Nationaldagsintegration

Idag är det Sveriges nationaldag och tidningarna kommer att tävla i hur dåligt allt som kan förknippas med Sverige är. Ledare efter ledare, krönika efter krönika, de kommer att klättra på varandra för att racka ner på allt som är svenskt.

Värst kommer bidragstidningar som t ex etc, Feministiskt Perspektiv och liknande att vara tätt följda av Aftonbladet och sen en fallande skala. Så brukar det i alla fall vara.

Så därför tänker jag posta lite grejer som tydligen är jättebra att vi fått i Sverige så vi inte bara har barbariet och midsommar och såna där töntiga saker.

Lamotte och hans Sweden Tour var i Uddevalla igår

Där kan man se ganska mycket av precis allt som är önskvärt i Sverige. Så vi inte bara har midsommar alltså. Han blev hotad innan han åkte dit, det var folk som sa till honom att han inte får vara där, det kastades flaskor osv. Äntligen lite härlig touch av Mellanöstern och MENA även i Uddevalla. Som alla längtat!

Där fanns tamejfan allt som vi längtat så mycket efter, respekblattar, mer respektblattar, folk som var födda i Sverige men som mycket knappt pratar begriplig svenska, gaphalsar, stöddiga skitungar, socialfolk (troligen) som försvarar dem, attitydsproblem, mer attitydsproblem osv osv osv. Allt fanns. Det enda jag inte såg som jag sett i alla hans andra sändningar är svenska tjejer och äldre kvinnor som svärmar runt dem. Hade de funnits på plats där hade bingobrickan varit full.

Bara att titta på hans sändning så ser man direkt vad som äntligen har börjat göra verkan, inte bara där utan på de flesta ställen runt om i Sverige. Man ser var det nya fantastiska kommer från. Direkt. Så nu har vi äntligen den härliga mångkulturen i varenda liten by i Sverige!

Sen har vi mer på Västkusten. Inte bara där men det är mest där som GP har granskat förskoleverksamheten och funnit att integrationen i Sverige funkar perfekt! Ja den funkar nästan otäckt bra!

För äntligen börjar mångkulturen tränga igenom bastionen Förskolan! Som våra politiker har längtat efter detta! De säger att de inte alls tycker det är bra men de är lite blygsamma bara, de vill inte ta åt sig hela äran själva. In och läs alla fina exempel på mångkultur i förskolan! Skönt att vi inte bara har midsommar och barbari i Sverige längre utan mer utvecklade kulturer också! Exakt som politiker och media vill ha det!

Sen finns det några artiklar till från GP men de envisas med att låsa in dem efter en dag eller så. Varför vet jag inte för de borde ju vara stolta och nöjda över att kunna visa upp allt det fantastiska nya som de kämpat så hårt för under alla år? För er som prenumererar så finns t ex den här.

Det är t ex förskolepersonal som säger att det inte är några problem att tvinga 5-åriga tjejer att ha slöja på sig eftersom de är så stora, det är personal som tillmötesgår föräldrarna i massor när det gäller den underbara mångfalden. Synd bara att de ungarna aldrig någonsin kommer att ha en chans i Sverige när de blir vuxna eftersom de skitdåliga svenskarna (sämst i hela världen såklart!) råkar tycka att bete sig någorlunda normalt svenskt är något att sträva efter i Sverige. Unkna rasister alltså! Men härligt att snabbspår och mångfald i förskolan äntligen börjar göra lite nytta! Effekten börjar synas nu! Synd bara på några få små ofrivilliga offer på vägen till lyckorike men det tycker våra politiker, journalister, krönikörer osv är ett lågt pris att betala. Och väl värt!

Här kan man läsa lite mer om förskolepersonalen.

I Sydsvenskan kan man läsa lite om den nya underbara strandkulturen i Sverige ser ut.

Men något skaver ändå, Sydsvenskan verkar nästan skämmas lite i stället för att stolt visa upp att det man kämpat för i så många år äntligen börjar ge resultat? Artikeln är märkligt ren på detaljer som kan ge lite ljus över hur det nya fantastiska kan ske i lilla Falsterbo.

Jag tror att det ovan rör händelsen i Falsterbo nämligen…

Är inte Sydsvenskan stolta över att vi inte bara har såna där töntiga saker som midsommar längre utan att vi numera är mångkulturella? Varför är man alltid så sparsam med detaljer, det är alltid ”gäng”, ”ungdomsgäng”, ”killar”, ”unga killar” osv när resultatet av deras kamp äntligen visar sig? Borde de inte vara stolta, nöjda och glada och verkligen vilja visa upp allt det nya som man varit med om att skapa nu när det äntligen börjar visa sig på riktigt?

Ännu ett exempel på lyckad mångkultur och integration!

Så nationaldagen till ära, ett helt inlägg fyllt med goda exempel från bara de senaste dagarna på fantastisk mångkultur och en integration som går oförskämt bra!

Och ändå bara ökar SD i opinionen? Vilket jävla mysterium alltså! Ingen fattar någonting, det måste bero på debatten att de ökar, finns absolut ingen annan förklaring!

MVH

MiT

Annonser
Följande inlägg
Lämna en kommentar

175 kommentarer

  1. MiT

     /  06/06/2018

    Svara
    • hllviken

       /  06/06/2018

      Mattias Lindberg hissar stolta fanan.

      Svara
    • Senior

       /  06/07/2018

      ”Sveriges nationaldag och svenska flaggans dag firas den 6 juni varje år och är en helgdag i Sverige. Tidigare firades 6 juni enbart som ”svenska flaggans dag” och det var först 1983 som dagen även fick status som nationaldag. Sedan 1996 är nationaldagen en salutdag, och från och med 2005 är nationaldagen även en helgdag”
      -Wikipedia

      Här har vi orsaken till att vi inte firar Sveriges nationaldag, den har helt enkelt inte funnits tidigare.

      Det våra kära politiker däremot talar tyst om, eller försöker förminska, är att Svenska folket i brist på en officiell från politiskt håll etablerad nationaldag har tagit ett eget initiativ och istället använt midsommar för att genomföra sitt nationaldagsfirande.

      Det har dock förlöjligats och ansetts rasistiskt tidigare av vår välvilliga socialistregering.
      Något som politikerna nu dessutom lyckats urvattna och förstöra genom att sent omsider, för att få kontroll även över detta, införa denna nationaldag och göra den till helgdag. -På bekostnad av en kristen helgdag kan tilläggas.

      Svara
  2. MiT

     /  06/06/2018

    Svara
  3. MiT

     /  06/06/2018

    Svara
    • Joy

       /  06/06/2018

      Den mannen tillhör en sekt, den saken är klar. Vi fick starka bevis på att förnuftet inte är med i den mannens tankevärld. Det blev ett väckelsemöte av riksdagen och det är en ren skam att vi styrs av korkskallar som måste vara goda och utbrister i någon slags obehaglig lovsång till sin egen godhet. Masspsykosen i riksdagen.

      Svara
    • Tor

       /  06/06/2018

      Lite som Birgit Friggebo
      https://www.svtplay.se/klipp/17435330/we-shall-overcome

      Alltid dessa invandringskramare!

      Svara
  4. MiT

     /  06/06/2018

    Svara
    • Det enda som fungerar är ”Lika för alla”.

      ”It’s my way or the highway”
      – Dalton, Road House.

      Svara
      • Ivar L

         /  06/06/2018

        Problemet är naturligtvis att man inte kan lämna barn till dagis om man vill uppfostra dem enligt stränga regler själv. Militanta muslimer och vegantalibaner får helt enkelt ta hand om sina barn själva.

        Svara
        • Senior

           /  06/06/2018

          Problemet är naturligtvis att de barn som lämnas på dagis idag blir uppfostrade och indoktrinerade i detta jävla genustrams och socialistiska postmoderna smörja.

          Hellre lever jag trångt och fattigt och fostrar mina barn själv, enligt mina egna normer, i denna deras känsligaste period i livet.

          Bättre det än att lämna in dem på dagis av rent ekonomiska skäl, för att kunna jobba och betala skatt till ännu mer dårskap.

          -Jobba för vad? En quattro stagioni, en fanta och ett netflixabbonemang?

          Är det värt att offra sina egna barn och sina egna värderingar på det viset?

          Lämnar man dem på dagis kan man inte komma och gnälla över sakernas tillstånd. Då är man själv en del av problemet, för att inte tala om vad ens barn kommer att bli.

          Svara
          • Tor

             /  06/06/2018

            Ni har jobbat stenhårt för att fostra både föräldrar och personal att ställa krav.
            Det finns inga regler som måste hållas.
            Allas lika värde innebär också att alla har rätt till sin sanning.

            Grattis!
            Ni har lyckats med den värld ni strävade efter – total anarki.

          • Senior

             /  06/06/2018

            Så länge Svea rikes lag är norm, och inte en massa jävla ovidkommande ”värdegrunder” hade det inte varit något problem.

            Hade vi haft likhet inför lagen…. -För alla, oavsett ”värdegrund” så hade det inte varit några problem.

          • Senior

             /  06/06/2018

            Allas lika värde är för övrigt en jävla kommunistmyt.

            Alla har inte lika värde.
            Oavsett hur man grupperar dessa olika värden och hur man nu tillskriver dessa olika egenskaper som kön, hudfärg, etnicitet etc.etc. olika värden, vilket vänstern för övrigt är experter på, så gäller följande:

            Alla har, oavsett inbördes olika värden, rätt att behandlas med lika värdighet.

          • Vic

             /  06/06/2018

            Senior,

            I FN’s konvention om mänskliga rättigheter artikel 1 står det ”Alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter”. I den engelska deklarationen står dock ”All human beings are born free and equal in dignity and rights”.

            En sublim felöversättning från ”dignity” till ”värde” istället för värdighet.

          • Senior

             /  06/06/2018

            Jag vet.

            Felöversättning, my ass!

            Detta är en högst medveten förvrängning av socialisterna som översatt det.

            -Vilket innebär att detta land i praktiken inte ratificerat denna första artikel om mänskliga rättigheter, som alltför ofta dessutom sker förbrytelser mot.

          • Senior

             /  06/07/2018

            Skulle sverige ratificera ”All human beings are born free and equal in dignity and rights”. så skulle hela vänstern och dess klassindelning falla ihop som ett korthus.

            Allt snack om kvotering strider mot denna mänskliga rättighet.

            Detta orättvisa skattesystem där de (godtyckligt av regeringen beslutat beroende på dess behov) ”rika” skall betala mer skatt skulle också falla ihop.

            -Betänk att begreppett att alla är ”födda fria och likvärdiga gällande rättigheter och värdighet” gäller både fattig som rik.

            ”You can not legislate the poor into freedom by legislating the wealthy out of freedom. What one person recievs without working for, another person must work for without recieving. The government cannot give to anybody anything that the government not first take from somebody else. When half the people get the idea that they not have to work because the other half is going to take care of them, and when the other half gets the idea that it does no good to work because somebody else is going to get what they work for, that my dear friend, is the end of any nation. You can not multiply wealth by dividing it.”
            -Dr Adrian Rogers, 1931.

  5. G

     /  06/06/2018

    Svara
  6. G

     /  06/06/2018

    Vänstermänniska om GP:s granskning…

    Svara
    • Pelle2

       /  06/06/2018

      Så Ronny tycker att det är bra att tjejer tvingas ha på sig slöja av sina föräldrar och att skolpersonal skall se till de behåller den på sig ?
      Apologeter som han får mig att må illa.
      Skulle inte förvåna mig om han kallar sig för feminist samtidigt..

      Svara
      • Skulle gissa på att han skulle bli jätteupprörd om lille Maj-Björn inte fick ha på sig klänning i förskolan och föräldrarna ville att lärarna skulle kontrollera att han inte tog på sig en sådan. Jag är faktiskt förvånad att den jämförelsen inte kommit upp då den är idiotisk nog för sådana tomtar…

        Svara
    • Ivar L

       /  06/06/2018

      Hur kan man komma på idén att skriva om verkligheten i en nyhetstidning? Ja, verkligen obegriplig idé.

      Svara
  7. G

     /  06/06/2018

    Svara
    • tompas11

       /  06/06/2018

      ”Justitieminister Morgan Johansson uttryckte det bra när han till tonåringarna från Rubeckianska sa: ”Det ni gör kräver ett stort mod”. Det mod som varken Morgan eller hans kompisar i regeringen innehar. Morgan tillhör de fega uslingarna som gömmer sig och smiter undan med meningslös retorik utan att ta ansvar.

      Svara
  8. MiT

     /  06/06/2018

    Svara
    • ”Lagom” kommer aldrig igen.
      ”Lagom” fanns inte i verkligheten.

      Svara
    • Pelle2

       /  06/06/2018

      Typiskt att det är en FI-are som tycker detta.

      Svara
    • Tor

       /  06/06/2018

      Det är tack vare att vi har en nationalstat med gränser som vi kan ha våra generösa välfärdssystem.
      Svenska makthavare tycker förmodligen att vi har bättre sätt att sköta välfärden är andra länder. Linjen där vår välfärd börjar kallar vi för gräns.Det är linjen där vår nation börjar att gälla och vår välfärd.
      Rätt då enkelt kan man tycka.

      Men för en vänstermänniska som Per H är det inte allt naturligt.
      För att krossa makten och uppnå vänsternirvana är som bekant alla medel tillåtna.
      De har numera övergett hoppet om revolution i enskilda länder, de gör allt för att världen ska vridas till ett socialistiskt paradis.

      För att uppnå sitt mål har man lierat sig med sina två största fiender;
      Globalistkapitalister och Islamister.

      Sorry vänstern – om ni skulle lyckas så har ni misslyckats.
      Både Globalister och Islamister kommer att köra över er.

      Så – JA – det finns all anledning att fira nationaldagen.
      Utan nationalstaten har vi ingenting.

      Svara
    • yeah

       /  06/08/2018

      Ännu en Fi-tomte till feministman som tar i så hen spricker när hen godhetssignalerar. Trots att hen vet mycket väl att hen ska vara tyst och kvinnor ska föra hens talan.

      Jag minns grundskolans traditionsenliga flagghissning för många år sedan. På nittiotalet hände dock något i skolan när alla former av flaggor plötsligt förbjöds (svenska flaggor såklart). Främst på kläder men även minsta pinal skulle bort. Den somrigt stolta traditionsenliga flagghissningen med positiv pompa och glad gemenskap (även om den var kort och koncis och en droppe i havet i jämförelse med grannlandet i väster) försvann plötsligt helt och den som vågade viftade med en flagga på 90-talet var helt plötsligt rasist och den som hade på sig en blågul tröja eller liknande fick klädesplagg beslagtagna och anmäldes till rektorn för korrigering.

      I dag används traditioner i propagandasyfte för att undergräva svensk kultur (Det finns ingen svensk kultur™) och främja en destruktiv ”mångkultur”.

      En mångkultur som innebär är att Sverige aktivt stödjer trafficking och terrorism samt främjar islamism och segregation. Resultatet har inte låtit vänta på sig med skjutningar och skit som inträffar varenda jävla dag (samhället har blivit tryggare ™). Samtidigt som sexuella övergrepp skjutit i höjden på på senare år, när inte bara hela stadsdelar utan även ungdomsfestivaler och allmänna badhus över en natt förvandlades till regelrätta no-go-zoner för kvinnor på grund av taharrush och systematiska gruppövergrepp. Teorier om svenska ”dansringar” följde. Magiska armband som skulle förhindra övergreppen hade något allvarligt fabrikationsfel (konstruerade för heterosexuella vita medelålders män som kunde tyda dess text) som orsakade att övergreppen ökade istället för minskade.

      Gruppövergrepp mot kvinnor sopas under mattan och tystas ner. Tydligen är det viktigare att ge pekpinnar om hur mycket folk ska få fira och flagga på fritiden. Stigmatiseringen måste hållas vid liv. Kanske vore det bästa vore att placera ut kommissarier här och var som antecknar hur mycket gemene svensk firar och rapporterar till researchgruppen eller liknande myndighet så att firandet inte går över styr.

      Fi-Per en tämligen tandlös hen-tomte men det finns såklart ett ekonomiskt egenintresse som jurist som sticker ut och lyser igenom. Ingen vill stå utanför asylindustrin i dag. Det finns pengar att tjäna på mord och våldtäkter.

      Jag firade inte själv men såg att zigenarna förde ett jävla liv så alltid roar nationaldagen någon.

      Svara
  9. MiT

     /  06/06/2018

    Svara
    • Johan A

       /  06/06/2018

      Ovanstående illustrerar exakt verkligheten i förskolan. Min sambo (feminist och vänster tyvärr) jobbar som förskolelärare Gbg-området och resonerar precis som ovanstående. Frågade henne om hon skulle göra som föräldrarna ville om deras önskan var att dottern bara skulle leka med dockor och låtsas vara prinsessa. Nej! blev svaret för det skulle cementera traditionella könsroller. Då frågade jag henne om hon skulle hindra en flicka att ta av sig slöjan om hennes föräldrar ville att hon skulle ha den på sig. Svaret jag fick var: ”Jag vill inte diskutera det här med dig för jag vill inte tro att min sambo är rasist!” Och alla hennes väninnor, som också jobbar inom förskolan, resonerar precis likadant! Det är fanimig skrämmande.

      Svara
      • hllviken

         /  06/06/2018

        Stackars dig – det verkar vara en problematisk relation. Nästan omöjligt att arbeta för gemensamma mål.

        Svara
      • Pelle2

         /  06/06/2018

        Ser inte din sambo, Johan A, hur inkonsekvent hon är ?
        Hon blir upprörd om en svensk flicka vill leka lekar med traditionellt kvinnliga förtecken och skulle tillrättavisa henne men tycker att det är helt rätt att en flicka tvingas ha slöja på sig och skulle se till att hon har det.

        Svara
        • Opie

           /  06/06/2018

          Ja, det är din sambo som är rasisten i sammanhanget. Pga av den ena flickans bakgrund/entnicitet anses inte hon ha samma ”rätt” att välja, att få åtnjuta könsneutral pedagogik osv.

          Svara
          • Olof

             /  06/06/2018

            Min första tanke med. Om hon gör skillnad på barn på grund av deras ursprung så låter det onekligen som någon i förhållandet kan vara rasist. Och det är inte Johan A.

      • G

         /  06/06/2018

        Herregud. Du brukar ju ibland berätta korta historier från din relation, det är intressant och uppskattats, men tråkigt höra att det inte verkar ha blivit någon skillnad till det bättre öht. Det måste tära på olika sätt att leva i en sån relation, även om ni nu ”älskar” varandra, vilket jag förutsätter, annars hade ni väl gjort slut och gått skilda vägar för flera år sedan. Tror jag läste första kommentaren här i kommentarsfältet om hur din sambo och hennes väninnor resonerar 2016 nån gång (året då jag blev Toklandare, så om du skrivit innan vet jag inte) och ni är fortfarande tillsammans, det måste väl betyda något. När jag skriver tär på så tänker jag väl mest på dig, din sambo tär det säkert inget på, hon är ju vänster, inkonsekvent, shariafeminist, tolerant, relativist, dubbelmoralist, anti-rasist osv, allt det ”goda”.

        Svara
      • Skeptisk

         /  06/06/2018

        Hon är alltså beredd att offra invandrarflickornas frihet för att själv framstå som god. Hon tillåter ett förtryck mot dem hon inte tillåter mot andra barn för att inte bli ”rasist”. Du bör hälsa henne att hennes ”feminism” endast är tomma ord, en falsk fasad, när hon gladeligen offrar småflickor till patriarkatet. Hon är förtryckets lakej och hantlangare.

        Svara
    • G

       /  06/06/2018

      Svara
    • G

       /  06/07/2018

      Svara
  10. MiT

     /  06/06/2018

    Svara
    • hllviken

       /  06/06/2018

      Henrik Sedin hissar vit flagg.


      Svara
    • Tor

       /  06/06/2018

      Mina bekanta här i USA har alla en bild av Sverige som stämmer bra överens med verkligheten.
      Enda felet är en viss tidsförskjutning – typ 1970
      De har hört lite om invandring, men kan inte få ihop bilden av hur idyllen med fritt allting och blonda brudar kan rubbas lite av några invandrare.

      Men jag tycker det kan förlåtas. Hur många svenskar vet hur det står till i Peru?
      Det som inte kan förlåtas är hur SVENSKAR i Sverige inte förstår hur illa det är i landet.

      Svara
  11. G

     /  06/06/2018

    Svara
  12. MiT

     /  06/06/2018

    ”Nej tack, jag vill inte bli svensk”
    https://www.aftonbladet.se/a/a2xM74

    Svara
    • Jo, det finns poänger i det hon skriver, men hon missar en hel del också.
      (För att bara plocka en väldigt enkel poäng: supandet. Har hon missat nykterhetsrörelsen och folkomröstningen 1922?
      https://sv.wikipedia.org/wiki/Kr%C3%A4ftor_kr%C3%A4va_dessa_drycker)

      Jarnvall: ”Vårt Sverige”
      https://nyhetsbyran.org/2018/06/06/vart-sverige/
      ”Sedan – någonstans kring mitten av 1990-talet och inträdet i EU – försvann känslan successivt. Sverige blev en del av Europa, inget unikt lägre. Vi blev internationalister, försvaret av vårt land kändes inte längre angeläget, Sverige blev utbytbart. En självklar plattform full av välstånd för alla och envar att använda hur som helst och utnyttja för sina syften och karriärer.”

      Läs hela.

      Svara
    • Pelle2

       /  06/06/2018

      Det är ju typiskt att Aftonbladet tar in ett sådant inlägg just på Nationaldagen men jag måste ändå säga att jag till viss del kan köpa hennes resonemang.
      Hon ville ju inte vara turk, som är hennes ursprung, heller utan ville välja det bästa av bägge världarna.
      Hade hon däremot sagt att hon är turk och inget annat så hade jag blivit förbannad.

      Svara
      • Ivar L

         /  06/06/2018

        Ja, hon vill välja och vraka men missar hon inte en liten detalj? Om jag vill behålla mitt land som svensk, hur går det då om hela världens folk vill välja och vraka och bo här och vara lite vad som helst? Svenskarna har rätt till Sverige enligt folkrätten. Hela det sätts på undantag om vi förvandlas till ett smörgåsbord för envar i världen att käka upp bit för bit av. Jag kan inte se att hennes brist på vilja att vare sig vara svensk eller turk gör saken bättre för oss.

        Svara
      • Olof

         /  06/06/2018

        Ja, det låter som om hon är utpräglad individualist. Rätt typiskt för en individualist ställer hon inte krav på hur hon tycker någon annan borde vara. Hon kräver ingen rätt att tvinga barn till något. Hon kräver ingen rätt att få inkräkta på andras tillgång till det gemensamma rummet.

        Hon säger att aspekterna hon inte gillar är inget för henne – men hon kräver inte att de ändras.

        Jag håller med henne i en del av kritiken – och delar av den är anledningar att jag tycker det är sådan ondska att lura hit människor som kommer ha svårt att förstå t.ex den svenska kulturens exkluderande natur – vi exkluderar gärna till och med familj, så ta det inte personligt när folk inte pratar i hissen.

        Men människor med hennes attityd är, åtminstone vad mig anbelangar, välkomna. Sköt dig själv, belasta inte samhället, och tro inte du har någon jävla rätt att tvinga andra att bete sig som du vill bara för att ni råkar ha liknande ursprung. Nu är ni i Sverige, och vill turken bredvid dig i hissen inte diskutera Erdogan eller nästkusinens sexvanor, så handlar det om att här har vi under hundra år lärt oss leva med staten och dess tjänstemän som mamma, pappa, kusin, och barn, vi är jävligt trötta efter slitet att hålla dess munnar mätta och slipper helst ytterligare en jävla klan…

        Svara
  13. MiT

     /  06/06/2018


    *https://www.facebook.com/joakim.lamotte/photos/a.721663931261534.1073741829.713993068695287/1792121717549078/?type=3*

    Svara
    • hllviken

       /  06/06/2018

      Tack och lov för Joakim Lamotte!

      Svara
    • Ivar L

       /  06/06/2018

      Det låter ju faktiskt som att polisen bestämt sig för att inte skydda Lamotte i redan förväg. Man skulle ju vilja ha svart på vitt på att det hände allvarligare tillbud som gjorde att polisen inte kunde vara där, någon av dem.

      Svara
    • G

       /  06/06/2018

      ”Vi vill inte ha rasister på våra gator här”…. Men stenkastare som attackerar räddningstjänsten och gör befolkningen otrygg går bra.

      Svara
    • Det är faktiskt intressant hur vissa journalister verkar närmast få nervsammanbrott när de får ett elakt mejl eller dumma twitterkommentarer, men när någon, som Lamotte, blir på allvar hotad att bli misshandlad är det tyst. Samma sak som att de måste numera ha extra skydd i vissa förorter om de skulle få för sig att rapportera därifrån (men det händer så sällan, antar jag) för att de inte ska bli misshandlade eller få sina prylar stulna.

      Men herregud, ett mejl från Hasse, Bosse, Tommy eller Ronny så tar det liv i helvete.

      Svara
  14. G

     /  06/06/2018

    Svara
    • hllviken

       /  06/06/2018

      Darko Crncevic har en vass penna och han ligger i Twittertoppen!

      Svara
  15. G

     /  06/06/2018

    ”SD – det stora hotet mot jämställdheten

    Mer än hundra års kvinnokamp riskerar att stanna av helt med partiet vid makten

    Vi kan aldrig ta jämställdhet för givet. Kvinnors rättigheter måste försvaras varje dag. De svenska etablerade partier som säger sig värna om jämställdheten får därför aldrig samarbeta med Sverigedemokraterna.

    Petra Tötterman Andorff, generalsekreterare Kvinna till Kvinna
    Linnéa Claeson, goodwillambassadör Kvinna till Kvinna”
    https://www.aftonbladet.se/debatt/a/p6v2qG/sd–det-stora-hotet-mot-jamstalldheten
    https://web.archive.org/web/20180606073902/https://www.aftonbladet.se/debatt/a/p6v2qG/sd–det-stora-hotet-mot-jamstalldheten

    Svara
    • * Abort: Kvinnor har mer än hälften av rösterna i vår demokrati.
      * Hushållsarbete: Låt det vara lite skräpigt, då.
      * Föräldraledighet: Är det ett straff att vara hemma med barnen? Sluta gift er med män som tjänar mer. Se i stället till att ha en ordentligt karriär först, då kan ni lugnt skaffa barn när ni är i trygg chefsposition … vid 45 års ålder.
      * Genuspedagogiken: Den hjälper mot vilda elefanter också, har jag hört.

      Slutligen …
      * SD: Det är bland kvinnor partiet vinner röster just nu. De ”etablerade” partierna är orsaken.

      Svara
    • Ivar L

       /  06/06/2018

      SD lär väl motarbeta slöja och annat hedersrelaterat i skola och förskola. Redan där ett stort kliv framåt för likabehandling av könen. Precis som i fallet med judeförföljelse i Malmö är SD inte problemet utan lösningen. Precis tvärtemot det offentliga journalistnarrativet.

      Svara
    • Olof

       /  06/06/2018

      ”I Sverige lägger kvinnor fem timmar mer än männen varje vecka på hushållsarbete”

      En singelkvinna lägger runt 2 timmar per dag på hushållsarbete. En singelman runt en timma. När de bildar par ökar kvinnan ytterligare på sitt hushållsarbete med 10-15 minuter, medans mannen nästan dubblar sitt jämfört med vad de gör som singel. (SCB’s tidsanvändningsundersökning)

      Om kvinnor gör så mycket mer hushållsarbete av egen fri vilja som singlar så kanske de bör fundera lite på ambitionsnivån och sedan sluta skylla på männen.

      ”och lika lön för lika arbete är fortfarande långt borta.”

      Um, 4.5% som sannolikt beror på att man inte orkat/vill faktorera ut den sista biten? Tror det där ‘långt borta’ sitter rätt så mycket i huvudet på de som vill att det skall vara långt borta…

      ”Vi har sett utvecklingen på nära håll i de länder där vi arbetar, och i Europa sitter nationalistiska partier med en bakåtsträvande agenda i var och varannan regering. ”

      Skickligt jobbat, nu får ni välja mellan bakåtsträvande nationalister eller shariaförespråkare.

      Kvinnor kan verkligen konsten att lägga upp spelplanen för sig själva så alla vägar leder till förlust… men en jämlik förlust där alla medsystrar förlorar lika mycket.

      För män däremot… tja, alla framtider tycks leda till vinst för patriarkatet…

      Svara
      • utlandssvensk

         /  06/06/2018

        @ Olof,

        ”tja, alla framtider tycks leda till vinst för patriarkatet…”

        Ja, det är svårt att se något annat. Men det är ju tråkigt om vi ska förlora hela vår civilisation samtidigt. Fast det kanske inte längre går att hejda…..

        Svara
    • Tor

       /  06/06/2018

      Tittade in på Kvinna till Kvinnas hemsida – som väntat naturligtvis feminister och vänster.
      Det är Israels fel att kvinnorna är förtryckta i Palestina och kvinnoförtrycket i Israel är fruktansvärt.

      Föreningen berömmer sig själv att ha lyckats ändra reglerna att vaktpersonal, i Israel, inte får ta med sig sina vapen hem. Mycket vapen leder till våld, resonerar föreningen.
      Jag trodde att det fanns en fälthaubits under varje säng i Israel.

      De tigger massivt med pengar.
      Naturligtvis är Postkodlotteriet med och sponsrar.

      Svara
  16. OT: Har det plötsligt blivit en massa spambottar på twitter? Tycker det är en hel del skräp i varenda tråd de senaste veckorna.

    Svara
    • G

       /  06/06/2018

      Verkligen. Twitter kanske kan ta hjälp av ”massanmälningsexperterna” i jagärhär som kan anmäla bottarna. Jag har inte varit jättemycket på Twitter senaste tiden, men har såklart klickat på tweetsen som postats här i kommentarsfältet på Toklandet, och när jag scrollar i trådarna så ser man direkt att det är högre aktivitet från sådana konton än vad det var för en tid sedan. Om det var 2-3 tweets per tråd förut så är det kring 8-15 tweets per tråd nu. Något som borde fixas.

      Svara
  17. G

     /  06/06/2018

    Svara
    • hllviken

       /  06/06/2018

      Jag avstår gärna från att skaka tass! Jag får ha mina mikrober ifred och andra får behålla sina.

      Svara
    • Senior

       /  06/06/2018

      ”Förstå någon som legat i koma i 20 år & vaknat upp i dagens Sverige
      Förstå hur Sverige kan se ut om 20 år från nu.”

      Iranska revolutionen 1979…..
      Det tog inga 20 år för Iran att ändras från ett modernt, demokratiskt sekulärt land till en diktatorisk religiös stenåldersstat.

      Svara
  18. Finlands självständighetsdag är den 6e december.

    Bara ett påpekande.

    Svara
  19. G

     /  06/06/2018

    Svara
    • Skeptisk

       /  06/06/2018

      Hon vill få feminister i väst att ställa sig upp mot religiösa förtryckande lagar i Iran? Lycka till. Kommer inte hända. De går hellre ayatollornas ärenden och negligerar förtrycket. Kan de inte skylla på vita män är det inte en fråga för dem. Så långt sträcker sig inte ”systerskapet”.

      Svara
  20. ”JAG TRODDE DET VAR SMÄLLARE”
    *https://www.facebook.com/jens.ganman/posts/10155736285453251*
    ”Jag brukar skoja om vissa partiers mediala och opinionsmässiga tondövhet, men det här är fan inte roligt längre.
    Vi är i händerna på vettvillingar.
    Totala vettvillingar.
    Ta skydd.”

    (Skall se om jag lyckas med direktlänk till diagrammet …)
    https://scontent-lhr3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/34584549_10155736268623251_5089925971092439040_n.jpg?_nc_cat=0&oh=3c5ad21410d914b469ce3db732cb3c4c&oe=5BBB2344

    Svara
  21. G

     /  06/06/2018

    Svara
    • Pelle2

       /  06/06/2018

      Bra skrivet av Aleksandra !
      Undrar hur länge det dröjer innan Aftonbladet eller några andra godhetsapostlar brunmålar henne ?

      Svara
    • Rikard

       /  06/06/2018

      Hej.

      En orosanmälan mot en muslimsk familj är bara ett omständligt sätt att säga upp sig och bli svartlistad.

      Oddsen att socialsekreteraren som får anmälan är en batiktant eller aktivist komplett med regnbågsflagga och andra politiska symboler på skrivbordet är 1:2, i min erfarenhet.

      Tystnadsplikt? Jomenvisst, tror du på det så har jag en bro att sälja. Med sina kollegor sladdrar de hur mycket som helst – ”Alla här har ju samma tystnadsplikt, så det gör väl inget?” är ett autentiskt citat. Det gäller även era barns lärare: vi har ett slags tystnadsplikt och även anmälningsplikt, men jag har ännu inte jobbat på en skola där en betydande del av personalen såg något problem med att diskutera elever och föräldrar sinsemellan, även med ej berörda kollegor.

      Tänk på det; din handläggare eller kontaktperson på en myndighet har goda odds att vara aktivist.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
  22. G

     /  06/06/2018

    Svara
    • Venstre var emot. Broderfolket har i alla fall samlat tokstollarna i ett enda parti.

      Okej, det var Danmark och Norge.
      Hur är det i Finland? Jag gissar att man där är såpass tydlig med vad som gäller redan när folk anländer, så att situationen inte uppkommit ännu.

      Svara
      • utlandssvensk

         /  06/06/2018

        @ Kristian,

        ”Hur är det i Finland? ”

        Dessvärre verkar det vara på väg åt h-vete där också. Här är en av väldigt få artiklar på engelska som tar upp saken:

        https://www.unz.com/article/finland-at-100-frozen-by-fear-dragged-to-a-multicultural-grave/

        Det är många kommentarer, med blandad kvalite. Men om man läser de skrivna av finnar, framträder en ganska stark bild av ett land på väg i svensk riktning. Många pratar om hur hård repressionen av dissidenter är och det låter värre än i Sverige eller UK.

        Svara
      • Skeptisk

         /  06/06/2018

        Venstre är inte som Vänsterpartiet. De är Norges folkpartister.

        Svara
        • Kristian

           /  06/06/2018

          Jag har därtill blandat ihop Venstre och Socialistisk Venstreparti …

          Skall hålla tyst nu till jag läst på! 🙂

          Svara
  23. Ivar L

     /  06/06/2018

    Nämen titta så oväntat! Dick Harrisson berättar för oss att Sverige uppfanns 1890 och att det innan dess bara var kungarna och några till som var svenskar.
    https://www.svd.se/svensk-nationalism–ett-ganska-nytt-pahitt/av/dick-harrison

    Fast vänta lite nu, Dick skriver med anledning av 1800-talets nationalromantik:
    ”Sedan lades pusselbit till pusselbit, i mångt och mycket efter mönster från hur nationalismen formades i länder som Frankrike och Tyskland. Folklivsforskare kartlade vad man uppfattade som specifikt svenska seder och bruk. Konstnärer sökte fånga den svenska naturen och identiteten.!”

    Men om där inte fanns något svenskt, vad var det då de lyckades fånga och kartlägga? Dick skriver att de ”uppfattade” det som svenskt? Ja, vore det inte väldigt konstigt om de uppfattade det som Kenyanskt, eller Japanskt? Jag menar, med tanke på att de var i Sverige?

    Undrar hur många gånger denna klichéartikel skrivits nu? Den återupprepas ständigt av olika skribenter. Sverige finns inte, inte egentligen.

    Löjligt.

    Svara
  24. G

     /  06/06/2018

    Svara
    • G

       /  06/06/2018

      Svara
    • G

       /  06/06/2018

      Hijabkvinnan på bilden är en amerikansk fäkterska…

      Game, set and match. Game over.

      Svara
  25. G

     /  06/06/2018

    Svara
  26. G

     /  06/06/2018

    Hahaha, fantastiskt.

    Svara
  27. MickeP

     /  06/06/2018

    Nationaldag!

    Hemma hos oss firar vi genom att hänga ut svenska flaggan från vår franska balkong och genom att ta en liten nubbe till sillen. 🙂

    Man borde kanske skriva ngt som har med nationalism och vårt älskade Sverige att göra. Många gör dock detta med sådan insikt (ex.vis Dick Erixsson i dagens Samtiden) eller glädje och värme (ex.vis Keterina Janouch i Katerina Magasin), att ytterliga ord i detta nästan känns överflödiga.

    Jag vill i stället ta upp nationalstatens motsats i ngra få rader. Globalismen således.

    Eller neoanarkism som jag anser vara dess rätta namn.

    Från Wikipedia: ”Anarkism, vanligen av grekiskans ἀν (utan) + ἄρχειν (att styra) + ισμός (från stammen -ιζειν), ”an archos”, ”utan härskare/herrar”), är en politisk inriktning med syfte att skapa ett samhälle fritt från stat, kapitalism och alla andra hierarkiska system och auktoritära strukturer.[1] Det finns ett flertal olika varianter av anarkism – bl.a. med utgångspunkt i vad som ses som huvudfienden: Staten, även eventuellt staten som kapital och kapitalismen eller båda.

    Förenklat kan man säga att anarkisterna vill att samhället organiseras horisontellt, inte vertikalt, med allas jämlika medverkan i ett samhälle som styrs genom direkt demokrati och där företagen ägs och styrs på lokal nivå, snarare än genom privat ägande eller en byråkratisk modell av realsocialistiskt snitt.”

    Vad globalismen innebär är enligt min mening att ett antal oligarker tagit anarkismens läror till sina egna och använder dem rakt upp och ned för att skaffa sig själva större makt och större förmögenheter. Därigenom har de fått vänstermarxister och ultraliberaler med på vagnen, som de nyttiga idioter de självmant tagit uppdrag som.

    Söndra och härska i nytappning m.a.o.

    Vad kan då globalismen erbjuda som inte nationalstaten kan:

    – Avveckling av folkstyret. En demokrati förutsätter närhet till och fasta, bestämda regler för de styrande. Folkstyre betyder att det folk som är härskare över sitt eget territorium bestämmer reglerna i detta territorium. Anarkism är dess motsats. Starkast vinner och djungelns lag råder. De styrande, som är så gott som osynliga, hittar på nya regler allt eftersom det passar in i deras agenda.

    – Avveckling av rättssamhället. Djungelns lag som sagt. Inte en enda försvarare av nationalstatens avveckling har kunnat (eller brytt sig om) att förklara hur den rättsordning skulle se som har global jurisdiktion. Är det FN-systemet vi ska ha som rättesnöre? Det har ju gått bra genom åren, det har vi ju sett. Hur ska funktionärerna i denna rättsordning rekryteras? Efter religiös tillhörighet eller sekularitet? Hur ska en sådan rättsordning kunna bli enhetlig (dvs. innebära att alla är lika inför lagen)?

    Jag stannar där. Det finns en oändlig mängd fler frågor som globalisterna har att svara på.

    Det är globalisterna/anarkisterna som har förklarings-/och bevisbördan.

    MickeP

    Svara
    • G

       /  06/06/2018

      Länkar till Katerinas om någon vill läsa…

      ”Grattis kära Sverige på nationaldagen!”
      http://katerinamagasin.se/grattis-kara-sverige-pa-nationaldagen/

      P.S
      MiT hade redan gjort ett nytt blogginlägg när jag läste din kommentar där du berättade kort om dig själv och länkar till bl.a. artikeln på SR, därför skippade jag att kommentera och säga något just då. Men nu kan även jag passa på att tacka för ditt mod och önska lycka till! 🙂

      Svara
    • Fungerande ”anarki” fanns på jägar-samlartiden, dvs stenåldern.
      https://sv.wikipedia.org/wiki/Band_%28antropologi%29
      ”Alla medlemmar var jämställda med varandra. Några stora ekonomiska skillnader existerade inte mellan medlemmarna. Bandet bildade ingen maktstruktur och hade ingen formell maktstruktur. Ledarskapsroller utgick ifrån kompetens för konkreta arbetsuppgifter och karisma. Beslut fattades genom konsensus.”

      Nog låter det som vad vissa utopister vill försöka genomföra globalt – eller vad de säger de vill genomföra. Som vanligt behövs det en ny sorts människa först.

      Svara
    • MickeP

       /  06/06/2018

      Till dig som ger tummen ner och misstycker.

      Nä, jag bryr mig inte om att inte alla gillar vad jag skriver. Nä, jag är inte fjortis.

      Jag vill bara ha igång en diskussion. Dvs. ett givande och tagande.

      Om du trycker tummen ner borde man kunna förvänta sig att du har ngra resonemang/argument att komma med. Inte bara en destruktiv, negativ tumme-ner-attityd.

      Så kom igen nu, visa och ge luft åt vad du har på hjärtat. Var inte bara destruktiv.

      MickeP

      Svara
    • Rikard

       /  06/06/2018

      Hej.

      Får man vara petig? Klart jag får.

      Inte ”söndra och härska” – från ‘divide et impera’ blir en rak översättning visserligen just ‘söndra och härska’, men (och om någon äkta latinare läser så in och korrigera mig om jag minns fel!) idiomatiskt skall det uttydas ‘härska genom att söndra’, eller ‘söndra, för att kunna härska’.

      Om jag nu inte minns alldeles galet.

      Vad spelar bevisbördan för roll för den som har makten? Rätt och fel är vad makten säger att det är.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
      • MickeP

         /  06/06/2018

        Självklart ska rätt vara rätt Rickard. Det tror jag att Du vet att jag tycker, oavsett petighet.

        Bevisbördan spelar roll i så måtto, att de som påstår att vi ska lämna ett bevisligen funktionellt samhälle, har bevisbördan för fördelarna av det andra samhälle de pekar på.

        Visst är det så, att vinnarna skriver historien (dvs. de som har makten – efter slaget). Men vi är inte där än.

        MickeP

        Svara
        • MickeP

           /  06/06/2018

          Rikard.

          Sorry, ska ej upprepas.

          MickeP

          Svara
          • Rikard

             /  06/06/2018

            Hej.

            Hahaha, njet problem!

            För övrigt håller jag med dig i din genomgång ovan; bevisbördan ligger på den som gör ett påstående eller kommer med en anklagelse – så måste det vara för att något alls skall fungera, och ‘känsla’ är aldrig bevis, hur starkt man än känner eller tycker att man borde ha rätt.

            Jag tror att en orsak till att just ogrundad känsla och avsaknad av bevis nu får råda beror på att majoriteten (gissar jag) av de som i Sverige innehar tjänstemannayrken/politiskt tillsatta poster i princip saknar faktisk yrkeserfarenhet av det jag kallar riktiga jobb – kroppsarbete. Om det sedan är asfaltläggare, skogsarbete eller arbete som kokerska kvittar; alla riktiga jobb är sådana till sin natur att det finns ett sätt att göra rätt på och hur många sätt som helst att göra fel på, och att det i princip omedelbart märks när du gör fel och dessutom att du tvingas stå till svars om du gör fel.

            Läs trädets fallvinkel fel, eller glöm att ta hänsyn till rötter, vind, och så vidare – och du kan dö. När man har erfarenhet av sådana jobb och sedan kommer in i en akademiserad arbetsmiljö (som skolan) tar man med sig det tankesättet, vill jag påstå. Så gott som samtliga kompetenta lärare (inte specifikt eller speciellt kunniga i givet ämne utan just goda lärare) jag träffat har haft åtminstone en fem-tio års erfarenhet av riktiga jobb, eller ‘dålighetsliv med Hattifnattarna’*, innan de blev akademiker.

            Ang. nedtumme: den som inte delar ens åsikt men inte spenderar mer energi på att opponera sig än så – vad är den personens åsikt värd? En, kanske två grader på Schyffert/Betnér-skalan?

            Lycka till i valet säger jag redan nu – kan Malmö rätas upp på rätt köl kommer vi att ha gjort välbehövliga erfarenheter både strategiskt och taktiskt om hur fiendens arbete med att fylla offentliga institutioner med partitrogna (s)abotörer och dessas kollaboration med gatukrigare ser ut.

            Kamratliga hälsningar,
            Rikard, fd lärare
            PS*Dålighetsliv som en omskrivning för eufemismen utanförskap. DS

  28. G

     /  06/06/2018

    facebook.com/permalink.php?story_fbid=375393279637339&id=100015000092119

    Svara
  29. Tomas Fritiofsson

     /  06/06/2018

    angående dagis hijab osv
    kvinnodominerade branscher måste ta tag i sina rasistiska strukturer
    helt klart främjar kvinnor förtryck och tvång, det måste in mer män i dessa branscher helst genom högre lön och kvotering och fler män som ledare i dessa branscher och givetvis en certifiering av kvinnor klarar av att verka utan att förtrycka

    Svara
    • Skeptisk

       /  06/06/2018

      Ja det är tydligt att de fått odla sina unkna genushål i ensamhet allt för länge. Med sina toxiska feminitet reproducerar de unkna kvinnoroller. Vi måste ha in fler män i förskolorna för att krossa dessa bastioner och kvinnliga hegemonier.

      Svara
  30. MiT

     /  06/06/2018

    *https://www.facebook.com/katerina.janouch.7/videos/10209462563719902/*

    Svara
    • tompas11

       /  06/06/2018

      Med ett sådant bemötande som Köpings kommunalråd Elizabeth Salomonsson uppvisade gentemot Katerina Janouch så lär inte S få fler väljare. Snacka om människoförakt och en osedvanligt stroppig och fientlig von obenattityd. Men det är så som hon är, jag har träffat henne förr. Hon vet nämligen bäst.

      Svara
  31. MiT

     /  06/06/2018


    *https://www.facebook.com/tinapolitikse/photos/a.1541127722629438.1073741829.1479387025470175/1736342006441341/?type=3*

    Svara
  32. MiT

     /  06/06/2018

    Svara
  33. MiT

     /  06/06/2018

    Svara
  34. MiT

     /  06/06/2018

    Svara
    • Tor

       /  06/06/2018

      Skulle det här vara valresultatet så finns det utrymmer för AfS.
      Det är ju inte så att de bara tar från SD.
      Skulle tro att en hel del moderater hoppar direkt över utan att passera SD.
      SD har varit enda parti som velat göra något åt eländet så alla från höger till vänster har samlats där.
      Nu kan mitten/vänster- nationalister stanna i SD och högernationalister gå till AfS.

      Fortfarande långt till 50% och det innebär att M och S kommer att regera under nästa mandatperiod när allt kollapsar.

      Efter ”Judgement Day” får Åkesson och Kasselstrand städa upp.

      Svara
  35. MiT

     /  06/06/2018

    Svara
    • Tor

       /  06/06/2018

      De har lärt sig av den bäste:

      Svara
    • G

       /  06/07/2018

      ”Nationaldagen 2018: Bland aggressiva socialdemokrater i Köping

      Det var en smått surrealistisk upplevelse att bli aggressivt attackerad av desperata socialdemokrater i Köping idag. Det märktes tydligt att Sveriges tidigare största parti varit vana vid att komma undan med maktmissbruk, lögner och svek mot folket, utan att någon synat deras dysfunktionella politik, och utan att ifrågasätta deras agerande. Jag försöker smälta intrycken från dagens nationalfirande som inledde min och Medborgerlig samlings Sverigeturné. Samtidigt pratade Stefan Löfven i Mullsjö och talade om hoten mot demokratin – helt utan att verka vara medveten om att hans eget parti utgör en stor del av problemet.”
      http://katerinamagasin.se/nationaldagen-2018-bland-aggressiva-socialdemokrater-koping/

      Svara
  36. MiT

     /  06/06/2018

    Svara
    • Rikard

       /  06/06/2018

      Hej.

      [https://unv.is/dn.se/debatt/skolverkets-tjansteman-trollade-bort-kraven-pa-faktakunskaper]

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
      • Robban

         /  06/07/2018

        Tack!
        Vägrar att låta den pissblaskan tjäna ett endaste öre på mig

        Svara
  37. MiT

     /  06/06/2018


    *https://www.facebook.com/tino.sanandaji/posts/10155691046318231*

    Svara
    • Kristian

       /  06/07/2018

      ”SVT hävdar: ”Men rapporten har fått en hel del kritik idag ska vi också säga, bland annat från ekonomen Sandro Scocco”

      Det är inte sant, den enda som kritiserat är just Scocco. Det korrekta är att inga forskare har kritiserat rapporten.”

      Svara
  38. MiT

     /  06/06/2018


    *https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10155827542685000&set=a.10150226688070000.332537.722334999&type=3*

    Svara
  39. MiT

     /  06/07/2018

    Svara
  40. G

     /  06/07/2018

    ”Männen dominerar inför kommunvalet

    Dagens Samhälle har granskat riksdagspartiernas listor till höstens kommunval. Totalt toppas 61 procent av listorna av män. Andelen kvinnor på en förstaplats ökar, men det går relativt långsamt.

    När partierna fördelar maktposter efter valet är det oftast förstanamnen på listorna som blir aktuella. Makten kommer alltså att fortsätta att ha en manlig slagsida.

    Hos landets största parti minskar andelen kvinnor på ­förstaplatsen

    – Det borde förstås se väldigt mycket bättre ut. Det är relevant att titta just på förstaplatsen, för det säger väldigt mycket om hur man resonerar, säger jämställdhetsminister Lena Hallengren (S).
    ..[..]..
    Socialdemokraterna är också ett av de partier som har en klart sämre representation av kvinnor på förstaplatsen än när det gäller den totala andelen kvinnor på listorna.

    – Jag tycker att vi jobbar på bra och tror inte att det finns något särskilt skäl till att vi minskat några procentenheter. Det kan bero på slumpen. Jag utgår från att det kommer att pendla och jag hoppas förstås att vi ska komma ännu närmare 50/50, säger Lena Hallengren.

    – I det fallet känner jag mig stolt som företrädare för Socialdemokraterna. Vi har kommit väldigt långt och har drivit på detta genom uttrycket varannan damernas, även om jag hellre säger varannan herrarnas.
    ..[..]..
    Moderaterna ökar sin andel, men är fortfarande näst sist när det gäller kvinnlig representation i toppen.

    – Man kan aldrig nöja sig innan man har 50/50. Det är en bra bit kvar och det är naturligtvis problematiskt med tanke på hur utvecklingen ser ut på andra ställen. SNS kom i mars med en rapport som visar att andelen kvinnor på kvalificerade poster ökat, säger Ulrica Schenström, ordförande för Moderatkvinnorna.

    – Jag kommer att ligga på partiledningen och förbundsstyrelserna, för så här kan vi faktiskt inte ha det. Men det handlar inte bara om listorna. Vi måste också se till att politiken är jämställd, att vi driver frågor som gynnar samhället i stort, men också ökar jämställdheten.
    ..[..]..
    Sverigedemokraterna är i en egen klass när det gäller mansdominans i toppen på listorna. Endast 17 procent är kvinnor.

    – Det är klart att vi har långt kvar. Samtidigt ser vi en fantastisk utveckling i stort. Vi har ökat andelen kvinnor som är medlemmar och vi har ökat bland kvinnliga väljare, säger Carina Ståhl Herrstedt, riksdagsledamot och ordförande för SD-kvinnor.

    – Jag känner mig inte orolig. Vi har som enda uppgift att utbilda kvinnor just för att komma tillrätta med detta.

    Hon konstaterar att SD länge varit mansdominerat och att männen hunnit skaffa sig större kompetens.

    – Och de känner varandra, de nominerar varandra och de kandiderar.
    ..[..]..
    Vänsterpartiet har högst andel kvinnor som listettor.

    – Jätteroligt! Vi har ett medvetet och riktat internt jämställdhetsarbete för att stärka kvinnor. Det gör att det är lättare att lokalt argumentera för att det är viktigt att vi har kvinnor på ledande poster, säger Ida Gabrielsson, ordförande för Vänsterpartiets kvinnonätverk.

    Hon tror att kvinnor och män ibland tänker annorlunda när det gäller att ta höga politiska uppdrag.

    – Män kanske ibland överskattar sig själva medan kvinnor kan underskatta sig själva. Då får man jobba kompensatoriskt. Kanske måste man fråga kvinnan mer än en gång.

    Miljöpartiet är hack i häl på Vänsterpartiet med knappt 51 procent kvinnor på toppositionen.

    – Jag är inte förvånad. Vi har alltid varit ett feministiskt parti och haft ett delat ledarskap med en kvinna och en man i topp. Vi har också alltid haft en stor representation av starka kvinnliga företrädare, säger partisekreteraren Amanda Lind.

    Hon berättar att MP i vissa kommuner får anstränga sig för att stärka representationen av män.

    Men det är ett kärt besvär med tanke på den slagsida som totalt sett finns i samhället.
    ..[..]..
    I dag har Sveriges fem största kommuner en kvinna som ordförande för kommunstyrelsen. Så kommer det med stor säkerhet inte att vara efter höstens val. I landets fjärde stad, Uppsala, har samtliga riksdagspartier valt att ha en man i topp på listan.”
    https://www.dagenssamhalle.se/nyhet/mannen-dominerar-infor-kommunvalet-22517

    Svara
  41. G

     /  06/07/2018

    ”Flera fackförbund ställer sig bakom att låta 9000 afghaner få stanna

    Företrädare för tre ledande fackförbund skriver i en debattartikel att de ställer sig bakom regeringens förslag om att låta 9000 afghaner få stanna i Sverige. Debattörerna menar att det är viktigt att ta Lagrådets kritik på allvar men att förslaget är ett viktigt steg i rätt riktning.

    I en debattartikel i Dagens Samhälle ställer sig Eva Nordmark, ordförande för TCO, Johanna Jaara Åstrand, ordförande för Lärarförbundet och Veronica Magnusson, ordförande för Vision, bakom regeringens förslag om att ge 9 000 afghaner möjligheten att få stanna i Sverige.

    I debattartikeln menar de olika fackliga företrädarna att många inom fackförbunden på sin egen fritid har engagerat sig för att hjälpa de ensamkommande afghanernas samt öppna upp deras egna hem för dem.

    De fackliga företrädarna menar att afghanerna är en väldigt utsatt grupp som lider av mental ohälsa och att det krävs politiska förslag för att förbättra deras situation. De menar dock att den nya gymnasielagen är för restriktiv och att det måste komma fler förslag som underlättar situationen för afghaner.

    I artikeln hyllas Vänsterpartiet och Centerpartiet för att de stöttar förslaget, detta eftersom det visar prov på ”ansvarstagande och pragmatism”. ”.
    https://nyheteridag.se/flera-fackforbund-staller-sig-bakom-att-lata-9000-afghaner-fa-stanna/
    https://www.dagenssamhalle.se/debatt/ansvaret-ar-politikernas-inte-valfardens-professioner-22528

    Svara
  42. G

     /  06/07/2018

    Svara
    • Kristian

       /  06/08/2018

      Klumpigt språk, dessutom.
      ”Behövs något radikalt för att stoppa dem?”
      Eller möjligen
      ”Behöver det göras något radikalt för att stoppa dem?”

      Om man nu skall ha passivformer. Bättre vore att man anger VEM som skall hålla i yxan men inte törs.
      (https://sv.wikiquote.org/wiki/Gustav_Vasa)

      Svara
  43. G

     /  06/07/2018

    Svara
    • G

       /  06/07/2018

      Thomas: ”För allas lika värde ((S))”

      ”Demokrati är nåt riktigt fint. Det innebär bla att en kan ventilera sina åsikter. Bra va!?”

      Pfft! Ja, du hade säkert försvarat Katerinas rätt att ställa frågor och vara på platsen mot arga sossar som ville få bort henne i Köping igår va, visst Thomas? Hahaha. Dra den där om rödluvan också.

      Svara
  44. G

     /  06/07/2018

    Svara
  45. MiT

     /  06/07/2018

    Svara
    • hllviken

       /  06/07/2018

      Vems 100 miljoner är det?

      Svara
      • Utlandssvensk

         /  06/07/2018

        @ hllviken,

        ”Vems 100 miljoner är det?”

        Troligen Saudiarabien eller Qatar.

        Från november 2017:

        ”Dagens ETC har med hjälp av offentliga register från SST, mediearkivet Retriever och samtal med ett flertal av varandra oberoende experter och personer med insyn i religiösa minoriteter i Sverige, islam och muslimska församlingar tagit fram en lista med 25 moskéer i Sverige och kartlagt hur de finansierats.

        Syftet och ambitionen har varit att få fram de moskéer med flest besökare, men osäkerheten är stor kring besökar- och medlemsantal i församlingarna, vilket kan innebära att någon moské som egentligen skulle varit bland de 25 har förbisetts.

        Av de 25 granskade moskéerna har 17 visat sig vara finansierade med pengar från utlandet:

        • Saudiarabiska pengar har finansierat sex: Trollhättans moské, Göteborgs moské, Hötorgsmoskén, Bellevuemoskén, Västerås moské och Borås moské.

        • Turkiska pengar har finansierat fyra: Fittja moské, Muslimska församlingen Malmö, Skärholmens moské, Turkiska islamiska kulturföreningen i Rinkeby.

        • Qatarska pengar har finansierat fyra: Umm al-Muminin Khadijah-moskén, Gävle moské, Västerås moské och Örebro moské”

        https://www.etc.se/inrikes/saudiarabien-finansierar-var-fjarde-svensk-moske

        Svara
        • hllviken

           /  06/07/2018

          Hhmmm…….var finns behörda myndigheter som ska skydda Sveriges nation och befolkning? Ser ingen någon fara för framtiden?

          Svara
          • Kristian

             /  06/07/2018

            Konsekvensanalys är fortfarande automatisk brunstämpel.
            Fromma förhoppningar är godhet.

          • utlandssvensk

             /  06/07/2018

            @ Kristian,

            ”Konsekvensanalys är fortfarande automatisk brunstämpel.
            Fromma förhoppningar är godhet.”

            Utmärkt sammanfattning!

            @hllviken,

            ”var finns behörda myndigheter som ska skydda Sveriges nation och befolkning?

            Det var väldigt, väldigt länge sen det fanns några myndigheter som hade det uppdraget…..

          • Kristian

             /  06/07/2018

            @utlandssvensk:
            Ja, vi som trodde att majoriteten av beslutsfattarna äntligen vaknat upp efter 2015 får tänka om. Dagligen.

          • MickeP

             /  06/07/2018

            Tja, formellt är det väl MSB. Men där sitter ju Eliasson. 😦

          • utlandssvensk

             /  06/07/2018

            @ Micke P,

            ”Tja, formellt är det väl MSB. Men där sitter ju Eliasson. ”

            Formellt skulle MigVerket upprätthålla en reglerad invandring, men där satt Eliasson.

            Formellt skulle polisen hålla ordning och bekämpa våldsbrott, men där satt Eliasson.

            Vad blir nästa anhalt? Endast fantasin sätter gränser……

          • Vic

             /  06/07/2018

            ”var finns behörda myndigheter som ska skydda Sveriges nation”

            De är förstörda av Dan Eliasson, förstås.

          • Vic

             /  06/07/2018

            Förlåt, utlandssvensk, jag såg nu att du redan påvisat precis samma poäng. Slarvigt av mig att svara först och läsa sen 😛

          • utlandssvensk

             /  06/07/2018

            @ Vic,

            När det gäller Eliasson, är alla välkomma att hacka på honom hela tiden. Ju fler, desto bättre 🙂

          • MickeP

             /  06/08/2018

            Ledamot i EU-kommissionen, med ansvar antingen för migration, inrikes frågor och medborgarskap, eller för humanitärt bistånd och krishantering. Om oturen är framme.

            En grek och en cypriot sitter på posterna idag: https://sv.wikipedia.org/wiki/Europeiska_kommissionen#Generaldirektorat_och_tjänstemän

            Jag har personligen träffat på Eliasson i mitt jobb. Det var på Åklagarstämman 2004 (tror jag att det var). Han var då statssekreterare under Tomas Bodström. Mer högdragen och med näsan upp i himlen-person har jag sällan skådat.

          • MickeP

             /  06/08/2018

            Som svar till allas vår svensk i utlandet.
            🙂

        • Vic

           /  06/08/2018

          @ utlandssvensk,

          That’s the spirit!

          Svara
      • Kalle

         /  06/07/2018

        Det är blodspengar

        Svara
  46. Kristian

     /  06/07/2018

    ”Lex Ben & Jerry – rättsstatens sluttande plan”
    https://medbloggen.se/2018/06/07/lex-ben-jerry-rattsstatens-sluttande-plan/
    ”Sverige är inte längre en fullödig rättsstat. Lagen gäller inte lika för alla, och den tillämpas inte konsekvent. I stället för ”rule of law” har vi hamnat i aktivism och godtycke, där det gäller att vinna det enskilda fallet utan hänsyn till vilka konsekvenser det får, eller vilka prejudikaten kan bli.
    […]
    Den som värnar om asylrätten borde naturligtvis vinnlägga sig om att värna rättssäkerheten, och förvissa sig om att Sverige är och förblir en omutbar rättsstat, där lagen är att lita på. Svensk lag är inte den åsikt som ett transnationellt glassföretag för tillfället förespråkar i sin marknadsföring.”

    Svara
    • utlandssvensk

       /  06/07/2018

      @ Kristian,

      Jo, det är många ok inlägg på MEDbloggen. Men debatten där verkar ha svalnat påtagligt! Lite trist, men kanske oundvikligt.

      Svara
      • Kristian

         /  06/07/2018

        Jo. Jag har själv inte så mycket att tillägga där.

        Skulle gärna se både MED och AfS i riksdagen, om inte annat som blåslampa i ändan på de ”borgerliga”, dvs delar av M och KD. Men just nu har annat högre prioritet som du så ofta och riktigt påpekat.

        Svara
  47. Motkraft

     /  06/07/2018

    Ytterligare en aktivist som låtsas vara sakkunnig, Per Sundgren, som ges utrymme i PK-media

    https://www.expressen.se/debatt/rasismen-finns-nedskriven-i-sds-partiprogram/

    Han påstår sig läsa från SDs partiprogram men det han länkar är SDs ”principprogram” som antogs 2011. Han har dock rätt i att i det programmet finns några olyckliga formuleringar som kan tolkas som rasistiska. SD borde revidera det dokumentet.

    ”Partiprogrammet”, även om inte kallas så, verkar vara på sidan

    https://sd.se/var-politik/

    Där hittar han naturligtvis inte den typen av formuleringar som ska visa att SD är et rasistiskt parti. Vet inte om kan klassas som fake news det Expressen skriver, men lite åt det hållet är det.

    Annars ska Expressen faktiskt ha visst beröm för ett par reportage senaste tiden. Där de faktiskt gör ”riktig journalistik”. Undersöker och rapporterar det de ser utan politisk agenda

    https://www.expressen.se/nyheter/qs/de-9-000-afghanerna–vilka-ar-de-egentligen/
    https://www.expressen.se/nyheter/val-2018/integration–invandring/kvinnorna-som-blev-kvar-nu-berattar-de/

    Ser nu att samma kille skrivit båda. Han blir nog inte långvarig på Expressen…

    Svara
    • Kristian

       /  06/07/2018

      Ja, det är vissa formuleringar som vore väldigt enkla att ta bort eller skriva om.

      Svara
  48. Kristian

     /  06/07/2018

    ”The whacked-out, crazy, hippy drummer’s called Dobbin. He joined the police force in the end. Became a grand wizard in the Freemasons. The bass is called Gazza. He was a neo-marxist, nihilistic anarchist. Eventually joined a large insurance company and got his own parking space.”
    -Red Dwarf, 3×5, ”Timelines”

    Femtiårsjubileum för 1968. Dags att påminna om Rebellrörelsen igen.
    https://timbro.se/smedjan/rensa-ut-borgerlig-skit/
    ”Göran Skytte berättar om splittring, misshandel och ”borgerliga avvikelser” i det sena 60-talets extremvänster. På grund av vad han såg och hörde lämnade han själv vänstern kort därefter, för all framtid.”

    Svara
    • Senior

       /  06/08/2018

      Rekommenderar artiklarna i länken om 68-vänstern, Jämförelsen med dagens vänster är relevant och igenkännande.
      -Med den illavarslande skillnaden deras ideologi börjar få genomslag i samhället.

      Svara
  49. Kristian

     /  06/07/2018

    Svara
  50. MiT

     /  06/07/2018

    *https://www.facebook.com/MedborgerligSamling/videos/455015611593384/*

    Svara
  51. Gorby

     /  06/07/2018

    Svara
  52. Jans

     /  06/07/2018

    Varför röster på allianspartier är utesluten för lång tid framåt. Detta är alltså den s.k. oppositionen?
    ”som väntat var det tre ledamöter från Liberalerna och tre från Kristdemokraterna som bröt partilinjen och röstade för regeringens förslag”

    Men inget ont som inte för något gott med sig. Gissningsvis är KD uträknat nu. Ett opålitligt mikroparti vill väl ingen lägga sin röst på?
    https://www.svd.se/ja-till-ny-chans-for-ensamkommande

    Svara
    • Senior

       /  06/08/2018

      ”Ett opålitligt mikroparti vill väl ingen lägga sin röst på?”

      -Säg inte det, se bara på V och Mp…..

      Svara
  53. Gorby

     /  06/07/2018

    Svara
  54. Senior

     /  06/08/2018

    Skall 112 bli ett betalnummer tro?
    ”Detta samtal kostar 400:-, telefonoperatörers eventuella avgifter tillkommer, tryck * för att godkänna debiteringen och bli kopplad till en telefonist. -Annars vänligen avsluta samtalet.”

    -piiiip-

    https://nyheteridag.se/nytt-forslag-fran-lofvens-hemmavalkrets-kan-bli-avgift-for-att-ringa-ambulans/

    Svara
  55. x

     /  06/08/2018

    Lika lön för lika arbete”?
    ”Höjden på herrhinder är 91 centimeter jämfört med 76 cm i damtävlingar”.
    https://www.svt.se/sport/friidrott/arrangorsfiasko-i-oslo-hinderbockarna-hade-fel-hojd

    Svara
    • Rikard

       /  06/08/2018

      Hej.

      (91+76)/2=83,5

      Så hinder på 83,5 cm är rättvist, och män och kvinnor kan tävla samtidigt, tillsammans.

      Kamratliga hälsningar,
      Rikard, fd lärare

      Svara
  56. x

     /  06/08/2018

    Svara
  57. G

     /  06/08/2018

    Svara
    • G

       /  06/08/2018

      Svara
    • G

       /  06/08/2018

      Svara
    • G

       /  06/08/2018

      Svara
  58. G

     /  06/08/2018

    Svara
  59. Jonas

     /  06/08/2018

    Svara
  60. G

     /  06/08/2018

    Värde Värdighet Värde Värdighet Värde

    Svara
  61. G

     /  06/08/2018

    Svara
  62. G

     /  06/08/2018

    Svara
  63. x

     /  06/08/2018

    Svara
  64. Kristian

     /  06/08/2018

    Intressanta siffor

    Svara
  1. Nationaldagsintegration — WTF? – Life, Death and all between

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggare gillar detta: