSTAN inte en aning alls.”. Trovärdigt för vem?

    Var det satir, mitt emellan allvar och skämt, eller rentav ett dåligt skämt rakt av?

    Så, om jag förstår dig rätt, så handlar ditt blogginlägg inte om att du försvarar den kände aktivisten Tommy Robinson, utan framförallt om att du försvarar den för dig nästan okända personen Tommy Robinson – ”den vanlige engelsmannen på gatan” – och om det som har hänt honom, som du tycker är fel och illavarslande för Englands del?

    Du känner förstås inte till något av detta:
    ”He also founded the European Defence League”
    eller:
    ”He continued as an activist, and in 2015 became involved with the development of Pegida UK, a British chapter of the German-based Pegida organisation.”
    ämnen som råkar sammanfalla med dem på din blogg?

    Är det inte helt korrekt att avslutningsvis skriva: Tommy Robinson är en del av problemet, som han själv har bidragit till att skapa?

    Var ligger hans lojaliteter? Hos fosterlandet eller någon annanstans?

    Svara
    • Jonas

       /  05/29/2018

      ”Är det inte helt korrekt att avslutningsvis skriva: Tommy Robinson är en del av problemet, som han själv har bidragit till att skapa?”

      Tommy Robinson är emot islamiseringen av England. Hur menar du att han skapat ”problemet”?

      Svara
      • Jag menar att ”islamiseringen av England” är en vinkling, som vissa gör, därför att det gynnar deras agenda. Hur definierar du ”islamiseringen av England”, eller ”islamiisering”, som begrepp?

        Är du religiös själv?
        Vilket slags samhälle propagerar du för och på vilken grundval?
        Minns att Sverige en gång var ett religiöst land, ett kristet land.
        Vem verkade för att religionen tappade makten över samhället och i vilket syfte?
        Vad ersattes den av och har världen blivit en bättre plats sedan dess?

        Svara
    • Visionären

       /  05/29/2018

      Hans lojalitet ligger med största sannolikhet hos de minderåriga flickor som är offer i de pedofilringar som blir allt vanligare i hans hemland och som bl.a. svensk media vägrar att rapportera om.

      Har du problem med detta?

      V

      Svara
      • ”Med största sannolikhet” skrev du. Lämnar utrymme för osäkerhet och tvivel. Vilka ”pedofilringar” tänker du på? Tror du på allt du läser och sväljer det med hull och hår, eller bara när det kommer från de källor, som du tycker om (”confirmation bias”)?

        Tommy R. ger uttryck för att framförallt vara loal mot fosterlandet, i likhet med ”Sverigevänner”, ”identitära”, etc. I motsats till ”landsförrädare”. Retoriken är inte precis ny. Ungefär lika ”ny” som ”Nigeriabrev”. Och de förekommer fortfarande och människor tror på dem! Därför att de lovar ”guld och gröna skogar”. Och vem vill inte ha det?

        Svara
      • Jag har problem med människor, som tycks svälja allt de läser, från ett sannolikt snävt urval av källor, som i mångt och mycket överensstämmer med vad de själva tycker redan från början. Människor, som inte tycks begripa vikten av kritiskt tänkande, för en sund förståelse av sin omvärld.

        Svara
    • Ivar L

       /  05/29/2018

      Toklandet satte in fallet Robinson i den kontext där Svensk media i uppskruvat tonläge bland annat kritiserat länder som Ungern och Polen för att inskränka yttrandefriheten vi har även journalisten som blev gripen och fängslad i Eritrea och vi minns det uppskruvade tonläget efter Charlie Hedbo när hela mediesverige skrev ”Je suis Charlie”.

      Här har vi ett uppenbart fall av problematisk yttrandefrihetslagstiftning och skrämmande snabba rättsprocesser. Det är naturligtvis ytterst intressant att fråga sig varför ingenting skrivs. UK är ett land man kan förvänta sig mer av än Eritrea. Din kritik är mångordig och svårbegriplig.

      Svara
      • Rent generellt kan jag hålla med dig om att det är ett problem om snabba (eller långa) rättsprocesser, får genomgripande effekter för de involverade, samhället eller dess medborgare:
        ”Här har vi ett uppenbart fall av problematisk yttrandefrihetslagstiftning och skrämmande snabba rättsprocesser. Det är naturligtvis ytterst intressant att fråga sig varför ingenting skrivs. UK är ett land man kan förvänta sig mer av än Eritrea.”
        men
        menar du att journalisten Dawit Isaaks och aktivisten Tommy Robinsons fall är likvärdiga och utbytbara?

        Den förste blev arresterad redan år 2001 och har i princip suttit fängslad sedan dess:
        ”Imprisonment
        On 23 September 2001, Isaak was arrested in his home in Asmara, Eritrea. At the same time, ten other independent journalists and eleven prominent reformist politicians of the so-called G-15 were arrested, ostensibly for demanding democratic reforms in a series of letters to President Isayas Afeworki. The independent press, including the Setit newspaper, had covered the confrontation between the president and the reformers.”.

        Medan den senare har varit fängslad hur länge? Berätta.
        Är det att anse som ”uppskruvat läge” att vilja frige en politisk fånge, som blev arresterad redan år 2001? Ungrare skäms ju över sin regering och dess kampanjer. Vad beror det på, tror du?

        Vad gäller Ungern och Polen, hur stämmer det inte att:de har inskränkt yttrandefriheten? Att skriva floskler som ”Je suis X”, även om de ser ut att ha goda intentioner, ställer jag mig allmänt kritisk till. Särskklt om det skrivs hycklande. Ren idioti! Där är vi nog överens.

        Har det undgått dig att bloggägaren för ett tag sedan deklarerade att (den ständigt inåt-refererande) bloggen inte är seriös? Men ändå verkar du ta den på stort allvar. Hur kommer det sig?

        ”Din kritik är mångordig och svårbegriplig.”
        Jaha?
        Var det konstruktiv kritik, eller nonsens-kritik?
        Tänks jag svara: ”Läs på” eller ”Läs bättre”?

        Svara
    • weasel

       /  05/29/2018

      Nu blev han ju inte dömd för att ha varit involverad i EDL och/eller Pegida så det saknar helt relevans när det gäller den här domen.
      Och det saknar definitivt relevans när det gäller frågan om varför MSM väljer att inte skriva en enda bokstav om att ett EU-land fängslar folk utan att dom får prata med en advokat på grund av brottet livestreaming utanför domstol.
      Eller också är det hur relevant som helst eftersom det förmodligen är själva anledningen och förklaringen…

      Svara
      • Vilken dom tänker du på och vilket straff fick han, för vilket brott?

        Svara
        • weasel

           /  05/30/2018

          Blogginlägget och de 113 kommentarerna handlar om domen mot Robinson, och jag lovar att säga till om jag skulle skriva en kommentar som syftar på någon annan dom än den mot Robinson. …

          13 månaders fängelse.
          Streaming utanför en pågående rättegång.

          Svara
          • Okej men jag hade gärna läst mer om bakgrunden till hans fall, gärna med en länk till domen eller liknande.

            Rent spontant låter det ju förstås som en orättfärdig, rättsvidrig behandling.

    • MiT

       /  05/29/2018

      Nej, jag har faktiskt knappt en aning om vem han är. Mitt intresse är främst riktat mot Sverige. Jag har såklart stött på hans namn innan och vet att han varit drivande i EDL och sånt. Men thats it. Men det spelar ingen roll.
      Eller så läser du inlägget där det står att man kan försvara principen och inte personen. Jag har absolut inget intresse av Robinson som person.
      Jag har absolut inget intresse av Pegida på något sätt.
      Och jag skrev att han får skylla sig själv? Du fattar inte alls va? Detta är inte ett försvar av vare sig Robinson eller nån annan utan kritik mot svensk media som skrikit om Isaak i Eritrea (eller var det Etiopien?) i snart 20 år men när i princip samma sak händer i vårt grannland nästan så är de knäpptysta. Får den ena skylla sig själv enligt svensk media så får väl den andre också skylla sig själv? Är Isaak lite finare än Robinson?

      Svara
      • Okej, om du skriver att du knappt har någon aning om vem personen är, som du tar upp, och att det inte spelar någon roll att han har varit drivande i EDL, så spelar det ingen roll.
        Får tro dig på ditt ord. 😉
        Allt annat vore ju att at på alltför stort allvar.

        Och nästa gång någon vanlig kvinna på gatan, som heter ”Dina Rosenberg”, eller liknande, i SVT, så kommer du att ha överseende med det, hysa full tillit till och rentav tro på den uppgiften?

        Om man nu ens ska jämföra journalisten Isaak med aktivisten Robinson, så är mitt svar definitvt: JA. Isaak blev arresterad redan 2001 och har suttit fängslad sedan dess, som politisk fånge. Hur länge har Tommy Robinson suttit fängslad och vad handlar hans fall om…i sa(a)k?

        Jag bekänner mig dock extremt mycket till tron (tilltron) om att försvara principer, såsom yttrandefrihet, demokrati, m.m. Även om man råkar ogilla personen.

        Frågan är var de principerna tillämpas i praktiken.
        I princip ingenstans längre.

        Men om du absolut inte har något intresse av Robinson som person kan det väcka funderingar om principer för dig är viktigare än individer. För han representerar ju främst sig själv, eller hur?

        Inte heller jag har något intresse av ”Pegida”, alltså dess framåtskridande, om det var det du menade. Där är vi i såfall överens. 🙂
        .
        Var skrev du att Robinson fårf skylla sig själv?
        ”Och jag skrev att han får skylla sig själv? Du fattar inte alls va”.
        Tydligen inte, som du vill att jag ska fatta, men fattar du själv alls vad jag vill att du ska fatta? Återstår att utreda.

        Svara
        • Senior

           /  05/30/2018

          Rent generellt har har du klart tänkvärda poänger (därmed inte sagt att jag håller med) om man bara kan ignorera din arroganta stil.

          Du tvingar folk att tänka till lite extra vilket är bra, förutsatt att att de klarar av att se igenom det arroganta.

          Kamratliga hälsningar,
          fiendens fiende.

          Svara
          • Huvudsatserna var ju tacknämliga. För en fullkomlig läsupplevelse rekommenderas att ignorera min ”arroganta stil”. Varsågod att försöka! Det torde vara ganska lätt.

            Om jag har fått någon enda person att tänka till lite extra, så är det värt mycket. Det behövs fler.

            Kamratliga hälsningar,
            Stalins smälta vaxkropp i en försenad majbrasa

  16. Pelle2

     /  05/29/2018

    Ledarsidornas Johan Westerholm sågar Jan Helins nya program som sägs skall granska medielandskapet men som i första avsnittet i alla fall handlade om att gulla med Helins polare Peter Wolodarski och Karin Pettersson.
    https://ledarsidorna.se/2018/05/svt-oformaga-att-kritiskt-granska-medier-fortsatt-oforandrad/

    Svara
  17. narran

     /  05/29/2018

    Nu är det några år sedan jag pluggade mkv men om jag inte minns fel så finns det regler i Storbritannien där de kan förbjuda media att skriva om uppmärksammade rättegångar för att undvika att vittnen, jury och domare blir påverkade av tidningsskriverier. I USA är det vanligt att de som ingår i en jury isoleras och inte tillåts ta del av medierapportering medan en rättegång pågår. I Sverige finns inga sådana regleringar överhuvudtaget. Jag vet inte men jag misstänker att det är den regeln som ligger bakom att de gripit mannen.

    Svara
    • Ivar L

       /  05/29/2018

      Precis därför borde väl svensk media vara intresserad av att analysera brittisk rättsordning. Den är ju ytterst problematisk och gammalmodig. Att inte få rapportera i anslutning till ett skrämmande vidrigt rättsfall hör inte hemma i en modern rättstat.

      Svara
    • MiT

       /  05/29/2018

      Har förstått att det är så i det här fallet. Men media i England är väl inte normalt sett direkt kända för att respektera sånt? Är ju det som är problemet, godtyckligheten. Hade man alltid hållit lika stenhårt på den lagen hade varenda journalist/reporter varit i fängelse? Nu verkar det som om man använder den enbart för att det är just han.

      Svara
  18. Johan A

     /  05/29/2018

    Har ni sett denna? Bortskämd privilegierad prinsessa vägrar följa ordningsreglerna på Liseberg och utmålar sig som ett förtryckt offer. Som gräddde på moset får vi lite whataboutism med på köpet.
    https://www.expressen.se/gt/artisten-blev-utslangd-fran-liseberg-for-sin-kladsel/

    Svara
    • Pelle2

       /  05/29/2018

      Läste det där och såg att hon, som feminister brukar, menade att man sexualiserade hennes kropp när hon visade upp sig i BH. Detta naturligtvis för att ingen man behöver känna sig sexualiserad om han går med bar överkropp.
      Personligen begriper jag inte varför feminister är så sugna på att visa brösten offentligt.
      Skulle aldrig gå utan tröja på stan eller i Liseberg som det rörde sig om i detta fallet.

      Svara
      • Johan A

         /  05/29/2018

        Precis! Hon säger ju även att det känns som att det är en skam att visa sin kropp och då kan jag inte låta bli att undra om jag, som man, skulle kunna omkring och snurra med snorren på stan och sen gråta ut i tidningen om att jag har blivit sexualiserad och måste känna skam över min kropp när polisen kommer och syr in mig för förargelseväckande beteende.

        Svara
        • Tomas Fritiofsson

           /  05/29/2018

          hm agnes behöver kanske mer publicitet ?

          Svara
          • Ivar L

             /  05/29/2018

            Det är naturligtvis precis vad det handlar om.

          • Pelle2

             /  05/29/2018

            Ja, hon skall väl göra en Zara Larsson och försöka bli berömd för sin radikalfeminism och sedan lägga ner när man är tillräckligt känd…

      • Rikard

         /  05/29/2018

        Hej.

        Hon kan när som helst vandra genom Nordstan på kvällen, endast iförd födelsedagskostymen om hon så önskar, eller vänta på nattbuss nere vid terminalen endast iförd kort-kort och be-hå.

        Misstänker dock att hon inte är så intresserad av att göra det.

        Kamratliga hälsningar,
        Rikard, fd lärare

        Svara
    • Tomas Fritiofsson

       /  05/29/2018

      en ny Zara Larsson
      klanen Arrhult kan

      Svara
  19. Senior

     /  05/29/2018

    ”I Sverige har detta redan drabbat Dan Park och hans gallerist, vilket är förskjutet in i glömskans dimma.
    Nästa man till rakning kan vara Lamotte och/eller Katerina J.
    Massmedia har infört censur a la Kina på nätet och stat/regering öser pengar över Jag är här och Nätgranskare av tvivelaktig karaktär.
    Iaktta och notera vad som händer i Sverige. Att protestera lönar sig inte då motkrafterna både är våldsamma och bestraffande över tid. Bida din tid och bilda medborgargarde under tiden. Detta måste ske under beteckningen Grannsamverkan för då erbjuds både utbildning och medel.”

    -Tänkvärt från en okänd kommentator i kommentarsfältet på Petterssons blogg.

    Svara
  20. Jonas

     /  05/29/2018

    Någon som har för mycket fritid som har lust att göra en Pyramid of Islam?

    Svara
    • Pelle2

       /  05/29/2018

      Nej för då sysslar du med hat, hets mot folkgrupp, islamofobi och säkert även rasism. De enda det är ok att hata är vita….

      Svara
    • Bamse

       /  05/29/2018

      Dessutom får de underkänt i geometri. Det där är ingen pyramid – det är en triangel.

      Men det är väl bara ytterligare exempel på elak vit vetenskap det också antar jag…

      Svara
  21. MiT

     /  05/29/2018

    Svara
    • ”Granskning Sverige = trollfabrik!

      Svara
    • Olof

       /  05/29/2018

      3. Eh, va? Hen bemöter påståendet att de är barn. Att sätta barnen i citat säger rakt av att det är vuxna som påstår att de är barn. Det är fritt fram att bemöta tillbaka. Lämpligtvis genom, t.ex, en medicinsk åldersbedömning.

      Svara
    • Frida Gustavlin

       /  05/29/2018

      Får starka flashbacks till åttiotalsfilmer från USA på temat: Gettohklass får ny vit kvinnlig medelklasslärare uppslukad av sin goda vilja, kämpandes i motvind. Frågan är väl inte när vi hamnar där, utan när vi hamnade där.

      Svara
  22. MiT

     /  05/29/2018

    Här pratar Robinson med han som skrev tweeten jag har i inlägget

    Svara
  23. MiT

     /  05/29/2018

    Svara
    • Pelle2

       /  05/29/2018

      Så här säger hon bl.a:
      ”Hur ska vi kunna få en representation i Riksdagen som kan vara garant för att utvecklingen går åt det håll som vi feminister, antirasister och miljö- och människorättsaktivister tycker är rätt håll? Med möjlighet att utforma en politik som tar miljö- och klimatfrågorna på allvar, som vill värna och utveckla den generella välfärden, som vill att människor på flykt ska mötas av ett värdigt mottagande med permanenta uppehållstillstånd och rätt till familjeåterförening, som vill se en modernisering av arbetslivet med både trygga jobb, rätt till heltid, jämställda löner och sänkt arbetstid, som inser att det största våldet som pågår just nu inte riktas mot landets gränser utan mot kvinnor. #metoo-rörelsens berättelser visar på ett vardagens slagfält där män med makt systematiskt använder den, i sexualiserad retorik och praktik, mot kvinnor med mindre makt. På alla nivåer i samhället. Också i namn av heder.”

      Hon vill uppenbarligen fortsätta ta in en massa flyktingar, vill ha rätt till heltid men vill att heltid skall vara kortare än 40 timmar, med förmodar jag samma lön som förut, och tycker att
      det finns problem med hur män är mot kvinnor men tycker att det är en bra idé att ta in flera män från hederskulturer.
      Det visar hur verklighetfrånvänd hon är…

      Svara
      • Pelle2

         /  05/29/2018

        Ser att hon också skall ha råd att utveckla den generella välfärden trots massiv invandring bl.a. Men eftersom hon i grunden är en kommunist så skall hon väl som vanligt beskatta ”dom rika” allt hon kan. Att det leder till att dom sticker från landet, drar ned på arbetstiden och annat när det inte längre lönar sig att arbeta vill naturligtvis inte en gammal kommunist förstå…

        Svara
  24. MiT

     /  05/29/2018

    Svara
  25. MiT

     /  05/29/2018

    Svara
    • Pelle2

       /  05/29/2018

      Är det några flera seder han vill tolerera ?
      Könsstympning,barngiftermål,burqa eller hedersmord ?
      Det drabbar ju inte oss 95% som är emot sådant…

      Svara
    • Ivar L

       /  05/29/2018

      Människan antyder att det handlar om försämringar men tycker det är ok för det bara handlar om 5% (vilket naturligtvis inte är sant). Om han hade snackat likadant i en börsstyrelse om försämrade resultat på 5% hade han åkt ut med huvudet före. Människor som tycker lite försämringar av våt land är OK är inte värda sitt salt. Vi behöver inte sådana människor.

      Svara
      • weasel

         /  05/29/2018

        Så hur menar egentligen Halldorf att själva tiden ( 2 min varje fredag ) har någon relevans i den principiella diskussionen om huruvida vi ska tillåta offentliga böneutrop ?
        Jag kan endast tolka det som Halldorf tycker att man är löjlig om man klagar på någonting som bara sker 2 min i veckan ?

        Då återstår frågan ; När anser Halldorf att det är befogat att ha en negativ åsikt angående offentliga böneutrop ?
        När det sker 3 min varje fredag ?
        5 min varje fredag ?
        2 min varje dag ?
        2 min varje dag 5 gånger om dagen ?
        5 timmar om dagen sju dagar i veckan ?
        Aldrig ?

        På vilket sätt menar Halldorf att antal gånger och antal minuter spelar någon roll i diskussionen om det ska finnas offentliga böneutrop ?
        Vad är det för infantilt jävla idiotresonemang ?
        Om jag ska leka Halldorf kan jag säga ” Öh, vadå, varför gnäller ni på en organisation som bara sätter upp 2 hets mot folkgrupp-klistermärken i veckan ? Man ska ju inte gnälla på det förrän dom sätter upp 4 stycken i vecckan ”
        :/

        Svara
  26. MiT

     /  05/29/2018

    Svara
    • hehe

       /  05/30/2018

      @Martin
      Jaha, till skillnad från Jimmie så vill du ”ha en tremeters flaggstång med svenska flaggan uppkörd i röven”?
      Lämna dina kontaktuppgifter så ska vi se till att du får din önskan verkställd.

      Svara
  27. MiT

     /  05/29/2018

    Svara
    • Pelle2

       /  05/29/2018

      Men att hon och hennes åsiktskamrater jobbar stenhårt för att få sina åsiktsmotståndare sparkade är inget problem ?
      Och om vi nu skall låta muslimer slippa ta i hand så kanske vi skall tillåta könsstympning, barngiftermål,månggifte och hedersmord också för vem är vi att ha en åsikt om andra kulturers seder ?
      Sedan vill jag inte höra henne ha en åsikt om hon blir diskriminerad som svensk kvinna heller för det är ju inget problem…

      Svara
    • weasel

       /  05/29/2018

      Hahaha 😀
      Jenny har inte ett skit till övers för någon reaktionär kvinnosyn .
      Och detta bevisar hon genom att ägna hela dagen åt att twittra om att män ska särbehandla kvinnor om deras 1400 år gamla religion säger åt dom att göra det 🙂
      Tack för att du i egenskap av radikal feminist står upp för att kvinnor och män ska behandlas olika, Jenny ! 🙂

      Svara
  28. MiT

     /  05/29/2018

    Svara
  29. MiT

     /  05/29/2018

    Svara
    • Pelle2

       /  05/29/2018

      Då kräver jag att de som inte vill ta i hand respekterar min syn på saken och låter mig ta dom i hand.
      Varför skall deras preferenser övertrumfa mina och varför skall jag som infödd anpassa mig efter vad de inflyttade vill ?

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  05/29/2018

        Det är ju inte som Röda Rosie skriver, att de inte vill ta i hand, de vill de visst det, men inte med sådana som mig. Sedan är det ju ingen som tvingar dem att ta min hand.

        Men hur kan det vara så svårt att förstå att det får konsekvenser för sin anställningsbarhet om man har ett handikapp som gör att man av ideologiska skäl saknar färdigheten att hälsa på halva befolkningen?

        Den här handskakningsdebatten är främst ett sätt för ickemoderata muslimer att försöka framställa sin religiositet som moderat. Den ingår i en långsiktig strategi för att normalisera det kvinnoförtryck som präglar deras islam.

        /Frida

        Svara
        • Olof

           /  05/29/2018

          Precis. Vad mig anbelangar är de välkomna att inte ta i hand. Men gör de skillnad på människor på grund av kön, hudfärg, etnicitet eller annat så är det inte ok.

          Hur kan jag lita på att de inte gör skillnad på människor i andra aspekter av sitt yrkesutövande om de inte ens kan behandla människor lika med en så liten och enkel sak som en handskakning? Ser de mellan fingrarna om en kvinna blir misshandlad av sin make? Anmäler de till familjen istället för till polisen?

          Svara
        • nice

           /  05/29/2018

          Konstig debatt.

          Bättre att de lär sig inte slänga ner kvinnor från balkonger först och slutar kalla svenska tjejer för horor.

          Bättre att det inte delas ut låtsasjobb där man sätter vargarna till att vakta fåren.

          Bättre att ha manliga poliser om det inte gäller saker som att hantera kvinnor. Vi har alla sett Benny Hill-sketchen med kvinnliga svenska poliser som flyger som vantar.

          De polisingripanden jag sett live där har de manliga poliserna gjort jobbet och de kvinnliga stått och tittat på och sedan blivit peppade efteråt av de manliga poliserna. När de ska dra ut en knarkarneger (ursäkta min franska) från en lägenhet inte fan skickar de in kvinnor då.

          Polisen behöver inte ta i hand över huvud taget men om kvinnliga poliser vill göra det så är det ett sätt att försöka hävda respekt som de inte har förtjänat, då menar jag inte som kvinnor utan som poliser. Har också noll respekt för kvinnliga poliser. Att skäggpellarna gör det för att de inte respekterar kvinnor är en annan sak men utfallet är detsamma. Sen finns det alltid det enstaka undantaget som bekräftar regeln, en lesbisk kvinna på steroider som spöar de manliga kollegorna på alla plan, men även där saknas testosteronet som krävs för att kriga med buset. De andra poliskvinnorna har inget med yrkeskriminella att göra de kommer bara bli på smällen kolla kvinnliga fångvaktare som överlevt.

          Nu gråter kvinnliga fotbollspelare för att de inte tjänar lika mycket som manliga igen. Nähe men de presterar som ett fjortonårigt pojklag alltså på en bra dag i medvind.

          Lite osammanhängande men sanningen från hjärtat.

          Svara
    • Ivar L

       /  05/29/2018

      LOL: Feminister som snackar ”symbolpolitik”. Det är ju det enda de själva sysslar med hela dagarna. Att lobba för diverse mer eller mindre symboliska lagförändringar och krav.

      Svara
    • Snacka om att leva i en låtsasvärld. Man måste ju förhålla sig till verkligheten också. Skulle jag träffa en person, räcka fram handen och personen i fråga inte skulle ta min hand, utan en rimlig förklaring (typ förkylning), så skulle vi förmodligen inte prata särskilt länge till och chansen att vi blir vänner skulle sjunka betydligt.

      Det är klart att var och en får vägra ta i hand med vem de vill, på vilken grund som helst, men då får man också finna sig i konsekvenserna av det. Jag får ju vägra ta i hand med kvinnor eller vissa människor från vissa folkgrupper, men då får jag finna mig i att få en del otrevliga epitet. I den svenska kulturen är det socialt ogynnsamt att inte ta i hand, så mycket förstår jag.

      Svara
      • nice

         /  05/30/2018

        @vicsaii

        ”Det finns ingen inhemsk svensk kultur”

        Skämt åsido!

        Visst du har rätt verkligheten är en sak, men det är två låtsasvärldar som kolliderar här. Vilken offergrupp drar det kortaste strået inom identitetspolitiken som är vår nya religion. Är det islamisterna eller kvinnorna som får stryka på tassen. Vem står högst i PK-hierarkin.

        Det har inget med verkligheten att göra. Hade politikerna förhållit sig till verkligheten någon gång så hade landet inte sett ut som det gör i dag. Detta är bara en skitstorm i ett Twitterglas om vem som kan godhetssignalera högst. Inget att se, bara en massa knäppkärringar som skriker.

        Tänk om regelrätta övergrepp mot kvinnor vore en hälften lika het debatt som handskakningar. Elin Krantz och Lisa Holm vänder sig i sina gravar.

        Svara
    • Bamse

       /  05/30/2018

      Vad tycker feminister månne om det där med att män bugar och kvinnor niger? Att niga är inte sämre på något sätt, eller hur? En fin tradition värd att hålla sig till i formella sammanhang, även om den råkar göra skillnad på män och kvinnor?

      Svara
  30. Ingen annan som er ironin i att kritiska röster på en blogg får ca sjutton nedåttummar, för kommentarer till ett blogginlägg, som handlar om en tänkt politisk fånge, som är uppenbart aktivistisk? Eller är det tvärtom sann yttrandefrihet att kritiska röster på en sådan blogg devalveras? Inte tystas dock. Än?

    Svara
    • ”ser ironin” även om ”er ironin” stämmer in, trots dålig grammatik

      Svara
      • hehe

         /  05/30/2018

        @Ghost of Democracy
        Är också uttrycket ”allas lika värde” på din blogg resultatet av ”dålig grammatik”?
        En sådan grov ”felskrivning” ger inte ditt arbete för demokrati någon trovärdighet alls.

        Svara
        • Utveckla gärna hur den viktiga principen om ”allas lika värde” är ”resuiltatet av ‘dålig grammatik'”.

          På vilket sätt rör det sig om en ”grov ‘felskrivning'”?

          Det spelar faktiskt, rent krasst, ingen roll vad du skriver, eftersom arbetet fortskrider, oförtrutet. I synnerhet granskningen av påstådda demokratier.

          Svara
    • MiT

       /  05/30/2018

      Du får förmodligen tummar ner för att du inte läst vad jag eller andra skriver utan bara blåser på med konstiga obegripliga meningar (för det mesta) och låtsas inte förstå. Tror faktiskt inte det är svårare än så.

      Svara
      • Att meningar upplevs ”konstiga” eller ”obegripliga”, som vem som helst kan påstå om vadsomhelst, är ju ett intressant retoriskt grepp förvisso men kan även tolkas som en härskarteknik.

        Du kan vara tryggt förvissad om att jag dels läser allt innan jag kommenterar vad du eller någon annan skriver, dels förstår det jag läser och därmed inte behöver låtsas inte förstå.

        Frågan är snarare om de, som ger nedåttummar, har läst mina kommentarer. Du ger vid handen att de delvis inte begrips.

        I likhet med dig tror inte jag heller att ”fenomenet” med nedåttummar är särskilt svårt att förstå men har som tidigare sagt kommit till slutsatsen att det handlar om ovälkommen kritik.

        Svara
    • hehe

       /  05/30/2018

      @Ghost of Democracy
      Du misstolkar ”nedåttummarna”.
      Du får ”nedåttummar” för att du är en äkta besserwisser som tror du kan komma och läxa upp oss, antar att du är från den generationen där de tror att världen kretsar runt dem.

      Svara
      • Haha (svar till hehe), jaså det tycker du? Varsågod men du får gärna utveckla. Utan att nämna någon specifik så finns det vissa kommentatorer här, som jag tycker stämmer betydligt bättre in på det epitetet och saker som ”komma och läxa upp”.

        Nej, jag är inte från den idiocentriska generationen.

        Inte heller från den geocentriska eran, då man trodde att jorden var platt och universums centrum. Inte heller från dagens motsvarande ”Flat Earth”-rörelse.

        Jag är från generationen, som en gång trodde på att allt var möjligt, tills den blev överbevisad. Vilken generation är du ifrån?

        Svara
    • weasel

       /  05/30/2018

      Så som jag ser det handlar inte inlägget om huruvida Robinson är en aktivist eller inte. Det handlar om att svensk media inte skriver ett ord om Robinson och domen mot honom.
      Och även om Robinson nu skulle vara en ”aktivist” (vilket man väl utan att överdriva kan kalla honom…), så ändrar inte det någonting ;
      Svensk media brukar inte ha några större problem med att skriva artiklar om när någon aktivist inom feminismen har dömts till ett – enligt svenska mått och ögon – rättsosäkert straff i Ryssland, så därför kan man ju tycka att dom borde kunna skriva åtminstone en mening om Robinson.
      Eller tror du att Expressen skulle välja att inte skriva ett ord om det hela om vi behåller rättsprocessen och straffet , men byter ut ”Robinson/ UK ” mot ”HBTQ-aktivist / Ryssland” ?

      ( Jag tillhörde inte de sjutton, eftersom jag föredrar att skriva svarsinlägg istället för att klicka nedåttummar om jag inte håller med om någonting )

      Svara
      • (Uppskattar din parentes längst ned. Då är du det artonde undantaget, som bekräftar nedåttumme-kulturen? Nästan som i Svenska Akademiens fornstora da’r?)

        Om det stämmer att svensk media inte skriver ett ord om Robinson eller domen mot honom, så är det såklart beklagligt men knappast förvånande, eftersom all media är vinklad, t.o.m. hårdvinklad, nuförtiden. Förutom, för det mesta, ”neutrala” ämnen som sport eller ekonomi.

        Å andra sidan brukar media skriva om meningsmotståndare, gärna presenterade i sämsta möjliga dager, varför man borde ha rapporterat om Robinson på något sätt, oavsett om han är aktivist eller inte.

        Håller därför med dig om det här:
        ”Svensk media brukar inte ha några större problem med att skriva artiklar om när någon aktivist inom feminismen har dömts till ett – enligt svenska mått och ögon – rättsosäkert straff i Ryssland, så därför kan man ju tycka att dom borde kunna skriva åtminstone en mening om Robinson.”.

        Hoppas dock at du är medveten om ”whataboutismen” här:
        ”Eller tror du att Expressen skulle välja att inte skriva ett ord om det hela om vi behåller rättsprocessen och straffet , men byter ut “Robinson/ UK ” mot “HBTQ-aktivist / Ryssland” ?”.

        Frågar är vilka medier du tänker på. Om du inte tycker att mediernas nyhetsvärdering eller rapportering överensstämmer med dina värderingar, så är det väl ganska enkelt för dig som nyhetskonsument att byta medier?

        Precis som man klanske väljer att börja köpa en annan sorts mjölk, pastasås eller tröja, om de gamla skaver på något sätt.

        Svara
    • Senior

       /  05/30/2018

      Jag repeterar:

      Rent generellt har har du klart tänkvärda poänger (därmed inte sagt att jag håller med) om man bara kan ignorera din arroganta stil.

      Du tvingar folk att tänka till lite extra vilket är bra, förutsatt att att de klarar av att se igenom det arroganta.

      Kamratliga hälsningar,
      fiendens fiende.

      Svara
      • Och då repeterar jag tydligen:
        Huvudsatserna var ju tacknämliga. För en fullkomlig läsupplevelse rekommenderas att ignorera min ”arroganta stil”. Varsågod att försöka! Det torde vara ganska lätt.

        Om jag har fått någon enda person att tänka till lite extra, så är det värt mycket. Det behövs fler.

        Kamratliga hälsningar,
        Stalins smälta vaxkropp i en försenad majbrasa

        Svara
    • Ivar L

       /  05/30/2018

      Du blandar bort korten. Du blir inte censurerad, däremot visar folk att de inte delar dina åsikter. D.v.s. det är precis som det skall vara. Raka motsatsen till UK.

      Svara
      • På vilket sätt blir Tommy Robionson censurerad då? Alla, som är intressrade av hans åsikter kan enkelt ta del av dem 24/7. T.ex. på YouTube. Vad hindrar honom från att nå ut med sina åsikter?

        Han söker uppenbart göra sig själv till martyr, trots att han väl inte är muslim? (än…?)

        Vilkar kort pratar du om, vem är jokern och vilka finns i din hand?

        Jag kanske glömde att inkludera UK på min lista över diktaturer eller nästan sådana?

        UK tillämpar, liksom USA, ett tvåpartisystem.
        Sverige har ett ”sjuklöver-system” mot ”oppositionen” (i praktiken ett parti). Ungefär samma sak.

        Svara
  31. Jonas

     /  05/30/2018

    Jan Josefsson har knappt lämnat skutan så går Uppdrag granskning Full Virtanen.

    https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/flera-fel-och-svagheter-i-mediernas-publiceringar-om-fredrik-virtanen

    Svara
    • Kan det vara så enkelt att i Sverige sätts oskulden i sista rummet, medan den i andra länder sätts i främsta?
      Att Sverige premierar och tillämpaar selektiv skuld istället för oskuld, i en tid där principen om oskuldspresumtionen får lov att falla till föga för det allenarådande kravet på en diffus ”samtyckeslagstiftning”?

      Svara
  32. MiT

     /  05/30/2018

    Svara
    • G

       /  05/30/2018

      Svara
  33. MiT

     /  05/30/2018

    Svara
  34. Jonas

     /  05/30/2018

    Italienska folket röstade fel så presidenten Sergio Mattarella underkänner den nya regeringen och tillsätter en ”tillfällig” mer EU-positiv.

    https://www.independent.co.uk/news/world/europe/italy-president-impeachment-reject-finance-minister-5-star-league-government-sergio-mattarella-luigi-a8372436.html

    Svara
  35. MiT

     /  05/30/2018

    Svara
    • hehe

       /  05/30/2018

      Håller fullständigt med Nätsäkerhetsexperten.
      Dan Eliasson får check på nästan alla punkter i Hares lista.

      Svara
  36. G

     /  05/30/2018

    ”van der Heeg: Alternativ för Sverige och draksådden i Växjö”
    https://ledarsidorna.se/2018/05/alternativ-for-sverige-och-draksadden-i-vaxjo/

    Svara
    • Ivar L

       /  05/30/2018

      Otroligt bra och intressant analys. Jag kan inte påstå att jag hittar något dugg att invända mot. Sveriges samlade ledarskribenter på drakmedierna kommer inte i närheten av denna analysförmåga.

      Svara
  37. G

     /  05/30/2018

    ”Facebook to be banned in Papua New Guinea for a month

    Communication minister Sam Basil said users posting pornography and false information would be identified.

    ‘More conducive’
    Although only about 10% of people in Papua New Guinea have internet access, the country is proving proactive in its regulation of online services.

    Mr Basil told the country’s Post-Courier: ”The time will allow information to be collected to identify users that hide behind fake accounts, users that upload pornographic images, users that post false and misleading information.”

    ”We can also look at the possibility of creating a new social network site for PNG citizens to use with genuine profiles as well,” said Mr Basil.”
    http://www.bbc.com/news/technology-44290012

    Svara
    • Olof

       /  05/30/2018

      Ja, hu, pornografi. I landet där man accepterar rituellt kuksugande för sjuåringar…

      Svara
      • Ivar L

         /  05/30/2018

        De har väl världens högsta våldtäktssiffror också?

        Svara
  38. G

     /  05/30/2018

    En till från Toklandet International….

    ”Kenyans will soon need a license to post videos online

    A new law is set to come into effect from May 28th, 2018 in Kenya regarding the publishing and broadcasting of any videos for public consumption. Specifically, the Kenya Film and Classification Board (KFCB) states that, according to the law, anyone in Kenya broadcasting any videos for public viewing (including on social media and the Internet) will be required to have a filming license.

    Those who fail to register for a filming license with the KFCB face imprisonment or a fine.

    Many Kenyans have criticized this regulation and some have stated it amounts to censorship considering how the general public will not necessarily be interested in getting a filming license. The punishment, likewise, is also harsh. However, it will be near impossible for the KFCB to enforce and monitor this in a scalable way.

    This post was originally published by iAfrikan.”
    https://thenextweb.com/syndication/2018/05/28/kenyans-will-soon-need-a-license-to-post-videos-online/

    Svara
  39. Senior

     /  05/30/2018

    ”Det är Svenskarna som skall integreras i det nya Sverige.”
    -Mona Sahlin

    https://nyheteridag.se/de-liksom-strategiskt-tar-over-kritik-mot-att-kommun-anordnar-muslimsk-fest/

    Svara
  40. G

     /  05/30/2018

    Svara
    • weasel

       /  05/30/2018

      Att damfotbollsspelare tjänar mindre än herrfotbollsspelare är fan helt oacceptabelt. 😦
      Nu får vi jobba för att få till en grundlagsändring som tvingar kvinnor i allmänhet och feminister i synnerhet att lägga minst 10 % av sin inkomst på biljetter till damallsvenskan !
      När tog den där Schyman egentligen sitt ansvar och gick på en damfotbollsmatch ?

      Svara
  41. G

     /  05/30/2018

    Svara
    • Senior

       /  05/30/2018

      Precis!

      Nu har de elaka Israelerna brutit mot vapenvilan igen genom att försvara sig….

      Det mest ironiska står dock nedanför själva nyhetsnotisen:

      ”SÅ ARBETAR VI PÅ SVT NYHETER
      SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet.”

      Svara
  42. G

     /  05/30/2018

    Svara
  43. G

     /  05/30/2018

    Svara
    • G

       /  05/30/2018

      Sandra: ”Vanlig medborgare, mormor och skyddsombud på Högskolan Väst. Man tar hand om varandra! SHARING IS CARING.”

      Svara
      • Jonas

         /  05/30/2018

        Nu var det 5 ”barn”sfamilj så föräldrarna tillkommer.
        Enligt siffror som jag sett så kostar de, efter all etablering, ca 150.000 och året, per person.
        9.000 som vill ta hit 6 familjemedlemmar ger summan 63.000 nya friska svenskar.
        63.000 personer som kostar 150.000 om året ger summan 9,45 MILJARDER om året.

        Svara
        • Ivar L

           /  05/30/2018

          När man ser bilden med hela hazarfamiljen, det är då man verkligen fullt ut begriper hur sjukt alltihop är. Inte för att det behöver vara något fel på familjen i sig, de är kanske jättetrevliga. Men hela inramningen har ju varit att hazarerna är stackars ensamma övergivna barn som vi måste ta hand om och så…
          Simsalabim!
          Nu står hela jättefamiljen här och ber oss öppna bidragskranen. Och inte tusan ser det ut som de är några utmärglade, krigströtta flyktingar.
          Givetvis har tidningen nästa snyfvinkel redo och det är fortfarande synd om den ”ensamkommande” som nu är ansvarig för att familjen skall få stanna.
          Detta måste få ett slut!

          Svara
          • Olof

             /  05/30/2018

            Japp. Som sagt, mina skattepengar kommer inte att gå till det här. Om det slutar med att man låter fuskarna stanna och försörjas för skattepengar (vilket jag kan garantera ändå kommer sluta i interneringsläger) så sticker jag. Jag tänker inte vara med att betala för vare sig kalaset, kollapsen eller konsekvenserna…

    • Motkraft

       /  05/31/2018

      Ett av problemen med att regelmässigt ge dispens från reglerna om försörjningsplikt är att politikerna inför valet kan låtsas ha infört ”hårdare tag” och då vinna tillbaka en del SD-röster. När i själva verket reglerna bara är på papperet, i verkligheten så får de flesta dispens från reglerna.

      Fast å andra sidan så har jag PK-vänner som är besvikna på S+V+MP då de faktiskt tror att anhöriginvandringen strypts helt, gått på retoriken. Så kanske slänger några bort sin röst på F!som inte kommer in i riksdagen i protest mot ”åtstramningarna” 🙂

      Svara
  44. kungen

     /  05/30/2018

    ”Nio av tio som dör i en arbetsolycka är män”

    Jo tack det känner vi till.

    ”Könsnormer och machokultur på arbetsplatser ligger till grund för att nio av tio dödsolyckor drabbar män.”

    Aktivisterna på SVT förnekar sig inte.

    https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nio-av-tio-som-dor-i-en-arbetsolycka-ar-man

    Länkar till beställningsjobbet:

    https://www.av.se/press/nio-av-tio-anstallda-som-dor-i-en-arbetsolycka-ar-man/

    ”För att minska risker och olyckor, särskilt i de utsatta mansdominerade yrkena, är det viktigt att ha ett genusperspektiv i det olycksförebyggande arbetsmiljö- och säkerhetsarbetet.”

    För att äska statliga bidragsmedel är det viktigt att ha ett genusperspektiv på allting.

    https://www.av.se/globalassets/filer/publikationer/kunskapssammanstallningar/genusperspektiv-pa-olycksfall-och-dodsolyckor-i-arbetslivet-kunskapssammanstallningar-rap-2017-4.pdf

    ”GENUSPERSPEKTIVET ÄR VIKTIGT I SÄKERHETSARBETET
    Sammanställningen visar också att det är viktigt att ha ett
    genusperspektiv i det olycksförebyggande arbetsmiljö- och
    säkerhetsarbetet. För att kunna minska antalet olyckor och
    dödsolyckor i de särskilt utsatta mansdominerade yrkena
    och sektorerna behöver man arbeta med genusbaserade
    olycksförebyggande strategier på flera olika organisatoriska nivåer
    utifrån ett systemperspektiv. Resultaten i forskningsgenomgången
    pekar också på att säkerhetshantering behöver ske på olika nivåer.”

    Nej det är det inte.

    Ideologer är aldrig intresserade av reell säkerhet.

    De är endast intresserade av en enda sak nämligen att äska bidrag och tjäna pengar på genusideologi.

    Faktum är att det är förenat med livsfara att sätta ideologiska prefix framför olika former säkerhet.

    – Feministiskt självförsvar
    – Genusperspektiv på säkerhetsarbetet

    Det är sådant som får människor dödade i verkligheten, samtidigt som feta kärringar på instutitionerna utför ideologiska beställningsjobb, pimplar lådvin och suger afghankuk.

    Som vanligt påstås följande:

    När män drabbas ligger problemet hos männen och manligheten. Detta enligt aktivisterna och revolutionärerna som äger problemformuleringsprivilegiet. När kvinnor drabbas är det helt annat ljud i skällan hos manshatarna som aldrig heller brytt sig om ett kvinnligt offer i hela sitt liv.

    ”Problem kan också finnas med den sociala
    konstruktionen av risk- och säkerhetshantering och vad
    som förmedlas till nyanställda som säkra arbetsmetoder.”

    Jaså den sociala konstruktionen minsann.

    Dra åt helvete.

    Svara
    • Ivar L

       /  05/30/2018

      Om de kan visa statistiskt att genusforskning minskar dödsolyckor så…
      Men det kan de naturligtvis inte. De SNOR pengar som kunde gå till äkta förebyggande arbete och använder det till att skuldbelägga de män som riskerar mer än någon annan i byggandet av landet. De borde skämmas!

      Svara
      • Frida Gustavlin

         /  05/30/2018

        Just den där biten är så jävla motbjudande, de där genustomtarna trampar bokstavligen på lik. Så här ser ett sammandrag av orsakerna till dödsolyckorna under 2018. Säg det till de anhöriga, att dessa män skulle ha klarat sig om de nu inte var så omedvetna om genus och så macho.

        • Träffad av urspårad tågvagn
        • Fall genom hål i golv på andra våningen
        • Bil kört av vägen, gick igenom isen på sjö
        • Fall från tak (15 m) då ställning gav vika
        • Hittades fastklämd under en balk
        • Ras av schaktmassor i grop
        • Klämdes vid lossning av virke
        • Klämd mellan två lastbilar
        • Kolmonoxidförgiftad i tank på lastfartyg
        • Oljecistern välte mot tankbil
        • Påkörd av personbil
        • Omkom vid arbete med lastbil
        • Klämd mellan lastbil och lastbrygga
        • Träffad av fallande höbal
        • Påträffad drunknad i vattnet vid kraftstation

        https://www.av.se/globalassets/filer/statistik/arbetsmiljostatistik-dodsolyckor-i-arbetet-kon-1955-2017.pdf

        Som ni kan se i PDF:en som jag länkar till ovan så har antalet döda män sjunkit kontinuerligt från 50-talet, och låt mig gissa, helt utan hjälp av genusvetenskapen.

        Mellan 1955 och 2017 så dog det 9240 män och 466 kvinnor, dvs 4,8% kvinnor. Om man räknar bort Estoniakatastrofen så landar man på 3,9%.

        Svara
        • Ivar L

           /  05/30/2018

          Ibland beror tragiska utfall i olyckor på slarv med säkerhetsutrustning men innan genusmaffian tillskriver sådant på kontot ”macho” kan de ju börja med att fundera på vad de tyckt om kvinnor dött på grund av slarv med säkerhetsutrustning. Då hade det hetat att utrustningen är dåligt anpassad (och mycket riktigt försvårar en del utrustning arbetet), eller att företag snålar på den eller att arbetet är stressig så man inte hinner med att spänna remmar, vänta på klartecken o.s.v.

          Svara
          • Motkraft

             /  05/31/2018

            Nu var det ett antal år sedan men jag hade en arbetskamrat som tidigare jobbat i en speciell mindre yrkesgrupp på byggen. Tror det handlade om justering av ventilation.

            Han berättade att det speciella med den gruppen var att de inte använde hjälm när de klev omkring på byggen. Om någon skulle ta på sig hjälm så skulle gruppen reagera illa på det, den personen bli mobbad. Att vara utan hjälm var ett sätt att markera gruppens status. Kanske kan man kalla det ”machokultur”?

            Givetvis så skulle inte genusperspektiv lösa det problemet. Hårdare säkerhetsregler på arbetsplatsen, att kräva ansvar av arbetsledare och arbetsgivaren om det sker en olycka, och uppföljning att reglerna följs är det som krävs.

      • kungen

         /  05/30/2018

        Det kommer säkert.

        Lögn, förbannad lögn och statistik.

        Än så länge befinner vi oss på propagandastadiet (förbannad lögn).

        De borde verkligen skämmas.

        Dessa människor saknar såväl empatisk som analytisk förmåga.

        De är aktivister, s.k. ”världsförbättrare”, radikala ideologer och revolutionärer som drivs av revolution, kamp och ekonomiska motiv.

        De bryr sig inte ett dugg om säkerhet.

        De bryr sig inte om hur många män som faller från byggnadsställningar eller som förolyckas av fordon.

        De drivs att mansförakt och hat.

        De bryr sig om patriarkala strukturer, manlighetsnormer och machokulturer.

        Problemet är bara att strukturerna är osynliga (icke-existerande), de påstådda manlighetsnormerna utgör inga egentliga normer för män och machokulturen existerar knappt i de nordiska länderna.

        Genus är ideologi och vad vetenskap anbelangar en scam.

        Den som offentligt säger att kejsaren är naken karaktärsmördas i media.

        Det är bisarrt.

        Aktivisterna har en dogmatisk världsbild där precis alla problem beror på påstådda normer.

        Det är praktiskt, eftersom problem aldrig behöver analyseras utifrån verkligheten.

        De har redan på världens alla problem.

        Normer.

        Precis allt går att skylla på normer.

        Lösningarna blir såklart därefter.

        Verkliga problem sopas under mattan.

        Kvinnor och män faller offer.

        Aktivisterna äger dessvärre problemformuleringsprivilegiet inom media, politik och myndigheter.

        Inget ifrågasätts.

        Genusideologin är ett revolutionärt maktmedel.

        Det finns ingen plats för sunda säkerhetsanalyser.

        Ideologin kan aldrig tjäna två hennar, så att säga.

        Antingen prioriterar man problemet (säkerhet) eller så prioriterar man revolution.

        Allt annat är en efterhandskonstruktion.

        När de sätter ideologiska prefix på säkerhet och liknande…

        Blir det något helt annat.

        Genussäkerhet kan skydda oss mot vadå?

        Jo mot osynliga patriarkala strukturer, påhittade machokulturer och manlighetsnormer som existerar i fantasin.

        Precis som det moderna genderförsvaret skyddar landet mot, vadå, inte fienden i alla fall.

        Kanske skyddar mot patriarkala monster under sängen också.

        Dessa människor prioriterar alltid revolution och använder här säkerhet, människors liv, som alibi.

        Svårt att avgöra om de är infantila hjärntvättade nyttiga idioter eller oerhört cyniska och pengakåta människor.

        Kanske en kombination av båda.

        De skuldbelägger män, som du säger.

        Vi kan lämna ideologernas offernarrativ (aktivisterna talar alltid om skuldbeläggande) därhän.

        Men det är intressant att män är alltid orsaken till problemen som drabbar dem…

        Samma sak med skolan, män sägs vara offer för sin egen ”antipluggkultur” men det är aldrig något fel på skolan.

        Felet som ska rättas till ligger alltid hos män själva.

        Åtminstone så länge ideologerna får bestämma vad som ska åtgärdas, så att det ligger i linje med ideologiska målsättningar, vilket i slutändan alltid handlar om makt.

        När kvinnor drabbas är de alltid offer för samhället och strukturer och saker runtomkring måste ändras, aldrig kvinnorna själva.

        Problemet är att revolutionärerna har en väldigt radikal och svartvit syn på kön överlag.

        De tänker alltid på kön och kan aldrig släppa det.

        Aktivisterna delar upp världen i kön och ser förtryckande maktstrukturer i allt inklusive en tekopp.

        Det är sjukt.

        Svara
        • kungen

           /  05/30/2018

          Gudrun Schyman & Co samtyckte inte med detta inlägg.

          Svara
  45. Melmac

     /  05/30/2018

    Åsa Lindborg står i Aktuellt och tycker en massa om Metoo! Kommer du ihåg Benny Fredriksson din ärkehycklare? Fy faaan!

    Må 10000 gräshoppor hemsöka dina underkläder!

    Svara
  46. Dreadlock

     /  05/30/2018

    Det otänkbara har hänt : Det finns revor i det tyska motagningssystemet av flyktingar ända upp på asyladvokatnivå köpta av skattebetalarna genom tyska migrationsverket i Bremen.
    Det fanns liknande misstankar i det Svenska systemet för något år sedan, men som snabbt sopades undan strålkastarljuset. Om jag känner tyskarna rätt så kommer här att rulla ett antal huvuden snabbt och offentligt. Bedrägeri och potentiell fara för samhället – där går gränsen för den tyske skattebetalaren

    https://www.svd.se/tysk-skandal-flyktingar-har-kunnat-kopa-sig-asyl

    Svara
  1. Svensk media och Robinson | Varjager's Weblog

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: