Intervjun i Aktuellt

Ingen har väl missat den fantastiska intervjun i Aktuellt igår med Joakim Ruist men om ni gjort det så finns nästan hela nedan.

En sak som jag tog bort i klippet är extremt oviktiga Sandro ”Sverige tjänar 900 miljarder på migranter” Scocco som dök upp som gubben i lådan och förklarade det banbrytande att om man tjänar mindre så betalar man mindre i skatt, jag tror inte vi är tillräckligt utvecklade för att klara av sådan visdom än. Det framställdes som kritik mot Ruists rapport men jag har med Ruists svar där han konstaterade att han inte förstod vad som var kritik i det. Scocco var med enbart för att försöka förvilla och sprida desinformation med Aktuellts hjälp, inget annat. Som vanligt.

Hela intervjun i Aktuellt var så bisarr att man saknar ord.

Den kan egentligen sammanfattas av bilden ovan. Idén kommer från det här twitterkontot.

För det var vad det handlade om. Rakt av. Man försökte inte ens dölja det. De trodde kanske att de hade en av de vanliga charlatanerna framför sig, frågorna och hur de ställdes tydde på det. Men Ruist var inte en av de vanliga  😛

Nu ska man också veta att Ruist var (kanske fortfarande är?) en miljöpartist, det han forskar på är nog inte så populärt i de kretsarna och som han sa i Aktuellt, vi har inte en flyktinginvandring av ekonomiska skäl utan av humanitära. Men man måste ändå veta vad det kostar. Jag är tämligen säker på att han själv inte gillar sina egna resultat, han hade nog gärna sett dem vara annorlunda. Men nu är de som de är och då är det det som gäller oavsett vad man tycker.

Han har kommit fram till att det handlar om ungefär 74 000 kronor per flykting och år i genomsnitt om man slår ut det över tiden, större kostnader i början som sen minskar. 74 000 per år, det är över 6000 kr per månad år ut och år in. Och då kan man nog tänka sig att Ruist också varit försiktig i sina beräkningar, hellre hamna lågt än högt för att vara på den säkra sidan så att säga. Jag gissar att det är ganska lågt räknat för säkerhets skull. Och det ligger väl kanske också i sakens natur, det är svårt att vara exakt i en sån här fråga.

Sätt igång och räkna år för år, ca 1 miljon sen år 2000, gå in på SCB och ta fram siffrorna för varje år och summera ihop en kostnad…

Undrar när vinsterna på sikt kommer?

@StegetEfter på twitter summerar intervjun.

Joakim Ruist själv har också skrivit om intervjun. Om jag uttrycker mig snällt så tycker han inte att frågorna han fick var särskilt bra.

Han var ju tyst rätt länge på några frågor han fick och har sett en del som tycker det var konstigt, som om han var svarslös så att säga. Jag ser det mer som sunt, får man underliga frågor så måste man ju få tänka igenom ordentligt innan man svarar? Ordbajs är ju sällan bra. Och pauserna fick ytterligare effekt, nämligen att de korkade frågorna stod där i sin nakna ensamhet under en lång stund.

Fler borde tänka efter ordentligt innan de pratar, programledare t ex.

Man borde bjuda in fler som Ruist, som har integritet, som inte drivs ideologiskt utan av att söka kunskap. Man borde bjuda in färre av sorten Scocco när det handlar om ekonomi t ex. Han är enbart med för att försöka förvilla och sprida desinformation varje gång han är med, inget annat.

Man borde sluta bjuda in krimideologer som Sarnecki och liknande, de är inte intresserade av att veta någonting, det har de ju själva öppet erkänt? Deras enda syfte är att sprida desinformation och mörka. Vi behöver inga såna!

Felet i Sverige är att man upphöjt såna som Scocco, Sarnecki och div komiker till auktoriteter i viktiga frågor samtidigt som man försökt att i bästa fall ignorera riktiga forskare, i sämsta fall så försöker man misstänkliggöra dem. Som med Ruist i Aktuellt. Man försökte få honom att framstå som lite suspekt för att han forskar om vad det faktiskt kostar. För att rapporten kommer nu i valrörelsen. För att den kommer alls. Man försöker med att det finns såna som menar att det är en samhällsekonomisk vinst osv. Och det kan de ju mena. Tills de blir blåa i ansiktet. Men det blir inte mer sant bara för att de menar det eftersom det fortfarande är hittepå.

Programledaren ställde en bra fråga och det var den första, hon frågade vilka slutsatser man kan dra av rapporten. Sen var det slut på dem.

Det är när man märker att det ALLTID är så här som man börjar inse att det är syftet. Man vill inte att såna här saker ska bli offentliga. Det är obekväm fakta och kunskap. Och om de blir offentliga ändå så ska det misstänkliggöras så mycket det går. Det spelar ingen roll vilket ämne det är, det är likadant varje gång. Om det egentligen sker medvetet vet jag inte inte men det är i alla fall resultatet. Varje gång. Förmodligen är det så att säga inbyggt i själva grunden att det ska vara så. För det är ju inte bara i Public Service vi ser det här utan i alla TV-kanaler och i alla tidningar.

Men det håller på att rämna nu. Det rasar sönder. Mitt i valrörelsen! Undrar om förvåningen på våra medieredaktioner blir stor när de upptäcker att folk inte förvandlas till dreglande blodtörstiga nazis av vanlig fakta?

Just det, enligt SVT så berodde haveriet på att de inte hann prata med Ruist innan programmet…

Efter Lotta Bouvins uppmärksammade intervju med migrationsforskaren Joakim Ruist i ”Aktuellt” har SVT haft interna möten. Det berättar SVT:s nyhetschef Judit Ek.

– Sedan hur de diskussionerna går vill jag inte berätta. Men vi lär oss hela tiden, säger hon.

Man lär sig säger man. De har en budget på 8 miljarder kronor per år och de lär sig… Lär sig vadå? Det får vi inte veta. Min gissning är att de lärde sig att inte bjuda in folk med integritet så vi får nog nöja oss med Scocco, Sarnecki, komiker och liknande även i fortsättningen. Så Aktuellt vet att de får de svar de vill ha. Så det kan rulla på som vanligt.

– Om vi fått göra om den här intervjun tycker jag att det är intressant: är den här forskningen, har man tänkt att den ska komma nu under valrörelsen för att ge kunskap i den här heta frågan? Eller är det bara en slump? Och om man tänkt att den ska komma just nu, på vilket sätt tänker man?

Man fortsätter att misstänkliggöra även i ”förklaringen” till varför det blev som det blev. Jag gissar att man tror att andra är som man själv är. SVT är vana vid att saker de gör inte är en slump, att de själva drivs av en agenda och att de tror att det då är likadant för alla andra. De kan inte förstå att kunskap är kunskap oavsett vilken tid på året det är eller ens vilket år det är. Faktum är att den kommit alldeles för sent tack vare just såna som SVT och de tankar man här visar prov på! Hade SVT tänkt på samma sak om det handlat om t ex en rapport om kostnader för skador orsakade av biltrafiken? Snatteriets kostnader? Hade man ifrågasatt och undrat varför den kom under ett valår? Knappast va? Men just i den här frågan så gör man det, det avslöjar så otroligt mycket.

Vad är man rädd för på SVT? Spelar det någon roll om kunskap och fakta kommer under ett valår? Varför i så fall? Är det inte bra att kunskap och fakta kommer fram under ett valår så väljarna kan fatta bättre och mer faktabaserade beslut vid valurnan? Vill verkligen inte SVT att väljarna ska få tillgång till fakta och kunskap inför ett val? Är det inte bättre att SVT pratar klarspråk, man är rädd för att fakta och kunskap ska ”gynna mörka krafter”? Att det är därför man ifrågasätter.

Hela Sverige är så bisarrt alltså.

MVH

MiT

Annonser
Lämna en kommentar

64 kommentarer

  1. MiT

     /  06/01/2018


    *https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=206036013348045&id=100018249433768*

    Svara
    • Senior

       /  06/01/2018

      Och hon kallar sig ekonom?
      Som vägrar ta hänsyn till kostnader?

      Och hon skäms för sitt skrå…..
      Det är ta mig fan så jag skäms å hennes vägnar…..

      Svara
      • Ivar L

         /  06/01/2018

        Jag tror det vi bevittnar nu, som förklarar haveriet i Aktuellt men även förklarar försöken att tysta kritiker och sanningssägare omvägen genom sociala medier och det allmänt uppskruvade tonläget, centerpartister som slänger valinformation på ICA m.m. är det enkla faktum att argumenten är slut för Sveriges flyktinginvandringspolitik. I princip allting har vid detta laget motbevisats flera gånger om. Det mesta som sagts som propaganda för politiken har i huvudsak varit lögn eller i vart fal fel. Det är tufft läge, snart är det val och argumenten för att bibehålla vansinnet finns inte längre.

        Svara
        • Som Teoduresco uttryckte det – vi har gått från att prata om hur välfärden behöver invandraring till att prata om hur välfärden ska klara av invandringen.

          Svara
    • Casey Jones

       /  06/01/2018

      Oj, jag gick in och läste kommentarerna på hennes facebook. Hon lever i total förnekelse.

      Någon kommenterar: ”Säg mig varför vi inte öppnar dörren för resten av värdens 40-50 miljoner flyktingar? Jag har så många frågor. Menar du att invandringsvolymen inte är en politisk fråga? Har inte ekonomer i alla tider räknat på vad olika grupper i samhället kostar – t.ex. pensionärer, arbetslösa, långtidssjukskrivna?”

      Malin svarar: ”Äh, den där kommentaren var så fylld av självmotsägelser och dumhet att jag inte ens orkar börja.”

      Det är den nivån från henne och hennes vänsterkompisar…

      Svara
    • michael.

       /  06/01/2018

      Av Malin Edgrens svar undrar man om hon inte är en utbildad genusekonom dvs ingen riktig ekonom.

      Svara
      • Kronblom

         /  06/01/2018

        Tyckonom

        Svara
        • michael.

           /  06/01/2018

          Ja det är faktiskt intressant när man kastar alla grundfundament för ekonomi överbord och istället känner.

          Svara
  2. MiT

     /  06/01/2018


    *https://www.facebook.com/SocialMediaRekrytering/posts/1824807214236275*

    Svara
  3. MiT

     /  06/01/2018


    *https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10155725137533251&set=a.454058298250.239724.644748250&type=3*

    Svara
  4. Cain

     /  06/01/2018

    Detta är Sveriges motsvarighet till Jordan Peterson/Cathy Newman intervjun som så tydligt blottlade varför den politiskt korrekta linjen är rent vansinne. En person som så naturligt och självklart håller sig till fakta och hederlig forskning som Ruist blir bokstavligen mållös när han stöter på en ideologiskt motiverad individ.

    Vi kommer att höra jämmer och gråt om ”människovärdet” i en allt mer gäll ton. Från folk som inte fattar att vi har chansen att hjälpa så många fler på plats om vi lägger om vår invandringspolitik.

    Valet är ert:

    1. Kraftfullt minska invandringen från Mena och Afrika. Resulterar i ett säkrare, tryggare och rikare Sverige som leder till att vi kan hjälpa fler och på sikt verka för att dessa människor kan bygga upp sina egna länder.

    2. Agera soc åt hela tredje världen och importera deras konflikter och problem som leder till ett otryggare och fattigare samhälle. Hjälpen går inte till de flyktingar som behöver den mest, vi kommer kunna hjälpa allt färre och se det som vi och våra förfäder byggt upp sakta raseras.

    Mina tankar ligger hos våra barn.

    Svara
  5. Visionären

     /  06/01/2018

    Orwell visste vad han skrev i boken ”1984”. Jag läser den om och om igen som en manual över händelseförloppet. Dock förlade han handlingen till ca +30 år för tidigt i boken. Även råttboxen känns lite utgången. Men i övrigt känner jag igen det mesta som nu sker i samhället.

    Trevlig helg på er!

    V

    Svara
  6. Ivar L

     /  06/01/2018

    Bra beslut av Danmark och naturligtvis har Mohamed Omar helt rätt:
    ”SVERIGE Det danska folketinget har röstat fram ett förbud mot plagg som burka och niqab. Mohamed Omar, skribent på Det Goda Samhället, vill att Sveriges politiker ska ta samma beslut.
    – Det ger en psykologisk effekt för unga muslimer, säger han.”
    https://nyheteridag.se/plus/mohamed-omar-sager-ja-till-svenskt-burkaforbud-de-som-ar-jatteextrema-far-ett-incitament-att-aka-harifran/

    I och för sig ser man sällan Niqab och Burka i Sverige men med tanke på hur det ser ut i t.ex. England är det väl bara en tidsfråga. Överhuvudtaget stödjer jag alla förslag som gör det svårt för fundamentalistiska och reaktionära muslimer att bo i vårt land.

    Svara
    • Leisha Camden

       /  06/01/2018

      Jag är norska och bor i Oslo. För tio år sedan såg man aldrig någon i niqab här i staden. Nu dyker det upp lite här och var. Om tio nya år så … ?

      Svara
  7. Ivar L

     /  06/01/2018

    Herregud vilken pinsam intervju. Om han skulle ta hänsyn till ”parametrar” som bristyrken (vilket väl är ett djävla skitsnack) eller vem som kan tänkas citera rapporten i valrörelsen så hade det väl inte blivit en vetenskaplig rapport överhuvudtaget? Då hade det blivit någon slags propagandapamflett av sån’t slag som hobbyekonomen Sandro Scocco levererar från sitt opinionsbildande propagandainstitut Arena.

    Svara
  8. Jonas

     /  06/01/2018

    Har läst igenom rapporten och som jag förstår det så tar han inte med Migrationsverkets kostnad på 60 miljarder. Om man gör det så blir det 87.000 till per person och år.

    Svara
    • Holtzkampf

       /  06/01/2018

      Precis, den är inte övergripande för alla kostnader som stat, kommun och landsting orsakas av invandringen.

      Det han visar på är toppen av ett isberg. Men så länge det inte finns politisk motivation att göra en övergripande analys så får den duga tillsammans med Tino S och även Jan Tullbergs gamla rapport.

      Det är mycket långt kvar innan en verklighetsförankrad diskussion kommer. Åsiktsskillnaderna skär rakt igenom familjer, arbetskamrater och vänner.

      Löften från 7-klöver idag om att strama åt kommer att vara bortblåsta efter 9.e sept. Även MED känns tveksamma. Enda möjligheten är att SD (och Afs) blir tillräckligt starka för att åstadkomma förändring. Annars är det kört bedömer jag.

      Svara
      • Olof

         /  06/01/2018

        Jag tycker MED är trovärdiga i sin ambition att rensa kostnader. De är kanske inte lika inriktade på att det är framförallt på invandringens kostnaderna skall ner, även om jag inte sett något annat från dem. Men ärligt talat, om man valde att lägga ner södertörn och nationella genussekretariatet för att finansiera vuxna afghaners gymnasiestudier så… kunde jag leva med det.

        Svara
  9. Ivar L

     /  06/01/2018

    Är det inte rätt lustigt ändå att bland länder från Afrikanska MENA (i utökad bemärkelse) utgör Etiopien och Eritrea ett undantag i att leverera hyfsat framgångsrika invandrare. Och vad utmärker dessa länder? Jo, att islam (ännu) inte är den dominerande religionen. Istället är fortfarande kristendomen starkast.
    Slump?

    Svara
    • Cain

       /  06/01/2018

      Jo, men det finns förklaringar. Jag känner folk från bägge länder och de är verkligen väldigt välintegrerade. Jobbar hårt, värderar familjen, ser inte ner på kvinnor etc. Vissa av dem citerar sin kristna bakgrund som ett skäl.

      De koloniserades heller aldrig. Ett stolt folk som enades under kejsaren som gjorde allt i sin makt för att förhindra Italiens försök att kolonisera dem. Med andra ord, antagligen redan då det mest civiliserade afrikanska landet.

      En annan intressant förklaring gavs av en av mina eritreanska vänner: Vi är Kung Salomons och Drottningen av Sabas ättlingar. Vi har judiskt blod!

      Svara
  10. MiT

     /  06/01/2018

    Svara
    • http://www.gertrud1.se/blogg/

       /  06/01/2018

      Han är ju själv en moralpolis.

      Svara
  11. MiT

     /  06/01/2018

    Svara
    • Pelle2

       /  06/01/2018

      Är väl som vanligt med extremisterna i FI.
      Hetsar dom inte mot män på internationella mansdagen så ger dom sig på veteranerna på deras dag.
      Sjuka människor värda enbart förakt !

      Svara
  12. Pelle2

     /  06/01/2018

    Var ju verkligen en skrattretande intervju med Ruist där Aktuellts och SVT,s agenda verkligen lyste igenom. Var som sagt var skönt av Ruist att stå tyst och verkligen visa hur korkade frågorna var.
    Scocco gjorde ju också bort sig ordentligt när han började prata om infödda svenskar i låglöneyrken som inte bidrog med så mycket skatteintäkter också var en förlust för samhället.
    De som är födda här måste vi naturligtvis ta hand om men vi har fan i mig ingen skyldighet att vara socialbyrå åt hela världen.
    Sedan är det ju ett ännu större problem med alla invandrare som aldrig tjänar in en krona så de som jobbar i låglöneyrke bidrar ju åtminstone till samhället i någon mån.
    Men Scocco är ju en ideolog i första hand och en ekonom i andra så ingen är ju förvånad…

    Svara
  13. Visionären

     /  06/01/2018

    Ursäkta OT och allt, men här har vi en kommande bomb som det inte talas om i media:

    ”Det går inte så bra för många av Sveriges kommuner. Med höga skulder går de en svår framtid till mötes, rapporterar Ekot. En av fem kommuner kallas för ”konkursmässig”.

    Den ekonomiska situationen i många av Sveriges kommuner börjar bli riktigt ”allvarlig”, som Sveriges Radio uttrycker det.
    Skulderna växer och en av fem är ”konkursmässig”.
    – Skulle det ha varit ett företag skulle en av fem kommuner ha varit konkursmässig, säger Greger Gustafson, affärsansvarig för offentlig affär på Skandia, till Ekot.
    Detta baserar han på kommunernas soliditet, förmågan att på lång sikt betala sina skulder. Kommunerna lider av ett negativt eget kapital och skulderna är numera större än tillgångarna.
    Att bubblan inte spruckit beror på att räntorna än så länge är låga. Men den dag de stiger kommer det bli värre.
    Enligt Greger Gustafson har kommunerna i princip kunnat låna pengar gratis, men när räntan i stället blir 4-5 procent kommer det enligt honom kosta ”många miljoner”.
    Dessa kostnaderna får kommande generationer bära, menar han.
    Dessutom handlar det inte bara om kommunernas banklån, utan även om stora framtida pensionsutbetalningar till kommunanställda. Enligt Ekot är kommunernas pensionsskuld hela 235 miljarder kronor.
    Först går 40-talisterna i pension, sedan 50-talisterna och 15 år senare ”den stora gruppen” 60-talister, påpekar Greger Gustafson.
    Enligt SKL:s chefsekonom Annika Wallenskog beror skuldsättningen på befolkningsökningen som kräver omfattande investeringar i bland annat skolor och förskolor. Investeringsbehovet ligger på hela 160 miljarder – per år. Hon tycker dock inte att man ska vara så orolig, även om välfärden märkbart kan komma att försämras.”

    V

    Svara
    • Visionären

       /  06/01/2018

      ”Hon tycker dock inte att man ska vara så orolig, även om välfärden märkbart kan komma att försämras.”

      J-a idiot. Hon skulle antagligen inte tycka att det fanns anledning till oro om så mitt under en våldtäkt.

      V

      Svara
    • Olof

       /  06/01/2018

      ”Hon tycker dock inte att man ska vara så orolig, även om välfärden märkbart kan komma att försämras.”

      Skall vi slå vad om att hon kommer sälla sig till skaran som tycker man skall vara orolig när de märkbara försämringarna i välfärden leder till krav på interneringsläger och massdeportationer? Och samtidigt inte fatta alls varför det helt plötsligt blivit ‘normaliserat’?

      Svara
    • Tor

       /  06/02/2018

      Kolla in Hans Jensviks videor på Youtube.
      Dålig kvalité men väldigt skrämmande om kommunernas framtid – mörk.

      Svara
  14. Visionären

     /  06/01/2018

    Och för alla er som inte fattar vad en konkurs innebär.

    Ett antal städer/kommuner har gått i konkurs (ta t.ex. Detroit). En konkurs slår till när staden/kommunen inte kan betala sina räkningar allt eftersom de förfaller. När konkursen är ett faktum kan alla politiker, som tror att de bestämmer, se sig i akterspegeln efter sin bestämmanderätt. Då är det bankirer, likt Soros, Rotschilds m.fl., som sätter agendan, OCH BESTÄMMER ÖVER DIG VAD DU SKA TÄNKA OCH TYCKA!

    ÄR DET SÅ DU VILL HA DET?

    V

    Svara
    • lensof

       /  06/01/2018

      Utan pengar ingen självständighet och inga valmöjligheter.

      Utan soliditet inga möjligheter till demokrati.

      Utan demokrati måste du ha en pappa eller mamma med mycket pengar och helst också både utbildning och kontaktnät.

      Det blir ett hårt uppvaknande för de unga center- och miljöpartisterna. De som vill rädda världen (från vad vet de inte ens själva) men inte förstått att detta kan kosta deras egen frihet.

      Svara
      • Visionären

         /  06/01/2018

        Precis så (som Senior skulle ha skrivit).

        //mp

        Svara
        • Senior

           /  06/02/2018

          Precis så.

          Svara
        • Senior

           /  06/02/2018

          För att inte tala om den laglöshet som uppstår när folket utan Mamma och pappa med resurser börjar bli hungriga och måste mätta familjens munnar.

          -Då kan vi åter igen börja tala om ”survival of the fittest” i en modern tappning.

          Svara
    • Porta

       /  06/02/2018

      Du har rätt men fel… mark kan aldrig gå i konkurs, stå fast med din familj på er mark! Allt du skriver om Soros, Rothschild etc är utanpåverk, de har bara makt över dig om du ger dem den. Som jag brukar skriva till ”vänner” som ser konspirationer överallt, judar som styr, globalister som vill äga allt… bygg nätverk i din närhet, skapa egna valutor, beväpna er och var stolta över ert arv och deras makt är borta!

      Svara
  15. Visionären

     /  06/01/2018

    Och för alla er som tror att jag är ett troll bakom anonymitetens skugga (som påstår sig jobba som åklagare och inte anses trovärdig; jag tittar på dig lille Sälungejobbaren). Jag har bestämt mig för att kliva ut ur garderoben.

    Här är min röst: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=87&artikel=731572

    Här är min bild: http://www.gotahovratt.se/Publikationer/Domkretsen/domkretsen_4-2005_webb.pdf (bläddra till sid 16).

    Jag heter alltså Michael Pleym och jag jobbar som kammaråklagare vid första ekobrottskammaren i Malmö. Jag har tillika ställt upp som kandidat för SD i Malmö. Se här: https://data.val.se/val/val2018/valsedlar/K/kommun/12/80/valsedlar.html#id0110 (plats nr 28)

    Anmäl mig, trakassera mig, gör vad ni vill. Jag skiter i vilket. Jag har inte många år kvar nu på jobbet. Men den som rör ett hårstrå på min familj kommer att få ett h-e. Och räkna inte heller med att jag personligen kommer ta emot vilken skit som helst. Jag är fortfarande åklagare och har mina fördjupningar.

    M v h

    Michael Pleym

    Svara
    • MiT

       /  06/01/2018

      Ojdå, det var det värsta 😛

      Svara
    • lensof

       /  06/01/2018

      Något verkar ha fått dig att öppet ta ställning.

      Imponeras av ditt mod.

      Svara
      • Visionären

         /  06/01/2018

        Allt. Det här landet is going south.

        MickeP

        Svara
    • Rikard

       /  06/01/2018

      Hej.

      Tack för ditt mod.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
    • Utlandssvensk

       /  06/02/2018

      @ Michael Pleym,

      Väldigt modigt! Du har min respekt.

      Jag hoppas att du slipper att betala ett högt personligt pris. Kanske har vi nu kommit till den punkten att vi är så många att det inte längre lätt går att krossa de individer som står upp. Återigen hoppas jag verkligen att det är så, för dig och alla andra modiga kandidater och öppna dissidenter.

      Svara
    • Senior

       /  06/02/2018

      Stort och osjälviskt.

      Själv måste jag av praktiska skäl hålla tillbaka en liten stund till.

      Till alla er övriga:
      När nu våra värsta farhågor är vidimerat av en åklagare med insyn, så kan det inte längre råda någon tvekan om hur illa det verkligen ligger till.

      Svara
    • Visionären a.k.a. MickeP

       /  06/02/2018

      Försänkningar (i.s.f. fördjupningar) skulle det vara.

      Tack alla bloggkommentatorer för ert stöd. Jag lovar att om trakasserier eller repressalier infinner sig kommer ni bli de första att få veta.

      Jag är personligen hoppfull om att vi nu nått den kritiska massa där det inte längre går att trakassera folk endast för deras politiska åsikter. Herregud, vi i SD är snart Sveriges största parti.

      Bästa hälsningar

      MickeP

      Svara
      • MiT

         /  06/02/2018

        Ja, om några månader är ni nog det största partiet. Med marginal dessutom…

        Svara
  16. MiT

     /  06/01/2018

    Svara
    • weasel

       /  06/02/2018

      Skulle vara kul att höra vad Sörman menar med att en tjej från Gällö var ”körd” om hon blev ihop med en kille från Bräcke.
      På vilket sätt var tjejen körd ?
      Blev hon könsstympad ?
      Tvångsgift ?
      Mördad av sin släkt ?

      Det enda man kan konstatera är att Barbro Sörman (V) är relativiseringarnas mästare som aldrig förnekar sig ;

      https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/politiker-varre-med-svenska-valdtaksman

      Svara
    • michael.

       /  06/02/2018

      När man läser vad läraren Barbro Sörman skriver så förstår man varför svensk skola sjunker som en sten resultatmässigt.

      Svara
    • Pelle2

       /  06/02/2018

      Och att kvinnor frivilligt hade en relation med betydligt äldre män menar Sörman är detsamma som när små flickor eller väldigt unga kvinnor mot sin vilja blir bortgifta inte sällan med män dom aldrig har sett ?
      Och att två samhällen rivaliserar med varandra är alltså samma sak som en kultur där kvinnor är mindre värda än män, inte tillåts ha relationer med vem dom vill, könsstympas,gifts bort med tvång och mördas om dom inte lyder släkten ?

      Helt sjukt relativiserande av Sörman som säkert dessutom står på barrikaderna och skriker om hur förtryckt hon blir av svenska män…

      Svara
  17. weasel

     /  06/02/2018

    Här kommer några förslag på frågor som SVT kan ställa till andra forskare som har sammanställt statistik och kostnader och skrivit rapporter ;

    1. Varför ska vi veta hur mycket skatteflykten kostar Sverige ?

    2. Har du tagit hänsyn till att det är valår när du nu väljer att presentera din sammanställning över klimatförändringarna ?

    3. Men varför är det viktigt att veta hur mycket sjukskrivningarna kostar ?

    4. Du är inte rädd för att din rapport som visar att invandringen är lönsam ska användas av politiska krafter ?

    ”SVT – fri och obunden Television ” – Jepp, absolut, och månen är en grevéost 🙂

    Svara
  18. MiT

     /  06/02/2018

    Svara
  19. MiT

     /  06/02/2018

    Svara
  20. Innoperp

     /  06/02/2018

    Jag såg först en kortare video delad av Tino Sanandaji av intervjun, den hade ganska risig ljud så fram tills en minut in i klippet trodde jag det var dubbat med bisarra kommentarer.
    Det är ju fullständigt sjukt! Och på riktigt?!

    Svara
  21. MiT

     /  06/02/2018

    Svara
    • Pelle2

       /  06/02/2018

      Men han har säkert inget emot om dom bjuder in kommunisten Sjöstedt…

      Svara
  22. Jonas

     /  06/02/2018

    Ännu en kostnad som han inte räknat med.

    ”Hon säger att kommunerna har ökat sin skuldsättning eftersom det krävs stora investeringar i bland annat skolor och förskolor. Och nya investeringar väntar.
    – Det är väldigt stora investeringsbehov framöver. I storleksordningen 160 miljarder per år, säger Annika Wallenskog”

    Jag tycker det låter billigt att kunna bygga ett nytt Västerås varje år, komplett med bostäder och allt, för bara 160 miljarder.

    https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6967092

    Svara
    • Jonas

       /  06/02/2018

      Varje gång, nu i sommar, ni hör någon kommun klaga över vattenbrist så beror absolut inte på att befolkningen har ökat. Det beror bara på klimatförändringarna. Kom ihåg det.

      Svara
  23. MiT

     /  06/02/2018

    Svara
    • Rikard

       /  06/02/2018

      Hej.

      Anders Lindberg ljuger, eller är dum i hela huvet hela tiden.

      BNP per capita har rört sig hur från 1975 till 2017, Anders?
      BNP rakt av har rört sig hur, lille Anders?
      Köpkraft? KPI? Belåningsgrad? Faktisk arbetslöshet? Självförsörjningsgrad? Erlagd skatt kontra spenderad skatt? Skattetryck rent allmänt? Valutans värdeförändring re: valutor från jämförbara länder som inte låtit sig invaderas i samma grad?

      Och så vidare, gossemannen Anders.

      Du, Anders Lindberg, ljuger antingen medvetet och med illvilja mot Sverige och svenskarna- du är en bakdantare och en goddagspilt, eller så är du som sagt dum i hela huvudet hela tiden.

      (Att sådana som du, ‘dubbelnollan’, Virtanen och Helin och ‘Oisin Cantwell’, eller varför inte Tom Hjelte, fungerar som arbetskamrater och vänner privat förvånar allt mindre.

      Ni har väl samma värdegrund antar jag.)*

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare
      PS *GBA; Guilt by association, men ganska snygg tycker jag. Man kan använda GBA till att svartmåla, men bättre är att använda den att få motståndaren att försvara och förklara sig; den som gör så ljuger, tänker vi ofta undermedvetet. Om man nu skall använda GBA alls, vill säga. DS

      Svara
    • Pelle2

       /  06/02/2018

      Kritiken mot Ruist handlar om att vänstern inte vill att man räknar på det sättet.
      Som någon påpekade hade Ruist inte ens tagit med kostnaderna för migrationsverket i sina beräkningar.
      Och att ekonomin går bra handlar väl till stor del om att samhället än så länge har haft råd att ta kostnaden för att vi har varit framgångsrika på många områden. Frågan är hur länge det kommer fungera ?
      Det finns förvisso framgångsrika invandrare men det finns väldigt många som aldrig bidrar till vårt samhälle med en krona utan tvärt om lever på bidrag.

      Svara
      • Senior

         /  06/02/2018

        Så länge det finns pengar att ösa ur skattkistan går det givetvis jättebra för landet.
        Ju mer och fortare man öser, desto bättre går det.

        -Men förr eller senare är botten nådd på skattkistan och man får slut på andras pengar, och då är landet plötsligt bankrutt.

        Vi har sett det förut i samtliga socialiststater, senast i raden Venezuela.

        Svara
  24. Hade Ruists forskning kommit med annorlunda resultat så tror jag knappast att frågan om detta kan användas som slagträ inför valet ens hade kommit upp. Att sedan normalt funtade människor fattat sedan länge att den sortens invandring Sverige bedrivit i åratal är olönsam är en annan femma…

    Svara
    • weasel

       /  06/02/2018

      ”Om flyktingar bara varit en kostnad, hur kommer det sig då att Sveriges ekonomi går så ofantligt mycket bättre än länder som tagit emot färre genom åren”

      Åh, herregud. Finns det ingen gräns för hur dum en skribent på aftonbladet får vara ?
      Resonemanget är ungefär lika logiskt och intelligent som ”Hörru, Anders , om Victor Orban nu är så dum, hur kommer det sig då att ungerska tomater är så goda ? ”

      Sveriges ekonomi går bra på grund av en hel del faktorer. Ingen av dessa faktorer är ”invandring”.
      Sveriges ekonomi går bra TROTS invandringen- inte på grund av invandringen.
      Och att Sveriges ekonomi går bra är inte samma sak som att Sveriges välfärd går bra.

      Min ekonomi går också bra om jag tar ett sms-lån på 200.000 kronor och sedan tar ett sms-lån på 300.000 kronor för att ha råd med räntan.

      Svara
  1. Vad blir nästa steg, nmr eller Waffen-SS? | WTF?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: